...ilmeisesti on tehty tarkoituksellisesti uutishärkänen:
http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=1595&Itemid=38
...eli tässäkin vakaumuksestaan kiinni pitänyt miespappi oli ilmoittanut väistyvänsä.
Yhdistettynä viimeaikaiseen Markku Koiviston tapaukseen tuntuu, että luterilainen kirkko on kaikenmoisessa "suvaitsevaisuudessaan" valinnutkin sen suvaitsemattoman linjan, aiemmin paljon mainostamansa moniarvoisuuden sijaan.
Ihmetyttää moisessa tapauksessa eniten se, että aiemmin vakaumuksensa myötä papeiksi vihityiltä ihmisiltä edellytettäisiin vakaumuksensa pyörtämistä, jotta saisivat jatkaa kutsumustoimessaan? Se kuulostaa hengelliseltä väkivallalta.
Naispappien "savustamisesta"
30
1227
Vastaukset 30
- Mi-yes
Ottaen huomioon noita samanlaisia sukupuolisota-uutisointeja. Milloin naisiin ja lapsiin kohdistuvasta vakivallasta, milloin naisen eurosta ja niin edelleen.
Myonnettakoon, etta itsellani ei ole minkaanlaista konkreettista tietoa tuosta ilmiosta, mutta kun ottaa huomioon jonkinlaisen zeitgeistin, niin eikohan osa tuostakin ole tuotettua juttua.
Sitapaitsi tapaukseen voisi kuvitella olevan jarkevia ja maltillisia ratkaisuja. Nyt viela Iltalehdet mukaan lietsomaan, niin johan on soppaa. Vai onkohan jo. Ja femakot. Siskoverkosto huutamaan. Ja sitten vaan muodostamaan todellisuuskuvaa median kautta.... ..eipä ihmettelemistä, että petrat ja pertit menevät sekaisin, koska feministisen teologian mukaan näin pitää ollakin, siis petralla ja pertillä ei eroa pidä ollakaan..
..tosin kummastuttaa, jos uskon sisältöäkin ryhdytään rukkaamaan ja nimiä laittamaan uuteen uskoon, eikö tässä ole jo otettu korkeampi auktoriteetti omiin käsiin..
..näyttää siltä, että kirkko on muuttunut maallisen vallan jatkokappaleeksi, joka seurailee enemmän maallisia kuin taivaallisia trendejä..
http://www.teolinst.fi/luennot/SH270906.htmNaispappeja on tarkoituksellisesti savustettu viroistaan mm. Valkealassa muutama vuosi sitten. Naispappi ongelma tuli näkyväksi lähinnä siksi, koska osa naispappeutta vastustavista papeista kieltäytyi jakamasta ehtoollista naispappeutta kannattavalle piispalle. Tämä oli tarkoituksella järjestetty provosointi. Tietenkin myös naisten systemaattiseen kiusaamiseen täytyi jo puuttua, se oli työsuojelulainkin mukaisesti välttämätöntä.
Naispappeus on ollut kirkossa jo 20 vuotta, aika harvat ovat valinneet kutsumuksensa papeiksi ennen sitä, sikäli taivastelu "vakaumuksen pyörtämisestä" vaikuttaa hurkastelulta. Suurin osa on halunnut lähteä papeiksi Ev. Lut. kirkoon, tieten joutuvansa työskentelemään naispappien kanssa.
Markku Koiviston karismaattisessa liikkeessä on myös lahkolaisuuden piirteitä ja kirkon vastaista käytäntöä. Helluntalaispappien suorittamat aikuiskasteet eräänä. Tietenkin käsitykset armolahjoista ovat myös poikkeavia, Lut. kirkko näkee armon olevan ihmisistä riippumaton. Nokian liikkeen näkemys on hieman erilainen ts. armo on ihmisten välityksellä tapahtuvaa.
Kysymys onkin aika puhtaasti siitä, mikä on kirkon tarkoitus tässä palvelutehtävässään. Uskonnon puhtaus on eräs näkökohta ja sitä myös avarakatseinen suvaitsevuus, johon toki lähimmäisen rakkauden käskykin kehoittaa. Mikäli kirkon sallitaan muuttuvan kovin ahtaaksi näkemyksiltään, niin julistus kärsii siitä väistämättä. Kirkko ei voi myöskään sallia kovin erilaisia opetuksia kirkon sisällä, ei varsinkaan sen keskeisimissä opinkappaleissa kuten kasteessa.- Nari_Säre
...jossain määrin Koiviston hommeleita sivusta seuranneena.
- Koivisto ei käsittääkseni ole kastanut ketään, eikä tuo liike, vaan ovat pitäytyneet luterilaisten osalta luterilaisuuden kastekäsityksessä. (en tiedä mistä olet tietosi saanut).
- Armolahjoista kannattanee lukea 1 Kor 12-14 muun muassa...
- En ole itse havainnut, että armo olisi (esim. lestadiolaisen herätysliikkeen tapaan, joka on yha¨kirkon sisällä) ihmisvälityksinen... Toistensa puolesta ihmiset rukoilevat kyllä, mutta sillä ei pitäisi olla tekemistä armokäsityksen kanssa.
...tuo tuomikapitulin sepostus oli perustunut aika lailla mihin sattuu, jonka Koivistokin on tuonut esille... Mutta se siitä - uskon itsekin, että tuo liike kokoaa jatkossa myös muita ihmisiä kuin luterilaisia avoimemmin tykönsä, ei sillä.
Maallikkoehtoollinen oli ilmeisesti lut. kirkolle yksi kynnyskysymys. Raamatussahan käy ilmi, että se on alun perin ihan oikea muistoateria, opetuslasten kesken, eikä siihen tarvita erikseen pappeja toimittamaan (miehiä eikä naisia)... Siinä mielessä ilmeisesti lut. kirkko on itse määritellyt käsitteen "vain kirkon isännöimänä päteväksi", toisin kuin alkuteos.
Naispappeudesta - käsittääkseni tuossa kohutapauksessa ei ole ollut kyse kiusaamisesta (kuten jutustakin käy ilmi). Työpaikkakiusaamisesta kanssasi olen sitten samaa mieltä. Nari_Säre kirjoitti:
...jossain määrin Koiviston hommeleita sivusta seuranneena.
- Koivisto ei käsittääkseni ole kastanut ketään, eikä tuo liike, vaan ovat pitäytyneet luterilaisten osalta luterilaisuuden kastekäsityksessä. (en tiedä mistä olet tietosi saanut).
- Armolahjoista kannattanee lukea 1 Kor 12-14 muun muassa...
- En ole itse havainnut, että armo olisi (esim. lestadiolaisen herätysliikkeen tapaan, joka on yha¨kirkon sisällä) ihmisvälityksinen... Toistensa puolesta ihmiset rukoilevat kyllä, mutta sillä ei pitäisi olla tekemistä armokäsityksen kanssa.
...tuo tuomikapitulin sepostus oli perustunut aika lailla mihin sattuu, jonka Koivistokin on tuonut esille... Mutta se siitä - uskon itsekin, että tuo liike kokoaa jatkossa myös muita ihmisiä kuin luterilaisia avoimemmin tykönsä, ei sillä.
Maallikkoehtoollinen oli ilmeisesti lut. kirkolle yksi kynnyskysymys. Raamatussahan käy ilmi, että se on alun perin ihan oikea muistoateria, opetuslasten kesken, eikä siihen tarvita erikseen pappeja toimittamaan (miehiä eikä naisia)... Siinä mielessä ilmeisesti lut. kirkko on itse määritellyt käsitteen "vain kirkon isännöimänä päteväksi", toisin kuin alkuteos.
Naispappeudesta - käsittääkseni tuossa kohutapauksessa ei ole ollut kyse kiusaamisesta (kuten jutustakin käy ilmi). Työpaikkakiusaamisesta kanssasi olen sitten samaa mieltä.Nokian liikkeessä toimii Helluntalaispappeja määrä on jopa aika merkittävä (n. 30%) he kastavat ihmisiä, uskontonsa mukaisesti. Nokian missiossa on siis sisällä kaksi oppia, tämähän on se perusongelma, näin on, riippumatta siitä, mitä Koivisto hen.koh. tekee.
Raamattu on kirjana varsin monipuolinen, siitä saa opastusta vaikka mihin. Tämän ongelman ratkaisemiseksi, kirkot ovat luoneet omat oppinsa mm. armosta. Lut. kirkko oppi on se minkä sanoin. Ihmisten välitystä ei tarvita, samoin on hurmoshenkisyyden laita ts. kielilläpuhumisen. Käytännössä kirkko vierastaa yksittäisten ihmisten nostamista armon väikappaleiksi.
Minulla ei ole mitään Nokian missiota vastaan sinänsä, liike jatkaa varmaan toimintaansa, mutta ongelmana on nähdäkseni epärehellisyys. Puheiden ja tekojen välinen ristiriita.
Naispappeuden vastustajien nykyinen käytäntöhän perustuu ns. väistämiseen. Miehet yksinkertaisesti kieltäytyvät tekemästä työtään. Aiemmin naiset väistyivät, tämä toteutettiin työaikajärjestelyin tms..- Nari_Säre
Tittelityy kirjoitti:
Nokian liikkeessä toimii Helluntalaispappeja määrä on jopa aika merkittävä (n. 30%) he kastavat ihmisiä, uskontonsa mukaisesti. Nokian missiossa on siis sisällä kaksi oppia, tämähän on se perusongelma, näin on, riippumatta siitä, mitä Koivisto hen.koh. tekee.
Raamattu on kirjana varsin monipuolinen, siitä saa opastusta vaikka mihin. Tämän ongelman ratkaisemiseksi, kirkot ovat luoneet omat oppinsa mm. armosta. Lut. kirkko oppi on se minkä sanoin. Ihmisten välitystä ei tarvita, samoin on hurmoshenkisyyden laita ts. kielilläpuhumisen. Käytännössä kirkko vierastaa yksittäisten ihmisten nostamista armon väikappaleiksi.
Minulla ei ole mitään Nokian missiota vastaan sinänsä, liike jatkaa varmaan toimintaansa, mutta ongelmana on nähdäkseni epärehellisyys. Puheiden ja tekojen välinen ristiriita.
Naispappeuden vastustajien nykyinen käytäntöhän perustuu ns. väistämiseen. Miehet yksinkertaisesti kieltäytyvät tekemästä työtään. Aiemmin naiset väistyivät, tämä toteutettiin työaikajärjestelyin tms.....kertonet, milloin olet nähnyt nokian herätysliikkeen harrastavan esim. kastetilaisuuksia? Se lienee eri asia sitten, mihin seurakuntaan uskoontullut ihminen haluaa liittyä, jos kokee luterilaisuudesta erkaantuvansa... Mutta käsittääkseni tuo herätysliike on aika lailla ollut luterilaisten henkilöiden vetämä - olen jopa muistaakseni kuullut ihan luterilaisuuden mukaista kasteopetusta sen piirissä pariin otteeseen... (ts. Koiviston oma kastekäsitys on luterilainen). (Ei sillä pari reipasta helluntalaista pastoria voi piristääkin).
Kirkon piirissä on pysynyt paljon kummempiakin oppeja - esim. "kaikki pääsevät taivaaseen" - tai vaikkapa nykyisin kirkkoon hiipivä kieroutunut avioliitto-opetus, jossa yhtäkkiä aletaan siunata homosuhteita.
Helluntalaisuuteenkaan ei käsittääkseni liity se, että ihmisen pitäisi toimia armon välikappaleena... kertonet, mistä olet saanut semmoisen käsityksen? (Itse tiedän sitä esiintyvän lähinnä lut. kirkon piirissä lestadiolaisessa herätysliikkeessä, en juuri muualla...).
Kielilläpuhuminen on hieno lahja :-) Se ei liity hurmoshenkisyyteen muutoin, paitsi jos nyt sitten jossain ihmiset pölisevät mitä sattuu väärässä kontekstissa. Paavalikin Raamatussa kertoi käyttävänsä tuota lahjaa yksinään ollessaan runsaasti, mutta seurakunnassa toki sitten ihan ei niin paljon. En ole itse ollut Nokian herätyksen tilaisuuksissa - tosin itse koen häiritsevänä, mikäli kielillä puhumista esiintyy seurakunnan keskellä ikään kuin häiritsevästi. Se ei ole tuon lahjan tarkoitus laisinkaan.
Itse en ole nähnyt Nokian mission piirissä puheiden ja tekojen välistä ristiriitaa - mutta ehkäpä tuo liike on luutuneeseen ja maallistuneeseen kirkkoon liian raikas, todella. Näkisin, että julkisuuteen siitä on kapitulin toimesta annettu kohtalaisen vääristynyt kuva.
Mutta se siitä. Käsittääkseni Nokian herätyksessä ja useissa uudemmissa herätysliikkeissä naiset toimivat mm. sakramenttien jakajina jne. Eli naispappeus-asiassa en ole seurannut sen kummemmin tuota "vedenjakajaa" tuossa jengissä. Nari_Säre kirjoitti:
...kertonet, milloin olet nähnyt nokian herätysliikkeen harrastavan esim. kastetilaisuuksia? Se lienee eri asia sitten, mihin seurakuntaan uskoontullut ihminen haluaa liittyä, jos kokee luterilaisuudesta erkaantuvansa... Mutta käsittääkseni tuo herätysliike on aika lailla ollut luterilaisten henkilöiden vetämä - olen jopa muistaakseni kuullut ihan luterilaisuuden mukaista kasteopetusta sen piirissä pariin otteeseen... (ts. Koiviston oma kastekäsitys on luterilainen). (Ei sillä pari reipasta helluntalaista pastoria voi piristääkin).
Kirkon piirissä on pysynyt paljon kummempiakin oppeja - esim. "kaikki pääsevät taivaaseen" - tai vaikkapa nykyisin kirkkoon hiipivä kieroutunut avioliitto-opetus, jossa yhtäkkiä aletaan siunata homosuhteita.
Helluntalaisuuteenkaan ei käsittääkseni liity se, että ihmisen pitäisi toimia armon välikappaleena... kertonet, mistä olet saanut semmoisen käsityksen? (Itse tiedän sitä esiintyvän lähinnä lut. kirkon piirissä lestadiolaisessa herätysliikkeessä, en juuri muualla...).
Kielilläpuhuminen on hieno lahja :-) Se ei liity hurmoshenkisyyteen muutoin, paitsi jos nyt sitten jossain ihmiset pölisevät mitä sattuu väärässä kontekstissa. Paavalikin Raamatussa kertoi käyttävänsä tuota lahjaa yksinään ollessaan runsaasti, mutta seurakunnassa toki sitten ihan ei niin paljon. En ole itse ollut Nokian herätyksen tilaisuuksissa - tosin itse koen häiritsevänä, mikäli kielillä puhumista esiintyy seurakunnan keskellä ikään kuin häiritsevästi. Se ei ole tuon lahjan tarkoitus laisinkaan.
Itse en ole nähnyt Nokian mission piirissä puheiden ja tekojen välistä ristiriitaa - mutta ehkäpä tuo liike on luutuneeseen ja maallistuneeseen kirkkoon liian raikas, todella. Näkisin, että julkisuuteen siitä on kapitulin toimesta annettu kohtalaisen vääristynyt kuva.
Mutta se siitä. Käsittääkseni Nokian herätyksessä ja useissa uudemmissa herätysliikkeissä naiset toimivat mm. sakramenttien jakajina jne. Eli naispappeus-asiassa en ole seurannut sen kummemmin tuota "vedenjakajaa" tuossa jengissä.Seuraan aktiivisesti näitä uusia karsismaattisia liikkeitä, samoin seurailen myös uskonnollisten yhteisöjen sisällä tapahtuvaa liikehdintää. Nokian missio on suomen oloissa uuden tyyppinen. Vastaavan tapainen kirkosta hiljalleen eronnut ryhmä syntyi 1960 luvulla, kun Mäntsälästä alkanut ns. Herran lapset muodostui. Herran lapset alkoi myös saman tyyppisenä karismaattisena kirkon sisäisenä liikehdintänä. Olen seuraillut Nokian missiota, lähinnä ihmisten omien kokemuksten kautta ja myös kritiikkiä, jota on ollut kirkon sisällä. Sikäli olen ulkopuolinen, en ole kirkon jäsen, enkä omaa myöskään uskonnollista vakaumusta. Kiinnostukseni on puhtaasti akateemista, eikä toki kohdistu pelkästään Ev.Lut kirkkoon.
Tuomiokapituli paheksui eniten juuri kastesakramentin vesittämistä. Se oli se suurin kipupiste. Koivisto on toki hyvinkin luterilainen käsityksissään, mutta hän ei ole puuttunut muiden puuhasteluun liikkeen sisällä. Koivisto on saanut myös lukuisia varoituksia nimenomaan sekä ehtoolliseen ja kasteeseen liittyen.
Näin sosiologisena ilmiönä, nykyinen liikehdintä sekä kirkon sisällä, että sen ulkopuolella on mielenkiintoista jo sinänsä. Vapauden lisääntyminen myös uskonnollisessa mielessä on vahvistanut ihmisten aktivisuutta hakea omanlaistaan näkemystä myös uskontoon.
Karismaattisten liikkeiden synty kirkon sisällä ei ole mitenkään tavanton tapahtuma ja on aika tyypillistä että näin tapahtuu sammaan aikaan, kun uskonto muuten maallistuu, osalla ihmisistä on vahva tarve saada uskonnollisia kokemuksia. Valtion kirkko ei kuitenkann voi kovinkaan hurmoshenkiseksi ryhtyä.- Nari_Säre
Tittelityy kirjoitti:
Nokian liikkeessä toimii Helluntalaispappeja määrä on jopa aika merkittävä (n. 30%) he kastavat ihmisiä, uskontonsa mukaisesti. Nokian missiossa on siis sisällä kaksi oppia, tämähän on se perusongelma, näin on, riippumatta siitä, mitä Koivisto hen.koh. tekee.
Naispappeuden vastustajien nykyinen käytäntöhän perustuu ns. väistämiseen. Miehet yksinkertaisesti kieltäytyvät tekemästä työtään. Aiemmin naiset väistyivät, tämä toteutettiin työaikajärjestelyin tms..Aamu-teeveen haastattelussa Koivisto totesi, että heidän pastoritiimissään Nokian herätyksen piirissä on puolet jäsenistä naisia...
eli Koivisto ei näytä olevan mitenkään naisten palvelutoimintaa "pastori"-nimikkeen alla vastaan.
Toisaalta (haastattelun lopulla) hän sanoi ymmärtävänsä heitä, jotka omantunnon syistä, raamatuntulkintansa pohjalta, vastustavat naispappeutta. Mutta hän ei siis näytä olevan siinä jengissä.
suosittelen katsomaan teol. tohtori Koiviston haastattelun, kyllä.
http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutiset/index.shtml/nettitv_uutiset/ajankohtaisohjelmat/huomentasuomi?99182#99182 Nari_Säre kirjoitti:
Aamu-teeveen haastattelussa Koivisto totesi, että heidän pastoritiimissään Nokian herätyksen piirissä on puolet jäsenistä naisia...
eli Koivisto ei näytä olevan mitenkään naisten palvelutoimintaa "pastori"-nimikkeen alla vastaan.
Toisaalta (haastattelun lopulla) hän sanoi ymmärtävänsä heitä, jotka omantunnon syistä, raamatuntulkintansa pohjalta, vastustavat naispappeutta. Mutta hän ei siis näytä olevan siinä jengissä.
suosittelen katsomaan teol. tohtori Koiviston haastattelun, kyllä.
http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutiset/index.shtml/nettitv_uutiset/ajankohtaisohjelmat/huomentasuomi?99182#99182On aika tavallista, että näissä uuden tyyppisissä uskonnollisissa liikkeissä tasa-arvoisuus on itsestään selvyys. Alkukristityissä yhteisöissä oli myös naisia mukana, siksi Paavalin oli tärkeää tähdentää naisen asemaa "vaikenevana". Kristityt yhteisöt olisivat saaneet enemmän vastustusta, mikäli naisen asema olisi ollut vahva. Paavalin roolinahan oli "kesyttää" uusi uskontomuoto, jotta se hyväksyttäisiin yhteiskunnasa laajemmin. Näin on tapahtunut kaikkien uskntojen suhteen, aluksi radikaalina alkanut uskonto omaksuu valtaväestön arvoja, koska se on lopulta hyväksymisen edellytys.
Naiskysymys on varsin vaikea oikeastaan koko uskonnollisessa kentässä kautta maailman, osalla uskonnollisista yhteisöistä, vastustus on (vielä) feminismin kieltämistä. Lähinnä viivytystaistelun luontoista toimintaa.
Naispappeuden vastustamisen on annettu turhaan repiä kirkkoa, se ei ole julistuksen kannalta kovinkaan tärkeä asia. Raamatussa on toki muitakin määräyksiä, joita papit eivät elämässään toteuta mm. varallisuudesta luopuminen. Omantunnon kysymyksistähän siinäkin on kyse. Palkatta palveleminenhan olisi oikeaa kristillistä toimintaa. En ole nähnyt kovinkaan voimakasta liikehdntää, tämän asian tiimoilta.
Näin ulkopuolisena asioita tarkastellessa on surullista nähdä, kuinka vahvan vakaumuksen omaavat ihmiset jäävät mielipiteidensä vangeiksi. Jari Rankisen kotisivut kertovat omalla karulla tavallaan tästä kipuilusta. Kannattaa lukea.
http://rankinen.blogspot.com/
- Paratiisilainen
Meidän uskonsuunnallemme, paratiisilaisuudelle, naispappeus on kaikki kaikessa. Alastomat naiset hoitavat kaikki kirkolliset toimitukset, miehiä ei papinvirkaan kelpuuteta.
- ei vastaa todellisuutta
Tämä hyvinkääläinen tapaus herätti paikkakunnalla paljon kohua ja kirjoittelua täkäläisessä lehdessä. Sikäli ihmettelen Iltalehden juttua, että se ei mitenkään vastaa täällä kerrottua "totuutta". Missään vaiheessa ei ole täällä keskusteltu "Petran ja Pertin" nimien sekaantumsiesta. Ja onhan noissa sukunimissä jo huomattava ero.
Mikä on totuus, jääkööt muiden ratkaistavaksi.
Iltalehden juttuun en kuitenkaan paikallistiedon pohjalta usko. En usko myöskään tarkoitukselliseen "uutishärkäseen". Vertailu Koiviston tapaukseen ei mielestäni ole lainkaan relevantti. Puhutaan ihan eri asioista. Petran tapauksessa kirkon siäisestä sukupuolisyrjinnästä ja Markun kohdalla luterilaisen uskonnon "soveltamisesta".- Nari_Säre
...että kyseessä oli Kotimaa-lehti, joka on käsittääkseni aika virallinen lut. kirkon oma aviisi, ei siis iltalehti...
- edellinen
Nari_Säre kirjoitti:
...että kyseessä oli Kotimaa-lehti, joka on käsittääkseni aika virallinen lut. kirkon oma aviisi, ei siis iltalehti...
Totta, noita Iltalehden linkkejä vilisee eri palstoilla tuhkatiheään, joten sekaisin meni..
Kotimaalla ei näytä kuitenkaan olevan medialle kuuluvaa objektiivista katsantokantaa, vaan edustanee aika puritaanista luterilaista näkökulmaa. En seuraa lehteä edes epäsäännöllisesti, enkä voi ottaa linjaan laajemmin kantaa, mutta tuon tapauksen uutisointi herättää kyllä monta kysymystä.
- välillä
näitä pappeja mitä savustetaan. Kristinuskolle tyypillistä menneisyydestä tälläinen savustaminen uskonsa vuoksi.
- Nari_Säre
... ja luterilaisuuteen nähden olen itse jo kymmenisen vuotta sitten suorittanut ns. "väistöliikkeen".
- Hertha
Nari_Säre kirjoitti:
... ja luterilaisuuteen nähden olen itse jo kymmenisen vuotta sitten suorittanut ns. "väistöliikkeen".
luuraat tällä feminismi-palstalla? Eivätkö uskontopalstat kiinnosta, tai miesasiapalsta? Onneksi et sentään ole ottanut naisnimimerkkiä, siksi sinua ehkä sietää.
- Nari_Säre
Hertha kirjoitti:
luuraat tällä feminismi-palstalla? Eivätkö uskontopalstat kiinnosta, tai miesasiapalsta? Onneksi et sentään ole ottanut naisnimimerkkiä, siksi sinua ehkä sietää.
...että tämä keskinäinen "tanssahtelumme" on kehkeytymässä sietämisen asteelle saakka jo siltä puolelta.
Minä olen aina jotenkin pitänyt tyylistäsi - olet vähän semmoinen kärttyinen sossutäti, joissa kuitenkin, kaiken punavihreän hapatuksen allakin, voi olla jotain ikään kuin aitoa.
Kävin kristinuskopalstalle ihmettelemässä, kun Koivisto ei mahdu luterilaisuuden ruotuun... toisin kuin monet häntä paljon "liberaalimmat" sitten ... samoin kuin ahtaammatkin. - Hertha
Nari_Säre kirjoitti:
...että tämä keskinäinen "tanssahtelumme" on kehkeytymässä sietämisen asteelle saakka jo siltä puolelta.
Minä olen aina jotenkin pitänyt tyylistäsi - olet vähän semmoinen kärttyinen sossutäti, joissa kuitenkin, kaiken punavihreän hapatuksen allakin, voi olla jotain ikään kuin aitoa.
Kävin kristinuskopalstalle ihmettelemässä, kun Koivisto ei mahdu luterilaisuuden ruotuun... toisin kuin monet häntä paljon "liberaalimmat" sitten ... samoin kuin ahtaammatkin.Uskontopuolella on yksi palsta (ehkä usemapiakin), joka on ihan sikatäynnä humpuukimaakareita, jotka kvasiuskovaisina suoltavat härskiä hurskastelua lähes ympäri vuorokauden usean nimimerkin voimin. Mielenkiintoista (ja kammottavaa) seurattavaa oli - ja taitaa moneen mennä täydestä. On suurissa sielunmyllerryksissä olevia, ehkä tasapainottomiakin ihmisiä, joille moisen teologisesti ja uskonnollisesti arvottoman moskan lukeminen voi olla "viimeinen isku". Myös ylläpitoon taitaa mennä täydestä. Tämän palstan vastaavanlaiset yritelmät jäävät melko vaatimattomiksi, ja ovat läpinäkyvämpiä. Palstat, joissa käsitellään herkkiä, henkilökohtaisia ja "sielullisia" asioita, ovat hyeenojen pesäpaikkoja. Näitä hyeenoja ovat myös lapsia seksimielessä metsästävät nettihyeenat.
Hitto vieköön, ei sitä tarvitse olla punavihreä, jos näillä palstoilla kärttyisäksi tulee. - Nari_Säre
Hertha kirjoitti:
Uskontopuolella on yksi palsta (ehkä usemapiakin), joka on ihan sikatäynnä humpuukimaakareita, jotka kvasiuskovaisina suoltavat härskiä hurskastelua lähes ympäri vuorokauden usean nimimerkin voimin. Mielenkiintoista (ja kammottavaa) seurattavaa oli - ja taitaa moneen mennä täydestä. On suurissa sielunmyllerryksissä olevia, ehkä tasapainottomiakin ihmisiä, joille moisen teologisesti ja uskonnollisesti arvottoman moskan lukeminen voi olla "viimeinen isku". Myös ylläpitoon taitaa mennä täydestä. Tämän palstan vastaavanlaiset yritelmät jäävät melko vaatimattomiksi, ja ovat läpinäkyvämpiä. Palstat, joissa käsitellään herkkiä, henkilökohtaisia ja "sielullisia" asioita, ovat hyeenojen pesäpaikkoja. Näitä hyeenoja ovat myös lapsia seksimielessä metsästävät nettihyeenat.
Hitto vieköön, ei sitä tarvitse olla punavihreä, jos näillä palstoilla kärttyisäksi tulee....yrittää ainakin pitää mielipiteet asioista mielipiteinä. Tosin, jos joku näyttää oikeasti ressukalta, niin yritän olla vähän varovaisempi kommenteissani.
Samaten omalta osaltani tiedän, että Nari on Nari, muut eio.
Feminismiä nyt ei voi herkäksi asiaksi sanoa parhaalla tahdollakaan - tuota vanhaa dinosauria - sielulliseksi ehkä paremminkin. (eihän se järin hengellistäkään... eikä taivaallista...)
Maallisia asioita voi roimia suht turvallisesti ja jos siitä joku loukkaantuu, kun asiaan ladataan mielipide, niin sitten joutaakin. Itse hykertelen aina, kun joku vaivautuu omalta kohdaltani menemään henkilökohtaisuuksiin (nykyisin - alussa tuntui toki omituiselta se) - sehän vain osoittaa, että muutoin on argumentti loppununna. - Hertha
Nari_Säre kirjoitti:
...yrittää ainakin pitää mielipiteet asioista mielipiteinä. Tosin, jos joku näyttää oikeasti ressukalta, niin yritän olla vähän varovaisempi kommenteissani.
Samaten omalta osaltani tiedän, että Nari on Nari, muut eio.
Feminismiä nyt ei voi herkäksi asiaksi sanoa parhaalla tahdollakaan - tuota vanhaa dinosauria - sielulliseksi ehkä paremminkin. (eihän se järin hengellistäkään... eikä taivaallista...)
Maallisia asioita voi roimia suht turvallisesti ja jos siitä joku loukkaantuu, kun asiaan ladataan mielipide, niin sitten joutaakin. Itse hykertelen aina, kun joku vaivautuu omalta kohdaltani menemään henkilökohtaisuuksiin (nykyisin - alussa tuntui toki omituiselta se) - sehän vain osoittaa, että muutoin on argumentti loppununna.Älä pakota enää vaimoasi kirjoittamaan tänne.
- Nari_Säre
Hertha kirjoitti:
Älä pakota enää vaimoasi kirjoittamaan tänne.
...pistän sen samaan kategoriaan kuin esim taannoisen:
Kuuntele aina ja kaikessa opiskelijapalautetta.
Luulisin (en tosin tiedä), ettei rouva ole kuukausikausiin käynynnä täällä - hällä on ollut sen verran kiireitä orastavan työelämän kanssa, toisin kuin enemmän periodiluonteisesti töitä vieroksuvalla Nari-sedällä.
Minä olen joskus ihmetellyt, että oletko sinä tosiaan niin kärttyinen, miltä joskus (et onneksi aina) vaikutat? Tehdäänpäs nyt semmoinen lupaus, että huomenna katsotaan iloisin mielin auringonnousua ja nautitaan ainakin hetki elämästä ihan aidosti (tai jos sataa, niin sitten siitä raikkaudesta). Nimim. koivuallergia on ollunna tänään karmeana. - Hertha
Nari_Säre kirjoitti:
...pistän sen samaan kategoriaan kuin esim taannoisen:
Kuuntele aina ja kaikessa opiskelijapalautetta.
Luulisin (en tosin tiedä), ettei rouva ole kuukausikausiin käynynnä täällä - hällä on ollut sen verran kiireitä orastavan työelämän kanssa, toisin kuin enemmän periodiluonteisesti töitä vieroksuvalla Nari-sedällä.
Minä olen joskus ihmetellyt, että oletko sinä tosiaan niin kärttyinen, miltä joskus (et onneksi aina) vaikutat? Tehdäänpäs nyt semmoinen lupaus, että huomenna katsotaan iloisin mielin auringonnousua ja nautitaan ainakin hetki elämästä ihan aidosti (tai jos sataa, niin sitten siitä raikkaudesta). Nimim. koivuallergia on ollunna tänään karmeana.Minä en lupaa mitään.
En lähde tämmöisiin.
Kuvittele nyt, kun vanhemmat/opettajat lässyttävät lapsosille: "Sovitaanko, ettei syödä enää karkkia?" Kuulostat ihan tuollaiselta. Juuri tuommoinenkin tekee kärttyisäksi. On sanottava: "Nyt ette saa enää syödä karkkia." Käske tai ole hiljaa. Tottelen tai olen tottelematta.
---
Myötätuntoni koivuallergian johdosta. Itselläni kutittaa tuo katupöly silmiä. Joskus on pakko kävellä silmät kiinni. Työmatkallani on silta, jot apitkin se onnistuu. Sillassa on nim. kaiteet, eikä siinä aja autoja. - Nari_Säre
Hertha kirjoitti:
Minä en lupaa mitään.
En lähde tämmöisiin.
Kuvittele nyt, kun vanhemmat/opettajat lässyttävät lapsosille: "Sovitaanko, ettei syödä enää karkkia?" Kuulostat ihan tuollaiselta. Juuri tuommoinenkin tekee kärttyisäksi. On sanottava: "Nyt ette saa enää syödä karkkia." Käske tai ole hiljaa. Tottelen tai olen tottelematta.
---
Myötätuntoni koivuallergian johdosta. Itselläni kutittaa tuo katupöly silmiä. Joskus on pakko kävellä silmät kiinni. Työmatkallani on silta, jot apitkin se onnistuu. Sillassa on nim. kaiteet, eikä siinä aja autoja....lähde.
Minä nautin aamustani huomenna ihan itsellisesti huolimatta feministien tilanteesta - (tai ehkäpä saan rouvan kaveriksi). :-)
Katupöly on myös helveltillistä, siksi suosin itse mm. henkilöautoilua töihin mennessä, ettei sitä tartte vetää keuhkoihin/silmiin. Autossa on onneksi pölysuodatinta jne. Tympeintä muuten mukavassa keväässä on, etten ole löytänyt viela allergialääkettä, joka ei väsyttäisi ajoittain silmittömästi. Nari_Säre kirjoitti:
...lähde.
Minä nautin aamustani huomenna ihan itsellisesti huolimatta feministien tilanteesta - (tai ehkäpä saan rouvan kaveriksi). :-)
Katupöly on myös helveltillistä, siksi suosin itse mm. henkilöautoilua töihin mennessä, ettei sitä tartte vetää keuhkoihin/silmiin. Autossa on onneksi pölysuodatinta jne. Tympeintä muuten mukavassa keväässä on, etten ole löytänyt viela allergialääkettä, joka ei väsyttäisi ajoittain silmittömästi.isäs ja äitis o' meri.
Teksti on kirjoitettu Rauman kirjaston vieressä olevaan ankkuriin.
Tuskimpa tarvitset suomennosta?
Merellä, jos sinne on mahdollisuus mennä, niin se on paikka jossa sielu tekee pitkiä vaelluksia eri sfääreihin ja ei pöly vaivaa.- Hertha
epikuros kirjoitti:
isäs ja äitis o' meri.
Teksti on kirjoitettu Rauman kirjaston vieressä olevaan ankkuriin.
Tuskimpa tarvitset suomennosta?
Merellä, jos sinne on mahdollisuus mennä, niin se on paikka jossa sielu tekee pitkiä vaelluksia eri sfääreihin ja ei pöly vaivaa.Koulussa epäonnistuneet jolpit lähtivät "merille", elämäänsä tyytymättömät "merien taa"; oli "merirosvoromantiikkaa".
Vaan luuletkos, että meri enää on miesten? Hertha kirjoitti:
Koulussa epäonnistuneet jolpit lähtivät "merille", elämäänsä tyytymättömät "merien taa"; oli "merirosvoromantiikkaa".
Vaan luuletkos, että meri enää on miesten?eivät menestyneet kouluissa herrat Kolumbus, Henrik Purjehtija, Erik Punainen ym. muut löytöretkeilijät.
Olisi monta mannerta jäänyt löytymättä jos pitkälle koulutettu naisväki, joka ei todistettavasti osaa kunnolla suunnista olisivat olleet eskaaderien kippareina.
Ei tyyni meri MERIMIEHEKSI opeta.
Siinä vastaukseni- Sanonpahan
Hertha kirjoitti:
Koulussa epäonnistuneet jolpit lähtivät "merille", elämäänsä tyytymättömät "merien taa"; oli "merirosvoromantiikkaa".
Vaan luuletkos, että meri enää on miesten?Meri ei todellakaan ole enää vain miesten. Epäonnistuneita naisia on yhä enemmän, joten meri kutsuu entistä useammin myös heitä.
- yksinkertainen
siihen tulokseen, että tämä naispappeuskysymys on täysin yhdentekevä minulle. Naisia papeiksi? Mitä sitten? Naisia ei papeiksi? Mitä sitten?
- Nari_Säre
...tämänaamuisessa aamu-teeveessä, Markku Koivisto (joka itse ei ole naispappeutta vastaan) sanoi mielestäni, että kysymys on kuinka hyvin kirkko pystyy sulattamaan heitä, joilla on omatunnossaan jostain asiasta erilainen tulkinta, keskkuudessaan.
Oli huolestunut sikäli, että ei näytä kykenevän.
(Tuo asia tulee haastattelun lopulla esiin, mielestäni hyvä pointti).
http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutiset/index.shtml/nettitv_uutiset/ajankohtaisohjelmat/huomentasuomi?99182#99182
Minulle asialla ei lie merkitystä, kun en ole kirkon jäsen. Mutta periaatteellisena se on kiinnostava katsoa myös näin "ulkopuolisena".
- feministit..
näytä puuttuvan muihin paljon julmempiin muiden uskontokuntien harjoittamiin juttuihin, kuten lapsien ympärileikkaukseen jne, joten miksikä tähänkään? Itse olen täysi pakana eikä minua kiinnosta pätkääkään, kristinusko on tasa-arvoton uskonto monessa muussakin suhteessa. Jos raamattu antaa luvan miespapeille tällaista tehdä, niin antaa palaa vaan!
http://www.eroakirkosta.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1551263- 881174
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051080- 65882
- 57632
- 52553
- 32548
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?79509No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29474- 45467