UINTI ja Cooper

taulukot

Ystävällisesti pyydän:
Missä olisi järjellinen taulukko uinticooperin tuloksista?

Kiitos avusta.

8

2480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kampela

      Sivulla uimarit.fi/uinti on ainakin jonkilainen taulukko.

      Järjellisestä en tiedä, uintitekniikka vaikuttaa kuitenkin niin paljon tulokseen.

      • ei uimaan

        sen idioottimaisempaa ei ole kuin "uinticooper". Sillä ei pysty mittaamaan keskivertoihmisen kunnosta yhtään mitään. Uinnissa tekniikan osuus uintituloksesta on niin suuri ettei kuntotekijät vaikuta käytännössä lainkaan. Vertaan esimerkiksi itseäni: ikä 56 v, juoksemaan en pysty, hukun 25 metrin altaan välillä 3 kertaa. Hiihtämään pystyn helposti 16-18 km tunnissa ja enemmänkin (lenkkivauhtia), pyöräilemään 10 km alle 15 minuutin, mutta uinnissa olen alle kaiken arvostelun. Ja ainoa syy "huonoon" kuntoon on tekniikan puute uinnissa.


      • ei uimaan kirjoitti:

        sen idioottimaisempaa ei ole kuin "uinticooper". Sillä ei pysty mittaamaan keskivertoihmisen kunnosta yhtään mitään. Uinnissa tekniikan osuus uintituloksesta on niin suuri ettei kuntotekijät vaikuta käytännössä lainkaan. Vertaan esimerkiksi itseäni: ikä 56 v, juoksemaan en pysty, hukun 25 metrin altaan välillä 3 kertaa. Hiihtämään pystyn helposti 16-18 km tunnissa ja enemmänkin (lenkkivauhtia), pyöräilemään 10 km alle 15 minuutin, mutta uinnissa olen alle kaiken arvostelun. Ja ainoa syy "huonoon" kuntoon on tekniikan puute uinnissa.

        Allekirjoitan täysin tuon kommentin. Itselläni mielestäni hyvä kunto ja uintiakin ihan harrastemielessä harrastanut. Mutta en ole opetellut täydellistä käännöstä altaiden päissä. Jolloin olen huomannut että pelkästään se tekee jotain neljänneksen lisää matkan kestoon. Uiminen sinänsä onnistuu hyvin.(Lähinnä vapaalla tyylillä)


      • uomarimaatuska
        sfinski80 kirjoitti:

        Allekirjoitan täysin tuon kommentin. Itselläni mielestäni hyvä kunto ja uintiakin ihan harrastemielessä harrastanut. Mutta en ole opetellut täydellistä käännöstä altaiden päissä. Jolloin olen huomannut että pelkästään se tekee jotain neljänneksen lisää matkan kestoon. Uiminen sinänsä onnistuu hyvin.(Lähinnä vapaalla tyylillä)

        olen 49v. 75-kiloinen täti joka osaa uintitekniikan hyvin. Ensimmäinen kilsa taittuu 22 minuutissa uiden 50 ritaa ja 50 vapaata vuorotellen. kolme kilsaa uin hyvän rytmin saatuani n. 67 minuutissa, viimeinen tonni vapaauintia kun hyvä rytmi ja hengitys on löytynyt.

        Juoksemaan en pysty lainkaan, hölkkäämään ehkä 500 metriä paksuilla jaloillani.

        Onko siis kunto hyvä vai huono, en isaa sanoa. Tosiaa vanha hyvä tekniikkaoppi siivittää uintiani ja paksut läskijalkani kelluvat mukavasti perässä!


      • coperuimari
        ei uimaan kirjoitti:

        sen idioottimaisempaa ei ole kuin "uinticooper". Sillä ei pysty mittaamaan keskivertoihmisen kunnosta yhtään mitään. Uinnissa tekniikan osuus uintituloksesta on niin suuri ettei kuntotekijät vaikuta käytännössä lainkaan. Vertaan esimerkiksi itseäni: ikä 56 v, juoksemaan en pysty, hukun 25 metrin altaan välillä 3 kertaa. Hiihtämään pystyn helposti 16-18 km tunnissa ja enemmänkin (lenkkivauhtia), pyöräilemään 10 km alle 15 minuutin, mutta uinnissa olen alle kaiken arvostelun. Ja ainoa syy "huonoon" kuntoon on tekniikan puute uinnissa.

        se on yksi ihan kelvollinen väline arvioida oman kunnon kehitystä. Mutta tekniikka painaa varmasti paljon asiassa.

        Ihmettelimme kavereiden kanssa kuitenkin asteikkoa. 10 vuoden ikähaarukat on aika isoja, jos 40- tai 49-vuotias ui saman matkan samalla tekniikalla, niin ovatko he muka ikä huomioiden samankuntoisia? Vielä ihmeellisempi juttu: meitä on kolme äijänkörilästä, jotka käymme usein kimpassa uimassa. Pituudet on 10 cm tarkkuudella samat, yksi painaa 150 kg, toinen 90 ja meikäläinen siinä välissä 110. Kukaan ei olla mestariuimareita, vedetään rinulia pää pystyssä ja ilmeisesti aika samankaltaisella tekniikalla kaikki. Kokeiltiin joku viikko sitten cooperia, kun altaassa oli kivasti tilaa. No, se kukkakeppi veti 450 m, me kaksi muuta melkein sama, minä vähän yli ja kaveri vähän alle 370. Ei kovin kaksisia tuloksia siis. Mutta alettiin funtsia, että jos kaveri kerran painaa 40 kg meikäläistä enemmän, niin eikö se meinaa sitä, että sillä on aika tavalla kovempi kunto kuin mulla, jos kerran pääsee melkein samaan tulokseen?


    • Jorma_

      Annan kyllä uinnin haukkujille kritiikkiä! Jos ei osaa uida ollenkaan ja haukkuu uinticooperia idioottimaisimmaksi, niin voi kyllä katsoa peiliin. Uinnissa merkitsee tekniikka paljon ja en ole itsekään uintia urheiluseurassa harrastanut, mutta tekniikan suuri merkitys ei tarkoita sitä, että uinticooper olisi typerä. Se mittaa nimenomaan uintikuntoa!! Sitäpaitsi uintitaito voi olla selviytymisen kannalta joskus ratkaiseva. Ja missä lajissa tekniikalla olisi vähäinen merkitys? Hiihto? No siinähän on suuri merkitys tekniikalla ja välineillä. Entäpä yleisurheilulajit.. no niissä on tekniikalla valtava merkitys. Esim. 100 m juoksussa hyvällä tekniikalla saa nopeasti sekunnin pois ajasta ja moni muu laji aiheuttaa vielä suurempia ongelmia tekniikan puuttuessa, kuten moukarinheitto.

      Toki jos puhtaasti hapenottokykyä haluaa mitata, niin uinti ei siihen paras ratkaisu ole, muttei kyllä ole hiihtokaan. Lenkkeilyllä voidaan mitata melko hyvin, mutta kaikessa vaikuttaa tekniikka.

      • epätoivoton

        Olen samaa mieltä. Uinnissa toki tekniikka vaikuttaa paljon, mutta ei se merkityksetöntä ole hiihdossakaan eikä edes juoksussa. Sen lisäksi eri lajit sopivat yksinkertiasesti eri tavalla toisille ihmisille fyysisten ominaisuuksien tai harjoitettujen tai opittujen taitojen vuoksi.

        Esimerkiksi itse juoksen ihan kelpo vauhtia kuntoilijaksi, mutta hiihdossa tekee tiukkaa päästä keskitason vauhtiin. Ja uinnissa vielä tiukempaa. Se on miten tehot on kropassa jakautunut, millaisilla liikeradoilla raajat ja muu elimistö toimii. Ittelle sopivassa lajissa tekniikka tulee helposti luonnostaan. Hankalammassa sitä voi parantaa, mutta kovalle tasolle ei pääse koskaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      132
      948
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe