Haluaisitko sinä naapuriksesi vammaisia?

Handicapko

http://www.hs.fi/kaupunki/Naapurit hylkivät vammaisia/a1370663138491

Espoossa ei näköjään haluta.

Toisaalta Suomessa on mielipiteen ja sanomisen vapaus joten kuka meistä on oikeutettu sanomaan mikä on oikea mielipide tässä asiassa. Tuolla artikkelissakin on eräs asukas ihan omalla nimellään rohkeasti tuonut kantansa asiaan ja kyllä saa kuulla kunniansa keskusteluketjussa.

314

6843

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatus asiaan

En koskaan ole tavannut kiinnittää huomiota naapureihini, joten mulle olisi aivan sama, kuka asuu mun naapurissa, kunhan ei ole rikosrekisteriä vakavista rikoksista omaava ihminen tai mikään muiden hengille vaarallinen järjestätyneen rikollisuuden jäsen, ja vammaiset eivät kuulu sellaisiin.

Sulla toivottavasti on se tieto, että kun sä et varmaankaan ole Hesarin tilaaja( eikö niin?), niin rikot lakia, kun linkität niiden uutisiin.

Mua ei ainakaan haittaa vammaiset, mutta v*ttu luoja varjelkoot, etten koskaan joudu muuttamaan mihinkään paikkaan, missä naapureiden pääharrastus olisi kyylätä mitä minä teen. Itse tuskin pystyn ostamaan omaa asuntoa ennen kuin olen 50-v, mutta jos ostaisin, ostaisin juuri sellaisilta seuduilta, mihin rakennetaan vammaisten kuntoutuskeskuksia. Kertoo alueen voimavaroista. Skrubulähiöihin kun ei kukaan tässä talouslama-Suomessa rakenna mitään. Ja toivon, että jokainen vammaisten vihaaja saa pikaisen halvauksen vaikka luojan lykystä ja inisee sitten itse pyörätuolistaan kuolaten, että kuinka muka inhottavia heistä ovat ihmiset, joita itsestä riippumattomista syistä on kohdannut jokin sairaus.

Inhottaa ehkä eniten omahyväisyys, mitä nämä Buranan napsijat p*skapässit harjoittaa, että kun heillä ei koskaan ole ollut päänsärkyä suurempaa sairautta, niin oikein leimata osataan - suurin osa kymmenen kertaa mielisariaampia henkisesti, kuin ihmiset joilla on perustavan laatuinen sivistys asioista, että millä perusteella ei voi syrjiä.

En ole kehari, mutta mieluusti puolustan niiden oikeuksia edes nettipalstalla!

• flhjkkdn

"inisee pyörätuolistaan kuolaten"... Minkä kiven alta olet noussut,aivokääpiö..?

• kdgjsjgsdghhsdg

"Sulla toivottavasti on se tieto, että kun sä et varmaankaan ole Hesarin tilaaja( eikö niin?), niin rikot lakia, kun linkität niiden uutisiin."

Hahhah. Toivottavasti et tosissas usko tota.
        Kyllä ne hesarinkin netissä olevat uutiset on ihan julkista internetsisältöä jonka saa linkittää ihan mihin kukakin haluaa

• ajatus asiaan
        flhjkkdn kirjoitti:

"inisee pyörätuolistaan kuolaten"... Minkä kiven alta olet noussut,aivokääpiö..?

Kysyisin samaa sinulta? Jos on niin huono kirjoittaja, ettei osaa toisen tekstiä lainatessaan tuoda edes rehellisesti julki, mikä oli toisen kirjoittajan pointti, niin eikös siinä ole ehkä sitten kyse aivokääpiöydestä, enkä puhu kehitysvammaisista tai muutoin vammaisista? Mä joskus huvikseni testaan, että miten paljon tän palstan kirjottajat osaavat lukea: johtopäätökseni on, että huonosti. En minä mitään halvauksia tietenkään kenellekään toivo, ja se näkyi kyllä lukutaitoisille tekstistäni ja lukutaitoinen olisi lukenut tekstini siten, että ilmaisin siinä, kuinka epäoikeudenmukaista esimerkiksi vammaisuus on, kuinka viattomia vammaiset ovat omaan tilaansa ja että kuinka sellainen tilanne voisi - jos huono tuuri kävisi, kohdata ketä vain, eli että joutuisi vaikkapa pyörätuoliin tai vammautuisi.

Uskon kyllä siihen, että jokainen luonteeltaan niin ikävä ihminen - kukaan- jollaisten empatian taju ja sivistys yleisesti on niin rajoittunut, että pelkäävät tai vihaavat vammaisia, varmaan tosiaan mölisisivät vielä pyörätuoleistansakin vihaa vammaisia kohtaan, jos heitä sattuisi kohtaamaan epäoikeudenmukainen kohtalo. Se tietämättömän narsistinen omahyväisyys ja kyvyttömyys asettua toisten asemaan yleisesti ottaen tympii, vaikkapa vammaisten syrjinnässä. Kyllä minullakin ennen kuin sairastuin fyysisesti vakavammin, oli ehkä suurin ongelmani finni naamassa tai rumat vaatteet, mutta se kun sairastuin ja koin onnen vielä toipua, opetti mulle ainakin sen, että ei kukaan ihminen ole toista pätevämpi.

Syntyjään kehitysvammaisetkin ovat ihmisiä siinä, missä kaikki muutkin. Heistä tuskin on haittaa kenellekään, koska ovathan heidän vanhempansa tehneet rohkean valinnan synnyttää ja kasvattaa myös lapset, joilla on jo syntyjään ollut tiedossa erilaiset eväät elämään, kuin valtaväestöllä joilla on käynyt syntymässä parempi tuuri. Jos tämä olisi natsivaltio, varmaan kaikki vammaiset estettäisiin syntymästä. Ja jos joku ökytyyppi on huolissaan asuinalueensa arvosta vammaisille rakennettujen asuntoloiden takia, niin voi voi. Vammaisten lasten perheet tuottaa valtiolle ostamillaan erityispalveluilla varmaan tasan tarkkaan enemmän veroeuroja, kuin mitä saavat ja vielä omista pusseistaan, koska tämähän ei ole mikään hyvinvointivasltio enää, paitsi veronkiertäjille suurhuojareille, nimeämättä ketään tai mitään.

Minua on tässä ketjussa jo nimitelty aivokääpiöksi ja aivommaiseksi, vaikka minä ainoastaan vastustan rasismia ja syrjintää teksteilläni tässä ketjussa. Naurettavaa! No onneksi sen arvaa, että tuollaiset nimettömät minun nimettömän nimittelijät ovat niin täyspässejä ja tyhmiä ihmisinä, että emme sivistystasolta paini edes samassa sarjassa, vaan jos minä tälle foorumille kirjoitan, joudun taantumaan tyhmän ilmaisun tasolle, koska juuri kukaan ei edes ymmärrä normaalisivistynyttä ilmaisua ja taidokasta empaattista kirjoittamista, havaitusti.

• ajatus asiaan
        kdgjsjgsdghhsdg kirjoitti:

"Sulla toivottavasti on se tieto, että kun sä et varmaankaan ole Hesarin tilaaja( eikö niin?), niin rikot lakia, kun linkität niiden uutisiin."

Hahhah. Toivottavasti et tosissas usko tota.
        Kyllä ne hesarinkin netissä olevat uutiset on ihan julkista internetsisältöä jonka saa linkittää ihan mihin kukakin haluaa

Ootko huolissas, kenties? Sietäisi ehkä ollakin, nimittäin vihakirjoitteluun lehtien nettiuutisia ei saa käyttää. Muutenkaan en ymmärrä, että jos ei ole asiallista mielipidettä, että miksi pitää laitella keskustelupalstaviesteihin linkkejä medioihin. Peruskouluiäistenkin luulisi tietävän, että mielipidekirjoittelu nimettömällä keskustelufoorumilla edellyttää oman rehdin mielipiteen julkituontia. Jos nimettömänä kirjoitellessaan tällaisessa nimettömässä Suomi24.fi:a linkittelee lehtien uutisiin, olis paree olla erittäin tarkka, ettei ilmaisu ole kunnianloukkaavaa.

Siitä mitä vaikka mä ketjuun vastannut sanon, en ole vastuussa siltä osin, mikä on muiden ketjuun kirjoittaneiden kirjoittajien kirjoitusten sisältö. Rautalangasta vääntäen: jos ja kun joku nettihäirikköurpot kirjoittaa tällasiille palstoille kunniaa loukkaavia viestejä jossa on linkkejä lehtiuutisiin, et voi vetää tai keksiä päästäsi "johtopäätöstä", että minä sympatiseeraisin yhtään millään tapaa asiatonta kirjoittelua.

Suomi24.fi- ylläpito on ensisijaisesti vastuussa siitä, millaisia aloituksia he julkaisevat. Jos ja kun suurin osa keskustelusta on asiatonta, siitä on turhaa syytellä kaltaisiani taviksia, jotka kirjoittavat ajanvietteeksi asiayhteyksiin, joiden motiivit eivät ole tiedossa. Funaatko?

Tietoiselta vaikuttava vihaprovokaatio herättää aina inhoa. Inhottava ajatus on se, että jotkut - erittelemättä mitään, kun en voi kun en tiedä - tahot tahallaan rikkovat koko ajan keskustelufoorumin kaikkia sääntöjä.

• ihmemiesmäkkaiveri
        ajatus asiaan kirjoitti:

Ootko huolissas, kenties? Sietäisi ehkä ollakin, nimittäin vihakirjoitteluun lehtien nettiuutisia ei saa käyttää. Muutenkaan en ymmärrä, että jos ei ole asiallista mielipidettä, että miksi pitää laitella keskustelupalstaviesteihin linkkejä medioihin. Peruskouluiäistenkin luulisi tietävän, että mielipidekirjoittelu nimettömällä keskustelufoorumilla edellyttää oman rehdin mielipiteen julkituontia. Jos nimettömänä kirjoitellessaan tällaisessa nimettömässä Suomi24.fi:a linkittelee lehtien uutisiin, olis paree olla erittäin tarkka, ettei ilmaisu ole kunnianloukkaavaa.

Siitä mitä vaikka mä ketjuun vastannut sanon, en ole vastuussa siltä osin, mikä on muiden ketjuun kirjoittaneiden kirjoittajien kirjoitusten sisältö. Rautalangasta vääntäen: jos ja kun joku nettihäirikköurpot kirjoittaa tällasiille palstoille kunniaa loukkaavia viestejä jossa on linkkejä lehtiuutisiin, et voi vetää tai keksiä päästäsi "johtopäätöstä", että minä sympatiseeraisin yhtään millään tapaa asiatonta kirjoittelua.

Suomi24.fi- ylläpito on ensisijaisesti vastuussa siitä, millaisia aloituksia he julkaisevat. Jos ja kun suurin osa keskustelusta on asiatonta, siitä on turhaa syytellä kaltaisiani taviksia, jotka kirjoittavat ajanvietteeksi asiayhteyksiin, joiden motiivit eivät ole tiedossa. Funaatko?

Tietoiselta vaikuttava vihaprovokaatio herättää aina inhoa. Inhottava ajatus on se, että jotkut - erittelemättä mitään, kun en voi kun en tiedä - tahot tahallaan rikkovat koko ajan keskustelufoorumin kaikkia sääntöjä.

Nimimerkki "ajatusta asiaan" toistelee tuota vihakirjoitushokemaansa kuin papukaija. Vastaappa siis mitä vihakirjoitukseen viittaavaa näet aloituksen tekstissä tai hesarin linkissä?

"Espoossa ei näköjään haluta.

Toisaalta Suomessa on mielipiteen ja sanomisen vapaus joten kuka meistä on oikeutettu sanomaan mikä on oikea mielipide tässä asiassa. Tuolla artikkelissakin on eräs asukas ihan omalla nimellään rohkeasti tuonut kantansa asiaan ja kyllä saa kuulla kunniansa keskusteluketjussa. "

Kummallinen jankuttaja tuo "ajatusta asiaan"

• handicapko

Pitäisköhän sun nimimerkki "ajatus asiaan" rauhoittua ja ottaa vaikka diapami niin rauhoittuisit. Luin useimmat sun kirjoitukset mutta eihän niissä oo päätä eikä häntää.

Tuo sun melskaaminen asian vierestä on lapsellista. Sinä täällä olet pahin vihakirjoittaja ja kielnkäyttösi on asiatonta.

Aloitus oli asiallinen ja linkki täysin sääntöjen mukainen ja linkin takana oleva uutinen mielenkiintoinen.

Jos naamasi on vino niin älä syytä peiliä!

• hjiodfnh
        ajatus asiaan kirjoitti:

Kysyisin samaa sinulta? Jos on niin huono kirjoittaja, ettei osaa toisen tekstiä lainatessaan tuoda edes rehellisesti julki, mikä oli toisen kirjoittajan pointti, niin eikös siinä ole ehkä sitten kyse aivokääpiöydestä, enkä puhu kehitysvammaisista tai muutoin vammaisista? Mä joskus huvikseni testaan, että miten paljon tän palstan kirjottajat osaavat lukea: johtopäätökseni on, että huonosti. En minä mitään halvauksia tietenkään kenellekään toivo, ja se näkyi kyllä lukutaitoisille tekstistäni ja lukutaitoinen olisi lukenut tekstini siten, että ilmaisin siinä, kuinka epäoikeudenmukaista esimerkiksi vammaisuus on, kuinka viattomia vammaiset ovat omaan tilaansa ja että kuinka sellainen tilanne voisi - jos huono tuuri kävisi, kohdata ketä vain, eli että joutuisi vaikkapa pyörätuoliin tai vammautuisi.

Uskon kyllä siihen, että jokainen luonteeltaan niin ikävä ihminen - kukaan- jollaisten empatian taju ja sivistys yleisesti on niin rajoittunut, että pelkäävät tai vihaavat vammaisia, varmaan tosiaan mölisisivät vielä pyörätuoleistansakin vihaa vammaisia kohtaan, jos heitä sattuisi kohtaamaan epäoikeudenmukainen kohtalo. Se tietämättömän narsistinen omahyväisyys ja kyvyttömyys asettua toisten asemaan yleisesti ottaen tympii, vaikkapa vammaisten syrjinnässä. Kyllä minullakin ennen kuin sairastuin fyysisesti vakavammin, oli ehkä suurin ongelmani finni naamassa tai rumat vaatteet, mutta se kun sairastuin ja koin onnen vielä toipua, opetti mulle ainakin sen, että ei kukaan ihminen ole toista pätevämpi.

Syntyjään kehitysvammaisetkin ovat ihmisiä siinä, missä kaikki muutkin. Heistä tuskin on haittaa kenellekään, koska ovathan heidän vanhempansa tehneet rohkean valinnan synnyttää ja kasvattaa myös lapset, joilla on jo syntyjään ollut tiedossa erilaiset eväät elämään, kuin valtaväestöllä joilla on käynyt syntymässä parempi tuuri. Jos tämä olisi natsivaltio, varmaan kaikki vammaiset estettäisiin syntymästä. Ja jos joku ökytyyppi on huolissaan asuinalueensa arvosta vammaisille rakennettujen asuntoloiden takia, niin voi voi. Vammaisten lasten perheet tuottaa valtiolle ostamillaan erityispalveluilla varmaan tasan tarkkaan enemmän veroeuroja, kuin mitä saavat ja vielä omista pusseistaan, koska tämähän ei ole mikään hyvinvointivasltio enää, paitsi veronkiertäjille suurhuojareille, nimeämättä ketään tai mitään.

Minua on tässä ketjussa jo nimitelty aivokääpiöksi ja aivommaiseksi, vaikka minä ainoastaan vastustan rasismia ja syrjintää teksteilläni tässä ketjussa. Naurettavaa! No onneksi sen arvaa, että tuollaiset nimettömät minun nimettömän nimittelijät ovat niin täyspässejä ja tyhmiä ihmisinä, että emme sivistystasolta paini edes samassa sarjassa, vaan jos minä tälle foorumille kirjoitan, joudun taantumaan tyhmän ilmaisun tasolle, koska juuri kukaan ei edes ymmärrä normaalisivistynyttä ilmaisua ja taidokasta empaattista kirjoittamista, havaitusti.

Kyllä olet idiootti, Ajatus asiaan, knoppailet jollain olemattomalla sivistyneisyydelläsi.Siis sellaisella ,mitä sinulla vaan ei ole.

• dflkhmmldf
        ihmemiesmäkkaiveri kirjoitti:

Nimimerkki "ajatusta asiaan" toistelee tuota vihakirjoitushokemaansa kuin papukaija. Vastaappa siis mitä vihakirjoitukseen viittaavaa näet aloituksen tekstissä tai hesarin linkissä?

Toisaalta Suomessa on mielipiteen ja sanomisen vapaus joten kuka meistä on oikeutettu sanomaan mikä on oikea mielipide tässä asiassa. Tuolla artikkelissakin on eräs asukas ihan omalla nimellään rohkeasti tuonut kantansa asiaan ja kyllä saa kuulla kunniansa keskusteluketjussa. "

Hauska tyyppi tämä Ajatus asiaan , ja onhan hän niin sivistynyt...sallittehan minun nauraa..?

• ajatus asiaan
        handicapko kirjoitti:

Pitäisköhän sun nimimerkki "ajatus asiaan" rauhoittua ja ottaa vaikka diapami niin rauhoittuisit. Luin useimmat sun kirjoitukset mutta eihän niissä oo päätä eikä häntää.

Tuo sun melskaaminen asian vierestä on lapsellista. Sinä täällä olet pahin vihakirjoittaja ja kielnkäyttösi on asiatonta.

Aloitus oli asiallinen ja linkki täysin sääntöjen mukainen ja linkin takana oleva uutinen mielenkiintoinen.

Siinä taas joku yrittää syytellä omista tekemisistään minua... Anteeksi nyt vain, mutta ihan pakko kysyä, sinä nimimerkki "handicapko", että oletko mielestäsi aivan terve? Yleensä kovin suurta henkistä terveyttä ei osoita projisointi ja jos sinä minua syytät vihakirjoittelijaksi, et varmaan ole koskaan vihakirjoittelua nähnytkään tai edes tiedä mitä sellainen on. Ja tältä Suomi24.fi-foorumilta kyllä löytyy paljon vihakirjoittelua; sanoisinko, että esimerkiksi ainakin yhdeksän kymmenestä tämän foorumin keskustelunaloituksesta on asiattomia: Millaiset ihmiset niitä laativat, millaiset ( en ainakaan minä, tai kukaan edes kohtuullisesti sivistynyt)?

Miksi sinulla on pakkomielle väittää, että juuri minä en olisi sivistynyt? Tai että juuri minä olisin vihakirjoittelija? Mistä sinä voit tällaisella nimettömällä palstalla "tietää", kuka kirjoittaja täällä on sivistynyt ja kuka ei? Minun "naamastanikaan" sinun ei luulisi tietävän yhtään mitään, koska minä en nettiin ole kuvia laittanut. Toki tietysti sitten, jos olet joku kaho nettistalkeri, joka vainoat minua tässä Suomi24.fi:a kirjoittamassa käyvää viatonta oikein systemaattisesti, sitten varmaan tiedät naamanikin, mutta sinulle tai kenellekään tällä foorumilla ei pätkänkään vertaa kuulu kuka minä olen. Ja ihmisellä on laissa oikeus anonyymiin kirjoitteluun: jos kuvittelet, että minä täällä riekkuisin intressissä pilkata vähemmistöryhmiä tai kiusata ketään, olet väärässä. Sinun soisi tajuavan lähinnä sen, että sinä olet nettikiusaaja.

Oudoksun lähinnä sitä, että jos puolustan tällaisella kirjoittajien osalta minulle tuntemattomien Suomi24.fi-palstalla vaikkapa vammaisten oikeuksia harmittomilla mielipidekirjoituksillani ja että kun vastustan syrjintää, että on mukamas oikeus täällä nimitellä minua esimerkiksi aivovammaiseksi (eilen tässä ketjussa) ja vihjailla kunniaa loukkaavasti, että olisin muka joku nappien napsija. Sä et taida tietää, että sellainen kirjoittelu on kunnianloukkausta, vaikka sen kohdistatkin minuun, joka en esiinny henkilöllä. Tai sitten tiedät, ja siinä tapauksessa olet täysi nollasääliö.

Haluaisin tietää, että kuka laatii Suomi24.fi-etusivulle keskustelunaiheet. En vielä koskaan ole nimittäin lukenut niissä yhtään asiallista aloitusta.

Jos foorumin natsit oikeasti ovat niin sekopäitä, etteivät tajua viattomia kaltaisiani näihin keskusteluihin osaa ottavia jättää rauhaan asiattomaan kirjoitteluun osallistamiseltaan ja keskustelupalstafuulailultaan, niin korkeintaan se olisi törkeyden huippu. Mun kaltaiset tavalliset ajanvietekirjoittajat eivät käy näillä palstoilla hakeakseen huomiota tai käy kirjoittelemassa vihakirjoittelun intresseissä.

• ajatus asiaan
        hjiodfnh kirjoitti:

Kyllä olet idiootti, Ajatus asiaan, knoppailet jollain olemattomalla sivistyneisyydelläsi.Siis sellaisella ,mitä sinulla vaan ei ole.

Sä kun minun nimettömiin teksteihin siinä osoitat solvauksiasi, kirjoita kiitos edes minun nimettömän rekisteröitymättömän nimimerkkini oikein. Joo ei varmaan sosiaalitieteen yliopisto-opiskelijat kukaan ole sivistyneitä, joo, kun kyllähän on paljon "korkeampi sivistys" kaikilla Suomi24.fi-häirikkökirjoittajaidiooteilla, jotka häiriköi kesäisinkin kaikki päivät pääksytysten näillä Suomi24.fi- palstoilla merkkipoliitikoita ja muita viattomia kunniallisia kansalaisia solvausaloituksissaan, jotka haukkuu kaikki päivät homoseksuaaleja, vammaisia, kaikkia mahdollisia alisteisia vähemmistöryhmiä, ruotsinkielisiä, vasemmistopuolueita äänestäviä, kokoomuslaisia, maahanmuuttajia ja mitä vielä >sarkasmia, mitä tietysti et tajua nähdä tekstissäni!

Kyllä mulla on ihan normaali empatian taju ja aika korkea sivistyskin. Sinulle sitä ei tosin tarvise vakuutella, koska häirikkö joka haluaa vain loata mainetta ja syytellä viattomia vihakirjoittelijoiksi asiatta valehtelulla, ei ole minkäänlaisen argumentin arvoinen takertuessaan herjaamaan kasvottomana nimettömänä toista nimetöntä keskustelijaa tässä nimettömällä julkisella Suomi24.fi-keskustelufoorumilla.

• ajatus asiaan
        ihmemiesmäkkaiveri kirjoitti:

En aio ottaa tai ota kantaa mihinkään lehtimediaan, eikö sinulla mene kaaliin se? Miksi sinulle minun pitäisi selittää, mikä aloituksessa minusta on vihakirjoittelua? Kyllä sen jokainen lukutaitoinen näkee muutenkin. Mulla nyt; sanoisko että intuitioni, sanoi mulle, että aloituksessa tuskin puolustetaan vammaisten oikeuksia. Nimetön aloituksen laatija halunnee sympatiaa niille(?), jotka vastustavat vammaisten hoitokotia Espoolais-asuinaluelle ja haluaa sympatiaa niille, jotka haluavat syrjiä vammaisväestöä materiaalisin perustein. Lisäksi haluaa viha-asialleen tekaistua kannatusta tän Suomi24.fi-keskustelun kautta, fuulaamalla mun kaltaisia tätä Suomi24.fi-palstaa lukevia ja kommentoivia kommentoimaan näitä ketjuja, mikä; se korkeintaan, on minusta äärimmäisen halveksuttavaa nettikäytöstä, eikä sellainen mielestäni edusta asiallista mielipiteen ilmaisua.

Josko tämä Suomi24.fi voisi _ystävällisesti_ kieltää lehtilinkkien mainitsemisen keskustelupalstaviesteissä ainakin niin kauan, kun tämä on nimetön nimimerkkikirjoittelukeskustelufoorumi?!! Kun kerran porsaat voivat vapaasti linkittää kaikkea täältäkin jopa sosiaalisiin medioihin...

• handicapko
        ajatus asiaan kirjoitti:

Siinä taas joku yrittää syytellä omista tekemisistään minua... Anteeksi nyt vain, mutta ihan pakko kysyä, sinä nimimerkki "handicapko", että oletko mielestäsi aivan terve? Yleensä kovin suurta henkistä terveyttä ei osoita projisointi ja jos sinä minua syytät vihakirjoittelijaksi, et varmaan ole koskaan vihakirjoittelua nähnytkään tai edes tiedä mitä sellainen on. Ja tältä Suomi24.fi-foorumilta kyllä löytyy paljon vihakirjoittelua; sanoisinko, että esimerkiksi ainakin yhdeksän kymmenestä tämän foorumin keskustelunaloituksesta on asiattomia: Millaiset ihmiset niitä laativat, millaiset ( en ainakaan minä, tai kukaan edes kohtuullisesti sivistynyt)?

Miksi sinulla on pakkomielle väittää, että juuri minä en olisi sivistynyt? Tai että juuri minä olisin vihakirjoittelija? Mistä sinä voit tällaisella nimettömällä palstalla "tietää", kuka kirjoittaja täällä on sivistynyt ja kuka ei? Minun "naamastanikaan" sinun ei luulisi tietävän yhtään mitään, koska minä en nettiin ole kuvia laittanut. Toki tietysti sitten, jos olet joku kaho nettistalkeri, joka vainoat minua tässä Suomi24.fi:a kirjoittamassa käyvää viatonta oikein systemaattisesti, sitten varmaan tiedät naamanikin, mutta sinulle tai kenellekään tällä foorumilla ei pätkänkään vertaa kuulu kuka minä olen. Ja ihmisellä on laissa oikeus anonyymiin kirjoitteluun: jos kuvittelet, että minä täällä riekkuisin intressissä pilkata vähemmistöryhmiä tai kiusata ketään, olet väärässä. Sinun soisi tajuavan lähinnä sen, että sinä olet nettikiusaaja.

Oudoksun lähinnä sitä, että jos puolustan tällaisella kirjoittajien osalta minulle tuntemattomien Suomi24.fi-palstalla vaikkapa vammaisten oikeuksia harmittomilla mielipidekirjoituksillani ja että kun vastustan syrjintää, että on mukamas oikeus täällä nimitellä minua esimerkiksi aivovammaiseksi (eilen tässä ketjussa) ja vihjailla kunniaa loukkaavasti, että olisin muka joku nappien napsija. Sä et taida tietää, että sellainen kirjoittelu on kunnianloukkausta, vaikka sen kohdistatkin minuun, joka en esiinny henkilöllä. Tai sitten tiedät, ja siinä tapauksessa olet täysi nollasääliö.

Haluaisin tietää, että kuka laatii Suomi24.fi-etusivulle keskustelunaiheet. En vielä koskaan ole nimittäin lukenut niissä yhtään asiallista aloitusta.

Jos foorumin natsit oikeasti ovat niin sekopäitä, etteivät tajua viattomia kaltaisiani näihin keskusteluihin osaa ottavia jättää rauhaan asiattomaan kirjoitteluun osallistamiseltaan ja keskustelupalstafuulailultaan, niin korkeintaan se olisi törkeyden huippu. Mun kaltaiset tavalliset ajanvietekirjoittajat eivät käy näillä palstoilla hakeakseen huomiota tai käy kirjoittelemassa vihakirjoittelun intresseissä.

Ei tarvinnut vaihtaa sanaakaan esellisestä viestistäni joka meni seuraavasti:

• handicapko
        ajatus asiaan kirjoitti:

En aio ottaa tai ota kantaa mihinkään lehtimediaan, eikö sinulla mene kaaliin se? Miksi sinulle minun pitäisi selittää, mikä aloituksessa minusta on vihakirjoittelua? Kyllä sen jokainen lukutaitoinen näkee muutenkin. Mulla nyt; sanoisko että intuitioni, sanoi mulle, että aloituksessa tuskin puolustetaan vammaisten oikeuksia. Nimetön aloituksen laatija halunnee sympatiaa niille(?), jotka vastustavat vammaisten hoitokotia Espoolais-asuinaluelle ja haluaa sympatiaa niille, jotka haluavat syrjiä vammaisväestöä materiaalisin perustein. Lisäksi haluaa viha-asialleen tekaistua kannatusta tän Suomi24.fi-keskustelun kautta, fuulaamalla mun kaltaisia tätä Suomi24.fi-palstaa lukevia ja kommentoivia kommentoimaan näitä ketjuja, mikä; se korkeintaan, on minusta äärimmäisen halveksuttavaa nettikäytöstä, eikä sellainen mielestäni edusta asiallista mielipiteen ilmaisua.

Josko tämä Suomi24.fi voisi _ystävällisesti_ kieltää lehtilinkkien mainitsemisen keskustelupalstaviesteissä ainakin niin kauan, kun tämä on nimetön nimimerkkikirjoittelukeskustelufoorumi?!! Kun kerran porsaat voivat vapaasti linkittää kaikkea täältäkin jopa sosiaalisiin medioihin...

Sinähän "ajatusta asiaan" jo tuolla ensimmäisessä kirjoituksessasi kirjoitat näin:

Tuo kirjoitus jo yksistään kertoo sivistyksesi tason, sivistyksen jolla niin kovin kerskailet.

Sen jälkeen syytät muita vihakirjoittelusta vaikka kukaan muu kuin sinä täällä ei semmoiseen sorru.

• hepp 35
        ajatus asiaan kirjoitti:

Sä kun minun nimettömiin teksteihin siinä osoitat solvauksiasi, kirjoita kiitos edes minun nimettömän rekisteröitymättömän nimimerkkini oikein. Joo ei varmaan sosiaalitieteen yliopisto-opiskelijat kukaan ole sivistyneitä, joo, kun kyllähän on paljon "korkeampi sivistys" kaikilla Suomi24.fi-häirikkökirjoittajaidiooteilla, jotka häiriköi kesäisinkin kaikki päivät pääksytysten näillä Suomi24.fi- palstoilla merkkipoliitikoita ja muita viattomia kunniallisia kansalaisia solvausaloituksissaan, jotka haukkuu kaikki päivät homoseksuaaleja, vammaisia, kaikkia mahdollisia alisteisia vähemmistöryhmiä, ruotsinkielisiä, vasemmistopuolueita äänestäviä, kokoomuslaisia, maahanmuuttajia ja mitä vielä >sarkasmia, mitä tietysti et tajua nähdä tekstissäni!

Kyllä mulla on ihan normaali empatian taju ja aika korkea sivistyskin. Sinulle sitä ei tosin tarvise vakuutella, koska häirikkö joka haluaa vain loata mainetta ja syytellä viattomia vihakirjoittelijoiksi asiatta valehtelulla, ei ole minkäänlaisen argumentin arvoinen takertuessaan herjaamaan kasvottomana nimettömänä toista nimetöntä keskustelijaa tässä nimettömällä julkisella Suomi24.fi-keskustelufoorumilla.

Annan vammaisille turpaan kuolaava inisevä aivo kääpiö

• hepp38
        ajatus asiaan kirjoitti:

hei ajatus asiaa joko pidät turpasi kiinni tain ammun ilmakolla aivosi pellolle

• vammaisten puolustaja
        hepp 35 kirjoitti:

Annan vammaisille turpaan kuolaava inisevä aivo kääpiö

samaa olen teini åpoika ja olen hakkanut mun kiusaajan

• realistirane

Toisaalta vastustus on ymmärrettävää. Kyseessä on rauhallinen asumalähiö ja nyt kun sinne tulee rullatuolivammaisia niin aiheutuuhan siitä haittaa kun kymmenet invataksit päivittäin ajavat niitä kujia.

Päivisin sitten kun niitä ulkoilutetaan niin ei se mieltä ylentävä näky ole kun kuolaavia ja möliseviä vammaisia menee tuoleillaan. Kyllä siinä asuntojen arvokin laskee.

Minkä takia asuntola pitää rakentaa ihmisten näkyville ja naapuriin, rakentaisivat sen vaikka jonnekkin korpeen.

• et ole kuningatar

Luuletko sinä olevasi niin tärkeä ihminen tälle suomelle että sinulla on oikeus valita mitä naapurisi talon edessä?

• 21212121212121

On täällä korvessakin niitä asuntoloja. Mun naapurissa on hoitokoti entisille hörhöille, mitä lie alkoholisteja ja pillereiden sekakäyttäjiä, siinäpä vasta naapureita. Ottaisin tilalle vammaisia milloin vaan! Eikä täällä kujat ole sen leveämpiä tai edes paremman kuntoisia, hiekkatietä piisaa.
        Vammaisetko eivät ole ihmisiä? Olet URPO siitä pahimmasta päästä.

• hellynen

Realistirane... Nyt en ymmärrä kantaasi ollenkaan!!

Kuka meistä valitsee osansa olla esim. vammainen? Ei kukaan!!!
        Toisekseen, et edes tiedä pyörätuoli nimitystä.
        Minusta toi sinun kommentti on erittäin loukkaava, heillä on myös oikeus liikkua niinkun meillä muilla ns.terveillä.
        Sun kannattaa muuttaa sinne korpeen, jos et kestä naapurustoa, kun
        jokatapauksessa valitat asui siinä ketä vaan !!

• PYÖRÄTUOLI:

PYÖRÄTUOLI:

• Kehitysvammaisen äit

Ensinnäkin kyseessä on pyörätuoli, ei rullatuoli! Ja mitä pahaa vammaiset on tehny, kuka heistä on halunnut itsellen kyseisen kohtalon? Entä jos itse vammaudut onnettomuudessa, sairastut ms-tautiin, joka lopulta pakottaa sinut pyörätuoliin? Miten olisi ajatusmaailman muutos? Olen itse kehitysvammaisen nuoren miehen äiti, ja sen ihanampaa lasta en olis voinut koskaan saada.... Näen punaista tällaisten pipopää kirjoittajien takia, AJATELKAA ihmiset!!!!

• dfsasfADASDsad
        Kehitysvammaisen äit kirjoitti:

Ensinnäkin kyseessä on pyörätuoli, ei rullatuoli! Ja mitä pahaa vammaiset on tehny, kuka heistä on halunnut itsellen kyseisen kohtalon? Entä jos itse vammaudut onnettomuudessa, sairastut ms-tautiin, joka lopulta pakottaa sinut pyörätuoliin? Miten olisi ajatusmaailman muutos? Olen itse kehitysvammaisen nuoren miehen äiti, ja sen ihanampaa lasta en olis voinut koskaan saada.... Näen punaista tällaisten pipopää kirjoittajien takia, AJATELKAA ihmiset!!!!

rullstolen, RULL! eipä sillä merkitystä kumpaa käännöstä käyttää.
        ja tähän aiheen kysymykseen, niin minulla ei ole mitään sitä vastaan jos naapuriini muuttaa vammaisia. mutta sitä vastaan olisi, jos virkaloisia tai muuta vastaavaa sakkia muuttaisi.

• ilo katsella

TÄH?!!!! EI VOI OLLA TOTTA?? mitä ihmeen kuolaavia ja möliseviä vammasia?? Tästä minun pihani ohi kulkee nyt kesällä lähes joka päivä ryhmä kehitysvammaisia hoitajiensa kanssa, ja olen aina ilolla katsonut heitä. Heidän hoitopaikkansa on lähistöllä. Downin ihmiset ovat erittäin sympaattisia, iloisia, ja "lapsekkaita" ihmisiä, eikä yhdelläkään mikään kuola valu eivätkä mölise. Oikein mukava ryhmä, toivoisin enemmänkin näkevän heitä, tuovat iloa päivääni. Enkä ole vanhus, tms, vaan keski-ikäinen. Näkee ettei nuo espoolaiset ole koskaan eläessään oikeasti tavanneet sympaattisia kehitysvammaisia, jos olisivat, heidn asenne olisi toinen!! Eniten häiriötä aiheuttaa mopopojat, yliviritetyt mopot, kaahaavat autot, ja lasten jatkuva kirkuminen ulkoleikeissään, sekä koirien agility rata, joiden kuulutukset kantautuu kotiin 10 tuntia joka sunnuntai!

• Totta maar

Ulkoilutetaanko? Eihän vanhuksiakaan ulkoiluteta. Neljän seinän sisällä ne ovat vuosikausia.

• 9+15

Hei Realistirane,

ymmärrän hyvin, että keskivertoisesta ihmisestä kaikki hieman keskiarvosta poikkeava voi olla kovin häiritsevää tai jopa pelottavaa.

Itsensä kehittäminen ja ajatusmaailman laajentaminen voisi olle aika avartavaa ja elämää rikastuttavaa.

• Ei tunnevammalle

Itse olen myös kehitysvammaisen nuoren miehen äiti ja sen parempaa lasta saa hakemalla hakea.....parempi kehitysvammainen kuin tunnevammainen älykääpiö, joita löytyy paljon kehäkolmosen sisäpuolelta. Ja kyll' me heidän vanhemmat maksamme työstämme samanlailla verorahoja ja olemme oikeitetusta saava lapsille invakyydityksen. Hei, ajatelkaapa vähän mitä he viereiseen taloon muuttavat teille saattavat tehdä; hymyillä vastaantullessaan kotikadullaan kuten muutkin naapurit tekevät. Teillä on paha asennevamma, jota ei edes lääkäri voi tabuilla korjata, voi teitä onnettomia, rukoilkaa ettei teille synny vammaista tai minkäänlaista lasta tai lapsenne joudu onnettomuuteen ja tämän kautta saa mitään vammaa, sillä ette varmaankaan ole silloin kyvykkäitä heitä hoitamaan.

• pelkkää murhetta
        dfsasfADASDsad kirjoitti:

rullstolen, RULL! eipä sillä merkitystä kumpaa käännöstä käyttää.
        ja tähän aiheen kysymykseen, niin minulla ei ole mitään sitä vastaan jos naapuriini muuttaa vammaisia. mutta sitä vastaan olisi, jos virkaloisia tai muuta vastaavaa sakkia muuttaisi.

Minä en hyväksyisi naapuriini vammaisia, eihän heistä ole kuin kuluja ja haittaa.

• möykkää
        ilo katsella kirjoitti:

TÄH?!!!! EI VOI OLLA TOTTA?? mitä ihmeen kuolaavia ja möliseviä vammasia?? Tästä minun pihani ohi kulkee nyt kesällä lähes joka päivä ryhmä kehitysvammaisia hoitajiensa kanssa, ja olen aina ilolla katsonut heitä. Heidän hoitopaikkansa on lähistöllä. Downin ihmiset ovat erittäin sympaattisia, iloisia, ja "lapsekkaita" ihmisiä, eikä yhdelläkään mikään kuola valu eivätkä mölise. Oikein mukava ryhmä, toivoisin enemmänkin näkevän heitä, tuovat iloa päivääni. Enkä ole vanhus, tms, vaan keski-ikäinen. Näkee ettei nuo espoolaiset ole koskaan eläessään oikeasti tavanneet sympaattisia kehitysvammaisia, jos olisivat, heidn asenne olisi toinen!! Eniten häiriötä aiheuttaa mopopojat, yliviritetyt mopot, kaahaavat autot, ja lasten jatkuva kirkuminen ulkoleikeissään, sekä koirien agility rata, joiden kuulutukset kantautuu kotiin 10 tuntia joka sunnuntai!

Ei kannata yleistää, osalla todellakin kuola valuu ja mölisevät!

• tervetuloa naapuriin
        ilo katsella kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä, että mielummin naapuriin vammaisia kun kaahailevia mopoja. En voi kun ihmetellä näitä mielipiteitä!! Olen elämäni aikana tavannut vain hyvin käyttäytyviä vammaisia ihmisiä ja juuri Downin ihmiset ovat aivan mahtavia!! He tuovat elämään paljon iloa sanon näin, vaikken tunne yhtään ihmistä henkilökohtaisesti, mutta sen mitä olen heihin törmännyt väitän näin. Itse olen sitä mieltä, että erilaisuus on rikkaus ja eivät nämä ihmiset itse mahda mitään sille millaisiksi ovat syntyneet, mutta uskon vakaasti, että rauhallisia naapureita olisi tiedossa ja epäilen ettei tuo taksiliikenne tule olemaan sen kummempaa kuin jos siihen tulisi ihan normaaleja taloja joiden asukkaat ajelevisivat edes takaisin ja siihen päälle muu liikenne eli vieraat ym!!

• hväksyy

No olisko somput parempia naapureita tai romaanit?

• bättre folk
        PYÖRÄTUOLI: kirjoitti:

PYÖRÄTUOLI:

rullstol ;)

• -Antti

"Kyseessä on rauhallinen asumalähiö ja nyt kun sinne tulee rullatuolivammaisia niin aiheutuuhan siitä haittaa kun kymmenet invataksit päivittäin ajavat niitä kujia."

Siis että 15 henkilön kuljetuksiin tarvittaisiin kymmeniä invatakseja päivittäin? Vammaisten asuntoloiden asukkaat eivät kuule käy yleensä paljoa missään. Todennäköisesti heille järjestetään jotain toimintaa sen asuntolan yhteyteen, eikä heitä kuljetella muualle kuin pelkkien lääkärikäyntien, virkistysmatkojen (joita järjestetään harvoin jos koskaan) yms. takia. Sitäpaitsi kaikki tuon ko. tulevan asuntolan asukkaat eivät välttämättä tarvitse pyörätuolia, vaikka eivät pystykään liikkumaan itsenäisesti. Uutisessahan kerrotaan olevan joukossa esim. cp-vammaisia ja autisteja, ja monet cp-vammaiset pärjäävät ilman pyörätuolia, eikä autismi estä jalkoja toimimasta. Heidän kuljetuksiinsa käytetään luultavasti sellaisia ajoneuvoja, joihin mahtuu mahdollisimman monta vammaista kerralla.

Itse asun melkein kehitysvammaisten asuntolan vieressä, ja siellä käy kuljetusliikennettä niin vähän, etten ole edes huomannut sitä. Terveet ja hyväkuntoiset kulkevat autoilla valtavasti enemmän kuin kehitysvammaiset.

"Päivisin sitten kun niitä ulkoilutetaan niin ei se mieltä ylentävä näky ole kun kuolaavia ja möliseviä vammaisia menee tuoleillaan."

Suurimman osan ajasta he tulevat kuitenkin varmasti viettämään sisätiloissa, ja asuntolalla tulee luultavasti olemaan sellainen piha-alue, että siinäkin mahtuu ulkoilemaan. Itse olen hyvin harvoin törmännyt sen asuntolan asukkaisiin, jonka lähellä siis asun, ja silloin kun olen, niin heistä ei ole ollut minkäänlaista häiriötä. Eivätkä vaikeasti vammaisetkaan aina mölise.

"Kyllä siinä asuntojen arvokin laskee."

Tiedän täältä suunnalta (siis tästä ja parista lähikunnasta) useammankin vammaisten asuntolan, eikä niiden takia ole yhdenkään asunnon arvo laskenut. Läheiseen pikkukaupunkiin rakennetaan ihan keskustaan uutta vammaisasuntolaa, ja sen lähellä on pari uutta, hienoa kerrostaloa. Näiden kerrostalojen asunnot ovat kalleimpia kerrostaloasuntoja mitä koko kaupungista löytyy, ja silti haluttuja. Omakotitalojakin siinä lähettyvillä on.

Sillä väitteellä, että asuntolan rakentaminen vammaisille laskee lähialueen asuntojen arvoa, ei siis ole minun nähdäkseni mitään totuuspohjaa. Ja vaikka laskisikin, niin voi voi. Tuolla alueella, mitä uutinen koskee, asuu vaurasta ja yltäkylläistä porukkaa, joiden talous ei siihen kaatuisi. He saisivat uuden asunnon, vaikka joutuisivat luopumaan ilmaiseksi nykyisistä asunnoistaan. Suoraan sanottuna v*tuttaa rikkaiden kitinä asuntojensa arvosta. Todistaa heidän olevan itsekeskeisiä, ahneita paskiaisia. Saisivat olla tyytyväisiä, kun heillä on asiat kunnossa ja oma hieno talo. Toisilla ei ole asuntoa ollenkaan tai edes ruokaa.

"Minkä takia asuntola pitää rakentaa ihmisten näkyville ja naapuriin, rakentaisivat sen vaikka jonnekkin korpeen."

Vaikka kulkuyhteyksien vuoksi? Vaikka vammaiset eivät kulkisi juuri mihinkään, niin käyhän siellä ihmisiä töissäkin. Sinne korpeen joutaisivat ne, jotka eivät siedä erilaisten ihmisten näkemistä.

• 20+20
        pelkkää murhetta kirjoitti:

Minä en hyväksyisi naapuriini vammaisia, eihän heistä ole kuin kuluja ja haittaa.

MInkälaista kulua ja haittaa sinulle siitä aiheutuisi? Varoja ei kerätä naapurustosta vaan ihan siihen etukäteen yleisistä verorahoista varatuilla varoilla. Samalla tavalla kun on kustannettu mm. sinun koulutustasi, terveydenhuoltoasia, liikkumismahdollisuuksiasi jne.

Jaa-a tai tosiaan: kyllä sinustakin on ollut minulle vain pelkkää harmia ja kuluja.

• Värillä on väliä
        pelkkää murhetta kirjoitti:

Mieluummin naapuriini sata vammaista kuin yksikään mut aku ono!

• Espoo_sucks
        ilo katsella kirjoitti:

No lähtökohtaisesti Espoossa asuu hyvin vähän sympaattisia ihmisiä ylipäätänsä, ja nimenomaan nuo skoottereilla ja autoilla kaahailevat nuoret siellä eniten häiriötä aiheuttaaa. Espoo on Suomen vastenmielisin kunta, se ei ole edes mikään oikea kaupunki, Kauniainenkin on fiksumpi paikka.

• kjhbadfADHKB

tarkoitat ilmeisesti nuorenvammasen koska miehiä ne eivät ole!

• kjhbadfADHKB kirjoitti:

tarkoitat ilmeisesti nuorenvammasen koska miehiä ne eivät ole!

kyl mä ainaki ihan mies oon. :D

• nimbymies

Nimby!

• ei vastusteta.

Laittaisivat niille romanian kerjäläisille siihen asuntola, niin saisivat kunnon naapurit.

• majoitus+terveyspalv

Pian laittaavatkin majoitu- ja terveyspalvelut kuntoon, ainakin täällä meillä:
        http://www.halla-aho.com/scripta/majoituspalveluja_kerjalaisille.html

Lainaan H-A:n linkin, koska hänellä on hyvät linkit Hesan valtuuston päätöksiin.

Siitä se leviää muihinkin kuntiin, joiden valtuustoissa ja lautakunniasa on yhteenlaskettuna enemmistönä Vihreät SDP Vasemmisto RKP enemmistö. Niin kävi täälläkin, valitettavasti.

Kannattaa katsoa, ketä äänestää ja mistä ostaa asuntonsa. Täältä ei kannata:
        http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki alkaa etsiä kerjäläisille yöpymispaikkoja /a1369814499221#kommentit

• täytyykö sietää?

Suomalaisten törkeys menee jo liian pitkälle! Täytyykö vammaisen sietää sitten liian uteliasta naapuria joka on vielä ilkeä ja pahakin?

• Jonne-pekka

Kerran oltiin mäkissä porukoiden kaa kun viereiseen pöytää tuli kehareita. Sit yks niistä oksensi kun söi hampurilaista. Ei voitu jäädä siihen kun rupesi haisee niin. En mä kyllä niitä haluis naapuriin.

• törkeitä siis on

Kehari taidat olla melkein ymmärryksesi takia itse? Vammaiset eivät oksentele mäkissä. Itse oksentelet kun olet juonut päähäsi liikaa viinaa eikä pääsi kestä sitä määrää!

• kiitos EI
        törkeitä siis on kirjoitti:

Kehari taidat olla melkein ymmärryksesi takia itse? Vammaiset eivät oksentele mäkissä. Itse oksentelet kun olet juonut päähäsi liikaa viinaa eikä pääsi kestä sitä määrää!

Kyllä ne vammaiset oksentelevat siinä missä normaalitkin.

• Uskomaton älämölö

Kehitysvammaiset (kotimaiset) on ok naapureita. Mutta naapurikseni en halua missään nimessä alhaisen äö:n omaavia, vajaaälyisiksi luokiteltuja kaapuapinoita tai mustalaisia. Yhden apinan 24/7 koraaniulinasta ym. elämöinnistä olen saanut "nauttia" jo vuosia.

• mummot urkkii liikaa

Jos et asu kerrostalossa, en ymmärrä miksi sinua haittaa mitä naapuristasi kuuluu?

• Ösämäärät kortilla

Kerroppas "Uskomaton ääliö" vai mikä olitkaan että mikähän se "äö" mahtaa olla? Pilkkusäännöt ja yhdyssanat nyt unohtuu joskus fiksummiltakin mutta vaatii todellista vähä-älyisyyttä lyhentää sanoja noin väärin.. kun kirjoituksesi perusteella rajasit itsesi vähintään normaaliälyiseksi niin kertoisitko minulle höpsölle mistä sanoista lyhenne "äö" oikein muodostetaan?

• Räkämälli69
        Ösämäärät kortilla kirjoitti:

Kerroppas "Uskomaton ääliö" vai mikä olitkaan että mikähän se "äö" mahtaa olla? Pilkkusäännöt ja yhdyssanat nyt unohtuu joskus fiksummiltakin mutta vaatii todellista vähä-älyisyyttä lyhentää sanoja noin väärin.. kun kirjoituksesi perusteella rajasit itsesi vähintään normaaliälyiseksi niin kertoisitko minulle höpsölle mistä sanoista lyhenne "äö" oikein muodostetaan?

Kerropas sinäkin sitten minulle, mitä tuo kirjoittamasi "kerroppas" tarkoittaa? Ei ainakaan suomen kielessä ole sellaista sanaa.

Entä mitä tarkoittavat nuo kaksi peräkkäin laittamaasi pistettä? Tiedän, että yksi piste päättää lauseen tai virkkeen ja kolmea pistettä kutsutaan ellipsiksi, mutta että kaksi. Oho. Ihan uusi juttu minulle. Selittäisitkö? ;)

• Ösämäärät kortilla
        Räkämälli69 kirjoitti:

Kerropas sinäkin sitten minulle, mitä tuo kirjoittamasi "kerroppas" tarkoittaa? Ei ainakaan suomen kielessä ole sellaista sanaa.

Entä mitä tarkoittavat nuo kaksi peräkkäin laittamaasi pistettä? Tiedän, että yksi piste päättää lauseen tai virkkeen ja kolmea pistettä kutsutaan ellipsiksi, mutta että kaksi. Oho. Ihan uusi juttu minulle. Selittäisitkö? ;)

Pyydäppäs ( ;-) ) äitiäsi lukemaan edellinen viestini ja selittämään se sinulle hiiitaaastii..Mikäli typeryytesi ei ole äidiltä perittyä saatatte hyvinkin yhdessä ratkaista arvoituksen pilkunviilaamisen ja vajaaälyisyyden eroista.. :-) Kaltaisesi neitsyet kun eivät näköjään rivien välistä osaa lukea.. :-) ÄÄÄÄÖÖ!! :-) :-)

• turvassa ollaan

Meillä on taloyhtiössä just poistettu luiskat ovien edestä ja tilalle laitettu kunnon portaat, mallia panssarieste. Tekee talosta vajakki vapaan vyöhykkeen!

• turvaton oot

Ei näytä olevan vajakkivapaa, kun itse kerran asut siellä.

• ei kaikki vajakit käytä pyörätuolii! :D ooks varma etten mä asu sun naapuris? :P

• Veera Vantaalta

Espoolaiset kuvittelevat olevansa muita parempia. Kuinka ihmeessä vammaisten asuntola asuntijen arvoa laskisi?

• Ääni oikealta

Mikäs vammaisissa mättää espoolaisia? Oisko päihdeasuntola parempi?

• voihan vamma

Onpa rikas mies kun maksaa verovaroistaan koko Suomen invakuljetukset!!
        Ihmettelen vain miksi asennevammaiset luokittelee itsensä "terveeksi"....?
        Minun mielestäni tämän herran kaltainen on aika pahasti vammainen nimittäin asennevammainen.
        Onko Suomen lakiin jo lisätty että asennevammaiset ja sukupuolivammaiset on jotenkin eliittiä vammaisten joukossa??

Olen asunut vammaisten asuntolan lähellä, eikä siellä mitään invataksitrafiikkia ollut,
        ruokapalvelu toi samalla kertaa päiväkodin ruuat - vaikka monet vammaiset kyllä laittavat itse ruokansa. Kyllä viereisen tavisten kerrostalon asukeista on paljon enemmän häiriöitä kuin vammaisten talon asukeista.

Toivottavasti tämä herra liito-oravineen saa romanikerjäläisten asuntolan naapuriinsa!!

• yks kristitty

Itse menen jopa niin pitkälle, että haluaisin naapureikseni mieluummin kehitysvammaisia kuin minkäänmuunlaisia ihmisiä. En näe mitään tapaa, jolla täysin viattomat, vaikeasti kehitysvammaiset yksilöt voisivat haitata minun elämääni.

Minusta joidenkin ihmisten vammaisiin ihmisiin kohdistama inho, viha ja kammo on paljon tyylipuhtaampaa fasismia kuin esim. seksuaalivähemmistöjen fasismiksi ja "noitavainoksi" nimeämä sukupuolineutraalin avioliiton vastustaminen. Eli en ole myöskään esim. homovastainen, mutta mielestäni 'fasismi'- ja 'fobia' -sanojen liiallinen ja usein perustelematon käyttö nykyaikana vesittää noiden sanojen merkitystä siitä, mitä ne oikeasti tarkoittavat.

• juorukkas

Pitäkääs naamanne kiinni vammaisten syrjiminen on juuri tullut lakiin joten laitan poliisille tiedon tästä ketjusta jos tässä esiintyy vähäisintäkään määrin vammaisten sorsimista

• Örveltäjä

Mutta ei kai nimimerkki "juoruakkas" tykkää siitä jos vaikka viereen istahtaa jokin kuolaava ja älämölöä pitävä vajakki ceeppari joka haisee paskalle? Eihän se ole sorsimista jos sanoo tällaisen ääneen? :)

• älämolo
        Örveltäjä kirjoitti:

Mutta ei kai nimimerkki "juoruakkas" tykkää siitä jos vaikka viereen istahtaa jokin kuolaava ja älämölöä pitävä vajakki ceeppari joka haisee paskalle? Eihän se ole sorsimista jos sanoo tällaisen ääneen? :)

Hah hah! Päivän paras! Kun jättää pari sanaa pois...s"iitä jos vaikka viereen istahtaa jokin kuolaava ja älämölöä pitävä vajakki joka haisee paskalle? Eihän se ole sorsimista jos sanoo tällaisen ääneen? :) " Sehän voi olla spuge!

• googgoogg

Jouduin kerran ruuhkabussiin lapseni ja vaunujen kera. Siihen tuli ulosteelta haiseva vammanen joka ei toistuvista kielloista huolimatta osannut olla koskematta lapseeni ties missä olleilla sormillaan. Olisi tehnyt mieli potkia se ovesta ulos seuraavilla pysäkeillä. Edes nistit eivät aiheuta niin suurta vastenmielisyyttä. Ymmärrys puuttuu jokaisen vammasen vakiovarusteista!

• Kyllä...

mongo kelpaa naapuriksi, kunhan minun ei tarvitse auttaa sitä kulkemaan portaissa tai siirrellä rullatuolia hissiin.

• PYÖRÄTUOLI!

PYÖRÄTUOLI edelleen!

• Ne on kuule
        PYÖRÄTUOLI! kirjoitti:

PYÖRÄTUOLI edelleen!

aivan sama asia!

• TUMMAIHOINEN!
        Ne on kuule kirjoitti:

aivan sama asia!

TUMMAIHOINEN eikä n*****i! VERTIKAALISESTI HAASTEELLINEN HENKILÖ eikä kääpiö!

• Nipa Niuho
        Ne on kuule kirjoitti:

aivan sama asia!

Ei ole, typerys. Pyörätuolissa on pyörät. Missä olet nähnyt rullilla varustetun tuolin?

• Höh,
        Nipa Niuho kirjoitti:

Ei ole, typerys. Pyörätuolissa on pyörät. Missä olet nähnyt rullilla varustetun tuolin?

kaikissahan niissä rullatuoleissa on rullat alla - RULLSTOL på svenska!! Vai pitäisikö puhua "KELATUOLISTA", koska raajarikkoisten rampojen olympialalaisissa juoksua vastaa rullatuolilla suoritettava "rataKELAUS"?!? HÄH? Onko niissä KELAT alla, mitä? Kansaneläkelaitokset vai Anssi Kelat, häh, vai MITKÄ KELAT?

• Nipa Niuho
        Höh, kirjoitti:

kaikissahan niissä rullatuoleissa on rullat alla - RULLSTOL på svenska!! Vai pitäisikö puhua "KELATUOLISTA", koska raajarikkoisten rampojen olympialalaisissa juoksua vastaa rullatuolilla suoritettava "rataKELAUS"?!? HÄH? Onko niissä KELAT alla, mitä? Kansaneläkelaitokset vai Anssi Kelat, häh, vai MITKÄ KELAT?

Eipä mene kaltaisellesi tyhmälle jakeluun.

• 09:03

Vammaisista ei ole mitään haittaa naapureina. Uskonlahkolaisista, esim. hihhuleista sitävastoin ei ole mitään muuta kuin harmia.

• Espoolaiset ovat

erittäin suvaitsevaisia myös pakolaisten suhteen mutta omaan kuntaansa eivät halua pakolaiskeskusta.

• Kokemuksen ääni

Minun naapurissani oli kehitysvammaisten asuntola. Oli oikein erityisen siisti ja hiljainen pihapiiri, jos sellaista kaivataan. Kaikki hallinnassa, enkä koskaan kuullut mitään älämölöä. Kyllä ne ongelmat tulee juuri näistä, jotka pitävät itseään normaaleina vaikka ovat pelkkä riesa ympäristölleen kyyläämisineen ja tunkeilemisineen. Hyi.

• Reetta-Alaksandra

Asun vammaisten asuntolan naapurina, ovat kovasti kilttejä ja auttavasia eikä heistä oo häiriötä. Enemmän haittaa on ns.normaalien ihmisten kovaäänsiyydestä ja kännäilystä.

• Mies Mansesta

Turku on kiva kaupunki.

Mutta siellä on turkulaisia.

• liitävä lintu

Ei se vammaisuus mitään, mutta kun siellä on niitä s-tanan liitäviä oravia.

• Rosa Meriläinen

´´Ei se vammaisuus mitään, mutta kun siellä on niitä s-tanan liitäviä oravia´´

HÄRREGYYD!

• ........!!!

Mahtaako kukaan näistä vammaisten pilkkaajista ymmärtää, että he itse saattavat olla joskus vammaisia? Siis kuka tahansa meistä ns. vammattomista. Esim. liikenneonnettomuuksissa vammautuu paljon ihmisiä, ja muut tapaturmat siihen päälle.

• EiRasisti

Kuolen mieluummin kuin tulen vammaiseksi.

• Jaaha....

Suomen kielessä ei ole sanontaa "niinsanottu vammaton". Sen sijaan on sanat terve ja normaali. "Niinsanottu"-termin käyttö osoittaa muuten halveksuntaa, tiesitkö sitä?

• Keissa
        Jaaha.... kirjoitti:

Suomen kielessä ei ole sanontaa "niinsanottu vammaton". Sen sijaan on sanat terve ja normaali. "Niinsanottu"-termin käyttö osoittaa muuten halveksuntaa, tiesitkö sitä?

Olisivat tervetulleita ja ei haittis vaikka hieman ylimääräistä vaivaa tulisi heidän asumisen ja liikkumisen järjestelyistä. Pitäähän meidän ihmisten tulla toimeen keskenämme.

• 18+9
        EiRasisti kirjoitti:

Kuolen mieluummin kuin tulen vammaiseksi.

Elvyttävät sinutkin suurempia kyselemättä.

• no höh

en syrji. Aika sööttejä on esim mongoloidit ja harmittomia. Hankalat vammaiset tosin voi käydä hermoille jos ovat itsepäisiä ja toimii päin helvettua. Mutta onneksi on ohjaajat paikalla yleensä.
      Eniten rasittavia on "normaalit" juopot jotka on käytöshäiriöisiä!!!!

• HerraJaLiito-oravat

"Toisen talon edustalla kaksi rottweileria haukkuvat lähestyvälle tuntemattomien joukolle. Koirien isäntä Henrik Lampén tunnustautuu asuntolan vastustajaksi. Hänen mukaansa sen sijainti on väärä.

"Metsässä asuu liito-oravia, joten siihen päälle on vähän hassua rakentaa. Tutkijat panivat juuri pannan kaulaan yhdelle, joka oli raskaana. Lisäksi on tikkoja, kettuja, peuroja ja pöllöjä."

"Jos asuntola osoittautuu liian kalliiksi ylläpitää, talo voidaan muuttaa vaikka pakolaisten vastaanottokeskukseksi. Aspa pyörittää myös niitä." (Oikaisu: Toisin kuin Lampén toteaa, Aspa ei tarjoa tiloja vastaanottokeskuksille vaan ainoastaan vammaisille ja mielenterveyskuntoutujille)

"Jätehuolto ja ruokatoimitukset tuovat paljon liikennettä, kuten invataksit, joilla he matkustavat, minun verorahoillani."

Espoon rakennuslautakunta myöntänee Villa Huviksi nimetylle asuntolalle rakennusluvan 26. kesäkuuta. Lupahakemus on poikinut neljä huomautusta. Luvasta valitetaan varmasti.

Ainakin naapuri Lampén aikoo jatkaa vastustustaan johdonmukaisesti. "Sen verran pidän niiden liito-oravien puolta."

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Siinä tyypillinen ja samalla huvittava puheenvuoro paikalliselta asukilta. Pelko oman mukavuuden vähenemisestä saa keksimään mitä ihmeellisempiä verukkeita ja tekosyitä siihen, että itselle epämiellyttävät asiat eivät toteutuisi. Mikäpä olisi parempi tekosyy kuin aina niin ajankohtaiset liito-oravat ja metsän eläimet, sillä ne on helppo vetää hihasta esiin, kun joku suunnittelee jotain :D

Vastustuspuheesta ei täysin selviä haluaisiko hän kotinurkilleen mieluummin pakolaisia kuin vammaisia, vai ei. Se vain on pakolaistenkin suhteen sama juttu: herra "maksaa" heidänkin kulut verorahoistaan (ehkä jotain 0,47 euroa kuukaudessa). Kuinkahan herra meinaa siitä maksusta ja maksun tuomasta v*tutuksesta selvitä... Liikennekään ei tulisi olemaan aivan vähäistä, jos paikalla olisi pakolaiskeskus.

Herra ei taida olla ihan selvillä vammaisista ja vammaisten elämästä, ja taitaa jopa pelätä heitä. Eihän sitä koskaan tiedä, jos joku täysin liikuntakyvytön, pyörätuoliin iäksi sidottu käy herran kimppuun... Voihan se olla niinkin, että herra ei vain siedä normaalista ulkonäöstä poikkeavia ihmisiä.

Toivottavasti vammaisten asuntola rakennetaan jo senkin takia, että vastustajat saisivat nenilleen. Suomessa(kaan) vammaisten elämä ei kaiken vastustuksen takia ole helppoa ja näyttäisi hallitus / eduskuntakin olevan kuin heitä ei vammaisasiat kiinnostaisi. Hallitus on (yhdessä muiden eu-maiden kanssa) allekirjoittanut vammaisten oikeuksia parantavan sopimuksen, mutta ei ole vieläkään ratifioinut sitä. Sen takia vammaisasiat eivät etene, eivätkä myöskään kohene.

• Lakit.lis

Jokaisella on oikeus valittaa jos kokee asiassaan vääryyttä.

Tässä nämä alueen asukkaat haluavat, että heidän alueensa säilyy edelleen rauhallisena asuinalueena. Yksi heistä on rohkeasti mielipiteensä takana omalla nimellään ja kas kummaa minkälaisen lokalastin on saanut niskaansa vaikka ei asiassa ole menetellyt millään muotoa väärin tai lakien vastaisesti.

Suomi on harvaan asuttu maa, tilaa täällä olisi rakentaa. Miksi ihmeessä ko.asuntola rakennetaan alueelle jos alueen asukkaat eivät sitä sinne halua?

• Vihan ihmiset
        Lakit.lis kirjoitti:

Tässä nämä alueen asukkaat haluavat, että heidän alueensa säilyy edelleen rauhallisena asuinalueena. Yksi heistä on rohkeasti mielipiteensä takana omalla nimellään ja kas kummaa minkälaisen lokalastin on saanut niskaansa vaikka ei asiassa ole menetellyt millään muotoa väärin tai lakien vastaisesti.

Suomi on harvaan asuttu maa, tilaa täällä olisi rakentaa. Miksi ihmeessä ko.asuntola rakennetaan alueelle jos alueen asukkaat eivät sitä sinne halua?

Lokaa tulee, koska vammaisia puolustavat samat raa´an väkivaltaiset vihervasurit, jotka puolustavat maahanmuuttajia ja vihaavat fanaatttisesti kaikkia, jotka ovat heidän kanssaan eri mieltä.

• normijakehariystävä

Viisaasti sanottu! Ihailen sanavalmiuttasi ja ajatusmaailmaasi. Jatka kommentointia, kiitos.

• 8+2
        Lakit.lis kirjoitti:

Hei LAkit.lis,

jokainen voi aina viitatta siihen, että kokee vääryyttä, milloin mistäkin. Pitäisikö tuon asuinalueen asukkaisen muuttaa pois, jos joku kokee heidän läsnäolonsa vääryydeksi?
        Millä oikeudella seudun nykyiset asukkaat ovat saaneet muuttaa sinne? Voihan se olla, ettei kukaan heitäkään sinne alunperin halunnut.
        Kehitysvammaisten koti voi olla huomattavasti rauhallisempi kuin tavalliset omakotitalot pihalla leikkivine lapsineen, koirineen, grillijuhlineen, teini- bileineen, yksityisautoineen jne. Ei ole kovin loogista väittää, että juuri kehitysvammaisten koti jotenkin muuttaisi aluetta rauhattomaksi.

• liitojänis

Jospa ne liito-oravat maksavat espoolle niin paljon veroa, että saavat valita ketä sinne tulee, - siis heidän ja tämän herran lisäksi.

• ihmiset aina vaan va
        liitojänis kirjoitti:

Jospa ne liito-oravat maksavat espoolle niin paljon veroa, että saavat valita ketä sinne tulee, - siis heidän ja tämän herran lisäksi.

Liito-orava on lajina sukupuuton partaalla, joten niiden elinalueiden häiritsemistä tulee välttää. Ihmisten asuntoloita voidaan rakentaa käytännössä minne vaan, joten miksi niitä pitäisi änkeä juuri liito-oravien elinalueelle? Onneksi liito-oravia suojellaan, eivätkä asioista päättävät ole tuollaisia välinpitämättömiä p*skiasia kuin sinä. (En usko, että tuolla alueella liito-oravia todella on, koska silloin tota asuntolaa ei sinne todellakaan edes kaavailtaisi.)

• Dipl.ins.
        Lakit.lis kirjoitti:

Niin, hyvä kysymys, Suomi on harvaanasuttu maa, miksi esim. Espooseen, Helsinkiin tai Vantaalle rakennetaan yhtään mitäään. Voitaisiin oikeastaan lopettaa kaikki rakentaminen pääkaupunkiseudulle tai ainakin jos yksikin ihminen naapurustossa on sitä mieltä, ettei halua tontille rakennettavan mitään. Mutta kun yleensähän naapureilta ei kysytä yhtään mitään haluavatko he, että naapuriin rakennetaan jotakin, Jos rakennus ja käyttötarkoitus on kaavan mukainen, niin eihän normaalisti siihen ole kenelläkään mitään sanomista. Jos minä omistan jonkin tontin ja haluan siihen rakentaa talon, niin eihän minun tarvitse normaalisti kierrellä kaikilta naapureilta kyselemässä puoltoääniä hankkeelleni? Vai pitääkö? Minä ottaisin ainakin tuon asuntolan paljon ennemmin kuin esim. opiskelija-asuntolan, jossa kännätään ja metelöidään kaikki viikonloput, nuo vammaiset eivät aiheuta todennäköisesti kenellekään mitään häiriötä.

• Se on kuule just
        Lakit.lis kirjoitti:

toi Espoon porukka joka niitä pakolaisiakin Suomeen tuo mutta omille nurkille eivä halua niitä. Pakolaiskeskus tohon naapurustoon olisi todella paikallaan.

• Eihän niitä siellä
        ihmiset aina vaan va kirjoitti:

Liito-orava on lajina sukupuuton partaalla, joten niiden elinalueiden häiritsemistä tulee välttää. Ihmisten asuntoloita voidaan rakentaa käytännössä minne vaan, joten miksi niitä pitäisi änkeä juuri liito-oravien elinalueelle? Onneksi liito-oravia suojellaan, eivätkä asioista päättävät ole tuollaisia välinpitämättömiä p*skiasia kuin sinä. (En usko, että tuolla alueella liito-oravia todella on, koska silloin tota asuntolaa ei sinne todellakaan edes kaavailtaisi.)

todellisuudessa ole mutta paikalliset suvaitsevaiset ovat keksineet niiden olemassaolon että epämiellyttäviä vammaisia ei tulisi ilmaa pilaamaan.

• 10 pistettä.
        liitojänis kirjoitti:

Kymmenen pistettä sinulle

..........

nimimerkistäsi "LIITOJÄNIS"! Parempaa en ole kuullut sen jälkeen, kun kuulin, että lepakko on eestiksi NAHKHIIR (nahkahiiri).

:D :D :D :D

• todellakin näin

ei minullakaan varsinaisesti mitään vammaisia vastaan ole mutta en todellakaan haluaisi niitä naapurikseni, oikeasti se mölinä,nenän&muiden aukkojen kaivelu,masturbointi julkisesti ja ennalta arvaamattomuus/väkivaltaisuus tulevat ensimmäisinä mieleen. esim. jos olisi pieniä lapsia, harkitsisin kyllä muuttoa vammaisten naapurista. ei millään pahalla mutta hoitokodit ovat heidän asumistaan varten.

• 18+16

Hoitokotiahan sinne ollaan kai rakentamassakin. Mölisisit vain itse vähemmän.

• sirah2

Itse olen töissä kehitysvammaisten asuntolassa ja ylläoleva pitää kyllä osittain paikkansa, asukkaat pitävät ääntä(joskaan se sieltä asunnosta mihinkään kuulu), ja toisaan kaivelevat mitä ihmeellisimpiä paikkoja julkisillakin paikoilla, masturbointikin saattaa heillä joskus juolahtaa mieleen ja tota väkivaltaisuutta ja ennalta-arvaamattomuuttakin on kyllä meidän asukkailla. Me asuntolan ohjaajat olemme kuitenkin siellä sitä varten jotta heillä olisi niinsanottu "normaali elämä" ja katsomme heidän peräänsä. Yleisisesti ottaen kehitysvammaisista ei kyllä ole naapureille mitään hattaa. Naapureilla on yleensä asennevamma ja sitä on vaikea kitkeä pois. Ennakkoasenteet ne on mitkä jyllää, miten kiinteistöjen arvo muka laskisi jos sinun naapuriin muuttaa ihmisiä? Moni kehitysvammainen käy töissäkin, näitä asuntoloita rakennetaan varmasti jo senkin takia asuinalueille että nämä ihmiset sopeutettaisiin mukaan yhteiskuntaan, katukuvassa näkyykin heitä jo paljon. Kehitysvammaisuutta on eritasoista ja on ikävää että aletaan yleistämään heitä kuolaaviksi mölisijöiksi. Ja vaikka olisikin niin vaikeasti vammainen on hänelläkin oikeus elämään eikä ihmisten pilkkaan. Kehitysvammaiset ovat aitoja ihmisiä, heillä ei ole mitään tarvetta haukkua ketään ja he nauttivat pienistäkin asioista mitä et itse välttämättä edes noteeraa. Oppikaa olemaan suvaitsevaisia toisia kohtaan, koskaan ei voi tietää milloin sinä tai läheisesi vammautuu tai syntyy vammaisena. Se jos mikä kasvattaa viimeistään. Omalle lapselleni opetan suvaitsevaisuutta, mikä rikkaus on kun maailmassa on erilaisia ihmisiä, eikä kukaan meistä ole toistaan parempi. Ihmisiä ne kehitysvammaisetkin ovat.

ps. Asuinalueellani on myös kehitysvammaisten asuntola noin 100m omasta rivaristani ja ei kyllä kertaakaan oo ollu tilannetta että heistä haittaa olisi kenellekkään.

• jaahas...

Voi jos tietäisin miltä näytät... Sinulla tuskin on mitään vammaa omahyväisyydestä päätellen, mutta minä kun en ole ruma, niin olisin loistava haukkumaan rasistien ulkonäköä: tosin sen tekisin vain livenä ja livenä rasistisia mulle puhuvalle. Onko sinulla kenties pitkät majavanhampaat, suuret pallosilmät, hiiren väriset mitättömät kulmakarvat, lyhyt kaula, ohuet huulet ja tasapaksu pönkelö vartalo, ja sinä haukut vammaisia? Vaiko mikä rumilus olet? En valitettevasti tiedä miltä näytät, mutta annan mun kertoa sulle yksi vinkki: menet nyt peilisi eteen ja katsot, kuinka sieltä loistaa sika, ruma ja tyhmän näköinen ihminen, joka kehtaa vihata vammoista kärsiviä ihmisiä nettipalstalla!! Mene sinne peilis eteen kirjoittaja paskis amis kermaperse nollasivistys-ääliö, ja kato kuinka vitun ruma olet!

Ai jai, että miten kivaa olisi verbaalisesti v*ttuilla, jos törmäisi noin tyhmän rasistisen puhekielen omaaviin reaalielämässä!

• realisti 1
        sirah2 kirjoitti:

Itse olen töissä kehitysvammaisten asuntolassa ja ylläoleva pitää kyllä osittain paikkansa, asukkaat pitävät ääntä(joskaan se sieltä asunnosta mihinkään kuulu), ja toisaan kaivelevat mitä ihmeellisimpiä paikkoja julkisillakin paikoilla, masturbointikin saattaa heillä joskus juolahtaa mieleen ja tota väkivaltaisuutta ja ennalta-arvaamattomuuttakin on kyllä meidän asukkailla. Me asuntolan ohjaajat olemme kuitenkin siellä sitä varten jotta heillä olisi niinsanottu "normaali elämä" ja katsomme heidän peräänsä. Yleisisesti ottaen kehitysvammaisista ei kyllä ole naapureille mitään hattaa. Naapureilla on yleensä asennevamma ja sitä on vaikea kitkeä pois. Ennakkoasenteet ne on mitkä jyllää, miten kiinteistöjen arvo muka laskisi jos sinun naapuriin muuttaa ihmisiä? Moni kehitysvammainen käy töissäkin, näitä asuntoloita rakennetaan varmasti jo senkin takia asuinalueille että nämä ihmiset sopeutettaisiin mukaan yhteiskuntaan, katukuvassa näkyykin heitä jo paljon. Kehitysvammaisuutta on eritasoista ja on ikävää että aletaan yleistämään heitä kuolaaviksi mölisijöiksi. Ja vaikka olisikin niin vaikeasti vammainen on hänelläkin oikeus elämään eikä ihmisten pilkkaan. Kehitysvammaiset ovat aitoja ihmisiä, heillä ei ole mitään tarvetta haukkua ketään ja he nauttivat pienistäkin asioista mitä et itse välttämättä edes noteeraa. Oppikaa olemaan suvaitsevaisia toisia kohtaan, koskaan ei voi tietää milloin sinä tai läheisesi vammautuu tai syntyy vammaisena. Se jos mikä kasvattaa viimeistään. Omalle lapselleni opetan suvaitsevaisuutta, mikä rikkaus on kun maailmassa on erilaisia ihmisiä, eikä kukaan meistä ole toistaan parempi. Ihmisiä ne kehitysvammaisetkin ovat.

ps. Asuinalueellani on myös kehitysvammaisten asuntola noin 100m omasta rivaristani ja ei kyllä kertaakaan oo ollu tilannetta että heistä haittaa olisi kenellekkään.

Vastaus Sirah 2.Kirjoitat kauniisti ja avoimesti, rehellisesti kehitysvammaisista ja siitä ,että väkivaltaisuutta sekä ennalta-arvaamattomuutta esiintyy.Juuri tämä väkivaltaisuus ja ennalta- arvaamattomuus on se pelottavuus jota lasteni vuoksi en haluaisi.En haluaisi pelkoa sellaisesta asiasta, joka olisi läsnä päivittäin.Olen tietoinen kehitysvammaisten aiheuttamista puukotuksista,päällekäymisistä jopa nyt kuulin tällä palstalla kuristamistapauksesta.Mielestäni näitä asioita olisi punnittava ja mietittävä mikä ratkaisu olisi kaikkien kannalta ennaltaehkäisevää toimintaa.Ei tarvitse olla moittiva tai syrjivä vaan realisti.

• läiskisvaan
        18+16 kirjoitti:

Hoitokotiahan sinne ollaan kai rakentamassakin. Mölisisit vain itse vähemmän.

saat turpaas :)

• hyvätavaton
        realisti 1 kirjoitti:

Vastaus Sirah 2.Kirjoitat kauniisti ja avoimesti, rehellisesti kehitysvammaisista ja siitä ,että väkivaltaisuutta sekä ennalta-arvaamattomuutta esiintyy.Juuri tämä väkivaltaisuus ja ennalta- arvaamattomuus on se pelottavuus jota lasteni vuoksi en haluaisi.En haluaisi pelkoa sellaisesta asiasta, joka olisi läsnä päivittäin.Olen tietoinen kehitysvammaisten aiheuttamista puukotuksista,päällekäymisistä jopa nyt kuulin tällä palstalla kuristamistapauksesta.Mielestäni näitä asioita olisi punnittava ja mietittävä mikä ratkaisu olisi kaikkien kannalta ennaltaehkäisevää toimintaa.Ei tarvitse olla moittiva tai syrjivä vaan realisti.

Ainahan sinä voit muuttaa vaikka sen romaneille rakennettavan asuntolan viereen jos koet sen turvallisemmaksi. Tai vaikkapa vankilakuntoutujien tai päihdekuntoutujien turvalliseen naapurustoon. Ongelmasi poistuu sillä.
        Kuinka moni mielestäsi näistä perhesurmaajista tai kouluampujista on ollkut kehitysvammainen?? Montako autistia tai kehitysvammaista istuu vankilassa???
        Muuttuisiko käsityksesi jos itsellesi syntyisi autisti tai kehitysvammainen lapsi??

• Stats
        realisti 1 kirjoitti:

Voi olla että esiintyy joskus ennalta-arvaamattomia asioia, mutta eikös kyse ollut n. 15 henkilöstä eli en nyt jaksa uskoa, että heidän joukossaan on suurta määrää kuitenkaa täysin holtittomasti puukotttelevia ja masturboivia asukkaita. Ja lisäksi hoitajat varmaankin 24/7 valvomassa mitä tapahtuu.

Eikös realisti 1:stä pelota yhtään muu väkivalta mitä yhteiskunnassa esiintyy koko ajan tai esim. liikenneonnettomuuksien mahdolisuus. Uskoisin että tilastollinen todennäköisyys näille paljon suurempi kuin se että joku vammainen hyökkää kimppuun.

• vekku kekkola

Joka paikassa sama juttu Turku, Kaarina ja naantali, naapurit vastustaa.
      Pelkoa, että asuntojen hinta romahtaa yms.
      Pelko on turha, sillä keharit on opetettu käyttäytymään, ja ovat vielä valvonnan alla.
      Ok porukkaa.

Voisi jopa puhua rasismista.

• höpönkukkua

"Voisi jopa puhua rasismista."

Ei voisi. Rasismi on rotuun perustuvaa syrjintää. Vammaisuus ei ole rotu. Miksi kaikki syrjintä pitää nykyään ristiä rasismiksi?

• eusebius2
        höpönkukkua kirjoitti:

"Voisi jopa puhua rasismista."

Ei voisi. Rasismi on rotuun perustuvaa syrjintää. Vammaisuus ei ole rotu. Miksi kaikki syrjintä pitää nykyään ristiä rasismiksi?

rasismi ei ole rotuun perustuvaa vaan ryhmiin.Ekö ollenkaan ole lukenut mitään rasismista. Timo Makkonen on määritellyt sen seuraavast. ”Rasismia ovat – – sellaiset uskomukset ja toiminnot, jotka pohjautuvat ajatukseen ihmisryhmien perustavanlaatuisesta kulttuurisesta ja/tai biologisesta erilaisuudesta, ja jotka oikeuttavat ihmisryhmien negatiivisen kohtelun tällä perusteella. Rasismiksi määritellään sekä kansainvälisten sopimusten että tutkijoiden piirissä yleensä nykyään myös kulttuurinen rasismi.[2] Lisäksi puhutaan vaikeasti havaittavasta piilorasismista. [Eli muukin on sitä kuin rotu tai väri. Eki siihen kuuluu paljon muutakin

• Soinin tykö vaan

En halua naapurikseni juoppoja (tai muitakaan) Perussuomalaisia.

• Suom.

Muuta sit Vaikka Afrikkaan.

• Älkää pelätkö.

Meillä on vammaisten palvelutalo naapurissa. Parempia naapureita ei voisi kuvi-
      tella olevankaan! Uusi lisärakennus on tulossa samalle "kuviolle" - tervetuloa!

• luojanluoma1

no ihmisii vammastkin on..ja eiköhän siellä ole hoitajii mitkä pitää huolen niistä..ja jokaisessa asiassa on hyvät ja huonot puolensa ..itseäni ei haitais vaikka asuiskin naapuris..tosinkun jku louskuttava koira ! :)

• hoitaja5

Ihmisiä vammaiset ovat siinä missä mekin, ja aina pitäisi muistaa että myös sinä itse voit vammautua, kaadut ja lyöt pääsi seuraksena voi olla aivovamma ja eriasteisia häiriöitä motoriikassa, ei se tarvi sen enempää ja hups huomaat itse tarvivasi samallaisia palveluita kuin kehitysvammaiset. Oletko koskaan ajatellut edes tätä? Minä hoitajana olen hoitanut ihmisiä jotka ovat vammautuneet onnettomuuden kautta, myös he tarvitsevat välillä tuetumpaa asumista, haluaisitko silloin itse muuttaa jonnekkin korpeen mistä keskustaan on pitkä matka?

• muuttakoot Lappiin

En minäkään haluaisi liito-oravista luopua, noita kyhjöttäjiä näkee tuolla yleisillä paikoilla ihan tarpeeksi.

• Lestadiolaiset on

Kaikista kamalimpia naapureita mitä voi olla.
      Niillä ei ole siis mitään käytöstapoja.

• dipl

Syntyperäisenä Espoolaisena vain hävettää...hävettää ja hävettää..

• Minuakin

hävettäisi, jos olisin syntynyt Espoossa enkä Helsingissä.

• Ihania ihmisiä

Minusta vammaiset ovat ihania ihmisiä siis omia itsejään. Onhan heillä omat pakkoliikeensä, eihän niistä tarvitse välitää , mutta luonteeltaan ihan aitoja

• Totta puhuen

Jotkut ovat ihania. Jotkut eivät, kuten se mies joka hyökkäsi kimppuuni ja se poika joka yritti kuristaa lapseni.

• Ei helvetissä

Helvetti miten pikkusieluisia Nimbyjä Espoossa asuu. Hävettää olla samaa kansallisuutta tuollaisten ihmisten kanssa.

Vammainen ei osaansa ole valinnut itse, ymmärtäisin vastustuksen, jos kyseessä olisi joku itse elämänsä pilanneiden elämäntaparikollisten tai huumehörhöjen tms. asuntola. Nyt tunnen vain suurta häpeää noiden vastustajien takia.

On ilmeisesti kivempaa elää laput silmillä ja kuvitella ettei maailmassa ole ongelmia. Silloin ei tarvitse välittää omien tekojenkaan seurauksista ja voi huoletta kaataa omat ympäristömyrkyt viemäriin ja viskellä roskat muiden kiusaksi luontoon. Todella epäkypsää tuo porukka.

• haIIava_hevonen

Asia saadaan näyttämään asukkaiden kannalta ikävältä, kun se uutisoidaan roskalehtien tapaan.
      Ehkä kuitenkin kannattaisi kuunnella heitä jotka siellä asuvat ja ovat kalliit kodit sinne rakentaneet.

Minä en ainakaan rakentaisi omakotialueelle mitään laitoksia, vaan koteja.

Maamme on väärällään tyhjiksi jääviä kouluja, virastotaloja, pappiloita ja jos jonkinlaista laitosta joiden ympäristö on hyvin hoidettu ja sopii paremmin laitosmuotoiseen asumiseen.
      Näitä rakennuksia saa lähes kauniisti kiittämällä ja niistä saisi monesta halvalla remontilla viihtyisiä ja tilavia asuntoja erityispalveluja tarvitseville, eikä kukaan varmaankaan vastustaisi näiden hyötykäyttöön ottoa.
      Myös vammaisen pitäisi voida tuntea olevansa tervetullut naapurustoon.

• jos asuu siellä 24/7

Voisiko ajatella tämän hoitolaitoksen olevan vammaisen koti sekin?

• RROOAXSE

EI ...TANA ETTÄ VOI OLLA OKSETTAVIA IHMISIÄ HE JOTKA VASTUSTAVAT VAMMAISTEN TULOA! MITÄ MIELTÄ HE OVAT JOS JOLLEKKIN VASTUSTAJISTA N SYNTYY VAMMAINEN LAPSI!?

• 24224

he abortoisi sen välittömästi! Siksihän nää tyypit tekee seulontojakin. Kato ei sovellu vammainen perillinen piireihin, edustamaan rikkaita vanhempia.Sen pitää olla sliipattua ja pintakulissia, et meil on kaikki hienosti! Kokoomus arvot...

• puolustaja

Voi pyhä yksinkertaisuus että nykypäivänä kuulee tälläistä.Ensinäkin vammainen lapsi voi syntyä niin rikkaalle kuin köyhällekkin. Kuka tahansa voi vammautua ties millaiseksi jne Vammaisia on tunne-ja ruummiin vammaisia ja ihan mistä yhteiskuntaluokasta tahansa.Yksinkertaisia ihmisiä.Tuntuu että elän jossain viimevuosisadalla jolloin vammaiset sullottiin navettaan,pirtinmuurin väliin tms kun vieraita tuli. Nyt on maailma muuttunut ja ihmisten pitäisi muuttua sen mukaan.

• Emmmmi*

Kokemuksesta voin sanoa että rauhallisempia on vamaiset naapurit kuin moni muu. Esimerkkinä he menee nukkumaan todella aikaisin Eli jos hoitopaikka niin heidät laitetaan nukkukkaan aikaisin ja aamupala on aikaisin. Opetetaan oikeaan rytmiin. Toisaalta muistaa olla kiitollinen omasta terveydestään kun näkee vilauksen välillä muuta.

• Suruillista mutta to

Suomessa vastutetaan kaikkea erilaista. Olit sitten vanhus, sairas, lapsiperhe, työtön, erilainen ihminen, joka ei tuota mitään vaan kuluttaa, sitä vastutetaan ja inhotaan.
      Suomessa arvo on vain terveillä ja työssäkäyvillä, jotka maksavat veroja.

Halonenko aikanaan puhui suvaitsevaisuudesta? Eipä ottanut tulta allensa, vaan yhä täällä kaikki muut ovat kakkos luokkaa ja roskasakkia, kuin työssäolevat ja rikkaat.

Jopa leipäjonoja ollaan köyhyyspalstalla loepttelemassa ja haukkumassa. Kakkoskansalaiset eivät ole oikeutettu edes ruokaan.

• :) :)

Mieluummin vammaisia ja muita erityisryhmiä kuin "kunnon suomalaisia", jotka aloittavat joka kesäsunnuntaiaamu ennen yhdeksää sen hiton nurmikon nylkemisen päältäajettavalla pikkutraktorin kokoisella "leikkuupuimurilla" . Sehän ei tietenkään häritse ketään!

• minulla on isompi...

--Mieluummin vammaisia ja muita erityisryhmiä kuin "kunnon suomalaisia", jotka aloittavat joka kesäsunnuntaiaamu ennen yhdeksää sen hiton nurmikon nylkemisen päältäajettavalla pikkutraktorin kokoisella "leikkuupuimurilla" . Sehän ei tietenkään häritse ketään!--

Niin mutta kun jokaisella pikku porvaripellellä pitää olla oma päältäajettava ettei jää naapuria huonommaksi.

• homo homini lupus

Tämähän on suoraan kuin "Harvoin tarjolla" -sarjasta, josta vastustaja oli sopivasti nimeltään "Urpola". Että ihmiset kehtaa! Kyllä heistäkin tulee aikanaan kuolaavia vaippapotilaita muiden käänneltäviksi. Kuopiossa taidettiin muuten rakentaa moottoritien laajennus liito-oravien asuinpaikalle, niille vaan rakennettiin joku ilmasiltaväylä siihen. Minulla on naapurina (arvostetulla okt-alueella) vammaistenhoitolaitos eikä olisi tullut mieleenkään, etteivät sinne sopisi. Iloisempaa päiväkävelyporukkaa saa hakea. Sopis normi-ihmisen ottaa mallia normaalin naama norsunv:lla-ilmeeseen.

• Espoolainen

Teille omahyväisille Espoolaisille ja miksei Seinäjokisille terveiset, että ei tarvi ku siinä parhaimmassa työurassa poksahtaa suoni tai tukkeutua päässä niin vammainen ollaan ja siinä sitten kun naapurit alkais häätämään asunnosta pois ja haukkumaan miten kuljet häiriten invataksilla yhteiskunnan maksamia katuja pitkin.
      Myöskin sitä kun tullaan vanhaksi niin jossain vaiheessa tarvitaan yhteiskunnan apua ja ajellaan yhteiskunnan piikkiin taksilla eli olet vammainen tai vanhus niin sille et mitään itse voi.

• non-hypocrite

Ihan rehellisesti voin myöntää etten itse haluaisi vammaisten asuntolaa naapuriini. Ollessani pieni, oli koulumme vieressä jonkin sortin vammaisten laitos, ja koin sen pelottavaksi, koska monet vammaisista olivat hyvin arvaamattomia, usein agressiivisia (raivokohtauksia) ja olipa niitä muutaman kerran eksynyt koulun nurkille tekemään itselleen asioita joita lasten ei pitäisi nähdä. Meteliäkin sieltä aika ajoin kuului ihan kiitettävästi. Kai sekin tietty on ihan yksilöstä kiinni, eivät kaikki vammaiset ole tuollaisia, mutta valitettavasti tästä jäi ikävät fiilikset aikuisiälle asti.

Noista rottweilereista tuli mieleen että ystäväni asui koulun lähellä, ja laitoksen vammaisia kävelytettiin usein heidän talonsa ohi. Joka kerta heidän koiransa sekosi, murisi ja haukkui, käyttäytyi pelokkaasti ja olisi varmasti käynyt kiinni jos joku vammaisista olisi erehtynyt koiraa yrittää silittämään (koira oli iltapäivisin aidatulla pihalla). Tämä koira oli muuten aivan äärettömän kiltti otus, eikä koskaan tehnyt kenellekään mitään pahaa. Jostain syystä se vain pelkäsi(?) vammaisia ja koki ne jonkinlaisena uhkana. Itse en ole koiraihmisiä, mutta olen melko varma että tämän ystäväni koiran käyttäytyminen ei ole mitenkään harvinaista.

• 56868588

voi voi kun pientä pelottaaaaaaa kehitysvammainen!!! Joka koulussa on nykyään tarkkisluokka, ja muita ongelmanuoria, pelkää näitä, älä vammaisia. Näkee että vanhempas on pitäneet sinua pumpulissa. säälin sinua.

• non-hypocrite
        56868588 kirjoitti:

voi voi kun pientä pelottaaaaaaa kehitysvammainen!!! Joka koulussa on nykyään tarkkisluokka, ja muita ongelmanuoria, pelkää näitä, älä vammaisia. Näkee että vanhempas on pitäneet sinua pumpulissa. säälin sinua.

Kertomukseni ajoittuu 80-luvun loppupuolelle ja melko pieneen kylään. Ei siellä mitään tarkkisluokkia ollut, eikä ongelmanuoriakaan kuin kourallinen. Nämä ongelmanuoret ördäsivät lähinnä myöhään iltaisin kylillä, eivätkä keskellä päivää koulun pihassa. Niiden edesottamuksista lähinnä kuuli urbaania legendaa, ei niitä itse tarvinnut katsella.

Toki meille yritettiin opettaa suvaitsevaisuutta vammaisia kohtaan, mutta asiaa ei auttanut kun tutustumiskäynneillä laitokseen sattui usein joku ikävä välikohtaus.

Jos yh-alkoholistin lapsi on pumpulissa pidetty, niin sinulla on mielenkiintoinen näkemys pumpulista. Kiitokset säälistä kuitenkin.

• Snoozz
        56868588 kirjoitti:

non-hypocrite selitti asiansa mielestäni kunnioitettavan perustellusti, mikä ihme sinua vaivaa? Pitää alkaa räksyttämään kuin pieni elukka..

• mököjaluru

Koirista... Jotkut koirat ovat ennakkoluuloisia. Esim. poliisikoiriksi ei oteta yksilöitä, jotka ovat ennakkoluuloisia. Ennakkoluuloinen koira saattaa ruveta haukkumaan ja murisemaan, jos vähänkin tavallisesta poikkeavan näköinen ihminen tulee vastaan, esim. jos joku kävelee vaikka kainalosauvojen varassa.

P.s. Nimimerkkisi on Non-hypocrite. Heh.. Et taida tietää mitä tekopyhyys tarkoittaa. Kuvitteletko itse olevasi täydellinen?

• non-hypocrite
        mököjaluru kirjoitti:

Koirista... Jotkut koirat ovat ennakkoluuloisia. Esim. poliisikoiriksi ei oteta yksilöitä, jotka ovat ennakkoluuloisia. Ennakkoluuloinen koira saattaa ruveta haukkumaan ja murisemaan, jos vähänkin tavallisesta poikkeavan näköinen ihminen tulee vastaan, esim. jos joku kävelee vaikka kainalosauvojen varassa.

P.s. Nimimerkkisi on Non-hypocrite. Heh.. Et taida tietää mitä tekopyhyys tarkoittaa. Kuvitteletko itse olevasi täydellinen?

Missähän kohtaa olen antanut ymmärtää olevani täydellinen? Sinulta taitaa tässä nyt luetun sisäistäminen ja ymmärtäminen olla hukassa.

Nimimerkkini tulee ihan vaan siitä, etten ole täällä kailottamassa kuinka ottaisin avosylin naapuriini vammaisten asuntolan, tai vaikka moskeijan tai romanileirin, ihan sama kunhan vaikuttaisin suivaitsevaiselta muiden silmissä. Tällaisia kun suurin osa muista kirjoittajista tuntuu olevan. Kovasti ovat olevinaan myönteisiä, mutta jos sattuisi omalle kohdalle niin tuskin olisikaan enää niin kiva ja ihana juttu.

Se, että minulla sattuu olemaan ikäviä kokemuksia väkivaltaisista vammaisista, jonka vuoksi en sellaisia naapuriini haluaisi, ja että myönnän asian avoimesti, tuntuu olevan kauhistus. Vammainen on ilmeisesti jonkinlainen 'pyhä lehmä' ja heitä pitäisi väittää rakastavansa yli kaiken ettei vaan tule sanomista.

• Hallitus hoi

Vammaiset, maahanmuuttajat ja sosiaalipummit. Siinä yksi suuri menoerä eikä tarvitse ihmetellä miksi suomella menee huonosti.

• mek

Se johtuu siitä että kasvatus on ollut vääränlaista laspena ja ei hyväksytä erilaisuutta mitenkään eikä osata sopeutua tilanteeseen että silleen. Itse ole yli 2m mies ja jo nuorena olen laittanut sen yhsinkertaisuuden piikkiin ja eihän lihavaltakaa kysytä paljonko painat ja tämähän kertoo ettei hyväksytä mittään poikkeavaa ja pelätään että vaikka asuntojen hinnat putoo kyseisen asian takia.

• huvittunut.

Aina kun näitä lukee, niin tulee hymyilyttävästi joka kerta mieleen erään entisen kotikaupungin tilanne: Humaanit ihmiset "en vastusta asiaa muutoin, mutta en halua kehitysvammaisten asuntolaa (hyvin pientä asuntolaa) naapuriini". No, se kariutui ja oltiin pari vuotta tyytyväisiä. Mutta saivat sitten narkomaanien ja muiden monipäihdeongelmaisten vastaavan, ja paljon isompana.

Muotoillaan näin, että ois kantsinu alueen rauhan ja tonttien/talojen/kämppien arvon säilymikseksi ottaa ehkä sittenkin se ensimmäinen. Ei ole paljon asuntoja menny kaupaksi sen jälkeen:) Mutta myöhäistä katua kun kökkö on jo housussa.

• haIIava_hevonen

En tiedä miten suurta laitosta ollaan rakentamassa, mutta laitosta joka tapauksessa ja se on varmaan vaatinut kaavamuutoksen?
        Vastustan lähinnä rakennusta, en suinkaan vammaisia ihmisinä.

Tällaisilla laitoksilla on vaara jäädä pieneksi tai muuten epäkäytännöllisiksi ja rakennukselle joudutaan etsimään uusi käyttötarkoitus, eikä se useinkaan ole alueen muiden asukkaiden kannalta niin hyvä mitä vammaisten asuntola.

Olen nähnyt miten lukemattomat vanhuksille rakennetut rivitalot ovat muuttuneet kaupungin sosiaalihuollon kautta pultsareiden ja narkkareiden asuntoloiksi ja rappeutuvat muutamassa vuodessa lähes purkukuntoon.

Ei sellaista voi sälyttää "hienostoalueen" asukkaiden riesaksi.

Seinäjoellakin on eräs Suomen upeimmista puistoalueista Törnävän sairaalan ympärillä muutaman kilometrin päässä Kultavuoren alueesta. Siihen kannattaa käydä tutustumassa, jos käy provinssirokissa.
        Sinne mahtuisi hyvin vaikka kuinka suuri asuntola, eikä kukaan valittaisi.
        Vähän matkan päässä on kauan toiminut Eskoon palvelukeskus. Miksi sitä ei voi laajentaa, että vammaiset pääsisivät viihtyisään ja rauhalliseen ympäristöön?
        Miksi pitää tunkea omakotialueille joissa talot ovat muutaman metrin päässä toisistaan ja siellä kävellessä ei näe kuin talojen seiniä? Minä en pidä Kultavuorta viihtyisänä, vaan varsin luotaantyöntävänä, vaikka talot sinällään ovat hienoja ja kalliita. Tontit vain saisivat moisille kartanoille olla kymmenen kertaa suurempia, että saisi edes auton pihaan.
        Soiisin siis vammaisille paljon, paljon viihtyisämmän ympäristön, jos kerran kotona asuminen ei onnistu.

Monesta kirjoituksesta näkyy selkeästi ilkeämielinen vahingonilo, että "äikkisperkele, siitä saitte rikkaat siat riesan naapuriksenne". Vammaiset tuskin ovat riesa, mutta talon seuraavat käyttäjät luultavasti ovat.

• neutraali asukas
        haIIava_hevonen kirjoitti:

En tiedä miten suurta laitosta ollaan rakentamassa, mutta laitosta joka tapauksessa ja se on varmaan vaatinut kaavamuutoksen?

Tällaisilla laitoksilla on vaara jäädä pieneksi tai muuten epäkäytännöllisiksi ja rakennukselle joudutaan etsimään uusi käyttötarkoitus, eikä se useinkaan ole alueen muiden asukkaiden kannalta niin hyvä mitä vammaisten asuntola.

Olen nähnyt miten lukemattomat vanhuksille rakennetut rivitalot ovat muuttuneet kaupungin sosiaalihuollon kautta pultsareiden ja narkkareiden asuntoloiksi ja rappeutuvat muutamassa vuodessa lähes purkukuntoon.

Seinäjoellakin on eräs Suomen upeimmista puistoalueista Törnävän sairaalan ympärillä muutaman kilometrin päässä Kultavuoren alueesta. Siihen kannattaa käydä tutustumassa, jos käy provinssirokissa.
        Vähän matkan päässä on kauan toiminut Eskoon palvelukeskus. Miksi sitä ei voi laajentaa, että vammaiset pääsisivät viihtyisään ja rauhalliseen ympäristöön?
        Miksi pitää tunkea omakotialueille joissa talot ovat muutaman metrin päässä toisistaan ja siellä kävellessä ei näe kuin talojen seiniä? Minä en pidä Kultavuorta viihtyisänä, vaan varsin luotaantyöntävänä, vaikka talot sinällään ovat hienoja ja kalliita. Tontit vain saisivat moisille kartanoille olla kymmenen kertaa suurempia, että saisi edes auton pihaan.
        Soiisin siis vammaisille paljon, paljon viihtyisämmän ympäristön, jos kerran kotona asuminen ei onnistu.

Monesta kirjoituksesta näkyy selkeästi ilkeämielinen vahingonilo, että "äikkisperkele, siitä saitte rikkaat siat riesan naapuriksenne". Vammaiset tuskin ovat riesa, mutta talon seuraavat käyttäjät luultavasti ovat.

Ymmärrän pointtisi, mutta eikö mene jo vähän kristallipallojutuksi jos alkaa ajatella jo vasta suunnittelussa olevan toiminnon ylitse mitä sitten "ihan varmaan" tapahtuu, kun niin on käyny joskus ennenkin?

Jos ajattelee kaikessa tällaisessa "mitä jos joskus", niin missä tahansa asiassa nyt voi tapahtua muutoksia. Oman pikku omistusluukkuni naapurissa on Kennel ja jos en olisi koiraihmisiä, niin varmaan saattaisin olla kiukkuisempikin asiasta. Mutta hauvoilla ny on ominaisuuksia joiden mukaan ne toimivat ja ääntä vähän pitävät. Kyseiseen alueeseen on siihenkin vankat tornihuhut olleet pistämässä suunnilleen hautausmaasta kaikkea, mutta nyt siinä on Kennel ja joskus ehkä myöhemmin on mitä on. Ehkä tilanne pienen eläimellisen äänenmuodostuksen sijaan paranee joskus, tai sitten ei. Sen näkee sitten.

• haIIava_hevonen
        neutraali asukas kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi, mutta eikö mene jo vähän kristallipallojutuksi jos alkaa ajatella jo vasta suunnittelussa olevan toiminnon ylitse mitä sitten "ihan varmaan" tapahtuu, kun niin on käyny joskus ennenkin?

Jos ajattelee kaikessa tällaisessa "mitä jos joskus", niin missä tahansa asiassa nyt voi tapahtua muutoksia. Oman pikku omistusluukkuni naapurissa on Kennel ja jos en olisi koiraihmisiä, niin varmaan saattaisin olla kiukkuisempikin asiasta. Mutta hauvoilla ny on ominaisuuksia joiden mukaan ne toimivat ja ääntä vähän pitävät. Kyseiseen alueeseen on siihenkin vankat tornihuhut olleet pistämässä suunnilleen hautausmaasta kaikkea, mutta nyt siinä on Kennel ja joskus ehkä myöhemmin on mitä on. Ehkä tilanne pienen eläimellisen äänenmuodostuksen sijaan paranee joskus, tai sitten ei. Sen näkee sitten.

Minulla oli joskus kesämökki rauhallisella paikalla, kunnes naapuriin muutti metsämies jolla oli liki kymmenen hirvikoiraa. Ne haukkuvat yötä päivää kaikkea mikä liikkuu ja aivan erityisesti öisin.
        Siitä oli rauha kaukana, kun ne herättivät monta kertaa yössä.

Kyllä naapureita pitää nytkin omakotialueella kuulla jos aiot vaikka rakentaa puuladon tontin nurkalle. Naapurilta on saatava lupa, vaikka lato ei päästä pihaustakaan.

