Si-nivel tulehdus?

Kipu72

Olen hekenut netistä tietoa ja nyt olen törmännyt sellaiseen kuin SI-nivel tulehdus,sijoiltaan meno ym.Olen kärsinyt 10 v alaselän kivusta. Ravannut tohtoreilla ym.Mutta kukaan ei ole puhunut tästä Si-nivelen tulehduksesta.Tänään kävin taas tohtorilla ja kyselin tästä kun löysin netistä seläsivut, jossa kerrottiin asiasta.Lääkäri sanoi että ihan huuhaa juttuja, ei SI-nivel voi olla väärässä asennossa.Onko jollakin kokemuksia?Entä miten selkärankareuma on teille todettu?Olen käynyt mangneettikuvauksessa vuosia sitten, silloin tehtiin ekat löydökset ja tässä vuosien varrella tulee aina jotain uutta.Mutta tohtorien mielestä odotellaan...Olen joskus pyytänyt tutkimuksiin selkärankareumaan mutta eivät lähetä. Selkää on puuduteltu suoraan välilevyihin.

27

48330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennen

      ..."hoidettua"

      Väärästä asennosta en tiedä, mutta ainakin si-nivel voi olla lukossa (yleesä toispuolisesti), jolloin kumartuminen voi olla vaikeaa, koko selkään voi tulla ongelmia ja tietysti paikallinen kipu.

      Ainakin itselle pari Kiropraktikko käyntiä toi "uuden alaselän" pitkäksi aikaa.

    • hoidettu

      Siinä taas kuultiin kuinka pihalla lääkärit on SI-nivelestä!!!

      Sen oikealla paikallaan ja oikeassa asennossa olemisen voi tarkistaa kyllä itsekin...

      • Kipu72

        Miten voin tarkistaa sen?Katsoin sieltä selkäsivuilta jotain ohjeita ja jos niiden mukaan katsoo niin pahassa jamassa on...tiedä sitten onko ne ok?


      • Justiina
        Kipu72 kirjoitti:

        Miten voin tarkistaa sen?Katsoin sieltä selkäsivuilta jotain ohjeita ja jos niiden mukaan katsoo niin pahassa jamassa on...tiedä sitten onko ne ok?

        Kaikki mitä netissä on, on totta, niinkö?

        Suhtaudu niihin selkäsivuihin varauksella. Ne ovat "Hoidetun" aikaansaannos ja päivääkään hän ei ole lääketiedettä opiskellut... muualta kuin netistä ja siltäkin omiin väitteisiintä sopivat kohdat poimien. Että sitä pohjalta :)

        Kyselin kiropraktikolta hänen näkemyksiään Hoidetun väittesiin. Hän ei kylläkään uskonut kaikkia noita väitteitä. Ja hän sentään tiesi si-nivelistä yhtä sun toista ja osasi auttaa.


      • hoidettu
        Justiina kirjoitti:

        Kaikki mitä netissä on, on totta, niinkö?

        Suhtaudu niihin selkäsivuihin varauksella. Ne ovat "Hoidetun" aikaansaannos ja päivääkään hän ei ole lääketiedettä opiskellut... muualta kuin netistä ja siltäkin omiin väitteisiintä sopivat kohdat poimien. Että sitä pohjalta :)

        Kyselin kiropraktikolta hänen näkemyksiään Hoidetun väittesiin. Hän ei kylläkään uskonut kaikkia noita väitteitä. Ja hän sentään tiesi si-nivelistä yhtä sun toista ja osasi auttaa.

        Olet sit tavannu fiksun kiron. Mun kiro kyllä tutkiskeli mun niveliä ja totes mulla olevan vinon lantion, mutta ei osannu sitä korjata... toistakymmenä kertaa kävin, ei apua. Sama oli naprapaatillani. Ei osannu lantiolle mitään tehdä.

        Lääkäreitä ei näissä selkäkipuasioissa kannata juurikaan uskoa...


    • hoidettu
    • Apua tarvitseva

      Reilut puolivuotta sitten minulla alkoi ns.jalkakipu. Pakaran yläpuolelta kävi kipeää. Vähitellen tilanne paheni ja kävely kyky meni. Ajattelin vielä tuollon että tila on ohimenevä,koska kipu välillä lieveni. Mutta tila vain paheni vähitellen ja pikkuhiljaa alkoi tunto menemään jalasta. Kipu aina säilyy tuolla pakaran yläppuolella. Silloin kun jalka on kipeä "jonkun verran" tuntuu pohkeessa samalta kuin suonta vetäis.

      Kun vihdoin pääsin lääkäriin asti ensin veikattiin välilevyn pullistumaa. Minulta otettiin tulehdus arvot, röngen kuvat ja mangnettikuvat. Tulehdus arvot olivat koholla, röngenistä ei näkynyt mitään ja magneetti kuvasta havaittiin si-nivelen tulehdus. Lääkäri laittoi lähetteen erikoislääkärille, mutta aikaa sinne en ole vielä saanut. Lääkärini vain totesi ettei tuota voida hoitaa kuin kortisoonilla ja tulehduskipulääkkeellä. Yhden tulehduskipulääke kuurin olen syönyt,joka auttoi hetkellisesti.Kuurin jälkeen kivut tulivat taas takaisin. Onko totta ettei tuohon ole muuta lääkettä kuin nuo? Auttaako hieroja tai vastaava? Olen huolissani koska kipua on alkanut tuntumaan toisellakin puolella samassa kohtaan.

      Sen olen havainnut että mitään ruumiillisesti raskasta ei saa tehdä muuten menee kävely kyky ja yö unet.

      • sara

        mulle on sanottu että jos on si-nivelissä tulehdus ja tulehdusarvot koholla voi olla reuma. tietääkö joku aiheuttako si-nivelen asentovirhe/toimintahäiriö tms. tulehdusta si-niveleen koskaan/yleensä?


    • Tantu

      Mulla on ollut alaselkä jo viikon kipeä. Tänä aamuna se meni niin jumiin, että oli pakko lähteä vastaanotolle. Lääkäri totesi, että olen jo neljäs tällaisesta SI-nivelongelmista kärsivä potilas hänen vastaanotollaan SAMANA PÄIVÄNÄ! Se lekuri tuntui siis olevan hyvin perillä asiasta. Harmi vain, ettei saanut mun niveltä rusahtamaan oikealle paikalleen...

      • jäsenkorjaajilla käynyt

        Eli kiropraktikot -kaikki-osaavat hoitaa si-nivelen-älkää missään nimessä lähtekö jäsenkorjaajilta hakemaan apua. Huonoja kokemuksia on.
        Terveisin kirolta avun saanut.


      • apua!!
        jäsenkorjaajilla käynyt kirjoitti:

        Eli kiropraktikot -kaikki-osaavat hoitaa si-nivelen-älkää missään nimessä lähtekö jäsenkorjaajilta hakemaan apua. Huonoja kokemuksia on.
        Terveisin kirolta avun saanut.

        onko kellään tietoa hyvästä kiropraktikosta pirkanmaalla ettei tarvis lähteä kovin kauas jos vielä joutuu käymään jokusen kerran?? si-nivel vaiva todettu!!


      • Vaari 38
        apua!! kirjoitti:

        onko kellään tietoa hyvästä kiropraktikosta pirkanmaalla ettei tarvis lähteä kovin kauas jos vielä joutuu käymään jokusen kerran?? si-nivel vaiva todettu!!

        Minulla on toistuva vaiva SI-nivelen lukkiutumisen johdosta ja olen saanut avun Tampereelta Kiropraktikkokeskuksesta os. Rautatienkatu 27 jossa työskentelee useita, päteviä kiropraktikkoja. Minua ovat hoitaneet mm. Kari Kause ja Atte Kinnunen. Apu on löytynyt sieltä pitkän hakemisen jälkeen.


      • parantanut tukoksesta
        jäsenkorjaajilla käynyt kirjoitti:

        Eli kiropraktikot -kaikki-osaavat hoitaa si-nivelen-älkää missään nimessä lähtekö jäsenkorjaajilta hakemaan apua. Huonoja kokemuksia on.
        Terveisin kirolta avun saanut.

        Kun oitis menee oikealle parantajalle niin ei tarvitse syödä lääkkeitä.itämaiset ihmiset ovat ehkä terveempiä kuin länsimaalaiset lääkeriippuvaiset ihmiset.ihminen on kokonaisuus? ihmiset voisivat ottaa oppia esim:kissoista ja koirista miten ne lähtevät liikkeelle.jne.nuorena kuljettiin avojaloin ulkona :eipä ollut kipuja.oiskohan jalkapohjissa jotain mikä parantaa???olisikohan kirjastossa tietoa itämaisista hoidoista.


    • marge

      Moi.Sinä mietit tuota si-nivel asiaa.Kannattaa käydä fysioterapeutilla.Minulla meni monta vuotta ennen kuin todettiin vika si-nivelessä.Mulla se on vammautunut auto-onnettomuudessa,mutta sijoiltaan meno on mahdollista muutenkin ja varsinkin silloin jos on yliliikkuvuutta nivelissä..
      Minä olen todella tehnyt töitä sen eteen että saisin olla selkä kivuitta jonkin aikaa.Jos sinulla puutuu raajat,jalat siis niin silloin sulla on vikaa siellä nivelessä.Mulla lääkärit ensin vetosivat ylipainoon mutta tosiaan fysioterapeutti totesi.Ne tuntuu tietävän enemmän kuin nykyajan lääkärit.Jos haluat lisää tietoa ja muutenki kysellä asiasta niin minulle voi laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected]

    • lantiokori

      Olen kuullut, että si-nivel voi mennä pois paikoiltaan. Nivelet voivat myös tulehtua. Minulla vedettiin synnytyksessä 15 v. sitten häntäluu pois paikoiltaan ja lantiokori vaurioitui. Olen kuntouttanut itse itseäni, koska synnytyslääkärit eivät ota vastuuta.
      Olen ottanut laserhoitoa ja ultraäänihoitoa si-nivelelle ja koko selälle. Etsi fysioterapeutti.

      • Sinnittelyä

        olen ollut tähän saakka perusterve, ilman flunssia lukuunottamatta.

        Minulla on ollut kipuja lantion keskiosassa joka sateilee lantioluiden reunoja pitkin. Kipu on luun päällä kammottava varsinkin jos lantio osuu johonkin tai sitä painaa sormella. Kivut pahenevat menkkojen aikana ja ennen niiden alkua. Särkylääkkeitä menee paljon.
        Lääkärissäkin on tullut juostua, mutta kukaan ei ole löytänyt syytä.... Magneettikuvaukseen pääsin, mitä ne pystyy magneetilla näkemään? Si- nivel vien? selkäreuman?

        Onko kenelläkään muulla kokemusta lantion luun vkivuista painettaessa? Mitä se on?


      • ollavimatti
        Sinnittelyä kirjoitti:

        olen ollut tähän saakka perusterve, ilman flunssia lukuunottamatta.

        Minulla on ollut kipuja lantion keskiosassa joka sateilee lantioluiden reunoja pitkin. Kipu on luun päällä kammottava varsinkin jos lantio osuu johonkin tai sitä painaa sormella. Kivut pahenevat menkkojen aikana ja ennen niiden alkua. Särkylääkkeitä menee paljon.
        Lääkärissäkin on tullut juostua, mutta kukaan ei ole löytänyt syytä.... Magneettikuvaukseen pääsin, mitä ne pystyy magneetilla näkemään? Si- nivel vien? selkäreuman?

        Onko kenelläkään muulla kokemusta lantion luun vkivuista painettaessa? Mitä se on?

        Oikeita lääkäreitä ei kannata eikä myöskään fysioterapeutteja uskoa noissa selkä ongelmissa jos ne johtuvat si nivelestä,jotkut lääkärit hymähtelee koko si nivelelle aivan kuin sitä ei olisikaan.Yli 30 vuotta kärsin selkä kivuista ja minua hoidettiin diaknoosilla toinen jalka lyhempi niin siitä johtuvat kivut eikä oikein voi korjatakaan,no sitten oltiin jo v 2005 siinä pisteessä et liikkumiseen käytin temgesit kipulääkettä ja kyynärsauvoja.Tässä vaiheessa saivat ylipuhuttua minut sellaiselle kansanparantamiseen perustuvaan selänkorjaukseen vaikken näihin uskonut ajattelin kokeilla kun ei voinut mitään hävitäkään.Heti kun makasin siinä pöydällä kaveri sanoi et selvä juttu SI-NIVEL on kääntänyt lantion vinoon ja silloin vaikuttaa et jalat on eri mittaiset,tunnin käsittelyn jälkeen olivat sitten jalkani samaa paria eihän se ekakerran jälkeen pysynyt kauaa kunnossa mut olisko jo 4 kerran jälkeen lantio jäänyt kohdalleen ja nyt siitä lähtien olen voinut elää normaalisti ja aina jos alkaa vähänkin selässä tuntumaan tilaan ajan hänelle.Tämän kaiken jälkeen ei oikea selkä lääkäri halunnut kuullakaan miten selkä parani ja missä se vika oli,oli vain huonoa asiassa se että 30v elämästä meni pilalle kun liikkuminen ja työ oli hankalaa.


      • kiitos tiedsta
        ollavimatti kirjoitti:

        Oikeita lääkäreitä ei kannata eikä myöskään fysioterapeutteja uskoa noissa selkä ongelmissa jos ne johtuvat si nivelestä,jotkut lääkärit hymähtelee koko si nivelelle aivan kuin sitä ei olisikaan.Yli 30 vuotta kärsin selkä kivuista ja minua hoidettiin diaknoosilla toinen jalka lyhempi niin siitä johtuvat kivut eikä oikein voi korjatakaan,no sitten oltiin jo v 2005 siinä pisteessä et liikkumiseen käytin temgesit kipulääkettä ja kyynärsauvoja.Tässä vaiheessa saivat ylipuhuttua minut sellaiselle kansanparantamiseen perustuvaan selänkorjaukseen vaikken näihin uskonut ajattelin kokeilla kun ei voinut mitään hävitäkään.Heti kun makasin siinä pöydällä kaveri sanoi et selvä juttu SI-NIVEL on kääntänyt lantion vinoon ja silloin vaikuttaa et jalat on eri mittaiset,tunnin käsittelyn jälkeen olivat sitten jalkani samaa paria eihän se ekakerran jälkeen pysynyt kauaa kunnossa mut olisko jo 4 kerran jälkeen lantio jäänyt kohdalleen ja nyt siitä lähtien olen voinut elää normaalisti ja aina jos alkaa vähänkin selässä tuntumaan tilaan ajan hänelle.Tämän kaiken jälkeen ei oikea selkä lääkäri halunnut kuullakaan miten selkä parani ja missä se vika oli,oli vain huonoa asiassa se että 30v elämästä meni pilalle kun liikkuminen ja työ oli hankalaa.

        kenen luona kävit?


      • sr reuma
        kiitos tiedsta kirjoitti:

        kenen luona kävit?

        si nivelen tulehdus voi liittyä selkärankareumaan joka itselläni on ja luutumista on myös jo tapahtunut joten jäykkyytä on kivasti lantiossa.


    • KeijoKekki

      Oikeanlainen lihastreeni ja venyttely auttaa myös si-nivelen vaivoihin. Monissa tapauksissa jopa poistaa ongelman.

      • "reumapotilas"

        Olen liikkunut aktiivisesti, pääosin juossut sekä lisäksi käynyt kuntosalilla.
        Aina välillä on tullut kipuja, jotka ovat tuntuneet pakarassa ja välillä kipu on pahentunut niin, että kävelykin ollut vaikeaa.
        Nuorempana otettiin röngtenkuvia alaselästä ja lonkista, mutta mitään ihmeellistä ei löytynyt. Kipu kesti pisimmillään n. 1,5 kk.
        Yleensä kipuja esiintyi ehkä kerran vuodessa, eikä varsinaisesti urheilu vaikutanut
        oireiden syntymiseen.
        Vasta muutama vuosi sitten "painostin" ottamaan mangneettikuvat selästä ja silloin todettiin SI-nivelissä tulehdusta. Tämä tulehdus aiheutti kivut.
        Lääkärin diaknoosi oli selkärankareuma.
        Mitään muuta reumaan viittaavia oireita ei ole ollut ja hieman tätä lääkäreille
        ihmettelinkin.
        Yritin parantaa vaivoja kaikilla mahdollisilla voimisteluliikkeillä, mutta mikään ei tuntunut auttavan.
        MUTTA SITTEN LIIKE, JOKA ON POISTANUT VAIVAN JA JALKOJEN TOIMINTA
        ON JUOSTESSAKIN RENTOA.
        ELI NOSTAN JALAN ETEENI SIVULLE KOUKISTETTUNA PÖYDÄN TAI TASON PÄÄLLE JA SAMALLA LASKEN ITSEÄNI ALASPÄIN KOUKISTAEN TUKIJALKAANI.
        TÄMÄ LIIKE VENYTTÄÄ PAKARAA VOIMAKKAASTI JA SAMALLA AIHETTAA
        SI-NIVELEEN "VENYTYSTÄ"
        Tämä liike oli ainoa, joka on ( toivottavasti ) poistanut vaivan pysyvästi.
        Toistan liikket aamuin illoin, eikä aikaa mene kuin 30 s kerralla.


    • Anonyymi

      Tämä on vanha ketju, mutta nousee googlehaulla heti esille. Luettuani sen en voi muuta kuin kirjoittaa vastineen:

      SI-nivelperäiselle kivulle on olemassa niin monta eri vaihtoehtoa, ettei yksikään lääkäri, fysioterapeutti, kiropraktikko tai varsinkaan mikään kansanparantaja voi saada helpotettua yhdellä käynnillä ja ilman kuvauksia oireita, kun aiheuttava syy on vielä hämärän peitossa. SI-nivel voi olla tulehtunut (aiheuttajana reumataudit, loukkaantuminen tapaturmassa tai onnettomuudessa), siellä voi olla rustovaurioita tai nivelsidevaurioita (etummaiset tai takanaolevat nivelsiteet tai molemmat), joten ennen kuin olet käynyt magneettikuvissa ja röntgenkuvissa sekä osaavalla lääkärillä ja fysioterapeutilla, on turha mennä millekään niksauttajalle. Pahimmassa tapauksessa nämä niksauttajat saavat alkuperäisen vamman vain pahenemaan, sillä iliumin virheasento voi myäs johtua mistä tahansa edellämainitusta syystä..

      • Anonyymi

        SI- nivelvaiva voi johtua pelkästään lantion vinoudesta, tai jopa hiukan erimittaisista jaloista. Fysioterapeutti manipuloi si-niveleni vastaanotolla paikoilleen. Ei kuvattu, eikä ollut mitään onnettomuutta nivelen pois paikoiltaan menossa. On lievä skolioosi selkärangassa ja lantio vinossa, josta johtui si- nivelen paikoiltaan meno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SI- nivelvaiva voi johtua pelkästään lantion vinoudesta, tai jopa hiukan erimittaisista jaloista. Fysioterapeutti manipuloi si-niveleni vastaanotolla paikoilleen. Ei kuvattu, eikä ollut mitään onnettomuutta nivelen pois paikoiltaan menossa. On lievä skolioosi selkärangassa ja lantio vinossa, josta johtui si- nivelen paikoiltaan meno.

        Jos haluat että osaava henkilö katsoo si-nivelesi kannattaa käydä Tero Lagerstedtin (fysiatri) luona - hän tuntee si-nivelasiat erinomaisesti ja myös hoitaa käyntien yhteydessä


    • Anonyymi

      Työterveyshuolto on ainakin ihan täysi puoskari selkäongelmissa, fyysisesti raskaassa työssä kitsastellaan sairauslomissakin vaikka selkä niin paskana ettei pysty edes kävelemään normaalisti!
      Otin lopputilin.

    • Anonyymi

      Kysyn onko SI-nivelellä syy-yhteys paksusuolen toimintaan?

    • Anonyymi

      Kipu jollakin alueella voi tietysti vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan.
      Vaikea sanoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe