Täällä vähän *oikeaa* pohdintaa raamatusta:
https://areena.yle.fi/audio/1-50485350
Sopii erityisen hyvin palsta raamattu hihhuleille :D
Mihin me oikein uskomme, jos uskomme tarinaan Jeesuksesta?
25
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Uskokaa tai älkääkä, mutta ylen uutisissa lukee miksi parta ylipäätään kasvaa. Oikein tai väärin aina saa.
Kuuntelin tuon Horisontti ohjelman ”Mihin me oikein uskomme, jos uskomme tarinaan Jeesuksesta? ” Kuten aina, tässäkin oli paljon asiaa, sekä sai pohtimaan aivan uusista vinkkeleistä.
Etenkin Uuden testamentin ja varhaiskristillisyyden tutkija, dosentti Outi Lehtipuu toi uutta tietoa. Kuten siitä, että Jeesuksen äidinkieli ei ollut kreikka, joten ”Muistettakoon, että se ei ollut Jeesuksen oma kieli. Kun luemme suomen kielistä Raamattua, pohjana on kreikan kieli. Se ei siis ole se, mitä Jeesus on suustaan päästänyt. Hän puhui arameaa. Ja kun käännetään, ollaan heti yhdenlaisessa tulkintaprosessissa.”
”meidän tuntemamme Raamattu, sen kirjoitukset ovat syntyneet eri aikoina, eri kulttuureissa ja kolmella eri kielellä. ” ja ”Mutta siellä on myös latinaa, koptia eli Egyntin kieltä ja keesiä, joka muinainen etiopiassa käytetty kieli.”
Aluksi tekstejä oli vähän, ja yleensä niitä oli vain muutamia jotka erosivat sitten toisen seurakunnan ”kokoelmasta”. Kun kirjapaino keksittiin, vasta silloin oli mahdollista painaa aivan samanlaisia Raamattuja ja koota kaikkiin samat kirjoitukset. Vois siis sano, että meidän tuntemamme Raamattu on eri kuin tuolloin.
”Kun Raamattua tutkitaan tieteellisesti, pelataan tieteen pelisääntöjen mukaan. Ei esimerkiksi ole sellaista tulkintaa tai selitystapaa, että joku on ihme. Tai Jumala vaikutti jonkun tapahtuman. Mutta tiede kyllä ymmärtää rajansa…”
” Peruskysymyksen asettelu ei ole niinkään ne tapahtumat jota Raamatun tekstit kuvaavat tai niiden historiallisuus. Nykyään pohditaan enemmän tekstien käyttöä, tekstien syntyä, syntykontekstia.”
Eli painopisteessä on ”…yritetään ymmärtää, miten tekstit ovat syntyneet ja miksi ne ovat tällaisia. Oikeastaan, moni ei ole edes ajatellut miten Raamattu on syntynyt?”
”Se on vain pamahtanut taivaasta valmiina kirjana, jossa on kannet ja tietty sisältö. No, ei ole. Syntyhistoria on pitkä ja tiedämme siitä varsin vähän. Meillä on vain paloja sieltä ja paloja täältä. Tiedämme toki, mikä on lopputulos. ”
” Olisi hämmästyttävää ajatella, että Raamatusta löytyisi vain yksi näkökulma johonkin asiaan, päättää Lehtipuu.”
Seurakuntalainen 31.07.2018 10:08 ”Jokainen sukupolvi joutuu tutkimaan Raamatun uudelleen, sanoo raamatuntutkija Outi Lehtipuu”- Anonyymi
Rakastiko katolilaiset juutalaisia , voisi olla Rooman tuhon avaimet,
kun et rehellisesti voita niin tuhoa sisältäpäin. - Anonyymi
Entä mitä yrität tuolla kaikella oikein sanoa? Tiivistä! Esitä johtopäätös äläkä vain kiemurtele kuin mato koukussa.
Anonyymi kirjoitti:
Entä mitä yrität tuolla kaikella oikein sanoa? Tiivistä! Esitä johtopäätös äläkä vain kiemurtele kuin mato koukussa.
Lue sitten vaikka kappale kerrallan. Voit aloittaa vaikka tästä:
"Aluksi tekstejä oli vähän, ja yleensä niitä oli vain muutamia jotka erosivat sitten toisen seurakunnan ”kokoelmasta”. "
"Kun kirjapaino keksittiin, vasta silloin oli mahdollista painaa aivan samanlaisia Raamattuja ja koota kaikkiin samat kirjoitukset. Vois siis sano, että meidän tuntemamme Raamattu on eri kuin tuolloin."Anonyymi kirjoitti:
Minusta oli hienoa, että mummo noin hyvin tiivisti ohjelman sisällön ja näin säästi monelta kuuntelun vaivan. Kiemurtelua on vain omassa lahkouskovaisessa mielikuvituksessasi.
- Anonyymi
Kiva kun tiivistit ohjelman sisällön tekstiksi.
Tuota juuri olen ihmetellyt hellareiden ym. ajatusmaailmassa: Miten se Raamattu ihmisille oikein tuli? Putosiko se yhtenä päivänä taivaasta? Jollei niin miten sitten? Täällä jotkut vetoavat juuri kreikan sanoihin Jeesuksen opetuksissa vaikka olen huomauttanut ettei kreikka ollut Jeesuksen kieli vaan aramea. Joten Ut, paitsi ettei sisällä tekstiä Jeesukselta itseltään, vielä kääntää muiden välittämän sanoman kreikaksi ennen kuin se päätyy lukijoille. UT:n lainaukset hepr. raamatusta muutoinkin ovat myös ei alkutekstistä, vaan kreikkalaisista käännöksistä (Septuaginta).
Anonyymi kirjoitti:
Rakastiko katolilaiset juutalaisia , voisi olla Rooman tuhon avaimet,
kun et rehellisesti voita niin tuhoa sisältäpäin.Katolilaisia ei ollut Rooman imperiuminaikaan ei liioin mitään Vatikaania, kirkkoisät jotka kristinuskoa opillisesti ja muutoinkin veivät eteen päin olivat kaikki jo ei-juutalaisia ja loivat sen vihaperustan juutalaisuuttaja juutalaisia kohtaan jota kirkot lähes tähän päivään asti poikeuksetta ovat meihin kohdistaneet.
Sinä vaikka olet keksinyt ihan oman Jeesuksen olet osa tätä vihajatkumoa jonka alkuperää et näköjään edes tunnista.
- Anonyymi
"Tarinaan" Jeesuksesta?
Tarina tarkoittaa: "...keksitty tai jotakin todellista tapahtumaa kuvaava kertomus, jolla on mahdollisesti jokin opetus"
Joten kyllä, voi käyttää myös ilmaisua tarina.
- Anonyymi
Jo heti enka lauseessa lähti väärälle raiteelle. "Tarina" Jeesuksesta...
Ei Raamattu ole mikään "tarina". Tarinat on kaljaa ja muita päihteitä kittaavien alkoholisoituneiden huru-ukkojen ja akkojen jorinoita.>Tarinat on kaljaa ja muita päihteitä kittaavien alkoholisoituneiden huru-ukkojen ja akkojen jorinoita.
Monet helluntailaiset tarinoivat olleensa juuri sellaisia ennen kuin Jeesus otti heistä niskaperseotteen.”Tarinat on kaljaa ja muita päihteitä kittaavien alkoholisoituneiden huru-ukkojen ja akkojen jorinoita.”
Sekoitat nyt turinoinnin tarinoihin. Tarina on kertomus jostain tapahtumasta. Se siis voi perustua tosiasioihin. Usein aikojen saatossa tarinaan sekoittuu paljon ”lisämausteita”. Toki tarina voi olla myös keksitty-
Tieteen termipankki määrittelee tarinan näin:
” 1) suullisesti tai kirjallisesti esitetty lyhyehkö selonteko tapahtumasarjasta; 2) narratologiassa kausaalis-kronologisesti järjestynyt tapahtumajakso, jonka lukija rekonstruoi juonen pohjalta; tapahtumasarja, josta kerrotaan”
Tarinan mukaan Jeesus syntyi Lähi-Idässä. Ei siis jenkeissä.
- Anonyymi
Itse en yleensä usko mihinkään tarinoihin, tarkistamatta itse, pitääkö se paikkaansa. Etenkin kun kyseessä on näin iso "tarina" kuin Jeesus.
Jo varhaisateistisessa olotilassani päättelin, että mikäli Jumala on olemassa (ja Jeesus kaupanpäälle), Hän ei voi vaatia uskoa, ellei Hän Itse sitten myös jollain "havaittavalla" tavoin osoittaisi olemassaoloaan ja haluaan tutustua ihmiseen, ihmisen itsensä sitä kauniisti rukoillessa.
Hän ei voisi syyttää ymmärtämätöntä ihmistä, joka kuitenkin itse olisi tehnyt parhaansa, etsien Jumalaa.
Jos Hän siis nk. "oikeutetusti" aikoisi heittää osan ihmiskunnasta Helvetin polttouuniin, Hänellä täytyy olla asiassa vankat perusteet ja todisteet, että Hän Itse varmasti teki oman osuutensa, mutta ihminen itse taas ei.
Näin viisas olin n. 16-17-vuotiaana.
Ai niin. Itse aloin etsiä Jumalaa tosissani, jonka myöhemmin Jumalan sanan kautta tajusin nimenomaan Jumalan omaksi kutsuksi. Eli, jostain pimeyden takaa "kuului Jumalan ääni", piti vain huppu silmillä hapuillen löytää Hänet.
Voisi sanoa, että löysin. En koko Totuutta kerralla, mutta pääsin alkuun. 🥀
Tästä on jo kulunut tovi, jos toinenkin ja tieto ja ymmärrys Jumalasta ja Jumalan sanasta - Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Itsensä ohjaamana - on lisääntynyt.
Tieto omasta itsestänikin on lisääntynyt. Mitä enemmän ymmärrän itseäni, sitä huonommaksi vain menee. Syntiä ei ole uskovan kiva katsella, maailman turhuuksien lisäksi myös ja etenkään itsessään.
~>Tieto omasta itsestänikin on lisääntynyt. Mitä enemmän ymmärrän itseäni, sitä huonommaksi vain menee.
No oletko uskon avulla kyennyt parantamaan käytöstäsi ja toimintaasi tavalla jonka myös lähimmäisesi kokevat myönteisenä, vai oletko vain alkanut nähdä heissäkin entistä enemmän pahaa ja syntiä?
- Anonyymi
Näkymättömään työhön uskominen on kovaa hommaa. Hommassa tunnustetaan Jumalanvoima, mitä ei näy ojentumalla sen mukaan. https://yle.fi/tekstitv/txt/894_0001.htm
- Anonyymi
Höh, luulin sinun tarkoittavan Homma-foorumia ja ihmettelin, että onko niistä tullut samaa jengiä AA:laisten kanssa.
AA opettaa nk. Korkeimman Voiman olemassaolon ja koko alkoholistien toipumisohjelma perustuu holistin yhteistyöhön tämän Korkeimman Voiman kanssa, jonka kukin käsittää omassatunnossaan omalla tavallaan.
Heräsin aa:laisen Korkeimman Voiman todellisuuteen kun eräässä ryhmässä vanha aa:lainen sotaveteraani sanoi: "Tässä salissa on paljon henkiä." Tajusin, että...
Ja poistuinkin, jatkaen ulkopuolella, raittiudessa, oman Herrani seuraamista.
- Anonyymi
Jos uskoo tarinaan Jeesuksesta niin siinähän uskoo. Uskovathan muslimitkin tuon tarinan. Usko Jeesukseen on sitten eri asia niinkuin hyvin tässäkin ketjussa tuli ilmi.
- Anonyymi
Gal.4:12 Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin ole tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet.
- Anonyymi
Joh.12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
- Anonyymi
Eli, uskoessa Jeesukseen, uskoo samalla Isään ja Pyhään Henkeen.
Yksi Pyhä Kolmiyhteinen Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Uskoessaan yhteen tämän Jumalan persoonista, uskoo ja tunnustaa samalla myös kaksi muuta.
Jos ei tunnusta kahta muuta, sitten on uskomuksessa kyse eri Jumalasta kuin kristityillä.
Tosin juutalaisten kohdalla ei voi asiaa aivan näin määritellä. Heillä "on peittovaate silmillään", mutta pakanoilla ei ole. Jos juutalainen kieltääkin kolminaisuusopin, on heillä kuitenkin sama Jumala kuin kristityillä = kristityillä sama Jumala kuin heillä.
Mutta jos pakanauskoinen kieltää kolminaisuuden, tämä on harkittu teko ja areiolainen synti. Anonyymi kirjoitti:
Eli, uskoessa Jeesukseen, uskoo samalla Isään ja Pyhään Henkeen.
Yksi Pyhä Kolmiyhteinen Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Uskoessaan yhteen tämän Jumalan persoonista, uskoo ja tunnustaa samalla myös kaksi muuta.
Jos ei tunnusta kahta muuta, sitten on uskomuksessa kyse eri Jumalasta kuin kristityillä.
Tosin juutalaisten kohdalla ei voi asiaa aivan näin määritellä. Heillä "on peittovaate silmillään", mutta pakanoilla ei ole. Jos juutalainen kieltääkin kolminaisuusopin, on heillä kuitenkin sama Jumala kuin kristityillä = kristityillä sama Jumala kuin heillä.
Mutta jos pakanauskoinen kieltää kolminaisuuden, tämä on harkittu teko ja areiolainen synti.Tämä peittovaateselitys on erityisen hupaisa: toisaalta kristityt vetoavat hepr. raamattuun mutta eivät kuitenkaan usko mitä sen Jumala itsestään sanoo ja miksi hän jotain ilmoittaa. Kyse nyt kuitenkin on ilmoitususkonnosta johon ei sitten saisikaan uskoa koska hepr. raamatun sanoma on toinen kuin kristinuskon.
Sama jumala ei ole kolme ja yksi, ei ole kuoleva ja ei-kuoleva, ei ole inkarnoitunut ihmiseksi ja ei ole inkarnoitunut ihmiseksi, ei ole itse oma palvelijansa ja on oma palvelijansa.
- Anonyymi
Yksi ainoa sana otskikossa riitti jo osoittamaan ketjun avaajan olevan kirjoittamastaan asiasta pihalla kuin lintulauta: = "tarina"!
Kun puhutaan "tarinoista" niin silloin kyse on evoluutiotarinasta, tai vaikkapa onnettomasti päättyvästä tarinasta vasemmistolaisista "arvoista"!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131413- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31047Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15951Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9918Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86890- 32820
Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.58814T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37748Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44744