Houkuttaako romutuspalkkio sähköpyörän ostoon?

44

4026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei koske romutuspalkkiot meikäläistä vaikka autoni onkin "romu". Sen verran laaja on elinpiiri täällä syrjäseudulla ettei sähköpyörä ole minkäänlainen vaihtoehto muutenkaan kun on erilaisia kuljetustarpeita. Tavallisia pyöriä löytyy kolme, maantie mtb city. Romutuspalkkioista hyötyvät hyvätuloiset joilla kakkos tai kolmosautona pyörii ylimääräinen vanhempi auto. Tavalliset duunarit ei paljon uusia autoja ostele vaikka pari tonnia saisikin avustusta. Tänäpäivänä ei paljon lainoja uskalla ottaa joten edullinen käytetty käteisellä ja ylimääräiset sitten vaikka uuteen pyörään.

      • Anonyymi

        Sama homma täällä. Oman auton ajan niin loppuun, että se ei enää pihise. Köyhällä ei ole varaa uuteen ja työmatkaa on ihan tarpeeksi per suunta. Kaikki eivät asu sellaisissa paikoissa että ilman autoa pärjää.


    • Anonyymi

      Talouden tukipilarit on ensin peruskorjattava niin että useammalla ihmisellä olisi omalla (mielellään yksityiseltä sektorilta tienatulla) palkalla varaa ostaa sähköauto tai pyörä.

      • Anonyymi

        Keskipalkka lienee 3000e tuntumassa. Monen palkka jää reilusti pienemmäksi. Siitä kun vähentää verot ja pakolliset elinkustannukset niin ei siitä paljon jää. Pakollisten kustannusten lisäksi mielekkääseen elämiseen kuluu myös rahaa kuten harrastuksiin esim. pyöräilyyn. Se onkin halpa harrastus kun mummiksen saa 50e hintaan. Laskekaapa joskus paljonko pelkät tietokoneesta, älypuhelimesta ja liittymistä aiheutuvat kulut on per kk. Vaikka tyytyisikin perustason laitteisiin niin rahaa menee koska käyttöiät aika lyhyitä. Ottaisko autolainan uutta autoa varten ja laskeskelisi jäljellä olevia maksueriä kotona vai lähtiskö mielummin vaikka lappiin tai muualle välillä pyöräilemään?


    • Anonyymi

      Mitä se peruskorjaus oikein tarkoittaa? No sitä, että Suomi ja suomalaiset ottavat niin sanotusti kohtalonsa omiin käsiinsä. Lakatkaamme kumartelemasta maapalloistumisen arkkitehteja, noita seteliselkärankaisia, EU-monoliittia, ja polkekaamme niin sanotusti omaa polkupyöräämme, aivan omin voimin, työn hetelmien pysyessä nyt omassa kansallisvaltiossamme.

    • Anonyymi

      Tuo on hyvä asia niille, jotka ajavat vain lyhyttä työmatkaa autollaan. Sen voi ajaa myös sähköpyörällä ja elämänlaatu parantuu yleiskunnon paranemisen myötä.

      Hyvä, että Velogi nostaa pyöräilyn asioita yhteiskunnalliseen keskusteluun. Suuri kiitos siitä.

      • Anonyymi

        Lyhyet matkat voi ajaa myös tavallisella pyörällä. Sillä kunto kasvaa vielä tehokkaammin ja on muutenkin ekologisempi ja halvempi vaihtoehto. Nyt oli kysymys että romutatko autosi ja saat siitä 1000e sähköpyörän ostoon. En pidä sitä kovin realistisena vaihtoehtona tavalliselle palkansaajalle. Moni yleensä ajaa autolla myös muita matkoja kuten kauppareissuja. Myös harrastukset saattavat vaatia auton käyttöä. Jos asuu isommassa kaupungissa missä joukkoliikenne oikeasti toimii ja peruspalvelut ja kaupat on lähellä niin ilman autoa pärjää, on kokemusta siitäkin. Ja vaikka auto olisikin niin pyörällä ajoa se ei estä mitenkään.


      • Anonyymi

        Sähköavusteiseen (tai tavalliseen) polkupyörään siirtyminen voisi tulla kiinnostavammaksi, jos myös työnantajat tukisivat pyöräilyä paremmin. Osa tukee, mutta osa ei.

        Polkupyörille tulisi olla sateelta hyvin suojaava katos. Sähköpyörille tarvitaan myös latausmahdollisuus. Myös pukuhuoneet, riittävän isot pukukaapit sekä peseytymistilat, jotta voi käydä aamupyöräilyn jälkeen suihkussa ja vaihtaa työvaatteeet päälle. Ja pyöräilyvaatteille kuivaustelineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteiseen (tai tavalliseen) polkupyörään siirtyminen voisi tulla kiinnostavammaksi, jos myös työnantajat tukisivat pyöräilyä paremmin. Osa tukee, mutta osa ei.

        Polkupyörille tulisi olla sateelta hyvin suojaava katos. Sähköpyörille tarvitaan myös latausmahdollisuus. Myös pukuhuoneet, riittävän isot pukukaapit sekä peseytymistilat, jotta voi käydä aamupyöräilyn jälkeen suihkussa ja vaihtaa työvaatteeet päälle. Ja pyöräilyvaatteille kuivaustelineet.

        Katoksen alle järeät lukitut säilytyskopit pyörille ja mielellään vielä terästolppa kopin sisällä maahan ankkuroituna ja kattoon hitsattuna. Siihen voi lukita pyöränsä. Tavarapyörille ja peräkärryllisille fillareille myös riittävällä tilalla varatut lukitut kopit.

        Hollannissa on myös mainiosti ratkaistu pyörien säilytys parkkihalleilla joissa fillarit pinotaan kahteen kerrokseen lukittuun telineeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteiseen (tai tavalliseen) polkupyörään siirtyminen voisi tulla kiinnostavammaksi, jos myös työnantajat tukisivat pyöräilyä paremmin. Osa tukee, mutta osa ei.

        Polkupyörille tulisi olla sateelta hyvin suojaava katos. Sähköpyörille tarvitaan myös latausmahdollisuus. Myös pukuhuoneet, riittävän isot pukukaapit sekä peseytymistilat, jotta voi käydä aamupyöräilyn jälkeen suihkussa ja vaihtaa työvaatteeet päälle. Ja pyöräilyvaatteille kuivaustelineet.

        Noin puhuu demari, mennään muka töihin ja kaikki pitäisi saada ilmaiseksi..


    • Anonyymi

      Kyllä tässä romutuspalkkiossa haiskahtaa viherpesu, hallitus haluaa näyttää että jotain tehdään "ilmastonmuutoksen" torjumiseksi.

    • Anonyymi

      Jos auton arvo on alle 1000e niin romutuspalkkio voi olla taloudellisesti houkutteleva. Mikäli auton arvo on huomattavasti korkeampi niin se kannattaa myydä, muutenhan jäädään miinuksen puolelle. Yleensä halvoilla autoilla ajavat pienituloiset joten kovin suuriin investointeihin ei ole varaa vaikka pientä porkkanaa tarjotaankin.

    • Anonyymi

      Autosta en luovu, sitä tarvitse, Sähköpyöräkään ei kiinnosta, mokoma painava ja kömpelö laite.

      Näyttää siltä, että sähköpyöriä ostavat lähinnä nuorehkot ihmiset, joille tavallinen pyörä olisi aivan riittävä. Sähköpyörän etu on toisaalta se, että huonolla ajotekniikalla ja -kunnolla pääsee lähes samaan vauhtiin kuin hyväkuntoiset tavallisella.

      Innokkaimpia sähköpyöräintoilijoita lienevät keski-ikäiset äijät, jotka ajavat poluilla ja maastossa tuhatta ja sataa kuin pikkupojat.

      • Allekirjoittanut varmaankin kuuluu juurikin tuohon ryhmään "keski-ikäiset äijät, jotka ajavat poluilla ja maastossa tuhatta ja sataa kuin pikkupojat".
        Tuo sähköavusteinen maastopyörä mukavat ajomaastot ovat ihan pahuksen mukavaa puuhaa, tänä vuonna tullut sähköavusteisesti ajettua 3000km. josta yli puolet maastossa. Kannattaa käydä kokeilemassa (vuokrattavia sähköavusteisia pyöriä löytyy useiltakin paikkakunnilta), uskon että moni oikeasti ihastuu lajiin.

