Milloin Suomessa on alettu käytää nimitystä "baari" tavallisista ravintoloista, jotka käytännössä ovat juomaravintoloita?
Tiedän toki, mitä sana "baari" oikeasti tarkoittaa. Mutta omassa nuoruudessani (1960-70-luvuilla) "baari" oli lähinnä kahvila tai kulmakuppila ("kuppilakin" viittasi kahvikuppiin eikä "viinakuppiin").
Onko teillä käsitystä, milloin nämä sanat ovat muuttaneet merkityksensä ainakin "nuorten" puhekielessä? Minusta vielä 1990-luvun lopulla "baari" ei tarkoittanut juomaravintolaa.
Baari?
18
2391
Vastaukset
- Maitobaari
Oletko ihan varma, että tiedät mistä sana baari tulee ja mitä sillä on alun perin tarkoitettu?
- Milloin?
Kyllä olen "ihan varma". Ja jos en olisi, asia olisi helppo selvittää esim. Wikipediasta.
- Jokainen hakee juomansa itse
on jossain vaiheessa korvannut esim. sanat kapakka, rafla ja kuppila. Näitä käytettiin silloin kun itse vielä anniskelumestoissa luuhasin.
Kunnes toisin todistetaan, pidän kysymystäsi harhaisena. Voitko mainita esimerkkejä teksteistä, joissa "baari" tarkoittaa tavallista ravintolaa? Jos ilmiö on yleinen, esimerkkejä varmaan löytyy netistäkin runsaasti.
Käytännössä kulmakuppilat ovat nykyisin usein keskiolutbaareja. Tämä ei merkitse, että "baari" tarkoittaisi ravintolaa, vaikka jostain kuppilasta saisi jotain ruuaksi väitettyä. Vanha merkitys, jossa "baari" on ravintolan osa, on toki sekin käytössä.
Jos sekaannuksia syntyy, niin ehkä niitä syntyy ennen muuta niiden mielessä, jotka eivät juuri käy ravintoloissa syömässä vaan kittaavat keskiolutta niissä baareissa, joissa heille satutaan myymään, ja haaveilevat ravintolan baariin, baaritiskin ääreen pääsystä. :-)- "Milloin?"
Kuten kysymyksestä ilmeni, ei niinkään tarkoitettu kirjallisia esityksiä, vaan puhekieltä. On lähes sääntö, että nuore(hko)t puhujat sanovat pikemmin "lähdetään baariin" kuin "lähdetään kapakkaan/pubiin/raflaan/ravintolaan" tarkoittaessaan lähinnä "kaljalle" tai muuten "ryyppäämään" lähtemistä.
Ehkä harhaisuuteni erilaisesta kielenkäytöstä juontuu siitä, että minulla on myös oikeita "puhesuhteita" ihmisiin eikä vain "kirjallisia" kontakteja, kuten joillakin.
- vaikutusta?
Vastaat itse kysymykseesi (milloin?) aika tarkasti, jos kykenet ajoittamaan muutoksen tälle vuosikymmenelle. En siis puutu siihen.
Ehkäpä nuoret ovat oppineet englanninkielisistä sarjoista ja elokuvista käyttämään sanaa 'baari' alkoholijuomia anniskelevista paikoista. Englannin kielessähän sana 'bar' ei tarkoita mitään kahvilaa, vaikka suomen 'baari' sitä aikoinaan yleisesti tarkoittikin.
Retroilun merkeissä Helsingin Kampissa on nykyisinkin kahvila, jonka nimenä komeilee 'Valion baari'. Nimi on jopa kirjoitettu vanhahtavalla kirjasintyylillä aidon vaikutelman luomiseksi. Olen nuorena istunut lukemattomia kertoja Valion baareissa eri puolilla Helsinkiä.
Kun sana 'baari' poistui kahviloiden nimikylteistä, sille kehittyi uutta käyttöä nuorten keskuudessa. (Ihan hihasta vedettyä tarinaa; ei mitään tieteellistä näyttöä!) - Eihän_tästä_ollut_kyse
Eikö se bar tarkoita sitä pitkää juottolan pöytää mitä pitkin tuoppi 'lähetetään' asiakkaalle(kuin lännen kuvissa)
- BeeDee
No ei todellakaan tarkoita! Siis alunperin.
Alunperin "bar" oli se este, joka erotti baarin asiakkaat henkilökunnan työskentelytiloista (ja juomista). Baarissa juomat ja ruoka-annokset tarjoillaan tämän nykyään baaritiskiksi kehittyneen esteen yli.
Onhan nykyään myös jokainen räkälä, jossa pienikin tanssilattia komeasti "Yökerho".
- jimppa_
Voisitko vastata kysymykseeni tässä keskustelussa?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/13503175/kerro-edes-genre
- essonbaarissa1
Itse muistan kyllä jo 90-luvun alkupuolelta että sanaa "baari" käytettiin nimenomaan kaljapaikoista. Mutta vanhempi polvi puhui silloin mm. "Esson baarista" joka viittasi ilmeisesti Esso-nimiseen ketjuun joka oli huoltoasema/kahvila. Olenko oikeassa? Mainoksen mukaanhan Esso oli se ainoa oikea..
- 957
Joo. Ennen oli "essonbaareja" Moottoriöljyä vahvempaa ei saanut, eikä tarvinnutkaan.
Siellä me vanhat pierut istuttiin kehuskelemassa misukoita ja nokioita, ja oliko ne tupelexit vai ei
- sanan.alkuperä
Ruotsin kielellä bar ja suomeksi baari.
Yhdistettynä näin barbaari.
No nyt tiedämme, mistä tuokin sana tulee. - Muistelias
En jaksa lähteä hakemaan netin syövereistä vahvistusta joskus omaksumalleni ”tiedolle”, jonka mukaan baari-sanan taustalla väijyvä englannin sana ”bar” viittaa entisaikojen saluunoiden edustalle pystytettyyn vaakasuoraan tankoon (parruun, puomiin tms.), johon janoiset saivat vierailunsa ajaksi sitaista hewoisensa. Tämän tulkinnan saa vapaasti vahvistaa tai kumota.
- Toinenbootsi
Minä taas muistelen että se oli tiskin alaosassa oleva tanko mihin sai sijoittaa toisen bootsin.
https://goo.gl/Gx2XsK
- huimaero
Se 60-luvun kahvila oli kylläkin paari eikä mikään baari. Olipa sitten Valion tai Esson tai kenen hyvänsä.
- Baaristapaareilla
No syrjäkylillä puhutaan baarista vieläkin paarina. Ja banaanista panaanina. Ja kyllähän moni baariin mennyt tarvitsisi usein kyytiä baarista pois paareilla kannettuna. Eipä siinä mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 61920
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111833Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla263785- 55722
- 50638
- 57580
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai45566Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k93566- 22546
- 77544