Vilkku turvaa

henkesi

Laittakaa nyt ihmeessä pyöriinne kunnolliset led-valot. Valotonta pyörää ei havaise taajamassa! Vilkku on taajamakäytössä parempi, kuin jatkuva valo.

5

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunnon valot!

      Nyt kaivataan taas edes jonkinlaista perustelua väitteelle.

      Toiseeen suuntaan on helppo perustella.
      1. Polkupyörässä pitää olla pimeän aikaan "eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin." (Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250)
      Siis näyttävä, ei vilkkuvalo.

      2. Vilkkuvan valon liikkeitä on huomattavasti hankalampi havainnoida kuin kiinteästi palavan. Koleile missä tahansa ympäristössä autolla ajaen.

      3. Vilkkuhärpättimet ovat yleensä tarkoitettuja ihan muualle kuin liikennevalaisimiksi. Niissä on epämääräisen muotoinen valokeila ja ne häikäisevät ihan sikana. Tämän voit kokeilla pyöräilemällä.

      Yleensä valon vilkkumista perustellaan virran, siis paristojen säästämisellä. Laita pyörääsi vaikka napadynamo, niin saat kunnon valot jatkuvalla virralla. Vilkkutoiminto ei säästä niin paljon sähköä, että sitä voisi perustella sillä. Se on syntynyt laitevalmistajien "innovaatiosta". Pahimmillaan, esim. omassa takavalossani, se tarkoittaa sitä, että katkaisinta pitää painaa kahdeksan kertaa päästäkseen kaikkien eri vilkkutoimintojen ohi siihen että valo sammuu. Sitten ollaan kyllä kyselemässä täällä, mikä on "paras ledilamppu". Siihen on varaa, mutta paristoihin ei. Äitiii!!!

      • Kuutio.

        Nykyään on muutenkin kaikenlaista valosaastetta, joten toivon että vilkkuvalot eivät tästä enää yleisty. Kuvitelkaa nyt, jos vastaan tulee kymmenpäinen pyöräilijälauma, jossa kaikilla olisi vilkkuvalot. Saattaisi alkaa vähän päätä kivistämään. Kunnollisella vilkkumattomalla etuvalolla ja asianmukaisilla heijastimilla pitäisi kyllä kenen tahansa pystyä pyöräilemään turvallisesti.

        Tuossa yksi päivä tuli vastaan pyöräilijä, jolla oli edessä punainen vilkkuvalo. Varmasti on tarkoittanut hyvää mutta vähän metsään meni, ainakin jos omaa turvallisuutta on tavoitellut.


      • Kuutio. kirjoitti:

        Nykyään on muutenkin kaikenlaista valosaastetta, joten toivon että vilkkuvalot eivät tästä enää yleisty. Kuvitelkaa nyt, jos vastaan tulee kymmenpäinen pyöräilijälauma, jossa kaikilla olisi vilkkuvalot. Saattaisi alkaa vähän päätä kivistämään. Kunnollisella vilkkumattomalla etuvalolla ja asianmukaisilla heijastimilla pitäisi kyllä kenen tahansa pystyä pyöräilemään turvallisesti.

        Tuossa yksi päivä tuli vastaan pyöräilijä, jolla oli edessä punainen vilkkuvalo. Varmasti on tarkoittanut hyvää mutta vähän metsään meni, ainakin jos omaa turvallisuutta on tavoitellut.

        Luulisi että vilkkuva lamppu kuluisi paljon nopeammin kuin jatkuva, kun virransyöttökään ei ole tasaista?

        Mutta totta lamput kunniaan. Onhan vilkkuva valokin näyttävä, jos pilkkua viilataan.


      • Taajama-ajaja

        "Vilkkutoiminto ei säästä niin paljon sähköä, että sitä voisi perustella sillä. "

        http://www.cateye.com/en/product_detail/343

        - 320 hours flashing mode
        - 80 hours constant mode

        Paristojen loppuminen kesken ajon on vaarallista, siksi kannattaa ajaa vilkku päällä. Varmuuden vuoksi paristot kannattaa vaihtaa joka vuosi tai joka toinen vuosi.


      • Kunnon valot!
        Taajama-ajaja kirjoitti:

        "Vilkkutoiminto ei säästä niin paljon sähköä, että sitä voisi perustella sillä. "

        http://www.cateye.com/en/product_detail/343

        - 320 hours flashing mode
        - 80 hours constant mode

        Paristojen loppuminen kesken ajon on vaarallista, siksi kannattaa ajaa vilkku päällä. Varmuuden vuoksi paristot kannattaa vaihtaa joka vuosi tai joka toinen vuosi.

        Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Jos sulla ei todella ole varaa ostaa paristoja käytön mukaan, vaihda dynamolamppuun. Tai kävelyyn, siihen riittää tavallinen heijastin. Sen saa esim. lähipankista ilmaiseksi.

        Minulla on kolme paristolamppua pyörässä. En ole viime enkä tänä vuonna vielä vaihtanut paristoja, niitä menee yhteensä 8 jos kaikki pitää vaihtaa yhtä aikaa. Jos investointi on luokkaa 6 euroa, en todella viitsisi kitistä siitä että maksaa. Tai siitä että paristojen vaihtaminen joka toinen vuosi on kauhea vaiva. Tietysti jos muita häiritsemällä ja liikenneturvallisuudestaan tinkien vaihtovälin voi venyttää joka kahdeksanteen vuoteen, onhan se jotain. ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe