Läpikuultavaksi kärjestä muuttuvat hampaat???

Ihmeissään_

Hei,

Mikä ihme voisi aiheuttaa että minulla
ovat etuhampaidet päät muuttuneet vähitelleen
läpikuultaviksi. Eli ne terävät osat hampaasta
ovat läpinäkyviä millin luokkaa päästä, ja sitten
hammas muuttuu vähitellen takaisin normaaliksi
valkoiseksi. Tämä on vuosien saatossa tullut
vähitellen. Hammaslääkäri vaan sanoi että
on nähnyt diabeetikoilla jotain tuollaista,
mutta minulla ei todellakaan ole diabetesta.
Mikä voisi olla?? Joku puutosjuttu??

11

19278

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • appuuva?!?

miulla kans on läpinäkyvyyttä yläetuhanpaissa. hammaslääkäri ei ole sanonut asiasta mitään, mutta minusta niistä näkyy esim. kieli selkeästi punaisena läpi... Onkohan vaarallista?
      Empä ole edes ajatelut asiaa sen kummemmin - todennut vain että ompas hassua... Ehkä me ollaan ihan normaaleja? Vai?

• hohkahammas

Sama homma täällä, huomasin just pari päivää sitte yläetuhampaissa! Mulle ei oo kukaan hammaslääkäri koskaan sanonut asiasta, joten ei kai oo vaarallista. Eikä hampaita mitenkään vihlo tms. Luulisin et se on kiilteen kulumaa...tosin en kauheasti juo/syö kiillettä kuluttavia tuotteita, kuten limuja, joten en tiedä mistä johtuu.

• Seri

Huomasin jo 10 vuotta sitten, tilanne ennallaan ja olen nyt 30 ;) Olisi silti kiva tietää mistä johtuu...

• asfas
        Seri kirjoitti:

Huomasin jo 10 vuotta sitten, tilanne ennallaan ja olen nyt 30 ;) Olisi silti kiva tietää mistä johtuu...

Alaetuhampaat hankaavat yläetuhampaiden takapintoja vasten kuluttaen kiilteen. Minulla on yläetuhampaiden takana kiilteessä selvä kynnys siinä kohtaa, johon alahampaat pysähtyvät. En narskuttele hampaitani unissani, joten ainoa selitys kiilteen kulumiselle on alahampaiden hankaaminen esim. syödessä. 2 keskimmäisen alaetuhampaan kärjet ovat myös kuluneet.

• limppari

Voisiko kyse olla kiilteen liukenemisesta eli hammaseroosiosta? Tuleeko sinulla juotua happamia juomia päivän mittaan (esim. mehut, limsat, light-juomat) tai syötyä paljon esim. sitrushedelmiä, etikkakurkkuja tms? Happamat tuotteet tiuhaan nautittuna alkavat pikkuhiljaa liuottamaan kiillettä. Vauriot on pysyviä. Saman voi aiheuttaa oksentelu tai happamat röyhtäisyt.

Heti happaman nauttimisen jälkeen ei kannata harjata hampaita, sillä kuluminen vain tehostuu. Purkan pureskeluakaan ei suositella heti perään. Sen sijaan voi juoda maitoa tai ottaa palan juustoa, niin suun pH nousee nopeammin normaalille tasolle.

Säännölliset ruoka-ajat ja janojuomaksi vesi, ksylitolia 3-5krt/pvässä, harjaus fluoritahnalla aamuin illoin ja lankaus päivittäin. Pitäisi hampaiden pysyä suhtkoht kunnossa.

"Hammaseroosio"-hakusanalla löytyy netistä enemmänkin tietoa.

• narskuttelija

Saattaapi olla hampaiden kulumaa.
      Onko leuat aamulla kipeät? Saatat yöllä pureskella hampaita yhteen jolloin hampaat kuluvat. Itse ei välttämättä tiedosta asiaa ja osalla ilmenee purentaa stressissä.
      Purentakisko auttaa.

• samavika....

mulla näkyy kans tosi vahvasti läpi. aika pelottavat!
      huomasin vasta vähän aikaa sitte...
      ei tuu tässä muuta mieleen ku et vaihdoin hammastahnaa (white now, jättää hampaiden päälle kalvon?) ja aloin syömään piimax c kalkki d tabletteja.... täytyy testata ilman tota hammastahnaa....

limsoja en juo... mitään muutakaan vikaa en löydä.

• Ei WhiteNowta

Sama juttu mulla - käytin tuota typerää white now -tahnaa ja alkoi hampaat muuttumaan läpinäkyviksi, mutta myös laikukkaaksi, vaikka hampaissani on ollut aina tasainen väri.

Roskiin lähti White Now! Todellista huijausta ja haitantekoa!

• ssssssssssss1

vieläkö hohtaa

• Qwertyuiopåasd

Juon erittäin paljon limuja ja minulla on sama ongelma muita merkkejä eroosiosta ei ole, onko minulla eroosio, hampaani kyllä myös hankaavat toisiaan

• Anonyymi

Vähennä limujen juontia. Jos ne näkyy läpinäkyviltä, vedät liikaa sokeria

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe