Ei jouluevankeliumia, ei joulukirkkoa, ei edes tv:stä, ei ainuttakaan virttä, ei rukouksia, ei Jeesuksen seimen eikä itämaan tietäjien muistelua, ei mitään syntienkään pohtimista. Ja silti: onnellinen ja sisältörikas joulu kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Sisältö jouluun on tullut hiljaisuudesta maalla, yhdessäolosta, yösaunomisesta ja munasillaan lumienkeleiden tekemisestä pihalla, lumilyhtyjen rakentelusta, lumipesun antamisesta avovaimolle, leivinuunin ja pihalyhtyjen polttelusta, lumen narskeesta autiolla pimeällä kylätiellä, vain tähdet, me ja taivaan tähdet... Pikku hiprakastakin välillä. Ei se ateistinkaan joulu nyt aina ihan rimanalitus ole.
Aiemmassa ketjussa viittaamani suurellinen lumilinna ei toteudu nyt, liian puuterilunta mutta ehkä myöhemmin, kun tulee reikkaasti tiiviimpää märkää tavaraa tekee lumenauraaja "aihion" kun pihan ajaa.
Ateistin joulu
67
265
Vastaukset
- että sillä lailla
Voisin lisätä tuohon musiikin kuuntelun, tv:n katselun, löhöilyn, kävelylenkit, hyvät ruuat ja juomat ja kirjallisuuden kynttilän valossa hiljaisuutta kuunnellen.
- halmbock
jOULU on vanha talvipäivän seisauksen juhula, siitä alkaa päivä jatkumaan..
- murhajumala
Aivan samanlainen talvipäivänseisauksen juhla, yule, kuten ylivoimaisesti suurimmalla osalla uskovaisistakin. Joulusiivot, lahjojen ostot, kuusen tupaan kantaminen, joulukinkku ja laatikot, joulupukki, lahjojen jakaminen ja rentoutumien. Eikä merkkiäkään jeesuksesta. Germaaninen Yule on hieno juhla kaikkine pakanallisine traditioineen.
Mitä luulette että olisiko mun bisnesidealle kysyntää ku jotku kokeneet joulupukit käärii aika hyvät hillot aattona niin jos mä vaihtoehtoisesti pukeutusin jeesukseksi ja kiertelisin talosta taloon 50€ korvausta vastaan. Voisin mm. murtaa leipää, juoda viiniä ja nakella loppuehtoosta keittiön pöytiä nurin ja raivota.
Oisko markkinarako häh?- järjetöntä !!!!
Bileet on taas ohi !
Päästään taas normaali-aikaan, sekä syntiä tekemään.
Kaljahanat on taas normaalisti auki, sekä karaoke laulut raikaa.
Osa maksaa pitkään osamaksu maksujaan, sekä pika muita vippejään hampaitaan kiristellen.
Kaikki vaiva vain yhden "jessen" vuoksi.
Minä olen viettänyt kerrassaan synkretististä joulua. Olen laulanut joululauluja, erityisesti hengellisiä. Olen muistanut esi-isiä, erityisesti saunassa. Olen seurustellut kaikkien lähimpieni kanssa lukuunottamatta rakastani, jonka tapaan vasta sunnuntaina: vietämme pikkujoulua yhdessä joulun jälkeen.
Poikani ovat nyt luonani kylässä ja olemme jumittuneet uskovan poikani kanssa ylipääsemättömään asiaan: Nimi on Sana. En ymmärrä mistä on kysymys ja turhautuminen on molemminpuolista. Rakastamme toisiamme ja tuijotamme toisiamme kuilun yli. Joitakin kokemuksia ei voi jakaa. Jaamme kuitenkin saunan ja löylyn. Jokin olemisen taso toteutuu siinä, uskosta riippumatta. Sen me tunnustamme molemmat :-)
Odotan rakastani: minulle joulu on siinä, kun saan olla hänen kanssaan.- murhajumala
Aika homoa
"Poikani ovat nyt luonani kylässä ja olemme jumittuneet uskovan poikani kanssa ylipääsemättömään asiaan: Nimi on Sana."
Enpä ole tuollaista pohtinut ja nyt kun pohdin niin huomaan etten osaa minäkään muodostaa mitään käsitystä siitä mitä tuo käsite "Sana" sisällään pitää.
Ehkä joku osaa sen rautalangasta vääntää?a-teisti kirjoitti:
"Poikani ovat nyt luonani kylässä ja olemme jumittuneet uskovan poikani kanssa ylipääsemättömään asiaan: Nimi on Sana."
Enpä ole tuollaista pohtinut ja nyt kun pohdin niin huomaan etten osaa minäkään muodostaa mitään käsitystä siitä mitä tuo käsite "Sana" sisällään pitää.
Ehkä joku osaa sen rautalangasta vääntää?Olen saanut tottua tällaisiin väittämiin, joita hän ei itsekään osaa selittää ymmärrettävästi. En tiedä onko tämä peräisin jostain uskonnollisesta teoksesta vai mistä.
Nimi on Sana -teema on kulkenut mukana pari vuotta, mutta se ei muutu ymmärrettäväksi. Monet keskustelut aiheesta kuin aiheesta päätyvät tähän ja raukeavat sitten tyhjiin.
"Jumala antaa ihmiselle nimen." "Ihmisen todistus itsestään ei ole yhtä vahva kuin Jumalan todistus ihmisestä". Nämä ovat selitykset, jotka saan asialle, mutta ei se mulle avaa mitään.
No, saunominen jatkunee tänään tuolla pihasaunan puolella. Se on ite väkertämäni kevyt kaminakiukaalla varustettu puolikiinteä pressusauna. Melko hyvät löylyt, vaikka ei päältä uskoisi. Ruma kuin piru, mutta leppeä löyly.a-teisti kirjoitti:
"Poikani ovat nyt luonani kylässä ja olemme jumittuneet uskovan poikani kanssa ylipääsemättömään asiaan: Nimi on Sana."
Enpä ole tuollaista pohtinut ja nyt kun pohdin niin huomaan etten osaa minäkään muodostaa mitään käsitystä siitä mitä tuo käsite "Sana" sisällään pitää.
Ehkä joku osaa sen rautalangasta vääntää?Joopa joo. Lainataanpa nyt hieman Wiggensteinia ja kevennyksenä M.A. Nummista. Siis mikä on mahtavaa - se on sana.
Wittgenstein (1889-1951)
Kaikki mitä voidaan ajatella, voidaan ajatella selkeästi. Kaikki mitä voidaan sanoa, voidaan sanoa selkeästi. (Ludwig Wittgenstein)
Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava. (Ludwig Wittgenstein)
Sanan merkitys on sen käyttö kielessä. (Ludwig Wittgenstein)
https://www.youtube.com/watch?v=CGksgZKecKEkaarne kirjoitti:
Olen saanut tottua tällaisiin väittämiin, joita hän ei itsekään osaa selittää ymmärrettävästi. En tiedä onko tämä peräisin jostain uskonnollisesta teoksesta vai mistä.
Nimi on Sana -teema on kulkenut mukana pari vuotta, mutta se ei muutu ymmärrettäväksi. Monet keskustelut aiheesta kuin aiheesta päätyvät tähän ja raukeavat sitten tyhjiin.
"Jumala antaa ihmiselle nimen." "Ihmisen todistus itsestään ei ole yhtä vahva kuin Jumalan todistus ihmisestä". Nämä ovat selitykset, jotka saan asialle, mutta ei se mulle avaa mitään.
No, saunominen jatkunee tänään tuolla pihasaunan puolella. Se on ite väkertämäni kevyt kaminakiukaalla varustettu puolikiinteä pressusauna. Melko hyvät löylyt, vaikka ei päältä uskoisi. Ruma kuin piru, mutta leppeä löyly."Se on ite väkertämäni kevyt kaminakiukaalla varustettu puolikiinteä pressusauna."
Meillä oli eräs vuosi Neste-rallissa vai olikohan ne vielä Suurajot tuolloin mukana telttasauna. Se sinne korpeen sitten pystytettiin kun oli kahteen suuntaan ajettava pätkä jonne piti viedä auto ja tavarat jo yöllä ja kosta pois pääsi vasta illalla sulkuajan päätyttyä. Kelpasi se sauna monille muillekin rallikansasta. Pääsymaksu vaadittiin, jotakin kuivia risuja piti poimia jos halusi saunoa.
Innokkain rallimies onkin aina nainen, puuhamiehen vaimo. Muita ei niin kiinnosta itse ralli, se on vain sellainen vuotuinen tapaaminen vanhan kaveriporukan kanssa.
Meidän pihasauna täällä maalla on niin hatara ja huonokuntoinen että siinä on tosityö lämmittäessä kun pakkanen alkaa mennä -20 tai yli. Siksipä olenkin pelännyt sen vielä palavan. Mutta kun lämpimäksi vaan saa ja tulta pitää koko ajan niin löylyt on makoisat.
Kaikki rapistuu, kohta romahtaa kai vanhan konevajan katto, talo vaatisi isoa remonttia, perustusten nostoa, eristämistä (Öljykattila huutaa hoosiannaa eikä riitä, kovilla pakkasilla kytkeytyy sähkölämmityskin. Suora. Hatara siis talokin), uusia ulkolautoja ja maalia. Harmittaa hiukan mutta mitään taloudellista järkeä ei ole tehdä oikeastaan mitään isoa, vähällä käytöllä, rakennusten arvo ei ole oikeastaan mitään ja vaatisi aika ison lainan kun ei sellaisia rahoja ole laittaa kaikki kuntoon.
Naapuri käy aina kovilla pakkasilla valvomassa että lämmöt riittää, joskus on sammunut esim. kattila. Ja jos kaikki vesikiertoiset jäätyisi, halkeaisi ja laskisi vedet rakenteisiin taitaisi se olla siinä.
Pikkuhiljaa tästäkin on kuitenkin tulossa kai yksi autiotalo muiden joukkoon joita sivukylät on jo täynnä.kaarne kirjoitti:
Olen saanut tottua tällaisiin väittämiin, joita hän ei itsekään osaa selittää ymmärrettävästi. En tiedä onko tämä peräisin jostain uskonnollisesta teoksesta vai mistä.
Nimi on Sana -teema on kulkenut mukana pari vuotta, mutta se ei muutu ymmärrettäväksi. Monet keskustelut aiheesta kuin aiheesta päätyvät tähän ja raukeavat sitten tyhjiin.
"Jumala antaa ihmiselle nimen." "Ihmisen todistus itsestään ei ole yhtä vahva kuin Jumalan todistus ihmisestä". Nämä ovat selitykset, jotka saan asialle, mutta ei se mulle avaa mitään.
No, saunominen jatkunee tänään tuolla pihasaunan puolella. Se on ite väkertämäni kevyt kaminakiukaalla varustettu puolikiinteä pressusauna. Melko hyvät löylyt, vaikka ei päältä uskoisi. Ruma kuin piru, mutta leppeä löyly.Kirjoitit:
"Jumala antaa ihmiselle nimen." "Ihmisen todistus itsestään ei ole yhtä vahva kuin Jumalan todistus ihmisestä". Nämä ovat selitykset, jotka saan asialle, mutta ei se mulle avaa mitään.
juu, ei. Käsittämättömiä lauseita. Joskus olen ajatellut, että ne saattavat olla ainakin osin sitä heillekin jotka niitä viljelevät, ehkä opittuja lauseita joiden sisältöä ei osata itsekään pukea rautalankamalliksi, sel-ko kie-lel-le.a-teisti kirjoitti:
"Se on ite väkertämäni kevyt kaminakiukaalla varustettu puolikiinteä pressusauna."
Meillä oli eräs vuosi Neste-rallissa vai olikohan ne vielä Suurajot tuolloin mukana telttasauna. Se sinne korpeen sitten pystytettiin kun oli kahteen suuntaan ajettava pätkä jonne piti viedä auto ja tavarat jo yöllä ja kosta pois pääsi vasta illalla sulkuajan päätyttyä. Kelpasi se sauna monille muillekin rallikansasta. Pääsymaksu vaadittiin, jotakin kuivia risuja piti poimia jos halusi saunoa.
Innokkain rallimies onkin aina nainen, puuhamiehen vaimo. Muita ei niin kiinnosta itse ralli, se on vain sellainen vuotuinen tapaaminen vanhan kaveriporukan kanssa.
Meidän pihasauna täällä maalla on niin hatara ja huonokuntoinen että siinä on tosityö lämmittäessä kun pakkanen alkaa mennä -20 tai yli. Siksipä olenkin pelännyt sen vielä palavan. Mutta kun lämpimäksi vaan saa ja tulta pitää koko ajan niin löylyt on makoisat.
Kaikki rapistuu, kohta romahtaa kai vanhan konevajan katto, talo vaatisi isoa remonttia, perustusten nostoa, eristämistä (Öljykattila huutaa hoosiannaa eikä riitä, kovilla pakkasilla kytkeytyy sähkölämmityskin. Suora. Hatara siis talokin), uusia ulkolautoja ja maalia. Harmittaa hiukan mutta mitään taloudellista järkeä ei ole tehdä oikeastaan mitään isoa, vähällä käytöllä, rakennusten arvo ei ole oikeastaan mitään ja vaatisi aika ison lainan kun ei sellaisia rahoja ole laittaa kaikki kuntoon.
Naapuri käy aina kovilla pakkasilla valvomassa että lämmöt riittää, joskus on sammunut esim. kattila. Ja jos kaikki vesikiertoiset jäätyisi, halkeaisi ja laskisi vedet rakenteisiin taitaisi se olla siinä.
Pikkuhiljaa tästäkin on kuitenkin tulossa kai yksi autiotalo muiden joukkoon joita sivukylät on jo täynnä.Halvemmalla päässee, jos laittaa uuden mökin tontin nurkalle? Siinä voisi sitten talvi-iltoina tuvan lasista katella vanhan tönön paluuta aineen ja energian kiertoon.
a-teisti kirjoitti:
Kirjoitit:
"Jumala antaa ihmiselle nimen." "Ihmisen todistus itsestään ei ole yhtä vahva kuin Jumalan todistus ihmisestä". Nämä ovat selitykset, jotka saan asialle, mutta ei se mulle avaa mitään.
juu, ei. Käsittämättömiä lauseita. Joskus olen ajatellut, että ne saattavat olla ainakin osin sitä heillekin jotka niitä viljelevät, ehkä opittuja lauseita joiden sisältöä ei osata itsekään pukea rautalankamalliksi, sel-ko kie-lel-le.Mulla on sama epäilys asiasta.
Lohdullista on se, että asiat sujuvat aina mallikkaasti, kun älyämme lakata puhumasta ja ryhdymme toimimaan :-)epikuros kirjoitti:
Joopa joo. Lainataanpa nyt hieman Wiggensteinia ja kevennyksenä M.A. Nummista. Siis mikä on mahtavaa - se on sana.
Wittgenstein (1889-1951)
Kaikki mitä voidaan ajatella, voidaan ajatella selkeästi. Kaikki mitä voidaan sanoa, voidaan sanoa selkeästi. (Ludwig Wittgenstein)
Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava. (Ludwig Wittgenstein)
Sanan merkitys on sen käyttö kielessä. (Ludwig Wittgenstein)
https://www.youtube.com/watch?v=CGksgZKecKEJotenkin tuntuu, että on olemassa toisenkinlaisia tapoja käyttää kieltä. :-)
a-teisti kirjoitti:
"Se on ite väkertämäni kevyt kaminakiukaalla varustettu puolikiinteä pressusauna."
Meillä oli eräs vuosi Neste-rallissa vai olikohan ne vielä Suurajot tuolloin mukana telttasauna. Se sinne korpeen sitten pystytettiin kun oli kahteen suuntaan ajettava pätkä jonne piti viedä auto ja tavarat jo yöllä ja kosta pois pääsi vasta illalla sulkuajan päätyttyä. Kelpasi se sauna monille muillekin rallikansasta. Pääsymaksu vaadittiin, jotakin kuivia risuja piti poimia jos halusi saunoa.
Innokkain rallimies onkin aina nainen, puuhamiehen vaimo. Muita ei niin kiinnosta itse ralli, se on vain sellainen vuotuinen tapaaminen vanhan kaveriporukan kanssa.
Meidän pihasauna täällä maalla on niin hatara ja huonokuntoinen että siinä on tosityö lämmittäessä kun pakkanen alkaa mennä -20 tai yli. Siksipä olenkin pelännyt sen vielä palavan. Mutta kun lämpimäksi vaan saa ja tulta pitää koko ajan niin löylyt on makoisat.
Kaikki rapistuu, kohta romahtaa kai vanhan konevajan katto, talo vaatisi isoa remonttia, perustusten nostoa, eristämistä (Öljykattila huutaa hoosiannaa eikä riitä, kovilla pakkasilla kytkeytyy sähkölämmityskin. Suora. Hatara siis talokin), uusia ulkolautoja ja maalia. Harmittaa hiukan mutta mitään taloudellista järkeä ei ole tehdä oikeastaan mitään isoa, vähällä käytöllä, rakennusten arvo ei ole oikeastaan mitään ja vaatisi aika ison lainan kun ei sellaisia rahoja ole laittaa kaikki kuntoon.
Naapuri käy aina kovilla pakkasilla valvomassa että lämmöt riittää, joskus on sammunut esim. kattila. Ja jos kaikki vesikiertoiset jäätyisi, halkeaisi ja laskisi vedet rakenteisiin taitaisi se olla siinä.
Pikkuhiljaa tästäkin on kuitenkin tulossa kai yksi autiotalo muiden joukkoon joita sivukylät on jo täynnä.Tunnesidehän tähän paikkaan on vahva ja harmittaahan katsella kun kaikki on vuosi vuodelta yhä enemmän kenollaan ja hitaasti mutta varmasti ränsistyy.
kaarne kirjoitti:
Halvemmalla päässee, jos laittaa uuden mökin tontin nurkalle? Siinä voisi sitten talvi-iltoina tuvan lasista katella vanhan tönön paluuta aineen ja energian kiertoon.
Kyllä pääsisi. Tämä on aivan liian suurikin, ylläpitokustannukset jo senkin ja talon hataruudenvuoksi on melkoiset. Öljyä voi mennä 3000 litraa talvessa ja sähkö päälle. Riittäisi joku 50 neliön mökki. Mutta ei se mökki kuitenkaan tämä talo olisi :(
a-teisti kirjoitti:
Tunnesidehän tähän paikkaan on vahva ja harmittaahan katsella kun kaikki on vuosi vuodelta yhä enemmän kenollaan ja hitaasti mutta varmasti ränsistyy.
No, ränsistyyhän tässä mekin :D Voisihan sitä ajatella vertauskuvana siitä. Tasa tahtia käyden.
- kristitty *
kaarne kirjoitti:
Mulla on sama epäilys asiasta.
Lohdullista on se, että asiat sujuvat aina mallikkaasti, kun älyämme lakata puhumasta ja ryhdymme toimimaan :-)Kummallista. Minulle nuo lauseet sanoivat heti jotakin, niin että olisin voinut lausua niiden perään aamenen, mutta en minäkään osaa vääntää niitä selviksi ajatuksiksi. Yritin tässä vähän väännellä niitä mielessäni sanoilla ilmaistaviksi ajatuksiksi, mutta aina meni vikaan, ohi ytimen niin sanotusti. Ehkä ne ovat niitä asioita, joita ei tavoita sanoilla kuin hieman sinne päin. En viitsi edes yrittää selittää niitä mitenkään, kun tuloksena olisi vain toisia yhtä käsittämättömiä lauseita. Tietenkään en tiedä, mitä ne sanovat pojallesi, ehkä jotakin ihan muuta kuin minulle.
Muuten, kun Sana kirjoitetaan isolla kirjaimella, sillä tarkoitetaan Jeesusta. "Alussa oli Sana..." Kun puhutaan Jumalan sanasta (pienellä kirj.), sillä tarkoitetaan Raamatun tekstejä. En tiedä, mitä poikasi tarkoittanee. - ei suomea
kristitty * kirjoitti:
Kummallista. Minulle nuo lauseet sanoivat heti jotakin, niin että olisin voinut lausua niiden perään aamenen, mutta en minäkään osaa vääntää niitä selviksi ajatuksiksi. Yritin tässä vähän väännellä niitä mielessäni sanoilla ilmaistaviksi ajatuksiksi, mutta aina meni vikaan, ohi ytimen niin sanotusti. Ehkä ne ovat niitä asioita, joita ei tavoita sanoilla kuin hieman sinne päin. En viitsi edes yrittää selittää niitä mitenkään, kun tuloksena olisi vain toisia yhtä käsittämättömiä lauseita. Tietenkään en tiedä, mitä ne sanovat pojallesi, ehkä jotakin ihan muuta kuin minulle.
Muuten, kun Sana kirjoitetaan isolla kirjaimella, sillä tarkoitetaan Jeesusta. "Alussa oli Sana..." Kun puhutaan Jumalan sanasta (pienellä kirj.), sillä tarkoitetaan Raamatun tekstejä. En tiedä, mitä poikasi tarkoittanee.Kaanaan kieli on kummallista.
- Kummallista?
kristitty * kirjoitti:
Kummallista. Minulle nuo lauseet sanoivat heti jotakin, niin että olisin voinut lausua niiden perään aamenen, mutta en minäkään osaa vääntää niitä selviksi ajatuksiksi. Yritin tässä vähän väännellä niitä mielessäni sanoilla ilmaistaviksi ajatuksiksi, mutta aina meni vikaan, ohi ytimen niin sanotusti. Ehkä ne ovat niitä asioita, joita ei tavoita sanoilla kuin hieman sinne päin. En viitsi edes yrittää selittää niitä mitenkään, kun tuloksena olisi vain toisia yhtä käsittämättömiä lauseita. Tietenkään en tiedä, mitä ne sanovat pojallesi, ehkä jotakin ihan muuta kuin minulle.
Muuten, kun Sana kirjoitetaan isolla kirjaimella, sillä tarkoitetaan Jeesusta. "Alussa oli Sana..." Kun puhutaan Jumalan sanasta (pienellä kirj.), sillä tarkoitetaan Raamatun tekstejä. En tiedä, mitä poikasi tarkoittanee.Kummallistako kun sitten sanot ettet itsekään osaa niitä pukea sanoiksi? Vahvistit vaan sen mitä tuossa edellä uumoiltiinkin.
- off töpikki
a-teisti kirjoitti:
Tunnesidehän tähän paikkaan on vahva ja harmittaahan katsella kun kaikki on vuosi vuodelta yhä enemmän kenollaan ja hitaasti mutta varmasti ränsistyy.
Mitä tällainen jaarittelu kuuluu ateismi-palstalle?
off töpikki kirjoitti:
Mitä tällainen jaarittelu kuuluu ateismi-palstalle?
Pillitetään sitten lisää, täällä vaan aina herkistyy. Editoin pahimmat vollotukset.
Niin, ”tilan” historiakin on "kunniakas", ensimmäiset maininnat löytyvät 1600-luvulta, kylän kantatila jonka nimeä koko kylä kantaa, siitä on lohkottu sitten aikoinaan muut.
Nyt vaipuu rappioonsa vaikka joskus, ei edes niin kauan sitten olikin kylän edelläkävijä: tänne tuli ensimmäiset sähköt, omalla aggregaatilla. Mutta sitä lääniäkään ei oikein enää ole, eikä pientilalla ole mainittavasti koskaan ollutkaan, sellaiseksihan kaikkien jakojen ja myymisten jälkeen muuttui ajan havinassa.
Viimeksi on hakattu perämetsää kun meni uuteen kattoon, sitä ennen sauna- ja pesutilasiipeen.
Nyt ei ole oikein jäljelläkään sitä niittämistä, enimmäkseen hoitamatonta risukkoa, jossakin voi petäjää vielä kasvaa mutta ei mainittavasti.
Mutta niin vain on, että risukossakin kävellessä mieleen tulee aina he jotka ovat ennen, aikaa sitten samaa polkua tallanneet, sekin sepän taidot omaava isovanhempi joka 1800-luvun alussa on pajan rakentanut. Pajan josta ei ole jäljellä kuin täysin maatunut hirsikehikko ja ahjon rauniot. Se on siellä kaukana, kauas talosta pellon laitaan rakennettu.
Syykin on selvä, pajat tahtoivat palaa (ja saunat, siksi sekin on kaukana). Minä taas aina palaan niille raunioille. Miettimään. Siinä on kuitenkin auroja taottu jolla on pellot kynnetty ja varmasti monet pitäjän muutkin aurat taottu.
Puutiinuja ja pari vanhaa rekeäkin on vielä tallessa, reki pitäisi laittaa pelikuntoon, en tiedä sitten osaisiko naapurin harrasteratsuhevonen rekeä vetää... En ole kysynyt.
Historia katkeaa nyt, ei ole lapsia, tähän sukupolveen se katkeaa. Sekin harmittaa kun tunteikkaaksi tässä nyt ryhtyy.- tippawaara
kaarne kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että on olemassa toisenkinlaisia tapoja käyttää kieltä. :-)
Sillä voi nuolla pers..ikoit
kristitty * kirjoitti:
Kummallista. Minulle nuo lauseet sanoivat heti jotakin, niin että olisin voinut lausua niiden perään aamenen, mutta en minäkään osaa vääntää niitä selviksi ajatuksiksi. Yritin tässä vähän väännellä niitä mielessäni sanoilla ilmaistaviksi ajatuksiksi, mutta aina meni vikaan, ohi ytimen niin sanotusti. Ehkä ne ovat niitä asioita, joita ei tavoita sanoilla kuin hieman sinne päin. En viitsi edes yrittää selittää niitä mitenkään, kun tuloksena olisi vain toisia yhtä käsittämättömiä lauseita. Tietenkään en tiedä, mitä ne sanovat pojallesi, ehkä jotakin ihan muuta kuin minulle.
Muuten, kun Sana kirjoitetaan isolla kirjaimella, sillä tarkoitetaan Jeesusta. "Alussa oli Sana..." Kun puhutaan Jumalan sanasta (pienellä kirj.), sillä tarkoitetaan Raamatun tekstejä. En tiedä, mitä poikasi tarkoittanee.Ok. Mulle tuommoset finessit on vieraita, meinaan sitä mi9tä Sana tai sana tarkalleen merkitsee.
Mutta kerro nyt kuitenkin, mitä sulle merkitsee "nimi on sana". Kiinnostaa kuitenkin, jos joku saisi tuohon asiaan tuotua ymmärrettävän lähestymiskulman, kun poikani ei sitä itse kykene avaamaan.- köyrijumala
murhajumala kirjoitti:
Aika homoa
todella homoa
- Aada@
kaarne kirjoitti:
Ok. Mulle tuommoset finessit on vieraita, meinaan sitä mi9tä Sana tai sana tarkalleen merkitsee.
Mutta kerro nyt kuitenkin, mitä sulle merkitsee "nimi on sana". Kiinnostaa kuitenkin, jos joku saisi tuohon asiaan tuotua ymmärrettävän lähestymiskulman, kun poikani ei sitä itse kykene avaamaan.kaarne
Itse olen ajatellut että Sana tarkoittaa Jumalaa. Raamatussa jossain kohti on teksti; Alussa oli sana ...Kaikki on saanut alkunsa sanan kautta...
Ehkä poikasi tarkoittaa jotain sen suuntaista että ;se mitä Jumala sanoo ihmisestä on merkittävää, ei se mitä ihminen sanoo Jumalasta.
Ev.lut kuvioissa on erittäin hyviäkin porukoita ja ainakin omalla kohdallani näin jälkikäteen ajateltuna olin onnekas kun löysin niin hyvän kaveriporukan heistä. Nyttemmin käsitykseni ovat uskosta muuttuneet, mutta hyvät ystävät ovat jääneet. Aada@ kirjoitti:
kaarne
Itse olen ajatellut että Sana tarkoittaa Jumalaa. Raamatussa jossain kohti on teksti; Alussa oli sana ...Kaikki on saanut alkunsa sanan kautta...
Ehkä poikasi tarkoittaa jotain sen suuntaista että ;se mitä Jumala sanoo ihmisestä on merkittävää, ei se mitä ihminen sanoo Jumalasta.
Ev.lut kuvioissa on erittäin hyviäkin porukoita ja ainakin omalla kohdallani näin jälkikäteen ajateltuna olin onnekas kun löysin niin hyvän kaveriporukan heistä. Nyttemmin käsitykseni ovat uskosta muuttuneet, mutta hyvät ystävät ovat jääneet.Hän tarkoittaa ihan konkreettisesti sitä nimeä, joka ihmiselle annetaan vauvana. Kristityillä ristimänimeä: se nimi on sana. Pienellä s:llä?
Ja tarkoitti hän mitä hyvänsä, niin tuon selitys ei aukea, koksa se on yllämainitsemani "Jumala antaa ihmiselle nimen." "Ihmisen todistus itsestään ei ole yhtä vahva kuin Jumalan todistus ihmisestä", yhdistettynä nimenomaan ihmisen ristimänimeen.a-teisti kirjoitti:
Pillitetään sitten lisää, täällä vaan aina herkistyy. Editoin pahimmat vollotukset.
Niin, ”tilan” historiakin on "kunniakas", ensimmäiset maininnat löytyvät 1600-luvulta, kylän kantatila jonka nimeä koko kylä kantaa, siitä on lohkottu sitten aikoinaan muut.
Nyt vaipuu rappioonsa vaikka joskus, ei edes niin kauan sitten olikin kylän edelläkävijä: tänne tuli ensimmäiset sähköt, omalla aggregaatilla. Mutta sitä lääniäkään ei oikein enää ole, eikä pientilalla ole mainittavasti koskaan ollutkaan, sellaiseksihan kaikkien jakojen ja myymisten jälkeen muuttui ajan havinassa.
Viimeksi on hakattu perämetsää kun meni uuteen kattoon, sitä ennen sauna- ja pesutilasiipeen.
Nyt ei ole oikein jäljelläkään sitä niittämistä, enimmäkseen hoitamatonta risukkoa, jossakin voi petäjää vielä kasvaa mutta ei mainittavasti.
Mutta niin vain on, että risukossakin kävellessä mieleen tulee aina he jotka ovat ennen, aikaa sitten samaa polkua tallanneet, sekin sepän taidot omaava isovanhempi joka 1800-luvun alussa on pajan rakentanut. Pajan josta ei ole jäljellä kuin täysin maatunut hirsikehikko ja ahjon rauniot. Se on siellä kaukana, kauas talosta pellon laitaan rakennettu.
Syykin on selvä, pajat tahtoivat palaa (ja saunat, siksi sekin on kaukana). Minä taas aina palaan niille raunioille. Miettimään. Siinä on kuitenkin auroja taottu jolla on pellot kynnetty ja varmasti monet pitäjän muutkin aurat taottu.
Puutiinuja ja pari vanhaa rekeäkin on vielä tallessa, reki pitäisi laittaa pelikuntoon, en tiedä sitten osaisiko naapurin harrasteratsuhevonen rekeä vetää... En ole kysynyt.
Historia katkeaa nyt, ei ole lapsia, tähän sukupolveen se katkeaa. Sekin harmittaa kun tunteikkaaksi tässä nyt ryhtyy.Noin pitkää historiallista sidosta mulla ei ole mihinkään paikkaan. En ehkä ymmärrä kaikkia tunteita, jotka siihen liittyvät.
Joitakin asioita maailmassa olen luullut ainakin oman ikäni kestäviksi ja sitoutunut niihin: kaikki ne ovat kadonneet tavalla tai toisella. Siitä olen päätynyt vakaumukseen muutoksen ikuisuudesta: kaikki päätyy takaisin unohdukseen. Sillä tavalla meistä kaikista ja kaikesta tulee osa maailman loistavaa menneisyyttä :-)- Aada@
kaarne kirjoitti:
Hän tarkoittaa ihan konkreettisesti sitä nimeä, joka ihmiselle annetaan vauvana. Kristityillä ristimänimeä: se nimi on sana. Pienellä s:llä?
Ja tarkoitti hän mitä hyvänsä, niin tuon selitys ei aukea, koksa se on yllämainitsemani "Jumala antaa ihmiselle nimen." "Ihmisen todistus itsestään ei ole yhtä vahva kuin Jumalan todistus ihmisestä", yhdistettynä nimenomaan ihmisen ristimänimeen.kaarne
Vähän vaikeaselkoiselta tuo selitys kieltämättä vaikuttaa.
Hyvä että poikasi keskustelee ajatuksistaan.
Huolestuttaako tuo asia sinua tai muita?
Jos asia sinua mietityttää, niin voisiko tuota asiaa valottaa keskustelu esim. sen seurakunnan papin kanssa, jossa poikasi käy niin että poikasikin olisi mukana?
Minulla on kyllä hyviä kokemuksia ev.lut papeista ja heillä on ollut kokonaisvaltainen ja tutkimustietoon pohjautuva näkemys ihmisestä. - edesa
a-teisti kirjoitti:
"Poikani ovat nyt luonani kylässä ja olemme jumittuneet uskovan poikani kanssa ylipääsemättömään asiaan: Nimi on Sana."
Enpä ole tuollaista pohtinut ja nyt kun pohdin niin huomaan etten osaa minäkään muodostaa mitään käsitystä siitä mitä tuo käsite "Sana" sisällään pitää.
Ehkä joku osaa sen rautalangasta vääntää?"Enpä ole tuollaista pohtinut ja nyt kun pohdin niin huomaan etten osaa minäkään muodostaa mitään käsitystä siitä mitä tuo käsite "Sana" sisällään pitää.
Ehkä joku osaa sen rautalangasta vääntää?"
Johannes 1
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
1. "Logos (λόγος) on kreikan kielen sana, jolla on monia merkityksiä. Se voi tarkoittaa puhetta, sanaa, merkitystä, ajattelua, järkeä, periaatetta, sääntöä, suhdetta tai oppia."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Logos
2. (Samasta lähteestä:)
"Logos-käsite on erityisen merkittävä kristillisessä teologiassa, jossa se tarkoittaa Jeesusta Jumalan kosmoksen luomisessa ja järjestämisessä sekä pelastushistoriassa aktiivisena persoonana. Tämä merkitys ilmenee selvästi Johanneksen evankeliumissa, jossa Kristus yhdistetään Jumalan Sanaan (Logokseen)"
3. Haulla "viisa*"
"Löytyi 341 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä" :
Mainitut jakeet näet seuraavilta sivuilta:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=0&search=viisa*&rnd=1419880994476
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=100&search=viisa*&rnd=1419881170695
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=200&search=viisa*&rnd=1419881237371
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=300&search=viisa*&rnd=1419881258839
4. "Viisaus tarkoittaa yleensä kykyä tehdä sellaisia päätöksiä ja tekoja, jotka pitkällä aikavälillä tuottavat "yleisesti hyvän" lopputuloksen. Viisaus on laajasti käyttökelpoista tietoa.
Viisaus voidaan nähdä tietoteoreettisesti myös eräänä tiedon melko korkeana, omana tasonaan. Alempia tiedon tasoja olisivat tällöin:
- data, eli tiedon perusyksikkö, ero ja eroista muodostuva
- informaatio ja informaatioista muodostuva
- tietämys (informaation merkitys ja tulkinta systeemissä) ja tietämyksistä muodostuva
- ymmärrys ja ymmärryksistä muodostuva
- viisaus."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Viisaus
Näistä kolme ensimmäistä voidaan tarjota toiselle eri muodoissaan, mutta listan kaksi viimeistä jää vastaanottajan omalle vastuulle. Aada@ kirjoitti:
kaarne
Vähän vaikeaselkoiselta tuo selitys kieltämättä vaikuttaa.
Hyvä että poikasi keskustelee ajatuksistaan.
Huolestuttaako tuo asia sinua tai muita?
Jos asia sinua mietityttää, niin voisiko tuota asiaa valottaa keskustelu esim. sen seurakunnan papin kanssa, jossa poikasi käy niin että poikasikin olisi mukana?
Minulla on kyllä hyviä kokemuksia ev.lut papeista ja heillä on ollut kokonaisvaltainen ja tutkimustietoon pohjautuva näkemys ihmisestä.Aada ja kaarne.
Sivusta huutelen ja vähän kärjistän.
Aadan ajatus mennä juttelemaan papin kanssa ja yrittää sitä kautta löytää silta ajattelutapojen välille, on hyvä. Se kuitenkin toimii vain jos jälkikasvu liikkuu uskonnollisissa piireissä, joissa teologista koulutusta arvostetaan edes jollakin tasolla. Tiedät varmasti Aada, että eräiden suuntien mielestä kirkko on Baabelin portto ja helevetin peräseinä on muurattu pappien pääkalloista.
Itse ymmärsin joskus useidenkin suuntien kaanaankielen "murteita", mutta henkilön erisnimen kytkeminen "sanaan" on minulle vierasta.
"Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun", voisi olla ajattelun taustalla. Kun siihen lisää sen, että Jumala näkee ihmisen (ilmeisesti kypsänä persoonana?) jo äitinsä kohdussa, niin tältä pohjalta voisi tuo nimijuttu lähteä aukeamaan. Kaanaankielessähän sanoilla on usein sisäisiä mystisiä merkityksiä, jotka arkikielessä samasta sanasta puuttuvat kokonaan.edesa kirjoitti:
"Enpä ole tuollaista pohtinut ja nyt kun pohdin niin huomaan etten osaa minäkään muodostaa mitään käsitystä siitä mitä tuo käsite "Sana" sisällään pitää.
Ehkä joku osaa sen rautalangasta vääntää?"
Johannes 1
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
1. "Logos (λόγος) on kreikan kielen sana, jolla on monia merkityksiä. Se voi tarkoittaa puhetta, sanaa, merkitystä, ajattelua, järkeä, periaatetta, sääntöä, suhdetta tai oppia."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Logos
2. (Samasta lähteestä:)
"Logos-käsite on erityisen merkittävä kristillisessä teologiassa, jossa se tarkoittaa Jeesusta Jumalan kosmoksen luomisessa ja järjestämisessä sekä pelastushistoriassa aktiivisena persoonana. Tämä merkitys ilmenee selvästi Johanneksen evankeliumissa, jossa Kristus yhdistetään Jumalan Sanaan (Logokseen)"
3. Haulla "viisa*"
"Löytyi 341 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä" :
Mainitut jakeet näet seuraavilta sivuilta:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=0&search=viisa*&rnd=1419880994476
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=100&search=viisa*&rnd=1419881170695
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=200&search=viisa*&rnd=1419881237371
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=300&search=viisa*&rnd=1419881258839
4. "Viisaus tarkoittaa yleensä kykyä tehdä sellaisia päätöksiä ja tekoja, jotka pitkällä aikavälillä tuottavat "yleisesti hyvän" lopputuloksen. Viisaus on laajasti käyttökelpoista tietoa.
Viisaus voidaan nähdä tietoteoreettisesti myös eräänä tiedon melko korkeana, omana tasonaan. Alempia tiedon tasoja olisivat tällöin:
- data, eli tiedon perusyksikkö, ero ja eroista muodostuva
- informaatio ja informaatioista muodostuva
- tietämys (informaation merkitys ja tulkinta systeemissä) ja tietämyksistä muodostuva
- ymmärrys ja ymmärryksistä muodostuva
- viisaus."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Viisaus
Näistä kolme ensimmäistä voidaan tarjota toiselle eri muodoissaan, mutta listan kaksi viimeistä jää vastaanottajan omalle vastuulle.Hyvä yhteenveto.
Tuokaan ei selitä kuitenkaan sitä, mitä joku kristitty suunta tarkoittaa sillä, että hekilön nimi on "sana". Viittaa varmasti uskonnolliseen "syvälliseen" merkitykseen, mutta tietävätkö termin käyttäjät itsekään, mihin?- edesa
agnoskepo kirjoitti:
Hyvä yhteenveto.
Tuokaan ei selitä kuitenkaan sitä, mitä joku kristitty suunta tarkoittaa sillä, että hekilön nimi on "sana". Viittaa varmasti uskonnolliseen "syvälliseen" merkitykseen, mutta tietävätkö termin käyttäjät itsekään, mihin?"Viittaa" - "mihin?"
Olihan se tässä:
"Tämä merkitys ilmenee selvästi Johanneksen evankeliumissa, jossa Kristus yhdistetään Jumalan Sanaan (Logokseen)" agnoskepo kirjoitti:
Aada ja kaarne.
Sivusta huutelen ja vähän kärjistän.
Aadan ajatus mennä juttelemaan papin kanssa ja yrittää sitä kautta löytää silta ajattelutapojen välille, on hyvä. Se kuitenkin toimii vain jos jälkikasvu liikkuu uskonnollisissa piireissä, joissa teologista koulutusta arvostetaan edes jollakin tasolla. Tiedät varmasti Aada, että eräiden suuntien mielestä kirkko on Baabelin portto ja helevetin peräseinä on muurattu pappien pääkalloista.
Itse ymmärsin joskus useidenkin suuntien kaanaankielen "murteita", mutta henkilön erisnimen kytkeminen "sanaan" on minulle vierasta.
"Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun", voisi olla ajattelun taustalla. Kun siihen lisää sen, että Jumala näkee ihmisen (ilmeisesti kypsänä persoonana?) jo äitinsä kohdussa, niin tältä pohjalta voisi tuo nimijuttu lähteä aukeamaan. Kaanaankielessähän sanoilla on usein sisäisiä mystisiä merkityksiä, jotka arkikielessä samasta sanasta puuttuvat kokonaan.Ei mua erityisesti tämä asia huoleta: kummempiakin olen tämän nuoren miehen suusta kuullut. Sattui nyt vaan tulemaan puheeksi juuri tässä joulun aikaan ja sopi tähän ketjuun kuvaamaan yhden ateistin jouluun liittyviä asioita :-)
Onneksi hän on hakeutunut yhteen sellaisen seurakunnan kanssa, jossa on ymmärrykseni mukaan suht tervehenkinen meno.- miten on?
edesa kirjoitti:
"Viittaa" - "mihin?"
Olihan se tässä:
"Tämä merkitys ilmenee selvästi Johanneksen evankeliumissa, jossa Kristus yhdistetään Jumalan Sanaan (Logokseen)"Henkilön nimeä ei kai kuitenkaan voi pitää Jumalan Sanana, vai voiko?
edesa kirjoitti:
"Enpä ole tuollaista pohtinut ja nyt kun pohdin niin huomaan etten osaa minäkään muodostaa mitään käsitystä siitä mitä tuo käsite "Sana" sisällään pitää.
Ehkä joku osaa sen rautalangasta vääntää?"
Johannes 1
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
1. "Logos (λόγος) on kreikan kielen sana, jolla on monia merkityksiä. Se voi tarkoittaa puhetta, sanaa, merkitystä, ajattelua, järkeä, periaatetta, sääntöä, suhdetta tai oppia."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Logos
2. (Samasta lähteestä:)
"Logos-käsite on erityisen merkittävä kristillisessä teologiassa, jossa se tarkoittaa Jeesusta Jumalan kosmoksen luomisessa ja järjestämisessä sekä pelastushistoriassa aktiivisena persoonana. Tämä merkitys ilmenee selvästi Johanneksen evankeliumissa, jossa Kristus yhdistetään Jumalan Sanaan (Logokseen)"
3. Haulla "viisa*"
"Löytyi 341 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä" :
Mainitut jakeet näet seuraavilta sivuilta:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=0&search=viisa*&rnd=1419880994476
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=100&search=viisa*&rnd=1419881170695
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=200&search=viisa*&rnd=1419881237371
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?submit1=1&skip=300&search=viisa*&rnd=1419881258839
4. "Viisaus tarkoittaa yleensä kykyä tehdä sellaisia päätöksiä ja tekoja, jotka pitkällä aikavälillä tuottavat "yleisesti hyvän" lopputuloksen. Viisaus on laajasti käyttökelpoista tietoa.
Viisaus voidaan nähdä tietoteoreettisesti myös eräänä tiedon melko korkeana, omana tasonaan. Alempia tiedon tasoja olisivat tällöin:
- data, eli tiedon perusyksikkö, ero ja eroista muodostuva
- informaatio ja informaatioista muodostuva
- tietämys (informaation merkitys ja tulkinta systeemissä) ja tietämyksistä muodostuva
- ymmärrys ja ymmärryksistä muodostuva
- viisaus."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Viisaus
Näistä kolme ensimmäistä voidaan tarjota toiselle eri muodoissaan, mutta listan kaksi viimeistä jää vastaanottajan omalle vastuulle.Tiedän kyllä, että "Sana" viittaa Jumalaan, nimenomaan isolla kirjoitettuna. Mutta nimi on Sana? Ja nimenomaan siis ihmisen nimi, Pekka on Sana? WTF? Tai Jumala antaa ihmiselle nimen?
kaarne kirjoitti:
Ei mua erityisesti tämä asia huoleta: kummempiakin olen tämän nuoren miehen suusta kuullut. Sattui nyt vaan tulemaan puheeksi juuri tässä joulun aikaan ja sopi tähän ketjuun kuvaamaan yhden ateistin jouluun liittyviä asioita :-)
Onneksi hän on hakeutunut yhteen sellaisen seurakunnan kanssa, jossa on ymmärrykseni mukaan suht tervehenkinen meno.Hei, en malta minäkää olla puuttumatta tähän kesksuteluun. Tiedän, että meidän muiden arvailut eivät saa asiaa selväksi kaarne ja sinun poikasi välille. Kuulostaa niin hyvältä tuo, millaiset välit teillä huolimatta erilaisista ajattelutavoista on. Hyvin kunnioitettavaa. Ulkopuolisena nuo poikasi sanat kyllä kuulostavat äkkiseltään erikoisilta näin luterilaisen papin korvissa.
Kuten Aada@ tuossa sanoi Sanan viittaavan Jumalaan, niin siihen minäkin Sanan kirjoitettuna isolla yhdistäisin. Johanneksen evankeliumin alussa Sana nimenomaan tarkoittaa Jumalaa, joka tuli sitten ihmisesksi eli Jeesuksen hahmossa tänne meidän ihmisten keskelle eli Johanneksen evankeliumin alku kertoo "jouluevankeliumin" Johanneksen mukaan.
Merja-pappi- kristitty *
kaarne kirjoitti:
Ok. Mulle tuommoset finessit on vieraita, meinaan sitä mi9tä Sana tai sana tarkalleen merkitsee.
Mutta kerro nyt kuitenkin, mitä sulle merkitsee "nimi on sana". Kiinnostaa kuitenkin, jos joku saisi tuohon asiaan tuotua ymmärrettävän lähestymiskulman, kun poikani ei sitä itse kykene avaamaan."Mutta kerro nyt kuitenkin, mitä sulle merkitsee "nimi on sana". Kiinnostaa kuitenkin, jos joku saisi tuohon asiaan tuotua ymmärrettävän lähestymiskulman, kun poikani ei sitä itse kykene avaamaan."
En ajatellut oikeastaan tuota lausetta ollenkaan, koska kaksi muuta lausetta tuntuivat selittävän sen edes jotenkuten, ja ajattelin vain niitä. Tuota lausetta en muista kuulleeni koskaan aiemmin, ja luulin poikasi tarkoittavan sillä jotakin abstraktia ja "mystistä", mutta hän siis tarkoittaakin ainakin "nimellä" ihan konkreettisesti etunimeä. Mahdotonta arvata, mitä lause pitää hänelle sisällään.
Ne kaksi lausetta ymmärsin jotenkin seuraavalla tavalla.
Jos otetaan vähän avuksi maallista ajattelua ja sanoja, niin voidaan sanoa, että ihminen syntyy persoonaksi tullessaan "nähdyksi". Ihminen "syntyy ihmiseksi" toisten ihmisten ansiosta, siitä, että nämä näkevät ja tunnistavat hänet ja ovat vuorovaikutuksessa hänen kanssaan.
Jos hypätään hengelliselle (kristilliselle) puolelle, ihminen ei kykene itse näkemään itseään sellaisena kuin todella on, koska hänen langenneet savisilmänsä näkevät väärin. Samasta syystä myöskään toiset ihmiset eivät pysty näkemään häntä todella. Vain Jumala näkee ja katsoo ihmistä rakastavin silmin. Jumala näkee ja sanoo, että sinä olet "se" (vaikkapa Ville), minun luomani ja lunastamani. "Nähdyksi tulemisensa" ansiosta ihminen pääsee syntymään hengellisesti elämään Jumalan yhteydessä.
Tuontapaista niistä lauseista tuli mieleeni jotenkin vaistomaisesti, mutta en nyt keksi, onko se mitenkään raamatullista. Myöskään en voi tietää, mitä nuo lauseet tarkoittavat pojallesi. kristitty * kirjoitti:
"Mutta kerro nyt kuitenkin, mitä sulle merkitsee "nimi on sana". Kiinnostaa kuitenkin, jos joku saisi tuohon asiaan tuotua ymmärrettävän lähestymiskulman, kun poikani ei sitä itse kykene avaamaan."
En ajatellut oikeastaan tuota lausetta ollenkaan, koska kaksi muuta lausetta tuntuivat selittävän sen edes jotenkuten, ja ajattelin vain niitä. Tuota lausetta en muista kuulleeni koskaan aiemmin, ja luulin poikasi tarkoittavan sillä jotakin abstraktia ja "mystistä", mutta hän siis tarkoittaakin ainakin "nimellä" ihan konkreettisesti etunimeä. Mahdotonta arvata, mitä lause pitää hänelle sisällään.
Ne kaksi lausetta ymmärsin jotenkin seuraavalla tavalla.
Jos otetaan vähän avuksi maallista ajattelua ja sanoja, niin voidaan sanoa, että ihminen syntyy persoonaksi tullessaan "nähdyksi". Ihminen "syntyy ihmiseksi" toisten ihmisten ansiosta, siitä, että nämä näkevät ja tunnistavat hänet ja ovat vuorovaikutuksessa hänen kanssaan.
Jos hypätään hengelliselle (kristilliselle) puolelle, ihminen ei kykene itse näkemään itseään sellaisena kuin todella on, koska hänen langenneet savisilmänsä näkevät väärin. Samasta syystä myöskään toiset ihmiset eivät pysty näkemään häntä todella. Vain Jumala näkee ja katsoo ihmistä rakastavin silmin. Jumala näkee ja sanoo, että sinä olet "se" (vaikkapa Ville), minun luomani ja lunastamani. "Nähdyksi tulemisensa" ansiosta ihminen pääsee syntymään hengellisesti elämään Jumalan yhteydessä.
Tuontapaista niistä lauseista tuli mieleeni jotenkin vaistomaisesti, mutta en nyt keksi, onko se mitenkään raamatullista. Myöskään en voi tietää, mitä nuo lauseet tarkoittavat pojallesi.Tuo kulkenee suunnilleen samoja jälkiä, joita olen itsekin yrittänyt seurata. Reaktioista päätellen se ei osu ihan nappiin :-)
Kiitos silti avaamisesta, sinulle ja muillekin. Mulla on tässä pitkä talvi ja kevät, noh, loppuelämä aikaa selvitellä nuoren miehen aivoituksia :-)kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei, en malta minäkää olla puuttumatta tähän kesksuteluun. Tiedän, että meidän muiden arvailut eivät saa asiaa selväksi kaarne ja sinun poikasi välille. Kuulostaa niin hyvältä tuo, millaiset välit teillä huolimatta erilaisista ajattelutavoista on. Hyvin kunnioitettavaa. Ulkopuolisena nuo poikasi sanat kyllä kuulostavat äkkiseltään erikoisilta näin luterilaisen papin korvissa.
Kuten Aada@ tuossa sanoi Sanan viittaavan Jumalaan, niin siihen minäkin Sanan kirjoitettuna isolla yhdistäisin. Johanneksen evankeliumin alussa Sana nimenomaan tarkoittaa Jumalaa, joka tuli sitten ihmisesksi eli Jeesuksen hahmossa tänne meidän ihmisten keskelle eli Johanneksen evankeliumin alku kertoo "jouluevankeliumin" Johanneksen mukaan.
Merja-pappiNo, minä en osaa pitää sitä erikoisena, että isän ja lapsien kesken vallitsee keskinäinen rakkaus, vaikka jokaisella on oma polkunsa kuljettavana. Samaa polkua ei voi kuitenkaan kulkea, kuten samaan jokeen ei voi astua kahta kertaa.
Minusta täytyy vaan yrittää kunnioittaa jokaisen yritystä omalla polullaan. Ei mun tarvitse ymmärtää toisten valintoja, mutta ehkä mulla on velvollisuus yrittää kunnioittaa niitä.- Aada@
agnoskepo kirjoitti:
Aada ja kaarne.
Sivusta huutelen ja vähän kärjistän.
Aadan ajatus mennä juttelemaan papin kanssa ja yrittää sitä kautta löytää silta ajattelutapojen välille, on hyvä. Se kuitenkin toimii vain jos jälkikasvu liikkuu uskonnollisissa piireissä, joissa teologista koulutusta arvostetaan edes jollakin tasolla. Tiedät varmasti Aada, että eräiden suuntien mielestä kirkko on Baabelin portto ja helevetin peräseinä on muurattu pappien pääkalloista.
Itse ymmärsin joskus useidenkin suuntien kaanaankielen "murteita", mutta henkilön erisnimen kytkeminen "sanaan" on minulle vierasta.
"Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun", voisi olla ajattelun taustalla. Kun siihen lisää sen, että Jumala näkee ihmisen (ilmeisesti kypsänä persoonana?) jo äitinsä kohdussa, niin tältä pohjalta voisi tuo nimijuttu lähteä aukeamaan. Kaanaankielessähän sanoilla on usein sisäisiä mystisiä merkityksiä, jotka arkikielessä samasta sanasta puuttuvat kokonaan.agnoskepo
"Sivusta huutelen ...."
Kyllä nuo mainitsemasi asiat ovat oleellisen tärkeitä.
Ihan tavallisen ev.lut. seurakunnan rivipapeissa, ainakin vähän nuoremmissa on hyviä tyyppejä. Olen joutunut uudella paikkakunnalla tätä sos. verkostoa uudelleen rakentamaan. Vaikka itse sanonkin, niin minusta on tullut vuosien varrella hyvä valikoimaan sopivia luottohenkilöitä ympärilleni. Jos välillä nuo perusterveydenhuollon tyypit ovat "sössineet" jotain, niin näistä papeista on ollut apua. Kyllä heillä on ollut paljon parempi osaaminen ainakin minun asioihini.
Siitäkin huolimatta että uskonnollinen usko on mennyttä aikaa elämässäni. - kristitty *
kaarne kirjoitti:
Tuo kulkenee suunnilleen samoja jälkiä, joita olen itsekin yrittänyt seurata. Reaktioista päätellen se ei osu ihan nappiin :-)
Kiitos silti avaamisesta, sinulle ja muillekin. Mulla on tässä pitkä talvi ja kevät, noh, loppuelämä aikaa selvitellä nuoren miehen aivoituksia :-)Sinulla on mielenkiintoinen nuorimies. Ole siitä iloinen. :)
kristitty * kirjoitti:
Sinulla on mielenkiintoinen nuorimies. Ole siitä iloinen. :)
Olenhan minä.
Useimmiten :-)kaarne kirjoitti:
Noin pitkää historiallista sidosta mulla ei ole mihinkään paikkaan. En ehkä ymmärrä kaikkia tunteita, jotka siihen liittyvät.
Joitakin asioita maailmassa olen luullut ainakin oman ikäni kestäviksi ja sitoutunut niihin: kaikki ne ovat kadonneet tavalla tai toisella. Siitä olen päätynyt vakaumukseen muutoksen ikuisuudesta: kaikki päätyy takaisin unohdukseen. Sillä tavalla meistä kaikista ja kaikesta tulee osa maailman loistavaa menneisyyttä :-)Ei historia suoraan alenevassa polvessa sentään tuonne saakka kanna mutta sukujuuret ja paikka kyllä.
On totta, että kaikki on katoavaa eikä siinä mitään mutta ihminen haihattelee :)
Pienissä viineissä nyyhkin mutta joskus taas mietin, että Catepillarilla kaikki nurin ja pellot myyntiin vaan...- kristitty *
a-teisti kirjoitti:
Ei historia suoraan alenevassa polvessa sentään tuonne saakka kanna mutta sukujuuret ja paikka kyllä.
On totta, että kaikki on katoavaa eikä siinä mitään mutta ihminen haihattelee :)
Pienissä viineissä nyyhkin mutta joskus taas mietin, että Catepillarilla kaikki nurin ja pellot myyntiin vaan...Minulla väänsi sydämestä tilanne puolesta, kun luin sen kirjoituksesi, ja ajattelin, että eikö mitään voi tehdä. Lototkaa:( Pankaa pitäjässä hattu kiertämään paikallishistorian vaalimiseksi:( Hakekaa EU-tukea:( Kirjoittakaa Kekkoselle:(
- edesa
a-teisti kirjoitti:
Tiedän kyllä, että "Sana" viittaa Jumalaan, nimenomaan isolla kirjoitettuna. Mutta nimi on Sana? Ja nimenomaan siis ihmisen nimi, Pekka on Sana? WTF? Tai Jumala antaa ihmiselle nimen?
Kun kyseessä on Kristus, allegoria viisaudesta on niin erottamaton, että voi käyttää sanaa viisaus Häneen viitattaessa. Samalla tavoin käytetään sanaa rakkaus.
En kenties ymmärrä hämmennyksesi syytä oikein.
Hyvää uutta vuotta! kristitty * kirjoitti:
Minulla väänsi sydämestä tilanne puolesta, kun luin sen kirjoituksesi, ja ajattelin, että eikö mitään voi tehdä. Lototkaa:( Pankaa pitäjässä hattu kiertämään paikallishistorian vaalimiseksi:( Hakekaa EU-tukea:( Kirjoittakaa Kekkoselle:(
Tarkistin juuri onko palovakuutus kunnossa...
Paikkahan on virallisesti maatalousyritys, tulot pellonvuokrauksesta ja metsätaloudesta :D Tällä hetkellä eivät kata täysin menoja mutta ehkä joku pankki tai riskisijoittaja huomaa vielä paikan potentiaalin ja rahaa tulee laareihin satamalla. Ne laaritkin on olemassa puimalassa ja odottamassa sitä päivää.edesa kirjoitti:
Kun kyseessä on Kristus, allegoria viisaudesta on niin erottamaton, että voi käyttää sanaa viisaus Häneen viitattaessa. Samalla tavoin käytetään sanaa rakkaus.
En kenties ymmärrä hämmennyksesi syytä oikein.
Hyvää uutta vuotta!No, sitäpä samaa, hyvää uutta vuotta.
kaarne kirjoitti:
Noin pitkää historiallista sidosta mulla ei ole mihinkään paikkaan. En ehkä ymmärrä kaikkia tunteita, jotka siihen liittyvät.
Joitakin asioita maailmassa olen luullut ainakin oman ikäni kestäviksi ja sitoutunut niihin: kaikki ne ovat kadonneet tavalla tai toisella. Siitä olen päätynyt vakaumukseen muutoksen ikuisuudesta: kaikki päätyy takaisin unohdukseen. Sillä tavalla meistä kaikista ja kaikesta tulee osa maailman loistavaa menneisyyttä :-)Ne tunteet on tulee kun kävelet pellolla ja tunnet jotakin sellaista, että ne juuret on tässä maassa, tästä sinä olet kotoisin, tästä joka on joka saappaiden alla on. Kulahtanut mutta näin se on: isiesi maa. Sellainen se tunne on. Vahva kun on sillä fiiliksellä.
Pohjanmaalla ainakin kai aika yleistä, isien maista ollaan ylpeitä ja niihin on juurruttu. Henkisestikin. Kuulunee pohjalaisuuteen.a-teisti kirjoitti:
Ne tunteet on tulee kun kävelet pellolla ja tunnet jotakin sellaista, että ne juuret on tässä maassa, tästä sinä olet kotoisin, tästä joka on joka saappaiden alla on. Kulahtanut mutta näin se on: isiesi maa. Sellainen se tunne on. Vahva kun on sillä fiiliksellä.
Pohjanmaalla ainakin kai aika yleistä, isien maista ollaan ylpeitä ja niihin on juurruttu. Henkisestikin. Kuulunee pohjalaisuuteen.Ja liittynee paljolti siihen ajatukseen mitä on tehty, raivattu peltoa, rakennettu talo, aitta, riihi... Ei maahan vaan saavutuksiin. Se on Pohjanmaalla kaikki kaikessa :)
Mutta ei se ihan taas noinkaan ole, vaikea selittää... Se liittyy kyllä siihen, ei toisen mailla tallatessa voi sitä saavuttaa. Mutta se ei liity kuitenkaan siihen, että omistat jonkin läntin, se on syvemmällä. Se on työssä jota Pohjanmaalla kunnioitetaan. Nähdäkseni.
Suurin häpeä ennen oli on tuhota perintötilansa, isiensä työ. Nyt niitä "tuhottuja" tiloja on siellä täällä, lapsista ei tullut maanviljelijöitä, he lähtivät Helsinkiin...a-teisti kirjoitti:
Ja liittynee paljolti siihen ajatukseen mitä on tehty, raivattu peltoa, rakennettu talo, aitta, riihi... Ei maahan vaan saavutuksiin. Se on Pohjanmaalla kaikki kaikessa :)
Mutta ei se ihan taas noinkaan ole, vaikea selittää... Se liittyy kyllä siihen, ei toisen mailla tallatessa voi sitä saavuttaa. Mutta se ei liity kuitenkaan siihen, että omistat jonkin läntin, se on syvemmällä. Se on työssä jota Pohjanmaalla kunnioitetaan. Nähdäkseni.
Suurin häpeä ennen oli on tuhota perintötilansa, isiensä työ. Nyt niitä "tuhottuja" tiloja on siellä täällä, lapsista ei tullut maanviljelijöitä, he lähtivät Helsinkiin...Kunnioitetaan perinteitä, kunnioitetaan sitä perkeleen ahjon rauniota... Miten sen sanoisi? Työ jatkuu.... No ei useimmiten enää jatku mutta henki elää...
- kristitty *
a-teisti kirjoitti:
Kunnioitetaan perinteitä, kunnioitetaan sitä perkeleen ahjon rauniota... Miten sen sanoisi? Työ jatkuu.... No ei useimmiten enää jatku mutta henki elää...
Sukujuureni ovat Pohjanmaalta molempien vanhempien puolelta, tosin pohjoisempaa kuin sinun, ja lieneekö se enää eteläpohjalaisen mielestä edes Pohjanmaata.
Kuitenkin, tuossa hengessä on jotakin niin tuttua, se on elänyt ja siirtynyt huomaamatta myös toisenlaisissa oloissa, ja kirjoituksesi kolahtavat...synnyttävät kunnioitusta ja tuovat lämpöä...muistuttavat jostakin, osin menetetystä...voi voi.
Noh...
- Järjestys tähänkin
No eihän ateisti oikeasti mitään enkeleitä lumeen tee, eihän? Tuossakin näkee taas miten uskonto tunkee joka paikkaan. Jokin tieteellisempi nimi pitäisi tuollekin antaa. Hankikuvio? Lumimielikuvitusolento? Lumisatukirjanhahmio?
- että sillä lailla
Ateistin enkelillä ja uskovan enkelillä on pieni ero suuri ero: me teemme enkelin kuvia lumeen ja te uskotte, että enkelit ovat todellisuutta.
- Touho - serkku
että sillä lailla kirjoitti:
Ateistin enkelillä ja uskovan enkelillä on pieni ero suuri ero: me teemme enkelin kuvia lumeen ja te uskotte, että enkelit ovat todellisuutta.
Niin ja Hektorilla lumi tekee enkelin eteiseen. Onko Hektori järki - ihminen vai hihhuli? Poliittisesta suuntautumisesta päätellen enemmän ateisti kuin hihu?
- Huhhahheijaaa
Joululahjoja ja joulukuusi ja jouluruokia oli... Ja pientä pukitusta ja tonttuilua..
- parempi huomen
Ei helve-teissä. Toivottavasti ateismi ei periydy.
- kysyn jälleen?
Sinun kohdallasi on vain se ero, että mielessäsi on jatkuvasti tuo vakaumuksen kahtia jako: uskoa ja ei uskoa. Kuitenkin suurin osa uskomattomista ja jollakin tavoin uskonnollisista elää ajattelematta ollenkaan tätä mustavalkoista pohdintaa. He vain elävät tavallista arkeaan: käyvät töissä, ovat vapailla lomilla, perheen parissa.
Miksi tätä uskomisen ongelma taakoittaa jatkuvasti aloittajan mieltä?Ehei, ajatuksen avaukseen itseasiassa kirvoitti toisessa ketjussa ( http://keskustelu.suomi24.fi/node/13165326 ) esitetty ajatus siitä, että ellei joululla ei ole viettäjälleen kristillistä merkitystä vaan joku viettää sitä vaikkapa talvipäivänseisauksen kunniaksi niin miksi edes viettää, ja miksi ei siirtäisi talvipäivän seisauksen viettoaan vaikkapa uuteen vuoteen.
- köyri tärkeämpi
Ateistin joulu on teeskentelyä ja pelleilyä.
- ....
Sinä sensijaan olet iloinen ja positiivinen ympäri vuoden.
- köyri tärkeämpi
.... kirjoitti:
Sinä sensijaan olet iloinen ja positiivinen ympäri vuoden.
Pakanajuhlat saa mielen iloiSEKSI.
- kuulostaa siltä
köyri tärkeämpi kirjoitti:
Pakanajuhlat saa mielen iloiSEKSI.
Oletko vapari?
- ristiriitaisa
mitä järkeä viettää joulua?. jouluhan on Jeesuksen syntymäpäivä johon ateisti ymmärtääkseni ei usko?. eikö silloin pidä olla töissä tai muissa normaalielämän kuvioissa eikä joulua viettämässä?
Ristiriitaista olisi että vain usko antaisi oikeuden vapaapäiviin!? Uskonto näyttää vaan kasvattavan eriarvoisuutta Suomessa, eikä siitä ole mitään hyötyä!
Olen toki sitä mieltä ollut aina että ruokakaupat ja Alko tulisi olla esimerkiksi jouluisin auki. Ihminen sitten päättää itse onko töissä ruokakaupassa tai Alkossa, kuten päättää senkin meneekö asiakkaana niihin jouluna tai muuna kirkollisena pyhänä!- nuorateisti
Raamtussa ei taideta mainita, että ihmiselle kuuluisi vuosiloma. Se onkin pakanallisen ay-liikeen keksintö. Palkallinen vuosiloma siis pois kristityiltä, samoin sairauslomakorvaukset jne.
avovaimon naiminen puuttui luettelostasi! :)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742502Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721802Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461467Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2671465- 851292
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3921255Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3431232Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3681208- 1281185