Suomi rikkoo ihmisoikeuksia

Suomen valtio rikkoo törkeästi ihmisoikeuksia rankaisemalla totaalikieltäytyjiä kohtuuttoman pitkällä 197-päivän mittaisella ehdottomalla vankeusrangaistuksella. Tämän perusteella Suomi on ainoa EU-valtio jossa on mielipidevankeja.

Suomen yleinen asevelvollisuusjärjetelmä on täysin epäoikeudenmukainen joka ei kunnioita tarpeeksi hyvin kansainvälisiä ihmisoikeuksia. Demokraattisissa länsimaissa ei pakoteta nuoria miehiä armeijaan puoleksi vuodeksi 13-kuukauden mittaisin rangaistuksenomaisen siviilipalveluksen uhalla.

Lisäksi on täysin väärin että nämä jotka kieltäytyvät menemästä armeijaan tai siviilipalvelukseen, niin tuomitaan automaattisesti linnaan puoleksi vuodeksi pelkän mielipiteensä takia. Moni pahempaan rikokseen syyllistynyt onnistuu selviämään paljon pienemmällä tuomiolla kun armeijasta ja siviilipalveluksesta kieltäytynyt henkilö joka ei ole edes syyllistynyt mihinkään rikokseen.

Amnesty International on ottanut tämän asian esille, ja se on myös myöntänyt sen että suomessa todellakin on olemassa mielipidevankeja.

Lisäksi siviilipalveluksesta löytyy monia muita epäkohtia jotka myös loukkaavat kansainvälisiä ihmisoikeuksia. Pahimpana se että lain mukaan siviilipalvelusmiehet on vapautettu aseellisesta palveluksesta vain rauhan aikana, joka tarkoittaa ilmeisesti sitä että sivarit joutuvat myös osallistumaan sotaan tai muuhun kriisitilanteeseen sellaisen sattuessa.

44

4424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rust

ei sormet riitä laskemaan montako ihmisoikeutta se on rikkonut.

mutta etpä taida niistä haluta kertoa, ethän?

• Voidaan kyllä joskus keskustella myös Venäjän ihmisoikeusrikkomuksista, mutta ne eivät liity nyt tähän aiheeseen. Tässä oli nyt puheena suomen epäoikeudenmukainen ja kansainvälisiä ihmisoikeuksia rikkova asevelvollisuusjärjestelmä, eikä venäjällä tapahtuneet ihmisoikeusrikkomukset.

Valitettavasti nämä keskustelut poikkeavat melkein joka kerta siitä mikä on ollut sen alkuperäinen aihe, ja tämä ei näytä olevan siitä mikään poikkeus.

• -Kysymys-
        DarkFear kirjoitti:

Voidaan kyllä joskus keskustella myös Venäjän ihmisoikeusrikkomuksista, mutta ne eivät liity nyt tähän aiheeseen. Tässä oli nyt puheena suomen epäoikeudenmukainen ja kansainvälisiä ihmisoikeuksia rikkova asevelvollisuusjärjestelmä, eikä venäjällä tapahtuneet ihmisoikeusrikkomukset.

Valitettavasti nämä keskustelut poikkeavat melkein joka kerta siitä mikä on ollut sen alkuperäinen aihe, ja tämä ei näytä olevan siitä mikään poikkeus.

Oletko perehtynyt Venäjän asevelvollisuusjärjestelmään ? Se varmaan toimii paremmin kuin Suomen vastaava. Voi voi niitä puheita, joissa toivoit, että Suomi olisi antautunut Venäjälle heti sodan alussa. Eipä olisi tainnut Herra DarkFear olla totaalikieltäytyjä Venäjän vallan alla...

• -Kysymys- kirjoitti:

Oletko perehtynyt Venäjän asevelvollisuusjärjestelmään ? Se varmaan toimii paremmin kuin Suomen vastaava. Voi voi niitä puheita, joissa toivoit, että Suomi olisi antautunut Venäjälle heti sodan alussa. Eipä olisi tainnut Herra DarkFear olla totaalikieltäytyjä Venäjän vallan alla...

Olen perehtynyt tähän Venäjän asevelvollisuusjärjestelmään, mutta nähtävästi sinä itse et ole siihen tutustunut ainakaan tietojesi perusteella.

Venäjällä on muuten voimassa yleinen asevelvollisuusjärjestelmä kuten myös meillä suomessa, mutta Venäjällä tämä "asevelvollisuus" on olemassa vain paperilla. Tiesitkö muuten sitä että Venäjällä vain 10-prosenttia ikäluokasta suorittaa vuosittain varusmiespalveluksensa?

Kun taas meillä suomessa vastaava luku on peräti 80-prosenttia joka on samalla yksi maailman korkeimmista, ja varmaan ainakin Euroopan korkein.

Venäjällä asevelvolliset välttyvät joutumasta armeijaan lahjomalla kutsuntalääkäreitä kirjoittamaan heille vapautuksen terveydellisiin syihin vedoten, lisäksi myös upseerit ottavat asevelvollisilta vastaan lahjuksia jolloin heidän ei tarvitse mennä armeijaan.

Jos olisin Venäjän kansalainen, niin olisin todennäköisesti välttänyt armeijan maksamalla 20-euroa lääkärille hänen kirjoitettua minulle vapautuksen, tai sitten olisin lahjonut upseerin eikä minua olisi edes kaivattu armeijassa.

Lisäksi korjaus siihen että en ole totaalikieltäytyjä, sillä olen siviilipalvelukseni suorittanut.

• rauhan puolesta
        DarkFear kirjoitti:

Olen perehtynyt tähän Venäjän asevelvollisuusjärjestelmään, mutta nähtävästi sinä itse et ole siihen tutustunut ainakaan tietojesi perusteella.

Venäjällä on muuten voimassa yleinen asevelvollisuusjärjestelmä kuten myös meillä suomessa, mutta Venäjällä tämä "asevelvollisuus" on olemassa vain paperilla. Tiesitkö muuten sitä että Venäjällä vain 10-prosenttia ikäluokasta suorittaa vuosittain varusmiespalveluksensa?

Kun taas meillä suomessa vastaava luku on peräti 80-prosenttia joka on samalla yksi maailman korkeimmista, ja varmaan ainakin Euroopan korkein.

Venäjällä asevelvolliset välttyvät joutumasta armeijaan lahjomalla kutsuntalääkäreitä kirjoittamaan heille vapautuksen terveydellisiin syihin vedoten, lisäksi myös upseerit ottavat asevelvollisilta vastaan lahjuksia jolloin heidän ei tarvitse mennä armeijaan.

Jos olisin Venäjän kansalainen, niin olisin todennäköisesti välttänyt armeijan maksamalla 20-euroa lääkärille hänen kirjoitettua minulle vapautuksen, tai sitten olisin lahjonut upseerin eikä minua olisi edes kaivattu armeijassa.

Lisäksi korjaus siihen että en ole totaalikieltäytyjä, sillä olen siviilipalvelukseni suorittanut.

Venäjän armeijahan kestää 2 vuotta. Uutisissa tuli kerran että vapautuksen voi ostaa n. 5000 eurolla, että ihan 20 eurolla se ei taida onnistua. Kuinkahan kauan siellä sitten mahtaa siviilipalvelus kestää? Miten mahtaa olla mahdollista, että 10% käy armeijan, onkohan kaikki niin rikkaita että ostavat itsensä vapaaksi. Vai mahtaako kaikki mennä siviilipalveluun. Olikohan sen pituus 3 vuotta en ole ihan varma. Olen kyllä sitä mieltä, että venäjällä on vielä epäoikeudellisempi järjestelmä. Mutta olen kyllä silti sitä mieltä kun olemme kerran EU:n jäsenvaltio, miksi emme myös noudata EU:n lainsäädöksiä ja poista asevelvollisuuttamme niinkuin muutkin ovat tehneet.

• Rust
        DarkFear kirjoitti:

"Venäjällä asevelvolliset välttyvät joutumasta armeijaan lahjomalla kutsuntalääkäreitä kirjoittamaan heille vapautuksen terveydellisiin syihin vedoten, lisäksi myös upseerit ottavat asevelvollisilta vastaan lahjuksia jolloin heidän ei tarvitse mennä armeijaan. "

Eli rikkaat pääsevät armeijasta pois. Sinähän juuri vihasit kapitalismia ja erottelua rikkaisiin ja köyhiin. Taidat tietää että se 20 e on todella kova rahamäärä isolle osaa venäläisistä.

• Rust kirjoitti:

"Venäjällä asevelvolliset välttyvät joutumasta armeijaan lahjomalla kutsuntalääkäreitä kirjoittamaan heille vapautuksen terveydellisiin syihin vedoten, lisäksi myös upseerit ottavat asevelvollisilta vastaan lahjuksia jolloin heidän ei tarvitse mennä armeijaan. "

Eli rikkaat pääsevät armeijasta pois. Sinähän juuri vihasit kapitalismia ja erottelua rikkaisiin ja köyhiin. Taidat tietää että se 20 e on todella kova rahamäärä isolle osaa venäläisistä.

En kyllä hyväksy sitä että rikkaat saavat aina kaiken paremmin kun köyhät, mutta kyllä sieltä Venäjän armeijasta näyttää pystyvän luistamaan muutkin kun rikkaat.

Jos todella vain 10-prosenttia ikäluokasta suorittaa vuosittain asepalveluksen, niin siinä tapauksessa myös pienituloisemmat ovat pystyneet välttämään armeijan.

En tiedä paljon se vapautuksen ostaminen armeijasta oikein maksaa Venäjällä, mutta tuo mainitsemani 20-euroa oli nyt vain sellainen esimerkki. Olen vaan kuullut sellaista että Venäjällä pystyy lahjomaan virkamiehiä jo varsin pienelläkin summalla.

• rauhan puolesta kirjoitti:

Venäjän armeijahan kestää 2 vuotta. Uutisissa tuli kerran että vapautuksen voi ostaa n. 5000 eurolla, että ihan 20 eurolla se ei taida onnistua. Kuinkahan kauan siellä sitten mahtaa siviilipalvelus kestää? Miten mahtaa olla mahdollista, että 10% käy armeijan, onkohan kaikki niin rikkaita että ostavat itsensä vapaaksi. Vai mahtaako kaikki mennä siviilipalveluun. Olikohan sen pituus 3 vuotta en ole ihan varma. Olen kyllä sitä mieltä, että venäjällä on vielä epäoikeudellisempi järjestelmä. Mutta olen kyllä silti sitä mieltä kun olemme kerran EU:n jäsenvaltio, miksi emme myös noudata EU:n lainsäädöksiä ja poista asevelvollisuuttamme niinkuin muutkin ovat tehneet.

Ensinnäkin tuo mainitsemani 20-euroa oli nyt vain ihan sellainen esimerkki jonka tähän nyt heitin. En osaa sanoa paljon se vapautuksen ostaminen armeijasta oikein maksaa Venäjällä, mutta sellaista olen vaan kuullut että Venäjällä miliisit ja muut virkamiehet ovat lahjottavissa jo varsin pienistäkin summista.

Lukemani mukaan vain 10-prosenttia ikäluokasta suorittaa vuosittain asepalveluksen, joten siinä tapauksessa niiden köyhempien on myös täytynyt saada se vapautus armeijasta. Tuskin ne kaikki 90-prosenttia jotka ovat välttyneet armeijalta niin ovat kaikki rikkaita.

Muistaakseni armeijan pituus oli Venäjällä 2-vuotta, kun taas siviilipalvelus on noin 3-vuotta.

Suomi ei täytä kaikkia EU:n jäsenehtoja sillä muissa EU-valtioissa ei enää ole pakollista asevelvollisuutta, eikä siellä ole mielipidevankeja kuten meillä suomessa. Jos tämä aseistakieltäytyjien kohtelu saataisiin paremmin esille ulkomailla ja varsinkin EU:ssa, niin siinä tapauksessa tähän asiaan olisi paremmin luvassa jonkinlaisia muutoksia.

• johannes19
        DarkFear kirjoitti:

Ensinnäkin tuo mainitsemani 20-euroa oli nyt vain ihan sellainen esimerkki jonka tähän nyt heitin. En osaa sanoa paljon se vapautuksen ostaminen armeijasta oikein maksaa Venäjällä, mutta sellaista olen vaan kuullut että Venäjällä miliisit ja muut virkamiehet ovat lahjottavissa jo varsin pienistäkin summista.

Lukemani mukaan vain 10-prosenttia ikäluokasta suorittaa vuosittain asepalveluksen, joten siinä tapauksessa niiden köyhempien on myös täytynyt saada se vapautus armeijasta. Tuskin ne kaikki 90-prosenttia jotka ovat välttyneet armeijalta niin ovat kaikki rikkaita.

Muistaakseni armeijan pituus oli Venäjällä 2-vuotta, kun taas siviilipalvelus on noin 3-vuotta.

Suomi ei täytä kaikkia EU:n jäsenehtoja sillä muissa EU-valtioissa ei enää ole pakollista asevelvollisuutta, eikä siellä ole mielipidevankeja kuten meillä suomessa. Jos tämä aseistakieltäytyjien kohtelu saataisiin paremmin esille ulkomailla ja varsinkin EU:ssa, niin siinä tapauksessa tähän asiaan olisi paremmin luvassa jonkinlaisia muutoksia.

"En osaa sanoa paljon se vapautuksen ostaminen armeijasta oikein maksaa Venäjällä, mutta sellaista olen vaan kuullut että Venäjällä miliisit ja muut virkamiehet ovat lahjottavissa jo varsin pienistäkin summista."
        -DarkFear

Pieni on suhteellista. Esimerkkinä mainitsemasi 20 euroa, joka 100 ruplan ollessa noin 3 euroa on noin 700 ruplaa, ei ole "tavalliselle venäläiselle kaduntallaajalle" mikään pikkusumma. Kun esimerkiksi pääkaupungin olutravintoloissa vallitsevat hinnat ovat yleensä luokkaa tuoppi kolmosta noin 50 ruplalla, siis reilulla eurolla, millä voi saada myös pullon viinaa kaupasta, ja hinnat ovat muutenkin samalla tavalla alhaisempia kuin Suomessa, voidaan miettiä sikäläistä palkkatasoa. Paljastuksenomaisesti kerrottakoon, että se on suhteessa vielä alhaisempaa luokkaa kuin sikäläiset hinnat meikäläisiin nähden.

Tähän nähden 20 euroa ei todellakaan ole pikkuraha, etenkään ei-rikkaille venäläisille.

Ja pienihän on suhteellista muutenkin. En tiedä yhtään, paljonko armeijastavapautuksen hankkiminen maksaa, mutta meikäläisittäin halvaksi käy vaikkapa aiheettomasti turistia härnäävän miliisin poistumiseksi lahjominen: alkaen 100 ruplaa yleensä riittää. Noihin tapauksiin ei välttämättä törmää, mutta niitä kuitenkin Venäjällä riittää, koska tuollainen lisätienestien hankkiminen on heikosta virkavaltaan kohdistuvasta kontrollista johtuen mahdollista - ja koska se voi tulla tarpeeseenkin, kun miliisien palkanmaksu saattaa takkuilla.

Varmasti ei armeijan pakoilu onnistu noin halvalla. Muka 20 euroa! Paskat! Mutta joillain on siihen varaa.

Useat välttävät palveluksen muin keinoin kuin rahalla, esimerkiksi vaihtamalla asuinpaikkaa usein tai antamalla harhaanjohtavia osoitetietoja ja pysyttelevät suuressa maassa mahdollisimman paljon hitaasti reagoivien byrokratian rattaiden ja viranomaisten ulottumattomissa, kunnes täyttävät (muistaakseni) 27 vuotta, jolloin ei tarvitse enää palvelukseen astua. Lisäksi käsittääkseni korkeakouluopiskelijat vapautetaan palveluksesta. Kovin moni onnistuu palveluksenvälttelyssä.

Väittämään, jonka mukaan jopa 90 prosenttia onnistuisi palveluksen välttämään, en ota kantaa. En usko luvun olevan noin suuri, mutta suuri todellinenkin luku kyllä on.

Ja minulle sanottiin: "Sinun tulee taas profetoida monista kansoista ja kansanheimoista ja kielistä ja kuninkaista".

• Rust
        DarkFear kirjoitti:

En kyllä hyväksy sitä että rikkaat saavat aina kaiken paremmin kun köyhät, mutta kyllä sieltä Venäjän armeijasta näyttää pystyvän luistamaan muutkin kun rikkaat.

Jos todella vain 10-prosenttia ikäluokasta suorittaa vuosittain asepalveluksen, niin siinä tapauksessa myös pienituloisemmat ovat pystyneet välttämään armeijan.

En tiedä paljon se vapautuksen ostaminen armeijasta oikein maksaa Venäjällä, mutta tuo mainitsemani 20-euroa oli nyt vain sellainen esimerkki. Olen vaan kuullut sellaista että Venäjällä pystyy lahjomaan virkamiehiä jo varsin pienelläkin summalla.

Sun jutuissa on reikiä kuin lahossa laivassa.

Esimerkiksi:

Paasaat ensin vaahto suussa siitä kuinka suomi on takapajula kun on asevelvollisuusarmeija ja bla bla blaa niin hirveää.... sitten heti seuraavassa lauseessa kerrot kuinka hyvin asiat venäjällä on.

Ja kas kummaa nyt juuri itsekin myönsit että Venäjällä on asevelvollisuusarmeija josta pääsee pois rahalla tai pakoilemalla.

Siis hei, myönsit tuossa juuri että venäjän asevelvollisuus hommat on kuin suomessa. Paitsi venäjällä kun ei yleensäkään mikään toimi kunnolla ja kaikki on korruptoitunutta niin kansalaiset voi huijata "lakia".

Veikkaisin vaikka jos suomessa voisi myös rahalla itsensä hoitaa pois armeijasta tms. niin kuitenkin mäkättäisit kuinka perseestä hommat on. Mutta et tietenkään vaikka venäjällä on.

Ps. Toinen esimerkki kaksinaismoralismistasi. Mainitsit jonkin aikaa sitten kuinka tällaiset hi-tech härvelit sun muuta on pahasta. Elettäis vain betonineliössä jne.

Mutta kummasti vain nettailet ja kännykkää varmaankin käytät. Mainitsit myös että matkustelet. Aijaa, onko perus sirppi ja vasara työläisellä semmoiseen varaa?
        Käytkö töissä vai matkustelitko työttömyyskorvauksilla, joita minä olen maksanut verorahoina! toivottavasti töihin olet päässyt.

• integrationisti
        DarkFear kirjoitti:

Vain jälleen yksi esimerkki siitä miten paska valtio venäjä on. Eihän siellä toimi edes asevelvollisuusjärjestelmä, kun jokanen jolla on mahollisuus vetää välistä.

• ,,,,

Olen kohtalaisen tyytyväinen Suomen asevelvollisuusjärjestelmään. Toisin kuin sinusta minun mielestä totaalikieltäytyjien vankeusaika 197 päivää on kuitenkin riitämätön. Se on välittömästi nostettava 697:n päivään.

Silloinkin Isänmaanpetturit pääsevät kuin koirat veräjästä, mutta niinhän he aina.

Puhuit mielipidevangeista, ne kuuluvat nyky-demokratiaan. Saksassakin on joukoittain ihmisiä vangittuna, jotka ovat sanoneet pelkästään, että holokaustin koulleisuus lukuja on liioiteltu.

Tämä ei sinusta tietenkään ole mielipidettä vaan suurta vihaa ja pahat ihmiset joutaakin vankilaan!

• rauhan puolesta

Miten joku voi olla tyytyväinen suomen asevelvollisuusjärjestelmään. Sinä yksinkertainen bimbo et taida kanssa pystyä järkevään ajatteluun. Jokaisen miehen on mentävä armeijaan ja tiedät varsin hyvin että jokainen mies on erilainen ja ei pysty käymään armeijaa. Koska kaikki eivät voi käydä armeijaa niin vaihtoehtoina ovat erittäin huonot sivari/totaali, ja näiden käymisestä koituu harmia monessa eri elämäntilanteessa loppuelämäksi. Mehän elämme isänmaakiihkoilijoiden valtiossa. Minun motiivini on ihmiselämän kunnioittaminen, toisten ihmisten rakastaminen ja kunnioittaminen. Ketään ihmistä en tapa missään tilanteessa kenenkään käskystä, enkä myös tue sotatoimia millään tavalla vaikka Suomi onkin puolustavana osapuolena sodassa.

• Anonyymi

Taidat olla joku umpihintti mikä tiedä mistään
        muusta,kuin hinttijärjestelmistä,, Suomen intti
        oli ainakin ennen natoa hinttilaitos.

• rikas

Suomi saa antaa minkälaisia rangaistuksia se haluaa, ainakin vielä se on suvereenivaltio. Kyllähän jokainen tuomittu rikollinen on mielipidevanki, jos heiltä itseltänsä sitä kysyy.

Suomi on demokraattinen länsimaa ja täällä pakotetaan nuoria miehiä armijaan, jonka vaihtoehtona on tietysti siviilipalvelus.

Ei se ole mielipide, vaan rikos. Jos et tottele lakia, niin se on rikos. Kaupasta ei saa varastaa, mutta jos varastat ja olet sitä mieltä että sieltä saa varastaa, niin laki tuomitsee sinut silti.

Tosiaan moni pahempaa rikokseen syyllistynyt ja helpolla selviävä on yleensä tummaihoinen, joten ei kai se sinua haittaa, jos pikku lemmikkisi saavat hyysäystä?
      Ja kyllä armeijasta ja siviilipalveluksesta kieltäytyvä tekee rikoksen, eli olet väärässä.

Amensty International on ihan yksityinen organisaatio, jota voi verrata vaikka vihajärestö National Allianceen. Ovatko NA:n mielipidevangeiksi luettelemat ihmiset mielipidevankeja vai mitä?

Kansainväliset ihmisoikeudet? Taitaa olla aika hämärä käsite. Kerrotko mitkä ovat kansainväliset ihmiseten velvollisuudet?

• J-1966

Suomessa ei vallitse kansalaisten yhdenvertaisuus
      lain edessä.Jehovan todistajat on vapautettu
      asevelvollisuudesta,kun taas tavallinen totaalikieltäytyjä joutuu vankilaan.

• sano olevasi

Jehova?

• sano olevasi kirjoitti:

Jehova?

Ei pysty saamaan vapautusta armeijasta pelkästään sen avulla jos kertoo olevansa jehovan todistaja, vaan pitää pystyä myös todistamaan se jotenkin että kuuluu jehovan todistajiin ja sinne piti olla kuulunut jo muistaakseni useamman vuoden ajan saadakseen vapautuksen armeijasta.

Eikä minua juuri nämä uskontokunnat ateistina pahemmin kiinnosta. Parempi tapa protestoida suomen epäoikeudenmukaista asevelvollisuutta vastaan on jättää menemättä armeijaan, menemällä sivariin tai vielä parempi jos alkaa rohkeasti totaalikieltäytyjäksi.

• J-1966
        sano olevasi kirjoitti:

Jehova?

Olin totaaliaseistakiltäytyjä vuonna 1986.Olin 9kk valtiontäyshoidossa eli vankilassa.

• J-1966 kirjoitti:

Olin totaaliaseistakiltäytyjä vuonna 1986.Olin 9kk valtiontäyshoidossa eli vankilassa.

Eikö vuonna 1986 ollut aika mahdotonta päästä suorittamaan siviilipalvelusta välttyäkseen joutumasta armeijaan? Tietääkseni silloin vain hyvin harvojen hakijoiden siviilipalvelushakemus hyväksyttiin.

Olisitko halunnut mennä sivariin, vai johtuiko tämä vankilatuomiosi siitä ettet päässyt suorittamaan siviilipalvelusta?

• J-1966
        DarkFear kirjoitti:

Eikö vuonna 1986 ollut aika mahdotonta päästä suorittamaan siviilipalvelusta välttyäkseen joutumasta armeijaan? Tietääkseni silloin vain hyvin harvojen hakijoiden siviilipalvelushakemus hyväksyttiin.

Olisitko halunnut mennä sivariin, vai johtuiko tämä vankilatuomiosi siitä ettet päässyt suorittamaan siviilipalvelusta?

En koskaan halunnut mennä siviilipalvelukseen,silloin joutui perustelemaan
        tarkkaan miksi haluaa mennä siviilipalvelukseen piti olla ainakin kaksi suositelijaa jotka tekivät kirjallisen selvityksen kyseisestä henkilöstä.Sen lisäksi joutui vielä selvityslautakunnan eteen kertomaan omasta vakaumuksestaan.Minä itse kuitenkin katsoin jo silloin siviilipalveluksen olevan osa asepalvelusta ja koska omaan pasifistisen vakaumuksen katsoin,että minä valitsen vankilatuomion.

• Reservin kersantti

Suomen laeissa vaan sattuu olemaan suomaliasmiehiä koskeva yleinen asevelvollisuus.

Se voidaan suorittaa joko käymällä armeija tai menemällä siviilipalvelikseen.

Mielestäni on oikein kun lakia rikkovia esim. totaalikieltäytyjiä rangaistaan. Niihän yhteiskunta toimii. Pitäisikö jälleen jollain vähemmistöllä olla omat säännöt.

Kuitenkin nämä totaalikieltäytyjät ovat nauttineet yhteiskunna järjestämiä palveluita, kuten ilmaista koulutusta ja terveydenhuoltoa. Mielestäni on kohtuullista valtiota kohtaan maksaa omalta osalta hieman takaisin eli osallistumalla maanpuolustukseen.

Nykyisin armeijasta selviää jopa kuudella.
      kuukaidella.

Eli kysymys ei ole ihmisiokeuksista.

• Minä en ainakaan ole suomen valtiolle mitään velkaa, joten en ole luistanut yhtään mistään vaikka en ole armeijaa käynytkään.

Miksi et ole vaatimassa raiskaajia, ryöstäjiä ja pahoinpitelijöitä rangaistavaksi teoistaan. He onnistuvat selviämään joka kerta pienemmällä tuomiolla vaikka ovat syyllistyneet paljon pahempaan rikokseen kun aseistakieltäytyjät.

Kaikissa Euroopan maissa kansalaiset ovat "nauttineet" näistä ilmaisista palveluista. Joten suomi ei ole tässä asiassa mikään poikkeus. Kaikissa länsimaisissa valtioissa on kansalaisille tarjolla ilmainen peruskoulu, terveydenhoitopalvelut ym. julkiset palvelut.

Silti siellä ei vaan tarvitse uhrata ajatustakaan asevelvollisuuden suorittamiselle kuten meillä suomessa. Nämä sinun kaltaiset maanpuolustusfanaatikot pitävät näitä suomen julkisia palveluita jotenkin ainutlaatuisena, ja sen vuoksi jokaisen miehen pitäisi muka käydä armeija maksaakseen velkansa yhteiskunnalle näistä palveluista jotka on tarjolla joka Euroopan maassa.

Mitä väliä sillä on selviääkö armeijasta puolella vuodella vai pidemmällä ajalla, mutta periaatteiden puolesta päätin olla sinne menemättä. Armeijan suorittaminen olisi ollut kaikin tavoin minun rauhan aatettani vastaan, koska en hyväksy toisten ihmisten tappamista jota armeijassa opetellaan.

• Reservin kersantti
        DarkFear kirjoitti:

Minä en ainakaan ole suomen valtiolle mitään velkaa, joten en ole luistanut yhtään mistään vaikka en ole armeijaa käynytkään.

Miksi et ole vaatimassa raiskaajia, ryöstäjiä ja pahoinpitelijöitä rangaistavaksi teoistaan. He onnistuvat selviämään joka kerta pienemmällä tuomiolla vaikka ovat syyllistyneet paljon pahempaan rikokseen kun aseistakieltäytyjät.

Kaikissa Euroopan maissa kansalaiset ovat "nauttineet" näistä ilmaisista palveluista. Joten suomi ei ole tässä asiassa mikään poikkeus. Kaikissa länsimaisissa valtioissa on kansalaisille tarjolla ilmainen peruskoulu, terveydenhoitopalvelut ym. julkiset palvelut.

Silti siellä ei vaan tarvitse uhrata ajatustakaan asevelvollisuuden suorittamiselle kuten meillä suomessa. Nämä sinun kaltaiset maanpuolustusfanaatikot pitävät näitä suomen julkisia palveluita jotenkin ainutlaatuisena, ja sen vuoksi jokaisen miehen pitäisi muka käydä armeija maksaakseen velkansa yhteiskunnalle näistä palveluista jotka on tarjolla joka Euroopan maassa.

Mitä väliä sillä on selviääkö armeijasta puolella vuodella vai pidemmällä ajalla, mutta periaatteiden puolesta päätin olla sinne menemättä. Armeijan suorittaminen olisi ollut kaikin tavoin minun rauhan aatettani vastaan, koska en hyväksy toisten ihmisten tappamista jota armeijassa opetellaan.

Mielestäni kaikkia lakia rikkovia tulee rangaista. Mainitsemasi rikolliset toki kuuluvat samaan gategoriaan kun muut lakia rikkovat(itsestään selvyyksiä ei vain viitsi kirjoittaa). Kyllä esim. törkeästä pahoinpitelystä saa kovemman tuomion kuin totaalikieltäytymisestä.

En ole maanpuolustusfanaatikko ja hyväksyn siviilipalveluksen, koska se on Suomen lakien mukainen. Kaikista ei oikeasti ole armeijaan, joten on hyvä, että näille on olemassa vaihtoehto.

Itse olen armeijan käynyt sissikomppaniassa. Se ei ollut elämäni paras kokemus mutta kylläkin opettavainen ja hyödyllinen.

Pidä vain oma vakaamuksesi ja minä pidän omani.

Ei kait toisen tappaminen kenestäkään mukavaa ole, mutta jos on vaihtoehtona tapa tai tule tapetuksi, niin ainakin siinä tilanteessa useampi meistä valitsee ensin mainitun vaihtoehdon.

• Reservin kersantti kirjoitti:

Mielestäni kaikkia lakia rikkovia tulee rangaista. Mainitsemasi rikolliset toki kuuluvat samaan gategoriaan kun muut lakia rikkovat(itsestään selvyyksiä ei vain viitsi kirjoittaa). Kyllä esim. törkeästä pahoinpitelystä saa kovemman tuomion kuin totaalikieltäytymisestä.

En ole maanpuolustusfanaatikko ja hyväksyn siviilipalveluksen, koska se on Suomen lakien mukainen. Kaikista ei oikeasti ole armeijaan, joten on hyvä, että näille on olemassa vaihtoehto.

Itse olen armeijan käynyt sissikomppaniassa. Se ei ollut elämäni paras kokemus mutta kylläkin opettavainen ja hyödyllinen.

Ei kait toisen tappaminen kenestäkään mukavaa ole, mutta jos on vaihtoehtona tapa tai tule tapetuksi, niin ainakin siinä tilanteessa useampi meistä valitsee ensin mainitun vaihtoehdon.

Olisi kiva kiva lukea lehdistä sellaisia tapauksia joissa pahoinpitelijä saisi kovemman tuomion kun totaalikieltäytyjä, sillä yleensä pahoinpitelijät selviävät melkein joka kerta ehdollisilla tuomioilla tai korkeintaan muutaman kuukauden linnareissulla.

Lisäksi totaalikieltäytyjillä ei ole mitään mahdollisuuksia päästä vankilasta aikaisemmin pois ehdonalaiseen, kuten näillä oikeilla rikollisilla on siihen aina mahdollisuus. Jos pahoinpitelijä saa esim. 7-kuukautta linnaa, niin heti 3-4-kuukauden jälkeen hän pääsee vapaaksi kärsittyään osan tuomiosta.

Varsinkin raiskaajat ja rattijuopot onnistuvat selviämään lähes joka kerta teostaan ilman minkäänlaista vankeusangaistusta, vaan saavat korkeintaan muutaman kuukauden ehdonalaista.

Ymmärrän tappamisen jollain tavalla itsepuolustukseksi, jos todella mitään muuta ei ole tehtävissä. Mutta sodassa ihmiset tappavat toisaan jonkun valtion itsenäisyyden puolesta, ja sitä en rauhanpuolustajana hyväksy ollenkaan.

Toisen maailmansodan aikana suomalaiset sotilaat tappoivat kylmäverisesti venäläisiä sotilaita ja myös siviiliväestöä ihan vain sen vuoksi että suomen valtio säilyisi itsenäisenä. Mielestäni ihmishenki on aina tärkeämpi kun joku valtion itsenäisyys, näitä asioita ei pitäisi verrata ollenkaan toisiinsa.

• Reservin Vänrikki
        DarkFear kirjoitti:

Olisi kiva kiva lukea lehdistä sellaisia tapauksia joissa pahoinpitelijä saisi kovemman tuomion kun totaalikieltäytyjä, sillä yleensä pahoinpitelijät selviävät melkein joka kerta ehdollisilla tuomioilla tai korkeintaan muutaman kuukauden linnareissulla.

Lisäksi totaalikieltäytyjillä ei ole mitään mahdollisuuksia päästä vankilasta aikaisemmin pois ehdonalaiseen, kuten näillä oikeilla rikollisilla on siihen aina mahdollisuus. Jos pahoinpitelijä saa esim. 7-kuukautta linnaa, niin heti 3-4-kuukauden jälkeen hän pääsee vapaaksi kärsittyään osan tuomiosta.

Varsinkin raiskaajat ja rattijuopot onnistuvat selviämään lähes joka kerta teostaan ilman minkäänlaista vankeusangaistusta, vaan saavat korkeintaan muutaman kuukauden ehdonalaista.

Ymmärrän tappamisen jollain tavalla itsepuolustukseksi, jos todella mitään muuta ei ole tehtävissä. Mutta sodassa ihmiset tappavat toisaan jonkun valtion itsenäisyyden puolesta, ja sitä en rauhanpuolustajana hyväksy ollenkaan.

Toisen maailmansodan aikana suomalaiset sotilaat tappoivat kylmäverisesti venäläisiä sotilaita ja myös siviiliväestöä ihan vain sen vuoksi että suomen valtio säilyisi itsenäisenä. Mielestäni ihmishenki on aina tärkeämpi kun joku valtion itsenäisyys, näitä asioita ei pitäisi verrata ollenkaan toisiinsa.

Sinulle tekisi todella hyvää käydä keskustelemassa jonkun sotaveteraanin kanssa. Saisit hieman laajempaa näkökulmaa ja oppisit myös ymmärtämään heidän vakaumusta. He olivat omasta mielestään oikealla asialla puolus-taessaan Suomen itsenäisyyttä.

Itse olen huomannut, että vanheneminen tekee hyvää ajattelun kehittymiselle. Vanhempana oppii ymmärtämään myös muiden näkökulmia eikä enää tuomitse toisinajattelevia. Nuoruus ja ehdottomuus näyttävät kuuluvan yhteen kuin paita ja pe*.

Toisessa maailmansodassa suomalaiset JA venäläiset sotilaat tappoivat toisiaan Suomen itsenäisyydestä kamppailtaessa. Sota ei ole koskaan iloinen asia, mutta minä hyväksyn tappamisen äärimmäisenä keinona itsenäisyyden säilyttämiseksi. Näin meillä näkemykset eroavat, mutta meidän ei silti tarvitse v*ttuilla toisillemme. Sinä vaikutat fiksulta kaverilta, vaikka emme ole samaa mieltä maanpuolustusasioista. Onnea valitsemallasi tiellä!

• ei velvollisuudelle
        Reservin kersantti kirjoitti:

Jaa, että törkeästä pahoinpitelystä saa kovemman tuomion kuin totaalikieltäytymisestä... voin kertoa, että ei saa. Käytännössä Suomessa voi melko rauhassa hakata henkihieveriin ihan kenet tahansa, koska tuomiot ovat lieviä, eikä teosta yleensä jää edes kiinni ellei hakattu satu kuolemaan vammoihinsa. Suomessa tapahtuu joka viikonloppu jokunen sata pahoinpitelyä, joista törkeimmätkään eivät mene oikeuteen asti lähes koskaan.

Milloin viimeksi muuten joku lapsen raiskaaja on saanut kunnon tuomion teostaan? Suomessa siitäkin selviää ehdonalaisella. Oikeasti pedofiilin ainoa oikea paikka on sähkötuolissa. Raiskaus on muutenkin nykyään Suomessa oikeuslaitoksen mielestä lähinnä pillun luvaton käyttöönotto. Murhastakin selviää jopa ehdonalaisella parhaassa tapauksessa.

Sitten totaalikieltäytyjää rangaistaan kuin vierasta sikaa siitä, että totaalikieltäytyjä sanoo valtiolle EI! Olen itsekin totaalikieltäytyjä enkä aio vastata rikoksestani millään lailla oikeuslaitokselle. En ole rikollinen vaan käytän sananvapauttani ja perustuslaillista vapauttani elää vapaana KAIKISTA valtion asettamista velvollisuuksista.

Ei voi olla velvollisuutta kuolla Matti Vanhasen hallituksen puolesta. En laita nykyisen hallinnon eteen tikkua ristiin missään oloissa. Enkä ollut edes valitsemassa Tarja Halosta Tasavallan Presidentiksi, joten en kyseisen ämmän asemaa pressana todellakaan hyväksy.

• Rust

niin ne tekee muutkin valtiot. ei paljoa kiinnosta jos amnesty tms. nalkuttaa jostain mielipidevankijutuista. Lakia on rikottu ja sillä selvä.

painukoot vittuun tästä maasta kun ei kerran kelpaa. Jaksavat kyllä marista muttei löydy sitä "sivarin/totaalin rohkeutta" muuttaa muualle.

Kovaan ääneen kitisevät kuinka vaatii kanttia olla valtaväestöä vastaan. Hah, puolella sillä rohkeudella muuttaisitte vaivatta ruotsiin.

• Voisitko hieman perustella miten muut EU-valtiot muka rikkovat kansainvälisiä ihmisoikeuksia?

Suomi on tällä hetkellä ainoa EU-valtio jossa on mielipidevankeja, sillä muissa EU:n jäsenvaltioissa ketään ei laiteta linnaan sen vuoksi jos hän kieltäytyy suorittamasta armeijaa tai siviilipalvelusta.

Tietääkseni Amnesty International ei ole antanut kritiikkiä muille EU-valtioille kun suomelle tästä ihmisoikeuksien rikkomisesta. Joten suosittelisin sinua ottamaan asioista selvää ennen kun laitat tänne tuollaista skeidaa mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Mutta älä välitä, et ole ainoa maanpuolustusintoilija joka on aina väärässä.

Olen huomannut sen että suurin osa näistä suomalaisista armeijan kannattajista luulee että suomi on ainoa valtio Euroopassa jossa kansalaisilla on mahdollisuus ilmaiseen peruskouluun, terveydenhoitoon ja muihin julkisiin palveluihin. Vaikka nämä etuudet ovat tänä päivänä mahdollisia jokaisessa Euroopan maassa.

Eräs totaalikieltäytyjä lähti pois suomesta sen vuoksi koska hän olisi joutunut täällä vankilaan mielipiteidensä perusteella, ja taitaa oleskella parhaillaankin Belgiassa josta hän hakee poliittista turvapaikkaa.

• Rust
        DarkFear kirjoitti:

Voisitko hieman perustella miten muut EU-valtiot muka rikkovat kansainvälisiä ihmisoikeuksia?

Suomi on tällä hetkellä ainoa EU-valtio jossa on mielipidevankeja, sillä muissa EU:n jäsenvaltioissa ketään ei laiteta linnaan sen vuoksi jos hän kieltäytyy suorittamasta armeijaa tai siviilipalvelusta.

Tietääkseni Amnesty International ei ole antanut kritiikkiä muille EU-valtioille kun suomelle tästä ihmisoikeuksien rikkomisesta. Joten suosittelisin sinua ottamaan asioista selvää ennen kun laitat tänne tuollaista skeidaa mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Mutta älä välitä, et ole ainoa maanpuolustusintoilija joka on aina väärässä.

Olen huomannut sen että suurin osa näistä suomalaisista armeijan kannattajista luulee että suomi on ainoa valtio Euroopassa jossa kansalaisilla on mahdollisuus ilmaiseen peruskouluun, terveydenhoitoon ja muihin julkisiin palveluihin. Vaikka nämä etuudet ovat tänä päivänä mahdollisia jokaisessa Euroopan maassa.

Eräs totaalikieltäytyjä lähti pois suomesta sen vuoksi koska hän olisi joutunut täällä vankilaan mielipiteidensä perusteella, ja taitaa oleskella parhaillaankin Belgiassa josta hän hakee poliittista turvapaikkaa.

"Voisitko hieman perustella miten muut EU-valtiot muka rikkovat kansainvälisiä ihmisoikeuksia?"

En puhunut pelkästään EU valtioista. Miksi edes pitäisi. Jos verrataan edes suhteelisesti Suomen rikkomuksia esim. venäjän, USA:n tai iso-britannian tekemiin niin suomi on puhdas kuin pulmunen. Sinä haluat vain verrata muihin EU valtioihin ja pelkästään tähän mielipiden vanki asiaan. Todella kapea näkemys kun aletaan vertaamaan yleisesti hyvinvointia ja ihmisoikeusrikkomuksia.

"Tietääkseni Amnesty International ei ole antanut kritiikkiä muille EU-valtioille kun suomelle tästä ihmisoikeuksien rikkomisesta. Joten suosittelisin sinua ottamaan asioista selvää ennen kun laitat tänne tuollaista skeidaa mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa."

Kuten sanoin en ole puhunut täällä pelkästään EU valtioista. Ja mitä skeidaan tulee, sitä tunkee suustasi tänne palstalle koko ajan.

Ja se että Suomi saa noottia amnestyltä harvinaisen vähistä asioista on sinun mielestäsi sama kuin suomi olisi maailman kauhein paskavaltio.

Ja en luule että suomi on ainut valtio mistä löytyy ilmaisia tukia ym. Mistä olet niin päätellyt? Vaikak muissa maissa asiat olisivatkin paremmin ei tee suomesta paskaa maata

Sinulla on jokin henk. koht. ongelma tuon asevelvollisuus asian kanssa koska mistä tahansa asiasta puhutaan sinä kampeat keskustelun aina siihen ja manailet kuinka kauheaa täällä suomessa on. Vaikka suomessa olisi kaikki mahdollinen ilmaista ja super hyvät oltavat sinun mielestäsi suomi olisi maailman paskin paikka asua koska täällä pitää suorittaa asevelvollisuus.

Suhteellisuuden tajusi on hukassa.

"Eräs totaalikieltäytyjä lähti pois suomesta sen vuoksi koska hän olisi joutunut täällä vankilaan mielipiteidensä perusteella, ja taitaa oleskella parhaillaankin Belgiassa josta hän hakee poliittista turvapaikkaa."

Onnea ja menestystä hänelle.

ps. lukaisin tuossa hieman faktoja kuubasta, maata jota suorastaan ylistit kuinka siellä kommunismi toimii. Phah, ihmiset näkevät nälkää ja epätoivoisesti yrittävät keksiä muita tulon saamis keinoja jotta saisivat edes välttävästi ruokaa. Valtion antamat ruokamäärät riittivät n. 1-2 viikon ajaksi kuukaudessa. Lisäksi siellä on JUURI NIITÄ MIELIPIDEVANKEJA Fidelin vankiloissa. Sinähän juuri kerroit kuinka suomi on paha paikka asua kun täällä on mielipidevankeja.

Kommunismi ei toimi.

• Rust kirjoitti:

"Voisitko hieman perustella miten muut EU-valtiot muka rikkovat kansainvälisiä ihmisoikeuksia?"

En puhunut pelkästään EU valtioista. Miksi edes pitäisi. Jos verrataan edes suhteelisesti Suomen rikkomuksia esim. venäjän, USA:n tai iso-britannian tekemiin niin suomi on puhdas kuin pulmunen. Sinä haluat vain verrata muihin EU valtioihin ja pelkästään tähän mielipiden vanki asiaan. Todella kapea näkemys kun aletaan vertaamaan yleisesti hyvinvointia ja ihmisoikeusrikkomuksia.

"Tietääkseni Amnesty International ei ole antanut kritiikkiä muille EU-valtioille kun suomelle tästä ihmisoikeuksien rikkomisesta. Joten suosittelisin sinua ottamaan asioista selvää ennen kun laitat tänne tuollaista skeidaa mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa."

Kuten sanoin en ole puhunut täällä pelkästään EU valtioista. Ja mitä skeidaan tulee, sitä tunkee suustasi tänne palstalle koko ajan.

Ja se että Suomi saa noottia amnestyltä harvinaisen vähistä asioista on sinun mielestäsi sama kuin suomi olisi maailman kauhein paskavaltio.

Ja en luule että suomi on ainut valtio mistä löytyy ilmaisia tukia ym. Mistä olet niin päätellyt? Vaikak muissa maissa asiat olisivatkin paremmin ei tee suomesta paskaa maata

Sinulla on jokin henk. koht. ongelma tuon asevelvollisuus asian kanssa koska mistä tahansa asiasta puhutaan sinä kampeat keskustelun aina siihen ja manailet kuinka kauheaa täällä suomessa on. Vaikka suomessa olisi kaikki mahdollinen ilmaista ja super hyvät oltavat sinun mielestäsi suomi olisi maailman paskin paikka asua koska täällä pitää suorittaa asevelvollisuus.

Suhteellisuuden tajusi on hukassa.

"Eräs totaalikieltäytyjä lähti pois suomesta sen vuoksi koska hän olisi joutunut täällä vankilaan mielipiteidensä perusteella, ja taitaa oleskella parhaillaankin Belgiassa josta hän hakee poliittista turvapaikkaa."

Onnea ja menestystä hänelle.

ps. lukaisin tuossa hieman faktoja kuubasta, maata jota suorastaan ylistit kuinka siellä kommunismi toimii. Phah, ihmiset näkevät nälkää ja epätoivoisesti yrittävät keksiä muita tulon saamis keinoja jotta saisivat edes välttävästi ruokaa. Valtion antamat ruokamäärät riittivät n. 1-2 viikon ajaksi kuukaudessa. Lisäksi siellä on JUURI NIITÄ MIELIPIDEVANKEJA Fidelin vankiloissa. Sinähän juuri kerroit kuinka suomi on paha paikka asua kun täällä on mielipidevankeja.

Kommunismi ei toimi.

Totta kai sinä isänmaallisena suomalaisena haluat puolustella kaikin keinoin suomen valtiota ja sen epäoikeudenmukaista asevelvollisuusjärjestelmää.

Voisitko perustella miten muka Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Venäjä syyllistyvät pahempiin ihmisoikeusrikkomuksiin kun suomi?

Ainakin jenkeissä eteläisissä osavaltioissa tummaihoisilla on ollut aina huonommat olot ja elinoikeudet kun vaaleaihoisilla, ja siellä tuli 60-luvun aikana esiin monia tapauksia joissa tummaihoisia syrjittiin ja jopa tapettiin poliisienkin toimesta.

Mutta miten muka briteissä rikotaan ihmisoikeuksia?

Tämä väärän henkilön ampuminen terrorismista epäiltynä oli kyllä aikamoisen paha moka poliisilta, eikä tuollaista luulisi länsimaisissa valtioissa edes tapahtuvan. Mutta ei nyt kannata tuon esimerkin perusteella syyttää koko Britanniaa siitä että maassa rikottaisiin törkeästi ihmisoikeuksia.

Venäjällä on kyllä ollut myös valitettavasti näitä ihmisoikeusrikkomuksia, enkä yritä sitä mitenkään tässä nyt kieltää. Ainakin tsetseenien kohtelu on ollut aikamoisen törkeää.

Suomessa on kyllä jotain hyviä asioita, mutta ei mielestäni mitään sellaista mitä ei olisi tarjolla myös esim. Ruotsissa, Norjassa ja muissa Euroopan maissa. Lisäksi siellä miesten ei tarvitse uhrata minkäänlaista ajatusta maansa puolustamiselle kuten meillä suomessa jossa tämä maanpuolustusintoilu on mennyt jo aivan liiallisuuksiin asti.

Siellä miestä arvostetaan vaikka hän ei olisikaan valmis ottamaan rynnäkkökivääriä käteensä ja tappamaan raakalaismaisesti maahan tunkeutuvia vihollisen sotilaita. Meillä suomessa sellaista miestä sen sijaan vihataan yli kaiken, ja häntä pidetään heti maanpetturina rauhan aatteensa vuoksi.

Täällä ihmiset muistelevat vaan jatkuvasti näitä talvisodan aikoja, sekä ylistävät koko ajan maasta taivaaseen suomen aseellisen puolustamisen tärkeyttä. Muissa Euroopan maissa ihmisillä on varmasti muutakin mietittävää kun yli 60-vuotta vanhat tapahtumat ja oman maansa puolustaminen.

Mutta se asia mitä vihaan suomalaisuudessa yli kaiken on juuri tämä maanpuolustusintoilu, sillä täällä ne miehet leimataan heti maanpettureiksi ja huonoiksi ihmisiksi jotka eivät suostu ottamaan asetta käteensä ja tappamaan raakalaismaisesti maahan tunkeutuvia vihollisjoukkoja.

Muissa Euroopan maissa aseistakieltäytyjiin ja armeijan vastustajiin ei suhtauduta yhtä kriittisesti kun meillä suomessa, sillä täällä heitä pidetään ihan rikollisen asemassa.

Suomalaiset eivät vaan tajua sitä että kaikki eivät ole väkivaltaisia tappajia jotka olisivat valmiita tappamaan toisia ihmisiä, ja kuolemaan itse maansa itsenäisyyden puolesta.

Rauhanpuolustajana arvostan kaikkia sivareita ja totaalikieltäytyjiä erittäin suuresti heidän valinnastaan, ja arvostan myös tätä totaalikieltäytyjää joka oli valmis pakenemaan suomesta Belgiaan asti tätä epäoikeudenmukaista asevelvollisuusjärjestelmää.

Tänään tulee muuten televisiosta ohjelma juuri Kuubasta, joten suosittelen katsomaan sen.

• Japi
        DarkFear kirjoitti:

Totta kai sinä isänmaallisena suomalaisena haluat puolustella kaikin keinoin suomen valtiota ja sen epäoikeudenmukaista asevelvollisuusjärjestelmää.

Voisitko perustella miten muka Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Venäjä syyllistyvät pahempiin ihmisoikeusrikkomuksiin kun suomi?

Ainakin jenkeissä eteläisissä osavaltioissa tummaihoisilla on ollut aina huonommat olot ja elinoikeudet kun vaaleaihoisilla, ja siellä tuli 60-luvun aikana esiin monia tapauksia joissa tummaihoisia syrjittiin ja jopa tapettiin poliisienkin toimesta.

Tämä väärän henkilön ampuminen terrorismista epäiltynä oli kyllä aikamoisen paha moka poliisilta, eikä tuollaista luulisi länsimaisissa valtioissa edes tapahtuvan. Mutta ei nyt kannata tuon esimerkin perusteella syyttää koko Britanniaa siitä että maassa rikottaisiin törkeästi ihmisoikeuksia.

Venäjällä on kyllä ollut myös valitettavasti näitä ihmisoikeusrikkomuksia, enkä yritä sitä mitenkään tässä nyt kieltää. Ainakin tsetseenien kohtelu on ollut aikamoisen törkeää.

Suomessa on kyllä jotain hyviä asioita, mutta ei mielestäni mitään sellaista mitä ei olisi tarjolla myös esim. Ruotsissa, Norjassa ja muissa Euroopan maissa. Lisäksi siellä miesten ei tarvitse uhrata minkäänlaista ajatusta maansa puolustamiselle kuten meillä suomessa jossa tämä maanpuolustusintoilu on mennyt jo aivan liiallisuuksiin asti.

Siellä miestä arvostetaan vaikka hän ei olisikaan valmis ottamaan rynnäkkökivääriä käteensä ja tappamaan raakalaismaisesti maahan tunkeutuvia vihollisen sotilaita. Meillä suomessa sellaista miestä sen sijaan vihataan yli kaiken, ja häntä pidetään heti maanpetturina rauhan aatteensa vuoksi.

Täällä ihmiset muistelevat vaan jatkuvasti näitä talvisodan aikoja, sekä ylistävät koko ajan maasta taivaaseen suomen aseellisen puolustamisen tärkeyttä. Muissa Euroopan maissa ihmisillä on varmasti muutakin mietittävää kun yli 60-vuotta vanhat tapahtumat ja oman maansa puolustaminen.

Mutta se asia mitä vihaan suomalaisuudessa yli kaiken on juuri tämä maanpuolustusintoilu, sillä täällä ne miehet leimataan heti maanpettureiksi ja huonoiksi ihmisiksi jotka eivät suostu ottamaan asetta käteensä ja tappamaan raakalaismaisesti maahan tunkeutuvia vihollisjoukkoja.

Muissa Euroopan maissa aseistakieltäytyjiin ja armeijan vastustajiin ei suhtauduta yhtä kriittisesti kun meillä suomessa, sillä täällä heitä pidetään ihan rikollisen asemassa.

Suomalaiset eivät vaan tajua sitä että kaikki eivät ole väkivaltaisia tappajia jotka olisivat valmiita tappamaan toisia ihmisiä, ja kuolemaan itse maansa itsenäisyyden puolesta.

Rauhanpuolustajana arvostan kaikkia sivareita ja totaalikieltäytyjiä erittäin suuresti heidän valinnastaan, ja arvostan myös tätä totaalikieltäytyjää joka oli valmis pakenemaan suomesta Belgiaan asti tätä epäoikeudenmukaista asevelvollisuusjärjestelmää.

Tänään tulee muuten televisiosta ohjelma juuri Kuubasta, joten suosittelen katsomaan sen.

Totaalikieltäytyjät ovat rohkeita ihmisiä jotka uskaltavat nousta vastarintaan kiihkoisänmaalisuutta ja maanpuolustushenkisyyttä
        vastaan kuten myös siviilipalvelusmiehet.Suomalaiset ovat metsäläiskansaa jotka eivät voi sietää näissä asioissa toisinajattelua.

• Japi kirjoitti:

Totaalikieltäytyjät ovat rohkeita ihmisiä jotka uskaltavat nousta vastarintaan kiihkoisänmaalisuutta ja maanpuolustushenkisyyttä
        vastaan kuten myös siviilipalvelusmiehet.Suomalaiset ovat metsäläiskansaa jotka eivät voi sietää näissä asioissa toisinajattelua.

Vastarintaan nouseminen on mielestäni aina paljon rohkeampaa alistuminen siihen mitä enemmistä haluaa ja vaatii.

Varsinkin suomessa armeijasta kieltäytyminen on sellainen teko jota monet miehet eivät uskalla tehdä pelkästään yhteiskunnallisen painostuken vuoksi. Jos jätät armeijan käymättä, niin voit olla aika varma että tulet kuulemaan siitä kritiikkiä yhteiskunnan lisäksi myös työkavereiltasi, isovanhemmiltasi, sukulaisiltasi ja kaikilta tuntemattomilta ihmisiltä.

Minua tämä kritiikki ei kuitenkaan ole lannistanut, ja ajattelin niin että mieluummin otan sitten kaiken paskan niskaani kun että menisin armeijaan vasten omia mielipiteitäni, ja pelkästään vain sen vuoksi että saisin sillä suosiota muilta ihmisiltä.

Olen varma että saisin ulkomailla ihmisten sympatiat puolelleni siitä että uskallan kyseenalaistaa tämän maanpuolustusintoilun ja armeijan tärkeyden. Ulkomaalaiset voisivat todella ihmetellä sitä miksi on niin vaikea hyväksyä rauhan puolella oleva solidaarinen ja oikeudenmukainen mieshenkilö joka ei suostu menemään armeijaan.

Jos suomessa miehiä arvostetaan vain sen perusteella miten tehokas tappaja hän olisi sota-aikana, niin ei ole paljon suomalaisuudessa ylpeilemistä.

Suomalaiset ovat yksi Euroopan takapajuisimmista ja kapeakatseisimmista kansoista, sen huomaa juuri siinä että täällä ei olla ikinä hyväksytty toisinajattelua ja massasta poikkeamista.

• Rust
        DarkFear kirjoitti:

"Voisitko perustella miten muka Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Venäjä syyllistyvät pahempiin ihmisoikeusrikkomuksiin kun suomi?"

http://www.indymedia.org.uk/images/2004/10/299714.jpg

• Rust
        DarkFear kirjoitti:

Mikä tekee suomen asevelvollisuudesta yhtään epäoikeudellisempaa kuin esim. venäjän asevelvollisuudesta?

Jos oisit syntynyt ruandaan oisi aika kiire tänne pakolaiseksi.

on se kiva ottaa, mutta kun tulee maksun aika niin lähtee lipettiin.

ps. lötyi mielenkiintoinen threadi:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001291&posting=22000000009540370

• Rust kirjoitti:

Mikä tekee suomen asevelvollisuudesta yhtään epäoikeudellisempaa kuin esim. venäjän asevelvollisuudesta?

Jos oisit syntynyt ruandaan oisi aika kiire tänne pakolaiseksi.

on se kiva ottaa, mutta kun tulee maksun aika niin lähtee lipettiin.

ps. lötyi mielenkiintoinen threadi:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001291&posting=22000000009540370

En ole väittänytkään sellaista että Venäjän asevelvollisuus olisi oikeudenmukainen, enkä ole edes verrannut suomen ja Venäjän asevelvollisuusjärjestelmiä toisiinsa.

Tosin Venäjällä on silti mahdollisuus välttää armeija lahjomalla upseerit tai lääkäri kirjoittamaan vapautuksen terveydellisiin syihin vedoten.

Olen kuullut sellaista että venäjällä kaikki on aika helposti lahjottavissa, joten tämä ei ole pelkästään rikkaiden etuoikeus. Luin jostain että peräti 90-prosenttia ikäluokasta onnistuu välttämään vuosittain joutumasta armeijaan.

Tietenkään korruptoitunut yhteiskunta ei ole mitenkään hyvä asia, mutta ei ole tämä suomen epäoikeudenmukainen asevelvollisuusjärjestelmäkään parempi.

• make
        DarkFear kirjoitti:

En ole väittänytkään sellaista että Venäjän asevelvollisuus olisi oikeudenmukainen, enkä ole edes verrannut suomen ja Venäjän asevelvollisuusjärjestelmiä toisiinsa.

Tosin Venäjällä on silti mahdollisuus välttää armeija lahjomalla upseerit tai lääkäri kirjoittamaan vapautuksen terveydellisiin syihin vedoten.

Olen kuullut sellaista että venäjällä kaikki on aika helposti lahjottavissa, joten tämä ei ole pelkästään rikkaiden etuoikeus. Luin jostain että peräti 90-prosenttia ikäluokasta onnistuu välttämään vuosittain joutumasta armeijaan.

Tietenkään korruptoitunut yhteiskunta ei ole mitenkään hyvä asia, mutta ei ole tämä suomen epäoikeudenmukainen asevelvollisuusjärjestelmäkään parempi.

dark fear et taida ymmärtää tämän maan puolustusvoimista mitään sen enempää kuin rauhasta kun tollasta kirjotat.Et varmaan edes tiedä minkä takia tässä maassa on puolustusvoimat?suojella suomen koskemattomuutta ja turvallisuutta ja tehdä suomeen hyökkäys kannattamattomaksi, eikä suinkaan tehdä kenestäkään julmiatappajia niin kuin ilmeisesti luulet.Jos todella arvostaa/puolustaa rauhaa niin olisi järkevämpää mennä rauhanturvaajaksi tai diplomaatiksi jotka yrittävät välttää sotia ja konflikteja, ja tietääkseni ainakin rauhanturvaajat ovat asevelvollisuuden suorittaneet.Ja taisit myös väittää ettei armeija sovi kaikille miksei muka ei siellä ole pakko mennä tarkka-ampujaksi jos ei halua tappaa vaan voi mennä lääkintämieheksi ja pelastaa tarvittaessa ihmishenkiä.

• MB260SE

Et vissiin viitsisi puolustautua edes siinä vaiheessa, kun asuuntoosi, jonka kaupunki kautta yhteiskunta omistaa tunkeudutaan. Olkoon nyt tunkeutujat nyt sitten vieraan vallan aseellisia joukkoja. Ei voi mitään kun kun yhteiskunta ei puolusta sinua. NO EI kai se voi puolustaa kun ei oo tarpeeks äijiä ruodussa pistämässä vihulaisiin vauhtia.

Valitettavasti puolustaessa itseään saattaa tulla hiki ja pössyttelemään ei ehdi joka päivä. Terveisiä Utopiaan sullekin.

• kaverriii

armeijaan pakottamalla hyväksytään sodat ja varmasti joudutaan sotimaan

• SuomiPerseestä

Voi voi Suomalaiset, mikä teitä vaivaa, maailman surkein armeija on suomessa sitä paitsi kaikki armeijan systeemit ovat aivan naurettavaa, vain 6 kk sit vielä pääsette jokaperjantaina kotiin oluelle onkohan tää armeija? Näinkö palvellaan armeija, ku teillä on noin helppo meininki mitä siitä te rupettee valittamaan, aina mitä mä oon nähny suomen sotilaat ovat hoika, laihoja tai sitten läskejä, vitsin kalkkunat!

Mitä tässä muka ihmisoikeutta rikkoo??? Jänistääkö mennä armeijaan vitun pällit!
      Mamman poikia voi voi niitä suomen pojat jotka kieltäytyvät mennä armeijaan, " RAUHA AIKA" just eihän sitä koskaan tietää milloin sota syttyisi, teillä kaikilla on niin surkea ajatukset, ajatelkaa vähän loogisesti vitsin pellet.

Parasta on liittyy takaisin sinne Ruotsin mihin te kuulutte ikuisesti!!!!
      Ruotsin perse nuoliat, Kaikki mitä suomessa jokapaikassa on Ruotsi, eikös Suomi on jo itsenäinen valtio vai kuuluuko edelleen Ruotsiin?

Siis kelaa miksi te hyväksytte että Ruotsi on meidän herramme! Tosi Surkea.

Vittu suomessa ei ole yhtään mitään rakennuksia jotka ovat rakennettu Suomalaisia, Helsinki on rakennettu Ruotsalaiset ja Saksalaisia, Ermströn joku sellainen Ruotsi ja Saksalainen arktitehtuuri oli Engel.

SUOMI TE OOTTE LIIAN SURKEITA, KATSOKAA YMPÄRILLÄNNE JA MIETTIKÄÄ LOOGISESTI ASIAT!

Vitun faschisti nazi, skinhead FINNLAND!

• 15+9

Tuo oli asiaa mitä kirjoitit. Kerrankin joku osaa kirjoittaa mitä ajattelee.

Onko sulla muuten profiilia Suomi24:n galleriassa tai sähköpostiosoitetta, vois keskustella aiheesta lisää.

• laatikkomies

Suomi rikkoo omaa perustuslakiaan, ja ihmisoikeusasioita jatkuvasti oikeudessa. 10-15 vuotta tutkintaa ja hutkintaa... kokonaisuus on aika hämmentävä.

• Realisti 2

Onko tietoa onko laki jo voimassa, kotivakuutuksen ja liikennevakuutuksen eväämisen lopettamisesta ihmisiltä ,joilla ei ole luottotietoja tämä piti muuttua marraskuu alussa. Tämä on ollut yksi ihmisoikeusrikkomus johon suomi syyllistyy. On aivan törkeää jos ihmisellä ei ole luottotietoja, eikä voi saada vakuutusta ja jos ajaa kolarin ja joku kuolee tai asunto palaa eikä ole kotivakuutusta.

• immanuekl

Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      277
      2173
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      45
      1949
    3. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1862
    4. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      68
      1524
    5. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      85
      1379
    6. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1284
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1283
    8. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      220
      1184
    9. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      57
      1155
    10. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      176
      1021
    Aihe