Onko Jeesus sama kuin enkeli Miikael

"helge"

Är Jesus identisk med Mikael?

Läran att Jesus är samma person som ärkeängeln Mikael anses av många vara en villolära som särskilt utmärker Jehovas Vittnen. Och JV lär verkligen att Jesus är identisk med Mikael, både i sin föremänskliga tillvaro och sedan han farit upp till himmelen efter sin uppståndelse. Det räcker här att hänvisa till s. 197 och 198 i JVs handbok "Resonera med hjälp av skrifterna" (sv. 1995).
Vad många inte känner till är att JV inte alltid haft denna lära. Man känner ofta inte heller till att denna lära omhuldats av många lärda protestantiska bibelutläggare. Den store reformatorn Johan Calvin (död 1564) säger i sin Danielkommentar:

"Några tror att ordet Mikael representerar Kristus, och jag gör inga invändningar mot denna uppfattning . ... Jag omfattar den mening som de har som hänför detta till Kristi person." (A Commentary On Daniel, John Calvin Edinburgh, repr. 1995, Vol. II, s 253,369)

Jehovan todistajat uskovat että enkeli Miikael on Jeesus.
Ja kaikki jotka uskovat että enkeli Miikael on Jeesus ovat Jehovan todistajia.

30

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -björn-

      DANIEL 12
      1. Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo
      sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.

      Tuonkin perusteella Jeesus ei ole enkeliruhtinas Miikael.
      Danielin kertoma asia koskee lopun aikaa ja silloin Jeesus on Jumalan Poika joka on kaikkien enkelien yläpuolella.
      Danielin kirja osoittaa kaikilla kansakunnilla olevan omat enkeliruhtinaansa.
      Egyptin faaraon toimet olivat osoitus kiistasta
      enkeliruhtinaiden välillä.
      Samasta asiasta oli kyse myös Mooseksen ruumiin kohtalosta.
      Mooseshan oli tappanut egyptiläisen israelilaisten puolesta tuntemansa myötätunnon tähden.
      Juudaan kirje:
      1:9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"

      Mooseksen teko tuli kiistaksi joka liitettiin Mooseksen lakiin ympärileikkauksen kautta.
      2.Moos. 4:24. Ja matkan varrella yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi hänen kimppuunsa ja tahtoi surmata hänet.
      25. Silloin Sippora otti terävän kiven ja leikkasi pois poikansa esinahan, kosketti sillä Moosesta alhaalta ja sanoi: "Sinä olet minun veriylkäni".
      26. Niin hän jätti hänet rauhaan. Silloin Sippora sanoi: "Veriylkä ympärileikkauksen kautta".

      Jeesus on kaikkia enkeliruhtinaita ylhäisempi.
      Galatalaiskirje:
      3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

      Kirje heprealaisille 2
      1. Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen ohitse.
      2. Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,
      3. kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,
      4. kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan?
      5. Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.
      6. Vaan joku on jossakin paikassa todistanut, sanoen: "Mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmisen poika, että pidät hänestä huolen?
      7. Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi, kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja;
      8. asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi.
      9. Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.
      10. Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.
      11. Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
      12. kun hän sanoo: "Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä";
      13. ja taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"
      14. Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,
      15. ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.
      16. Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
      17. Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
      18. Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.

      Paavali ei olisi puhunut näin mikäli joku enkeleistä olisi ollut meidän Vapahtajamme.

    • Tuolla Calvinillahan se adventistien pastori Timo Flink perusteli adventistien vastaavaa Jeesus on enkeli Miikael käsitystä 20.12.2005 kirjoituksessaan.

      • väsyttää

        joten ainakaan minä en jaksa lukea.


      • Seraja-m55

        Tutkitaanpa Danielin 10:13, joka kuuluu seuraavasti: "Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, YKSI ENSIMMÄISISTÄ ENKELIRUHTINAISTA, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö."

        Tämän jakeen perusteella ja varsinkin isoin kirjaimin esittämäni kohdan perusteella, minä en voi uskoa, että tuo enkeliruhtinas Mikael itsessään ja nimestään huolimatta (tark. kuka on Jumalan vertainen) olisi Herra Jumala Jeesus Kristus, vaan korkeintaan niin, että Jeesus on aika ajoin toiminut tuon enkeliruhtinaan kautta.

        Ehkä eroan näkemykseltäni tässä kohdin adventistisesta käsityksestä, mutta näin minun on pakko uskoa. Ja tämän Danielin kohdan perusteella en ihmettele, jos tässä kohdin hyökätään meitä vastaan.


      • Seraja-m55 kirjoitti:

        Tutkitaanpa Danielin 10:13, joka kuuluu seuraavasti: "Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, YKSI ENSIMMÄISISTÄ ENKELIRUHTINAISTA, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö."

        Tämän jakeen perusteella ja varsinkin isoin kirjaimin esittämäni kohdan perusteella, minä en voi uskoa, että tuo enkeliruhtinas Mikael itsessään ja nimestään huolimatta (tark. kuka on Jumalan vertainen) olisi Herra Jumala Jeesus Kristus, vaan korkeintaan niin, että Jeesus on aika ajoin toiminut tuon enkeliruhtinaan kautta.

        Ehkä eroan näkemykseltäni tässä kohdin adventistisesta käsityksestä, mutta näin minun on pakko uskoa. Ja tämän Danielin kohdan perusteella en ihmettele, jos tässä kohdin hyökätään meitä vastaan.

        Sanot: "Tämän jakeen perusteella ja varsinkin isoin kirjaimin esittämäni kohdan perusteella, minä en voi uskoa, että tuo enkeliruhtinas Mikael itsessään ja nimestään huolimatta (tark. kuka on Jumalan vertainen) olisi Herra Jumala Jeesus Kristus, vaan korkeintaan niin, että Jeesus on aika ajoin toiminut tuon enkeliruhtinaan kautta."

        Nyt Raamatun ilmoitus voitti Ellenin tässä sinun kirjoituksessasi! Jatka samaa rataa.


      • -björn-
        Seraja-m55 kirjoitti:

        Tutkitaanpa Danielin 10:13, joka kuuluu seuraavasti: "Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, YKSI ENSIMMÄISISTÄ ENKELIRUHTINAISTA, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö."

        Tämän jakeen perusteella ja varsinkin isoin kirjaimin esittämäni kohdan perusteella, minä en voi uskoa, että tuo enkeliruhtinas Mikael itsessään ja nimestään huolimatta (tark. kuka on Jumalan vertainen) olisi Herra Jumala Jeesus Kristus, vaan korkeintaan niin, että Jeesus on aika ajoin toiminut tuon enkeliruhtinaan kautta.

        Ehkä eroan näkemykseltäni tässä kohdin adventistisesta käsityksestä, mutta näin minun on pakko uskoa. Ja tämän Danielin kohdan perusteella en ihmettele, jos tässä kohdin hyökätään meitä vastaan.

        On mukava kuulla juuri sinulta että päättelemme asiaa samalla perusteella.
        Paavalin kertoma on minun mielestäni myös selkeää.
        Heb.2:5. Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.

        Tuokin mielestäni selkeästi kuvaa ettei kyse Jeesuksen kohdalla ole enkelistä.
        Muutoinhan Paavali olisi sanonut enkelin tulleen lunastamaan maailman.


      • löydäTotuus
        uskova_1 kirjoitti:

        Sanot: "Tämän jakeen perusteella ja varsinkin isoin kirjaimin esittämäni kohdan perusteella, minä en voi uskoa, että tuo enkeliruhtinas Mikael itsessään ja nimestään huolimatta (tark. kuka on Jumalan vertainen) olisi Herra Jumala Jeesus Kristus, vaan korkeintaan niin, että Jeesus on aika ajoin toiminut tuon enkeliruhtinaan kautta."

        Nyt Raamatun ilmoitus voitti Ellenin tässä sinun kirjoituksessasi! Jatka samaa rataa.

        jatka tutkimistasi seuraavaksi :

        - pyhäkköpalvelus-opista ja
        - tutkivasta tuomiosta

        Tulet samaan tulokseen kuin lukuisat adv johtajat, nimittäin että niille ei löydy perusteita Raamatusta.


      • löydäTotuus kirjoitti:

        jatka tutkimistasi seuraavaksi :

        - pyhäkköpalvelus-opista ja
        - tutkivasta tuomiosta

        Tulet samaan tulokseen kuin lukuisat adv johtajat, nimittäin että niille ei löydy perusteita Raamatusta.

        Olen yhtä mieltä "loydäTotuus" kanssa. Ryhdy nyt Seraja tutkimaan tutkivaa tuomiota, pyhäkköoppia, sapattia, Ellen Whiten kirjallisuutta samalla tavoin reippaasti, jolloin voit todeta, että ne ovat vastoin Raamattua.


      • Seraja-m55
        löydäTotuus kirjoitti:

        jatka tutkimistasi seuraavaksi :

        - pyhäkköpalvelus-opista ja
        - tutkivasta tuomiosta

        Tulet samaan tulokseen kuin lukuisat adv johtajat, nimittäin että niille ei löydy perusteita Raamatusta.

        Minä todellakin perustan uskoni yksin Raamatun sanaan ja jos me lähtisimme tutkimaan noita oppeja kanssasi perusteellisesti, niin voisit olla varma, että me tutkisimme silloin vain Raamattua eikä yhtään EGW:n tekstejä.

        Jos nyt otamme tuon pyhäkköpalveluksen suhteen ilmeisimmän Raamatun tekstin eli Hepr. 8:1, 2, niin siinä Paavali julistaa pääkohdaksi sen, että meillä on "...sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa, tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen."

        Ja kun Jeesus sanoo Ilm. 22:12 näin: "Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan."
        Ymmärrän siitä, että hän on siihen mennessä selvittänyt "tilit" eli silloin jokaisen ihmissielun - joka koskaan on elänyt tässä maailmassa - ikuinen kohtalo on selvitetty, eikä sitä selvitetä enää hänen tulemuksensa mukaan.
        Eihän hän muuten tietäisi, kenet ottaa ja kenet jättää!
        Näinollen - ennen Kristuksen tuloa Taivaassa on täytynyt toteuttaa ihmiskuntaa koskeva oikeuskäsittely. Minä en pääse siitä johtopäätöksestä nimenomaan Jeesuksen sanojen valossa yhtään mihinkään. Olen siitä absoluuttisen varma!!!


      • Seraja-m55
        -björn- kirjoitti:

        On mukava kuulla juuri sinulta että päättelemme asiaa samalla perusteella.
        Paavalin kertoma on minun mielestäni myös selkeää.
        Heb.2:5. Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.

        Tuokin mielestäni selkeästi kuvaa ettei kyse Jeesuksen kohdalla ole enkelistä.
        Muutoinhan Paavali olisi sanonut enkelin tulleen lunastamaan maailman.

        Kyllähän adventismissa tunnustetaan Jeesuksen täysivaltainen jumaluus, vaikka hänen persoonaansa toisaalla liitetään tuo ylienkeli Miikaelin persoona.

        Nyt vain tuo Danielin 10:13 kohta vain on ainakin minun ymmärryksessäni ristiriidassa siinä ajattelussa, että ylienkeli Miikael olisi yhtä kuin Herra Jeesus. Siksi minä en voi samaistaa näitä kahta eri nimistä persoonaa.

        Toivon tämän todistavan ainakin jotakin siitä, että minä todella perustan uskoni yksin Jumalan Sanaan ja toivon tätä samaa periaatetta myös kaikilta luterilaisperustaisilta heränneiltä, joiden foorumi tämä itseasiassa on.

        Saakoon Jumala siunata kaikkia täman foorumin kirjoittajia ja lukijoita sillä yhä lisääntyvällä hengellisen valon siunauksella, josta Sananlasku 4:18 puhuu: "Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka."


    • Rauhaa ja hei

      Asian idea kun sen itse joskus tajusin mistä on kysymys, on että kukaan muu ei voi olla taivaan sotajoukkojen ylipäällikkö kuin Jeesus.
      Ko Raamatunkohta puhuu tällaisesta johtajasta Miikelista.

      Alla vielä perusteellisempi selitys jonka olen tallentanut itselleni: (ei ole minun kirjottama kuitenkaan)

      • Gabriel

        Nuo purukumi-uskovat mielellään kuvittelevat enkelin kiharapäiseksi kultakutriksi, joka lapsia paimentaa kiiltokuvissa.
        No, kyllä Mikael on Jeesus.


      • sitten
        Gabriel kirjoitti:

        Nuo purukumi-uskovat mielellään kuvittelevat enkelin kiharapäiseksi kultakutriksi, joka lapsia paimentaa kiiltokuvissa.
        No, kyllä Mikael on Jeesus.

        Älä sitten sano olevasi kristitty!


      • ei enkeli
        sitten kirjoitti:

        Älä sitten sano olevasi kristitty!

        En uskoisi, enkä oikein usko vieläkään, että joku tosiaan saattaa uskoa enkeli Miikaelin ja Jeeukssen olevan sama henkilö. Mikäli joku sellainen enkelinpalvoja sanoo olevansa kristitty, niin hän aivan varmasti valehtelee. Hänhän palvelee silloin luotua Luojana eli on epäjumalanpalvelija.
        Jeesuksen alentaminen enkelin tasolle sotii pahasti Hebrealaiskirjeen 1. luvun sanomaa vastaan.

        Todella, etee vakavassa mielessä parannus synnistäsi, jos olet mennyt mukaan jeesusonylienkelimiikael -harhaan!


      • ...

        Kristus on luomaton, iankaikkinen, vailla alkua ja loppua ja kaiken luodun Luoja.

        Jeesus on yksi kolmiyhteisen Jumalan persoonista.
        Siispä väitteesi; että Jeesus olisi enkeliruhtinas Mikael, tarkoittaa myös sitä, että uskot että myös Jumala on enkeliruhtinas ja luotu!

        Enkeliruhtinas Mikael ei voi olla Jeesus Kristus!


      • ... kirjoitti:

        Kristus on luomaton, iankaikkinen, vailla alkua ja loppua ja kaiken luodun Luoja.

        Jeesus on yksi kolmiyhteisen Jumalan persoonista.
        Siispä väitteesi; että Jeesus olisi enkeliruhtinas Mikael, tarkoittaa myös sitä, että uskot että myös Jumala on enkeliruhtinas ja luotu!

        Enkeliruhtinas Mikael ei voi olla Jeesus Kristus!

        Rauha ja kiitos

        Sinäkö sanot mitä minä uskon?

        Olen kyllä ymmärtänyt että kysymyksessä on Jeesus, eikä luotu olento.

        Siunausta
        jari laurila
        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
        LUE:
        Raamattuopetuseni:



        OLIKO JEESUS IHMINEN VAI JUMALA? JEESUKSEN JUMALUUS?
        Kristus pukeutui ihmisluontoon tavoittaakseen ihmiskunnan paremmin. Maailman pelastaminen tarvitsi jumaluutta, ihmisyyttä ja inhimillisyyttä. Jumalan Poika tuli ihmiseksi toimiakseen välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä.

        Jeesus oli olemassa jo ennen aikojen alkua. Johannes sanoo (Joh 1:1-14) "Alussa oli sana. Sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala. (Kol 1: 17, Miik 5: 1) Jumala nimitti Jeesuksesta pojakseen (Matt 3: 17) sekä Jumalaksi. (Hepr 1 :4-8) Poika on perillinen ja Pojan välityksellä Hän on luonut maailmat. (Jae 2-3, Joh 1 :2-3, Kol 1: 16) Profeetta Jesaja ennusti tulevasta lapsesta: "Hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas." (Jes 9:5)

        - Enkelit kumartavat Jeesusta (Hepr 1 :4-6)

        - Enkeleillekään ei saanut osoittaa jumalallista kunnioitusta, mutta Jeesus hyväksyi tällaisen kunnioituksen itseään kohtaan. (Matt 28: 17-18), Ilm 19:10)

        - Jeesuksen yksi nimistä "Immanuel" merkitsee "Jumala on kanssamme." (Matt 1 :23)

        - UT:ssä Häntä kutsutaan kuten Jumalaa "Herraksi." (Matt 3:3)

        - Tuomas joka epäili, tunnusti "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28)

        - Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt 28:18)

        - Kaikki ihmiset ovat Hänen vallassaan ja Hän voi antaa ikuisen elämän (Joh 17:2)

        - Häneltä kaikki viisaus (Kol 2:3)

        - Jeesus Kristus on ikuinen (Hepr 13:8)

        - Jeesus on Jumalan Pyhä ( Mark 1 :24, Luuk 1 :35)

        - Hänen on valta ja rauha loputon valtakunnassaan. (Jes 9:6)

        - Jeesus pitää kaiken koossa (Kol 1: 17)

        - Jeesuksella on oikeus antaa synnit anteeksi. (Matt 9:6, Mark 2:5-7)

        - Hän joka herättää kuolleista on Jeesus Kristus. (Joh 5:28-29, I1m 1:17-18)

        Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta Sananlaskujen 8:22-36 luomistöiden esikoisena Jumalan "luotuna." Onko Jeesus siten luotu? Emme voi täsmällisesti tietää miten Jeesus syntyi Isästä, mutta on huomattava että Snl (8:22) ei käytetä samaa sanaa luomisesta kuin mitä käytetään luomiskertomuksen yhteydessä. Raamatun käännöksissä onkin puhuttu usein "asettamisesta" ja "omistamisesta" luomisen sijaan. Hebrean "baaraa" tarkoittaa luomista, mutta sitä Snl 8:22 ei käytä. Tämä kuva Jeesuksesta on siten kuvainnollinen esitys, eikä Häntä mainita tässä nimeltä. Siksi onkin perustettava muille selvemmille Raamatun kohdille mm. mitä edellä on esitetty.

        Jos kissa synnyttää pennun, on se kissa. Samoin käy koiranpennun kanssa. Jos ihminen synnyttää lapsen, tulee siitäkin ihminen. Samoin luonnollisesti voimme ajatella että Jumalan Poika on tietysti Jumala.

        Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tunnustaa "Jeesus Kristus on Herra." Kaikkien on polvistuttava. Jeesukselle Kristukselle kuuluu jumalallinen kunnioitus. (Fil 2:9-11, 2 Tim 4:18, Hepr 13:21)

        Ylistetty olkoon Isä Kaikkivaltias ja Jeesus Kristus, Herra.

        ONKO KOLMINAISUUSOPILLLE RAAMATULLISET PERUSTEET?
        Kristinuskon Jumala on monoteistinen yksi Jumala. (2 Moos 20: 1-4) Pakanauskonnoilla on usein monia jumalia jotka kuitenkin ovat vain mielikuvituksen tuotetta. Puusta ja kivestä tehtyjä jotka eivät ole luoneet maata ja taivasta.

        Jumala puhui itse itsestään monikkomuodossa. Heti Raamatun alussa luomiskertomuksen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen." (1 Moos 1 :26) Luomistyössä olivat mukana jumaluuden kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. (Vrt jumaluus Kol 2:9, Apt 17:29) "Elohim" on ensimmäinen Jumalasta käytetty nimi, ja se on monikkomuoto. Nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa.

        Apostolinen siunaus annetaan Raamatussa monikossa. "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (2 Kor 13:13) Jeesus käski lähetyskäskyssään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. (Matt 28:19)

        Kolmiyhteistä jumaluutta voidaan ymmärtää samoin kuin avioliittoa, jossa kaksi eri persoonaa tulevat "yhdeksi lihaksi." (1 Moos 2:24, Matt 19:4-6) Samoin jumaluuden kolme persoonaa toimivat yhdessä ihmisen hyväksi ja pelastamiseksi. Jeesus sanoi: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän." (Joh 14:9) Jeesus tahtoi opettaa, että uskomalla Häneen ja Hänen kautta ihminen on saanut tarpeellisen tiedon Jumalasta. Tärkeintä onkin seurata Jumalan tahtoa sen mukaan mitä Jeesus opetti.

        Keskiajan kirkon oppi pyrki selittämään Jumalan olemusta kreikkalaisen filosofian termein. Adventtikirkon oppi pyrkii selittämään jumaluuden tai Jumalan kolmen persoonan työtä historiassa Raamatun sanalla. Pyhän Hengen välityksellä voimme ymmärtää sen verran mikä on mahdollista ihmisen ymmärrykselle Raamatun sanan valossa. Emme voi osoittaa aikaa jolloin jumaluuden kaikki persoonat eivät olisi olleet olemassa. Johannes kuvailee Jeesusta "sanana" joka oli Isän luona jo ennen aikojen alkua. (Joh 1: 1-) Tyhjentävästi emme kykene analysoimaan Jumalan persoonalisuuttakaan. Se olisikin asettumista Jumalan vertaiseksi tai korkeammaksi. Oikeaoppisuusvaatimuksiakaan emme voi asettaa, koska meillä ei ole Jumalan persoonallisuudesta niin tarkkaa ilmoitusta.

        Raamattu ei käytä sanaa "kolmiyhteinen" ja se onkin kirkkokieltä. Ellen G. White jonka kautta profetian Hengen lahja toimi Adventtikirkossa, käytti sanaa "Gadhead" joka on englannin kielessä vanhempi kolminaisuutta tarkoittava sana.

        Jumaluus on pitkälti salaisuus josta me tiedämme enemmän vasta ikuisuudessa. (KoI 2:2, 1 Tim 3:16)


      • kyllä on
        jarlau kirjoitti:

        Rauha ja kiitos

        Sinäkö sanot mitä minä uskon?

        Olen kyllä ymmärtänyt että kysymyksessä on Jeesus, eikä luotu olento.

        Siunausta
        jari laurila
        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
        LUE:
        Raamattuopetuseni:



        OLIKO JEESUS IHMINEN VAI JUMALA? JEESUKSEN JUMALUUS?
        Kristus pukeutui ihmisluontoon tavoittaakseen ihmiskunnan paremmin. Maailman pelastaminen tarvitsi jumaluutta, ihmisyyttä ja inhimillisyyttä. Jumalan Poika tuli ihmiseksi toimiakseen välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä.

        Jeesus oli olemassa jo ennen aikojen alkua. Johannes sanoo (Joh 1:1-14) "Alussa oli sana. Sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala. (Kol 1: 17, Miik 5: 1) Jumala nimitti Jeesuksesta pojakseen (Matt 3: 17) sekä Jumalaksi. (Hepr 1 :4-8) Poika on perillinen ja Pojan välityksellä Hän on luonut maailmat. (Jae 2-3, Joh 1 :2-3, Kol 1: 16) Profeetta Jesaja ennusti tulevasta lapsesta: "Hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas." (Jes 9:5)

        - Enkelit kumartavat Jeesusta (Hepr 1 :4-6)

        - Enkeleillekään ei saanut osoittaa jumalallista kunnioitusta, mutta Jeesus hyväksyi tällaisen kunnioituksen itseään kohtaan. (Matt 28: 17-18), Ilm 19:10)

        - Jeesuksen yksi nimistä "Immanuel" merkitsee "Jumala on kanssamme." (Matt 1 :23)

        - UT:ssä Häntä kutsutaan kuten Jumalaa "Herraksi." (Matt 3:3)

        - Tuomas joka epäili, tunnusti "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28)

        - Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt 28:18)

        - Kaikki ihmiset ovat Hänen vallassaan ja Hän voi antaa ikuisen elämän (Joh 17:2)

        - Häneltä kaikki viisaus (Kol 2:3)

        - Jeesus Kristus on ikuinen (Hepr 13:8)

        - Jeesus on Jumalan Pyhä ( Mark 1 :24, Luuk 1 :35)

        - Hänen on valta ja rauha loputon valtakunnassaan. (Jes 9:6)

        - Jeesus pitää kaiken koossa (Kol 1: 17)

        - Jeesuksella on oikeus antaa synnit anteeksi. (Matt 9:6, Mark 2:5-7)

        - Hän joka herättää kuolleista on Jeesus Kristus. (Joh 5:28-29, I1m 1:17-18)

        Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta Sananlaskujen 8:22-36 luomistöiden esikoisena Jumalan "luotuna." Onko Jeesus siten luotu? Emme voi täsmällisesti tietää miten Jeesus syntyi Isästä, mutta on huomattava että Snl (8:22) ei käytetä samaa sanaa luomisesta kuin mitä käytetään luomiskertomuksen yhteydessä. Raamatun käännöksissä onkin puhuttu usein "asettamisesta" ja "omistamisesta" luomisen sijaan. Hebrean "baaraa" tarkoittaa luomista, mutta sitä Snl 8:22 ei käytä. Tämä kuva Jeesuksesta on siten kuvainnollinen esitys, eikä Häntä mainita tässä nimeltä. Siksi onkin perustettava muille selvemmille Raamatun kohdille mm. mitä edellä on esitetty.

        Jos kissa synnyttää pennun, on se kissa. Samoin käy koiranpennun kanssa. Jos ihminen synnyttää lapsen, tulee siitäkin ihminen. Samoin luonnollisesti voimme ajatella että Jumalan Poika on tietysti Jumala.

        Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tunnustaa "Jeesus Kristus on Herra." Kaikkien on polvistuttava. Jeesukselle Kristukselle kuuluu jumalallinen kunnioitus. (Fil 2:9-11, 2 Tim 4:18, Hepr 13:21)

        Ylistetty olkoon Isä Kaikkivaltias ja Jeesus Kristus, Herra.

        ONKO KOLMINAISUUSOPILLLE RAAMATULLISET PERUSTEET?
        Kristinuskon Jumala on monoteistinen yksi Jumala. (2 Moos 20: 1-4) Pakanauskonnoilla on usein monia jumalia jotka kuitenkin ovat vain mielikuvituksen tuotetta. Puusta ja kivestä tehtyjä jotka eivät ole luoneet maata ja taivasta.

        Jumala puhui itse itsestään monikkomuodossa. Heti Raamatun alussa luomiskertomuksen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen." (1 Moos 1 :26) Luomistyössä olivat mukana jumaluuden kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. (Vrt jumaluus Kol 2:9, Apt 17:29) "Elohim" on ensimmäinen Jumalasta käytetty nimi, ja se on monikkomuoto. Nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa.

        Apostolinen siunaus annetaan Raamatussa monikossa. "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (2 Kor 13:13) Jeesus käski lähetyskäskyssään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. (Matt 28:19)

        Kolmiyhteistä jumaluutta voidaan ymmärtää samoin kuin avioliittoa, jossa kaksi eri persoonaa tulevat "yhdeksi lihaksi." (1 Moos 2:24, Matt 19:4-6) Samoin jumaluuden kolme persoonaa toimivat yhdessä ihmisen hyväksi ja pelastamiseksi. Jeesus sanoi: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän." (Joh 14:9) Jeesus tahtoi opettaa, että uskomalla Häneen ja Hänen kautta ihminen on saanut tarpeellisen tiedon Jumalasta. Tärkeintä onkin seurata Jumalan tahtoa sen mukaan mitä Jeesus opetti.

        Keskiajan kirkon oppi pyrki selittämään Jumalan olemusta kreikkalaisen filosofian termein. Adventtikirkon oppi pyrkii selittämään jumaluuden tai Jumalan kolmen persoonan työtä historiassa Raamatun sanalla. Pyhän Hengen välityksellä voimme ymmärtää sen verran mikä on mahdollista ihmisen ymmärrykselle Raamatun sanan valossa. Emme voi osoittaa aikaa jolloin jumaluuden kaikki persoonat eivät olisi olleet olemassa. Johannes kuvailee Jeesusta "sanana" joka oli Isän luona jo ennen aikojen alkua. (Joh 1: 1-) Tyhjentävästi emme kykene analysoimaan Jumalan persoonalisuuttakaan. Se olisikin asettumista Jumalan vertaiseksi tai korkeammaksi. Oikeaoppisuusvaatimuksiakaan emme voi asettaa, koska meillä ei ole Jumalan persoonallisuudesta niin tarkkaa ilmoitusta.

        Raamattu ei käytä sanaa "kolmiyhteinen" ja se onkin kirkkokieltä. Ellen G. White jonka kautta profetian Hengen lahja toimi Adventtikirkossa, käytti sanaa "Gadhead" joka on englannin kielessä vanhempi kolminaisuutta tarkoittava sana.

        Jumaluus on pitkälti salaisuus josta me tiedämme enemmän vasta ikuisuudessa. (KoI 2:2, 1 Tim 3:16)

        Jes 9:5

        "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä JUMALA, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas."

        JH 1:1
        Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli JUMALA.


      • kyllä on kirjoitti:

        Jes 9:5

        "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä JUMALA, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas."

        JH 1:1
        Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli JUMALA.

        Rauhaa ja kiitos

        Kyllä, kyllä.
        En tiedä unohdinko nuo kirjeistäni.

        Kaikki hyvin.

        Siunausta
        jari laurila


      • ...
        jarlau kirjoitti:

        Rauha ja kiitos

        Sinäkö sanot mitä minä uskon?

        Olen kyllä ymmärtänyt että kysymyksessä on Jeesus, eikä luotu olento.

        Siunausta
        jari laurila
        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
        LUE:
        Raamattuopetuseni:



        OLIKO JEESUS IHMINEN VAI JUMALA? JEESUKSEN JUMALUUS?
        Kristus pukeutui ihmisluontoon tavoittaakseen ihmiskunnan paremmin. Maailman pelastaminen tarvitsi jumaluutta, ihmisyyttä ja inhimillisyyttä. Jumalan Poika tuli ihmiseksi toimiakseen välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä.

        Jeesus oli olemassa jo ennen aikojen alkua. Johannes sanoo (Joh 1:1-14) "Alussa oli sana. Sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala. (Kol 1: 17, Miik 5: 1) Jumala nimitti Jeesuksesta pojakseen (Matt 3: 17) sekä Jumalaksi. (Hepr 1 :4-8) Poika on perillinen ja Pojan välityksellä Hän on luonut maailmat. (Jae 2-3, Joh 1 :2-3, Kol 1: 16) Profeetta Jesaja ennusti tulevasta lapsesta: "Hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas." (Jes 9:5)

        - Enkelit kumartavat Jeesusta (Hepr 1 :4-6)

        - Enkeleillekään ei saanut osoittaa jumalallista kunnioitusta, mutta Jeesus hyväksyi tällaisen kunnioituksen itseään kohtaan. (Matt 28: 17-18), Ilm 19:10)

        - Jeesuksen yksi nimistä "Immanuel" merkitsee "Jumala on kanssamme." (Matt 1 :23)

        - UT:ssä Häntä kutsutaan kuten Jumalaa "Herraksi." (Matt 3:3)

        - Tuomas joka epäili, tunnusti "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28)

        - Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt 28:18)

        - Kaikki ihmiset ovat Hänen vallassaan ja Hän voi antaa ikuisen elämän (Joh 17:2)

        - Häneltä kaikki viisaus (Kol 2:3)

        - Jeesus Kristus on ikuinen (Hepr 13:8)

        - Jeesus on Jumalan Pyhä ( Mark 1 :24, Luuk 1 :35)

        - Hänen on valta ja rauha loputon valtakunnassaan. (Jes 9:6)

        - Jeesus pitää kaiken koossa (Kol 1: 17)

        - Jeesuksella on oikeus antaa synnit anteeksi. (Matt 9:6, Mark 2:5-7)

        - Hän joka herättää kuolleista on Jeesus Kristus. (Joh 5:28-29, I1m 1:17-18)

        Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta Sananlaskujen 8:22-36 luomistöiden esikoisena Jumalan "luotuna." Onko Jeesus siten luotu? Emme voi täsmällisesti tietää miten Jeesus syntyi Isästä, mutta on huomattava että Snl (8:22) ei käytetä samaa sanaa luomisesta kuin mitä käytetään luomiskertomuksen yhteydessä. Raamatun käännöksissä onkin puhuttu usein "asettamisesta" ja "omistamisesta" luomisen sijaan. Hebrean "baaraa" tarkoittaa luomista, mutta sitä Snl 8:22 ei käytä. Tämä kuva Jeesuksesta on siten kuvainnollinen esitys, eikä Häntä mainita tässä nimeltä. Siksi onkin perustettava muille selvemmille Raamatun kohdille mm. mitä edellä on esitetty.

        Jos kissa synnyttää pennun, on se kissa. Samoin käy koiranpennun kanssa. Jos ihminen synnyttää lapsen, tulee siitäkin ihminen. Samoin luonnollisesti voimme ajatella että Jumalan Poika on tietysti Jumala.

        Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tunnustaa "Jeesus Kristus on Herra." Kaikkien on polvistuttava. Jeesukselle Kristukselle kuuluu jumalallinen kunnioitus. (Fil 2:9-11, 2 Tim 4:18, Hepr 13:21)

        Ylistetty olkoon Isä Kaikkivaltias ja Jeesus Kristus, Herra.

        ONKO KOLMINAISUUSOPILLLE RAAMATULLISET PERUSTEET?
        Kristinuskon Jumala on monoteistinen yksi Jumala. (2 Moos 20: 1-4) Pakanauskonnoilla on usein monia jumalia jotka kuitenkin ovat vain mielikuvituksen tuotetta. Puusta ja kivestä tehtyjä jotka eivät ole luoneet maata ja taivasta.

        Jumala puhui itse itsestään monikkomuodossa. Heti Raamatun alussa luomiskertomuksen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen." (1 Moos 1 :26) Luomistyössä olivat mukana jumaluuden kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. (Vrt jumaluus Kol 2:9, Apt 17:29) "Elohim" on ensimmäinen Jumalasta käytetty nimi, ja se on monikkomuoto. Nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa.

        Apostolinen siunaus annetaan Raamatussa monikossa. "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (2 Kor 13:13) Jeesus käski lähetyskäskyssään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. (Matt 28:19)

        Kolmiyhteistä jumaluutta voidaan ymmärtää samoin kuin avioliittoa, jossa kaksi eri persoonaa tulevat "yhdeksi lihaksi." (1 Moos 2:24, Matt 19:4-6) Samoin jumaluuden kolme persoonaa toimivat yhdessä ihmisen hyväksi ja pelastamiseksi. Jeesus sanoi: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän." (Joh 14:9) Jeesus tahtoi opettaa, että uskomalla Häneen ja Hänen kautta ihminen on saanut tarpeellisen tiedon Jumalasta. Tärkeintä onkin seurata Jumalan tahtoa sen mukaan mitä Jeesus opetti.

        Keskiajan kirkon oppi pyrki selittämään Jumalan olemusta kreikkalaisen filosofian termein. Adventtikirkon oppi pyrkii selittämään jumaluuden tai Jumalan kolmen persoonan työtä historiassa Raamatun sanalla. Pyhän Hengen välityksellä voimme ymmärtää sen verran mikä on mahdollista ihmisen ymmärrykselle Raamatun sanan valossa. Emme voi osoittaa aikaa jolloin jumaluuden kaikki persoonat eivät olisi olleet olemassa. Johannes kuvailee Jeesusta "sanana" joka oli Isän luona jo ennen aikojen alkua. (Joh 1: 1-) Tyhjentävästi emme kykene analysoimaan Jumalan persoonalisuuttakaan. Se olisikin asettumista Jumalan vertaiseksi tai korkeammaksi. Oikeaoppisuusvaatimuksiakaan emme voi asettaa, koska meillä ei ole Jumalan persoonallisuudesta niin tarkkaa ilmoitusta.

        Raamattu ei käytä sanaa "kolmiyhteinen" ja se onkin kirkkokieltä. Ellen G. White jonka kautta profetian Hengen lahja toimi Adventtikirkossa, käytti sanaa "Gadhead" joka on englannin kielessä vanhempi kolminaisuutta tarkoittava sana.

        Jumaluus on pitkälti salaisuus josta me tiedämme enemmän vasta ikuisuudessa. (KoI 2:2, 1 Tim 3:16)

        Sinäkö sanot mitä minä uskon?

        Ei, vaan sinä itse sanot:

        "Asian idea kun sen itse joskus tajusin mistä on kysymys, on että kukaan muu ei voi olla taivaan sotajoukkojen ylipäällikkö kuin Jeesus. Ko Raamatunkohta puhuu tällaisesta johtajasta Miikelista"

        Tuohan siis tarkoittaa sitä että uskot Kristuksen olevan enkeli ja luotu.

        Raamattu ilmoittaa kuitenkin Kristuksen olevan aluton ja loputon, iankaikkinen ja kaiken luodun Luoja.

        Ymmärrätkö?


      • ... kirjoitti:

        Sinäkö sanot mitä minä uskon?

        Ei, vaan sinä itse sanot:

        "Asian idea kun sen itse joskus tajusin mistä on kysymys, on että kukaan muu ei voi olla taivaan sotajoukkojen ylipäällikkö kuin Jeesus. Ko Raamatunkohta puhuu tällaisesta johtajasta Miikelista"

        Tuohan siis tarkoittaa sitä että uskot Kristuksen olevan enkeli ja luotu.

        Raamattu ilmoittaa kuitenkin Kristuksen olevan aluton ja loputon, iankaikkinen ja kaiken luodun Luoja.

        Ymmärrätkö?

        Höpöhöpsis.

        Laitoin kai tekstiä jumaluudesta.

        siunausta
        jari


      • ^^^^
        jarlau kirjoitti:

        Höpöhöpsis.

        Laitoin kai tekstiä jumaluudesta.

        siunausta
        jari

        Nyt jos olisin tullut uskoon olisin väärinymmärryksen vuoksi tullut harhaoppiseksi sinun saarnastasi?


      • ^^^^ kirjoitti:

        Nyt jos olisin tullut uskoon olisin väärinymmärryksen vuoksi tullut harhaoppiseksi sinun saarnastasi?

        Rauhaa ja kiitos

        Ei ole sellaista vaaraa.
        Ihan Raamatun asioissa ollaan, ja Raamattuun perusteuen ja Raamatulla perustellen.Että rauhassa vaan Raamattu kouirassa, rukouksessa, Hengen johtoa seuraten ja vilpittömänä rehellisenä itselle ja Jumalalle.

        Siunausta
        jari laurila


      • ...
        jarlau kirjoitti:

        Rauhaa ja kiitos

        Ei ole sellaista vaaraa.
        Ihan Raamatun asioissa ollaan, ja Raamattuun perusteuen ja Raamatulla perustellen.Että rauhassa vaan Raamattu kouirassa, rukouksessa, Hengen johtoa seuraten ja vilpittömänä rehellisenä itselle ja Jumalalle.

        Siunausta
        jari laurila

        Juuri kun jäit valheesta kiinni?


      • ... kirjoitti:

        Juuri kun jäit valheesta kiinni?

        Rauhaa ja huomenta

        Näillä palstoilla on tapana syyllistää ilman perusteluja?!

        Sellainet on tietenkin viisasta sivuuttaa, mutta jospa kiinnittäisit asiaan huomiotasi?

        Perustelut pitää esittää Raamatulla, koska kristinuskosta on kysymys.
        Sitten vastaan jo mielelläni.

        Jumalan siunausta
        jari laurila


      • .....lupaat vastata.....
        jarlau kirjoitti:

        Rauhaa ja huomenta

        Näillä palstoilla on tapana syyllistää ilman perusteluja?!

        Sellainet on tietenkin viisasta sivuuttaa, mutta jospa kiinnittäisit asiaan huomiotasi?

        Perustelut pitää esittää Raamatulla, koska kristinuskosta on kysymys.
        Sitten vastaan jo mielelläni.

        Jumalan siunausta
        jari laurila

        .....mutta olet jättänyt vastaamatta perusteltuihin
        Viesteihin kun niistä on käynyt ilmi etää asiat eivät ole sinun sanomallasi tavalla.


    • hese

      katoliset eivät ole JT:ia:"Paavi Pius XII julisti Mikaelin vuonna 1950 poliisien taivaalliseksi suojelijaksi."
      Nyt riittää Mikaelillekkin tehtävää.

    • jotka kuulevat saavat elää.

      Jeesuksen paluuseen viitattaessa puhutaan Mikaelin äänestä, Jeesuksen äänestä, jotka kuulevat saavat elää.
      Mitä yhteistä tästä löytyy??

      Joh 5:28. Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan,

      kuulevat hänen äänensä.

      29. He nousevat haudoistaan - hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.
      1 Tess.16. Itse Herra laskeutuu taivaasta

      ylienkelin käskyhuudon kuuluessa

      ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina.
      Joh 5:25.jolloin kuolleet

      kuulevat Jumalan Pojan äänen.

      aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan,

      kuulevat hänen äänensä.

      1. Kor. 15:51-52

      • mikä kysymys

        Ylienkelin ääni tarkoittaa ylienkelin ääntä. Ylienkelin ääni ei tarkoita Jeesuksen ääntä.


      • pasuunat ja ääni.
        mikä kysymys kirjoitti:

        Ylienkelin ääni tarkoittaa ylienkelin ääntä. Ylienkelin ääni ei tarkoita Jeesuksen ääntä.

        Asia vaikuttaa samalta..
        Ei siinä ole eroavaa tekstien yhteydessä.


    • Harri Veijonen

      Kristus on Kristus ja Häntä on vain yksi.

      http://wwnet.fi/users/veijone/

      Mutta Miikaelia näyttäisi olevan kaksi:
      Toinen Jumalan ja toinen paholaisen sotajoukkojen johtaja:



      http://wwnet.fi/users/veijone/mikael21.htm

      GORBA, 21 VUOTTA JA DANIEL


      Harri Veijonen on julkaissut varoitusta Gorba, ruhtinas Mikael Goog -antikristuksesta alkaen vuodesta 1987!

      Harri Veijonen on julkaissut käsityksensä Daniel 10:13:sta päivittäisissä uutisissaan mm. 1. 4. 2003 otsikolla "JOS DANIEL 10:13 KUVAA LOPUN AIKAA, SIINÄ ON GORBA JA 21 VUOTTA" ja Daniel 12:1:n Mikaelista jo aiemmin mm. 10. 3. 2003 otsikolla "Suuri ruhtinas Mikael, tuotko rauhan tullessasi".



      --------------------------------------------------------------------------------

      1. 4. 2003:

      JOS DANIEL 10:13 KUVAA LOPUN AIKAA, SIINÄ ON GORBA JA 21 VUOTTA

      Edes Merrill F. Ungerin "Raamatun lukijan käsikirja" ei liitä Daniel 10:13 kolmea viikkoa tai 21 vuotta lopun aikaan. Mutta jae 14 sanoo, että oli tultu selittämään mitä tapahtuu aikojen lopulla. Lienen Suomessa ensimmäinen, joka tarjoaa kohtaan järkevää selitystä tässä ja nyt, vaikka aprillina 2003.
      Daniel 12:1 uskon tarkoittavan Mikael Gorban ilmestymistä (vahvistamaan Jerusalemin valerauhaa) ensimmäisen ylösnousemuksen tapahtumiseksi. Toinen kohta ruhtinas Mikaelista on siis Daniel 10:13. Mikäli se on samaa henkilöä tarkoittava ja lopun aikaan liittyvä, nyt en keksi sille muuta selitystä kuin että Mikael tulisi avuksi vahvistamaan Israelille kohtuullisen hyvää valerauhaa 21 vuotta sen jälkeen kun Israel oli jätetty yksin islamilaisten valtioiden keskelle esim. silloin kun Arafat keksi Palestiinan ehkä 1986. Tosin siitä 21 vuotta olisi vasta vuonna 2007. Daniel 10:13 ei monissakaan kielissä puhu, että Mikael (Goog nk. Gorba?) olisi enkeli vaan ainoastaan ruhtinas, joka tulee avuksi Israelille valerauhaa tehtäessä. Harri Veijonen

      DANIEL 10:13 RAAMATUISSA

      Daniel 10:13 v. 1933, mutta Veijonen: "Persian valtakunnan ruhtinas (Arafat?) seisoi vastustamassa minua (Israelia?) 21 päivää (eli vuotta), ja katso, Mikael, yksi huomattavimmista ruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minut oli jätetty yksin sinne Persian kuninkaiden keskelle."
      Jehovalaisten Raamattu: "Mutta Persian kuningaskunnan ruhtinas seisoi vastustamassa minua 21 päivää, ja katso, Mikael, yksi huomattavimmista ruhtinaista, tuli auttamaan minua, ja minä puolestani jäin sinne Persian kuninkaiden viereen." (Tässä siis yksi huomattavimmista ruhtinaista, mutta Daniel 12:1 "suuri ruhtinas Mikael" eli kenties eri henkilö. Daniel 12:1 jehovalaisilla ylösnousta paikalla "päästä pakoon".)
      Daniel 10:13
      English (KJV): But the prince of the kingdom of Persia withstood me one and twenty days: but, lo, Michael, one of the chief princes, came to help me; and I remained there with the kings of Persia.
      English (NIV): The prince of the kingdom of Persia withstood me twenty-one days, but Michael, one of the chief princes, came to help me, for I was left there with the kings of Persia.

      English (AVS): But the prince of the kingdom of Persia withstood me one and twenty days; but, lo, Michael, one of the chief princes, came to help me: and I remained there with the kings of Persia.
      Svenska: Fursten för Persiens rike stod mig emot under tjuguen dagar; men då kom Mikael, en av de förnämsta furstarna, mig till hjälp, under det att jag förut hade stått där allena mot Persiens konungar. >Dan. 12,1. Syr. 17,17. Judas v. 9. Upp. 12,7.
      Norsk: Perserrikets fyrste* stod mig imot i en og tyve dager; men da kom Mikael, en av de fornemste fyrster**, og hjalp mig, så jeg fikk overhånd der hos kongene av Persia.
      Deutsh: Aber der Fürst des Königreichs Persien stand mir 21 Tage entgegen. Und siehe, Michael, einer der ersten Fürsten, kam, um mir zu helfen, und ich wurde dort entbehrlich bei den Königen von Persien.
      Italiano: Ma il principe del regno di Persia mi si è opposto per ventun giorni: però Michele, uno dei primi prìncipi, mi è venuto in aiuto e io l'ho lasciato là presso il principe del re di Persia;
      Latin: The Bible Gateway ei hae latinaksi Danielia kuin kolme lukua. Vulgata kokonaan löytyy os. http://www.spiritcommunity.com/latin/. Sieltä Daniel 10:13:
      princeps autem regni Persarum restitit mihi viginti et uno diebus et ecce Michahel unus de principibus primis venit in adiutorium meum et ego remansi ibi iuxta regem Persarum


      Arkkienkeli Miikaeliksi Brasiliassakin Mikaelia väitetään, mutta mukana on kohta Daniel 9:25, joka Daniel 9. luku tutkimukseni mukaan ehdottomasti on ihmisruhtinas. Miksei siis myös Daniel 10:13 ruhtinas ole ihmisruhtinas. Oman selitykseni olen taas ensinnä tarjonnut. Nyt on helppo vaikka hieman sitä korjailla. Vastaanotan selityksiä, kiitos! [email protected]

      EIKÖ SIIS MIIKAEL OLE NOUSSUT?

      "Eikö siis Miikael ole noussut?", kysyy Martta Kaukomaa Danielin kirjan selitysteoksessaan "Iankaikkinen valtakunta" (Ristin Voitto 2. p. 1944, s. 214). Vaikkei Martalla ollut mahdollisuutta ottaa huomioon, että Miikael (Daniel 10:13 ja 12:1) voisi olla sama kuin antikristus itse, ruhtinas Mikael (Goog), kyseinen hänen kirjansa on nyt mielestäni paras, mitä naisen kädestä tiedän syntyneen. Martalle on selvää, että Miikael ilmestyy, ja sitten tapahtuu seurakunnan ylösotto. Toki enkeliruhtinas Miikaelkin nousee. Hänhän johtaa Jumalan taivaallisten sotajoukkojen sotaa vihan aikana. Ja niinkuin tiedämme Paholaisen parhaansa mukaan matkivan, sekin viittaa siihen, että Paholaisen joukkojen johtajan nimi on Mikael. Puuttuva i löytyy Mikaelilla päästä, vitsailin jo vuosia sitten. HV.

      10. 3. 2003

      SUURI RUHTINAS MIKAEL,
      TUOTKO RAUHAN TULLESSASI?

      DANIEL 12:1
      1. Ruotsi, Suuri Tarukirja s. 85:
      "Lopulta ilmestyisi suuri ruhtinas Mikael, ja sitten kuolleet nousisivat mullasta", kuva: http://wwnet.fi/users/veijone/taru.jpg
      2. English New International Version (NIV):
      "At that time Michael, the great prince who protects your people, will arise. There will be a time of distress such as has not happened from the beginning of nations until then. But at that time your people-everyone whose name is found written in the book-will be delivered."

      http://www.google.fi/search?
      1. ANTIKRISTUS Mikael (Daniel 12:1) Goog (Hesekiel 38-39) on koko nimeni. Neitsyt-Marian sijaan minun oli tyytyminen äiti-Mariaan. Neitseestäsyntymisen ... http://wwnet.fi/users/veijone/gorba.htm
      2. a http://www.google.fi/search?:
      "Är Jesus identisk med Mikael? * Den välkände engelske prästmannen Matthew Henry död 1714) hade samma uppfattning. I hans kommentarverk som är en av de mest ansedda och mest använda bibelkommentarerna i hela den engelsktalande världen, kommer denna tanke klart till uttryck Vi hänvisar särskilt till hans kommentarer till Dan. 12:1,2 och Upp. 12:7."
      2. b http://www.geocities.com/Pipeline/Cliff/4313/mikael.htm
      3. http://www.google.fi/search?:
      "Dan 10:13. Fursten för Persiens rike stod mig emot under tjuguen dagar; men då kom Mikael, en av de förnämsta furstarna, mig till hjälp, under det att jag förut hade stått där allena mot Persiens konungar. Dan. 12:1."

      RELATED ANTICHRIST MIKAEL (DANIEL 12:1) GOOG

      related:wwnet.fi/users/veijone/gorba.htm
      http://www.google.fi/search?:
      "It was not valid to expect the Tribulation to occur in the year 1000, or any year between 70AD to 1948. The State of Israel did not exist. * In 1967 at the victorious culmination of the 6 day war, Israel captured the temple mount. For the first time in over 2,300 years, Israel again had control of the holiest site in Judaism. * Antichrist will seem like the Messiah to Israel"

      TUOTKO RAUHAN TULLESSASI?
      "Maailma toivottaa tervetulleeksi miehen, joka saa järjestyksen toivottomaan kansainväliseen tilanteeseen" (T. Gilbrant, Novum, Uusi testamentti selityksin v. 1980). "Odotan erittäin, erittäin kiinnostuneena, mitä Gorbatshov saa aikaan" (T. Gilbrant helluntaikirkon juhannuskonferenssissa v. 1988)




      *

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      69
      4580
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      100
      4048
    3. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      54
      3579
    4. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      38
      2871
    5. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      26
      2613
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

      kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      61
      2562
    7. Heippa mies......

      Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2449
    8. Elämäni rakkaus

      Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1937
    9. Huomenta rakas

      Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1918
    10. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      251
      1741
    Aihe