monta kertaa. Jahve on hebreaa ja tarkoittaa: "Minä olen". Jumala käytti itsestään tätä nimeä, kun hän kutsui Mooseksen vapauttamaan kansansa.
Jeesus, joka osoittaa meille Isän (Jumalan) käytti itsestään tätä nimeä: "Minä olen" Esim. Minä olen ... tie, totuus ja elämä. Minä olen ... elämän valkeus.
Jahve (Jehova) nimi esiintyy
26
807
Vastaukset 26
- Jouni-Olavi_pynnonen
Periaatteessa ihminen, joka on, eli minä olen, on aivan sama asia. Olemme silloin Jumalan kaltaisia, jos haluamme tällaista kontekstia käyttää. Aika simppeliä logiikkaa.
Se, että mitä tarkoittaa minä olen, on sitten kysymys, jota kannattaa varmaan jossain elämän vaiheessa miettiä, mitä se tarkoittaa jokaisen ihmisen omalla kohdalla.- Baltasar ei kirjautuneena
Vastoin kreikkalaisia käsikijoituksia omavaltaisesti ja mielivaltaisesti nimen Jehova Uuteen testamentiin. Nimi Jehova on otettu käyttöön vokaalien kanssa vasta juutalaisten masoriittien 500-luvulla lisättyä vokaalit tetragrammiin YHWH. Ei ole suinkaan varmaa että nimi on "oikessa muodossa" nimenä Jehova ja vanhempaa muotoa "Jahve" pidetäänkin todennäköisempänä nimimuotona.
- neitoni
Baltasar ei kirjautuneena kirjoitti:
Vastoin kreikkalaisia käsikijoituksia omavaltaisesti ja mielivaltaisesti nimen Jehova Uuteen testamentiin. Nimi Jehova on otettu käyttöön vokaalien kanssa vasta juutalaisten masoriittien 500-luvulla lisättyä vokaalit tetragrammiin YHWH. Ei ole suinkaan varmaa että nimi on "oikessa muodossa" nimenä Jehova ja vanhempaa muotoa "Jahve" pidetäänkin todennäköisempänä nimimuotona.
ku olla varmoja,mut kirkon papit ei käytä ollenkaan,jossain kirkois on tetragrammi
- ------ö,
Ja varmaa on, että hänen poikansa nimeä ei lausuttu Jeesus. Silti väin hanakasti käytät väärää lausumistapaa. Miksi?
neitoni kirjoitti:
ku olla varmoja,mut kirkon papit ei käytä ollenkaan,jossain kirkois on tetragrammi
rippikoulun käynyt tietää, että Jumalan nimi on Jahve. Ei sitä tartte kirkossa kuuluttaa.
- Jouni-Olavi_pynnonen
------ö, kirjoitti:
Ja varmaa on, että hänen poikansa nimeä ei lausuttu Jeesus. Silti väin hanakasti käytät väärää lausumistapaa. Miksi?
Joskus olisi hyvä miettiä myös sitä, miksi Jeesusta kutsutaan MALLIKSI. Täydellisen ihmisen MALLIKSI.
- Jouni-Olavi_pynnonen
Ongelma on se, että Jeesus on MALLI, mutta tarvitaan ihminen, epätäydellinen ihminen, joka on valmis uhraamaan kaiken, jotta täydellinen kuittaus tapahtuu.
Tätä ei vanhat papat Brooklynissä ymmärrä, koska he ovat vallan juovuttamia. Asiaan tulee korjaus, voitte uskoa sen. - Markku_Meilo
neitoni kirjoitti:
Se toinen on Vt-seuran lystikästä tekstiä kirjasesta nimeltään "Jumalan nimi joka pysyy ikuisesti". Siinä annettiin ymmärtää tuon nimen olevan kaikkein tärkein asia mitä ajatella saattaa ja että nimensä vuoksi Jumala olisi antanut tapahtua mitä on tapahtunut. Siten on lystikästä havaita, että tämän tärkeimmänkin asian eli Jumalan nimen kohdalla Vartiotorniseura käyttää Jevovaa, vaikka on sitä mieltä, että Jahve on todennäköisemmin oikeampi muoto. Tämä lysti aiheuttaa jumalan nimen kohdalla alitusiat nuorallatanssia:
"Steven T. Byington, joka on tehnyt englanninkielisen käännöksen The Bible in Living English, selittää, miksi hän käyttää Jumalan nimeä: ”Kirjoitus- ja lausumistapa eivät ole erityisen tärkeitä. Erityisen tärkeätä on osoittaa selvästi, että kyseessä on persoonanimi. On useita raamatunkohtia, joita ei voida ymmärtää oikein, jos käännämme tämän nimen yleisnimellä, kuten ’Herra’ tai, mikä vielä paljon pahempaa, nimisanaksi muutetulla adjektiivilla [esimerkiksi Iankaikkinen].” (na-FI sivu 22)
Lainaus on valikoiva kun muistetaan, että Vartiotorniseuralla on julkaisuoikeus tuohon raamatunkäännökseen ja seura on sitä myös painanut. Katsotaan mitä mieltä itse yllä lainattu Steven T Byington on tästä Jahve/Jehova-kysymyksestä, asia selviää seuran painaman Raamatun esipuheesta:
"As to the Old Testament name of God, certainly the spelling and pronunciation 'Jehovah' were originally a blunder." (The Bible in Living English by Stephen T. Byington, 1972, p.7, Watch Tower Bible And Tract Society Of Pennsylvania) - Baltasar ei kirjautuneena
------ö, kirjoitti:
Silloin kun nimi annettiin enkelin toimen kautta Hänelle ja muoto Jeesus on siitä suomalainen vokalisointi, mutta myös heprean Yeshua on oikea ja nimenomaan nimen Yehosua muodosta käytetty lyhempi versio. Sinun kysymyksesi ovat muuten samaa luokkaa kuin nimimerkkisi eli ihan parasra ------Ö luokkaa.
Tämä nimi annettiin Hänelle koska "Hän pelastaa kansansa heidän synneistänsä" ja sitähän se nimi myös meritsee: Jahve pelastaa eli Yeshua. - Ei mystiikka
Jumalan nimi esiintyy (tetragrammi)muodossa alkutekstissä Heprealaisissa kirjoituksissa satoja kertoja.
Monin kohdin Jumala vaatii nimensä tekemistä tunnetuksi tai hänen nimeensä luottanista yms. Jos ei mitään erisnimiä tarvittaisi, niin miten erottaa Raamatun Jumala tuhansista muista jumaluuksista puhumattakaan herra termiä, joka on vielä laajemmassa käytössä.
Kaikkivaltias Raamatun Jumala on nimeltään Jehova vakiintuneessa puhekielessä, kuten esim. Jeesus on vakiintunut ja hyväksytty, vaikka ei siitäkään tiedetä täsmällistä tapaa lausua.
Nimeä ei siis ole lisätty raamattuun vaan palautettu. - Lauri Potkukelkka
Markku_Meilo kirjoitti:
Se toinen on Vt-seuran lystikästä tekstiä kirjasesta nimeltään "Jumalan nimi joka pysyy ikuisesti". Siinä annettiin ymmärtää tuon nimen olevan kaikkein tärkein asia mitä ajatella saattaa ja että nimensä vuoksi Jumala olisi antanut tapahtua mitä on tapahtunut. Siten on lystikästä havaita, että tämän tärkeimmänkin asian eli Jumalan nimen kohdalla Vartiotorniseura käyttää Jevovaa, vaikka on sitä mieltä, että Jahve on todennäköisemmin oikeampi muoto. Tämä lysti aiheuttaa jumalan nimen kohdalla alitusiat nuorallatanssia:
"Steven T. Byington, joka on tehnyt englanninkielisen käännöksen The Bible in Living English, selittää, miksi hän käyttää Jumalan nimeä: ”Kirjoitus- ja lausumistapa eivät ole erityisen tärkeitä. Erityisen tärkeätä on osoittaa selvästi, että kyseessä on persoonanimi. On useita raamatunkohtia, joita ei voida ymmärtää oikein, jos käännämme tämän nimen yleisnimellä, kuten ’Herra’ tai, mikä vielä paljon pahempaa, nimisanaksi muutetulla adjektiivilla [esimerkiksi Iankaikkinen].” (na-FI sivu 22)
Lainaus on valikoiva kun muistetaan, että Vartiotorniseuralla on julkaisuoikeus tuohon raamatunkäännökseen ja seura on sitä myös painanut. Katsotaan mitä mieltä itse yllä lainattu Steven T Byington on tästä Jahve/Jehova-kysymyksestä, asia selviää seuran painaman Raamatun esipuheesta:
"As to the Old Testament name of God, certainly the spelling and pronunciation 'Jehovah' were originally a blunder." (The Bible in Living English by Stephen T. Byington, 1972, p.7, Watch Tower Bible And Tract Society Of Pennsylvania)"Jumala on Hänet korkealle korottanut ja antanut Hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra." Fil.2.9,10.
- Markku_Meilo
Lauri Potkukelkka kirjoitti:
"Jumala on Hänet korkealle korottanut ja antanut Hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra." Fil.2.9,10.
Saattaa tietysti olla vaikea käsittää, mutta nyt ei ollut kyse Jeesuksesta.
- vieras 2.0
Israelin Jumalan nimen oikea lausumismuoto oli unohtunut tai hävinnyt jo toisella vuosisadalla eaa. Vanhassa hepreassa ei ollu preesens muotoa ( "Minä Olen...") vaan sanoja taivutettiin aina menneeseen tai tulevaan muotoon. YHWH:n eräs selitys muoto on ehyeh asher ehyeh,joka on futuurimuodossa ja ilmentää Jumalan jatkuvaa olemista ja vaikuttamista kaikkialla. "Minä tulen olemaan,se mikä minä tulen olemaan" olisi lähelle oikeampi suomennos,sana tulee verbistä "saattaa tulemaan (joksikin")
Kreikan septuaginnassa "ehyeh asher ehyeh" on käännetty "ego eimi Ho On"
2.moos 3:14 "Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen"(=ehyeh asher ehyeh=ego eimi Ho On). Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen'(ehyeh =Ho On) lähetti minut teidän luoksenne"."
Jeesus ei käyttänyt Jumalan nimeä ,koska ego eimi sellaisenaan on eriävä ilmaisu eikä viittaa millään tavalla YHWH:hon vaan on normaali tapa viitata johonkin tiettyyn henkilöön itsessään esim minä olen matti meikäläinen,ego eimi matti meikäläinen
Toiseksi,Jeesuksen ei ole todistetusti kerrottu käyttäneen Jumalan nimeä millään muodoin,siitä ei ole mitään todisteita,koska nimen ääntäminen oli hävinnyt jo vuosisatoja aikaisemmin.- Baltasar ei kirjautuneena
Ja sekin on väärin ja yksipuolininen tulkinta nimen taivutuksesta. Lisäksi Jeesus nimeomaan käytti tätä nimeä ja lausui sen ITSESTÄÄN hebreaksi, Joh.8:58:ssa, sillä muuten eivät juutalaiset olisi yrittäneet Häntä välittömästi "jumalanpilkasta" kivittää, ja teksti menee lausuttuna asiayhteydessään nimenomaan, juuri niin kuin vain Jumalan nimi Hänen arvovallaann tulee lausua:
"Totisesti, totisesti sanon teille: ennen Aabrahamin syntymistä MINÄ OLEN."
Täydellisimmin oiken nimi taipuu:
Ilm.1:7,8. "Katso, Hän tulee pivissä, ja kaikki silmät näkevät Hänet, niidenkin, jotka Hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnnat vaikeroitsevat Hänen tullessansa. Totisesti, amen.
'Minä olen A ja O' sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias. ('Kaikkiriittävä' on myös oikea suom. käännös eli 'Pantokrator' kuten myös Septuaginta kääntää heprean sanan "El Shaddai" eli Kaikkivaltias.) Tässä olemista ilmaiseva verbi on kaikissa aikamuodoissa, kuten myös Jeesuksen puhuessa taivaallisia Joh.3:13:sta. - vieras 2.0
Ja sekin on väärin ja yksipuolininen tulkinta nimen taivutuksesta. Lisäksi Jeesus nimeomaan käytti tätä nimeä ja lausui sen ITSESTÄÄN hebreaksi, Joh.8:58:ssa, sillä muuten eivät juutalaiset olisi yrittäneet Häntä välittömästi "jumalanpilkasta" kivittää, ja teksti menee lausuttuna asiayhteydessään nimenomaan, juuri niin kuin vain Jumalan nimi Hänen arvovallaann tulee lausua:
Täydellisimmin oiken nimi taipuu:
Ilm.1:7,8. "Katso, Hän tulee pivissä, ja kaikki silmät näkevät Hänet, niidenkin, jotka Hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnnat vaikeroitsevat Hänen tullessansa. Totisesti, amen.
'Minä olen A ja O' sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias. ('Kaikkiriittävä' on myös oikea suom. käännös eli 'Pantokrator' kuten myös Septuaginta kääntää heprean sanan "El Shaddai" eli Kaikkivaltias.) Tässä olemista ilmaiseva verbi on kaikissa aikamuodoissa, kuten myös Jeesuksen puhuessa taivaallisia Joh.3:13:sta.ollut silloin eikä ole tälläkään hetkellä lausua ehyeh asher ehyeh koska se ei pilkkaa millään tavalla Jumalaa koska on vain eräs tämän nimen YHWH selitys. Lausetta käyettään yleisesti rukousten yhteydessä sekä synagoogassa liturgioiden yhteydessä. Ainoastaan YHWH-nimeä ei saanut lausua ja Jeesuksen ei tätä ole kerrottu sanoneen. Se miksi UT:n kirjoittajan mukaan ihmiset tästä"Minä olen" sanasta kimpaantuivat ei ole loogista selitystä,vain ehkä kirjoittajan oma mielikuva.
Lauseessa ei ole mitään järkeä jos joku tuolla tavalla haluaa lauseen ilmaista ottaen huomioon kontekstin. Yleinen kääntämismuoto tuossa jakeessa on kääntää lauseen loppu menneeseen aika muotoon,mikä on kirjoitusasussa oikeaoppisempi ja useiden kreikankielen asiantuintijoiden mielipide. Ainoastaan kristillinentulkinta kääntää sen preesensiin.
- RaM
Tuon hihhuliselittelyn perusteella myös Paavali oli Jumala. Hän käytti hyvin usein sanoja 'minä olen', kuten tässä esimerkissä (kirje Timoteukselle) nähdään:
2:7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa. - missä esiintyy
Esiintyy lahkon uuden maailman painokseksi kutsumassa raamattulaitoksessa.
Alkuperäiskirjoissa ei esiinny sanamuodossa Jehova eikä Jahve.
Lahkonkaan kirjoissa ei uudessa testamentissä esiintynyt tuo sana "Jehova" aikaisemmin, vasta sitten kun emolahkon raamatuntutkijain jäämistö oli voitettu vain taloudelliselta osaltaan ja osa raamatuntutkijoista jatkoi edelleen itsenäisinä raamatuntutkijoina, alistumatta Rutherfordin uuteen järjestykseen.
Tuolloin Rutherford otti luopiolahkolleen erotukseksi uuden nimen, jehovantodistajat, ja tämä lahko on halunnut korostaa sanaa monin tavoin, kuten esim. juuri painattamalla raamatun nimellä kirjoja, joiden uudessa testamentissa käytetään tuota sanaa.- Ei mystiikkaa
Todistajat eivät ole Jehova nimeä keksineet, vaan hyväksyneet, koska se jo on varsinkin aiemmin ollut yleisessä käytössä. Kts mm Viron kielinen raamattu tai jokunen suomalainen vanhempi painos.
Jopa vanhoissa Niskavuori elokuvissa sitä nimeä käytetään samoin kuin esim yhdessä Indiana Jones leffassa. Tämä vain todisteena siitä, ettei JT t ole itse nimeä keksineet.Tuskin heillä mitään tekemistä näiden teosten kanssa. Viron raamattukin on ihan eri uskonnon käännös. Ovat toki omaksuneet nimen omakseen, koska kukaan muu ei sitä ole tehnyt.
Eri kielissä esiintyviä Jumalan nimen muotoja, jotka osoittavat muodon Jehova olevan kansainvälisesti hyväksytty
bulgaria: Ieova
efik: Jehovah
englanti: Jehovah
espanja: Jehová
fidži: Jiova
futuna: Ihova
hollanti: Jehovah
igbo: Jehova
italia: Geova
japani: Ehoba
joruba: Jehofah
kiina (Kanton): Yehwowah
maori: Ihowa
motu: Iehova
nembe: Jihova
norja: Jehova
portugali: Jeová
puola: Jehowa
ranska: Jéhovah
romania: Iehova
ruotsi: Jehova
saame: Jehova
saksa: Jehova
samoa: Ieova
sotho: Jehova
suahili: Yehova
suomi: Jehova
tagalog: Jehova
tahiti: Iehova
tanska: Jehova
tonga: Jihova
unkari: Jehova
venda: Yehova
venäjä: Ijegova
viro: Jehoova
xhosa: uYehova
zulu: uJehova
Nämä EIVÄT ole todistajien keksimiä vaan KÄYTTÄMIÄ tapoja lausua Juman nimi.
”Jehova” on tullut laajalti tunnetuksi Jumalan nimenä ei-raamatullisissakin yhteyksissä.
Franz Schubert sävelsi musiikin Johann Ladislav Pyrkerin kirjoittamaan runoon ”Kaikkivaltius”, jossa nimi Jehova esiintyy kahdesti. Sitä käytetään myös Verdin ”Nabucco”-nimisen oopperan viimeisen näytöksen lopussa. Lisäksi ranskalaisen säveltäjän Arthur Honeggerin oratoriossa ”Kuningas David” on nimellä Jehova huomattava sija.
Aleksis Kivi käytti nimeä ”Jehova” mm. näytelmässään Lea, ja kuuluisa ranskalainen kirjailija Victor Hugo käytti sitä yli 30:ssä teoksistaan. Sekä hän että Lamartine kirjoittivat runoja, joiden nimenä oli ”Jehova”.
Kirjassa Deutsche Taler, jonka Saksan liittotasavallan keskuspankki julkaisi vuonna 1967, on kuva, joka esittää Sleesian herttuakunnasta vuodelta 1634 peräisin olevaa taaleria (Reichstaler), jossa on nimi ”Jehovah”. Rahan toisella puolella olevasta kuvasta sanotaan kirjassa: ”Pilvien keskeltä kohoavan sädehtivän JEHOVAH-nimen alla on kruunun koristama kilpi, jossa on Sleesian vaakuna.”
Rudolstadtin kaupunginmuseossa Itä-Saksassa voit nähdä isoin kirjaimin kirjoitetun nimen JEHOVAH sellaisen asepuvun kauluksessa, jota on aikoinaan 1600-luvulla käyttänyt Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolf.
Muoto Jehova on siis ollut satojen vuosien ajan kansainvälisesti hyväksytty Jumalan nimen lausumistapa, ja ihmiset, jotka kuulevat sen, ymmärtävät heti kenestä puhutaan. On niin kuin professori Oehler sanoi: ”Tämä nimi on kerta kaikkiaan kotiutunut sanastoomme eikä sitä voida siitä syrjäyttää.” - Markku_Meilo
Ei mystiikkaa kirjoitti:
Todistajat eivät ole Jehova nimeä keksineet, vaan hyväksyneet, koska se jo on varsinkin aiemmin ollut yleisessä käytössä. Kts mm Viron kielinen raamattu tai jokunen suomalainen vanhempi painos.
Jopa vanhoissa Niskavuori elokuvissa sitä nimeä käytetään samoin kuin esim yhdessä Indiana Jones leffassa. Tämä vain todisteena siitä, ettei JT t ole itse nimeä keksineet.Tuskin heillä mitään tekemistä näiden teosten kanssa. Viron raamattukin on ihan eri uskonnon käännös. Ovat toki omaksuneet nimen omakseen, koska kukaan muu ei sitä ole tehnyt.
Eri kielissä esiintyviä Jumalan nimen muotoja, jotka osoittavat muodon Jehova olevan kansainvälisesti hyväksytty
”Jehova” on tullut laajalti tunnetuksi Jumalan nimenä ei-raamatullisissakin yhteyksissä.
Franz Schubert sävelsi musiikin Johann Ladislav Pyrkerin kirjoittamaan runoon ”Kaikkivaltius”, jossa nimi Jehova esiintyy kahdesti. Sitä käytetään myös Verdin ”Nabucco”-nimisen oopperan viimeisen näytöksen lopussa. Lisäksi ranskalaisen säveltäjän Arthur Honeggerin oratoriossa ”Kuningas David” on nimellä Jehova huomattava sija.
Aleksis Kivi käytti nimeä ”Jehova” mm. näytelmässään Lea, ja kuuluisa ranskalainen kirjailija Victor Hugo käytti sitä yli 30:ssä teoksistaan. Sekä hän että Lamartine kirjoittivat runoja, joiden nimenä oli ”Jehova”.
Kirjassa Deutsche Taler, jonka Saksan liittotasavallan keskuspankki julkaisi vuonna 1967, on kuva, joka esittää Sleesian herttuakunnasta vuodelta 1634 peräisin olevaa taaleria (Reichstaler), jossa on nimi ”Jehovah”. Rahan toisella puolella olevasta kuvasta sanotaan kirjassa: ”Pilvien keskeltä kohoavan sädehtivän JEHOVAH-nimen alla on kruunun koristama kilpi, jossa on Sleesian vaakuna.”
Rudolstadtin kaupunginmuseossa Itä-Saksassa voit nähdä isoin kirjaimin kirjoitetun nimen JEHOVAH sellaisen asepuvun kauluksessa, jota on aikoinaan 1600-luvulla käyttänyt Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolf.
Muoto Jehova on siis ollut satojen vuosien ajan kansainvälisesti hyväksytty Jumalan nimen lausumistapa, ja ihmiset, jotka kuulevat sen, ymmärtävät heti kenestä puhutaan. On niin kuin professori Oehler sanoi: ”Tämä nimi on kerta kaikkiaan kotiutunut sanastoomme eikä sitä voida siitä syrjäyttää.”Jehovan lisäämiselle UT:n puolelle ei ole pienintäkään hyväksyttävää perustelua. Jehova-nimiversion käyttäminen on Vt-seuran oman näkökannan vastainen. Kakkossijalla olevan version käyttö on ristiriidassa kirjasen "Jumalan nimi joka pysyy ikuisesti", sisällön kanssa, koska siinä esitetään, että jumalan erisnimi on kaikkein tärkein asia mitä ajatella saattaa ja että nimensä vuoksi jumala olisi antanut tapahtua mitä on tapahtunut. Samoin Vt-seura haluaa esittää omaavansa totuuden mm. sillä perusteella, että se kirkastaa jumalan nimen.
- myöhästys
Ei mystiikkaa kirjoitti:
Muoto Jehova on siis ollut satojen vuosien ajan kansainvälisesti hyväksytty Jumalan nimen lausumistapa, ja ihmiset, jotka kuulevat sen, ymmärtävät heti kenestä puhutaan. On niin kuin professori Oehler sanoi: ”Tämä nimi on kerta kaikkiaan kotiutunut sanastoomme eikä sitä voida siitä syrjäyttää.”Kyllähän Jehovan nimi on käytetty ja hyväksytty esim. juuri mainituissa kielissä, mutta miksi jehovantodistajat ovat sen sitten hyväksyneet niin myöhään, vasta 1900 -luvulla ?
Onko tämä asia, että nimeä ei aikaisemmin hyväksytty, pyritty kompensoimaan siten että se on lisätty uuteen testamenttiin ? Kun se nimi ei kuitenkaan sinne kuulu.
Mieti, mitä varten lahkojohto on halunnut nimen sinne minne uuden testamentin kirjoittajat eivät ole nimeä laittaneet.
Jeesus puhui Isästä.
Paavali puhui Jumalasta.
Kuka puhui Pyhästä Hengestä ? - Pari seikkaa vielä
myöhästys kirjoitti:
Kyllähän Jehovan nimi on käytetty ja hyväksytty esim. juuri mainituissa kielissä, mutta miksi jehovantodistajat ovat sen sitten hyväksyneet niin myöhään, vasta 1900 -luvulla ?
Onko tämä asia, että nimeä ei aikaisemmin hyväksytty, pyritty kompensoimaan siten että se on lisätty uuteen testamenttiin ? Kun se nimi ei kuitenkaan sinne kuulu.
Mieti, mitä varten lahkojohto on halunnut nimen sinne minne uuden testamentin kirjoittajat eivät ole nimeä laittaneet.
Jeesus puhui Isästä.
Paavali puhui Jumalasta.
Kuka puhui Pyhästä Hengestä ?Jehovantod aiemmin Raamatun tutkijat perustettiin n 1870 luvulla. Nimi omaksuttiin jonkinverrran myöhemmin, koska Jeesuksen mallin ja käskyn mukaan pääasiallinen tehtävä oli ja on todistaa Jehovasta ja hänen tarkoituksistaan.
Jehovalla on aina ollut todistajia maan päällä aina Adamin pojan Hanokin päivistä lähtien.
Nykyisinä aikoina kun raamatun täyttyneet ja parhaillaan täyttyvät ennustukset on selvästi nähtävissä on Jehovasta todistamisella aivan uusi merkitys. Tähän liittyy valtavasti asiaa, mutta kysy todistajilta ja vertaa mikä uskonto maanpäällä pyrkii elämään sen mallin mukaan, jonka Jeesus antoi ja tekee tunnetuksi hänen opetuksiaan sekä hänen isänsä perustamaa valtakuntaa, jota ns isä-meidän rukouksessakin pyydetään tänne maan päälle?
Mitä Jumalan nimeen tulee Kreikkalaisten kirjoitusten (Uuden testamentin) puolella, niin Jeesus käytti nimeä Jehova kun hän lainasi Heprealaisia kirjoituksi puheessaan. Muuten -maailmalla on monia raamatunkäännöksiä, joissa nimi esinntyy myös Kreikkalaisten kirjoitusten puolella. Se asia taitaa olla kuuma peruna vaan täällä Suomessa, jossa valtion kirkko on ehkä tehokkaimmin ollut nimen käyttöä vastaan.
Mitä muuten tulee eri uskontohin, niin vanha Raamatun totuus pätee yhä "Heidän hedelmistään tunnette .. myos tosi uskonnon. - niin sitten
Pari seikkaa vielä kirjoitti:
Jehovantod aiemmin Raamatun tutkijat perustettiin n 1870 luvulla. Nimi omaksuttiin jonkinverrran myöhemmin, koska Jeesuksen mallin ja käskyn mukaan pääasiallinen tehtävä oli ja on todistaa Jehovasta ja hänen tarkoituksistaan.
Jehovalla on aina ollut todistajia maan päällä aina Adamin pojan Hanokin päivistä lähtien.
Nykyisinä aikoina kun raamatun täyttyneet ja parhaillaan täyttyvät ennustukset on selvästi nähtävissä on Jehovasta todistamisella aivan uusi merkitys. Tähän liittyy valtavasti asiaa, mutta kysy todistajilta ja vertaa mikä uskonto maanpäällä pyrkii elämään sen mallin mukaan, jonka Jeesus antoi ja tekee tunnetuksi hänen opetuksiaan sekä hänen isänsä perustamaa valtakuntaa, jota ns isä-meidän rukouksessakin pyydetään tänne maan päälle?
Mitä Jumalan nimeen tulee Kreikkalaisten kirjoitusten (Uuden testamentin) puolella, niin Jeesus käytti nimeä Jehova kun hän lainasi Heprealaisia kirjoituksi puheessaan. Muuten -maailmalla on monia raamatunkäännöksiä, joissa nimi esinntyy myös Kreikkalaisten kirjoitusten puolella. Se asia taitaa olla kuuma peruna vaan täällä Suomessa, jossa valtion kirkko on ehkä tehokkaimmin ollut nimen käyttöä vastaan.
Mitä muuten tulee eri uskontohin, niin vanha Raamatun totuus pätee yhä "Heidän hedelmistään tunnette .. myos tosi uskonnon.Raamatuntutkijat on olemassa edelleen. Suomessa toiminnan painopiste oulussa. www-osoite löytyy. jt-lahko on siitä luopioitunut tytärlahko.
Nimen omaksutti, taikka omaksui, Rutherford, joka alkoholisoitui Kaliforniassa Beth Sarim talossa, jonka hän rakennutti Israelin patriarkkoja varten, joiden hän sanoi nousevan haudasta 1925. Mitä patriarkat ajattelevat vartiotorniseurasta, joka myi pois heille tarkoitetun asunnon ?
Raamatun täyttyneistä ennustuksista vartiotorniseura on tullut tunnetuksi maailmanlopuista eri vuosille, kuten 1872, 1914, 1918, 1925, 1975. Vuosilukuja on perusteltu sellaisilla syillä joita seura nykyään häpeää eikä soisi jäsenistön niitä tietävän.
"Jehovasta todistamisella aivan uusi merkitys" Arvaan että tämän selittäisit järjestelmäasiain aivan pikaisella päättymisellä. Vieläkö pikaisemmalla kuin se päättyminen, jolloin tuskin kerkesi myydä asuntonsa ja antaa rahat seuralle ennen sitä vuotta 1975 ?
"elämään sen mallin mukaan, jonka Jeesus antoi"
Tiesitkö, että seura on kieltänyt sellaiset sandaalit, joita Jeesus sen oman oletuksen mukaan käytti ?
"Suomessa, jossa valtion kirkko on ehkä tehokkaimmin ollut nimen käyttöä vastaan."
Et tunne tietävän, että tuo on seuran teokraattista sodankäyntiä. Ei kristityllä ole mitään sanaa Jehova -vastaan, kuten ei sen oikeampaa Jahve-muotoakaan. Mutta sillä ei sen kaltaista merkitystä kuin seura nykyään kirjoittaa. Esim. Jeesus puhui Isästä, Paavali Jumalasta. Kyllä nimi Jehova on ihan hyvä, mutta se ei ole ratkaisevaa, kuten ei esim. nimi Herra Sebaotkaan.
Vartiotorniseurakaan ei väärentänyt uutta testamenttia ensimmäisinä vuosikymmeninään. Vartiotorniseuralla ei ole oppineita jäseniä, se pyrkii suhtautumaan torjuvasti jehovantodistajain koulunkäyntiin. Se kieltää todistajilta oppineiden kristillisten teosten lukemisen. Vaikka esittää kirjoituksistaan niistä siteerauksia, joskus vain puolen lauseen mittaisena, koska vain siten se saa väärän käsityksen esille asiasta. Pari seikkaa vielä kirjoitti:
Jehovantod aiemmin Raamatun tutkijat perustettiin n 1870 luvulla. Nimi omaksuttiin jonkinverrran myöhemmin, koska Jeesuksen mallin ja käskyn mukaan pääasiallinen tehtävä oli ja on todistaa Jehovasta ja hänen tarkoituksistaan.
Mitä muuten tulee eri uskontohin, niin vanha Raamatun totuus pätee yhä "Heidän hedelmistään tunnette .. myos tosi uskonnon.Julistaessaan ja toimiessaan.
Pari seikkaa vielä kirjoitti:
Mitä muuten tulee eri uskontohin, niin vanha Raamatun totuus pätee yhä "Heidän hedelmistään tunnette .. myos tosi uskonnon.>> "Nimi omaksuttiin jonkinvarran möyhemmin, koska Jeesuksen mallin ja käskyn mukaan pääasiallinen tehtävä oli ja on todistaa Jehovasta ja hänen tarkoituksistaan."
Jos tällainen malli ja käsky todistaa Jehovasta on totta; voisitko esimerkein vaikkapa apostolien toiminnasta osoittaa, missä ja miten he esimerkiksi toteuttivat tuota väitettyä käskyä todistaa Jehovasta. Ota vaikkapa malliksi muutamia käytännön esimerkkejä Apostolien teosta lainaten, - jos sopii ja löytyy?- neitoni
Markku_Meilo kirjoitti:
Jehovan lisäämiselle UT:n puolelle ei ole pienintäkään hyväksyttävää perustelua. Jehova-nimiversion käyttäminen on Vt-seuran oman näkökannan vastainen. Kakkossijalla olevan version käyttö on ristiriidassa kirjasen "Jumalan nimi joka pysyy ikuisesti", sisällön kanssa, koska siinä esitetään, että jumalan erisnimi on kaikkein tärkein asia mitä ajatella saattaa ja että nimensä vuoksi jumala olisi antanut tapahtua mitä on tapahtunut. Samoin Vt-seura haluaa esittää omaavansa totuuden mm. sillä perusteella, että se kirkastaa jumalan nimen.
koska teillä luopiolla on seiraava meetinki,jos kehtaat
- Markku_Meilo
neitoni kirjoitti:
koska teillä luopiolla on seiraava meetinki,jos kehtaat
>>koska teillä luopiolla on seiraava meetinki
"Teillä" on laajasti kysytty, mutta olet toki tervemennyt tapaamisiin sinäkin. Mutta siis tällaista olen havainnut olevan tulossa:
http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=1792
Ja tällaista:
http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=1794
Itse en ole niihin osallistumassa, mutta mikä estäisi sinua osallistumasta jos olet kiinnostunut asiasta.
Kun nyt kyselemään intouduit, niin kysyn minäkin puolestani. Kehtaatko vastata tällaiseen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000042369060
Jos taas jehovantodistajuuteen liittyvät asialliset oppikysymykset eivät sinua kiinnosta, niin ohita toki ja unohda koko juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinkahan monen
Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran77798Mies, kumman ottaisit mieluummin
176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?145770- 57666
Anteeksi mies
En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.47654Pettymys TTK-parketilla! Anna Hanski tippui - Sami-opelta erikoinen heitto: "Nyt sä pääset..."
Toisena parina Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta tippuivat Anna Hanski ja Sami Helenius. Pettymys oli käsinkosketeltava y25653Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi
Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.46634- 44597
- 31531
Oot komea
etkä näytä vanhenevan. Mieskarkki. Mä en yritä mitään, mä oon sulle liian vanha. Olis kuitenkin kiva tutustua suhun. n20513Poliisi etsii kadonnutta henkilöä Lapualla
Henkilö on kadonnut 18-19.9.2026 välisenä yönä. Henkilö on hoikka,n 185 cm pitkä. Kadonneella on ollut katoamishetkellä27511Mieti oikeasti
Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.27506- 6476
Venäjä häviämässä 30 vuoden sodan
Ukraina vapautti kolme aluetta, operaatio Vivaldi laajenee403468Se oli molemminpuolinen limerenssi
Limerenssi myös sinulla kun näin pitkän ajan jälkeen päivystää palstaa. 🤭77445- 30436
Rydman, herätys!
"Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski tienasi kiinteää palkkaa 445 891 euroa ja lisiä 72 157. Kuukausipalkka oli 363420En laita sulle viestiä
Toivottavasti ymmärrät jo mies hyvä, että en tule koskaan laittamaan sulle viestiä enkä soittamaan sulle. Minusta ei sii39404Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että
Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.28398- 36392
Helena Ahti-Hallberg napauttaa - Näin hän kommentoi Vappu Pimiän TTK-lähtöä
Vappu Pimiä jätti Tanssii Tähtien Kanssa -juontajapestin viime kauden lopuksi. Nyt on erilainen kausi, kun Pimiä ei ole3390