Ketipinor unilääkkeenä + mielialoja tasottavana

Hämmästynyt

Törmäsin moneen samantyyliseen keskusteluun, mutta kukaan ei oikein tuntunut ottavan tosissaan, että oikeasti kyseistä lääkettä määrätään harkitusti myös alle 18-vuotiaille.
Itse olen tänä vuonna 16-vuotta täyttävä tyttö, jolla on ollut unettomuutta jo kauan. Ensiksi käytössä oli melatoniini, muttei siitä ollut apua. Nyt vähän aikaa sitten sain kyseisen lääkkeen ja olen sitä ottanut joka ilta (25mg). Aamuisin väsymystä, muttei ainakaan vielä mitään haittavaikutusta. Haluaisinkin kysä, että te jotka olette lääkettä käyttäneet, onko teillä ilmennyt haittavaikutuksia tai vaikka painon nousua, mitä myös kuulemma voi aiheuttaa ?

21

742

Vastaukset 21

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiat järjestyy

Kysy vanhemmilta onko tuo lääke sinulle hyväksi, kait he tietävät että tuota käytät. Olet kuitenkin aika nuori vielä. Onko lääkkeen määrännyt tk-lääkäri vai psykiatri. Varaudu siihen että täällä on kohta, blaaa blaaa blaaa tekstejä. Koita jaksaa:)) ja käy vanhempien kanssa erikoislääkärin vastaanotolla.

• kyllä

Nuoriso psykiatrian lääkäri määräsi, kun ei mikään muu ole auttanut..Niin :)

• Jooko ?

Juu älä nyt vaan rupea vanhemmiltasi kysymään ohjeita lääkehoitoon,. vaikka täällä sitä joku ehdottaakin.

• asiat järjestyy

Olihan täällä yksi ääliö. Kannatta vanhemmille tosiaankin kertoa mitä lääkkeitä alaikäinen lapsi käyttää! Vanhempien tehtävä on suojella lapsiaan ja otettava selvää onko lääke hyväksi..............

• oma valinta

Neuroleptit tuhoaa aivojen unireseptorit?
      Suomessa on paljon neuroleptien off-label - käyttöä, vaikka ne ovat todellisuudessa skitsofrenian ja muiden vakavien mielisairauksien hoitoon kehitettyjä lääkkeitä, joissa on vakavia sivuvaikutuksia. Neurolepteja käytetään jopa unettomuuden hoitoon, kuten Ketipinoria, vaikka tämän lääkkeen sanotaan pitkässä käytössä vaurioittavan aivojen unesta vastaavia osia ja jopa mahdollisesti tuhoavan aivojen unirereptorit. Ketiapiinin pitkäaikaiskäyttö voi vahingoittaa pysyvästi aivojen nukahtamisesta vastaavia osia. Kaikkien antipsykoottisten lääkkeiden tavoin pitkäaikainen käyttö voi helposti aiheuttaa pysyviä aivovaurioita. Tästä syystä ketiapiinin tapaisten antipsykoottisia aineiden käyttö tulisi rajoittaa ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon.

Totuus lääkkeistä, lääketehtaista, lääkäreistä ja hoidosta!
      http://masennuslaakkeista.nettisivu.org/laakkeiden-vaikutukset/

Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti vuonna 2010 masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

– Uudemman polven masennuslääkkeet ovat suosittuja, koska välittömät ja näkyvät haitat ovat vähäisemmät kuin vanhemman polven lääkkeissä, kertoo kliinisen psykiatrian professori Jari Tiihonen Tukholman Karoliinisesta instituutista.

Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

Kehitys on huolestuttava. Samaan aikaan kun psyykenlääkkeiden käyttö on lisääntynyt, väkivallanteot ja verilöylyt ovat tulleet osaksi suomalaisten arkea.

Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

– Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

– On korostettu hyötyjä ja vaiettu haitoista.
      http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

• Joopajooo

Kyllähän nämä nettilääkärit on itse harhaisia ja kirjoittelevat tänne vaikka ei ole hajuakaan näistä lääkkeistä. Amerikkalaisia tutkimuksia kopioivat tänne ja niin leikitään asiantuntijaa. Nänä kirjoittelijat varmaan näkevät salaliittoja joka puolella. Säälittävää.

• eli5

Aika mielenkiintoinen tuo sivu "totuus masennuslääkkeistä". Kukahan guru sitä ylläpitää kun on niin viisas että tietää absoluuttisen totuuden tästäkin asiasta?
        Eipä taida olla uskaltanut edes nimeään laittaa tuolle sivustolle. Ja sitä sitten jotkut täällä mainostavat faktana... aika huvittavaa todellakin :)

• oma valinta

Unettomuuden luonnonmukainen hoito!

Laita makuuhuoneeseen valoaläpäisemättömät (kangasta myydään kangaskaupassa, jossa verhot myös maksua vastaan ommellaan) verhot, jotta on pimeää.

Unettomuuden hoidon yksinkertainen ohje:
      http://muutoksenblogi.blogspot.fi/2013/09/unettomuuden-hoidon-yksinkertainen-ohje.html

Pieni unikäsikirja
      http://muutoksenblogi.blogspot.fi/2011/10/pieni-unikasikirja.html

Unettomuutta voi myös kokeilla hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia (ei aiheuta aamuväsymystä tai uneliaisuutta eikä vaikuta unen rakenteeseen), ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse, mutta sopivuus varmistettava omalta lääkäriltä, jos käyttää muita lääkkeitä, on raskaana tai on sairauksia. Suomessa on yksi laboratorio, joka mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta.

Melatoniini auttaa vain, jos siitä on puutetta. Liiallisesta annostuksesta seuraa yleensä päänsärkyä ja aamuväsymystä.

Suomessa on myynnissä lyhytvaikutteista melatoniinia luontaistuotteena 1mg vahvuista, jota myydään apteekeissa, luontaistuotekaupoissa ja ruokauppojen luontaistuotehyllyissä.

Lääkärin reseptillä on saatavana lyhytvaikutteista 3mg ja 5mg vahvuista tablettia 100 kappaleen purkissa (Yliopiston apteekissa on edullisin melatoniini).

Annostus on yleensä 1-6mg illalla tunti ennen nukkumaan menoa. Melatoniini otetaan aina samaan aikaan hyvän tehon saavuttamiseksi.

Melatoniini – yöhormoni
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=257

Luonnollisesti parempaan uneen melatoniinilla!
      http://www.iltalehti.fi/terveys/2011072214001810_tr.shtml

Kun unen päästä ei saa kiinni!
      http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2012/06/10/kun-unen-paasta-ei-saa-kiinni/

Current Evidence for the Benefits of Melatonin, Dosage, Cautions and Interactions, Buyers Guide, Sleep Tips, Jet Lag Remedies, Seasonal Affective Disorder, Current News and Books.
      http://www.melatonin.com/

Unen biohakkerointi!
      http://biohakkerit.fi/files/2013/12/biohakkerin_kasikirja_ebook-jakelu.pdf

• EI EI EI SEIS

Paras neuvoni on lopettaa käyttö mahdollisimman pian.

NEUROLEPTEJA EI TULE KOSKAAN KÄYTTÄÄ UNETTOMUUDEN HOITOON !

Sano puoskari mitä vaan.

• hämmästynyt

Luotto mun lääkäriin löytyy kyllä, joten aivan varmasti jatkan ketipinorin syöntiä. Ja niin kyllä mun vahemmat tietää kyllä mitä lääkkeitä syön :) Sen sijaan sä voit mennä aukomaan päätäs johonkin muualle !

• Kumpaa uskot?

Kumpi tietää lääkehoidosta enemmän, joku nettihuutelija vai lääkäri? Aloittaja saa ihan itse tehdä päätöksen.

• Toinen nettihuutelij

Nettihuutelijat ovat siitä hyviä, että heillä on paras KOKEMUSperäinen tieto lääkkeistä ja niiden vaikutuksista, jota lääkäreillä ei ole. Kun satoja samoja kokemuksia tulee esille, silloin on kysymyksessä jo lääkkeeseen liittyvä TOTUUS, josta täytyy ehdottomasti varoittaa toisia.

MIKSI ihmeessä potilas, jolle määrätään lääkettä pitäisi laittaa vastuuseen sen käytöstä?? Eihän hän voi tietää etukäteen siitä mitään ja tehdä päätöstä ottaako vai ei. Kyllä lääkärit täytyy saada ITSE vastuuseen määräämistään lääkkeistä ja vastuu myös haittojen hoidosta.

• Kumpaa uskoo niin...

Hyvä kommentti. Nimenomaan ihmisten pitäisi kuunnella vertaisten kokemuksia enemmän. Joku sanoi hyvin, että lääkäri joka vielä näin internetin aikakaudella ei ota netistä käytävää keskustelua kuuleviin korviinsa tai sitä vähättelee, ei omaa riittävää ammattitaitoa.

• taju meni
        Kumpaa uskoo niin... kirjoitti:

Hyvä kommentti. Nimenomaan ihmisten pitäisi kuunnella vertaisten kokemuksia enemmän. Joku sanoi hyvin, että lääkäri joka vielä näin internetin aikakaudella ei ota netistä käytävää keskustelua kuuleviin korviinsa tai sitä vähättelee, ei omaa riittävää ammattitaitoa.

Hyvä jos sinulle ei ole tullut sivuvaikutuksia . Itse sain sitä myös unettomuuteen ja tuolla samalla annoksella 25 mg/ilta ja olipa kamala lääke , olo oli aivan omituinen , jotenkin poissaoleva ja aamulla olin pyörtynyt vessaan joten kahden päivän kokeilu jäi siihen , valtavan väsyttävä lääke .

• ihan oma valinta
    • Muut ei voi tietää

Jokainen ihminen on omanlaisensa uniikkikappale. Se, jotta jokunen ihminen saa sivuvaikutuksia jostain lääkkeestä, ei tarkoita, jotta kaikki saisivat. Lääkitysasioissa enemmistö ei ole aina oikeassa.

Ja tuolle "unettomuuden luonnonmukainen hoito", lopeta hyvä ihminen jo. Jos joku menee lääkärille siksi, ettei pysty nukkumaan, niin eiköhän nämä pimentävät verhot ja melatoniini ole jo kokeiltu. Itse saan nukuttua hypomaanisella jaksolla vain Ketipinorin avulla. Puolitan 25mg:n tabletin ja nukun hyvin, en kauaa, mutta sikeästi. Melatoniini on vaan makeaa naposteltavaa, ei toimi minulla. Mutta hyvä jos jollain.

• asiaaaaaaaaaa

Puhut asiaa.

• Momo74

Itsekin otan 25 mg Ketipinoria iltaisin nukahtamiseen. Toimii hyvin mulla eikä ole mitään valitettavaa.

• pelkäävä

Mullekkin on määrätty 25mg ketipinoria, ja oon 13 vuotias tyttö. Mulle ei oo kerrottu miksi se annettiin ja en edes tiedä mikä ongelma mulla on koska on vaan sanottu että oireet täsmää masunnukseen mutta laadusta ei oo tietoa. Itsemurha riski on suuri ja pelkään että kohta mut viedään jonnekkin laitokseen ja pelottaa kun en tiedä mitään mitä mulle tehään ja en ees välillä tiedä oonko hereillä. Mä en siis tiedä mistään mitää.

• Lopeta Ketipinor

Neuroleptit tuhoavat aivot, joten lopeta mahdollisimman pian:
        ""Skitsofrenia" tai "bipolaarisuus" eivät ole mitään yksittäisiä tunnettuja solutason aivosaurauksia. Näiden diagnoosien alla on paljon erilaisia ja eri tavoilla oireilevia ihmisiä. Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.

http://psychrights.org/research/digest/nlps/OutcomeFactors.pdf
        https://www.pubmed.com/pubmed/23512950
        http://www.madinamerica.com/wp-content/uploads/2012/05/Harrow.pdf
        http://www.madinamerica.com/2013/09/behind-amazing-victory-mental-health-activists-robert-whitaker/

Jne. Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä. Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin. Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä."

Käytännössä otsalohkon ja limbisen järjestelmän lamaantuminen johtavat oppimis- ja kommunikaatio-ongelmiin. Oppiminen, muisti, aistit, puhe, tunteet ja motivaatio tuhoutuvat. Ihmisestä tulee CP-vammainen. Tardiivin dyskinesian riski on 100 %. Neuroleptit aiheuttavat tokkuraa.

Jos sait Ketipinoria unettomuuteen, vaihda se luontaistuotekaupan nukahtamisvalmisteisiin ja B-vitamiinivalmisteisiin. Masennukseen paras lääke on liikunta.

• Kuolkaa pois, vai?

Vaihda se luontaistuotekaupan nukahtamisvalmisteisiin ja B-vitamiiniin? Ja masennus paranee liikunnalla? Onko tämä joku pilailijoiden palsta? Jos minua ei olisi psykoottisen masennuksen aikana lääkitty raskaasti, olisin kuollut päivässä.

Liikunnalla juu.. no, moottoritielle olinkin liikkumassa. Kuolema vie masennuksen, sekö tässä on ajatuksena? Ja tuo, jotta neuroleptit aiheuttavat tokkuraa. Voi jessus, se on kuule joskus hyvinkin toivottavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      94
      1018
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      119
      853
    3. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      143
      834
    4. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      45
      822
    5. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      667
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      639
    7. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      591
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      32
      559
    9. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      47
      528
    10. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      62
      524
    11. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      80
      520
    12. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      65
      516
    13. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      484
    14. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      479
    15. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      3
      454
    16. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      453
    17. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      446
    18. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      31
      446
    19. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      74
      446
    20. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      61
      440
    Aihe