Retentiolevy ylähampaissa!

Retentiolevy

Moi. Oon 12v poika, ja mulla on ollu 7-vuotiaasta lähtien kaikenlaisia härveleitä suussa, koska ylähampaat on miten sattuu. Mulla on viimesen 2 vuoden ajan ollu ihan perus hammasraudat suussa, jotka otettiin eilen pois ja pistettiin oikomislevy/retentiolevy tilalle. Kysyin että kuinka kauan tällästä pitäis suussa pitää, mutta eivät osanneet hammaslääkärit tarkalleen sanoa että kuinka kauan. Puhuivat jostain 4-6 kuukaudesta, mutta eivät ole varmoja. Tän päivän lintsasin koulusta, koska puhuminen kuulostaa siltä, että on peruna suussa ja kuolaa tulee niin paljon että pitää nieleskellä tosi usein. Toivottavasti nyt viikonlopun aikana totun näihin. Nolottaa mennä kouluun kun nää suussa mä näytän vammaselta. Kysyisinkin nyt, teiltä retentiolevyjen omistajilta, että kuinka kauan te piditte näitä suussa. Koska puhuminen onnistuu? Koska kuolaa alkaa tulla vähemmän? Ja ylipäätään koska näihin tottuu?

19

5488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Retentiolevy

      Oon siis myös tehny eilen keskustelun "oikomislevy suussa" mutta unohdin pilkut ja en muutenkaan muistanu kertoa kaikkea, että tässä vähän tiiviimpi paketti :D

    • Jiiiit

      Jos tottuminen tuohon tavalliseen retentiohässäkkään on hankalaa niin kannattaa kysyä jos saisit sellaiset läpinäkyvät kalvomaiset tilalle. Kaverilla on olemassa molemmat ja tuntuu pitävän noita kalvoja enemmän.

      • Retentiolevy

        Juuh, no mulla olis ens perjantaina hammaslääkäri, missä katotaan että onko hampaat lähteny liikkumaan. Jos siihen mennessä en tähän retentiolevyyn oo tottunu, niin voishan tota kysyä.


      • Jiiiiit

        Mulla on sellaset raudat kitalaessa joka levittää yläleukaa. Varmaan aikalailla saman verran juttuja suussa kun sulla. Mulla meni ehkä kaks tai kolme päivää niin puhe sujui jo ihan normaalisti ja kuolaakaan ei enää tullu normaalia enempää. Sä vissiin saat otettua syödessä sen pois? Itellä vähän tympii kun rautojen ja kitalaen väliin jää helposti ruokaa. Mut muuten ei kyl tosiaan oo mitää haittaa enää. Etköhän säkin tuohon nopeesti totu :)


      • Retentiolevy

        Toivottavasti :) ja joo, mulla siis on sellanen että pidetään kokoajan suussa paitsi syödessä ja harjatessa hampaita. Kyllä mulla puhuminen jo vähän paremmin onnistuu kuin eilen mutta ei paljon. Ällöttävää mennä nukkumaan kun viime yönä mun tyynylle valu vaikka kuinka paljon kuolaa ja siltä se haiseekin :D kunpa se kuolan tulo vähenis niin ei tarvis pistää vähän väliä tyynyä pesuun.


      • Retentiolevy
        Jiiiiit kirjoitti:

        Mulla on sellaset raudat kitalaessa joka levittää yläleukaa. Varmaan aikalailla saman verran juttuja suussa kun sulla. Mulla meni ehkä kaks tai kolme päivää niin puhe sujui jo ihan normaalisti ja kuolaakaan ei enää tullu normaalia enempää. Sä vissiin saat otettua syödessä sen pois? Itellä vähän tympii kun rautojen ja kitalaen väliin jää helposti ruokaa. Mut muuten ei kyl tosiaan oo mitää haittaa enää. Etköhän säkin tuohon nopeesti totu :)

        Ja juu, kyllä mullakin siihen retentiolevyyn on jääny jotain toffeen palasia kun tänään tuli sitä syötyä. Levy ei tietenkään samalla ollu suussa, mutta riittää kun jää pikkunen pala jotain sitkeää hampaiden väliin niin se on hetkessä kiinni levyssä.


      • Retentiolevy
        Jiiiiit kirjoitti:

        Mulla on sellaset raudat kitalaessa joka levittää yläleukaa. Varmaan aikalailla saman verran juttuja suussa kun sulla. Mulla meni ehkä kaks tai kolme päivää niin puhe sujui jo ihan normaalisti ja kuolaakaan ei enää tullu normaalia enempää. Sä vissiin saat otettua syödessä sen pois? Itellä vähän tympii kun rautojen ja kitalaen väliin jää helposti ruokaa. Mut muuten ei kyl tosiaan oo mitää haittaa enää. Etköhän säkin tuohon nopeesti totu :)

        Mun alaleuka on kuulemma liian pieni, ja hampaiden ja leuan tilanne melko "vakava koska jos mun leukaa tarkasti kattoo, niin huomaa että se on alkanu kasvamaan enemmän oikealle puolelle kuin vasemmalle. Luultavasti tän levyn jälkeen mulle tulee vielä niskaveto ja sen jälkeen sitten 18-vuotiaaks asti uudestaan perus hammasraudat.


      • Jiiiit
        Retentiolevy kirjoitti:

        Mun alaleuka on kuulemma liian pieni, ja hampaiden ja leuan tilanne melko "vakava koska jos mun leukaa tarkasti kattoo, niin huomaa että se on alkanu kasvamaan enemmän oikealle puolelle kuin vasemmalle. Luultavasti tän levyn jälkeen mulle tulee vielä niskaveto ja sen jälkeen sitten 18-vuotiaaks asti uudestaan perus hammasraudat.

        Okei. Mä jo luulin että sä oot oikomisessa ihan loppusuoralla kun retentiovaihe menossa. Itse jo kovasti sitä vaihetta odottelen, mut kai täs joku vuos tai kaks on viel normi raudat suussa.

        Mulla yläleuka oli liian ahdas ja ylähampaat siks ihan miten sattuu. Nyt on yläleukaa levitetty sellaisella härvelillä kitalaessa ja sit sellasilla tavallisilla raudoilla liikuteltu hampaita paikalleen. Mulla kans hammaslääkäri mietti niskavetoa, mut pääty sit kuitenki laittamaan kitalakeen kaks ruuvia ja nyt ei sit tarvi käyttää ollenkaan niskavetoa. Yläleuka ja alaleuka ei oo ihan kohtisuorassa ja ilmeisesti täs jossain vaiheessa aletaan sillekkin asialle tekee jotakin.


      • Retentiolevy
        Jiiiit kirjoitti:

        Okei. Mä jo luulin että sä oot oikomisessa ihan loppusuoralla kun retentiovaihe menossa. Itse jo kovasti sitä vaihetta odottelen, mut kai täs joku vuos tai kaks on viel normi raudat suussa.

        Mulla yläleuka oli liian ahdas ja ylähampaat siks ihan miten sattuu. Nyt on yläleukaa levitetty sellaisella härvelillä kitalaessa ja sit sellasilla tavallisilla raudoilla liikuteltu hampaita paikalleen. Mulla kans hammaslääkäri mietti niskavetoa, mut pääty sit kuitenki laittamaan kitalakeen kaks ruuvia ja nyt ei sit tarvi käyttää ollenkaan niskavetoa. Yläleuka ja alaleuka ei oo ihan kohtisuorassa ja ilmeisesti täs jossain vaiheessa aletaan sillekkin asialle tekee jotakin.

        Ok. Ja joo, yleensähän retentiolevy pistetään vasta loppuvaiheessa mutta mulla ei... Mulla on tätä levyä aijemmin ollu 4 eri härveliä suussa ja vielä tulee ainakin 2 jutskaa. Aikamoista, mutta kyllähän sen ymmärtää koska niin paljon mulla on hampaissa ja leuassa vikaa.

        Muuten varmaan sullakin ja sun kaverilla on tullu näiden levyjen mukana sellanen rasia mihin retentiolevy pistetään siksi aikaa kun sitä ei käytetä. Mulle ainakin tuli sellanen.


      • Retentiolevy

        Minkäslaiset ne kalvomaiset jutskat on, jotka vois pistää retentiolevyn tilalle?


      • Jiiiiit

        Mä oon ollu pahis ja viesti poistettu. Googlaa ”invisible retainers” ni löytyy niist kuvia.


      • Retentiolevy
        Jiiiiit kirjoitti:

        Mä oon ollu pahis ja viesti poistettu. Googlaa ”invisible retainers” ni löytyy niist kuvia.

        Selvä


      • Jiiiiit
        Retentiolevy kirjoitti:

        Ok. Ja joo, yleensähän retentiolevy pistetään vasta loppuvaiheessa mutta mulla ei... Mulla on tätä levyä aijemmin ollu 4 eri härveliä suussa ja vielä tulee ainakin 2 jutskaa. Aikamoista, mutta kyllähän sen ymmärtää koska niin paljon mulla on hampaissa ja leuassa vikaa.

        Muuten varmaan sullakin ja sun kaverilla on tullu näiden levyjen mukana sellanen rasia mihin retentiolevy pistetään siksi aikaa kun sitä ei käytetä. Mulle ainakin tuli sellanen.

        Joo, kuulostaa kyllä jännältä järjestykseltä. Aika paljon sulla ollu erilaisia hammasrautoja :O


      • Jiiiiit
        Retentiolevy kirjoitti:

        Juuh, no mulla olis ens perjantaina hammaslääkäri, missä katotaan että onko hampaat lähteny liikkumaan. Jos siihen mennessä en tähän retentiolevyyn oo tottunu, niin voishan tota kysyä.

        Kerkesitkö tottua tuohon normaaliin retentiolevyyn?


      • hekann
        Retentiolevy kirjoitti:

        Mun alaleuka on kuulemma liian pieni, ja hampaiden ja leuan tilanne melko "vakava koska jos mun leukaa tarkasti kattoo, niin huomaa että se on alkanu kasvamaan enemmän oikealle puolelle kuin vasemmalle. Luultavasti tän levyn jälkeen mulle tulee vielä niskaveto ja sen jälkeen sitten 18-vuotiaaks asti uudestaan perus hammasraudat.

        Voin kertoo et toi niskaveto ei oo hauska. Mul on se :(


    • Retentiolevy

      Ja niin sitä piti kysyä teiltä että onko normaalia kun tää retentiolevy on vasemmalta puolelta vähän turhan tiukka ja oikealta puolelta melko löysä. Vasemmalta puolelta levy on niin tiukalla että suun avaaminen sattuu hampaisiin ja oikealta puolelta niin löysä että sitä saa hampailla painamalla liikuteltua ylös alas. Varmaan siitä pitäs kertoa hammaslääkärille mutta kysyn myös teiltä.

    • Anonyymi

      Moi, mä oon 13 v tyttö ja kävin viimeviikolla hammas lääkärissä ja ne sanoi ette mulle tulee semmoinen retentiolevy. Tai sillee et se on molemmilla puolilla eli ylhäällä ja alhaalla. Mun pitää käyttää sitä 12h vuorokaudes eli yöllä ja silloin jos vaikka selaa puhelinta. Ja kun hampaista otetaan ne muotit niin onko se aine tai se juttu kovin pahan makusta

      • Anonyymi

        Ei oo pahan makuista. Ylähampaista muottien otto oli mulle aika inhottavaa kun alko tulee paljon sylkeä ja vähän sellai oksennusfiilis. Onneks se ei kestäny kauaa.


    • Anonyymi

      Itse olen 12v tyttö ja totuin niihin nopeasti nolot tilanteet ovat kun koulun ruokalassa pitää ottaa ne pois tai jossain ravintolassa. Ja ei se ällö limaisuus ja sylki tunne kaupan kestä, en tiedä kuinka kauan niiden pitää olla suussa mutta ei ikuisuuksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe