Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

436

Kommenttia

6590

1. Hallitus rikkoi ennätyksen

Sanna Marinin hallitus on noussut suosituimmaksi aikana, jona Kantar TNS on kyselyjä tehnyt, eli vuodesta 1991 alkaen.
    Suomen Keskusta
    101
    84
  2. Jäähyväissanoiksi hallitukselle minäkin

Olin jo päivällä kirjoittamassa omaa avaustani tuosta hallituksen yllätyserosta, mutta väki kävi täällä silloin niin kuu
    Suomen Keskusta
    67
    84
  3. Onko Suomella ollut hyvä herraonni?

Joskus kuulee sanottavan, että Suomella on ollut hyvä herraonni. Väitteelle on esitetty myös todisteita, joissa ne ”hyvä
    Suomen Keskusta
    24
    83
  4. Katristako Keskustan puheenjohtaja?

Katri Kulmuni on siis ilmoittautunut kisaamaan kepun puheenjohtajuudesta. Jo vanha uutinen, josta te täällä lienette jo
    Suomen Keskusta
    68
    80
  5. Me ylläpidämme demokratiaa

”Demokratia on systeemi, joka takaa sen ettei meitä hallita paremmin kuin ansaitsemme”, totesi George Bernard Shaw. Oike
    Suomen Keskusta
    13
    79
  6. Onko Nato ainoa turvamme?

”Onko EU ollut siunauksemme”, kysyin edellisellä avauksellani viime perjantaina. Nyt minun täytyi kysyä noin. Tähän sain
    Puolueet
    46
    78
  7. Vapputervehdys!

En ole muutamiin päiviin täällä käynyt. Näkyyhän täällä olevan muutama asiallinenkin avaus, jopa sarkastisesti hauska, k
    Suomen Keskusta
    69
    77
  8. Mitä Keskusta on oikeasti?

Nettiä selaillessani osui silmiini todella mielenkiintoista - ja yllättävääkin! Jo edellisellä hallituskaudella v. 2018
    Suomen Keskusta
    48
    75
  9. Tässähän olen, kaivattunne

Vielä täytyi tulla täällä pistäytymään. En tule tänne minua varmaan noilla älyttömyyksillään tänne vedättämään pyrkivien
    Suomen Keskusta
    32
    75
  10. Meneekö Sanna Sipilän ansaan?

Olen täällä useammankin kerran kehunut pääministeriämme. Sanna on kehunsa ansainnut varmalla esiintymisellään, myös päät
    Suomen Keskusta
    65
    74
  11. Juhannusrauhaa - tai -riehaa!

Kotimaan politiikassa on nyt rauhallista, suorastaan hiljaista. Wille Rydman siihen on antanut vähän eloa - tosin sellai
    Suomen Keskusta
    25
    74
  12. Keskustan puoluekokouksen lähestyessä

Puoluekokous on vajaan viikon kuluttua, 4.-5.9. Kokouksen tärkein tapahtuma on puolueen puheenjohtajavaali. Tällainen ei
    Suomen Keskusta
    123
    73
  13. Päivänpolitiikasta - ja vähän muustakin

Kapi tässä. En ole aikoihin palstalla käynyt, joten on jo aika tulla pistäytymään. Teen pienen katsauksen viimekäyntini
    Suomen Keskusta
    55
    72
  14. Puolueiden kannatuksen murroksesta

Puolueittemme kannatus on ollut melkoisessa murroksessa tällä vuosisadalla. Tässä netistä poimimiani tietoja viiden nyt
    Puolueet
    64
    71
  15. Hyvää Uutta Vuotta!

Jo aamupäivällä jätin uudenvuoden toivotukseni Mielipidepankille, Pystyyn_kuolleelle, aito-arskalle ja parille muullekin
    Suomen Keskusta
    11
    71
  16. Puoluekenttämme murroksessa

Suomessa koko valtiollisen olemassaolomme ajan kaksi puoluetta on pysynyt muita puolueita varmimmin poliittisessa johdos
    Suomen Keskusta
    88
    71
  17. Suomi kokoaan suurempi EU:ssa. Entä olympialaisissa?

Edellisessä viestissäni kuukauden alussa sanoin, että en tule tänne lähiaikoina, jollei politiikassa, maassa tai maailma
    Suomen Keskusta
    33
    69
  18. Omavaraisuutta vai huoltovarmuutta?

Nyt esille tuomani näkemys on varmaan kapinallinen ainakin niiden kepulaisten mielestä, jotka ovat täällä pitäneet tärke
    Suomen Keskusta
    22
    69
  19. Varmin tapa välttää vahinkoja

Ei ole kapinallinen näkemys, vaan vanha väite, että jos ei mitään tee, ei tule vahinkojakaan. Oikeaksi väite osoittautuu
    Suomen Keskusta
    49
    69
  20. Puoluekannatukset normalisoituvat

Yle:n uusi gallup osoittaa puolueiden kannatuksen taas normalisoituvan. Jälleen meillä on kolme suurta puoluetta (kepu,
    Suomen Keskusta
    53
    68