• neutraali asukas

Minulla oli joskus kesämökki rauhallisella paikalla, kunnes naapuriin muutti metsämies jolla oli liki kymmenen hirvikoiraa. Ne haukkuvat yötä päivää kaikkea mikä liikkuu ja aivan erityisesti öisin.
        Siitä oli rauha kaukana, kun ne herättivät monta kertaa yössä.

Kyllä naapureita pitää nytkin omakotialueella kuulla jos aiot vaikka rakentaa puuladon tontin nurkalle. Naapurilta on saatava lupa, vaikka lato ei päästä pihaustakaan.

No totta kai tarvii kuulla ja onhan monessa tilanteessa ihan järkevääkin perustella ettei halua jotain paikkaan x. (Joskin monihan tekee niin pelkästä periaatteesta, elää aika vahvana edelleen se vanha henkinen sääntö tässä maassa, että jos tulee virran mukana lastu ylävirrasta niin pitää heti kirveen kanssa lähteä katsomaan jotta kukas siellä nyt jossain rakentaa ihan liki naaphuriin!, tälle tarvii heti tehdä jotain!!"). Mutta yhtälailla, ethän sinäkään mökkiä hankkiessa tiennyt, että joku päivä naapurissa on metsämies äänekkäinen koirineen, kuten vähän sama juttu alkaa arpomaan mielessään kehitysvammaisten asuntolan suhteen "mitä tällä paikalla ja tulevassa laitoksessa joskus tulevaisuudessa ehkä saattaa olla". Ajattelua sikäli vähän turha ihan tolkuttoman pitkälle alkaa "varmuuden vuoksi" ulottaa.

• tasapäistämistä

Miksi kaikki erilaiset pitäisi tunkea samaan ympäristöön ja samoille aukeille? Jos kusee housuihinsa, pitääkö kaupungin osoittaa kusihousujen asuinalue? Jos saa syövän, muutetaanko syöpäalueelle? Siis miksi Eskooseen, miksei Kultavuoreen.
        Äläkä höpäjä omasta suomisestasi mitään! Sinun pointtisi on tasan tarkkaan vammaisia vastaan.
        Tai vastutatko lastentarhoja, kouluja, oppilaitoksia, Maitsikkaa asuinalueesi kauhistuksina? Hhmh?

• Hemppakorhonen

Todella typerää puhetta kaitaalla kehitysvammaisten asunnoista, kyllä ihmiset ovat sietämättömiä ja loukkaavia mitä jos olisit itse heidän asemmassaan ? minun mielestä kehitysvammaiset voivat asustaa siellä missä minäkin asun !

• Hä1

Itse asissa täällä päin kohteliammat ihmiset mitä tulee vastaan on vammaisia! Juopot mielestäni pahimpia naapureita ja niitä valitettavasti riittää!: (

• niih.

..ja kaikista vaarallisimmat ja pärähtäessään suurinta pirstoa tekevät, ovat juuri niitä joista ei sitä näe edes kunnolla päälle mutta pää on jo aivan sileä ja kaikki vedetään tai on vedetty pesuaineesta heroiiniin. Jokainen tunnistaa ns. harmittoman mutta harvinaisen rasittavan alkoholistin ja jonkun puoliharhaisen aina silmät lautasina hiihtävän huppari-metrohousunarkin joka elää omaa elämäänsä, mutta yleensä niitä oikeasti ympäristölle haitallisia harva tunnistaa, ennen kuin sitten tapahtuu jotain ja kunnolla. Joka ei ole luokkaa Humpan soitto illalla myöhään laulaen mukana tai välillä telkkarin heitto parvekkeelta kun siihen on KGB laittanut seurantalaitteet.

Itse kun jo työn puoleen nähnyt monenmoista väkeä kehdosta hautaan, niin syntyessään vähän huonommat kortit saanut kehitysvammainen tai vaikka koko asuntola, ei itselleni ole mikään ongelma. Heidät rinnastan itseni kanssa ihan samaan luokkaan, jos asian nyt jotenkin ilmaisee. Täysin eri asia ne, jotka ns. eivät veroja tuppaa maksamaan ja haluavat olla yhteiskunnan ulkopuolella. (Paitsi sitten kun "minulla on laillinen oikeus!")

• von suom.ruotsalaine

Kehitysvammasia syntyy päivä päivältä vaan enemmän,johtue suomalaisten naisten tupakan,viinan ja huumeiden,sekä kaikenmaailman psyykenlääkkeiden käytöstä.Ei taida nykyään lapsetkaan enää tervettä päivää nähdä.Suosittelisin piikkiä per'seeseen jos sitä aborttia ei sittten raaskita tehdä.Aadolf Hitler oli näissä asioissa edelläkävijä.

• myös suom.ruots.

Voi ihmispolo sinua, niitä vammaisia syntyy absolusteille ja kaikenlaisia luettelossa mainitsemiasi mömmöjä käyttämättömillekin, ihan totta.
        Mikähän sinun vammasi on, useinhan tuollaista ei äkikseltään näe ulos päin, kirjoituksesi paljastaa kyllä enemmänvajeestasi kuin uskotkaan.
        Entä liikenteessä terveen vammautuminen? Heidät myös piikitettävä alá Hitler? Vai olisivatko he sittenkin parempiosaisia, samoin kuin loukkaantuneet urheilijat; oikeutetumpia kuntoutuksiin näinä suurkarsintojen aikoina?

• minä taas hei

Opiskelijana asuin opiskelija-asunnossa jonka edessä oli kehitysvammaisten asuntola, joku 10 metrin väli oli keskekään. Joka aamu 8:lta yksi kehitysvammainen nuori mies huutaa 'auto, auto'. Ilmeisesti hän odottaa autoa joka vie heidät jonnekin koulua tms 9:lta. eli hän pihalla juust meijän ikkunan edesssa huutaa joka aamu.

joten kyllä se haittaa mutta sille ei mitään voi kun he eivät ymmärrä omaa käytöstään ja lisäksi heillä on joku pakkomielle. No muutimme pois sieltä pari vuottaa asumisen jälkeen muualle mut ei ollu syynä se huuto eikä se asuntola.

• mölyä ja huutoa

Juuri tämän huutelun ja mölinän takia en halua vajakkeja naapurikseni.

• no ei minulla kyllä ole mitään sitä vastaan ja miksi olisikaan, he ovat ihmisiä siinä missä mekin, ja lämminsydämisiä ihmisiä :)

Samaa ei voi sanoa suuresta osasta nykyään...omaa perhettänikin on tämä asia koskettanut pikkuveljeni muodossa...joten ymmärrän enenmmän kuin hyvin, vaikka hänen tapauksessaan on melko lievästä kuitenkin kyse.

Mutta heillä on oikeus asumiseen siinä missä meilläkin !

• haIIava_hevonen

Teillä on onnea kun kyse on lievästä vammasta. Tuttavallani on autistinen lapsi ja perheen äiti on romuttanut auton monta kertaa, kun lapsi on alkanut kesken ajon riehumaan.
        Sitkeästi he kuitenkin pitävät lapsen kotona, vaikka sen täytyy vaatia suunnatonta kärsivällisyyttä.
        Tämä heijastuu koko perheeseen ja pahoin pelkään, että heille käy vielä huonosti. Toivottavasti olen väärässä.

Täysin sivullisena olen sitä mieltä, että heidän pitäisi sijoittaa lapsi laitokseen, niin julmalta kuin se kuulostaakin lasta kohtaan. Pitäisi kuitenkin ajatella terveitä lapsia, joiden pinna ei tahdo kestää raivokohtauksia saavaa sisarusta.
        Koko perhe vaikuttaa melkein aina hyvin väsyneeltä ja pinna on kireällä kuin viulun kieli. Ehkä he eivät huomaa sitä itse?

Tällaisen lapsen hoitolaitoksen paikka ei ole omakotitalojen välissä. Kauhistaa ajatellakin, että mitä tapahtuisi, jos tämä potilas pääsisi livahtamaan jonkun naapurin vauvan kimppuun raivopuuskansa aikana.

• epätäydellinen

Monen vammaisen naapurissa asuu näitä niinsanottuja normaaleja täydellisiä ihmisiä, joiden suhtautuminen paljastaa heidän oman vammaisuutensa.

• kukkis5

No kaikialla tuntuu olevan tuo sana ongelma.
      Nyt kun pitää suuret hoivayksiköt ajaa alas ja sopeuttaa vammaiset valtaväestön sekaan.
      Kaikki kun ei tiedosta/ halua ymmärtää, että vammaisuus ei ole tarttuvaa ja he ovat mitä ihanaimpia ihmisiä.
      Niin valtaväestö pelkää heitä, kokemus puuttuu vammaisuuden kohtaamisesta. Itse olen samaan asiaan työssäni törmännyt, kun vammaisia on siirretty asumaan palveluyksikköön kerrostaloihin.
      Vanhukset myöntäneet avoimesti pelkäävänsä kun ei ole aiemmin tarvinnut vammaisuutta kohdata.
      Nyt Espoossa ihmiset menkää ja tutustukaa vammaisiin ihmisiin niin huomaatte kuinka luonnollisia ja avoimen ihania ihmisiä he ovat.
      Toki vaikeimmin vammaiset eivät edes kykene kommunikoimaan, mutta heilläkin on oikeus hyvään ja arvostavaan elämään ja heillä omat hoivayksikkönsä.

• ktk2

Ei siinä ole mitään väärää jos vammaiset asuu. Pitää heilläkin olla oikeus hyvään ja normaaliin elämään!
      Olen työskennellyt heidän kanssaan ja he ovat ihania, normaaleja, vähään tyytyväisiä iloisia ihmisiä! :)

• totuus1

Paljon enemmän haittaa on maahanmuuttajista ,pakolaisista ja juopoista.Vammaiset ovat aivan ihania ihmisiä menkääpä tutustumaan vammaisia hoitavaan laitokseen niin näette itse.

• Inhinmillisyys..

Eniten korvaan pistää kun Lampen vetoaa siihen,että vammaiset ajelevat invatakseilla,hänen verorahoilla.Millä kansanedustajien matkat maksetaan?Koululaisten kyyditykset kouluihin?Verorahoja pistetään myös mamujen hyysäämiseen.Ihmiset,jotka sattuvat syntymään erinlaisina tähän maailmaan eivät Lampenin mukaan saisi käyttää taxeja.Naurettava on mies.Liitooravat näyttävät aina tulevan paikalle,kun jotakin vastustetaan.Niitä on siis aika paljon.Vihdissä ei ideaparkkia rakennettu niiden vuoksi eikä nyt Espooseen kotia tukea tarvitseville.Paikkoja,joissa mukama liito-oravia on,on paljon.Miksi niitä sitten pitää suojella?!Kuka suojelee/puolustaa heikompia?Espoolaiset rikkaat kermaperseet on niin pinnallista sakkia,että toivon heidän joskus kohtaavan elämässä suuria vaikeuksia,ilman apua.

• tervetuloa4

Ainakin Down-ihmiset tai rulla!tuolimammaiset saavat koska vain tulla mun naapuriin asumaan. Vähemmän ne kiusaa ihmisiä ja oravia kuin keskimääräinen espoolainen autoilija koirineen.

• Money talks

NOMBY
      Not On My BackYard!

• Kaikille tilaa.

Kehitysvammaisista henkilöistä osa kulkee invataksilla työhön työpajaan ja takaisin päivittäin. Siis ei Hän yksin kulje, vaan asuntolan porukka menee samalla taksilla. Ei siitä mitään liikenneruuhkaa saa aikaiseksi. Yleensäkin ovat arkoja ihmisiä ja viihtyvät omassa tutussa porukassa. Elämä on muutenkin vaikeampaa Heille, niin miksi vielä pitää hankaloittaa sitä lisää? Koti ja perusturvallisuus tekee elämästä elämisen arvoista. R I K A S naapuri voisi muuttaa muualle, Hänelle se olisi helpompaa. Kehitysvammaiset ovat yleensä luonto- ja eläinrakkaita, sopuisia ihmisiä

• totuus tässä

Vammaiset eivät häiritse, mutta kaikki "terveet" häiritsevät. Jopa päihdehuuruista elämää viettävä ,päivääkään töitä tehnyt 30-kymppinen ei käyttäydy niin huonosti kuin yhteiskuntamme parhaimmisto, muka fiksut, opiskelleet ja hyvissä töissä olevat.

Mitä "fiksumpi" , sitä moukempi.

• pintaa syvemmälle

Kokoomuspoliitikot eivät tykkää "ihmisroskista":

"Ihmisroskat pois keskustasta"
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012080215912117_uu.shtml

Samaa mieltä tässä ihmisroska-asiassa oli vain neljä muuta valtuutettua: Irja Tulonen (kok), Ilpo Sirniö (sd), Sirpa Koivisto (sd) ja Anna-Kaarina Rantaviiva-Tiainen (kesk).

Aika lailla järkyttävää on valtaeliittipoliitikkojen todellsiet mielipiteet.

• asuntolannaapuri

Ihmisillä on aivan vääränlainen käsitys vammaistenasuntojen haitoista,sillä niitä haittoja ei juurikaan ole,sillä enempi haittaa on monesti ikävästä naapurista,joka juhlii pihallaan jokavuosi rapujuhliansa ja viikonloppuisin sitten bilettää ihan huvikseen,itse olen asunut marjaniemessä,jossa asuu vammaisia nuoria ja koskaan heistä ei ole haittaa ollut ,eikä mitään häiriötä ja naapureina ovat vielä erittäin kohteliaita meitä naapurustossa asuvia kohtaan.
      Taksit joita asuntolassa käy,niin on oppineet ajamaan hiljaa alueella,sillä asutola asenutti kaupungintoimesta hidasteita alueelle,joka oli kaikkien meidän asukkaiden mieleen,joten liikenne kulkee hyvin hiljaa ja iltaisin vammaispalveluautoja ei juurikaan näy,joten ei niistä haittaa ole,mutta ehkä espoo on niinkin hienoa aluetta,että sinne ei huolita kuin terveitä varakkaita asukkeja.

• typeräää

Luulis että tällasta suhtautumista olis jos elettäs vuotta 1930, mut me eletään 2000-lukua! Ennen vammaiset vietiin metsään että susi veisi ja nykyään näyttäs olevan sama suhtautuminen. Miten häpeällistä...

• nyt järki käteen hoi

No tässä tutussa mun mielestä ei ollut kyse siitä että naapurit eivät varsinaisesti tykkäisi vammaisista. Vaan heidän mielestään sijainti on väärä! Ja oikeastaan ymmärrän miksi ne on tätä mieltä.Olen naapureiden kanssa samaa mieltä että sijainti on ehdottomasti väärä!! Miksi pitää rakentaa tollaseen paikkaan missä on eläimiäkin,varsinkin liito oravia.Eikös ne ole rauhotettujakin. KYLÄ ELÄIMIÄKIN PITÄISI KUNNIOITTAA!!!!! VOISIVAT KEKSIÄ OIKEESTI jonkun toisen paikan kehitysvammaisten asuntolaksi!! Ymmärrän naapureita että haluavat pitää vähän luontoa ympärillään yms.

• ....................

hei oot sä ihan terve ?? !!

Liitooravia,,,mettän elukoita, jotka huolehtii itse itsestään,,,`??

Ei helvetti,,, mee hoitoon ja äkkiä,,,,ihan mulkkuhan sä oot !!

• ihmisarvooo

ihmiset on kyllä itsekkäitä. tähän kyseiseen kehitysvammaisten yksikköön olisi vieläpä tulossa lähinnä cp-vammaisia ja muita henkilöitä jotka siis liikkuvat pyörätuoleissaan. tuskinpa meluavat paljon, jos se on ongelmana naapureilla.

ajatelisivatpa kuule niitä ihmisiä joiden lapset ovat cp-vammaisia, joita täytyy hoitaa 24/7 kotona, kun ei ole tuollaista paikkaa missä saada apua.

ja hesarissa vielä joku haastateltava naapuri sanoo että siinä metsässä on liito oravia, joiden metsä tuhotaan jos siihen tulee tällänen yksikkö.

pistää kyllä vihaksi kumpihan on tärkeämpää liito-oravat vai kehitysvammaiset lapset. HALOOO!!!

• :DD:D.DD

Itse ainakin pidän enemmän oravista. Ovat söpöjä.

• ------

En osaa sanoa vammaisista, mutta asunnottomilla huumekuntoutujilla on liian vähän tukiasuntoja. Huumeidenkäyttäjille pitäisi myös saada enemmän asuntoja.

• raha ratkaisee

tämä porvarillinen ja kapitalistinen yhteiskuntahan piti oleman niin täydellinen!!!?

• huoh...

En voi muuta sanoa, kun että menkää jokainen moraaliton, kylmä ja sydämetön ihminen itseenne. Luojan kiitos, en ole teidän kengissänne! En voi kuin kuvitella kuinka ankeaa, synkkää ja tunneköyhää elämänne on, MINÄ SÄÄLIN TEITÄ.
      Itse olen loukkaantunut nuorena, joutunut pyörätuoliin. Ihmiset on usein kysynyt, miten olen selvinnyt onnettomuudestani ja tottunut täysin erilaiseen elämään - tuhon voin vastata muuten, että hyvin. Tuolissa olossa ei ole mitään muuta niin ylitsepääsemättömän kamalaa ja vaikeaa, kuin se yksi pieni joukko ihmisiä. Nämä ns. "terveet ihmiset", jotka katsovat sinua halveksuvasti, nimittelevät, suoltaa lie mitä p*askaa suustaan. Ja kyllä, puhun AIKUISISTA ihmisistä.
      Kaltaistani kohtaloa en toivoisi kenellekään, mutta en voi olla sanomatta että näille "ilkeille" ihmisille toivon karman katkeransuloisen kosketuksen. Mitä sitten, jos se onkin yhtäkkiä itse, oma läheinen, ystävä, joka kohtaa onnettomuuden ja on halvaantuneena edessäsi? Vieläkö ne ihmiset on "kauheita, ärsyttäviä, tilanviejiä, ällöttäviä..", miettikääpä tosissaan omalle kohdalle. Siinä kohtaan kun kohtalon sormi osoittaa teitä, miettikääpä sitä kipua kun se oma tärkeä ihminen itkee teille, mitä tekee väärin kun haluaisi vain elää rauhassa omaa elämää, ilman että joku tuntematon tulee sitä arvostelemaan sivusta, kertomaan miten epäkelpo ja huonompi olet...? Voin sanoa, että siinä kohtaa se sydän murtuu.

• Jos olisi valittava

Mieluummin suvaitsen vammaisia kuin mamuja.

• huh-huh ja huh

mieluummin vammaisia kuin somaleja ja/tai mustalaisia

• Mamu???

Mitä tuo mamu tarkoittaa muuten?

Pitääkö se sisällään kaikki maahanmuuttajat vai vain esim. mustaihoiset maahanmuuttajat?

Onko esim. Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop mamu?

Tai esim. intialaiset TCS:n it-konsultit?

Sorry, minulle on jäänyt hämärän peittoon tuon käsitteen tarkka merkitys.

• moota1

Ei minua ainakaan häiritse, niin kivoja ja sympaattisia naapureta he on. Minua joskus piristää se heidän avoimisuus.

• 188

mamuja = venäjäläset, saksalaiset, norjalaiset...jne myös miksi vihaa?

• puplikaani

Vastustajille....sitä saa mitä tilaa.Muistakaa karmanlaki.Vielä kalahtaa omaan nilkkaan.
      olin 70-luvula asuntolas, valvoja pillkas ja ivas meitä jokapäivä.
      Kuinkas ollakka tapasin hänet v-86.Hänel takanaan epäonnistunut lonkkaleikkaus,loppuelämämäns saa kärsiä hän.Arvatkaa mikä tuli mieleen heti..????
      Tämänpäivän Suomessa tuollasta HÄVETKÄÄ espoolaiset.

• Hyvä idis

Kyllä ottaisin kaikista mieluiten naapurikseni vammaisen.

Vammainen on kaikista kivoin naapuri ikinä!

Viimetteíx ottaisin kansanedustajan naapurikseni.

Onneki epäsosiaaliset kansaedustajat asuu Lehtisaaressa ja muissa epäsosiaalisten ja kaikkia muita vihaavien rikkaiden asujamistoissa.

Rikkaat ja islamilaiset pitäisi laittaa asumaan naapureiksi niin saisimme me tavikset elää rauhassa. Hyvä idis

• toisenlaiset frendit

Muuallakin Suomessa kuin Espoosa on ilmennyt viimeaikoina samaa vammaisten vieroksuntaa. Ihmetellä pitää niin syviä pelkoja vammaisia kohtaan, että ihan muka asuinalueen myyntiarvo laskee, jos sinne tulee vammaisia...jessus!

Samaan aikaan kun vammaisia peljätään tulevan naapureiksi, saattaa seinän takana asua lapsenraiskaaja, akantappaja tai väkivaltainen sekakäyttäjä. Edellämainituista puuttuu päällepäin näkyvä leima - siinäkö ero? Vastaan: ei, vaan siinä, että vammaiset eivät ole sen vaarallisempi ryhmä kuin ketkä tahansa meistä. He ovat yleensäottaen väkivallattomia ja käytökseltään kunnioittavampia kuin useimmat meistä. Lisäksi vammaiset tarvitsevat apua ulkopuolista apua tavalla tai toisella, ovat siis riippuvaisiakin itsenäisyydessään. Alttiimpia ulkopuoliselle vihalle jo pelkällä olemisellaan. Miksi siis lisätä lähipiiriensä tai asianomaisen paineita selviytymisessä?
      Monet vaikeavammaiset kuolaavine suupielineen tai päänykimisineen...pelottaako? -Älä menen likelle, saatat hämmästyä, miten paljon älykkäämpiä he ovat kuin sinä:) ..Ja saatat olla heidän opissaan suhtautumisessa lähimäisiin. Pakene siis itseäsi!

Jos jotenkin pitää ymmärtää vammaisia kohtaan suunnattu antipatia/viha/kammo, se ymmärryksen nimi on ennakkoluulo tuntematonta kohtaan.
      Meillä näyttää lisääntyvän vammaisviha, sen huomaa normiarjessa. Ihminen on siältä vajaa, jos vammaista karttaa vammaisuuden erilaisuuden takia.

Monet aikuiset siirtävät omat asenteensa lapsiinsa, siitä syntyy kierre. Samanlainen kierre on kiusaamisessakin.
      Naapurustossa saattaa olla perhe, joka puhuu vain ns. parempiosaisten kanssa, lapsensa naureksivat vammaista, samoin sukunsa jokaisella käynnillään toljottaa kuin ihmettä pensaiden takaa, kun kyläilevät ko. paikassa.
      Sellaisia ihmisiä pitäisi peljätä ja karttaa!

Vammainen naapurissa tai asuinalueella? Heh, on elämä pitkä ja täydellinen, jos sellainen asia häiritsee.

Ennen oli vihattuja mustalaiset, räksyttävät koirat, maahanmuuttajat, romanikerjäläiset, huumehörhöt, lapsiinsekaantujat, mökkivarkaat...loputon litania, jossa naapuruus ei joutune koville, vammaiset tulevat vihatuimpien kärjessä aina, oli aika mikä tahansa. Joskus on häivähdys hyväksyntää, mutta se hyväksyntä on kaksinaismoralsistista soopaa. Vammaisia kartetan aina!
      Ja että oikein "meidän verorahoilla ajelevat invatakseilla"! Joo, laaditaan laki, että vanhuksia saa ulkoiluttaa, vammaiset takaisin vanhainkoteihin ja kaltereiden taakse.

Elämäntavat pysyvät sivistysvaltiossa.

• 13+12

Äärioikeistolaiset esittivät samanlaisia ajatuksia 30-luvulla. Äärioikeisto on laitettava kuriin, vihapuhe myös.

• tietäjä

En haluaisi kehitysvammaisten asuntolaa naapuriini
      en kyllä mitenkään protestoimaan ala, jos semmonen naapuriin tulisi

• Vasurit meuhkaa

Tuskin sitä haluaisi tosipaikan tullen monikaan täällä suvaitsevaksi itseään tituleeraava.

• hei kehtysvammaislla ja cp vammaisilla on oikeus asua missa ne itte haluaa mielumin c p vmmaiset vosivat asua asunoloissa missä saa hyvää hoitoa tämämä on jo likaa kun puhtaan kehtysvmmaisten syrjäyteään joka asiassa ja kehtysvammaislla on oikeus samoihin asiohin kuin kaikkilla ihmisillä

• Herää todellisuuteen

Sossupossulta unohtuu taas kenen maksamista verorahoista nämä kustannetaan.

• Varmaan viihtyisit
        Herää todellisuuteen kirjoitti:

Viedään vaan kaikki saunan taakse ammuttaviksi ja perustetaan virheetön onnela.

• Pakolaiskeskus olis
        Herää todellisuuteen kirjoitti:

kanssa ihan fantastinen juttu sinne Espooseen että oppisivat suvaitsevuutta.

• niifdgdf

kyllähän ne mölyää kun villieläimet ja sitten vielä monta samassa talossa ni melua piisaa. en ihmettele yhtää noitten naapureitten kantaa

• Espoon Ss miehet

perustelee kyllä sitä vastustamista sillä että villieläimet katoaisivat, luulisi sen sitten miellyttävän kun ei ainakaan villieläimet meluais.

• njojiji
        Espoon Ss miehet kirjoitti:

perustelee kyllä sitä vastustamista sillä että villieläimet katoaisivat, luulisi sen sitten miellyttävän kun ei ainakaan villieläimet meluais.

tarkotin tässä lähinnä apinoitten ja leijonien kaltasii eläimiä

• Nippu3

Luulen, että niin sanottu invataksitrafiikki on pelkkä veruke, ja oikeasti vastustajat eivät kestä nähdä ulkonäöltään poikkeavia ihmisiä pihapiirissään. Joillekin vammaisten näkeminen tuottaa ahdistusta ja epämukavan olotilan, kuin nyt kehitysvammaisuus olisi tarttuvaa..

• mongerrusta

Ei se näkeminen vaan sen mölinän kuuntelu!

• BMW - hörhöt

No melkoisia ovat nuo Espoolaiset ja olenkin kuullu heitä kutsuttavan "Kermaperseiksi" onneksi ostavat sen kerman ja Bemarit omilla rahoillaan ja eivät käytä niihin verorahoja.

Pitäisi varmaan poistaa käytöstä kaikki verorahoilla kustannetut tiet joilla nuo bemareilla kaahailevat ja liikennettä vaarantavat nössöt ajelevat. Mieluummin törmään tuohon pyörätuoliin kun siihen Bemariin.

Voisivat sitten rakentaa ihan omia uimahelleja sellaisille ihmisille jotka eivät halua "rahoittaa" verorahoilla mitään semmoista mitä itsekin joka päivä kuitenkin hyödyntävät. Mitenköhän noiden rahat piisaisivat siihen uimahalliin ja teiden ylläpitoon kun jokainen euro lähtisi omasta pussista. No ainakin voisivat sitten valittaa itselleen niin olisi se osoitekin tiedossa.

• Mamma30

Hei te kaikki kirjoittajat!
      Olisi varmaan ollut paras kun en olisi lukenut tätä viestiketjua!
      Sainpahan vain mielipaha. Vaikea on kenelläkään sivistää koko
      suomen väestöä. Mutta itse sain ns. "pakko sivistyksen" 30 vuotta sitten kun lapseni syntyi vammaisena.
      Ei ole vammaisista ollut haittaa, mutta ymmärtämättömistä "taviksista"
      sitäkin enemmän.

• Huom!

"Kyllä minä niin mieleni pahoitin!". Huom! Pahoitin ITSE, aktiivisesti, valitsemalla sen tien!

• liitoon oravat

"Tuolla artikkelissakin on eräs asukas ihan omalla nimellään rohkeasti tuonut kantansa asiaan ja kyllä saa kuulla kunniansa keskusteluketjussa. "

Niin,ei todellakaan jäänyt epäselväksi henkilön arvomaailma.
      Liito-oravat ovat lähempänä sydäntä kuin vammainen ihminen omaisineen.

• mietin tuota

Liito-oravat ovat harvinaisia. Ihmiset eivät, eivät edes vammaiset ihmiset. Liito-oravalle kelpaa vain tietynlainen metsä, asuntolan voi sijoittaa mihin vaan.

Ei tarvitse olla ihmisvihaaja, jotta tässä kohdassa asettaisi luontoarvot asuntolan edelle.

Ja miksi muuten pitäisi kovasti sympatiseerata ihmisiä (vammaisten vanhempia), jotka ovat tilanteessa ihan omaa syytään? Olisivat hankkineet sikiöseulonna ja abortin ajallaan niin ei tarvitsisi nyt naukua. Me maksamme heidän moraalisesta ylemmyydestään?

• Jospa se lopettais
        mietin tuota kirjoitti:

Liito-oravat ovat harvinaisia. Ihmiset eivät, eivät edes vammaiset ihmiset. Liito-oravalle kelpaa vain tietynlainen metsä, asuntolan voi sijoittaa mihin vaan.

Ei tarvitse olla ihmisvihaaja, jotta tässä kohdassa asettaisi luontoarvot asuntolan edelle.

Ja miksi muuten pitäisi kovasti sympatiseerata ihmisiä (vammaisten vanhempia), jotka ovat tilanteessa ihan omaa syytään? Olisivat hankkineet sikiöseulonna ja abortin ajallaan niin ei tarvitsisi nyt naukua. Me maksamme heidän moraalisesta ylemmyydestään?

ryyppäämisen että loppuis ne harhanäyt, jos siellä olis liito-oravia niin ei sinne sen äijänkään talolle olis pitänyt myöntää rakennuslupaa.

• 18+1
        Jospa se lopettais kirjoitti:

ryyppäämisen että loppuis ne harhanäyt, jos siellä olis liito-oravia niin ei sinne sen äijänkään talolle olis pitänyt myöntää rakennuslupaa.

Kaikki kehitysvammat eivät näy seulonnoissa (eikä tietämättömyys ja tyhmyys, kuten omalta kohdaltasi voit todeta) ja osa vammaoista syntyy vasta synnytyksen yhteydessä.

• L-oravien puolesta
        18+1 kirjoitti:

Kaikki kehitysvammat eivät näy seulonnoissa (eikä tietämättömyys ja tyhmyys, kuten omalta kohdaltasi voit todeta) ja osa vammaoista syntyy vasta synnytyksen yhteydessä.

Luonto ja sen harvinaisuudet ovat silti tärkeämpiä kuin jotkut vammaiset, kyllä niille asuntoloita suomesta varmasti muualtakin löytyy!

• 18+1
        L-oravien puolesta kirjoitti:

Luonto ja sen harvinaisuudet ovat silti tärkeämpiä kuin jotkut vammaiset, kyllä niille asuntoloita suomesta varmasti muualtakin löytyy!

Tyhjentäkää sitten äkkiä koko asuinalue ja sulkekaa sinnejohtavat tiet, jotta liitooravat voivat asua siellä!

• ajatus

En halua varmasti. Asuin 10 vuotta taloyhtiössä jossa naapurit olivat kehitysvammaisia.Sokeavammaisia löivät apukoiria, kehitysvammaksiä olivat busseissa ja pihalla vihaisia ja rikkoivät puita, häiritsevät naapureita. Miten varten nyt odottaville naiselle kertovat että lapsi tulossa on kehitysvammainen, sen takia että hänellä on aikaa mietia ja tehdä abortti. Se on oikein. Kenelle tarvitse semmoinen ihminen? Verottajijlle, valtiolle, naapureiile? Mitä hyödyllistä? Naapureille vain tulee huono mieli kun näyttävät heittä. Hyvää että tämän keskustelu tulee, koska ihmisiä puhuvat välissä tästä, en kuulin että tykkävät kehitysvammaisia. Serkkulla on vammaislapsi, heidän elämä kun helvetti ja naapurit mukaana. Onko se hyvää? Kehitysvammaisella ihmisella pitäissi olla oman alue, ja siellä järjestää heidän hoitoa. Maailma täynnä terveyttä lapsia ja toiset ihmisiä,pitäissi huomioda heidän elämän myös, ei vain kehitysvammaisen ihmisen.

• Suvussas näyttäis

olevan kehityshäiriöt yleisimpiäkin.

• Merja Somppu

Mieluummin vammaisia kuin mamuja

• Natsi Saksassa

oli semmonen homma käytännössä mitä Kokoomus kaipaa kehitysvammaisille.

• Mä täältä

Täällä on sanottu ettei kehitysvammaisten puheesta saa mitään selvää, sinun kirjoituksesta ei saa mitään selvää.

• Pakolaiskeskus olis

tosi jees siihen naapurustoon, espoolaiset ovat erittäin suvaitsevaisia ja pakolaismyönteisiä niin pitkään kun ei tartte olla niiden kanssa itse missään tekemisissä, vähän sama juttu ku Ahvenanmaalla.

• tiedän mistä puhun

Kehitysvamaisuutta on erilaista, toiset ovat pyörätuoleissaan, toiset liikkuvat itse toiset saattavat olla väkivaltaisiakin. Moni heistä ei välttämättä puhu, toiset saattavat kuitenkin ymmärtää puhettasi. Olen ollut erittäin haastavien autisten asuntolassa töissä ja sellaisen asuntolan rakennuttaminen asuintalojen sekaan luo mielestäni turvallisuuskysymyksiä, asukkaille itselleen sekä muille lähettyvillä asuville. Työssäni oli väkivaltaa jokapäivä, työvoimamitoitus oli persiillään ja ei tietenkään kaikkeen pystytty varautumaan pienellä työporukalla. En ihmettele jos jotkut saattaa pelästyä kun esim. asukas saatetaan joutua kaatamaan kesken lenkin maahan ja pitämään hänet siellä jonkin aikaa esim. väkivaltaisen käytöksen vuoksi. Nämä tilanteet sattuvat ylensä silmänräpäyksessä ja ohjaajan on oltava valppaana kokoajan vaikka lenkki sujuisikin alkuun hyvin. Itse olen saanut painia asukkaiden kanssa ja ottaa suoraansanottuna turpaan töissäni ja on sattunutkin väliilä pahastikin. Ulkoillessa kohde voi olla kuka tahansa vastaantulija. Ohjaajat olemme vastuussa asiakkaistamme kylläkin, mutta aina se ei riitä ennenkuin saamme ylimääräistä apua esim. vartijalta tai poliisilta. Tälläisiä asuntoloita ei mielellään asuinalueille saisi rakentaa, yleensähän asuntolat kaikki on aidattuja muutoin. Muuten en vastusta kehitysvammaisten asuntoloiden rakentamista asuinalueille, ne ovat jopa rikkaus niille alueille :)

• Espooseen pitäisi
        tiedän mistä puhun kirjoitti:

Kehitysvamaisuutta on erilaista, toiset ovat pyörätuoleissaan, toiset liikkuvat itse toiset saattavat olla väkivaltaisiakin. Moni heistä ei välttämättä puhu, toiset saattavat kuitenkin ymmärtää puhettasi. Olen ollut erittäin haastavien autisten asuntolassa töissä ja sellaisen asuntolan rakennuttaminen asuintalojen sekaan luo mielestäni turvallisuuskysymyksiä, asukkaille itselleen sekä muille lähettyvillä asuville. Työssäni oli väkivaltaa jokapäivä, työvoimamitoitus oli persiillään ja ei tietenkään kaikkeen pystytty varautumaan pienellä työporukalla. En ihmettele jos jotkut saattaa pelästyä kun esim. asukas saatetaan joutua kaatamaan kesken lenkin maahan ja pitämään hänet siellä jonkin aikaa esim. väkivaltaisen käytöksen vuoksi. Nämä tilanteet sattuvat ylensä silmänräpäyksessä ja ohjaajan on oltava valppaana kokoajan vaikka lenkki sujuisikin alkuun hyvin. Itse olen saanut painia asukkaiden kanssa ja ottaa suoraansanottuna turpaan töissäni ja on sattunutkin väliilä pahastikin. Ulkoillessa kohde voi olla kuka tahansa vastaantulija. Ohjaajat olemme vastuussa asiakkaistamme kylläkin, mutta aina se ei riitä ennenkuin saamme ylimääräistä apua esim. vartijalta tai poliisilta. Tälläisiä asuntoloita ei mielellään asuinalueille saisi rakentaa, yleensähän asuntolat kaikki on aidattuja muutoin. Muuten en vastusta kehitysvammaisten asuntoloiden rakentamista asuinalueille, ne ovat jopa rikkaus niille alueille :)

perustaa tolle alueelle pakolaiskeskus niin nähtäis niiden todellinen suvaitsevaisuus jota aina toisilta peräänkuuluttavat ja joka on tullut hyvin esille tässäkin keskustelussa.

• Totuus

Ainoa asia mitä vammaisten naapureiden tulisi pohtia, on häiritsevätkö he vammaisia naapureitaan

• Espoossa on vamma.

Keskelle Espoon junttikylää pitäisi rakentaa hiilivoimala.

• Uuniinko?
        Espoossa on vamma. kirjoitti:

Keskelle Espoon junttikylää pitäisi rakentaa hiilivoimala.

Hitlerin malliin vai?

• manssi3

Asuin vammaistalon naapurissa viitisen vuotta ja voin omakohtaisesta kokemuksesta kertoa, että asukkaista löytyi myös ei niin viatonta/harmitonta porukkaa. Yksi mies ahdisteli pihalla lapsia (houkutteli kylään ja maiskutteli/lipoi huuliaan huuteli parvekkeelta rivouksia), pari naista halusi aina jutella ja olla ns. hyväkin ystävä, joka on ehkä jotenkin rasittavaa toisinaan, kun ei haluaisi jutella kenenkään kanssa kiireen tai muuten vaan huonon päivän takia yms. Nämä tietenkin ovat minun henkilökohtaisia tuntemuksia. Suurin osa asukkaista kuitenkin oli harmittomia kaikin puolin. Ymmärrän toisaalta esitettyjä vastustuksia, mutta kyllähän joukkoon mahtuu monenlaista, kuten meihinkin(?)

• Joskus 80 luvulla

olin Ruotsissa töissä ja jouduttiin asumaan semmosen hoitokodin vieressä, se niiden nurmikko oli kesäsin hienompi ku golfkenttä, en kyllä koskaan nähnyt siellä ketääm.

• ihminen on ihme

ei sananvapaus tarkoita että saa rajoittaa toisen elämää, tämä espoolainen pikkusuomalainen yhteisö joutaisi katsomaan hieman peiliin. voivoi pikku perussuomalaisia.

• inva1

Suomen yleisin vamma tunutuu olevan asennevamma. Niin monella,jotka pitävät itseään niin täydellisenä. Miettikää omalle kohdallenne- Ei tarvite kun esim. liukastua suihkussa ja lyödä päänsä niin voit vammautua loppuiäksenne. Siinä sitten olette samassa jamassa monen vammaisen kanssa. Pahimmassa tapauksessa neliraajahalvaus. Olette käytännössä toisen ihmisen hoidettavana 24/7. Hyvä jos päätä saa liikutettua. Mutta tässä nyt ollaan leimattu kaikki vammiset niin pelottaviksi ja hirveiksi. Unohdettu että vammojakin on erilaisia kuin on ihmisiäkin.

• venäjälle

EI hyvää päivää!!! mihin nämä ihmiset sitten tulisi "asuttaa"? Susirajalle(ko)? Poissa silmistä-poissa mielestä?

• 32111111111111111

Ymmärrän kyllä näitä naapureita. Jos alue on ennen ollut hiljainen ja vähäliikenteinen, niin silloin tälläinen ketuttaa.

Jos valituksia ja viivästelyä on ollut noin paljon, miksei siirrä hoitokotia johonkin muualle? Miksi on pakko väkisin tunkea, jos koko ympäristö on noin pahasti vastaan? Jos valituksia tulee nyt, tulee niitä myös silloinkin kun talo on pystyssä.

Olisiko kannattanut kysellä naapuristolta mitä mieltä ovat, ennen kuin alkavat rakentamaan?

• mies_vm86_-

Eiköhän tossakin ole takana se että eka pistetään pystyyn vammaiskeskuksena mutta myöhemmin muutetaan vastaanottokeskuksesti ja silloin sitä on huomattavasti vaikeampi vastustaa kuin rakennusvaiheessa. Ymmärrän täysin espoolaisia. Varsinkin kun saa firma hoitaa myös vastaanottokeskuksia. Näinhän siitä tulee käymään että mamukeskuksesti toi tulee muuttumaan 10vuoden sisällä. Vammaisien kustannuksella on vain hyvä lyödä tollainen pystyyn kun luulevat ettei kukaan kehtaa vastustaa sellaista.

• K.P2

Itse kehitysvammasia tuntevana, voin ihmetellä negatiivisia kirjoituksia kehitysvammasista. Itse en näe kehitysvammasissa mitään negatiivista. Vaan ne opettavat meille arvoja. Ja paljon muutakin elämästä. Mistä meillä muilla ei ole paljon tietoakaan. Kehitysvammaa on monen asteista ja joku voi olla sillä rajalla että on kehitysvammanen joten en luokittelis ja haukkusi ketään.

• haIIava_hevonen

Jos nuoripari ottaa ison asuntolainan ja rakentaa unelmatalonsa haaveilemalleen alueelle, niin kyllä heidän pitäisi voida luottaa asemakaavaan, että alueelle ei rakenneta isoja hoitolaitoksia.
      Ei tarvitse olla edes mikään hienostoalue, kun nimilistaan tulee kaikkien naapureiden allekirjoitus jos alueelle aiotaan rakentaa mitä tahansa muuta kuin koteja. Tämä nyt vain on fakta, oli se sitten ilkeää tai itsekästä, mutta näin se on joka paikassa.

Todella ilkeää on myös haukkua espoolaisia vain siksi, että he ovat muka rikkaita kermaperseitä ja ilkeitä paskiaisia vain siksi, että toimivat kuin millä tahansa omakotialueella on aina toimittu, omaa kotia on puolustettu.

Liekö yksikään valittanut vammaisista ihmisistä, vaan nimenomaan rakennuksesta, asuntolasta joka ei sovi kaavaan.

Tuolla ylempänä oli jossain linkki "Ihmisroskat siivottava pois keskustasta" ja sitä täällä on ankarasti haukuttu, mutta samassa linkissä on gallup ja kolme neljästä on samaa mieltä mitä joku poliitikko vitsinä heitti, puliukot pois silmistä.

En kyllä ymmärrä, että miten tuo liittyy tähän asiaan? Puliukot ovat ihan eri asia kuin vammaiset ja heidän asuntolansa.

Muutama on toivonut, että alueelle pitäisi rakentaa pakolaiskeskus tai jopa hiilivoimala. Kyllä ihmiset voivat olla pirullisia, kun tällaisia toivovat toisten asuinalueille.
      Jos omaan naapurustoon aiottaisiin rakentaa laitoksia, niin veikkaanpa, että valtaosa täällä espoolaisia ja seinäjokelaisia haukkuvista panisi itsekin nimensä asuntolaa vastustavaan adressiin.

Asemakaavat on tehty noudatettaviksi vammaiset ansaitsevat paljon viihtyisämmän ympäristön kuin alueen jolle ei haluta rakennusta johon heidät aiotaan sijoittaa.

Tämä hipoo jo molemminpuolista ihmisoikeusrikkomusta.

• ajatus asiaan

No tohon sekavaan jankutukseen tästä sivusta sellainen kommentti, että niin kauan kuin kaikkien vähemmistöjen vihaajien "nuorten perheiden" kermaperseiden tekaistu elontaso ja hulppeat asunnot ovat todellisuudessa pankin omistusta, eikä täysin omaa omaksi maksettua omaisuutta, on turha urputtaa vammaisten asuntoloiden rakentamisesta yhtään kenenkään. Sama asia se ihmisviha, kuin että jos esimerkiksi (vertauskuvana) keppikerjäläiset alkaisi määräillä kaduilla että kuka muu muka saa kävellä kaduilla, tai että mitä saa olla tai rakentaa valtio joidenkin velkatalojen ympäristöön tonttien ulkopuolelle, jos vammaisia vihaavat...

Yks hauska esimerki oli myynti-&markkinointisarjassa Kiinteistökuningatar Kaisa: se oli aivan järkyttävää telkkarista nähdä, kun se kiinteisönvälittäjä sarjan yhdessäkin osassa meni johonkin sellaiseen lukaaliin, jollaista kukaan tavis -suomalainen ei pystyisi ostamaan koskaan tai koskaan elämänsä aikana tuloillaan maksamaan omaksi ja kun sitten se luxus- kämppä oli ihan sontakunnossa. Mistä vetoa, että "asukkaat" oli maksaneet asuntolainaansa korkeintaan sosiaalitukien verran - sitä ei tietenkään ohjelmassa kerrottu että miten se asia oli tai tietenkään asunnon sijaintiakaan, ja tämä telkkarisarjan Kaisa oli minusta aidosti tosi sympaattisen oloinen, mutta että on se outoa, että kuinka muka 90 % suomalaisista elää nykyisin leveämmin, kuin mitä tulonsa ovat. Joillakin parintuhannen euron kuukausituloilla monilla nuorilla perheillä on esimerkiksi yli miljoonan euron asuntolainoja. Saadaan tässä uusi pankkikriisi taas kohta 1980-luvun lopun malliin, katotaas vaan...

Itse ainakaan en pysty ostamaan omaa asuntoa ennen, kuin olen 50-60-vuotias, mutta jos joskus ostan asunnon, ei mua ainakaan vammaisten asuntolat haittaisi.

• e-lämä on

Yhteiskunnan sivistyksen tasoa mittaa se, miteh se kohtelee heikoimpiaan.

Olen ihan varma, että jokainen näistä uusista tulevista asukkaista mielellään osallistuisi työelämään, maksaisi veronsa ja elättäisi itsensä jos vain pystyisi.

Ne eväät jotka on saatu voi olla erilaiset, ja sitten myös loppua toisilta kesken "lennon".

• Häh?

Sekö on sivistyksen mitta jos vammaiset dumpataan tontille jonka naapurit karsastavat heitä?

• sero52

Minun kadullani on olut hoitokoti jo ennen kuin muutin tähän asuntoon. Haitta? Mikä haitta?

Jps haittana pitää sitä, ettei kaikki ole saman näköisiä., sitten on haittaa, Mutta he ovat.
      Ihan samanlaisia kuin minä,sinä tai me.

Oikeastaan voisin kysyä! Haittaako teitä yhtään nörtti, joka istuu tietokoneen ääressä 14-18 tuntia päivässä?

Nortit ovat kuin vammaiset jotka joutuvat hoitokotiin syntymänsä vuoksi Mjtta nörtti on piilossa.

Ehkä uusi vammainen! Pelkään oman poikani takia niin paljon. Fiksu ehkä liiankin.

• Heil Hallitus!

Lapsilisät pitäisi ehdottomasti poistaa heikommalta ihmisainekselta ja ihmisroskilta. On järjen ja yli-ihmisajattelun vastaista, että tuemme heikomman aineksen lisääntymistä.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kokoomusnuorten-varapj-lapsilisista-huonoa-ainesta/1266701

Tälläiset ihmiset pitäisi eristää jollekin saarelle, esim. Madagaskarille kuten puolueen oppi-isät eräälle ihmisroskaryhmälle kaavailivat.

http://moro.aamulehti.fi/2012/08/02/professori-kohauttaa-ihmisroskat-siivottava-keskustasta-saarelle/

http://fi.wikipedia.org/wiki/Madagaskar-suunnitelma

- Terveisin kokoomus nuoret ja vanhat

HEIL HALLITUS! ............(meil työttömyys)

(tämä viesti sisälsi sarkasmia)

• VaIrian

• Neljäs Valtakunta

Kansallinen Kokoomus ja Sosialistidemokraattinen puolue ovat hallitusyhteistyössä ja tätä kutsutaan: Kansallis-Sosialistiseksi puolueakseliksi

Kansallis-Sosialistinen akseli keskittyy Saksan Johtalan, Aangela Hynkelin johdolla Neljännen Eurovaltakunnan luomiseen mm. sotilasyhteistyöllä parasta aikaa Islannin yläpuolella. tarkoitus on torjua idästä tuleva uhka.

Heil Merkel! ..... (meil työvoimapula)

• 3244444444

Miksi se, että on kehitysvammainen tekee ihmisistä jotenkin etuoikeutettuja joita pitäisi vain pelkästään sääliä ja ymmärtää?

Elämä on tälläistä. Hoitokodit ei pitäisi rakentaa mihinkään muiden asutusten lähelle, paitsi jos ne on esim. kaupungin omistamia.

Kaikki eivät tahdo hoitokoteja viereensä. Sellaista se on. Ei se tee ihmisestä huononpaa tai ilkeämpää.

rakentaa hoitokodit vierekkäin, ei asuinalueille.

• Edes itse huomaa !

Tyypillinen NIMBY tuo 3244444444 ;-)

Minä olen oikeassa ja minä tiedän miten asiat tulee hoitaa pysykää kaikki kaukana minusta joista on vain harmia minulle sillä minä olen minä mutta sinä olet vain sinä joka et ole mitään minuun verrattuna kuin minä olen minä niin minä olen minä minä..... !!!!

• HOOHOHO. . .

Hoho, toi oli vuosia sitten otsikoissa toi aihe.... en yhtään ihmettele asenteita ESPOOSSA, kun sinne helsinkiin KAIKKI tahtoo, eihän sinne lisää huolita...

MIKSI KEHITYSVAMMAISTEN yms hoitokoteja just helsinkiin? Onhan täällä suomessa tilaa yllinkyllin muualla. Älkää ny ihmeessä sinne Hesaan menkö x)

• ohjaaja45

Tästä se lähtee tämä rasismi..tästä se lähtee..

Jos olet syntynyt erilaiseksi niin sinun pitää oleman jossakin poissa silmistämme, mielestämme, mutta kuka määrittellee sen kuka täällä saa olla ja elää ja missäkin näyttäytyä piilekisiä ??

Kuka määrittelee sen kenellä on oikeus elää ?

Minulle ei ainakaan sellaisia valtuuksia ole annettu.

Vammaiset on ihania ja aitoja ollaan mekin!

• Ihana naapuri

"Vammaiset on ihania ja aitoja" Mitä ihanaa siinä on jos on syntynyt vammaiseksi? Tervetuloa naapuriksi jos teillä on vammainen perheessä, mutta hoitokolossin rakentaminen omakotialueelle ei käy.

• totuus..
        Ihana naapuri kirjoitti:

"Vammaiset on ihania ja aitoja" Mitä ihanaa siinä on jos on syntynyt vammaiseksi? Tervetuloa naapuriksi jos teillä on vammainen perheessä, mutta hoitokolossin rakentaminen omakotialueelle ei käy.

Ei kaikki vammaiset todellakaan ole mitään ihania ja aitoja, osa saa raivokohtauksia ja osa ahdistelee pikkulapsia. Ei ole ainakaan lapsiperheen turvallista asua tuollaisten naapurissa.

• lapsena pelännyt
        totuus.. kirjoitti:

Ei kaikki vammaiset todellakaan ole mitään ihania ja aitoja, osa saa raivokohtauksia ja osa ahdistelee pikkulapsia. Ei ole ainakaan lapsiperheen turvallista asua tuollaisten naapurissa.

Autistit saavat raivokohtauksia yhtenään. Sellaiset kuuluvat lukkojen taakse ja pakkopaitaan.

• Pysytään asiassa
        totuus.. kirjoitti:

Pikkulasten ahdistelijat ovat 'vammaisia',mutta nyt ei olla rakentamassa heille hoivakotia.

• sorry vaan
        lapsena pelännyt kirjoitti:

Autistit saavat raivokohtauksia yhtenään. Sellaiset kuuluvat lukkojen taakse ja pakkopaitaan.

Kuten myös sinä

• Minä vaan.
        totuus.. kirjoitti:

Kehitysvammainen ahdistelee pikkulapsia???? et oo tosissas.. ettei nyt vaan pikkurouvalla oo menny keharit ja mielialahäiriöiset sekaisin. voivoivoi..

• Erilaisia ihmisiä
        sorry vaan kirjoitti:

Kuten myös sinä

Tässä koko keskustelussa on nyt varmaan se ongelma, että kehitysvammaisuutta on niin monen eri tyyppistä ja vakavuudeltaan eri asteista, eli käytännössä kehitysvammaiset yksilöinä poikkeavat suuresti toisistaan. Lievää autismia / aspergeria voi olla vaikka yliopiston professorilla, vakava autismi on sitten ihan eri juttu. Jos se asuntola rakennetaan ja sinne muuttaa 15 asukasta, niin siitä ei välttämättä tule kenellekään mitään häiriötä, kaikki riippuu siitä minkä tyyppisiä asukkaat ovat ja sitten tietysti kuinka hyvin heitä hoidetaan ja valvotaan siellä. Suoralta kädeltä ei kukaan varmaan pysty sanomaan tuleeko ongelmia vai ei, ymmärrän asukkaita siinä, etteivät halua vakavia ongelmia, mutta jos joskus harvoin jotain pientä lievää häiriötä tulee, niin ehkä sitä pitää sietää. Häiriötähän terveetkin ihmiset aiheuttavat toisilleen ja sitäkin siedetään johonkin rajaan asti.

• Sopeutukaa vain

Ainahan muutokset huolestuttaa ihmisiä varsinkin kun ei tIedä mihin se johtaa.
      Naapuruston olisi hyvä käydä tutustumassa vastaavanlaiseen paikkaa jotta pääsisivät eroon ennakkoluuloistaan. Jotenkin tuntuu lapsellisesta vedota liito-oraviin varsinkin kun motiivina on ettei naapuriin muutaisi
      vammaisia. Eikä sekään tunnu kovin järkevältä että puhutaan taksimaksuista kun ne taksimaksut ei mihinkään katoa vaikkei sitä viereen rakennetakkaan. Ja onhan yhteiskunnassa paljon isompiakin rahareikiä.

• kaveri

Kaikki kehitysvammaiset tervetuloa naapureikseni. Olisin iloinen kun saisin teidät asumaan lähiööni. Minä en ymmärrä mistä johtuu tämä outo suhtautuminen vammaisiin ihmisiin? Me kaikki olemme tasavertaisia ihmisiä. Vai onko niin, että asuinalueen arvo jotenkin kärsii jos, sinne tulee vammaisille tarkoitettu asuintalo? Voi, pyhä sylvi ei meistä kukaan voi valita synnytäänkö vammaisina vai terveinä. Vammaisilla on yhtäläiset oikeudet kuin meillä terveillä emme saa olla niin itsekeskeisiä, että ajattelemme ei meidän naapuriin. Joten olkaamme suvaitsevia vammaisia kohtaan ja antakaamme heillekkin mahdollisuus ja toivottakaamme tervetulleiksi lähiöihimme jossa asumme minä ainakin olisin jos, naapurissa asuisi vammainen iloinen.

• Pröggy

Joku vammaisten asuntola olis varmaan yksi toivotummista naapureistani. Ennemmin kuin bilettävät nuoret, nillittävät vanhukset, juopot, narkkarit, mustalaiset tai usealapsiset perheet

• kokemuksesta sanon

Lahkolaiset, erityisesti hihhulit ovat kaikkein epämiellyttävin porukka mitä naapureina voi normaalilla ihmisellä olla. Vammaisista ei sitävastoin ole mitään haittaa.

• viiden 3-19 v äiti

Tuntuu uskomattomalta nämä perusteet, kyseisellä alueella rakennetaan ja puretaan ja taas rakennetaan jatkuvasti, joten uskoisin kyseisten liito-oravien jo häiriintyneen ajat sitten. Mitäpä jatkosssa, uskoisin vammaisten yksikön olevan oravillekin parempi naapuri kuin uteliaita pieniä lapsia omaavien ydinperheiden.

Liikenteestä, uskoisin niillä naapureilla olevan yksityisautoilua ja sitä kautta häirintää enemmän kuin inva-takseilla kulkevilla asukkailla, he tuskin tilaavat autoa jokaista mieleen juolahtavaa pikkuostosta varten.

Jotenkin uskomatonta, kuinka vielä tänä päivänäkin vammaisia syrjitään, eiköhän heillä ole arjessa aivan riittävästi kestämistä, ja kuka tietää kuinka oma tai läheisten tilanne muutu silmänräpäyksessä.

Asun alueella ja toivon että rauha ja sitä myötä uudet asukkaat tulevat mitä pikimmin. Ehkäpä voisin olla jopa joskus jotenkin avuksi vapaaehtoistoiminnan muodossa, jos vain tarvetta on. Tulisi mieleen alueen yhteinen illanvietto vaikka alkuunsa, tuntematon kun usein pelottaa ja aiheuttaa vastustusta.

Minulla on tuttavia, ihmisiä erivärisiä ja erilailla liikkuvia, sisin kuitenkin tärkein.

• ntrlsatb

Tämä on ihan luonnollinen ihmisen reviirinpuolustuvietin ilmentymä.

• Piste.

Valtaosa ihmisistä kannattaa espoolaisia ainakin gallupin mukaan. Kolme neljäsosaa on heidän kannallaan. Ei mitään kolossaalisia vähemmistöjen asuntoloita omakotialueelle.

• japinnnnnnnnn

Eikös suuri osa vammaisista pystytä nykyään seulomaan ja abortoimaan jo aikaisessa vaiheessa?

• kaveri

Miksi Suomi ei ole ratifioinut vammaisten oikeuksia? Tämä kyllä jo todistaa kuinka ahdasmielinen tämä maa on vammaisia kohtaan jos, päättäjät ajattelevat näin niin jotain on pahasti vialla. Se syy, että suomi ei ole ratifioinut tätä vammaisten asiaa on varmaan pelko, että syntyy suuri valitusten sarja rikotuista vammaisia kohtaan aiheutuneista rikkeistä ym. tapahtuneista asioista. Tämä yhteiskunta jossa elämme kohtelee vammaisia tosi huonosti he ovat kuin toisenluokan ihmisiä joita tuiotetaan kuin jotakin ihmettä ja supistaan ohi mennessä tämä hyvin ruma käytös kanssaihmisiltä hävettää minua suuresti. Sekä se asia, että heitä ei haluttaisi naapureiksi vain koska alueen arvo laskisi voi, voi toivon, että tulisi se aika jolloin ihmiset muuttuisivat suvaitseviksi, mutta ehkä se on vain toiveajattelua?

• Asuntola hiiteen!

Alueen arvoa laskee ilman muuta joku poikkeavien laitos. Sama kuin rakennettaisiin tehdas asuinalueelle. Ei sellainen käy. Et sinäkään hyväksyisi kalanjalostustehdasta aitasi taakse. Tai minkään sortin asuntolaa, oli siinä asukkaina keitä hyvänsä.
        Järjetön ja kuolleena syntynyt ajatus tunkea vammaiset väkisin alueelle jonne heitä ei missään nimessä haluta.

Eikö sillä ole mitään merkitystä, että jokainen asukas on allekirjoittanut vetoomuksen, että heidän asuisalueelleen ei saa rakentaa muita kuin omakotitaloja, joiden niidenkin on oltava tasan tarkkaan rakennuslupa-asetusten mukaisia, kokoisia, värisiä, korkuisia ja käyttötarkoituksen mukaisia?

• ajatus asiaan
        Asuntola hiiteen! kirjoitti:

Alueen arvoa laskee ilman muuta joku poikkeavien laitos. Sama kuin rakennettaisiin tehdas asuinalueelle. Ei sellainen käy. Et sinäkään hyväksyisi kalanjalostustehdasta aitasi taakse. Tai minkään sortin asuntolaa, oli siinä asukkaina keitä hyvänsä.
        Järjetön ja kuolleena syntynyt ajatus tunkea vammaiset väkisin alueelle jonne heitä ei missään nimessä haluta.

Eikö sillä ole mitään merkitystä, että jokainen asukas on allekirjoittanut vetoomuksen, että heidän asuisalueelleen ei saa rakentaa muita kuin omakotitaloja, joiden niidenkin on oltava tasan tarkkaan rakennuslupa-asetusten mukaisia, kokoisia, värisiä, korkuisia ja käyttötarkoituksen mukaisia?

Keskiluokkaisuus ei vissiin takaa sivistystä, jos sitä ei ole alkujaankaan ollut, näiden nimettömien Suomi24.fi-palstojen perusteella? Siinä omakotitaloalueilla (varmaan velkamurjuissa) asuvat nuorperheelliset, joilla ei ole päivänsä ruoasta koskaan mitään huolta, kun yhteiskunta pitää tuillaan lapsiperhiden etua yli kaikkien muiden ihmisryhmien yllä, niin niiden suuriin murhe on "naapurit", voi päivää... Just tosta syystä en koskaan ole halunnut lapsia ja vuosikymmeniksi velanmaksua jostakin tönöstä, mikä olisi maksettu omaksi vasta kun olisin 50-vuotias, en maasturia enkä koiraa, koska olis ällöttävää, että jos pitäisi asua jossakin samassa paikassa koko ikänsä ja sitten jos ei huomaisi jotakin "naapuria" morjestaa, niin toimettomat työkseen juoruaisi pahasuopaisina kaduilla, kun "turvallisuuden tunnetta" joillekin kasvattaa se, että jos tietää suurinpiirtein sitä myötä kaiken "naapureistaan", että milloin naapuri käy p*skalla tai että keiden sukulainen "naapuri" on ja että onko monta kaveria ja mitä vielä...

Ilmoitan ylpeänä, että minä en tiedä edes naapureideni nimiä. Mitään ketään vastaan minulla ei ole, jos ovat lainkuuliaisia kansalaisia, mutta ei minua naapureideni elämä kiinnosta. Yhtä vähän, kuin että kiinnostaisi tässä olla jonkun pahansuovan solvauksen kohde. Solvaus = väite, missä henkilö joka ei kirjoita netissä henkilöllä missään nettiyhteisössä, että jos väitetään sellaisen olevan netissä taho nettiyhteisöjen jäsen. Itse olen ja haluan olla pelkkä "blank page", näin sanoakseni, ainakin nettikäytökseni osalta, eli kukaan ja kenelläkään muulla ei ole oikeutta tulla minun puolestani esiintymään henkilöllä nettiin, kun koskaan en itse ole netissä itseäni (tai ketään) profiloinut. Facebookissakin olin vain kuukauden ja siellä ne harvat, jotka kavereissani olivat, olivat tasan tarkkaan vain niitä, jotka todella myös tunnen.

Mihinkään "päkättelijöihin" en ottaisi myöskään netissä mitään yhteyttä. Kyseinen termi kun on minulle ikuisuuksiksi vastenmielisyyden jättänyt kiusaamistermi. Tuntemattomien julkinen stalkkauskäytös tässä missä olen eli Suomi24.fi-palstalla, on minua kohtaan törkeää.

Ilmeisesti netin sosiaalisissa medioissa tai ylipäätään netissä olevaa tietoa viattomista käytetään nykyisin viattomien kiusaamiseen tai tietoisen maineiden lokaamiseen, ala-arvoista...

• Ihmisen arvo
        Asuntola hiiteen! kirjoitti:

Mutta eihän asukkaiden vetoomuksilla ole yleensä rakentamisessa mitään merkitystä, jos rakennus vain täyttää kaavan ja rakennuslupamääräykset muutoin? Siis jos Nokia tai Kone olisi rakentamassa pääkonttoria naapuriini, niin ei kai minun vetoomuksillani siinä olisi mitään painoarvoa? Eihän naapurusto voi määrätä että kaikki rakennukset täytyy olla tietyn kokoisia ja värisiä ja juuri tietttyyn käyttötarkoitukseen rakennettuja? En tunne rakennuslainsäädäntöä tarkkaan, mutta tämä on ihan uutta minulle, että naapuruston asukkaa voisivat näin tarkkaan määrätä minkälaisen rakennuksen jollekin tontille saa rakentaa. Eikös Suomi ole vapaa maa, eikö tontin omistajalla tai vuokraajallakin nyt pidä jotain oikeuksia olla? Huvittavia muuten kommentit, ettei alue sovellu rakennuspaikaksi koska lähellä ei ole palveluita, no tämä ei kai nyt ole naapuruston murhe, ei naapuruston tarvitse huolehtia tuon hoitolaitoksen päivittäisen toiminnan pyörittämisestä, vai onko joku naapurustossa luullut että he joutuvat käytännössä hoitamaan noita asukkaita?

• Oi Maamme

Meillä oli 60 luvulla samassa korttelissa vammaisille ns. palvelutalo.
      Yksi kiipesi pihallamme omenapuuhun ja söi omenoita siellä.
      Toinen varasti pikkuhousut ja rintsikat pyykkinarulta sovitellen niitä :)

Hauskaahan se oli ja harmitonta kun vielä harmillisimpiakin maa päällään kantaa. Voi olla että lääkitykset on nykyisin tarkemmin kohdistettu.

• muistoja lapsuudesta

Erästä jo aikuiseksi kasvanutta keharia lapset yllyttivät hulluihin temppuihin ja hänhän teki kaikki mitä pyydettiin. Kunnes kuoli siitä aiheutuneessa onnettomuudessa. Onneksi ei vienyt muita mukanaan.
        Itse hän teki uimahallissa vähemmän kivaa katseltavaa.

• Neenamatik

Minä asun Espoossa ja hyväksyn kyllä naapurikseni vammaisiakin sillä onhan hekin ihmisiä niinkuin muutkin! - Olen itse pyörätuoliin sidottu tämän vuoden alusta kun toinen jalkani on amputoitu! Tässä taloyhtiössä asuu ihania naapureita jotka eivät väheksy minua ollenkaan, tuntuu hyvältä - Toivon että asia kääntyisi hyvään suuntaan vaikeavammaista ajatellen!

• haIIava_hevonen

Ei kukaan vammaisia inhoa, mutta asuntokolhooseja kylläkin.

• kaveri

Te ihmiset jotka, ette halua vammaisia naapureiksi tai muuten, ette pidä heistä ja katsotte inhoten, niin menkää peilin eteen ja katsokaa mitä näette näettekö ihmisen joka pitää itseään parempana kuin muita itserakkaana hölmönä jonka mielestä vain terveillä on oikeus normaaliin elämään? Te jotka, ette halua vammaisia naapureiksi ja inhoatte jos vammaiset teidän mielestänne aiheuttavat häiriöitä hienoissa lähiöissänne hävetkää käytöksenne on alaarvoista. Te hienot omasta mielestänne olevat ihmiset, kyllä säälin teitä ja teidän ajatusmaailmaanne olette ajatusmaailmaltanne köyhiä raukkoja onko järkenne jotenkin sumentunut? Kyllä varmasti on sen todistaa jo käytöksenne vammaisia ihmisiä kohtaan.

• Ihmisystävä

Minä katson kirjotustasi inhoten, sillä et tiedä muuta kuin mitä olet Hesarin roskalehtiä apinoivasta skandaalinhakuisesta kirjoituksesta lukenut.
        Tämän kopioin facebookista; “Tunnen tuon paljon puhutun ja parjatun koiranomistajan Espoossa, jonka sanomisia tulevista vammaisista naapureista siteerataan joka puolella. Hän ei missään nimessä vastusta vammaisia naapurissaan. Hesari oli kirjoittanut vain osan asioista, joista puhuivat. Ovat jo lähettäneet pahoittelut hänelle, mutta eipä tuo enää auta. Henrik oli käynyt viemässä perheille tyttärensä poimimat kukkakimputkin heidät nähdessään. Hänellä ei ole mitään vammaisia vastaan. Oli vaan sanonut, että tuo asuinalue ei palvelujen kannalta ole paras mahdollinen, ei julkista liikennettä, ei kauppoja jne. Ja toki maininnut niistä oravista ja muista metsän eläimistä… Jos talo rakennetaan, he ovat koko perhe toivottamassa uusia naapureita tervetulleeksi.

Olen valitettavan usein törmännyt samaan, että media kirjoittaa sitä, mitä haluaa. Hankala on tosin olla mediakriittinen, kun HS:kin kääntää ja vääntää haastateltavien sanomisia.”
        Nimen jätän mainitsematta, sillä en halua sinun kirjoittavan haukkuja hänellekin.

• ajatus asiaan
        Ihmisystävä kirjoitti:

Minä katson kirjotustasi inhoten, sillä et tiedä muuta kuin mitä olet Hesarin roskalehtiä apinoivasta skandaalinhakuisesta kirjoituksesta lukenut.
        Tämän kopioin facebookista; “Tunnen tuon paljon puhutun ja parjatun koiranomistajan Espoossa, jonka sanomisia tulevista vammaisista naapureista siteerataan joka puolella. Hän ei missään nimessä vastusta vammaisia naapurissaan. Hesari oli kirjoittanut vain osan asioista, joista puhuivat. Ovat jo lähettäneet pahoittelut hänelle, mutta eipä tuo enää auta. Henrik oli käynyt viemässä perheille tyttärensä poimimat kukkakimputkin heidät nähdessään. Hänellä ei ole mitään vammaisia vastaan. Oli vaan sanonut, että tuo asuinalue ei palvelujen kannalta ole paras mahdollinen, ei julkista liikennettä, ei kauppoja jne. Ja toki maininnut niistä oravista ja muista metsän eläimistä… Jos talo rakennetaan, he ovat koko perhe toivottamassa uusia naapureita tervetulleeksi.

Olen valitettavan usein törmännyt samaan, että media kirjoittaa sitä, mitä haluaa. Hankala on tosin olla mediakriittinen, kun HS:kin kääntää ja vääntää haastateltavien sanomisia.”
        Nimen jätän mainitsematta, sillä en halua sinun kirjoittavan haukkuja hänellekin.

Niin. Mäkin suosittelisin olemaan erittäin varovainen vihakirjoitteluun syyllistymisen osalta, koska tottakai nämä kaikkinaisten vähemmistöryhmien vihaajat mieluummin näkisivät valehtelussaan vihakirjoitusten laatijana vaikkapa sosiologian yliopisto-opiskelijan, mutta ainakin omalta osaltani muistutan, että sellainen olisi valhe ja että en ole henkilönä netissä _missään_. Sillekään en voi mitään, että nämä natsist laativat kyyläysohjelmia ja sairaimmat yrittävät kai viruksiakin, juuri minun sivullisen satunnaisesti Suomi24:n kirjoittavan viattoman koneelle, ja että he omahyväisesti ovat sitä mieltä,että heidän mielipiteensä on niin paljon arvokkaampi kuin vaikkapa minun, että viestiäni eivät postaa palstalle asti, jos yritän puolustutua vaikkapa sekopäiden tässä Suomi24.:a minusta esittämiin julkisiin valheisiin, että minä muka olisin vihakirjoittelija... Tässäkin ketjussa pahasti pimeäksi meni yli viisi kertaa yllättäen kertaa koneeni, kun yritin mennä sanomaan ton yhden solvaukseen, että on aika epäoikeudenmukaista syytellä juuri minua vihakirjoittajaksi tässä, kun olen omalta osaltani harmittomilla mielipideteksteilläni vain puolustanut vammaisten oikeuksia, jonkun typeryksen laatimaan viha-aloitukseen.

Miksi puhuttelette nimettömien aloitusten laatijoita termillä "sinä"? Noiden sontatuotosten laatijoita voi olla ketkä vaan. Olisit mieluummin kiinnostunut siitä, etä miten akateemisten ihmisten ja kunniallisten kansalaisten mainetta, ylipäätään ja yleisesti ottaen, yritetään törkeästi loata netissä.

Ja laittakaa niin kaaliinne, että tällä foorumilla ei ole mitään tekemistä Facebookin kanssa. Facebook on henkilöillä toimiisen paikka, eikäö sitä tule yhdistellä mielivaltaisesti tällaiseen nimimerkki-nimettömään Suomi24.fi-tulkinnalliseen keskusteluun!

• BÄÄ-ÄÄ BÄÄÄ-Ä BÄÄÄ
        ajatus asiaan kirjoitti:

Niin. Mäkin suosittelisin olemaan erittäin varovainen vihakirjoitteluun syyllistymisen osalta, koska tottakai nämä kaikkinaisten vähemmistöryhmien vihaajat mieluummin näkisivät valehtelussaan vihakirjoitusten laatijana vaikkapa sosiologian yliopisto-opiskelijan, mutta ainakin omalta osaltani muistutan, että sellainen olisi valhe ja että en ole henkilönä netissä _missään_. Sillekään en voi mitään, että nämä natsist laativat kyyläysohjelmia ja sairaimmat yrittävät kai viruksiakin, juuri minun sivullisen satunnaisesti Suomi24:n kirjoittavan viattoman koneelle, ja että he omahyväisesti ovat sitä mieltä,että heidän mielipiteensä on niin paljon arvokkaampi kuin vaikkapa minun, että viestiäni eivät postaa palstalle asti, jos yritän puolustutua vaikkapa sekopäiden tässä Suomi24.:a minusta esittämiin julkisiin valheisiin, että minä muka olisin vihakirjoittelija... Tässäkin ketjussa pahasti pimeäksi meni yli viisi kertaa yllättäen kertaa koneeni, kun yritin mennä sanomaan ton yhden solvaukseen, että on aika epäoikeudenmukaista syytellä juuri minua vihakirjoittajaksi tässä, kun olen omalta osaltani harmittomilla mielipideteksteilläni vain puolustanut vammaisten oikeuksia, jonkun typeryksen laatimaan viha-aloitukseen.

Miksi puhuttelette nimettömien aloitusten laatijoita termillä "sinä"? Noiden sontatuotosten laatijoita voi olla ketkä vaan. Olisit mieluummin kiinnostunut siitä, etä miten akateemisten ihmisten ja kunniallisten kansalaisten mainetta, ylipäätään ja yleisesti ottaen, yritetään törkeästi loata netissä.

Ja laittakaa niin kaaliinne, että tällä foorumilla ei ole mitään tekemistä Facebookin kanssa. Facebook on henkilöillä toimiisen paikka, eikäö sitä tule yhdistellä mielivaltaisesti tällaiseen nimimerkki-nimettömään Suomi24.fi-tulkinnalliseen keskusteluun!

BÄÄÄ BÄÄ-Ä BÄÄ-ÄÄ...

• ajatus asiaan
        BÄÄ-ÄÄ BÄÄÄ-Ä BÄÄÄ kirjoitti:

BÄÄÄ BÄÄ-Ä BÄÄ-ÄÄ...

Sitten Suomi24 'ystävällisesti' (kiitos vain!) poistatti henkilön identiteetin tunnetuksi tekevän stalkerin "Päkä"-jorinan, mutta tilalle sainkin määkymistä. Ootko ylläpidon leivissä? Journalistien liitto kun alkaisi vähän tutkia sun sananvapauden käyttämistäsi tässä Suomi24:a, olisit k*sessa, jos olet ylläpidon sheriffi...

Millehän vuosikymmenelle sinä olet jäänyt, sä nimetön stalkeri? Mulle määyttiin viimeksi, kun olin yläaste-ikäinen: mitä sun kaltaiset enää määkyy mun perään... Antaisit ihmisten olla! mua sinä et kiinnosta, joten en halua että minä kiinnostan sinua. Lienet olevan joku nettivainoaja: samassa sarjassa niiden jurpojen nettikyylien ja lapsuudenpaikkakunnalla melkein iholle tunkevien ylituttavallisten töykeiden kanssa, jotka luulee mun olevan peräkammarin tyttö, vaikken ole elänyt sun tyyppisten koulukiusaajien kanssa samalla paikakunnallakaan kohta kahteenkymmeneen vuoteen. Samat seinähullut varmaan suurinpiirtein osoiterekistereistä selvittelee, että missähän se "Päkäkin" nyt mahtaa asustella: no "Päkän" elämä ei sinulle kuulu! Säälittävää, että vainoat nimettömänä nettipalstalla ihmistä, jota sinä taaas henkilönä et pätkän vertaa kiinnosta, vai pidätkö itseäs terveenäkin, että miljoonien julkisella keskustelupalstalla sä joko luulojen tai hankkimies laittomien tietojen perusteella käyt kyttäämään, että milloin minä viaton pahaa aavistamaton satu kirjoittamaan ajanvietteeksi juuri tässä sun Suomi24.fi:a?

Tykkäisitkö itse, että aina kun menet nettiin, että joku sekopää kyylää missä sivustolla satut surffaamaa ja sitten vääristelis nettikäytöksesi laittomasti? Omalle kohdalles et tykkäisi, mutta muako sopii siten vai kansalaisena kohdella? Ilman hyvää mainettani sä et mun kimpussa riekkuis, veikkaan... Kun ahdistelus kohde ei riko lakia ja on yksityiskansalainen.

• ajatus asiaan
        BÄÄ-ÄÄ BÄÄÄ-Ä BÄÄÄ kirjoitti:

BÄÄÄ BÄÄ-Ä BÄÄ-ÄÄ...

Ja sulle vielä, jonka viestin nimimerkkikenttään näkyy mahtuvan enemmän merkkejä kuin mulla ( erikoista, sekin!), niin todellakaan en tiedä kuka olet, mutta anna olla viimeinen kerta, kun stalkeroit ja rienaat minua, riekkkumalla perässäni nettipalstalla. Sinulla on outo käsitys niinsanotuista "oikeuksistasi" tässä nimettömässä Suomi24.fi- keskustelupalstakirjoittelussa: sinun mielestäsi minun henkilöni saa tuoda julki kaikkien riepoteltavaksi tällaiseen julkiseen nimettömään keskusteluympäristöön ja edes omaa nimeäsi et minulle kerro, vaikka ilmeisesti vainoat minua.

Tän foorumin Suomi24 ylläpito voisi ystävällisesti tuoda julki näille palstoille kirjoittaville, että tänne kirjoittaminen ei ole turvallista! En ole alkanut mitään proxyja tai mitään ainakaan oma-aloitteisesti käyttämään kirjoittelussani, vaan aivan normaali oletukseni on ollut, että kun en henkilönä tällä foorumilla ole esiintynyt, ettei kukaan pystyisi käydä herjaamaan minua henkilölläni: olenko väärässä?!?

Minä en sinulle aivan varmasti ole mitään tehnyt. Ja on tosiaan ällöttävää, että kun toi määkyminen ja pässittely oli joidenkin vuoskymmenien takaisten vähä-älyisten koulukiusaajieni vakiopilkka minua kohtaan, niin että sitten kun minä tulen nimettömästi Suomi24-palstalle kirjoittamaan, niin TÄÄLLÄ törmään siihen vainoamiseen, nimettömien ahdistelijoiden toimesta.

Kiroan, jos olet joku k*sipää joka olet saanut minusta tai muista viattomista tietoa riekkumalla sosiaalisissa medioissa yhdenkään mun tunteman muka "kavereissa": mitään muuta kauttahan, kuin netin kautta, sinä et tietäisi minusta yhtään mitään. Ja sinä toit tässä julki nimityksen "Päkä". Minkä takia et anna minun olla rauhassa, kun en ole tuttavasi enkä halua edes keskustella ihnmisten kanssa, jotka takertuu tällaisessa Suomi24.fi-keskustelupalstakeskustelussa? Arvaan, että ooot kova poika tai tyttö lokaamaan mun mainetta internetissä.... No varoitan, että saatan tehdä asiasta poliisiasiankin ihan, jos kukaan ei muka tällaisella foorumilla muut nettikansasta tajua, että ketä näissä Suomi24.fi keskusteluissa oikeasti JATKUVASTI vainotaan, sentään aika harmittoman kirjoittelun vuoksi....

Termiä "vaino" voi käyttää, jos foorumilla missä ei ole henkilönä, muut tuovat henkilön identiteetin julki tai levittelevät kirjoitteluani selkäni takana sosiaalisiin yhteyksiin. Inhottaa, että tollaset joilla ei ole alkeellistakaan sivistystä, niin että tollaset on antamassa mulle kommenttejea, että kuinka muka asiaton kirjoittaja minä olisin.

Sä et missään nimillä toimimisen paikoissa mulle pääsisi määkymään. Jätä minut siis rauhaan myös tässä Suomi24.fi:a. Käsittääkseni on ainoastaan mun oma oikeus päättää, että haluanko esiintyä jossakin nimimerkkikeskustelupalstalla henkilönä ja tässä Suomi24.fi:a en ole sellaista valintaa tehnyt. En myöskään ole mikään rasisti, eivätkä asenteeni tai persoonani ja luonteeni ole sellaisia, mitä sinä maineeni lokaaja netissä levität väärää tietoa...

• Tämä on hyvä ajatus
        ajatus asiaan kirjoitti:

Ja sulle vielä, jonka viestin nimimerkkikenttään näkyy mahtuvan enemmän merkkejä kuin mulla ( erikoista, sekin!), niin todellakaan en tiedä kuka olet, mutta anna olla viimeinen kerta, kun stalkeroit ja rienaat minua, riekkkumalla perässäni nettipalstalla. Sinulla on outo käsitys niinsanotuista "oikeuksistasi" tässä nimettömässä Suomi24.fi- keskustelupalstakirjoittelussa: sinun mielestäsi minun henkilöni saa tuoda julki kaikkien riepoteltavaksi tällaiseen julkiseen nimettömään keskusteluympäristöön ja edes omaa nimeäsi et minulle kerro, vaikka ilmeisesti vainoat minua.

Tän foorumin Suomi24 ylläpito voisi ystävällisesti tuoda julki näille palstoille kirjoittaville, että tänne kirjoittaminen ei ole turvallista! En ole alkanut mitään proxyja tai mitään ainakaan oma-aloitteisesti käyttämään kirjoittelussani, vaan aivan normaali oletukseni on ollut, että kun en henkilönä tällä foorumilla ole esiintynyt, ettei kukaan pystyisi käydä herjaamaan minua henkilölläni: olenko väärässä?!?

Minä en sinulle aivan varmasti ole mitään tehnyt. Ja on tosiaan ällöttävää, että kun toi määkyminen ja pässittely oli joidenkin vuoskymmenien takaisten vähä-älyisten koulukiusaajieni vakiopilkka minua kohtaan, niin että sitten kun minä tulen nimettömästi Suomi24-palstalle kirjoittamaan, niin TÄÄLLÄ törmään siihen vainoamiseen, nimettömien ahdistelijoiden toimesta.

Kiroan, jos olet joku k*sipää joka olet saanut minusta tai muista viattomista tietoa riekkumalla sosiaalisissa medioissa yhdenkään mun tunteman muka "kavereissa": mitään muuta kauttahan, kuin netin kautta, sinä et tietäisi minusta yhtään mitään. Ja sinä toit tässä julki nimityksen "Päkä". Minkä takia et anna minun olla rauhassa, kun en ole tuttavasi enkä halua edes keskustella ihnmisten kanssa, jotka takertuu tällaisessa Suomi24.fi-keskustelupalstakeskustelussa? Arvaan, että ooot kova poika tai tyttö lokaamaan mun mainetta internetissä.... No varoitan, että saatan tehdä asiasta poliisiasiankin ihan, jos kukaan ei muka tällaisella foorumilla muut nettikansasta tajua, että ketä näissä Suomi24.fi keskusteluissa oikeasti JATKUVASTI vainotaan, sentään aika harmittoman kirjoittelun vuoksi....

Termiä "vaino" voi käyttää, jos foorumilla missä ei ole henkilönä, muut tuovat henkilön identiteetin julki tai levittelevät kirjoitteluani selkäni takana sosiaalisiin yhteyksiin. Inhottaa, että tollaset joilla ei ole alkeellistakaan sivistystä, niin että tollaset on antamassa mulle kommenttejea, että kuinka muka asiaton kirjoittaja minä olisin.

Sä et missään nimillä toimimisen paikoissa mulle pääsisi määkymään. Jätä minut siis rauhaan myös tässä Suomi24.fi:a. Käsittääkseni on ainoastaan mun oma oikeus päättää, että haluanko esiintyä jossakin nimimerkkikeskustelupalstalla henkilönä ja tässä Suomi24.fi:a en ole sellaista valintaa tehnyt. En myöskään ole mikään rasisti, eivätkä asenteeni tai persoonani ja luonteeni ole sellaisia, mitä sinä maineeni lokaaja netissä levität väärää tietoa...

Nimerkille "ajatusta asiaan". Vaikutat vakavasti mielisairaalta ihmiseltä. Mene hoitoon. Heti.

• ajatus asiaan
        Tämä on hyvä ajatus kirjoitti:

Nimerkille "ajatusta asiaan". Vaikutat vakavasti mielisairaalta ihmiseltä. Mene hoitoon. Heti.

Kiitos vaan paljon, mutta olen eri mieltä. "Vakavasti mielisairaaksi" kun ei - onneksi-ihmistä voida osoittaa sillä perusteella, että joku toinen esiintyy nimissä netissä. Eikä etenkään, että kun tässä ketjussa koetin pari päivää sitten puolustautua ihan asiallisilla argumenteilla saamiini herjauksiin, niin joku umpimullikka tunki sammuttamaan koneeni joka kerran, ennen kuin viestini pääsi edes palstalle, eli eiköhän pitäisi puhua "mielisairaudesta" tässä korkeintaan siinä, että miksi jotkut hullut nettiherjaajat tällaisilla nimetttömillä palstoilla HALUAVAT yhdistellä valheilla henkilöitä koskevaan julkiseen herjaukseensa systemaattisesti viattomia ihmisiä, jotka eivät halua herjata ja jotka eivät herjaa.

Voi kun joskus näkisi noita mielisaurausherjauksia niille, jotka laatii aloituksia tälle palstalle, niin se olisikin hyvä. Itse en AINA jaksaisi olla herjausten jatkuva julkinen kohde ja vastaanottaja ja sijaiskärsijä tällä faktuaaliperusteella, että satun lukemaan jonkun ketjun ja kirjoittamaan minulle tuntemattomien viestintään tähän Suomi24.fi-palstalle jonkun kirjoituksen.

• RatkaisuOngelmaan

Vammaiset lukkojen taakse ja avain kaivoon! Siinä ratkaisu vammaisten aiheuttamaan asuntojen hinnan laskuun.

• Kleptokalma

Hitlerillä oli vielä tehokkaampi menetelmä. Voisivatkohan espoolaiset na muut nimbyt löytää vielä jostain vanhan natsin konsultoimaan?

Mitä tulee itse asiaan asun kaupunginosassa, missä on runsaasti kehitysvammaisten palvelutaloja. Heistä ei ole ollut minkäänlaista haittaa. Aniharvoin vastaan tulee jokin pyörätuolikulkue.

• Älytöntä
        Kleptokalma kirjoitti:

Hitlerillä oli vielä tehokkaampi menetelmä. Voisivatkohan espoolaiset na muut nimbyt löytää vielä jostain vanhan natsin konsultoimaan?

Mitä tulee itse asiaan asun kaupunginosassa, missä on runsaasti kehitysvammaisten palvelutaloja. Heistä ei ole ollut minkäänlaista haittaa. Aniharvoin vastaan tulee jokin pyörätuolikulkue.

Se natsi löytyy joka ainoasta kylästä Hangosta Nuorgamiin kun naapuriin aletaan rakentaa vähänkään poikeavia RAKENNUKSIA.
        Yleensä se löytyy rakennuslautakunnasta, oikein pirun pilkuntarkka sellainen. Meillä meni insinöörin piirustukset uusiksi, kun herra piirtäjäinsinööri unohti, että kattoniskat nostavat katon korkeutta 12,5cm ja rakennustarkastajainsinööri sen huomasi.
        Onneksi edes puuttui asiaan jo piirustusasteella, että alueelle ei tullut täysin sopimatonta rakennusta, eikä jouduttu purkutöihin.

Vammaisuudelle ei voi mitään, mutta tarvitseeko tehdä tahallaan virhe rakentamalla vihattu kolhoosi keskelle asuinaluetta? Mitä siellä on sellaista, joka antaa lisäarvoa vammaisten asuntolalle?
        Kaavamuutoskin on varmaan enemmän kuin 125millimetriä.
        Puolen kilometrin päässä on jo valmiina sopivat tilat ja palvelut, eikä lisärakentamista vastustaisi kukaan.

• K L

KYLÄ

• ihme kysymys

Ei!

En halua SINUA naapurikseni !!!

• Kyseessä on oikeus

Niin mutta mielestäni on ihan sama haluavatko ihmiset naapureiksiin vammaisia vai ei, vammaisilla on OIKEUS muuttaa tuonne Espooseen.

Jokuhan ei halua naapureiksiin ihmisiä joilla on koiria, tai joku ei halua naapureiksiin homoja, tai joku ei halua naapureiksiin muita kuin vitivalkoisia, joku ei halua naapureiksiin suomenruotsalaisia, joku ei halua naapureiksiin yhtikäs ketään, mutta silti näillä ihmisillä on OIKEUS muuttaa tämän kyseiisen henkilön naapureiksi.

• "puoliterve"

Hävetkää vammaisten kaihtajat. Olen asunut yli kaksikymmentävuotta rivitalossa, joka on kulmakkain vammaisten neljää hoitotaloa kohden. Vammaisista, ei ole ollut mitään haittaa, päinvastoin tulee aina ajatelleeksi heitä nähdessään, että on hyvä itse olla terve. He saavat hyvää hoitoa nykyisin. Viimevuosituhannella vielä he olivat ahtaissa ja hullujen huoneeksi määritellyissä paikoissa. He ovat ihmisiä, joilla on sellainen kohtalo. Suotakoon heille hyvä hoito, mitä te heidän kaihtajanne myös tarvitsette.

• Saastanaamala

Mun naapurit on Vammalasta!

• Tympääntynyt

Tuskinpa vammaisista naapurissa haittaa olisi. Asun parkkipaikan vieressä, jossa käy jatkuvasti takseja yöllä viikonloppuisin, jotka hakevat viereisestä kapakasta palaavia kännääjiä. Nämä huutelevat ja mölyävät paljon pahemmin kuin joukko vammaisia - jotka sentään osaavat käyttäytyä ihmisten tavoin, juopot eivät.
      Helteelläkään ei voi pitää ikkunaa auki öisin kun bensankatku ja äänet tulee sisään.
      Mieluummin vammaisia naapureina kuin juoppoja keräävä ravintola.

• "puoliterve"

He jotka pilkkaavat , kaihtavat ja halveksivat vammaisia, heille se maksetaan.
      On olemassa sellainen kuin karmanlaki. Sen edestäsi joskus löydät minkä eteesi heität. Taaksesi et voi mitään heittää.

• kokemusta on

Lahkolaiset, ne kielilläpuhumista harrastavat ovat kaikkein vastenmielisimpiä naapureita.

• kuopiolainen1

En haluaisi vammaista koska, ei tiedä mitä hölmöa sellainen tekisi vaikka tulisi pihaani.

• RajatKäytökselle

Pihaan tulon voi estää muurilla tai sähköaidalla. Toimii ainakin Kauniaisissa.

• 1nhk

Vammaiset eivät ole itse osaansa valinneet, joten ovat ihan tervetulleita naapuriksi. Samoin maahanmuuttajat ovat tervetulleita naapureita. Sen sijaan kukaan ei tiettävästi ole ollut syntymästään persu tai rasisti, joten niille sanoisin mielelläni kiitos ei.

• Kauheeta

Olisi todella mielenkiintoista kuulla, mikä niissä vammaisissa pelottaa. Ihan rohkeasti vaan, saa kertoa.

• vammaiset suljettava

Vammainen käyttäytyy arvaamattomasti ja lapset pelkäävät näitä hirviöitä.

• mulla asui seinänaapureina yli kaksi vuotta alkoholia runsaasti käyttävä pariskunta (ja todennäköisesti myös diilasivat jotain, oven takana oli lähes jatkuvasti kavereita rimputtelemassa ovikelloa puolikin tuntia kellonajasta riippumatta) ja ei siinä mitään, lisäksi heillä oli kaksi sakemannia jotka ulvoivat ja haukkuivat aina kun tuli sisään tai kuului pienintäkään ääntä rappukäytävästä. kerrankin toinen oli tassut parvekkeen kaiteella haukkumassa ikäväänsä. lisäksi he rikkoivat (yhteisen) alaoven joka oli yöllä lukossa, ilmeisesti oli avain unohtunut baarireissulta ottaa mukaan. mieluummin ottaisin vammaisia /kuntoutujia kuin ns. normaaleja, sossuntuilla viinaa kittaavia ihmisiä.

• bætəlˌʃɪp

Miksi ihmeessä jotain omakotialuetta täytyisi rangaista millään sosiaalihuollon laitoksella?
        Viinan ja huumeiden välittäjät kuuluvat vankilaan, eivät naapureiksi kenellekään.
        Räksyttävien rakkien pitäminen rikkoo myös järjestyssääntöjä ja ne on vietävä jonnekin missä eivät häiritse kunniallisia veronmaksajia.

Jos tuo laitos rakennetaan, niin kohta siinä asuu juoppoja ja narkkeja, koska paikka on epäsopiva vammaisille. Alueella ei ole mitään heidän tarvitsemiaan palveluja.
        Rakentakoot laitoksensa alueelle jossa on hyvät palvelut, eikä tarvita kaavamuutoksia.

• apuvaaa3

@ittu tää suomi on niin junttila!!! heti ollaan itkemässä jos joku on vähänkin erilainen ja kateus paistaa joka asiassa läpi!

• slaavit haisevat

En haluaisi naapurikseni venäläisiä.

• Rauha Maas
    • Itsensänimbyhäpäisyä

Sen jotenkin ymmärrän, jos joku ei haluaisi naapurustoonsa huume- tai muita päihderiippuvaisia, edes kuntoutuksessa olevia, mutta joka vastustaa kehitysvammaisia tuolla lailla noissa asuntoasioissa, hän häpäisee ennen kaikkea itsensä ja mitä suurimmassa määrin; ei tuollaisen ajatuksiltaan aikamoiseen pimeyteen jämähtäneen ja rajoittuneen nimby-ihmisen mielentilaa eikä sielunelämää edes viitsi alkaa enemmälti analysoivasti pohtimaan.

• Linnakundi 2004

Mustalaisia en halua naapurikseni. siitä kansanryhmästä 99,9% on rikollisia, erittäin vastenmielistä porukkaa joille rikollisuus on elämäntapa!

• ikävät naapurit:

Lahkolaiset hihhulit häiritsevät kielilläpuhumisineen ja sekavine höpinöineen normaaleja ihmisiä.

• Ei lupaa

Minun rajanaapurit ovat helluntailaisia eikä heitä edes näe kuin joskus ruohoa leikkaamassa tai postilaatikolla. Ihan suomeksi tervehtivät. Vammaisten puheesta ei usein saa selvää ja vaikka saisikin, niin ei heillä ikinä ole mitään kiinnostavaa asiaa.

Tuolla aiotulla asuntolalla olisi valmis vaihtoehto, palvelutalo lähempänä palveluja ja ihan luvan kanssa rakennettu, mutta miksi täytyy tunkea iso kolossi omakotialueelle? Paikalla ravaisi invatakseja ja kun asukeista aika jättää, niin tuollaiset rakennukset kaatuvat usein kunnan harteille ja siihen sijoitetaan alkoholisteja.

• 1+14

Kunhan eivät mölyä, haise tai muuten tunge minun kämppään asti.

• Ex bönde

Kaupungissa jossa asuin jonkin aikaa oli entinen kunnanlääkärin talo jossa hänellä oli myös vastaanottotilat, autotalli, varastotilaa sun muuta, eli iso rakennus ihan kirkon vieressä.
        Talosta on muodostunut kaupungille iso ongelma, koska sille ei löydy sopivia käyttäjiä.
        Sen tiedän, että siinä asui vammaisia, mutta nyt ovat siirretty pois, syytä en tiedä, mutta talo on nytkin myynnissä, mutta sitä ei myydä kenelle tahansa, koska vieressä on kirkko.

Onko kirkko jotenkin arvokkaampi kuin tavallisten ihmisten koti? Sehän on suurimman osan ajasta tyhjillään eikä sen pihassa vietetä aikaa grillaten tai muutenkaan, vaan siellä ollaan sisällä naapureilta suojassa.

Jos tuo ongelmatalo olisi kauempana kirkosta, niin siihen olisi jo kauan sitten sijoitettu mustaIaisia ja kun he olisivat ampuneet ja puukottaneet itsensä väistövuoroon, niin senjälkeen siihen pantaisiin puliukkoja. Niin kunta on tehnyt lukemattomille rakennuksille myös nykyisessä asuinpaikassani.

Isojen rakennusten käyttötarkoitus muuttuu usein ja poikkeuksetta huonompaan suuntaan.

Ei tuollaiselle todellakaan pidä antaa lupaa jos minä en saa tehdä edes leikkimökkiä omalle pihalleni!

Kaavat ovat sitä varten, että niitä noudatetaan alueelle elämänsä suurimman sijoituksen tekevien on voitava luottaa siihen!

Sijoittakaa kolhoosinne jonnekin tyhjälle tontille ja joka siihen naapuriin haluaa jotain rakentaa, syyttäköön sitten itseään.

• gggggggggg

Tuo menisi nopeasi läpi jos antaisivat kaksi vaihtoehtoa: vammaiset tai mamujen sopeuttamislaitos

• keh vammaisen kaver

Hei jus te haluatte sanoa oman mielipiteenne ni,
      voitteko tehä sen haukkumatta muita.puhun nyt
      niille jotka haukkuvat kehitysvammasia . Minusta
      ne on arvokkaita ja kivoja.

• normaaIi

Mitä arvokasta ja kivaa on kuolaavassa keharissa joka ei osaa puhua tai käydä itse vessassa?

• minä vaan

Kuules normaali sinäkään et ole täydellinen joten turhaan
      haukut tollatavalla. Sinä olet kyllä aika moinen raukka kun
      et uskalla edes nimeä laittaa palstalle. Kehitysvammaset on
      arvokkaampia kun sä luuletkaan ja jumalan silmissä me
      kaikki olemme arvokkaita toivottaa Tiina

• minä

Hei normaali eikö sinulla ole mitään mitä
      haluaisit sanoa tähän ,vai etkö uskalla
      kun huomaat että olet väärässä. Oi
      siko sinusta kivaa jos asiat olisi
      toisin päin ja joku pilkkaisi sua Mi
      näkin olen lievästi kehitysvammanen

• tinnanna

Hei sinä hepo 35 Tiedoksi vaan toi on uhkailua
      kehitysvammaisten uhkailua. Ei ketään saa vetää
      turpaan. Kehitysvammasillakin on tunteet , ajattele
      jos joku sanoisi sulle ilkeesti. Miksi te aina sanotte
      että kehitysvammaset on arvaamattomia? Te olette itse
      kun kirjoitatte tommosta. Toi on nettikiusaamista.

• qwsxdqqqq

Kokoomuslaista seutua..

Ei kokoomukselle
      Ei keskustalle
      Ei sdp:lle.

• erillaisuuden ymmärt

Kirjoitan nyt yleisesti miten te voitte haukkua kaikkia
      erilaisuuden takia? Te olette kyllä aika kylmäsydämmiä.
      Toi uhkailukin on tosi tyhmää. Ettekö tajua mitä kaikkee
      pahaa te voitte saada aikaan sillä kun yllytätte ihmisiä
      tekemään itsemurhaa. Puhun nyt kaikista yleisesti.terveisin
      ihminen joka hyväksyy erillaisuuden

• http://www.listamedi
    • gjdffd

Mulla oli kerran yläkerrassa vammainen, joka ölisi ja päästeli lehmän ääniä keskellä yötä. Ei voinut nukkua ollenkaan ilman korvatulppia, kun tämä vamu oli kotonaan. Lopultahan siinä kävi niin, että toiseen korvaan tuli tulehdus ja oli pakko muuttaa kokonaan pois.

En ollenkaan ihmettele, miksi tavalliset, työssäkäyvät ihmiset eivät halua mölyapinoita naapuriinsa!

• Westendistä moikka

Kyllä meillä paremmilla Ihmisillä on oltava oikeus asua kaltaistemme kera ilman Vammaisia.

Maksamme kalliin hinnan Asunnosta ja joudumme katselemaan Ihmisrikkaruohoja. Se on väärin.
      Tai Rikkaruohoiksihan kutsutaan Työttömiä. Voisiko Vammaisia kutsua vaikka Puutarhan Roskaksi?

T: Kokoomusnuori

• titju

Heei miten te voitte haukkua vammasia , uskovaisia
      ulkomaalaisia mielenterveyssairaita ja kaikkia vähä
      nkin erillaisia jumala rakastaa meitä kaikkia semmoi
      sina kun me ollaan. Jos tutustuisitte paremmin niihin
      ni tajuisitte miten ihania ihmisiä ne on

• janzunkamu83

Mulla tässä tämmönen blogi jossa kerron elämästäni. En muista joko oon tätä tänne linkittäny mutta mulla asperger ja sen lisäksi kaikkee muutakin mutta pärjäilly olen. ainut vaan että mulla on haasteellinen asia se kun haluan aivan ehdottomasti tukihenkilökseni yhen Jaanan eli JanZun mutta minua harmittaa se, kun Jaana asuu Utahissa saakka, sen nimisessä paikassa kun South Jordan mutta jos muuttas Suomeen ja asus minun naapurissa niin olis paras ysrävä jonka luona kävisin naapurissa ahkerasti monta kertaa viikossa. http://tikruoravan.blogspot.fi/

• perusteltua

Riippuu millaisia he ovat. Suurinta osaa en huolisi. Ei näytä kivalta, kun jalkakäytävillä lemppaa vajakkeja, vaikka eihän se tietysti heidän oma valintansa ole, mutta silmään sellainen pistää.

Parempiin ravintoloihinkin jaetaan vip-kortteja kauniille ja rohkeille, niin miksei myös asuinalueille?

• Anonyymi

EIhän kukaan oikeasti halua vammaisia edes syntymään, mutta jostain on iskostettu ajatus, että asialle ei voida tehdä mitään. Kyllä voidaan. Vammainen sikiö voidaan tunnistaa lääketieteellisin menetelmin jo kohdussa ja se voidaan abortoida, ennen kuin se kasvaa ja syntyy. Typeriä ovat ne vanhemmat, jotka omat geenivirheensä haluavat tuoda tänne terrorisoimaan terveitä. Jokin vastuu pitäisi olla. Vammainen tarvitsee usein koko elämänsä yhteiskunnan tukea eikä vammaisesta ole veronmaksajaksi. Halutaanko me tänne jotain porukkaa rasittamaan muita, ei haluta. Turha leimata Espoolaisia. Asia on täysin päinvastoin, sillä Espoossa asuu järkeviä ihmisiä.

• Anonyymi

supon vammaisvahdit ovat raskaita tyyppejä kuormittavat normaalien ihmisten henkistä jaksamista.

• Anonyymi

vammaiset haisevat taloyhtiöissä ja naapurina ei todellakaan ole kiva asua nämä lusmuavat kotona 24 h ja näitä on vaan pakko jaksaa jos sattuu näitä vamppeja naapurissa asustelemaan

• Anonyymi

"Toisaalta Suomessa on mielipiteen ja sanomisen vapaus joten kuka meistä on oikeutettu sanomaan mikä on oikea mielipide tässä asiassa."

Suomen laki!!! Se kieltää syrjinnän.

• Anonyymi

Ottaisin ja muuttaisin sellaiseen talooon. Talo, jossa asuu pyörätuolia käyttäviä, on monessa mielessä ulkopuolisen kontrollissa ja siellä huolehditaan siisteydestä ja muustakin tavallista paremmin. Hyvin todennäköisesti sellainen talo on myös rauhallisempi kuin yleensä.

• Anonyymi

Tottakai! Jakuva mölinä ja möykkä on ihanaa ja nostaa kämpän arvoa.

• Anonyymi

Jos ne ei tule mulle aiheuttaa häiriöitä tai juttelemaan niin asukoot.

• Anonyymi

Asukoon vaikka ukko mustalainen kun ei tule ovikelloa soittelee.

• Anonyymi

Jos tulee soittelee ovikelloa tai muuten häiritsemään kuka tahansa naapuri niin teen isännöitsijälle valitukset. Ja pyydän toisilta lisätukea.

• Anonyymi

supon vammaisvahti tehnyt pesänsä yläkertaan pakkomuutto edessä

• Anonyymi

Miksi haittaisi? Erikoista porukkaa asuu tuolla Espoossa, ehkä sinne pitäisi saada joku alkoholistien ja narkkarien asuntola niin oppisivat olemaan...

• Anonyymi

matuissa on paljon jälkeenjääneitä.

• Anonyymi

Minulta vei viimekesänä pikkuhousuja narulta vammaismatu.

Ketjusta on poistettu 46 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5087
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      24
      3446
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      32
      2771
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1800
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1576
    6. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1362
    7. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1346
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      241
      1311
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      73
      1058
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      54
      935
    Aihe