Esimerkiksi mollata?-viesti väitetään kirjoitetun tänä aamuna klo 5.07, kuten voiskohan- ja Kaakonkulmaviestitkin.
Tyhmää! Tällaiseen on sortunut ja käyttöönsä omaksunut jopa lapseni opettaja. Eikä ole tajunnut ottaa onkeensa, vaikka vuodesta toiseen korjaan lapsen reissuvihkoihin sun muihin oikean merkintätavan. Siis open merkinnät oikeiksi.
Typerä virhe jokaisella S24-keskustelusivulla
12
701
Vastaukset
- palstalainenkin
Tässäpä sinulle otsikkotiedot mainitsemstasi viestistä:
--
mollata?
Kirjoittanut: en halua ketään 5.7.2007 klo 16.29
--
Selvästi sanottu, että viesti on kirjoitettu klo 16.29. Opettele lukemaan ja puhu sitten.- J2K2
Voi sinua. No selitän tarkemmin:
Katso esimerkiksi tämän aihepiirin etusivua. Siinä lukee mm. mollata?(alleviivattuna) - en halua ke... - 1 - 74 - 05.07
Jos viimeisin merkintä tarkoittaisi päivämäärää, pitäisi siinä olla piste myös 07:n perässä.
Nyt tämä ja kaikki vastaavat näyttävät kellonajoilta.
Tämä on varsin tavallinen virhe, muttei merkityksetön. Vai kai sinäkin haluat tehdä eron kellonajan ja päivämärän välillä? - palstalainenkin
J2K2 kirjoitti:
Voi sinua. No selitän tarkemmin:
Katso esimerkiksi tämän aihepiirin etusivua. Siinä lukee mm. mollata?(alleviivattuna) - en halua ke... - 1 - 74 - 05.07
Jos viimeisin merkintä tarkoittaisi päivämäärää, pitäisi siinä olla piste myös 07:n perässä.
Nyt tämä ja kaikki vastaavat näyttävät kellonajoilta.
Tämä on varsin tavallinen virhe, muttei merkityksetön. Vai kai sinäkin haluat tehdä eron kellonajan ja päivämärän välillä?Tämän viestin otsikkorivi:
--
Typerä virhe jokaisella S24-kesk... J2K2 10:10
--
Kyllä ainakin minä tuosta tajuan, että "10:10" tarkoittaa kellonaikaa, eikä päiväystä. Uskoisin suurimman osan kaikista muistakin sen ymmärtävän. Päiväys on merkitty "7.7.2007" ja sen osaa [melkein] kuka tahansa tulkita päiväykseksi.
Varsin haettuapa oli tuo valituksesi tuosta "virheellisestä" merkintätavasta. - J2K2
palstalainenkin kirjoitti:
Tämän viestin otsikkorivi:
--
Typerä virhe jokaisella S24-kesk... J2K2 10:10
--
Kyllä ainakin minä tuosta tajuan, että "10:10" tarkoittaa kellonaikaa, eikä päiväystä. Uskoisin suurimman osan kaikista muistakin sen ymmärtävän. Päiväys on merkitty "7.7.2007" ja sen osaa [melkein] kuka tahansa tulkita päiväykseksi.
Varsin haettuapa oli tuo valituksesi tuosta "virheellisestä" merkintätavasta.Eihän tässä tietenkään ole kyse siitä, ettenkö minä tajuaisi, että kellonaikaa tarkoitetaan!
Tuo 7.7.2007-esimerkki on jo rimanalitus. Vai käsititkö oikeasti väärin? Minä olen kaiken aikaa tarkoittanut etusivua, ei yksittäisiä viestiketjuja.
Jos päivämäärä voidaan merkitä selkeästi ja yksiselitteisesti "kahdella pisteellä", miksi jättää toinen pois?
Millä puolustat tämän sivuston webdesignerin/koodaajan ratkaisua jättää toinen piste pois? - palstalainenkin
J2K2 kirjoitti:
Eihän tässä tietenkään ole kyse siitä, ettenkö minä tajuaisi, että kellonaikaa tarkoitetaan!
Tuo 7.7.2007-esimerkki on jo rimanalitus. Vai käsititkö oikeasti väärin? Minä olen kaiken aikaa tarkoittanut etusivua, ei yksittäisiä viestiketjuja.
Jos päivämäärä voidaan merkitä selkeästi ja yksiselitteisesti "kahdella pisteellä", miksi jättää toinen pois?
Millä puolustat tämän sivuston webdesignerin/koodaajan ratkaisua jättää toinen piste pois?...enkä tuomitse.
>Millä puolustat tämän sivuston webdesignerin/koodaajan
>ratkaisua jättää toinen piste pois?
Tokkopa tuossa on kukaan mitään tietoista ratkaisua tehnyt; se vaan on jäänyt jostain syystä noin. Tietokannassa ei luultavasti ole päiväksessä loppupistettä ja miksipä sitä sitten erikseen sivulla esitettävään päiväykseen tulisi värkänneeksi.
Maailmaan mahtuu kyllä paljon suurempiakin vääryyksiä kuin tämä. - Heimo Lyttä
palstalainenkin kirjoitti:
...enkä tuomitse.
>Millä puolustat tämän sivuston webdesignerin/koodaajan
>ratkaisua jättää toinen piste pois?
Tokkopa tuossa on kukaan mitään tietoista ratkaisua tehnyt; se vaan on jäänyt jostain syystä noin. Tietokannassa ei luultavasti ole päiväksessä loppupistettä ja miksipä sitä sitten erikseen sivulla esitettävään päiväykseen tulisi värkänneeksi.
Maailmaan mahtuu kyllä paljon suurempiakin vääryyksiä kuin tämä.Monikohan asia tässä maailmassa ratkeaisi, jos jokaisen ihmisen huolenaihe ja jokainen keskustelunjyvä lytättäisiin näin: "Maailmaan mahtuu kyllä paljon suurempiakin vääryyksiä kuin tämä." Hohhoijaa, vain suomalainen pystyy tuollaiseen alkeellisuuteen, mikä tarkoittaa, että tämä kansakunta on hyvin kehittymätön, ja se kyllä tuntuu ja näkyy joka päivä kaikissa tuuteissa ja ihan livenäkin :((
Ajan merkinnässä voi käyttää pistettä TAI kaksoispistettä, molemmat ovat oikein. Suomi24 on siitä harvinainen sivusto, että ajat ja etenkin päivämäärät esitetään suomen kieliopin mukaisesti. Virheellinen tai amerikkalainen esitystyyli on enemmän kuin yleinen.
Aina mukavaa nähdä pilkunnussija väärässä. :DVäite ”molemmat ovat oikein” on sikäli virheellinen, että standardi SFS 4175:2006 sanoo yksiselitteisesti (kohdassa 5.10): ”Yleiskielessä päivämäärien ja kellonaikojen merkitsemisessä käytetään pistettä.”
Tämän normin väljentämistä ja jopa muuttamista on kyllä harkittu ja harkitaan todennäköisesti myöhemmin uudestaan. Toistaiseksi kuitenkin ”kello 5.07” on oikein ja ”kello 5:07” yleisyydestään huolimatta väärin. Myös etunollan käyttö tuntien edessä (05.07) on väärin, samoin kuin etunollan käyttö kuukauden tai päivän numeron edessä (07.07.2007).
Vaikka nimimerkki J2K2 esitti ajatuksensa hiukan epäselvästi, hän kiinnitti huomiota tärkeään ongelmaan. Suomi24:n käyttämät merkintätavat ovat virheellisiä ja ennen muuta harhaanjohtavia. Ensinnäkin Suomi24 käyttää kellonajoissa kaksoispistettä viestien listassa mutta pistettä itse viestien otsaketiedoissa, mikä on kovin epäjohdonmukaista. Toiseksi se esittää sekä kellonajat että päivämäärät virheellisessä muodossa viestien listassa.
Suurin ongelma on kuitenkin se, että viestien listassa on allekkain kellonaikoja ja päivämääriä niin, ettei ole ollenkaan selvää, kummasta on kulloinkin kyse. Allekkain on esimerkiksi 03:17 ja 05.07, jotka ovat molemmat siis virheellisessä muodossa. Tässä ei riittäisi niiden korjaaminen yleiskielen sääntöjen mukaiseen asuun, 3.17 ja 5.7., vaan se saattaisi jopa pahentaa tilannetta. Lukija joutuisi katsomaan kohtuuttoman tarkasti, jotta huomaisi, että 3.10 on kelloaika ja 3.10. päiväys.
Taulukossa ei yksinkertaisesti pidä esittää pelkkiä kellonaikoja ja päivämääriä allekkain tällä tavoin. Kyllä sarakkeessa olisi tilaa esimerkiksi lyhenteelle ”klo” kellonaikojen edessä (etenkin jos tarpeettoman leveää kirjoittaja-saraketta kavennetaan).
Ajan merkinnässä voi käyttää pistettä TAI kaksoispistettä, molemmat ovat oikein. Suomi24 on siitä harvinainen sivusto, että ajat ja etenkin päivämäärät esitetään suomen kieliopin mukaisesti. Virheellinen tai amerikkalainen esitystyyli on enemmän kuin yleinen.
Aina mukavaa nähdä pilkunnussija väärässä. :D- J2K2
"Ajan merkinnässä voi käyttää pistettä TAI kaksoispistettä, molemmat ovat oikein. Suomi24 on siitä harvinainen sivusto, että ajat ja etenkin päivämäärät esitetään suomen kieliopin mukaisesti. Virheellinen tai amerikkalainen esitystyyli on enemmän kuin yleinen.
Aina mukavaa nähdä pilkunnussija väärässä. :D "
Tarkoitatko avausviestin kirjoittajaa? Minä olen koko ajan puhunut virheestä päivämäärän esitystavassa, en kellonajan.
Päivämäärää EI suomen kieliopin ohjeistuksen mukaisesti merkitä ilman jälkimmäistä pistettä vaan tämä tapa (pisteetön) on varattu kellonajan merkitsemiselle.
05.07 on kellonaika
05.07. on heinäkuun viides, paremmin
5.7.
Missä kohdassa olen väärässä?
- Nyt vasta
huomasin.
Mutta kyllä median pitää kantaa vastuunsa kielenkäytössä. Kuukauden jälkeen kuuluu piste kuten päivänkin, viides seitsemättä on 5.7., eikä viides seitsemän (5.7).
Kielioppi kunniaan! - Valittaminen
Kenties opetteja ei lue vihkoa sillä mielellä, että odottaisi sieltä löytyvän kielenkorjausta. Voisit sen sijaan kokeilla perinteisempiä viestintäkeinoja. Voisit saattaa ongelmasi opettajan kielenkäytöstä suoraan hänen tietoonsa esim. kirjeen tai puhelinsoiton avulla.
Jos näin teet, kannatta myös varata hyviä perusteluja omalle näkemykselleen. Peruskoulun leikkikentän ulkopuolella toisen nimittely tyhmäksi ei yleensä vakuuta ketään kuulijaa. Sen sijaan epäily tyhmyydestä voi suuntautua itse tyhmäilijään.
Toivottavasti tästä on apua. Ei kannata velloa oamssa passiivisessa aggressiivisuudessaan, vaan ryhtyä toimiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6942745Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,311376Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131304- 1131235
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2491226- 1051065
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?112963Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k105949Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50779- 64761