Prost. haittaa kaikkia naisia Jatko-osa

mariamagda

Jäi tuo keskustelu alempana mielenkiintoiseen kohtaan, joten tein tähän jatkoa. Päivällä en töiden vuoksi ehtinyt seuraamaan keskustelua.

K. Oravapa tokaisi viimeksi:

"Taitaa tuo pahoinpitely olla Yhdysvaltain liittovaltion lakien vastaista.

Sen sijaan sukupuoliyhdyntä ei ole laitonta, ei edes Suomessa, ainakaan vielä."

Oletan, että luette tätä edeltävän aiemmasta keskustelusta.

K. Orava siis meinaa, että voi olla sukupuoliyhteydessä naisen kanssa ja se ei ole laitonta.
Huhhuh, sanon minä.

78

5240

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurre_Orava

aivan täydellisesti en nyt kyllä ymmärtänyt pointtiasi. Eikös sukupuoliyhdyntä olekaan laillista? Minun tietääkseni se toistaiseksi on.

• kaaru

Parisuhteen yksi tärkeimmistä ja kauneimmista asioista. Mutta lakia ollaan muuttamassa, eli sitä ei voi ostaa mutta saat myydä. Mulle tosi ristiriitaista käsittää. Lakialoite meni kuitenkin uudelleen käsittelyyn...ryhmä tutkii minkälaiset ihmiset ostavat seksiä....

Onpas heillä nyt tutkimista...

Enkä ole aikaisempaa keskustelua lukenut, enkä täällä aikaisemmin poikennut..

• Kurre_Orava
        kaaru kirjoitti:

Parisuhteen yksi tärkeimmistä ja kauneimmista asioista. Mutta lakia ollaan muuttamassa, eli sitä ei voi ostaa mutta saat myydä. Mulle tosi ristiriitaista käsittää. Lakialoite meni kuitenkin uudelleen käsittelyyn...ryhmä tutkii minkälaiset ihmiset ostavat seksiä....

Onpas heillä nyt tutkimista...

Enkä ole aikaisempaa keskustelua lukenut, enkä täällä aikaisemmin poikennut..

Näin wanheneva herras-Oravana täytyy kyllä sanoa, että sen seksi on käynyt vuosi vuodelta epäoleellisemmaksi.

Se ei kuitenkaan ole suhteen kantava voima, ainakaan meillä. Eikä minusta suhdetta voi seksin varaan väkertää. Sekunse se palava intohimo hiipuu aikanaan.

• Relander
        Kurre_Orava kirjoitti:

Näin wanheneva herras-Oravana täytyy kyllä sanoa, että sen seksi on käynyt vuosi vuodelta epäoleellisemmaksi.

Se ei kuitenkaan ole suhteen kantava voima, ainakaan meillä. Eikä minusta suhdetta voi seksin varaan väkertää. Sekunse se palava intohimo hiipuu aikanaan.

Joku ajattelija jo aikoinaan totesi seksistä, että nautinto on vain hetkellinen, asento naurettava ja kustannukset kohtuuttomat.

• mariamagda

Oletko ikinä kuullut sellaista sanaa kuin raiskaus?
        Niin että sitä ollaan sukupuoliyhdynnässä ja se on laitonta.

Katsoisin, että että kun nainen myy itsensä, hän suostuu raiskaukseen rahasta.

Ja raiskauksen luen pahoinpitelyksi ja vieläpä pahaksi sellaiseksi.
        Onko siinä niinkään eroa raiskaako vai pahoinpiteleekö muulla tavalla rahasta.

• mariamagda
        Relander kirjoitti:

Joku ajattelija jo aikoinaan totesi seksistä, että nautinto on vain hetkellinen, asento naurettava ja kustannukset kohtuuttomat.

"Relander", joka myös lykkäsit kirjaimesi keskusteluun ja väitit, että täysipäiset ihmiset ymmärtävät ettei muita naisia voi ostaa.

Se olisikin hyvä jos olisi vain näitä täysipäisiä ihmisiä. Silloin ei tarvittaisi mitään lakeja. Täysipäinen ihminenhän ei murhaa, ei raiskaa, ei aja 40 nopeusalueella sataakahtakymppiä jne., eihän? Silti näitä ja kaikkia muita rikoksia vaan kummasti tapahtuu..

• Kurre_Orava
        mariamagda kirjoitti:

Aivan juu. Enpä vain tullut heti alkuun ajatelleeksi, että yhdyntä on oletusarvoisesti raiskaus.

Vika on minun, unohdin kenen kanssa keskustelen.

• Kurre_Orava
        Relander kirjoitti:

Lisäisin luettoloon vielä, että onhan se rasittavaa ja lakanapyykkiäkin tulee kohtuuttomasti.

Muistetaan lisäksi, että paras ehkäisykeino on sauna ja pussikalja, ei ennen, ei jälkeen, vaan sen sijaan. Kunnon saunominen ja muutama olut, niin ei kyllä käy enää mielessäkään. ;)

On sitä paitsi mukavampaa ja vähemmän käy kunnon päälle.

• mariamagda
        Kurre_Orava kirjoitti:

Aivan juu. Enpä vain tullut heti alkuun ajatelleeksi, että yhdyntä on oletusarvoisesti raiskaus.

Vika on minun, unohdin kenen kanssa keskustelen.

Korjaus

Sinä unohdit mistä oli puhe.

• Kurre_Orava
        mariamagda kirjoitti:

Korjaus

Sinä unohdit mistä oli puhe.

Kyse oli huoraamisesta, eli seksin myynnistä ja ostamisesta.

Puuttumatta asian moraaliin sen kummemmin niin kyllä minusta kuitenkin raiskau ja seksin osto ovat kokolailla eri asioita.

Huomaa tämä on minun mielipide, sinun mielipidehän tulikin jo selville.

Kysyn vielä, oletko sillä kannalla, että seksin ostajat tulisi tuomita raiskauksesta?

• Relander
        mariamagda kirjoitti:

"Relander", joka myös lykkäsit kirjaimesi keskusteluun ja väitit, että täysipäiset ihmiset ymmärtävät ettei muita naisia voi ostaa.

Se olisikin hyvä jos olisi vain näitä täysipäisiä ihmisiä. Silloin ei tarvittaisi mitään lakeja. Täysipäinen ihminenhän ei murhaa, ei raiskaa, ei aja 40 nopeusalueella sataakahtakymppiä jne., eihän? Silti näitä ja kaikkia muita rikoksia vaan kummasti tapahtuu..

... kommentoin tätä sinun ajatustasi:

"On aika utopistista ajatella, että ajateltaisiin, että jossain vain on jonkinlainen ihmisryhmä, joka myy omaa ruumistaan, eikä tätä ihmisryhmää mitenkään liitetä naisiin ja naiseuteen ja siihen ajatukseen, että naisen ruumis olisi kaupan."

Totta on, ettei lukkojakaan ovissa tarvita muuta kuin sen takia, että pieni osa ihmisistä on rosvoja.

Ja kuten olen moneen kertaan sanonut, prostituution voi minun puolestani hävittää, mutta silloin tarvitaan kovia otteita ja ne on kohdistettava sekä myyjiin että ostajiin.

• jos
        Kurre_Orava kirjoitti:

Puuttumatta asian moraaliin sen kummemmin niin kyllä minusta kuitenkin raiskau ja seksin osto ovat kokolailla eri asioita.

Kysyn vielä, oletko sillä kannalla, että seksin ostajat tulisi tuomita raiskauksesta?

joku raiskaa jonkun köyhän naisen ja antaa tälle myöhemmin huomattavan summan rahaa, ja nainen sen ottaa vastaan? Onko kyseessä raiskaus vai seksin osto? Entä pitäisikö tekijä silti tuomita?

• mariamagda
        Kurre_Orava kirjoitti:

sitten et vain ymmärrä...

Kyse ei ole normaalista sukupuoliyhdynnästä kun ostaa seksiä. Normaali sukupuoliyhdyntä on sellainen missä molemmat haluavat tätä. Nainen ei halua, vaikka sen varmaan pitää siltä näyttääkin.

Mitä siitä pitäisi saada kun saa tehdä jollekin pahaa, kun vain maksaa tälle?

• Kurre_Orava
        jos kirjoitti:

joku raiskaa jonkun köyhän naisen ja antaa tälle myöhemmin huomattavan summan rahaa, ja nainen sen ottaa vastaan? Onko kyseessä raiskaus vai seksin osto? Entä pitäisikö tekijä silti tuomita?

Ensinnäkin minun puolesta koko prostituutio saisi loppua mutta sitä ei lopeteta sillä, että heittäydtään asiassa hysteerisiksi.

Tuo esittämäsi case on raiskaus. Seksin osto tapahtumassa molemmat osapuolet sopivat asiasta ennen aktia.
        Huomannet eron.

• Kurre_Orava
        mariamagda kirjoitti:

sitten et vain ymmärrä...

Kyse ei ole normaalista sukupuoliyhdynnästä kun ostaa seksiä. Normaali sukupuoliyhdyntä on sellainen missä molemmat haluavat tätä. Nainen ei halua, vaikka sen varmaan pitää siltä näyttääkin.

Mitä siitä pitäisi saada kun saa tehdä jollekin pahaa, kun vain maksaa tälle?

Äkistään tuntuu oudolta, että tämän maailman veronicat ja johannasirkiät kuitenkin palveluitaan kauppaavat. Kuka heidät ja muut alalla itsenäisesti toimivat pakottaa?

• kaaru
        Kurre_Orava kirjoitti:

...seksin varaan saa koskaan rakentaakkaan. Pitää olla muutakin. Mutta olen vanhenevana naisena kuitenkin sitä mieltä että se on yksi parisuhteen hienoimmista asioista.
        Intohimo vain iän myötä muuttaa muotoaan...

• aatos
        Kurre_Orava kirjoitti:

Äkistään tuntuu oudolta, että tämän maailman veronicat ja johannasirkiät kuitenkin palveluitaan kauppaavat. Kuka heidät ja muut alalla itsenäisesti toimivat pakottaa?

se on vain suostumusta.

miltä tuntuis kurre imeä munaa, jos joku olis laittanu rynkyn piipun ohimolle.

suostumusta? sitä se on.

ja noin minä voin kieltää sen hyväksymisen.

• Kurre_Orava
        aatos kirjoitti:

se on vain suostumusta.

miltä tuntuis kurre imeä munaa, jos joku olis laittanu rynkyn piipun ohimolle.

suostumusta? sitä se on.

ja noin minä voin kieltää sen hyväksymisen.

Eiköhän siinä ole pikku vivahde ero, että suostutellaanko rahalla vai rynnäkkökiväärillä.

Rynkylläkös näitä veronicoja ja johannasirkiöitä uhataan? Kuka uhkaa?

• aatos
        Kurre_Orava kirjoitti:

Eiköhän siinä ole pikku vivahde ero, että suostutellaanko rahalla vai rynnäkkökiväärillä.

Rynkylläkös näitä veronicoja ja johannasirkiöitä uhataan? Kuka uhkaa?

entäpä jos tunne on sama?

• jorojukka-kukka
        Kurre_Orava kirjoitti:

Veronican surullinen tarina tuli kerran tv:stä ja hän on juuri yksi niistä prostituoiduista, joiden tarina on saanut minun ymmärtämään prostituoitujen elämää. Hänen kohtalonsa sai minut vereslihalle. Hänellä oli muistaakseni kaksikin eri ohjelmaa, joissa ensimmäisessä hän sanoi kaiken olevan hyvin ja toisessa hän sitten kertoi koko tarinan kaunistelelmattomana, eikä mikään ollut enää hyvin.

Että näin.

• .....
        mariamagda kirjoitti:

Mielestäni raiskaus ja prostituutio on vähän eri asia. Prostituoidulla on aina mahdollisuus valita; rahat ja seksi tai ei rahaa eikä seksiä. Raiskauksessa ei saada valita eikä mitään korvausta. Siinä ei kysellä eikä anneta valinnanvaraa toiselle. Siksi olenkin vastaan vain sellaista prostituutiota mikä naiselle on täydellinen pakkorako. Mielestäni siinä, että nainen valitsee itse joko helpomman tienestin toivossa tai muusta syystä prostituution ei olisi kielettävä asia. Vapaata yrittämistä. Enkä tiedä miten se minun, naisen, asemaa heikentäisi jos joku toinen nainen haluaa ryhtyä sellaiseen ammattiin.

• totta...

"Kunniapuheenjohtajaksi tai kunniajäseneksi voidaan hallituksen esityksestä yhdistyksen kokouksessa kutsua henkilö, joka on huomattavasti edistänyt ja tukenut yhdistyksen toimintaa."

Ehkä tuo A.K. onkin kunniapuheenjohtaja. Tosin kaikissa nettikirjoituksissa sitä kyllä tituleerataan varapuheenjohtajaksi. Kunniajäsen ei kai voi olla hallituksessa.

• j.pukkila

..kaikki naiset eivät kuitenkaan ole huoria..

• Soh-vi

Tuolla alempana Jöriksen aloittamassa, täyttyneessä ketjussa oli kiintoisaa keskustelua aiheesta, voiko olla vapaaehtoista ja yksilönvapauteen kuuluvaa seksinmyyntiä vai onko kaikki sinänsä rikollista ja sellaisena kiellettävää. Olen sitä mieltä, että prostituutio voi olla myös oma valinta. On sinisilmäistä väittää, että kyseessä on aina seuraus miesten, yhteiskunnan tai jonkin muun suuren ja mahtavan intressistä, ja että prostituoitu on aina periaatteessa vain säälittävä uhri.

Kokemuksesta tiedetään, että köyhissäkin oloissa voidaan valita toisin, jopa sisarukset valitsevat eri tiet, eikä lutkahtava käytös ja siitä hyötyminen välttämättä edellytä köyhyyttä tai kotiperäisiä traumoja. Jotkut päätyvät helpolta näyttävään keinoon, tilaisuus voi tehdä varkaan ja ennen pitkää varkaus voi olla jo suunnitelmallista. Tai jos iloluontoinen kapakkiseura naimisineen viihdyttää, miksei samantien voi ruveta nappaamaan maksua hommasta jne. Siis luisumista ja rimanalituksia perheestä ja olosuhteista riippumatta.

Viina, huumeet, vastuuttomuus, varkaudet, prostituutio, kiristykset tai muu rikollinen/puolirikollinen toiminta elämäntapana tai ammattina on myös valinta, alussa ainakin, ennen pahan riippuvuuden muodostumista. Köyhissäkin oloissa ne ovat valinta, perusteltavissa ja puolustettavissa oleva ehkä, mutta valinta. Kaikki vastaavassa asemassa olevat eivät valitse niin. Vaikka altistavia, usein jopa kumuloituvia sosiaalisia taustavaikuttimia voidaankin nähdä, ei ole kyse luonnonlakiin verrattavasta kausaalisuudesta, ei ainakaan sellaisissa maissa, missä vaihtoehtoja todellakin on tarjolla.

Kaikilla ei ole kyse alamäkeen luisumisesta, seksin myyminen voi olla kylmän harkittu bisnes, ehkä väliaikaisesti tai sivutoimisena, rahaa tulee helposti. Elämiseen voisi riittää vähempikin, mutta extra moneylla saa kustannettua kivaa luxusta, jos "alan" työ ei pahemmin inhota. Ei Suomessa köyhän, opiskelijan, mallin, hierojan tai kenenkään tarvitse jatkuvan rahanpuutteen takia ryhtyä myymään ruumistaan muuta kuin korkeintaan ehkä hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa. Tästä olen valmis väittelemään milloin vain.

Ammatin maine on nykyään yleensä kyseenalainen, vaikka on tiettävästi edelleenkin tietyissä piireissä arvostettuja seuralais- ym. luxuspalvelun tarjoajia. Kaikilla aikakausilla ja kaikissa kulttuureissa ei kyseistä "korkealuokkaista" viihdyttämisosaamista ole suinkaan yleisesti halveksittu.

Se mielestäni on totta, että prostituutioon liittyy yhä pahenevana ilmiönä tavattomasti pakottamista ja muuta rikollisuutta sekä ihmisten heikon aseman sumeilematonta hyväksikäyttöä. Siitä syystä ilmiötä voi ja pitääkin vastustaa, mutta yhtä totta voi olla sekin, että jotkut valitsevat sen tulolähteekseen ilman pakkoa. Näillä viime mainituilla pitäisi mielestäni olla vapaus työhönsä. On vain luultavasti melkoisen vaikeaa arvioida, milloin työ on vapaavalintaista, milloin alistavaa hyväksikäyttöä. Paritustoiminta lienee kuitenkin indikoi taustalla vaikuttavaa hyväksikäyttökoneistoa.

Tavallaan ymmärrän väitteen "naiseuden" halventamisesta. Jos itse inhoaa joitain tiettyjä tekoja, ja jotkut omaan viiteryhmään kuuluvat niitä kuitenkin tekevät, ja esiintyy tendenssiä yleistää muihinkin, niin vissinlainen häpeä, nolous saattaa koskettaa. Mieleen tulevat mm. taannoiset "finne igen"-otsikot Ruotsissa, tämäntyyppinen etninen, uskonnollinen jne. yleistys voi tuntua kiusalliselta, tai vaikkapa opinnot (merkonomit ennen vanhaan, nykyään "amis" jostain syystä) jne. Sama koskee naisprostituutiota, olen melko varma, että miehetkin nolostelisivat miesprostituutiota, jos se olisi yhtä massiivista kuin naisten hyväksikäyttö.

Tällä perusteella ei mielestäni kuitenkaan saisi kieltää jotain ei-rikollista toimintaa silloin, kun se ei haittaa sivullisia. Tähän kategoriaan kuuluu minusta seksin yksityiskauppa, jos ei aiheudu häiriöitä kolmansille osapuolille.

On pitkä kommentti, mutta halusin perustella näkemyksen, jota enin osa naiskirjoittajista vastustanee.

• Kurre_Orava

Kiitos Sohvi. Mukavaa kuulla järjen ääni täällä hysterian viidakossa. Jotakuinkin noin minäkin olen asian ajatellut.

Viittauksesi 'en finne igen' asiaan oli hyvä.

Itse asiassa luulen, että tämä:
        "
        Tai jos iloluontoinen kapakkiseura naimisineen viihdyttää, miksei samantien voi ruveta nappaamaan maksua hommasta jne.
        "
        On melkolailla todellisuutta. Olen itsekin ollut tilanteessa jossa railakkaan illan päätteeksi tyttö ehdotta jatkoja mutta pieni korvaus kuulemma olisi pitänyt saada. Että ei se todellisuus välttämättä ole sitä, että miehet ehdottelee törkeitä kapakassa.

• mariamagda
        Kurre_Orava kirjoitti:

Kiitos Sohvi. Mukavaa kuulla järjen ääni täällä hysterian viidakossa. Jotakuinkin noin minäkin olen asian ajatellut.

"
        Tai jos iloluontoinen kapakkiseura naimisineen viihdyttää, miksei samantien voi ruveta nappaamaan maksua hommasta jne.
        "
        On melkolailla todellisuutta. Olen itsekin ollut tilanteessa jossa railakkaan illan päätteeksi tyttö ehdotta jatkoja mutta pieni korvaus kuulemma olisi pitänyt saada. Että ei se todellisuus välttämättä ole sitä, että miehet ehdottelee törkeitä kapakassa.

sinä luulet tunnistavasi järjen äänen?

Hysteerinen? Minusta tuolla alhaalla tuli taas sellaista paatosta "vapaudesta myydä ruumistaan"(aah, ihanaa), että sitä ehkä voisi jo mainita hysteeriseksi, aivan kuin olisi oma lehmä ojassa.
        Täytyy muistaa, että kaikilla ei ole myöskään ihan kaikki kotona. Aina löytyy hörhöjä ja myös syitä joita emme tiedä.

Olisi sitäpaitsi mielenkiintoisempaa keskustelu naisten kesken eilen, kun ette miehät taas tunkenee itteenne huomauttelemaan asiasta, mitä ette koskaan luullakseni voi ymmärtää.

Voi tätä ihanaa vapautta`. Jostain syystä tää vapaus` ei vaan ilahduta.

• Kysymys Ramonille, vaikka vastaus muuten Sohville.

Varmasti voi kyse olla omasta valinnastakin, tosin se ei tasapainoisista lähtökohdista ole kovin yleistä.

Pitäisikö Suomessa siis näiden vapaaehtoisten takia olla säätämättä mitään lakia vai jopa erikseen laillistaa prostituution harjoittaminen?

Ja se jokerikysymys. Onko Hollannista tai Saksasta, jossa prostituutio siis on erikseen laillistettu ja "jonkinlaisessa valvonnassa", mitään, yhtään mitään viitteitä siitä, että laillinen, valvottu ja verotettu prostituutio olisi pienimmässäkään määrin vähentänyt tai muodoiltaan hillinnyt ihmiskauppaa tai muuta pakkoparittamista?

• mariamagda
        Kurre_Orava kirjoitti:

"
        "

Kun oletettavasti olet mies, niin tuntuisiko sinusta kivalta sellainen vapaus, että voit myydä itsesi?

Vai onko tällainenkin vapaus vain naisille sopivaa?

• Kurre_Orava
        mariamagda kirjoitti:

Kun oletettavasti olet mies, niin tuntuisiko sinusta kivalta sellainen vapaus, että voit myydä itsesi?

Vai onko tällainenkin vapaus vain naisille sopivaa?

"
        "
        No mutta hyvä ihme, tokihan minä voin myydä itseni jos siltä tuntuu ja markkinoita löytyy. Höh.
        Ei kai moiseen kukaan voi puuttua.

• Kurre_Orava
        mariamagda kirjoitti:

Hysteerinen? Minusta tuolla alhaalla tuli taas sellaista paatosta "vapaudesta myydä ruumistaan"(aah, ihanaa), että sitä ehkä voisi jo mainita hysteeriseksi, aivan kuin olisi oma lehmä ojassa.
        Täytyy muistaa, että kaikilla ei ole myöskään ihan kaikki kotona. Aina löytyy hörhöjä ja myös syitä joita emme tiedä.

Olisi sitäpaitsi mielenkiintoisempaa keskustelu naisten kesken eilen, kun ette miehät taas tunkenee itteenne huomauttelemaan asiasta, mitä ette koskaan luullakseni voi ymmärtää.

"
        Aina löytyy hörhöjä ja myös syitä joita emme tiedä.
        "
        No niinpä, äläpä muuta sano.

"
        "
        Perustappa sitten se ihan oma palsta tai valita vaikka ylläpidolle ja naisunionille, kun ilkeät miehet kehtaa kommentoida, hyi, että. Kamala asia tällainen vapaahko foorumi.

"
        "
        Niin se vain on. Hankkiudu vaikka jonnekin Bellan Ystävien kommuuniin, niin saat varmasti mieleistäsi keskustelua.

• Soh-vi
        Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

Kysymys Ramonille, vaikka vastaus muuten Sohville.

Varmasti voi kyse olla omasta valinnastakin, tosin se ei tasapainoisista lähtökohdista ole kovin yleistä.

Pitäisikö Suomessa siis näiden vapaaehtoisten takia olla säätämättä mitään lakia vai jopa erikseen laillistaa prostituution harjoittaminen?

Ja se jokerikysymys. Onko Hollannista tai Saksasta, jossa prostituutio siis on erikseen laillistettu ja "jonkinlaisessa valvonnassa", mitään, yhtään mitään viitteitä siitä, että laillinen, valvottu ja verotettu prostituutio olisi pienimmässäkään määrin vähentänyt tai muodoiltaan hillinnyt ihmiskauppaa tai muuta pakkoparittamista?

Yhtä mieltä kanssasi siitä, ettei prostituutio ole kovin yleistä tasapainoisista lähtökohdista. Ja kyllä minä mieluummin valitsen vaikka tuon pelkän ostokiellon, jos se siivoaa ja kutistaa rikosluontoista toimintaa, kuin että annetaan vaan homman kasvaa ja rehottaa. Jotain tarttee tehdä.

Se kumminkin on vissi juttu, ettei seksikauppa ikinä lopu. Pilatusmainen käsienpesu säätämällä ostomyyntilaki, ja sitten suomalaistyypillisesti ei anneta resursseja valvontaan ja tutkimukseen eikä näyttökynnys koskaan jostain syystä ylity on turhauttavaa, suorastaan halveksuttavaa sekin. Ja ihan pelkästään en siis vain miehiä syyttäisi prostituution kukoistuksesta ja vapauttaisi "naistyöntekijöitä" kaikesta vastuusta. Jotenkin epäilyttää ehdotus, minkä mukaan "alasta" irtautuvia ulkomaalaisia pitäisi erityisesti ruveta tukemaan, kun täällä on alkuperäisväestöä edustavia nälkäjonolaisia, alkoholisteja ja vanhuksia hoitoa vailla, sairaaloihin pääsyä pitää odotella pitkään ja lääkityksessä kitsastellaan säästösyistä. Vapautumisen syytteistä ja palautuksen kotimaahan johonkin turvalliselle alueelle/paikkaan pitäisi riittää.

• jorojukka-kukka

Enkä myöskään kommentoimatta tuota ajatusta "naisen lutkahtavasta käytöksestä", sillä ainakin minusta se kuulostaa jonkin asteiselta moralisoinnilta naisten kiinnostusta seksuaalisuuteen. Mielestäni iloluontoinen, seksistä kiinnostunut nainen ei ajaudu tuon takia seksiä myymään, vaikka hän ajautuisi holtittomiinkin seksisuhteisiin. Mielestäni itsensä myymisessä on jotakin paljon rajumpaa, vihamielisempää itseään, naiseutta ja myös miestä kohtaan. Tottakai tarinoita on monia eri ihmisillä, enkä halua niitä mitenkään niputtaa. Haluan vain tuoda esiin keskusteluun sellaiset asiat kuin seksuaalinen halu, helpon rahan halu, että voivatko nämä tosiaan viedä naisen niinkin riskialttiiseen/yleisesti halveksittavaan toimintaan kuin prostituutioon.

Ja löytyykö niin vahvaa naista, niin luxustakaan tavoittelevaa, joka ryhtyy kylmästi bisnestämään omaa ruumistaan? Onko kyse aina enemmän tai vähemmän jostakin muusta? Voisin hyvin pitkälle kuvitella, että kysymys on jonkin asteisesta itsevihasta, koska minkäänlaista hyväksyntää ei prostituoitu oikeasti saa ympäristöltään eikä edes asiakkailtaan, ei myöskään työkavereiltaan.

Se maailma, missä nämä naiset ovat, on kova, kylmä ja tunteeton. Se on maailma, josta on hyvin vaikea nousta jaloilleen ja sanoa "hups, mä meenki tästä opiskeleen kauppaopistoon ja jätän tään välivaiheen elämästäni nyt tähän."

Se että prostituoidut itse viimeiseen asti vakuuttelevat voivansa hyvin ja tekevänsä juuri sitä, mitä haluavat, on normaalia itsesuojelua.

• Soh-vi kirjoitti:

Yhtä mieltä kanssasi siitä, ettei prostituutio ole kovin yleistä tasapainoisista lähtökohdista. Ja kyllä minä mieluummin valitsen vaikka tuon pelkän ostokiellon, jos se siivoaa ja kutistaa rikosluontoista toimintaa, kuin että annetaan vaan homman kasvaa ja rehottaa. Jotain tarttee tehdä.

Se kumminkin on vissi juttu, ettei seksikauppa ikinä lopu. Pilatusmainen käsienpesu säätämällä ostomyyntilaki, ja sitten suomalaistyypillisesti ei anneta resursseja valvontaan ja tutkimukseen eikä näyttökynnys koskaan jostain syystä ylity on turhauttavaa, suorastaan halveksuttavaa sekin. Ja ihan pelkästään en siis vain miehiä syyttäisi prostituution kukoistuksesta ja vapauttaisi "naistyöntekijöitä" kaikesta vastuusta. Jotenkin epäilyttää ehdotus, minkä mukaan "alasta" irtautuvia ulkomaalaisia pitäisi erityisesti ruveta tukemaan, kun täällä on alkuperäisväestöä edustavia nälkäjonolaisia, alkoholisteja ja vanhuksia hoitoa vailla, sairaaloihin pääsyä pitää odotella pitkään ja lääkityksessä kitsastellaan säästösyistä. Vapautumisen syytteistä ja palautuksen kotimaahan johonkin turvalliselle alueelle/paikkaan pitäisi riittää.

Periaatteessa juuri noin. Luulen vaan, että meidän joilla on turvalliset oltavat on vaikea uskoa ihmiskaupan raadollisuutta. Ne naiset eivät puhu, ei vaikka poliisi kuinka kyselisi. Kotimaahan jääneet lapset ovat sen takeena.

Tampereella pidetyillä poliisipäivillä en-nyt-muista-nimeä-poliisi kertoikin, että erityisesti Balkanilta peräisin olevien rikollisliigojen torjunta on turhauttavaa: kun yksi solu on tuhottu toinen tulee heti tilalle. Ja nimenomaan Balkanin liigat harjoittavat raainta eurooppalaista ihmiskauppaa.

Sitten on vielä tietenkin nämä Phnom Penit ja muut seksiorjien kokoamiskeskukset. Se on laajaa, käsittämättömän laajaa bisnestä. Ja se laajeneminen minua huolestuttaa. Ellemme me kaikki hyvinvoivat naiset nouse yhtenä naisena tosissaan sitä vastustamaan, miten kauan se saa laajeta? Miten kauan enää MEIDÄN oikeuksiamme kunnioitetaan?

• jorojukka-kukka
        Kurre_Orava kirjoitti:

"
        "

"Järjen ääni, minunlaiseni ääni on järjen ääni ja toisinajattelijat ovat pelkkiä hysteerikkoja!"
        *ihan rehellisesti nauraa*

• jorojukka-kukka
        mariamagda kirjoitti:

Miehelle se on aina se ääni, joka lähinnä muistuttaa hänen omaa ääntään. :D

• Kurre_Orava
        jorojukka-kukka kirjoitti:

Enkä myöskään kommentoimatta tuota ajatusta "naisen lutkahtavasta käytöksestä", sillä ainakin minusta se kuulostaa jonkin asteiselta moralisoinnilta naisten kiinnostusta seksuaalisuuteen. Mielestäni iloluontoinen, seksistä kiinnostunut nainen ei ajaudu tuon takia seksiä myymään, vaikka hän ajautuisi holtittomiinkin seksisuhteisiin. Mielestäni itsensä myymisessä on jotakin paljon rajumpaa, vihamielisempää itseään, naiseutta ja myös miestä kohtaan. Tottakai tarinoita on monia eri ihmisillä, enkä halua niitä mitenkään niputtaa. Haluan vain tuoda esiin keskusteluun sellaiset asiat kuin seksuaalinen halu, helpon rahan halu, että voivatko nämä tosiaan viedä naisen niinkin riskialttiiseen/yleisesti halveksittavaan toimintaan kuin prostituutioon.

Ja löytyykö niin vahvaa naista, niin luxustakaan tavoittelevaa, joka ryhtyy kylmästi bisnestämään omaa ruumistaan? Onko kyse aina enemmän tai vähemmän jostakin muusta? Voisin hyvin pitkälle kuvitella, että kysymys on jonkin asteisesta itsevihasta, koska minkäänlaista hyväksyntää ei prostituoitu oikeasti saa ympäristöltään eikä edes asiakkailtaan, ei myöskään työkavereiltaan.

Se maailma, missä nämä naiset ovat, on kova, kylmä ja tunteeton. Se on maailma, josta on hyvin vaikea nousta jaloilleen ja sanoa "hups, mä meenki tästä opiskeleen kauppaopistoon ja jätän tään välivaiheen elämästäni nyt tähän."

