Skiket

Ostin minäkin uutuuden huumassa skiket. Kävin rullaluistimilla sauvojen kanssa lenkillä jopa 50km. Skikeillä kitka on suurempi mielestäni, kuin suksilla. Nyt 10km melkein riittää. Alamäkilöissäkin pitää koko ajan tehdä työtä. En suosittele huonokuntoisille.

51

13133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laittamaan

      ilmaa renkaisiin. Ei ole enään läheskään yhtä raskasta.

      • Tuolta hiihto palstalta sain saman neuvon. Kun ostin skiket kaupasta niin kauppiaskin pyysi kertomaan kokemuksia. Sen verran uusi tuote se heillekkin on. Itse laitoin lokarit niihin. Ensimmäisellä lenkillä ne hävisivät kaikki. Kuvien mukaan olin ne kiinnittännyt. Koska minulla on aikuisen miehen kenkä, niin kenkä painoi etulokaria ja jarrutti vauhtia. Siirsin pyörää eteenpäin. Ensin tuntuu ainakin oudolta, kun kenkä on kiinni edestä ja takaa. Mutta meinaan jatkaa skeillä, sillä rullaluistimilla meno on liian helppoa ja siinä kuluu liikaa pyöriä. Rullasuksilla olen joskus kokeillut ja kaatunnut. Niissä ei ole jarruja. Nyt lähen liikkeeseen kysymään, mistä saan pumpun, missä on mittari samassa.


      • anssi.p kirjoitti:

        Tuolta hiihto palstalta sain saman neuvon. Kun ostin skiket kaupasta niin kauppiaskin pyysi kertomaan kokemuksia. Sen verran uusi tuote se heillekkin on. Itse laitoin lokarit niihin. Ensimmäisellä lenkillä ne hävisivät kaikki. Kuvien mukaan olin ne kiinnittännyt. Koska minulla on aikuisen miehen kenkä, niin kenkä painoi etulokaria ja jarrutti vauhtia. Siirsin pyörää eteenpäin. Ensin tuntuu ainakin oudolta, kun kenkä on kiinni edestä ja takaa. Mutta meinaan jatkaa skeillä, sillä rullaluistimilla meno on liian helppoa ja siinä kuluu liikaa pyöriä. Rullasuksilla olen joskus kokeillut ja kaatunnut. Niissä ei ole jarruja. Nyt lähen liikkeeseen kysymään, mistä saan pumpun, missä on mittari samassa.

        Ostin mittarilla varustetun pumpun. Kotona katsoin rankaan paineita. Ne oli 2. Siis kaupasta myytiin vehkeet puolivalmiina. Ohjeet sanovat, että renkaiden paine pitää olla 7. Ei siis ihme, että poika meinasi hyytyä ja juoksija meni ylämäessä ohi. Kävin sanomassa kaupassa, että kannattaa myydä vehkeet oikeilla paineilla, jos haluaa, että ihmiset ostaa niitä. Eivät varmasti osta, jos kaduilla näkyy hitaasti meneviä luistelijoita. Sitten ostaavat, kun näkeevät, että niillähän on ihan helppoa liikkua.


      • Anttiqwer
        anssi.p kirjoitti:

        Ostin mittarilla varustetun pumpun. Kotona katsoin rankaan paineita. Ne oli 2. Siis kaupasta myytiin vehkeet puolivalmiina. Ohjeet sanovat, että renkaiden paine pitää olla 7. Ei siis ihme, että poika meinasi hyytyä ja juoksija meni ylämäessä ohi. Kävin sanomassa kaupassa, että kannattaa myydä vehkeet oikeilla paineilla, jos haluaa, että ihmiset ostaa niitä. Eivät varmasti osta, jos kaduilla näkyy hitaasti meneviä luistelijoita. Sitten ostaavat, kun näkeevät, että niillähän on ihan helppoa liikkua.

        Epäilen, ettei sinulla rengaspaineet tosiasiassa olleet 2.. Nimittäin silloin, kun mittarin laittaa venttiiliin, renkaasta aina karkaa vähän ilmaa sihauksen kanssa JA kun on kysymys 7 barin paineesta ja ilmamäärä on niin pieni kuin on, pelkkä sihaus riittää pudottamaan paineen todella alas. Siinä sitä on värkkäämistä huoltoasemalla, että miten sinne renkaaseen saa jäämään 7 baria. Itse olen tehnyt niin, että pistän pikkusen yli ja vetäisen letkun mahd. nopeasti irti.. :-) SKIKET on minusta hyvät värkit - hieno laji !


    • ulkoilija ja rullaaja

      skiket vähän niinkuin tv-shop tuote. Kaappiin ne on kai monella jäänyt, niitä kun en koskaan, enkä missään ole kenelläkään käytössä nähnyt. Olen niitä itsekin koittanut ja todennut ettei mitään järkeä, ne ei mitenkään ole rullaluistinten veroiset.

      • jaaaas

        "ne ei mitenkään ole rullaluistinten veroiset."

        Millä tavoin? Onko tähän lausuntoon muuta perustetta kuin se, että Skiket eivät kulje niin lujaa, eikä niillä jaksa 100 km lenkkejä?

        Entä kun tavoitteena ei olekaan päästä lujaa ja pitkälle, vaan kohottaa / ylläpitää kuntoa, ottaen huomioon perisuomalaiset >10 vuotta sitten päällystetyt ja huonosti pohjustetut kulkuväylät?


      • sama taas
        jaaaas kirjoitti:

        "ne ei mitenkään ole rullaluistinten veroiset."

        Millä tavoin? Onko tähän lausuntoon muuta perustetta kuin se, että Skiket eivät kulje niin lujaa, eikä niillä jaksa 100 km lenkkejä?

        Entä kun tavoitteena ei olekaan päästä lujaa ja pitkälle, vaan kohottaa / ylläpitää kuntoa, ottaen huomioon perisuomalaiset >10 vuotta sitten päällystetyt ja huonosti pohjustetut kulkuväylät?

        että rullaluistimet ovat käytännöllisemmät. Skikeillä pystyy kuntoilemaan vaan sauvojen kanssa. Ne vie tilaa enemmän. Ne ovat kömpelömmät ja hatarammat, ei siis ketteryydestä niillä liikkuessa voi puhua. Hiekkatiellä niillä ehkä pääsee, mutta ei "maastossa". Kaikki taplaa haluamallaan tavalla, ei niitä skikejä vaan missään näy....en siis vihaa skikejä, mielenkiinnolla testasin. Haluan vaan kertoa tämän jos joku harkitseen näiden kahden eroja.


      • jaaaas kirjoitti:

        "ne ei mitenkään ole rullaluistinten veroiset."

        Millä tavoin? Onko tähän lausuntoon muuta perustetta kuin se, että Skiket eivät kulje niin lujaa, eikä niillä jaksa 100 km lenkkejä?

        Entä kun tavoitteena ei olekaan päästä lujaa ja pitkälle, vaan kohottaa / ylläpitää kuntoa, ottaen huomioon perisuomalaiset >10 vuotta sitten päällystetyt ja huonosti pohjustetut kulkuväylät?

        Rullaluistimilla tehdään paljon pitempiä lenkkejä. Itse haluan ainakin tehdä yhden ison lenkin, enkä kiertää monta kertaa illassa samaa lenkkiä. Jos vastus on suurempi, niin ei tarvii lähtee niin kauas. Ei ne minusta näin aluksi ainakaan hiekalla mentävät vempeleet ole. Luistimilla tein kaspuoleista työntöä, mutta skikeillä se ei tunnu onnistuvan, koska päälle meno jotenkin ei luonnista, kun kenkä on koko matkalta kiinni. Mutta luulisi skiken kesäharjoittelun takia tasapaino olevan oikealla suksella helpompaa.


      • ei kannata
        anssi.p kirjoitti:

        Rullaluistimilla tehdään paljon pitempiä lenkkejä. Itse haluan ainakin tehdä yhden ison lenkin, enkä kiertää monta kertaa illassa samaa lenkkiä. Jos vastus on suurempi, niin ei tarvii lähtee niin kauas. Ei ne minusta näin aluksi ainakaan hiekalla mentävät vempeleet ole. Luistimilla tein kaspuoleista työntöä, mutta skikeillä se ei tunnu onnistuvan, koska päälle meno jotenkin ei luonnista, kun kenkä on koko matkalta kiinni. Mutta luulisi skiken kesäharjoittelun takia tasapaino olevan oikealla suksella helpompaa.

        verrata tuota Skikeillä suihkimista hiihtoon. Retkiluistelu sauvoilla on jo lähellä Skikeilyä mitä potkuun tulee.

        Itselläni löytyi nopeasti tehokas tekniikka johtuen retkiluisteluharrastuksestani. Kaverini ei meinannut pysyä vielä viidenkään lenkin jälken tasapainossa.

        No ei muuta kuin liikunnan iloa sinulle!


      • ja sauvat
        ei kannata kirjoitti:

        verrata tuota Skikeillä suihkimista hiihtoon. Retkiluistelu sauvoilla on jo lähellä Skikeilyä mitä potkuun tulee.

        Itselläni löytyi nopeasti tehokas tekniikka johtuen retkiluisteluharrastuksestani. Kaverini ei meinannut pysyä vielä viidenkään lenkin jälken tasapainossa.

        No ei muuta kuin liikunnan iloa sinulle!

        Itsekin retkiluistelua harrrastaneena ihmettelen tuota sanontaasi "retkiluistelu sauvoilla". Retkiluistelussahan sauvat ovat joko takana poikittain tai edessä melkein poikittain. Niitä käytetään vaan pahojen jäämuodostelmien yms ylittämiseen. Ainakin näin ruotsalaiset ovat minut opettaneet ja he ovat harrastaneet lajia paljon kauemmin kuin Suomessa.
        Siis laitatko tosiaan sauvat näin, kuten edellä kerroin? Ja tarkoitathan retkiluistelulla luonnonjäällä tapahtuvaa retkeilyä.
        Retkiluistin sauvoissahan ei saa edes olla remmiä ranteen yli, turvallisuus syistä.
        Kerro ihmeessä lisää. Kokeilin kerran noita skikejäkin. No se siitä.
        Vai tarkoitatko sellaista jäällä tapahtuvaa luistelua kuten esim Kuopion sauva maraton talvella. Sillä taas ei ole mitään tekemistä retkiluistelun kanssa. Siellä käytetään hiihtosauvoja.


      • ei kannata kirjoitti:

        verrata tuota Skikeillä suihkimista hiihtoon. Retkiluistelu sauvoilla on jo lähellä Skikeilyä mitä potkuun tulee.

        Itselläni löytyi nopeasti tehokas tekniikka johtuen retkiluisteluharrastuksestani. Kaverini ei meinannut pysyä vielä viidenkään lenkin jälken tasapainossa.

        No ei muuta kuin liikunnan iloa sinulle!

        Viimein lähti kulkemaan. Testasin sadekelin sopivuuden. Alameässä metallinen jarrupala ei jarruta ollenkaan märällä kumilla. Jouduin hyppäämään nurmikolle. Sitten meni kumi puhki. Kävelin kotiin. Kiitos, että en lähetnnyt kauemmaksi. Nyt kotiin ei ollut, kuin muutama kilometri kävelyä.

        Mutta tästä tyylistä. Itse huomasin, että parasta mennä kuokalla vaan. Silloin meno on tehokkainta.

        Itsekkin ostin retkiluistimet keväällä. Toivottavasti pääsen testaamaan nekin syksyn jäillä. Minulla on ollut joskus pikaluistimetkin. Onko niissä yhtään mitään yhteistä.


      • Lyyli
        anssi.p kirjoitti:

        Viimein lähti kulkemaan. Testasin sadekelin sopivuuden. Alameässä metallinen jarrupala ei jarruta ollenkaan märällä kumilla. Jouduin hyppäämään nurmikolle. Sitten meni kumi puhki. Kävelin kotiin. Kiitos, että en lähetnnyt kauemmaksi. Nyt kotiin ei ollut, kuin muutama kilometri kävelyä.

        Mutta tästä tyylistä. Itse huomasin, että parasta mennä kuokalla vaan. Silloin meno on tehokkainta.

        Itsekkin ostin retkiluistimet keväällä. Toivottavasti pääsen testaamaan nekin syksyn jäillä. Minulla on ollut joskus pikaluistimetkin. Onko niissä yhtään mitään yhteistä.

        Rullaluistimilla onnistuu helpommin kuin skikeillä sellainen tyyli, jossa sauvoilla työnnetään joka toisen kerran vasemman jalan potkun kohdalla ja joka toisen kerran oikean jalan potkulla. Käytännössä näin tulee eräänlainen kolmitahti, vähän kuin valssia tanssisi: 1-vasenpotku/työntö - 2-oikeapotku 3-vasenpotku - 2-oikeapotku/työntö - 2-vasenpotku - 3-oikeapotku ja alusta eli 1-2-3 2-2-3. Mikä on tällaisen tyylin nimi? Skikeillä vauhti hidastuu vapaassa rullauksessa helpommin joten on vaikeampi ehtiä sauvoilla mukana.

        Onkos kuokka sellainen tyyli jossa työnnetään joka kerran saman jalan potkulla? Silloin lihaksisto rasittuu epätasapainoisesti jos ei välillä vaihda puolta?


      • juurikin
        ja sauvat kirjoitti:

        Itsekin retkiluistelua harrrastaneena ihmettelen tuota sanontaasi "retkiluistelu sauvoilla". Retkiluistelussahan sauvat ovat joko takana poikittain tai edessä melkein poikittain. Niitä käytetään vaan pahojen jäämuodostelmien yms ylittämiseen. Ainakin näin ruotsalaiset ovat minut opettaneet ja he ovat harrastaneet lajia paljon kauemmin kuin Suomessa.
        Siis laitatko tosiaan sauvat näin, kuten edellä kerroin? Ja tarkoitathan retkiluistelulla luonnonjäällä tapahtuvaa retkeilyä.
        Retkiluistin sauvoissahan ei saa edes olla remmiä ranteen yli, turvallisuus syistä.
        Kerro ihmeessä lisää. Kokeilin kerran noita skikejäkin. No se siitä.
        Vai tarkoitatko sellaista jäällä tapahtuvaa luistelua kuten esim Kuopion sauva maraton talvella. Sillä taas ei ole mitään tekemistä retkiluistelun kanssa. Siellä käytetään hiihtosauvoja.

        retkiluitelua suksisauvoilla, muutoin olisin kutsunut sitä ainoastaan retkiluisteluksi. Toivottaasti ei tullut paha mieli...


      • Lyyli kirjoitti:

        Rullaluistimilla onnistuu helpommin kuin skikeillä sellainen tyyli, jossa sauvoilla työnnetään joka toisen kerran vasemman jalan potkun kohdalla ja joka toisen kerran oikean jalan potkulla. Käytännössä näin tulee eräänlainen kolmitahti, vähän kuin valssia tanssisi: 1-vasenpotku/työntö - 2-oikeapotku 3-vasenpotku - 2-oikeapotku/työntö - 2-vasenpotku - 3-oikeapotku ja alusta eli 1-2-3 2-2-3. Mikä on tällaisen tyylin nimi? Skikeillä vauhti hidastuu vapaassa rullauksessa helpommin joten on vaikeampi ehtiä sauvoilla mukana.

        Onkos kuokka sellainen tyyli jossa työnnetään joka kerran saman jalan potkulla? Silloin lihaksisto rasittuu epätasapainoisesti jos ei välillä vaihda puolta?

        Itse pidän kuokkana tuota samalla jalalla tehtyä työntöä. Nimenomaan samanlailla, kuin suksillakin. Mutta tuo sinun tyylisi, että joka kerta eripuolelta valssin tahtiin. Ei sovi minulle ainakaan, koska en tunnu oppivan tanssimaankaan. Siinähän menee jalat sekaisin. Muutaman kupin jälkeen se vielä menee, mutta ei nopeasti etenevillä luistimilla. Itse olen lähtennyt siitä, että sauvoja käytän, niin kuin hiihtäessäkin. Yritän työntää joka potkulla. Pitkät liuvut. Televisiossa ja muilla neuvontakaseteilla näytetään, että pitää tehdä selkä suorana ja työntö lähtee edestä. Jostain syystä heitteleevät sauvoja taakse päin yli pään korkeudelle. Tämän takia muu yleisö vihaa luistelijoita. Itse pidän sauvoja löysästi. Käsi aukeaa nyrkistä takavaiheessa, joten sauva ei juuri nouse. Joka hiihtää enemmän, niin se vaihtaa kuokassa välillä työntöpuolta, eli siten jakaa rasitusta. Itse huomasin, että skikeillä ylämäkeen meno on melkein samaa,kuin suksilla. Kaarteissa pitää tehdä samanlailla, kuin suksella. Kanttaamalla kääntyminen ei enää onnistu.


      • ok on
        juurikin kirjoitti:

        retkiluitelua suksisauvoilla, muutoin olisin kutsunut sitä ainoastaan retkiluisteluksi. Toivottaasti ei tullut paha mieli...

        Nähdään kuitenkin myös retkiluistelun merkeissä talvella.


      • on..
        anssi.p kirjoitti:

        Viimein lähti kulkemaan. Testasin sadekelin sopivuuden. Alameässä metallinen jarrupala ei jarruta ollenkaan märällä kumilla. Jouduin hyppäämään nurmikolle. Sitten meni kumi puhki. Kävelin kotiin. Kiitos, että en lähetnnyt kauemmaksi. Nyt kotiin ei ollut, kuin muutama kilometri kävelyä.

        Mutta tästä tyylistä. Itse huomasin, että parasta mennä kuokalla vaan. Silloin meno on tehokkainta.

        Itsekkin ostin retkiluistimet keväällä. Toivottavasti pääsen testaamaan nekin syksyn jäillä. Minulla on ollut joskus pikaluistimetkin. Onko niissä yhtään mitään yhteistä.

        ""Itsekkin ostin retkiluistimet keväällä. Toivottavasti pääsen testaamaan nekin syksyn jäillä. Minulla on ollut joskus pikaluistimetkin. Onko niissä yhtään mitään yhteistä. ""

        Yhteistä on kun hommaat terät, jotka eivät ole liian pitkät(siis 45-50cm riippuen jalan koosta) ja asennat siteet siten että jalkaterä tulee pituussunnassa terän keskikohdalle(ylennsä siteet aivan liian takana) ja vielä siteet pitäisi olla klaps-tyyppiä eli käytännössa luisteluhiihtoside skatehiihtomono.


      • on.. kirjoitti:

        ""Itsekkin ostin retkiluistimet keväällä. Toivottavasti pääsen testaamaan nekin syksyn jäillä. Minulla on ollut joskus pikaluistimetkin. Onko niissä yhtään mitään yhteistä. ""

        Yhteistä on kun hommaat terät, jotka eivät ole liian pitkät(siis 45-50cm riippuen jalan koosta) ja asennat siteet siten että jalkaterä tulee pituussunnassa terän keskikohdalle(ylennsä siteet aivan liian takana) ja vielä siteet pitäisi olla klaps-tyyppiä eli käytännössa luisteluhiihtoside skatehiihtomono.

        Laatikossa oli, että ne on 47.5cm. Ostin ne side asenettuna. Koska harrastan hiihtoa muutenkin, niin ne sopii luistelumonoihin. Oletko käynnyt luistelemassa niillä pikaluistelu radalla. Sehän on sydäntalvella oikeastaan ainut paikka, missä ei ole lunta. Käännytäänkö niillä saman lailla, kuin pikaluistimilla, vai onko niilläkin oma tyyli.


      • ihan..
        anssi.p kirjoitti:

        Laatikossa oli, että ne on 47.5cm. Ostin ne side asenettuna. Koska harrastan hiihtoa muutenkin, niin ne sopii luistelumonoihin. Oletko käynnyt luistelemassa niillä pikaluistelu radalla. Sehän on sydäntalvella oikeastaan ainut paikka, missä ei ole lunta. Käännytäänkö niillä saman lailla, kuin pikaluistimilla, vai onko niilläkin oma tyyli.

        hyvänmittaiset, enimmäkseen vedän luonnonjäillä, mutta olosuhteiden pakosta myös pikaluisteluradalla, jos side on tarpeeksi edessä(jalka keskellä terää)niin normi sirklaaminen onnistuu helposti, muutenkin voi imitoida pikaluistelijoita tyylikysymyksissä.


      • Veli-P.
        anssi.p kirjoitti:

        Laatikossa oli, että ne on 47.5cm. Ostin ne side asenettuna. Koska harrastan hiihtoa muutenkin, niin ne sopii luistelumonoihin. Oletko käynnyt luistelemassa niillä pikaluistelu radalla. Sehän on sydäntalvella oikeastaan ainut paikka, missä ei ole lunta. Käännytäänkö niillä saman lailla, kuin pikaluistimilla, vai onko niilläkin oma tyyli.

        on hoidettu katukivetykset ja keskikorokkeet suojateillä kevyenliikenteen väylillä ja pyöräteillä? Onko ne jätetty korkeiksi kuten esimerkiksi tuolla Tampereella vai onko osattu hoitaa fiksusti ja kadun käyttäjiä ajatellen. Onko se Tampereen vai ihan valtakunnallinen ongelma. Haittaa tosi paljon rullaluistelijoita ja tuottaa vaaratilanteita.

        Huomasin sattumalta, että olet kaupunginvaltuutettu. http://galleria.suomi24.fi/anssi.p
        Miten on, oletko itse kaupunginvaltuutettuna Imatralla vienyt asiaa eteenpäin jollakin muotoa? Ainakin olet luistelusta ja skikkailusta kiinnostunut lukemani perusteella.


      • ei juuri..
        Veli-P. kirjoitti:

        on hoidettu katukivetykset ja keskikorokkeet suojateillä kevyenliikenteen väylillä ja pyöräteillä? Onko ne jätetty korkeiksi kuten esimerkiksi tuolla Tampereella vai onko osattu hoitaa fiksusti ja kadun käyttäjiä ajatellen. Onko se Tampereen vai ihan valtakunnallinen ongelma. Haittaa tosi paljon rullaluistelijoita ja tuottaa vaaratilanteita.

        Huomasin sattumalta, että olet kaupunginvaltuutettu. http://galleria.suomi24.fi/anssi.p
        Miten on, oletko itse kaupunginvaltuutettuna Imatralla vienyt asiaa eteenpäin jollakin muotoa? Ainakin olet luistelusta ja skikkailusta kiinnostunut lukemani perusteella.

        haittaa luistelijaa, luistimilla on helppo astua reunakivien yli, vauhtiakaan ei tarvitse juuri himmailla, tottumiskysymys pitkälti. Tärkeä etu verrattuna rullasuksiin/skikeihin.


      • Skikkailun ME-mies
        ei juuri.. kirjoitti:

        haittaa luistelijaa, luistimilla on helppo astua reunakivien yli, vauhtiakaan ei tarvitse juuri himmailla, tottumiskysymys pitkälti. Tärkeä etu verrattuna rullasuksiin/skikeihin.

        Oli kiva lueskella juttuja skikkailusta, eniten silmään pisti tuo "niillä ei pääse niin lujaa kuin rullaluistimilla" Sehän siinä parasta onkin, vauhti on turvallinen 11-13km. Tunnissa ja silti rasittuu hyvin. En voi ymmärtää mihin teillä kuntoilijoilla oikein on kiire rullaluistimilla? Ehkä joidenkin itsetunto ei vaan kestä mennä hitaasti skikellä, mutta mitä väliä. Itse ainakin nautin eniten skikellä mennä hiekkateillä, pakko myöntää ettei Espoon Rantaraitilla muista skikkailijoita näy. Ylivoimaisesti paras kuntoilumuoto, hyvään hgarjoitukseen riittää jo reilu 10km. Lenkki.
        Katsohan myös http://www.laitapuolenkulkija.com


      • Skikkaaja minäkin
        Skikkailun ME-mies kirjoitti:

        Oli kiva lueskella juttuja skikkailusta, eniten silmään pisti tuo "niillä ei pääse niin lujaa kuin rullaluistimilla" Sehän siinä parasta onkin, vauhti on turvallinen 11-13km. Tunnissa ja silti rasittuu hyvin. En voi ymmärtää mihin teillä kuntoilijoilla oikein on kiire rullaluistimilla? Ehkä joidenkin itsetunto ei vaan kestä mennä hitaasti skikellä, mutta mitä väliä. Itse ainakin nautin eniten skikellä mennä hiekkateillä, pakko myöntää ettei Espoon Rantaraitilla muista skikkailijoita näy. Ylivoimaisesti paras kuntoilumuoto, hyvään hgarjoitukseen riittää jo reilu 10km. Lenkki.
        Katsohan myös http://www.laitapuolenkulkija.com

        Minäkin olen löytänyt tämän hienon lajin :) Täytyy sanoa että tosi mukavan tuntuinen liikuntamuoto, eikä Suomen lyhentyneet talvet haittaa enää yhtään :)

        Minä olen käyttänyt skikkauksessa ihan samoja sauvoja kuin luisteluhiihdossa talvella, mutta sauvojen "pito" ei kyllä asfaltilla ole kovin hyvä, sillä terät ovat jo hieman kuluneet. Yritin laittaa myös "kumitulppia" sauvan päihin, mutta eiväthän ne siinä pysyneet alkuunkaan.

        Millaisia sauvoja muut ovat käyttäneet?


      • ......
        Skikkaaja minäkin kirjoitti:

        Minäkin olen löytänyt tämän hienon lajin :) Täytyy sanoa että tosi mukavan tuntuinen liikuntamuoto, eikä Suomen lyhentyneet talvet haittaa enää yhtään :)

        Minä olen käyttänyt skikkauksessa ihan samoja sauvoja kuin luisteluhiihdossa talvella, mutta sauvojen "pito" ei kyllä asfaltilla ole kovin hyvä, sillä terät ovat jo hieman kuluneet. Yritin laittaa myös "kumitulppia" sauvan päihin, mutta eiväthän ne siinä pysyneet alkuunkaan.

        Millaisia sauvoja muut ovat käyttäneet?

        Käytän hiihtosauvoja, mutta ovat 5cm pidemmät kuin luisteluhiihtosauvani. Timanttiviilallakos niitä piikkejä sai terotettua? (itsellä ovat yllättävän vähän kuluneet ja saahan niitä vaihtopäitäkin)


      • ei hullukaan
        jaaaas kirjoitti:

        "ne ei mitenkään ole rullaluistinten veroiset."

        Millä tavoin? Onko tähän lausuntoon muuta perustetta kuin se, että Skiket eivät kulje niin lujaa, eikä niillä jaksa 100 km lenkkejä?

        Entä kun tavoitteena ei olekaan päästä lujaa ja pitkälle, vaan kohottaa / ylläpitää kuntoa, ottaen huomioon perisuomalaiset >10 vuotta sitten päällystetyt ja huonosti pohjustetut kulkuväylät?

        kohota kuntoa skikeillä. Tunnin tai kahden kuntolenkki on sulaa hulluutta asvaltilla. Ei mihinkään pääse haloilla. Eikä kunto nouse ellei saa alle kevyitä ja mielekkäitä lenkkejä. Ja nopeasti kyllästyy kun hiki lentää.

        Ja metsässä sorallakaan ei kilometrejä tule toivotusti. Kyllä kunnon kuntolenkit jäävät ellei ole oikein hikipieru.

        Mieluummin sitten vaikka lenkkarit jalkaan ja kuntopolulle.

        Erikoisuutta ja katseita saa peräänsä skikeillä, jos sitä haluaa. No ei missitkään tuota tee skeke-peleillä. En ymmärrä. Tosin ei ole kaupungissa kauheasti skikeihin törmännyt. Kolme-neljä kertaa tänä kesänä ja se on vähän. Ja sentään ajan ajotiellä ja menen pyörätiellä joka päivä!


      • Anonyymi
        Lyyli kirjoitti:

        Rullaluistimilla onnistuu helpommin kuin skikeillä sellainen tyyli, jossa sauvoilla työnnetään joka toisen kerran vasemman jalan potkun kohdalla ja joka toisen kerran oikean jalan potkulla. Käytännössä näin tulee eräänlainen kolmitahti, vähän kuin valssia tanssisi: 1-vasenpotku/työntö - 2-oikeapotku 3-vasenpotku - 2-oikeapotku/työntö - 2-vasenpotku - 3-oikeapotku ja alusta eli 1-2-3 2-2-3. Mikä on tällaisen tyylin nimi? Skikeillä vauhti hidastuu vapaassa rullauksessa helpommin joten on vaikeampi ehtiä sauvoilla mukana.

        Onkos kuokka sellainen tyyli jossa työnnetään joka kerran saman jalan potkulla? Silloin lihaksisto rasittuu epätasapainoisesti jos ei välillä vaihda puolta?

        Luulen, että kuvaamasi tyyli on "Mogrenia". Torgny Mogren tuuppasi tasatyöntöä joka kolmannelle vapaan hiihtotavan potkulle. Maastohiihdosssa tekniikan on korvannut sauvoitta luistelu.
        Eli tasatyöntö joka potkulle Wassbergia eli Wassua, tasatyöntö johtavan jalan potkule on kuokkaa, ja tasatyöntö joka kolmannelle Mogrenia.
        Luulisin :-)


    • -rullailija-

      Tai ainakin siltä se näyttää. Olin eilen rullailemassa upeassa säässä. Yksi skikkailija tuli vastaan ja meno näytti raskaalta. Mies oli punainen ja hikinen, sauvat lipsuivat, rentous oli poissa, nautinto oli poissa.
      Takaisin tullessani sama mies tuli vastaan. Rentous ja hyvä olo oli palannut miehen olemukseen. Skiket olivat olalla.

      ps. seuratkaa halutaan myydä-palstaa

      • Olit sie toella

        tiällähhii Pärnävaaralla rullailemassa. On tuo ihan sammoo runomittoo, sie kun kyllä taijattii olla tämä rullakoutsiksi kehuttu mies, siulla kun on aina niin tärkeetä sanottavvoo tästä elävästä elämästä.


    • mahtavaa

      tein ekan lenkin skikeillä ja oli niin mukavaa että porhalsin yli 20km eikä ottanut ees koville ja kovaa pääsi yhtä kovaa kun hiihdossa ja skikeily oli aivan mahtavaa enkä kaatunu. Tämä skike haukkuminen on läskejen plösöjen vapaa ajan harrastus koska niillä on huono kunto niin eipä ne kovin kovaa pääse kaippa se sohvalla istuminen mukavampaa on mutta älkää sitten esittäkö mitään ammattilaista teidän kalja mahojenne kanssa ja tuskimpa haukkujilla on yhtään kilsaa takana ees suksilla ja jos menee pitkän lenkin nii kai siinä nyt väsyy kun kaikki on aina muka nähny jonkun väsyneen skikeilijän. mutta kannatta hankkia skiket niillä pääsee kovaa pitkiä matkoja kunto ja lihakset kasvaa, en ole koskaan ennen rulla luistellut enkä mitään että olin aivan alottelija, niinpä nopeesti opin luisteleen ja sitte vauhti kasvo eikä menny yksikään ohi koko matkalla ja vaikka paikoin on huono tie niin ei haittaa yli pääsee. aijjon jatkaa skikeilyä ihan innoissani jatkossaki.

      • paras22

        paras skikemerkki. Kivat laitteet hiihtää hiekalla.


      • rengas on
        paras22 kirjoitti:

        paras skikemerkki. Kivat laitteet hiihtää hiekalla.

        paras sorasella.


      • vastata
        paras22 kirjoitti:

        paras skikemerkki. Kivat laitteet hiihtää hiekalla.

        Skikejä on vain yksi merkki: Skike


    • MCMLXII

      Tästähän se lysti vasta alkaa. En silti aio hylätä rullaluistimia, vaan rullalilen niiin kauan kuin kelejä vain riittää. Syksyn tullen Skiket varmaan tulevat yhä enenevässä määrin korvaamaan luistimet. On mukavaa ja vaihtelevaa, kun pääsee aivan uusia reittejä pitkin eikä lenkin tarvitse olla niin pitkä. Skiket ja luistimet ovat kaksi aivan eri asiaa, turha niitä on sen enempää toisiinsa vertailla ja paremmuudesta väitellä. Oikein mukavia ovat molemmat. Skikkaaminen on mielestäni yllättävän hiihdonomaista. Luistellessa en sauvoja käytä, nautin vain vauhdista ja etenemisen vaivattomuudesta.

      • on paras

        rullahiihto vaihtoehto soralla hiekalle ja kovaan hikoiluun asvaltille. Vaatteet paras laittaa pesuun saman tien, niin pääsee taas raittiina hikoileen.

        Jos tykkaa hiihdosta, skike on parasta kesähiekalla. Rullaluistelu on täysin eri laji ja eri tekniikka. Jopa lumikenkätarpominen upottavassa lumessa on lähellä skikettelyä. Huomasin tämän heti. Oli selvää, että oli eri laitteet jalassa. Hiihtotyyli lähti kuitenkin heti luistamaan lähtiessäni skikettelemään.


      • on ihan
        on paras kirjoitti:

        rullahiihto vaihtoehto soralla hiekalle ja kovaan hikoiluun asvaltille. Vaatteet paras laittaa pesuun saman tien, niin pääsee taas raittiina hikoileen.

        Jos tykkaa hiihdosta, skike on parasta kesähiekalla. Rullaluistelu on täysin eri laji ja eri tekniikka. Jopa lumikenkätarpominen upottavassa lumessa on lähellä skikettelyä. Huomasin tämän heti. Oli selvää, että oli eri laitteet jalassa. Hiihtotyyli lähti kuitenkin heti luistamaan lähtiessäni skikettelemään.

        p****tä. ostakaa powerslidet-ne ovat seitsämän kertaa paremmat käsitellä, luistella, kevyemmät, liukkaammat ja mikä parasta kenkä on oma, eikä hierrä ja kierrä, ei mitään ihmeellisiä kiinnitysjuttuja.


      • Aika jätti?
        on ihan kirjoitti:

        p****tä. ostakaa powerslidet-ne ovat seitsämän kertaa paremmat käsitellä, luistella, kevyemmät, liukkaammat ja mikä parasta kenkä on oma, eikä hierrä ja kierrä, ei mitään ihmeellisiä kiinnitysjuttuja.

        Jarruttomilla Powe-paskaläjillä on 7 kertaa parempi vetää auton kylkeen.


      • lumikenkä
        on paras kirjoitti:

        rullahiihto vaihtoehto soralla hiekalle ja kovaan hikoiluun asvaltille. Vaatteet paras laittaa pesuun saman tien, niin pääsee taas raittiina hikoileen.

        Jos tykkaa hiihdosta, skike on parasta kesähiekalla. Rullaluistelu on täysin eri laji ja eri tekniikka. Jopa lumikenkätarpominen upottavassa lumessa on lähellä skikettelyä. Huomasin tämän heti. Oli selvää, että oli eri laitteet jalassa. Hiihtotyyli lähti kuitenkin heti luistamaan lähtiessäni skikettelemään.

        Tosin on totta, että pääsee hikoileen ja tarpomista se onkin kuin lumikengillä. Kannattaa liittyä tarpojiin.


    • hpop

      Ensimmäisen päällysrenkaan sain maahantuojalta. Toiseen sähköpostiin ei tullut enään vastausta, joten uutta ei tullut enään. Ensimmäinen rengas meni jo 80km jälkeen ja kaks seuraavaa 130km tietämillä. Päällyskumi irtoaa renkaan rungosta. Elikkä rakkuloi. Ei taida renkaat kestää 95kg skikkaajaa. Harmittaa vaan, että hyvä laji sai takapakkia heikosta tuotteesta. Nyt sitteen taas olen siirtynyt juoksemiseen ja tilaan ne renkaat sit syksymmällä, kun rupean siirtymään treeneemaan hiihtokautta varten.

      • mikä niistä

        muka tekee rullaluistimet, sekö että niillä voi hiihtää hiekalla ja soralla? vai sekö että pumpataan ilmaa renkaaseen?

        mainoskikka vaan, että ovat sukua muka rullaluistimille.


      • sama juttu

        Minulla meni ensimmäisillä renkailla reilut 1000 km, mutta kun uudet tilasin kuluneiden tilalle, tuli sama "rakkulointiongelma". Lienee olleet valuvikaiset renkaat. Ihan asiallisesti maahantuoja korvasi tilalle uudet, jotka nyt testissä. Painoa mulla alle 70 kg, joten ei siitäkään kyse. Kyllä tää vaan on niin mukavaa.


      • mulla on
        sama juttu kirjoitti:

        Minulla meni ensimmäisillä renkailla reilut 1000 km, mutta kun uudet tilasin kuluneiden tilalle, tuli sama "rakkulointiongelma". Lienee olleet valuvikaiset renkaat. Ihan asiallisesti maahantuoja korvasi tilalle uudet, jotka nyt testissä. Painoa mulla alle 70 kg, joten ei siitäkään kyse. Kyllä tää vaan on niin mukavaa.

        kulumattomat rengasii. Ei tarvi tilata ollenkas rengai. Enkäs oikke tiärä kuin tilata. Kukka kertos mite tilata skike rengasii.

        Tietääks rullaluistelijat jottai vai pittäkö lapsia oikke varsinaisel hiihtopualel.


      • rullaluistimia?????
        sama juttu kirjoitti:

        Minulla meni ensimmäisillä renkailla reilut 1000 km, mutta kun uudet tilasin kuluneiden tilalle, tuli sama "rakkulointiongelma". Lienee olleet valuvikaiset renkaat. Ihan asiallisesti maahantuoja korvasi tilalle uudet, jotka nyt testissä. Painoa mulla alle 70 kg, joten ei siitäkään kyse. Kyllä tää vaan on niin mukavaa.

        vai rullasuksia? Mukava olis skikellä "hiihtää" soralla. En kyllä näe siinä mitään rullaluistelua en edes ilman sauvoja. Muutaman kymmenen kilometrin lenkin kokeilin ja siihen jäi.

        Helteitä on pitänyt ja hiki lentää. En kyllä enää hiihdä skikeillä tänä kesänä. Huomasin että rullasukset on hiihtoon 100x paremmat. Kunnon tyylinkin saa pidettyä. Täydellinen silmänkääntötemppu on se, että skike olis jotenkin rullaluistelun ja rullahiihdon välimaastossa. Ei ole lähelläkään rullaluistelua.

        En enää ymmärrä näitä skike-tyyppejä. Eivät ymmärrä, että ei niillä voi kuntoa luoda pitkän päälle. Halkoja ovat pitkässä juoksussa. Erikoisuutta voi hakea vaikka menemällä taitavammin rullaluistimilla. Mainoksen uhreja! Tai erikoisuuden tavoittelua. Hyvin luotu jakelu- ja myyntiorganisaatio. Typerä intersport lähtenyt mukaan rahan perässä. Sekin on pois rullaluistelusta. Ja rullahiihdosta.

        Taitava hiihtäjä ei skikejä käytä. Kannattaa myydä pois jos on ostanut. Kannattaa alkaa luomaan kuntoperustaa talven varalle. Skiket ja pumput nurkkiin ja rullasukset tai rullaluistimet tilalle. Johan alkaa pelittää ja kuntoa rakentavia kilometrejäkin alkaa syntyä ja meno on mielekästä. Rasvakin alkaa kadota kilometrien mukana.


      • hyvä ihminen
        rullaluistimia????? kirjoitti:

        vai rullasuksia? Mukava olis skikellä "hiihtää" soralla. En kyllä näe siinä mitään rullaluistelua en edes ilman sauvoja. Muutaman kymmenen kilometrin lenkin kokeilin ja siihen jäi.

        Helteitä on pitänyt ja hiki lentää. En kyllä enää hiihdä skikeillä tänä kesänä. Huomasin että rullasukset on hiihtoon 100x paremmat. Kunnon tyylinkin saa pidettyä. Täydellinen silmänkääntötemppu on se, että skike olis jotenkin rullaluistelun ja rullahiihdon välimaastossa. Ei ole lähelläkään rullaluistelua.

        En enää ymmärrä näitä skike-tyyppejä. Eivät ymmärrä, että ei niillä voi kuntoa luoda pitkän päälle. Halkoja ovat pitkässä juoksussa. Erikoisuutta voi hakea vaikka menemällä taitavammin rullaluistimilla. Mainoksen uhreja! Tai erikoisuuden tavoittelua. Hyvin luotu jakelu- ja myyntiorganisaatio. Typerä intersport lähtenyt mukaan rahan perässä. Sekin on pois rullaluistelusta. Ja rullahiihdosta.

        Taitava hiihtäjä ei skikejä käytä. Kannattaa myydä pois jos on ostanut. Kannattaa alkaa luomaan kuntoperustaa talven varalle. Skiket ja pumput nurkkiin ja rullasukset tai rullaluistimet tilalle. Johan alkaa pelittää ja kuntoa rakentavia kilometrejäkin alkaa syntyä ja meno on mielekästä. Rasvakin alkaa kadota kilometrien mukana.

        Missä on noin hyvät asvaltit?

        Suomessa on pääsääntöisesti ihan paskat pinnat asvaltilla ja jätetty hiekkapätkiä sinne tänne: Mihin mun pitäis muuttaa että vois rullaluitella tai hiitää rullasuksilla?


      • n-v p
        hyvä ihminen kirjoitti:

        Missä on noin hyvät asvaltit?

        Suomessa on pääsääntöisesti ihan paskat pinnat asvaltilla ja jätetty hiekkapätkiä sinne tänne: Mihin mun pitäis muuttaa että vois rullaluitella tai hiitää rullasuksilla?

        käskenyt muuttamaan, mutta mene jo hiihtopalstalle. Siellä on teikeläisiä.


      • vitun daiju!
        n-v p kirjoitti:

        käskenyt muuttamaan, mutta mene jo hiihtopalstalle. Siellä on teikeläisiä.

        Väitinkö niin?

        Osaatko lukea? ymmärrätkö lukemasi?


      • sarjakirous
        vitun daiju! kirjoitti:

        Väitinkö niin?

        Osaatko lukea? ymmärrätkö lukemasi?

        Rauhallisesti vaan. SARJAHERMOILUA! Nyt sen tajusin.

        A - S - P - E - R - G - E - R -oireyhtymään liittyy toistuvaa hermostopohjaista kohtausesiintymää. Kohtauksia ilmentävät tyypillisesti lapsenomaiset kielenkäänteet. Kohtausta säestävät usein kielellisesti puberteettikauteen kuuluvat terävät kirousäännähdykset, jotka korisemalla nousevat kurkusta kohti suuaukkoa ja ulkoilmaa. Tämä kuuluu asperger-oireyhtymän niin sanottuihin lapsenomaisiin sarjatoimintoihin. Kirouksin vahvennettu kieli on erittäin yleistä kaikilla lapsilla puberteetti-iässä myöhäislapsuuden lopussa ennen aikuisikää. Se on usein osa identiteettioirehtelua. Siksi sitä kutsutaan tiedekäsitteistössä myös ns. teinitakaumaksi.

        Suomeksi sanottuna: ärsykekynnys on as-henkilöllä hyvin alhainen. Mistä tämä johtuu! Oman teoriani mukaan tämä kynnysmataluus johtuu as-henkilön eli assin ajattelusta, joka perustuu kuva-ajatteluun. Kuva-ajattelu on hyvin pirstaleista. Ajattelu etenee tavallaan kuva kerrallaan eli asia kerrallaan, esine kerrallaan, tapahtuma kerrallaan. As-henkilö ymmärtää asiat aivan oikein kuvallisesti. Mutta tämä tapahtuu kokonaisuuksien kustannuksella. Kuva mielessä ei ole yhtä kuin kokonaisuus mielessä. Mielessä on vain kokonaisuuden osa, yksi kuva, yksi asia, kokonaisuuden yksi pirstale. Yleistäminen, abstrahointi yksittäisistä palasista on vaikeaa.

        Kiroilu liittyy juuri voimattomuuteen alistaa pirstaleet kokonaisuuden osaksi. Voimattomuus on tässä juuri oikea sana. Kirouskin edustaa kuvaa eli se on äänikuva. Kun as-henkilö ei kykene luomaan kokonaisuuden hahmoa, hän on henkisellä tasolla täysin voimaton. Kokonaisuus musertaa ja hermostuttaa hänet. Estääkseen murtumisen täysin, hän kiroilee. Hän alkaa tuottamaan äänikuvia eli äänipirstaleita. Kokonaisuuden hahmottamisen sijaan hän siis saa aikaan kuvallista ja pirstaleista toimintaa, tässä tapauksessa kirouksia, jotka pitävät kuitenkin yllä takaperoisella tavalla sarjatoimintaa.

        Myös fyysinen toiminta on yhtä lailla pirstaleista toimintaa. Fyysinen toiminta helpottuu jos sen saa muokattua arjessa sarjamuotoiseksi. Siis vahvasti kuvalliseksi ja siis selkeärajaiseksi. Motoriikan tulee muodostua selkeärajaisista osista, jotka toistuvat samankaltaisina, ikäänkuin perättäisinä selkeinä kuvina. Sen on oltava sarjamuotoista ja toistuvaa. Varsinkin karkeamotoriikka on vaikeaa. Liikeradoista ei muodostu kokonaisuuksia, "koreografiaa", jota vaaditaan eri toimintayhteyksissä. Esimerkiksi rullaluistelu on ylivoimaista as-henkilölle. Vain lievissä tapauksissa rullaluistelu on mahdollista.

        Hyviä uutisia kuitenkin: sauvojen käyttö helpottaa mororista suoriutumista hiihdossa ja erikoisesti rullaluistelussa, jossa liikkeet ovat inhimillisesti katsoen täysin epäluonnollisia. Ihminen käyttää kehoaan luistellessaan ja hiihtäessään keinotekoisella tavalla. Rullaluistelu vaatii siksi paljon harjoittelua vielä huipputasollakin.

        Toinen helpotus sauvojen ohella on skike-rullasukset. Skiket ovat aivan rullasukset ominaisuuksiltaan. Rullasuksissa rullasuksen rungon molemmissa päissä on rengas. Suksen rungon pitkähkö muoto mahdollistaa paremman tasapainon ja loivemmat liikeradat. Suuret ilmalla täytettävät kumirenkaat lisäävät skikehiihtäjän tasapainoa ja pitoa. Liikkeet ovat verkkaisemmat kuin rullaluistelussa tai rullahiihdossa suuremman pyörän ja suuremman painoan ansiosta. Sauvojen käyttö kruunaa skiken käytön motoriikan apuna. Skike-hiihto on erittäin sopivaa as-henkilöille, joilla on hieman parempi karkeamotoriikka.

        Skike-hiihdossa ominainen karkeamotoriikka on em. syistä loivaa, tasapainoista ja siksi hyvin selväpiirteistä sarjamuotoista liikuntaa. Tällä tavalla myös motoriikan ja urheilun avulla esitettynä asperger-oireyhtymän omaavan henkilön fyysinen toiminta ja ajattelu koostuu selkeärajaisista, osista, kuvista, jotka esiintyvät peräkkäisesti sarjassa. Jos tämä arkinen sarjatoiminta ei suju, sarja katkeaa tärkeällä hetkellä, syntyy ongelmia. Ongelmaa siis helpotetaan, sarja hitsataan taas yhteen peräkkäiseksi ketjuksi juuri sarjakirouksin, jotka ovat takaumia teini-iän identiteettikompleksista. Joillakin henkilöillä kiroukset antavat apua as-sarjahermoiluun.


      • MCMLXII

        Kilometrejä ei vielä ole kovin paljoa takana, joitakin lenkkejä vasta. Säädöt on kuitenkin saatu hyvin kohdalleen ja meno maistuu. Tänään kuitenkin alkoi oikea eturengas tahmata. Tutkiessa rengasta lenkin jälkeen tarkemmin ilmeni, että pinta oli irronnut rungosta. Painoa minulla on vain 76 kg. Liekö seitsemän barin maksimipaine, suora auringonvalo ja kuuma asfaltti yksinkertaisesti liikaa rakenteelle. Ikävä juttu, mutta en minä silti näin vähästä lannistu. Renkaan vaihto on nyt kuitenkin väistämättä edessä. Täytynee huomenna suunnata kauppaan. Toivottavasti kyseessä oli vain viallinen yksilö ja seuraava kestää paremmin.


      • skiket tökkimään
        MCMLXII kirjoitti:

        Kilometrejä ei vielä ole kovin paljoa takana, joitakin lenkkejä vasta. Säädöt on kuitenkin saatu hyvin kohdalleen ja meno maistuu. Tänään kuitenkin alkoi oikea eturengas tahmata. Tutkiessa rengasta lenkin jälkeen tarkemmin ilmeni, että pinta oli irronnut rungosta. Painoa minulla on vain 76 kg. Liekö seitsemän barin maksimipaine, suora auringonvalo ja kuuma asfaltti yksinkertaisesti liikaa rakenteelle. Ikävä juttu, mutta en minä silti näin vähästä lannistu. Renkaan vaihto on nyt kuitenkin väistämättä edessä. Täytynee huomenna suunnata kauppaan. Toivottavasti kyseessä oli vain viallinen yksilö ja seuraava kestää paremmin.

        Skikeissä on tosiaan mennyt renkaita jatkuvalla syötöllä. Ovat lähettäneet sitä laatua olevia viestejä tänne palstalle yhtenään.


      • MCMLXII
        skiket tökkimään kirjoitti:

        Skikeissä on tosiaan mennyt renkaita jatkuvalla syötöllä. Ovat lähettäneet sitä laatua olevia viestejä tänne palstalle yhtenään.

        Renkaan vaihto oli simppeli homma, aikaa meni reilut viisi minuuttia. Uusi kumi lumpsahti helposti paikoilleen muovisilla rengasraudoilla. Toinen positiivinen asia oli melko kohtuullinen hinta 11,90.

        Yksityiskohtaisempi tarkastelu osoitti, että myös saman suksen taaemmassa renkaassa oli havaittavissa alkavaa pinnan irtoamista. Se on toisin vielä niin pientä ettei haittaa menoa, mutta odotettavissa on toinenkin renkaan vaihto melko pian.

        Väkisinkin tulee mieleen, että markkinoille on täytynyt päästä erä viallisia renkaita. Toivottavasti muut pyörät kestävät pidempään, ettei täydy ryhtyä etsimään jotain muuta rengasratkaisua.


      • Me nauretaan
        sarjakirous kirjoitti:

        Rauhallisesti vaan. SARJAHERMOILUA! Nyt sen tajusin.

        A - S - P - E - R - G - E - R -oireyhtymään liittyy toistuvaa hermostopohjaista kohtausesiintymää. Kohtauksia ilmentävät tyypillisesti lapsenomaiset kielenkäänteet. Kohtausta säestävät usein kielellisesti puberteettikauteen kuuluvat terävät kirousäännähdykset, jotka korisemalla nousevat kurkusta kohti suuaukkoa ja ulkoilmaa. Tämä kuuluu asperger-oireyhtymän niin sanottuihin lapsenomaisiin sarjatoimintoihin. Kirouksin vahvennettu kieli on erittäin yleistä kaikilla lapsilla puberteetti-iässä myöhäislapsuuden lopussa ennen aikuisikää. Se on usein osa identiteettioirehtelua. Siksi sitä kutsutaan tiedekäsitteistössä myös ns. teinitakaumaksi.

        Suomeksi sanottuna: ärsykekynnys on as-henkilöllä hyvin alhainen. Mistä tämä johtuu! Oman teoriani mukaan tämä kynnysmataluus johtuu as-henkilön eli assin ajattelusta, joka perustuu kuva-ajatteluun. Kuva-ajattelu on hyvin pirstaleista. Ajattelu etenee tavallaan kuva kerrallaan eli asia kerrallaan, esine kerrallaan, tapahtuma kerrallaan. As-henkilö ymmärtää asiat aivan oikein kuvallisesti. Mutta tämä tapahtuu kokonaisuuksien kustannuksella. Kuva mielessä ei ole yhtä kuin kokonaisuus mielessä. Mielessä on vain kokonaisuuden osa, yksi kuva, yksi asia, kokonaisuuden yksi pirstale. Yleistäminen, abstrahointi yksittäisistä palasista on vaikeaa.

        Kiroilu liittyy juuri voimattomuuteen alistaa pirstaleet kokonaisuuden osaksi. Voimattomuus on tässä juuri oikea sana. Kirouskin edustaa kuvaa eli se on äänikuva. Kun as-henkilö ei kykene luomaan kokonaisuuden hahmoa, hän on henkisellä tasolla täysin voimaton. Kokonaisuus musertaa ja hermostuttaa hänet. Estääkseen murtumisen täysin, hän kiroilee. Hän alkaa tuottamaan äänikuvia eli äänipirstaleita. Kokonaisuuden hahmottamisen sijaan hän siis saa aikaan kuvallista ja pirstaleista toimintaa, tässä tapauksessa kirouksia, jotka pitävät kuitenkin yllä takaperoisella tavalla sarjatoimintaa.

        Myös fyysinen toiminta on yhtä lailla pirstaleista toimintaa. Fyysinen toiminta helpottuu jos sen saa muokattua arjessa sarjamuotoiseksi. Siis vahvasti kuvalliseksi ja siis selkeärajaiseksi. Motoriikan tulee muodostua selkeärajaisista osista, jotka toistuvat samankaltaisina, ikäänkuin perättäisinä selkeinä kuvina. Sen on oltava sarjamuotoista ja toistuvaa. Varsinkin karkeamotoriikka on vaikeaa. Liikeradoista ei muodostu kokonaisuuksia, "koreografiaa", jota vaaditaan eri toimintayhteyksissä. Esimerkiksi rullaluistelu on ylivoimaista as-henkilölle. Vain lievissä tapauksissa rullaluistelu on mahdollista.

        Hyviä uutisia kuitenkin: sauvojen käyttö helpottaa mororista suoriutumista hiihdossa ja erikoisesti rullaluistelussa, jossa liikkeet ovat inhimillisesti katsoen täysin epäluonnollisia. Ihminen käyttää kehoaan luistellessaan ja hiihtäessään keinotekoisella tavalla. Rullaluistelu vaatii siksi paljon harjoittelua vielä huipputasollakin.

        Toinen helpotus sauvojen ohella on skike-rullasukset. Skiket ovat aivan rullasukset ominaisuuksiltaan. Rullasuksissa rullasuksen rungon molemmissa päissä on rengas. Suksen rungon pitkähkö muoto mahdollistaa paremman tasapainon ja loivemmat liikeradat. Suuret ilmalla täytettävät kumirenkaat lisäävät skikehiihtäjän tasapainoa ja pitoa. Liikkeet ovat verkkaisemmat kuin rullaluistelussa tai rullahiihdossa suuremman pyörän ja suuremman painoan ansiosta. Sauvojen käyttö kruunaa skiken käytön motoriikan apuna. Skike-hiihto on erittäin sopivaa as-henkilöille, joilla on hieman parempi karkeamotoriikka.

        Skike-hiihdossa ominainen karkeamotoriikka on em. syistä loivaa, tasapainoista ja siksi hyvin selväpiirteistä sarjamuotoista liikuntaa. Tällä tavalla myös motoriikan ja urheilun avulla esitettynä asperger-oireyhtymän omaavan henkilön fyysinen toiminta ja ajattelu koostuu selkeärajaisista, osista, kuvista, jotka esiintyvät peräkkäisesti sarjassa. Jos tämä arkinen sarjatoiminta ei suju, sarja katkeaa tärkeällä hetkellä, syntyy ongelmia. Ongelmaa siis helpotetaan, sarja hitsataan taas yhteen peräkkäiseksi ketjuksi juuri sarjakirouksin, jotka ovat takaumia teini-iän identiteettikompleksista. Joillakin henkilöillä kiroukset antavat apua as-sarjahermoiluun.

        Sun asperger-sarjakirjoittaja psykoosisi on hauskaa seurattavaa. Tätä voi harrastaa palstalla kuin palstalla. Missä sinä, siellä asperger-sarjakirjoittaja, jonka ystävällisesti paljastat meille muille. Hanki elämä!


    • Halvalla ei saa hyvä

      Tässä muutama selkäpiin kautta opittu totuus. Välineiksi tulee hankkia vain ja alkuperäiset Skike -merkkiset vehkeet. Minä ostin jotkut kopiotuotteet joita myytiin pakettina lisäksi liian lyhyiden (135 cm) teleskooppisauvojen kanssa. Jos en olisi kurssia käynyt alkuperäisillä, niin koko harrastus olisi lopahtanut siihen. Pyörien pitää olla riittävän isot, jos aikoo soralle, ja niissä pitää ehdottomasti olla tuo mainittu 7 bar. muutoin meno on kuin tervassa uisi. Alkuperäiset Skiket ovat alumiinia, joka on riittävän jäykkää. Teräskopiovehkeet joustavat niin, että pohja haukkaa helposti hiekkaan ja silloin lähdetään. Kurssia (esim. Suomen Latu ry) suosittelen ehdottomasti. Siellä oppii turvallisen jarrutustekniikan ja välineiden oikeat säädöt. Parhaimmillaan tasaisella sorapinnalla meno on kuin luistelusuksilla, jotka luistavat kuin kuulalaakerit. Kuokalle pitää heittää vasta tosi jyrkässä ylämäessä. Laitteita voi myös vuokrata esim. Espoon Oittaan ulkoilualueelta, jos ei heti halua investoida.

    • Srce

      Nyt skikejä myynnissä 129 eurolla pari! Tee tilaus: http://skike.webs.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3578
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1672
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1327
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1208
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      855
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      52
      821
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      820
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      809
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe