Juhannusliikenteessä on kuollut yllättävän vähän: http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=579847
Oudoin tapaus oli kai tuo paloauton alle jäänyt tyttö? En ole palaoautoa ajanut, mutta kuorma-autoa kyllä joskus. Pysähtyy muuten aivan yllättävän hyvin, äkkijarrutuksessa ilman vöitä kuski kolkuttelis päällään tuulilasia.
Jos nopeutta on paloautolla 20 km/h, niin jarruilla se nirskahtaa siitä nopeudesta lähes paikoilleen, väistämiseen ei ole edes tarvetta, mutta sekin olisi suotavaa, tehostettu ohjaus kun on kevyt pyöritellä, jos kuski vaan laiskuudeltaan viitsii. Helppo siis pysäyttää 20:n nopeudesta vaaratilanteen havaittua, joten havaitsemisessa lienee siis ollut viivettä jostain syystä.
Massa ei vaikuta pysähtymismatkaan. Mekaanisen energian säilymislaki avoimessa systeemissä:
Ep Ek-W=Ep Ek
Ek=kineettinen energia
Ep=potentiaali energia
-W on vaikuttava kitkavoima
Massa supistuu pois kun lasketaan!
Perusfysiikkaa nääs!
Juhannuksen kuolonuhrit
41
3347
Vastaukset
- osccar
Olet onneksi ottanut kirjan kauniisti käteen! Onneksi olkoon.
Tuosta ei ole enää turhan suuri matka suppeaan suhteellisuusteoriaan. Luehan vielä sekin, niin aikamatkailun teoriakin selviää.
RMJ:ssä kadun ja katujen varret ovat täynnä ihmisiä. Ihmiset kävelevät aivan autojen vieressä. Mm. takapyörien eteen horjahtaminen on aivan mahdollista.Uutisista käsitin, että se tyttö olisi tullut paloauton eteen. Jos takapyörien alle horjahtanut, niin sillehän ei ole kuskilla paljon tehtävissä.
- osccar
Kairakettu kirjoitti:
Uutisista käsitin, että se tyttö olisi tullut paloauton eteen. Jos takapyörien alle horjahtanut, niin sillehän ei ole kuskilla paljon tehtävissä.
Uutisissa kai puhuttiin lähinnä yliajosta.
Minulla ei ole mitään sisäpiirin tietoa tapahtuneesta. Lähinnä ihmettelin sitä, että pääportin läheisyydessä sallitaan edes poliisin ja palokunnan autoliikenne. osccar kirjoitti:
Uutisissa kai puhuttiin lähinnä yliajosta.
Minulla ei ole mitään sisäpiirin tietoa tapahtuneesta. Lähinnä ihmettelin sitä, että pääportin läheisyydessä sallitaan edes poliisin ja palokunnan autoliikenne."Urheilukatua kävellyt nainen suistui tuntemattomasta syystä ajoradalle, eikä vastaantullut paloauto ehtinyt pysähtyä"
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=579847- tietoa tässä
Kairakettu kirjoitti:
"Urheilukatua kävellyt nainen suistui tuntemattomasta syystä ajoradalle, eikä vastaantullut paloauto ehtinyt pysähtyä"
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=579847Paloauton alle jäänyt tyttö oli ollut erittäin humalassa ja kävellyt veljensä kanssa käsikkäin tien viertä. Yhtä-äkkiä oli tempaissut irti ja hypännyt suoraan takarenkaan eteen. Ei varmastikkaan tiedostanut takaa tulevaa autoa.
- Ambulanssikuski
osccar kirjoitti:
Uutisissa kai puhuttiin lähinnä yliajosta.
Minulla ei ole mitään sisäpiirin tietoa tapahtuneesta. Lähinnä ihmettelin sitä, että pääportin läheisyydessä sallitaan edes poliisin ja palokunnan autoliikenne.Yleisötapahtumien järjestäjillä on lakisääteinen velvollisuus (pelastustoimiasetus 10§) järjestää palo- ja pelastusalan toimijoille (palokunta, poliisi, sairaankuljetus) esteetön pääsy tapahtuma-alueelle. Tie oli pelkästään näiden käytössä. Valitettavasti kyseinen onnettomuus tapahtui, vaikka kuski ajoi tien toisessa laidassa, kaukana jalkakäytävästä ja jalankulkijoista. Tilanne on ollut niin nopea ettei siinä ollut mitään tehtävissä. Ikävä tapaus, varsinkin kun tämä tyttö on ollut koulutettavieni joukossa muutama vuosi sitten. Ja nimenomaan palokunnan nuoriso-osastossa.
- opiksesi
Kyllä täällä ihmetellään suureen ääneen tätä tapahtumaa. 20km/h on kuitenkin 5,55m/s. Ihmisen reaktioaika on nopeimmilla 0,5s. Ei siinä ehdi jarruttamaan jos tulee ihan eteen! Jarrutusmatka voi olla melkee 10m jos ei heti huomaa!Kuorma-auton jarrutusmatkaa lisää myös jarrujen hidas kytkeytyminen. Täystehoinen jarrutus ei ala välittömästi jarrupolkimen painamisen jälkeen! Kannattais lukea muutakin kuin fysiikan kirjaa.
Sen verran minulla on suunnilleen takana ja nyt on sen verran kokemusta pohjalla, että on varaa puhua. Ei tää pelkästää fysiikankirjasta ole.
Jos ihmisiä on ollut paloauton kulkupaikalla niin tiheässä, että tuollainen pienikin heilahdus auton eteen on aiheuttanut jonkun menehtymisen, niin paloautolla on ollut silloin liian suuri tilannenopeus. Ei siihen muuta selitystä ole. Tieliikennesäännöissä sanotaan selvästi, että "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa".- Viron Keke
Kairakettu kirjoitti:
Sen verran minulla on suunnilleen takana ja nyt on sen verran kokemusta pohjalla, että on varaa puhua. Ei tää pelkästää fysiikankirjasta ole.
Jos ihmisiä on ollut paloauton kulkupaikalla niin tiheässä, että tuollainen pienikin heilahdus auton eteen on aiheuttanut jonkun menehtymisen, niin paloautolla on ollut silloin liian suuri tilannenopeus. Ei siihen muuta selitystä ole. Tieliikennesäännöissä sanotaan selvästi, että "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa".Isäs on vissiin ajanutkin joskus oikeasti kuormuria.
Viron Keke kirjoitti:
Isäs on vissiin ajanutkin joskus oikeasti kuormuria.
...ajanut koskaan.
- äsken
Kairakettu kirjoitti:
Sen verran minulla on suunnilleen takana ja nyt on sen verran kokemusta pohjalla, että on varaa puhua. Ei tää pelkästää fysiikankirjasta ole.
Jos ihmisiä on ollut paloauton kulkupaikalla niin tiheässä, että tuollainen pienikin heilahdus auton eteen on aiheuttanut jonkun menehtymisen, niin paloautolla on ollut silloin liian suuri tilannenopeus. Ei siihen muuta selitystä ole. Tieliikennesäännöissä sanotaan selvästi, että "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa".että kuorma-autoa olet ajanut joskus ja nyt väität et on 3milj km takana... Aika ristiriitaista
äsken kirjoitti:
että kuorma-autoa olet ajanut joskus ja nyt väität et on 3milj km takana... Aika ristiriitaista
En ole väittänyt ajaneeni kuorma-autolla kaikkia noita kilometrejä.
- Tenu
Kairakettu kirjoitti:
Sen verran minulla on suunnilleen takana ja nyt on sen verran kokemusta pohjalla, että on varaa puhua. Ei tää pelkästää fysiikankirjasta ole.
Jos ihmisiä on ollut paloauton kulkupaikalla niin tiheässä, että tuollainen pienikin heilahdus auton eteen on aiheuttanut jonkun menehtymisen, niin paloautolla on ollut silloin liian suuri tilannenopeus. Ei siihen muuta selitystä ole. Tieliikennesäännöissä sanotaan selvästi, että "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa".Viitaten eiliseen kehuskeluusi, kun väistit hirveä suuremmassa kuin 20km:n tuntinopeudessa ja otit vielä valokuvankin samalla: Luulen, että 99.9% meistä muista olisi myöskin onnistunut väistämään nähtyään ko hirven, ja vielä jättänyt ottamatta sen valokuvan ja näin välttänyt kanssa ihmisten hengen vaarantamisen turhaan omahyväisyyden vuoksi.
Tenu kirjoitti:
Viitaten eiliseen kehuskeluusi, kun väistit hirveä suuremmassa kuin 20km:n tuntinopeudessa ja otit vielä valokuvankin samalla: Luulen, että 99.9% meistä muista olisi myöskin onnistunut väistämään nähtyään ko hirven, ja vielä jättänyt ottamatta sen valokuvan ja näin välttänyt kanssa ihmisten hengen vaarantamisen turhaan omahyväisyyden vuoksi.
Sillä samalla tieosuudella on ollut hirvikolareita, siitä kuvanotosta seuraavana päivänä ja taisi olla edellisenäkin. Miksi eivät väistäneet? Rajoitus siellä on satanen ja ohittamani auton kuljettaja ei ilmiselvästi havainnut sitä hirveä, onneksi ehdin eteen ja todennäköisesti pelastin hänet kolarilta. Ei kuvien ottaminen mitään vaaranna.
- kuinka paljon sulla
Kairakettu kirjoitti:
En ole väittänyt ajaneeni kuorma-autolla kaikkia noita kilometrejä.
on kokemusta kuorma-autolla ajamisesta? Eli miten voit sanoa, miten hyvin jarrut toimii (milläkin nopeudella ja matkalla)? Eli että kuinka pitkän ajan jälkeen jarrupolkimen painamisesta kuorma-auto alkaa jarruttaa? Entä onko kokemusta ei-niin-uusien kuorma-autojen ajamisesta, joissa jarrut ei oo aivan uusia? No, tosiasia nykyaikana on, että ABS-jarrut ym. täytyy olla kaikissa yli 3500 kg:n kuorma-autoissa...
kuinka paljon sulla kirjoitti:
on kokemusta kuorma-autolla ajamisesta? Eli miten voit sanoa, miten hyvin jarrut toimii (milläkin nopeudella ja matkalla)? Eli että kuinka pitkän ajan jälkeen jarrupolkimen painamisesta kuorma-auto alkaa jarruttaa? Entä onko kokemusta ei-niin-uusien kuorma-autojen ajamisesta, joissa jarrut ei oo aivan uusia? No, tosiasia nykyaikana on, että ABS-jarrut ym. täytyy olla kaikissa yli 3500 kg:n kuorma-autoissa...
Ei ole kokemusta uudemmista ABS-jarrullisista kuorma-autoista, vaan niistä vanhemmista.
- että...
Kairakettu kirjoitti:
Ei ole kokemusta uudemmista ABS-jarrullisista kuorma-autoista, vaan niistä vanhemmista.
hyvin toimi ne vanhemmatkin jarrut ;)? Aattelin vaan siitä syystä tuota kokemusta kysellä, että josko vaikka kuitenkin sen aikaisemman kirjoittajan kommentissa oli perää, eli että "kuorma-auton jarrutusmatkaa lisää myös jarrujen hidas kytkeytyminen" sekä "täystehoinen jarrutus ei ala välittömästi jarrupolkimen painamisen jälkeen". Eli että noillakin asiolla on vaikutusta jarrutusmatkan pituuteen!
No, se paloauton alle jäämisen syy taisi jo selvitä, ja kaippa siinäkin autossa nämä ABS-jarrut muutenkin oli. Tosin määräys ABS-jarruista kaikkiin yli 3500 kg:n kuorma-autoihin koskee kuorma-auton ensimmäistä käyttöönottokertaa, eli ei taida koskea ennen 31.3.2001 käyttöönotettuja autoja välttämättä. Yli 16 t perävaunun vetoautoja tuo määräys on alkanut jo 1.1.1992... Tarkempia tietoja näistä asioista löytyy ajoneuvohallintokeskuksen sivuilta... että... kirjoitti:
hyvin toimi ne vanhemmatkin jarrut ;)? Aattelin vaan siitä syystä tuota kokemusta kysellä, että josko vaikka kuitenkin sen aikaisemman kirjoittajan kommentissa oli perää, eli että "kuorma-auton jarrutusmatkaa lisää myös jarrujen hidas kytkeytyminen" sekä "täystehoinen jarrutus ei ala välittömästi jarrupolkimen painamisen jälkeen". Eli että noillakin asiolla on vaikutusta jarrutusmatkan pituuteen!
No, se paloauton alle jäämisen syy taisi jo selvitä, ja kaippa siinäkin autossa nämä ABS-jarrut muutenkin oli. Tosin määräys ABS-jarruista kaikkiin yli 3500 kg:n kuorma-autoihin koskee kuorma-auton ensimmäistä käyttöönottokertaa, eli ei taida koskea ennen 31.3.2001 käyttöönotettuja autoja välttämättä. Yli 16 t perävaunun vetoautoja tuo määräys on alkanut jo 1.1.1992... Tarkempia tietoja näistä asioista löytyy ajoneuvohallintokeskuksen sivuilta...Kunnossa kun olivat, niin toimivat hyvin. Ehkä joissain tilanteissa jopa paremmin kuin ABS-jarrut. Muistan nimittäin ainakin yhden tapauksen, jossa kuorma-auton alle jäänyt selvisi vähäisin vammoin lukkiutuvien jarrujen ansiosta. Jäisellä tiellä liukui lukitun etupyörän edessä kunnes auto pysähtyi.
- siis
Kairakettu kirjoitti:
Kunnossa kun olivat, niin toimivat hyvin. Ehkä joissain tilanteissa jopa paremmin kuin ABS-jarrut. Muistan nimittäin ainakin yhden tapauksen, jossa kuorma-auton alle jäänyt selvisi vähäisin vammoin lukkiutuvien jarrujen ansiosta. Jäisellä tiellä liukui lukitun etupyörän edessä kunnes auto pysähtyi.
sitä mieltä, että kuorma-auton jarrut ei kytkeydy hitaasti ja jarrujen täystehoinen jarrutus alkaa välittömästi jarrupolkimen painamisen jälkeen? *varmistus*
siis kirjoitti:
sitä mieltä, että kuorma-auton jarrut ei kytkeydy hitaasti ja jarrujen täystehoinen jarrutus alkaa välittömästi jarrupolkimen painamisen jälkeen? *varmistus*
...kytkeytyvät henkilöautoissakin, ellei ole hätäjarrutehostinta, joka nopeuttaa.
- jep...
Kairakettu kirjoitti:
...kytkeytyvät henkilöautoissakin, ellei ole hätäjarrutehostinta, joka nopeuttaa.
Tämä aihe jääkin mun osalta sitten tähän... Nukkumaan tarvii päästä!
- hassu
mutta uutiset eivät kerro koko totuutta, kuten niiden pitäisi kyetä.
jospa on huono onni ja kaatunut suoraan renkaan alle/eteen.
tällaista sattuu, eikä se ole vättämättä kenenkään vika.
totuutta asiastahan me emme tiedä. - selvää
Siis tää tyttö oli horjahtanut paloauton takarenkaan alle. Mites siinä väistät?
- osccar
Arvasin jo eilen asian aivan nappiin.
RMJ:n järjestäjät ottakoot opikseet. Ei autoja sinne missä on paljon humaltuneita ihmisiä. Eipä siinä ehdi paljon tekemään. Aikaisemmissa uutisissa takarenkaan alle jäämisestä ei puhuttu mitään, mutta se olis ollut uskottavampaa kuin suoraan edestä alle jääminen tuossa nopeudessa. Täällä ehdittiin puolustalla kuljettajaa jo siinäkin tapauksessa, että tyttö olisi jäänyt edestä alle.
- Viron Keke
Kairakettu kirjoitti:
Eipä siinä ehdi paljon tekemään. Aikaisemmissa uutisissa takarenkaan alle jäämisestä ei puhuttu mitään, mutta se olis ollut uskottavampaa kuin suoraan edestä alle jääminen tuossa nopeudessa. Täällä ehdittiin puolustalla kuljettajaa jo siinäkin tapauksessa, että tyttö olisi jäänyt edestä alle.
Ja täällä ehti eräs kairamies viisastella ennen kuin oli saanut asiasta edes tarpeeksi tietoa.
Viron Keke kirjoitti:
Ja täällä ehti eräs kairamies viisastella ennen kuin oli saanut asiasta edes tarpeeksi tietoa.
Ei siinä nopeudessa voi ajaa kenenkään yli edestäpäin, tai kuski on sokea.
- Viron Keke
Laske yhtälöösi ihmisen keskimääräinen reaktioaika, 1 sekunti. Laske paljon auto kulkee sen sekunnin aikana 20km/h:n nopeudella.
Olitko kenties näkemässä onnettomuuden? Mitä jos tyttö astui auton eteen 5cm:n päässä autosta? Olisiko se paloauto pysähtynyt sinun tumpuissasi ajoissa? Mieti näitä, neropatti.Kun se nopeus pitää sovittaa olosuhteisiin sopivaksi ja auto on kyettävä pysäyttämään tarvittaessa. Siksi se auton edestä alle jääminen tuntuikin lähes mahdottomuudelta ja kuskin huomio olisi ollut jossain muualla. Tyttöhän horjahti siis takapyörän/takapyörien alle ja silloin ei ole mikään ihme, että kuski ei ehtinyt pysäyttää.
- kuskelin
Kairakettu kirjoitti:
Kun se nopeus pitää sovittaa olosuhteisiin sopivaksi ja auto on kyettävä pysäyttämään tarvittaessa. Siksi se auton edestä alle jääminen tuntuikin lähes mahdottomuudelta ja kuskin huomio olisi ollut jossain muualla. Tyttöhän horjahti siis takapyörän/takapyörien alle ja silloin ei ole mikään ihme, että kuski ei ehtinyt pysäyttää.
Viittaat varmaan ajonopeuden sovittamisella ajo-olosuhteisiin tuohon Konginkankaan onnettomuuteen.
kuskelin kirjoitti:
Viittaat varmaan ajonopeuden sovittamisella ajo-olosuhteisiin tuohon Konginkankaan onnettomuuteen.
Konginkankaan rekkakuskille tien liukkaus tuli täydellisenä yllätyksenä, oli ennalta arvaamatonta ja huonosti silmin havaittavaa.
- Tenu
Kairakettu kirjoitti:
Konginkankaan rekkakuskille tien liukkaus tuli täydellisenä yllätyksenä, oli ennalta arvaamatonta ja huonosti silmin havaittavaa.
tietysti huomannut tytön tippumisen takapyörän eteen sivupeilistä sekunnin murto-osissa ja tehnyt vielä paloautolla hienon väistöliikkeen, jolla olisi vältytty takapyörän alle jääminen.
On siinä meillä täydellinen kuski, tuolla asenteella ei se kolari ole kovin kaukana osaltasi, luotat liikaa omaan täydellisyyteesi ja virheettömyyteesi. Ja vielä pönkität itsetuntoasi kehumalla vain sillä tällä palstalla. Tenu kirjoitti:
tietysti huomannut tytön tippumisen takapyörän eteen sivupeilistä sekunnin murto-osissa ja tehnyt vielä paloautolla hienon väistöliikkeen, jolla olisi vältytty takapyörän alle jääminen.
On siinä meillä täydellinen kuski, tuolla asenteella ei se kolari ole kovin kaukana osaltasi, luotat liikaa omaan täydellisyyteesi ja virheettömyyteesi. Ja vielä pönkität itsetuntoasi kehumalla vain sillä tällä palstalla.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000017419552
Tuli jo eilen mainittua tuo mahdollisuus takapyörän alle jäämisestä.
- paljon,
jäljelle jää tuosta yhtälöstä.
kitka=0
Mitenkäs selität sen?...massan vaikutuksesta pysäytysmatkaan.
Massa kasvattaa hitautta, mutta myös kitkavoimaa. Painolla ei siis ole mitään vaikutusta pysäytysmatkaan, kunhan vaan jarruissa riittää tehot.- Paska-Antero
Kairakettu kirjoitti:
...massan vaikutuksesta pysäytysmatkaan.
Massa kasvattaa hitautta, mutta myös kitkavoimaa. Painolla ei siis ole mitään vaikutusta pysäytysmatkaan, kunhan vaan jarruissa riittää tehot.Kylläpä vaan on käytännössä massalla merkitystä. Keksitkö, miksi – ja millaisissa olosuhteissa erityisen paljon?
Paska-Antero kirjoitti:
Kylläpä vaan on käytännössä massalla merkitystä. Keksitkö, miksi – ja millaisissa olosuhteissa erityisen paljon?
Et pärjäisi sumopainijalle kehäolosuhtessa ja jäisit häviölle monessa muussakin mittelössä kuin painissa.
- Paska-Antero
Kairakettu kirjoitti:
Et pärjäisi sumopainijalle kehäolosuhtessa ja jäisit häviölle monessa muussakin mittelössä kuin painissa.
Josko pysyttäisiin aiheessa. Tunnustat siis, ettet tiedä?
Tuo alkuperäinen yhtälösi on muuten väärin. Etkö osaa edes copy-pastea käyttää?
Väitätkö myös, että ilmajarrut toimivat yhtä nopeasti kuin nestejarrut?
- Korjausmies
Katsotaanpa, miten nopeasti paloauto "nirskahtaa lähes paikoilleen" 20 km/h vauhdista.
Ensinnäkin, reaktioaika "skarppinakin" ollessa on vähintään puoli sekuntia. Siis jos mitataan aika siitä, kun kuljettaja huomaa esteen siihen, kun hän aloittaa jarrutuksen. Kun tähän vielä lisätään aika, joka kestää nostaa jalka kaasulta ja painaa jarrupoljin pohjaan, päästään n. 0,7 sekuntiin. Tämä on siis mahdollisimman alakanttiin laskettu.
Paineilmajarrujen kytkentäviive saa olla enintään 0,8 sekuntia. Oletetaan, että se on uudehkossa paloautossa puolet tuosta eli 0,4 sekuntia.
Nyt paloauto on siis kulkenut esteen havaitsemisesta 1,1 sekuntia vauhdilla 20 km/h (eli 5,55... m/s). Matkaa on mennyt 6,11... metriä.
Jarrutus alkaa. ABS-jarruilla varustetulla henkilöautolla päästään optimiolosuhteissa n. 1 G:n hidastuvuuteen.
Koska raskaissa ajoneuvoissa käytettävien renkaiden kitkaominaisuudet eivät ole yhtä hyvät, jarruvoimat eivät jakaudu alustageometriasta johtuen yhtä hyvin akseleiden välillä ja paineilmakäyttöisten jarrujen jarruvoiman säätö on epätarkempi, hidastuvuus kuitenkin jää tuosta.
Kuivalla kestopäällysteellä voidaan päästä ehkä noin 0,5 G:n keskimääräiseen hidastuvuuteen, kun ottaa vielä huomioon, että jarrupaineet eivät nouse yhtä nopeasti kuin nestejarruilla ja mahdollisesti hätäjarrutustehostimella varustetussa henkilöautossa.
Jos hidastuvuus on noin 0,5 G, jarrutusmatkaksi 20 km/h vauhdista tulee noin 3,15 metriä.
Yhteensä pysähtymismatka on siis HYVÄSSÄ LYKYSSÄ noin 9,26 metriä.
Voi siis käydä niin, että vaikka kuski on skarppina ja auto kunnossa ja keli hyvä, tuollaista paloautoa ei saa pysäytettyä 20 km/h vauhdista, vaikka joku horjahtaisi eteen kymmenen metrin päässä. Väistäminenkin voi olla mahdotonta. - Korjausmies
"Perusfysiikka" meni nyt niin metsään, että pakko korjata.
"Massa ei vaikuta pysähtymismatkaan."
Tästä myöhemmin, kunhan ensin korjaan tuon kaavasi.
"Mekaanisen energian säilymislaki avoimessa systeemissä:
Ep Ek-W=Ep Ek
Ek=kineettinen energia
Ep=potentiaali energia
-W on vaikuttava kitkavoima
Massa supistuu pois kun lasketaan!"
Väärin. Pitäisi olla Ep Ek - W = Ep1 Ek1
Ep = potentiaalienergia alussa
Ek = kineettinen energia alussa
Ep1 = potentiaalienergia lopussa
Ek1 = kineettinen energia lopussa
Potentiaalienergiaa tarvitaan kaavassa vain, mikäli jarrutus tapahtuu "ala- tai ylämäkeen".
Ymmärsitkö, Kairakettu, virheesi?
No, ymmärsit tai et, jatketaan.
Massa vaikuttaa jarrutusmatkaan ja pysähtymismatkaan.
Henkilöauton jarrut pystyvät tuottamaan niin suuren jarrutusvoiman, että renkaan ja tienpinnan välinen kitka määrää hidastuvuuden. Kuorma-auton jarrut ovat suhteessa auton massaan heikommat. Hyvän pidon olosuhteissa hidastuvuus määräytyy jarrujen hidastuskyvystä. Se voidaan huomioida tuossa kaavassa käyttämällä jarrujen tehon määräämää efektiivistä kitkakerrointa, mikä jää pienemmäksi kuin kumin ja tienpinnan välinen kitka.
Kuorma-auton jarrutusmatkaa lisää myös paineilmajarrujen hidas kytkeytyminen. Täystehoinen jarrutus ei ala välittömästi jarrupolkimen painamisen jälkeen. Viive hidastaa myös ABS-jarrujen toimintaa, mikä pidentää entisestään jarrutusmatkaa.
Pintojen välinen puristusvoima tasoittaa pintaa ja pienentää kitkakerrointa, varsinkin lumi- ja jääkeleillä. Esimerkiksi luistimen luisto perustuu siihen, että paine sulattaa ohuen vesikalvon luistimen terän ja jään väliin. Sama ilmiö vaikuttaa liukkaalla kelillä myös raskaan kaluston jarrutusmatkoihin.
Kuivallakin asfaltilla raskaan ajoneuvon vaatima suuri jarrutusvoima voi vaikuttaa kitkakerrointa pienentävästi.
Massalla siis ON jarrutus- ja pysähtymismatkaan merkitystä.- simonmaan neiti
Haloo, täällä ihmiset kiistelee jostain jarrutusajoista ym. ym.!
Miettikää, jos kyseinen ihminen olisi ollut teidän siskonne/lapsenne! 18 vuotias, elämä edessä, ja sitten kuolee näin traagisesti.
Ette ole puhuneet paljoa sanaakaan tästä tytöstä, mutta sen saakelin paloauton takarenkaista kyllä on puhuttu!
JOS TEITÄ NIIN PALJON NE AJAT JA MUUT KIINNOSTAA, NIIN MENKÄÄ JA ETSIKÄÄ KYSEINEN MIES /NAINEN JOKA KO KULKUNEUVOA AJOI JA KYSYKÄÄ SUORAAN VAIKKA HÄNELTÄ!
Minä puolestani otan osaa tytön lähimmäisille ja toivon että hänellä on nyt hyvä olla.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .553045Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472871Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242659Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3461737- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193937- 44799
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101792Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26790