skikkailijoita?

tuleva skikkailija

Jaa, pitäiskö skikeille olla oma osio, kun ei se sovi rullaluistien eikä -suksien allekaan ;D

Mutta, löytyykö täältä skikkailijoita? Joko on kokeiltu? :)

43

1421

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MCMLXII

      Onhan tällä palstalla aina silloin tällöin ollut Skikeistä keskustelua. Jutut mahtuvat mielestäni aivan hyvin jatkossakin tänne. Taitaisi oma palsta jäädä melko hiljaiseksi, sen verran harvinaisia nuo kuitenkin ovat.

      • harkitsevaSkike

        voisko olla syynä skikejen vähään käyttöön se, että ne käy kuntoilusta toisin kuin rullaluistelu menee kuin tyhjää? En tiedä, kun en ole kokeillut...


      • MCMLXII
        harkitsevaSkike kirjoitti:

        voisko olla syynä skikejen vähään käyttöön se, että ne käy kuntoilusta toisin kuin rullaluistelu menee kuin tyhjää? En tiedä, kun en ole kokeillut...

        Kyllähän rullaluistelukin kuntoilusta käy. Totta varmaan on että aika moni arvostaa rullaluistinten vaivattomuutta ja vauhdikkuutta. Toisaalta Skiket kyllä ovat varsin tehokkat ja monipuoliset treenivälineet.


      • Hype Ville

        Kattelin viime kesänä vähän ja onhan se rullusuksien ja potkulaudan väli muoto, ihan tismalleen ei kumpaakaan. Potkulautaan verrattuna puuttuu vain ohjaustanko, rullasuksiin verrattuna liikaa pumpattavat isokokoiset pyörät mutta sauvat on kuten hiihdossa kuuluukiin. Siis mitä yhteistä olis rullaluisteluun? Kengät ehkä? Varmasti ei. Pumpattavat isot pyörät? Ei kai suinkaan. Vain kaksi pyörää? No ei. Jalkaa kannattava välilauta kahden pyörän välissä? Mikä lauta? No ei ei. Jarrut? Ei ei. Siteet ehkä? Ei ei ja ei.

        Ei yhtäläisyyttä. Yrittääkö nyt joku höntittää rullaluistelun ja skikkailun yhtenevyydestä? Yhtä hyvin voidaan puhua rullaluistelun ja lumikenkäilyn samanlaisuudesta. Ei oikein mitään samanlaista. Paitsi se, että kaikilla välineillä syke nousee ja kunto kasvaa periaatteessa samalla tavalla.


      • MCMLXII
        Hype Ville kirjoitti:

        Kattelin viime kesänä vähän ja onhan se rullusuksien ja potkulaudan väli muoto, ihan tismalleen ei kumpaakaan. Potkulautaan verrattuna puuttuu vain ohjaustanko, rullasuksiin verrattuna liikaa pumpattavat isokokoiset pyörät mutta sauvat on kuten hiihdossa kuuluukiin. Siis mitä yhteistä olis rullaluisteluun? Kengät ehkä? Varmasti ei. Pumpattavat isot pyörät? Ei kai suinkaan. Vain kaksi pyörää? No ei. Jalkaa kannattava välilauta kahden pyörän välissä? Mikä lauta? No ei ei. Jarrut? Ei ei. Siteet ehkä? Ei ei ja ei.

        Ei yhtäläisyyttä. Yrittääkö nyt joku höntittää rullaluistelun ja skikkailun yhtenevyydestä? Yhtä hyvin voidaan puhua rullaluistelun ja lumikenkäilyn samanlaisuudesta. Ei oikein mitään samanlaista. Paitsi se, että kaikilla välineillä syke nousee ja kunto kasvaa periaatteessa samalla tavalla.

        Kai se sitä lähtee, että niin sauvarullaluistelun, skikkaamisen kuin myös vapaan tyylin hihdon tekniikat muituttavat toisiaan jossain määrin.


      • Hype Ville
        MCMLXII kirjoitti:

        Kai se sitä lähtee, että niin sauvarullaluistelun, skikkaamisen kuin myös vapaan tyylin hihdon tekniikat muituttavat toisiaan jossain määrin.

        rullasuksia ja skikejä ja verrataan toisiinsa, niin eiks ne oo just samat välineet. Paitsi että skikessä on pumpattavat pyörät ja huomattavasti raskaammat. Voihan rullasuksillakin hiihtävä laittaa painot nilkkoihin, ostaa vaan Anttilasta. Mistä ilmaa...? Puhkuu vaan ilmaa keuhkoihin ja ulos, kun ei rullasuksirenkaisiin uppoo.
        Skikekeskustelu on kaukana rullaluistelukeskustelusta. koska on eri kisat, eri välineet, eri tekniikat, eri tyylit, mitä yhteistä löytyy rullaluisteluun. Keskustelua tyyliin "näilläpa voikin mennä hiekkatiellä", "näilläpä saakin kuntoa" ... tätä korkealentoista juttua saadaan kyllä joo. On saatukin jo.

        Ei nyt ainakaan nostata tämän palstan tasoa.


      • luistimilla
        Hype Ville kirjoitti:

        rullasuksia ja skikejä ja verrataan toisiinsa, niin eiks ne oo just samat välineet. Paitsi että skikessä on pumpattavat pyörät ja huomattavasti raskaammat. Voihan rullasuksillakin hiihtävä laittaa painot nilkkoihin, ostaa vaan Anttilasta. Mistä ilmaa...? Puhkuu vaan ilmaa keuhkoihin ja ulos, kun ei rullasuksirenkaisiin uppoo.
        Skikekeskustelu on kaukana rullaluistelukeskustelusta. koska on eri kisat, eri välineet, eri tekniikat, eri tyylit, mitä yhteistä löytyy rullaluisteluun. Keskustelua tyyliin "näilläpa voikin mennä hiekkatiellä", "näilläpä saakin kuntoa" ... tätä korkealentoista juttua saadaan kyllä joo. On saatukin jo.

        Ei nyt ainakaan nostata tämän palstan tasoa.

        Kyllä mä skikeejät täällä kestän kuten kilpapyöräilijät mtb-porukan pyöräfoorumilla.

        Itsekin menen rullaluistelijana pitkälle skikekentälle, alla raskaat loppuunkulutetut rullaluistimet (vastusta enemmän, keskinopeus 15-20kmh) ja käsissä sauvat. Luistimilla aiemmin luisteltu ilman sauvoja mutta nyt en kuntoilumielessä luovu. Skikkaajista toki vauhdissa mennään ohi mutta hiekkapätkillä sitten jäädäänkin ja rajusti.. ;)


      • Hype Ville
        luistimilla kirjoitti:

        Kyllä mä skikeejät täällä kestän kuten kilpapyöräilijät mtb-porukan pyöräfoorumilla.

        Itsekin menen rullaluistelijana pitkälle skikekentälle, alla raskaat loppuunkulutetut rullaluistimet (vastusta enemmän, keskinopeus 15-20kmh) ja käsissä sauvat. Luistimilla aiemmin luisteltu ilman sauvoja mutta nyt en kuntoilumielessä luovu. Skikkaajista toki vauhdissa mennään ohi mutta hiekkapätkillä sitten jäädäänkin ja rajusti.. ;)

        käyttämääsi keskustelutapaa. Ei sovi nuo "hiekkapätkillä jäädään sitten rajusti"-tyyliset keskustelut rullaluistelupalstalle. Kuka nyt menisi hiekkapätkille bonteilla sun muilla???!!! Ihmettelen tätä keskustelutapaa. Ilmankos rullaluistelijat ovat kadonneet rullaluistelu-keskustelualueelta.

        Skiket ovat yhden keksijän projekti, jota on kovasti hypetetty. Urheilukaupat tarvitsevat kovasti näitä huomionkerääjiä kesäsesongilla. Eihän siket ole rakenteeltaan yhtään muuta kuin rullasukset, tosin raskaat ja pumppua vaativat.

        En menisi edes skikeillä hiekkateille. Polkypyöräkin on keksitty... Lisäksi huomio: menisin hiihtopalstalle puhumaan noin tyhmiä...


      • ihme ahistusta
        Hype Ville kirjoitti:

        käyttämääsi keskustelutapaa. Ei sovi nuo "hiekkapätkillä jäädään sitten rajusti"-tyyliset keskustelut rullaluistelupalstalle. Kuka nyt menisi hiekkapätkille bonteilla sun muilla???!!! Ihmettelen tätä keskustelutapaa. Ilmankos rullaluistelijat ovat kadonneet rullaluistelu-keskustelualueelta.

        Skiket ovat yhden keksijän projekti, jota on kovasti hypetetty. Urheilukaupat tarvitsevat kovasti näitä huomionkerääjiä kesäsesongilla. Eihän siket ole rakenteeltaan yhtään muuta kuin rullasukset, tosin raskaat ja pumppua vaativat.

        En menisi edes skikeillä hiekkateille. Polkypyöräkin on keksitty... Lisäksi huomio: menisin hiihtopalstalle puhumaan noin tyhmiä...

        "Ei sovi nuo "hiekkapätkillä jäädään sitten rajusti"-tyyliset keskustelut rullaluistelupalstalle. Kuka nyt menisi hiekkapätkille bonteilla sun muilla???!!!"

        En tiedä miten omat reittisi valitset vai kuljetko aina yhtä ja samaa, mutta itsellä tulee aina välillä vastaan teitä joissa tietöiden tms takia asvalttipinta on luistelukelvoton. Kyllä silloin tulee skikejä ikävä. Sitäpaitsi bontit rupeaa olemaan valtaväestön rullaluistimista sellaiset pikakiitäjät että kuuluvat ihan yhtä kauas kuin pikaluistelu retkiluistelusta. Bontin tyyppisillä Inline Speedskateilla (en tiedä suomennosta) en lähtisi kaupungille pyörimään tai reppu selässä retkeilemään mikä itselle on rullaluistinten pääkäyttötavoista..


      • Skikettäjäjäj
        ihme ahistusta kirjoitti:

        "Ei sovi nuo "hiekkapätkillä jäädään sitten rajusti"-tyyliset keskustelut rullaluistelupalstalle. Kuka nyt menisi hiekkapätkille bonteilla sun muilla???!!!"

        En tiedä miten omat reittisi valitset vai kuljetko aina yhtä ja samaa, mutta itsellä tulee aina välillä vastaan teitä joissa tietöiden tms takia asvalttipinta on luistelukelvoton. Kyllä silloin tulee skikejä ikävä. Sitäpaitsi bontit rupeaa olemaan valtaväestön rullaluistimista sellaiset pikakiitäjät että kuuluvat ihan yhtä kauas kuin pikaluistelu retkiluistelusta. Bontin tyyppisillä Inline Speedskateilla (en tiedä suomennosta) en lähtisi kaupungille pyörimään tai reppu selässä retkeilemään mikä itselle on rullaluistinten pääkäyttötavoista..

        Ja maalla ei ole asfalttia. Sitä te kaikki idiootit ette ymmärrä.


      • me idiootit
        Skikettäjäjäj kirjoitti:

        Ja maalla ei ole asfalttia. Sitä te kaikki idiootit ette ymmärrä.

        raskaat asfaltillakin puhumattakaan soralla. Mutta ei se mitään. Veti ne hölmöläisetkin propseja poikittain reessä. Ja me idiootit ei ymmärretä sitä!


      • rollerblade
        me idiootit kirjoitti:

        raskaat asfaltillakin puhumattakaan soralla. Mutta ei se mitään. Veti ne hölmöläisetkin propseja poikittain reessä. Ja me idiootit ei ymmärretä sitä!

        porukka joka Skikejä käyttää hakee siltä hommalta jotain muuta kuin keveyttä.


      • Hype Ville
        me idiootit kirjoitti:

        raskaat asfaltillakin puhumattakaan soralla. Mutta ei se mitään. Veti ne hölmöläisetkin propseja poikittain reessä. Ja me idiootit ei ymmärretä sitä!

        tarkoitan: tehdään vaan tästä palstasta skike&maaseutu palsta. Onko se juuri jonkun tarkoituskin. Ja tilataan Maaseudun Tulevaisuus samaan pakettiin.

        Just tämä "maalla"-höntitys on sellaista, joka joka on kaukana rullaluistelumaailmasta. Eikös tämä pitäs olla rullaluistelupalsta.


      • höhöhöh
        rollerblade kirjoitti:

        porukka joka Skikejä käyttää hakee siltä hommalta jotain muuta kuin keveyttä.

        skike on eri laji, eikä se ole edes raskain laji

        teillä on eri jutut kuin rullailijoilla, miks sitte tuut tänne

        jos on sauvat rullasukset (muka skiket) hiekkatiet ja siteet ja monotki tärkeet , niin mee

        hiihtopalstalle, siellä ne muutkin teikeläiset ovat


    • skike-fani

      olla ehdottomasti oma osio. Silloin voisi kenties keskustella itse asiasta ja kokemuksista eikä asia hukkuisi riitelyyn siitä, kumpi laji on "oikeampi" kuntoilun kannalta. Kaikki liikkuminenhan on mukavaa, lajeja on vaan niin paljon että suosikkeja muodostuu.

    • rintape

      Jonkin verran olen skikannut, toinen kausi menossa.

      Ensimmäisen kokeilun tein Espoon keskuspuiston hiekkateille. Oli kovin raskasta, mutta en huolestunut koska oli tosiaan ensimmäinen kerta. Kokemuksen puutteen lisäksi suurin syy homman vaikeuteen (raskauteen) oli aivan liian pienet rengaspaineet.

      Toisella reissulla samat polut alla ja rengaspaineet kohdallaan. Edelleen oli kovin vaikeaa. Olisin ehkä viskannut skiket keskuspuistossa olevaan lampeen, mutta en jaksanut sinne asti. Kyyneleet silmissä raahauduin kotiin.

      Kolmas reissu. Tällä kertaa lähdin asfaltille ja jotain tapahtui. Yhtäkkiä sain homman pelaamaan. Meno oli vauhdikasta, tekniikka alkoi olemaan sinne päin ja matka taittui.

      Tuon kolmannen reissun jälkeen olen nauttinut lajista suunnattomasti, niin hiekalla ja asfaltilla. Mielestäni aivan loistava tapa kuntoilla. Tämä, kuten kaikki lajit ovat kompromisseja. Jokaisessa on hyviä ja huonoja puolia. Kokonaisuutena minä pidän tätä parempana kuin rullaluistelua, jota olen myös harrastanut. Se on siis minun mielipiteeni, ei kaikkia koskeva totuus. Toiselle on rullaluistelu varmasti parempi, kolmannelle pyöräily. Hype Villekin tämän varmasti vielä vahvistaa, jos ensin pääsee yli siitä, että tätä pohditaan rullaluistelu foorumilla.

      • Ei asian vierestä

        vaan skikeillesi. Huonompi juttu olis se että lukukykyset näettekö sivun yläreunassa maininnan: Keskustele rullaluistelusta. Eikö siinä lue juuri noin. Eli olette väärällä palstalla, tää ei ole mun mielipiteeni eikä Hype villenkään vaan palstanpitäjän näkemys.

        Toisekseen kyllä rullaluistintenkin perään saa kivireen ja muita painoja, jos alkaa harrastamaan voimalajia. Jos haluaa hyvän peruskunnon tai erikoisesti peruskestävyyden kesään, niin skike on siihen liian raskas laji. Jos alkaa harrastamaan skikeä ja vetää kokoajan hampaat irvessä, niin hyvästit peruskunnolle, hyvästit kokeilulle ja skikelle. Pian alkaa saamaan edullisia vähän käytettyjä skikejä. Monet kuntoilijat eivät kuitenkaan ymmärrä että kunto luodaan todella rauhallisella ja matalasykkeisellä menolla. Ja luulevat että jos jollain on naama irvessä, niin vaaaarmaaasti tulee kova kunto... Mutta tuska ei ole sama kuin kunto. Yllättäen hyvään kuntoon ei tarvita tuskaa vaan mielenmalttia.

        Skike on uudelleen kehitetty raskas versio rullasuksista, joita käytetään sauvojen kera. Se saattaa tuoda erikoisuuden tuntua ja houkuttelevuutta, koska suksen rungon päissä käytetään ilmattavia, tosin rullasuksen pyöriä suurempia, pyöriä, joilla voi hiihtää hiekallakin, jos jaksaa. Mutta runko siteineen ja erilliset jalkineet ja päissä olevat kaksi pyörää on rakenteeltaan yhtä kuin rullasukset.

        Ja se on hiton paljon eri laji kuin rullaluistelu. Ja eri keskutelu aiheineen.


      • MCMLXII
        Ei asian vierestä kirjoitti:

        vaan skikeillesi. Huonompi juttu olis se että lukukykyset näettekö sivun yläreunassa maininnan: Keskustele rullaluistelusta. Eikö siinä lue juuri noin. Eli olette väärällä palstalla, tää ei ole mun mielipiteeni eikä Hype villenkään vaan palstanpitäjän näkemys.

        Toisekseen kyllä rullaluistintenkin perään saa kivireen ja muita painoja, jos alkaa harrastamaan voimalajia. Jos haluaa hyvän peruskunnon tai erikoisesti peruskestävyyden kesään, niin skike on siihen liian raskas laji. Jos alkaa harrastamaan skikeä ja vetää kokoajan hampaat irvessä, niin hyvästit peruskunnolle, hyvästit kokeilulle ja skikelle. Pian alkaa saamaan edullisia vähän käytettyjä skikejä. Monet kuntoilijat eivät kuitenkaan ymmärrä että kunto luodaan todella rauhallisella ja matalasykkeisellä menolla. Ja luulevat että jos jollain on naama irvessä, niin vaaaarmaaasti tulee kova kunto... Mutta tuska ei ole sama kuin kunto. Yllättäen hyvään kuntoon ei tarvita tuskaa vaan mielenmalttia.

        Skike on uudelleen kehitetty raskas versio rullasuksista, joita käytetään sauvojen kera. Se saattaa tuoda erikoisuuden tuntua ja houkuttelevuutta, koska suksen rungon päissä käytetään ilmattavia, tosin rullasuksen pyöriä suurempia, pyöriä, joilla voi hiihtää hiekallakin, jos jaksaa. Mutta runko siteineen ja erilliset jalkineet ja päissä olevat kaksi pyörää on rakenteeltaan yhtä kuin rullasukset.

        Ja se on hiton paljon eri laji kuin rullaluistelu. Ja eri keskutelu aiheineen.

        Avarakatseinen suhtautuminen ja positiivinen, asiallinen asenne saattaisi tuoda tällekin hieman nuukantaneelle palstalle toivottua piristystä.


      • moro vaan
        MCMLXII kirjoitti:

        Avarakatseinen suhtautuminen ja positiivinen, asiallinen asenne saattaisi tuoda tällekin hieman nuukantaneelle palstalle toivottua piristystä.

        täällä keskustelua vaikka kuinka paljon!!!!!!!!!!!


      • rintape
        moro vaan kirjoitti:

        täällä keskustelua vaikka kuinka paljon!!!!!!!!!!!

        Omat kokemukseni skikkauksesta ovat siis selvästi erilaiset kuin muutamalla muulla täällä. Vai oliko se niin, että näillä muutamalla tietäjällä ei ole kokemusta ollenkaan? Itse en ole vielä päässyt tuolle tasolle, että olen aina oikeassa, tiedän että omat mielipiteeni ovat ainoat oikeat ja voin kertoa kaikille muille mikä heille parhaiten sopii.

        skikkaus on siis raskaampaa kuin rullaluistelu, se pitänee paikkansa. Mutta omien kokemuksieni perusteella uskallan väittää, että skikkaus sopii aivan tavallisen kuntoiselle ihmiselle. Asfaltilla pystyy etenemään mukavaa vauhtia melko kevyellä ponnistelulla, ilman että syke nousee liian korkeaksi peruskuntoa ajatellen.

        Kovalla hiekkatiellä samoin meno on kevyttä ja vauhdikasta, ilman sen kummempaa ponnistelua. Jos tie on niin pehmeä, että renkaat uppoavat siihen, muuttuu meno aika raskaaksi. Pururadalle en lähtisi skikkaamaan, mutta hiekkapintaiset kevyenliikentaan väylät ovat yleensä aivan loistavia skikkaus alustoja.

        Omien kokemuksieni perusteella suosittelen skikkausta lämpimästi. Myös rullaluistelu on erinomainen vaihtoehto. Siihenkin itse ottaisin sauvat mukaan, silloin saa koko kroppa treeniä aivan mainiolla tavalla. Aina on mahdollista, ettei laji sujukkaan tai ei tunnu niin kivalta kuin etukäteen luuli. Eiköhän noita vähänkäytettyjä rullaluistimiakin ole myynnissä melkoinen määrä. Ja kuntopyöriä ja steppereitä ja soutulaitteita ja...

        Vaikka se tuntuu tosi pahalta, että täällä näiden muutamien kavereiden mielestä skikkaus on minulle aivan liian raskasta ja muutenkin ihan tyhmää, pidän kiinni liikunnan ja kuntoilun eräästä tärkeästä periaatteesta. Jos itse nauttii ja tykkää niin on aivan sama, jos jonkun muun mielestä joku toinen laji on parempi.


      • MCMLXII
        rintape kirjoitti:

        Omat kokemukseni skikkauksesta ovat siis selvästi erilaiset kuin muutamalla muulla täällä. Vai oliko se niin, että näillä muutamalla tietäjällä ei ole kokemusta ollenkaan? Itse en ole vielä päässyt tuolle tasolle, että olen aina oikeassa, tiedän että omat mielipiteeni ovat ainoat oikeat ja voin kertoa kaikille muille mikä heille parhaiten sopii.

        skikkaus on siis raskaampaa kuin rullaluistelu, se pitänee paikkansa. Mutta omien kokemuksieni perusteella uskallan väittää, että skikkaus sopii aivan tavallisen kuntoiselle ihmiselle. Asfaltilla pystyy etenemään mukavaa vauhtia melko kevyellä ponnistelulla, ilman että syke nousee liian korkeaksi peruskuntoa ajatellen.

        Kovalla hiekkatiellä samoin meno on kevyttä ja vauhdikasta, ilman sen kummempaa ponnistelua. Jos tie on niin pehmeä, että renkaat uppoavat siihen, muuttuu meno aika raskaaksi. Pururadalle en lähtisi skikkaamaan, mutta hiekkapintaiset kevyenliikentaan väylät ovat yleensä aivan loistavia skikkaus alustoja.

        Omien kokemuksieni perusteella suosittelen skikkausta lämpimästi. Myös rullaluistelu on erinomainen vaihtoehto. Siihenkin itse ottaisin sauvat mukaan, silloin saa koko kroppa treeniä aivan mainiolla tavalla. Aina on mahdollista, ettei laji sujukkaan tai ei tunnu niin kivalta kuin etukäteen luuli. Eiköhän noita vähänkäytettyjä rullaluistimiakin ole myynnissä melkoinen määrä. Ja kuntopyöriä ja steppereitä ja soutulaitteita ja...

        Vaikka se tuntuu tosi pahalta, että täällä näiden muutamien kavereiden mielestä skikkaus on minulle aivan liian raskasta ja muutenkin ihan tyhmää, pidän kiinni liikunnan ja kuntoilun eräästä tärkeästä periaatteesta. Jos itse nauttii ja tykkää niin on aivan sama, jos jonkun muun mielestä joku toinen laji on parempi.

        Kiva lukea välillä asiallistakin tekstiä tällä palstalla. Itse sekä skikkaan että rullaluistelen. Molemmissa on puolensa ja on pitkäti makuasia, kummasta pitää enemmän. Itse jätän rullaluistellessa sauvat pois, sillä nopeudet nousevat helposti niin suuriksi, että niistä alkaa olla enemmin haittaa kuin hyötyä. Skikkaamisessa minua kiehtoo treenin monipuolisuus ja se, että yläkropallekin tulee sopivasti kuormitusta.


      • Hype Ville
        MCMLXII kirjoitti:

        Kiva lukea välillä asiallistakin tekstiä tällä palstalla. Itse sekä skikkaan että rullaluistelen. Molemmissa on puolensa ja on pitkäti makuasia, kummasta pitää enemmän. Itse jätän rullaluistellessa sauvat pois, sillä nopeudet nousevat helposti niin suuriksi, että niistä alkaa olla enemmin haittaa kuin hyötyä. Skikkaamisessa minua kiehtoo treenin monipuolisuus ja se, että yläkropallekin tulee sopivasti kuormitusta.

        kysyttiin. Nää skikkailijat eivät sit näytä tykkäävän, et joku sanoo asiasta mielipiteensä. Oon täyssamaa mieltä, että asiallisuus on tärkeää. Osiojutusta on sanottu mielipiteitä, joku skikkailija sanoo että on epäasiallista, jos joku muu sanoo mielipiteensä.

        Ohan sekin asiallista, että pitää tätä rullaluistelupalstana, kun yläreunassa niin lukee. Skikettelyä on hiihtopuolellakin. Se ei ole oikein jos kauppamiehet alkavat tunkea mainosmielessä tänne. Nyt vaan alkaa jo näyttää siltä, että rullaluistelija on kielletty tällä palstalla tai ainaki niinku asiattomia kuokkavieraita omalla maallaan.


      • rintape
        Hype Ville kirjoitti:

        kysyttiin. Nää skikkailijat eivät sit näytä tykkäävän, et joku sanoo asiasta mielipiteensä. Oon täyssamaa mieltä, että asiallisuus on tärkeää. Osiojutusta on sanottu mielipiteitä, joku skikkailija sanoo että on epäasiallista, jos joku muu sanoo mielipiteensä.

        Ohan sekin asiallista, että pitää tätä rullaluistelupalstana, kun yläreunassa niin lukee. Skikettelyä on hiihtopuolellakin. Se ei ole oikein jos kauppamiehet alkavat tunkea mainosmielessä tänne. Nyt vaan alkaa jo näyttää siltä, että rullaluistelija on kielletty tällä palstalla tai ainaki niinku asiattomia kuokkavieraita omalla maallaan.

        Vielä yksi asia, jonka olen omalla kohdallani huomannut. "Virallinen" jarrutustapa on mielestäni huono ja vaarallinen. Kokeilin sitä aluksi aivan muutaman kerran, mutta päätin lopettaa ne kokeilut ennenkuin kaatuisin pahasti. Toistaiseksi en ole itse asiassa kaatunut kertaakaan, lienee kuitenkin vain ajankysymys koska sitäkin pitää kokeilla.

        Itse jarrutan suunnilleen näin: Toinen jalka eteen, jalat koukkuun niin että painospiste siirtyy hiukan alaspäin. Sen jälkeen suoristan etummaista jalkaa, ehkä vien sitä vielä hiukan eteenpäin. Silloin alkaa jarru puremaan kiinni. Siis vähän samaan tapaan kuin rullaluistelussa. Mutta kun rullaluistimilla painetaan kantapäätä maahan ja varpaat on ylöspäin, skikeillä pidän jalkaterän vaakatasossa, eli molemmat renkaat pysyy koko ajan tiukasti maata vasten.

        Ehkä tuo "oikea" tapa on parempi jos sen opettelee kunnolla. Jälleen kerran luotan omiin kokemuksiini ja teen sen niinkuin parhaaksi näen. Joka tapauksessa omalla kohdallani ainoa tapa jarruttaa hallitusti on tehdä se hitaasti ja rauhallisesti. Jos joskus joudun paniikkijarrutukseen niin siitä tuskin kaatumatta selviän. Eli pitää ennakoida koko ajan muuta liikennettä.


      • sKikkailija
        rintape kirjoitti:

        Vielä yksi asia, jonka olen omalla kohdallani huomannut. "Virallinen" jarrutustapa on mielestäni huono ja vaarallinen. Kokeilin sitä aluksi aivan muutaman kerran, mutta päätin lopettaa ne kokeilut ennenkuin kaatuisin pahasti. Toistaiseksi en ole itse asiassa kaatunut kertaakaan, lienee kuitenkin vain ajankysymys koska sitäkin pitää kokeilla.

        Itse jarrutan suunnilleen näin: Toinen jalka eteen, jalat koukkuun niin että painospiste siirtyy hiukan alaspäin. Sen jälkeen suoristan etummaista jalkaa, ehkä vien sitä vielä hiukan eteenpäin. Silloin alkaa jarru puremaan kiinni. Siis vähän samaan tapaan kuin rullaluistelussa. Mutta kun rullaluistimilla painetaan kantapäätä maahan ja varpaat on ylöspäin, skikeillä pidän jalkaterän vaakatasossa, eli molemmat renkaat pysyy koko ajan tiukasti maata vasten.

        Ehkä tuo "oikea" tapa on parempi jos sen opettelee kunnolla. Jälleen kerran luotan omiin kokemuksiini ja teen sen niinkuin parhaaksi näen. Joka tapauksessa omalla kohdallani ainoa tapa jarruttaa hallitusti on tehdä se hitaasti ja rauhallisesti. Jos joskus joudun paniikkijarrutukseen niin siitä tuskin kaatumatta selviän. Eli pitää ennakoida koko ajan muuta liikennettä.

        Näin toimin minäkin. Tuo virallinen "pyllistysjarrutus" on jotenkin vaan niin kömpelö ja ympäristön havainnointi on tuossa "kumarrellessa" hieman vaillinaista. Toinen jalka eteen ja polven suoristusta/oikaisua sopivasti niin jo on mukava vauhtia (jos sitä on joskus jaksanut saada) hallita. Itsellä vaan tuppaa aina olemaan tuo oikea jalka se jarrujalka, joten tietoisesti muistettava myös vasenta käyttää. Näin kuluisi nuo jarrutkin ja renkaat tasaisemmin. Itse en ole vielä lähes 3000 km aikana tarvinnut nopeaa ja voimakasta jarrutusta. Kerran olen kaatunut lahjakkaasti, mutta sekin omaa haparointia ja epävarmuutta. Sen verran "selkäytimeen" on jarrutustapa mennyt, että talvella ensimmäisillä hiihdoilla tuli pienoista paikointia kun sukset eivät totelleet em. jarrutustapaa ;)
        Nautinnollisia lenkkejä meille kaikille!


      • minimaksi
        sKikkailija kirjoitti:

        Näin toimin minäkin. Tuo virallinen "pyllistysjarrutus" on jotenkin vaan niin kömpelö ja ympäristön havainnointi on tuossa "kumarrellessa" hieman vaillinaista. Toinen jalka eteen ja polven suoristusta/oikaisua sopivasti niin jo on mukava vauhtia (jos sitä on joskus jaksanut saada) hallita. Itsellä vaan tuppaa aina olemaan tuo oikea jalka se jarrujalka, joten tietoisesti muistettava myös vasenta käyttää. Näin kuluisi nuo jarrutkin ja renkaat tasaisemmin. Itse en ole vielä lähes 3000 km aikana tarvinnut nopeaa ja voimakasta jarrutusta. Kerran olen kaatunut lahjakkaasti, mutta sekin omaa haparointia ja epävarmuutta. Sen verran "selkäytimeen" on jarrutustapa mennyt, että talvella ensimmäisillä hiihdoilla tuli pienoista paikointia kun sukset eivät totelleet em. jarrutustapaa ;)
        Nautinnollisia lenkkejä meille kaikille!

        skikettelyyn on nyt meidän minimivaatimus. Maximivaatimus on maailman valtaus.


      • Anonyym1
        sKikkailija kirjoitti:

        Näin toimin minäkin. Tuo virallinen "pyllistysjarrutus" on jotenkin vaan niin kömpelö ja ympäristön havainnointi on tuossa "kumarrellessa" hieman vaillinaista. Toinen jalka eteen ja polven suoristusta/oikaisua sopivasti niin jo on mukava vauhtia (jos sitä on joskus jaksanut saada) hallita. Itsellä vaan tuppaa aina olemaan tuo oikea jalka se jarrujalka, joten tietoisesti muistettava myös vasenta käyttää. Näin kuluisi nuo jarrutkin ja renkaat tasaisemmin. Itse en ole vielä lähes 3000 km aikana tarvinnut nopeaa ja voimakasta jarrutusta. Kerran olen kaatunut lahjakkaasti, mutta sekin omaa haparointia ja epävarmuutta. Sen verran "selkäytimeen" on jarrutustapa mennyt, että talvella ensimmäisillä hiihdoilla tuli pienoista paikointia kun sukset eivät totelleet em. jarrutustapaa ;)
        Nautinnollisia lenkkejä meille kaikille!

        Sama jarrutustapa täälläkin eli jalkaa eteen.

        Skikkailu on mitä parhain kunnonkehittämismuoto kunhan vain muistaa muutaman perusasian:

        - rengaspaineet kohdalleen. Taitaa sallia 8 baria, sen saaminen nohin on vaikeaa kun letkun pois ottaessa aina tulee vähän ilmaa mukana, mutta 7 bar riittää. Liian vähäisillä paineilla on kuin "suksen pohja jäätäisi".

        - tekniikka kuntoon. Pitää todella tuntea kropallaan mitenliuttaminen näillä tapahtuu tai energiaa menee hukkaan

        - tasapaino. Nämä eivät anna horjahteluja samalla tavalla anteeksi kuin sukeset tai jopa rullaluistimet joten varsinkin alussa pitää olla varovainen ettei horjahda "renkaiden yli"

        - kunto kasvaa vähitellen. Elimistö tottuu skikkaukseen parissa kolmessa viikossa kun tekee aluksi vaikka kolme kevyttä lenkkiä per vk. Sen jälkeen on juhlaa.

        - lihashuolto. Skiket ovat aika painavat ja rasitusvammat ovat siksikin riski. Lihasten venytys lepopituuteen lenkin jälkeen on tärkeää.


      • MCMLXII
        Anonyym1 kirjoitti:

        Sama jarrutustapa täälläkin eli jalkaa eteen.

        Skikkailu on mitä parhain kunnonkehittämismuoto kunhan vain muistaa muutaman perusasian:

        - rengaspaineet kohdalleen. Taitaa sallia 8 baria, sen saaminen nohin on vaikeaa kun letkun pois ottaessa aina tulee vähän ilmaa mukana, mutta 7 bar riittää. Liian vähäisillä paineilla on kuin "suksen pohja jäätäisi".

        - tekniikka kuntoon. Pitää todella tuntea kropallaan mitenliuttaminen näillä tapahtuu tai energiaa menee hukkaan

        - tasapaino. Nämä eivät anna horjahteluja samalla tavalla anteeksi kuin sukeset tai jopa rullaluistimet joten varsinkin alussa pitää olla varovainen ettei horjahda "renkaiden yli"

        - kunto kasvaa vähitellen. Elimistö tottuu skikkaukseen parissa kolmessa viikossa kun tekee aluksi vaikka kolme kevyttä lenkkiä per vk. Sen jälkeen on juhlaa.

        - lihashuolto. Skiket ovat aika painavat ja rasitusvammat ovat siksikin riski. Lihasten venytys lepopituuteen lenkin jälkeen on tärkeää.

        Fillarin iskaripumppu on oiva väline Skiken renkaiden pumppaukseen, ei pääse ilma karkuun. Minulla alkoi viime kesänä renkaat oireilla jo 7 barin paineessa, rakenne ei kestänyt. Kaksi kumia jouduin vaihtamaan. Pienemmillä paineilla meno alkaa kuitenkin muuttua tahmeaksi.

        Jarrutukseksen suhteen menettelen samoin, kuin muutkin täällä. Märällä pito ei tosin ole kummoinen. Jos jalkaa oikein runttaa eteen, saattaa kenkä siirtyä, mikäli remmit aivat ole kunnolla kireällä. Itse olen parhaiksi jalkineiksi havainnut ikivanhat kombimonot.


      • hiihdellen kesään
        Anonyym1 kirjoitti:

        Sama jarrutustapa täälläkin eli jalkaa eteen.

        Skikkailu on mitä parhain kunnonkehittämismuoto kunhan vain muistaa muutaman perusasian:

        - rengaspaineet kohdalleen. Taitaa sallia 8 baria, sen saaminen nohin on vaikeaa kun letkun pois ottaessa aina tulee vähän ilmaa mukana, mutta 7 bar riittää. Liian vähäisillä paineilla on kuin "suksen pohja jäätäisi".

        - tekniikka kuntoon. Pitää todella tuntea kropallaan mitenliuttaminen näillä tapahtuu tai energiaa menee hukkaan

        - tasapaino. Nämä eivät anna horjahteluja samalla tavalla anteeksi kuin sukeset tai jopa rullaluistimet joten varsinkin alussa pitää olla varovainen ettei horjahda "renkaiden yli"

        - kunto kasvaa vähitellen. Elimistö tottuu skikkaukseen parissa kolmessa viikossa kun tekee aluksi vaikka kolme kevyttä lenkkiä per vk. Sen jälkeen on juhlaa.

        - lihashuolto. Skiket ovat aika painavat ja rasitusvammat ovat siksikin riski. Lihasten venytys lepopituuteen lenkin jälkeen on tärkeää.

        vaatii kuukausien (todellinen hyvä kestävyys jopa vuosia) työn, ei se synny yhtäkkiä. Puhut kuin laihduttajat ihmelaihdutuksista. Ihmeitä kerrakseen. Peruskunnon lisäksi tarvitaan perusvoimaa ja tasapainoa. Tasapaino on lajikohtaista ja välinekohtaista. Tasapaino kehittyy vuosien mittaan täydellisemmäksi. Vasta sen jälkeen puhumasi juhla on mahdollinen. Koita karttaa näitä "juhlapuheita", niin viaton ja asiasta tietämätön lukija ei joudu harhateille.

        Tavallisen kuntoilijankin on hyvä tietää oikeita faktoja, jotta skiket tai powerslidet eivät jää heti nurkkaan ensi "juhlan" jälkeen. Tuolla baanalla ja metsäteillä näkee keski-ikäsiä ukkoja, jotka taivaltavat tahmeasti eteenpäin. Toisilla naama punaisina ja silmät tapittaen skikettelyn juhlassa. Toisilla parempikuntoisilla juhlamieli näkyy vähemmän "korkealla" ja jalatkin pelaavat kohtuullisesti mutta jopa heilläkin tahmeasti asfaltillakin. Huomaa että monella skiket lentää lopullisesti pian nurkkaan. Ja viimeistään kesähelteillä "juhlan" huipputaitteessa. Ja pumppu ja sauvat perässä. Suomalainen sisukin on rajallinen voimavara.

        Moni keski-ikäinen kuntoilija lähteekin mukaan kokeilumielessä. Skiket näyttävät ensialkuun hauskan haastavilta peleiltä ja pääsee hiekallekin kokeilemaan. Ei tarvitse välittää hiekasta ja työmaista. Mikä sen hienompaa. Sauvat kehittävät siinä samalla yläkroppaa ja estävät kaatumisia. Sporttiliikkeet pitävät skiket sesonkihyllyllä ja mainonta toimii. Sitten vaan baanalle ja kaikki näyttää olevan hyvällä tolalla. Heti baanalle saavuttaessa moni huomaa tulleensa oikeaan todellisuuteen, reaalifaktojen maailmaan skikejuhlapuhujien ja sporttimyyjien hehkutuksen loisteesta.

        Sanoisin että skikehiihtely tai powerslidehiihtely vaatii punnittua mietintää. Itse hiihtäjänä aloittaisin rullasuksihiihdosta ja yleensä hiihdosta jo talvella. Niillä luistaa ja rullaa paljon paremmin. Skike on väline, joka on oma lukunsa. Kummajainen. Ja yhden itävaltalaisen keksijän projekti. Se on kömpelö ja raskas väline. Jokainen tietää tämän. Ja kaikki toteavan sen. Puolustajatkin toteavat sen ensin. Mutta väittelyssä he unohtavat tämän skiken suurimman vian nopeasti, joka todellisuudessa ja lopulta estää skikeä tulemasta kansanurheilua.

        Kaiken kokenut kuntoilija tukeutuu perinteisiin kesävälineisiin eli lenkkareihin, rullasuksiin, pyörään ja rullaluistimiin. Niillä pääsee jo todella monenlaisiin maastoihin ja maisemiin tekemään joko kevyempää tai raskaampaa lenkkiä aina kulloistenkin tarpeiden mukaan. Näin sadat tuhannet kuntoilijat tekevätkin. PAITSI SKIKKAAJAT. Em välineillä voi rakentaa ensin hyvän peruskestävyyden ja halutessaan jatkaa siitä aina huippukuntoon asti. Niillä voi rakentaa kevyemmän tai raskaamman harjoitteluohjelman aina kuntoilijan, tarpeen ja ajankohdan mukaan. Aloittelija pääsee niillä alkuun ilman "skikejuhlaa" tai muuta hammasten kiristelyä. Epäilen lisäksi, että skikeen harhautuu kokematon kuntoilija tai tietämätön kokeilija, jota joku mainosmies tai suomi24:n kirjoittaja on päässyt höynäyttämään pahasti.

        Skikellä ei rakenneta kuntopohjaa pitkillä kestävyyttä tuottavilla lenkeillä ja alhaisilla sykkeillä. Vauhtitreenit ja ylinopeusharjoitukset eivät taida myöskään onnistua kunnolla. Lisäksi skikekelit ovat lähinnä rospuuttoajan ja viileän sään kelejä. Eli juuri kun skike ja powerslide olisivat parhaimmillaan viileän sään puolesta, pitäisi rakentaa pitkäjänteisesti peruskestävyyttä rauhallisemmalla menolla ja harrastaa pitkiä lenkkejä kevyemmillä peleillä. Kesällä aurinko iskee skikemieheen ilkeästi.

        Skike hakkaa tässä tavallista kuntoilijaa suoraan päin pläsiä, joka ei tiedä näitä tosiasioita eikä omaa hyvän ja kokeneen kuntoilijan malttia rauhallisia ja pitkiä lenkkejä varten. Rullasuksi on paljo sopivampi kuntoväline matti meikeläiselle ja hiihtoon tottuneelle suomalaiselle, paljon kevyempi rullauksen puolesta ja hiihtovälineenä kuin kuin omituinen skike. Siinä kantapää nousee suksesta ja sillä pääsee tasatyöntöhiihtoa, joka on kesäharjoittelussa tärkeää. Rullasuksi on vaivaton käytössä ja helppo ylläpitää ja asentaa. Vaivattomuudessa rullasuksi hiihtäjälle ja rullaluistin luistelijalle ovat ylivoimaisia monipuolisuudessa ja käytön helppoudessa.


      • skikellä kuitenkin
        hiihdellen kesään kirjoitti:

        vaatii kuukausien (todellinen hyvä kestävyys jopa vuosia) työn, ei se synny yhtäkkiä. Puhut kuin laihduttajat ihmelaihdutuksista. Ihmeitä kerrakseen. Peruskunnon lisäksi tarvitaan perusvoimaa ja tasapainoa. Tasapaino on lajikohtaista ja välinekohtaista. Tasapaino kehittyy vuosien mittaan täydellisemmäksi. Vasta sen jälkeen puhumasi juhla on mahdollinen. Koita karttaa näitä "juhlapuheita", niin viaton ja asiasta tietämätön lukija ei joudu harhateille.

        Tavallisen kuntoilijankin on hyvä tietää oikeita faktoja, jotta skiket tai powerslidet eivät jää heti nurkkaan ensi "juhlan" jälkeen. Tuolla baanalla ja metsäteillä näkee keski-ikäsiä ukkoja, jotka taivaltavat tahmeasti eteenpäin. Toisilla naama punaisina ja silmät tapittaen skikettelyn juhlassa. Toisilla parempikuntoisilla juhlamieli näkyy vähemmän "korkealla" ja jalatkin pelaavat kohtuullisesti mutta jopa heilläkin tahmeasti asfaltillakin. Huomaa että monella skiket lentää lopullisesti pian nurkkaan. Ja viimeistään kesähelteillä "juhlan" huipputaitteessa. Ja pumppu ja sauvat perässä. Suomalainen sisukin on rajallinen voimavara.

        Moni keski-ikäinen kuntoilija lähteekin mukaan kokeilumielessä. Skiket näyttävät ensialkuun hauskan haastavilta peleiltä ja pääsee hiekallekin kokeilemaan. Ei tarvitse välittää hiekasta ja työmaista. Mikä sen hienompaa. Sauvat kehittävät siinä samalla yläkroppaa ja estävät kaatumisia. Sporttiliikkeet pitävät skiket sesonkihyllyllä ja mainonta toimii. Sitten vaan baanalle ja kaikki näyttää olevan hyvällä tolalla. Heti baanalle saavuttaessa moni huomaa tulleensa oikeaan todellisuuteen, reaalifaktojen maailmaan skikejuhlapuhujien ja sporttimyyjien hehkutuksen loisteesta.

        Sanoisin että skikehiihtely tai powerslidehiihtely vaatii punnittua mietintää. Itse hiihtäjänä aloittaisin rullasuksihiihdosta ja yleensä hiihdosta jo talvella. Niillä luistaa ja rullaa paljon paremmin. Skike on väline, joka on oma lukunsa. Kummajainen. Ja yhden itävaltalaisen keksijän projekti. Se on kömpelö ja raskas väline. Jokainen tietää tämän. Ja kaikki toteavan sen. Puolustajatkin toteavat sen ensin. Mutta väittelyssä he unohtavat tämän skiken suurimman vian nopeasti, joka todellisuudessa ja lopulta estää skikeä tulemasta kansanurheilua.

        Kaiken kokenut kuntoilija tukeutuu perinteisiin kesävälineisiin eli lenkkareihin, rullasuksiin, pyörään ja rullaluistimiin. Niillä pääsee jo todella monenlaisiin maastoihin ja maisemiin tekemään joko kevyempää tai raskaampaa lenkkiä aina kulloistenkin tarpeiden mukaan. Näin sadat tuhannet kuntoilijat tekevätkin. PAITSI SKIKKAAJAT. Em välineillä voi rakentaa ensin hyvän peruskestävyyden ja halutessaan jatkaa siitä aina huippukuntoon asti. Niillä voi rakentaa kevyemmän tai raskaamman harjoitteluohjelman aina kuntoilijan, tarpeen ja ajankohdan mukaan. Aloittelija pääsee niillä alkuun ilman "skikejuhlaa" tai muuta hammasten kiristelyä. Epäilen lisäksi, että skikeen harhautuu kokematon kuntoilija tai tietämätön kokeilija, jota joku mainosmies tai suomi24:n kirjoittaja on päässyt höynäyttämään pahasti.

        Skikellä ei rakenneta kuntopohjaa pitkillä kestävyyttä tuottavilla lenkeillä ja alhaisilla sykkeillä. Vauhtitreenit ja ylinopeusharjoitukset eivät taida myöskään onnistua kunnolla. Lisäksi skikekelit ovat lähinnä rospuuttoajan ja viileän sään kelejä. Eli juuri kun skike ja powerslide olisivat parhaimmillaan viileän sään puolesta, pitäisi rakentaa pitkäjänteisesti peruskestävyyttä rauhallisemmalla menolla ja harrastaa pitkiä lenkkejä kevyemmillä peleillä. Kesällä aurinko iskee skikemieheen ilkeästi.

        Skike hakkaa tässä tavallista kuntoilijaa suoraan päin pläsiä, joka ei tiedä näitä tosiasioita eikä omaa hyvän ja kokeneen kuntoilijan malttia rauhallisia ja pitkiä lenkkejä varten. Rullasuksi on paljo sopivampi kuntoväline matti meikeläiselle ja hiihtoon tottuneelle suomalaiselle, paljon kevyempi rullauksen puolesta ja hiihtovälineenä kuin kuin omituinen skike. Siinä kantapää nousee suksesta ja sillä pääsee tasatyöntöhiihtoa, joka on kesäharjoittelussa tärkeää. Rullasuksi on vaivaton käytössä ja helppo ylläpitää ja asentaa. Vaivattomuudessa rullasuksi hiihtäjälle ja rullaluistin luistelijalle ovat ylivoimaisia monipuolisuudessa ja käytön helppoudessa.

        siis "väärin sammutettu".


      • MCMLXII
        skikellä kuitenkin kirjoitti:

        siis "väärin sammutettu".

        Mukava lukea Peruskunnon kirjoituksen kaltaisia asiallisesti laadittuja ja perusteltuja kirjoituksia, vaikka itse asiasta emme aivan samaa mieltä olekaan.

        Viime kesänä ei ainakaan minulla käynyt kateeksi samoilla hiekkaisilla ja mäkisillä asfalteilla treenanneita rullasuksihiihtäjiä. Ei näyttänyt meno erityisen sujuvalta tai kevyeltä tasamaalla eikä varsinkaan hankalissa töyssyisissä ja railoisissa alamäissä, missä risteyksessä vielä saattoi auton nokka yllättäen pistää aidan takaa.

        Sen toki myönnän, että vakavasti harrastuksensa ottavalle hiihtäjälle rullasukset ovat varmasti lajinomaisempi harjoittelumuoto kesäisin. Minulle vajaa tuhat kilometriä viime talvena huvikseni hiihtäneelle keski-ikäiselle kuntoilijalle Skiket palvelevat oikein hyvin hiihto- ja rullaluistelukauden välissä sekä muulloinkin kosteilla keleillä. Toisinaan ihan huvin ja vaihtelun vuoksi pistän ne jalkaan ja lähden lenkille.


      • rintape
        MCMLXII kirjoitti:

        Mukava lukea Peruskunnon kirjoituksen kaltaisia asiallisesti laadittuja ja perusteltuja kirjoituksia, vaikka itse asiasta emme aivan samaa mieltä olekaan.

        Viime kesänä ei ainakaan minulla käynyt kateeksi samoilla hiekkaisilla ja mäkisillä asfalteilla treenanneita rullasuksihiihtäjiä. Ei näyttänyt meno erityisen sujuvalta tai kevyeltä tasamaalla eikä varsinkaan hankalissa töyssyisissä ja railoisissa alamäissä, missä risteyksessä vielä saattoi auton nokka yllättäen pistää aidan takaa.

        Sen toki myönnän, että vakavasti harrastuksensa ottavalle hiihtäjälle rullasukset ovat varmasti lajinomaisempi harjoittelumuoto kesäisin. Minulle vajaa tuhat kilometriä viime talvena huvikseni hiihtäneelle keski-ikäiselle kuntoilijalle Skiket palvelevat oikein hyvin hiihto- ja rullaluistelukauden välissä sekä muulloinkin kosteilla keleillä. Toisinaan ihan huvin ja vaihtelun vuoksi pistän ne jalkaan ja lähden lenkille.

        Peruskunnon pitkässä artikkelissa on paljon asiaakin. Yksikään lause ei kuitenkaan ala "itse olen skikkaillessa huomannut", "kun kokeilin skikejä" jne. Tarkka analyysi lajista on tehty katselemalla skikkailijoiden kasvoja.

        On kuitenkin pakko myöntää, että olen hävinnyt tämän väittelyn. Väitteeseen, että Suomen kesä on liian kuuma skikkailuun, en keksi mitään järkevää vasta argumenttia. Nyt on lyöty keskusteluun kertakaikkiaan niin murskaava fakta, että olen sanaton sen edessä.

        Jos joskus heinäkuun helteillä skikkailen sinua vastaan, painan tapittavat silmäni ja punaisen naamani nöyrästi kohti maata edessäsi ja tervehdin voittajaani.


      • rintape
        rintape kirjoitti:

        Peruskunnon pitkässä artikkelissa on paljon asiaakin. Yksikään lause ei kuitenkaan ala "itse olen skikkaillessa huomannut", "kun kokeilin skikejä" jne. Tarkka analyysi lajista on tehty katselemalla skikkailijoiden kasvoja.

        On kuitenkin pakko myöntää, että olen hävinnyt tämän väittelyn. Väitteeseen, että Suomen kesä on liian kuuma skikkailuun, en keksi mitään järkevää vasta argumenttia. Nyt on lyöty keskusteluun kertakaikkiaan niin murskaava fakta, että olen sanaton sen edessä.

        Jos joskus heinäkuun helteillä skikkailen sinua vastaan, painan tapittavat silmäni ja punaisen naamani nöyrästi kohti maata edessäsi ja tervehdin voittajaani.

        Tämä on niin kiehtova keskustelu, että yhtä asiaa en kuitenkaan malta olla kysymättä.

        Nyt kun olemme todenneet, että yksi skikeiden (vai onko se skikejen? Onpa hankala sana taivuttaa) huonoimpia puolia on se, että se on yhden itävaltalaisen keksijän projekti, niin mikä siinä on siis niin huonoa?

        Jos nyt unohdetaan skiket ja kuvitellaan mitä tahansa uutta urheiluvälinettä. Pitääkö keksijöitä olla useampia? Riittääkö kaksi? Vai onko ongelma itävaltalaisuus? Riittääkö kolme suomalaista? Siinä tapauksessa ruotsalaisia tarvitaan ainakin viisi ja venäläisiä kolmekymmentä. Pitääkö keksijäryhmän olla kansainvälinen? Vai onko ainoa oikea väline jonkun suuren kansainvälisen urheiluvälinevalmistajan tuote? Mutta entä jos sielläkin keksinnön on tehnyt yksi mies? Ja mitä jos keskijä on vielä itävaltalainen?

        Tämän jos osaisitte minulle selvittää, niin jatkossa minäkin osaisin suhtautua älykkään kriittisesti tuleviin urheiluväline uutuksiin.


      • väittäisin, että...
        rintape kirjoitti:

        Peruskunnon pitkässä artikkelissa on paljon asiaakin. Yksikään lause ei kuitenkaan ala "itse olen skikkaillessa huomannut", "kun kokeilin skikejä" jne. Tarkka analyysi lajista on tehty katselemalla skikkailijoiden kasvoja.

        On kuitenkin pakko myöntää, että olen hävinnyt tämän väittelyn. Väitteeseen, että Suomen kesä on liian kuuma skikkailuun, en keksi mitään järkevää vasta argumenttia. Nyt on lyöty keskusteluun kertakaikkiaan niin murskaava fakta, että olen sanaton sen edessä.

        Jos joskus heinäkuun helteillä skikkailen sinua vastaan, painan tapittavat silmäni ja punaisen naamani nöyrästi kohti maata edessäsi ja tervehdin voittajaani.

        Tais mennä aiheen sivuun. Suomi24 moititaan joka paikassa huonosta keskustelu tasosta. Kannattaa alkaa oppimaan keskustelua.

        Eihän kyseessä ole väittelykilpailu. Suurin osa haluaa tietoa eikä väittelyä tai röyhistelyä. Keskustelu on helpomaa jos ei aina ota hernettä nenään.


      • 90ghkj
        rintape kirjoitti:

        Peruskunnon pitkässä artikkelissa on paljon asiaakin. Yksikään lause ei kuitenkaan ala "itse olen skikkaillessa huomannut", "kun kokeilin skikejä" jne. Tarkka analyysi lajista on tehty katselemalla skikkailijoiden kasvoja.

        On kuitenkin pakko myöntää, että olen hävinnyt tämän väittelyn. Väitteeseen, että Suomen kesä on liian kuuma skikkailuun, en keksi mitään järkevää vasta argumenttia. Nyt on lyöty keskusteluun kertakaikkiaan niin murskaava fakta, että olen sanaton sen edessä.

        Jos joskus heinäkuun helteillä skikkailen sinua vastaan, painan tapittavat silmäni ja punaisen naamani nöyrästi kohti maata edessäsi ja tervehdin voittajaani.

        "On kuitenkin pakko myöntää, että olen hävinnyt tämän väittelyn." Juurikin sitä rullakoutsin väittelytyyliä ja räyhäämistä. Rullakoutsihan on pilannut keskustelut täällä jo vuosikaudet. Hänen tyylinsä on tätä "kuka voittaa väittelyn" juttua. Kaikki hakevat täältä tietoja tai neuvoja ja keskustelua. Mutta rullakoutsi vääntää aina keskustelun kinaamiseksi. Lisäksi rullakoutsi (käyttää milloin mitäkin nimimerkkiä ja tälläkertaa rintape-nimimerkkiä) puuttuu noilla älyttömyyksillään kaikkeen keskusteluun kinaamalla. Lopulta mistään keskustelusta ei päästä mihinkään tulokseen. Muut keskustelijat ovat sille vain kilpailijoita eikä tasa-arvoisia palstan käyttäjiä.


      • skike vaa
        90ghkj kirjoitti:

        "On kuitenkin pakko myöntää, että olen hävinnyt tämän väittelyn." Juurikin sitä rullakoutsin väittelytyyliä ja räyhäämistä. Rullakoutsihan on pilannut keskustelut täällä jo vuosikaudet. Hänen tyylinsä on tätä "kuka voittaa väittelyn" juttua. Kaikki hakevat täältä tietoja tai neuvoja ja keskustelua. Mutta rullakoutsi vääntää aina keskustelun kinaamiseksi. Lisäksi rullakoutsi (käyttää milloin mitäkin nimimerkkiä ja tälläkertaa rintape-nimimerkkiä) puuttuu noilla älyttömyyksillään kaikkeen keskusteluun kinaamalla. Lopulta mistään keskustelusta ei päästä mihinkään tulokseen. Muut keskustelijat ovat sille vain kilpailijoita eikä tasa-arvoisia palstan käyttäjiä.

        voin kokemuksesta kertoa jos rintape on rullakoutsi, hän täyttää tämän rullaluistelupalstan omilla kirjoituksillaan pari kolme kertaa päivässä. Loppujen palsta on sitte vaan hänen omia kirjoituksiaan täynnä. Saattavat olla pitkiä mutta kamalasti tulee tuota pelkkä jarrupala ja laakerijuttua ja parin virkkeen kokosi möläytyksiä tyyliin, "vaseliini paras" ja heti perrä "ei mittään öljy laakerii nii o paras rullaavuus". Ja kun tätä alkaa tulla viikot kuukaudet joka päivä niin mitä mieltä on keskustella mittän täl palstal. Jo nyt näkky noissa rintapen jutussa pelkkä kaveri nälviminen ja suunsoitto.

        Huomaa että rullakoutsi/rintape ei itse urheile ollenkaan, ja skikesuksia hänellä ei ole koskaan ollu. Hän esittele vain teknisiä ominaisuuksia, jotka saa valmistaja sivulta. Toisaalta skiket voisivat sopia sille parhaiten koska tasapainon saa sauvoilla ja hiekal ei tarvitse jarrutta eikä vauhtika nouse. Aika kulus paremmi ulkona eik kaikke aikka tiatokonne ääres kirjoitelemassa muille haukkuja. Rulla koutsi ei ehdi totta tosiaan skikkailee. Varma ku tosi.


      • rintape
        skike vaa kirjoitti:

        voin kokemuksesta kertoa jos rintape on rullakoutsi, hän täyttää tämän rullaluistelupalstan omilla kirjoituksillaan pari kolme kertaa päivässä. Loppujen palsta on sitte vaan hänen omia kirjoituksiaan täynnä. Saattavat olla pitkiä mutta kamalasti tulee tuota pelkkä jarrupala ja laakerijuttua ja parin virkkeen kokosi möläytyksiä tyyliin, "vaseliini paras" ja heti perrä "ei mittään öljy laakerii nii o paras rullaavuus". Ja kun tätä alkaa tulla viikot kuukaudet joka päivä niin mitä mieltä on keskustella mittän täl palstal. Jo nyt näkky noissa rintapen jutussa pelkkä kaveri nälviminen ja suunsoitto.

        Huomaa että rullakoutsi/rintape ei itse urheile ollenkaan, ja skikesuksia hänellä ei ole koskaan ollu. Hän esittele vain teknisiä ominaisuuksia, jotka saa valmistaja sivulta. Toisaalta skiket voisivat sopia sille parhaiten koska tasapainon saa sauvoilla ja hiekal ei tarvitse jarrutta eikä vauhtika nouse. Aika kulus paremmi ulkona eik kaikke aikka tiatokonne ääres kirjoitelemassa muille haukkuja. Rulla koutsi ei ehdi totta tosiaan skikkailee. Varma ku tosi.

        En tiedä kuka tuo rullakoutsi hahmo on, mutta kovasti siitä puhutaan. Ainoat viestit jotka minä olen kirjoittanut koko suomi 24 palstalle löytyvät tästä ketjusta.

        Kaikki tässä keskustelussa, jotka ovat oikeasti skikailleet tykkäävät lajista. Ja kun minä ja muutamat muut kertovat kokemuksiaan ja kehuvat skikkailua mukavaksi hommaksi, niin olemme mainosmiehiä jotka ovat täällä höynäyttämässä tavallisia ihmisiä. Niinkuin jo aikaisemmin totesin, skikkailussa ja kaikissa muissakin kuntoilumuodoissa on hyviä ja huonoja puolia. Mutta ne keskustelijat, jotka löytävät lajista vain huonoja puolia, ovat pidelleet skikejä vain käsissään tai katselleet muiden skikkailua.

        Mielipiteitä saa toki esittää. Mutta ne pitää myös tuoda selvästi esiin mielipiteinä, ei tosiasioina.

        Olen tässä tutustunut Nokian sportstracker ohjelmaan. Kolmen lenkin keskinopeudet on minulla pyörineet 12-13 km/h välillä. Nopeuksissa jäädään ilmeisen kauaksi rullaluistelusta. Tosin eilen taas puolivahingossa ajauduin tosi surkealle katutyöosuudelle. Jos alusta on vähän isompaa soraa ja kiveä, niin skikkailu menee aivan kävelyksi. Uskon, että saan keskinopeuden lähemmäksi 20 km/h, kunhan valitsen reitin huolella niin ettei tule hirveästi liikennevaloja ja varsinkaan katutöitä.

        Mistään vauhtilajista ei siis ole kysymys, ainakaan omalla kohdallani. Hauskaa se kuitenkin edelleen on.


    • Jussi (slow&scared)

      Olen katellu (kun kohalle sattunut) maailmanvahvinmies kisoja telkkarista... siinä vasta rankkalaji? tai mites olis ultrajuoksut... häh... =)

      Joo, jos olisin jumala. niin sikailiat ja rullahiihtäjät vois olla hiihtopalstalla... Ja sauvarullailiat ja rullailiat sekä jääluisteliat (ei kauno tai "pallopelaajat") samalla, mutta koska täällä on sen verran hiljasta niin varmaan ihan sama mille palstalle kirjoittaa kunhan muistaa vaan kertoa mistä lajista tai asiasta puhuu. =)

      Tai sitten ei kirjota ollenkaan, jos kauheesti harmittaa...

      Itse pidän vauhdista (en tarkoita tässä yhteydessä mitään ainetta) ja olosuhteet täällä on suht. hyvät... joten (minä) KOEN rullaluistelun hyväksi harrastukseksi (minulle)... Jos olosuhteet ei olisi näin hyvät olisi valinta varmaan maantiepyöräily. Vauhti on siinä varmaan kovempaa, mutta ei ehkä tunnu niin kuin rullaluistimilla. Pitäsköhän mennä kirjoittamaan pyöräilypalstalle? =)

      • MCMLXII

        Kyllä se vauhti tuntuu pyöräillessäkin, palasin juuri 50 km:n fillarilenkiltä ja pariin otteeseen pelotti ihan oikeasti. 40- 60 km/h vauhdissa piennar ei aina tunnu ihan sileältä, autot suihkii läheltä ja asfaltin railoja ja töyssyjä täytyy toisissaan tarkkailla aivan kuten rullaluistellessakin. Onneksi on sentään tehokkaat jarrut. Pakko tunnustaa, että tänä keväänä on tullut fillaroitua huomattavasti enemmän kuin rullaluisteisteltua tai skikkailtua.

        Kannattaa muuten tutustua Fillari-lehden foorumiin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?f=55 Siellä keskustellaan vireästi, avarakatseisesti ja monipuolisesti kaikista toisinaan etäisestikin polkupyöräilyä sivuavista asioista, eikä ketään olla savustamassa pois.


    • Enigma_x

      Phöh! Selain hyppäs taaksepäin ja kirjotus katos - kiitos tämän uuden idiootin vastausboksin, joten selaimella takaisinpäin tulo ei palauta tekstiboksia takaisin. En jaksa kirjottaa kaikkea uudestaan, joten lyhyesti:

      hauska laji
      mukavan raskas, koko keholle
      turvallinen (taaksepäin kaatuminen käytännössä lähes mahdotonta)
      helppo, toimiva jarrutus

      - sisäkumin vaihto-operaatio (ehkä toisella kerralla menee sutjakkaammin)

      Laji on mielestäni aivan mahtava ja sopiva henkilölle, joka harrastaa luisteluhiihtoa. Itse hiihdän talvisin, joten siirtyminen skikeille oli luontevaa. Skikkailu on kuitenkin sen verran raskasta - sanoisin, että jopa hiihtoa raskaampaa tai verrattavissa luisteluhiihtoon vesikelillä, ettei ehkä ihan ensimmäinen kuntoilulaji aloittavalle liikkujalle. Peruskunto tarvitaan tai muuten puuskuttaa kuin veturi. Mukavaa lajissa on se, että siinä tehdään koko kropalla töitä.

      Ensimmäiset lenkit kannattaa varata tasapainotteluun ja mäissä rohkeasti jarruttaa. Itse menin mäet alas kävelyvauhtia, nykyisin sitten jo uskaltaa lykkiä lisää vauhtiakin. Loivassa mäessä skiket ei kiihdy, vaan vauhtia saa antaa sauvoilla. Jarrutus on helppo, jalat suoristaen (kunhan nuo jarrupalat on säätänyt jo alussa hyvin!) ja kovempi jarrutus on helppo nojaten taaksepäin suorilla jaloilla. Käytännössä katsoen skikeillä on mahdoton kaatua taaksepäin - muuta kuin heittäytymällä vaaka-asentoon.

      Skiket eivät ole menomenijää varten, vaan ihmistä joka haluaa nähdä kuntoilun eteen vaivaakin. Vauhdista pitäville rullaluistimet lienee paremmat. Itseäni ei vauhti kiinnosta vaan kuntoilu ja kuntoilu, jossa koko kropalla tehdään töitä. Lisäksi skikkailu palvelee hyvin tulevaa talvea ja hiihtoa, koska harrastan luisteluhiihtoa. Uskon, että tämän kesän jälkeen luistelen suksilla jo ensimmäisellä lenkillä mäet ylös, kun viime talvena sama onnistui vasta hiihtokauden loppupuolella!

      Jossakin postauksessa skikejä sanottiin raskaaksi. No, painaahan tuo yksi skike peräti kilon. Kädessä sen huomaa, mutta itse en huomaa kyllä jaloissa skiken painoa. Melkeinpä väittäisin, että siinä missä suksi on köykäsempi, se vaappuu sinne sun tänne, mutta skike pysyy paikallaan. Tietysti jos roikottaisin jalkaani minuuttitolkulla ilmassa varmasti huomaisin tuon kilon painon.

      Myöskään väittämää skiken ja kestävyyden tai ilmanlaadun välillä en ymmärrä. Miksi skikeillä ei voi mennä kuin viileällä? Mikä estää aurinkoisella säällä menemisen? Mikä estää skikeillä rauhallisen menon sopivalla sykkeellä, tai intervalliharjoittelun - mikä nyt luonnostaankin sujuu mäissä. Pisimmät skike-lenkit itselläni on 17 km oli viileää tai lämmintä.

      Skikestä nyt voi olla monta mieltä - etenkin ihmiset, jotka eivät niitä käytä, ole kokeillut tai mielipiteet perustuu yhteen kokeiluun a) väärillä rengaspaineita ja/tai b) huonolla kunnolla. Skikejä saa lainaan monistakin paikoista, urheiluliikkeistä ja esim. joiltain hiihtoseuroilta, joten kokeilu ei maksa juuri mitään ja huomaa, että onko laji itselle sopiva.

      Itse olen tyytyväinen lajiin ja harmittaa, kun en aiemmin heti sen ilmaannuttua tätä hoksannut :) Pitkillä lenkeillä kannattaa pitää juomapulloa mukana - ainakin itse hikoilen sen verran reippaasti, että nestehukka syntyisi. Kerran myös lähdin aamulla 17 km:n lenkille ilman riittävää aamupalaa: aamupalaksi olin syönyt vain banaanin ja joqurttia/rahkaa, joten loppu 7 km lenkistä oli tuskaa. Etenkin viimeinen piiiiitkä ylämäki taittui vähintään viiden pysähdyksen kera ja puuskutin kuin höyryveturi. Suosittelen pitempiä skikkailulenkkejä, kun energiaa on riittävästi - iltapäivisin tuo 17 km menee mukavasti, kun päivällä on tullut syötyä riittävästi energiaa.

      Kannattaa aloittaa lyhkäsillä lenkeillä ja riittävän hitaasti. Pikkuhiljaa tasapainonkin kehittyessä vauhti kasvaa ja matka pitenee :)

      • nainen 45v

        Minulla on ollut skiket ainakin kolme vuotta,mutta vasta tänä kesänä olen käyttänyt niitä sillai enempi,aikaisempina vuosina pyöräily on vienyt voiton.

        Aloitin keväällä hiihtokauden loputtua , tein alkuun säännöllisesti 15km lenkin 2-3 krt viikossa ja pyörällä muutaman lenkin.
        Menin ja menen sellaisella mukavuustasolla elikkä ei hampaat irvessä ja verenmaku suussa.
        Tänä kesänä en ole pyöräillyt kuin muutaman sata kilometriä, kun yleensä mittarissa on tähän aikaan lähes parituhatta kilometriä.
        Skkeillä olen tehnyt säännöllisesti 15-20km lenkkejä.
        Nyt lomalla olen tehnyt muutaman pitemmän lenkin,esim. tommosen 36km 14km/h keskareilla.
        Ihan kiva mennä helteilläkin, pitää vain juoda tarpeeksi.
        Kesän aikana tekniikka on hioutunut ja luistelu on helpompaa kuin mitä se oli aluksi ja saman lenkin tekee jo matalimmilla sykkeillä.
        Pitemmille lenkeille on hyvä olla mukana urheilujuomaa nyt, kun on tällaiset helteet, sillä turvaa suolatasapainon , kun hikoilu on runsaampaa.
        Itse saatan tehdä tollasen 15km ilman sen kummempia syömisiä.

        Skikeilystä on tullut minulle yksi liikuntamuoto lisää ja varmasti ensi talvena suksilla menee helpommin mäet ylös :))

        tänä aamunakin oli tarkoitus lähteä skikeillä, mutta on sen verran sumuista, että on parempi ootella, että aurinko kuivaa ilman...ihan vaan turvallisuuden takia.

        Nauttikaa liikkumisesta ja älkää välittäkö muiden puheista :))


    • Sauvarullistelija

      Sama juttu se on ollut rullaluistelun ja sauvarullaluistelun suhteen hirveetä rutinaa, että sauvbarullailijat pois täältä, täällä rullaluistellaan.. Viime aikoina on (ONNEKSI) ollut keskustelu sallivampaa.

      Minusta myös skikeilijät mahtuvat tänne, hyvinkin.
      Jos ei kertakaikkiaan halua lukea skikeilystä, niin miksi avata ketju ja lukea, sitten valittaa...ei ummarra.



      P.S. Minua ainakin kiinnostaa tämän ketjun perustella kokeilla skikejä jossain vaiheessa

    • Veekko

      ruuvvoo ne kikkelit tavan suksj'loisten pohjoon ja eekun vuan kikkeloemmaan.

      • Ninnu____

        Kommenttini tähän keskusteluun:

        Eikös se ole ihan sama, on vaikka kakkosnelosen pätkät jaloissa LVI teipillä kiinnitettynä jos lajista tykkää ja kunto nousee??

        Rullasukset, -luistimet, skiket ja slidet on kaikki eri välineitä ja omaavat eri ominaisuuksia. Itse olen kokeillut noista rullasuksia, -luistimia ja skikejä. Aktiivisena hiihtäjänä käytän hiitoa tukevaan treeniin lajinomaisuuden takia rullasuksia, sekä vapaan että pertsan vehkeitä. Vapaan rullasuksilla voi pyörien laadulla vaihdella vielä tarkemmin treenin rasittavuutta, mutta jos luisteluhiihtoa katsoo, on sukset rasittavuudeltaan, tekniikan osalta ja hiihdettävyydeltään kaikkein lähimpänä lumihiihtoa. Tasapaino ja keskivartalokontrolli, jota vapaan hiihdossa nykyään kovasti painotetaan, on myös hyvin treenattavissa rullasuksihiihdolla.

        Pertsan rullasukset taas menee pääsääntöisesti tasatyöntötreenaukseen, jämäkämmät ylämäet sitten vuorohiihtoa. Itse käytän pertsan rullasuksia myös kovalla hiekkabaanalla, missä saa sauvankin pitämään optimaalisesti.

        Skiket on hiaman raskaammat, mutta ovat hyvä kuntoiluväline niistä pitäville. Erilaisen hiihdettävyyden takia hiihtoa vakavammin harrastavat treenailevat mieluummin rullasuksilla, mutta harrastajaa nämä ongelmat ei haittaa. Jos tykkää, niin sehän on loistava juttu.

        Rullaluistimilla hiihto sauvojen kanssa on taas hiaman eri laji. Rullaluistimet ovat huomattavasti nopeammat kuin rullasukset, mikä "hajottaa" hiihtotekniikan. Tässä kärsii etenkin sauvojan ja keskivartalon käyttö. Rullaluistimilla potku lähtee takaviistään ja asfalttiin "piirtyy" käyrä jälki, joka jyrkkenee lopussa. Rullasuksilla se potku lähtee sivulle ja "jälki" on suorempi. Eli kyseessä on taas hieman eri laji kuin rullasuksihiihto, mutta itseäni toistaen: Jos siitä tykkää ja kunto nousee, niin mikäs sen mukavampaa. Itse käyn joskus rennoilla rullaluistelulenkeillä, mutta silloin jätän yleensä sauvat kotiin.

        Hyviä kilometrejä kaikille, oli alla sitten mitkä liikuntavälineet tahansa!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe