Ketjujen kestoikä?

viissatku

Vähän aloittelijakysymys mutta mistä tietää että ketjut ja rattaat on vaihtokunnossa? Ketjut on käsittääkseni 520-tyyppiä (mitä se sitten meinaakaan) O-renkailla, pyörä 500-kuutioinen. Ketjujen iästä ei ole tietoa, ei kovin uudet kuitenkaan. Miten usein vaihdatte ketjuja/rattaita?

Niin ja rasvaillut olen Valvolinen spreyllä sini-valkoinen purkki, onko hyvää?

7

4513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ketjujenikään

      viimeistään sittenkuin kiristysvara loppuu kesken on syytä vaihtaa ketjut rattaat.
      Kun pyörität rengasta ja kokeilet kireyttä ketjun pitäisi olla yhtä tiukalla joka paikassa,jos ei ole niin rattaat kuluneet tai ketjut finaalis.
      paljon ajotavasta kiinni kuinka kauan kestää,omas 600cc sportis alkaa olee loppu(20tkm)takana,ajaminen keulimista,kiihdytyksiä ja matka ajoa.

    • Ray.

      Lähenee vaihtokuntoa, kun alkaa olla toistuvaa kiristystarvetta. Tai kun voi nostaa takarattaalta (takaosasta) niin, että hampaiden pohjaan jää rakoa. Arvatenkin rällätys lisääntyy silloin myös.

      Itse ajanut 15 tuhatta käytettynä ostetulla 500-kuutioisella enkä tiedä milloin ketjut lie vaihdettu (nyt mittarissa noin 50 tkm). Ei ole tarvinnut säätää kertaakaan eikä ketjujen liikevara ole muuttunut havaittavasti. Arvaan että tuollaiset 30 ... 40 tkm ketjuilla pääsee, kun ei revittele liikoja, rasvaa vaikka 500 km välein eikä ajele pääosin soralla.

      Itse en viitsi edes ketjuja pestä, uskon että liiat hiekat lentää öljyjen mukana. Siistit on silmämääräisesti ainakin, kun pyyhkäisen aina rasvauksen jälkeen rätillä.

      • Ööörum

        RiDE:n testin mukaan Bel Ray -ketjuöljyt kuuluivat kategoriaan vältettävät.


    • mie vuan

      30-45tkm väliin ja pyörinä on ollut viime vuosina tehokkaita laitteita ja nykyään on hayabusa, jossa on toiset ketjut/rattaat ja kilsoja 72tkm. Ekoilla ajoin 35tkm ja olivat ihan ajettavat vielä, mutta en uskaltanut lähtee niillä reissuun joten laitoin uudet. Varmaan keväällä pitää uusia paketti, vaikka vielä ei edelleenkään ole ongelmia.
      Öljynä olen yleensä käyttänyt kahta eri merkkistä. Repsol ja Shell on olleet hyviä, mutta Castrolista en oikein pidä, kun se tuntuu olevan sellasta kamaa, että aina on ketjut kuivana ja vanne öljyssä...
      Yleensä kun rasvailee ahkerasti ja muistaa että ei kiri ketjua liian tiukalle, niin kestävät kyllä todella hyvin. Monessa huoltokirjassa on laitettu väärin ketjujen kiristys, kun siinä käsketään nostamaan (jos on) pyörä keskituelle ja sitten se pari senttiä klappia. Ei oleoikein, varsinkin jos ajaa 2 päällä ja vielä enemmän väärin jos tulee muuta painoa lisäksi. Aina pitää kokeilla ketjun kireys kuormattuna. Silloin siellä pitää olla se pari senttiä klappia. Hiukaan liian löysällä oleva ketju ei ole niin paha kuin vastaavasti tiukalla oleva.

    • mie vuan

      kysymykseesi on että jos ketju sormin vetäen nousee takarattaalta, niin vaihto on aiankin lähellä. Samoin jos ketjusta puuttuu niitä o-renkaita. Ja myös jos ruostetta alkaa ilmestyä omituisiin paikkoihin joko ketjussa tai sitten vanteelle yms.
      Myös jos ketjut pitävät melua on se merkki että ei istu enää rattaiden pääle hyvin. Joskus tosin kuiva ketju tai jos käyttää ketjuvahoja saattaapi ilmetä melua ketjuista, mutta se on ennemmiki sellasta kohinaa...

    • ktm400

      Ketjut vaijtoon, kun ovat venyneet niin, että kiristysvara loppuu. Itte vaihdan aina ketjut ja rattaat samaan aikaan. did ketjuista -10% sai tuolta paripäiväää sitten.. www.biketema.fi

    • Vedä takarattaalta ketjuja taaksepäin jos nousevat reilusti hampailta irti on vaihti edessä.
      Kaikki vaihtoon muuten risat rattaat syö uudet ketjut heti entisiksi.
      AINA KOKO PAKETTI UUSIKSI, RATTAAT SEKÄ KETJU.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe