lestadiolaisten

ehkäisykielto

onko se oikein?

"Ihmisoikeusliiton esiin nostama vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto puhuttaa lääkärikuntaa. Liitto tutkii, onko ehkäisyasia ongelmallinen ihmis- ja perusoikeuksien kannalta. Sen mukaan jokaisella on oikeus päättää omasta perhe-elämästään mukaan lukien lisääntyminen."

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/01/785790

216

53388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • boditelj

..kysyä Paavilta? Eikös sielläkin ole sama ongelma.

• Halle pinko

Kovaa on taistelu ( vallasta ) lahkojen kesken ?

Kumpi sitten on parempi tapa , ehkäisykielto vai (islamistien ?) kehoitus tappaa "vääräuskoiset", uskontoon liittyy myös vallan tavoittelua ?

Myös raha on valtaa , joten lisääntykää ja täyttäkää maa.. ja maksakaa kirkollisveronne .

• vaan luotan itteeni
        Halle pinko kirjoitti:

Kumpi sitten on parempi tapa , ehkäisykielto vai (islamistien ?) kehoitus tappaa "vääräuskoiset", uskontoon liittyy myös vallan tavoittelua ?

Myös raha on valtaa , joten lisääntykää ja täyttäkää maa.. ja maksakaa kirkollisveronne .

minä näen kaikki uskonto suunnat vääränä,ja perustelen sitä sillä että kaikki julistaa omaansa oikeana,mutta minkä muun kuin uskonnon takia on maailmassa tapettu niin paljon ihmisiä.
        eli se on juuri sitä vallan tavoittelua vain.

• sisvusta kärsivä
        vaan luotan itteeni kirjoitti:

minä näen kaikki uskonto suunnat vääränä,ja perustelen sitä sillä että kaikki julistaa omaansa oikeana,mutta minkä muun kuin uskonnon takia on maailmassa tapettu niin paljon ihmisiä.
        eli se on juuri sitä vallan tavoittelua vain.

kyllä oli aikakin puuttua tuohon lestaadilaisten touhuun!! tuttava piirissä perhe jossa 20 lasta joista jo osa raskaana .. jopa toista jopa kolmatta kertaa ja ikä 20.. naimissa kyllä ovat. tiedän myös että nämä luojan raskaudet ovat vieneet monet mielisairaalaan henkisen puolen pettäessä.... toivottavasti joku kerkee pelastaa muutaman..

• Äippä
        sisvusta kärsivä kirjoitti:

kyllä oli aikakin puuttua tuohon lestaadilaisten touhuun!! tuttava piirissä perhe jossa 20 lasta joista jo osa raskaana .. jopa toista jopa kolmatta kertaa ja ikä 20.. naimissa kyllä ovat. tiedän myös että nämä luojan raskaudet ovat vieneet monet mielisairaalaan henkisen puolen pettäessä.... toivottavasti joku kerkee pelastaa muutaman..

Eikö jokainen aikuinen ihminen itse tiedä milloin ei enään lapsia. Täytyyhän vastuu kantaa jo olevista lapsista. Eihän yhden äidin huomio voi riittää 10 lapselle. Jokainen uskokoot mihin haluaa,kunhan huolehditaan omistamme ja tehdään niitä siinä määrin että kyetään huolehtimaan jokaisesta!!!Kysymys on pienistä ihmisistä jotka eivät vielä ymmärä uskonnosta tai sodasta yms..vaan se on tärkeää että on turvallinen aikuinen vieressä!!

• Mikael Kalliokoski
        Äippä kirjoitti:

Eikö jokainen aikuinen ihminen itse tiedä milloin ei enään lapsia. Täytyyhän vastuu kantaa jo olevista lapsista. Eihän yhden äidin huomio voi riittää 10 lapselle. Jokainen uskokoot mihin haluaa,kunhan huolehditaan omistamme ja tehdään niitä siinä määrin että kyetään huolehtimaan jokaisesta!!!Kysymys on pienistä ihmisistä jotka eivät vielä ymmärä uskonnosta tai sodasta yms..vaan se on tärkeää että on turvallinen aikuinen vieressä!!

Minulla on sisaruksia 12 eikä kukaan ole joutunut valittamaan, että ei olisi saanut äidiltään huomiota tai että olisi ollut turvaton lapsuus. Kyllä asia on niin, että jos tahtoa löytyy, niin lapsimäärä ei ole este hoitaa heitä kaikkia hyvin. Meistä on kaikista tullut ihan normaaleja kunnollisia ihmisiä, joten älä puhu asiasta, josta et selvästikään mitään tiedä. Huolehtisit ennemmin niistä avioerojen rikkomien kotien lapsista.

• niiiiinn
        Äippä kirjoitti:

halloo onko ne 10 lasta yhtä aikaa kotona..

• äippä
        Mikael Kalliokoski kirjoitti:

Minulla on sisaruksia 12 eikä kukaan ole joutunut valittamaan, että ei olisi saanut äidiltään huomiota tai että olisi ollut turvaton lapsuus. Kyllä asia on niin, että jos tahtoa löytyy, niin lapsimäärä ei ole este hoitaa heitä kaikkia hyvin. Meistä on kaikista tullut ihan normaaleja kunnollisia ihmisiä, joten älä puhu asiasta, josta et selvästikään mitään tiedä. Huolehtisit ennemmin niistä avioerojen rikkomien kotien lapsista.

No jokaisella on omat mielipiteet ja näkemykset. Onhan minullakin sisaruksia. Niin kuhan kantaa vastuun omistaan sanoinhan niin uskoo mihin tahtoo. Minusta uskon asia on jokaisen oma asia. Sehän on hyvä jos sinä tiedät että teidän perheessä huolehitaan. Hyvinkin läheltä olen nähnyt että äideillä on tuskainen huoli lapsistaan,mutta kun ei itse enään jaksa,huolehtia kuin juuri ja juuri nuorimmaisesta. Vaikka kuinka tahtoisi niin sekään ei aina vain riitä.

• on..
        niiiiinn kirjoitti:

halloo onko ne 10 lasta yhtä aikaa kotona..

Yhtä aikaa kotona. Väliin niiton vielä enemmänki.
        Meillä niitoli 14 yhtaikaa. Eipä siinä äitee paralla aikaa kaikille riittäny. Työtä kyllä senki eestä.

• katolinen kirkko

kehottaa kaikkia ihmisiä pidättyvyyteen, myös avioliitossa. Ehkäisymenetelmistä se sallii ns "luonnonmukaisen" ehkäisyn, joka perustuu ovulaatioaikojen tarkkaan seuraamiseen.

• ooooo
        katolinen kirkko kirjoitti:

kehottaa kaikkia ihmisiä pidättyvyyteen, myös avioliitossa. Ehkäisymenetelmistä se sallii ns "luonnonmukaisen" ehkäisyn, joka perustuu ovulaatioaikojen tarkkaan seuraamiseen.

oooooooooooooooo?

• santea
        Halle pinko kirjoitti:

Lestadiolaisten ehkäisykiellon pitäisi olla sellainen, että kyseiset henkilöt saisivat päättää tilanteen mukaan,miten toimia ehkäisyn suhteen.

• sänpylä

jos pitää lestadiolaisuutta normaalina ni ok

• nopsu16

Lestadiolaiset lapset matkustaa autossa ilman turva-istuimia ja ehkä ilman vyötäkin! Tiedän monta perhettä...lapset pakotetaan uskonjuhliin halus tai ei! Lapset on vähän heitteillä...uskotaan vaan et jumala antaa anteeks!

• niin minäki ennen
        nopsu16 kirjoitti:

Lestadiolaiset lapset matkustaa autossa ilman turva-istuimia ja ehkä ilman vyötäkin! Tiedän monta perhettä...lapset pakotetaan uskonjuhliin halus tai ei! Lapset on vähän heitteillä...uskotaan vaan et jumala antaa anteeks!

joo...ei niil ole sitä maallista laki kirjaa. Jos poliisi tulee kun pienessä 3 henk takapenkillä on 6 henk...niih se on sit Jumalan tahto ett poliisit sakotti... ja siitä pääsee vapaaks uskomal synnin anteeks...(ja monesti vielä poliisin pitää nöyrtyä siitä parannukseen, kun sakotti sitä perhettä) en ole katkera, mutta kuitenkin....

• naapurinani 12 vuotta

Niin saatanallisia ,törkeä käytöksisiä,jatkuvasti
        ilkivaltaa tekviä ihmisiä en ole muita elämässäni
        tavannut kun ko.perhe oli.

• on oikeutettu elää kuten tahtoo, suomen laki on sellanen. Voi jösses, miettikää hieman kyl että pitäskö sellasta sitten olla että vain yks tai kaks lasta per perhe? Se vain tarkoittaa sitä että tulevaisuudessa ei todellakaan ole enää pahemmin lapsia jotka jatkavat vanhempiensa geeniperimää ensinnäkin, jalanjälkiä, kasvatusta, elämää ylipäätänsä. Ei tuu mitiä.

• Jokainen haluaa levittää omia geenejään (vrt "Itsekäs geeni"), mutta jos vaimo pakotetaan uskon varjolla vauvakoneeksi ja aikaiseen hautaan niin silloin puhutaan jo ihmisarvon riistämisestä. Vaikka toisaalta, mitäs se tosiaan muille kuuluu, jos ovat keskenään päättäneet.

• hmph
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Jokainen haluaa levittää omia geenejään (vrt "Itsekäs geeni"), mutta jos vaimo pakotetaan uskon varjolla vauvakoneeksi ja aikaiseen hautaan niin silloin puhutaan jo ihmisarvon riistämisestä. Vaikka toisaalta, mitäs se tosiaan muille kuuluu, jos ovat keskenään päättäneet.

ketään ei varmasti olla pakotettu synnyttämään montaa lasta! lapset ovat Jumalan lahja ja ne pitää ottaa ilolla vastaan jos niitä annetaan!

• Hätää

Jokainen haluaa levittää omia geenejään (vrt "Itsekäs geeni"), mutta jos vaimo pakotetaan uskon varjolla vauvakoneeksi ja aikaiseen hautaan niin silloin puhutaan jo ihmisarvon riistämisestä. Vaikka toisaalta, mitäs se tosiaan muille kuuluu, jos ovat keskenään päättäneet.

En ole lessu, mutta tavallinen luterilainen kuitenkin. Tiedänpä parikin lessuäitiä, jotka ovat joutuneet pelkojensa kohteeksi näiden paksuksi panojen takia. Toinen sanoi, että kun ei vaan tulisi lisää lapsia. Toiselle äidille oli tehty jo kolme keisarinleikkausta ja kolmannen jälkeen oli ehdotettu sterilisaatiota aivan terveydellisistä syistä. Keisarinleikkauksia ei voi, eikä saa tehdä liian montaa äidin terveyden uhalla. Näin myös tehtiin hänelle sterilointi.
        Mutta mitä eroa on sillä, että ehkäistäänkö, vai tehdäänkö pakon edessä sterilisaatio??
        Onko lessujen mukaan pienempi synti sterilisoida, kuin käyttää ehkäisyä, ennen ähkäisyä.
        Toivoisin tähän lessuiltakin vastausta. Heitä on täällä nettisivuilla siinä kuin meitä syntisiäkin

• yks voan

juuri teidät olisi päätetty jättää kumin nokkaan...löydättekö semmosta äitiä jolla ois liikaa lapsia??olen semmoiselta alueelta että siellä on jopa 20 lapsen perheitä ja onnellisia.ei tarvi pelätä että ois yksinäinen vanhuus..se on sitten eri juttu jos jollakin äidillä on kohdussa niin pahoja ongelmia että meinaa kuolla joka synnytykseen niin lääkärin määräyksestä pitää kohtu poistaa.tiedän myös tämmöisiä tapauksia ja kysykääpä tämmöiseltä äidiltä että mitä mieltä on ehkäisystä??? :)kyllä se menee elämä vaikeksi kun pitää ihmisen päättää että milloin "tehdään"lapsia ja milloin ei..

• hallllooo

kenekään ei ole pakko .. olla uskomassa.. usko on henkilökähtainen,, ja me uskovaiset haluamme ottaa lapset vastaan jotka annetaa kaikille ei anneta ja siihenkin on tyytyminen.. me olemme henkiläö kohtaisesesti

• PIMEYTTÄSI
        hmph kirjoitti:

ketään ei varmasti olla pakotettu synnyttämään montaa lasta! lapset ovat Jumalan lahja ja ne pitää ottaa ilolla vastaan jos niitä annetaan!

Entäs jos se isäntä pakottaa naimaan puutteensa takia. Eihän siinä ole vaimolla mitään sanottavaa, KUN PITÄÄ OTTAA ILOLLA VASTAAN JA KUN ISÄNTÄ ANTAA. Voi herran tähären pohojalaisesti sanottuna pimeytesi. Itte olen mies ja surkoan niitä pakkonaituja lessuäitejä, jotka kantaa sen äijän halujen seuraukset. Ehkäisemällä olisi näilläkin äideillä paljon enemmän annettavaa niille toivotuille lapsille. Ja omat halutkin tulis tyydytettyä.
        Minua oikein yököttää katsella näitä PAKKONAITUJA, rasittuneen näköisiä, paksuna olevia lessunaisia/äitejä. Tunnen niin paljon sääliä heitä kohtaan. Ja niille lessumieskollegoille ei minkäänlaista sympatiaa. Vetäisivät vaikka useammin käteen-hekin!

• siihen että
        yks voan kirjoitti:

juuri teidät olisi päätetty jättää kumin nokkaan...löydättekö semmosta äitiä jolla ois liikaa lapsia??olen semmoiselta alueelta että siellä on jopa 20 lapsen perheitä ja onnellisia.ei tarvi pelätä että ois yksinäinen vanhuus..se on sitten eri juttu jos jollakin äidillä on kohdussa niin pahoja ongelmia että meinaa kuolla joka synnytykseen niin lääkärin määräyksestä pitää kohtu poistaa.tiedän myös tämmöisiä tapauksia ja kysykääpä tämmöiseltä äidiltä että mitä mieltä on ehkäisystä??? :)kyllä se menee elämä vaikeksi kun pitää ihmisen päättää että milloin "tehdään"lapsia ja milloin ei..

hänen elämäntehtävänsä on synnyttää lapsia ja ns. "pelastuu lapsia tekemällä", niin ei varmaankaan koe että lapsia olisi milloinkaan liikaa vaikka olisi henki menossa. mutta jos heräisi ja huomaisi että koko uskonto on miesten keksimää potaskaa typerine määräyksineen, niin pistäisi varmasti tulpan päähän välittömästi.

• että jääkö sitä
        yks voan kirjoitti:

kumin nokkaan vai häviääkö uintikilpailun? Eipä juuri, kilpailijoita kun on miljardeja joka ruiskasulla, niin todennäköisesti jäät rannalle joka tapauksessa.

• Mieti vähän!
        yks voan kirjoitti:

Siemensyöksyssä purkautuu jopa 500 miljoonaa siittiötä - mietipä sitä että aika moni jää joukosta jo siinä vaiheessa, mutta EIHÄN SELLAINEN HEDELMÖITYMÄTTÄ JÄÄNYT SIITTIÖ OLE KUIN SIITTIÖ eikä istu missään ajattelemassa että oivoivoi kun minä nyt jäin tänne ja mistähän se johtuu, oliko kumi edessä vai oliko joku meistä 500 miljoonasta vaan nopeampi.

http://www.nettineuvo.fi/index.asp

• hyii
        PIMEYTTÄSI kirjoitti:

Entäs jos se isäntä pakottaa naimaan puutteensa takia. Eihän siinä ole vaimolla mitään sanottavaa, KUN PITÄÄ OTTAA ILOLLA VASTAAN JA KUN ISÄNTÄ ANTAA. Voi herran tähären pohojalaisesti sanottuna pimeytesi. Itte olen mies ja surkoan niitä pakkonaituja lessuäitejä, jotka kantaa sen äijän halujen seuraukset. Ehkäisemällä olisi näilläkin äideillä paljon enemmän annettavaa niille toivotuille lapsille. Ja omat halutkin tulis tyydytettyä.
        Minua oikein yököttää katsella näitä PAKKONAITUJA, rasittuneen näköisiä, paksuna olevia lessunaisia/äitejä. Tunnen niin paljon sääliä heitä kohtaan. Ja niille lessumieskollegoille ei minkäänlaista sympatiaa. Vetäisivät vaikka useammin käteen-hekin!

jos joku pakottaaa niin sehän on raiskaus,, sä varmaa sit aina pakotat vaimos, ajattele mitä tänne kirjoitat,

• haalloo
        siihen että kirjoitti:

hänen elämäntehtävänsä on synnyttää lapsia ja ns. "pelastuu lapsia tekemällä", niin ei varmaankaan koe että lapsia olisi milloinkaan liikaa vaikka olisi henki menossa. mutta jos heräisi ja huomaisi että koko uskonto on miesten keksimää potaskaa typerine määräyksineen, niin pistäisi varmasti tulpan päähän välittömästi.

raamtun mukaan me uskomme eikä mitenkään muuten

• Mikael Kalliokoski
        siihen että kirjoitti:

Lestadiolaisnaisia ei ole aivopesty. Tosiasia on, että vanhoillislestadiolaisuudessa EI pakoteta ketään olemaan käyttämättä ehkäisyä. Vaan asia on todellakin niin, että he jotka ovat raittiisti uskomassa haluavat aivan omasta tahdostaan olla käyttämättä ehkäisyä. Lapset ovat Jumalan lahja ja Jumala on ainoastaan elämän ja kuoleman Herra. Nyt joillakin tuntuu olevan unohtunut myös se, että Suomen perustuslaissa on mainittu uskonnonvapaus. Eli ihmisoikeusliittokin voisi hieman miettiä, että eikö uskonnonvapaus heidän mielestään kuulu ihmisen perusoikeuksiin?? Jokaisella on oikeus olla käyttämättä ehkäisyä vakaumuksellisista syistään silloin, kun ei itse sitä halua käyttää. Itse uskon, että kukaan ei synnintekemisellä (eli esim. ehkäisyllä) voi jatkaa päivääkään elämäänsä, vaan se päättyy juuri silloin, kun Jumala on sen säätänyt päättyväksi.

• sappee
        PIMEYTTÄSI kirjoitti:

Asia on sama tuolla arabimaissa. Eihän siellä naisella ole mitään muuta virkaa, kuin maata äijän alla silloin kun ukkelia panettaa. Eipä yk puutu tämmöttiin asioihin. Valtavat on ykn kustannukset, mutta saavutukset ovat yhtä tyhjän kanssa. Ahvenanmaa sai itsehallinnon ja äijät ei tartte käydä edes armeijaa.

• yksieronnut
        hmph kirjoitti:

Pakko sanoa vain näin: turpa kiinni ne jotka asiasta eivät tiedä.

Olen itse nyt 22, täytän pian 23 ja erosin uskosta heti kun 18 täytin, muutin kotoa pois ja en ole sen jälkeen ollut yhteydessä yhteenkään perheenjäseneen, pariin serkkuuni jotka ovat myös irtautuneet tuosta lahkosta.

Ja todella, tuo synnyttäminen on suurimmalle osalle pakollista. Vain murto-osa naisista haluaa oikeasti suurperheen, ja kun se stoppi tulee, tulkoon sitten 12 tai 13 lapsen kohdalla, jos et aio selibaatissa elää, sinulla ei ole mahdollisuuksia. Mies on perheen pää, juos mies sanoo, että lapsia vielä tulee, ei ole naiselle määräysvaltaa.

Minua kasvatettiin pennusta uskomaan tuota paskaa, mutta aina minusta tuntui, että se ei ollut oikein. Vastam kun vanhin siskoni alkoi täyttämään tuota "Jumalan" sanomaa ja tuomaan lapsia maailmaan, näin vasta sen kauheuden.

Meille etsitään kumminkin samasta lahkosta aviopuoliso ja siskoni mies oli sitten saman kylän lahkosta, eli ties mitä kautta sitten sukua ilmeisesti kaiketi meille sukupolvien takaa.

Siskolleni viides synnytys oli liikaa ja hän masentui todella pahasti. Sisuskalut alkoivat pettää ja kunto putosi jo imetysvaiheessa siihen, että sairaalahoitoa tarvittiin. Kun kunto koheni ja sisko pääsi kotia, oli mies päättänyt, että uusi lapsi oli pakko saada.

No, nyt sisko sitten viettää parempaa aikaa muualla ja mies hoitelee yksin lapsia ja etsii uutta uhria, joka suostuu synnyttämään vaan lapsia. Olin itse 14 tuona aikana, kun saatoin siskon muualle.

• Minä vain
        yks voan kirjoitti:

Hei!
        Ei se ole yhtään vaikea päättää koska haluaa lapsia ja kuinka monta. Itsellä kaksi lasta ja on päätetty koska lapsen "annetaan tulla jos on tullakseen" ja taas ehkäisyllä hoidettu ne ajat jolloin ei lasta haluta. Määräkin oli ihan helppo päättää, täytyy vaan käyttää aivojaan.
        ja kuulun myös siihen porukkaan joka tahtoo seksiä muulloinkin kuin lapsenteko mielessä, samoin mieheni. Sterilisaatio on tehty kolme vuotta sitten kun päätin että meidän perheessä en ainakaan minä lisäänny enää...Toki asiasta keskusteltiin miehen kanssa mutta viimekädessä päätös on minun, koska minä olen se osapuoli joka on raskaana ja synnyttää.

• Tiitu
        hyii kirjoitti:

jos joku pakottaaa niin sehän on raiskaus,, sä varmaa sit aina pakotat vaimos, ajattele mitä tänne kirjoitat,

Kyllä pakotetaan. Jos ei muuten niin henkisellä väkivallalla. Puhujat usein sanovat että naisella ei ole oikeutta kieltäytyä aviollisesta seksistä koska se olisi ehkäisyä.

Entinen mieheni sen jopa tulkitsi niin että hän käytti minua hyväkseen kun olin nukahtanut. Ja viimeisin raskaus ja lapseni tuli sen seurauksena. Joten miten voidaan puhua naisen tahdosta tai valinnan mahdollisuudesta tapauksessani?

Seksiin pakottaminen / alistaminen siihen oli arkipäivää meillä. Enkä usko että olen ainoa tapaus.

• palturia
        Tiitu kirjoitti:

Kyllä pakotetaan. Jos ei muuten niin henkisellä väkivallalla. Puhujat usein sanovat että naisella ei ole oikeutta kieltäytyä aviollisesta seksistä koska se olisi ehkäisyä.

Entinen mieheni sen jopa tulkitsi niin että hän käytti minua hyväkseen kun olin nukahtanut. Ja viimeisin raskaus ja lapseni tuli sen seurauksena. Joten miten voidaan puhua naisen tahdosta tai valinnan mahdollisuudesta tapauksessani?

Seksiin pakottaminen / alistaminen siihen oli arkipäivää meillä. Enkä usko että olen ainoa tapaus.

ei pakoteta usko.jo jos pakotettas se ois rikollista..älä kirjoita semmosia asioita joista et tiiä

• Tiitu
        palturia kirjoitti:

ei pakoteta usko.jo jos pakotettas se ois rikollista..älä kirjoita semmosia asioita joista et tiiä

Miten niin voit sanoa että en tiedä jos on kymmenien vuosien kokemus ja liuta lapsia todisteena?

• SS-SS.
        PIMEYTTÄSI kirjoitti:

Naisen aviovelvollisuus on tyydyttää mies !

• palvelijoikseen?
        yks voan kirjoitti:

Kuten takapajuisissa kehitysmaissa. Lapset ovat omaisuutta, kuten muslimimaissa tai Intiassa yms. ikään, vai?

• niiiiin
        Tiitu kirjoitti:

Miten niin voit sanoa että en tiedä jos on kymmenien vuosien kokemus ja liuta lapsia todisteena?

sullako 10 lasta,, mitä sitten tänne krijoitat..ei mua ainaka ole pakotettu ja on eneenpi lapsia kuin sulla,,.

• useasti
        Tiitu kirjoitti:

Minunkin exmieheni oli juuri sellainen, saatoin usein herätä siihen kun hän toteutti halujaan minuun. Vaikka emme siis todellakaan ole lestadiolaisia eikä mieheni edes halunnut lisää lapsia! Mutta kun hänellä on oikeutensa (siis omasta mielestään). Eli todella seksiin pakotetaan!!!!

• puhu sontaa
        Tiitu kirjoitti:

Älä jauha sontaa asioista mistä et mitään ymmärrä.

• järjen käyttö ei ole kielle...
        yks voan kirjoitti:

Vai että jos juuri sinut olisi jätetty kumin nokkaan. Ei jumaliste mitä idiootteja täällä taas puhuu. Mites sitten tällanen tilanne, jos mies masturboi? Silloin juuri sinut olisi heitelty pitkin seiniä. Tai entäpä yöllinen siemensyöksy? Silloin juuri sinut olisi heitetty lakanoille kuivumaan. Jumaliste kun sillä yhdellä miehen siittiöllä ei vielä lasta tehdä. Ja montako miljoonaa "sinua" meneekään hukkaan varsinaisen hedelmöitymisen yhteydessä, kun niistä miljoonista vain yksi voittaa? Ajatelkaa nyt ihmiset edes vähän omilla aivoilla. Kyllähän tämä on aivan selvästi naisten oikeuksien tallomista ja vallankäyttöä siinä vaiheessa, jos nainen ei saa enää kieltäytyä lasten tekemisestä. Kyllä muuttuisi ääni kellossa, jos mies edes kerran saisi käydä läpi synnyttämisen ihanuuden. Ja ihmettelen vaan niitä naisia, jotka antavat talloa näin itseään. Äärimmäisen surullinen esimerkki taas kerran uskonnosta ja sen lieveilmiöistä.

• ................
        niiiiin kirjoitti:

sullako 10 lasta,, mitä sitten tänne krijoitat..ei mua ainaka ole pakotettu ja on eneenpi lapsia kuin sulla,,.

Saanen kysyä mitä sinä tiedät siitä miten muita on kohdeltu tässä asiassa? Saatat olla toisenlainen tapaus kuin sadat muut naiset.

• Tiitu
        ................ kirjoitti:

Saanen kysyä mitä sinä tiedät siitä miten muita on kohdeltu tässä asiassa? Saatat olla toisenlainen tapaus kuin sadat muut naiset.

En ole sanonut tietäväni mitä muut ovat kokeneet. Kukaanhan ei voi eksaktisti ja varmasti puhua kuin vain ja ainoastaan omasta kokemuksestaan. Ainoastaan epäilin että saattaisi olla muitakin huonosti kohdeltuja kuin minä. Toivottavasti olen väärässä !

Tunnen useita uskovaisia perheitä joissa asiat ovat todella hyvin ja mallikkaasti ja voin ylpeänä kertoa heidän elämästään.

Mutta sitten on paljon niitä joissa äidit ja perheet ovat väsähtäneet. Ja miehet ovat tehneet vääryyttä vaimoilleen. Täällä palstalla jostain kumman syystä ei asiaa voida tunnustaa vaan hyökätään toisia vastaan. Ei kyetä tunnustamaan että jollekin olisi jotain pahaa tapahtunut.

• OIJOI...
        yksieronnut kirjoitti:

Olen itse nyt 22, täytän pian 23 ja erosin uskosta heti kun 18 täytin, muutin kotoa pois ja en ole sen jälkeen ollut yhteydessä yhteenkään perheenjäseneen, pariin serkkuuni jotka ovat myös irtautuneet tuosta lahkosta.

Ja todella, tuo synnyttäminen on suurimmalle osalle pakollista. Vain murto-osa naisista haluaa oikeasti suurperheen, ja kun se stoppi tulee, tulkoon sitten 12 tai 13 lapsen kohdalla, jos et aio selibaatissa elää, sinulla ei ole mahdollisuuksia. Mies on perheen pää, juos mies sanoo, että lapsia vielä tulee, ei ole naiselle määräysvaltaa.

Minua kasvatettiin pennusta uskomaan tuota paskaa, mutta aina minusta tuntui, että se ei ollut oikein. Vastam kun vanhin siskoni alkoi täyttämään tuota "Jumalan" sanomaa ja tuomaan lapsia maailmaan, näin vasta sen kauheuden.

Meille etsitään kumminkin samasta lahkosta aviopuoliso ja siskoni mies oli sitten saman kylän lahkosta, eli ties mitä kautta sitten sukua ilmeisesti kaiketi meille sukupolvien takaa.

Siskolleni viides synnytys oli liikaa ja hän masentui todella pahasti. Sisuskalut alkoivat pettää ja kunto putosi jo imetysvaiheessa siihen, että sairaalahoitoa tarvittiin. Kun kunto koheni ja sisko pääsi kotia, oli mies päättänyt, että uusi lapsi oli pakko saada.

No, nyt sisko sitten viettää parempaa aikaa muualla ja mies hoitelee yksin lapsia ja etsii uutta uhria, joka suostuu synnyttämään vaan lapsia. Olin itse 14 tuona aikana, kun saatoin siskon muualle.

OLIPAS KARMEE PROVO :D heh..

• aes
        yksieronnut kirjoitti:

oon työni puolesta seurannut kyseisiä äitejä, enkä ole voinu välttyä ajatukselta, etteikö nämäkin naiset joskus haaveilisi jostakin muunlaisesta elämästä...

• pakko kommentoia
        PIMEYTTÄSI kirjoitti:

En tiedä yhtään "pakkonaitua" naista. Tällanen toimintamalli ei missään tapauksessa liity meihin! Petielämä on täysin samanlaista ku muillaki, ehkäisyä lukuunottamatta. Sillon harrastetaan ku tekee mieli, sillon ei jos ei tee mieli! Se ei todellakaan mee niin et mies päättää millon ollaan yhes!
        Ja tuosta et naiset ois jotenki alistettuja-Ei voi yleistää! musta kait tuntuu et meil äitejä arvostetaan suuresti. MUN kotona 11 lasta. Aina ku isä lähti aamul töihin nii se keitti lähtiis puurot ja kahavit valamiiks et ku äiti herää pikkusten kans nii on aamupalat valamiina.. Isä saatto töistä tulla kukkien kans ilman mitään varsinaista syytä. Myöskin isä on monet viikonloput ollu lasten kans kotona et äiti on saanu lähtä kavereiden kans johonki tuulettumaan.
        Ei sen elämän kamalaa tarvi olla vaikka on paljo seuraa(lapsia). Ite oon kokenu elämäni suurimmaksi rikkaudeksi ison perheen. On paljo siskoja, eli paljo läheisiä ystäviä ja tekemistä riittää. Toivoisin et monet muutki sais kokia sen!
        Kyllä valtaosa vl-isistä on vaimoaan oikeesti rakastavia ja kunnioittavia ihimisiä. Jos sun kohalle on sattunu joku sellane mies jollasta kuvailit, nii se varmasti kaipais pikaista hoitoa!!!
        Tämä ei liity juttuus, mut mikä ihime se juttu on et synnytykset ja ootokset vie vl-äidin hautaan!? Sitä me ihmetellään ku meiän tietoon ei oo tullu yhtään kuolemantapausta joka johtus siitä et on monta lasta!?(Kuten SRK:n pääsihteeri totesi)

• vl.
        Tiitu kirjoitti:

Toivon todella että sun miehes on jo hoidossa. Sairashan sellanen on joka pakottaa. Tuollanen ei kyllä liity MITENKÄÄN meihin. Sun kokemukset on yksittäisiä ikäviä asioita, jotka liittyy ihmisen henkiseen terveyteen, EIKÄ MILLÄÄN LAILLA uskontoomme.

• ....
        yksieronnut kirjoitti:

Kuulostaa todella kammottavalta! Oon ite vl, mut en oo koskaan törmänny vastaavaan tapaukseen. Onkohan sulla nyt menny asiat sekasi. Tuo ei kyllä suurimmalta osin liittyny yhtään ite uskontoon. Sielä perheessä on kyllä ollu ihan muita ongelmia, mies on ainaki ollu täysin sairas hullu!!! Ei ne perheitten ongelmat aina uskosta johdu. Samanlain meissä on mielenvikasia ku teissäki, toivosin et ihmiset etes sen tajuaisivat eikä aina yleistäs nuitten kamalien kertomusten kans.

• mksisi
        ................ kirjoitti:

mikset sitte ole tehnyt rikos ilomoitusta jos kerran on pakotettu.. niin ja lapsi lukuun.. ei kenenkään ole pakko olla uskomoassa.. jos haluu elää oman tunoon vastaisesti kieltää uskonsa ja ei hanki lapsia..

• kokemusta on

Lestadiolaisnaisia ei ole aivopesty. Tosiasia on, että vanhoillislestadiolaisuudessa EI pakoteta ketään olemaan käyttämättä ehkäisyä. Vaan asia on todellakin niin, että he jotka ovat raittiisti uskomassa haluavat aivan omasta tahdostaan olla käyttämättä ehkäisyä. Lapset ovat Jumalan lahja ja Jumala on ainoastaan elämän ja kuoleman Herra. Nyt joillakin tuntuu olevan unohtunut myös se, että Suomen perustuslaissa on mainittu uskonnonvapaus. Eli ihmisoikeusliittokin voisi hieman miettiä, että eikö uskonnonvapaus heidän mielestään kuulu ihmisen perusoikeuksiin?? Jokaisella on oikeus olla käyttämättä ehkäisyä vakaumuksellisista syistään silloin, kun ei itse sitä halua käyttää. Itse uskon, että kukaan ei synnintekemisellä (eli esim. ehkäisyllä) voi jatkaa päivääkään elämäänsä, vaan se päättyy juuri silloin, kun Jumala on sen säätänyt päättyväksi.

Hei. luin sun viestisi ja oon sun kanssas samaa mieltä. Ite en oo kysestä uskoa mutta mieheni kotiväki on ja ei mua ainakaan oo yhtään pakotettu tekemään lapsia. Jokaisella on oikeus päättää!!!Eiköhän se Jumala oo päättäny päivän koska täältä lähetään. Ite ei voija sille asialle mitään eikä siihen voi vaikuttaa millään ehkäisyllä!!!

• niiiiinnni
        Tiitu kirjoitti:

En ole sanonut tietäväni mitä muut ovat kokeneet. Kukaanhan ei voi eksaktisti ja varmasti puhua kuin vain ja ainoastaan omasta kokemuksestaan. Ainoastaan epäilin että saattaisi olla muitakin huonosti kohdeltuja kuin minä. Toivottavasti olen väärässä !

Tunnen useita uskovaisia perheitä joissa asiat ovat todella hyvin ja mallikkaasti ja voin ylpeänä kertoa heidän elämästään.

Mutta sitten on paljon niitä joissa äidit ja perheet ovat väsähtäneet. Ja miehet ovat tehneet vääryyttä vaimoilleen. Täällä palstalla jostain kumman syystä ei asiaa voida tunnustaa vaan hyökätään toisia vastaan. Ei kyetä tunnustamaan että jollekin olisi jotain pahaa tapahtunut.

voi olla että äiti väsyy. mutta aika useammin kuulee kyllä että joilla pari lasta,, ne väsyy paljon enempi. kun pitää olla keikkikaverina sille ainokaiselle tai ainokaisille,, isossa perheessä on omasta takaa kaveria..

• suurten perheiden
        niiiiinnni kirjoitti:

voi olla että äiti väsyy. mutta aika useammin kuulee kyllä että joilla pari lasta,, ne väsyy paljon enempi. kun pitää olla keikkikaverina sille ainokaiselle tai ainokaisille,, isossa perheessä on omasta takaa kaveria..

lapsirukat joutuvat pitämään huolta näistä nuoremmista. Siinä on lapsuus jo kaukana. Vastuu kuuluu vanhemmille, eikä vanhemmille sisaruksille.

• niiiiiiiiiiin
        niiiiin kirjoitti:

pieni lisäys vielä.
        Me nussitaan joka paikassa missä on mahdollisuus-
        Ja ilman

• rakas naapuri...
        suurten perheiden kirjoitti:

lapsirukat joutuvat pitämään huolta näistä nuoremmista. Siinä on lapsuus jo kaukana. Vastuu kuuluu vanhemmille, eikä vanhemmille sisaruksille.

Lapsilisäähän maksetaan kohoavasti aina viidenteen mukulaan saakka, ja tätä ylintä siitä eteenpäin.

Kun lähestymme taas niukkenevia aikoja - ja kuka muistaa 90-luvun laman, jolloin meillä 'ei ollut vaihtoehtoja', voisi tälläinen tenavatehtailu hyvinkin syytä ottaa tarkempaan syyniin.

Kun kuitenkin yhteisin varoin lapsilisä kustannetaan, kuten myös vanhusten ja sairaanhoitoa, onko oikein, että 'yrittäjähenkinen tuotantolinja' imee varoja mustan aukon tavoin?

Porrastuksessa voisi olla 'katto' esim. max 6/perhe, jonka jälkeen joko nollatuki tai vähintään aleneva.

• rakas naapuri...

sillä tusina tenavia peruslähiössä/-talossa on eri asia kuin metsän sisässä.
        JA lisäksi siinä on se taloudellinen TULONSIIRTO!

• sekin on ihan hullua
        rakas naapuri... kirjoitti:

Lapsilisäähän maksetaan kohoavasti aina viidenteen mukulaan saakka, ja tätä ylintä siitä eteenpäin.

Kun lähestymme taas niukkenevia aikoja - ja kuka muistaa 90-luvun laman, jolloin meillä 'ei ollut vaihtoehtoja', voisi tälläinen tenavatehtailu hyvinkin syytä ottaa tarkempaan syyniin.

Kun kuitenkin yhteisin varoin lapsilisä kustannetaan, kuten myös vanhusten ja sairaanhoitoa, onko oikein, että 'yrittäjähenkinen tuotantolinja' imee varoja mustan aukon tavoin?

Porrastuksessa voisi olla 'katto' esim. max 6/perhe, jonka jälkeen joko nollatuki tai vähintään aleneva.

että ensimmäisestä lapsesta maksetaan vähiten, juuri kun pitäisi hommata vaatteet, rattaat, kaikki. Mutta jos 10 lasta talossa, kaikki vielä alle 17v, niin epäreilultahan se tuntuu näin "parin" lapsen vanhempana.. Niin no. Tarviihan sitä tietenkin isompaa autoa, isompaa kotia..

• Aakku
        Hätää kirjoitti:

En ole lessu, mutta tavallinen luterilainen kuitenkin. Tiedänpä parikin lessuäitiä, jotka ovat joutuneet pelkojensa kohteeksi näiden paksuksi panojen takia. Toinen sanoi, että kun ei vaan tulisi lisää lapsia. Toiselle äidille oli tehty jo kolme keisarinleikkausta ja kolmannen jälkeen oli ehdotettu sterilisaatiota aivan terveydellisistä syistä. Keisarinleikkauksia ei voi, eikä saa tehdä liian montaa äidin terveyden uhalla. Näin myös tehtiin hänelle sterilointi.
        Mutta mitä eroa on sillä, että ehkäistäänkö, vai tehdäänkö pakon edessä sterilisaatio??
        Onko lessujen mukaan pienempi synti sterilisoida, kuin käyttää ehkäisyä, ennen ähkäisyä.
        Toivoisin tähän lessuiltakin vastausta. Heitä on täällä nettisivuilla siinä kuin meitä syntisiäkin

Voisiko muuten käyttää vähän asiallisempaa kieltä. 'Lessuäiti'nimitys ei kyllä osoita kunnioitusta muita kohtaan. Jos vaaditaan oikeuksia äideille, se voisi alkaa paremmin valikoidusta kielestä.

Lestadiolaiset muuten kuuluvat kansankirkkoon, eivätkä ole lahkolaisia. Tämäkin kannattaa pitää mielessä. Ja maksavat aika ison potin kirkollisveroista Suomessa.

• marij
        aes kirjoitti:

oon työni puolesta seurannut kyseisiä äitejä, enkä ole voinu välttyä ajatukselta, etteikö nämäkin naiset joskus haaveilisi jostakin muunlaisesta elämästä...

samat sanat

• marij
        Aakku kirjoitti:

Voisiko muuten käyttää vähän asiallisempaa kieltä. 'Lessuäiti'nimitys ei kyllä osoita kunnioitusta muita kohtaan. Jos vaaditaan oikeuksia äideille, se voisi alkaa paremmin valikoidusta kielestä.

Lestadiolaiset muuten kuuluvat kansankirkkoon, eivätkä ole lahkolaisia. Tämäkin kannattaa pitää mielessä. Ja maksavat aika ison potin kirkollisveroista Suomessa.

on se oikea sana! ja kirkosta eroa ennemmän ku koskaan. lisäntykää reippaasti niin pysyy kirkkoki pystyssä

• lestadiolainen
        suurten perheiden kirjoitti:

minusta on ainaki mukava hoitaa pienempiä sisaruksia. Niitä on 6. ne on ihania ja koskaan ei ole pakotettu niitä hoitamaan vaan itse aina haluan. tiedän monenmonta muutakin perhettä missä hoidetaan pikkusisaruksia mielellään.

• Entinen lestadiolainen

Tunnetko/tiiätkö monta lestadiolaista äitiä henk.koht? Jos näin onnellinen oot,niin onko niistä yksikään kertonu sulle,että ne joutuu pakosta synnyttämään lapsia vuoden kahen välein? Nyt tietenki sanot,ettei ne voi sitä kertoa kellekkään ,koska usko sen kieltää,niin väärässä oot jälleen.
        Ketään naista,edes uskovaista,ei voi pakottaa synnyttämään ja tulemaan raskaaksi.(Jos ei naista raiskata,mutta sehän on taas asia aivan erikseen.)
        Miettikää ihan oikeasti mistä te puhutte ja kirjotatte!!!!!

• ehheh
        Tiitu kirjoitti:

Nyt kyllä on Vahva epäilys että miehes ei käy ihan täysillä. Koska toi on meikäläisten piireistä naurettava väite :D

• Lestadiolaissuvusta
        kokemusta on kirjoitti:

Hei. luin sun viestisi ja oon sun kanssas samaa mieltä. Ite en oo kysestä uskoa mutta mieheni kotiväki on ja ei mua ainakaan oo yhtään pakotettu tekemään lapsia. Jokaisella on oikeus päättää!!!Eiköhän se Jumala oo päättäny päivän koska täältä lähetään. Ite ei voija sille asialle mitään eikä siihen voi vaikuttaa millään ehkäisyllä!!!

Mutta sinäpä se et pääsekään taivaaseen!

Jos on uskovainen, niin ympäristö painostaa. Jollei lasta ala kuulumaan pian häiden jälkeen niin jo nousee kulmakarvat!

Ja jos nainen sanoo, että lapsiluku riittää, niin on miehellä oikeus etsiä uusi.

• on on on!!!
        hmph kirjoitti:

Että aikuiset ihmiset uskovat jumalaan... oikeutettu mielikuvitusystävä. EVOLUUTIOTEORIA KUNNIAAN!

• kaikki ei selity uskolla
        Tiitu kirjoitti:

Tiitulle,

"Entinen mieheni sen jopa tulkitsi niin että hän käytti minua hyväkseen kun olin nukahtanut. Ja viimeisin raskaus ja lapseni tuli sen seurauksena. Joten miten voidaan puhua naisen tahdosta tai valinnan mahdollisuudesta tapauksessani? "

Raamatussa käsketään miehen rakastaa vaimoaan, kuten Kristus seurakuntaa. Ja Jeesushan antoi henkensä seurakuntansa puolesta. Siinä on se oppi, jota oikeassa sydämen uskossa oleva mies noudattaa lestadiolaisessa avioliitossa.

Jokaisessa parisuhteessa joudutaan keskustelemaan myös seksistä, milloin ja miten ollaan ja kenen ehdoilla. Myös lestadiolaisissa avioliitoissa tätä keskustelua käydään. Kun molemmat haluavat toisiaan kunnioittaa, löytyy tasapaino, jossa ei ole hyväksikäytettyä vaimoa.

Tässäkin on hyvä muistaa, että yksikään lestadiolainen ei ole hyvä ihminen, vaan kaikki ihmiset ovat yhtä suuria vikapäitä ja onnettomia toimimaan tässä maailmassa. Parisuhteen hyväksi täytyy molempien toimia, ja mm. terapiamahdollisuudet olisi Tiitun tilanteessa käytettävä hyväksi.

• Anonyymi
        Aakku kirjoitti:

Veroa maksamallako pääset taivaaseen?

• ...

Eiköhän ole jokaisen oma asia käyttääkö ehkäisyä vai ei ja saako yhden lapsen vai kymmenen lasta! Nainen voi kuolla synnytykseen vaikka olisi ensimmäistä kertaa synnyttämässä!

Kyllä se on niin että Jumala on elämän ja kuoleman Herra, jos jonkun päivät tulevat täyteen niin silloin ne tulee oli hän sitten käyttänyt ehkäisyä tai ei!

Tuo ihmisoikeusliitto voisi enemminkin pohtia sitä onko abortti oikein! Joittenkin ihmisten ei anneta edes syntyä tänne!

• kysynpä vaan?!!

ei jestas sentää..ekaks se hemmetin kalapuikkoskandaali,mikä mielestäni oli niin naurettavaa, ja nyt tämä..yhdyn edelliseen,elikä miettisi niitä abortteja enempi ku lisääntymistä!!sairas maailma jos täytyy alkaa LISÄÄNTYMISTÄ miettimää...hohhoh...jos en itse kykenisi saamaan lapsia niin loukkautuisin kyllä syvästi!

• ???

Millä perustelet, että lessu-uskovaisuus on se oikea usko? Uskontoja on jopa miljoonia maapallolla. Itse uskon tuonpuolleiseen. Saattaa olla harhaa sekin. Luterilainen olen ajatuksiltani, mutta en minkään lahkon ajattelutavan mukainen. Usein mietin, että mitä sitten kuoleman jälkeen, onko muuta vai loppuuko se siihen. Siinäpä kysymys.

• petkus

pitääkö se jumala aina sotkee joka juttuu. en oo ite koko jumalaa nähny ja ei kyl varmaa ketään muukaan. ne jotka uskoo taruolentoihin ok mut kaikki jeesus ja muut höpö höpö jumalat on ihan keksittyjä..

• voi heikinmarkkinat sentään
        ??? kirjoitti:

Millä perustelet, että lessu-uskovaisuus on se oikea usko? Uskontoja on jopa miljoonia maapallolla. Itse uskon tuonpuolleiseen. Saattaa olla harhaa sekin. Luterilainen olen ajatuksiltani, mutta en minkään lahkon ajattelutavan mukainen. Usein mietin, että mitä sitten kuoleman jälkeen, onko muuta vai loppuuko se siihen. Siinäpä kysymys.

ei oiikeeta uskontoo oo olemassakaa.ite en usko mihkää..mut oli uskonto mikä tahansa ni jo on aika järkyttävää jos suomes joudutaa tälläst ees miettimää..otetaan kyllä ulkomailta porukkaa tänne..ja mitä tulee kulutuksee ni lessuthan vähemmä kuluttaa ku normaali kansalainen.

• sevaaa
        ??? kirjoitti:

se on oikea usko sitä ei tarvitse perustella..

• sinä olet samaa mieltä

ja silti kritisoit,eikös tää ihmisoikeusjärjestö juuri sitä aja et pitää olla oikeus valita käyttääkö vai ei ehkäisyä.

• kaikilla ole!
        sinä olet samaa mieltä kirjoitti:

ja silti kritisoit,eikös tää ihmisoikeusjärjestö juuri sitä aja et pitää olla oikeus valita käyttääkö vai ei ehkäisyä.

niiinhän kaikilla onkin!! täällä on vaan jauheettu sitä kuinka lestadiolais naiset pakotetaan seksiin ja tekemään lapsia koko ajan!

• ainakin ne joita olen nähnyt

Sääli, että ovat lahkon pauloissa.

• hallooo

lapset ovat ihan niin kauan uskomassa kun haluavat,, usko on henkiö kohtainen,, tietysti me toivomme että pysyisivät aina uskomassa. mutta siihen ei ketäöän pakoteta..

• kohtuuttomasti?

Tuossa jos pienessä sukulaisten-heimolaisten porukassa eli pohjoispohjalaisissa lestoissa jokaisessa sukupolvessa on kymmenpäinen lapsikarja? Tiedä tuota.
        Aiankin koko maan väestössä painottuu ajan mittaan oululaisuus.

• Folio Mulder

Erityisesti se ongelma ei koske suomalaista väestöä, koska meitä on niin vähän neliökilometrillä, mutta yleensä ottaen ja ihmisyksilöiden ihmisoikeuksienkin puolesta ehkäisyasia on käsittämätön ja muinaisuskomuksellista tulkintaa.

Ihmiskunnan olisi syytä rajoittaa syntyvyyttä erityisesti maissa, joissa ei kyetä lapsien kärsimystä ehkäisemään eikä saada mitään kehitystä aikaan.

YK:n olisi oikeastaan laadittava ohjelma, joka vaatii jokaista maata mukaan syntyvyys-säännöstelyyn. Nyt maailmassa on maita, joissa on moninkertaisesti liikaa ihmisiä luonnon kapasitettiin ja omaan asioidenhoitoon nähden. Yleensäkin maailman väkiluku saisi olla korkeintaan puolet nykyisestä, niin tasapaino säilyisi.

Luultavasti luonto hoitaa pois suuret määrät rajulla nykäisyllä lähiaikoina ihmisiä, kun ihminen ei itse tee viisaita ratkaisuja puhutaan sitten kehitysmaista taikka kehittyneistä maista.

• .......

Ihmisten liiallinen määrä koskee koko planeettaa, myös suomea. Emme ole missään erityisasemassa muihin maihin nähden. Meitäkin on liikaa ja elämme liian kaukana luonnosta ja kulutamme liikaa. Lapsiluvun raju pienentäminen on ainoa ratkaisu maapallon ongelmiin kaikkialla.

• ......
        ....... kirjoitti:

Ihmisten liiallinen määrä koskee koko planeettaa, myös suomea. Emme ole missään erityisasemassa muihin maihin nähden. Meitäkin on liikaa ja elämme liian kaukana luonnosta ja kulutamme liikaa. Lapsiluvun raju pienentäminen on ainoa ratkaisu maapallon ongelmiin kaikkialla.

Ihmisten määrää ei saisi rajoittaa nuorista/lapsista karsien!

Sellainen tilanne, jossa yksi työikäinen elättää montaa vanhusta, ei ole hyvä! En nyt tarkoita, että suomalaisten pitäisi alkaa lisääntyä vallattomasti, vaan että koitettais pitää tuo väkiluku tuollaisena kuin se nyt on.

Pianhan väkiluku alkaa laskea, kun lapsia syntyy yhä vähemmän. Nykynuoret ovat harvinaisen naiiveja olettaessaan, että hyvinvointi jatkuu hamaan hautaan saakka, kun ei tulevaisuudessa tosiaan ole niitä veronmaksajia elättämässä ja huolehtimassa. Ja kalma vaan haisee. Ei sekään mikään ihannetilanne ole.

• ettei hukuta ihmislihaan
        ....... kirjoitti:

Samaa mieltä kahden edellisen puhujan kanssa. Ja eikö ole hieman typerää pukata aina vaan uutta penskaa, kun maailmassa on jo valmiiksi niin monta lasta ilman isää ja äitiä? Voisivat vanhemmiksi tahtovat käyttää ehkäisyä ja adoptoida.

• Folio Mulder
        ....... kirjoitti:

Koska tämä kansa keksii asioita ja kuuluu siihen, joka haluaa ja keksii puhtaampia tapoja elää. Ihmiskunta tarvitsee tekniikkaa jatkossakin.

Ja se lapsiluku suomalaisella: onkos se 1.4 lasta keskimäärin...jotain siinä paikkeilla. Eli, jos suomalaisten tulisi vähentää lisääntymistään, suomalaisia ei pian olisi olemassakaan. Meitä on neliökilomertillä alle 20.

Mieluiten niin, että kehittymättömiin maihin raju ehkäisprojekti ja vähenevälle väestölle enemmän mukavuutta köyhään elämään eikä niin, että maailmassa aina paljon köyhiä, sairaiata ja kiukkuisia.

Taiteilua se on luonnon kustannuksin, mutta pitää käyttää viimeisimpiä oppeja ekologisista tavoista ja ympäristön suojelusta. Kierrätys kunniaan jne.

• voi heikinmarkkinat sentään
        Folio Mulder kirjoitti:

Koska tämä kansa keksii asioita ja kuuluu siihen, joka haluaa ja keksii puhtaampia tapoja elää. Ihmiskunta tarvitsee tekniikkaa jatkossakin.

Ja se lapsiluku suomalaisella: onkos se 1.4 lasta keskimäärin...jotain siinä paikkeilla. Eli, jos suomalaisten tulisi vähentää lisääntymistään, suomalaisia ei pian olisi olemassakaan. Meitä on neliökilomertillä alle 20.

Mieluiten niin, että kehittymättömiin maihin raju ehkäisprojekti ja vähenevälle väestölle enemmän mukavuutta köyhään elämään eikä niin, että maailmassa aina paljon köyhiä, sairaiata ja kiukkuisia.

Taiteilua se on luonnon kustannuksin, mutta pitää käyttää viimeisimpiä oppeja ekologisista tavoista ja ympäristön suojelusta. Kierrätys kunniaan jne.

no nyt sen sanoit,järkevin sanoin!

• Juttastiina
        ettei hukuta ihmislihaan kirjoitti:

Samaa mieltä kahden edellisen puhujan kanssa. Ja eikö ole hieman typerää pukata aina vaan uutta penskaa, kun maailmassa on jo valmiiksi niin monta lasta ilman isää ja äitiä? Voisivat vanhemmiksi tahtovat käyttää ehkäisyä ja adoptoida.

eipä se noin yksinkertaista oo. Moni haluaa nähdä ne omat piirteensä lapsissaan.. kaikki ei pysty edes kunnolla rakastamaan vierasta lasta. Adoptiojonot ovat jo niin täynnä että ihmiset jotka eivät oikeasti pysty "pukkaamaan" lasta maailmaan jäävät usein ilman lasta kun nää itsekkäät ihmiset jotka pystyisivätkin lapsen synnyttämään ajatteleva niin sinisilmäisesti että tekevät jotain hyvää kun käyttävät ehkäisyä ja vievät oikeasti lapsettoman paikan adoptiojonossa. Lapsia jotka tarvitsevat vanhemmat on paljon mutta suurinta osaa ei laiteta adoptioon!

• Apina

Ei se mitään meinaa, kun tulee liikaa porukkaa, niin tapetaan vaan ylimääräset jossain sodassa tai rotu/erilaisuus vihassa, niin hän se on ennenkin mennyt ;) Tai sitten voitas vallottaa vaikka Kuu tai Mas, niin olis taas äpärille tilaa :D

• were
        ....... kirjoitti:

Hyvä että jotkut muutkin ovat huolissaan tästä ihmisten lisääntymisestä pelästyin olevani ainoa joka asia huolestuttaa... Täällä ihmiset tuntuvat ylistävän luojaa kun 10 lapsi on tullut perheeseen. Eivät juurikaan taida huolestua siitä millaiseen maailmaan jättävät heidät kun maapallon tila alkaa kärsiä tästä ihmismassasta ja heidän kulutuksestaan.

• Molio Folder
        Folio Mulder kirjoitti:

Sukurutstaitutaa.hällä väliä

• näillä mennään

Kyllähän se niin on, että on lestadiolaisia äitejä jotka ovat mielenterveydellisesti ja fyysisesti aivan lopussa. Joka päivä tuntuu taistelulta..lapsia saattaa olla 15, vuoden välein. Silloin sitä miettii että onkohan se Jumala ihan noin tarkoittanut näitä asioita??!! Kun ei enää itsellä eikä lapsilla ole hyvä olla, kun äiti ei jaksa!

Pitäisi vanhoillislestadiolaisten "päättäjien" keskustella vakavasti, että onko inhimillistä saada lapsia oman terveyden ja hengen uhallakin??!! Mieleen tulee vain kymmen käskyn: Älä tapa! Siitähän on melkein kysymys, jos lääkäri kertoo että seuraavaan raskauteen voit kuolla, mutta omassa uskonnossa ajatellaan että ei saa ehkäistä...

Kyllä minusta kaikkien vanhoillislestadiolaisten äitien tulisi jokaisen itse päättää haluaako uhrata oman henkensä..

Tokihan lapset ovat Jumalan lahjoja, mutta kyllähän se Herra loi meille aivot joilla ajatella..Onko niillä lapsilla hyvä olla joiden äiti on kuollut synnytykseen?!Tuskimpa!

• päättäköön muut

Jos lahko estää järkevän toiminnan niin muiden täytyy päättää lahkolaisten puolesta.
      Äitien elämän tarkoitus ei ole nääntyä synnytyskoneena minkään Jumalan tahdon mukaan.
      Uskonnon tulkinnat vie meidät pakanamaiden tasolle. Uskominen ja uskonto on muuta kuin sairaat tulkinnat ja niistä kiinni pitäminen terveden kustannuksella.

• Vittu sentään

Eiköhän sitten tehdä laki, joka kieltää muslimien lisääntymisen! On se hyvä, että jokin taho synnyttää suomeen suomalaisia!

Eihän ketään voi pakottaa käyttämään ehkäisyä! Aivan naurettavaa!

• litsislätsis

joitain pakottaa.. Aborttitilastot viittaavat pakotteen tarpeellisuuteen. Tosin tämä hoituu ilman pakottamista JOS abortti myönnettäisiin ainoastaan TODELLISIIN syihin vedoten.. nythän niitä tehdään ihan vaan hihnalta kun sattuu molemmat päät seisomaan yhtaikaisesti..ja toisella osapuolella on molemmat päät levällään, mutta kun ei nyt sovi suunnitelmiin.. biletyskin kärsisi.

• Friiway

kuin ihmisoikeusliitto ei ole mitenkään tekemisissä jumalan sanan kanssa. Ettäs tiedätte.

• diggaamunpeppuu

Jep jep!

Lopetettava koko uskonto!

Päätetty juttu kohta isommalta taholta!

Lestaatiolais uskonnon harrastus on kohta suomessa kiellettyä kun naiset ja lapset raiskataan ja pakkonaitetaan... Kakaratkin jo laitetaan lapsentehtailijoiksi...

• Tehdä

Muillekkin uskonnoille ...ja pääasiassa kaikille kiihko jutuille...mutta ei taitane onnistua ihan helpolla=)

• yhtyyyyy

on kumin kanssa naiminen sama kun söis eväänsä paperiloineen tä.

• olemaan lestadiolainen

Lestadiolaisuus on vapaaehtoista. ketään ei pakoteta olemaan uskovainen. raamattu opettaa ottamaan vastaan lapset Jumalan lahjana, mutta kuka ei halua uskoa näin, saa vapaasti suskoa toisella tavalla. Kenellä on oikeus päättää kuka saa syntyä, kuka ei? Tiedättekö jonkun ison perheen äidin/isän joka olisi valmis luopumaan yhdestäkään lapsestaan? Ja..jos joku toimii raamatun neuvojen mukaan, ei ilmeisesti ole lestadiolainen oikealla tavalla.

• edellinen

siis jos joku ei toimi raamatun neuvojen mukaan..ei ole oikealla tavalla lestadiolainen

• missä ihmisyys

Nimenomaan joka on syntynyt tähän keskiaikaiseen uskonnolliseen yhteisöön pakotetaan elämään sen lakien mukaan, muutoin torjutaan kaikki kontaktit läheisiin ja sukulaisiin.
        Tässä kulminoituu koko nykyisen uskonnollisen ajattelun järkyttävä virhe:
        Lapsi kastetaan jo syntymästä johonkin uskonnolliseen yhteisöön, ilman että hänellä olisi mahdollisuus tehdä se sitten kun itse on asiasta kinnostunut ja valmis siihen.
        Tunnustuksellinen opetus pois kouluista ja henkinen elämänkatsomustiede tilalle.
        Kirkko irti valtiosta sen kuuluu toimia niinkuin mikä tahansa harrastuksellinen seura.
        Ihmisen syntymä ja kuolema ja ruumiista huolehtiminen kuuluu yhteiskunnalle, ei kirkolle.

• ahahah
        missä ihmisyys kirjoitti:

Nimenomaan joka on syntynyt tähän keskiaikaiseen uskonnolliseen yhteisöön pakotetaan elämään sen lakien mukaan, muutoin torjutaan kaikki kontaktit läheisiin ja sukulaisiin.
        Lapsi kastetaan jo syntymästä johonkin uskonnolliseen yhteisöön, ilman että hänellä olisi mahdollisuus tehdä se sitten kun itse on asiasta kinnostunut ja valmis siihen.
        Tunnustuksellinen opetus pois kouluista ja henkinen elämänkatsomustiede tilalle.
        Kirkko irti valtiosta sen kuuluu toimia niinkuin mikä tahansa harrastuksellinen seura.
        Ihmisen syntymä ja kuolema ja ruumiista huolehtiminen kuuluu yhteiskunnalle, ei kirkolle.

puhu pukille

• Järjenkäyttö ei ole kiellettyä
        ahahah kirjoitti:

puhu pukille

Mielenkiintoinen sanavalinta. Aikamoisia pukkejahan nämä lestadiolaiset miehet ovat. Pukki on muuten suomalaisessa vanhassa kansanperinteessä hedelmällisyyden symboli.

• ....mutta...

painostetaan! Ei siitä lahkosta niin vaan ole helppo erota....

• niiiiii
        ....mutta... kirjoitti:

painostetaan! Ei siitä lahkosta niin vaan ole helppo erota....

uskosta on liiankin moni.. iroittanut jaihan helposti.. niin on monen omanin lapseni kohdalla käynyt,, lopettaa van seuroissa käynnit,, ja ei halua enää uskoa syntejä anteeksi.. mutta yhtä rakkaita lapsia ovat.. todellisuudessa vielä rakkaimpia.. niiden puolesta eniten iltaruokuoksissa käännytäöän taivaan isän puoleen että rakas jumala antaisi vielä palaamisen armon,, tämä on tosi

• hyvästä mielipiteestä
        missä ihmisyys kirjoitti:

Sinun kommenttisi oli hyvää luettavaa ja asiaa koko teksti. Lapsen saa kanavoitua juuri sellaiseen muottiin, kuin vanhemmat haluaa. Vaihtoehtoja kun ei ole, eikä anneta, eritoten näissä uskovissa perheissä. Pieni lapsi tekee ja ajattelee juuri niinkuin vanhemmat ohjeistavat. Näissä uskovissa piireissä harjoitetaan fundamentalismia ja totalismia pienestä pitäen, ja tehokkaasti, henkisillä, taloudellisilla, psykologisilla ja valitettavasti myös ruumiillista väkivaltaa käyttäen. Valinnanvapauta ja vaihtoehtoa ei anneta. Kaikki muu ajattelu on syntistä ja vääräuskoisuuttta, helvettiin tuomittua toimintaa. Lapsi ei kykene kyseenalaistamaan, eikä vaihtoehtoistaamaan syntymästään alkaen annettua elämän katsomusta, sekä hyväksymään muunlaista ajatus mallia.
        Harvemmin se enää onnistuu vanhempanakaan, kun olisi aika ottaa elämän ohjakset omiin käsiin, jos taustalla on 20 vuotta aivopesua.

• joku jokka antaa paljaalla ;P

mä rupeen lestaariolaiseks :D

• juupajjuu

Miusta nykyaikana ehkäisykielto on älytöntä siis kyllä ihmisen pitää itse saada päättää haluaako lapsia vai ei ja kuinka monta niitä sitten tahtoo. Monta dokumenttia olen nähnyt että äiti odottaa ties monettako lastaan ja kuolee synnytykseen.
      Miusta tollanen on todella itsekästä ajattelisi vaikka lapsia jotka sitten jäävät ilman äitiä esim jos lapsia on 10..

• 123

Huomioi että he ovat alusta asti kasvatettu ja uskonto ohjaa....Ei todellakaan pidä mennä puuttumaan..Sitten eri asia jos nuori-aikuinen haluaa lähteä uskonnosta jne...sitten pitää tukea...

• Näimpä

Eiköhän kaikki tuollaiset jutut ole heidän omia asioitaan ja siihen ei pidä puuttua...Tietty meidän näkökulmasta ei oikein mutta ovat kasvaneet tuohon...Ei mahda mitään ja ei pidä puuttua..

• Virya

Koska sehän on naisen ainut oleellinen käyttötarkoitus.

• ihan

Muustakin...Vaikkei oma kulta yhtään ois tehnyt niin sille ei mahtas mitään...mutta kolme tietty on siunaantunut..ja normi perhe..

• Virya
        ihan kirjoitti:

Muustakin...Vaikkei oma kulta yhtään ois tehnyt niin sille ei mahtas mitään...mutta kolme tietty on siunaantunut..ja normi perhe..

on pelkkää sijaistoimintaa. Keskitytäänpäs nyt olenNAISEEN!

• lestadiolainen

jos ihmisillä ei oikeesti oo muuta tekemistä ku miettiä toisten elämää ni ei tule mitään. mitä se teitä liikuttaa miten me lestadiolaiset eletään.
        Meilläki kotona iso perhe ja silti kaikki on saaneet tarpeeksi rakkautta. minä oon ainakin onnellinen siitä mitä mulla on.
        ei kiinnostais toisten ihmisten asioita miettiä... Jos ei lestadiolaisten asiosta mitään tiedä, niin kannattais olla vaan ihan hiljaa, eikä kirjotella tänne kaikenlaista typerää....

• Virya
        lestadiolainen kirjoitti:

jos ihmisillä ei oikeesti oo muuta tekemistä ku miettiä toisten elämää ni ei tule mitään. mitä se teitä liikuttaa miten me lestadiolaiset eletään.
        Meilläki kotona iso perhe ja silti kaikki on saaneet tarpeeksi rakkautta. minä oon ainakin onnellinen siitä mitä mulla on.
        ei kiinnostais toisten ihmisten asioita miettiä... Jos ei lestadiolaisten asiosta mitään tiedä, niin kannattais olla vaan ihan hiljaa, eikä kirjotella tänne kaikenlaista typerää....

Minä en ole ainakaan kirjoittanut mitään typerää, vaan ihan asiaa. Jos joku sen ottaa loukkauksena niin kannattaisi ottaa itsetunto työn alle. Minä en ainakaan välitä muiden mielipiteistä, teen sitä mitä itse haluan tehdä. Mielipiteenikin pidän, vaikka ne ainutlaatuisia ovatkin.

Kyllä ihmisiä kiinnostaa jos naapurin seinä palaa. Tällaisessa urbaanissa yhteiskunnassa ei voi olla libertaristi.

• Eva58

eikä aikalaistensa. Myöhempien aikojen saarnamiesten aivoituksia on se ehkäisykielto.

Minullakin on nimittäin 1800-luvun puolella niitä saarnamiehiä suvussa ollut. heitä ei voi asiantilasta syyttää.

Olen ymmärtänyt, että lestadiolaisilla on pienempiäkin perheitä.

• Sanankuulija_

Sinä ja esi-isäsi olette vääräuskoisia. Sanassa on kiellytty siemenen heittäminen muovituppeen.

• Eva58
        Sanankuulija_ kirjoitti:

Sinä ja esi-isäsi olette vääräuskoisia. Sanassa on kiellytty siemenen heittäminen muovituppeen.

Sanoin vain, että eipä ole isänsiänisänisän jne syntiä tehneet. kaikki on jätetty mulle.

• pieniä perheitä

Itse tunnen sellaisen, neljä lasta, eivätkä ikänsä puolesta enää saakaan. Muutenkaan ei ole kuin yksi ihan varma ehkäisy keino olemassa.

• boditelj
        Sanankuulija_ kirjoitti:

oliko niitä siihen aikaan? Ja missä kohdassa, kun en löytänyt?

• koskaan mitään hyvää?

En ihan heti keksi sen tuomitsevampaa ja ahdasmielisempää yhteisöä kuin vanhoillislestadiolaiset. Hehän kirjaimellisesti hylkäävät yhteisönsä ulkopuolelle jäsenen, joka "hairahtuu" tiukkojen sääntöjen vastaisiin tekoihin. Onkohan missään yhteisöissä esim. tapettu vastasyntyneitä lapsia yhtä paljon? Nuoret kun ovat nuoria ja vahinkoja sattuu. Mutta jos elää lestadiolaisyhteisössä, ei nuorelle jää hirveästi vaihtoehtoja, muuta kun pitää raskaus salassa, synnyttää salassa ja surmata vastasyntynyt. Nykyään tehdään ehkä salaa abortti, jos se on mahdollista. Ei aina ole, jos asuu pienellä paikkakunnalla, jossa terveydenhoitohenkilökuntakin sattuu olemaan samaa poppoota.

Jos kerran ovat niin herran terttuja, pitäkööt myös avioliitoissa ne jumalaa pelkäävät ukonketaleet pippelinsä kurissa. Jos lapsia on kerran tarpeeksi, eikä ehkäisyä saa käyttää ja vaimoparan terveys alkaa olla vaakalaudalla. Ei kun vetoketju kiinni sitten vaan. PRKLE. Tekopyhää jauhaa, että jumala antaa ja ottaa. Hullua suorastaan.

• veretai

Niin olen tässä vedet silmissä naureskellut. Katsos kun eivät he halua laittaa ehkäisykieltoa pois koska silloin seksin harrastamisesta tulee syntiä, kun sitä ei käytetä vain lapsen tekoon. Tämähän tarkoittaa sitä etteivät nämä äijät voi jyystää menemään miten tahtovat.

Nämä miehet haluavat vain pökkiä hyväksytysti vaimojaan mielettömän paljon tämän "täytetään maailma sinun opetuslapsillasi" teorian nojalla.

Jos ehkäisyä saisikin käyttää...ai ai ai ai. Menisi pohja koko touhulta. Silloin jouduttaisi myöntämään että halutaankin harrastaa syntiä. Eivät he pysty elämään oppiensa mukaisesti.

"Jos kerran ovat niin herran terttuja, pitäkööt myös avioliitoissa ne jumalaa pelkäävät ukonketaleet pippelinsä kurissa. Jos lapsia on kerran tarpeeksi, eikä ehkäisyä saa käyttää ja vaimoparan terveys alkaa olla vaakalaudalla. Ei kun vetoketju kiinni sitten vaan. PRKLE. "

Ei paremmin voisi sanoa!

• vaikka

kotona lapsia olisikin liuta. Mutta. Ainakin tuolla koulupuolella olen huomannut, että niistä ei osata huolehtia! Kulkevat likaisissa vaatteissa, esim. hiihtovarusteet saattavat olla liian pienet tai liian isot.. Saattaapa olla huono itsetunto ehkä näistäkin asioista johtuen, tai sitten huomion puutteesta kotona. Kiusataan toisia, yleensä vielä näitä "tavallisia" oppilaita. Ja ollaan vielä kateellisia esim. toisen jääkiekkoharrastukselle, sehän on syntiä! Tosiasia on, että pahimmat kiusaajat koulussa ovat juuri lestaperheistä. Näytellään koulussa kovaa jätkää, noidutaan (yleensä pahempaa kielenkäyttöä kuin "tavallisilla"), ja jos koulusta ilmoitetaan kotiin, äiti ei uskalla / jaksa sanoa mitään, iskä antaa selkäsaunan.

Kaikella kunnioituksella, tehkää vaan liuta lapsia, Jumalan tahdon mukaan, mutta pitäkää herranen aika niistä lapsista myös huolta! Ei niistä Herran huomassa kasva kunnon tasapainoisia aikuisia!!

• On uskomaton. Jotta saisi uskonnollisen yhteisön hyväksynnän, pitää olla valmis uhrauksiin. Onhan näitä uskonnollis-taustaisia hullutuksia muitakin. Lestadiolaisten kakaratehtailun lisäksi tunnetuin on jehovien verifobia. Samaa paskaa mutta eri paketissa.

Jos ei kerran syntyvyyden säännöstely ei ole sallittua, onko pidäättäytyminen, selibaatti sitte nii helv. vaikeeta? Ittellä on täs menny 8 vuotta nii että ei ole mitää tietoa ollut seksuaalisesta yksityiselämästä..

• Viisasta keskustelua

Paskaa täällä taas jauhetaan asioista joista ei ymmärretä paskan vertaa..

• äiti30

Olis aikakin jo puuttua.Itse ent.lestadiolainen ja en voi kun ihmetellä ihmisten tyhmyyttä.Monet lestadiolais äidit valittivat etteivät ikinä haluaisi 10 lapsen äidiksi ja minkäs teet kun eivät uskalla ehkäistä...Ihmettelen myös miten lessu äidit kehtaavat näyttää yhtä hehkeiltä kun tiskirätti.Väsymys ja raskaudet näkyvät naamasta ja kun meikkiä eikä muutakaan saa käyttää niin näky ei ole kovin hemaiseva.Voi jestas jos olisin mies kiinostaisiko EI TOD.!Ja miten ihmeessä kun lapsilta kielletään telkkarin kattominen eli piirretyt joissa yleensä opetus mutta sitten tietokone kyllä saa olla.Ja pelataan ties minkälaisia pelejä...Voi jestas mitä touhua...

• Hutkiva jörnälisti

"Ja miten ihmeessä kun lapsilta kielletään telkkarin kattominen eli piirretyt joissa yleensä opetus mutta sitten tietokone kyllä saa olla.Ja pelataan ties minkälaisia pelejä...Voi jestas mitä touhua... "

• .....................

joo vaikka sulla itellä ei ookkaa asiat ehkä hyvin ei tarkota että muilla ei vois olla! kysyppä joltakin 10 lapsen äidiltä onko hänellä mielestään liikaa lapsia niin olen aika varma että hän vastaa ettei ole!

• Jumalan käsky

Avioliiton keskeisenä tarkoituksena on elämän jatkumisen turvaaminen: lasten ynnyttäminen, hoivaaminen ja kasvattaminen. Siksi avioliitto palvelee yhteiskunnan ja koko ihmiskunnan olemassaoloa ja tulevaisuutta.

Jumalan käsky ihmiselle oli: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää (1 Moos. 1:28).

Raamattu pitää lapsia Jumalan suurena lahjana (Ps. 127:3) He ovat siunaus jonka Jumala antaa.
      Sen johdosta aviopuolisoiden tulisi ottaa jokainen lapsi vastaan hänen lahjanaan.

Lapsi on näet hedelmöityksen hetkestä lähtien ihminen, Jumalan luomisteko (Ps. 139: 16)

Virsirunoilija tunnustaa: "Jo idussani sykkii elämä ihmeineen. Loit täyden tarkoituksen sen hetkeen jokaiseen." Sen johdosta se, joka tuhoaa lapsen äidin kohtuun, syyllistyy murhaan. Raskauden keskeytykset ja haluttomuus ottaa vastaan lapsia kalvavat yhteiskuntaamme ja jäytävät sen elinvoimaa.

Jumala antaa lääkäreille viisauden ja keinot ylläpitää elämää siihen asti kun Jumala antaa.

• naalikka

Entäpä kun kun raskaus päättyy keskenmenoon? Tavallaan se on murha koska äidin ruumis päättää päästä eroon lapsesta.

• olen odottanut

Mutta tarkoittiko jumala, että yksien pitäisi täyttää maa.

• kyllästyttää

No voihan sitä kysyä näinkin, onko muslimiuskoisten naisten silpominen oikein, onko ympärileikkaus oikein, onko tyttöjen pakkonaittaminen vasten tahtoaan vanhemman miehen kanssa oikein.jne.. jne..
      Suomi24-keskustelupalstasta näyttää tulleen ei järjellisten aiheiden "pesäpaikka"

• llllllllllllllll

Lestadiolaiset pitävät tuotteliaalla toiminnallaan hyvän huolen suomalaisen geeniperimän jatkuvuudesta.Mitä pahaa siinä on?
        Lestojen asuttamilla seuduilla ei ole nyt eikä vastaisuudessa pulaa aitosuomalaisista työntekijöistä vaan pärjätään aivan mainiosti oman porukan kesken ja valmista tulee.Miksi muuten omaa kansan mollaaminen ja syyllistäminen on sallittua ja jopa suotavaa.Mamut saavat harjoittaa islamiaan ja lisääntyä kenenkää puuttumatta.Miksi näin?

• Nimetön
        llllllllllllllll kirjoitti:

Lestadiolaiset pitävät tuotteliaalla toiminnallaan hyvän huolen suomalaisen geeniperimän jatkuvuudesta.Mitä pahaa siinä on?
        Lestojen asuttamilla seuduilla ei ole nyt eikä vastaisuudessa pulaa aitosuomalaisista työntekijöistä vaan pärjätään aivan mainiosti oman porukan kesken ja valmista tulee.Miksi muuten omaa kansan mollaaminen ja syyllistäminen on sallittua ja jopa suotavaa.Mamut saavat harjoittaa islamiaan ja lisääntyä kenenkää puuttumatta.Miksi näin?

Paasatkaa mieluummin niistä eroperheiden lapsista mitä ne joutuvat kestämään HÄH .

• mukavaa päivää
        llllllllllllllll kirjoitti:

En voi ymmärtää, miksi lestadiolaisia ei jo jätetä rauhaan. Onko se kateutta. AIna keksitään joku uusi juttu josta jaksetaan vaahdota. Ymmärtämättömyyttä siinä ainakin on. Onhan minulla ja sinullakin ollut oikeus syntyä. Lestadiolaisten joukossa on monenlaista tallaajaa, niin kuin kaikkien ihmisten joukossa. On vissiin omat ongelmat niin vähäisiä, että pitää vahata toisten lisääntymistä. Tunnen todella paljon lestadiolaisia koululaisia ja erittäin fiksuja, tässä kommentti sille, joka haukkui uskovat koululaiset, isojen perheiden lapset.

Onko se sinulta pois, jos jossakin perheessä on enemmän lapsia kuin sinulla. Sinä, jolla on vaikkapa kaksi lasta, käytätkö kaiken ajan lapsillesi? Etkö koskaan "pode" sitä, että olet liian vähän heidän kanssaan. Jne. tämä asia ei ole ihan niin mustavalkoinen kuin mitä täällä useassa kirjoituksesta saa lukea. Muutama asiallinenkin. Osalla todella ala-arvoista puhetta lestadiolainaisista ja -miehistä. Ihmettelen, miksi niitä ei poisteta. Tuo on vähintään jo rasistista, mitä saa lukea. Sanoisitko nuo asiat heille kasvotusten, mitä tänne suollatte. Onko todella tarkoitus olla ilkeä. Keskustella saa, mutta on jo kerrassaan ihmeellisiä patoutumia ihmisten sisällä kun täytyy kasvottomana hyökkiä tällaisille palstoille purkamaan sisuksiaan. Joopati joo, nyt stop. Mutta vielä:
        Onnitelen teitä lestadiolaisäidit ja isät! Pysykää rohkeina, uskokaa niin kuin uskotte. Hoitakaa lapsianne ja olkaa heistä terveellä tavalla ylpeitä. Tällaisia kansalaisia Suomi tarvii, perusarvot kunnossa! Huippu juttu.

• lapsista
        mukavaa päivää kirjoitti:

En voi ymmärtää, miksi lestadiolaisia ei jo jätetä rauhaan. Onko se kateutta. AIna keksitään joku uusi juttu josta jaksetaan vaahdota. Ymmärtämättömyyttä siinä ainakin on. Onhan minulla ja sinullakin ollut oikeus syntyä. Lestadiolaisten joukossa on monenlaista tallaajaa, niin kuin kaikkien ihmisten joukossa. On vissiin omat ongelmat niin vähäisiä, että pitää vahata toisten lisääntymistä. Tunnen todella paljon lestadiolaisia koululaisia ja erittäin fiksuja, tässä kommentti sille, joka haukkui uskovat koululaiset, isojen perheiden lapset.

Onko se sinulta pois, jos jossakin perheessä on enemmän lapsia kuin sinulla. Sinä, jolla on vaikkapa kaksi lasta, käytätkö kaiken ajan lapsillesi? Etkö koskaan "pode" sitä, että olet liian vähän heidän kanssaan. Jne. tämä asia ei ole ihan niin mustavalkoinen kuin mitä täällä useassa kirjoituksesta saa lukea. Muutama asiallinenkin. Osalla todella ala-arvoista puhetta lestadiolainaisista ja -miehistä. Ihmettelen, miksi niitä ei poisteta. Tuo on vähintään jo rasistista, mitä saa lukea. Sanoisitko nuo asiat heille kasvotusten, mitä tänne suollatte. Onko todella tarkoitus olla ilkeä. Keskustella saa, mutta on jo kerrassaan ihmeellisiä patoutumia ihmisten sisällä kun täytyy kasvottomana hyökkiä tällaisille palstoille purkamaan sisuksiaan. Joopati joo, nyt stop. Mutta vielä:
        Onnitelen teitä lestadiolaisäidit ja isät! Pysykää rohkeina, uskokaa niin kuin uskotte. Hoitakaa lapsianne ja olkaa heistä terveellä tavalla ylpeitä. Tällaisia kansalaisia Suomi tarvii, perusarvot kunnossa! Huippu juttu.

on koulussa todella ilkeitä. He nimittelevät, lyövät, ja jopa ottavat luvatta toisten tavaroita. en minä alkanut osta kyniä ja kumia, penaaleita jne. koko koululle, omille lapsille, ja lainasivat, jos jollain ei ollut. Kuinkas sitten kävikään. Vähän ajan päästä tytöillä ei ollut yhtään mitään välinettä millä kirjoittaa, ei pipoja ei hanskoja,kaikki meni. Sen jälkeen jäi, kun ilmoitin, että meidän kakaroiden tavarat ei ole yhteisiä.
        Tytöt kävi koulua ala-asteen, ja sinä aikana joutui lähtemään 2 lasta toiseen kouluun. Ensimmäinen lapsi kiusattiin niin henkisesti loppuun, että käynekkö vieläkin hoidossa. sitten otettiin käsittelyyn poika, jolta katkottiin kädet. 5 luokalla nuorin tyttöni ilmoitti muuttavansa koulua. Jatkuvaa nimittelyä, potkimista, ja sylkemistä, hyi hitto, tyttö ei muuttanut koulua, mutta lessu opettaja sai vihdoin viimmein potkut. Ja sitä en kadu tippaakaan, että minä sen sain aikaiseksi. Hänen lapsensa olivat kaikista kamalampia. Ylä asteella ei ole tyttöjeni kanssa yhtään saman kyläkoulun oppilasta samassa luokassa. Siihen en minä ole puuttunut, tytöt itse ovat tehneet sen selväksi.

• Nimetön

Paasatkaa mieluummin niistä eroperheittenne lapsista ja jättäkää toiset rauhaan kop kop...

• lestadiolaiset eroperheet?

Lestapiireissäkin kun eroja nykyään tapahtuu. Suurperheissäkin.

• ne vasta

Niin ne vasta apua tarvitsevatkin joten pitäkää mölyt mahassanne.

• vasta apua tarvitsevat

Niin ne erolapset ne vasta apua tarvitsevat joten hävetkää turhan jauhaminen.

• mikä perhe
        lestadiolaiset eroperheet? kirjoitti:

Vähemmän lest.perheissä mutta sama se älkää aina etsikö vikoja toisista käyttäkää vähän aivojanne jos niitä yleensä on.

• on noin
        lestadiolaiset eroperheet? kirjoitti:

Niin yleinen eroprossa lähes 40 prossaa ja lesseillä murtoosa siitä. Et silleen

• toiset uskovaiset

ne ei saa ottaa toisen verta....vaan kuolevat ennemmin. Pohtikaapa tätä. Mun mielestä ihimisillä on tekemisen puute kyllä ku pitää tällaisia asioita jauhaa. Usko on omakohtainen ja mua ei ainakaan kukaan oo pakottanut mihinkään vaan teen kaikki oman tunnon ja raamatun mukaisesti. Kun ite vanhenen niin tiedän että mulla on ainakin 7 lasta jotka käy katsomassa. Otetaan se hirsi jokainen omasta silmästä niin näkee ottaa sen roskan toisen silmästä. Ei kenellekkään mitään pahaa.

• äippä
        vasta apua tarvitsevat kirjoitti:

Niin ne erolapset ne vasta apua tarvitsevat joten hävetkää turhan jauhaminen.

Suotakoon se apu kaikille lapsille koska kukaan ei voi päättää mihin syntyy. Eikä sinun mielestä silloin tarvitse erota jos lapset kokee väkivaltaa perheessä jossa jompi kumpi aikuinen on sairas?? Näitä asoita on niin paljon ja hyvä että niistä puhutaan.

• Sukupuuttoonko

Suomalaisten olis hyvä asia tehdä lapsia ja vi..n valtion jeesata enemmän ja kannustaa !

• Ja varmasti tiedän

...OIKEASTA ASIASTA IHAN OIKEASTI HUOLESTUNEITA !
      VAIKKA PALJON LAAJEMMINKIN PITÄISI TUOSTA LESTA-HOMMASTA KOKO YHTEISKUNNAN OLLA HUOLESTUNUT JA USKALTAA PUHUA SUORAAN. OLEN ELÄNYT HEIDÄN HELVETISSÄÄN JA PALUUTA SINNE EI OLE.
      HE OVAT MUKA LAINKUULIAISIA KANSALAISIA JA KUITENKIN HEILLÄ ON NIIN NIIN MONET OMAT SÄÄNNÖT, MILLÄ HE RIISTÄVÄT 'PAKANOITA' JA PAKANOILTA, KUTEN ALISTAVAT KOKO KAUNIIMMAN SUKUPUOLEN. KAIKKIEN MAHDOLLISTEN IHMISOIKEUSJÄRJESTÖJEN PITÄIS VAIKKA SOLUTTAUTUA HEIDÄN JOUKKOONSA, NIIN TOTUUS TULISI JOSKUS JULKI. MIKSI HE TOIMIVAT TAVALLAAN ... JOTKUT MIEHET OVAT KEKSINEET OMAN 'PYRAMIDIHUIJAUKSEN' JOLLA AJETAAN VAIN SEN OMAN LAHKON ETUA, RIISTÄMÄLLÄ MUITA!!!

• sinä omaan

Soluttaudu sinä vain omaan peneen maailmaasi älä täällä jauha turhuuksia ettei taas vaan tartte vääntää rautalangasta..

• Kyllä vaan

Samalla vallataan koko markkinayhteiskunta. He jos jotkut, palvelevat vain mammonaa. Ovat kiinnostuneita vain rahasta ja vallasta...ja tietysti naimisesta.

• aika mammona
        Kyllä vaan kirjoitti:

Samalla vallataan koko markkinayhteiskunta. He jos jotkut, palvelevat vain mammonaa. Ovat kiinnostuneita vain rahasta ja vallasta...ja tietysti naimisesta.

Taidat olla aikamammonkunkku kun sen tähän vedät.Joten älä puhu asiasta mistä et ymmärrä

• niin on jos..
        Kyllä vaan kirjoitti:

Niinhän lähes kaikki ihmiset ovat noista kolmesta asiasta etupäässä kiinnostuneita.Niiden ympärillä maailma pyörii, ihan itsestään selvä asia.Mitä pahaaa?

• tähän keskusteluun
        niin on jos.. kirjoitti:

Niinhän lähes kaikki ihmiset ovat noista kolmesta asiasta etupäässä kiinnostuneita.Niiden ympärillä maailma pyörii, ihan itsestään selvä asia.Mitä pahaaa?

Turha liittää tähä keskusteluun ei kuulu asiaan.

• Älkää syytelkö
        aika mammona kirjoitti:

Taidat olla aikamammonkunkku kun sen tähän vedät.Joten älä puhu asiasta mistä et ymmärrä

Kirjoituksissa näkyy selvästi se, miten lessut tuomitsevat toiset ihmiset, jotka oavat ihan yhtä lailla jumalan lapsia kuin he itsekin.
        Lessuilla kun loppuu asiatodisteet, niin ns puolustuskannalle joutuessaan haukkuvat kunnon ihmisiä, että et sinä mitään tiedä jne...

Kirjoittakaa asiaa, älkää turhaan tyhmyyttänne ilmaisko syyttelemällä toisia kirjoittajia.

Vain Jumala meidät voi tuomita 'ei lessut !

• pyörän sisuskumi

Vetäkää pyörän sisuskumi päähänne siinä teille ehkäisyä. Ompa tyhjä keskustelu.

• kirjoitettu

Olipas mojovasti kirjoitettu. Eiköhän tämä kirjoittelu ole paketissa.

• kodihoitaja
        kirjoitettu kirjoitti:

Olipas mojovasti kirjoitettu. Eiköhän tämä kirjoittelu ole paketissa.

Työskentelen kodinhoitajana kunnalla ja meillä asiakkaina olevista perheistä suuri osa on lestadiolaisia. Lapsia on niin paljon pienellä ikäerolla ettei äiti pärjää yksin, joten palkataan kodinhoitaja. Monet lestaäidit ovat masentuneita ja väsyneitä kodinhoitoon ja suureen lapsimäärään.

• isät
        kodihoitaja kirjoitti:

Työskentelen kodinhoitajana kunnalla ja meillä asiakkaina olevista perheistä suuri osa on lestadiolaisia. Lapsia on niin paljon pienellä ikäerolla ettei äiti pärjää yksin, joten palkataan kodinhoitaja. Monet lestaäidit ovat masentuneita ja väsyneitä kodinhoitoon ja suureen lapsimäärään.

Joo ja myös isät ovat väsyneitä, väsyvät muka työn määrästä, vaikka totuus, on että suuret perheet väsyttävät heitäkin, kun ovat työssäkin, ainakin jotkut niin patalaiskoja, hyväksikäyttäjiä !!

• asiaan levitellä
        kodihoitaja kirjoitti:

Ei kuulu asiaan levitellä asioita kylillä jos olet kunnollinen kodinhoitaja. Tiedätkö mikä on vaitiolovelvollisuus taasko pitää opettaa..

• Äippä
        kodihoitaja kirjoitti:

Eikö silloin voisi jo sanoa että ei enään,kun ei jaksa enään edes koti hommia tehdä. Kyllähän me kaikki joskus ollaan väsyneitä oli lapsia 1 tai 10 sehän on ihan normaalia. Mutta jos se on päivästä toiseen ahdistavaa ja väsyttävää niin silloin pitäisi jo kellojen soida.

• kodonhoitaja
        kodihoitaja kirjoitti:

Kukaan oikea ja fiksu kodinhoitaja ei kailota täällä työasioita.

• rankkaa yleistystä
        kodihoitaja kirjoitti:

Rankkaa yleistystä. Eivätkö muut tässä ajassa ole väsyneitä? Onko kaikissa lestadiolaisperheissä tilanne noin? Jos näette väsyneitä, niin auttakaa ihimeessä. Meillä naapurissa iso lestadiolaisperhe, ihailen heitä! Elävät kuin opettavatkin, usko näkyy käytöksessä. Jotka oikeasti ovat huolissaan lestad.äideistä, eivät nähtävästi kirjoita tänne. Hirvee hyökkäys. Onko tällanen lässytys ja perisuomalainen kautes muka paras keino tukea? Ihmisoikeusjärjestö katsoo vain omien teesiensä läpi, he eivät voi nähdä kuin uskovat. JOs täällä joku lestadioilainen lukee, älä lannistu. Eivät kaikki näin rumasti ajattele. Ja juoruava kodinhoitaja, jos nyt oikeasti oli sellainen, teet arvokasta työtä. Autat ja tuet. Jospa vielä kannustaisit, etkä arvostelisi. Heitä kuitenkin riittää, enemmän kuin lestadiolaisia, noita juoruajia ja pahanpuhujia. Osaavat hekin kaikki synnit, mutta hyvänen aika, niin kuin joku jo kirjoitti, huolehtikaa sellaisista asioista, joista oikeasti kannattaa olla huolissaan. Noita katkeria huutajia riittää, joka joukkoon ja joukosta. Yhtäkkiä keskustelut vilisevät entisiä lestadioilaisia. Läääkäritkö niitä jumalia sitte on, jotka saavat määrätä syntymän ja kuoleman? Sellainen yhteiskunta olisi pelottava.

• oikealla asialla

Ihan hullua, kun muutenkin maailma on ylikansoitettu, niin nämä vanhoillislestadioilaiset sikiävät. Pitäisivät huolen, että jo aiemmin saaduilla lapsilla on hyvät olot ja eväät tulevaan elämään.
      Muutenkin uskonnot ovat täyttä puppua. Ihmisellä on vain tarve uskoa, että on olemassa joku korkeampi hahmo, joka pitää heistä huolta.
      Sori vaan, sun itsesi pitää pitää huolta itsestäsi ja huolehtia, että myös lähimmäisilläsi on hyvä olla.
      Toivon mukaan saataisiin jotakin tolkkua vanh.lestadiolaisten käytökseen.

• se sisuskumi päähäsi

Vedä nyt jo se pyörän sisuskumi päähäsi ja ole vaiti.

• nepu80

ihmiset jotka eivät ole eläneet lesta perheissä voi tajuta millasta se on, joten turha heidän on puhua mikä olis parasta. olen 17 lapsisesta perheestä ja kiitollinen kaikista sisaruksista joita minulla on! vaikka äidillä ei riittäisi huomiota, sisaruksia on joilta huomiota ja hoitoa saa...

• lesta

ja minua pelottaa montako lasta vielä "saan"
      -kahden 23v. äiti-

• ehkäisy pakko?

Lestaadio uskossa harjoitetaan määrätietoista aivopesua, ihan niinkuin jehovissa, mormooneissa yms. kaikissa näissä muissakin kristin- ja islaminuskon lahkoissa. Taka-ajatuksenahan tässäkin on vain ja ainoastaan taloudellinen hyöty ja vallan-himo? Sitähän ne kaikki uskonnot todellakin pohjimmillaan on. Velvoite täyttää maa, teidän geeneillä, ja ajatuksilla. Tämäkö on sitten se lestaadio uskonnon tavoiteissa?
      Voisiko joku lestaadiolaisuuden asiantuntija kertoa ja selvittää oikein hyvän ja järkevästi perustellun syyn holtittomaan lisääntymiseen? Liika lisääntymisen terveydelliset ja ympäristölliset vaikutukset pitäisi jokaisen järkevän ihmiset tiedostaa.
      Silloin ehkä lestaadiolaiset välttyisitte turhilta väärin käsityksiltä.
      Avoin ja vilpitön keskustelu auttaa asiassa.

• liika lisääntymisestä

Et ymmärrä liika lisääntymisestä yhtikäs mitään. Vietä ensin vaikka pari kuukautta Intiassa ja tule tänne sitten ottamaan depattia. Vinkki Kalkutan alue hyvä, terve menoa

• ei kyseessä
        liika lisääntymisestä kirjoitti:

Et ymmärrä liika lisääntymisestä yhtikäs mitään. Vietä ensin vaikka pari kuukautta Intiassa ja tule tänne sitten ottamaan depattia. Vinkki Kalkutan alue hyvä, terve menoa

Sinäkö olet nyt sitten se viisas mies siitä lestaadio lahkosta? Vastauksesi ei liittynyt mitenkään esittämääni kysymykseen. Hyvin tyypillistä kommenttia teiltä lestaadio uskovilta. Kysymys ja vastaus täysin eri aiheesta. Tarkoituksella vai ei? Kysymys koski lähinnä täällä suomessa lestaadiolaisten valtavaa lisääntymisen syytä.
        EI tainnut intian väestö ongelmat ollut kyseessä.
        Valitettavasti se sama paska on meilläkin edessä, niinkuin intiassa, jos tuo lisääntymis meno täälläkin jatkuu tuota valitsemaanne rataa. Sterilisaation lisäksi tarvittaisiin täälläkin näköjään paljon muutakin lääkinnällistä ja lääketieteellistä toimenpidettä, enempien uskon-viisauksien välttämiseksi.

• mietitii

jsut luki lehessä että.. syntyy liian vähän lapsia suomeen,,,

• opettaja vaan

Opettajana voin sanoa kokemuksella, että lestadiolaislapset ovat todella esimerkillisen kilttejä.

• Kouluavustaja

Ovat todella fiksusti käyttäytyviä eivätkä ole "sairaita"niinkuin monien eroperheitten särkyneet lapset.

• ne erolapset
        Kouluavustaja kirjoitti:

Ovat todella fiksusti käyttäytyviä eivätkä ole "sairaita"niinkuin monien eroperheitten särkyneet lapset.

Ihan vammasia ne eroperhe lapset on. Päätelmä yleiseltä paikalta.

• Lauma sielut .

Kun olin liian "kiltti" niin jopa lestadiolaislapset kiusasivat koulussa ja kotimatkalla tarrasivat tarakkaan , huutelivat kaikenlaisia .

Mutta ihmisiä ne lestadiolaisetkin ovat ja Jumalalla ei ole suosikkeja , jos joku uskovainen tämän myöntää niin se on jo tosiuskovainen ? .

• MONIVAMMAINEN
        ne erolapset kirjoitti:

Ihan vammasia ne eroperhe lapset on. Päätelmä yleiseltä paikalta.

SIPULISIITTIÖ,KOIRANPASKAN JA HAMPINRÄÄN JÄLKELÄINEN.

• silti olen

Jumalaan uskova, ja uskoni on sen verran vahva että jos/kun naimisiin menen, en ehkäisyä enää käytä. Lapsia tulkoon niin paljon kuin on tullakseen!:)

• hyvä hyvä

Juuri näin hyvä hyvä.

• lesta

Nimenomaan! Joka ihmisellä on oikeus, kuten on myös lestadiolaisilla. Lestadiolaisilla EI OLE ehdottomia sääntöjä, vaan niitä noudatetaan omantunnon pohjalta. Kenenkään ei ole pakko tappaa itseään, jos ei pysty synnyttämään.

• lisää lapsia

en ole lastaadiolainen,mutta silti minulla on 7 lasta.tällä hetkellä 2 lastenlastakin ja ikää on muutama vuosi vaille 50v. Lisää lapsia saa tulöla jos on tullakseen. Voin todeta ,että niistä on todella suuri ilo ollut joka lapsesta.Eikä mieheni ole minua pakottanut mihinkään päinvastoin kysellyt että joko lapset riittäisivät.Itse olen niitä halunnut samoin kyllä miehenikin.Nuorin lapsemme on lapsenlapsen kanssa samaa ikää 4v.Hyvät kaverit. Antakaa jokaisen hoitaa omat lapsen tekonsa omalla tavallaan.

• Hyvää sulle

Hienoa jatkoa sulle .. Tulee tännekkin viisasta kirjoittelua.

• Kevät :)

Olen samaa mieltä.Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. Eipähän tarvitse olla yksin ja syrjäytynyt kun on paljon ihmisiä ympärillä. Yksin ei ole kiva mennä edes nukkumaan!!

• kiiiitos

kiitos sinulle kirjoituksesta, täyttä asiaa,,

• Lessu

Kyllä lääkäriä kuunnellaan ja kunnioitetaan ainakin minun tuttavapiirissäni.
      Kenekään ei tarvitse henkensä uhalla lapsia tehdä.

Omalla kohdallani en vaarantaisi terveyttäni lapsen teon takia.
      Lapseni tarvitsevat enemmän äitiä kuin uusia pikkusisaruksia.
      Mieheni on samalla kannalla sekä kaikki tuttavani.

Liekö mediassa unohdettu mainita/kysyä tavallisilta ihmisiltä?

Tunnen paljon lestadiolaisia joille on tehty esim. sterilisaatio riskien takia, eikä kukaan paheksu heitä. Lääkäri on näin nähnyt parhaaksi ja hyvä niin.

Eikä kukaan ole mitään sääntöjä asettanut,kukin tekee niin kuin asian omalla kohdallaan parhaaksi tuntee.

• mmmmmmmm

kerrankin asiaa!

• asuu naapurina

sellanen maankansoittaja, ei taida tulla enää tiineeksi kun piti adoptoida musta pakana. Ettei vaan ois syntiä!?

• ei hyvää päivää!

Antakaa hyvän tähden edes niitten lestojen synnyttää veronmaksajia meille. Katsokaapa Suomen kansan ikäpyramiidia, huoltosuhde alkaa olla kohta ihan "persiillään":
      http://www.stat.fi/tup/verkkokoulu/data/vt/05/08/index.html

Pelkään pahoin, että pian tänne on pakko rahdata jumbojeteillä laumoittain muslimeja ym. lisääntymiskykyistä porukkaa, kun oma väki ei kykene hoitamaan alata kasvavaa vanhusväestöä.

• hengitysilmasta maksetaan

hyvin sanottu!

• monisynnyttäjä-äiti

On omituista, että Hautamäki kiistää ehkäisykiellon. Siitä on varsin paljon ollut puhetta kristillisyytemme lehdissä ja tilaisuuksissa. Seuroissakin yleensä saatetaan sanoa ikään kuin ohimennen, että me haluamme ottaa kaikki lapset vastaan. Ja että Jumala on tarkoittanut kaikille tietyn määrän lapsia, emmekä me voi ruveta luomistyötä muuttamaan. Itse olen joutunut monta kertaa tosi vaikean tilanteen eteen, kun lääkäri on ehdottanut sterilisaatiota. Aikoinaan tätä ei todellakaan hyväksytty missään muodossa. Seurakuntapäivilläkin usein sanottiin, että tärkeämpää on, että äiti saa kuolla uskossa, kun että mukautuu maailman muodon mukaiseksi ja elää pidemmän elämän, mutta epäuskoisena. Nyt hiljattain onnekseni sterilisaatio on tullut hyväksyttävämmäksi ja minullekin se vihdoin tehtiin, viiden toista lapsen jälkeen. Tuskin itse olisin edes miettinyt, onko ehkäisy syntiä, jos sitä ei olisi jatkuvasti toitotettu päivämiehessä, tai seuroissa. Yleisimmin seurakuntapäivillä ja äitien virkistysilloissa.

• rohkeasti

Kukaan ei (ehkä) mene toiselle uskovalle sanomaan,että et saa ehkäistä, se on synti. Mutta kun tuo asia kerrotaan ja hoetaan toistamiseen joka seuroissa,seurakuntapäivillä,sisarten illloissa, jne, niin vl-uskovan omatunto tulee niin tarkaksi,että jopa ehkäisyn ajatteleminenkin,( puhumattakaan itse "toimenpiteestä") tuntuu suorastaan kuoleman synniltä,joka vie oitis kadotukseen. Ja tämän kanssa niin monet vl-vanhemmat sitten tuskailevat ja tämä tuskailukin hoetaan saarnastuolista sielunvohollisen epäilyksiksi,josta sitten tehdään parannusta. Ei ole helppoa olla ja elää tuollaisessa tunnemyrskyssä läpi elämänsä. Kyllä usko voi olla sitten sokeaa..

• myönnä pois

Tuskin olet mikään monisynnyttäjä-vl, vaan pelkkä provo!
        MINÄ sen sijaan olen keskustellut monien oikeiden vl-äitien kanssa ja kaikkien käsitys on ollut, että lapsia ihan oikeasti halutaan synnyttää, jos vain Jumala suo ja terveys sen sallii. Toisinsanoen: äidin terveyttä ei ole koskaan kyseenalasitettu tai vähätelty.

• kuusi lasta

Itse kuulun rannikon ruotsinkielisiin lestadiolaisiin. Meillä on sama oppi kuin teillä mutta lainomainen vaatiminen ja vahtiminen puuttuu. Anopilla on 18 tervettä ja työssä olevaa lasta. Koskaan ei ole meille edes vihjattu mitään lapsensaamiseen liittyvää. Se on täysin jokaisen omantunnonasia. Itse rakastan lapsia mutta kohtuni oli lopulta kuin "silkkipaperia" (neljä sektiota) ja lääkäri vaati sterilisaatiota. Tämä oli minulle itselleni vaikeampi päätös kuin miehelleni vaikka en ole lähtöisin lest.perheestä. Olen kertonut tästä avoimesti suvussa/seurakunnassa kuten yleensä muutkin tekevät. Lapsensaaminen ei vaikuta mitenkään pelastumiseen, haluamme vain luottaa Jumalan johdatukseen.

• mutta ei me käytetty naapurin lestadiolaisrouvan kanssa koskaan mitään ehkäisyä, kun penetraatiota harrastimme. Kaikki seuraukset meni hänen miehensä piikkiin. Ja oli muuten tosi hyvä ottamaan suihin tämä rouva. Ehkäisykeino se on sekin: Miehellehän riittää, että saa mällin lentämään.

• Äitinne

Elekääpä kadehtiko toistenne hiekkisleluja ja repikö kaveria tukasta, kaikki mahtuu hiekkalaatikolle kun sovussa eletään.

Keskitytäänpä nyt vaikka hoitamaan asiamme kuntoon jotta päästään kunnialla läpi lamasta.

• Äitinne kirjoitti:

Elekääpä kadehtiko toistenne hiekkisleluja ja repikö kaveria tukasta, kaikki mahtuu hiekkalaatikolle kun sovussa eletään.

Keskitytäänpä nyt vaikka hoitamaan asiamme kuntoon jotta päästään kunnialla läpi lamasta.

dalai lamaa..?!? Tiibetiläisten maanpaossa elävä buddhalainen päämies.

• puhetttta
        Äitinne kirjoitti:

kiitos sinulle taas ihan oikea kirjoitus tommosia lisää. niin loppuu uskovaisten haukkuminen

• puhetttta kirjoitti:

kiitos sinulle taas ihan oikea kirjoitus tommosia lisää. niin loppuu uskovaisten haukkuminen

Filosofit ovat keksineet tapoja pilata ihmisen toiveet nautinnosta. Siksi jokaisen nautiskelijan kannattaa varoa filosofia kuin ruttoa. Psykologit ja USKOVAISET ovat myös kantaneet kortensa kekoon, mutta koska he eivät ole yhtä kekseliäitä kuin (me) filosofit, heidän jutuilleen on helpompi nauraa. Filosofit ovat vaarallisia.

• ........

Itse en ainakaan ole 18-vuotiaana kokenut olevani valmis äidiksi.
      Minusta se on hulluutta, että 18-vuotiaat LAPSET rupeaa lapsia tekemään, itsekkin on vielä lapsi. Siinä sitten jää koulut käymättä ja oma nuoruus elämättä!
      Sitten ollaan loppu elämä kotona lasten kanssa ja saadaan rahaa kotona olemisesta!! Muut joutuu käymään töissä.

• ninininin

niin se kotona oleminen ei tietenkään olet töitä.- lapsethan pärjää itekkin varsinkin pienet lapset.. ei kotiäidin työ ole työtä.. näköjään sun mielestä

• vl-uskoa!!!!

Menkää te ihmiset seuroihin joilla ei ole mitään kokemusta vl-uskonnosta sen tarkemmin. Siellä näett onko heillä ehkäisykielto ja miten toimitaan ihmistä kohtaan joka käyttää ehkäisyä tai siis joka uskaltaa kertoa sen ääneen. Kukaan ei nimittäin sitä uskalla sanoa sitä ääneen, koska eivät halua yhteisön, oman perheen, ystävien jne. tuomiota ja erotusta uskovaisten yhteydestä.

Lestadiolaiset ovat ryhmittymä Suomessa jotka kieltävät ehkäisyn. Saarnoissa se tulee ilmi että niin ei sovi toimia ja pelotellaan kaikenlaisilla asioilla jos joku ehkäisee.
      Tähän aivopestään vauvasta asti, jotta varmasti pysyisi tuossa uskossa.

Saako Suomessa jokin yhdistys toimia uskonnonvapauden vastaisesti eli kieltää ihmisiltä ehkäisyn?

Eikö ensin tule ihmisen vapaus elää kuin haluaa kunhan toimii maan lakien mukaan. Uskontoa saa myös harrastaa mutta siinä tulee kunnioittaa ihmisoikeuksia eli myös ihmistä joka ehkäisee. Häntä ei siis saa rangaista millään keinoin vaikka käyttäisikin ehkäisyä jota tuo uskonyhteisö ei hyväksy.

• gfksgk

gsfa

• asfhafha

ashafj afja

• Viesti Oulusta

on pelkkää epäuskoisten höpötystä.

Täyttäkää maa.

• heipparallaa

Lestaadiolaiset tuppaa sikiään sukulaisten kesken. Lapsikielto sanon minä!!Taitaa kaikki olla vähän tärähteneitä.Sivusta seuranneena tiedän, vaikka ne luulee että kukaan ei tiedä!!

• huomautus

Harhasi vaikuttavat niin vakavilta, että suosittelen hoitoon hakeutumista.

• =`(
        huomautus kirjoitti:

Harhasi vaikuttavat niin vakavilta, että suosittelen hoitoon hakeutumista.

Tunnen vl-pariskunnan joilla geenit eivät sovi yhteen. Nainen on saanut useita keskenmenoja, neljä lasta kuollut (pitkän raskausajan jälkeen) synnyttyä vammaisina. Yksi lapsi elossa terveenä. Ja tällä hetkelläkin pitkällä raskaudessaan.. Onkohan heillä nyt ihana elämä?? Täytyy kärsiä ja nähdä(aivan järkyttävää!!) oman lasten kuolema jo vauvaiässä! En voi muuta ku itkeä heidän puolestaan..

• daavidin kyr oksa

Lestadiolaisuus on pahimmillaan JÄRKYTTÄVÄÄ.

Äidit on mielisairaita vaikka alunperin ihan normaaleja ihmisiä ovatkin olleet. Eihän kenenkään pää kestä moista menoa saati maallinen matkustamo eli ruumis.

Kun on aivopesty kuten lessut niin eivät itse ymmärrä omaa tilaansa vaan hakkaavat auttajiaan.

Paikkakunnalla on useita lessuperheitä ja tiedän heidän peitellyt salaisuutensa ja olen erittäin järkyttynyt heidän ongelmistaan ja eikun lisää kersoja!

Tekopyhyys on myös yksi ongelma heillä.

Lessut saavat mafiallaan paljon PAHAA aikaiseksi ei ole jumalan tahto se EI! Missä silloin on se hyvä lessu? semmoista ei taida olla sillä puhun KOKEMUKSESTA en mutua.

Näin se vaan on.

• kenenkään ehkäisyt

ihmioikeusliitolle!

Ao. ihmisoikeusliiton mielestä alaikäisten poikien ympärileikkaus Suomessa on ok.

• eipä kuulu

Vielä vähemmän se kuuluu kaiken maailman saarnamiehille...))

• haittaa

pannaan pyllyyn

• kärsinyt

haluaisin itse käyttää ehkäisyä kolmen lapsen jälkeen ja tulen niin tekemäänkin, vaikka kestadiolais uskontoni sen kieltää. kyllä jokaisella on oma valta kehostaaan. hyljätköön minut valintani takia mutta mulle se on siinä vaiheessa aivan sama.

• bkasöpriAWKHGK

Olen vähän ihmetelly tätä ehkäisykieltoa...
        On sinänsä kaunis ajatus, että kaikki itselle suodut lapset halutaan ottaa vastaan. MUTTA, eikö samalla logiikalla voisi myös kieltäytyä kaikesta terveydenhuollosta, pitäisihän Jumalalla olla yhtäläinen valta ottaa elämä pois kuin antaa se. Toki suurin osa sairauksista paranee muutenkin, hoito vain nopeuttaa paranemista tai ehkäisee sen että niistä jäisi elimistöön jotain pientä mutta kiusallista häikkää, mutta on myös sairauksia jotka hoitamattoman johtavat kuolemaan.

• pidättäytyä

Aina voi pidättäytyä seksistä, jos ei halua lapsia. En sano että tämä olisi helppo asia. Itselle tämä oli vuosien ajan tosi kiperä asia. En kertakaikkiaan voinut olla päivääkään ilman tyydytystä, ja kun mies ei jaksanut niin käytin muita konsteja. Painiskelin asian kanssa kauan ja ihmettelin miten mieheni pystyi olemaan viikkokausiakin ilman. Voin sanoa että tämän asian tiimoilta rukoilin paljon. Kunnes eräänä päivänä sain rukousvastauksen. Eräs mies sanoi minulle suoraan että rukous jonka kanssa olet kauan painiskellut tulee saamaan vastauksen. Heti siitä päivästä lähtien en ole tarvinnut seksiä sillä tavalla kuin ennen.

Eli kyllä pidättäytyminen on mahdollista, ja jos itsellä ei ole tarpeeksi itsehillintää siinä asiassa niin kannattaa rukoilla, vaikka kuinka usein menettäisi itsehillinnän. Koskaan ei kannata luovuttaa! Tietenkin aina olisi parempi että rukoilisi partnerin kanssa, sillä missä kaksi tai useampi kokoontuu yhdessä rukoilemaan, silloin Herra vastaa rukouksiin.

• entinen uskovainen

onhan se jokaisen ite päätettävä käyttääkö kumia vai ei, mut silti se on hyvä et se paljaalla paremmalta tuntuu. ei silti ton asian takia toinna lestadiolaisia mollata. on jehovan joket yms mitkä sit tekee kaiken muun viel pahemmin perseelleen. ei se uskonto loppuin lopuks oo se olennaisin juttu. miks kaikki lestadiolaisia mollaa?????

• Matti K.

Jos välttämättä haluaa parantaa maailmaa, onko pakko lähteä syyttämään lestadiolaisia lapsimäärästä. Eikö maailmaa kannattaisi parantaa noitten avioerojen yms uusioperheongelmien osalta. Niiden takia meillä on jo riittävästi ongelmia ja tuskaa tässä yhteiskunnassa. Sitten tämä ahdistus ja tuska puretaan ryhmään joka ei ole siihen syyllinen.

• EntLessu

todella tekopyhä. SRK käskee synnyttää jopa 20 lasta. Äitihän ei tietenkään ole moksiskaan, vaan ilolla synnytää ja kasvattaa. Heräisit.

• Asema

Muutamia vuosia sitten "nuorena tyttönä" olin hyvinkin kiinnostunut aiheesta alistetut naiset. Ja edelleen se aihe jostain syystä kiinnostaa. Jotenka haluan pienen mielipiteen tähän keskusteluun sanoa minäkin.
      Ja nykyään se mielipide voisi olla tähän vaikka tällainen; Ensinnäkin on jokaisen uskontokunnan tai lahkon oma asia miten asiat hoidetaan ja miten käyttäydytään tai mitä tehdään milloinkin. Jos lestadiolaisten usko kieltää ehkäisyn, he eivät ehkäise. Tekevät paljon lapsia ja päätös on perheen (miehen ja naisen) yhteinen.

Ja jos naista (tai miestä) ei innosta suuren lapsimäärän aikaansaanti ja muut lahkon opit kuten ehkäisykielto, niin ...
      Minua ainakin naisena hieman häritsee se ajatus, että nainen on "alistettu" tai vailla omaa ajatusta. Ei kait kukaan nainen tee lapsia jos ei itse tahdo. Jos on yhteisössä joka kieltää ehkäisyn ja on muka pakko "totella" yhteisöä ja seksitön elämäkään ei tule kysymykseen, niin lähtee ns kävelemään. - No joo, he varmaan kieltävät myös avioeron, mutta lähtee silti. Joskus vaan on tehtävä se rohkea päätös. Miksi tehdä itsestään martyyriä, mitä sillä nykytietämyksen valossa voittaa..?

• 2482984

näkee, ettet tiedä itse asiasta yhtään mitään !

• etuoikeus

Asua lestadiolaisen suurperheen naapurina.Olen iteskin suurperheestä vaikka emme olleet lestadiolaisia.Vanhempani pitivät rikkautena kasvattaa ja elää suurperheessä.Minulle suurperheessä varttuminen on antanut hyvät eväät tulevaan elämään.Kun ymmärtää uskonnollisen vakaumuksen tuomat rajoitukset naapurisopu on mitä parahin.Lestadiolaisia luonnehtisin asiallisiksi, isänmaallisiksi ja työteliäisiksi ihmisisiksi. Molemminpuoliset ennakkoluulot häipyy kun ottaa naapurisuhteessa uskonnolliset erot huomioon.
      Ja sitten siitä ehkäisystä ja riskisynnytysistä.
      Valitettetavasti synnytyslääkärit valitsivat väärän kanavan asioiden hoitoon.Lääkärit kun tiesivät tämän uskonnollisen rajoituksen olisi pitänyt ottaa yhteyttä lestadiolaisten edustajiin suoraan ja pyrkiä sen kautta hakemaan parannusta asiaan.
      TÄMÄ ON TOSIASIA mies v.25 pohjoisesta

• EntLessu

hyötyä siitäkin yhteydenotosta olisi ollut? SRK on EHDOTTOMASTI tuomionnut ehkäisyn MURHAN SYNNIKSI!

• MIKXSI???

Suviseurojen aikaa kaupoista loppuu kondomit???
      Jotku tietää hyvin myymällä suvareissa kortsuja!
      Ja miten lestoilla niitä lapsia alkaa putkahtelee yhtäkkiä kummasti vaikka vuotee niitä ei oliskaa tullu... oliko välissä sitte selibaattia??? kortsuja neki käyttää...

• ajatusmaailmasta

Hannu Karpo haastatteli ohjelmassaan muuatta Oulun seudulta olevaa kansanedustajaa, jolla on 18 lasta ja kysyi, että mitä jos tämä äiti ei enää kestä uutta raskautta ja synnytysta ? - no tämä kansanedustaja totesi tyynesti, että "kyllä se jumala antaa minulle sitten uuden vaimon jos näin käy" ! - tämä lause kiteyttää täydellisesti tämän uskonlahkon ajatusmaailman !

Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      43
      10283
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      33
      2561
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      29
      1938
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      136
      1713
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      197
      1239
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      14
      1212
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1137
    8. 92
      982
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      59
      970
    10. Haluatko että

Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta