Haihtuminen

jäätävääkeliä

Kun täällä keskustellaan lähes pelkästään siitä miten maanpinta säteilee lämpöä niin onko koskaan oikeastaan tällä palstalla mietitty sitä mitä tapahtuu lämpöenergialle, joka siirtyy maan ja merien pinnasta muulla tavoin.

Wikipedia sanoo esimerkiksi haihtumisesta seuraavaa: "Koko Maan pinnan säteilyenergiasta 84 % eli 66–79 kcal/cm2/v menee haihduttamiseen. Merissä haihduttamiseen menee 90 %, mutta maalla vain 54 % eli 27–50 kcal/cm2/v." Pitääkö tuo paikkansa? Silloinhan säteilyn osuus on kovin pieni.

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin.se.on

Näin se on, vaikka jönssien on sitä tavattoman vaikea käsittää.

• Ehtimättä paneutua tarkemmin tuo Wikipedian juttu tuntuu sekavalta. Mikä tuollainen teho on kuin 66–79 kcal/cm2/VUOSI? Ei tunnu täsmäävän mihinkään.

palataan asiaan.

• pysy.poissa

Ei sinun tarvitse palata, kun et tästä mitään ymmärrä.
        Parempi olisi kaikille, jos et jatkaisi itsesi nolaamista täällä.

• sanoisin.näin

Wikin mukaan sadanta on keskimäärin metrin vuodessa. Jos siitä laskee, niin tuon vesimäärän haihduttamiseen kuluu jatkuva teho noin 150 W/m2. Höyryn tiivistyessä takaisin vedeksi tuo näkyy sitten ilman lämpönä, joka lämmittää maita ja meriäkin. Prosessi ennen kaikea siirtää lämpöä paikasta toiseen ilmakehässä.

Pallo jäähtyy avaruuteen vain säteilemällä. Säteilyä tapahtuu maasta suoraankin mutta ennen kaikkea ilmakehästä, jossa on säteileviä kasvihuonekaasuja ja vettä myös pisaroina, lumena ja jäänä.

• Jönsas

Tuon aloittajan siteeraaman Wikipedian artikkelin tärkein lause näyttää löytyvän yläotsikosta.

"Tämän artikkelin tai sen osan paikkansapitävyys on kyseenalaistettu"

Täyttä sekoilua koko juttu.

Olen aina korostanut lähdekritiikin merkitystä, mutta aina te sen unohdatte.

• ilmastonmuutoskriitikko

Jössin lähdekritiikki kohdistuu vain 1900-luvun tieteelliseen faktaan, jota soveltaa koko maailman teollisuus. 1800-luvun höpöjuttuihin jössin lähdekritiikki sensijaan ei kohdistu. Jössi hyväksyy totuudeksi vain 1800-luvun harhat, kun jössi haluaa elää harhamaailmassa.

Me muut halutaan elää todellisuudessa, jossa ympärillämme on lämmintä happeaj ja typpeä, eikä happi ja typpijäätä niinkuin jössin versiossa olisi. Jäsin versio voi kyllä toteutua avaruudessa mutta ei maan päällä, koska täällä auringosta tuleva sähkämagneettinen säteily lämmittää kaiken.

Jössihän ei ymmässä, että ei sieltä auringosta tule infrapunaa, vaan sieltä tulee sähkömagneettista säteilyä. joka tuottaa maassa infrapunaa. Jössi kun ei ymmärrä fysiikasta yhtään mitään. Ei valheellisiin väittämiin uskominen ole fysiikan ymmärtämistä. Ne jotka ymmärtää, kumoaa ne väitteet.

Pistäppä tyhjä muovipullo pakkaseen, ja katso kuinka paljon se supistuu. Minä olen tehnyt kokeen useaan kertaan. Kyllä siellä selvästi on lämpöä myös typessä ja hapessa. Jos ei ole yhtään mitään tietoa lämpöopista, voi uskoa mihin tahansa höpöjuttuun.

Aloittajlle vielä. Kyllä siitä auringon säteilystä todella merkittävä osa siirtyy ilmakehään veden haihtumisena. Minä en siitä kaipaa mitään tarkkoja lukuja. Ilmiön tietäminen riittää minulle. Sen määrä taas riippuu olosuhteista hyvin paljon.

• jäätävääkeliä

Kiistätkö jönssi sen, että keskimäärin maapallolla haihtuu vettä noin 1000 mm vuodessa? Merien pinnasta enemmän kuin maalta. Voidaan siis päätellä, että merenpinnasta lähtee taivaalle vähintään 3 mm joka päivä. Tosin sama määrä tulee sateena takaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      210
      3353
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      120
      2063
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      64
      1714
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      201
      1680
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      174
      1558
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      186
      1456
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1298
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      75
      1251
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1218
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1141
    Aihe