Miksi kotitaloudet ovat ottaneet velkaa niin paljon?

10+9

Ylen uutisissa tänään kerrottin, että JOPA 25% KOTITALOUKSISTA ON VAIKEUKSISSA VELKOJENSA KANSSA, jos yleinen taloustilanne tästä heikkenee.

Korkojen nousun kiivaudesta riippuen osa noista ajautuu maksukyvyttömyyteen. Pankeilta jää lainarahat saamatta takaisin. Avuksi maksamiseen aletaan huutamaan solidaarisuuden nimissä nekin, jotka ovat eläneet "suu säkkiä myöten". Näinhän se meni kasinovuosien jälkeen Suomessa ja on käynyt Euro-alueellakin.

Muistelen, että joskus oli neuvo, ettei kotitalouden velka saisi ylittää yhden vuoden tuloja. Ei taida olla enää ohjenuorana lainanottajilla? Vaikka pankit antaisivatkin lainaa leväperäisesti, MIKÄ SAA IHMISET OTTAMAAN LIIKAA LAINAA?

En vaan tajua, voitteko kertoa, miksi ihmiset ottavat velkaa niin paljon? Onko teillä itsellänne velkaa yli yhden vuoden nettotulojen?

21

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaus*

      korjaan... luku on 20% ,eli viidennes kotitalouksista

    • lyhyt matikka.

      Tuo on utopia, kaiketi provo. Minkälaisen asunnon pystyisi ostamaan yhden vuoden nettotuloilla. Tavis ei minkäänlaista,

      • markkinoiden orjat?

        Hmm.. tarkoitatko, että asuntoja myydään vain lainarahaa vastaan? vai mikä tuossa oli pointti?

        Voin olla väärässä, mutta säästämisen perusidea (1 1=2) lienee pätevä lauseke lyhyessäkin matikassa.

        Ehkä tuo tosiaan kuvastaa tilannetta hyvin: raha ymmärretään automaattisesti pelkäksi lainarahaksi.

        o tempore, o mores!


    • 7+3

      2 aikuista, kummallakin palkka 2500, 5000x12 = 60 000. Saat varmaan helvetin upean omakotitalon tuolla rahalla varsinkin jos joudut ostaan tontin

    • yrittäjä.

      Lestaadiolaiset maksavat nuo lapsilisillä. 15-lasta, sillä nettoaa hyvin.

    • syyllinen löytyi

      Kaikki tänne nyt ja heti kultuuri? Se Jenkki-indoktrinaatio ympärillämme!

    • Totuus:

      Suomalaisen miehen jonka sosialismi ja feminismi ovat tunkeneet suohon on pakko yrittää esittää vahvaa elättäjää ja rahamiestä. Sitten kun se ei toimi niin tässä ollaan.

      Sosiaaliturva ja femakot ajavat miehet nurkkaan ja nurkan taakse.

    • en tarvi hautapaikka

      Eikös se elloskin kauppaa vieläkin lainaa jokaisen mainoslehden välissä. Nordea pankki on agressiivisesti tuputtanut lainojaan sisään jokaisesta postiluukusta, on saastteeksi asti kaikenlaisia holidey clup mainoksia. Moraalitonta ja vastuutonta markkinointia.
      En ole huolinut noista mitään koskaan ja olen varoittanut kaikkia läheisiänikin. Onneksi, sillä ei meillä velkaa ole, ei kyllä omaisuuksiakaan ryöstettäväksi.
      Revi siitä markkinatalous. Suuttumaan, et sä mua saa, muuttumaan et milloinkaan.

      • mäkätimää

        mikään pakko ole joka mainoksen mukaan toimia, ette kai mitään lainoja ota jos joku sattuu mainostamaan... oma syy on ylivelkaantuminen, järki puuttuu jos vielä mainosten mukaan lainoja ottaa...


    • lipuvisa

      Sinulla ilmeisesti on rahaa. Nykyään eläminen ja asuminen on niin kallista että eletään kädestä suuhun, luuletko että jää jotain säästöön. Kaikki maksaa aivan helkutisti palkkoihin nähden jos jotain teet tai hankit aina on mentävä tapaamaan pankinjohtajaa näinhän tämä systeemi on suunniteltu. Ei täällä kukaan rehellisellä työn teolla pärjää. Paskalaki siinä taas uusi konsti jolla saadaan ihmiset menemään pankinjohtajan luo kerjäämään rahaa,ei minulla ainakaan ole yhtääkkiä 5000-8000 tonnia uhrata uusiin lain edellyttämiin viemäri juttuihin, eikä kyllä kiinnosttakaan ,viekööt linnaan prrk.

    • se on hyvä

      Luuserit, jotka yrittävät hetken brassailla kavereilleen ja naapureilleen, ottaa liikaa lainaa. Yleensä aina nämä pellet myös joutuvat kuseen.

      • pikavippitappitippi

        "Yleensä aina nämä pellet myös joutuvat kuseen."

        Kun se oiskin niin, että lilluvat siellä sitten yksinään, mutta ei... kaadetaan pankkeja sillä, että "tulipa nyt eleltyä velaksi ja sori en voi maksaa takas"-asenteella. Sitten onkin maksajana jokainen veronmaksaja.

        Minulla ei ole rahaa, mutta haluan casinolle pelaamaan. Antakaa rahaa lainaksi, saatte ne takas, jos voitan, tai pääsen edes omilleni. Jos velkaannun siellä vielä, kai te nekin hoitelette sitten pois?


    • hätiä mitiä

      velkaa ollut viimeksi 1989 jolloin talo tuli maksetuksi 8 vuodessa, rahaa pankissa 8 kertaa netto vuositulo.Ei hätiä mitiä.

      • kellari täynnä !

        Ja kun sitten menee pakka kunnolla sekaisin, et tee pankkikirjan numeroilla mitään.
        Maajussi täällä viimeksi sätkii, siellä on elintarvikkeet kellarissa. ja klapit metsässä.
        Revi siitä.


    • hätiä mitiä

      niin se menee muiltakin pakka sekaisin, eli mikään ei muutu suhteet yksikköön vain , mutta ihan kaikilla sama muutos,,,, revipä siitä itse... klapeja on ainakin 10 vuodeksi jos ei käy naapuri varkaissa, niinkin on käynyt joku vuosi sitten.....

    • Taas bailataan

      Nyt pitää elää täysillä, huomenna voi olla jo myöhäistä.

    • Putte-Possu.

      Ai että miksi ottaneet. No kun rahaa saa, eikä sitä tarvi maksaa tiukan paikan tullen takaisin, kukkahattutädit kyllä tulevat hätiin.

    • kynitty kansa.

      Miksi kunnat ovat ottaneet liikaa velkaa? entä valtio? järjetön velka paisuu kokoajan.
      Kaikki ovat hölmöyttään antaneet pettää itseään.

      • massimäni

        Kapitalismi kusee meitä kaikkia silmään ja me ollaan jeesjees-miehiä ja -naisia.

        Toiveikkaina ootellaan, että itekkin päästäis hyötyjien kelkkaan, vaikka sitten sillä lottovoitolla. Siks ei passaa alkaa kapinoimaan...

        Kyllä markkinatalous on tosi jees, kun rahat on kenenkään huomaamatta hävinny "kaiken nielevään mustaan aukkoon" ,niin pyydetään vähän lissseee fyhvee kommunistiselta yksipuoluemaalta, joka halveksii demokratiaa ja ihmisoikeuksia. Lainataan sieltä saadut rahat sitten köyhille taas hyvällä korolla ja nauretaan partaamme, kuinka tyhmiä tuo rahvas on...Parhaiten tietenkin huijaaminen onnistuu vetoamalla SOLIDAARISUUTEEN, jota noilla köyhillä kyllä riittää älyn ja kriittisyyden puuttumisesta huolimatta.


    • piloille hemmotellut

      Kakarat tarvii nykyään ensiasunnokseen ison asunnon ja uudesta yhtiösä, mieluiten vastavalmistuneesta. Pari viikkoa yhdessä olleet kapakassa tavanneet parit ostaa rivitalon pätkän taikka sen unelman maalta, jonkun vanhan rempattavan mörskän ihan sokeina hinnasta.

      Tämän päivän muksuilla, jotka ovat kaiken valmiina eteensä saaneet päiväkodista lähtien, ei ole mitään käsitystä rahan arvosta.

      • Asenne on: ei pohdita perusteellisesti, mitä ilman voidaan olla, vaan vaaditaan noin vain lonkalta, mitä pitää saada ja mitä ilman ei voida olla.

        Ihan hyvä pohja on pyrkiä elämään mahdollisimman vaatimattomasti alussa. Se koulii luonnetta ja parisuhdetta: jos ei kestä niukkuutta ilman velkaa niin miten kestää sitten isoa velkaa korkoineen, kun sitä nikertäen pitää maksaa kolmekinkymmentä vuotta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe