Kun ei aja?

Voi kai sitä ottaa

Niin elikkä mites on, jos nyt sattuu olemaan kausia ettei autoa tartte parhaassa tapauksessa ollenkaan 2-3 viikkoon niin tekeekö tollanen seisotus pahaa jossain kohtaa? Vai pitäskö käydä heittään kieppi esim. viikon välein? Akun luulisi kestävän jos edes jonkinlaisessa kunnossa, eikös niiden varaus tipu vain tyyliin 10% kuukaudessa vaimitäsenyoli.

Entäs jos kyseessä on tällanen heikkojakopäinen Opeli niin tekeekö jakopään osille hallaa olla paikoillaan pitempiä aikoja talvisäässä? Joka sitten esiintyy suurempana rasituksena ja kulumisena käynnistysvaiheessa pitkän käyttämättömyyden jälkeen. Jostain ainakin muistelen lukeneeni, että jakopäänkin puolesta autoa pitäisi käyttää sillointällöin. Mitä tuo silloin tällöin nyt sitten ajassa meinaakaan.

4

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi kai sitä ottaa

      Unohtui mainita, että se nyt ainakin on selvä juttu ettei laita käsijarrua päälle vaan pitää vaihdetta silmässä. Varmaan jumittuu.

      • seisotettavaksi tehty.

        mutta en tietä mikä siinä jakopäässä muka kuluisi, vanhenee se hihna kyllä, muttei sille muuta kulumista tapahdu. ainoa, mikä voi tulla, on pitkän seisonnan jälkeinen käynnistys, missä nokka-akselit voivat olla hieman jäykemmät kun öljyt on valuneet pois...mutta nyt mennään taas niin teoriapuolelle ja varmaan hihnan kulumisen voi sanoa "olemattomaksi" verrattuna siihen jos autolla olisi ajeltu kahden viikon ajan verrattuna yhteen käynnistykseen parin viikon seisonnan jälkeen.

        akku on pakkasessa se, mikä voi helpoiten jäätyä. myös jäähdytinneste ja lasinpesuneste kannattaa katsoa että pakkaskestävyys on kunnossa.


      • voi kai sitä ottaa
        seisotettavaksi tehty. kirjoitti:

        mutta en tietä mikä siinä jakopäässä muka kuluisi, vanhenee se hihna kyllä, muttei sille muuta kulumista tapahdu. ainoa, mikä voi tulla, on pitkän seisonnan jälkeinen käynnistys, missä nokka-akselit voivat olla hieman jäykemmät kun öljyt on valuneet pois...mutta nyt mennään taas niin teoriapuolelle ja varmaan hihnan kulumisen voi sanoa "olemattomaksi" verrattuna siihen jos autolla olisi ajeltu kahden viikon ajan verrattuna yhteen käynnistykseen parin viikon seisonnan jälkeen.

        akku on pakkasessa se, mikä voi helpoiten jäätyä. myös jäähdytinneste ja lasinpesuneste kannattaa katsoa että pakkaskestävyys on kunnossa.

        Mun mielestä tuo jakopääjuttu liittyi niihin kiristin/ohjurirulliin vai mitä ne nyt siellä onkaan, joiden laakerit jotenkin voisi jämähtää pitempään käyttämättä ollessa ja sitten startatessa voi aiheuttaa mitä pipiä nyt aiheuttaakaan. Mutta teoriathan on aina kivoja.

        Ajettaviksihan autot on tehty, mutta onhan se huvikseen käynnistely ja ajokin tietyssä mielessä turhaa ja kuluttavaa jos ei autoa tarvitse.


    • Viikkojen sijaan kuukausista ja vuosista, ennenkuin paikat jumittuu...

      Parissa viikossa ei mikään jumiudu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe