Minut on lapsena sijoitettu sosiaaliviranomaisten toimesta helluntailaiseen sijaisperheeseen, johon ei missään nimessä olisi sanut sijoittaa huostaanotettuja lapsia. Nyt keski-iässä olen masennuksen takia eläkkeellä. Joka ikinen aamu kun saan silmäni auki, tulee mieleen ahdistava lapsuus keskellä lopun odotusta ja kieltoja. KOKO ELÄMÄ JÄI ELÄMÄTTÄ KIPEIDEN HELLUNTALAISTEN TAKIA. MINÄ VIHAAN SITÄ TYPERYKSISTÄ KOOSTUNUTTA MAALAISTA HELLUNTALAISTA SEURAKUNTAA.
Olen niin katkera helluntailaisuudelle.
86
792
Vastaukset
- Ortodoksi2013
Niin, mitä vastaatte helluntailaiset tälle henkilölle? Onko vastaus että "kumpa Jeesus saisi uudistaa"?
* Todennäköisesti provo ! Joku vaan saa tälläkin mollata h-herätystä, ei se sen kummempaa oo ! Tai sitten ei ole koskaan päässyt uudestisyntymään, vaan on itse teeskennellyt olevansa uskossa vanhemmilleen, sensijaan että olisi kertonut itse todelliset ajatuksensa ja tunteensa. Kasteellekin meni vain, koska isä ja äiti käski, oli vain mieliksi, jos on kerran oma tahto, voi sanoa vanhemmilleen valehtelematta kunka asiat on ! Niin nytkin olisi aivan toinen ääni, vois olla onnellisesti uskossa Jeesukseen, ei h-herätykseen !
- KTS (Ei kirj.)
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Todennäköisesti provo ! Joku vaan saa tälläkin mollata h-herätystä, ei se sen kummempaa oo ! Tai sitten ei ole koskaan päässyt uudestisyntymään, vaan on itse teeskennellyt olevansa uskossa vanhemmilleen, sensijaan että olisi kertonut itse todelliset ajatuksensa ja tunteensa. Kasteellekin meni vain, koska isä ja äiti käski, oli vain mieliksi, jos on kerran oma tahto, voi sanoa vanhemmilleen valehtelematta kunka asiat on ! Niin nytkin olisi aivan toinen ääni, vois olla onnellisesti uskossa Jeesukseen, ei h-herätykseen !
"Kasteellekin meni vain, koska isä ja äiti käski"
No vihdoinkin myöntää että tätä esiintyy.
Näin ne vauvakasteetkin syntyivät. Vanhemmat ei kerta kaikkiaan kestä sitä ajatusta, että heidän palleroisensa olisi tehty helvettiä varten. Mohikaani_27 kirjoitti:
Ja näin kirjoittaa uudestisyntynyt Mohikaani....
- ,,,,,,,
Mohikaani_27 kirjoitti:
Mohikaani! En ole aloittaja, silti sanon täydestä sydämestäni että olisi ollut parempi olla huostaanotettuna johonkin normaaliin perheeseen, elämä helluntailaisessa kodissa oli maanpäällinen helvetti. Pelkoa kokusten jälkeen ja aikuisten juttuja kuunnellessa, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, mitätöintiä ja vähättelyä.
Minä en mennyt kasteelle enkä yrittänyt miellyttää kuin lyöntien ja henkisen väkivallan pelossa.
Kierrän hihhulit kaukaa, ovat teeskenteleviä silmänpalvojia. Eihän sitä kukaan myönnä vaikka asia niin oikeasti on. - eiii esiinny
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
"Kasteellekin meni vain, koska isä ja äiti käski"
Näin ne vauvakasteetkin syntyivät. Vanhemmat ei kerta kaikkiaan kestä sitä ajatusta, että heidän palleroisensa olisi tehty helvettiä varten."Kasteellekin meni vain, koska isä ja äiti käski"
Näin ne vauvakasteetkin syntyivät. Vanhemmat ei kerta kaikkiaan kestä sitä ajatusta, että heidän palleroisensa olisi tehty helvettiä varten.---------
- ei uskomatonta kasteta, ei se käskemällä tule, sitä on turhaa väittää.
Kaste ei poista helvet.tiä uskottoman ihmisen yltä.Ymmärtämätön lapsi on puhdas synnnyttyään, ei olevoinut vielä tehnyt syntiä. Itkeminen ja vaippoihin teko ei ole synnillistä. - hellari....
Mohikaani_27 kirjoitti:
Minä olen kyllä sellainen hölmö, että saatan uskoakkin aloituksen oikeaksi., Kyllähän meikäläistenkin porukkaan kuuluu monenlaista väkeä: on perhetiä joissa ollaan hyvinkin liberaaleja ja sitten on niitä äärilakihenkisiä. Hellareissa on myös niin kuin muissakin on myös rikkinäisistä taustoista tulevia ihmisiä, joiden oma sielunelämän raadollisuus heijastuu hengelliseen elämään.
Kuitenkaan en lähde koko seurakuntaa syyllistämään ja yleistämään, että kaikki olisi olleet tuossa seurakunnassa samanlaisia. - helluntailaisuus auk
Mohikaani_27 kirjoitti:
Mohikaani 27lle Tällä sanalla PROVO te aina ohitatte hankalat asiat etteikö nämä vääristyneet uskon ihmisjumalat ole muka kyenneet tarkoituksellisesti tai osittain tarkoituksellisesti vaikuttamaan psykologisesti nuoren käsitysmaailmaan ahdistavasti ja väärin. Olisi tai voisi olla vaikka pedofiliaa.
Veikkaan,ettei kauniita sanoja löydy....
Tuo toisen kuorman kantaminen kun on
heille liian raskasta...(Myös ortodoksi.)- näinpä tästä
>>Veikkaan,ettei kauniita sanoja löydy....
heille liian raskasta...(Myös ortodoksi.) - Lets go him
Lets go him taas siellä yrittää ymmärtää mutta kun ei kapasitetti riitä.
- .....
näinpä tästä kirjoitti:
>>Veikkaan,ettei kauniita sanoja löydy....
heille liian raskasta...(Myös ortodoksi.)Vastasin jo mohikaanille, vastaan sinullekin.
Olen ateisti, kierrän hihhulit kaukaa, en ole nähnyt oikeaa välittämistä heissä kenessäkään.
Vaikka en ole uskovainen, saati hellari, en kosta pahaa pahalla. Hoidin vanhempani hautaan kun tulivat vanhoiksi ja sairaiksi, samoin alkoholisti mieheni.
En silti uhrannut omaa elämääni, elin ja nautin elämästäni vaikka heistä huolehdinkin. Kukaan uskovainen ei sanonut että tein hyvää työtä, minua moitittiin huoruudesta, juoppudesta ym... Miesystävä oli, alkoholia olen aina käyttänyt hyvin vähän.
En ole katkera juuri siitä syystä että uskalsin myös elää. Ei tarvinnut purkaa katkeruuttaan sairaisiin ihmisiin.
- näinpä tästä
" KOKO ELÄMÄ JÄI ELÄMÄTTÄ KIPEIDEN HELLUNTALAISTEN TAKIA. MINÄ VIHAAN SITÄ TYPERYKSISTÄ KOOSTUNUTTA MAALAISTA HELLUNTALAISTA SEURAKUNTAA. "
Olisi hyvä tietää, millainen oman kotisi uskonnollinen ilmapiiri oli. Minkä ikäisenä sinut sijoitettiin kyseiseen helluntailaiseen kotiin? Mistä syystä jouduit sinne?
Monet sanovat päässeensä sijaiskotiin ja ovat siitä iloisia. Sinä koet, että olet joutunut/pakkosijoitettu vääränlaiseen perheeseen. Uskon, että asia on kuten sanot. Kuinka kauan olit sijaiskodissa? Oliko sinulla missään vaiheessa mahdollisuutta; kykyä, tietoa, taitoa tai tarmoa hakea muutosta viranomaismenettelyyn? Saitko mitään tukea sijaiskodin ulkopuolelta? Minkälaiset suhteet sinulla oli omiin vanhempiisi ennen ja jälkeen sijoituksen?
Lapsuuden kokemuksilla on varmasti ollut suuri merkitys nykyiseen olotilaasi ja tunteisiisi. Sinulla on oikeus omiin tunteisiisi ja niiden esittämiseen. Olen itse helluntailainen, mutta tiedän, etteivät kaikki ihmiset, uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta, ole soveliaita kasvattajiksi. Tiedän myös monta samankaltaista tapausta kuin omasi on. Liian ankara, vaativa tai muuten traumatisoiva kasvuympäristö voi muodostua taakaksi myöhemmissä elämän vaiheissa. Tämä ei ole vain helluntailaisessa kodissa kasvaneiden ongelma, vaan melko yleinen ankaran ilmapiirin sävyttämässä kasvuympäristössä.
Helluntailaisista löytyy myös todella hyviä kasvattajia, jotka ovat oivaltaneet olla ensisijaisesti lastensa rakastavia vanhempia ja pystyneet myös suojelemaan heitä uskonnolliselta tai minkä tahansa ideologian pakkosyötöltä. Lapsille voi hyvin sanoa, ettei heidän ole pakko uskoa kaikkea, mitä seurakunnissa varsinkin takavuosina on yritetty heihin ympätä. Tunnen erään helluntailaisessa kodissa kasvaneen miehen, joka lukiovuosinaan kiitteli vanhempiaan, etteivät nämä olleet pakottaneet häntä omaksumaan omia mielipiteitään ja näkemyksiään, vaan olivat antaneet tilaa kasvaa ja ajatella itsenäisesti.
Koko elämäsi ei ole vielä eletty. Sinulla on vielä elämää jäljellä. Keski-iässä on vielä mahdollisuus päästä/päästää irti lapsuuden ja nuoruusiän ikävistä kokemuksista. Ei niin, että pitäisi väen väkisin yrittää unohtaa menneet tai välttämättä edes antaa anteeksi sijaisvanhemmillesi tai seurakunnalle, jossa koet tulleesi kaltoin kohdelluksi. Pitäisi päästä sovintoon ennen kaikkea itsensä (muistojensa) kanssa, jotta voisi saavuttaa harmonian myös suhteessa muihin ihmisiin.
Missä on tahtoa, siellä on yleensä myös mahdollisuuuksia kasvaa pois vahinkoa aiheuttaneista tapahtumista. Ulkopuolinen apu (ammattiauttaja) on hyvä ottaa vastaan tai yrittää hankkia sitä mahdollisuuksien mukaan. Mutta jo pelkkä asioista kertominen ymmärtävälle lähimmäiselle on hyväksi ja saattaa avata sielun solmuja. Nykyisin ei vain ole kovinkaan helppoa löytää vilpitöntä kuuntelijaa ja rinnalla kulkijaa, kun kaikilla on muka niin kiire.
Toivon totisesti elämääsi valoisampia päiviä ja aamuja ilman menneiden muistoa.
Kokemuksesta tiedän, että aktiivinen unohtaminenkin on oiva lääke ja siihen voi itse kasvattaa itseään. Tarkoitan, ettei kannata asua ikävissä muistoissa, vaan pyrkiä kokemaan uutta, joka tuo iloa elämään. Toiminta, mikä tahansa, on "taikasana". Toki ymmärrän senkin puolen, että masentuneen on usein vaikea nostaa itseään masennuksen syövereistä.
Taikasana-termistä ei kenenkään kannata hermostua. Kyse ei ole noituudesta. Sanon tämän varmuuden vuoksi, koska palstalla on pelon kahlitsemia ihmisiä, joille vähäisinkin viittaus siihen suuntaan on vaaran merkki ja itsestään pahalaisesta lähtöisin. Joskus minua huvittaa uskovienkin taikauskoisuus.- !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lisään: Ei silloin 40-vuotta sitten kukaan viranomainen kysellyt perään. Syrjäseudulla kunnan viranomaiset etsi lapsille maatalon, jossa tarvittiin tekeviä käsiä ja sinne jätettiin - kyllä mies pärjää, sanottiin. Rahaa tuli taloon, niin että pian hankittiin ensimmäinen autokin, mutta kaikki verhottiin uskosta pumpuavaksi hyväntekeväisyydeksi. Seurakunnassa kyseltiin osaatko olla kiitollinen. Jos olisin tiennyt silloin tuon rahan tulon, olisin varmaan vaatinut muutosta viranomaisilta. Isäntä oli uskoonpamahtanut entinen väkivaltamies, joka oli täysin puhumaton tunnelukossa oleva ihminen. Emäntä oli jotenkin ihan sekaisin sen Jeesuksensa kanssa. Hän varmaan pelkäsi isännän paluuta entiseen. Olin lahjakas urheilija, mutta kilpaurheilu ei kaikessa itsekkyydessään ollut "herran tahdon mukaista." Ja se kielillä puhuminen - ensin sata kertaa kiitos kiitos ... ja sitten tuhat kertaa kito kito kito kitoo Jeesu jeesu Jeesu. Voi Jeesu sentään. Olisin tullut sodastakin terveempänä.
- Nipa.
!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:
Lisään: Ei silloin 40-vuotta sitten kukaan viranomainen kysellyt perään. Syrjäseudulla kunnan viranomaiset etsi lapsille maatalon, jossa tarvittiin tekeviä käsiä ja sinne jätettiin - kyllä mies pärjää, sanottiin. Rahaa tuli taloon, niin että pian hankittiin ensimmäinen autokin, mutta kaikki verhottiin uskosta pumpuavaksi hyväntekeväisyydeksi. Seurakunnassa kyseltiin osaatko olla kiitollinen. Jos olisin tiennyt silloin tuon rahan tulon, olisin varmaan vaatinut muutosta viranomaisilta. Isäntä oli uskoonpamahtanut entinen väkivaltamies, joka oli täysin puhumaton tunnelukossa oleva ihminen. Emäntä oli jotenkin ihan sekaisin sen Jeesuksensa kanssa. Hän varmaan pelkäsi isännän paluuta entiseen. Olin lahjakas urheilija, mutta kilpaurheilu ei kaikessa itsekkyydessään ollut "herran tahdon mukaista." Ja se kielillä puhuminen - ensin sata kertaa kiitos kiitos ... ja sitten tuhat kertaa kito kito kito kitoo Jeesu jeesu Jeesu. Voi Jeesu sentään. Olisin tullut sodastakin terveempänä.
Mistähän sinut on oikein sijoitettu ja miksi? Sijoitus on rankka juttu eikä sitä tehdä helposti. Paikka jonne sijoitetaan tarkistetaan todella tarkasti eikä kuka tahansa saa kasvattilasta. Tosilla niitä tulee hankeen ja sänkeen ja toisilla ei.
Kerrohan vertailun vuoksi millainen oli paikka josta sinut otettiin huostaan? - rikki näinen
!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:
No etkö nyt aikuisena kykene näkemään että sekin perhe oli kenties kaikessa äärirajoilla, ja jos mies oli toope niin oli sitten toope, ei se usko sitä automaattisesti korjaa, ja emäntä oli tietysti omalla laillaan monen kuoren välissä ja yritti selvitä miten yrittkin, vaikka kitos kitos kitos -tyylillä.
ihmiset on vain ihmisiä, kuka tietää vaikakheillä oli vielä hunompi lähtökohta kuin aloitajalla itsellään eivätkä kyenneet sen parenpaan. - !!!!!!!!!!!!!!!!
Nipa. kirjoitti:
Mistähän sinut on oikein sijoitettu ja miksi? Sijoitus on rankka juttu eikä sitä tehdä helposti. Paikka jonne sijoitetaan tarkistetaan todella tarkasti eikä kuka tahansa saa kasvattilasta. Tosilla niitä tulee hankeen ja sänkeen ja toisilla ei.
Kerrohan vertailun vuoksi millainen oli paikka josta sinut otettiin huostaan?Nipa hei, ei todellakaan "tarkistettu todella tarkkaan" siihen aikaan. Älä sotke nykyisiä ohjeita ja menettelytapoja 40-vuoden takaisiin syrjäseudun menettelytapoihin. Ja kaikki huostaanotetut eivät tule kamalista paikoista - lapselta voi esim kuolla hyvät ja älykkäätkin vanhemmat. Ja jos siinä tilanteessa lapselle tarjotaan psykologisen avun sijasta maailmanlopun lahkoa on katastrofi lähes valmis. No tänä päivänä asiat ovat tältä osin paremmin, mutta rajaseudut on rajaseutuja yhä tänä päivänä.
- 161ö
Mikäli aloitus ei ole provo, vaan tosi, olisi sosiaaliviranomaisten kuulunut seurata hyvinvointiasi uudessa perheessä.
Jos tuo on totta, olet eräänlaisen rikoksen uhri. Samoin monet meistä helluntailaisiin koteihin syntyneistä ja kaltoinkohdelluista lapsista, elämän mahdollisuudet jo syntyessä pilattuina, odotamme vanhurskaan Jumalan tuomiota näille väärintekijöille.
Neuvolan lääkäreiden ja hoitajien, sairaaloiden lääkärien, koulun opettajien, rehtorin, terveydenhoitajien, koululääkärin, naapurin aikuisten, jonkun olisi pitänyt auttaa. Mutta he eivät auttaneet. Helluntaiseurakunta ja siihen kuuluvat ammatti-ihmiset tiesivät, mutta eivät auttaneet.
Olkaa iäti kirotut.- rikki näinen
Onko kukaan katsonut esm areenalta mm ruotsin lastenkotien ja huostaanotettujen kohtaloita !
siellä ei ainakaan helluntai ole vaikuttanut, mutta rikkinäisistä ja hyväksikäytetistä ihmisitä ei ole pulaa.
eli aika 40 vuotta sitten oli sellainen että sitä on vaikeaa arvioida millään mittarilla tänä päivänä.
aloittajan tapaukseen ei kukaan voi ottaa mitään kantaa muutaman rivin perusteella. - rikki näinen
Niin miksi kiroat helluntaita mikä asema sillä olisi voinut olla sekaantua kenenkää perheen siäisiin asioihin !
sitä varten ionihmiset joilla on sellainen asema että siitä voidaan puuttua virheisiin.
miten joku lahkolaisten joukko menisi jonkun perhettä säätämään en ymmärrä. - Seuraan Sivusta
rikki näinen kirjoitti:
Onko kukaan katsonut esm areenalta mm ruotsin lastenkotien ja huostaanotettujen kohtaloita !
siellä ei ainakaan helluntai ole vaikuttanut, mutta rikkinäisistä ja hyväksikäytetistä ihmisitä ei ole pulaa.
eli aika 40 vuotta sitten oli sellainen että sitä on vaikeaa arvioida millään mittarilla tänä päivänä.
aloittajan tapaukseen ei kukaan voi ottaa mitään kantaa muutaman rivin perusteella.Hyvin tuolla Ruotsissa ovat herätysliikkeet olleet kärsimystä aiheuttamassa. Laajassa vanfård-selvitystyössä on mm neljä tapauskertomusta, joista kolme liittyy voimakkaaseen uskonnollisuuteen. Ruotsissa asia oli vuoden 2011 suuri mediatapahtuma.Ruotsissa sosiaaliviranomaisten virheistä ja laiminlyönneistä maksetaan nyt korvauksia uhreille - Suomessa on jaettu ansiomerkkejä tekijöille.
- 11@15
rikki näinen kirjoitti:
aloittajan tapaukseen ei kukaan voi ottaa mitään kantaa muutaman rivin perusteella."siellä ei ainakaan helluntai ole vaikuttanut, "
Helluntailaisuus tuli Suomeen nimenomaan Ruotsin kautta.
Siellä kyllä vaikuttaa helluntailaisuus, julkisesti jopa enemmän kuin Suomessa.
Kaikki kristillisyys siellä on enemmän tai vähemmän helluntailaisuus-sekoitteista. - ei katkeruutta saa
RE:
161ö
4.1.2013 18:13
-sanoisin sinulle, että metsä vastaa, niin kuin sinne huudetaan.
Kirosit iäksi ihmisiä, sitä ei sinun olisi kannattanut tehdä, koskapa siinä käy niin, että kirouksen julistaja joutuu itse kiroukseen.
Jos kiroat ihmisiä, itsesi kirotaan, jos teet hyvää ihmisille, saat hyvää, jos siunaat ihmisiä saat siunauksen. Se on elämän hengen laki, sitä ei kukaan kierrä, pane tämä nyt korvasi taakse.
Jos menet Jumalan eteen ja kadut noita asioitasi, ehkäpä anteeksi annetaan?
säälin sinua todella katkeruutesi takia.
- johtopäätös
taitaa olla sama kymmenen huutomerkin nikki joka tuolla xxxxxx ketjuissa aikanan riehui ja hirvitteli helluntaita vastaan huudellen mitä sattuu täysin asian vierestä.
että tällaista tämä kasvoton keskustelu on, siinä ei ole kyllä paljon mitään mieltä kun ei kenenkään taustoja tiedä.
motiivit saattavat olla kaikkea muuta kuin sitä mistä ja mihin on milloinkin tarpeen ottaa kantaa.
omia tuskiaan huudetaan ja syydetään syyttäen joka paikkaan mihin suinkin saa kenkänsä oven väliin.
tätä on koko foorumi täynnäänsä. mentaalipotilaita suuri osa kirjoittajista.- assi1
miksi näin ymmärtämätön ja typerä kommentti.
- hirmuinen pakkanen
assi1 kirjoitti:
miksi näin ymmärtämätön ja typerä kommentti.
niin että mikä siinä on typerää ?
siinähän on toteamus tapahtuneesta, miten se voi olla typerä ja ymmärtämätön.
jos joku sanoo että oli eilen hirveä pakkanen, niin onko sekin typerä kommentti höäh!
- kirjoitettu on
Älä masennu, sillä on kirjoitettu: " Noita tietämättömyyden aikoja on Jumala kärsinyt"
Sinun ei olis tarvinnut muuta kuin tutkia Raamattua päivittäin, ja olisit jo pian voinut sanoa sijoitusperheelle " Näin on kirjoitettu".. Asiat on niinkuin ne on kirjoitettu, eikä niin kuin tämä perhe sanoo ja puhuu!
Sinä olisit pian saanut siirron toiseen perheeseen, ei olisi tarvinnut, muuta kuin pyhittää sapatti, ja polttaa jeesus kuvat! t. benedi
Tyhmyys siis on tarttuvaa ? Aloittajan kohtalon on kokenut satoja lapsia. Ei silloiset sosiaaliviranomaiset tarkastaneet kuten nyt sijoituspaikan soveltuvuutta, vaan lapsi työnnettiin kun joku paikka löytyi.
Kun uskonnolliset ja tiukkapipoiset sijaisvanhemmat pääsevät kasvattamaan heille vierasta lasta, niin lopputulos on kaamea.- k.kiusaantunut
Minä en usko että "ei silloiset sosiaaliviranomaiset tarkastaneet kuten nyt sijoituspaikan soveltuvuutta, vaan lapsi työnnettiin kun joku paikka löytyi."
Onko sinulla jotain faktaa väitteesi tueksi?
Aloittajalla on huono päivä. Suosittelen opettelemaan positiivista ajattelua, ehkä sieltä hänenkin lapsuudesta löytyy hyviäkin muistoja.
"Kun uskonnolliset ja tiukkapipoiset sijaisvanhemmat pääsevät kasvattamaan heille vierasta lasta, niin lopputulos on kaamea."
Sinäkään et osaa sitä. Positiivista ajattelua. Loukkaavaa sanoa että lopputulos on kaamea. Leimaavaa. k.kiusaantunut kirjoitti:
Minä en usko että "ei silloiset sosiaaliviranomaiset tarkastaneet kuten nyt sijoituspaikan soveltuvuutta, vaan lapsi työnnettiin kun joku paikka löytyi."
Onko sinulla jotain faktaa väitteesi tueksi?
Aloittajalla on huono päivä. Suosittelen opettelemaan positiivista ajattelua, ehkä sieltä hänenkin lapsuudesta löytyy hyviäkin muistoja.
"Kun uskonnolliset ja tiukkapipoiset sijaisvanhemmat pääsevät kasvattamaan heille vierasta lasta, niin lopputulos on kaamea."
Sinäkään et osaa sitä. Positiivista ajattelua. Loukkaavaa sanoa että lopputulos on kaamea. Leimaavaa.k.kiusaantunut. Minulla on faktaa oikeuslaitosta myöten. Ja kun uskonnollisuuden sairastuttamat ihmiset pääsevät "kasvattajiksi", on lopputulos kaamea.
Valitan aloittaja, tiedän tukuttain vastaavia tapauksia. Koeta etsiä elämääsi sisältöä hyvistä ystävistä, kaikkien lahkojen ja tiukkapipoisten uskonnollisten ihmisten ulkopuolelta.
- asiastakyse
Anna niille ihmisille itsesi takia anteeksi. Jos kannat vihaa povessasi katkeroidut. Jeesusken opetukset tähtäävät siihen, että sinä vapaudut ja paranet. Älä vain jää kantamaan vihaa ketään kohtaan, sillä se loukkaa sinua itseäsi eniten.
- k.kiusaantunut
Tyypillinen helluntailainen oppi. Aina uhrille sanotaan"älä katkeroidu", ja näin evätään ajattelunvapaus, ja se on äärimmäisen julmaa hengellistä väkivaltaa.
Ehkä aloittajan viha ja jopa katkeruus on hyväksi. Jos se tukee omaa ajattelua.
Ja se jos jokin tekee meistä yksilöitä: ajattelunvapaus.
Jos lapsena sitä ei suotu, vaan oli pakko kuulua lahkoon, niin nytten aikuisena siihen on mahdollisuus.
Uskonnon Uhrit Ry järjestää vertaistukiryhmiä myös entisille helluntailaisille. Jos asia on tärkeä sinne kannattaa ottaa yhteyttä.
Se voi osaltaan lievittää katkeruutta, kun huomaa ettei ole ajatuksineen yksin. - a.anteeksiantanut
k.kiusaantunut kirjoitti:
Tyypillinen helluntailainen oppi. Aina uhrille sanotaan"älä katkeroidu", ja näin evätään ajattelunvapaus, ja se on äärimmäisen julmaa hengellistä väkivaltaa.
Jos lapsena sitä ei suotu, vaan oli pakko kuulua lahkoon, niin nytten aikuisena siihen on mahdollisuus.
Uskonnon Uhrit Ry järjestää vertaistukiryhmiä myös entisille helluntailaisille. Jos asia on tärkeä sinne kannattaa ottaa yhteyttä.
Se voi osaltaan lievittää katkeruutta, kun huomaa ettei ole ajatuksineen yksin.No kerros nyt jos SINÄ itse luet Raamatusta ohjeen antaa anteeksi niin onko sekin helluntailaisen vika ?
entäs jos se on helluntailainen joka lukee sen sinulle sieltä ääneen SINUN omistamasta Ramatusta onko sekin tyypillinen helluntalainen vastaus ?
entäs jos helluntailainen ihan vaan ulkomuistista kertoo saman asian, niin se nyt ainakin on ilman muuta tyypillinen helluntaivastaus ja oppi !
näinkö ? Onko mahdollista huomata yhtään mitään vikaa tässä ajattelussa. - k.kiusaantunut
a.anteeksiantanut kirjoitti:
No kerros nyt jos SINÄ itse luet Raamatusta ohjeen antaa anteeksi niin onko sekin helluntailaisen vika ?
entäs jos se on helluntailainen joka lukee sen sinulle sieltä ääneen SINUN omistamasta Ramatusta onko sekin tyypillinen helluntalainen vastaus ?
entäs jos helluntailainen ihan vaan ulkomuistista kertoo saman asian, niin se nyt ainakin on ilman muuta tyypillinen helluntaivastaus ja oppi !
näinkö ? Onko mahdollista huomata yhtään mitään vikaa tässä ajattelussa.Missä siellä Raamatussa on se ohje antaa anteeksi?
Suosittelen ennemmin vaikka Psalmien lukemista, JOS aloittajalla nyt on enään mitään kiinnostusta uskonasioihin. - a.anteeksisaanut
Missä siellä Raamatussa on se ohje antaa anteeksi?
Suosittelen ennemmin vaikka Psalmien lukemista, JOS aloittajalla nyt on enään mitään kiinnostusta uskonasioihin.Olisko IsäMeidän- rukous ihan outo asia.
11. anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13. äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen].
14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne. - k.kiusaantunut
a.anteeksisaanut kirjoitti:
Olisko IsäMeidän- rukous ihan outo asia.
11. anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13. äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen].
14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne."mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne."
Hmmm... menipä hankalaksi. Nyt siis uhataan.
Miten se käytännössä tapahtuu se anteeksianto? Vielä uhan alla. Viha kuluttaa voimia, en usko että kukaan haluaa vihata, varsinkaan omia kasvattivanhempiaan.
Psalmeissa kuvataan kuitenkin tunteita silloin kun ihminen on vihollisensa edessä. Joissain niistä suorastaan vaaditaan Jumalaa kostamaan.
Miksi Raamattu on näin ristiriitainen? Vai eikö Psalmit ole yhtä arvokkaita tekstejä kuin UT:n tekstit? Pitäisikö unohtaa jo heti puolet Raamatusta(VT)? - a.anteeksisaanut
"mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne."
Hmmm... menipä hankalaksi. Nyt siis uhataan.
Miten se käytännössä tapahtuu se anteeksianto? Vielä uhan alla. Viha kuluttaa voimia, en usko että kukaan haluaa vihata, varsinkaan omia kasvattivanhempiaan.
Psalmeissa kuvataan kuitenkin tunteita silloin kun ihminen on vihollisensa edessä. Joissain niistä suorastaan vaaditaan Jumalaa kostamaan.
Miksi Raamattu on näin ristiriitainen? Vai eikö Psalmit ole yhtä arvokkaita tekstejä kuin UT:n tekstit? Pitäisikö unohtaa jo heti puolet Raamatusta(VT)?Eihän mitään uhata, siinä on vain ja ainoastaan kylvön ja niiton laki yhdessä osiossa toimivana.
jos kylvät lihaan, kuten Sana sanoo, niin niität lihasta, eli viha kauna ja anteeksiantamattomuus ovat epähengellistä ja siis lihallista työtä.
jos vihaat naapuria, niin melko varmasti naapuri vihaa sinua, elllei ole kasvanut uskova joka ymmärtää asiat. silloin on tapahtunut kylvö j asen hedelmän niitto.
mutta jos annat anteeksi, olet katkaissut kierteen ja vaikka naaputi edelleenkin vihaisi, sinä olet vapaa siitä etkä joudu niitämään siitä hedelmää itsellesi.
tämä on hyvin yksinkertaista. Me voimmekertoa tunteemme Jumalalle, sja sanoa, että minua ottaa päähän tuo naapurin jästipää, mutta tahdon antaa hänelle anteeksi, koska hän ei tiedä mitä tekee, olkoot syy mikä tahansa.
Kyse on yksilön vapauttamisesta vihan raskaasta kantamisesta, joka ei ole kotoisin Jumalan lähtestä vaan sen isä j a alku on itsessään p...ssä. - k.kiusaantunut
Eihän mitään uhata, siinä on vain ja ainoastaan kylvön ja niiton laki yhdessä osiossa toimivana.
jos kylvät lihaan, kuten Sana sanoo, niin niität lihasta, eli viha kauna ja anteeksiantamattomuus ovat epähengellistä ja siis lihallista työtä.
jos vihaat naapuria, niin melko varmasti naapuri vihaa sinua, elllei ole kasvanut uskova joka ymmärtää asiat. silloin on tapahtunut kylvö j asen hedelmän niitto.
mutta jos annat anteeksi, olet katkaissut kierteen ja vaikka naaputi edelleenkin vihaisi, sinä olet vapaa siitä etkä joudu niitämään siitä hedelmää itsellesi.
tämä on hyvin yksinkertaista. Me voimmekertoa tunteemme Jumalalle, sja sanoa, että minua ottaa päähän tuo naapurin jästipää, mutta tahdon antaa hänelle anteeksi, koska hän ei tiedä mitä tekee, olkoot syy mikä tahansa.
Kyse on yksilön vapauttamisesta vihan raskaasta kantamisesta, joka ei ole kotoisin Jumalan lähtestä vaan sen isä j a alku on itsessään p...ssä.Periaatteessa hyvä asia.
Monesti katkeroituneet levittävät kurjuutta, kun tuovat katkeroitumisensa syyt toisillekin. Tässäkin ketjussa on paljon negatiivisia, masentavia asioita. Kuten että lapsilla sijaisperheissä on asiat huonosti. Surulliseksi vetää, toki sitä lapsille toivoisi hyvää.
Eihän sitä ole kiva miettiä. Kenenkään.
Tietysti olisi hyvä jos pystyisi elämään katkeroitumatta, mutta harvalta se onnistuu. - a.anteeksisaanut
Eihän mitään uhata, siinä on vain ja ainoastaan kylvön ja niiton laki yhdessä osiossa toimivana.
Kyse on yksilön vapauttamisesta vihan raskaasta kantamisesta, joka ei ole kotoisin Jumalan lähtestä vaan sen isä j a alku on itsessään p...ssä.Toisessa paikassa Raamattu sanoo myös, että vihastukaa mutta älkää syntiä tehkö !
siinä samaa asiaa hieman eri muodossa, elli tarkoittaa sitä, että ei Jumala tahdo lapsistaan mitään tzompia tehdä, Hän vaan ja ainoastaan tahto varjella omansa synnin kavaluudelta, koska synti on syöpä tuhannen kertaa, ja sen lähde on isässä p...ssä, joka on kaiken velheen ja pimeyden Isä.
Ei Jumala kiusaa omiaan eikä ketään muitakaan, Hänen ainut työnsä on pelastaa jkokainen ihminen omakseen. mutta koska on olemassa tämä p..le kaikkine palvelijoineen, Jumalan on pakko käyttää monenlaista menetelmää omiaan varjellessaan.
Se on samaa kuin ajallisetkinvanhemmat, hekin tahtovat säästää lapsensa suurilta kärsimyuksiltä ja vaaroiolta joihin he menisivät pelkästä uteliaisuudesta tai vaan lasten luonteen takia.
On monenlaiset suojat kouluteillä, lasit silmillä kun raketteja ammutaan jne loputtomasti.
ja kaikki vain ihmisen parhaaksi. - k.kiusaantunut
Toisessa paikassa Raamattu sanoo myös, että vihastukaa mutta älkää syntiä tehkö !
siinä samaa asiaa hieman eri muodossa, elli tarkoittaa sitä, että ei Jumala tahdo lapsistaan mitään tzompia tehdä, Hän vaan ja ainoastaan tahto varjella omansa synnin kavaluudelta, koska synti on syöpä tuhannen kertaa, ja sen lähde on isässä p...ssä, joka on kaiken velheen ja pimeyden Isä.
Ei Jumala kiusaa omiaan eikä ketään muitakaan, Hänen ainut työnsä on pelastaa jkokainen ihminen omakseen. mutta koska on olemassa tämä p..le kaikkine palvelijoineen, Jumalan on pakko käyttää monenlaista menetelmää omiaan varjellessaan.
Se on samaa kuin ajallisetkinvanhemmat, hekin tahtovat säästää lapsensa suurilta kärsimyuksiltä ja vaaroiolta joihin he menisivät pelkästä uteliaisuudesta tai vaan lasten luonteen takia.
On monenlaiset suojat kouluteillä, lasit silmillä kun raketteja ammutaan jne loputtomasti.
ja kaikki vain ihmisen parhaaksi.Toki.
Mutta mutta.. ei näitä asioita ole järkevää toiselta vaatia. Liian aikaisin. Kun toinen ei ole siihen vielä valmis.
Se ei onnistu niin että anteeksiannosta tehdään laki.
Keinoja siihen pääsemiseksi olisi hyvä miettiä. Voisiko esimerkiksi uskonnonuhrien vertaistukiryhmä, jossa pahaa mieltä aiheuttavia asioita saa luvan kanssa purkaa niin paljon kuin sielu sietää, johtaa siihen että ihminen antaa anteeksi?
Eikö Jumala siinä ymmärräkin.
Aloittaja on ollut joskus lapsi, joka on henkisesti hylätty.
Ehkäpä vielä useaan kertaan, joka tapauksessa biologisia vanhempia ei ole ollut.
Kyllä se jättää haavat sinne sydämeen, ja tulee näitä tuskallisia hetkiä, koska helluntailaiset sijaisvanhemmat eivät ole osanneet kohdata lasta, joka heillä on ollut.
Aloittajan mukaan vanhemmat ovat vain kiitelleet Jeesusta kun lapsi olisi tarvinnut rakkautta.
Siinä ei auta sanoa että "soo-soo, nyt Jumala ei anna sinulle anteeksi."
Se voi vain lisätä kokemusta siitä ettei kukaan välitä, ei edes Jumala.
Jos Jumala on rakkaus, hän ei ohita sitä tuskaa mikä on käsittelemättä jääneistä asioista on kasautunut.
Mutta tosiaan, sinä taidat olla väsynyt aiheeseen. - a.anteeksisaanut
Toki.
Mutta mutta.. ei näitä asioita ole järkevää toiselta vaatia. Liian aikaisin. Kun toinen ei ole siihen vielä valmis.
Se ei onnistu niin että anteeksiannosta tehdään laki.
Keinoja siihen pääsemiseksi olisi hyvä miettiä. Voisiko esimerkiksi uskonnonuhrien vertaistukiryhmä, jossa pahaa mieltä aiheuttavia asioita saa luvan kanssa purkaa niin paljon kuin sielu sietää, johtaa siihen että ihminen antaa anteeksi?
Eikö Jumala siinä ymmärräkin.
Aloittaja on ollut joskus lapsi, joka on henkisesti hylätty.
Ehkäpä vielä useaan kertaan, joka tapauksessa biologisia vanhempia ei ole ollut.
Kyllä se jättää haavat sinne sydämeen, ja tulee näitä tuskallisia hetkiä, koska helluntailaiset sijaisvanhemmat eivät ole osanneet kohdata lasta, joka heillä on ollut.
Aloittajan mukaan vanhemmat ovat vain kiitelleet Jeesusta kun lapsi olisi tarvinnut rakkautta.
Siinä ei auta sanoa että "soo-soo, nyt Jumala ei anna sinulle anteeksi."
Se voi vain lisätä kokemusta siitä ettei kukaan välitä, ei edes Jumala.
Jos Jumala on rakkaus, hän ei ohita sitä tuskaa mikä on käsittelemättä jääneistä asioista on kasautunut.
Mutta tosiaan, sinä taidat olla väsynyt aiheeseen.En ole eri mieltä juurikaan mitä sanot.
Jumalan asiat ovat lopullisia totuuksia, mutta mitään ei voi keneltäkään vaatia, kaikelle on aikansa ja paikkansa.
ja vanhemmilta vaaditaan suurta herkyyttä että eivät työnnä uskoaan, vaikkaolisivat heti jumalasta seuraavia väkisin puuron päällä kenellekkän, sellainen ei ole viisautta eikä edistä mitään muuta kuin huono alopputulosta.
ihminen on yksilö, ja sille pitää sallia oma elintila, kuitenkin tarjolla pitäen , ihan kuin Raamattukin sanoo viisaasti, tarjolla pitäen elämän Sanaa.
eikä kellekkään voi mitään kauhalla syöttää olkoot kuinka jumalista asiaa tahansa, vaan pipetti on ehkä paras työkalu silloinkin, kun kysyntää olisi Jumalan asioille.
kuten tämäkin asia, pipetti on nyt työnsä tehnyt tällä erää. - asiastakyse
Se voi osaltaan lievittää katkeruutta, kun huomaa ettei ole ajatuksineen yksin.Luuletko jonkun HALUAVAN elää katkeruudessa? Ajelunvapauteen jokaisella on oikeus, mutta se ei takaa todellista vapautta. Jeesusta seuraamalla ihminen saa todellisen vapauden.
- k.kiusaantunut
asiastakyse kirjoitti:
Luuletko jonkun HALUAVAN elää katkeruudessa? Ajelunvapauteen jokaisella on oikeus, mutta se ei takaa todellista vapautta. Jeesusta seuraamalla ihminen saa todellisen vapauden.
Ajattelunvapaus ei tuo todellista vapautta? Mutta se on todellista vapautta.
Kukaan ei ole sanonutkaan että joku haluaa elää katkeruudessa.
Mutta helluntailaisuus ei välttämättä tuo ratkaisua siihen.
A.anteeksisaanut ymmärsi asian oikein. - asiastakyse
Ajattelunvapaus ei tuo todellista vapautta? Mutta se on todellista vapautta.
Kukaan ei ole sanonutkaan että joku haluaa elää katkeruudessa.
Mutta helluntailaisuus ei välttämättä tuo ratkaisua siihen.
A.anteeksisaanut ymmärsi asian oikein.Helluntalaisuus ei todellakaan tuo välttämättä ratkaisua asiaan, mutta Jeesus tuo, jos USKOO, mitä Hän käskee ja neuvoo tekemään. Muista jo k.kiusaantunut, että en ole helluntailainen, en luterilainen, vaan olen Jeesuksen uskova.
Tiedän anteeksiantamisen voiman. Jos alkaisin kantaa vihaa jotakikaan kohtaan, niin menettäisin vapauteni. Ajatukseni sitoutuisivat vihan kohteeseen ja mahdollisesti niin, että vihan kohde ei siitä mitään tietäisi. Kärsisin vain itse vihastani, joka myrkyttäisi minua ja johtaisi lopulta katkeruuteen.
Siksipä käännyt auttajani, eli Herran Jeesuksen puoleen kaikissa tilanteissa. Niisäkin, joissa joku loukkaa minua. Pyydän Hänen apuaan ja näin Isä meidän rukouksenkin tehokas lupaus pysyy voimassa: "anna meille meidän syntimme anteeksi, niinkuin MEKIN ANNAMME ANTEEKSI NIILLE, JOTKA OVAT MEITÄ VASTAAN RIKKONEET, äläkä saata meitä KIUSAUKSEEN..."
Jeesus kertoo kaiken alkavan AJATUKSISTA. Täytyy tapahtua sisäinen vallankumous, jos aikoo päästä ajatustasolla sille tasolle, jossa on VAPAUS. - k.kiusaantunut
asiastakyse kirjoitti:
Helluntalaisuus ei todellakaan tuo välttämättä ratkaisua asiaan, mutta Jeesus tuo, jos USKOO, mitä Hän käskee ja neuvoo tekemään. Muista jo k.kiusaantunut, että en ole helluntailainen, en luterilainen, vaan olen Jeesuksen uskova.
Tiedän anteeksiantamisen voiman. Jos alkaisin kantaa vihaa jotakikaan kohtaan, niin menettäisin vapauteni. Ajatukseni sitoutuisivat vihan kohteeseen ja mahdollisesti niin, että vihan kohde ei siitä mitään tietäisi. Kärsisin vain itse vihastani, joka myrkyttäisi minua ja johtaisi lopulta katkeruuteen.
Siksipä käännyt auttajani, eli Herran Jeesuksen puoleen kaikissa tilanteissa. Niisäkin, joissa joku loukkaa minua. Pyydän Hänen apuaan ja näin Isä meidän rukouksenkin tehokas lupaus pysyy voimassa: "anna meille meidän syntimme anteeksi, niinkuin MEKIN ANNAMME ANTEEKSI NIILLE, JOTKA OVAT MEITÄ VASTAAN RIKKONEET, äläkä saata meitä KIUSAUKSEEN..."
Jeesus kertoo kaiken alkavan AJATUKSISTA. Täytyy tapahtua sisäinen vallankumous, jos aikoo päästä ajatustasolla sille tasolle, jossa on VAPAUS.Sepä hyvä että et halua vihata. Sitten et vihaa minuakaan.
Tuo on hellutantailainen oppi. Että pitää antaa antaa anteeksi. Että se on Jumalan tahto.
Puhut sisäisestä vallankumouksesta. Joissain ketjuissa uudestisyntymästä. Lienevätkö sama asia?
Katkeruudesta vapautuminen ei vain tapahdu niin että käskee itseään vapautumaan katkeruudesta.
Kirjoitit että kaikki alkaa ajatuksista. Mutta niitäkään ei voi hallita. Kuten sanoit ei kukaan valitse olla katkera.
Tiedät paljon vihasta kun kuvasit sitä niin hyvin. Näillä palstoilla on paljon agressioita, teidän uskovienkin välillä.
Siinä ei ole mitään hienoa.
Se että katkeruudesta vapautuminen on onnistunut sinulta on hyvä sinulle, meilel muille sen kaava ei ole selvillä, eikä se tunnu yksinkertaiselta.
Kun on tapahtunut vääryyttä. Sen huomaaminen aiheuttaa katkeruutta ja sille ei mitään voi. - asiastakyse
Sepä hyvä että et halua vihata. Sitten et vihaa minuakaan.
Tuo on hellutantailainen oppi. Että pitää antaa antaa anteeksi. Että se on Jumalan tahto.
Puhut sisäisestä vallankumouksesta. Joissain ketjuissa uudestisyntymästä. Lienevätkö sama asia?
Katkeruudesta vapautuminen ei vain tapahdu niin että käskee itseään vapautumaan katkeruudesta.
Kirjoitit että kaikki alkaa ajatuksista. Mutta niitäkään ei voi hallita. Kuten sanoit ei kukaan valitse olla katkera.
Tiedät paljon vihasta kun kuvasit sitä niin hyvin. Näillä palstoilla on paljon agressioita, teidän uskovienkin välillä.
Siinä ei ole mitään hienoa.
Se että katkeruudesta vapautuminen on onnistunut sinulta on hyvä sinulle, meilel muille sen kaava ei ole selvillä, eikä se tunnu yksinkertaiselta.
Kun on tapahtunut vääryyttä. Sen huomaaminen aiheuttaa katkeruutta ja sille ei mitään voi.Miksi ihmeessä vihaisin sinua? En vihaa ketään. En ole näillä palstoilla koskaan osoittanut vihaa, koska sitä ei kertakaikkiaan ole. Sinä olet vuosia etsinyt rauhaa elämääsi, mutta oletko todellisuudessa seurannut evankeliumien opetuksia? Jeesus opettaa tien luokseen. Ei ihminen voi itseään parantaa. Sen tekee Jeesus, jos uskoo mitä Hän käskee, neuvoo ja ohjaa tekemään.
Lain pitäisi olla jo sinulle selvä: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, niin kuin itseäsi. Tuon lain edessä jokainen joutuu tunnustamaan oman vajavaisuutensa ja he, jotka tekevät parannuksen, pääsevät ahtaasta portista sisään, VAPAUTEEN. Älä käy tätä tietoa vastaan, sillä tämän voit itse lukea Raamatusta. Jos et usko Raamatun evankeliumeihin, niin sitten on eri asia, voitko kasvaa vapauteen ja tapahtuuko sinussa sisäinen vallankumous.
Kertoohan Raamattu kyllä heistä, jotka jäävät lain alle. Nuo ihmiset yrittävät itse täyttää lakia. Se on varmasti niin vaikeaa, että ainakaan minä en siihen kykenisi.
Kertoo myöskin heistä, joilla ei ole lakia. Meillä Jeesuksen seuraajilla on Kristuksen laki, jonka usko Jeesukseen pitää voimassa. - k.kiusaantunut
asiastakyse kirjoitti:
Miksi ihmeessä vihaisin sinua? En vihaa ketään. En ole näillä palstoilla koskaan osoittanut vihaa, koska sitä ei kertakaikkiaan ole. Sinä olet vuosia etsinyt rauhaa elämääsi, mutta oletko todellisuudessa seurannut evankeliumien opetuksia? Jeesus opettaa tien luokseen. Ei ihminen voi itseään parantaa. Sen tekee Jeesus, jos uskoo mitä Hän käskee, neuvoo ja ohjaa tekemään.
Lain pitäisi olla jo sinulle selvä: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, niin kuin itseäsi. Tuon lain edessä jokainen joutuu tunnustamaan oman vajavaisuutensa ja he, jotka tekevät parannuksen, pääsevät ahtaasta portista sisään, VAPAUTEEN. Älä käy tätä tietoa vastaan, sillä tämän voit itse lukea Raamatusta. Jos et usko Raamatun evankeliumeihin, niin sitten on eri asia, voitko kasvaa vapauteen ja tapahtuuko sinussa sisäinen vallankumous.
Kertoohan Raamattu kyllä heistä, jotka jäävät lain alle. Nuo ihmiset yrittävät itse täyttää lakia. Se on varmasti niin vaikeaa, että ainakaan minä en siihen kykenisi.
Kertoo myöskin heistä, joilla ei ole lakia. Meillä Jeesuksen seuraajilla on Kristuksen laki, jonka usko Jeesukseen pitää voimassa.Se ei onnistu sillä en tiedä onko teidän Jumalanne totta, ollakseni täysin rehellinen.
Ei ole todisteita, on vain uskovaisten sana.
Yritin mutta kompastuin tähän teidän uudestisyntymisoppikinaanne Semperin kanssa.
Hellariystävien kanssa se nk.seurakuntayhteys on aina ollut sosiaalista peliä, ja minä en jaksa sitä pelata.
Olen siis uskonasioissa vain tämän palstan varassa, ja usko on jotain jota en pysty itseeni sit kuintenkaan taikoa.
Voi kun osaisinkin ajatella yhtä yksinkertaisesti asiat kuin sä. Usko mennyt. k.kiusaantunut kirjoitti:
Periaatteessa hyvä asia.
Monesti katkeroituneet levittävät kurjuutta, kun tuovat katkeroitumisensa syyt toisillekin. Tässäkin ketjussa on paljon negatiivisia, masentavia asioita. Kuten että lapsilla sijaisperheissä on asiat huonosti. Surulliseksi vetää, toki sitä lapsille toivoisi hyvää.
Eihän sitä ole kiva miettiä. Kenenkään.
Tietysti olisi hyvä jos pystyisi elämään katkeroitumatta, mutta harvalta se onnistuu.* Todella on, ja nyt kaikki nekatiivisyys puktaan helluntailaisten päälle, tässä oikein viha lieskuu helluntailaisten ylle. Olen itse ollut helluntailaisten kanssa tekemisissä lähes koko elämäni, enkä koskaan ole kohdannut tässä ketjussa kerrottua kamalaa kohtelua heidän taholtaan. Enkä koskaan ole muidenkaan kertoneen moisia kauheuksia. Äitini oli ansin körttiläinen, kotiuskonon mukaan, myöhemmin heräsi ja sai kohdata Jeesusken henkohtaisena Vapahtajana, sai siinä ennen uskoon tuloaan riakseen juoppo miehen, jonka kanssa sai luovia koko elämänsä, paitsi muutamia vuosia ennen isän kuolemaa oli heilläkin normaali elämää. Eikä äiti olisi jaksanut lättää kuutta poika ja juoppoa miestä, ellei olisi ollut elävässä uskossa Jeesuskeen, että helluntailaisuus pelasti perheemme katastrofilta, loppujenkin lopuksi, äidin uskon kautta ! Tämä helluntai viha on aivan käsittämätöntä , mikä täällä leiskuu valtoimenaan, ja suurimmalata osin vain ennakkoluuloisten ja tietämättömien kautta. Eikä avaajan tarina ole kokonaisuudessaan noin kamala, hän kertoo vain oman tuntonsa, pitäis tietää vanhempienkin elämän taustat ja silloinen elämä, olikohan kyse helluntailaisuudesta lainkaan, avaaja vaan käyttää hyväkseen palstan vastahenkisyyttä helluntailaisuutta kohtaan !
- näinpä tästä
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Todella on, ja nyt kaikki nekatiivisyys puktaan helluntailaisten päälle, tässä oikein viha lieskuu helluntailaisten ylle. Olen itse ollut helluntailaisten kanssa tekemisissä lähes koko elämäni, enkä koskaan ole kohdannut tässä ketjussa kerrottua kamalaa kohtelua heidän taholtaan. Enkä koskaan ole muidenkaan kertoneen moisia kauheuksia. Äitini oli ansin körttiläinen, kotiuskonon mukaan, myöhemmin heräsi ja sai kohdata Jeesusken henkohtaisena Vapahtajana, sai siinä ennen uskoon tuloaan riakseen juoppo miehen, jonka kanssa sai luovia koko elämänsä, paitsi muutamia vuosia ennen isän kuolemaa oli heilläkin normaali elämää. Eikä äiti olisi jaksanut lättää kuutta poika ja juoppoa miestä, ellei olisi ollut elävässä uskossa Jeesuskeen, että helluntailaisuus pelasti perheemme katastrofilta, loppujenkin lopuksi, äidin uskon kautta ! Tämä helluntai viha on aivan käsittämätöntä , mikä täällä leiskuu valtoimenaan, ja suurimmalata osin vain ennakkoluuloisten ja tietämättömien kautta. Eikä avaajan tarina ole kokonaisuudessaan noin kamala, hän kertoo vain oman tuntonsa, pitäis tietää vanhempienkin elämän taustat ja silloinen elämä, olikohan kyse helluntailaisuudesta lainkaan, avaaja vaan käyttää hyväkseen palstan vastahenkisyyttä helluntailaisuutta kohtaan !
Mohikaani_27
Satuin lukemaan uudelleen tämän ketjun, johon olen osallistunut aikaisemmin. Sinun kokemuksesi on sinun kokemuksesi, Mohikaani. Aloittajan elämä on toinen tarina. Uskon hänen olleen vilpitön purkaessaan vanhoja ikäviä muistojaan helluntalaisesta sijaisperheestään. Olen kuunnellut lukemattomat muut tarinat, ja tiedän, että kaikenlaista voi sattua. Kohtalo kolhii monia, eikä meitä helluntailaisia tarvitse puolustella. Vääriä syytöksiä vastaan saa tietenkin puolustautua.Niin Paavalikin teki.
Kirjoitit.
"Eikä avaajan tarina ole kokonaisuudessaan noin kamala, hän kertoo vain oman tuntonsa, pitäis tietää vanhempienkin elämän taustat ja silloinen elämä, olikohan kyse helluntailaisuudesta lainkaan, avaaja vaan käyttää hyväkseen palstan vastahenkisyyttä helluntailaisuutta kohtaan !"
Mistä sinä voit tietää, miten kamala avaajan tarina on. Sehän voi olla vielä paljon kamalampi kuin hänen kirjoittamansa. Minusta ei kannattaisi ryhtyä arvailemaan aloittajan elämää, vaan ottaa kantaa vain hänen kirjoittamaansa. Omasta kokemuksesta tiedän, että helluntailaisuudessa oli takavuosina melko yleistä arvailla ihmisten asioita. Voi olla nykyisinkin, mistä sinun kirjoituksesi on viitteenä.
Minulla on ollut lapsena luterilainen kasvuympäristö. Olin hyvätapainen, menestyin koulussa ja toveripiirissä sekä harrastuksissa. En vain tuntenut Jeesusta henkilökohtaisesti, vaikka sain kristillisen kasvatuksen. Saamani kasvatus ei kuitenkaan ollut vaativaa ja ahdasmielistä, vaan mielestäni varsin tavallista kunnollista kotikasvatusta.
Kun tulin teini-ikäisenä uskoon Jumala johdatti minut helluntaiseurakuntaan. Olen ollut seurakunnan aktiivijäsen vuosikymmeniä ja olen edelleen. Melko pian uskoon tuloni jälkeen koin helluntaiseurakunnassa hetken, joka laittoi miettimään ja vähän ymmälle, että olinko sittenkään oikeassa seurakunnassa.
Nuorena ihminen on hyvin herkkä kaikenlaiselle. Minä olin erityisen herkkä, etten vain erehtyisi missään asiassa poikkeamaan pois kaidalta tieltä. Olen kirjoittanut toisessa ketjussa, minkälaista uskon "uraa" suunnittelin itselleni.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11449525#comment-61369645
Herkkänä sieluna menin kerran jonkin todella mitättömän asian (en edes muista enää koko asiaa) takia ns. katumuspenkkiin. Sananjulistaja tuli viereeni ja kysyi, minkä vuoksi olin tullut alttarille. Ennen kuin ehdin suutani avata, tämä sielunpaimen tokaisi, että "annas olla, minä arvaan asiasi". Niin hän sitten "arvasi", että olen harrastanut itsetyydytystä. Olin tuolloin niin viaton ja tietämätön, etten
tiennyt, mitä sillä tarkoitetaan. Jotenkin kuitenkin, ilmeisesti saarnaajan puhetyylin perusteella, aavistelin, että kyse on johonkin tuhmaan, likaiseen seksuaalisuuteen liittyvästä. Sanoin nopeasti, että "en ole", ja kävelin pois alttarilta.
Kotona kysyin, mitä itsetyydytys tarkoittaa. Sain erittäin pätevän, asiallisen ja sieluani hoitavan vastauksen. Kysyjälle (kyseiselle saarnaajalle) oltiin kotona vihaisia, ja kyllä hän tietämäni mukaan sai jälkeen päin kuulla kunniansa moisesta "arvailusta". Mammakulta oli ottanut miehen puhutteluun.
Minun oli jonkin aikaa vaikea suhtautua kyseiseen henkilöön. Muistan tapauksen vuosikymmenten jälkeen, mutta se ei jättänyt minuun arpia, koska sain kotona oikean selvityksen ja sielunhoidon mokoman sielunpaimenen arvailuun. Sen opetuksen sain jo varhain, että ei pidä mennä arvailemaan toisten asioita sielunhoidossa eikä mutenakaan, vaan antaa henkilön itsensä kertoa asiansa. Olen aikuisena noudattanut oppimaani käytännössä. Kertomuksestani ei kenenkään kannata tehdä yleistävää käsitystä helluntailaisuudesta.
Sinulla ja perheelläsi on kertomasi perusteella ollut raskas ja monivaiheinen elämä.
Minä en tietenkään vihaa helluntailaisuutta, en uskovia tai kotiseurakuntaani, jonka keskellä olen saanut kasvaa ja jonka eteen työtäkin tehdä. En myöskään pura mitään traumoja tässä kirjoituksessa. Olen vain oppinut ehkä entistä paremmin ymmärtämään ihmisiä ja heidän vaikeuksiaan, heikkouksiaan ja erilaisuuttaan elämänkirjossa. Olen ehkä oppinut ymmärtämään myös jotakin enemmän kuin nuorempana ymmärsin - Jumalan suuresta armosta koko ihmiskuntaa kohtaan.
En vertaa itseäni muihin, vaan vain omaan hitaaseen ja vaivalloiseen kasvuuni uskon tiellä.
Me helluntailaiset emme omaa kaikkea viisautta, tietoa ja taitoa. Ihmisten kohtaamisessa olemme liian usein itseriittoisia, omahyväisiä ja joskus saatamme erehtyä luulemaan itsestämme enemmän kuin kohtuullisesti.
"Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut." Room. 12:3 - ohjelma päässä
asiastakyse kirjoitti:
Helluntalaisuus ei todellakaan tuo välttämättä ratkaisua asiaan, mutta Jeesus tuo, jos USKOO, mitä Hän käskee ja neuvoo tekemään. Muista jo k.kiusaantunut, että en ole helluntailainen, en luterilainen, vaan olen Jeesuksen uskova.
Jeesus kertoo kaiken alkavan AJATUKSISTA. Täytyy tapahtua sisäinen vallankumous, jos aikoo päästä ajatustasolla sille tasolle, jossa on VAPAUS.asiasta kyse olet vain ohjelmoitunut Jeesuksesta.
- paska yhteiskunta
Suomi on lasten asioiden hoitamisessa ihan karmea maa. Tässä maassa sijoitetaan muuten terveitä lapsia sellaisiin sijaiskoteihin, missä heistä tulee sairaita siksi, että lapset joutuvat uskonnollisesti täysin sairaisiin oloihin johonkin änkyrä fundamentalisti hihhulien perheisiin.
Venäjäkin on ihan aiheesta jyrissyt Suomalaisista lapsen huostaanottoperusteista.
Ylipäätään Suomi on yhteiskuntana mätä ja sairas kun täällä annetaan uskonvapauden nojalla kaiken maailman ääri-uskontojen, kuten helluntailaisuuden kasvaa ja vaikuttaa myös lapsiin ja nuoriin. Tällaiset uskonnot pitäisi kieltää lailla ja kirkko tulisi erottaa kokonaan valtiosta, maallinen valtio ja kirkko erikseen ja kirkolta rahat pois verotusoikeuden menetyksen myötä.- a.anteeksisaanut
menepäs käymään vaikkapa Leningradin putkikanavissa, sieltä löydät muutamia satoja lapsia nenät liimaa täynnä ja tyhjä ilme, kukaan ei välitä.
käyppä siellä ja puhu sitten suomen paskasta-lastenhoidosta enemmän.
- iankaikkinen elämä
Ihmiset voi olla susia lampaiden vaatteissa mutta Jeesus tahtoo ihmisen parasta.
- totuus
uskon että helluntailahkot lakkautetaan koska siellä harjoitetaan paljon erilaista syntiä ja rikoksia. esim ennemmin tai myöhemmin ullavanki helluntaiseurakuntakin liitetään kokkolan helluntaikirkkoon, ullavan hell-lahko toimii hapatteena , niin siitä seuraa se että kokolahko juttu muuttuu paskaksi
- töööt
lopeta tuo p...an puhuminen täällä !
- totuus
töööt kirjoitti:
lopeta tuo p...an puhuminen täällä !
tööt, mee äitis takapuoleen ja synny uudestaa
- totuus
ullavassa kottari kumppanit salli vakavien toistuvien synnin harjoittamisen... tästä seuraa se mitä raamatussakin hapatteesta mainitaan, seurakunta eksyy jamalasta kun ovat paatuneita eikä puututa syntiin . ja vanhemmisto on tilivelvollinen jumalalle ja vieläpä heille on rangaistus kovenpi kun opettavat väärin. jaak 3.1
- lostorvelos
Opettele edes kirjoittamaan, ennen kuin noita hölmöjä tarujasi alat jakaa ympärillesi !
Eikä olisi pahitteeksi edes alkeellinen netietiketin noudattaminen. - 11@17
lostorvelos kirjoitti:
Opettele edes kirjoittamaan, ennen kuin noita hölmöjä tarujasi alat jakaa ympärillesi !
Eikä olisi pahitteeksi edes alkeellinen netietiketin noudattaminen.Nettietiketti. Kahdella t:llä. Samaan kappaleeseen kuuluva toinen lause perään, ei alle.
Jos kyseessä on toinen kappale, jätetään rivi väliin.
- ihmettelen aloitusta
Aidosti Jeesukseen uskova on lempeä ja ihana ihminen, helluntalaisissa heitä on paljon, on heitä paljoin muissakin kristillisissä yhteisöissä.
- asiastakyse
Samoin minäkin uskon, että kaikissa kristillisissä yhteisöissä on todella Jeesukseen uskovia ja myös akanoita.
Oppi ei ole ratkaiseva asia uskolle, vaan USKO Jeesukseen ja Hänen opetuksiinsa on ratkaiseva asia.
Usko johdattaa kaikkien kristillisten yhteisöjen raja-aitojen sisällä olevat hiljalleen ja varmasti yhteiseen uskoon.
Jos aloittaja on joutunut akanoiden hoitoon ja kärsinyt paljon, niin hänen ei tarvitse jäädä kärsimykseen. Hänen auttajansa on lähellä. Jeesus poistaa ihmisestä kaiken pahan kasvatuksensa kautta. Ihmiseen jää vain muisto katkeruudesta sen kasvatuksen jälkeen ja näin hän voi muistaa miten katkeruudesta kärsivä todella joutuu kärsimään.
Itse jouduin vain pienen hetken kauan sitten kärsimään katkeruudesta, mutta Jeesus johdatti minut vapauteen. Usko Jeesukseen muuttaa koko ihmisen ja se alkaa sisäisen ihmisen heräämisestä herkästi Jumalan opetukset kuulevaksi. - hah hah hah
ihmettelen aloitusta. Hyviä teeskentelijöitä nämä ihanat ihmiset. Muistan näitä ihania ihmisiä 1980 luvulta ja ne ainakin vetivät seurakunta käytöksen päälle kun menivät seurakuntaan ja vapaan käytöksen kun menivät koteihinsa. Todellisuus näiden helluntailaisten kanssa on koettava itse niin tajuaa sen uskonto ja Jeesus teeskentelyn ihmisten silmissä.
- rauhallinen1
Kyllä minä olen sitä mieltä että ei tasapainoisella kohtalaisilla yleistiedoilla varustetulla ihmisellä ole mitään tarvetta liittyä helluntaiherätyksen kaltaiseen seurakuntaan tai ylipäätänsä tehdä sellaisia äkkivääriä maailmastavetäytymispäätöksiä. Kun kuulen, että joku on helluntailainen, niin ajattelen oliko tällä ihmisellä pahoja ongelmia elämänhallinnassa vai hänen vanhemmillaan - yleensä oli.
- k.kiusaantunut
Helluntailaiset kutsuvat todistukseksi sitä kun kertoo ongelmista ja yleensä se uskoontulo on ratkaissut kaiken kertaheitolla.
He ovat vaikeita ihmisiä, joihin tavallinen ihminen ei saa mitään kosketusta, koska he eivät ajattele tavallisesti. Eräskin ex-huumeiden käyttäjä suuttui kun mainitsin hänen menneisyytensä ja sanoi"Olen nyt uusi luomus Kristuksessa."
Nää on tällaisia luomuksia joilla on omien mielipiteiden tilalla Raamatun "totuus", ja taivaalliset, joita he tyrkyttävät ratkaisuksi kaikkeen.
Jos vain vihjaisenkin etten usko niin sitten uhataan tulijärvellä, ja vaikka se viha tulee heistä he pistävät sen Jumalan nimiin.
Samalla kaavalla he kohtelevat tällä palstalla kaikkia.
Mä oon 15 vuoden ajan ollut tekemisissä hellareitten kanssa ja tiedän heidän ajatusmaailman ja sen opin.
Uskonnon Uhrien sivuilla on helluntailaisuudesta hyvä kirjoitus.
- katkera helluntalain
ota katkera helluntalainen [email protected] oon samassa tilassa
- Se on surullista!
Jos on niin,pahoittelen,mutta koen että se on keksitty juttu,mutta voi se ollakin,ei kyllä tunnu tutulta Helluntalaisuudessa,ei se pitäsi olla kenenkään usko ahdasmielistä ja ankeaa,kun yleensä se tuo aivan ihanan olotilan uskovaan ja se näkyy Rakkautena kaikkia kohtaan,ettet muista väärin,se voisi passata jehoviin paremminkin.
Mimmonen sinä olit pienenä,olisikko sinunkin puolelta katseltavaa? Ari- fghjuuigrghj
Toisten kirominen on yleistynyt, olen kuullut tunnustuksia, että vihamiehet kirotaan, jos ei mene oman mielen mukaan. Melkoista Vitja mitä paskaa taas... .
- he he helari
fghjuuigrghj kirjoitti:
Toisten kirominen on yleistynyt, olen kuullut tunnustuksia, että vihamiehet kirotaan, jos ei mene oman mielen mukaan. Melkoista Vitja mitä paskaa taas... .
Totta on tuo hellareiden valhejuoruaminen ja sitten hylkääminen . Vaarallista psykologiaa.
- diaknoosi
jeesustelu on kaikkein petollisinta ja valheellisinta, ja aloittaja on joutunut tällaisen uhriksi elämässään, nyt tajuan hänen möykkäämisensä ja metelöimisensä näillä sivuilla, aina äänessä, väärässä paikassa ja väärään aikaan.
Toteuttaa siis kasvatusvanhempiensa vääristynyttä asioihin sotkeutumista, eli pieleenmeno on jatkunut, aina tänne saakka.- väärä diaknoosi
tässäpä vasta järkihellari huh huh, ei saa mitään selvää edellisestä ajatuksenjuoksusta. Taitaa olla viisauden sanat diaknoosilla.
- Pa.ka juttu.
USKONTO ON OOPPIUMIA KANSALLE - HELLUNTALAISUUS HEROIINIA.
- et oo tosissas
oisko aika harkita tehokkaampaa lääkitystä. oot täällä vaa haukkamassa muita ja hakemassa huomiota. Säälittävää!!!!!
- Yks toinen pönttö
Samalla tavoin helluntailaisuudessa kuin muissakin kristinuskon lajeissa, eroja on srk-tasolla, ja varsin huimiakin. Pieni maalaiskaupungin helluntaisrk johon maamoni kuuluu, on aivan ihana, ymmärtävä, rakkaudellinen ja hyväksyvä yhteisö, jossa harjoitetaan Raamatun mukaista kristillisyyttä ketään pakottamatta. Oman asuinkaupunkini helluntailaiset kierrän mieluusti kaukaa; kun menin kokoukseensa ja eteen rukoiltavaksi, tuli luokseni nainen joka minua sen kummemmin tuntematta luetteli "pykälät" jotka minun tulee täyttää, jotta kelpaan Jumalalle ja heidän seurakuntaansa. Näin yhteiskristillisesti sanottuna; se oli ihan urkuharmoonista! Uskovien joukossa on omavanhurskaita pönttöjä, jotka kutsuvat itseään Kristuksen seuraajiksi ollen ihan jotain muuta, ajaen jotain omia epämääräisiä pykimyksiään.. tämän tiedon pohjalta ymmärrän niitä, jotka kokevat uskonnon pilanneen elämänsä ja niitä, jotka kohdattuaan jossain elämänsä käännekohdassa näitä "valeuskovia", ovat Jeesukselle aivan erityisen allergisia. Miksi tällaiset asiat ovat meille uskoville niin vaikeita myöntää?
- Halle Luja
Sivusta seurattuna helluntailaisten "pölötys"(kielillä puhuminen, vapiseminen, kaatuilu, kirkuminen ym.) näyttää samalta kun voodoo uskonnossa henkien manaus rituaaleissa, vaikuttavat siis menevän kokouksessa jonkinlaiseen transsiin.
Vai onko se jotain esitystä muille uskon veljille ja sisarille siitä, että ovat jotenkin erityisasemassa, ikäänkuin Jumalan suosiossa.. hmm.. että muut seurakuntalaiset arvostaisivat enemmän heitä?
Ymmärrän varsin hyvin miten ahdistavaa on ollut kasvaa helluntailaisessa perheessä. Mielenterveyshän siinä on ollut kovalla koetuksella. Mielestäni on arveluttavaa sijoittaa lapsia helluntailais-karismaattiseen kotiin. Ainakin perheen menettelytavat tulisi tutkia tarkemmin. Aloittajan tapauksesta on aikaa, mutta se ei vie yhtään pois vanhempien ja helluntaiseurakunnan vastuuta tapahtuneesta.
On myös ollut helluntaikoteja, joiden lapset olisi pitänyt ottaa huostaan kotona tapahtuvan henkisen ja hengellisen väkivallan takia.
Helluntailaiset ovat aina näissä tilanteissa sanomassa uhrille ; Sinun pitää antaa anteeksi. Anteeksiantaminen ei ole todella helppoa ja varsinkaan tilanteessa, jossa vanhemmat eivät ole mielestään edes tehneet mitään väärää.
Lapsena koettu henkinen ja hengellinen väkivalta jättää pysyvät jäljet uhrille. Aina ei lohduta sekään tieto, että kerran nämä kiusaajavanhemmat saavat palkkansa viimeisellä tuomiolla.
Usko pitäisi olla ihmiselle tärkeä ja hyvä asia. Lakihenkinen helluntailainen koti on tuhonnut monen henkilön käsityksen uskosta, vääristänyt uskon ja jopa vienyt sen pois.- tööttötööt
Oletko sinä oikeasti vähän tööt vai mikä on hommasi nimi !?
teitä on tällä muutama olisko kolme neljä ja sitten muut töötit päälle. - töttörööttööttöö
Eikös kaiken lokiikan mukaan aloittajan pitäisi olla katkera omille vanhemmilleen, jotka ovat jättäneet oman lapsensa heitteille !
oletko ottanut selvää mitä uskonkäsitystä he edustivat ja syyttää sitten sitäkin.
ELi oletkohan nyt kanavoinut ihan oikein tuon tunteesi. - tööttörööttöö
Onkohan kukaan lukenut sellaista pikkukirjasta kuin " Orpo-Olavin koettelemukset" ?
Siinä on pieni naskali peellisen sijaisperheen pelinappulana, mut takas kummaa kun pojasta tuleekin aivan erikoinen lähetysihminen jonka työn tulokset jokainen jolla ajatus liikahtaa, tunnustavat isoksi Jumalan työksi.
Eikä tämä ihminen ole ollenkaan katkera. Mitähän uskonkäsitystä se perhe mahtoikaan edustaa..?Viestin aloittaja on ollut helluntailaiseen sijoitusperheeseen sijoitettuna ja kokenut siellä vääryyksiä. Helluntailaisuudessa oli taannoin tapana, että myös seurakuntalaiset osallistuivat lapsen kasvattamiseen vanhempien ohella. On minullekin remmiä näytetty erään helluntailaisen toimesta. Puhtautta ja oikeaa uskoa vaalivassa helluntailaisuudessa tällaista on kuitenkin tapahtunut.
Tuo Orpo-Olavi on toinen tarinansa. Orpo-Olavin sijoitusperhe ei tainnut olla uskovainen, joten johtuisikohan siitä että Olavin oli helpompi tulla uskoon kun ei sentään oltu "raamatulla" päähän lyöty. Orpo-Olavi on kuvaillutt kuitenkin tapahtumat kirjassaan (muistaakseni, olen lukenut sen lapsena). Tällä palstalla helluntailaiset eivät antaisi edes kuvailla helluntailaisten tekemiä konnuuksia.- ~~tähkäpää~~
mazdels kirjoitti:
Viestin aloittaja on ollut helluntailaiseen sijoitusperheeseen sijoitettuna ja kokenut siellä vääryyksiä. Helluntailaisuudessa oli taannoin tapana, että myös seurakuntalaiset osallistuivat lapsen kasvattamiseen vanhempien ohella. On minullekin remmiä näytetty erään helluntailaisen toimesta. Puhtautta ja oikeaa uskoa vaalivassa helluntailaisuudessa tällaista on kuitenkin tapahtunut.
Tuo Orpo-Olavi on toinen tarinansa. Orpo-Olavin sijoitusperhe ei tainnut olla uskovainen, joten johtuisikohan siitä että Olavin oli helpompi tulla uskoon kun ei sentään oltu "raamatulla" päähän lyöty. Orpo-Olavi on kuvaillutt kuitenkin tapahtumat kirjassaan (muistaakseni, olen lukenut sen lapsena). Tällä palstalla helluntailaiset eivät antaisi edes kuvailla helluntailaisten tekemiä konnuuksia.Kunnaksen kirjoittama Orpo Olavin koettelemukset RV 1957, perustuu tositapahtumiin, eli kertoo "pappa" Syvännön,
Kaarlo Olavi Syvännön lapsuudesta.
Toinen hänestä kertova kirja on Kunnaksen kirjoittama
Kaarlo Syväntö Tienraivaaja RV 1979
- usko ainoastaan
Aloittaja ja muut helluntai-vihaajat, teitä auttaa Jeesus Kristus, joka on sorrettujen auttaja. Ette te ole ainoita ihmisiä, joita on sorrettu. Ja muutkin sortavat, ei ainoastaan helluntailaiset, uskokaa pois. Ja Jumala nostaa alaspainetut ja väärin kohdellut.
Katkeruudesta on mahdollista päästä eroon ja siitä Jumalakin tahtoo sorretut eroon nostaa. Paraneminen alkaa siitä, kun sanot Jumalalle, että et halua enää elättää katkeruuttasi, vaan päästä siitä eroon. Totuus siitä pahuudesta, mitä sinulle on tehty, silti pysyy. Jeesus sanoi olevansa Totuus ja Hän on sanojensa takana.
Muistosi ovat surulliset ja katkerat, Jumalakaan ei sitä kiellä, koska Hän tietää, mikä on totuus. Hän tahtoo lohduttaa sinua ja parantaa sinut saamistasi iskuista. - EndTimes
Jeesus tuli maailmaan pelastaakseen syntiset. Hän tuli tehdäkseen tyhjäksi kaikki perk eleen työt. Niin pitää meidän uskovienkin aina muistaa miten Jeesus rakasti kaikkia (paitsi fariseuksia). Hän rakasti ja hoiti terveeksi kaikki, eikä kysellyt kiitollisuutta eikä oikeita oppeja. Jos emme mitään muuta osaa, niin opetellaan edes rakastamaan. Viisautta ei kaikille ole suotu, mutta jos sydämessä on Jeesus, niin hedelmän pitäisi olla sen mukaista.
Katsokaa omissa kodeissannekin ettette huutele omia mielipiteitänne Jumalan selän takaa ja tituleeraa niitä Jumalan puheeksi. Jumalan puheet on erikseen, ja vanhempien puheet erikseen. Kasvattajalle tulee olla tarpeeksi kasvattajan auktoriteetissa, Jumalalla on oma auktoriteettinsa jota Hän ei ojenna meidän mielipiteiden pönkittämiseksi. Tässä tulee eniten noita haavoja joita aloittajalla oli tarpeeksi jo entuudestaankin. Olen todella pahoillani sinun puolestasi! Anteeksiantamisessa on silti ihmeellinen voima, sillä se päästää vapaaksi uhrin. Syyllisen se jättää Jumalan arvioinnin alle. Herra meitä vanhempia armahtakoon!- näinpä tästä
>> Niin pitää meidän uskovienkin aina muistaa miten Jeesus rakasti kaikkia (paitsi fariseuksia).
- ErehtyväinenEndTimes
näinpä tästä kirjoitti:
>> Niin pitää meidän uskovienkin aina muistaa miten Jeesus rakasti kaikkia (paitsi fariseuksia).
Kiitos hyvästä korjauksesta!
Vaikka Jeesus ei kohdellutkaan joitakin fariseuksien tekoja ja sanoja kovin lempeästi, uskon että Hän silti heitäkin rakasti. Eihän Hän osoitellut Juudastakaan sormella.
- kristinUskonto
Hevonpaskaa on väittää että ei saa olla katkera.
Tottakai saa ja pitääkin olla. Viha parantaa.
Se että joku nasaretilainen puuseppä antoi naulata itsensä ristiin on vain hyvä tarina.
Ei tavallisen ihmisen tarvitse olla mikään jumala. Saa vihata saa kostaa ja saa olla katkera. Kristinuskonto on sairasta ajattelua. Ihminen on ihminen eikä joku neitseestä syntynyt nasaretilainen puuseppä.- EndTimes
Viha on tunne joka on terve. Se ilmoittaa oikean ja väärän rajan.
Katkeruus on valinta, joka on oman tuomion julistamista, ja sen hedelmä on huono.
Suru myös on terve tunne joka saa aikaan parantumista.
Itsesääli on vihollisen vääristelemä kopio, ja se ei parantumista edes huoli.
Usko Sanaan tuo Sanan lupaukset elämääsi, sillä usko katsoo Jeesukseen.
Jos odottaa näkevänsä ennenkuin uskoo, saa odottaa, sillä odottelija katsoo omaan ymmärrykseensä. Sieltä ei uskoa eikä ikuista elämää löydy.
Kolkuttavalle avataan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata511695Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3211494Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1021466- 1091185
- 221173
- 691134
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva171127- 781072
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f183968Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois40896