Kerro nyt, Semper

greeeeen

Laitetaan nyt tämä ihan uuden aloituksen alle, koska itse asia tunnutaan hukutettavan ihan muuhun.

Tässä siis asia, johon hain alussa vastausta (pyysin Semperiä osoittamaan oppinsa oikeaksi ja perusteensa muiden opin tuomitsemiselle).

Mitä on uudestisyntyminen?

Millainen on uudestisyntynyt ihminen?

Mitä Raamattu sanoo uudestisyntymisestä (suoria lainauksia)?

54

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teapot

      sinulle aloitukseesi asiasta vaikka aikomukseni oli, sallinet että pistän kommenttini tähän ketjuun, kun keskustelupalstasta on kyse, vaikka kysymys onkin Semperille, ja hän varmaan vastaa omasta puolestaan? Laitan mahdollisimman lyhyesti ja yritän sitten palata jos tahdot tarkentaa, kysyä, väittää vastaan tai muuten keskustella asiasta.

      Lähestytään aihetta näkökulmasta mitä uudestisyntyminen ei ole.

      1. ) Uudestisyntyminen ei ole elämäntavan tai ajattelun, uskomuksen tai vakaumuksen muutos.
      2. ) Uudestisyntyminen ei ole sitä Pyhän Hengen vaikuttamaa uudistumisen prosessia, josta UT puhuu mielen uudistumisen, hengellisen kasvun ja pyhityksen yhteydessä, esim. Ef.4:22-24 ja Room.12:2.

      Kohta 1 on mahdollinen myös uudestisyntymättömälle ihmiselle. Kuka tahansa voi harrastaa uskontoa ja niin tehdessään pyrkiä uskonnon vaatimiin hyveisiin. Kristinuskoakin voidaan harrastaa tällä tavalla, pyrkien noudattamaan esim. vuorisaarnan pohjalta nousevia moraalisia ja eettisiä ohjeita, mutta se ei synnytä ihmistä uudesti. Se koskettaa vain hänen sielunelämäänsä (ajattelu ja tunteet, emootiot, hartaudenkokemus) mutta ei sisäisintä henkeään, joka on "kuolleessa tilassa" kunnes saa yhteyden Jumalaan.

      Vain uudestisyntymisessä tapahtuu Jumalan lapseksi tuleminen, jossa Pyhä Henki tulee ihmisen sisimpään ja jonka myötä saadaan elävä yhteys ja suhde Jumalaan. Siksi kyse on ensiarvoisen tärkeästä tapahtumasta.

      Kohta 2 on mahdollinen ainoastaan uudestisyntyneelle, hänelle josta jo on tullut Jumalan lapsi. Koska hänellä nyt on yhteys Jumalaan, alkaa sisäinen muutosprosessi. Se tulee ilmi asteittaisesti kristityn kasvaessa Vapahtajansa tuntemisessa. Myös kohta 1 sisältyy tähän väistämättömästi. Elämäntavat alkavat muuttua. Muutos ei ole uskonnollinen, ihmisen itsensä tai yhteisön hänessä aikaansaama, vaan perustuu Pyhän Hengen sisälliseen, kasvattavaan, pyhittävään ja parantavaan työhön.

      • Tänäänkin

        on elämän, ajattelutavan ja vakauksen täydellinen muutos. Kukaan lihasta tänne syntynyt ihminen ei ole siinä silmänräpäyksessä Jeesuksen kaltainen, vaan Pyhä Henki tulee opettamaan Sanalla ihmistä parannuksentielle. Jotkut jäävät välille ja toiset syntyvät uudeksi. Vain he syntyvät uudeksi, joiden lihantahto tulee Pyhän Hengen ja Jumalan Sanan opastuksella ristiin naulituksi ja vain heissä Jeesus pääsee ensimmäiselle sijalle. Vain ihminen, jonka ensimmäisen sijan omistaa Jumalan Poika on saanut syntyä uudeksi, eivät muut.

        Lukemattomat opettavat, että ihminen syntyy uudeks kunhan käy kasteella, tai tunnustaa Jeesuksen ihmisten edessä ja näin nuo lukemattomat hylkäävät Jeesuksen opetukset. Ensin on opittava tuntemaan Jumala ja tiedettävä keneen uudestisyntyy. Jumala ei synnytä ketään tuntemattomaan jumalaan, vaan antaa ihmiselle täydellisen tiedon mitä uudestisyntymiseen vaaditaan.


        Toisissa Jumalan Sanan siemen kuivuu ja toissa juurtuu juurruttaen ihmisen Krsituskallioon.


      • RE: "Koska en ehtinyt vastata teapot22.11.2010 10:15 "

        Hyvin selitetty, asia on noin, kuin kirjoitit. :)

        Siunausta Jeesuksen Kristuksen ninessä!


      • greeeeen

        Mikä kohta Raamatusta kertoo noin?


    • teapot

      Ef.4:22-24
      "että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen"
      voitaisiin ajatella tarkoittavan ei-uskovaa ihmistä, jolloin kyseessä olisi velvoitus ja kriteeri, jonkinlainen portti, jonka kautta hänestä tulee uskova;
      Room.12:2 sen sijaan on päivänselvästi uskoville eli UUDESTISYNTYNEILLE annettu kehoitus:
      "Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä."

      Väitän että sekä Ef.22-24 että Room.12:2 sanat uudistumisesta on annettu uudestisyntyneille, että kasvaisivat ja muuttuisivat Kristuksen tuntemisen kautta. Niitä ei ole annettu uudestisyntymättömille, että heistä Pyhän Hengen kasvattavan ja pyhityksen työn tuloksena sitten tulisi uskovia, uudestisyntyneitä, kuten jotkut yrittävät väittää.

      Mitä uudestisyntyminen on?
      Se on Pyhän Hengen tuleminen ihmiseen.
      "Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan."

      Ihminen pelastuu uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. Uudestisyntymisen peso tarkoittaa että uudestisyntymisen yhteydessä ihminen on saanut syntinsä anteeksi Jeesuksen sovintoveressä, ja näin on Jumalan edessä "puhdas, otollinen" vaikka hänessä edelleenkin on paljon korjattavaa. Jumala katsoo häntä nyt Jeesuksen veren läpi. Vain Jeesuksen veressä on syntien anteeksiantamus. Uudestisyntymässä tapahtuu siis kaksi asiaa samanaikaisesti: ihminen saa synnit anteeksi ja Pyhä Henki tulee häneen. "Pyhän Hengen uudistuksen kautta" tarkoittaa samaa asiaa kuin uudestisyntymisen peso (koska Pyhä Henki on tullut ihmiseen, hän on nyt uusi luomus suhteessaan Jumalaan ja maailmaan) mutta samalla laajentaa asiaa pyhityksen suuntaan eli kuvaa uudestisyntymisestä alkavaa prosessia (nyt kun olemme Jeesuksen veressä puhtaiksi, otollisiksi tulleet, saamme kokea kuinka Pyhä Henki jatkaa puhdistavaa työtä niin, että alamme asenteissamme, käyttäytymistavoissa, ajattelussamme jne. muuttua sen uuden luomuksen mukaisuuteen, joka meistä hengessämme on tullut; alamme siis ulkonaisestikin ilmentää Jumalan lapsen arvoja ja näin kirkastaa Kristusta, valona ja suolana maailmassa).

      "uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta", 1938 käännös.
      "pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät", 1992 käännös.

      Uudestisyntymisen tapahtumaan liittyy useita raamatullisesti keskeisiä käsitteitä ja termejä.
      ARMAHDETTU. Ihminen ei kykene itse pelastamaan itseään, hän on syntisyytensä (ei ainoastaan tekoina, synnit, vaan olemuksellisesti, synti yksikössä) vanki. Tässä mielessä armo on lakitermi. Juridisesti syyllinen ja tuomion ansaitseva armahdetaan toisen (Jeesuksen) hänen puolestaan tekemän teon tähden.
      VANHURSKAUTETTU. Liittyy otollisuuteen, kelvollisuuteen. Ihminen on julistettu syyttömäksi, toisinsanoen hänen syntejään ei enää lueta hänelle, koska vanhurskas (oikeamielinen) Jumala on ne sovittanut. Ihminen on tullut oikeaan suhteeseen Jumalaan nähden.
      PYHÄ. Ainoastaan Jumala on pyhä itsessään. Koska ihmiseen nyt on tullut jotain Jumalasta (Jumalan Pyhä Henki) on hänkin pyhä. Hän on "Jumalalle erotettu".

      Koska ihmisestä on tullut pyhä (aseman muutos suhteessa Jumalaan, ja myös olemuksellinen muutos koska Pyhä Henki on hänessä) hänen kuuluu pyhittyä, mikä tarkoittaa, että Pyhä Henki aloittaa prosessin joka ihmisen tulee ottaa vastaan, hänen tulee antautua ja aktiivisesti osallistua siihen. Tässä prosessissa ihmisen elämäntavoissa ja käyttäytymisessä tulee, kasvun seurauksena, selkeämmin näkyviin kenen omia olemme, että Pyhä Jumala on omikseen ottanut meidät. Se on Jumalan Hengen työ ja kauttaaltaan armoa.

      Siksi. Ihminen ei uudestisynny hengellisen kasvun kautta, vaan koska hänestä on tullut uudestisyntynyt eli Jumalan lapsi, seurauksena on kasvu.
      ENSIN synnytään. KASVU ALKAA syntymisestä.

      Kuten minussa ihmisenä on itsessäni, geeneissäni, todistus että olen syntynyt tietyistä vanhemmista ja kuulun tiettyyn sukuun, niin minussa itsessäni on sisällinen todistus, hengessäni, että kuulun Jumalalle. Tämä todistus on Pyhä Henki, jota Raamattu tässä yhteydessä sanoo mm. "lapseuden hengeksi" ja "pelastuksen sinetiksi".

      • Tänäänkin

        kasvu. Ei tänne tupsahdeta lihaksikaan tuosta vain, vaan ensin siemen itää otollisessa maaperässä. Oletko samaa mieltä?


      • ml213.
        Tänäänkin kirjoitti:

        kasvu. Ei tänne tupsahdeta lihaksikaan tuosta vain, vaan ensin siemen itää otollisessa maaperässä. Oletko samaa mieltä?

        Kyllä aika käy pitkäksi,jos odottaa lihallisen ihmisen kasvua.Uudestisyntymisessä on todella kysymys uuden luomuksen syntymisestä ja tietenkin tämä aloittaa sen kasvun. Mutta, sekin on totta, miten kuultu sana, voi viedä vuosia/vuosikymmeniä enenkuin ihminen uudestisyntyy. Monasti jopa lapsuudessa kuultu Jumalan Sana vaikuttaa ihmisen uudestisyntymiseen,- joka tapahtuu vasta aikuisuudessa.

        Kylväminenhän tuottaa uudestisyntymisen.


      • Tänäänkin
        ml213. kirjoitti:

        Kyllä aika käy pitkäksi,jos odottaa lihallisen ihmisen kasvua.Uudestisyntymisessä on todella kysymys uuden luomuksen syntymisestä ja tietenkin tämä aloittaa sen kasvun. Mutta, sekin on totta, miten kuultu sana, voi viedä vuosia/vuosikymmeniä enenkuin ihminen uudestisyntyy. Monasti jopa lapsuudessa kuultu Jumalan Sana vaikuttaa ihmisen uudestisyntymiseen,- joka tapahtuu vasta aikuisuudessa.

        Kylväminenhän tuottaa uudestisyntymisen.

        uudestisyntymisen pudottuaan otollisen maaperään. Vaikka se siemen voi ensin olla hyvin pieni, eli pienten alkujen päviä, niin mitä enemmän siementä tulee otolliseen maaperään, sitä nopeammin uudestisyntyminen tapahtuu. Sana, joka on saapunut otolliseen maaperään synnyttää suuren uskon, kuten Jeesus opettaa vertauksessa sinapinsiemenestä. Ei meidän tarvitse oppia oppia täydellisen oikein, sillä Jumalan tehtävä on uudestisynnyttää. Meidän tehtävämme on alistua Jumalan Sanan alle ja uskoa kaikke minkä Jeesus opetti. Uskovainen saa nähdä Jumalan teot, jotka ovat olleet valmiit maailman perustamisesta asti.


      • teapot
        Tänäänkin kirjoitti:

        kasvu. Ei tänne tupsahdeta lihaksikaan tuosta vain, vaan ensin siemen itää otollisessa maaperässä. Oletko samaa mieltä?

        kiitos. Pitää kuitenkin varoa ettemme käyttäisi raamatullisia tosiasioita totuuden väärentämiseen... niin voi käydä, jos tulkintamme ovat vääriä.

        Ei ole hyvä jos etsitään yksittäisiä kohtia omien näkemysten tukemiseen vaan pitää rehellisesti pyrkiä näkemään kokonaisuudet, ja väitän ettemme kykene kokonaisuuden ymmärtämiseen armossa, evankeliumista käsin, ellei Jeesuksesta jo ole tullut Vapahtajamme. Kuinka Pyhä Henki voi opettaa ja johtaa kaikkeen totuuteen, ellei Hän jo sisällisesti ole ihmisessä, uudestisyntymän kautta?

        - - -

        Ihminen ei voi olla uudestisyntynyt jos hänellä ei ole Pyhää Henkeä itsessään, sisällisesti. Tutkikaa itseänne, onko Kristus teissä, opastaa Raamattu: jos ei ole, ette kestä koetusta. Pyhä Henki on todistuksena että olemme Kristuksen omia ja niin Jeesus Kristus on ihmisessä hänen Herranaan.

        Jos ihmisellä on Pyhä Henki hän on uudestisyntynyt, koska Pyhä Henki nimenomaan on lapseuden sinetti ja todistaa, että yhteys Jumalaan on totta, että hänestä on tullut Jumalan lapsi.

        Ihminen ei ole sisällisesti osallinen Pyhästä Hengestä siinä tilassa kun hän vielä on uudestisyntymistä edeltävässä prosessissa eli herätyksen tilassa, hän on silloin Jumalan kutsun alla, mutta ei ole vielä ottanut Jeesusta vastaan.

        - - -

        Olen kyllä samaa mieltä että uudestisyntymiseenkin tarvitaan EDELTÄVÄ prosessi.
        Tästä mainitsin jo edellisessä keskustelussa. Jumala kutsuu ihmistä, pyrkii puhuttelemaan häntä ajatusten, tapahtumien ja tilanteiden kautta. Uskovat ystävät ehkä rukoilevat hänen puolestaan. Tässä prosessissa Jumalan Henki ei kuitenkaan vielä ole ihmisessä, ei pyhitä häntä eikä niin ollen voida vielä puhua hengellisestä kasvusta, se olisi käsitteiden hämärtämistä.

        Pyhä Henki voi vaikuttaa ihmiseen ulkoapäin, koskettaa hänen sisäistä maailmaansa niin että syntyy kokemuksia, edesauttaa tiettyjen, oikeaan suuntaan johtavien ajatusten syntymistä jne., mutta sisällisesti Pyhä Henki tulee ihmiseen vasta uudestisyntymisessä kun hän herätyksen tilassa, ottaessaan vastaan kutsun ja tehdessään ratkaisun antaa Jeesuksen tulla elämäänsä, ja tästä alkaa hengellinen kasvu, uudistuminen, pyhitys.

        Vasta silloin, kun ihmisestä on tullut Jumalan lapsi eli hän on sisällisesti osallinen Pyhästä Hengestä, hän alkaa kasvaa Kristuksen tuntemisessa. Kasvu tulee näkyviin ajattelun, asenteiden, elämäntapojen ja käyttäytymisen muutoksena eli pyhityksenä.

        Nyt pitää mennä muihin aktiviteetteihin.


      • Tänäänkin
        teapot kirjoitti:

        kiitos. Pitää kuitenkin varoa ettemme käyttäisi raamatullisia tosiasioita totuuden väärentämiseen... niin voi käydä, jos tulkintamme ovat vääriä.

        Ei ole hyvä jos etsitään yksittäisiä kohtia omien näkemysten tukemiseen vaan pitää rehellisesti pyrkiä näkemään kokonaisuudet, ja väitän ettemme kykene kokonaisuuden ymmärtämiseen armossa, evankeliumista käsin, ellei Jeesuksesta jo ole tullut Vapahtajamme. Kuinka Pyhä Henki voi opettaa ja johtaa kaikkeen totuuteen, ellei Hän jo sisällisesti ole ihmisessä, uudestisyntymän kautta?

        - - -

        Ihminen ei voi olla uudestisyntynyt jos hänellä ei ole Pyhää Henkeä itsessään, sisällisesti. Tutkikaa itseänne, onko Kristus teissä, opastaa Raamattu: jos ei ole, ette kestä koetusta. Pyhä Henki on todistuksena että olemme Kristuksen omia ja niin Jeesus Kristus on ihmisessä hänen Herranaan.

        Jos ihmisellä on Pyhä Henki hän on uudestisyntynyt, koska Pyhä Henki nimenomaan on lapseuden sinetti ja todistaa, että yhteys Jumalaan on totta, että hänestä on tullut Jumalan lapsi.

        Ihminen ei ole sisällisesti osallinen Pyhästä Hengestä siinä tilassa kun hän vielä on uudestisyntymistä edeltävässä prosessissa eli herätyksen tilassa, hän on silloin Jumalan kutsun alla, mutta ei ole vielä ottanut Jeesusta vastaan.

        - - -

        Olen kyllä samaa mieltä että uudestisyntymiseenkin tarvitaan EDELTÄVÄ prosessi.
        Tästä mainitsin jo edellisessä keskustelussa. Jumala kutsuu ihmistä, pyrkii puhuttelemaan häntä ajatusten, tapahtumien ja tilanteiden kautta. Uskovat ystävät ehkä rukoilevat hänen puolestaan. Tässä prosessissa Jumalan Henki ei kuitenkaan vielä ole ihmisessä, ei pyhitä häntä eikä niin ollen voida vielä puhua hengellisestä kasvusta, se olisi käsitteiden hämärtämistä.

        Pyhä Henki voi vaikuttaa ihmiseen ulkoapäin, koskettaa hänen sisäistä maailmaansa niin että syntyy kokemuksia, edesauttaa tiettyjen, oikeaan suuntaan johtavien ajatusten syntymistä jne., mutta sisällisesti Pyhä Henki tulee ihmiseen vasta uudestisyntymisessä kun hän herätyksen tilassa, ottaessaan vastaan kutsun ja tehdessään ratkaisun antaa Jeesuksen tulla elämäänsä, ja tästä alkaa hengellinen kasvu, uudistuminen, pyhitys.

        Vasta silloin, kun ihmisestä on tullut Jumalan lapsi eli hän on sisällisesti osallinen Pyhästä Hengestä, hän alkaa kasvaa Kristuksen tuntemisessa. Kasvu tulee näkyviin ajattelun, asenteiden, elämäntapojen ja käyttäytymisen muutoksena eli pyhityksenä.

        Nyt pitää mennä muihin aktiviteetteihin.

        vain oppia oman kokemuksen kautta, mutta oppi ei pelasta meitä, vaan usko. Usko antaa meille kasvun Jumalan Sanan tuntemisen kautta tulla Jumalan lapsiksi. Jokainen, joka muistelee omaa uskontietään, muistaa, että ensi alkuun kaikki oli uutta ja innostavaa, mutta pitkä tie oli edessä oppia ymmärtämäänkin tuo uusi ja innostava. Pyhän Hengen on luvattu tulevan opettamaan KAIKKIA KASTETTUJA, mutta usein Pyhä Henki joutuu vetäytymään poissa, koska kastettu sulkee korvat Jumalan Pojan opetuksilta ja niin uudestisyntymistä ei pääse tapahtumaan.


      • ml213.
        Tänäänkin kirjoitti:

        uudestisyntymisen pudottuaan otollisen maaperään. Vaikka se siemen voi ensin olla hyvin pieni, eli pienten alkujen päviä, niin mitä enemmän siementä tulee otolliseen maaperään, sitä nopeammin uudestisyntyminen tapahtuu. Sana, joka on saapunut otolliseen maaperään synnyttää suuren uskon, kuten Jeesus opettaa vertauksessa sinapinsiemenestä. Ei meidän tarvitse oppia oppia täydellisen oikein, sillä Jumalan tehtävä on uudestisynnyttää. Meidän tehtävämme on alistua Jumalan Sanan alle ja uskoa kaikke minkä Jeesus opetti. Uskovainen saa nähdä Jumalan teot, jotka ovat olleet valmiit maailman perustamisesta asti.

        "mitä enemmän siementä tulee otolliseen maaperään, sitä nopeammin uudestisyntyminen tapahtuu".


        Niin, tuo ihmisen uudestisyntyminen on kyllä salaisuus eli emme voi tietää mikä siihen todellisesti vaikuttaa ja missä ajassa eli ei ole kaavaa tms jonka kautta edetä. Onhan ihmisiä, jotka ovat oikein kylpeneet Jumalan sanassa ja silti eivät ole uudestisyntyneet eli ei kuullun Sanan määräkään liity uudestisyntymiseen ja sen nopeuteen.

        Itse uskon ja ymmärrän, miten todella Jumala aivoittelee ja valitsee ihmiset uudestisyntymisen kautta tehtäviinsä ja uudestisyntyminen taphtuu silloin kun Jumala kutsuu ihmistä.

        PS.

        Niin, helposti voisi ajatella miten pappien/saarnaajien lapset uudestisyntyvät automaattisesti, koska kuulevat Sanaa lakaamatta. Mutta, ei. Monasti näistä lapsista kasvaa juuri uskonnoillinen ihminen, johon toisaalta heidät on oikein kasvattamalla kasvatettu. Siiis on ne uskonnolliset tavat ja muotomenot, mutta mieli/kuvat eivät todista uudestisyntymistä.


      • greeeeen

        Tuo on kyllä hyvin rehellisesti sanottu, että VÄITÄT Raamatun kohtien tarkoittavan jotakin. Minä haluaisin sen konkreettisen Raamatun sanan ja kohdan, joka sanoo yksiselitteisesti sen, että Semper on oikeassa, ja siis perusteen muiden opin tuomitsemiselle!


      • Tänäänkin
        ml213. kirjoitti:

        "mitä enemmän siementä tulee otolliseen maaperään, sitä nopeammin uudestisyntyminen tapahtuu".


        Niin, tuo ihmisen uudestisyntyminen on kyllä salaisuus eli emme voi tietää mikä siihen todellisesti vaikuttaa ja missä ajassa eli ei ole kaavaa tms jonka kautta edetä. Onhan ihmisiä, jotka ovat oikein kylpeneet Jumalan sanassa ja silti eivät ole uudestisyntyneet eli ei kuullun Sanan määräkään liity uudestisyntymiseen ja sen nopeuteen.

        Itse uskon ja ymmärrän, miten todella Jumala aivoittelee ja valitsee ihmiset uudestisyntymisen kautta tehtäviinsä ja uudestisyntyminen taphtuu silloin kun Jumala kutsuu ihmistä.

        PS.

        Niin, helposti voisi ajatella miten pappien/saarnaajien lapset uudestisyntyvät automaattisesti, koska kuulevat Sanaa lakaamatta. Mutta, ei. Monasti näistä lapsista kasvaa juuri uskonnoillinen ihminen, johon toisaalta heidät on oikein kasvattamalla kasvatettu. Siiis on ne uskonnolliset tavat ja muotomenot, mutta mieli/kuvat eivät todista uudestisyntymistä.

        on se salaisuus, joka synnyttää Sanan siemenestä uudeksi. Ei kaikki usko, vaikka kuinka paljon kuulevat Jumalan Sanaa, mutta otollinen maaperä varmistaa uskon, sillä silloin ihmisessä on itsessään jo juurta.


      • Tarkoitatko
        Tänäänkin kirjoitti:

        vain oppia oman kokemuksen kautta, mutta oppi ei pelasta meitä, vaan usko. Usko antaa meille kasvun Jumalan Sanan tuntemisen kautta tulla Jumalan lapsiksi. Jokainen, joka muistelee omaa uskontietään, muistaa, että ensi alkuun kaikki oli uutta ja innostavaa, mutta pitkä tie oli edessä oppia ymmärtämäänkin tuo uusi ja innostava. Pyhän Hengen on luvattu tulevan opettamaan KAIKKIA KASTETTUJA, mutta usein Pyhä Henki joutuu vetäytymään poissa, koska kastettu sulkee korvat Jumalan Pojan opetuksilta ja niin uudestisyntymistä ei pääse tapahtumaan.

        vauvana kastamista, joka tapahtuu vauvan itsensä siitä mitään ymmärtämättä ?
        Pyhä Henki annetaan ensisijaisesti uskoville voimaksi todistaa Jeesuksesta..
        itse sain Pyhän Hengen kasteen, ennenkuin kävin uskovien kasteella.


      • teapot
        greeeeen kirjoitti:

        Tuo on kyllä hyvin rehellisesti sanottu, että VÄITÄT Raamatun kohtien tarkoittavan jotakin. Minä haluaisin sen konkreettisen Raamatun sanan ja kohdan, joka sanoo yksiselitteisesti sen, että Semper on oikeassa, ja siis perusteen muiden opin tuomitsemiselle!

        ja jonkun muun välinen kiista, en ota kantaa joidenkin kirjoittajien puolesta ja toisia vastaan, sinänsä, puhun asioista enkä henkilöistä. En ole riittävissä määrin edes lukenut Semperin kirjoituksia että voisin ottaa kantaa hänen esittämiin näkemyksiin.

        Esitän oman käsitykseni uudestisyntymisestä. Ainakin pääosin se on sama kuin vapaissa suunnissa yleisesti ottaen, ja luulen, että jokainen uudestisyntynyt, hengellisesti vähänkin kasvanut uskova on asiassa samoilla linjoilla, niin yksinkertaisista raamatullisista totuuksista lopultakin on kyse.

        Keskeisintä siinä on uudestisyntyminen uskoontulossa eli Jeesuksen vastaanottamisessa sydämeen Vapahtajaksi ja Herraksi. Tämä uudestisyntyminen ei ole sama asia kuin koko elämän uudistuminen Jeesuksen kaltaisuuteen, joka on uudestisyntymisestä käynnistyvä pyhitysprosessi.

        Käsitykseni tueksi on todellakin useita raamatunkohtia. Kyse vain on siitä haluatko tutustua asiaan rehellisesti vai oletko jo mielessäsi päättänyt että mieluiten olet toisella kannalla. Esitin jo kaksi kohtaa, efesolaiskirjeen neljännestä luvusta ja roomalaiskirjeen kahdennestatoista luvusta.

        Yritän ehtiä huomenna laittaa lisää raamatunkohtia mikäli tässä todella keskustellaan asioista ja halutaan yhdessä tutkia Raamatun sanomaa eikä vain inttää jotakin? Joten sillä välin olisi mieleenkiintoista kuulla esim. nimimerkki Tänäänkin:n käsitys esittämistäni kahdesta raamatunkohdasta, jotka puhuvat mielen uudistumisesta, ja jota uudistumista hän pitää ilmeisesti samana asiana kuin uudestisyntyminen?

        Mitä nuo raamatunkohdat hänen mielestään tarkoittavat?

        Tähän mennessä hän ei ole Jumalan sanalla perustellut (tai sitten minulta on mennyt ohi) näkemyksiään. Olen niitä perusteluja kyllä pyytänyt, ja kysyin mm. onko hänen mielestään Jeesus = Jumalan Sana (Raamattu). Siihen en saanut muuta vastausta kuin että lue Johanneksen ensimmäinen luku. Tiedän kyllä Johanneksen ensimmäisen luvun ja olen sen lukenut useita kertoja, mutta se ei ole vastaus kysymykseeni mitä Tänäänkin asiasta ajattelee.

        Perusteluja yleisesti hyväksyttyihin, pääpiirteittäin kristikunnassa yhtenäisesti käsitettyihin raamatullisiin totuuksiin uudestisyntymisestä pyhityksen, kasvun ja uudistumisen lähtökohtana, on pyydetty mm. Semperiltä ja minulta, mutta Tänäänkin:n kohdalta, jonka käsitys on varsin poikkeava ja omalaatuinen, riittää vetoaminen "minä tiedän ja tunnen tämän asian" ja muita perusteluja ei häneltä sitten tarvitakaan?

        Olen valmis keskustelemaan asiasta sikäli kuin minulla on aikaa ja jos myös toisella tavalla ajatteleva osapuoli perustelee näkemystään Raamatulla. Sillä tavalla keskustelu menee eteenpäin tasapuolisesti.


      • Tänäänkin
        teapot kirjoitti:

        ja jonkun muun välinen kiista, en ota kantaa joidenkin kirjoittajien puolesta ja toisia vastaan, sinänsä, puhun asioista enkä henkilöistä. En ole riittävissä määrin edes lukenut Semperin kirjoituksia että voisin ottaa kantaa hänen esittämiin näkemyksiin.

        Esitän oman käsitykseni uudestisyntymisestä. Ainakin pääosin se on sama kuin vapaissa suunnissa yleisesti ottaen, ja luulen, että jokainen uudestisyntynyt, hengellisesti vähänkin kasvanut uskova on asiassa samoilla linjoilla, niin yksinkertaisista raamatullisista totuuksista lopultakin on kyse.

        Keskeisintä siinä on uudestisyntyminen uskoontulossa eli Jeesuksen vastaanottamisessa sydämeen Vapahtajaksi ja Herraksi. Tämä uudestisyntyminen ei ole sama asia kuin koko elämän uudistuminen Jeesuksen kaltaisuuteen, joka on uudestisyntymisestä käynnistyvä pyhitysprosessi.

        Käsitykseni tueksi on todellakin useita raamatunkohtia. Kyse vain on siitä haluatko tutustua asiaan rehellisesti vai oletko jo mielessäsi päättänyt että mieluiten olet toisella kannalla. Esitin jo kaksi kohtaa, efesolaiskirjeen neljännestä luvusta ja roomalaiskirjeen kahdennestatoista luvusta.

        Yritän ehtiä huomenna laittaa lisää raamatunkohtia mikäli tässä todella keskustellaan asioista ja halutaan yhdessä tutkia Raamatun sanomaa eikä vain inttää jotakin? Joten sillä välin olisi mieleenkiintoista kuulla esim. nimimerkki Tänäänkin:n käsitys esittämistäni kahdesta raamatunkohdasta, jotka puhuvat mielen uudistumisesta, ja jota uudistumista hän pitää ilmeisesti samana asiana kuin uudestisyntyminen?

        Mitä nuo raamatunkohdat hänen mielestään tarkoittavat?

        Tähän mennessä hän ei ole Jumalan sanalla perustellut (tai sitten minulta on mennyt ohi) näkemyksiään. Olen niitä perusteluja kyllä pyytänyt, ja kysyin mm. onko hänen mielestään Jeesus = Jumalan Sana (Raamattu). Siihen en saanut muuta vastausta kuin että lue Johanneksen ensimmäinen luku. Tiedän kyllä Johanneksen ensimmäisen luvun ja olen sen lukenut useita kertoja, mutta se ei ole vastaus kysymykseeni mitä Tänäänkin asiasta ajattelee.

        Perusteluja yleisesti hyväksyttyihin, pääpiirteittäin kristikunnassa yhtenäisesti käsitettyihin raamatullisiin totuuksiin uudestisyntymisestä pyhityksen, kasvun ja uudistumisen lähtökohtana, on pyydetty mm. Semperiltä ja minulta, mutta Tänäänkin:n kohdalta, jonka käsitys on varsin poikkeava ja omalaatuinen, riittää vetoaminen "minä tiedän ja tunnen tämän asian" ja muita perusteluja ei häneltä sitten tarvitakaan?

        Olen valmis keskustelemaan asiasta sikäli kuin minulla on aikaa ja jos myös toisella tavalla ajatteleva osapuoli perustelee näkemystään Raamatulla. Sillä tavalla keskustelu menee eteenpäin tasapuolisesti.

        tästä tärkeästä Jumalan Ilmoituksesta:

        Johannes 1
        1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
        5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.


      • greeeeen
        teapot kirjoitti:

        ja jonkun muun välinen kiista, en ota kantaa joidenkin kirjoittajien puolesta ja toisia vastaan, sinänsä, puhun asioista enkä henkilöistä. En ole riittävissä määrin edes lukenut Semperin kirjoituksia että voisin ottaa kantaa hänen esittämiin näkemyksiin.

        Esitän oman käsitykseni uudestisyntymisestä. Ainakin pääosin se on sama kuin vapaissa suunnissa yleisesti ottaen, ja luulen, että jokainen uudestisyntynyt, hengellisesti vähänkin kasvanut uskova on asiassa samoilla linjoilla, niin yksinkertaisista raamatullisista totuuksista lopultakin on kyse.

        Keskeisintä siinä on uudestisyntyminen uskoontulossa eli Jeesuksen vastaanottamisessa sydämeen Vapahtajaksi ja Herraksi. Tämä uudestisyntyminen ei ole sama asia kuin koko elämän uudistuminen Jeesuksen kaltaisuuteen, joka on uudestisyntymisestä käynnistyvä pyhitysprosessi.

        Käsitykseni tueksi on todellakin useita raamatunkohtia. Kyse vain on siitä haluatko tutustua asiaan rehellisesti vai oletko jo mielessäsi päättänyt että mieluiten olet toisella kannalla. Esitin jo kaksi kohtaa, efesolaiskirjeen neljännestä luvusta ja roomalaiskirjeen kahdennestatoista luvusta.

        Yritän ehtiä huomenna laittaa lisää raamatunkohtia mikäli tässä todella keskustellaan asioista ja halutaan yhdessä tutkia Raamatun sanomaa eikä vain inttää jotakin? Joten sillä välin olisi mieleenkiintoista kuulla esim. nimimerkki Tänäänkin:n käsitys esittämistäni kahdesta raamatunkohdasta, jotka puhuvat mielen uudistumisesta, ja jota uudistumista hän pitää ilmeisesti samana asiana kuin uudestisyntyminen?

        Mitä nuo raamatunkohdat hänen mielestään tarkoittavat?

        Tähän mennessä hän ei ole Jumalan sanalla perustellut (tai sitten minulta on mennyt ohi) näkemyksiään. Olen niitä perusteluja kyllä pyytänyt, ja kysyin mm. onko hänen mielestään Jeesus = Jumalan Sana (Raamattu). Siihen en saanut muuta vastausta kuin että lue Johanneksen ensimmäinen luku. Tiedän kyllä Johanneksen ensimmäisen luvun ja olen sen lukenut useita kertoja, mutta se ei ole vastaus kysymykseeni mitä Tänäänkin asiasta ajattelee.

        Perusteluja yleisesti hyväksyttyihin, pääpiirteittäin kristikunnassa yhtenäisesti käsitettyihin raamatullisiin totuuksiin uudestisyntymisestä pyhityksen, kasvun ja uudistumisen lähtökohtana, on pyydetty mm. Semperiltä ja minulta, mutta Tänäänkin:n kohdalta, jonka käsitys on varsin poikkeava ja omalaatuinen, riittää vetoaminen "minä tiedän ja tunnen tämän asian" ja muita perusteluja ei häneltä sitten tarvitakaan?

        Olen valmis keskustelemaan asiasta sikäli kuin minulla on aikaa ja jos myös toisella tavalla ajatteleva osapuoli perustelee näkemystään Raamatulla. Sillä tavalla keskustelu menee eteenpäin tasapuolisesti.

        Käsitänkö siis oikein: näkemyksesi mukaan vielä hengellisesti aivan keskeneräinen, Jeesusta ja Sanaa tuntematon ihminen on jo uudestisyntynyt?

        Minä olen aina kuvitellut, että uudestisyntynyt on todellakin uudestisyntynyt Jumalan yhteyteen (muuttunut, tullut uudeksi). En näe uskoontulokokemuksen tai kasteen muuttavan ihmistä niin, että hänen voitaisiin sanoa olevan jo uudestisyntynyt.

        En myöskään nähnyt noissa antamissasi raamatunkohdissa mitään yksiselitteistä vastausta. Sellaista, yksiselitteisesti Semperin näkemyksen oikeaksi todistavaa raamatunkohtaa olen siis pyytänyt - perusteeksi Semperin jakamalle tuomiolle 'muiden opin vääryydestä'. Nimimerkiltä Tänäänkin en todisteita näkemykselleen nyt pyydä, koska en ole nähnyt hänen puhuvan 'muiden harhaopista' niin kuin Semper.

        Haluan siis Raamatusta perusteet tuomiolle 'muiden harhaopista'.


      • Tänäänkin
        Tarkoitatko kirjoitti:

        vauvana kastamista, joka tapahtuu vauvan itsensä siitä mitään ymmärtämättä ?
        Pyhä Henki annetaan ensisijaisesti uskoville voimaksi todistaa Jeesuksesta..
        itse sain Pyhän Hengen kasteen, ennenkuin kävin uskovien kasteella.

        saada Pyhä Henki jopa ennen kastetta. Ainakin niin oli uuden liiton alkuaikoina, jolloin kaste vasta tuli voimaan ja ihmisiä ei ollut vielä sitä ennen kastettu.

        Parasta olisi, jos vauva saisi jo äitinsä kohtuun kuulla Jumalan Sanaa ja saisi siitä asti opetusta Jumalan tuntemiseksi. Kasteessahan vauva luvataan Jumalalle, mutta kuinka monet unohtavat tuon lupauksen ja jättävät kokonaan kastetun lapsensa osattomaksi Jumalan opetuksesta. Jeesus käski kastaa ja opettaa, mutta Suomessa on tapahtunut niin syvä lankeemus, että kasteelle on vauvat viety, mutta samalla kielletty Jumalasta puhuminen ja Jumala.
        Koululaisten vanhempia on, jotka ovat käyttäneet lapsensa kasteella, mutta kieltäneet opettajia opettamasta heille uskon asioita. Aika sekamelskan lankeemus on saanut aikaiseksi.


    • teapot

      SUMMA SUMMARUM:
      Ihminen uudestisyntyy (saa armon, vanhurskautetaan ja tulee pyhäksi) ottaessaan Jeesuksen vastaan. Se on kerta kaikkinen tapahtuma. Siitä alkaa hengellinen kasvu (mielen uudistuminen, sisäinen parantuminen, pyhitys) joka on prosessi.

      Raamatunkohtia uudestisyntymisestä ja sen seurauksena tapahtuvasta pyhityksestä sekä näiden keskinäisistä suhteista, ja tapahtumaa kuvaavista muista termeistä kuten vanhurskauttaminen, voin laittaa myöhemmin jos tarvitaan, nyt loppuu aika. Ja tila. Useiden raamatunkohtien laittamiseen ja niiden keskinäisen yhteyden selvittämiseen asiaan ennestään perehtymättömille veisi tilaa usean viestin verran.

      Hyvää alkanutta viikkoa.

      • greeeeen

        Kuten tuolla jo sanoinkin, haluaisin nähdä ne Raamatun kohdat, jotka sanovat yksiselitteisesti asian niin, että todistavat Semperin olevan oikeassa ja antavat perusteen hänen harjoittamalleen muiden oppien tuomitsemiselle.

        Muutenhan on vain sana vastaan sana, eikä perusteita tuomitsemiselle ole. Ja eihän tuomitseminen muutenkaan ole Raamatun sanan mukaista.


    • greeeeen
      • Tänäänkin

        Kasteena pisaroikoon Jeesuksen Sanat sinun elämässäsi.


      • greeeeen
        Tänäänkin kirjoitti:

        Kasteena pisaroikoon Jeesuksen Sanat sinun elämässäsi.

        Monta päivää olen miettinyt, mitä usko ja uskovaisuus on. Onko se tuomiota, syytöstä, ahdistusta ja pelkoa siitä, että on ymmärtänyt jotakin väärin, eikä kelpaa sen enempää Jumalalle kuin näille Hänen lapsikseen itseään sanovillekaan, vai onko se jotakin muuta.

        Voiko kaikki riippua siitä, oletko ymmärtänyt jonkun Raamatun opetuksen juuri oikein? Tuomitseeko Jumalakin ihmisen harhaoppisena, jos kaikki ei ole tullut ymmärrettyä pilkulleen?

        Voisiko kuitenkin olla niin, ettei uskovaisuus ja Jumalan lapseksi kelpaaminen olekaan Raamatun ymmärtämiskilpailu, vaan pelastuminen riippuukin siitä, miten Sana ihmisessä vaikuttaa ja mitä hän tekee kanssaihmisilleen??? Minä uskoisin Raamatun peruskiven olevan juuri tuossa.


      • ..että hyvä opetuslinkki Erkki Kuismalta.

        Perustuu mielstäni Raamatun ilmoitukseen uudestisyntymästä.


      • Erkki Kuisma ottaa opetuskirjoituksensa avainjakeiksi Joh. 1:12-13. Ne kuuluvat:

        "Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan
        lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet
        verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."

        Em. jakeissa on kiteytettynä oleellinen ja keskeinen sanoma uudestisyntymisestä.
        KAIKKI, jotka ottavat vastaan Jeesuksen, saavat voiman tulla Jumalan lapsiksi.
        Jumalan kutsusta ja voimasta he syntyvät uudesti Sanan ja Pyhän Hengen kautta.

        Siemen on Jumalan sana, Luuk. 8:11. Kylväjävertauksessa Jeesus kuvaa siemenen
        kasvuolosuhteita ihmisten sydämessä. Useimpien ihmisten sydämessä maaperä
        ja olosuhteet ovat täysin epäsuotuisat Sanan siemenen kasvulle. Heissä ei tapahdu
        uudestisyntymistä. He eivät mielestään tarvitse pelastusta synneistään.

        Mutta kun siemen kylvetään hyvään maaperään, sellaiseen sydämeen, joka rakastaa
        Jumalan sanaa ja Jeesusta, silloin kasvu lähtee käyntiin ja ihminen uudestisyntyy.

        Erkki Kuisman kirjoituksesta saa sen käsityksen, että tämä ei riitä. Tarvitaan jotain
        sellaista, mitä hänen kirjoituksestaan ei oikein saa selville. Todennäköisesti hän ajaa
        samaa oppia kuin muutamat tällä palstalla eli sitä, että uudestisyntyminen tapahtuu
        vasta pyhitysprosessin edistyttyä "riittävän pitkälle". Mikä on tuo riittävä pyhitystaso?

        Joh. 1:12-13 osoittaa samoin kuin kylväjävertauskin, että Sanan vastaanottaminen
        sydämen otolliseen maaperään ja uuden luomuksen kasvuihmeen käynnistyminen
        merkitsee uudestisyntymistä Jumalan lapseksi. Mitään korvaavaa oppia ei Raamattu
        tunne uudestisyntymiselle.

        Kristityn kasvu, hänen pyhityksensä ja uskollisuutensa Jumalan tahdolle ja vanhan
        ihmisen jatkuva kuolettaminen himoineen ja haluineen Gal. 5:24 mukaan kuuluvat
        uudestisyntyneen ihmisen tunnusmerkkeihin. Jos ne puuttuvat, silloin sanan siemen
        on kuivunut ja uudestisyntynyt Jumalan lapsi on jo kuollut tai on kuolemaisillaan.

        Jumala yksin voi tietää, onko itse kunkin sydämessä kasvua ja hengellistä elämää.
        Meille ei kuulu siinä asiassa ratkaisuvalta eikä edes tilannearviot toisten asioista.

        .


      • Taas tänäänkin
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Erkki Kuisma ottaa opetuskirjoituksensa avainjakeiksi Joh. 1:12-13. Ne kuuluvat:

        "Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan
        lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet
        verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."

        Em. jakeissa on kiteytettynä oleellinen ja keskeinen sanoma uudestisyntymisestä.
        KAIKKI, jotka ottavat vastaan Jeesuksen, saavat voiman tulla Jumalan lapsiksi.
        Jumalan kutsusta ja voimasta he syntyvät uudesti Sanan ja Pyhän Hengen kautta.

        Siemen on Jumalan sana, Luuk. 8:11. Kylväjävertauksessa Jeesus kuvaa siemenen
        kasvuolosuhteita ihmisten sydämessä. Useimpien ihmisten sydämessä maaperä
        ja olosuhteet ovat täysin epäsuotuisat Sanan siemenen kasvulle. Heissä ei tapahdu
        uudestisyntymistä. He eivät mielestään tarvitse pelastusta synneistään.

        Mutta kun siemen kylvetään hyvään maaperään, sellaiseen sydämeen, joka rakastaa
        Jumalan sanaa ja Jeesusta, silloin kasvu lähtee käyntiin ja ihminen uudestisyntyy.

        Erkki Kuisman kirjoituksesta saa sen käsityksen, että tämä ei riitä. Tarvitaan jotain
        sellaista, mitä hänen kirjoituksestaan ei oikein saa selville. Todennäköisesti hän ajaa
        samaa oppia kuin muutamat tällä palstalla eli sitä, että uudestisyntyminen tapahtuu
        vasta pyhitysprosessin edistyttyä "riittävän pitkälle". Mikä on tuo riittävä pyhitystaso?

        Joh. 1:12-13 osoittaa samoin kuin kylväjävertauskin, että Sanan vastaanottaminen
        sydämen otolliseen maaperään ja uuden luomuksen kasvuihmeen käynnistyminen
        merkitsee uudestisyntymistä Jumalan lapseksi. Mitään korvaavaa oppia ei Raamattu
        tunne uudestisyntymiselle.

        Kristityn kasvu, hänen pyhityksensä ja uskollisuutensa Jumalan tahdolle ja vanhan
        ihmisen jatkuva kuolettaminen himoineen ja haluineen Gal. 5:24 mukaan kuuluvat
        uudestisyntyneen ihmisen tunnusmerkkeihin. Jos ne puuttuvat, silloin sanan siemen
        on kuivunut ja uudestisyntynyt Jumalan lapsi on jo kuollut tai on kuolemaisillaan.

        Jumala yksin voi tietää, onko itse kunkin sydämessä kasvua ja hengellistä elämää.
        Meille ei kuulu siinä asiassa ratkaisuvalta eikä edes tilannearviot toisten asioista.

        .

        Sinua on opettamalla opetettu, että vain Jumalan Sana ja Pyhä Henki tekee ihmisen uudeksi ja nyt osaat sen asian jo osittain ja tuot sitä tietoa niin, kuin olisit sen itse käsittänyt ja samalla halvennat ja alennat Kuismaa, kuten teet muidenkin opettajien kohdalla. En tunne Kuismaa, mutta luin hänen opetuksensa ja yhdyin siihen täysin.

        Sinä Semeper osaat nyt asioita pään opilla, mutta et vieläkään käsitä, että ei ihminen uudesti synny ennen, kuin oppii tuntemaan Jumalan Sanan. Sinä kuvittelet, että kunhan Sana vain vastaan otetaan tapahtuu uudestisyntyminen tuosta vain, etkä käsitä, että Sanan vastaan ottaminen on Sanan tuntemista ja sen tavoittelemista, että tulee kyvykkääksi Sanan opetuksissa eläjäksi.

        Sinun halusi on olla johtaja, mutta moniko haluaa, että sinä olet johtaja. Yksikään uskovainen ei ota sinua johtajakseen, sillä heillä on jo johtaja, Jeesus Kristus, Jumalan Sana.

        Jaak.1:22 Mutta olkaa Sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.

        Lopeta itsesi korottaminen opettajaksi. Jumala korottaa opettajansa.


      • Tänäänkin

        viestissä Kuisma niminen opettaja opetti Sanan mukaan. Hän sanoi, että Jumalan opetukset ovat ainoa tie uudestisyntymiseen.

        Jaakob kirjoittaa näin: Tahtonsa mukaan Hän synnyttää meidät totuuden Sanalla, ollaksemme Hänen luotujensa esikoiset. Jaak.1:18

        Kasteena pisaroikoon Jeesuksen opetukset.


      • Tänäänkin
        Jumalanhullu kirjoitti:

        ..että hyvä opetuslinkki Erkki Kuismalta.

        Perustuu mielstäni Raamatun ilmoitukseen uudestisyntymästä.

        Tunnetko enemmänkin Kuismaa ja tiedätkö missä hän opettaa? Minut Jumala on kasvattanut vain Sanansa kautta, joten minulle ovat tuntemattomia muut opettajat, mutta ilahduin, kun luin tuon Kuisman opetuksen.


      • Taas tänäänkin kirjoitti:

        Sinua on opettamalla opetettu, että vain Jumalan Sana ja Pyhä Henki tekee ihmisen uudeksi ja nyt osaat sen asian jo osittain ja tuot sitä tietoa niin, kuin olisit sen itse käsittänyt ja samalla halvennat ja alennat Kuismaa, kuten teet muidenkin opettajien kohdalla. En tunne Kuismaa, mutta luin hänen opetuksensa ja yhdyin siihen täysin.

        Sinä Semeper osaat nyt asioita pään opilla, mutta et vieläkään käsitä, että ei ihminen uudesti synny ennen, kuin oppii tuntemaan Jumalan Sanan. Sinä kuvittelet, että kunhan Sana vain vastaan otetaan tapahtuu uudestisyntyminen tuosta vain, etkä käsitä, että Sanan vastaan ottaminen on Sanan tuntemista ja sen tavoittelemista, että tulee kyvykkääksi Sanan opetuksissa eläjäksi.

        Sinun halusi on olla johtaja, mutta moniko haluaa, että sinä olet johtaja. Yksikään uskovainen ei ota sinua johtajakseen, sillä heillä on jo johtaja, Jeesus Kristus, Jumalan Sana.

        Jaak.1:22 Mutta olkaa Sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.

        Lopeta itsesi korottaminen opettajaksi. Jumala korottaa opettajansa.

        Kirjoitat: >>Sinua on opettamalla opetettu,


      • Tänäänkin
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Kirjoitat: >>Sinua on opettamalla opetettu,

        palstalle takaisin, vastaamaan kirjoitukseesi. Kuka täällä on ollut tuomarina? Etkö todella kykene tunnistamaan ja tunnustamaan syntiäsi. Sinä olet ollut ylituomarina ja syyttänyt ja halventantut kaikkien muiden tiedon, senkin jonka Jumala on taivaasta antanut. Miten on mahdollista, että sinä et näe omaa syntiäsi vieläkään, vaan pyrit kääntämään omat syntisi aina vain toisten päälle. Ei se käy, sillä totisesti sinä olet vastaava omista synneistäsi.

        Sinä opetat keveää uskomusta, jossa Sanalla ei ole mitään sijaa. Sinä väität ihmisen syntyvän tuosta vain uudeksi ja samalla suulla kiellät Jumalan lain ja Sanan opetukset ja kehoitukset. Mene vihdoinkin itseesi ja tutki mistä olet oppisi kaapanut. Oletko ottanut sitä muilta ja sekoitellut sitä mielesi mukaan ja oppi ei ole muuttanut sinua eläväksi.

        Se, että oppi on useimmilla vielä keskeneräinen ei erota heitä Jeesuksesta, mutta tuomioit ja syytökset tekevät sen ehdottomasti. En syyttänyt enkä tuominnut sinua, vaan kerroin, että sinä et ole opettajan virkaa Jumalalta saanut ja siksi kehoitan sinua taas kerran vaikenemaan ja hiljentymään Sanan äärelle, jotta saisit Öljyä Sanan lampuuun. Ilman Öljyä Sana ei toimi.


      • greeeeen
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Erkki Kuisma ottaa opetuskirjoituksensa avainjakeiksi Joh. 1:12-13. Ne kuuluvat:

        "Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan
        lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet
        verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."

        Em. jakeissa on kiteytettynä oleellinen ja keskeinen sanoma uudestisyntymisestä.
        KAIKKI, jotka ottavat vastaan Jeesuksen, saavat voiman tulla Jumalan lapsiksi.
        Jumalan kutsusta ja voimasta he syntyvät uudesti Sanan ja Pyhän Hengen kautta.

        Siemen on Jumalan sana, Luuk. 8:11. Kylväjävertauksessa Jeesus kuvaa siemenen
        kasvuolosuhteita ihmisten sydämessä. Useimpien ihmisten sydämessä maaperä
        ja olosuhteet ovat täysin epäsuotuisat Sanan siemenen kasvulle. Heissä ei tapahdu
        uudestisyntymistä. He eivät mielestään tarvitse pelastusta synneistään.

        Mutta kun siemen kylvetään hyvään maaperään, sellaiseen sydämeen, joka rakastaa
        Jumalan sanaa ja Jeesusta, silloin kasvu lähtee käyntiin ja ihminen uudestisyntyy.

        Erkki Kuisman kirjoituksesta saa sen käsityksen, että tämä ei riitä. Tarvitaan jotain
        sellaista, mitä hänen kirjoituksestaan ei oikein saa selville. Todennäköisesti hän ajaa
        samaa oppia kuin muutamat tällä palstalla eli sitä, että uudestisyntyminen tapahtuu
        vasta pyhitysprosessin edistyttyä "riittävän pitkälle". Mikä on tuo riittävä pyhitystaso?

        Joh. 1:12-13 osoittaa samoin kuin kylväjävertauskin, että Sanan vastaanottaminen
        sydämen otolliseen maaperään ja uuden luomuksen kasvuihmeen käynnistyminen
        merkitsee uudestisyntymistä Jumalan lapseksi. Mitään korvaavaa oppia ei Raamattu
        tunne uudestisyntymiselle.

        Kristityn kasvu, hänen pyhityksensä ja uskollisuutensa Jumalan tahdolle ja vanhan
        ihmisen jatkuva kuolettaminen himoineen ja haluineen Gal. 5:24 mukaan kuuluvat
        uudestisyntyneen ihmisen tunnusmerkkeihin. Jos ne puuttuvat, silloin sanan siemen
        on kuivunut ja uudestisyntynyt Jumalan lapsi on jo kuollut tai on kuolemaisillaan.

        Jumala yksin voi tietää, onko itse kunkin sydämessä kasvua ja hengellistä elämää.
        Meille ei kuulu siinä asiassa ratkaisuvalta eikä edes tilannearviot toisten asioista.

        .

        En vieläkään näe sitä kohtaa noissa Raamatun jakeissa, joka sanoo yksiselitteisesti sinun näkemyksesi olevan oikean. Eihän noissa sanota, että ihminen olisi uudestisyntynyt jo.

        Näytätkö minulle ihan selkeästi, missä raamatunkohdissa sanotaan asian olevan yksiselitteisesti niin kuin sinä sanot.

        Anteeksi, että joudun vänkäämään, mutta kun en yksinkertaisesti löydä pyydettyä - en useaan kertaan lukemallakaan.


      • greeeeen
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Kirjoitat: >>Sinua on opettamalla opetettu,

        Anteeksi, mutta minustakin sinä olet korottanut itsesi ja oppisi muiden yläpuolelle, ja hyökkäät kärkkäästi jopa perusteluja pyytävän kimppuun.

        Puhut muiden harhaopista sun muusta, mutta edelleenkin odotan selkeää Raamatun sanaa, joka todistaa yksiselitteisesti sinun oppisi uudestisyntymisestä oikeaksi.

        Olen jo useampaan kertaan ihmetellyt sitä, kuinka sinä kirjoitat toisaalla nöyryydestäsi ja siitä, että sinun ei tarvitse tuomita, mutta kuitenkin sitten toimit todellisuudessa ihan toisin. Sanasi teoistasi ovat selvästikin ihan muuta kuin teot todellisuudessa!


      • Semper.Fidelis
        greeeeen kirjoitti:

        Anteeksi, mutta minustakin sinä olet korottanut itsesi ja oppisi muiden yläpuolelle, ja hyökkäät kärkkäästi jopa perusteluja pyytävän kimppuun.

        Puhut muiden harhaopista sun muusta, mutta edelleenkin odotan selkeää Raamatun sanaa, joka todistaa yksiselitteisesti sinun oppisi uudestisyntymisestä oikeaksi.

        Olen jo useampaan kertaan ihmetellyt sitä, kuinka sinä kirjoitat toisaalla nöyryydestäsi ja siitä, että sinun ei tarvitse tuomita, mutta kuitenkin sitten toimit todellisuudessa ihan toisin. Sanasi teoistasi ovat selvästikin ihan muuta kuin teot todellisuudessa!

        psykologinen sodankäynti minua vastaan ei tule tuottamaan toivomiasi tuloksia.

        Tarkoitan ihan pienimuotoista psykologista 'sodankäyntiä', jossa todennäköisesti
        on mukana myös henkivallan tapaisia. Ne pyrkivät sinun kauttasi häiritsemään
        meikäläisen rauhaa. Lupaan offensiiveillesi vain hyvin heikkoa menestystä.

        No, jatkahan harjoituksiasi, palaan illemmalla katsomaan seuraavaa siirtoasi ;)

        Ystävällisesti, rauhan merkeissä!
        SF


      • greeeeen
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        psykologinen sodankäynti minua vastaan ei tule tuottamaan toivomiasi tuloksia.

        Tarkoitan ihan pienimuotoista psykologista 'sodankäyntiä', jossa todennäköisesti
        on mukana myös henkivallan tapaisia. Ne pyrkivät sinun kauttasi häiritsemään
        meikäläisen rauhaa. Lupaan offensiiveillesi vain hyvin heikkoa menestystä.

        No, jatkahan harjoituksiasi, palaan illemmalla katsomaan seuraavaa siirtoasi ;)

        Ystävällisesti, rauhan merkeissä!
        SF

        Minun puoleltani ei ole mitään sotaa. Sinä hyökkäsit kimppuni (aloit syytellä harhaoppisuudesta, kieroilusta yms.), kun uskaltauduin ilmaisemaan sen, ettei toimintasi (muiden tuomitseminen, syyttely, muista esittämäsi arvailu jne.) ja opetuksesi ole mielestäni oikein, ja pyysin perusteluja sanoillesi.

        Vai henkivallat puhuvat nyt kauttani... HUH! Mitä syytöstä vielä keksitkään?


      • greeeeen
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        psykologinen sodankäynti minua vastaan ei tule tuottamaan toivomiasi tuloksia.

        Tarkoitan ihan pienimuotoista psykologista 'sodankäyntiä', jossa todennäköisesti
        on mukana myös henkivallan tapaisia. Ne pyrkivät sinun kauttasi häiritsemään
        meikäläisen rauhaa. Lupaan offensiiveillesi vain hyvin heikkoa menestystä.

        No, jatkahan harjoituksiasi, palaan illemmalla katsomaan seuraavaa siirtoasi ;)

        Ystävällisesti, rauhan merkeissä!
        SF

        Kun palaat, toivon vastausta myös tähän viestiin:

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9481613/46873688


      • Ved.2
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Erkki Kuisma ottaa opetuskirjoituksensa avainjakeiksi Joh. 1:12-13. Ne kuuluvat:

        "Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan
        lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet
        verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."

        Em. jakeissa on kiteytettynä oleellinen ja keskeinen sanoma uudestisyntymisestä.
        KAIKKI, jotka ottavat vastaan Jeesuksen, saavat voiman tulla Jumalan lapsiksi.
        Jumalan kutsusta ja voimasta he syntyvät uudesti Sanan ja Pyhän Hengen kautta.

        Siemen on Jumalan sana, Luuk. 8:11. Kylväjävertauksessa Jeesus kuvaa siemenen
        kasvuolosuhteita ihmisten sydämessä. Useimpien ihmisten sydämessä maaperä
        ja olosuhteet ovat täysin epäsuotuisat Sanan siemenen kasvulle. Heissä ei tapahdu
        uudestisyntymistä. He eivät mielestään tarvitse pelastusta synneistään.

        Mutta kun siemen kylvetään hyvään maaperään, sellaiseen sydämeen, joka rakastaa
        Jumalan sanaa ja Jeesusta, silloin kasvu lähtee käyntiin ja ihminen uudestisyntyy.

        Erkki Kuisman kirjoituksesta saa sen käsityksen, että tämä ei riitä. Tarvitaan jotain
        sellaista, mitä hänen kirjoituksestaan ei oikein saa selville. Todennäköisesti hän ajaa
        samaa oppia kuin muutamat tällä palstalla eli sitä, että uudestisyntyminen tapahtuu
        vasta pyhitysprosessin edistyttyä "riittävän pitkälle". Mikä on tuo riittävä pyhitystaso?

        Joh. 1:12-13 osoittaa samoin kuin kylväjävertauskin, että Sanan vastaanottaminen
        sydämen otolliseen maaperään ja uuden luomuksen kasvuihmeen käynnistyminen
        merkitsee uudestisyntymistä Jumalan lapseksi. Mitään korvaavaa oppia ei Raamattu
        tunne uudestisyntymiselle.

        Kristityn kasvu, hänen pyhityksensä ja uskollisuutensa Jumalan tahdolle ja vanhan
        ihmisen jatkuva kuolettaminen himoineen ja haluineen Gal. 5:24 mukaan kuuluvat
        uudestisyntyneen ihmisen tunnusmerkkeihin. Jos ne puuttuvat, silloin sanan siemen
        on kuivunut ja uudestisyntynyt Jumalan lapsi on jo kuollut tai on kuolemaisillaan.

        Jumala yksin voi tietää, onko itse kunkin sydämessä kasvua ja hengellistä elämää.
        Meille ei kuulu siinä asiassa ratkaisuvalta eikä edes tilannearviot toisten asioista.

        .

        tietää, kuka on uudestisyntynyt Hengestä. Mutta hengellistä ihmistä ei voi kukaan muu uskonnollinen ihminen tunnistaa. Henki se on joka todistaa. Tämä on Jumalan sanaa. Mutta jos et ole kokenut uudestisyntymää, et voi sitä tietää. En puhu ratkaisuvallasta, vaan Hengen tuntemisesta, mistä sinulla ei näytä olevan tietoa. En puutu tähän keskusteluun puuttuakseni puutteisiisi, vaan totuuden esille tuomiseksi. Lue Raamattua myös tuolta osin. Auttaa vaan tahdon, mutta sinun motiivisi ovat ehkä vastakkaiset.

        Hyvää päivänjatkoa, käy saunassa välillä.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Erkki Kuisma ottaa opetuskirjoituksensa avainjakeiksi Joh. 1:12-13. Ne kuuluvat:

        "Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan
        lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet
        verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."

        Em. jakeissa on kiteytettynä oleellinen ja keskeinen sanoma uudestisyntymisestä.
        KAIKKI, jotka ottavat vastaan Jeesuksen, saavat voiman tulla Jumalan lapsiksi.
        Jumalan kutsusta ja voimasta he syntyvät uudesti Sanan ja Pyhän Hengen kautta.

        Siemen on Jumalan sana, Luuk. 8:11. Kylväjävertauksessa Jeesus kuvaa siemenen
        kasvuolosuhteita ihmisten sydämessä. Useimpien ihmisten sydämessä maaperä
        ja olosuhteet ovat täysin epäsuotuisat Sanan siemenen kasvulle. Heissä ei tapahdu
        uudestisyntymistä. He eivät mielestään tarvitse pelastusta synneistään.

        Mutta kun siemen kylvetään hyvään maaperään, sellaiseen sydämeen, joka rakastaa
        Jumalan sanaa ja Jeesusta, silloin kasvu lähtee käyntiin ja ihminen uudestisyntyy.

        Erkki Kuisman kirjoituksesta saa sen käsityksen, että tämä ei riitä. Tarvitaan jotain
        sellaista, mitä hänen kirjoituksestaan ei oikein saa selville. Todennäköisesti hän ajaa
        samaa oppia kuin muutamat tällä palstalla eli sitä, että uudestisyntyminen tapahtuu
        vasta pyhitysprosessin edistyttyä "riittävän pitkälle". Mikä on tuo riittävä pyhitystaso?

        Joh. 1:12-13 osoittaa samoin kuin kylväjävertauskin, että Sanan vastaanottaminen
        sydämen otolliseen maaperään ja uuden luomuksen kasvuihmeen käynnistyminen
        merkitsee uudestisyntymistä Jumalan lapseksi. Mitään korvaavaa oppia ei Raamattu
        tunne uudestisyntymiselle.

        Kristityn kasvu, hänen pyhityksensä ja uskollisuutensa Jumalan tahdolle ja vanhan
        ihmisen jatkuva kuolettaminen himoineen ja haluineen Gal. 5:24 mukaan kuuluvat
        uudestisyntyneen ihmisen tunnusmerkkeihin. Jos ne puuttuvat, silloin sanan siemen
        on kuivunut ja uudestisyntynyt Jumalan lapsi on jo kuollut tai on kuolemaisillaan.

        Jumala yksin voi tietää, onko itse kunkin sydämessä kasvua ja hengellistä elämää.
        Meille ei kuulu siinä asiassa ratkaisuvalta eikä edes tilannearviot toisten asioista.

        .

        "Erkki Kuisman kirjoituksesta saa sen käsityksen, että tämä ei riitä. Tarvitaan jotain
        sellaista, mitä hänen kirjoituksestaan ei oikein saa selville. Todennäköisesti hän ajaa
        samaa oppia kuin muutamat tällä palstalla eli sitä, että uudestisyntyminen tapahtuu
        vasta pyhitysprosessin edistyttyä "riittävän pitkälle". Mikä on tuo riittävä pyhitystaso? "

        - sellaista en kyllä huomannut, ehkä luin hätäisesti?

        Uudestisyntymisestä alkaa kilvoittelu/pyhityselämä. Olisiko EK sotkenut asiat?


      • Jumalanhullu kirjoitti:

        "Erkki Kuisman kirjoituksesta saa sen käsityksen, että tämä ei riitä. Tarvitaan jotain
        sellaista, mitä hänen kirjoituksestaan ei oikein saa selville. Todennäköisesti hän ajaa
        samaa oppia kuin muutamat tällä palstalla eli sitä, että uudestisyntyminen tapahtuu
        vasta pyhitysprosessin edistyttyä "riittävän pitkälle". Mikä on tuo riittävä pyhitystaso? "

        - sellaista en kyllä huomannut, ehkä luin hätäisesti?

        Uudestisyntymisestä alkaa kilvoittelu/pyhityselämä. Olisiko EK sotkenut asiat?

        Olin varovainen ottamaan kantaa EK:n kirjoitukseen enkä ollut sen sisältöä tyrmäämässä.

        Kirjoituksessa haluttiin korottaa kynnystä sille todellisen uudestisyntymisen kokemukselle,
        jonka Jumala hyväksyy. Kuisma asetti "uskonnolliset kääntymykset ja uudestisyntymisen"
        vastakkain siten, että uskonnollinen kääntymys ei ole muuta kuin pettävä kokemus.

        Tässä on ratkaisevaa, mikä merkitys ja sisältö on kääntymyskokemuksella. Jos se on pelkkä
        'uskonnolliseen' käyttäytymiseen liittyvä ratkaisu, niin Kuisma on oikeassa. Uudestisyntyä
        voidaan pelkästään Jumalan sanan ja Pyhän Hengen kautta ihmisen päättäessä tietoisesti
        lähteä seuraamaan Jeesusta uskon kuuliaisuudessa.

        Palstalla esiintyy sitä opetusta, jonka mukaan uudestisyntyminen tapahtuu vasta, kun ollaan
        päästy pyhityksessä ja Jumalan tahdon tekemisessä tarpeeksi pitkälle. Sitä oppia en pidä
        oikeana, mutta jokaisellahan on oikeus päätellä asiat vapaasti kenenkään painostamatta.

        Koska Kuisman kirjoitus ei anna kuvaa selvästi virheellisestä tulkinnasta, niin tarkistan oman
        kantani siten, että kirjoituksen voi ymmärtää oikean suuntaisena 'kynnyksen korottamisena'.

        Henkilökohtainen uskonratkaisu ei ole uudestisyntymiseen johtava, jos ihminen vain päättää
        ryhtyä "paremmaksi ihmiseksi". Uudestisyntymisessä punnitaan se, olemmeko me valmiit
        luopumaan kaikesta omastamme seurataksemme Jeesusta joka päivä oman ristimme ottaen.

        .


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Olin varovainen ottamaan kantaa EK:n kirjoitukseen enkä ollut sen sisältöä tyrmäämässä.

        Kirjoituksessa haluttiin korottaa kynnystä sille todellisen uudestisyntymisen kokemukselle,
        jonka Jumala hyväksyy. Kuisma asetti "uskonnolliset kääntymykset ja uudestisyntymisen"
        vastakkain siten, että uskonnollinen kääntymys ei ole muuta kuin pettävä kokemus.

        Tässä on ratkaisevaa, mikä merkitys ja sisältö on kääntymyskokemuksella. Jos se on pelkkä
        'uskonnolliseen' käyttäytymiseen liittyvä ratkaisu, niin Kuisma on oikeassa. Uudestisyntyä
        voidaan pelkästään Jumalan sanan ja Pyhän Hengen kautta ihmisen päättäessä tietoisesti
        lähteä seuraamaan Jeesusta uskon kuuliaisuudessa.

        Palstalla esiintyy sitä opetusta, jonka mukaan uudestisyntyminen tapahtuu vasta, kun ollaan
        päästy pyhityksessä ja Jumalan tahdon tekemisessä tarpeeksi pitkälle. Sitä oppia en pidä
        oikeana, mutta jokaisellahan on oikeus päätellä asiat vapaasti kenenkään painostamatta.

        Koska Kuisman kirjoitus ei anna kuvaa selvästi virheellisestä tulkinnasta, niin tarkistan oman
        kantani siten, että kirjoituksen voi ymmärtää oikean suuntaisena 'kynnyksen korottamisena'.

        Henkilökohtainen uskonratkaisu ei ole uudestisyntymiseen johtava, jos ihminen vain päättää
        ryhtyä "paremmaksi ihmiseksi". Uudestisyntymisessä punnitaan se, olemmeko me valmiit
        luopumaan kaikesta omastamme seurataksemme Jeesusta joka päivä oman ristimme ottaen.

        .

        "Luin EK-kirjoituksen uudestaan Semper.FidelisKäyttäjän viestit28.11.2010 11:04 "

        Samaa mieltä kanssasi.

        Siunausta.
        t:Jh.


    • teapot

      Muutama raamatunkohta lisäykseksi jo esittämiini.

      * teapot:
      Uudestisyntyminen on Pyhän Hengen saaminen LAPSEUDEN HENGEKSI.
      Tämä tapahtuu ihmisen ottaessa Jeesuksen vastaan sydämeensä. Hän saa syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, vaikka kukaan ihminen ei olisi tätä anteeksiantamusta hänelle julistamassa, se on Jumalan armo Kristuksessa, ja samalla hetkellä Pyhä Henki tulee lapseuden Hengeksi häneen.

      Ihminen ei voi olla pelastettu ja matkalla taivaaseen jos ei ole saanut syntejään anteeksi ja jos häneltä puuttuu yhteys Jumalaan. Uudestisyntymisessä Pyhä Henki tuo ihmiseen hengellisen elämän, joka häneltä on puuttunut, liittäen hänet Jumalaan. Vasta tämä yhteys mahdollistaa elävän, toimivan suhteen Jumalan ja muiden uskovien kanssa.

      On siis syytä korostaa että Pyhän Hengen osallisuus tapahtuu ja toteutuu aina ainoastaan Jeesuksen veressä olevan anteeksiantamuksen kautta ja pysyy yllä vain anteeksiantamuksen kautta. Pelastus on kauttaaltaan armoa, se on Jumalan teko niissä jotka suostuvat näkemään totuuden itsessään, että tarvitsevat Jumalan apua itsensä ulkopuolelta, ja ottavat vastaan Jumalan valmistaman pelastuksen eli Jeesuksen Kristuksen, jonka myötä Jumalan elämä tulee heidän ulkopuoleltaan sisällisesti heihin, niin että he nyt ovat Jumalan lapsia.

      Raamatunkohtia uudestisyntymisestä ja sen suhteesta pyhitykseen, hengelliseen kasvuun ja kokonaisvaltaiseen elämän uudistumiseen, mm.
      Hebrealaiskirje luku 10.
      1.Piet.1:14-23 (erityisesti jakeet 22-23).
      Evankeliumi Johanneksen mukaan luku 1 (erityisesti mm. jae 3:16).
      Efesolaiskirje luku 1 (erityisesti jakeet 15-21).
      Apostolien teot 16:31.
      Room.10:9.

      - - -

      * Tänäänkin (jos olen käsittänyt väärin, voi korjata):
      Uudestisyntyminen on pitkä ja työläs prosessi, jossa ihminen kieltää lihantahtoaan, ristin kautta kuolee pois omista haluistaan. Kun hän tässä prosessissa on päässyt täydelliseen itselleenkuolemiseen niin, että on kokonaan kieltänyt lihallisen tahtonsa, ja on täyttänyt lain (?) niin ettei enää missään kohdin riko Jumalaa vastaan ja kykenee kompastumatta rakastamaan lähimmäistään kuin itseään, hänen voidaan katsoa uudestisyntyneen.

      Uudestisyntyminen on siis kasvua pyhityksessä ja Jeesuksen tuntemisessa. Pyhä Henki kasvattaa Kristuksen kaltaisuuteen ja kun ihminen Pyhän Hengen opettamana ja kasvattamana pyhityksessä edistyen on kasvanut eli saavuttanut riittävän pyhyyden asteen, eli tullut Kristuksen kyllästämäksi ja läpäisemäksi, jokaisella elämänsä osa-alueella täyteen Hänen vaikutustaan ja hallintavaltaansa, on hän uudestisyntynyt.

      Uudestisyntyminen on pyhitysprosessi. Ihmisen voidaan katsoa olevan uudestisyntynyt VASTA SITTEN kun prosessi on saavuttanut päätepisteen tai jonkin määrätyn vaiheen, jolloin hänestä on tullut täysin tai riittävissä määrin Kristuksen hallitsema.

      Raamatunkohdat: ? ? ?

      - - -

      Teapotin ja Tänäänkin:n näkemysten ratkaiseva ero:

      Väitän että ensin on syntyminen, siitä alkaa hengellinen kasvu kristittynä, uudestisyntyneenä. Kasvun seurauksena kristityssä tulee paremmin näkyviin jumalallinen luonto, hän tulee enemmän Hänen läpäisemäkseen ja alkaa osoittaa elämässään Kristuksen herrautta, mutta tämä luonto ja herraus on hänen sisimpäänsä, henkeensä asetettu jo uudestisyntymässä. Uudestisyntymän perusteella ihminen on pyhä, hän on Herralle pyhitetty. Kuitenkin hän on vajavainen ja monessa kohtaa erehtyvä. Pyhityksessä tulee sitten kasvaa niin että yhteytemme Jumalaan ja Hänen pyhyytensä tulee elämässä ilmi muuttuneina asenteina. Ainoastaan uudestisyntymän pohjalta ihminen voi kasvaa pyhityksessä, joka siis on juurtumista hänen jo saamaansa pyhyyteen ja elämän osallisuuteen Kristuksessa, se on kasvua armon tuntemisessa ja näin hän alkaa ilmaista Kristuksen hyvyyttä elämässään. Ihminen ei voi ilmaista yhä enenevissä määrin sellaista, mistä hän ei vielä ole tullut osalliseksi.

      Tänäänkin:n näkemys on päinvastainen. Ihminen ensin kasvaa, pyhittyy (kuinka hän voi pyhittyä, ellei sisimmässä ole Pyhää Henkeä, joka pyhittää?) ja siten tulee kasvun, pyhityksen seurauksena uudestisyntyneeksi.

      • Tänäänkin

        kyllä mitä yrität sanoa, enkä ala tästä väittelemään. Jumalan Sana ja Pyhä Henki kirkastavat aivan varmasti, että ensin on lihallisuuden hylkääminen Jumalan Sanan tieltä ja sen jälkeen on portista sisään pääsy ja niin ahtaasta portista, että siitä ei pääse sisään muuten, kuin niin, että uskoo Jeesukseen ja Itse Jeesus avaa portin. Risti on portin ulkopuolella, ei sisällä. Oletko lukenut sen Raamatusta?


    • teapot

      edelliseen viestiini (Raamatunkohtia greeeeen:lle ja Tänäänkin:lle. teapot 23.11.2010 10:30) lisään

      1.) Uudestisyntymistä edeltää prosessi jonka voidaan katsoa alkaneen ihmisen syntyessä, tietyssä mielessä jo ennen hänen syntymäänsä, koska Jumalalla on tahto että jokainen pelastuisi. Jumala puhuttelee ihmisen omaatuntoa herätellen hänessä syntisyyden tiedostamista ja kaipausta Jumalan yhteyteen, vaikka hän vierastaisikin termejä ja käsitteitä kuten "syntisyys" ja "Jumala" eikä vielä osaa yhdistää niitä itsessään tapahtuvaan kaipauksen heräämiseen. Ajanjaksoja jolloin ihminen erityisesti on Jumalan kutsun alla ja Pyhä Henki erityisesti tekee työtä, että hän ymmärtäisi nöyrtyä ottamaan Jeesuksen vastaan ja voisi kokea pelastuksen, voidaan sanoa herätyksen tilassa olemiseksi. Silloin ihminen on herkistynyt hengellisille asioille ja tietää että hänen tulisi ottaa vakavasti sisimmässään oleva kutsu, pohtia asioita rehellisesti pyrkien löytämään totuus ja tekemään sen mukaiset ratkaisut. Jos ihminen ottaa prosessin vakavasti ja suostuu siihen, silloin Jumala johdattaa hänet hetkeen jossa hän ymmärtää tehdä ratkaisun Jeesuksen puoleen, ja näin kokee uudestisyntymisen.

      2.) Kaikki eivät osaa sanoa uudestisyntymisensä hetkeä tarkasti. Näin on etenkin niiden kohdalla jotka jo lapsina ovat oppineet uskomaan ja turvaamaan Jeesukseen. On toki kertomuksia että ihminen tietää esim. viisivuotiaana rukoilleensa Jeesusta sydämeensä ja kokeneensa pelastuksen, mutta kaikkien kohdalla tällaista erityistä hetkeä ei ole osoitettavissa. Tärkeintä onkin että ihminen tänään luottaa Jeesukseen, tietää että on antanut elämänsä Hänelle. Jos asiassa on epäselvyyttä on hyvä että henkilö, jolta erityinen pelastushetki puuttuu, nyt rukouksessa pyytää Jeesusta sydämensä Herraksi ja luovuttautuu hänelle. Näin hän saa omien epäilystensä ja vihollisen syytösten edessä vakuuttua että on tullut Jumalan omaksi ja turvata Jeesuksen lupaukseen: joka minun luokseni tulee, sitä minä en heitä ulos.

      3.) Pelastus eli Pyhän Hengen saaminen lapseuden hengeksi ei ole sama asia kuin Pyhän Hengen kaste ja/tai Pyhällä Hengellä täyttyminen. Tätä myöhemmin saatavaa erityistä henkikokemusta eli armokokemusta, jonka yhteydessä saadaan armolahjoja, pidettiin alkuseurakunnassa niin tärkeänä, että siitä saatettiin käyttää nimitystä "Pyhän Hengen saaminen". Pyhän Hengen kasteen yhteydessä (ja/tai täyttyessään Hengellä) ihminen saa Jumalan Hengen erityiseksi voiteluksi. Tämä ei ole sama asia kuin pyhitys mutta olennainen osa sitä. Pyhällä Hengellä täyttymisen yhteydessä moni uskova kokee hengellisen elämän uudistumisen, ja Kristuksen tunteminen saa aivan uuden konkreettisen ulottuvuuden, heidän sisimpänsä täyttyy ennenkokemattomalla ilolla ja rakkaudella Jumalaan. Siksi jotkut ovat sekoittaneet Hengellä täyttymisen ja uudestisyntymisen ajatellen että vasta Hengellä täyttyessään syntyivät uudesti. Toki ihminen voi täyttyä Hengellä jo uskoontullessaan, mutta siltikään ei ole kyse samasta asiasta. Pyhän Hengen saaminen lapseuden Henkenä uudestisyntymisessä ja Pyhän Hengen täyteyden saaminen erityisenä armokokemuksena eivät ole sama asia.

      Mitä on uudestisyntyminen.
      SE ON JUMALAN LAPSEKSI TULEMINEN JEESUKSEN VASTAANOTTAMISEN KAUTTA.
      Millainen on uudestisyntynyt ihminen.
      IHMINEN, JOHON PYHÄ HENKI ON TULLUT LIITTÄEN HÄNET JUMALAAN. VAJAVAINEN, EREHTYVÄINEN IHMINEN JOKA EI EDES YRITÄ LUOTTAA ITSEENSÄ JA OMAAN TÄYDELLISTYMISEENSÄ, VAAN JEESUKSEEN JA HÄNESSÄ OLEVAAN ARMOON. HÄN ON ITSESSÄÄN KÖYHÄ, KUTEN OKSA ON KÖYHÄ ITSESSÄÄN, MUTTA KRISTUKSESSA ÄÄRETTÖMÄN RIKAS: AMMENTAEN PUUN OSALLISUUDESTA, YHTEYDESTÄÄN RUNKOON JA NÄIN TUOTTAEN HEDELMÄÄ (Joh.15:5) HÄN ON HENGELLISESTI KASVAVA.
      Mitä Raamattu sanoo uudestisyntymisestä (suoria lainauksia):
      PYYDÄN SINUA LUKEMAAN EDELLISESSÄ VIESTISSÄNI OLEVAT VIITTAUKSET RAAMATUNKOHTIIN.

      Moiks :)

    • greeeeen

      >>Totuuteen pääseminen tarkoittaa hengellisessä mielessä sitä, että tulemme Kristukseen.

      Sen takia Paavali kirjoittaa filippiläisille: "Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi
      tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä
      Hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin
      omakseni Kristuksen ja minun HAVAITTAISIIN OLEVAN Hänessä"

      Kun meidän havaitaan olevan Hänessä, silloin olemme Totuudessa. Silloin meille ei
      myöskään ole enää mitään kadotustuomiota, kuten Paavali kirjoittaa Room. 8:1.

      Meidän vanhan ihmisemme turmeltuneen lihan heikkouden kautta sielunvihollinen
      vielä yrittää erottaa meitä pois Kristuksesta niin, että meissä ei havaita täydellistä
      Kristuksen totuuden tuntemista ja Hänessä elämistä arjen koetusten keskellä.

      Mutta kasvu kulkee uskollisella Jeesuksen seuraajalla siihen, että Pyhän Hengen
      johdolla meidän elämämme tulee yhä täydellisemmin kätketyksi Kristuksen kanssa
      Jumalaan, Kol. 3:3. Meidän vanha itsekäs elämämme tulee kuoletetuksi pois.

      • Tänäänkin

        Toivon, että löydät etsimäsi Jumalan Sanan kautta. Ei väittelyt edistä Jumalan valtakunnan löytymistä, vaan totuus edistää sitä. Totuus tulee totuuden tuntevien tuoda esille sopivalla ja sopimattomallakin ajalla, sillä silloin on mahdollista, että ihmiset murehduttavat mielensä Jumalan mielen mukaisesti. Totuuden tuntevien mielenlaatu on armahtava ja laupias. Jumala ei tahdo meiltä yhdeltäkään uhreja, vaan tahtoo, että kasvamme Jumalan mielenlaatuun armahtaviksi ja laupeiksi.

        5. Mooseksen kirja 32
        1 "Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat!
        2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.
        3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.
        4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.


      • greeeeen
        Tänäänkin kirjoitti:

        Toivon, että löydät etsimäsi Jumalan Sanan kautta. Ei väittelyt edistä Jumalan valtakunnan löytymistä, vaan totuus edistää sitä. Totuus tulee totuuden tuntevien tuoda esille sopivalla ja sopimattomallakin ajalla, sillä silloin on mahdollista, että ihmiset murehduttavat mielensä Jumalan mielen mukaisesti. Totuuden tuntevien mielenlaatu on armahtava ja laupias. Jumala ei tahdo meiltä yhdeltäkään uhreja, vaan tahtoo, että kasvamme Jumalan mielenlaatuun armahtaviksi ja laupeiksi.

        5. Mooseksen kirja 32
        1 "Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat!
        2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.
        3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.
        4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.

        Minusta keskusteluun kuuluu myös asiallinen väittely ja sanomansa perusteleminen.

        En minäkään jaksa uskoa, että olisi Raamatun sanan mukaista toimia niin kuin Semper, tuomita ja syytellä.


      • Minusta taas
        greeeeen kirjoitti:

        Minusta keskusteluun kuuluu myös asiallinen väittely ja sanomansa perusteleminen.

        En minäkään jaksa uskoa, että olisi Raamatun sanan mukaista toimia niin kuin Semper, tuomita ja syytellä.

        vaikuttaa siltä, että sinä nimim.green, olet ottanut jostain Semperin kirjoituksesta "nokkiisi" ?

        Mielestäsi keskusteluun kuuluu myös asiallinen väittely..mutta miksi väittelysi kohdistuu Semperiin, vaikka palstalla on muitakin, jotka ovat samaa mieltä kuin hän uskoontulosta ja sen jälkeen alkavasta kasvusta ja pyhittymisestä ja josta nimim. teapot kirjoittaa täysin Raamatun opin mukaisesti, mikä ei näy sinulle kuitenkaan riittävän, vaikka itse niitä kohtia pyysit..?


      • Tänäänkin
        Minusta taas kirjoitti:

        vaikuttaa siltä, että sinä nimim.green, olet ottanut jostain Semperin kirjoituksesta "nokkiisi" ?

        Mielestäsi keskusteluun kuuluu myös asiallinen väittely..mutta miksi väittelysi kohdistuu Semperiin, vaikka palstalla on muitakin, jotka ovat samaa mieltä kuin hän uskoontulosta ja sen jälkeen alkavasta kasvusta ja pyhittymisestä ja josta nimim. teapot kirjoittaa täysin Raamatun opin mukaisesti, mikä ei näy sinulle kuitenkaan riittävän, vaikka itse niitä kohtia pyysit..?

        kysyisinkin sinulta pidätkö uudestisyntyneen ihmisen toimintana sitä, että syytetään ja valehdellaan. Esim. minä olen hänen toimestaan milloin Sanan saattaja, milloin green. En puolusta tällä kysymyksellä greenin toimintaa, hän saa itse kirjoittaa puolestaan.

        Siis, pidätkö sinä uudestisyntyneen ihmisen toimintana tuollaista, jossa syytetään ja valehdellaan ja ollaan tietävinään asioita, joista todellisuudessa ei tiedetä mitään?


      • Tänäänkin
        Tänäänkin kirjoitti:

        kysyisinkin sinulta pidätkö uudestisyntyneen ihmisen toimintana sitä, että syytetään ja valehdellaan. Esim. minä olen hänen toimestaan milloin Sanan saattaja, milloin green. En puolusta tällä kysymyksellä greenin toimintaa, hän saa itse kirjoittaa puolestaan.

        Siis, pidätkö sinä uudestisyntyneen ihmisen toimintana tuollaista, jossa syytetään ja valehdellaan ja ollaan tietävinään asioita, joista todellisuudessa ei tiedetä mitään?

        vuoksi lisään kenen toimesta olen kuka milloinkin ja millainenkin. Olenhan eksyttäjä, Sanan saattaja, green ja en tiedä mitä lie muuta. Ihminen katsoo aina itsensä kautta toisia ja näin Semper.f paljastaa oman sisimpänsä. Hän syyttää, luulottelee ja valehtelee.


      • Tänäänkin kirjoitti:

        vuoksi lisään kenen toimesta olen kuka milloinkin ja millainenkin. Olenhan eksyttäjä, Sanan saattaja, green ja en tiedä mitä lie muuta. Ihminen katsoo aina itsensä kautta toisia ja näin Semper.f paljastaa oman sisimpänsä. Hän syyttää, luulottelee ja valehtelee.

        Ota nyt se herne pois nenistäsi. Jos se pahasti pääsee turpoamaan, niin kohta ei henki enää kulje. :))


      • greeeeen
        Tänäänkin kirjoitti:

        vuoksi lisään kenen toimesta olen kuka milloinkin ja millainenkin. Olenhan eksyttäjä, Sanan saattaja, green ja en tiedä mitä lie muuta. Ihminen katsoo aina itsensä kautta toisia ja näin Semper.f paljastaa oman sisimpänsä. Hän syyttää, luulottelee ja valehtelee.

        Semper siis syyttää sinua yhdeksi jos toiseksikin. Taitaapa olla niin, että hän syyttää sinua siitä, mitä itse tekee. Hänhän paljasti vahingossa itsensä viittaamalla vanhempiin väitteisiinsä, jotka on esittänyt minusta KÄYTTÄEN ERI NIMIMERKKIÄ!


      • greeeeen
        Jonah kirjoitti:

        Ota nyt se herne pois nenistäsi. Jos se pahasti pääsee turpoamaan, niin kohta ei henki enää kulje. :))

        Tämä oli siis 'asiallisen', uskovaisen, yli kuusikymppisen miehen vastaus toisen kirjoittajan asiaan vastaavaan viestiin..?

        Sinulla taitaa olla jotakin niin nenässäsi kuin silmässäsikin. Se silmässä oleva estää näkemästä jotakin hyvin tärkeää...


      • Tänäänkin
        Jonah kirjoitti:

        Ota nyt se herne pois nenistäsi. Jos se pahasti pääsee turpoamaan, niin kohta ei henki enää kulje. :))

        Nyt puhumme uudestisyntyneen ihmisen mielenlaadusta ja halusin kysyä sinultakin, että onko uudestisyntyneen tekoja vihata lähimmäisiä, syyttää heitä, valehdella heistä ja luulotella mitä sattuu.

        Kysyn myöskin sinulta, että miksi vihaat minua. Mitä olen pahaa olen tehntyt sinulle. Vihasi tuli minulle selväksi jo viime keväänä, vaikka minä olen vain Rauhan Ruhtinaan asialla täällä. Eikö vihasi olekkin noloa ja etkö sinä sillä tavalla häpäise Rauhan Ruhtinasta, joka tosin ei ole sinun häpäistävissäsi. Miksi et rakasta lähimmäisiä?

        Miksi et tahdo ahtaasta portista sisään? Miksi et tavoittele sisään pääsemistä sen lain mukaan, jonka Jeesus on antanut ahtaan portin sanomassaan?

        Odotan vastauksiasi.


      • Tänäänkin
        greeeeen kirjoitti:

        Semper siis syyttää sinua yhdeksi jos toiseksikin. Taitaapa olla niin, että hän syyttää sinua siitä, mitä itse tekee. Hänhän paljasti vahingossa itsensä viittaamalla vanhempiin väitteisiinsä, jotka on esittänyt minusta KÄYTTÄEN ERI NIMIMERKKIÄ!

        täällä ja siksi en ehdi seurata kaikkia kirjoituksia, mutta en ihmettele ollenkaan, jos rekistöröitynyt ihminen tuleekin yllättäen aivan muuna esiintyen. Olen kokenut sen itse. Itse olen kirjoittanut paljon ilman nimimerkkiä, mutta en enää viimeaikoina, enkä koskaan sen takia, että olisin halunnut hyökätä syyttämään ja soimaamaan, vaan sen takia, että ensi hetkestä asti jouduin niin hirveän haukkumisen kohteeksi, että sitä ei tee kukaan, joka ei ole syntynyt hyvin pahasta hengestä. Uskosta osattomat ovat yleensä sivistyneitä ihmisiä, eivätkä käy toisten silmille, mutta nuo, jotka sanovat olevansa uskossa ja ovat uponneet pahuuteensa, eivät muistutakkaan kumpaakaan joukko, eivät uskovaisia, eivätkä uskosta osattomia. Jokainen voi itse mietti mitä joukkoa he ovat.


      • Vastaan tuohon
        Tänäänkin kirjoitti:

        kysyisinkin sinulta pidätkö uudestisyntyneen ihmisen toimintana sitä, että syytetään ja valehdellaan. Esim. minä olen hänen toimestaan milloin Sanan saattaja, milloin green. En puolusta tällä kysymyksellä greenin toimintaa, hän saa itse kirjoittaa puolestaan.

        Siis, pidätkö sinä uudestisyntyneen ihmisen toimintana tuollaista, jossa syytetään ja valehdellaan ja ollaan tietävinään asioita, joista todellisuudessa ei tiedetä mitään?

        että yhtäkkiseltään minäkin luulin samoin, kuin Semper, että olette yksi ja sama, koska teidän
        kirjoituksenne oli niin täysin toisianne puoltavaa ja samanlaista..mutta tietenkin epäilyksensä olisi voinut osoittaa toisinkin, vaikka kysymällä, mutta uskottavuus olisi sittenkin ollut epävarmaa, kun nimimerkit on rekisteröimättömiä ja senvuoksi palstalla on vaikea erottaa kuka kukin on. En pidä
        Semperin epäilystä kuitenkaan syyttämisenä ja valehtelemisena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5106
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      35
      3026
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2995
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2916
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1698
    Aihe