Miksi "pikkuauton" ohi on päästävä

woman77onTheRoad

vaikka nopeus 100km/h alueella auton mittarin mukaan on 110-115km/h?

Näin tänään matkalla Ukiin ja muutekin jokapäiväistä tiellä, jossa tällainen nopeusrajoitus :(

Pikkuauto: = Hyundai Getz

72

877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näillä mennään

      Liikennesääntö numero 1. Isot edellä pienet perässä.

      • pienpapanapinkas

        Piänet ja kiukkuset män jo - isot tulloo jahka kerkiäjävä ! !


    • shivikistiukkeli

      TÖRTÖN VISIO.
      Sinun auto pieni käkkänä,on yhtä kuin hidas,se on tien tulppana,
      siis se on pakko ohittaa,vaikka henki menis ! !
      Totuus.
      Sinun auto kulkee takuu varmasti sen,minkä suomessa
      nopeus rajoitus sallii.Ja,niinkuin kerroit,että sinun ajama
      nopeus oli todellisuudessa jo lievää ylinopeutta,kyllä sen
      pitäisi riittää muillekkin.
      ELI.
      Kysymys on noissa typerissä ohi tunkemisissa uhoamisesta
      ja halpamaisesta pullistelusta,ja jos viellä on "akka ratissa"
      niin näiden pitää näyttää. . . . . ! TYHMYYTENSÄ

      Hyvää kevättä kaikille pikkasten kuskeille ! !

    • Ohi hanaa

      Mikä on todellinen nopeutesi (oletko katsonut esim. Navigaattorilla)?
      Meistä moni kun ajelee 10-15 km/h todellista rajoituksen yli, niin jääthän tuolla vauhdilla "jalkoihin"...
      Jos nopeutesi vielä vaihtelee eli soutaa, niin sitä varmemmin perästäsi halutaan ohi.

      • mnbvcdrtyuj

        Onneksi valvonta kiristyy, niin päästään tästäkin "ongelmasta". 2020 tulee sakkolappu kotiin kun ylität rajoituksen missä tahansa. Ja syyhän tähän kehitykseen löytyy sieltä peilistä. Suurin Sallittu Nopeus on käsite mikä ei kaikille aukene.


    • woman77onTheRoad

      Kiitos kivoista vastauksista, piristivät mieltä ♥

      Tapani on vähän ajaa jonon mukana, vaikka sitten vähän ylinopeuttakin, mentäisiin, periaatteena on että en ole tien tukko ja kertaakaan en ole nopeussakkoja vielä saanut, parkkisakkoja on 2.

      Ajoin tänään Nousiaisten jälkeen olevaan "nopeusnäyttöön" ja auton mittarissa 85km/h ja näyttö näytti 80km/h.

      Uskokaa tai älkää, tänään kiinnitin huomion edellä ajavaan (naiskuski) autoon jonka nopeus sousi ja huopasi. Vaihteluväli oli n. 55-75km/h. Omasta mielestäni en kovasti moista harrasta, jonon mukana yleensä menään, mutta
      tietysti se on mahdollista että sitä teen tiedostamatta. Pitkää matkaa ajaessa sitä ajatukset vähän karkaa ja nopeus useimmiten hyytyy ja sitten taas kun on poppikone täysillä niin nopeudet kasvaa :)

      Monet autoilijat myös havahtuvat kun ajavat hiukan alle sallitun nopeuden ja sitten takana oleva lähtee ohittamaan, niin sitten löytyy se kaasupoljinkin jostain. Muutaman kerran en sitten olekkaan päässyt ohi kun kuski on havahtunut ohitusaikeistani ja kiihdyttääkkin yllättäen. On myös heitä jotka eivät päästä ohi ja silloin kysessä on kalliimman luokan auto.

      Turvallista kevättä teille kaikille, myös motoristeille, eritoten niille, jotka pujottelevat liikenteen joukossa, vailla itsesuojeluvaistoa :D

      • 87k

        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


    • 56456456

      kaippa tuohon ohitteluun on myös syynä ihmisten egoilun tarve tjsp.

      kaikista säälittävintä on kun joku pikkunen ukko vääntää isolla autolla väkisin ohi kaikista autoista :D

      Itse vaihdoin pari kk sitten ison volvoni pieneen Fiiattiin, mutta en ole vielä ainakaan vastaavanlaista "pakko päästä pienestä ohi" meininkiä nähnyt. Ihan yhtä kovaa sillä pienellä pääsee, kulutus vaan puolittui :)

      • ngvipm40

        no ne mänöö ohi siks ku sun grezkis ei ole vakkaria ja se hyytyy mäkiin.Etkä kuitenkaan nenä lasis kiinni näe kuinka kovaa eiku hiljaa ajat.Taisin sun tyylisen kuskin juuri tänään ohittaa,nopeus sahas 70-90


    • woman77onTheRoad

      Eipä hyydy mäjessä kun osaa ottaa ylämäkkee vauhtii ja heittää pienempää silmään :D

      Ei sit ollu mun tyyline kuski, mulla ei vauhti sahaile noin paljon ;)

      Nenu ei oo lasissa, näkö kun on erinomainen, lääkärin mukaan :)

    • kädet aivan suorina

      Akoilla (naisilla) nyt vaan on sellainen tapa että sitä autoakin poljetaan kuin ompelukonetta tai rukkia, siitä se jalan pumppaava liike on jäänyt päälle.
      Sitten todella nokka lasissa ja utareet rattikehän sisäpuolella, tee siinä sitten nopeita ohjausliikkeitä.

    • ai pienistä ohi vai

      pakettiautohan se on se punainen vaate härälle. Vaikka ajelisi joku seitsemääkymppiä ja joku yrittää ohi pakulla, lisätään vauhtia niin ettei pääse ohi ja kun paku palaa omalle kaistalle, tiputetaan vauhti jälleen korkeintaan seitsemäänkymppiin. Ilmeisesti tyytyväisenä.

      • tasapuolisesti

        > Vaikka ajelisi joku seitsemääkymppiä ja joku yrittää ohi pakulla, lisätään vauhtia niin ettei pääse ohi ja kun paku palaa omalle kaistalle, tiputetaan vauhti jälleen korkeintaan seitsemäänkymppiin.

        Höh, ihan samalla lailla homma toimii myös henkilöautojen kanssa. Aikanaan mulla oli melkoisen lussu auto ja ihan säännöllisesti jouduin ohituksen keskeyttämään, kun ohitettava kiihdytti 70->90 eikä omassa autossani riittänyt paukut pistää paremmaksi. ...siis kiihdyttää samantein jonnekin 110 lukemiin, mitä ohitus säällisessä ajassa olisi vaatinut.

        No, nykyään pellin alta löytyy jo sen verran ruutia, ettei em. ongelmaa enää ole. Mutten silti haluaisi joka ainoassa ohituksessa riskeerata korttiani!

        Nykyään on helpompaa ohittaa rekkoja kuin hlöautoja. Rekka ajaa tasaisesti 80-85, joten suurin haaste on sen muodostama näköeste. Ohi pääsee ilman, että tarvii nostaa nopeutta paljon yli 100 km/h eli pysytään vielä poliisienkin sallimissa toleransseissa.

        Mutta yritäpä ohittaa mulkku, joka köröttelee mutkaisilla pätkillä, ohituskieltojen ja vastaantulijoiden kohdalla 70 km/h, mutta kiihdyttää suorilla sataseen. Käyttäen max. 110 km/h nopeutta ohitukseen tarvittaisiin 1,5 km suora. Käytännössä ohitus ilman reilua ylinopeutta on mahdoton ... ja taas pääsee yksi kotipoliisi valittamaan lehdissä/suoli24:ssä säännöistä piittaamattomista kaahareista.


      • ki87654redfgh
        tasapuolisesti kirjoitti:

        > Vaikka ajelisi joku seitsemääkymppiä ja joku yrittää ohi pakulla, lisätään vauhtia niin ettei pääse ohi ja kun paku palaa omalle kaistalle, tiputetaan vauhti jälleen korkeintaan seitsemäänkymppiin.

        Höh, ihan samalla lailla homma toimii myös henkilöautojen kanssa. Aikanaan mulla oli melkoisen lussu auto ja ihan säännöllisesti jouduin ohituksen keskeyttämään, kun ohitettava kiihdytti 70->90 eikä omassa autossani riittänyt paukut pistää paremmaksi. ...siis kiihdyttää samantein jonnekin 110 lukemiin, mitä ohitus säällisessä ajassa olisi vaatinut.

        No, nykyään pellin alta löytyy jo sen verran ruutia, ettei em. ongelmaa enää ole. Mutten silti haluaisi joka ainoassa ohituksessa riskeerata korttiani!

        Nykyään on helpompaa ohittaa rekkoja kuin hlöautoja. Rekka ajaa tasaisesti 80-85, joten suurin haaste on sen muodostama näköeste. Ohi pääsee ilman, että tarvii nostaa nopeutta paljon yli 100 km/h eli pysytään vielä poliisienkin sallimissa toleransseissa.

        Mutta yritäpä ohittaa mulkku, joka köröttelee mutkaisilla pätkillä, ohituskieltojen ja vastaantulijoiden kohdalla 70 km/h, mutta kiihdyttää suorilla sataseen. Käyttäen max. 110 km/h nopeutta ohitukseen tarvittaisiin 1,5 km suora. Käytännössä ohitus ilman reilua ylinopeutta on mahdoton ... ja taas pääsee yksi kotipoliisi valittamaan lehdissä/suoli24:ssä säännöistä piittaamattomista kaahareista.

        "Mutten silti haluaisi joka ainoassa ohituksessa riskeerata korttiani!"
        Kukas teillä tästä asiasta päättää? Itsellä ei ole ollut vaikeuksia ohittaa rajoituksia noudattaen. Pitää osata ennakoida.


    • woman77onTheRoad

      Nimimerkille: "kädet aivan suorina" , niin tiedän mitä tarkoitat, tuollaisia on näkynyt paljon ja usein sitä reilusti keski-iän ylittäneillä naisilla. MIehet ajelee kesäsin luu ulkona ja jne. Vältin yleistämästä aloitusviestissäni toista sukupuolta, mutta kyllä se vaan aina nousee esille. Sikäli liikennekulttuuri on munsta muuttunut että enää ei kaahaile vain miehet vaan myös naiset.

      80-lätkä saisi tulla palatakseen , se on vähän samanlaine "varoituskolmio" kuin ajoharjotteluauton takaluukussa on kiinni...eli "varo, edessä oleva auto saattaa keksiä mitä tahansa ja koska tahansa". Noh, tuo oli mun mielipide, (ehkä vähän radikaali) sulla saa olla omasi.

      Juuh, sitä on myös henkilöautoilijoissa, pakko päästä ohi ja sit jäädään siihen eteen kuppaamaan :) Pitääkö kohta todeta, että niin pajon on tyylejä liikenteessä kuin on ihmisiäkin :)

      • asiapohjalta

        "Eipä hyydy mäjessä kun osaa ottaa ylämäkkee vauhtii ja heittää pienempää silmään :D "
        Tuossa juuri itse annoit vastauksen alkuperäiseen kysymykseesi. Noinhan se ajo pikkuautolla sujuu ja omasta mielestä ihan mallikkaastikin.
        Mutta, mutta sen takana ajavan näkökulma voi olla aivan toisennäköinen, Isolla tehokkaalla koneella ei tuollaista vauhdinottoa ylämäkeen tarvitse tehdä vaan auto vetää tasaisesti ylämäestä huolimatta. Juuri tuo pienikin pumppaus aiheuttaa todella häiriötä tehokkaammalla koneella ajavalle.

        Tunnustan itsekin ohittavani pikkuautot jo hyvissä ajoin, koska tiedän kokemuksesta kuinka siinä kuitenkin kohta käy. Sinänsähän siitä ei pitäisi haittaa kummallekaan olla, molemmat saavat ajaa omassa rauhassaan eikä jonojakaan muodostu.

        Jos itsetuntosi ei kestä niin hankipa tehokas auto, se kummasti rauhoittaa, voit ajaa omaan tahtiisi tai ohittaa itse tai antaa toisen ohittaa ilman itsetunto-ongelmia.


      • asiapohjalta kirjoitti:

        "Eipä hyydy mäjessä kun osaa ottaa ylämäkkee vauhtii ja heittää pienempää silmään :D "
        Tuossa juuri itse annoit vastauksen alkuperäiseen kysymykseesi. Noinhan se ajo pikkuautolla sujuu ja omasta mielestä ihan mallikkaastikin.
        Mutta, mutta sen takana ajavan näkökulma voi olla aivan toisennäköinen, Isolla tehokkaalla koneella ei tuollaista vauhdinottoa ylämäkeen tarvitse tehdä vaan auto vetää tasaisesti ylämäestä huolimatta. Juuri tuo pienikin pumppaus aiheuttaa todella häiriötä tehokkaammalla koneella ajavalle.

        Tunnustan itsekin ohittavani pikkuautot jo hyvissä ajoin, koska tiedän kokemuksesta kuinka siinä kuitenkin kohta käy. Sinänsähän siitä ei pitäisi haittaa kummallekaan olla, molemmat saavat ajaa omassa rauhassaan eikä jonojakaan muodostu.

        Jos itsetuntosi ei kestä niin hankipa tehokas auto, se kummasti rauhoittaa, voit ajaa omaan tahtiisi tai ohittaa itse tai antaa toisen ohittaa ilman itsetunto-ongelmia.

        Se itsetunto-ongelmahan nimenomaan on sillä tehokkaan auton kuskilla, jonka on pakko ohittaa, vaikka siihen ei mitään syytä olekaan. Ja jonka "sujuvaa etenemistä" kaikki muut tielläliikkujat häiritsevät.

        Minä en muuten usko, että mikään pienikään nykyauto on laiska sillä mittapuulla mitä laiskalla autolla aikoinaan tarkoitettiin.


      • isot autot laiskoja
        asiapohjalta kirjoitti:

        "Eipä hyydy mäjessä kun osaa ottaa ylämäkkee vauhtii ja heittää pienempää silmään :D "
        Tuossa juuri itse annoit vastauksen alkuperäiseen kysymykseesi. Noinhan se ajo pikkuautolla sujuu ja omasta mielestä ihan mallikkaastikin.
        Mutta, mutta sen takana ajavan näkökulma voi olla aivan toisennäköinen, Isolla tehokkaalla koneella ei tuollaista vauhdinottoa ylämäkeen tarvitse tehdä vaan auto vetää tasaisesti ylämäestä huolimatta. Juuri tuo pienikin pumppaus aiheuttaa todella häiriötä tehokkaammalla koneella ajavalle.

        Tunnustan itsekin ohittavani pikkuautot jo hyvissä ajoin, koska tiedän kokemuksesta kuinka siinä kuitenkin kohta käy. Sinänsähän siitä ei pitäisi haittaa kummallekaan olla, molemmat saavat ajaa omassa rauhassaan eikä jonojakaan muodostu.

        Jos itsetuntosi ei kestä niin hankipa tehokas auto, se kummasti rauhoittaa, voit ajaa omaan tahtiisi tai ohittaa itse tai antaa toisen ohittaa ilman itsetunto-ongelmia.

        > Isolla tehokkaalla koneella ei tuollaista vauhdinottoa ylämäkeen tarvitse tehdä vaan auto vetää tasaisesti ylämäestä huolimatta. Juuri tuo pienikin pumppaus aiheuttaa todella häiriötä tehokkaammalla koneella ajavalle.

        Tulikin taas täysilaidallinen perinnetietoa.

        Ei tuu kyllä mieleen ainuttakaan nykyautoa (hlöauto), joka olisi niin tehoton, ettei 80 km/h nopeuden ylläpito onnistuisi myös ylämäessä, kuljettajan niin halutessa.

        Kyllä se vika on vain ja ainoastaan kuskin korvien välissä = on hurahdettu tasakaasu-uskontoon. Pahimmat hyytyjät ovat nimenomaan 5-kymppiset äijät jonkun (yltiö)nuukan miehen "järkiauton" eli farkkugolf, anjovis, passatti tms. ratissa. Näillä on ihan normisuoritus, että tasaisella ajetaan ilman kirittäjää 70-85 ja ylämäessä vauhti puutuu jopa kuuteen kymppiin.

        Tänään viimeeksi sai näitä ihastella... Kehä I liikennevaloista ylämäkeen kiihdytettäessä (Turun motarin ylitys) lähdettäessä rekat (2 kpl) jättivät hlöautot kauas taakseen. Mutta rekoissahan onkin paljon parempi teho/paino -suhde kuin näissä passateissa yms?

        Ja aika huonosti tuntuu uudet Audit ja bemaritkin kulkevan. Ei nykyään ole ihan tavanton näky tällainenkaan kuhnimassa rajoitus -10 mm. kehäteillä.

        Toki näitä nopeuden veijaavia on muitakin kun paskamahaiset äijät. Aika outoja suorituksia näkee myös silloin, kun on
        a) koko auto ämmiä täynnä
        b) lapsiperhe liikenteessä

        Molemmissa tapauksissa kuljettaja tuntuu keskittyvän lähinnä matkustajien viihdyttämiseen ja odotettavissa on siis ihan mitä vaan tempauksia.


      • Kun mikään ei...
        isot autot laiskoja kirjoitti:

        > Isolla tehokkaalla koneella ei tuollaista vauhdinottoa ylämäkeen tarvitse tehdä vaan auto vetää tasaisesti ylämäestä huolimatta. Juuri tuo pienikin pumppaus aiheuttaa todella häiriötä tehokkaammalla koneella ajavalle.

        Tulikin taas täysilaidallinen perinnetietoa.

        Ei tuu kyllä mieleen ainuttakaan nykyautoa (hlöauto), joka olisi niin tehoton, ettei 80 km/h nopeuden ylläpito onnistuisi myös ylämäessä, kuljettajan niin halutessa.

        Kyllä se vika on vain ja ainoastaan kuskin korvien välissä = on hurahdettu tasakaasu-uskontoon. Pahimmat hyytyjät ovat nimenomaan 5-kymppiset äijät jonkun (yltiö)nuukan miehen "järkiauton" eli farkkugolf, anjovis, passatti tms. ratissa. Näillä on ihan normisuoritus, että tasaisella ajetaan ilman kirittäjää 70-85 ja ylämäessä vauhti puutuu jopa kuuteen kymppiin.

        Tänään viimeeksi sai näitä ihastella... Kehä I liikennevaloista ylämäkeen kiihdytettäessä (Turun motarin ylitys) lähdettäessä rekat (2 kpl) jättivät hlöautot kauas taakseen. Mutta rekoissahan onkin paljon parempi teho/paino -suhde kuin näissä passateissa yms?

        Ja aika huonosti tuntuu uudet Audit ja bemaritkin kulkevan. Ei nykyään ole ihan tavanton näky tällainenkaan kuhnimassa rajoitus -10 mm. kehäteillä.

        Toki näitä nopeuden veijaavia on muitakin kun paskamahaiset äijät. Aika outoja suorituksia näkee myös silloin, kun on
        a) koko auto ämmiä täynnä
        b) lapsiperhe liikenteessä

        Molemmissa tapauksissa kuljettaja tuntuu keskittyvän lähinnä matkustajien viihdyttämiseen ja odotettavissa on siis ihan mitä vaan tempauksia.

        kelpaa!

        "Ja aika huonosti tuntuu uudet Audit ja bemaritkin kulkevan. Ei nykyään ole ihan tavanton näky tällainenkaan kuhnimassa rajoitus -10 mm. kehäteillä."

        Toisen haukkuvat uusien Audien ja Bemareiden kuskeja kaahaajiksi ja toiset tientukoiksi. Kenties totuus löytyy näiden väitteiden välistä, eli uusien Audien ja Bemareiden kuskit ajavat hyvin ja juuri oikealla nopeudella, mutta jotainhan haukuttavaahan sitä on pakko keksiä, kun toisella on alla 60 000 euron auto ja itsellä joku parinkympin tavisritsa.


      • uskis älähti
        Kun mikään ei... kirjoitti:

        kelpaa!

        "Ja aika huonosti tuntuu uudet Audit ja bemaritkin kulkevan. Ei nykyään ole ihan tavanton näky tällainenkaan kuhnimassa rajoitus -10 mm. kehäteillä."

        Toisen haukkuvat uusien Audien ja Bemareiden kuskeja kaahaajiksi ja toiset tientukoiksi. Kenties totuus löytyy näiden väitteiden välistä, eli uusien Audien ja Bemareiden kuskit ajavat hyvin ja juuri oikealla nopeudella, mutta jotainhan haukuttavaahan sitä on pakko keksiä, kun toisella on alla 60 000 euron auto ja itsellä joku parinkympin tavisritsa.

        > Toisen haukkuvat uusien Audien ja Bemareiden kuskeja kaahaajiksi ja toiset tientukoiksi.

        Enemmän niitä selvästi rajoituksen yli ajavia on, mutta ihan viime vuosina on osa Audi & BMW -kuskeistakin alkanut tunnustaa Essonbaarin oppeja = pitää ajaa tiiliskivi polkimen alla.

        Useimmiten ylämäkeen on puutumassa tahi satasen alueella 75 km/h jonoa hinaamassa on toki "järkiauto", siis joku golf, anjovis, tms. ja kuskina keski-ikäinen mies (ja samanikäinen akka yleensä vieressä), mutta, valitettavasti, vuosi vuodelta useammin, tulee eteen kuhnimaan myös nuorempia käännynnäisiä & molempia sukupuolia.

        Olenkin huomannut kaipaavani menneitä aikoja, jolloin pahimmat tientukot olivat 70 v pappoja, jotka köröttelivät karvahattu päässä Ladallaan kuutta kymppiä. Nykyään näitä ei enää pahemmin ole tai niihin ei enää tule kiinnitettyä huomiota, koska haitta on pieni. Kuutta kymppiä ajavan auton ohitukseen ei kummoista suoraa tarvita.

        Tasakaasu-uskikset ovat toinen juttu, koska uskikset pyrkivät parhaansa mukaan kouluttamaan muita autoilijoita essonbaarin ajotyyliin - siksi uskikset pyrkivät estämään ohitukset kiihdyttämällä 10, 20 jopa 30 km/h hyvien ohituspaikkojen kohdalla.


      • tientukko = kaahari
        uskis älähti kirjoitti:

        > Toisen haukkuvat uusien Audien ja Bemareiden kuskeja kaahaajiksi ja toiset tientukoiksi.

        Enemmän niitä selvästi rajoituksen yli ajavia on, mutta ihan viime vuosina on osa Audi & BMW -kuskeistakin alkanut tunnustaa Essonbaarin oppeja = pitää ajaa tiiliskivi polkimen alla.

        Useimmiten ylämäkeen on puutumassa tahi satasen alueella 75 km/h jonoa hinaamassa on toki "järkiauto", siis joku golf, anjovis, tms. ja kuskina keski-ikäinen mies (ja samanikäinen akka yleensä vieressä), mutta, valitettavasti, vuosi vuodelta useammin, tulee eteen kuhnimaan myös nuorempia käännynnäisiä & molempia sukupuolia.

        Olenkin huomannut kaipaavani menneitä aikoja, jolloin pahimmat tientukot olivat 70 v pappoja, jotka köröttelivät karvahattu päässä Ladallaan kuutta kymppiä. Nykyään näitä ei enää pahemmin ole tai niihin ei enää tule kiinnitettyä huomiota, koska haitta on pieni. Kuutta kymppiä ajavan auton ohitukseen ei kummoista suoraa tarvita.

        Tasakaasu-uskikset ovat toinen juttu, koska uskikset pyrkivät parhaansa mukaan kouluttamaan muita autoilijoita essonbaarin ajotyyliin - siksi uskikset pyrkivät estämään ohitukset kiihdyttämällä 10, 20 jopa 30 km/h hyvien ohituspaikkojen kohdalla.

        Niin, unohtui mainita, että tientukot ovat pahimpia kaahareita.

        Jos nyt jatketaan tällä audi/BWM haukkumislinjalla, niin kyllä, näkeehän näitä moottoriteillä polkemassa 130-140 km/h. Kuten myös uudempia mersuja.

        Minä vain olen niin huono ihminen, etten osaa pitää tätä hirveänä rikkeenä. Siis 20 km/h eli 17 % yli rajoituksen, kesäkelillä ja tiellä, jolla ei ole kevyttä liikennettä.

        Sen sijaan hirvittää katsella menoa taajamissa ja tietyömailla. Iso ellei peräti suurin osa autoista seilailee maanteillä rajoituksesta riippumatta 70-85 km/h. Myös silloin, kun kohdalle osuus risteysalueen 60 tai pikkutaajaman tai tietyömaan 50 km/h rajoitus.... no, pakkohan se on jossain yrittää rajoitus -20 kuhnimisessa haaskaantunut aika kiriä kiinni. Siis matka jatkuu yhtään hidastamatta.

        Sama juttu kaupungeissa. Välillä körötellään 60/70 rajoitusalueilla viittäkymppiä, toisaalta 30/40 alueilla alkaa kiire ... käytännössä jatketaan tismalleen samaa vauhtia.

        Nykyään iso ellei perätin suurin osa autoilijoista ajaa näin ... ja silti yleisönosastoilla & täällä riittää kaahaajista valittajia. Taitaa valittajat olla itsekin näitä eli pesunkestäviä kotipoliiseja, jotka ajavat itse aina oikeaa tilannenopeutta (joka on tilanteesta riippuen rajoitus /- 30), mitä muiden (huonompien) kuljettajien pitäisi kanssa ymmärtää noudattaa.

        Koska kotipoliisit ajavat aina sitä ainoaa & oikeaa tilannenopeutta, on heillä myös, ei pelkästään oikeus, vaan myös velvollisuus estää tarpeettomat ohitukset. Tarpeeton ohitushan on mikä tahansa ohitus. Tarpeeton ohitus voidaan ehkäistä
        - kiihdyttämällä ohituskaistoilla 110 km/h (todelliseen) nopeuteen ... toki ohituskaistan lopussa pitää välittömästi jarruttaa takaisin oikeaan 75 km/h tilannenopeuteen
        - kaupunkialueilla ajamalla 2 rinnakkain


      • ki8u76t5rdecfvb
        isot autot laiskoja kirjoitti:

        > Isolla tehokkaalla koneella ei tuollaista vauhdinottoa ylämäkeen tarvitse tehdä vaan auto vetää tasaisesti ylämäestä huolimatta. Juuri tuo pienikin pumppaus aiheuttaa todella häiriötä tehokkaammalla koneella ajavalle.

        Tulikin taas täysilaidallinen perinnetietoa.

        Ei tuu kyllä mieleen ainuttakaan nykyautoa (hlöauto), joka olisi niin tehoton, ettei 80 km/h nopeuden ylläpito onnistuisi myös ylämäessä, kuljettajan niin halutessa.

        Kyllä se vika on vain ja ainoastaan kuskin korvien välissä = on hurahdettu tasakaasu-uskontoon. Pahimmat hyytyjät ovat nimenomaan 5-kymppiset äijät jonkun (yltiö)nuukan miehen "järkiauton" eli farkkugolf, anjovis, passatti tms. ratissa. Näillä on ihan normisuoritus, että tasaisella ajetaan ilman kirittäjää 70-85 ja ylämäessä vauhti puutuu jopa kuuteen kymppiin.

        Tänään viimeeksi sai näitä ihastella... Kehä I liikennevaloista ylämäkeen kiihdytettäessä (Turun motarin ylitys) lähdettäessä rekat (2 kpl) jättivät hlöautot kauas taakseen. Mutta rekoissahan onkin paljon parempi teho/paino -suhde kuin näissä passateissa yms?

        Ja aika huonosti tuntuu uudet Audit ja bemaritkin kulkevan. Ei nykyään ole ihan tavanton näky tällainenkaan kuhnimassa rajoitus -10 mm. kehäteillä.

        Toki näitä nopeuden veijaavia on muitakin kun paskamahaiset äijät. Aika outoja suorituksia näkee myös silloin, kun on
        a) koko auto ämmiä täynnä
        b) lapsiperhe liikenteessä

        Molemmissa tapauksissa kuljettaja tuntuu keskittyvän lähinnä matkustajien viihdyttämiseen ja odotettavissa on siis ihan mitä vaan tempauksia.

        Taloudellinen ajo ei ole mikään uusi keksintö. Menisit sinäkin vaan kurssille.


      • VetteriC

      • Varis :)
        asiapohjalta kirjoitti:

        "Eipä hyydy mäjessä kun osaa ottaa ylämäkkee vauhtii ja heittää pienempää silmään :D "
        Tuossa juuri itse annoit vastauksen alkuperäiseen kysymykseesi. Noinhan se ajo pikkuautolla sujuu ja omasta mielestä ihan mallikkaastikin.
        Mutta, mutta sen takana ajavan näkökulma voi olla aivan toisennäköinen, Isolla tehokkaalla koneella ei tuollaista vauhdinottoa ylämäkeen tarvitse tehdä vaan auto vetää tasaisesti ylämäestä huolimatta. Juuri tuo pienikin pumppaus aiheuttaa todella häiriötä tehokkaammalla koneella ajavalle.

        Tunnustan itsekin ohittavani pikkuautot jo hyvissä ajoin, koska tiedän kokemuksesta kuinka siinä kuitenkin kohta käy. Sinänsähän siitä ei pitäisi haittaa kummallekaan olla, molemmat saavat ajaa omassa rauhassaan eikä jonojakaan muodostu.

        Jos itsetuntosi ei kestä niin hankipa tehokas auto, se kummasti rauhoittaa, voit ajaa omaan tahtiisi tai ohittaa itse tai antaa toisen ohittaa ilman itsetunto-ongelmia.

        Ei kaikilla pienemmilläkään autoilla vauhdinottoa tarvita. Kyllä mun Yaris pitää vauhtinsa ylämäkeen ihan sillä vitosvaihteellakin suuremmassakin nopeudessa. Tosin en ottanut sitä sillä ihan pienimmällä koneella vaan halusin 1,3:sen just ettei hyydy. Se on ollut oikein riittävä noin pienelle ja kevyelle autolle. Motarillakin pystyy kevyesti heittämään 130 todellisen nopeuden ja pitämään sen.

        Vakkari ois kyllä kiva niin ei tarttis vilkuilla koko ajan nopeusmittaria, koska itse vihaan näitä pumppaajia liikenteessä. Ja sen tiedän kyllä, että monesti pikkuautojen kohdalla on tuo mainitsemasi ongelma mutta onneksi ei minun. :)


      • Anonyymi
        ki8u76t5rdecfvb kirjoitti:

        Taloudellinen ajo ei ole mikään uusi keksintö. Menisit sinäkin vaan kurssille.

        Kannattaa ottaa tuo talousajo ihan ympärivuotiseksi harrastukseksi, sillä se tuo lompakkoon säästöä ihan jokaisena päivänä.


    • woman77onTheRoad

      Kyse ei nyt ollut alunperin ylämäestä vaan ihan tavallisesta, suorasta tieosuudesta.

      Pakko taas kommentoida sitäki kun tänään matkalla oli ohituskaistoja nii on se kumma kun silloin porukka laittaa tallan pohjaan ettei kukaan vaan mene ohi ja sit taas vauhti normalisoituu kun ohituskaistaalue päättyy :)

      Ei ole tarvetta hankkia tehokkaampaa autoa, sillä kuten joku kommentoikin että Suomen oloissa autoni nopeus on riittävä eikä mulla ole tarvetta päästä kaikkien ohi ylinopeuden kanssa, muilla se kiire tuntuu olevan :)

      Turhat ohitelut lisäävät mielestäni vaan vaaratilanteita.Tietysti on tilanteita jolloin on kiire tai myöhässä, mutta onko niin kaikilla ketkä ohittavat munt vaikka en koskaan aja alinopeutta :(

      Eli tulen siihen lopputulokseen, mitä eräs kommento, tämä on vain ja ainoastaani: EGO-kysymys :(

      • alat ymmärtää ...

        Ego-kysymys se tosiaakin on. Ja nyt käsi sydämelle, eikö se olekin pohjimmiltaan ego-kysymys juuri sinulle kun muut sinua ohittelevat?
        Nimenomaan sillä suoralla tieosuudella kai se ohitus on parempi tehdä kuin siinä ylämäessä, johon tarvitset lisävauhtia?!
        Mikä siinä ohituksessa on vaarallista? Onko sinusta jatkuva jonoajo sitten turvallista? Olisit tyytyväinen kun tehokkaammat autot menevät menojaan, eivätkö jää jonoksi perääsi. Tyhmähän ei ole se, joka jonon kärjessä ajaa vaan se, joka ei ohita vaan aloittaa jonon muodostamisen.


      • jki87654edfgh
        alat ymmärtää ... kirjoitti:

        Ego-kysymys se tosiaakin on. Ja nyt käsi sydämelle, eikö se olekin pohjimmiltaan ego-kysymys juuri sinulle kun muut sinua ohittelevat?
        Nimenomaan sillä suoralla tieosuudella kai se ohitus on parempi tehdä kuin siinä ylämäessä, johon tarvitset lisävauhtia?!
        Mikä siinä ohituksessa on vaarallista? Onko sinusta jatkuva jonoajo sitten turvallista? Olisit tyytyväinen kun tehokkaammat autot menevät menojaan, eivätkö jää jonoksi perääsi. Tyhmähän ei ole se, joka jonon kärjessä ajaa vaan se, joka ei ohita vaan aloittaa jonon muodostamisen.

        Niin, mutta kun ne kriminaalit ajavat ylinopeutta. Miten siihen voi olla tyytyväinen? Lisää vaan valvontaa ja reilusti.


      • pitkän matkan vihelt

        "Kyse ei nyt ollut alunperin ylämäestä vaan ihan tavallisesta, suorasta tieosuudesta."

        harvoin ylämäkeen saa ohittaa, eli silloin mennään ohi kun pääsee. jostakin ne ohittelijat ovat ohitusetäisyydelle päässeet.

        yleensä pikkuautoissa ei ole hyvää vakkaria, joka siis pitäisi nopeuden tasaisena, eikä kuski kepitä mäen alla, eikä nopeusrajoituksen muuttuessa kiihdytä. harvoin myöskään ohittelevat vaikka olisi tilaisuus. kommenttiesi perusteella kolme noista pätee sinuun. ja muutenkin jos moisen saa kiinni, niin miksi ottaa riski? paras mennä ohi kun on hyvä tilaisuus.

        sitten kun se rekka tulee siihen, niin sitten pitää mennä kumminkin ohi sinustakin. harva henkilöautoilija jättää rekan takana ollessaan ilman ohitusaikomusta sellaisen turvavälin, mihin mahtuu muutama auto hyvin. karavaanareille opetetaan tuollaista, ja rekkakuskit, siis suomalaiset, osaavatkin tuon.

        itselläni ei ole mitään huipputehokasta autoa, vaan suht pienitehoinen turbodiesel. mutta voimaa löytyy senverran, että 60-rajoituksen vaihtuessa 80:seksi pääsee normaalisti bensa-autoista (isommistakin) ohi ihan normikiihdytyksellä ja jää turvavälitkin. aiemmin tuli ajettua maasturillakin, sillä riitti ohituskiihtyvyyskisoja kun ohitettavat toljottivat että kah, kovaapa traktori kulkee, että ohi yrittää... nenä sivulasissa kiinni.


    • woman77onTheRoad

      Kuulostat ihan mun iskälle: ajetaan kokoajan täysillä=päiväsakkorajoja hipoen ettei tuu jonoo eikä kukaan ohita :)

      Ei mua haittaa se että ohitetaan, onhan ihmisillä kiireet ja ollaan aina myöhässä milloin mistäkin. Miksi meillä on muuten nopeus- rajotukset jos niitä ei noudateta, uh, no en mäkään aina noudata :) Ikävää on myös se kun sit rapa lentää kun kiireellä ohituksesta tullaan takaisin pakkomielteiselle oikealle kaistalle, vaikka muita autoja ei mailla eikä halmeilla ja kun pidät turvaväliä niin joku siihen tykkää ängetä.

      Ohitellaan myös sellasissa jonoissa jolloin hyöty on plus miinus nolla eli
      mitä hyötyä on päästä kännän=autoni, jos edessä vetää 10-20 auton letka...siinäpä sitten saa ohitella kaikki autot jos haluaa keulille päästä. Kukaan muuten kattonut Puskuri-ohjelmaa ja siinä osioita kun soitellaan ohittavalle ja kysellään että montako sekuntia luulit säästäväsi perilletulossa.. :)

      Jos se olis mulle ego kysymys niin hankkisin jonkun helvetlinmoisen auton, mahdollisimman ison ja tehokkaan. Mutta mitä sit sillä tekisin, maksaisin huikeita bensakuluja harrastaessani pikkuautojen turhanpäivästä ohittelua :(
      Pikkubiili on näppärä kaupungissa ja vähäkulutuksinen.

      Jostain kuulin sanonnan: "Varo liikenteessä vanhempia, lätsäpäisiä miehiä" ja se on 99% osottautunut oikeaksi, tarkkailkaapa itse seuraavaksi liiketeessä... :) (Isäni on yksi moisista lätsäpäisistä kuskeista ja hänen kyytiin en mene kuin pakosta, ehkä siinä iässä kun laitetaan lätsä päähän niin on sen verran vuosia jo takana että keskittyminen ei ole niitä kaikkein parhaimpia ja tilanteita on sattunut mun kyydissä ollessa parikin...)

      Mitähän hyvää meidän liikenteessä on?! En osaa äkkiseltään sanoa, tuntuu että silloin kun sain kortin (18vuotiaana) niin autoja oli vähemmän ja autoilijat suvaitsevampia ja "kiitoksia" heru kun anto tietä tai vastaavaa. "Kiitioksilla" tarkoitan käden heilutusta tai sitä vilkkujen puoleltatoiselle vaihto -systeemiä. Nykyään enemmän on käytössä piiiiitkät mulkaisut tai nyrkkien heristelyt, tööttäilyt tai jopa keskisormi-merkit sekä jos johonkiin väliin aiot mennä niin äkkiä rako kiinni ettei vaan kukaan tule eteesi, näin ainakin Turun keskustassa :)

      Hmm..Hesassa joskus ajaneena huomasin positviitisuutena sen että kun tullaan motarille liittymästä niin kiihdytyskaistalla vauhti tosiaan kiihdytetään ja väliin singahdetaan eikä se haittaa ketään, homma toimii tosi hyvin. Auta armias Tku-Hki motarilla on vähän toisin..tullaan väliin eikä tullakkaan vaan painetaan jarrua ja sit joku väistää vasemmalle ja huh huh .. :(

      Turvallista maanantainta kaikille!!

      Ps, en todellakaan ole prokuski jos sitä joku luulee, mutta huomioin tahtomattani asioita mitä tapahtuu liikenteessä..

      • woman77onTheRoad

        ""Pahimmat hyytyjät ovat nimenomaan 5-kymppiset äijät jonkun (yltiö)nuukan miehen "järkiauton" eli farkkugolf, anjovis, passatti tms. ratissa. Näillä on ihan normisuoritus, että tasaisella ajetaan ilman kirittäjää 70-85 ja ylämäessä vauhti puutuu jopa kuuteen kymppiin. ""

        :) Näin on :)


      • Anna jo olla
        woman77onTheRoad kirjoitti:

        ""Pahimmat hyytyjät ovat nimenomaan 5-kymppiset äijät jonkun (yltiö)nuukan miehen "järkiauton" eli farkkugolf, anjovis, passatti tms. ratissa. Näillä on ihan normisuoritus, että tasaisella ajetaan ilman kirittäjää 70-85 ja ylämäessä vauhti puutuu jopa kuuteen kymppiin. ""

        :) Näin on :)

        Nyt alkaa olla se aika, missä kannattaa muistaa että viisaampi antaa periksi.


    • tgu,.rilyl

      siinä mynämäen ohituskaistalla saa aina ajaa vähintää 130-140 jos meinaa ohi päästä noista 70 ajavista kun ne ei ymmärrä että se ohituskaista ei ole mikäänV...N moottoritie

    • 240hv

      no kun se pikkuauto saavuttaa hetken päästä rekan jonka perässä on jo toinen pikkuauto ja niissä ei useinkaan tarpeeksi potkua sen rekan turvalliseen ohitukseen... siinä sitten jononainekset kasassa.

    • jäläs

      Joo Kaikilla nyky vehkeillä tasasen nopeuden ylläpito
      on lähes mahdotonta,jos ei kyylää nopeusmittaria
      koko ajan.Aina menee yli ali yli ali. Mutta suht tehokas kone
      ja kruiseri päälle,Kaupan tekijäisksi säästyy julmetuilta
      sakoilta ! !
      Että ei ne kaikki siellä paanalla tahallaan höylää
      ees taas.Vanhoilla kotteroilla oli helppoo kun
      korvakuulolta sai pidettyä nopeutta suht tasasena,
      ja ylämäkeen pienempää pesään ja rutosti kaasua.
      Mutta eteepäin männää,kuka hiljaa kuka kovvaa,
      jotkut tasasee ! !

    • jäläs

      Niin mitä tulee viiskymppisiin,EN käytä lätsää mutta
      ei hyydy autokaan ! ! Enkä aja tojolla,vaan sportti
      hondalla,eipä oo pahasti ohittajiakaan.
      Että se siintä lätsä ukko teoriasta ! ! Thyi sentään Thyi
      hapanta phyi kritiikkiä phyi,

      • jki98766ytfgvbnm

        No mitä eroa on Hondassa ja Toyotassa? Kas kun et Nissanilla Elvistele.


    • woman77onTheRoad

      Unohdin mainta että isäni on 70v ...eikä siis 50v...

      Yhdyn nimimerkki: "anna jo olla" kommenttiin ja tämä voidaan jättää tähän, kiitän kaikkia kommentoija.

      Toivottavasti mietitte tekin kun "pikkuauton" turhaa ohitatte, vain ollaksenne 2min aikasemmin perillä ai sitten vaan siksi että luulette ettei nainen sen ratissa uskalla painaa kaasua tai muka nysvää....ehen, se en ainakaan ole minä ja ps. takapäässä lukee Racing ! ;)

      • Tulihan se sieltä!

        Takalasissa lukee Racing, eli kilpa-ajo, ja sitten ihmettelet, miksi sinua ohitellaan! Eikös silloin ole tarkoituskin päästä ohi, jos kilpaa ajetaan?


    • 19

      Eihän sitä voi antaa olla kun kerran itse noin karseen provon loppuun pistit.

      Harvalla on nimittäin hanuriin tatuoitu "Racing" :))

    • woman77onTheRoad

      :) Siellä se lukee Getzi-logon alla takapäässä, mutta se onkin sinne huumorilla liimattu, vähän siksi, että en nysväile liikenteessä, tosin sitten on talvikeleillä penkoissakin käyty ihan riittävästi... :)

      Hm..enpä tullut ajatelleeksi että se teksti voi olla (miehille) punainen vaate ..hhmmm...pitäiskö keksiä/hakkia vähän joku toisenlainen kyltti... :D


      :)

      • p noiuiy8t

        tulit jo mones viestin tunnustáneeks että sahaat nopeuttas,keskittyt muitten ajamiseen ja ei se 110 grezkyn mittaris ole ku 103 oikeaa,miinus varmuus vähennys on että poliiseille ajat tasan sata.Siitä on piiiiiiiiiitkä matka päivä sakko lukemiin,lieneen n 160 sun wokki pannun mittarin mukaan ja onneks niiiiiiiin piiiiiitkiä alamäkiä ei paljon suomest löydy et ´huihai kulkis oikeasti sen.ps monis arabi mais on asiat kunnos,naiset EI SAA ajaa autoa


    • suosittelen ..

      "Baby on board!"

      • toimii ..

        "Blondi on board!"


    • kölåöl

      Ei se siitä autosta johdu. 5 - 10 km/h yli sallitun on niin naurettavan vähän, etteihän se näille "kiireisille" riitä.

      • ji8765rdfvbn

        Tässä on se oikea syy. Sama asia kun naiset valittavat, että miesten on aina pakko ohittaa heidät. Naiset noudattavat tarkemmin rajoituksia. Harva aikuinen kyttää autojen merkkejä kuljettajista puhumattakaan. Minulle on täysin sama vaikka Isojalka ajaisi Honnisantoylla.


      • ohi vaan ja onnea
        ji8765rdfvbn kirjoitti:

        Tässä on se oikea syy. Sama asia kun naiset valittavat, että miesten on aina pakko ohittaa heidät. Naiset noudattavat tarkemmin rajoituksia. Harva aikuinen kyttää autojen merkkejä kuljettajista puhumattakaan. Minulle on täysin sama vaikka Isojalka ajaisi Honnisantoylla.

        "Noudattaa tarkemmin rajoitusta tarkoittanee", että

        - mutkaisilla tieosuuksilla ajetaan varmuuden vuoksi seitsemääkymppiä, vaikka rajoitus 100

        - suorilla osuuksilla nopeus nousee yhdeksäänkymppiin

        - ohituskaistoilla nopeeus nousee 110 km/h saakka

        Ja nuo nuo kaikki siis todellisia nopeuksia (GPS)

        Ja sitten jos onkin auto täynnä akkoja, nopeus vaihtelee täysin satunnaisesti rajoitus -40... 20, kun kuski keksittyy juoruamaan matkustajien kanssa.

        Toki aikalailla samalla tyylillä ajaa myös 50 iäjät, joilla akka kyydissä.
        Ja lapsiperheet, jolloin kuski keskittyy lähinnä penskojen edesottamuksiin/viihdittämiseen.


    • jäläs

      ihan ko se reisinki on sinne ahteriin kirjotettu
      kissan kokosilla kirjaimilla ?
      Vaiko ihan metrin päässäkö ne peräs,täsi tuuppaavat.? ?
      Riski on mahottoman suuri et iso paha susi purasee
      HunDaamia bmwempusta ! !

      Hauskaa kun autoilu ei ole turhan vakavaa,kaik ilo
      irti,on tää sen verran kallista lystii.! !
      Jatketaan tähän samaan malliin ! !
      Tuskin pemari laisetkaa nii kovi suuttuvatten
      ettei pävää sanos.

    • woman77onTheRoad

      p noiuiy8t:: en sahaa, EN tunnusta! Ne muut sahaa ja mä koitan pysyä jonon mukana jotta ajo ois joustavaa..eli sit kai sahaan..mut en yksinäni!!

      Blondi on board ei sovi, mulla on musta tukka ja aivot tallella, enkä omista
      edes tekokynsiä enkä ainuttakaan hametta tai korkokenkiä ...

      jäläs: hauska runo..

      • horsepower ..

        Vaan kun sahaat huomaamattasi vaikka kuinka yrittäisit. Tuollainen Getzi ei nyt vaan yksinkertaiseti pysty kiihtymään jokaisen hidastuksen jälkeen alkuunkaan samalla tavalla kuin "normaali" auto. Takanasi on aina tunne, että tunget peräpäätäsi väkisin takanatulevan keulaan.
        Ei sellaista kukaan kauan viitsi takanasi seurata ja sinun tahtiisi ajella.
        Usko huviksesi tehokkaampi auto liikkuu aivan eri tahtiin nopeuden muutoksissa.


    • janttuli2

      itse ohitan jos nopeus vaihtelee koko ajan,kun asetan vakkarin 110km/h niin heti yleensä edellä ajava hiljentää nopeutta 5-10km/h ja joutuu jarruttamaan.
      sitten taas vauhti kiihtyy reilusti ja hetken päästä taas hiljentyy.
      ärsyttävää se on tuommoisten perässä ajaa.ja sit vielä ajetaan nastarenkailla niin ne satelee lasiin,ei hyvä.

      • A6

        Olkoon sitten minkä tahansa kokoinen auto jos ajaa moottoritiellä sitä 120km h
        eli nopeusmittari näyttää 125-130km h niin 90% autoista pyrkii ohi ja sama pätee
        Nokian moottoritiellä jossa on 100km pysyvä rajoitus niin jos ajelee tuota satkua
        niin lähes kaikki paahtaa ohi 120km lasissa, ja mitä tulee pienempiin nykyauto-
        hin niin ei niillä jää jalkoihin jos ajelee kylttien mukaan, eri juttu oli joku Fiat 600.


      • 8765rfvbnjmki87u
        A6 kirjoitti:

        Olkoon sitten minkä tahansa kokoinen auto jos ajaa moottoritiellä sitä 120km h
        eli nopeusmittari näyttää 125-130km h niin 90% autoista pyrkii ohi ja sama pätee
        Nokian moottoritiellä jossa on 100km pysyvä rajoitus niin jos ajelee tuota satkua
        niin lähes kaikki paahtaa ohi 120km lasissa, ja mitä tulee pienempiin nykyauto-
        hin niin ei niillä jää jalkoihin jos ajelee kylttien mukaan, eri juttu oli joku Fiat 600.

        Aina on jaloissa jos noudattaa rajoituksia vaikka olisi kuinka tarkka nopeusmittari autossa. Ei tämä sen mystisempi asia ole. Rauhallinen ja lainkuuliainen kuski ajaa sellaista nopeutta ettei poliisi pysäytä ja muu liikenne rikesakon ja päiväsakon rajamailla. Pääseehän näistä kaahareista ainakin ratsian kohdalla ohi.


    • saabistinainen

      Siksi kun sinulla on mittariheittoa, pikkukotterosi hyytyy ensimmäiseen ylämäkeen jne.

    • volvolla

      sy on se,että autosi kun näyttää kulkevan 115 km /h,niin sen todellinen nopeus onkin 85-90 km/h,tarkista vaikka se navigaattorin nopeusnäytöstä,moni pieni japsiautokin näyttää menevän toistasataa,mutta 80 km/h menee,samoin on Fiat Punton kanssa.

      • Auton koolla ja mittarivirheellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Siihen ei vaikuta edes auton hinta. Valehtelevia mittareita on kalliissa loistoautoissakin.


      • virallisesti
        M1978 kirjoitti:

        Auton koolla ja mittarivirheellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Siihen ei vaikuta edes auton hinta. Valehtelevia mittareita on kalliissa loistoautoissakin.

        Näinhän se on. Katsastuksessa vaatimuksena auton nopeusmittarin näyttämälle on että se on nollan ja 15%:n välissä.

        Tarkoittaa, että pahimmillaan "virallisesti ok-autossa" mittarin näyttäessä sataa auton todellinen nopeus on nippanappa 87 km/h.


    • Minullakin.

      On pieniauto(vw golf) Mutta hyvin harvoin kukaan ajaa ohitseni,kun ajelen nopeusrajoitusten mukaisesti. Toisaalta minua ei myöskään yhtään harmita,jos joku ajaa ohitseni.

    • ohiiohii

      Varmaan siksi, että ohittaja voi tuntea itsensä suureksi ja mahtavaksi.

    • JR-Testaa

      Omistan ison Volvon ja pienen Nissanin. Ja kyllä eroa löytyy. Kun todellinen nopeus on noin 5 - 10 km/h yli rajoituksen (kyseessä todellinen nopeus, ei mittarin näyttämä), niin Volvosta harva lähtee pyyhkimään ohi, mutta pikku Nissanista on vaan pakko päästä ohi hinnalla millä hyvänsä! On muuten mukavaa välillä "testata" ohittelijoita (Nissanilla) ja nostaa reilusti nopeutta, kun joku roikkuu perseessä kiinni. Kun perseeseen ollaan liimauduttu ja päätös tehty, että ohi menen, niin ihan sama vaikka nissanin nopeus olisi 150 km/h, niin ohihan menee! Korostan, että kun joku jo lähtee ohittamaan, niin silloin en nosta nopeutta! Kyllä minut ohittaa saa...

      • zxf

        Miksi pikkuauton kuljettajan täytyy tietää, miksi hänet ohitetaan??
        Sitten heitetään ikäänkuin se valmis rasistikortti vastaukseksi: "Minulla on pikkuauto, sen takia ohitettiin . Ei olisi saanut sen takia ohittaa".

        Minä olen ajanut kaikenkokoisilla autoilla ja kaikkia niitä on ohitettu, josḱus. Mitä hiton väliä sillä on jos on ohitettu. Jokainen menee menojaan.


      • zxf kirjoitti:

        Miksi pikkuauton kuljettajan täytyy tietää, miksi hänet ohitetaan??
        Sitten heitetään ikäänkuin se valmis rasistikortti vastaukseksi: "Minulla on pikkuauto, sen takia ohitettiin . Ei olisi saanut sen takia ohittaa".

        Minä olen ajanut kaikenkokoisilla autoilla ja kaikkia niitä on ohitettu, josḱus. Mitä hiton väliä sillä on jos on ohitettu. Jokainen menee menojaan.

        Minäkin ohitan tarvittaessa hitaamman, vaikka tällä hetkellä alla on niinkin tehokas kuin peräti 40-hevosvoimainen 80-luvun pikkuauto.

        Hyvällä kelillä siis. Huonolla kelillähän ei tarvitse ohittaa vaikka olisi tehokaskin auto.


    • ippaQ

      Ja oletko huomannut minkämerkkisen "auton" kuljettajat tekevät niitä uhkarohkeimpia ja typerimpiä ohituksia?
      Ennen kyseltiin että mitä yhteistä oli Bemarilla ja kortsulla...no molemmissa oli sisällä mulkku, entiset bemarikuskit ovat tainneet vaihtaa Audiin?

    • fdkeifnb

      Jo muinaiset kiinalaiset tiesivät vastauksen:
      "Maantiellä ajoneuvoilla on taipumus asettua hintajärjestykseen"

      • epäkesko esko

        joo joku tuommonen siinä on, uuden mersun omistajaa jurppii kun 100kmh rajoituksella edessä ajava 1500€ Escortti liikkuu ihan yhtä kovaa kuin 40 000€ mese.
        Tämä on liian suuri dilemma mese-miehen pienille aivoille joten ongelma ratkaistaa ajamalla ohi. Out of sight out of mind -metodilla


    • Anonyymi

      Pääsääntöisesti nämä pakkopäästä ohi ovat keski ikäisiä miehiä ja yleensä automerkki audi,bmw tai mersu. Kakskaistaisella jopa oikealta ohi ja eteen kiilaus maleksimaan kun et ajanut satasen alueella sitä 140kmh.

      • Anonyymi

        samanlaisia töykiöitä tulee näköjään pikku tytöistäkin jotka pääsee jonkun Audin rattiin juuri ja juuri 18v täytettyään tyyny pyllyn alla että yltävät nähdä ratin yli ulos...


    • Anonyymi

      Paljonko sun mittari heittää tutkanopeudesta?

    • Anonyymi

      Jos joku tulee perä edellä vastaan, niin se ohitetaan, olipa iso tai pieni. Ei siinä sen kummempaa.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Miksi muodostaa tyhjälle tielle jono


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Miksi muodostaa tyhjälle tielle jono

        Pahinta on ne jotka jää perään liian pienellä vlillä kinnaamaan kun eivät osaa/kykene ohittamaan. Kukin menköön ohi jos siltä tuntuu kunhan muiden turvallisuudesta pitää huolen. Puskuriin ei sovi jäädä roikkumaan. Se on nysvärin tunnusmerkki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe