(sähkö)"Fätti"kuskeja palstalla?

Menneen kesän aikana tuli tuo (sähkö)maastopyörä kärpänen puraistua aika pahasti ja jäänyt puuhaan "koukkuun".
Nyt kun lumet tulevat kohtapuoliin maahan, niin olen alkanut pikkuhiljaa miettimään, josko jatkaisin (maasto)pyöräilyä myös talvellakin ja hankkisen sähköavusteisen Fatbiken talveksi.
Tosin kun syyskuun loppupuolella tuli hankittua tuliterä (ja ei aivan halpa) sähkötäpäri (täysjousto), niin nyt mietinnässä olisi olla hieman pienemmällä budjetilla (noin 2000-2500€) liikkeellä ja kääntää katseet 1-3vuotta käytettyihin ajopeleihin.
Yksi tietty malli olisi mielessä, mutta siinä se huono puoli, että se on varusttettuna 4" leveillä renkailla, eikä siihen saa leveämpiä renkaita laitettua (ainakaan taakse, kun ketjulinja tulisi eteen, etuhaarukkaan ilmeisimmin hieman leveämpi kumi vielä menisikin).
Ja kun lukenut monia kirjoituksia että niin lumella kuin muussa pehmeässä maastossa ajamiseen tuon 4":n rengas olisi liian kapea, että renkaan tulisi olla mielummin lähemmäs 5" leveä kyseisenkaltaisessa ajossa.
Onko tuosta asiasta miten kokemuksia,eli onko tuo 4":n rengas auttamattomasti liian kapea lumeen/pehmeälle alustalle?

10

1439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      YouTubesta talviläskipyöräilyä löytyy runsaasti, eiköhän sen maalaisjärjellä jo käsitä että lumihangessa mahdollisimman leveä rengas parempi. Kevättalvella hankikantokeleillä helpompaa, varsinkin iltaisin lämpöjen laskiessa hieman.
      Jokunen vuosi sitten muistan nähneeni videon jossa lähemmäs 10 tuuman renkailla varustetuilla läskipyörillä ajelivat Kanadassa tai jossain muualla lumisessa erämaassa. En tiedä oliko itsetehtyjä renkaita vai mistä tuommoisia olivat hankkineet. Hyvin pysyi fillari lumen pinnalla.

      • Tuohan on tietysti selviö, että mitä isompi kosketuspinta pyöränrenkaalla on, sitä parempi kantokyky sillä on pehmeässä maastossa liikkuessa.
        Mutta tietysti haittapuolina renkaan leventyessä on se että pyörän käsiteltävyys heikkenee ja etenkin pyörivässä massassa lisääntynyt paino (leveämpi rengas on luonnollisesti painavampi) on negatiivinen asia.
        Ei ole vielä montaakaan vuotta kun tuo Fatpyörien renkaat olivat välillä 3.8-4.5" ja nuo 4.6-5.0" renkaat tulivat myyntiin vasta muutamia vuosia sitten (levein rengas mitä perinteisenä polkupyöränrenkaana on markkinoilta saatavana, on 5.5" rengas, nuo 10" renkaat ovat sitten suunniteltu johonkin muuhun käyttöön).
        Isossa osassa pyöristä tuo 4.4-4.6" koko näyttäisi olevan se isoin koko mitä pyörään pystyy edes asentamaan ja pyörät mihin nuo tuosta leveydestä yli olevat renkaat mahtuvat alle, ovat vielä vähemmistönä markkinoilla.
        Ongelma tosiaan on omat tietyt tekniset vaatimukset pyörän suhteen ja sitten käytettävissä oleva budjetti, jolloin vaihtoehtoiset pyörämallit rajautuvat 2-3kpl:een joista yksi olisi se mieluisin, mutta siinä tosiaan ongelmana se että taakse ei tuota 4.0" rengasta leveämpää ole asennettavissa, eli nyt pitää miettiä että joko pitää joustaa noissa teknisissä vaatimuksissa, budjetissa taikka sitten hyväksyä tuo hieman viimeisimpiin pyörämalleihin suhteessa kapeampi rengasleveys ja sen tuomat rajoitteet.


    • Anonyymi

      MISSÄ SITÄ LUNTA ON ?

      Edes Muoniossa ei ole kuin lumetettua, Kilpisjärvellä on muutama sentti sulavaa märkää lunta ?

    • Anonyymi

      Itsellä myös samat mietteet sähköfatti pitäisi ostaa. Tällä hetkellä 3" renkaat 27,5 sähkötäpäripyörässä. Kaksi talvea niillä ajanut mutta ne eivät riitä mihinkään talviajossa joten 4 tuuman renkaatkaan eivät itselle ole vaihtoehto. Harmittaisi vain myöhemmin että taas piti ostaa välimallin pyörä. 4,8"-5" ehdottomasti ainakin talviajoon.

    • Anonyymi

      Rengasleveydestä en osaa sanoa yhden talven kokemuksella. Minusta myös rengas ylipäätään on mielenkiintoinen kapistus. Kahdella ajamallani läskirenkaalla oli huima ero vaikka halkaisija oli about sama.

      Pointtini on siis, että talveksi talveen sopivat renkaat. Kumilaatu jotain sellasta mikä pitää myös talvella.

    • Reilu kuukausi tuohon Sähköfätin etsintään meni, mutta menneenä viikonloppuna tuli "kotiin" sitten lähes tuliterä GZR:n Dominanc-e 2.0.
      Muuten erittäin loistavasti omiin "vaatimuksiini"vastaava pyörä erinomaisilla osilla hintaansa nähden (listahinta 3400€), varustettu Bosch:in uusimmalla Gen4 moottorilla ja KIOX:n ohjaimella, Manitou Mastodon Pro joustokeulalla, Shimanon XT-tason vaihteensiirrolla (11s.) ja nelimäntäjarruilla 203mm levyillä yms. "herkuilla".

      Edullisehkoon hintaan (siis verrattuna muihin vastaavilla osasarjoilla varustettuihin) vaikuttaa varmasti se, että pyörästä puuttuu ns."brändilisä", kun tuo GZR on Verkkokauppa.com oma merkki jota valmistetaan vain heille.
      Todellisuudessa pyörähän on uudellenteipattu Itävallassa valmistettu (tai siinä määrin kun nykypäivänä pyörien kasaamisesta voi valmistuksena puhua) KTM:n sähköpyörä.

      Ainoa miinus pyörässä on juurikin se miettimäni asia, eli pyörähän on varustettu tuolla vain 4" rengastuksella, tuohon Mastodonin etuhaarukkaanhan kyllä mahtuisi ainakin 4,8":n rengas, mutta tuohon pyörän takapäähän ei sitten ilmeisesti juurikaan tuota vakiorengasta leveämpää rengasta saa mahtumaan, niin tuolla 4":lla rengastuksella sitten pitää tulla toimeen ja toivoa että on tarpeeksi leveä erinäiseen pehmeiden maastojen ajoon.

      • Anonyymi

        Minkähän hintainen tuo verkkokaupan GZR on KTM:n teipeillä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän hintainen tuo verkkokaupan GZR on KTM:n teipeillä?

        Itseasiassa tuli puhuttua hieman "muunneltua totuuta" tuossa asiassa.
        Vaikka tuo Dominanc-e 2.0 onkin valmistettu (kasattu) KTM:n Mattighofenin tehtaalla Itävallassa (alumiinirunko tulee totutusti isolta Taiwanilaiselta runkovalmistajalta), niin pyörä ei silti ole suora kopio mistään olemassaolevasta/olleesta KTM:n pyörämallista, vaan ennemminkin kokoelma useammastakin KTM:n pyörämallista.
        Ja nythän on tilanne se, että KTM ei ole enään vuoden 2019 jälkeen tuonut myyntiin "sähköläskiä" (niiden markkinat ovat ilmeisesti Euroopassa pienentyneet huomattavasti muutaman vuoden takaisesta tilanteesta).
        Mutta jotain osviittaa hintatasosta antaa se, että pari vuotta sitten ominaisuuksiltaan suhteellisen samantasoiset pyörät Dominanc-e (eli vanhempi versio tuosta Dominanc-e 2.0:sta) maksoi 2990€ ja KTM Machina Freeze maksoi 3799€, eli ero oli 800€:n luokkaa GZR:n eduksi, eli voisi ajatella että tuo KTM:n "Brändi" maksoi tuossa tapauksessa noin 800€ verrattuna GZR:ään.
        Nythän Dominanc-e sitten uudistui tälle vuodelle uusimmalla Bosch:n Gen4 moottorilla ja KIOX:n ohjaimella, samalla hinta nousi uusien osien myötä 400€:lla 3390€:oon.
        Ja tässä vaiheessa KTM ei lähtenyt omaa malliansa muokkaamaan uudelle moottorille sopivaksi, vaan vetäytyi ainakin toistaiseksi eFätti kuvioitsa.


    • Anonyymi

      Pitäisiköhän avustetuille polkijoille perustaa oma keskustelupalsta?

      • Käytäntö voisi hyvinkin sama kuin useilla muin "oikeilla" pyöräkeskustelusaitilla (esim.Fillarifoorumilla), eli että pyöräkeskustelu on hajoitettu useammalle alapalstalle joissa keskustellaan kyseisen aihealueen mukaisista asioista. Ja sähköavusteiset polkupyörät ja niistä keskusteleminen on yhtenä omassa "alapalstassaan".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      154
      5354
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      112
      5308
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      4982
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      30
      2893
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2457
    6. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2114
    7. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      42
      2049
    8. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      1778
    9. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      14
      1544
    10. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      10
      1486
    Aihe