Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

436

Kommenttia

6591

1. Hiljaista on - vai onko?

Kotimaan politiikassa on varsin hiljaista. Merkittävin poliittinen tapahtuma taitaa olla Keskustan Annika Saarikon esity
    Suomen Keskusta
    34
    234
  2. Vapputervehdys!

Runsaat 20 vuotta olen täällä viestitellyt, mutta viime aikoina enää varsin vähän, kun korkean ikäni – 89 v 10 kk - muka
    Suomen Keskusta
    18
    233
  3. Toivotus ja toivomus

Ensiksi toivotus: Toivotan kaikille tämän lukeville Oikein Hyvää viikonloppua! Sitten toivomus: Älkää Te minuun myöntei
    Suomen Keskusta
    13
    232
  4. Koivisto vs. Kekkonen

Tv 1:ltä on tullut ja tulee edelleen Jari Tervon laatima mielenkiintoinen 8-osainen sarja Koivisto. Kaksi osaa siitä on
    Suomen Keskusta
    185
    232
  5. Elääkö Suomi metsistään?

Täällä on väitetty metsiemme olevan taloutemme tärkein tukiranka. Niin on joskus ollutkin, mutta ei ole enää. Puuhun per
    Puolueet
    84
    227
  6. Kyllä nyt jännittää!

Lupasin jättää lopullisesti tämän palstan, jos Trump voittaa ensi yönä Suomen aikaa päättyvät USA:n presidentinvaalit. K
    Suomen Keskusta
    69
    226
  7. Kepu on suuri paradoksi

Eilisessä avauksessani (Puoluekannatukset normalisoituvat) ihmettelin, ettei kepun kannatus ole vielä pudonnut, vaikka p
    Suomen Keskusta
    48
    222
  8. Taas saan kehua kepupoliitikkoa!

Mielenkiintoista on tapahtunut niinä muutamina päivinä, joina en palstalla käynyt. On noita asioita näköjään jo täällä k
    Suomen Keskusta
    42
    221
  9. Keskusta ylivoimainen kuntavaaleissa

Keskusta tulee saamaan kuntavaaleissa valtuutettuja paljon enemmän kuin mikään muu puolue. Keskustan suuruuden voima on
    Suomen Keskusta
    15
    221
  10. Taas päästään pääsiäiseen

Minäkin vielä tämän kerran. Tuskinpa enää seuraavaan, sillä korkean ikäni mukaisessa kunnossa olen. Nyt kuitenkin pääsiä
    Suomen Keskusta
    13
    219
  11. Tästä ei voida syyttää keskustaa

Täällä monet laittavat keskustan syyksi myös paljon sellaista huonoa, joka ei sen syytä ole. Ehkä joskus vuosien aikana
    Suomen Keskusta
    11
    219
  12. Miten tähän on tultu - miten tästä pois?

Tämän aamuisessa Hesarissa on viiden sivun juttu otsikolla Tyhjien talojen maa. Otsikon alla todetaan: Suomessa on kahde
    Suomen Keskusta
    94
    211
  13. Paavo parka, kovan onnen lapsi..

..runoili Runeberg Saarijärven Paavosta, ja samoin voitaisiin kai runoilla myös nyt Väyrysen Paavosta, joka ei ole mukan
    Suomen Keskusta
    19
    206
  14. SOTE:sta on hyötyä

Olen ollut sitä mieltä, että keskustajohtoisen hallituksemme toisesta kärkihankkeesta, Sotesta, ei olisi mitään hyötyä.
    Suomen Keskusta
    15
    205
  15. Palveluillako Suoni nousuun?

Eilen illalla A-studiossa (oliko myös iltauutisissa) kerrottiin, että palveluiden vienti on pian merkittävin vientituott
    Suomen Keskusta
    21
    201
  16. Oikein hyviä uutisia!

Kiva oli palata reissusta kotimaahan, kun hyvät uutiset täällä odottivat! Tarkoitan uutisia puoluekannatuksia mittaavast
    Suomen Keskusta
    69
    200
  17. Viikonlopun antia

Keskustalta tai politiikasta yleisemminkään viikonloppuna ei juuri antia annettu. Urheilusta tuli paljonkin. Puhunpa nyt
    Suomen Keskusta
    11
    198
  18. Vaalit olivat Keskustan riemujuhlaa

Edellisessä avauksessani ennustin: ”Keskustahan tulee olemaan kunnallisvaalien ylivoimainen voittaja. Vaikka puolue ei s
    Suomen Keskusta
    11
    198
  19. Ymmärrän Paavo Väyrystä

Minua ei pidettäne Väyrysen ihailijana, mutta puhun totta otsikossani. Tämän luettuanne ymmärrätte tarkoittamani. Väyry
    Suomen Keskusta
    61
    195
  20. Huojennan minusta saamaanne päänvaivaanne

Kylläpä minä näyn olleen kauhea päänvaiva täällä eräille, vaikka taas olin toista päivää palstaa avaamatta! Vai siksikö
    Suomen Keskusta
    9
    192