Kalle Isokallio : Aunen ketjureaktio

peksu.makela

Uuttera tekstityöläinen, eläkeläisinsinööri ja mediapersoona Kalle Isokallio työsti joulumarkkinoille vuotuisen tuotoksensa. Takakansi esittelee tekijän Suomen johtavana satiirikkona. Lienee vitsi. Olen ymmärtänyt satiirin yhdeksi huumorin lajiksi. Äskettäin julkaistu hakuteos "Aapelista Juoppohulluun, kotimaisia humoristeja" ei Isokalliota tunnista.

Aune-mummon tarina on erään talousaatteen saaga; synty, kohu ja uho. Insinööriliiton vuosijuhlassa Aunen lapsenlapsen parodiapuheesta syntynyt ruskea aate leviää uutena talouspolitiikkana kuin sikaflunssa. Media kirjoittaa, poliitikot puhuu ja gallupit kyselee. Vaikkei koko aatetta ole olemassa.

Jotennii kai Kallevaari yrittää tehdä pilaa näistä muotiguruista, jotka levittää milloin vihreää, milloin huomiotaloutta. Joissa paljon puheen pohjana on vähän olennaista. Kun politiikan isot nimet rupeavat konsulttiensa välityksellä vaatimaan tarkempaa ruskean talouden ohjelmaa tulee vitsinkeksijöille hätä. No, ainahan voi lainata Harvardin proffia, oikeita tai keksittyjä. Asiasisällön suoltaa Aune-mummo kahvinkeittelyn ja siivouksen lomassa. Suurena pelinä Isokallio kuvaa politiikan ja median suhteet. Kun me teemme noi, ne tekee näin. Ylen yksinkertaista ja helppoa kun sen osaa kallemaisella ylivertaisuudella.

Pientä hymyä saattaa hetkittäin herättää melkein oikeiden ministerien toimet. Ulkomaankauppaministeri Snubb treenaa melkein yhtä paljon kuin kaukainen esikuvansa ja konsultti Kaivo häärää taustalla Lähde-Jussin reviirillä palvellen kaikkia osapuolia, kun hinnasta sovitaan. Näihin todellisuutta muistuttaviin henkilöihin Isokallio saa eloa ja yksityiskohtia vain sen verran kuin iltapäivälehtiä lukemalla voi keksiä. Tietennii mukana pitää olla pakkomielteenomaiset potkut ammattiyhdistysliikkeen nilkkoihin ja kaiken vihreän selkään puukotus. Niin mennyttä maailmaa ja tusinasti toistettua jottei enää toimi kirjallisuudessa.

Sanankäyttäjänä Isokallio jankuttaa ja jaarittelee. Yhden vitsin novellinaineet kun pitää väkisin venyttää kansien väliin romaaniksi. Valitettavasti. Muutaman hänen kirjansa lukeneena voin sanoa tason pysyneen vakaana ja varmana koko viidentoista kirjan ajan. Lukiessani pohdin mihin kirjoittaja oikein pyrkii. Satiirina teksti on vain puolihassua lepsua jutustelua, poliittisena pamflettina kökköä puolivillaista minä tiedän paremmin-kirjallisuutta. Josta saamme perjantai-aamuisin ihan tarpeeeksi näytteitä. Suosittelen vain viimeiseen lukuhätään, kun Lidlin mainokset ja Pirkkakin on kahlattu läpi.

0

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Täytyy tunnustaa

        että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
        Ikävä
        126
        1615
      2. jos saat yhden

        Toiveen esittää niin mikä olisi
        Ikävä
        99
        1181
      3. Huomenta päivää

        Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
        Ikävä
        200
        1066
      4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

        Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
        Suomalaiset julkkikset
        7
        985
      5. Vanhempi mies

        Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
        Ikävä
        54
        861
      6. Anna anteeksi

        Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
        Ikävä
        78
        803
      7. Aika haavat parantaa

        Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
        Ikävä
        171
        774
      8. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

        Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
        Ikävä
        96
        763
      9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

        HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
        Hallitus
        48
        760
      10. Tänään kun näin sinut

        olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
        Ikävä
        51
        751
      Aihe