Se, mitä adventistit eivät mieluusti kerro - monen muun tässä artikkelissa kerrotun asian lisäksi - on se, että historiansa alkuvaiheessa he kielsivät kolminaisuusopinkin ja eräät heistä kielsivät Kristuksen jumaluudenkin, aivan kuten jehovantodistajat myöhemmin (jehovantodistajien kulttiliike ei ole erkaantunut 7. pv. adventismista, mutta yhteistä historiaa kummallakin liikkeellä silti on). Pelastusopillisiin erheisiin liittyy käsi kädessä yleensä kristologiset ja Jumalaa koskevat harhaopit, joiden katsotaan yleisesti olevan rajana klassisen aidon kristinuskon ja harhaoppien sekä kulttien välillä. Kolminaisuusoppi ja Kristuksen kaksiluonto-oppi (Kristus tosi Jumalana ja tosi ihmisenä) ovat tällaisia perinteisiä yleisesti hyväksyttyjä koetinkiviä kristillisyyden oikeaoppisuutta arvioitaessa. Klassisessa kristillisessä uskonopissa Kristus Jeesus on tosi Jumala ja tosi ihminen. Yleistä on, että jos lahkoliikkeellä on pelastusopillisia erheitä ovat ne käsi kädessä kristologisten harhaoppien kanssa. Tämä pätee adventismiinkin: tutkiva tuomio, sapatti ja ruokasäännöt ovat evankeliumin armolle ja vapaudelle vieraita pelastusopillisia sivukeskuksia ja näiden lisäksi adventismi sekä jehovantodistajat opettavat Raamatulle vierasta kristologiaa. Ellen G. Whiten ja adventismin (sekä jehovantodistajien kultin mukaan) ylienkeli Mikael on Kristus. Adventistit ja jehovantodistajat samastavat ylienkeli Mikaelin ja Kristuksen, toisin sanoen Kristuksen tosi Jumaluus luomattomana ikuisena Sanana joutuu vesitetyksi ja kiistetyksi. Vaikka adventistit jehovantodistajista poiketen hyväksyvät virallisesti kolminaisuusopin liikkeensä varhaisvaiheen kirjavampien käsityksien jälkeen ei kolminaisuusopin hyväksyminen silti "pelasta" adventismia areiolaistyyppisestä kristologisesta erheestä, joka on selvässä jännityksessä adventismin muutoin hyväksymän Kristuksen jumaluuden kanssa (adventistien kolminaisuusoppi edustaa antiokialaisen koulukunnan ekonomistista tulkintalinjaa, eikä läntisen tradition ontologista, alkujaan aleksandrialaista traditiota). Kuten adventistipioneerit James White, Uriah Smith sekä useat muut niin myös EGW opetti tosiasiallisesti areiolaisittain Kristuksen olevan jumaluudeltaan vähempi. On myös vakava erhe samastaa Kristus luodun olennon, ylienkelin kanssa. Raamattu ei koskaan väitä ylienkeli Mikaelia Kristukseksi eikä päinvastoin.
Esimerkiksi Dan.10:13 puhuu Mikaelista yhtenä enkeliruhtinaista, joka tuli Danielin avuksi. Mutta EGW:lle tämä Raamatun sanallinen, kirjaimellisesti ymmärretty merkitys ei kelpaa, vaan EGW väittää:
"For three weeks Gabriel wrestled with the powers of darkness, seeking to counteract the influences at work on the mind of Cyrus; and before the contest closed, Christ Himself came to Gabriel's aid." -Prophets and Kings (Profeetat ja kuninkaat) s.572
http://www.argumentti.fi/adventismi/adventismi_tutkivatuomio_ellenwhite.php?id=40
Adventistit kolminaisuusopin kieltäjinä?
9
269
Vastaukset
- Muuan veli
samalla tavalla kuin luterilaisetkin. Käsitykseni kolminaisuudesta ei poikkea luterilaisen kirkon käsityksestä. Kuulun virallisesti adventtikirkkoon. En ole koko adventtiseurakuntaan kuulumiseni aikana kuullut yhdenkään papin suusta minkäänlaista kolminaisuuden kieltävää ajatusta. Jos historiaa luetaan, niin onhan näitä yllättäviä mielipiteitä aikoinaan esitäneet jotkut johtavat kirkonmiehetkin! Niistä kuitenkin halutaan vaieta. Tosiasia on se, että perustavaa laatua olevissa uskonkohdissa adventistit ovat samaa mieltä kaikkien historiallisten protestenttien kanssa. Tämä antaa heille mahdollisuuden kuulua historiallisiin protestanttisiin kristittyihin. Nämä ajatukset tulivat kesäasukkaan mieleen, kun lomalta kaupunkiasuntoon tulin piipahtamaan.
- se selviaa seuraavasta oso...
http:// vision of paul
tai: http://www.betemunah.org/
-voi pojat, alkaa lahteko laumaliikkeisiin tutkimatta!
.on surin virhe menna mukaan kun muutkin menevat!- Näin on
Hyvin uskon tiellä kolminaisuuden suhteen pysysvät, kun lukevat luterilaisen kirkon katekismuksen. Siinä ei Mikaelia korosteta kolminaisuuden yhteydessä. Näin on hyvä ja myös Raamatun opetuksen mukaista. Saman voin vakuuttaa vaikka adventtikirkon "sapattiläksyn" yhteydessä!
Todella, kun rukouksen hengessä luetaan Dan tai
Joh.Ilm., niin selkiää, että Miiakel on Jeesuksen
adjutantti.
Oikeastaan pääesikunnan ylin päällikkö.
Ja Israelin sotajoukkojen näkymätön ylikomentaja.
- Seraja-m55
Itseasiassa adventtiuskossa jumaluuden kolminaisuus tulee hyvin kirkkaasti esille samoinkuin Jeesuksen täydellinen jumaluus.
Kun Adventtikirkossa uskotaan Jeesuksen jumaluuteen, joka on yhtenevää hänen Isänsä jumaluuden kanssa siinä, että hänelläkään, kuten hänen Isällään ei ole mitään alkua, vaan hän on ollut olemassa AINA JA IKUISESTI MENNEISYYDESSÄ, niin en voi nähdä missään sen täydellisempää Jeesuksen Jumala-käsitystä. Itseasiassa, tiedossani on, että kovin monissa muissa kirkkokunnissa Jeesuksen jumaluus nähdään kovin rajallisena kun uskotaan, että hän on jossain vaiheessa Isästään syntynyt. Sellaiseen me emme usko vaan hänen ikuiseen olemiseensa.
Tuliko tämä nyt selväksi? Minulle se ainakin on perin selvää siten, että siinä ei jää mitään heikennystä Jeesuksen jumaluuteen nähden.
Jos vaikka Ellen Whitella on hyvin alussa saattanut, ehkä olla muita käsityksiä, johtuu se vain hänen aiemmasta uskonsuuntauksestaan, baptistiuskostaan ja ajasta ennen hänen profeetallista armolahjaansa. Hänkin kuitenkin sai armon kulkea valosta valoon ja hän otti kaiken uuden jumalallisen valon vastaan kiitollisena.
Tässä kohden taas vastustajillamme näyttää olevan tietoa, jota ei esim. meikäläisellä, 30 vuotta mukanaolleella todellakaan ole.
Esität seuraavien totuuksien olevan armolle vieraita, mutta olet väärässä.
- Tutkiva tuomio on itseasiassa pelastuvien tutkimista taivaan joukkojen ollessa todistajakuntana. Eikö siinä ole valtava armo, kun on kyse Kristuksen armouhrissa pelastuvien asioiden tutkimisesta?
- Sapatti on, ei vain luomisen muistopäivä vaan samalla Jumala suurten tekojen muistopäivä. Eikö suurin Jumalan teko ole Ristin Sovitus Kristuksessa Golgatalla? Senkin muistoksi Jumala/Kristus lepäsi, tosin kuolonunessa sapatin. Näinollen sapatti on myös ja varsinkin Kristuksen veriuhrin muistopäivä - VALTAVA ARMON PÄIVÄ!!!
- "Ruokasäännöt". Laitin heittomerkkeihin, koska paljon oikeampi ilmaisu on sanoa, että koska Jumala on armollinen lopunajan seurakunnalleen, on hän antanut meille, meitä suojelevaa terveysinformaatiota välttääksemme tarpeettomia sairauksia. Eikö tämä ole tarpeellista armoa? Sairaalammehan ovat tupaten täynnä ihmisiä tänä aikana ja paljolti siksi, että he eivät paljon ole piitanneet terveellisestä ravitsemuksesta.
Joten - olet kauttaaltaan väärässä ja eksytetty.
Miikael-kysymyksestä en juuri kuule mitään kirkossamme, mutta sitäkin enemmän vastustajiltamme.
Vaikka minä edustan sitä kantaa, että en usko ylienkeli tai enkeliruhtinas Miikaelin olevan yhtäkuin Jeesus vaan uskon Jeesuksen toimineen tämän ylienkelin kautta, niin ei kukaan näe uskossani mitään väärää ja saan edelleen toimia seurakuntamme vanhimpana. - ::::::::::::::::
Jumala on Yksi, ei kolme. Ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan.
Sehän on vanhaa historiaa, että adventismin alkuvaiheessa monet ryhmän johtajista tai pastoreista edustivat areiolaista tai puoliareiolaista kantaa.
Kirjoitus on kuitenkin harhaanjohtava käyttäessään muotoa "he" niinkuin tämä koskisi koko kirkkoa, koska kirkon vaikuttajien joukossa oli myös perinteiseen kolminaisuuten uskovia. Muodostuihan kirkon jäsenistö monista eri kirkkokunnista tulleista henkilöistä.
Adventtikirkolla ei myöskään alkuvaiheessa ollut mitään vahvistettua opetusta jumaluudesta tai kristologiasta eikä aiheesta kovin usein kirkon julkaisuissa kirjoitettu (ehkä siksi, että jäsenistön piirissä oli eri kantoja).
Syy siihen, että kolminaisuutta vastustaneiden ryhmä oli alussa varsin suuri löytyy koko Pohjois Amerikan kristillisyyttä 1800 -luvulla muokannesta restorationistisesta (restorationism) liikkeestä, joka pyrki alkuperäisiin kristillisiin ihanteisiin ja oppiin. Liike synnytti useita yhteiskunnallisia uudistuliikkeitä (orjuuden vastustuksesta, naisten aseman parantamiseen) ja myös useita kirkkokuntia. Yhtä näistä kutsuttiin nimellä Christian Church tai Christian Connexion ja jostakin syystä Connexioniin kuuluvat muodostivat varsin vahvan osan niin milleristisestä liikkeesä kuin varhaisesta sapattia pitävästä adventismistakin.
Jonkun arvion mukaan jopa parikymmentä prosenttia milleriläisistä tuli Connexion taustasta (loput baptisteista, metodisteista, presbyteerikirkosta jne.) samoin kuin kaksi nykyisen adventismin synnylle keskeisintä henkilöä, James White ja Joseph Bates. Useimmille Connexionilaisille kolminaisuus ei ollut alkuperäistä kristillisyyttä, koska heidän käsityksensä mukaan määriteltiin vasta 300 -luvulla.
Mutta areiolaisuus kummitteli myös perinteisissä kirkoissa. Esimerkkinä Ralph Waldo Emmersonin (congregationalisti?) antitrinitaarinen puhe Harwardin teologisen tiedekunnan päättäjäisissä v. 1838. Mutta kolminaisuutta kyseenalaistaneita merkittäviä kirkonmiehiä oli näihin aikoihin paljon.
Olen samaa mieltä aloituskirjoituksen kanssa siitä, että kristologiset harhat liittyvät pelastusopin erheisiin. Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että isien syntejä ei Uuden sen enempää kuin Vanhankaan Testamentin mukaan lasketa lasten päälle ja kun Adventtikirkko, alkaen 1880 -luvulta on niin pelastusopissa kuin kolminaisuusopissa siirtynyt perinteisten protestanttisten määritteiden puolelle, ei sillä, mitä muutamat adventistit aikanaan opettivat ole suurta merkitystä.
Adventistit eivät, ehkä muutamaa harvaa ja harhaantunutta lukuunottamatta, myöskään yhdistä adventtia edeltävää tuomiota tai sapattia pelastusoppiin.
Pelastus on yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Kristuksen kautta. Tämä on kunnon adventismin ja kaiketin myös kunnon protestantismin ytimessä. Jos joku muuta opettaa niin harhassa on ja pahan kerran.
KaiOn ratkaisevan tärkeää tietää ja ymmärtää, että
adventismin kolminaisuusoppi todellakin on eri
lähteestä kuin kristillinen kolmiyhteysoppi!
Valekristillisyys on taitavaa kuin väärä raha!!
Kiitos JaKo!!!
## Kuten adventistipioneerit James White, Uriah Smith sekä useat muut niin myös EGW opetti tosiasiallisesti areiolaisittain Kristuksen olevan jumaluudeltaan vähempi.
On myös vakava erhe samastaa Kristus luodun olennon, ylienkelin kanssa.
Raamattu ei koskaan väitä ylienkeli Mikaelia Kristukseksi eikä päinvastoin. ##Olet siis sitä mieltä, että kun joku adventisti joskus yli sata vuotta sitten opetti jotakin väärää niin se maailmanloppuun asti leimaa kaikki adventistit, myös ne, jotka eivät heidän tavallaan usko...
Ja kun nämä satavuotiaat synnit ovat näin tärkeitä paljastuksia niin lienevät niin suuria, ettei niistä voi parannustakaan tehdä ja mieltä muuttaa?
Olenko siis virheellisesti uskonut, että seuraavat sanat koskisivat myös areiolaisuuden taakseen jättänyttä?
"Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää se saa armon..."
Kai
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1491737
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111571Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va291196Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931131- 83991
- 74951
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta351923- 61798
- 49771
- 50766