Se että prostituoidut itse viimeiseen asti vakuuttelevat voivansa hyvin ja tekevänsä juuri sitä, mitä haluavat, on normaalia itsesuojelua.

Tunnut olevan hyvin jyvällä prostituoitujen asioista. Onko paljonkin oma kohtaista kokemusta?

• jorojukka-kukka
        Kurre_Orava kirjoitti:

Tunnut olevan hyvin jyvällä prostituoitujen asioista. Onko paljonkin oma kohtaista kokemusta?

Pitkän elämänkokemuksen turvin kirjoitan ja hahmotan ympärilläni olevaa maailmaa. Ja satun itsekin olemaan nainen, jotenka tiedän ainakin jotakin naiseudesta...ja ainakin sinua, Kurreseni, enemmän. ;)

• Kurre_Orava

Pitkän elämänkokemuksen turvin kirjoitan ja hahmotan ympärilläni olevaa maailmaa. Ja satun itsekin olemaan nainen, jotenka tiedän ainakin jotakin naiseudesta...ja ainakin sinua, Kurreseni, enemmän. ;)

Tuntuu vain välillä, että on kovin ollut yksipuolista se pitkä elämä ja sitä on katseltu kokolailla yksiväristen lasien läpi.

• jorojukka-kukka
        Kurre_Orava kirjoitti:

Tuntuu vain välillä, että on kovin ollut yksipuolista se pitkä elämä ja sitä on katseltu kokolailla yksiväristen lasien läpi.

Niinhän se varmasti tuntuu, sillä niin erilaista maailmaa me olemme katselleet. Mites vanha sinä nyt olitkaan?

• Kurre_Orava

Niinhän se varmasti tuntuu, sillä niin erilaista maailmaa me olemme katselleet. Mites vanha sinä nyt olitkaan?

Katoppa sieltä galleriasta.

• jorojukka-kukka
        Kurre_Orava kirjoitti:

Katoppa sieltä galleriasta.

Kymmenisen vuotta tekee jo paljon. ;)

Vielä ehdit valaistua! :D

• Kurre_Orava

Kymmenisen vuotta tekee jo paljon. ;)

Vielä ehdit valaistua! :D

Noh, joskos mummo nyt menisi vaikka kutomaan sukkaa...

• jorojukka-kukka
        Kurre_Orava kirjoitti:

Noh, joskos mummo nyt menisi vaikka kutomaan sukkaa...

Sellattii.

• Kurre_Orava

Sellattii.

...

• mariamagda
        Kurre_Orava kirjoitti:

"
        "
        No mutta hyvä ihme, tokihan minä voin myydä itseni jos siltä tuntuu ja markkinoita löytyy. Höh.
        Ei kai moiseen kukaan voi puuttua.

"No mutta hyvä ihme, tokihan minä voin myydä itseni jos siltä tuntuu ja markkinoita löytyy. Höh.
        Ei kai moiseen kukaan voi puuttua."

Eli sinä et kannata myyntikieltoa, se ainakin tuli selväksi. En nyt muista mitä mieltä olet tuolla ollut asiasta.
        Entä se joka sinut ostaisi seksiorjakseen, eikö tämä henkilö tunnu enemmän rikolliselta kun käyttää hyväkseen sinun ahdinkoista tilaasi?

• Ramon

Kysymys Ramonille, vaikka vastaus muuten Sohville.

Jotain viitteitä on jo nyt, tosin kummassakin maassa laki on varsin tuore. Alankomaissa on bordellitoimintaan liittyvä ihmiskauppa vähentynyt, koska työskentely bordellissa edellyttää EU-passia ja bordelleja on toistaiseksi myös valvottu. Sen sijaan katuprostituoitujen joukossa on edelleen runsaasti vierastyövoimaa, ja varmasti myös salakuljetuksen kautta laittomasti maahan tulleita. Ongelmana katuprostituoitujen kohdalla on se, ettei heidän välttämättä tarvitse rekisteröityä. Kaupungit saavat itse määrittää aika pitkälle prostituution toteuttamiseen liittyviä sääntöjä. Osassa kaupungeista katuprostituutiota saa harjoittaa ainoastaan tietyllä alueella, jolla työskentely edellyttää rekisteröitymistä, jonka avulla ihmissalakuljetuksen uhrit saadaan seulottua. Toisaalla taas katuprostituoituja ei juuri valvota, eikä tällöin ole myöskään mahdollista erottaa joukosta ihmissalakuljetuksen uhreja. Osittain tästä syystä aloitettiin Alankomaissa viime vuonna julistekampanja, jolla kehoitettiin asiakkaita tuomaan julki kaikki mahdollisesti epäilyttävät merkit.

Sekä Saksassa että Alankomaissa on ongelmana se, etteivät ulkomaalaiset prostituoidut voi saada työlupaa. Tämä ei kuitenkaan estä heitä hakeutumasta maahan ja toteuttamasta ammattiaan harmaalla sektorilla. Itä-Euroopan maista pääsee esim. Saksaan helposti turistiviisumilla, tai jopa ilman sitä kuten Unkarista. Muut turvautuvat sitten ihmissalakuljetukseen. Periaatteessa ongelma on siis ihan samansuuntainen kun Espanjassa tomaatteja poimivien afrikkalaisten kohdalla. Ratkaisumalleja on kaksi: joko rajojen tiukka valvominen ja ihmissalakuljetuksen estäminen, tai työlupien myöntäminen ja maahanmuuton salliminen köyhistä maista tuleville. Itse kannatan ensimmäistä, siis rajojen tiukkaa valvontaa ja tehostettua poliisitoimintaa rikollisten kiinnisaamiseksi.

• Ramon kirjoitti:

Jotain viitteitä on jo nyt, tosin kummassakin maassa laki on varsin tuore. Alankomaissa on bordellitoimintaan liittyvä ihmiskauppa vähentynyt, koska työskentely bordellissa edellyttää EU-passia ja bordelleja on toistaiseksi myös valvottu. Sen sijaan katuprostituoitujen joukossa on edelleen runsaasti vierastyövoimaa, ja varmasti myös salakuljetuksen kautta laittomasti maahan tulleita. Ongelmana katuprostituoitujen kohdalla on se, ettei heidän välttämättä tarvitse rekisteröityä. Kaupungit saavat itse määrittää aika pitkälle prostituution toteuttamiseen liittyviä sääntöjä. Osassa kaupungeista katuprostituutiota saa harjoittaa ainoastaan tietyllä alueella, jolla työskentely edellyttää rekisteröitymistä, jonka avulla ihmissalakuljetuksen uhrit saadaan seulottua. Toisaalla taas katuprostituoituja ei juuri valvota, eikä tällöin ole myöskään mahdollista erottaa joukosta ihmissalakuljetuksen uhreja. Osittain tästä syystä aloitettiin Alankomaissa viime vuonna julistekampanja, jolla kehoitettiin asiakkaita tuomaan julki kaikki mahdollisesti epäilyttävät merkit.

Sekä Saksassa että Alankomaissa on ongelmana se, etteivät ulkomaalaiset prostituoidut voi saada työlupaa. Tämä ei kuitenkaan estä heitä hakeutumasta maahan ja toteuttamasta ammattiaan harmaalla sektorilla. Itä-Euroopan maista pääsee esim. Saksaan helposti turistiviisumilla, tai jopa ilman sitä kuten Unkarista. Muut turvautuvat sitten ihmissalakuljetukseen. Periaatteessa ongelma on siis ihan samansuuntainen kun Espanjassa tomaatteja poimivien afrikkalaisten kohdalla. Ratkaisumalleja on kaksi: joko rajojen tiukka valvominen ja ihmissalakuljetuksen estäminen, tai työlupien myöntäminen ja maahanmuuton salliminen köyhistä maista tuleville. Itse kannatan ensimmäistä, siis rajojen tiukkaa valvontaa ja tehostettua poliisitoimintaa rikollisten kiinnisaamiseksi.

kun kysyin viitteitä, tarkoitin tietysti viitteitä tutkimuksista.

Osaan kyllä kaivella niitä itsekin, uteliaisuudesta kysyin sinulta kun olisin halunnut nähdä ovatko viitteesi ns. valikoivia.

Nyt ei tullut viitteitä yhtään, mutta palatkaamme asiaan kun olen perehtynyt tarkemmin tutkimuksiin. On nimittäin niin, että erikseen laillistettu prostituutio sen paremmin kuin laillistamaton mutta ei kiellettykään prostituutio eivät ole onnistuneet hillitsemään ihmiskauppaa millään tavoin.

Siltä osin kuin ihmiskauppaa on saatu rajoitettua, kyse on ollut Euroopan neuvoston sopimusten täytäntöönpanotoimenpiteistä, ei laillistetun prostituution siunauksellisesta vaikutuksesta.

"Ratkaisumalleja on kaksi: joko rajojen tiukka valvominen ja ihmissalakuljetuksen estäminen, tai työlupien myöntäminen ja maahanmuuton salliminen köyhistä maista tuleville."

Itse asiassa ratkaisumalleja on ainakin kolme, ja koska omankin vastauksesi perusteella näyttää, etteivät Saksan ja Hollannin mallit ole käytännössä toimineet, on syytä puuttua kysyntään.

• Ramon

kun kysyin viitteitä, tarkoitin tietysti viitteitä tutkimuksista.

Osaan kyllä kaivella niitä itsekin, uteliaisuudesta kysyin sinulta kun olisin halunnut nähdä ovatko viitteesi ns. valikoivia.

Nyt ei tullut viitteitä yhtään, mutta palatkaamme asiaan kun olen perehtynyt tarkemmin tutkimuksiin. On nimittäin niin, että erikseen laillistettu prostituutio sen paremmin kuin laillistamaton mutta ei kiellettykään prostituutio eivät ole onnistuneet hillitsemään ihmiskauppaa millään tavoin.

Siltä osin kuin ihmiskauppaa on saatu rajoitettua, kyse on ollut Euroopan neuvoston sopimusten täytäntöönpanotoimenpiteistä, ei laillistetun prostituution siunauksellisesta vaikutuksesta.

"Ratkaisumalleja on kaksi: joko rajojen tiukka valvominen ja ihmissalakuljetuksen estäminen, tai työlupien myöntäminen ja maahanmuuton salliminen köyhistä maista tuleville."

Itse asiassa ratkaisumalleja on ainakin kolme, ja koska omankin vastauksesi perusteella näyttää, etteivät Saksan ja Hollannin mallit ole käytännössä toimineet, on syytä puuttua kysyntään.

"Itse asiassa ratkaisumalleja on ainakin kolme, ja koska omankin vastauksesi perusteella näyttää, etteivät Saksan ja Hollannin mallit ole käytännössä toimineet, on syytä puuttua kysyntään."

Toistaiseksi Ruotsin malli on kuitenkin ainut, jolla on ollut negatiivisia vaikutuksia.

• Ramon kirjoitti:

"Itse asiassa ratkaisumalleja on ainakin kolme, ja koska omankin vastauksesi perusteella näyttää, etteivät Saksan ja Hollannin mallit ole käytännössä toimineet, on syytä puuttua kysyntään."

Toistaiseksi Ruotsin malli on kuitenkin ainut, jolla on ollut negatiivisia vaikutuksia.

viitteet sitten siitä.

Ruotsalaisista merkittävä enemmistö on tyytyväisiä lakiinsa. Ai niin, mutta enemmistön kannallahan ei ole mitään merkitystä.

• Soh-vi

Lutkahtavalla käytöksellä tarkoitan sitä, mitä se minulle tuo mieleen. Mietin kyllä sanavalintaa ja myönnän, että muilla voi olla muut mielleyhtymät. Jos olisin tarkoittanut iloluontoista, seksuaalisesti anteliaan runsasta henkilöä, olisin käyttänyt noita attribuutteja. Luojalle kiitos, että heitä on, saisi olla enemmän ;).

Tarkoitin epämääräiseen seuraan mielellään hakeutuvia, hämärässä (en viittaa valaistukseen) luuhaavia ilmaismatkustajia, joiden ei olisi mikään pakko elää noin, he vain pitävät siitä enemmän, kuin kuivasta työnteosta. Näitä on aina niin miehissä kuin naisissa. Jos sanoissani kuulsi moraalinpoikanen, enpä käy kiistämään. En myöskään mene estämään heidän elämäntapaansa, jos he eivät pahemmin häiriköi muita.

Luulen edelleen, että luiskahdus kaupantekoon ei ole kaukana kyseisissä tapauksissa.

Aivan varmasti on myös naisia ja miehiä, jotka laskelmoivat seksitarjonnan riskit ja hankaluuden pienemmäksi, kuin bisneksellä saavutettavat edut. Onhan näistä kirjoitettu maailman sivu ja lööpeissä killuvat aikansa. Aina on ihmisiä, jotka rahasta ja sillä, mitä rahalla saa, ovat valmiit vaikka myymään isoäitinsä, kuten sanonta kuuluu.

Tunnustan maailman kovuuden, olosuhteet ynnä muut, jotka voivat painaa päälle, mutta suhteellisen elinkelpoisissa oloissa nuo selitykset eivät riitä alkuunkaan. Korostan edelleen jokaisen omaa vastuuta, omaa valintaa, siitä EI voi vapautua vain muita syyttelemällä.

Jos voi, niin yhtä hyvin perustein vapautetaan sitten myös väkivaltaiset, raiskaajat, alkoholistit, kiusaajat, varkaat, kavaltajat jne. omasta vastuustaan syyllisyyteen, muita syitä löytyy aina. Minä en sitä hyväksy, se on kasvavan korruption tie. Sanktioita lieventäviä tekijöitä tietenkin on olemassa.

Jokaisen on tajuttava oma vastuunsa, jos sitä ei tajuta, on auttaminenkin aika turhaa. Ulkopuolinen apu ja tuki elämänmuutoksiin on tavattoman arvokasta ja tarpeen, mutta siihenkään ei voi pakottaa.

• Soh-vi

Periaatteessa juuri noin. Luulen vaan, että meidän joilla on turvalliset oltavat on vaikea uskoa ihmiskaupan raadollisuutta. Ne naiset eivät puhu, ei vaikka poliisi kuinka kyselisi. Kotimaahan jääneet lapset ovat sen takeena.

Tampereella pidetyillä poliisipäivillä en-nyt-muista-nimeä-poliisi kertoikin, että erityisesti Balkanilta peräisin olevien rikollisliigojen torjunta on turhauttavaa: kun yksi solu on tuhottu toinen tulee heti tilalle. Ja nimenomaan Balkanin liigat harjoittavat raainta eurooppalaista ihmiskauppaa.

Sitten on vielä tietenkin nämä Phnom Penit ja muut seksiorjien kokoamiskeskukset. Se on laajaa, käsittämättömän laajaa bisnestä. Ja se laajeneminen minua huolestuttaa. Ellemme me kaikki hyvinvoivat naiset nouse yhtenä naisena tosissaan sitä vastustamaan, miten kauan se saa laajeta? Miten kauan enää MEIDÄN oikeuksiamme kunnioitetaan?

Juuri tuo ihmiskauppa, tietävätpä kohteet aluksi olevansa kauppatavaraa tai eivät, on se syy, minkä takia ostokielto on saanut kannatusta ja koetaan edes jonkinlaiseksi ratkaisuksi.

Vaihtoehtona kun näyttää olevan, ettei tehdä mitään nykyistä kummoisempaa. Nykytila on todella tehoton. Kansainvälinen prostituutio on yksi olennainen osa ihmiskauppaa, jossa lapsia ja naisia myydään pimeillä markkinoilla muuhunkin raadantaan kuin seksimarkkinoille. Nykyajan orjakauppaa.

Mitä tulee rikollisliigojen "turvatakuina" käyttämiin kotiinjääneisiin lapsiin ja sukulaisiin, niin tilannetta ei kyllä yhtään helpota se, että naiset saavat esim. jäädä Suomeen ja saavat ylläpidon yhteiskunnalta. Tuskin liigat heltyvät perheenyhdistämisiin. Sen sijaan liigoille voisi syntyä uusi liiketoimintaidea: naispuolisille siirtolaisiksi haluaville luvataan varma maahanmuuttajastatus, ei tarvitse muuta, kuin pannaan homma näyttämään prostituutiolta, sitten nainen "pakenee" ja jää maahan. Nasta juttu, kaikki hyötyvät, paitsi oikeus ja rehellisyys.

• Soh-vi kirjoitti:

Juuri tuo ihmiskauppa, tietävätpä kohteet aluksi olevansa kauppatavaraa tai eivät, on se syy, minkä takia ostokielto on saanut kannatusta ja koetaan edes jonkinlaiseksi ratkaisuksi.

Vaihtoehtona kun näyttää olevan, ettei tehdä mitään nykyistä kummoisempaa. Nykytila on todella tehoton. Kansainvälinen prostituutio on yksi olennainen osa ihmiskauppaa, jossa lapsia ja naisia myydään pimeillä markkinoilla muuhunkin raadantaan kuin seksimarkkinoille. Nykyajan orjakauppaa.

Mitä tulee rikollisliigojen "turvatakuina" käyttämiin kotiinjääneisiin lapsiin ja sukulaisiin, niin tilannetta ei kyllä yhtään helpota se, että naiset saavat esim. jäädä Suomeen ja saavat ylläpidon yhteiskunnalta. Tuskin liigat heltyvät perheenyhdistämisiin. Sen sijaan liigoille voisi syntyä uusi liiketoimintaidea: naispuolisille siirtolaisiksi haluaville luvataan varma maahanmuuttajastatus, ei tarvitse muuta, kuin pannaan homma näyttämään prostituutiolta, sitten nainen "pakenee" ja jää maahan. Nasta juttu, kaikki hyötyvät, paitsi oikeus ja rehellisyys.

"Sen sijaan liigoille voisi syntyä uusi liiketoimintaidea: naispuolisille siirtolaisiksi haluaville luvataan varma maahanmuuttajastatus, ei tarvitse muuta, kuin pannaan homma näyttämään prostituutiolta, sitten nainen "pakenee" ja jää maahan."

Tuokin on selvä juttu, että hellämielisyyttä käytetään aina hyväksi. Siksi juuri kysynnän kitkeminen olisi tärkeintä.

Maat, joista hyväksikäytetyt naiset ja lapset tulevat, ovat köyhiä, mutta köyhyysongelma ei ratkea siirtymällä seksiorjaksi länsimaihin. Pikemminkin se pahenee jäljellejäävien osalta. Ihmiskaupan ei tule olla kannattavaa.

Ihmiskaupasta ovat vastuussa ne, joilla on rahaa. Ne jotka ostavat, luovat kysynnän. Jotka uskottelevat auttavansa näitä naisia ja lapsia.

Ongelmat pitää hoitaa siellä maassa missä ne syntyvät. Meillä kysyntä, siellä tarjonta.

• Ramon

viitteet sitten siitä.

Ruotsalaisista merkittävä enemmistö on tyytyväisiä lakiinsa. Ai niin, mutta enemmistön kannallahan ei ole mitään merkitystä.

Mitäs jos esittäisit ensin omat viitteesi. Sinulla kun on kiitettävästi tietoa niin prostituutiosta Suomessa/Ruotsissa/Euroopassa, kuin Sirkiän sukupuolenvaihdosleikkauksesta ja Anna Kontulan prostituutiomenneisyydestäkin, niin aloitetaan ensin niillä sinun lähteilläsi. Siihen asti vastaan omilla sanoillasi "Olen perustellut aika paljonkin tätä asiaa, ellet ole ollut paikalla niin sitten et ole ollut. Jokaiselle keskustelijalle ei näitä voi erikseen joka kerta kaivaa." Ja siltä varalta, että en ole jotain tiettyä asiaa perustellut niin "kehotan kysymään asiaa asianomaiselta suoraan", asianomainen voi olla vaikka joku tutkija tai muu asiantuntija.

Mutta vakavasti, jos löydät ihan tieteellistä tutkimusta, jossa kehutaan Ruotsin kieltolain lopettaneen prostituution, parantaneen prostituoitujen asemaa ja lopettaneen seksikauppaan liittyvän rikollisuuden, otan viitteen mielelläni vastaan. Ei minulla nimittäin ole varsinaisesti mitään pyrkimystä välttää oman kantani vastaista tietoa, kunhan se ei ole suoranaista propagandaa mallia feministijärjestö.

• Kurre_Orava
        mariamagda kirjoitti:

"No mutta hyvä ihme, tokihan minä voin myydä itseni jos siltä tuntuu ja markkinoita löytyy. Höh.
        Ei kai moiseen kukaan voi puuttua."

Eli sinä et kannata myyntikieltoa, se ainakin tuli selväksi. En nyt muista mitä mieltä olet tuolla ollut asiasta.
        Entä se joka sinut ostaisi seksiorjakseen, eikö tämä henkilö tunnu enemmän rikolliselta kun käyttää hyväkseen sinun ahdinkoista tilaasi?

"
        "
        Älä laita pikkuplikka sanoja aikuisten suuhun, äläkä opeta isääsi naimaan. Kyllä minä kannatan myyntikieltoa, koska minusta prostituutio ei ole välttämättä hyvä asia.

Sinä kysyit voisinko minä, myydä itseni ja minä sanon siihen kyllä. Minun psyyke kyllä kestttä.

"
        "
        Jos minä myyn ja toinen ostaa, niin missä on ongelma?

Prostituutiokiellossahan onkin lailla suojella heikompaa sukupuolta, eli naista.

Miesten laajamittainen prostituutio tuskin olisi ongelma.

• Ramon kirjoitti:

Mitäs jos esittäisit ensin omat viitteesi. Sinulla kun on kiitettävästi tietoa niin prostituutiosta Suomessa/Ruotsissa/Euroopassa, kuin Sirkiän sukupuolenvaihdosleikkauksesta ja Anna Kontulan prostituutiomenneisyydestäkin, niin aloitetaan ensin niillä sinun lähteilläsi. Siihen asti vastaan omilla sanoillasi "Olen perustellut aika paljonkin tätä asiaa, ellet ole ollut paikalla niin sitten et ole ollut. Jokaiselle keskustelijalle ei näitä voi erikseen joka kerta kaivaa." Ja siltä varalta, että en ole jotain tiettyä asiaa perustellut niin "kehotan kysymään asiaa asianomaiselta suoraan", asianomainen voi olla vaikka joku tutkija tai muu asiantuntija.

Mutta vakavasti, jos löydät ihan tieteellistä tutkimusta, jossa kehutaan Ruotsin kieltolain lopettaneen prostituution, parantaneen prostituoitujen asemaa ja lopettaneen seksikauppaan liittyvän rikollisuuden, otan viitteen mielelläni vastaan. Ei minulla nimittäin ole varsinaisesti mitään pyrkimystä välttää oman kantani vastaista tietoa, kunhan se ei ole suoranaista propagandaa mallia feministijärjestö.

No jos aloitetaan nyt ihan ensin viittaamalla siihen työryhmämietintöön, joka on lausuntonaan antanut ehdotuksen ostokiellosta. Siellä perässä on sitten pitkä lista heidän lähteitään. Minulle passaa, että ruvetaan niitä kahlaamaan yhdessä läpi.

Sun vuoro.

• niinpä niin
        Ramon kirjoitti:

jotakin tietoja sataa ruutuun ja joitain taas ei jaksa kaivaa ei millään. Huom! tärkeää näytti olevan omien viestien tallennus tässä takaviikkoina...Jotta niitä voisi käyttää, jos tarvetta ilmenisi (oikein kaikille suositteli viestien tallennusta). Ilmeisesti keskustelun käyminen ja tallennettujen viestien kaivaminnen tuossa yhteydessä ei ole niin tarpeellista kuin riidan haasto ja viestien kaivelu.
        Noh, kukin tavallaan. "Vapaa" tapa on tullut tutuksi. Se on perseestä eikä sitä mitenkään koskaan perustella. Huomattu on.

• niinpä niin kirjoitti:

jotakin tietoja sataa ruutuun ja joitain taas ei jaksa kaivaa ei millään. Huom! tärkeää näytti olevan omien viestien tallennus tässä takaviikkoina...Jotta niitä voisi käyttää, jos tarvetta ilmenisi (oikein kaikille suositteli viestien tallennusta). Ilmeisesti keskustelun käyminen ja tallennettujen viestien kaivaminnen tuossa yhteydessä ei ole niin tarpeellista kuin riidan haasto ja viestien kaivelu.
        Noh, kukin tavallaan. "Vapaa" tapa on tullut tutuksi. Se on perseestä eikä sitä mitenkään koskaan perustella. Huomattu on.

Olet tullut sitten takaisin. Ja opittu ei mitään.

• mariamagda
        Soh-vi kirjoitti:

Lutkahtavalla käytöksellä tarkoitan sitä, mitä se minulle tuo mieleen. Mietin kyllä sanavalintaa ja myönnän, että muilla voi olla muut mielleyhtymät. Jos olisin tarkoittanut iloluontoista, seksuaalisesti anteliaan runsasta henkilöä, olisin käyttänyt noita attribuutteja. Luojalle kiitos, että heitä on, saisi olla enemmän ;).

Tarkoitin epämääräiseen seuraan mielellään hakeutuvia, hämärässä (en viittaa valaistukseen) luuhaavia ilmaismatkustajia, joiden ei olisi mikään pakko elää noin, he vain pitävät siitä enemmän, kuin kuivasta työnteosta. Näitä on aina niin miehissä kuin naisissa. Jos sanoissani kuulsi moraalinpoikanen, enpä käy kiistämään. En myöskään mene estämään heidän elämäntapaansa, jos he eivät pahemmin häiriköi muita.

Luulen edelleen, että luiskahdus kaupantekoon ei ole kaukana kyseisissä tapauksissa.

Aivan varmasti on myös naisia ja miehiä, jotka laskelmoivat seksitarjonnan riskit ja hankaluuden pienemmäksi, kuin bisneksellä saavutettavat edut. Onhan näistä kirjoitettu maailman sivu ja lööpeissä killuvat aikansa. Aina on ihmisiä, jotka rahasta ja sillä, mitä rahalla saa, ovat valmiit vaikka myymään isoäitinsä, kuten sanonta kuuluu.

Tunnustan maailman kovuuden, olosuhteet ynnä muut, jotka voivat painaa päälle, mutta suhteellisen elinkelpoisissa oloissa nuo selitykset eivät riitä alkuunkaan. Korostan edelleen jokaisen omaa vastuuta, omaa valintaa, siitä EI voi vapautua vain muita syyttelemällä.

Jos voi, niin yhtä hyvin perustein vapautetaan sitten myös väkivaltaiset, raiskaajat, alkoholistit, kiusaajat, varkaat, kavaltajat jne. omasta vastuustaan syyllisyyteen, muita syitä löytyy aina. Minä en sitä hyväksy, se on kasvavan korruption tie. Sanktioita lieventäviä tekijöitä tietenkin on olemassa.

Jokaisen on tajuttava oma vastuunsa, jos sitä ei tajuta, on auttaminenkin aika turhaa. Ulkopuolinen apu ja tuki elämänmuutoksiin on tavattoman arvokasta ja tarpeen, mutta siihenkään ei voi pakottaa.

tähän omaan tyyliini omakohtaisen havainnon. Tuon `lutkahtava` käytös -sanonnan ohitan.

Kyllä meidän pikku kylässäkin, mistä olen kotoisin, se tätä "ammattia" harjoittava nainen tuli siitä ainoasta slummitaloa muistuttavasta kyhäelmästä. Veli taas kidutti puolta vanhempaa vaimoaan rankasti. Esiintyi sisko näissä alan lehdissäkin. Vaikea uskoa normaalin hänen taustansa tietävän miehen häntä käyttävän, mutta eihän sitä ulkokuntalaiset tiedä millaisista oloista oli lähtöisin.
        Itsemurhaan päättyi tämä kunniakas "ammatti".

• Ramon

No jos aloitetaan nyt ihan ensin viittaamalla siihen työryhmämietintöön, joka on lausuntonaan antanut ehdotuksen ostokiellosta. Siellä perässä on sitten pitkä lista heidän lähteitään. Minulle passaa, että ruvetaan niitä kahlaamaan yhdessä läpi.

Sun vuoro.

Minä kun olin siinä uskossa, että sinä olet jo kahlannut nämä tutkimukset läpi. Niin vakuuttavia puheenvuoroja olet esittänyt, ja toisaalta niin innokkaasti vaatinut muilta lähdetietoja. Toivoin, että voisit suoralta kädeltä nimetä jonkun suosikkisi, jossa selkeästi todettaisiin miten asiat ovat Ruotsissa. Tähän hätään en tunnu löytävän kokonaista versiota tuosta työryhmämietinnöstä, mutta kun se kerran sinulla on, voinet varmaan listata muutaman sopivalta kuulostavan tutkimuksen aiheesta. Lausunnon tiivistelmästä nimittäin puuttuvat lähteet kokonaan.

• mitään

Olet tullut sitten takaisin. Ja opittu ei mitään.

et ehkä opi, mutta että jaksat olla vielä yllätyksetönkin. Sinulla on alkeellinen tapa yrittää selviytyä ja vielä niin todella ilmeinen!
        Vaihda välillä levyä. Pyörii ikävästi paikoillaan, paikoillaan... paikoillaan... paikoillaan... paikoillaan... paikoillaan ...

• Soh-vi
        mariamagda kirjoitti:

tähän omaan tyyliini omakohtaisen havainnon. Tuon `lutkahtava` käytös -sanonnan ohitan.

Kyllä meidän pikku kylässäkin, mistä olen kotoisin, se tätä "ammattia" harjoittava nainen tuli siitä ainoasta slummitaloa muistuttavasta kyhäelmästä. Veli taas kidutti puolta vanhempaa vaimoaan rankasti. Esiintyi sisko näissä alan lehdissäkin. Vaikea uskoa normaalin hänen taustansa tietävän miehen häntä käyttävän, mutta eihän sitä ulkokuntalaiset tiedä millaisista oloista oli lähtöisin.
        Itsemurhaan päättyi tämä kunniakas "ammatti".

Että on kyse huono-osaisuudesta. Mutta ei aina, sitä yritin sanoa. Samoin kuin sitä, etteivät kaikki samassa jamassa olevat päädy prostituutioon, onneksi.

En ole puhunut prostituutiosta kunniallisena ammattina, olen vain väittänyt, ettei siihen aina pelkästään ajauduta virran viemänä, on se hieman ihmisestä itsestäänkin kiinni.

• jorojukka-kukka
        Soh-vi kirjoitti:

Jännää sinänsä, että ymmärrän täysin minkä tyyppisistä ihmisistä puhut ja minulle tulee mieleen rikolliset ihmiset...rikollisluonteiset ihmiset. En voi sille mitään.

Mutta näen prostituoidut aina jollain tasolla uhreina, avuttomina, rikkinäisinä ihmisinä, joille menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus ei lupaa mitään hyvää. Aina jollain tasolla prostituutiokokemukset tulevat eteen tai oikeammin seuraavat kuin varjo. Siihen liitty myös niin paljon kaikenlaista salailua ja häpeää, että sitä ei rahan mahdilla pyyhitä pois. Toisaalta on myös mielenkiintoista pohtia, minkälainen ihminen surmaa toisen ihmisen rahan takia. Siinäkään tapauksessa en usko rahan tuomaan onneen. Uskon, että nämä ihmiset ovat mieleltään vakavasti häiriintyneitä. (Tarkoitukseni ei ollut suinkaan tässä verrata ihmisen surmaamista prostituution harjoittamiseen, kunhan pohdiskelin.

• Soh-vi

Jännää sinänsä, että ymmärrän täysin minkä tyyppisistä ihmisistä puhut ja minulle tulee mieleen rikolliset ihmiset...rikollisluonteiset ihmiset. En voi sille mitään.

Mutta näen prostituoidut aina jollain tasolla uhreina, avuttomina, rikkinäisinä ihmisinä, joille menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus ei lupaa mitään hyvää. Aina jollain tasolla prostituutiokokemukset tulevat eteen tai oikeammin seuraavat kuin varjo. Siihen liitty myös niin paljon kaikenlaista salailua ja häpeää, että sitä ei rahan mahdilla pyyhitä pois. Toisaalta on myös mielenkiintoista pohtia, minkälainen ihminen surmaa toisen ihmisen rahan takia. Siinäkään tapauksessa en usko rahan tuomaan onneen. Uskon, että nämä ihmiset ovat mieleltään vakavasti häiriintyneitä. (Tarkoitukseni ei ollut suinkaan tässä verrata ihmisen surmaamista prostituution harjoittamiseen, kunhan pohdiskelin.

.. on minulle outo, ja kuultaa kai läpi kirjoituksistani. Vaikutelmani ovat kooste kirjallisuudesta, elokuvista, mediasta ja keskusteluista imetystä tiedosta, toisaalta heijastumaa omista ennakkoluuloista ja toisaalta pyrkimyksestä sallia myös sellainen, mitä itse ei täysin ymmärrä. Ja myönnän, en edes oikein hyväksy, mutta samalla totean, että on paljon asioita, joita en ymmärrä, mutta eivät ne minun hyväksyntääni tarvitse, monella niistä on oikeus olla.

Tiedä sitten tuosta prostituutiosta, enimmät ilmentymät tai seuraamukset vaikuttavat masentavilta. Mutta ei kaikista myyjistä eikä kaikissa olosuhteissa, ilmeisesti nämä edustavat alan onnekasta vähemmistöä.

Ajattelen näin: 1) seksikauppa ei koskaan katoa maailmasta, siitä seuraa, että aina on naisia, jotka päätyvät syystä tai toisesta alalle, 2) ala on vaikea henkisesti ja fyysisesti, 3) ja aina vaikeampaa se on, mitä enemmän sitä yhteiskunnassa halveksitaan ja tuomitaan (kriminalisointi), 4) siinä osapuolet pääosin vahingoittavat vain itseään (ja mahdollisesti perheitään), eivät ulkopuolisia tahoja, joten vapaaehtoiseen sopimukseen perustuvana se ei ole rikollista toimintaa, ellei sitä sellaiseksi ehdoin tahdoin määritellä, 5) kaikenlainen alistaminen, pakottaminen ja hädänalaisuuden/heikkouden hyväksikäyttäminen on rikollista ja sellaisena tuomittavaa, joten ->

Millä oikeudella voisin ryhtyä pakkosuojelemaan naisammattilaisia (tai miehiä) heidän omasta mielestään itse vaapaehtoisesti valitsemasta toiminnasta, eihän alkoholisteja ja huumeriippuvaisiakaan voi suojella väkisin eikä henkisesti sairastuneita saa pakkohoitaa?

Jos ostaminen kriminalisoidaan, kriminalisoi se välillisesti myös myymisen, vaikkei juridisia seuraamuksia tulisikaan. Seksikauppa olisi sen jälkeen entistä leimallisemmin paheksuttua myös legaalisesti, nythän se periaatteessa on kuitenkin sallittua toimintaa. Ei alan naisten taakka siitä ainakaan kevene, se on varma. Minulla on taatusti mukavampaa, kun näyttää siistimmältä päällisin puolin. Ja jos todella ihmissalakuljetukset ja -kauppa vähenee, SE on arvokas asia.

• kjäh
        Soh-vi kirjoitti:

"naispuolisille siirtolaisiksi haluaville luvataan varma maahanmuuttajastatus, ei tarvitse muuta, kuin pannaan homma näyttämään prostituutiolta, sitten nainen "pakenee" ja jää maahan"

Ulkomaalaislain mukaan henkilö voidaan käännyttää Suomesta, jos hänen epäillään myyneen tai aikovan myydä seksuaalipalveluja.

• kjäh
        Ramon kirjoitti:

Ruotsin keskusrikospoliisin vuosiraportin mukaan laki on selvästi vähentänyt ulkomaalaisten ihmiskauppiaiden kiinnostusta Ruotsia kohtaan.

• Ramon
        kjäh kirjoitti:

Ruotsin keskusrikospoliisin vuosiraportin mukaan laki on selvästi vähentänyt ulkomaalaisten ihmiskauppiaiden kiinnostusta Ruotsia kohtaan.

Olet siis lukenut tämän raportin? Olisi mielenkiintoista saada muutama osuva lainaus tekstistä. Onko tämä raportti julkaistu, vai onko peräti vapaasti saatavissa Internetistä? Olisi mielenkiintoista tietää julkaisun ISBN-numero niin saisin selvitettyä vähän lisää asiaa.

Uskon kyllä sanaasi siitä, että vuosiraportti kertoo ulkomaalaisten ihmiskauppiaiden kiinnostuksen vähentyneen. Olen tästä lukenut epäsuorista lähteistä itsekin. Toisaalta on tässä vaiheessa jäänyt itselleni avoimeksi tarkoittaako tämä sitä, että ihmiskauppiaiden toiminta on lakannut tai absoluuttisesti vähentynyt, vai ainoastaan sitä, että toiminta on organisoitunut pidemmälle ja kilpailu ihmiskaupan saralla vähentynyt tästä syystä. Siis että venäläisiä ei enää kiinnosta koska ex-jugoslaavit ovat ottaneet homman hoitoonsa. Kummankin suuntaisia arveluita on esitetty.

• Soh-vi
        kjäh kirjoitti:

"naispuolisille siirtolaisiksi haluaville luvataan varma maahanmuuttajastatus, ei tarvitse muuta, kuin pannaan homma näyttämään prostituutiolta, sitten nainen "pakenee" ja jää maahan"

Ulkomaalaislain mukaan henkilö voidaan käännyttää Suomesta, jos hänen epäillään myyneen tai aikovan myydä seksuaalipalveluja.

.. sanottu kuin tehty, kuten varmaan itsekin tiedät. Käännytyksiä on palveluntarjoajien määrään suhteutettuna tehty hämmästyttävän vähän. Rajaviranomaiset ja poliisi ovat julkisuudessa todenneet valvonnan ja näytön lähes mahdottomaksi.

Ja kun käännytyksiä vihdoin on saatu aikaan, samoja naisia on uusilla väärennetyillä papereilla pikapuoliin taas maassa, ja ei sen puoleen, uutta ammattilaista ja harrastajaa lykkää rajojen takaa myös riittävästi. Ehtymätön luonnonvara.

• kjäh
        Ramon kirjoitti:

Olet siis lukenut tämän raportin? Olisi mielenkiintoista saada muutama osuva lainaus tekstistä. Onko tämä raportti julkaistu, vai onko peräti vapaasti saatavissa Internetistä? Olisi mielenkiintoista tietää julkaisun ISBN-numero niin saisin selvitettyä vähän lisää asiaa.

Uskon kyllä sanaasi siitä, että vuosiraportti kertoo ulkomaalaisten ihmiskauppiaiden kiinnostuksen vähentyneen. Olen tästä lukenut epäsuorista lähteistä itsekin. Toisaalta on tässä vaiheessa jäänyt itselleni avoimeksi tarkoittaako tämä sitä, että ihmiskauppiaiden toiminta on lakannut tai absoluuttisesti vähentynyt, vai ainoastaan sitä, että toiminta on organisoitunut pidemmälle ja kilpailu ihmiskaupan saralla vähentynyt tästä syystä. Siis että venäläisiä ei enää kiinnosta koska ex-jugoslaavit ovat ottaneet homman hoitoonsa. Kummankin suuntaisia arveluita on esitetty.

Härmikseltä
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000014156120

mutta lainausten takia ne poistettiin. Tässä vain linkkejä, kun niitä olet pyytänyt.

http://www.emz-berlin.de/projekte_e/pj37_1pdf/Netherlan ds.pdf

http://www.bka.de/pks/index.html

http://www.unece.org/press/pr2004/04gen_n03e.htm

http://www.unece.org/press/pr2004/04gen_n03e_table2.pdf

http://www.med.ic.ac.uk/divisions/60/europapnew/regiona l/index.html

http://www.unodc.org/unodc/en/trafficking_protocol_back ground.html

http://www.uri.edu/artsci/wms/hughes/eg-s-nt_final_repo rt.doc       

• Ramon
        kjäh kirjoitti:

Härmikseltä
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000014156120

mutta lainausten takia ne poistettiin. Tässä vain linkkejä, kun niitä olet pyytänyt.

http://www.emz-berlin.de/projekte_e/pj37_1pdf/Netherlan ds.pdf

http://www.bka.de/pks/index.html

http://www.unece.org/press/pr2004/04gen_n03e.htm

http://www.unece.org/press/pr2004/04gen_n03e_table2.pdf

http://www.med.ic.ac.uk/divisions/60/europapnew/regiona l/index.html

http://www.unodc.org/unodc/en/trafficking_protocol_back ground.html

http://www.uri.edu/artsci/wms/hughes/eg-s-nt_final_repo rt.doc       

Ehdin kyllä lukea Härmäläisen viestin, mutta eilen ei ollut aikaa kommentoida. Mainitsemiesi linkkien lisäksi oli ainakin Ruotsin tilastokeskuksen raportti 'Illegal verksamhet – försöksberäkningar av prostitution, droger samt smuggling av alkohol och tobak'. Ensin tuosta tilastokeskuksen tekstistä.

Sivun 6 lopussa todetaan, että Ruotsissa toimivien katuprostituoitujen määrä on pudonnut oston kieltävän lain voimaantulon jälkeen 650:stä 425:n henkilöön. Tämä pitää varmasti paikkansa. Toisaalta heti tämän huomion jälkeen tilastokeskuksen raportissa todetaan, että sisällä tapahtuvasta prostituutiosta on vaikeaa saada tarkkoja lukuja. Ilmeisesti se on jopa niin vaikeaa, ettei koko raportissa mainita näiden seksityöntekijöiden arvioituja lukumääriä. Tästä herääkin kysymys, kuinka suuri osa kadonneista katuprostituoiduista on siirtynyt toimimaan sisätiloihin, organisoidun rikollisuuden suojiin? Kaikki, puolet, vai miten monta? Jos esimerkiksi puolet katutyttöjen kohdalla tapahtuneesta kadosta on vain siirtynyt Internetiin tai sisätiloihin, ei enää voida puhua kovin suuresta voitosta kieltolain osalta. itse asiassa voitto ei ole muutenkaan kovin vakuuttavaa, täällä esitettyjen argumenttien perusteellahan prostituution olisi pitänyt jo loppua kokonaan (viittaan ihmettelyyn siitä, että ihmiskauppaa esiintyy edelleen myös sallivien lakien maissa).

Toinen mielenkiintoinen kohta Ruotsin tilastokeskuksen raportissa löytyy sivulta 7. Ruotsin poliisi arvioi, että Ruotsissa on vuosittain 400-600 naiskaupan uhria. Viittaan samalla sivun 6 arvioon, jonka mukaan prostituoitujen kokonaismäärä on 2500. Siis 2500 seksityöntekijää, ja 400-600 naiskaupan uhria. Samaan aikaan tuossa linkittämässäsi raportissa 'Prevention and Fight against Trafficking: Institutional Developments in Europe, Netherlands Report (http://www.emz-berlin.de/projekte_e/pj37_1pdf/Netherlan ds.pdf), kerrotaan sivulla 3, että vuonna 2000 Alankomaissa oli 341 naiskaupan uhria. Tämä siis samana vuonna, jolloin uusia prostituutiolaki astui voimaan. On myös huomattava, että uuden lain tultua voimaan naiskauppatapausten määrä laski Alankomaissa vuoden 2000 341 tapauksesta (s.3) vuoden 2001 284 tapaukseen (s.4). On toki rehellisyyden nimissä huomattava, että vuoden 2001 lukumäärää ei voida pitää täysin luotettavana, koska sitä ei ole saatu Europolin tilastoista vaan Stichting tegen Vrouwenhandel nimiseltä naiskauppaa vastustavalta järjestöltä. Joka tapauksessa Alankomaissa siis on vähemmän naiskauppatapauksia kuin Ruotsissa. Kaiken lisäksi Alankomaissa on 22500 seksityöntekijää enemmän kuin Ruotsissa (http://www.unece.org/press/pr2004/04gen_n03e_table2.pdf ).

Tähän vielä sitaatti naiskauppaa tutkineelta David A. Feingoldilta: "Oddly, the Netherlands, Australia, and Germany—all of whom have legalized prostitution—received top marks from the Bush administration in the most recent Trafficking in Persons Report. Moreover, some efforts to prohibit prostitution have increased sex workers’ risk to the dangers of trafficking, though largely because lawmakers neglected to consult the people the laws were designed to protect. Sweden, for example, is much praised by antiprostitution activists for a 1998 law that aimed to protect sex workers by criminalizing their customers. But several independent studies, including one conducted by the Swedish police, showed that it exposed prostitutes to more dangerous clients and less safe-sex practices." David A. Feingold (2005). Human Trafficking. Foreign Policy Sep/Oct, s. 28.

• Ramon kirjoitti:

Ehdin kyllä lukea Härmäläisen viestin, mutta eilen ei ollut aikaa kommentoida. Mainitsemiesi linkkien lisäksi oli ainakin Ruotsin tilastokeskuksen raportti 'Illegal verksamhet – försöksberäkningar av prostitution, droger samt smuggling av alkohol och tobak'. Ensin tuosta tilastokeskuksen tekstistä.

Sivun 6 lopussa todetaan, että Ruotsissa toimivien katuprostituoitujen määrä on pudonnut oston kieltävän lain voimaantulon jälkeen 650:stä 425:n henkilöön. Tämä pitää varmasti paikkansa. Toisaalta heti tämän huomion jälkeen tilastokeskuksen raportissa todetaan, että sisällä tapahtuvasta prostituutiosta on vaikeaa saada tarkkoja lukuja. Ilmeisesti se on jopa niin vaikeaa, ettei koko raportissa mainita näiden seksityöntekijöiden arvioituja lukumääriä. Tästä herääkin kysymys, kuinka suuri osa kadonneista katuprostituoiduista on siirtynyt toimimaan sisätiloihin, organisoidun rikollisuuden suojiin? Kaikki, puolet, vai miten monta? Jos esimerkiksi puolet katutyttöjen kohdalla tapahtuneesta kadosta on vain siirtynyt Internetiin tai sisätiloihin, ei enää voida puhua kovin suuresta voitosta kieltolain osalta. itse asiassa voitto ei ole muutenkaan kovin vakuuttavaa, täällä esitettyjen argumenttien perusteellahan prostituution olisi pitänyt jo loppua kokonaan (viittaan ihmettelyyn siitä, että ihmiskauppaa esiintyy edelleen myös sallivien lakien maissa).

Toinen mielenkiintoinen kohta Ruotsin tilastokeskuksen raportissa löytyy sivulta 7. Ruotsin poliisi arvioi, että Ruotsissa on vuosittain 400-600 naiskaupan uhria. Viittaan samalla sivun 6 arvioon, jonka mukaan prostituoitujen kokonaismäärä on 2500. Siis 2500 seksityöntekijää, ja 400-600 naiskaupan uhria. Samaan aikaan tuossa linkittämässäsi raportissa 'Prevention and Fight against Trafficking: Institutional Developments in Europe, Netherlands Report (http://www.emz-berlin.de/projekte_e/pj37_1pdf/Netherlan ds.pdf), kerrotaan sivulla 3, että vuonna 2000 Alankomaissa oli 341 naiskaupan uhria. Tämä siis samana vuonna, jolloin uusia prostituutiolaki astui voimaan. On myös huomattava, että uuden lain tultua voimaan naiskauppatapausten määrä laski Alankomaissa vuoden 2000 341 tapauksesta (s.3) vuoden 2001 284 tapaukseen (s.4). On toki rehellisyyden nimissä huomattava, että vuoden 2001 lukumäärää ei voida pitää täysin luotettavana, koska sitä ei ole saatu Europolin tilastoista vaan Stichting tegen Vrouwenhandel nimiseltä naiskauppaa vastustavalta järjestöltä. Joka tapauksessa Alankomaissa siis on vähemmän naiskauppatapauksia kuin Ruotsissa. Kaiken lisäksi Alankomaissa on 22500 seksityöntekijää enemmän kuin Ruotsissa (http://www.unece.org/press/pr2004/04gen_n03e_table2.pdf ).

Tähän vielä sitaatti naiskauppaa tutkineelta David A. Feingoldilta: "Oddly, the Netherlands, Australia, and Germany—all of whom have legalized prostitution—received top marks from the Bush administration in the most recent Trafficking in Persons Report. Moreover, some efforts to prohibit prostitution have increased sex workers’ risk to the dangers of trafficking, though largely because lawmakers neglected to consult the people the laws were designed to protect. Sweden, for example, is much praised by antiprostitution activists for a 1998 law that aimed to protect sex workers by criminalizing their customers. But several independent studies, including one conducted by the Swedish police, showed that it exposed prostitutes to more dangerous clients and less safe-sex practices." David A. Feingold (2005). Human Trafficking. Foreign Policy Sep/Oct, s. 28.

jatkaakin kaikessa hiljaisuudessa.

Jos ihan ensiksi kaivaisit nuo Feingoldin viittaamat "several independent studies", mikä se määrä nyt onkaan sitten lopulta.

Alankomaiden ja Saksan tilanteesta voi sanoa sen, että kun laillistaa prostituution pitkään jatkuneen ihmiskauppavirran jälkeen, on mukavasti saatu maahan tarpeellinen määrä huonosti koulutettuja kielitaidoltaan heikkoja laillistettavia seksityöntekijöitä, jotka tyydyttävät alkuperäisasukkaiden tarpeet nöyrästi. Kulttuurirasismia. Alalla, jossa vaikkapa 80 % työntekijöistä on köyhemmistä maista, kouluttamattomia ja kielitaidottomia, ei kaikki ole kohdallaan. Ei ollenkaan.

Kuten itsekin viittaat, Alankomaiden ja Ruotsin tai Saksan ja Ruotsin luvut ihmiskaupan ja prostituution suhteen eivät ole vertailukelpoisia. Lisäksi on huomioitava ennen laillistamista tehty ja tietoisesti sallittu ihmiskauppa.

Hampurin teknillisen korkeakoulun yht.kuntatiet. dosentti Emilija Mitrovic on tutkinut prostituutiota Saksassa lainmuutoksen jälkeen, ja tullut siihen tulokseen, että laillistaminen ei ole käytännössä parantanut laillisten eikä laittomien prostituoitujen arkea. Vaikka prostituoiduilla on periaatteessa eläketurva, he eivät sitä hae eivätkä käytä vaan ilmoittavat toisen ammatin, koska eivät halua leimautua. Myöskään bordellien ja seksiklubien pitäjät eivät ole osoittaneet kiinnostusta työntekijöidensä oikeuksia kohtaan. Lähes kaikki prostituoidut tekevät edelleen työtä ilman minkäänlaista työsopimusta.

Alalla on paljon laittomasti toimivia, jotka luonnollisesti eivät ole lakimuutoksesta hyötyneet. Laittomasti toimivien määrää on vaikea arvioida. Naisten motiivi prostituutioon on Mitrovicin mukaan aina sama: tienata paljon rahaa nopeasti. Tämä ei kuitenkaan toteudu.

Mitrovic tutki prostituutiota parin vuoden ajan seitsemässä saksalaisessa suurkaupungissa. Hän on kauhuissaan olosuhteista, joissa prostituoidut joutuvat työskentelemään. Nämä naiset joutuvat maksamaan yli 100 euroa vuokraa jokaisesta työvuorostaan kadulla. He tarjoavat itseään puoleksi tunniksi 30 eurolla. Näin ollen heillä täytyy olla yli kolme asiakasta ennen kuin he ovat edes omillaan. Tästä näkee, kuka sitä rahaa ansaitsee.

Rahat eivät jää naisille vaan virtaavat parittajille.

• Ramon kirjoitti:

http://www.prostitutionresearch.com/laws/000022.html

Mukavahkon pitkä lista viitteitäkin perässä.

• j.pukkila

..sitten viime näkemän..

• mez-o

Mihin katosi lainaukseni Naisliitto Unionin seksikauppanäkemyksistä?

• sitä

feministien suun tukkimista, nyt vain ei (puolueellisen!!) seriffin tekemänä. Mahtoiko alun perinkin olla kyseessä ns. kupla, jota femakot kilvan puhalsivat?

• j.pukkila

..varmaan ollut asialla, sitä tuossa jo aijemmin porukalla ihmeteltiinkin..

• jorojukka-kukka

Voi helkatti ja minunkin piti se kopioida itselleni. Harmi näitten päsmäreiden kanssa! :(

• Relander

Voi helkatti ja minunkin piti se kopioida itselleni. Harmi näitten päsmäreiden kanssa! :(

löytyy mm. periaateohjelma ja kannanottoja:

http://www.naisunioni.fi/

Ketjusta on poistettu 74 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe