Miksi Kuljetusyrittäjät

Valittaa??

mistä se johtuu että he aina valittavat ettei muka "pärjää" siltikin ne ajelee uusilla henkilöautoilla ja omistavat hienot talot,ja yleensä vielä löytyy kaikkia muitakin leikkikaluja?? onko asia niin että he haluavat vain antaa kaikille sen kuvan että se on muka huonoa hommaa, vai mistä johtuu valittaminen kun kerran ne kaikki näyttää pärjäävän, vai onko tässäkin asiassa niin etttä " KUN MIKÄÄN EI RIITÄ"? kummastuttaa!

25

5093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • istuskelee kuljetusliikkeen

      toimistossa ja ihmettelee laskujen määrää ja tulojen vähäisyyttä, niin en yhtään ihmettele että yrittäjiä vit***aa... Eiköhän nuo liikennöitsijät ole ostanut talonsa ja autonsa ihan samanlaisella lainarahalla kuin me muutkin... Se on vaan kun tekee 24/7 töitä, niin ei ehdi kuluttamaan samalla tahdilla kuin työssä toisella käyvät... Saapa säästöön hiukkasen enemmän.

      • Sivusta seurannut.

        Yritystoiminnassa on osattava laskea kustannuksensa, ja sen jälkeen vielä kyettävä hinnoittelemaan oma työnsä niin, että kustannukset tulevat katettua. Hyvä olisi, jos jäisi vielä ylikin.

        Ja kustannuksiin olisi hyvä laskea myös poistoina kaluston kuluminen ja arvon alentuminen, niin ettei ajeta hölmöinä pelkästään muuttuvien kustannusten mukaan!

        Turha se on valittaa ja aina puhua taksoista, ne ovat jäänne ajalta, jolloin ala oli vielä säännellympää. Samoin kuten taksimiehet puhuvat taksoista vielä nykyäänkin! Ei muillakaan aloilla ole olemassa mitään taksoja, jokainen tekee töitään ja myy tuotteitaan ja palveluitaan itse päättämäänsä hintaan. Turha valittaa, että mitään ei jää ja toiminta on tappiollista, jos itse ei osata laskea kustannuksia ja sen jälkeen hinnoitella oikein.


      • Rukkikuski
        Sivusta seurannut. kirjoitti:

        Yritystoiminnassa on osattava laskea kustannuksensa, ja sen jälkeen vielä kyettävä hinnoittelemaan oma työnsä niin, että kustannukset tulevat katettua. Hyvä olisi, jos jäisi vielä ylikin.

        Ja kustannuksiin olisi hyvä laskea myös poistoina kaluston kuluminen ja arvon alentuminen, niin ettei ajeta hölmöinä pelkästään muuttuvien kustannusten mukaan!

        Turha se on valittaa ja aina puhua taksoista, ne ovat jäänne ajalta, jolloin ala oli vielä säännellympää. Samoin kuten taksimiehet puhuvat taksoista vielä nykyäänkin! Ei muillakaan aloilla ole olemassa mitään taksoja, jokainen tekee töitään ja myy tuotteitaan ja palveluitaan itse päättämäänsä hintaan. Turha valittaa, että mitään ei jää ja toiminta on tappiollista, jos itse ei osata laskea kustannuksia ja sen jälkeen hinnoitella oikein.

        Olet aivan oikeassa siinä, että itse kuljettamisen lisäksi on osattava suunnitella myös taloudellinen puoli. Periaatteessa riittää pelkkä yhteen- ja vähennyslaskutaito (tulot - menot = mun rahat), mutta noissa laskelmissa pitäisi ottaa huomioon kaikki menot esim. auton pitoaikana. Pelkän naftalaskun tuijottaminen tuo tosiaan hyvin nopeasti voudin oven taakse.

        Taksoista olen hieman eri mieltä. Oli ne sitten laskettu miten hyvin tahansa, niin eivät ne takaa sopimusta. Jos asiakkaalla eli teollisuudella on ylitarjontaa kuljetuspalveluista se voi käytännössä määrätä millä hinnalla ajetaan. Siitäkään ei tosin kannata syyttää teollisuutta (tyhmä maksaa paljon), vaan niitä jotka tulevat jo valmiiksi erittäin kilpaillulle alalle tarjoamatta mitään lisäarvoa muihin nähden. Jotkut ilmeisesti kuitenkin ovat sitä mieltä, että jos firmalla menee huonosti on ostettava lisää autoja samaan ajoon. Riski pitäisi osata hajauttaa. Eiväthän sijoitusyhtiötkään osta pelkästään yhden alan osakkeita.

        Tulevaisuudessa tilanne menee varmasti entistä enemmän siihen, että on joko pystyttävä tarjoamaan kaikki palvelut saman katon alta tai erikoistuttava. Muut keräävät sitten pennoset. Kuljettajapulakaan ei välttämättä ole pelkästään paha asia. Se saattaa kilpailun kovenemisen ja tarjonnan vähenemisen kautta johtaa alan tervehtymiseen. Kuljetusten tarvehan ei ole vähenemässä, päinvastoin. Tulisi vaan varmistaa, etteivät ne lipsu rajojen ulkopuolelle. Merenkulussahan huolestuttiin huoltovarmuudesta vasta kun maito oli maassa, saa nähdä miten kumipyörille käy...


      • Sivusta seurannut.
        Rukkikuski kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa siinä, että itse kuljettamisen lisäksi on osattava suunnitella myös taloudellinen puoli. Periaatteessa riittää pelkkä yhteen- ja vähennyslaskutaito (tulot - menot = mun rahat), mutta noissa laskelmissa pitäisi ottaa huomioon kaikki menot esim. auton pitoaikana. Pelkän naftalaskun tuijottaminen tuo tosiaan hyvin nopeasti voudin oven taakse.

        Taksoista olen hieman eri mieltä. Oli ne sitten laskettu miten hyvin tahansa, niin eivät ne takaa sopimusta. Jos asiakkaalla eli teollisuudella on ylitarjontaa kuljetuspalveluista se voi käytännössä määrätä millä hinnalla ajetaan. Siitäkään ei tosin kannata syyttää teollisuutta (tyhmä maksaa paljon), vaan niitä jotka tulevat jo valmiiksi erittäin kilpaillulle alalle tarjoamatta mitään lisäarvoa muihin nähden. Jotkut ilmeisesti kuitenkin ovat sitä mieltä, että jos firmalla menee huonosti on ostettava lisää autoja samaan ajoon. Riski pitäisi osata hajauttaa. Eiväthän sijoitusyhtiötkään osta pelkästään yhden alan osakkeita.

        Tulevaisuudessa tilanne menee varmasti entistä enemmän siihen, että on joko pystyttävä tarjoamaan kaikki palvelut saman katon alta tai erikoistuttava. Muut keräävät sitten pennoset. Kuljettajapulakaan ei välttämättä ole pelkästään paha asia. Se saattaa kilpailun kovenemisen ja tarjonnan vähenemisen kautta johtaa alan tervehtymiseen. Kuljetusten tarvehan ei ole vähenemässä, päinvastoin. Tulisi vaan varmistaa, etteivät ne lipsu rajojen ulkopuolelle. Merenkulussahan huolestuttiin huoltovarmuudesta vasta kun maito oli maassa, saa nähdä miten kumipyörille käy...

        Kuljetusten hintoihin ja kysyntään vaikuttavat luonnollisesti alalla oleva kapasiteetti. Samoin yleinen taloudellinen tilanne vaikuttaa töiden määrään ja sitä kautta kykyyn veloittaa töistään kunnollinen hinta. Kuljettaminen kun on siinä mielessä erilainen toimiala, että kysyntä on johdettua. Teollisuus ja kauppa voivat luoda kysyntää kehittämällä erilaisia tuotteita ja palveluita sekä markkinoimalla näitä, kuljetuspalveluita ei sen sijaan hankita jollei niille ole todellista tarvetta.

        Osa yrittäjistä hajauttaa ajojaan, mitä nyt autojen ovissa olevista nimistä ja autojen värityksistä ainakin voi päätellä. Toiset taas tarjoavat palveluitaan yhdelle yritykselle ja ns. kaikki munat ovat samassa korissa. Jälkimmäiset ilmeisesti ajattelevat, että toiminnan hallinnointi on helpompaa kun ei tarvitse olla yhteydessä moneen eri paikkaan ja samalla parhaassa tapauksessa voi alihankkijana tehdä itsensä ainakin jossakin määrin välttämättömäksi kuljetusten tilaajalle. Tässäkin vielä erona tietysti se, että suuren logistiikkaoperaattorin alla ollessa työtä riittää aina, kun tavaravirrat yhdistyvät monesta paikasta, kun taas yhden ja ainoan yrityksen X töissä on riippuvainen myös tämän yrityksen menestyksestä ja kehityksestä. Esimerkkinä käynevät puun tai polttoaineiden ajo.

        Kehitys kulkee varmasti kohti suurempia yksiköitä, kuten mainitsitkin. Sen sijaan on mielenkiintoista, että monesti kuljetukset voivat olla useankin alihankkijaportaan takana, ja tavaroiden fyysinen paikasta toiseen siirtäminen tehdään pienen tai keskisuuren kuljetusliikkeen toimesta.

        Vaikka alalla usein vastustetaan yrityksille lisää vaivaa tuovia kuljettajien kouluttamisia ja vastaavia, näkisin silti että alan yleisen arvostuksen kasvattamiseksi tämä ei ole yhtään huono asia. Kuten ei sekään, että motivoitumattomat jättävät alan kokonaan väliin.

        Kuljetusala kaipaisi sellaista asennetta, joka vallitsee ilmailun parissa. Asiat tehdään kunnolla, turvallisuudesta ei tingitä ja oman alan arvostuksesta ja julkisuuskuvasta pidetään huolta. Askel tässä on työnantajien kyky hinnoitella työnsä niin, että tuloilla pystytään kustantamaan kunnollinen kalusto ja työntekijöille mielekkäät työolosuhteet.


      • Sivusta seurannut.
        Sivusta seurannut. kirjoitti:

        Kuljetusten hintoihin ja kysyntään vaikuttavat luonnollisesti alalla oleva kapasiteetti. Samoin yleinen taloudellinen tilanne vaikuttaa töiden määrään ja sitä kautta kykyyn veloittaa töistään kunnollinen hinta. Kuljettaminen kun on siinä mielessä erilainen toimiala, että kysyntä on johdettua. Teollisuus ja kauppa voivat luoda kysyntää kehittämällä erilaisia tuotteita ja palveluita sekä markkinoimalla näitä, kuljetuspalveluita ei sen sijaan hankita jollei niille ole todellista tarvetta.

        Osa yrittäjistä hajauttaa ajojaan, mitä nyt autojen ovissa olevista nimistä ja autojen värityksistä ainakin voi päätellä. Toiset taas tarjoavat palveluitaan yhdelle yritykselle ja ns. kaikki munat ovat samassa korissa. Jälkimmäiset ilmeisesti ajattelevat, että toiminnan hallinnointi on helpompaa kun ei tarvitse olla yhteydessä moneen eri paikkaan ja samalla parhaassa tapauksessa voi alihankkijana tehdä itsensä ainakin jossakin määrin välttämättömäksi kuljetusten tilaajalle. Tässäkin vielä erona tietysti se, että suuren logistiikkaoperaattorin alla ollessa työtä riittää aina, kun tavaravirrat yhdistyvät monesta paikasta, kun taas yhden ja ainoan yrityksen X töissä on riippuvainen myös tämän yrityksen menestyksestä ja kehityksestä. Esimerkkinä käynevät puun tai polttoaineiden ajo.

        Kehitys kulkee varmasti kohti suurempia yksiköitä, kuten mainitsitkin. Sen sijaan on mielenkiintoista, että monesti kuljetukset voivat olla useankin alihankkijaportaan takana, ja tavaroiden fyysinen paikasta toiseen siirtäminen tehdään pienen tai keskisuuren kuljetusliikkeen toimesta.

        Vaikka alalla usein vastustetaan yrityksille lisää vaivaa tuovia kuljettajien kouluttamisia ja vastaavia, näkisin silti että alan yleisen arvostuksen kasvattamiseksi tämä ei ole yhtään huono asia. Kuten ei sekään, että motivoitumattomat jättävät alan kokonaan väliin.

        Kuljetusala kaipaisi sellaista asennetta, joka vallitsee ilmailun parissa. Asiat tehdään kunnolla, turvallisuudesta ei tingitä ja oman alan arvostuksesta ja julkisuuskuvasta pidetään huolta. Askel tässä on työnantajien kyky hinnoitella työnsä niin, että tuloilla pystytään kustantamaan kunnollinen kalusto ja työntekijöille mielekkäät työolosuhteet.

        Lisätään vielä sen verran, että alalla jolla on suhteellisen pieni kynnys uusien yrittäjien tulla ja joukkoon mahtuu niitä, jotka yrittävät tehdä tuloksensa kepulikonsteilla niin olisi tärkeätä pyrkiä lisäämään palveluiden ostajaportaassa tietämystä vastuullisesta kuljettamisesta ja pyrkiä motivoimaan laadukkaiden palveluiden ostamiseen.

        Surkuhupaisaa seurata, kun tehtaasta lähtevää huipputekniikkaa kuljetetaan 15 vuotta vanhoilla romuilla vain siksi että kuljetus on saatu halvalla.

        Taas vertaus ilmailuun. Jos yhtiö X todettaisiin vaaralliseksi ja turvallisuus huonoksi, todennäköisesti yrityksen ostajat välttäisivät tämän yrityksen palveluita. Ihmiset laitetaan matkustamaan mielummin Finnairilla kuin Aeroflotilla. Ja sama kuljetusalalla, palvelu ostetaan yritykseltä, jolta halvimmalla saadaan, sama se vaikka rekassa ei olisi jarruja ja miehet nukkuisivat ajaessaan. Kun eihän sen palvelun ostaja edes ole silloin itse hereillä kun työ todellisuudessa tehdään!


      • Rukkikuski
        Sivusta seurannut. kirjoitti:

        Lisätään vielä sen verran, että alalla jolla on suhteellisen pieni kynnys uusien yrittäjien tulla ja joukkoon mahtuu niitä, jotka yrittävät tehdä tuloksensa kepulikonsteilla niin olisi tärkeätä pyrkiä lisäämään palveluiden ostajaportaassa tietämystä vastuullisesta kuljettamisesta ja pyrkiä motivoimaan laadukkaiden palveluiden ostamiseen.

        Surkuhupaisaa seurata, kun tehtaasta lähtevää huipputekniikkaa kuljetetaan 15 vuotta vanhoilla romuilla vain siksi että kuljetus on saatu halvalla.

        Taas vertaus ilmailuun. Jos yhtiö X todettaisiin vaaralliseksi ja turvallisuus huonoksi, todennäköisesti yrityksen ostajat välttäisivät tämän yrityksen palveluita. Ihmiset laitetaan matkustamaan mielummin Finnairilla kuin Aeroflotilla. Ja sama kuljetusalalla, palvelu ostetaan yritykseltä, jolta halvimmalla saadaan, sama se vaikka rekassa ei olisi jarruja ja miehet nukkuisivat ajaessaan. Kun eihän sen palvelun ostaja edes ole silloin itse hereillä kun työ todellisuudessa tehdään!

        Eräs sanoi että vain raha, seksi ja Kiina merkitsevät mitään nykyään. Eivätkä kaksi jälkimmäistä ole niin kovin tärkeitä. Vaikka kuljetuksen ja teollisuuden palvelut eroavatkin toisistaan, on toiminnan päämääränä asiakkaalta saatava raha. Teollisuus ja kauppa kehittävät tuotteita joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan, ja siihen kuljetusalankin pitäisi pyrkiä. Monet firmat hoitavat kuljettamisen hyvin, mutta se ei nykyään tahdo aina riittää. Toki hintaa voi pärjätäkseen pudottaa jos ei voi tarjota muita palveluita, sitähän toimeksiantajakin haluaa, mutta pitkällä tähtäimellä se on yhtä hyödyllistä kuin housuihin kuseminen pakkasella.

        Monet yritykset tosiaan hankkivat ajoja eri aloilta. Kuljetusyrittäjä saa pienennettyä riskiä, ja kuljetuksen tilaaja saa käyttöönsä joustavan yhteistyökumppanin jonka kanssa voi asioida henkilökohtaisesti. Joustavuus saattaa toki tulla siitäkin, että pientä on helpompi painostaa, mutta tuskin siitä sentään on yleensä kyse.

        Sekin on tosiaan mielenkiintoista, ettei pelkkiä omia autoja ajattavia suuria yrityksiä juuri ole, vaan pieniä alihankkijoita käytetään. Kustannusvertailu lienee yksi syy tähän. Mutta toisaalta myös suuret yritykset haluavat minimoida riskinsä, ja tähän sopii mainiosti suomalainen pienyrityskulttuuri. Neuvotteluissa iso on vahva, ja yhden auton yrittäjälle voidaan tarjota kaksi vaihtoehtoa: ota tai jätä.

        Eräs asia, jota olisi syytä varoa on liika luottamus asioiden jatkumiseen ennallaan. Eivät monikansalliset yritykset nykyään jatka sopimuksia vain nostalgiasyistä. Jos joku muu tekee saman homman paremmin ja halvemmalla, se myös tekee sen. Jälleen kerran pitäisi miettiä asiakkaan tarpeita.

        Oikein mitoittu koulutus olisi luultavasti hyväksi alalle. Saa nähdä mitä päättäjät saavat aikaan. Vielä en ole kovin vakuuttunut. Asiakas pitäisi toki myös saada tajuamaan oma vastuunsa. Se ei kuitenkaan onnistu kepittämällä, vaan pitäisi osata kertoa miten asiakas hyötyy turvallisista ja ympäristöystävällisistä kuljetuksista. Imagon paraneminen ei varmasti ole mitättömimmästä päästä.

        Kyllä kuljetusalaltakin pitäisi kitkeä räikeimmät rikkomukset pois välittömästi. Edes jonkunlaista yritystä näyttää olevan, mutta senkin asianomaiset kokevat vainoamisena. Itse en kehtaisi paljoa valittaa kymmenien tuhansien eurojen sakkojen jälkeen, varsinkaan jos eivät olleet ensimmäiset. Ei niitä sentään ihan huvikseen jaella.


      • Rukkikuski
        Rukkikuski kirjoitti:

        Eräs sanoi että vain raha, seksi ja Kiina merkitsevät mitään nykyään. Eivätkä kaksi jälkimmäistä ole niin kovin tärkeitä. Vaikka kuljetuksen ja teollisuuden palvelut eroavatkin toisistaan, on toiminnan päämääränä asiakkaalta saatava raha. Teollisuus ja kauppa kehittävät tuotteita joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan, ja siihen kuljetusalankin pitäisi pyrkiä. Monet firmat hoitavat kuljettamisen hyvin, mutta se ei nykyään tahdo aina riittää. Toki hintaa voi pärjätäkseen pudottaa jos ei voi tarjota muita palveluita, sitähän toimeksiantajakin haluaa, mutta pitkällä tähtäimellä se on yhtä hyödyllistä kuin housuihin kuseminen pakkasella.

        Monet yritykset tosiaan hankkivat ajoja eri aloilta. Kuljetusyrittäjä saa pienennettyä riskiä, ja kuljetuksen tilaaja saa käyttöönsä joustavan yhteistyökumppanin jonka kanssa voi asioida henkilökohtaisesti. Joustavuus saattaa toki tulla siitäkin, että pientä on helpompi painostaa, mutta tuskin siitä sentään on yleensä kyse.

        Sekin on tosiaan mielenkiintoista, ettei pelkkiä omia autoja ajattavia suuria yrityksiä juuri ole, vaan pieniä alihankkijoita käytetään. Kustannusvertailu lienee yksi syy tähän. Mutta toisaalta myös suuret yritykset haluavat minimoida riskinsä, ja tähän sopii mainiosti suomalainen pienyrityskulttuuri. Neuvotteluissa iso on vahva, ja yhden auton yrittäjälle voidaan tarjota kaksi vaihtoehtoa: ota tai jätä.

        Eräs asia, jota olisi syytä varoa on liika luottamus asioiden jatkumiseen ennallaan. Eivät monikansalliset yritykset nykyään jatka sopimuksia vain nostalgiasyistä. Jos joku muu tekee saman homman paremmin ja halvemmalla, se myös tekee sen. Jälleen kerran pitäisi miettiä asiakkaan tarpeita.

        Oikein mitoittu koulutus olisi luultavasti hyväksi alalle. Saa nähdä mitä päättäjät saavat aikaan. Vielä en ole kovin vakuuttunut. Asiakas pitäisi toki myös saada tajuamaan oma vastuunsa. Se ei kuitenkaan onnistu kepittämällä, vaan pitäisi osata kertoa miten asiakas hyötyy turvallisista ja ympäristöystävällisistä kuljetuksista. Imagon paraneminen ei varmasti ole mitättömimmästä päästä.

        Kyllä kuljetusalaltakin pitäisi kitkeä räikeimmät rikkomukset pois välittömästi. Edes jonkunlaista yritystä näyttää olevan, mutta senkin asianomaiset kokevat vainoamisena. Itse en kehtaisi paljoa valittaa kymmenien tuhansien eurojen sakkojen jälkeen, varsinkaan jos eivät olleet ensimmäiset. Ei niitä sentään ihan huvikseen jaella.

        Tällainen uutinen sattui silmään YLE:n sivuilla:

        "Kuljetusalan näkymät erittäin hyvät

        Kuljetusalan näkymät ovat poikkeuksellisen hyvät. Kuljetusyritysten etujärjestön SKALin kuljetusbarometrissa neljännes vastaajista arvioi näkymien paranevan lähitulevaisuudessa.

        Vastaajista 60 prosenttia uskoo näkymien pysyvän ennallaan. Odotukset ovat nyt myönteisimmät kymmeneen vuoteen.

        Muita huonompia odotukset olivat metsäalan kuljetuksissa ja säiliöautoliikenteessä.

        Yli puolet vastanneista ilmoitti kuljetusmäärien kasvaneen keväästä ja yli kolmannes kertoi henkilöstömäärän kasvaneen vuodentakaisesta. Ensi vuonna yritykset arvioivat palkkaavansa 300 uutta kuljettajaa.

        Kuljettajatarpeen ja kiristyvien koulutusvaatimuksien takia SKAL perää kuljettajien ammattikoulutukseen lisää koulutuspaikkoja ja yhteiskunnan
        rahoitusta.

        Kyselyyn vastasi runsaat kolmesataa kuljetusyritystä."


      • stycke
        Rukkikuski kirjoitti:

        Eräs sanoi että vain raha, seksi ja Kiina merkitsevät mitään nykyään. Eivätkä kaksi jälkimmäistä ole niin kovin tärkeitä. Vaikka kuljetuksen ja teollisuuden palvelut eroavatkin toisistaan, on toiminnan päämääränä asiakkaalta saatava raha. Teollisuus ja kauppa kehittävät tuotteita joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan, ja siihen kuljetusalankin pitäisi pyrkiä. Monet firmat hoitavat kuljettamisen hyvin, mutta se ei nykyään tahdo aina riittää. Toki hintaa voi pärjätäkseen pudottaa jos ei voi tarjota muita palveluita, sitähän toimeksiantajakin haluaa, mutta pitkällä tähtäimellä se on yhtä hyödyllistä kuin housuihin kuseminen pakkasella.

        Monet yritykset tosiaan hankkivat ajoja eri aloilta. Kuljetusyrittäjä saa pienennettyä riskiä, ja kuljetuksen tilaaja saa käyttöönsä joustavan yhteistyökumppanin jonka kanssa voi asioida henkilökohtaisesti. Joustavuus saattaa toki tulla siitäkin, että pientä on helpompi painostaa, mutta tuskin siitä sentään on yleensä kyse.

        Sekin on tosiaan mielenkiintoista, ettei pelkkiä omia autoja ajattavia suuria yrityksiä juuri ole, vaan pieniä alihankkijoita käytetään. Kustannusvertailu lienee yksi syy tähän. Mutta toisaalta myös suuret yritykset haluavat minimoida riskinsä, ja tähän sopii mainiosti suomalainen pienyrityskulttuuri. Neuvotteluissa iso on vahva, ja yhden auton yrittäjälle voidaan tarjota kaksi vaihtoehtoa: ota tai jätä.

        Eräs asia, jota olisi syytä varoa on liika luottamus asioiden jatkumiseen ennallaan. Eivät monikansalliset yritykset nykyään jatka sopimuksia vain nostalgiasyistä. Jos joku muu tekee saman homman paremmin ja halvemmalla, se myös tekee sen. Jälleen kerran pitäisi miettiä asiakkaan tarpeita.

        Oikein mitoittu koulutus olisi luultavasti hyväksi alalle. Saa nähdä mitä päättäjät saavat aikaan. Vielä en ole kovin vakuuttunut. Asiakas pitäisi toki myös saada tajuamaan oma vastuunsa. Se ei kuitenkaan onnistu kepittämällä, vaan pitäisi osata kertoa miten asiakas hyötyy turvallisista ja ympäristöystävällisistä kuljetuksista. Imagon paraneminen ei varmasti ole mitättömimmästä päästä.

        Kyllä kuljetusalaltakin pitäisi kitkeä räikeimmät rikkomukset pois välittömästi. Edes jonkunlaista yritystä näyttää olevan, mutta senkin asianomaiset kokevat vainoamisena. Itse en kehtaisi paljoa valittaa kymmenien tuhansien eurojen sakkojen jälkeen, varsinkaan jos eivät olleet ensimmäiset. Ei niitä sentään ihan huvikseen jaella.

        "Kyllä kuljetusalaltakin pitäisi kitkeä räikeimmät rikkomukset pois välittömästi. Edes jonkunlaista yritystä näyttää olevan, mutta senkin asianomaiset kokevat vainoamisena."

        Olen täysin samaa mieltä siitä, että paljon fuskua on poistettavissa alalta. Käytäntö valvonnassa on kuitenkin sellainen, että ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Naantalissa ovat kymmenen patrullin voimin jahtaamassa roistoja rekkakuskeja, 10min virhe kiekossa maksaa äkkiä 500eur. Samaan aikaan sisämaassa lastataan kapelliautoon paperia, kahta rullaa päällekkäin, sidonnan muodostaa kummallakin lavalla kaksi liinaa jotka on vedetty päästä päähän, molemmissa päissä ristiin. Kelpaa kuulemma poliisille (minua hirvittää). Samaan aikaan hake kulkee, kuski on jo 23. tunnilla menossa mutta pari tuntia voi vielä mennä kun jätti ruokatunnin väliin. Samaan aikaan keskipohjanmaalla ajojärjestelijä antaa huonolla suomella lastausohjeita kuormalle, jonka paino on ihan kunnolla enemmän kuin sopisi olla. Vähän pohjoisempana kerrotaan, että kyllä kolme tuntia unta vuorokaudessa pitäisi riittää.

        Minun mielestäni valvonnassa on ihan vitun isoja epäsuhtaisuuksia, mutta onko metsä- ja metalliteollisuus niin vahva "opastaja" valvoville viranomaisille, että on pakko keskittyä näpertelyyn ja kiusantekoon, jotta saadaan tilastot täyteen?


      • kulkee1
        stycke kirjoitti:

        "Kyllä kuljetusalaltakin pitäisi kitkeä räikeimmät rikkomukset pois välittömästi. Edes jonkunlaista yritystä näyttää olevan, mutta senkin asianomaiset kokevat vainoamisena."

        Olen täysin samaa mieltä siitä, että paljon fuskua on poistettavissa alalta. Käytäntö valvonnassa on kuitenkin sellainen, että ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Naantalissa ovat kymmenen patrullin voimin jahtaamassa roistoja rekkakuskeja, 10min virhe kiekossa maksaa äkkiä 500eur. Samaan aikaan sisämaassa lastataan kapelliautoon paperia, kahta rullaa päällekkäin, sidonnan muodostaa kummallakin lavalla kaksi liinaa jotka on vedetty päästä päähän, molemmissa päissä ristiin. Kelpaa kuulemma poliisille (minua hirvittää). Samaan aikaan hake kulkee, kuski on jo 23. tunnilla menossa mutta pari tuntia voi vielä mennä kun jätti ruokatunnin väliin. Samaan aikaan keskipohjanmaalla ajojärjestelijä antaa huonolla suomella lastausohjeita kuormalle, jonka paino on ihan kunnolla enemmän kuin sopisi olla. Vähän pohjoisempana kerrotaan, että kyllä kolme tuntia unta vuorokaudessa pitäisi riittää.

        Minun mielestäni valvonnassa on ihan vitun isoja epäsuhtaisuuksia, mutta onko metsä- ja metalliteollisuus niin vahva "opastaja" valvoville viranomaisille, että on pakko keskittyä näpertelyyn ja kiusantekoon, jotta saadaan tilastot täyteen?

        tuntuu että varsinkin vanhoisssa perheyrityksissä joissa on iät ja ajat ajatettu kuskeja minkä sielu sietää,niin ollaan erittäin loukkaantuneita kun työsuojeluviranomainen alkaa tutkia ja hutkia,minun mielestä erittäin hyvä että ne saadaan kuriin.


      • Rukkikuski
        stycke kirjoitti:

        "Kyllä kuljetusalaltakin pitäisi kitkeä räikeimmät rikkomukset pois välittömästi. Edes jonkunlaista yritystä näyttää olevan, mutta senkin asianomaiset kokevat vainoamisena."

        Olen täysin samaa mieltä siitä, että paljon fuskua on poistettavissa alalta. Käytäntö valvonnassa on kuitenkin sellainen, että ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Naantalissa ovat kymmenen patrullin voimin jahtaamassa roistoja rekkakuskeja, 10min virhe kiekossa maksaa äkkiä 500eur. Samaan aikaan sisämaassa lastataan kapelliautoon paperia, kahta rullaa päällekkäin, sidonnan muodostaa kummallakin lavalla kaksi liinaa jotka on vedetty päästä päähän, molemmissa päissä ristiin. Kelpaa kuulemma poliisille (minua hirvittää). Samaan aikaan hake kulkee, kuski on jo 23. tunnilla menossa mutta pari tuntia voi vielä mennä kun jätti ruokatunnin väliin. Samaan aikaan keskipohjanmaalla ajojärjestelijä antaa huonolla suomella lastausohjeita kuormalle, jonka paino on ihan kunnolla enemmän kuin sopisi olla. Vähän pohjoisempana kerrotaan, että kyllä kolme tuntia unta vuorokaudessa pitäisi riittää.

        Minun mielestäni valvonnassa on ihan vitun isoja epäsuhtaisuuksia, mutta onko metsä- ja metalliteollisuus niin vahva "opastaja" valvoville viranomaisille, että on pakko keskittyä näpertelyyn ja kiusantekoon, jotta saadaan tilastot täyteen?

        Tarkennan vielä sen verran lainaamasi kohtaa, että tarkoitin tuolla firmoja jotka keräävät jatkuvasti lehdissä kyseenalaista kunniaa työ- ja ajoaikalakien rikkomisesta. Nimiä lienee turha mainita.

        Aika hurjalta kuulostaa jos tuommoiset mitättömät ylitykset tulevat noin kalliiksi. Onko sattunut omalle kohdalle?

        Hulluahan se on että tuollaisia kytätään, vaikka todellisiakin ongelmia on. Vielä kun ottaa huomioon että kaikkia ei vaan väsytä, vaikka laki miten määräisi nukkumaan. Onhan työtunnit tietty helppo suunnitella vaikka vuodeksi eteenpäin tarkalleen pykälien mukaan, jos ei todellisuudesta tarvise välittää mitään. Joustavat (ja selkeät) ajoaikasäännöt varmasti helpottaisivat tilannetta, kunhan ei mennä äärimmäisyyksiin tyyliin ajoaika 45 tuntia viikossa, saa sijoittaa vapaasti viikon varrelle. Saas nähdä kuinka käy kun digipiirturit alkavat helpottaa pilkunnussimista. Sittenhän on helppo sakottaa vaikka minuutin ylityksestä.

        Reilun viikon päästä olisi tarkoitus mennä kuuntelemaan ja kyselemään LP:n edustajalta poliisin liikenneturvallisuustyöstä. Mielenkiintoista kuulla onko rahtari sijaiskärsijä vai kaiken pahan alku ja juuri.

        Täytynee vähän kysellä tuostakin millainen sidonta poliisille riittää. Isommissa ratsioisssa on varmaan aina paikalla joku Asioista Oikeasti Tietävä, mutta mitenköhän onnistuu keskivertopartiolta sidonnan tarkistaminen?


      • sidonnasta
        Rukkikuski kirjoitti:

        Tarkennan vielä sen verran lainaamasi kohtaa, että tarkoitin tuolla firmoja jotka keräävät jatkuvasti lehdissä kyseenalaista kunniaa työ- ja ajoaikalakien rikkomisesta. Nimiä lienee turha mainita.

        Aika hurjalta kuulostaa jos tuommoiset mitättömät ylitykset tulevat noin kalliiksi. Onko sattunut omalle kohdalle?

        Hulluahan se on että tuollaisia kytätään, vaikka todellisiakin ongelmia on. Vielä kun ottaa huomioon että kaikkia ei vaan väsytä, vaikka laki miten määräisi nukkumaan. Onhan työtunnit tietty helppo suunnitella vaikka vuodeksi eteenpäin tarkalleen pykälien mukaan, jos ei todellisuudesta tarvise välittää mitään. Joustavat (ja selkeät) ajoaikasäännöt varmasti helpottaisivat tilannetta, kunhan ei mennä äärimmäisyyksiin tyyliin ajoaika 45 tuntia viikossa, saa sijoittaa vapaasti viikon varrelle. Saas nähdä kuinka käy kun digipiirturit alkavat helpottaa pilkunnussimista. Sittenhän on helppo sakottaa vaikka minuutin ylityksestä.

        Reilun viikon päästä olisi tarkoitus mennä kuuntelemaan ja kyselemään LP:n edustajalta poliisin liikenneturvallisuustyöstä. Mielenkiintoista kuulla onko rahtari sijaiskärsijä vai kaiken pahan alku ja juuri.

        Täytynee vähän kysellä tuostakin millainen sidonta poliisille riittää. Isommissa ratsioisssa on varmaan aina paikalla joku Asioista Oikeasti Tietävä, mutta mitenköhän onnistuu keskivertopartiolta sidonnan tarkistaminen?

        sen verran että minun mielesta jos saa sakot sitomisesta ja kuorma on omasta mielestä oikein sidottu, niin kannattaa ottaa siitä kuvia myös omalla kameralla,ja painot ja kaikki ylös liinojen lukumäärät yms. koska sidonta tulkintoja on juuri yhtäpaljon kuin on poliisejakin.


      • saadaan aikaan
        Sivusta seurannut. kirjoitti:

        Yritystoiminnassa on osattava laskea kustannuksensa, ja sen jälkeen vielä kyettävä hinnoittelemaan oma työnsä niin, että kustannukset tulevat katettua. Hyvä olisi, jos jäisi vielä ylikin.

        Ja kustannuksiin olisi hyvä laskea myös poistoina kaluston kuluminen ja arvon alentuminen, niin ettei ajeta hölmöinä pelkästään muuttuvien kustannusten mukaan!

        Turha se on valittaa ja aina puhua taksoista, ne ovat jäänne ajalta, jolloin ala oli vielä säännellympää. Samoin kuten taksimiehet puhuvat taksoista vielä nykyäänkin! Ei muillakaan aloilla ole olemassa mitään taksoja, jokainen tekee töitään ja myy tuotteitaan ja palveluitaan itse päättämäänsä hintaan. Turha valittaa, että mitään ei jää ja toiminta on tappiollista, jos itse ei osata laskea kustannuksia ja sen jälkeen hinnoitella oikein.

        vaan se että rengit ei olis vaatimasssa palkkaansa isommaksi.
        kymmenisen vuotta seuranneena huomaa että palkka pitää neuvotella hyvin tarkasti ettei tarvii jälkikäteen tingata!
        Ammattimiehelle on kysyntää ja sen tietää myös yrittäjät!


    • oppinut.

      Tästä yhtälöstä puuttuu vielä nämä yrittäjä henkiset palkka kuskit? "Vit.u kato nääs,mulla on niin hyvä sopimus isännän kans,et saa ajaa niin paljon ku haluaa menkää ay aktivistit suohon" Tähän tyyliin kun taaplataan niin soppa on valmis?

    • entinen paperimies

      valittavat, sillä tässä äskettäin julkaistiin tutkimus jossa itse yrittäjät pitivät tulevaisuuden näkymiä erinomaisena, paitsi pölli- ja säiliöautoilijat, joiden ahdingon ymmärtään näin sivullinenkin kun on saanut seurata heidän asioitaan lähemmin, joutuvat ajamaan aina paluumatkan tyhjänä, rahtiukot ja akat kiskoo samat taksat mennen tullen. Sitten vielä sen verran että ei niillä autohommillakaan varmaan upporikkaaksi pääse ihan helpolla.

      • Pöllimies

        taksat on aika samaa tasoa,niin rahti kuin puukuljetuksissa. Km hinnat pyörii tasoa 1,2e/km,siis verottomana ja vaikka puumies ajaa toisen sivun tyhjänä. Se mikä puumiehen hommaa vaikeuttaa on homman kustanusrakenne,vaativuus ja yllättävät muuttuja (esim keli,varastot,yllättävät remontit yms.) Rahtipuolella toimitaan pikiteillä ja siksipä hommasta saadaa tasaisempaa ja varmempaa... Lisäksi puumiehillä on vaikuttaa kokoajan tehtaiden varastot ja se että nykyisin kuljetuksia säädellään sen mukaan. Rahtipuolella voidaan samalla autolla kuljettaa monipuolisemmin tavaraa...
        Hyvä kysymys on,miksi puumiehet ajaa niin halvalla?


      • kuuluuko
        Pöllimies kirjoitti:

        taksat on aika samaa tasoa,niin rahti kuin puukuljetuksissa. Km hinnat pyörii tasoa 1,2e/km,siis verottomana ja vaikka puumies ajaa toisen sivun tyhjänä. Se mikä puumiehen hommaa vaikeuttaa on homman kustanusrakenne,vaativuus ja yllättävät muuttuja (esim keli,varastot,yllättävät remontit yms.) Rahtipuolella toimitaan pikiteillä ja siksipä hommasta saadaa tasaisempaa ja varmempaa... Lisäksi puumiehillä on vaikuttaa kokoajan tehtaiden varastot ja se että nykyisin kuljetuksia säädellään sen mukaan. Rahtipuolella voidaan samalla autolla kuljettaa monipuolisemmin tavaraa...
        Hyvä kysymys on,miksi puumiehet ajaa niin halvalla?

        puutavarapuolella kuormauksesta eri hintaa esim E/m3 vai sisältyykö se ajohintaan?


      • Pöllimies
        kuuluuko kirjoitti:

        puutavarapuolella kuormauksesta eri hintaa esim E/m3 vai sisältyykö se ajohintaan?

        tonnihintaan,joka taas määräytyy kilometrien mukaan. Joskus joutuu tuomaan ahtaasta paikasta nupilla kuorman kärryyn,niin siitä saa kyllä eri korvauksen,samoin ku nosturin kuljetuksesta ja purusta omalla nosturilla.
        Näissä tietysti on eroja firmojen välillä... :)


      • Pöllimies kirjoitti:

        tonnihintaan,joka taas määräytyy kilometrien mukaan. Joskus joutuu tuomaan ahtaasta paikasta nupilla kuorman kärryyn,niin siitä saa kyllä eri korvauksen,samoin ku nosturin kuljetuksesta ja purusta omalla nosturilla.
        Näissä tietysti on eroja firmojen välillä... :)

        Sellaistakin tapahtuu että kun on tehtävä aikaa vievää työtä, eli ns. tuottamatonta työtä, niin metsäfirmat teetättävät sen tuntityönä. Niin firmat ovat niin röyhkeitä, ja autoilijat vastaavasti lampaita, että kun autoilija sanoo taksan millä tekee, niin firma puottaa siitä tietyn summan pois. Ja jotkut autoilijat hyväksyvät ja tekevät - nollaa, tai jopa pelkkää miinusta!

        Uskomatonta, kun metsäfirman edustajat lyövät käsiään yhteen, niin autoilijat hyppäävät.
        Ja tuon, jos mikä, on säälittävää :)


      • puu-uuno
        puukuski kirjoitti:

        Sellaistakin tapahtuu että kun on tehtävä aikaa vievää työtä, eli ns. tuottamatonta työtä, niin metsäfirmat teetättävät sen tuntityönä. Niin firmat ovat niin röyhkeitä, ja autoilijat vastaavasti lampaita, että kun autoilija sanoo taksan millä tekee, niin firma puottaa siitä tietyn summan pois. Ja jotkut autoilijat hyväksyvät ja tekevät - nollaa, tai jopa pelkkää miinusta!

        Uskomatonta, kun metsäfirman edustajat lyövät käsiään yhteen, niin autoilijat hyppäävät.
        Ja tuon, jos mikä, on säälittävää :)

        laittaa autot seis pariksikin viikoksi heti kesälomien jälkeen ja kattoo mitä sitten teollisuus tekee kun ei oo mistä tehdä.

        toki käytännössä se voi olla vaikeeaa kun sopimukset on porrastettu ja kai niistä joku rangaistus pykälä löytyy tätä tilannetta varten.

        ja siinä taas tullaan siihen että miksi on hyväksytty aikanaan semmonen pykälä.

        "turha enää valittaa kun on jo paskat housussa"


      • kuormat
        puu-uuno kirjoitti:

        laittaa autot seis pariksikin viikoksi heti kesälomien jälkeen ja kattoo mitä sitten teollisuus tekee kun ei oo mistä tehdä.

        toki käytännössä se voi olla vaikeeaa kun sopimukset on porrastettu ja kai niistä joku rangaistus pykälä löytyy tätä tilannetta varten.

        ja siinä taas tullaan siihen että miksi on hyväksytty aikanaan semmonen pykälä.

        "turha enää valittaa kun on jo paskat housussa"

        näkyy maksutilityksissä, ettei makseta jotain könttäsummaa kahden viikon ajalta, näkyykö joka kuorma erikseen vaiko ajetut tonnin tietyltä matkalta?


      • Pöllimies
        kuormat kirjoitti:

        näkyy maksutilityksissä, ettei makseta jotain könttäsummaa kahden viikon ajalta, näkyykö joka kuorma erikseen vaiko ajetut tonnin tietyltä matkalta?

        niin ajetut tonnit,erät,kuin myös ajomatkat ja lisätyöt. Metsäliitolla ei ole maailman selkein tililappu,mutta ihan hyvin siitä asiat selviää.


      • Juise
        Pöllimies kirjoitti:

        taksat on aika samaa tasoa,niin rahti kuin puukuljetuksissa. Km hinnat pyörii tasoa 1,2e/km,siis verottomana ja vaikka puumies ajaa toisen sivun tyhjänä. Se mikä puumiehen hommaa vaikeuttaa on homman kustanusrakenne,vaativuus ja yllättävät muuttuja (esim keli,varastot,yllättävät remontit yms.) Rahtipuolella toimitaan pikiteillä ja siksipä hommasta saadaa tasaisempaa ja varmempaa... Lisäksi puumiehillä on vaikuttaa kokoajan tehtaiden varastot ja se että nykyisin kuljetuksia säädellään sen mukaan. Rahtipuolella voidaan samalla autolla kuljettaa monipuolisemmin tavaraa...
        Hyvä kysymys on,miksi puumiehet ajaa niin halvalla?

        mepa on lisääntyny.


      • paluukuorma
        Juise kirjoitti:

        mepa on lisääntyny.

        kaupantekijäisenä vai maksaako ne siitä vielä jotakin?


      • paluukuorma kirjoitti:

        kaupantekijäisenä vai maksaako ne siitä vielä jotakin?

        mepa-ajossa on käytössä mepa-taksa. Valitettavasti sellaistakin harrastetaan, että paikkakunta A:n auto vie kuorman paikkakunnalle B ja ottaa sieltä selkeästä paikasta kuorman kyytiin ja eikun menoksi. Ei ylimääräistä sassarointia paikkakunta A:n autolla.

        Mutta mites käykään paikkakunta B:n autolle? Se vie vastavuoroisesti naapuripitäjään kuorman ja lähtee mepa-kuorman hakuun. On vain sattunut niin, että kaikki perkeleen paskasenssit on onnistuttu haalimaan tälle vierailevalle tähdelle. Menee niin, että puumäärät ovat sellaisia että joka savotalle joko jää puita, tai sitten et saa yhdestä paikasta täyttä kuormaa. Eikun keräile ja touhua puolipäivää että saat kalikat kyytiin. Ja tietenkin keräät ne omat jämäsi. Näin siis pakkakunta B:n autolla.

        On sanomattakin on selvää, että paikkakunta A:n autojen ei sitten tarvitse tällaista harrastaa, edes omia jämiään ei aina tarvitse keräillä, "pitäähän ajon olla tehokasta".

        Tuo ei ole autoilijan vika, vaan metsäfirman pomon. Kieltämättä tulee myös mieleen, että miten on mahdollista että toisilla autoilijoilla on enemmän valtaa järjestellä mieluisia ajoja kuin toisilla. Tarina on muuten totta, ei vain piposta repäisty esimerkki.

        Sanomattakin on selvää, että mitä pitempi välimatka näillä paikkakunnilla on, niin sitä enemmän vituttaa pyöriä tuntitolkulla jossain huitsin nevadassa, näissä hommissa kun se kotimatka ei tahdo lyhetä yhtään vaikka päivään ylimääräistä ohjelmaa saisi järjestettyäkin. Eli jos sinulle muuten tulisi 10-11 tunnin päivä, mutta koska mepa-kuorman kanssa menee leikkiessä vaikkapa 3,5-4 tuntia, niin hupsista keikkaa, johan tulikin 15 tuntinen päivä. Ja huomenna sitten uusiksi. Nätisti kun vielä sattuu, niin olet tietenkin vähän ennen päivän päättymistä ratsiassa ja eikun sakko. Ei auta itku markkinoilla, sinne olisi pitänyt jäädä nukkumaan tai vaihtoehtoisesti soittaa työkaveri vähintään parinsadan kilometrin päähän vuoronvaihtoon.

        Semmosta tivolia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      57
      4510
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2921
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      140
      2643
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      2103
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1563
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      115
      1477
    7. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1377
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      160
      1116
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1097
    10. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      1048
    Aihe