Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Kepupääministerien osaamisesta

Tällä pikkuvideolla sanoo Jäätteenmäki kuuluisat sanansa ”puhun niin totta kuin osaan” ja Sipilä ”olen yrittänyt toimia
    Suomen Keskusta
    22
    245
  2. Suomen politiikkao tylsää?

Kaikkea muuta! Hauskaa se on ollut varsinkin viime aikoina. Viime aikoina ei ole siitäkään hauskuutta puuttunut. Kepuhan
    Suomen Keskusta
    15
    244
  3. Hyvää itsenäisyyspäivää!

Taannoin palstan jättäessäni sanoin tulevani taas käymään, kun sille aihetta on. Nyt on, huominen itsenäisyyspäivä. Isän
    Puolueet
    91
    243
  4. Kertomus Vietnamin kiertomatkalta

Tein 16 vrk kestäneen Vietnamin kiertomatkan. Matkani oli ensimmäinen kyseiseen maahan. Vietnam on nyt 51. maa, jossa ol
    Vietnam
    10
    243
  5. Politiikassa on nyt hiljaisempaa

En ole viime aikoina politiikkaa paljon seurannutkaan, mutta eipä siinä ole tainnut tapahtua mitään kovin merkittävää. J
    Suomen Keskusta
    11
    241
  6. Kapi lopettaa esiintymisensä täällä

Olen saanut täällä eräiltä suurempaa huomiota kuin puolue, jolle palsta on nimetty, joten on varmaan paikallaan ilmoitta
    Suomen Keskusta
    75
    240
  7. Miksi pääkaupunkiseutu vetää ihmisiä?

Mielipidepankki teki muutama päivä sitten tänne ansiokkaan avauksen otsikolla ”Vuosikymmenten tärkein juttu”. Siinä hän
    Suomen Keskusta
    21
    239
  8. Pettikö keskusta äänestäjänsä?

Tätä mieltä näkyy olevan ainakin persujen Halla-aho. Aamuisessa Hesarissa hänen sanomisistaan on juttu otsikolla ”Keskus
    Suomen Keskusta
    104
    237
  9. Keskustan nousukiito päättyi

Noin otsikoi HS 3.sivun intronsa, jolla viittaa 6.sivulla alkavaan pitkään juttuunsa, joka sitten on otsikoitu; Keskusta
    Suomen Keskusta
    89
    234
  10. Loppuuko maatalous Suomesta?

Pakko, jukolauta, on syödä sanansa ja tulla käymään vielä tänään. Katsoin A-studion, jossa oli haastateltavina erittäin
    Suomen Keskusta
    10
    231
  11. Juhlavaa Juhannusta!

Futiksesta olen viimeaikoina puhunut niin, että se näkyy jo ärsyttäneen niitä, joilla on ollut mielenkiintoisemmat puhee
    Suomen Keskusta
    26
    231
  12. Kaikkein kiinnostavimmasta aiheesta

Pitkän poissaoloni jälkeen laitoin päätösviestin futiksen EM-kisoja koskeneelle avaukselleni (On tämä niin rankkaa) ja t
    Suomen Keskusta
    18
    223
  13. Mitä pieni Suomi edellä - sitä suuri USA perässä!

USA saa historiansa ensimmäisen naispresidentin kun Hillary Clinton voittaa vaalit. Suomi sai naispresidentin jo v. 2000
    Suomen Keskusta
    73
    221
  14. Pitäisikö Suomenkin siirtyä kaksipuoluejärjestelmään?

Tämä tuli nyt mieleeni Yhdysvaltain presidenttivaalien lähestyessä. Vaikka siellä on ollut vuodesta 1853 alkaen käytännö
    Suomen Keskusta
    75
    221
  15. Kepu on suuri paradoksi

Eilisessä avauksessani (Puoluekannatukset normalisoituvat) ihmettelin, ettei kepun kannatus ole vielä pudonnut, vaikka p
    Suomen Keskusta
    48
    218
  16. Kyllä nyt jännittää!

Lupasin jättää lopullisesti tämän palstan, jos Trump voittaa ensi yönä Suomen aikaa päättyvät USA:n presidentinvaalit. K
    Suomen Keskusta
    69
    217
  17. Tästä ei voida syyttää keskustaa

Täällä monet laittavat keskustan syyksi myös paljon sellaista huonoa, joka ei sen syytä ole. Ehkä joskus vuosien aikana
    Suomen Keskusta
    11
    212
  18. Vapputervehdys!

Eilinen avaukseni (Juhlavaa veteraanipäivää!) näkyy olleen varsin kiinnostava, kun lähes 200 on käynyt sen lukemassa ja
    Suomen Keskusta
    8
    211
  19. Elääkö Suomi metsistään?

Täällä on väitetty metsiemme olevan taloutemme tärkein tukiranka. Niin on joskus ollutkin, mutta ei ole enää. Puuhun per
    Puolueet
    84
    209
  20. Toivon ymmärrystä ylläpidolta

…sillä minun täytyy nyt puhua aiheesta, joka ei liity Suomen Keskustaan, jolle palsta on nimetty. Näin täytyy tehdä siks
    Suomen Keskusta
    42
    207