Arkku = turhaa kamaa

mietin tätäkin.

Oletteko tulleet miettineeksi, että ARKKU on aika turha juttu, joka vain maksaa aika ...vetisti! Ihminen on biojäte, jonka on tarkoitus maatua "at the end". Se arkkuhan vain takaa sen, että madot saavat kivat pehmusteet - eivätpä ne hienot pehmusteet siellä enää biojäte-luukasaa lämmitä...

Kehitysmaissa ihminen (siis kuollut) kiedotaan yleensä riepuun, heitetään maakuoppaan ja that´s it.

79

11002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totaalisen oikeassa.

      Ja törkeitä piirteitä asia saa mielestäni juuri sillä, että arkut ovat todella kalliita. Toisin sanoen rahastetaan ja käytetään hyväksi ihmistä haavoittuvassa tilassa. Katsoitko kenties Jimiltä tässä n. pari viikkoa sitten ohjelman Penn ja Teller? Siinä oli asianmukaista juttua tästä samaisesta aiheesta...

      • alk.

        En katsonut kyseistä ohjelmaa, mutta onhan se hyvä, että aiheesta puhutaan...


      • rahastetaan

        aivan surutta.
        halvimmatkin arkut maksaa maltaita,yleensäkin hautaustoimiston palvelut on hinnoiteltu pilviin.
        esim.kyyti ruumishuoneelta kappeliin,noin 3km matka hintaa 100E??
        mitä ihmettä!
        hyväksikäytetään surevia ihmisiä :/
        saako suomessa edes haudata ilman arkkua?
        tai saako ruumiin kuljettaa omalla autolla,esim.pakettiautolla?

        olisi mielenkiintoista tietää hautauspalveluiden kate.


      • rahastetaan kirjoitti:

        aivan surutta.
        halvimmatkin arkut maksaa maltaita,yleensäkin hautaustoimiston palvelut on hinnoiteltu pilviin.
        esim.kyyti ruumishuoneelta kappeliin,noin 3km matka hintaa 100E??
        mitä ihmettä!
        hyväksikäytetään surevia ihmisiä :/
        saako suomessa edes haudata ilman arkkua?
        tai saako ruumiin kuljettaa omalla autolla,esim.pakettiautolla?

        olisi mielenkiintoista tietää hautauspalveluiden kate.

        Mutta niin on kuolemakin. Hautauskulut ja hautajaiset yhteensä noin 4000 € ja kivi reunoineen n. 3000 €. Mutta ihan sama minulle. Yhdessä oltaisi tehty pari ulkomaanmatkaa niillä rahoilla. Ainoastaan kuolinilmoituksen hinta vähän ihmetytti,ihan sama ilmoitus toisessa lehdessä 404 € ja toisessa 629 €.


      • jos pää kestää
        rahastetaan kirjoitti:

        aivan surutta.
        halvimmatkin arkut maksaa maltaita,yleensäkin hautaustoimiston palvelut on hinnoiteltu pilviin.
        esim.kyyti ruumishuoneelta kappeliin,noin 3km matka hintaa 100E??
        mitä ihmettä!
        hyväksikäytetään surevia ihmisiä :/
        saako suomessa edes haudata ilman arkkua?
        tai saako ruumiin kuljettaa omalla autolla,esim.pakettiautolla?

        olisi mielenkiintoista tietää hautauspalveluiden kate.

        Kyllä, arkut , kyyditykset yms maksaa rahaa, mutta...
        Totuushan on se, että oli kyse mistä bisneksestä tahansa niin tarkoitus on tehdä voittoa, eikö?? Hautausurakoitsijan arki ei ole mitään ruusuilla tanssimista vaan aika raskasta henkisesti ja myös fyysisesti. Ja kannattaa muistaa, ettei kuolema ole aina siisti...
        Mieheni veljensä kanssa pitää hautaustoimistoa. Minä olen mukana vain paperilla, koska pää ei kestä vainajien kanssa puljaamista (anteeksi sanavalinta).

        Voisin tarjota sinulle mahdollisuutta tutustua hautaustoimiston arkeen vaikka viikon verran. Viikon päätteeksi voisin esitellä sinulle hieman kirjanpitoa. Voisit yllättyä, ettei meilläkään rahassa kieriskellä. Sen jälkeen voisit miettiä, että avaatko oman hautaustoimiston vai menetkö johonkin hieman mielekkäämpään työhön..

        Kirjoituksellani en halunnut loukata surevia. Tämäkin ala on bisnes siinä missä muutkin, valitettavasti!


      • ...............
        jos pää kestää kirjoitti:

        Kyllä, arkut , kyyditykset yms maksaa rahaa, mutta...
        Totuushan on se, että oli kyse mistä bisneksestä tahansa niin tarkoitus on tehdä voittoa, eikö?? Hautausurakoitsijan arki ei ole mitään ruusuilla tanssimista vaan aika raskasta henkisesti ja myös fyysisesti. Ja kannattaa muistaa, ettei kuolema ole aina siisti...
        Mieheni veljensä kanssa pitää hautaustoimistoa. Minä olen mukana vain paperilla, koska pää ei kestä vainajien kanssa puljaamista (anteeksi sanavalinta).

        Voisin tarjota sinulle mahdollisuutta tutustua hautaustoimiston arkeen vaikka viikon verran. Viikon päätteeksi voisin esitellä sinulle hieman kirjanpitoa. Voisit yllättyä, ettei meilläkään rahassa kieriskellä. Sen jälkeen voisit miettiä, että avaatko oman hautaustoimiston vai menetkö johonkin hieman mielekkäämpään työhön..

        Kirjoituksellani en halunnut loukata surevia. Tämäkin ala on bisnes siinä missä muutkin, valitettavasti!

        ja katteet apteekin luokkaa


      • sanna-liisa.
        rahastetaan kirjoitti:

        aivan surutta.
        halvimmatkin arkut maksaa maltaita,yleensäkin hautaustoimiston palvelut on hinnoiteltu pilviin.
        esim.kyyti ruumishuoneelta kappeliin,noin 3km matka hintaa 100E??
        mitä ihmettä!
        hyväksikäytetään surevia ihmisiä :/
        saako suomessa edes haudata ilman arkkua?
        tai saako ruumiin kuljettaa omalla autolla,esim.pakettiautolla?

        olisi mielenkiintoista tietää hautauspalveluiden kate.

        Niin muuten...kuka tietää, voiko Suomessa haudata lain puolesta ilman arkkua ja voiko kyydityksen hautuumaalle hoitaa itse, jos pystyy?


      • ljfsldfjkfj
        coeurbrisee kirjoitti:

        Mutta niin on kuolemakin. Hautauskulut ja hautajaiset yhteensä noin 4000 € ja kivi reunoineen n. 3000 €. Mutta ihan sama minulle. Yhdessä oltaisi tehty pari ulkomaanmatkaa niillä rahoilla. Ainoastaan kuolinilmoituksen hinta vähän ihmetytti,ihan sama ilmoitus toisessa lehdessä 404 € ja toisessa 629 €.

        Tsiisos...!!! Minähän en tuollaisia summia maksa lähimmäisten kuoltua eikä kenenkään tartte maksaa vastaavia, kun itse kuolen!


      • haluaa tietää.
        jos pää kestää kirjoitti:

        Kyllä, arkut , kyyditykset yms maksaa rahaa, mutta...
        Totuushan on se, että oli kyse mistä bisneksestä tahansa niin tarkoitus on tehdä voittoa, eikö?? Hautausurakoitsijan arki ei ole mitään ruusuilla tanssimista vaan aika raskasta henkisesti ja myös fyysisesti. Ja kannattaa muistaa, ettei kuolema ole aina siisti...
        Mieheni veljensä kanssa pitää hautaustoimistoa. Minä olen mukana vain paperilla, koska pää ei kestä vainajien kanssa puljaamista (anteeksi sanavalinta).

        Voisin tarjota sinulle mahdollisuutta tutustua hautaustoimiston arkeen vaikka viikon verran. Viikon päätteeksi voisin esitellä sinulle hieman kirjanpitoa. Voisit yllättyä, ettei meilläkään rahassa kieriskellä. Sen jälkeen voisit miettiä, että avaatko oman hautaustoimiston vai menetkö johonkin hieman mielekkäämpään työhön..

        Kirjoituksellani en halunnut loukata surevia. Tämäkin ala on bisnes siinä missä muutkin, valitettavasti!

        Mitä se "vainajien kanssa puljaaminen" käytännössä tarkoittaa...? Suoritatteko te jotain niiden "käsittelyä" jotenkin..? Pumpataanko niihin jotain aineita (jotka parantavat säilyvyyttä) ja meikataanko niitä..?


      • tiedän
        sanna-liisa. kirjoitti:

        Niin muuten...kuka tietää, voiko Suomessa haudata lain puolesta ilman arkkua ja voiko kyydityksen hautuumaalle hoitaa itse, jos pystyy?

        Googleta hautaustoimilaki sielt, infoo. Suomessa on PAKKO haudata/tuhkata arkussa. Kuljetus luvanvaraista, vaatii erikoiskaluston joka oltava vainajaa kunnioittava.


      • naurattaa...
        ljfsldfjkfj kirjoitti:

        Tsiisos...!!! Minähän en tuollaisia summia maksa lähimmäisten kuoltua eikä kenenkään tartte maksaa vastaavia, kun itse kuolen!

        Apua autoilu on kauheen kallista, autotkin maksaa lähemmäs puoli miljoonaa euroo, Ja talopaketin myyjät ne vasta rikkaita onkin taloni maksoi muutaman millin. Lisääntyminen se vasta kallista onkin, vauvan vaatteetkin satasen kappale (merkkituotteita tietty..)

        Tarinan opetus: riippuu pikkasen kuinka monelle muistotilaisuudessa tarjoaa viimesen päälle ruoat, hautakivikin ei tolla edellisellä ollut normaalia kokoa/muotoilua, reunakivet on täysin vapaaehtonen juttu (usein seurakunta jopa pyytää ettei niitä laitettaisi)yms. Jokainen ymmärtää et hautajaisiin voi tuhlata niin paljon ku sielu sietää (ihan kun esim. häihinkin)tai viettää vaatimattomasti, tai kaikkea siltä väliltä. On typerää täällä itkee kuinka paljon ne makso, ku siihen itse vaikuttaa.


      • sait?
        coeurbrisee kirjoitti:

        Mutta niin on kuolemakin. Hautauskulut ja hautajaiset yhteensä noin 4000 € ja kivi reunoineen n. 3000 €. Mutta ihan sama minulle. Yhdessä oltaisi tehty pari ulkomaanmatkaa niillä rahoilla. Ainoastaan kuolinilmoituksen hinta vähän ihmetytti,ihan sama ilmoitus toisessa lehdessä 404 € ja toisessa 629 €.

        Kerrothan mitä vastinetta sait tähän 4000€? Taisi olla muutakin kun arkku. Siinä on varmasti pitkä lista ja työtuntejakin ja kivasti saattoväkeekin. Vertaa lehti-ilmoitukseen, tyttö koneella naputtaa tekstin, aikaa kuluu max. 5 min. kevyt siisti homma, kova hinta. Vertaa tätä lehden tonnia ja sitä mitä sait 4000€. Kumpi on tehnyt enemmän


      • naurattaa... kirjoitti:

        Apua autoilu on kauheen kallista, autotkin maksaa lähemmäs puoli miljoonaa euroo, Ja talopaketin myyjät ne vasta rikkaita onkin taloni maksoi muutaman millin. Lisääntyminen se vasta kallista onkin, vauvan vaatteetkin satasen kappale (merkkituotteita tietty..)

        Tarinan opetus: riippuu pikkasen kuinka monelle muistotilaisuudessa tarjoaa viimesen päälle ruoat, hautakivikin ei tolla edellisellä ollut normaalia kokoa/muotoilua, reunakivet on täysin vapaaehtonen juttu (usein seurakunta jopa pyytää ettei niitä laitettaisi)yms. Jokainen ymmärtää et hautajaisiin voi tuhlata niin paljon ku sielu sietää (ihan kun esim. häihinkin)tai viettää vaatimattomasti, tai kaikkea siltä väliltä. On typerää täällä itkee kuinka paljon ne makso, ku siihen itse vaikuttaa.

        Mutta minua ei yhtään itketä hautajaisten hinta. Ihan hyvin olisin voinut maksaa enemmän, en vaan siinä tilassa keksinyt enempää.
        Minua itkettää ihan muut asiat.


      • sait? kirjoitti:

        Kerrothan mitä vastinetta sait tähän 4000€? Taisi olla muutakin kun arkku. Siinä on varmasti pitkä lista ja työtuntejakin ja kivasti saattoväkeekin. Vertaa lehti-ilmoitukseen, tyttö koneella naputtaa tekstin, aikaa kuluu max. 5 min. kevyt siisti homma, kova hinta. Vertaa tätä lehden tonnia ja sitä mitä sait 4000€. Kumpi on tehnyt enemmän

        Tällä hinnalla sain kauniit hautajaiset, joissa muutkin kuin minä saivat surra miestäni.
        Kaunis itsesuunnittelemani kukkalaite ja muistotilaisuudessa mieheni lempiruokia noin 50:lle. Toivon, ettei kukaan unohda niitä hautajaisia. Ne ovat tavallaan minun ja mieheni viimeinen yhteinen tilaisuus, jossa kaikki ystävämme ovat koolla.
        Eivät hautajaiskulut minusta kalliit olleet, mutta lehti-ilmoitukset olivat, mutta mitä näistä.


      • edellinen.
        tiedän kirjoitti:

        Googleta hautaustoimilaki sielt, infoo. Suomessa on PAKKO haudata/tuhkata arkussa. Kuljetus luvanvaraista, vaatii erikoiskaluston joka oltava vainajaa kunnioittava.

        Käykö se vanha kaappi sit arkusta hätätilassa..? (Jos sen vaikka maalaisi kauniisti?)


      • eihhh
        edellinen. kirjoitti:

        Käykö se vanha kaappi sit arkusta hätätilassa..? (Jos sen vaikka maalaisi kauniisti?)

        Ei käy, sorry vaa...tää kaappi on sarjassamme urbaani legenda, eikä käy vaikka liimailisit kiiltokuvia ;)


      • edellinen.
        eihhh kirjoitti:

        Ei käy, sorry vaa...tää kaappi on sarjassamme urbaani legenda, eikä käy vaikka liimailisit kiiltokuvia ;)

        Mut jos ne olis enkelikiiltokuvia...?;)


      • Ekologinen hautaaja

        MOi, Suomessakin on nyt saatavilla edullisia, erityisesti polttohautaukseen tarkoitettuja arkkuja. Käykääs katsomassa arkku.info. Hinnat on alle 200EUR, kotiintoimitettuna!


      • Separaattori2567
        tiedän kirjoitti:

        Googleta hautaustoimilaki sielt, infoo. Suomessa on PAKKO haudata/tuhkata arkussa. Kuljetus luvanvaraista, vaatii erikoiskaluston joka oltava vainajaa kunnioittava.

        Ei ole mitään luvanvaraista. Kyllä voit itsekin suorittaa kuljetukset, kunhan on asiallinen kyyti.
        Pakettiauto käy hyvin, se lippu ei ole pakollinen. Jos alkaa kuskata arkkua kattotelineellä tai kattamattomassa peräkärryssä, niin silloin menee jo epäasiallisuuden puolelle.

        Lakiteksti meni jotenkin:"tarkoitukseen varatulla ajoneuvolla."
        Erikoiskalusto???? Siis farmari josta otettu takapenkit pois ja ruuvattu arkkua varten lava ja sille kiskot.

        Niitä varsinaisia tehtaalta asti ruumisautoksi rakennettuja on kyllä hiukkasen harvassa.

        Taisi "minä tiedän" olla itse hauturi ja oma lehmä ojassa.

        Epäilyttää vielä tuo arkunkin pakollisuus, enempi seurakuntien sääntö, kuin laki, en tosin tiedä varmasti.


      • <<<<
        Separaattori2567 kirjoitti:

        Ei ole mitään luvanvaraista. Kyllä voit itsekin suorittaa kuljetukset, kunhan on asiallinen kyyti.
        Pakettiauto käy hyvin, se lippu ei ole pakollinen. Jos alkaa kuskata arkkua kattotelineellä tai kattamattomassa peräkärryssä, niin silloin menee jo epäasiallisuuden puolelle.

        Lakiteksti meni jotenkin:"tarkoitukseen varatulla ajoneuvolla."
        Erikoiskalusto???? Siis farmari josta otettu takapenkit pois ja ruuvattu arkkua varten lava ja sille kiskot.

        Niitä varsinaisia tehtaalta asti ruumisautoksi rakennettuja on kyllä hiukkasen harvassa.

        Taisi "minä tiedän" olla itse hauturi ja oma lehmä ojassa.

        Epäilyttää vielä tuo arkunkin pakollisuus, enempi seurakuntien sääntö, kuin laki, en tosin tiedä varmasti.

        Olin hänen vuoteensa vieressä viimeiseen henkäykseen asti.
        Sitten hän oli kuollut.
        Hän ei ollut enää se elävä ihminen, vain syövän runtelema kuori.
        Järjestimme kunnon hautajaiset kalliit.
        Mutta läheiseni oli jo mennyt muualle, ei hän enää ruumissaan ollut.
        Kun itse kuolen minut voi tuhkata halmmalla mahdollisella tavalla, surra voi muutenkin.
        Ei surun määrää mitata ulkoisilla puitteilla, ei vainaja siitä mitään hyödy.
        Tärkeintä on se että hänen eläessään tuli huomioiduksi ja rakastetuksi.


      • Miewaantäällätaas
        rahastetaan kirjoitti:

        aivan surutta.
        halvimmatkin arkut maksaa maltaita,yleensäkin hautaustoimiston palvelut on hinnoiteltu pilviin.
        esim.kyyti ruumishuoneelta kappeliin,noin 3km matka hintaa 100E??
        mitä ihmettä!
        hyväksikäytetään surevia ihmisiä :/
        saako suomessa edes haudata ilman arkkua?
        tai saako ruumiin kuljettaa omalla autolla,esim.pakettiautolla?

        olisi mielenkiintoista tietää hautauspalveluiden kate.

        Noo, onhan hauturi sijoittanut autoon, sen kuluihin. (polttoaine, huollot, vakuutukset) ja meneehän noissa siirroissa aikaakin joten kai työstä joku tuntipalkkakin pitäisi saada.


      • Hautausmersu
        jos pää kestää kirjoitti:

        Kyllä, arkut , kyyditykset yms maksaa rahaa, mutta...
        Totuushan on se, että oli kyse mistä bisneksestä tahansa niin tarkoitus on tehdä voittoa, eikö?? Hautausurakoitsijan arki ei ole mitään ruusuilla tanssimista vaan aika raskasta henkisesti ja myös fyysisesti. Ja kannattaa muistaa, ettei kuolema ole aina siisti...
        Mieheni veljensä kanssa pitää hautaustoimistoa. Minä olen mukana vain paperilla, koska pää ei kestä vainajien kanssa puljaamista (anteeksi sanavalinta).

        Voisin tarjota sinulle mahdollisuutta tutustua hautaustoimiston arkeen vaikka viikon verran. Viikon päätteeksi voisin esitellä sinulle hieman kirjanpitoa. Voisit yllättyä, ettei meilläkään rahassa kieriskellä. Sen jälkeen voisit miettiä, että avaatko oman hautaustoimiston vai menetkö johonkin hieman mielekkäämpään työhön..

        Kirjoituksellani en halunnut loukata surevia. Tämäkin ala on bisnes siinä missä muutkin, valitettavasti!

        Haluaisin hautausalalle töihin lähinnä vainajienkuljetuksiin. Mutta olen valmis myös tekemään kaiken mitä alalla vaaditaan muitakin toimia. Eli miten pääsisin töihin alalle ? Henkinen puoli kyllä kestää ja fyysisesti mitä parhaimmassa kunnossa.


      • hautausvolvo
        sanna-liisa. kirjoitti:

        Niin muuten...kuka tietää, voiko Suomessa haudata lain puolesta ilman arkkua ja voiko kyydityksen hautuumaalle hoitaa itse, jos pystyy?

        Osta nettiauto.comista 2570e Volvo Hautausauto ja ala ajaa =) Kiskot ja lavetti valmiina. =)


      • Kärpix
        Miewaantäällätaas kirjoitti:

        Noo, onhan hauturi sijoittanut autoon, sen kuluihin. (polttoaine, huollot, vakuutukset) ja meneehän noissa siirroissa aikaakin joten kai työstä joku tuntipalkkakin pitäisi saada.

        Totta. Tilataksilla 15 hengen porukka ravintolaan. Matka on tuplasti 3 km eli 6 kilomeriä. Hinta sama 100 €.


      • Jumandas
        coeurbrisee kirjoitti:

        Tällä hinnalla sain kauniit hautajaiset, joissa muutkin kuin minä saivat surra miestäni.
        Kaunis itsesuunnittelemani kukkalaite ja muistotilaisuudessa mieheni lempiruokia noin 50:lle. Toivon, ettei kukaan unohda niitä hautajaisia. Ne ovat tavallaan minun ja mieheni viimeinen yhteinen tilaisuus, jossa kaikki ystävämme ovat koolla.
        Eivät hautajaiskulut minusta kalliit olleet, mutta lehti-ilmoitukset olivat, mutta mitä näistä.

        Tulin tänne keskustelemaan asiallisesti. Huomasin kuitenkin, että äänessä ovat ainoastaan perseaukiset juupelit, joiden kohdalle raha ei ole tehnyt eikä tee sumaa.
        Oma mielipiteeni on se, että hautajaisissa ei pidä rahaa säästä kun sitä kerran on.


      • jämtti_juttu

        Tee-se-itse-ruumis_arkku mietteitä
        https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106860/Peltonen_Eemu.pdf?sequence=2
        tuhkaaminen tapahtuu 700 ateessa ja puumateriaalia
        http://www.krematorio.fi/fi/tuhkaus/tietoa-tuhkauksesta
        Ajoissa siis hoitotahto ja kalmo ruumishuoneelta suoraan tuhkakseen.
        Peijaiset sitten iloisissa muistelo-merkeissä.


    • toisinajatteleva

      Olen kuullut ja tämä on tosi,että eräs ihminen käytti vanhaa komeroa arkkuna haudatessaa oman vanhempansa....Säästösyistä,kuulemma.

      • kallista

        itse en silti omaa lastani ois ees harkinnut haudata vanhaan komeroon..syyt on tunnepuolella .Enempää en voi koskaan lapselleni antaa, enempää en voi lapsen eteen enää tehdä.
        Ajattelen ehkä niin, että se osa mikä tosin oli kallis, on vaan murto-osa siitä perinnöstä jonka uskoin aikanani hänelle jättäväni.

        Olen aikanani ollut sisään ostajana ja tiedä ainakin sen että ihmisiä riistetään suorastaan hautaustoiomistoissa, että pieni toki pronssinen enkeli korkeus 12cm, maksoi minulle nyt 380euroa!!!!!!
        Olen myynnyt kalliitakin pronssiesineitä eikä mikään niistä hiponnut ulosmyyntihinnaltaan lähelläkään tota luokkaa.
        Kukat maksoi yhteensä 800 euroa !!!!
        Muutama pöytäkoristeeksi, arkun päällä, ja yksi kimppu sekä oma kukkavihkoni joka oli surkea.

        Itse hoidin ensimmäistä kertaa järjestelyt.

        Ja yritän ainakin neuvoa parhaan kykyni mukaan muita.Minulle suositeltiin tätä hautaustoimistoa, ja voin hyvin suositella sitä edelleenkin, mutta muistan taatusti mainita niistä asioista jotka mättäs pahemman kerran.

        Toivon asiallista keskustelua sekä kunnioittavaa sävyä kun kirjoitetaan näin koskettavista asioista.Kukaan ei voita mitään jos pahoitamme toisten mielen.Näin niinkuin lisänä ketään syyttämättä.Suurin osa on kuitenkin menttänyt rakkaan ihmisen.

        ripaus kesän alkua surukoteihin haluan toivottaa sekä voimia.


      • lsdfjlsfj

        No mut vittu FIKSUA!


    • ennen kuin..

      Höppön höö, ei Afrikassa yleisesti haudata riepuihin, kehitysmaa-alueillakin se ei ole yleistä. Ei taida faktaa sulla paljonkaan olla. Yleisesti ottaen Afrikassa (kuten myös Thaimaassa) arkku maksaa keskiverto palkansaajan 1-2-vuoden palkan (siis pelkkä arkku!), revi siitä, kyllä täällä vielä halpaa on ja arkut Afrikassa ei ole suomalaistyyppisia vaan ne on esim. auton-, talon-, eläimen-mallisia ne on aika hauskoja, ne tehdään sellaiseksi, mikä on ollut vainajalle tärkeä esim. ammatin mukaan.

      Eikä vaan heitetä kuoppaan ja that's it, vaan hautajaiset kestää jopa viikon!
      Suomessa on kielletty hautaamasta ilman arkkua tautien leviämisen estämiseksi, mutta eihän mikään estä sinua muuttamasta jonnekin todella kauas.

      • Etelä-Afrikasta

        jossa haastattelija vieraili vilkkaasti toimivassa käsityöläisyhteisössä. Aidsin runtelemassa maassa se oli paikallisten mielestä esittelemisen arvoinen käyntikohde.

        "Mitä tuotetta he valmistavat?" kysyi haastattelija.
        Paikalliset katselivat häntä kuin hölmöä ja sanoivat: "Ruumisarkkuja tietysti."

        Elinkeino se on sekin. Me syömme, juomme, sairastumme, kuolemme. Noilta aloilta ei koskaan tule työ loppumaan. Jos lakkauttaisimme kaikki hautajaisriitit, taitaisi mennä papeilta, suntioilta, haudankaivajilta, ruumisauton kuljettajilta, ruumisauton ja arkkujen tekijöiltä, pitopalvelun järjestäjiltä, kukkakaupoilta huomattava osa ansioista pois.

        Minulle ei kyllä paljon merkitse tuo ulkoinen. Ihan iloinen olisin, jos vaikka hukkuisin tai kuolisin jossain korvessa ja käytöstä jäänyt ruumiini saisi maatua metsään ja kasvattaa kukkasia. Enkä olisi kauhuissani, jos rakas omainen päättäisi, että hänet haudataan pahviarkussa. Joissakin maissa on saatavilla hyvin edullisia valkeita pahviarkkuja, jotka sitten omaiset koristelevat maalaamalla ja vainajan valokuvilla jms, tehden siitä vainajan näköisen. Minusta se on hyvä idea. Ehkä siinä on jollekin suomalaisellekin yritysidea.


    • kuka vaan

      Arkunhan voi tehdä itse. Tietääkseni kirkoilla on nykyäään lainata siunauksen ajaksi jonkinlainen arkkuvaate. joissakin kansalaisopistoissahan on arkkukursseja

      • toi oiskin

        hieno juttu,taidampa ottaa neuvosta vaarin.
        mukava kesä projekti,muutama olut,aurinko paistaa mikäs siinä on arkkua rakennellessa :)


      • joo.

        Tossa oli IDEAA sen kaapin lisäksi...


      • säilytyslaatikkona
        toi oiskin kirjoitti:

        hieno juttu,taidampa ottaa neuvosta vaarin.
        mukava kesä projekti,muutama olut,aurinko paistaa mikäs siinä on arkkua rakennellessa :)

        kunnes kuolee. Monikäyttöinen arkku, monta vuotta käytettynä, maksaa itsensä takaisin vuosien myötä. Voisihan sitä käyttää vaikka sänkynä, että tottuu siihen..


    • yöks

      Oletko käsittäny palstan tarkotuksen väärin? Olen hiljattain menettänyt vanhempani ja tuo kuullostaa nii sairaalta!!! Oletko ajatellu et joillakin on vielä tunteitakin? En olisi koskaan voinut heittää kuoppaan äitiäni. Ei sulta ole varmasti koskaan kukaan rakas kuollut, ku tollasta puhut.

      • Rationalisti

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että kaikki ihmiset eivät ajattele kuolemasta samalla tavalla. Esim oma isäni kuoli muutama vuosi sitten ja olen kuitenkin samaa mieltä arkku asiasta "mietin tätäkin." kanssa..


    • olla peräisin

      tuo arkussa hautaaminen? Onko se vain kristillinen tapa?
      Juutalaiset ja muslimit eivät nääs hautaa arkussa, vaan kierretään vaan jonkinlainen kääriliina. Puulla taitaa olla tärkeämpääkin käyttöä metsäköyhillä alueila.
      Onko Suomessa sitten jonkunlainen arkkupakko?

      • juu...

        "Puulla taitaa olla tärkeämpääkin käyttöä metsäköyhillä alueila."

        No tuo on ainakin yksi käytännön syy...


    • en pysty ymmärtämään

      En pysty tajuamaan että rakkaan ihmisen pois menon yhteydessä jaksetaan miettiä rahaa, kyllä siinä vaiheessa kun läheinen ihminen kuolee raha on merkityksetöntä.
      Kyllä on sentään sellainen asia että haluan kunnioittaa vainajaa siinä määrin että hän saa arvoisensa hautajaiset.
      Faktaa on että hautauskulut maksaa vainaja itse jos kyseessä on aikuinen oman pankkitilin omaava henkilö edellyttäen että siellä on rahaa ja varattomien maksaa yhteiskunta (sosiaalihuolto). Alaikäisten kulut maksaa vanhemmat ja jos vanhemmat ovat varattomia yhteiskunta maksaa.
      Ajatteletteko että saisitte perintöä enemmän jos kulut ovat vähäisemmät, mitä merkitystä on rahalla silloin kun läheinen ihminen kuolee antaisin vaikka joka sentin pois jos saisin läheiseni takaisin ja kun en saa haluan kunnioittaa vainajaa ja hänen muistoaan kunnon hautajaisilla ja arkulla.

      • muuta kun raha?

        Olen ihan samaa mieltä kun edellinenkin. Mikään raha eikä tavara voi mitata rakkaani arvoa. En ymmärrä rahan mittailua tällaisissa asioissa. Monelle meistä se on se viimeinen mahdollisuus saada antaa omaisellemme jotakin kaunista, siis hautaus saa maksaa, myös surevalle siinä on lohtua että hautajaiset ja niihin kuuluvat asiat tulee mieleisensä mukaan. Jos vain varoja on silloin ei kustannuksia ajatella, rahanhullut on ne jotka suree hautakustannuksia, omainen kun ei ole se tärkeä vaan se perintö.


      • voi tapoja:(
        muuta kun raha? kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä kun edellinenkin. Mikään raha eikä tavara voi mitata rakkaani arvoa. En ymmärrä rahan mittailua tällaisissa asioissa. Monelle meistä se on se viimeinen mahdollisuus saada antaa omaisellemme jotakin kaunista, siis hautaus saa maksaa, myös surevalle siinä on lohtua että hautajaiset ja niihin kuuluvat asiat tulee mieleisensä mukaan. Jos vain varoja on silloin ei kustannuksia ajatella, rahanhullut on ne jotka suree hautakustannuksia, omainen kun ei ole se tärkeä vaan se perintö.

        Samaa mieltä olen minäkin, kyllä minäkin haluan laittaa rakkaalleni jotain kaunista ja rakkaudella. Minusta on törkeää ajatella perintöä ja rahaa sillähetkellä; eihän ne ole minun omaisuutta, eikä minulta mitenkään pois.

        Kaapissa hautaaminen saa minut suorastaan voimaan pahoin, onko nyky-yhteiskunta vajonnut näin alas, että kuoleman jälkeen olet ongelmajäte josta on päästävä mahdollisimman halvalla eroon??

        Kyllä juutalaisetkin käyttävät arkkuja, ei niitä käärinliinoja ole heillä ollut enää piiitkään aikaan (silloinkin ne olivat yleensä pellavaa, joka oli tuhottoman kallista...) :) Oletteko ottaneet huomioon, että ulkomailla on tapana haudata katakombeihin, jotka on tehty esim. marmorista ja ne vasta maksaakin, eikä ne ole mitään pieniä tönöjä...

        Kyllä joka kulttuurissa täällä pallollamme hautajaiset on ollut aina tärkeä juhla, en tiedä miltään historian ajalta mitään kultturia jossa vainajat olisivat turhia kulueriä ja vaan heittettäisiin menemään: Jo Jeesuksen aikana hautajaisiin meni paljon rahaa: käärinliinat siveltiin mirhalla ja balsamilla, jotka olivat kultaakin kalliimpaa ja hautapaikka se vasta maksoikin...


      • mitä..
        voi tapoja:( kirjoitti:

        Samaa mieltä olen minäkin, kyllä minäkin haluan laittaa rakkaalleni jotain kaunista ja rakkaudella. Minusta on törkeää ajatella perintöä ja rahaa sillähetkellä; eihän ne ole minun omaisuutta, eikä minulta mitenkään pois.

        Kaapissa hautaaminen saa minut suorastaan voimaan pahoin, onko nyky-yhteiskunta vajonnut näin alas, että kuoleman jälkeen olet ongelmajäte josta on päästävä mahdollisimman halvalla eroon??

        Kyllä juutalaisetkin käyttävät arkkuja, ei niitä käärinliinoja ole heillä ollut enää piiitkään aikaan (silloinkin ne olivat yleensä pellavaa, joka oli tuhottoman kallista...) :) Oletteko ottaneet huomioon, että ulkomailla on tapana haudata katakombeihin, jotka on tehty esim. marmorista ja ne vasta maksaakin, eikä ne ole mitään pieniä tönöjä...

        Kyllä joka kulttuurissa täällä pallollamme hautajaiset on ollut aina tärkeä juhla, en tiedä miltään historian ajalta mitään kultturia jossa vainajat olisivat turhia kulueriä ja vaan heittettäisiin menemään: Jo Jeesuksen aikana hautajaisiin meni paljon rahaa: käärinliinat siveltiin mirhalla ja balsamilla, jotka olivat kultaakin kalliimpaa ja hautapaikka se vasta maksoikin...

        kaikkea niillä rahoilla jotka laitetaan kuolleitten "kunnioittamiseen ja muistamiseen", voisi tehdä elävien hyväksi. En mielestäni ole yhtään sen huonompi tytär vaikka kauhistelen arkkujen hintoja ja olisin lahjoittanut saman summan mieluummin isäni muistoksi johonkin hyvän tekeväisyyteen. Isältäni ei jäänyt penniäkään rahaa vain viisaita sanoja, joten en ajattele edes perintöä. Jotkut ihmiset tarvitsevat rituaaleja selvitäkseen arjesta, mutta voisihan tällä kaikelle "turhalle" kuluttamiselle olla vaihtoehtokin. Isä itse tuskin olisi pannut pahakseen vaikka olisi haudattu pahvilaatikossa, kunhan ystävät ja tutut olisivat kokoontuneet yhteen muistamaan. Se minun mielestäni on tärkeämpää (ja niinkuin isä opetti) kuin rahan syytäminen kukkalaitteisiin ja ylettömän kalliisiin hautakiviin.


      • lue tää.

        Entäs kun "vainajan viimeinen toive" on "mahdollisimman halvat hautajaiset"...?


      • liisa&amp;&amp;
        mitä.. kirjoitti:

        kaikkea niillä rahoilla jotka laitetaan kuolleitten "kunnioittamiseen ja muistamiseen", voisi tehdä elävien hyväksi. En mielestäni ole yhtään sen huonompi tytär vaikka kauhistelen arkkujen hintoja ja olisin lahjoittanut saman summan mieluummin isäni muistoksi johonkin hyvän tekeväisyyteen. Isältäni ei jäänyt penniäkään rahaa vain viisaita sanoja, joten en ajattele edes perintöä. Jotkut ihmiset tarvitsevat rituaaleja selvitäkseen arjesta, mutta voisihan tällä kaikelle "turhalle" kuluttamiselle olla vaihtoehtokin. Isä itse tuskin olisi pannut pahakseen vaikka olisi haudattu pahvilaatikossa, kunhan ystävät ja tutut olisivat kokoontuneet yhteen muistamaan. Se minun mielestäni on tärkeämpää (ja niinkuin isä opetti) kuin rahan syytäminen kukkalaitteisiin ja ylettömän kalliisiin hautakiviin.

        Niin...ajatus ja muistelu ovat tärkeimpiä - niitä voi tehdä ilman kallista arkkuakin.


      • toteutumaton.
        mitä.. kirjoitti:

        kaikkea niillä rahoilla jotka laitetaan kuolleitten "kunnioittamiseen ja muistamiseen", voisi tehdä elävien hyväksi. En mielestäni ole yhtään sen huonompi tytär vaikka kauhistelen arkkujen hintoja ja olisin lahjoittanut saman summan mieluummin isäni muistoksi johonkin hyvän tekeväisyyteen. Isältäni ei jäänyt penniäkään rahaa vain viisaita sanoja, joten en ajattele edes perintöä. Jotkut ihmiset tarvitsevat rituaaleja selvitäkseen arjesta, mutta voisihan tällä kaikelle "turhalle" kuluttamiselle olla vaihtoehtokin. Isä itse tuskin olisi pannut pahakseen vaikka olisi haudattu pahvilaatikossa, kunhan ystävät ja tutut olisivat kokoontuneet yhteen muistamaan. Se minun mielestäni on tärkeämpää (ja niinkuin isä opetti) kuin rahan syytäminen kukkalaitteisiin ja ylettömän kalliisiin hautakiviin.

        Juu idea olis varmaan hyvä, mutta hyväntekeväisyysjärjestöt ei juurikaan saa perintölahjoituksia, yleensä ne saa vain silloin kuin kuolleella ei ole lähisukua. Kyllä ne rahat menee omien lapsien taskuihin hyvin tarkasti. Siinäpä se, ahneus ja oma napa on monille lapsille tärkein. Eri juttu on kun puhutaan lapsesta tai nuoresta, jonka vanhempi joutuu hautaamaan. Vanha sanonta pitää tässäkin: ennen äiti saa 7:n lastansa hautaan, kun 7 lasta 1:n äidin.

        Tämä ei tarkoita sitä, että jos on varaton et pitäis pitää mahtihautajaiset, vaatimattoman ja pröystäilyn väliinkin mahtuu vaihtoehtoja.


      • Anonyymi

        itse en halua kun kuolen että sukulaiset maksaavat monien tuhansie hautauskuluja polttohautaus tuhkat mereen toivon itse eikä niitä risujakaan tarvita mihinkään eikä kalliitapitopalveluita ne juhlat ei ole pakko edes pitää ...enkä yhtään mieti etteikö kunnioitettu siihen kunniotumiseen tarvitse rahaa syytää järjettömästi ihmisten heikkoutta hautaustoimistot käyttäävät surutta hyväkseen.onneksi tuhkaus on sallittua hautakiveksi käy vaikka itse haettu kivi. eikä tarvitse hautapaikkojakaan tuhkauksessa 66vuotinen ja 10 omaista kuollut.jopa enempi toivottavati itse polttohautaan päädyn ja tuhkat mereet. entä jos ihminen katoo hukkuu laitetaanko silloinkin tyhjä kallis arkku hautaan. itse polttohautauksien puolella kukat nekin ihan turhiam varsinkin ihmiselle joka ei pidä kukista.taikka pitämnyt.mielluusti kuolen polttamalla kun matojen syömänä.turhaa puun tuhlaamista isot arkut tuhkaukseenkin pakko iso arkku hankkia sen voisi vaikka pahvista tehdä ettei painasi ja kallisarvoinen puu tuthaa pala . pahvi olisi ekologinen vaihtoehto polttohautauksiin. en tässä kiellä sitä jos joku haluaa tyytää rahaa hirveitä 10.000 yhteen hautajaisiin antas nekin rahat sukulaisille muistasivat varmasti paremmin...sit vielä työllistävä vaikutus hautojen siivoukset ja muut ... mutta tuhkatkin voi haudata kuoppaan jossa omaista voi käydä muistelemassa. kirkkojen todella typeriä kalliita säädöksiä


      • Anonyymi

        kyllä sitä rahaakin pitää miettiä jakas nekin pennoset sukulaisille mielluummin kun 10.000 arkkuihin joka sisältää vain matoja syömässä ruumista...


    • inhottaa!!!

      Kuolemalla rahastus on hyvä bisnes, vaikka hautaustoimistot muuta väittävätkin. Surevaa ihmistä on helppo höynäyttää, koska silloin ovat ymmärrettävästi tunteet pinnalla ja tervejärki nollilla. Eräälle sukulaiseltani oli hautaustoimistossa kysytty, että ette kai halua rakkaalle vainajallenne halpaa arkkua? Mitä siihenkin voisi vastata?

      Ja ne tarjolla olevat arkut ja muu tavara. Tämänpäiväisessä hesarissa oli kuva Boris Jeltsinistä arkussa.Hirveitä röyhelöitä!
      Olen aina pitänyt kankaalla verhottuja arkkuja luonnottomina.
      Ja arkkuja yleensä. Miksei tavallinen kuolevainen saa ostaa pahviarkkua? Eihän sen tarvitsisi olla pahvilaatikon näköinen. Suomi on täynnä hyviä suunnittelijoita, jotka varmasti osaisivat suunnitella arvokkaannäköisen arkun aaltopahvista. Miltä tuntuisi marimekkoarkku Maija Isolan kukkakuviolla?

      En ymmärrä, miksi arkkuasia on Suomessa suorastaan tabu?
      Vähentäisikö tyylikäs pahviarkku jotenkin surun tai vainajan arvoa? Olen ilmoittanut lähiomaisille, etten halua tulla haudatuksi niissä mielestäni mauttomissa ja täysin tarpeettomissa hörhelöissä, joita hautaustoimistot tyrkyttävät. En myöskään tarvitse täysin turhia käsittelyjä, hautauspaitaa enkä ainakaan sukkia. Olen syntynyt ilman vaatteita ja niin haluan täältä myös lähteä. Laittakoot jonkun lakanan päälleni, jos tulee vaikeaa. En myöskään tarvitse kukkakekoa ylleni missään vaiheessa.

      Ehkä minun täytyy hankki pahviarkku jo eläessäni? Voinhan säilyttää siinä vaikka vuodevaatteita kunnes sitä tarvitaan.
      Kukkien sijaan haluan arkulleni vain yhden harmaan, pyöreän kiven. Musiikiksi valitsen Pave Maijasen kappaleen Elämän nälkä.
      Tuhka mereen tänne asuinkaupunkini ulkopuolelle. Siitäkin on tietysti joku laki, ettei niin saa tehdä, vaikka samaan aikaan mereen saa kylvää mitä tahansa skeidaa.

      Kaikenlaiset seremoniat auttavat ihmisiä käsittelemään kuolemaa. Jokainen tehköön kuten haluaa ja mikä tuntuu hyvältä. Vainajan kannalta asialla ei ole merkitystä. Suru on aina jälkeen jäävien asia.

      • pahviarkkuja

        saatavilla. Ne ovat valkeita, ja ne voi kukin itse maalata tai koristella, jos niin haluaa. Maatuvat nopeasti, eivätkä paina paljon kannettaessa, eivätkä tee mattia kukkaroon.


      • kuolemaan!
        pahviarkkuja kirjoitti:

        saatavilla. Ne ovat valkeita, ja ne voi kukin itse maalata tai koristella, jos niin haluaa. Maatuvat nopeasti, eivätkä paina paljon kannettaessa, eivätkä tee mattia kukkaroon.

        Netin kauttako niitä voi tilata vai pitääkö mennä sinne asti kuolemaan?


      • osakas vain

        Otin tuolla jo aikasemmin kantaa tuohon hautaustoimistojen bisnespuoleen. Meillä ainakin pyöritetään toimistoa bisneksen kannalta. Yrityksen tarkoitus on tuoda leipä pöytään perheellemme. Tämä ei kuitenkaan tarkoita , etteikö työtä tehtäisi vainajia ja omaisia kunnioittaen.
        Arkkuasiaan otan vielä kantaa senverran , ettei meillä ainakaan kenellekään tuputeta mitään vaan yritetään yhdessä keksiä asiakkaan tarpeisiin ja rahavaroihin soveltuva vaihtoehto. Lisäksi huomauttaisin vielä, että monet haluavat nimenomaan hörhelöverhoilua yms. vaaleanpunainen arkku pitsiröyhelöin ei ole mikään harvinaisuus!

        Huom. arkun hinnasta maksetaan muitakin kuluja kuin vain tuo arkku. Siitä pitäisi jäädä myös henkilökunnan palkkoihin, liiketilan vuokraan, sosiaalikuluihin, ym kuluihin. Hautaustoimiston asia ei ole kuolemalla rahastus, vaan palvelun (jonka laatuun jokainen asiakas voi itse vaikuttaa) tuottaminen maksua vastaan!!!


      • miettijä1
        kuolemaan! kirjoitti:

        Netin kauttako niitä voi tilata vai pitääkö mennä sinne asti kuolemaan?

        Heip!
        Ei Suomessa ole pakollista käyttää uurnaa, tuhka voidaan valuttaa uurnahautaan pussista tai hautaustoimistosta saatavasta lainauurnasta.

        Markkinoille on tullut myös ekoarkku, joka on tosi simppeli, laatikkomainen. ei kangasta sisuksissa vaan heinää ja olkia. Uurnan virkaa voi toimittaa mikä tahansa maatuva ja sopivan kokoinen purkki tai pussi.
        Mielestäni arkun käyttö ei voi olla pakollista, koska muslimit ja juutalaiset Suomessakin haudataan ilman arkkua käärinliinoissa ,mikäli onnistuu. Kuljetukseen arkkua kyllä tarvitaan.

        Arkun myös voi itse kuljettaa, mutta tuskin missään peräkärryssä. Olen nähnyt itse vainajan tuotavan pakettiautolla paikkakunnalta toiselle.

        Mielestäni jokainen järjestää sellaiset hautajaiset kuin parhaalta tuntuu. Hautajaiset ovat tärkeä osa surutyötä ja vainajan hyvästelemistä.
        Ihmisille, jotka haluavat järjestää hautajaiset itse ja rahaa/ luontoa säästäen, tulisi olla enemmän puolueetonta tietoa tarjolla vaihtoehdoista.
        Hautaustoimistot ovat bisnestä, heidän työnsä on tuotteiden ja palveluiden myyminen. Kovaa työtä mutta näinhän se on. Seurakunnille kuuluu siunaukset, ei hautajaisjärjestelyt.

        Kuolema on meillä vielä tabu, toivottavasti siihen tulee muutosta.
        Voimia kaikille!


      • alk.

        "Suomi on täynnä hyviä suunnittelijoita, jotka varmasti osaisivat suunnitella arvokkaannäköisen arkun aaltopahvista. Miltä tuntuisi marimekkoarkku Maija Isolan kukkakuviolla?"


        Niin...hyvälaatuista kankeaa pahvia, joka kestää ja kuitenkin maatuu "siistin nopeasti". (Eikös siihen nyt kuitenkin pyritä pääsääntöisesti, että vainaja JA arkku mätänevät joku päivä?)

        "Tuhka mereen tänne asuinkaupunkini ulkopuolelle. Siitäkin on tietysti joku laki, ettei niin saa tehdä, vaikka samaan aikaan mereen saa kylvää mitä tahansa skeidaa."

        Olet täysin oikeassa siinä, että kaiken maailman raskasmetallia kyllä pukkaa vesistöihin, mutta luonnontuote = tuhkako nyt olisi aivan "hirveä juttu"?!?


      • miettijä1
        alk. kirjoitti:

        "Suomi on täynnä hyviä suunnittelijoita, jotka varmasti osaisivat suunnitella arvokkaannäköisen arkun aaltopahvista. Miltä tuntuisi marimekkoarkku Maija Isolan kukkakuviolla?"


        Niin...hyvälaatuista kankeaa pahvia, joka kestää ja kuitenkin maatuu "siistin nopeasti". (Eikös siihen nyt kuitenkin pyritä pääsääntöisesti, että vainaja JA arkku mätänevät joku päivä?)

        "Tuhka mereen tänne asuinkaupunkini ulkopuolelle. Siitäkin on tietysti joku laki, ettei niin saa tehdä, vaikka samaan aikaan mereen saa kylvää mitä tahansa skeidaa."

        Olet täysin oikeassa siinä, että kaiken maailman raskasmetallia kyllä pukkaa vesistöihin, mutta luonnontuote = tuhkako nyt olisi aivan "hirveä juttu"?!?

        maanomistajan luvalla. Helsinki on perustamassa kahta eri paikkaa, joihin saa sirotella tuhkan ilman eri lupaa.
        Tuhka tulee sijoittaa vuoden kuluessa kuolemasta hautaan, mereen tai muualle. Tuhkaa ei saa enää jakaa moneen paikkaan.
        Tuhkan saa sirotella vaikka omalle mökilleen tai pihalle. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että mökki tai talon piha on tämän jälkeen hautapaikka. Talon myynti voi sitten olla vähän hankalaa, kaikki eivät halua pihalleen vainajan tuhkaa ajatuksenakaan.
        Tulevia sukupolviakin tulisi ajatella, että heillä olisi jokin paikka jossa muistaa vainajaa.


      • ripoteltiin
        alk. kirjoitti:

        "Suomi on täynnä hyviä suunnittelijoita, jotka varmasti osaisivat suunnitella arvokkaannäköisen arkun aaltopahvista. Miltä tuntuisi marimekkoarkku Maija Isolan kukkakuviolla?"


        Niin...hyvälaatuista kankeaa pahvia, joka kestää ja kuitenkin maatuu "siistin nopeasti". (Eikös siihen nyt kuitenkin pyritä pääsääntöisesti, että vainaja JA arkku mätänevät joku päivä?)

        "Tuhka mereen tänne asuinkaupunkini ulkopuolelle. Siitäkin on tietysti joku laki, ettei niin saa tehdä, vaikka samaan aikaan mereen saa kylvää mitä tahansa skeidaa."

        Olet täysin oikeassa siinä, että kaiken maailman raskasmetallia kyllä pukkaa vesistöihin, mutta luonnontuote = tuhkako nyt olisi aivan "hirveä juttu"?!?

        mereen ainakin, hänen toiveensa mukaan.


      • minäkin.
        osakas vain kirjoitti:

        Otin tuolla jo aikasemmin kantaa tuohon hautaustoimistojen bisnespuoleen. Meillä ainakin pyöritetään toimistoa bisneksen kannalta. Yrityksen tarkoitus on tuoda leipä pöytään perheellemme. Tämä ei kuitenkaan tarkoita , etteikö työtä tehtäisi vainajia ja omaisia kunnioittaen.
        Arkkuasiaan otan vielä kantaa senverran , ettei meillä ainakaan kenellekään tuputeta mitään vaan yritetään yhdessä keksiä asiakkaan tarpeisiin ja rahavaroihin soveltuva vaihtoehto. Lisäksi huomauttaisin vielä, että monet haluavat nimenomaan hörhelöverhoilua yms. vaaleanpunainen arkku pitsiröyhelöin ei ole mikään harvinaisuus!

        Huom. arkun hinnasta maksetaan muitakin kuluja kuin vain tuo arkku. Siitä pitäisi jäädä myös henkilökunnan palkkoihin, liiketilan vuokraan, sosiaalikuluihin, ym kuluihin. Hautaustoimiston asia ei ole kuolemalla rahastus, vaan palvelun (jonka laatuun jokainen asiakas voi itse vaikuttaa) tuottaminen maksua vastaan!!!

        Kaikessa bisneksessä on kuluja tottakai.
        Toiset alat on hyvin kilpailutettu, ja niin hinnat pysyy ostajille kohtuullisina. Jotkut yrittäjät kitkuttaa kädestä suuhun menetelmällä, ja huonoimmat yritykset káatuu kannattomuuteen.

        Toiset myy halvalla pienellä katteella , mutta saa sillä ostajiakin.

        On asioita jotta tarvitaan niin kuin esimerkiksi lääkkeitä.Harva selviää elämän aikana ilman ainuttakaan antibioottikuuria.Maksaa mitä maksaa.

        Aina on asioita jotta me ihmiset tarvitaan.

        Enemmän hintakilpailua hautatoimistojen kesken olisi suotavaa.

        On turhaa ruikuttaa, kun on verotiedot saatavilla.Ihan vissiin kaupassa listoja myytiin jossa selviää kuka tienaa mitäkin.

        Siitä vaan kaivamaan tietoja , niin näkee harvinaisen selvästi miten hautauraskoitsijoilla on pullat uunissa.


      • ei tietoa
        miettijä1 kirjoitti:

        Heip!
        Ei Suomessa ole pakollista käyttää uurnaa, tuhka voidaan valuttaa uurnahautaan pussista tai hautaustoimistosta saatavasta lainauurnasta.

        Markkinoille on tullut myös ekoarkku, joka on tosi simppeli, laatikkomainen. ei kangasta sisuksissa vaan heinää ja olkia. Uurnan virkaa voi toimittaa mikä tahansa maatuva ja sopivan kokoinen purkki tai pussi.
        Mielestäni arkun käyttö ei voi olla pakollista, koska muslimit ja juutalaiset Suomessakin haudataan ilman arkkua käärinliinoissa ,mikäli onnistuu. Kuljetukseen arkkua kyllä tarvitaan.

        Arkun myös voi itse kuljettaa, mutta tuskin missään peräkärryssä. Olen nähnyt itse vainajan tuotavan pakettiautolla paikkakunnalta toiselle.

        Mielestäni jokainen järjestää sellaiset hautajaiset kuin parhaalta tuntuu. Hautajaiset ovat tärkeä osa surutyötä ja vainajan hyvästelemistä.
        Ihmisille, jotka haluavat järjestää hautajaiset itse ja rahaa/ luontoa säästäen, tulisi olla enemmän puolueetonta tietoa tarjolla vaihtoehdoista.
        Hautaustoimistot ovat bisnestä, heidän työnsä on tuotteiden ja palveluiden myyminen. Kovaa työtä mutta näinhän se on. Seurakunnille kuuluu siunaukset, ei hautajaisjärjestelyt.

        Kuolema on meillä vielä tabu, toivottavasti siihen tulee muutosta.
        Voimia kaikille!

        Sinun kirjoituksessasi ei ollut totuuden häivääkään, Ilman uurnaa saa haudata vain muistelupaasille, ei sukuhautaan. Missäpäin Suomea muslimit haudataan ilman arkkua, en ole koskaan kuullutkaan! Kyllä muslimitkin käyttävät arkkua. Suomessa voi haudata ainoastaan arkussa. Hautaustoimistoilla on pakettiautoja myös ruumisautona, niillä on siihen hankitut erikoisluvat.

        Kuinka kehtaat puhua potaskaa, vaikkei tietoa ole??


      • ammatti joillekin

        Ootko tietonen paljonko Maija Isolan kankaat maksaa/metri? Meinasitko 20cm:llä saada verhoiltua arkun? Oletko ajatellut et joku suunnittelija ihan ilmaseksi suunnittelisi arkun? Kyllä nekin siitä palkkansa haluu, ymmärrät varmaan, ja tämä luonnollisesti siirtyisi siihen pahviarkun hintaan.

        Mihin vertaat arkkua kun sanot et ne on järkyn hintasia? Halvin arkku on alle 300€ (huom. sis. tyynyn peiton, lakanan yms petivaatteet). Lähepä huonekaluliikkestä kattelee vaatekaappien hintoja, samoihin taitaa mennä, vai mitä? Ei taida välttämättä ees kaappii sil hintaa saada! Tai soitappas puusepälle, ei taida sieltäkään lähtee siihen hintaan.

        Ai nii ja kangaspäällysteiset arkut on ihan Venäläistä perua....


      • pimeä uuni
        minäkin. kirjoitti:

        Kaikessa bisneksessä on kuluja tottakai.
        Toiset alat on hyvin kilpailutettu, ja niin hinnat pysyy ostajille kohtuullisina. Jotkut yrittäjät kitkuttaa kädestä suuhun menetelmällä, ja huonoimmat yritykset káatuu kannattomuuteen.

        Toiset myy halvalla pienellä katteella , mutta saa sillä ostajiakin.

        On asioita jotta tarvitaan niin kuin esimerkiksi lääkkeitä.Harva selviää elämän aikana ilman ainuttakaan antibioottikuuria.Maksaa mitä maksaa.

        Aina on asioita jotta me ihmiset tarvitaan.

        Enemmän hintakilpailua hautatoimistojen kesken olisi suotavaa.

        On turhaa ruikuttaa, kun on verotiedot saatavilla.Ihan vissiin kaupassa listoja myytiin jossa selviää kuka tienaa mitäkin.

        Siitä vaan kaivamaan tietoja , niin näkee harvinaisen selvästi miten hautauraskoitsijoilla on pullat uunissa.

        Ovat pullansa ansainneet uuneihinsa. Mieti mitä hommaa!!


      • pahviarkkua verhoilla!
        ammatti joillekin kirjoitti:

        Ootko tietonen paljonko Maija Isolan kankaat maksaa/metri? Meinasitko 20cm:llä saada verhoiltua arkun? Oletko ajatellut et joku suunnittelija ihan ilmaseksi suunnittelisi arkun? Kyllä nekin siitä palkkansa haluu, ymmärrät varmaan, ja tämä luonnollisesti siirtyisi siihen pahviarkun hintaan.

        Mihin vertaat arkkua kun sanot et ne on järkyn hintasia? Halvin arkku on alle 300€ (huom. sis. tyynyn peiton, lakanan yms petivaatteet). Lähepä huonekaluliikkestä kattelee vaatekaappien hintoja, samoihin taitaa mennä, vai mitä? Ei taida välttämättä ees kaappii sil hintaa saada! Tai soitappas puusepälle, ei taida sieltäkään lähtee siihen hintaan.

        Ai nii ja kangaspäällysteiset arkut on ihan Venäläistä perua....

        Haloo pahvi! Sehän tietysti painettais pahviin se kukkakuvio. Eikä ole kysymys rahasta, vaan vaihtoehdosta. Minun puolestani se designpahviarkku saa maksaakin. Eikä siellä tavita petivaatteita.
        Lastuvilla ajaa ihan saman asian, arkkuhan on kiinni.


      • miettijä1
        ei tietoa kirjoitti:

        Sinun kirjoituksessasi ei ollut totuuden häivääkään, Ilman uurnaa saa haudata vain muistelupaasille, ei sukuhautaan. Missäpäin Suomea muslimit haudataan ilman arkkua, en ole koskaan kuullutkaan! Kyllä muslimitkin käyttävät arkkua. Suomessa voi haudata ainoastaan arkussa. Hautaustoimistoilla on pakettiautoja myös ruumisautona, niillä on siihen hankitut erikoisluvat.

        Kuinka kehtaat puhua potaskaa, vaikkei tietoa ole??

        Heippa vaan!
        Vai potaskaa. Olen töissä hautausmaalla, joten tietoa on. Kannattaisi itse ottaa asioista selvää.


      • elämään:)
        kuolemaan! kirjoitti:

        Netin kauttako niitä voi tilata vai pitääkö mennä sinne asti kuolemaan?

        Suomessahan sitä pahvia tehdään, varmaan sitä arkuiksikin riittäisi. Jollekin yritysidea siinä.


      • koristelemisesta
        elämään:) kirjoitti:

        Suomessahan sitä pahvia tehdään, varmaan sitä arkuiksikin riittäisi. Jollekin yritysidea siinä.

        voi tehdä vainajan muistotapahtuman läheisille ja ystäville. Siitä on tulossa yleinen käytäntö joissakin piireissä täällä. Arkkuun voi lapsetkin maalata muistojaan vainajasta, ja voi liimata valokuvia jms. Minusta hyvä idea. Mutta ehkä me suomalaiset olemme vähäeleisempiä. Ja ehkä tuo kuulostaa liian 'tuttavalliselta'. Haluamme ehkä hillittyä, arvokasta - emme läheistä ja henkilökohtaista.

        En osaa tätä oikein ilmaista. Tietysti asia on surevalle henkilökohtainen.


      • todellinen asiantuntija:)
        miettijä1 kirjoitti:

        Heippa vaan!
        Vai potaskaa. Olen töissä hautausmaalla, joten tietoa on. Kannattaisi itse ottaa asioista selvää.

        Lehtien haravoinnissa olet ammattilainen heheheh, Etpä tiedä käytännöstä yhtikäs mitään joten...tarkistapa itse vaan ne tietosi.


      • volyymia
        pahviarkkua verhoilla! kirjoitti:

        Haloo pahvi! Sehän tietysti painettais pahviin se kukkakuvio. Eikä ole kysymys rahasta, vaan vaihtoehdosta. Minun puolestani se designpahviarkku saa maksaakin. Eikä siellä tavita petivaatteita.
        Lastuvilla ajaa ihan saman asian, arkkuhan on kiinni.

        Periaatteessa hyvä idea, mut oletko ajatellut, et tehdas ei mitään pientä erää painais, puhutaan Suomen tasolla alle tuhannesta kappaleesta... Kävin vähän aikaa sitte askartelukaupassa 200g lastuvillaa maksoi 3 ekee ja se oli sellanen pieni kourallinen, nii et maksaahan sekin.

        Ootko koskaan ollu katsomassa vainajaa arkussa? Se näyttää aika kalskeelta jos on vaan lastuvilla, ajattele vaikka oma lapsesi siinä, ilman mitään. Sit vielä ajatus herää miksi nimenomaa pahviarkku, ku puurungon saa suht samaan hintaan? Niihinhän saa minkä kankaan tahansa.


      • traviata
        koristelemisesta kirjoitti:

        voi tehdä vainajan muistotapahtuman läheisille ja ystäville. Siitä on tulossa yleinen käytäntö joissakin piireissä täällä. Arkkuun voi lapsetkin maalata muistojaan vainajasta, ja voi liimata valokuvia jms. Minusta hyvä idea. Mutta ehkä me suomalaiset olemme vähäeleisempiä. Ja ehkä tuo kuulostaa liian 'tuttavalliselta'. Haluamme ehkä hillittyä, arvokasta - emme läheistä ja henkilökohtaista.

        En osaa tätä oikein ilmaista. Tietysti asia on surevalle henkilökohtainen.

        Paljon puhutaan pahviarkuista, mutta mistä niitä saa? Jos menet hautaustoimistoon tai arkkuliikkeeseen kysymään, niin niitä ei ole enää olemassakaan.
        Minun isäni vaati, että hänet on ehdottomasti haudattava pahviarkussa, mutta mistään en ole saanut tietoa sellaisesta.
        Siis, jos jollakin on tietoa asiasta, niin voisiko hän jakaa tiedon kanssani.


      • marianna
        ei tietoa kirjoitti:

        Sinun kirjoituksessasi ei ollut totuuden häivääkään, Ilman uurnaa saa haudata vain muistelupaasille, ei sukuhautaan. Missäpäin Suomea muslimit haudataan ilman arkkua, en ole koskaan kuullutkaan! Kyllä muslimitkin käyttävät arkkua. Suomessa voi haudata ainoastaan arkussa. Hautaustoimistoilla on pakettiautoja myös ruumisautona, niillä on siihen hankitut erikoisluvat.

        Kuinka kehtaat puhua potaskaa, vaikkei tietoa ole??

        saa myös Suomesta. Ne ovat valkeita ja pinta on hivenen koristeellinen. Mielestäni ne ovat ihan kauniita.

        Seurakunnilta saa myös lainata arkkupeitteitä joilla saa peitettyä arkun juhlavaksi siunauksen ajaksi, mikäli ei syystä tai toisesta halua että arkku näkyy sellaisenaan.

        Tuhkia ei ole pakko laskea hautaan uurnassa, ne voi myös laskea silkki/pellava pussissa. Tai sitten seurakunnalta voi lainata uurnan johon tuhkat laitetaan ja josta ne sitten valutetaan hautaan. Tällöin uurnaa ei lasketa hautaan laisinkaan.

        Puuarkun voi tehdä itsekin joko kurssilla tai ihan omatoimisesti. Yleensä kyllä syyt sen tekemiseen ovat muut kuin rahan säästäminen mutta syy tietysti sekin.


      • läheltäalaaseurannut
        minäkin. kirjoitti:

        Kaikessa bisneksessä on kuluja tottakai.
        Toiset alat on hyvin kilpailutettu, ja niin hinnat pysyy ostajille kohtuullisina. Jotkut yrittäjät kitkuttaa kädestä suuhun menetelmällä, ja huonoimmat yritykset káatuu kannattomuuteen.

        Toiset myy halvalla pienellä katteella , mutta saa sillä ostajiakin.

        On asioita jotta tarvitaan niin kuin esimerkiksi lääkkeitä.Harva selviää elämän aikana ilman ainuttakaan antibioottikuuria.Maksaa mitä maksaa.

        Aina on asioita jotta me ihmiset tarvitaan.

        Enemmän hintakilpailua hautatoimistojen kesken olisi suotavaa.

        On turhaa ruikuttaa, kun on verotiedot saatavilla.Ihan vissiin kaupassa listoja myytiin jossa selviää kuka tienaa mitäkin.

        Siitä vaan kaivamaan tietoja , niin näkee harvinaisen selvästi miten hautauraskoitsijoilla on pullat uunissa.

        Riippuu missä sattuu asumaan. Maaseudulla on usein, että on vain yksi taksikuski, tai kukkakauppias, joka hoitaa hautauksia sivuhommana. Tuolloinhan on tosiaan käytännössä monopoli. Hinnat saa laittaa, miten haluaa ja jos omaiset ostavat palvelut sadan kilometrin päästä toisesta liikkeestä so what. Se kun edelleen se sivuhomma. Kaupungeissa taas on kyllä se kilpailu asiakkaista veristä ja hintakilpailu todellista.
        Joku vanha toimisto rullaa vanhalla nimellä ja jos joku toimisto on ennekin haudannut suvun jäseniä, niin kuulemma vaihtavat hitaasti. Tätä ketjua kun lukee, niin on se kumma, ettei työttömyys-Finlandiassa ole enemmän alan toimintaa, jos se on tuollainen rahasampo. Täälläpäin on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ollut kyllä yrittäjiä, kumma vaan että tuo kultamunia muniva hanhi on useimmin pantu äkkiä lihoiksi. Yksi uusi on asettunut ja jatkaa edelleen, aloittaneita ja pian lopettaneita tulee mieleen viisi.


      • arkkuliina
        marianna kirjoitti:

        saa myös Suomesta. Ne ovat valkeita ja pinta on hivenen koristeellinen. Mielestäni ne ovat ihan kauniita.

        Seurakunnilta saa myös lainata arkkupeitteitä joilla saa peitettyä arkun juhlavaksi siunauksen ajaksi, mikäli ei syystä tai toisesta halua että arkku näkyy sellaisenaan.

        Tuhkia ei ole pakko laskea hautaan uurnassa, ne voi myös laskea silkki/pellava pussissa. Tai sitten seurakunnalta voi lainata uurnan johon tuhkat laitetaan ja josta ne sitten valutetaan hautaan. Tällöin uurnaa ei lasketa hautaan laisinkaan.

        Puuarkun voi tehdä itsekin joko kurssilla tai ihan omatoimisesti. Yleensä kyllä syyt sen tekemiseen ovat muut kuin rahan säästäminen mutta syy tietysti sekin.

        Seurakuntien aeku-alballe ei kukkia. Paras on jämäkkä pöytäliina
        Monilla seurakunnilla on jo arkkualboja eli arkkuliinoja, joilla arkku voidaan peittää siunaustoimituksen ajaksi. Liina on tullut takaisin hautajaismuotiin – kyllä, hautajaisissakin on oma muotinsa ja kiertonsa! Arkkualba korvaa usein varsinaisen kukkalaitteen, pehmentää arkun ilmettä, lisää arvokkuutta ja on ekologinen vaihtoehto. Arkkualba olikin 1100-luvulta alkaen 1800-luvulle asti myös Suomessa yleinen suvun perintötekstiili. Nykyään hautajaisista halutaan tehdä enemmän persoonallisia tilaisuuksia, toteuttaa vainajan ja perheen omia toiveita, siksi arkkuvaatteiden käyttö on lisääntynyt. Arkkualba on muiden kirkollisten tekstiilien tapaan sakraalitaidetta, ja siihen sisältyy symbolinen ja kuvaperinteen vaatimus. Usein käytettyjä kuvioaiheita ovat risti, karitsa, lehvä, kyyhky, suvun- tai perheen tunnus. Alban materiaaleina ovat usein silkki, villa ja pellava.

        Arkkualbaa vuokrataan sukuseuran hyväksi sukuseuramme jäsenille. Saaduilla varoilla jatketaan suku­selvitystä, -tutkimista ja seuran toimintaa. Alban vuokra on toistaiseksi 80,00 € postitus- ja toimituskulut. Alban vuokraus tapahtuu sukuseuran puheenjohtajan välityksellä. Alban seuraksi suosittelen kahta eri arkkumallia: valkoinen paperipäällysteinen perusarkku B1 tai ekohonka A1 tai A2. Näiden arkkujen lahoamisen puoliintumisaika on yli puolet lyhyempi kuin muiden arkkujen, siksi ne ovat paitsi huokeampia, myös ympäristöä säästävä vaihtoe
        http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=137de2c9-b287-4c78-823e-e5722a3d2a72
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruumisarkku


    • arkku

      teeppä sinä sellanen viimeinen testamentti et sut pitää haudata sanoma lehtiin..tai kääre liinoihin tai silleen ja MENISKÖHÄN LÄPI sen haluaisin nähdä.. me täällä suomessa ollaan niin outoja et ku joku kuolee sitä vilautellaan ruumishuoneella.. ja se on siinä miksi se eis olla vaikka kotona se vainaja niiku venäjällä ei kuolema oo niin kauheeta mä olisin ottanu poikani kotiin mut ei annettu olisin niin kiva ollu vielä pitää viimeiset hetket vaikkaki kuolleena kotana..ja jättää jäähyväiset.. meillä on tää kulttuuri niin erilainen..jäähyväiset kyllä vietettiin tunti tolkulla ja meitä oli ihan sikana siellä kavereita sukulaisii ja kotiväki ..saatiin tosi hienoja kuvia ja arkku on nyt kiinni avata ei enää..siunaus enää mut ooppa erilainen teeppä testamentti miten sut pitää hoidella kun on niin outoja mieli piteitä sulla.

      • sentitön

        Tuossa ketjun puolivälissä ja lopussakin oli keskustelua siitä, mitä väliä rahalla on, jos lähiomainen kuolee...

        Eipä niin kai mitään jos sitä rahaa olisi.

        Mutta kun sitä ei juuri ole.

        Sukuni on pieni ja kaikki vielä työssäkäyvät tavallisia duunareita, joko vuokrakämpässä olevia, tai hyväosasin omistaa kenties rivari kolmion.

        Nyt mietinkin, että kuka ottaa kulut harteilleen siinä vaiheessa kun rakas äitini jättää tämän maallisen elämän. Ikää ja sairauksia alkaa olemaan ja luonnollisen poistuman kautta olisi hänen vuoro seuraavaksi...Toivottavasti ei vielä moniin moniin vuosiin, mutta....
        Miestä ei äidillä enää ole. Ole ollut vuosikymmeniin, meidän isä otti ja lähti jonnekkin, en tiedä minne.

        Me ollaan siskon kanssa ainoat lähiomaiset.
        Ei eletä toimeentukituella, vaan elätetään perheemme pienellä palkalla.
        Minä ja sisko ollaan yksinhuoltajia. Siskolla kuoli mies 13 vuotta sitten, hänen nuorimman lapsen ollessa vasta 2kuukauden ikäinen. Ja minä olen yksin ihan muuten vaan.

        Mietinkin, että ollaanko minä ja sisko siis ainoat jotka hoitaa hautaus kulut, vai onko äidin pienituloinen, vanha velikin lähiomaista? Käsiittääkseni ei!

        Äidilläni ei ole senttiäkään omaisuutta, jotan sieltä suunnalta ei apua tule.

        Tottakai haluaisin äidilleni mitä hienoimmat hautajaiset, mutta tiedän myös sen, että hän ei halua meidän joutuvan raha ongelmiin.

        Itse jos saisin päättää, niin minut voisi haudata vaikka tuossa vanhassa kaapissa, en haluaisi mitään hienouksia, koska en ole tottunut siihen tässäkään elämässä.
        Itseltä ei myöskään tule mitään jäämään, kaunis muisto vain toivottavasti.


    • Meillä oli hiljattain ammattikoulun ympäristötiedon kurssilla sellainen tehtävä, että piti esitellä jokin turhake eli mielestäsi turha tavara. Mietin pääni puhki, minkä tavaran valitsisin - no hauta-arkumpa tietenkin. Niille puille, joista hauta-arkut valmistetaan olisi varmasti parempaakin käyttöä. Kierrätyspahvista tehty hauta-arkku, jonka omaiset voivat itse koristella on mielestäni paljon persoonallisempi, tunteikkaampi ja elämää kunnioittavampi tapa haudata ihminen kuin kallis puuarkku.

      • Voimitämenoa..

        Katselkaapa vain verotiedoista hauturien tuloja ja tilinpäätöksiä - ei sillä alalla juuri rikastu.
        Suurin osa on pieniä yrityksiä joilla elätetään perhe. Mitäs te tekisitte jos hautaustoimistoa ei olisi? Nykyään ihmiset tarvitsevat sitä palvelua ja tietoa, harva enää osaa hautauksen järjestää ihan omin päin. Jos osaatte, kertokaa mitä teette ensin?
        Samalla kaavalla voisi ajatella että lääkärit rahastavat ihmisten sairauksilla törkeästi, Samoin putkimiehet tai autokorjaamot ihmisten hädällä.

        Laki määrää että arkku pitää olla, lisäksi se on hautauskulttuurissamme ikivanha tapa, jota ei hautausurakoitsijat ole keksineet.
        Kuka ihan oikeasti haluaisi läheisensä haudattavan jossain jätesäkissä?

        Pahvista: pahvi on epäekologista ja epäkäytännöllistä. Tarvitsee aika vahvan rakenteen että se kestää aikuisen ihmisen painon -varsinkin kun nykyään on hyvin paljon todella lihavia ihmisiä, enemmän kuin ennen.
        Joku sanoo että pahvi on paras tuhkaukseen. Miettikääpä kauanko menee 800c uunissa että se pahvi on hävinnyt. Ei montaa minuuttia. Millä se ihminen siellä palaa? Lisää tulta ja energiaa vaan sitten. Miettikää sitä energian kulua! Kumpaa poltattte itse takassa, kun haluatte lämpöä; pahvia vai koivua?
        Vaika kuulostaa törkeeltä ja kornilta niin paras lämpöarvo on massiivipuulla ja näin se on myös ekologisempi tuhkauksessa.

        Katselkaa huonekalukaupasta tosiaan vaatekaappien hintoja.

        Ja vielä: ruikutus siitä että " minä en halua maksaa" on useimmiten sitä että "minä en halua vähentää perintörahojani", koska mihin niitä vainajan rahoja enää pitäisi säästellä jos ei perintöön?


      • Niini76
        Voimitämenoa.. kirjoitti:

        Katselkaapa vain verotiedoista hauturien tuloja ja tilinpäätöksiä - ei sillä alalla juuri rikastu.
        Suurin osa on pieniä yrityksiä joilla elätetään perhe. Mitäs te tekisitte jos hautaustoimistoa ei olisi? Nykyään ihmiset tarvitsevat sitä palvelua ja tietoa, harva enää osaa hautauksen järjestää ihan omin päin. Jos osaatte, kertokaa mitä teette ensin?
        Samalla kaavalla voisi ajatella että lääkärit rahastavat ihmisten sairauksilla törkeästi, Samoin putkimiehet tai autokorjaamot ihmisten hädällä.

        Laki määrää että arkku pitää olla, lisäksi se on hautauskulttuurissamme ikivanha tapa, jota ei hautausurakoitsijat ole keksineet.
        Kuka ihan oikeasti haluaisi läheisensä haudattavan jossain jätesäkissä?

        Pahvista: pahvi on epäekologista ja epäkäytännöllistä. Tarvitsee aika vahvan rakenteen että se kestää aikuisen ihmisen painon -varsinkin kun nykyään on hyvin paljon todella lihavia ihmisiä, enemmän kuin ennen.
        Joku sanoo että pahvi on paras tuhkaukseen. Miettikääpä kauanko menee 800c uunissa että se pahvi on hävinnyt. Ei montaa minuuttia. Millä se ihminen siellä palaa? Lisää tulta ja energiaa vaan sitten. Miettikää sitä energian kulua! Kumpaa poltattte itse takassa, kun haluatte lämpöä; pahvia vai koivua?
        Vaika kuulostaa törkeeltä ja kornilta niin paras lämpöarvo on massiivipuulla ja näin se on myös ekologisempi tuhkauksessa.

        Katselkaa huonekalukaupasta tosiaan vaatekaappien hintoja.

        Ja vielä: ruikutus siitä että " minä en halua maksaa" on useimmiten sitä että "minä en halua vähentää perintörahojani", koska mihin niitä vainajan rahoja enää pitäisi säästellä jos ei perintöön?

        no niin, jos puhutaan siitä mikä oikeasti on turhaa tai luonnonvarojen tuhlausta, eikö ihmisen koko elämä ole sitä ainakin meillä länsimaissa ?
        varmaan löytyy parempaa käyttöä myös sille puulle, josta tehdään jatkuvasti uusia huonekaluja kyltymättömille ihmisille kun kierrätyskeskukset ja kaatopaikat on täynnä vanhoja käyttökelpoisia tavaroita.
        samoin öljylle jota käytetään kaikenmaailman turhan elektroniikan ja lelujen ja krääsän tekemiseen?

        ihminen tarvitsee arkun vain kerran elämässään, se on pientä verrattuna muihin turhuuksiin.
        häihin käytetään kymppitonni, hääpukuun tuhat euroa, ja sitten erotaan - en tarkoita että häät olis ollut turhat mutta niitä voi viettää monet elämässään.
        samoin kaikkii muut juhlat joihin pistetään rahaa, onko ne vähemmän turhia?
        hautajaiset on ihmisen elämän viimeinen juhla, sen jälkeen ei mene enää penniäkään rahaa sen ihmisen kuluihin. miksei siitäkin juhlasta vois tehdä sellaista kun vainaja ansaitsee eikä miettiä vaan sitä mikä on halpaa ja "kuolemalla rahastetaan".
        rahastetaan sitä ihan joka asialla sitten jota ihminen elämässään "tarvitsee", ja kun suurin osa niistä tarpeista ei taida olla välttämättömiä.


      • Niini76 kirjoitti:

        no niin, jos puhutaan siitä mikä oikeasti on turhaa tai luonnonvarojen tuhlausta, eikö ihmisen koko elämä ole sitä ainakin meillä länsimaissa ?
        varmaan löytyy parempaa käyttöä myös sille puulle, josta tehdään jatkuvasti uusia huonekaluja kyltymättömille ihmisille kun kierrätyskeskukset ja kaatopaikat on täynnä vanhoja käyttökelpoisia tavaroita.
        samoin öljylle jota käytetään kaikenmaailman turhan elektroniikan ja lelujen ja krääsän tekemiseen?

        ihminen tarvitsee arkun vain kerran elämässään, se on pientä verrattuna muihin turhuuksiin.
        häihin käytetään kymppitonni, hääpukuun tuhat euroa, ja sitten erotaan - en tarkoita että häät olis ollut turhat mutta niitä voi viettää monet elämässään.
        samoin kaikkii muut juhlat joihin pistetään rahaa, onko ne vähemmän turhia?
        hautajaiset on ihmisen elämän viimeinen juhla, sen jälkeen ei mene enää penniäkään rahaa sen ihmisen kuluihin. miksei siitäkin juhlasta vois tehdä sellaista kun vainaja ansaitsee eikä miettiä vaan sitä mikä on halpaa ja "kuolemalla rahastetaan".
        rahastetaan sitä ihan joka asialla sitten jota ihminen elämässään "tarvitsee", ja kun suurin osa niistä tarpeista ei taida olla välttämättömiä.

        Minä en lähde määrittelemään mikä on turhaa ja mikä ei. Joko kaikki on merkityksellistä tai sitten kaikki on turhaa. Asioita on vaikea eritellä. Sen takia tuon kurssin tehtävä oli mielestäni juuri vaikea. Mikä oikeus minulla on tuomita jokin asia tai esine turhaksi ja mustamaalata se sitten ihmisten silmissä? Ei mikään. Siihen tehtävään oli pakko valita jokin esine, minä valitsin tämän, kuten myös tupakan.

        En kommentoinut haustausalan palveluista mitään, eikä minulla ole mitään niitä vastaan, päin vastoin. Ehkä tein väärin kirjoittaessani "kallis hauta-arkku", olisi pitänyt kirjoittaa vain "hauta-arkku", sillä minulla ei ole hinnoista mitään tietoa tai kokemusta. Puhuin pahvisten arkkujen puolesta siksi, että idea vaikutti minusta tunnepuolelta katsottuna paremmalta. Ekologisuuden kannalta ajattelin kierrätyspahvia, koska puulle on edelleenkin mielestäni parempaa käyttöä. Tuhkaus on käsittääkseni epäekologisempaa kuin maatuminen arkussa, joten se, joka haluaa itsensä tuhkattavan tuskin ajattelee olevansa missään vaiheessa ekologinen. Tuhkaamisessa ja ylipäätään palamisessa vapautuu ilmaan hiiltä. Sitten on vielä se energiankulutuskin. Promessoinnin luin olevan ekologinen hautaustapa, mutta sen suhteen minulla ei ole varsinaista mielipidettä.

        Minut saa omasta puolestani haudata vaikka maatuvassa säkissä. Jos ekologinen meinaa kuolemansa jälkeen olla, niin ehdotan kudos- tai elinluovutuskortin täyttämistä tai ruumiinsa lahjoittamista tutkimustarkoituksiin. Kun minusta on kudokset ja elimet revitty parempaan käyttöön, niin tuskin loppujäännöksiä kukaan haluaa arkussa katsella. Biojätteeseen vaan.


    • Ihan niin!

      Tavallaan olet oikeassa, mutta miten olisi paremmin maatuva arkku? Ja vainajalle ylle vaikka kaisloista tehdyt vaatteet? Olisi ainakin ympäristö- ja luontoystävällistä. Ja kaunistakin sekä luonnollista?

    • J K

      NIINKÖ

    • reppuriika

      En nyt kerro valtiota ja kaupunkia, mutta noin parisen kymmentä vuotta kuulin että kaupungissa on käytössä yleinen arkku, jos ei ole vainajalla varoja ja tai omaisia kustantamaan hautajaisia. Vainaja laitetaan kierrätysarkkuun ja kipataan kuopan reunalla jossain kääreessä monttuun.
      Minulle kyllä hyvin sopisi sellainen käytäntö. On ekologinen ja turha satsata joka kerta kalliiseen rakennelmaan, joka hetken tilaisuuden jälkeen upotetaan maahan tai pukataan krematorion uuniin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe