Fyysikon matematiikka.

0pi5k3lija

Mitä matematiikkaa fysiikan opiskelija eniten tarvitsee?

12

389

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvaaja nro 1

En kylläkään ole fyysikko, mutta veikkaisin differentiaali- ja integraalilaskentaa, differentiaaliyhtälöitä, lineaarialgebraa sekä numeerisia menetelmiä. Niitä kaikkia tarvitaan luonnontieteissä ja tekniikassa.

Siinä sitä on riittävästi opeteltavaa.

• muistutus vyysikolle

Vektoreita ei pidä unohtaa. Pahimmassa tapauksessa tarvitaan myös tensoreita.

• Kuten edellä,

en ole fyysikko, mutta löytyy alueita, jotka jäisivät kovin "ohuiksi ja honteloiksi" puhtaan matematiikan kurssien perusteella, koska siellä ei juuri perehdytä matematiikan soveltavaan käyttöön erityisesti fysiikan näkökulmasta.
      Tällaisia alueita ovat juuri vektorilaskenta (gradientti, roottori, nabla,..), diff.yhtälöt, usean muuttujan diff.laskenta,...
      Sähköopissa ym.värähtelyjutuissa pelataan myös, (yllätys yllätys) aika paljon myös kompleksiluvuilla....

• Arvaaja nro 1

Olen joskus matemaatikkojen kanssa miettinyt, mikä olisi sellainen matematiikan alue, joka peittäisi kokonaan tekniikan ja fysiikan tarvitseman matematiikan ja jonka sovellutuksia kaikki muu on. Tällaiseksi olisi ehdolla kompleksinen funktionaalianalyysi, ks.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Funktionaalianalyysi

Tosin harva fysiikan tai tekniikan ihminen taitaisi tällä lähestymistavalla juurikaan päästä sovellutuksiin asti, sillä niin paljon tuolle matkalle mahtuu.

• fffffs

Rivifyysikko pärjää kun hallitsee analyysin ja lineaarialgebran (konpleksiluvuilla tietysti)

Mutta tutkija fyysikko voi saada jopa lukuteoriasta hyötyä. Toisaalta miksi fyysikon tulisi hallita kaikki tarvitsemansa matematiikka. Kun fyysikko on muotoillut teoriansa ja kyvyt eivät riitä niin sitten kilautetaan kaverille eli matemaatikolle. Jotkut merkittävät luonnontieteen tutkimusalat ovat vain liian merkittäviä että ne voitaisiin jättää fyysikoiden varaan. Näin totesi Riemann kun tutustui Einsteinin teoriaan.

• yksivaan

Itse fysiikan opiskelijana voin sanoa, ettei ole järkevää opiskella ainakaan mitään eksoottisempaa matematiikkaa "etukäteen". Sillä eri fysiikan sovellukset ovat niin erilaisia, että on parempi oppia matemaattista soveltamista itse kurssin puitteissa, mitä tehdäänkin laskuharjoituksissa.

Tietysti lineaarialgebraa (lähinnä matriisit), integrointia, derivointia, ja differentiaaliyhtälöitä tarvitaan koko ajan, mutta esim. tensoreita ja integraaliyhtälöitä tulee harvemmin eteen, ellei sitten teoreettista fysiikkaa opiskele, eikä myöskään mitään funktionaalianalyysiä. Diskreettiä matematiikkaa (ei kuitenkaan mitään Polyan lauseita, tornipolynomeja tai muuta paskaa), ja todennäköisyyslaskentaa tarvitaan joskus, mutta ei niin paljon.

Kannattaa enemmän opiskella tietotekniikkaa, tai tietojenkäsittelytiedettä, jos fyysikoksi aikoo. Fyysikot kirjoittavat paskaa koodia, ja siitä saa jokainen kärsiä. Itselläni on myös tietotekniikan tutkinto.

• Ammatifyysikko

Riippuu ja roikkuu :-). Mieluiten mahdollisimman paljon.

Ja jos ura fyysikkona tai lähialueella oikein urkenee, niin itse hankittava vielä enemmän. Fyysikkona en kyllä koe yliopiston matemaanopintojani kokonaisuutena ihan optimaalisina, älyllisesti kyllä OK-hommana. Ehkä teknilliset yliopistot olisivat olleet oppiahjona antoisempia soveltavan matematiikan kannalta. Ei tarvitsisi kai niin paljon todistella, enpä tiedä.

Kaipa vähimmäisvaatimus minkäänlaisessa fysiikassa on ainakin diffentiaali- ja differenssiyhtölöiden hallinta. Muu on sitten itsestä ja työtehtävistä kiinni.

• yksivaan

Aika heikot sinun evääsi ovat, ei uskoisi ammattifyysikoksi.
        Differenssiyhtälöitä harvemmin tulee eteen fysiikassa, en muista yhtään sellaista, ne ovat diskreettiä matematiikaa.

Kokeellisessa työssä tilastollisten menetelmien hallinta on myös tärkeää, esim. Gauss/Poisson/binomijakauma, tilastollinen testaus (P-arvot), least-mean squares sovitukset (esim. pienimmän neliösumman menetelmä), testaus tuleeko data jostakin tietystä jakaumasta, Monte-Carlo menetelmät, Bayesiläinen päättely, jne.

• Ammattifyysikko
        yksivaan kirjoitti:

Aika heikot sinun evääsi ovat, ei uskoisi ammattifyysikoksi.
        Differenssiyhtälöitä harvemmin tulee eteen fysiikassa, en muista yhtään sellaista, ne ovat diskreettiä matematiikaa.

Kokeellisessa työssä tilastollisten menetelmien hallinta on myös tärkeää, esim. Gauss/Poisson/binomijakauma, tilastollinen testaus (P-arvot), least-mean squares sovitukset (esim. pienimmän neliösumman menetelmä), testaus tuleeko data jostakin tietystä jakaumasta, Monte-Carlo menetelmät, Bayesiläinen päättely, jne.

No joo, enpä ottaisi ihan noin jyrkkää kantaa. Mainitsemasi asiat ovat tilastotieteen peruskurssin tasoisia, Monte-Carloa ja bayeslaista päätöksetekoa lukuunottamatta.
        Diskreettiin matematiikkaan kyllä törmää, ihan sovellusalasta riippuen: mietipä vaikka atomiydintä radioaktiivisessa prosessissa ...

• fyyzikko

Fysiikan opiskelija tarvitsee vain laskentoa, ei matematiikkaa.

• Onhan

sanontaa "laskentoa, ei matematiikkaa..." jossain käytetty, sopisi kai paremmin peruskoulun ala-asteelle :)
        Kyllä termi matematiikka sopii myös hyväksikäytön yhteyteen (ja kouluunkin), ei pelkästään tiedetutkijoiden teoriakehittelyihin ja todistuksiin. Mutta ei niin väliä kuka mitenkin termejä mieltää, asia on se pääasia....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe