Professori Osmo A. Wiio, joka oli yksi johtavia joukkoviestinnän ja tiedotusopin tutkijoita Suomessa tutkiessaan mediaa laati joskus 1970-luvulla niin sanotut Wiion viestintälait.
Näin ne menee:
1. Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta.
1.1.Jos viestintä voi epäonnistua, niin se epäonnistuu.
1.2.Jos viestintä ei voi epäonnistua, niin se kuitenkin tavallisimmin epäonnistuu.
1.3.Jos viestintä näyttää onnistuvan toivotulla tavalla, niin kyseessä on väärinkäsitys.
1.4.Jos itse olet sanomaasi tyytyväinen, niin viestintä varmasti epäonnistuu.
2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla josta on eniten vahinkoa.
3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu.
4.1. Mitä enemmän viestitään, sitä nopeammin väärinkäsitykset lisääntyvät.
5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeää se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan.
6.Uutisen tärkeys on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön.
7.Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys, sitä todennäköisemmin unohdat olennaisen asian. jonka muistit hetki sitten.
Lisää aiheesta täällä:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/wiio.html
Tässä olen huomannut, että nuo lait pätee erityisen hyvin tälläisissä keskustelufoorumeissa tapahtuvaan viestintään.
Toivottavasti joku oppii tästä jotain.
Viestintäoppia palstalaisille
Olkaapa hyvä
1
206
Vastaukset
Useasti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883