        Itsellä tuli syksyllä uusi, 4000€ oleva sähköavusteinen maasturi ja ensi kesäksi on jo suunniteltu useita reissuja hyviin ajokohteisiin.

        Tosin, itselleni tuo sähköavusteinen pyörä ei ole mikään auton korvike yms. vaan puhdas liikunnallinen harrastusväline.


      • Anonyymi

        Pitää myös olla lompakossa sen verran seteleitä, että kykenee hankkimaan sähköpyörän. 500 € maksava luomupyörä on joillekin jo liian kallis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää myös olla lompakossa sen verran seteleitä, että kykenee hankkimaan sähköpyörän. 500 € maksava luomupyörä on joillekin jo liian kallis.

        Mistä uusia fillareita saa ostaa? Kuulemani mukaan kaikki on loppuunmyyty, ja uusia ei tule näille leveyksille vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä uusia fillareita saa ostaa? Kuulemani mukaan kaikki on loppuunmyyty, ja uusia ei tule näille leveyksille vuoteen.

        Ei mistään, tai ehkä kiinasta. Tuttu Thaimaasta pyysi juuri tuomaan kapsäkissä 56 koon maantiepyörää, kun sielläkin runkoja olisi, mutta ei nippeleitä eli shimanoita yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä uusia fillareita saa ostaa? Kuulemani mukaan kaikki on loppuunmyyty, ja uusia ei tule näille leveyksille vuoteen.

        Itse ostin sähköavusteisen Christianiabikes’n Classic Bikesta Helsingistä alku syksystä. Se oli sen erän viimeinen, mutta uutta erää tuli pian sen jälkeen. Tuo erä oli onneksi SRAMin osasarjalla, seuraava valitettavasti Shimanoilla, mutta sivuilla on näemmä tieto, että SRAM kuuluu yhä tuotevalikoimaan.

        Laatikkopyörä ei korvaa autoa, mutta on helpompi Helsingin keskustassa, kun ei tarvitse aina etsiä parkkipaikkaa. Sillä kulkee niin muksut päiväkotiin kuin tavaratkin.


    • Anonyymi

      En suosittele käytettyjä sähkövimpaimia kenellekään. Se voi olla yllättävän kallis kokeilu.

      • Anonyymi

        Ovat hiihtokeskuksissa jättäneet korpeen, huoltokelkoilla haettu sekä pyörä että sotkija.

        Kesäkelilöihin.

        Elä uso mainoslauseita, kun hyytyminen tulee, se on totaalinen. Sama oli Hyrynsalmella sähköautoilla, niitä haettiin pitkin yötä.


      • Itse olen huomenna menossa katsomaan/ostamaan kolmatta sähköavusteista pyörää itselleni(sähköfätti talveksi) joka on käytetty (hyvin vähän kuitenkin ajettu), kun nuo kaksi muuta pyörää olen uutena ostanut.
        Kerrotko mikä tuosta (mahdollisesta) ostoksesta tekisi yllättävän kalliin kokeilun?
        Tuossa parin viimevuoden aikana tutustunut suhteellisen hyvin yhden valmistajan (Bosch) sähköosien hyviin ja huonoihin puoliin, joten ihan kauhean isoihin yllätyksiin en tuon kanssa usko joutuvani. Ja mitään muutaman satasen kustannuksia en pidä mitenkään kauhean "kalliina kokeiluna".


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse olen huomenna menossa katsomaan/ostamaan kolmatta sähköavusteista pyörää itselleni(sähköfätti talveksi) joka on käytetty (hyvin vähän kuitenkin ajettu), kun nuo kaksi muuta pyörää olen uutena ostanut.
        Kerrotko mikä tuosta (mahdollisesta) ostoksesta tekisi yllättävän kalliin kokeilun?
        Tuossa parin viimevuoden aikana tutustunut suhteellisen hyvin yhden valmistajan (Bosch) sähköosien hyviin ja huonoihin puoliin, joten ihan kauhean isoihin yllätyksiin en tuon kanssa usko joutuvani. Ja mitään muutaman satasen kustannuksia en pidä mitenkään kauhean "kalliina kokeiluna".

        Viime yönä oli pakkasta, pitkään aikaan, ihan kunnolla, tai olihan sitä kylmää jo torstai aamusta. Toki se hyytää kaiken sähköisen, esim eGolfin käsikirja kieltää auton käyttämisen alle 14 pakkasessa. Ainut merkki, joka uskaltaa sen sanoa suoraan. Saariselkä ei antanut efättiä tälle päivälle, huomenna saa, heillä on kokemusta.


    • Anonyymi

      On mielestäni hienoa että tätä romutuspalkkiota on laajennettu myös joukkoliikenteeseen ja sähköpyöriin. Nyt entistä useampi ihminen voi hyödyntää sitä ja uskon että myös autokanta uusiutuu tai ainakin saadaan poistettua enemmän vanhoja autoja liikenteestä.

    • Anonyymi

      Ajan parin tonnin autolla, mutta ei ole siitä varaa luopua, vaikka sähköpyörä periaatteessa kiinnostaisi.

      Toivottavasti tukiainen ei nosta sähköpyörien hintoja liikaa, että voisin ostaa sellaisen joskus ja ajaa osan ajoista sillä.

    • Anonyymi

      Kaikkinaiset tukinaiset on kohdennettuna turhia ja kilipailua vääristäviä. Niin kuin esim tämä kotitalousvähennyskin. Sellainen sopisi kyllä, että saisi kukin tehdä esim yhden alvivapaan hankinnan vuodessa. Sen voisi käyttää kodinkoneeseen, sähköpyörään tai vaikka sitten tavalliseen polkupyörään.

    • Anonyymi

      Hyvä, moottorikuskit pysyvät moottorikuljettajina mutta peltikotelot vähenee ja ihmisten liikkuminen helpottuu, myös hengitysilma paranee sekä melu vähenee.

      Väylätkin pysyvät paremmassa kunnossa kun tankin painoiset peltilaatikot vähenee kuluttamasta infraa.

      • Anonyymi

        Joo. Helsingin ja Tampereen keskustat ovat nykyään mukavan hiljaisia. Ei oo autoja, eikä kauppoja. Saa rauhassa pyöräillä.


    • Anonyymi

      Hakemus jätetty samoihin aikoihin kun tämän ketjun aloitus. Ei vieläkään ole tullut päätöstä ja alan uskoa etteivät edes näitä maksa kenellekään.

      Vai onko muka joku saanut tuon tuen ihan tilille asti?

      • Anonyymi

        Joo alkaa itestäkin tuntumaan, että ei sieltä mitään ole kenellekkään maksettu. Soitin sinne ja koitin kysellä jonkinlaista aikataulua päätöksen saamiselle, niin sanoivat vain, että nyt on paljon ruuhkaa. Ei lupaillut mitään aikarajaa sanoi kumminkin, että menee varmasti yli kuukausi, että saa edes päätöksen. Sen jälkeen sitten odotellaan kuukauden verran rahoja. Katotaan nyt saisiko ne rahat vielä tämän vuoden aikana.


      • Anonyymi

        Hakemus jätetty kuukausi sitten eikä vieläkään käsitelty. Sähköpyörä maksettu ja perheen vanha auto romutettu. Saas nähdä tuleeko sieltä mitään romutuspalkkiota vai onko tämä silkkaa huuhaata koko touhu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakemus jätetty kuukausi sitten eikä vieläkään käsitelty. Sähköpyörä maksettu ja perheen vanha auto romutettu. Saas nähdä tuleeko sieltä mitään romutuspalkkiota vai onko tämä silkkaa huuhaata koko touhu...

        Ite tein hakemuksen tammikuun alussa, ei vieläkään ole mitää kuulunut. Kuulemma vähän ruuhkaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite tein hakemuksen tammikuun alussa, ei vieläkään ole mitää kuulunut. Kuulemma vähän ruuhkaa...

        Nyt sain päätöksen. Reilu 3Kk siihen meni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sain päätöksen. Reilu 3Kk siihen meni.

        Hakemus jätetty tammikuun 14. päivä, eikä vieläkään mitään tietoa.
        Uskomattoman kauan tuntuu menevän. Jospa juhannukseen mennessä tulis...


    • Anonyymi

      Valtio sahaa oksaa altaan kääntämällä kulutusta sähkövimpaimiin.

      Teko on "epäekologinen" eikä edistä maapallon resurssien ylläpitoa, päinvastoin. Tarkemmin nykymenettelyjä tutkien huomaa, että kansalaisille markkinoitu uuden ajan trendikuluttaminen onkin rikollista toimintaa.

    • Anonyymi

      Kaupat nostaneet noin 1000 eurolla pyörien hintaa:)) viimevuodesta.....et sillai......

      • Anonyymi

        Saisko esimerkkiä, tuntuu kaukaa haetulta huuhaalta.


    • Anonyymi

      Uudessaseilannissa varastivat sipilälexit.

    • Anonyymi

      Sähköpyörä suht kallis laite verraten jos halvimman sähköauton saa jopa alle 20tonnin..

    • Anonyymi

      Keskeinen ongelma on se, että s-fillari on suurimmasa osaa tapauksista kaikkea muuta kuin eko-teko. Tämä ottaen huomioon, että kyse on vihreiden markkinoimasta epäekologisesta ideologiasta ... paradoksia kerrassaan.

      Nyt kun vihreiden masinoima s-fillari-vimma valtaa Eurooppaa, niin ilmeisemmin suurin osa ajelee sillä edelleen ne aivan samat tilastolliset muutaman kilsan ajonsa kuin aiemminkin, jotka aiemmin tehtiin puhtaalla lihasvoimalla.

      Tuossa yhtälössä sekä ympäristö että kansanterveys sakkaavat.

      S-auto se vasta valtava ymäristön saastepommi onkin sen mega-saasteakkujen vuoksi ... ja globaalilla tasolla, montako prosentia s-autoista ja / tai niiden matkoista ladataan puhtaalla sähköllä.

      Ajossa, noin 30% polttomoottoriautoijen ilmansaasteista syntyy renkaista ja jarruista ja loput tulee pakoputken kautta.

      Paikallisesti, eli ajossa valheellisesti puhtaaksi markkinoitu s-auto ei todellisuudessa sitä ole, vaan sen renkaista ja jarruista syntyy saasteita ajossa, jarruista ehkä vähemmän kuin polttarissa, mutta renkaista ja teiden kulutuksesta enempi sen suuren painon vuoksi.

      Jotta s-auto tai s-fillari olisi ekologinen, niin koko akkuteknologian tulisi muuttua vihreäksi ... tulisi innovoida johonkin ymäristöystävällisesti teollistettavissa olevaan ehtymättömään luonnonvaraan perustuvat vihreät, kevyet ja tehokkaat akut.

      Sitten tulisi vielä saada tuotettua mahdolliismman vihreää energiaa kaikkialla.

      Varsinkin s-autoissa sen nykymuodossaan ollaan satsaamassa kaikki teolliset, poliittiset ja yhteiskunnalliset panokset aivan väärälle hevoselle.

      Kun tuo teollis-taloudellinen massiivinen globaali prosessi on nyt lähtenyt liikkeelle, niin vastassa on aivan vastaava globaali ongelma kuin polttareissakin, otettua suuntaa ei voida muuttaa ... ja mahdolliset sitä paremmat tulevat aidosti ekologiset innovaatiot tapetaan ... miten vihreät voivat olla kerassaan niin myopeja tai, anteeksi nyt vain, suorastaan aivottomia.

      • Anonyymi

        Todella asiapitoinen kirjoitus... Näitähän ei tietysti valtaapitävät eko-vihreät ajattele. Vielä kun asioiden laskentaan yleensä käytetään jos jonkin sortin diplomi-idioottikonsultteja niin sähkö-vs. polttomoottorikulkuneuvojen välinen hyödyt vs. haitat on laskutuloksena aina sähköajoneuvojen ylivoimainen voitto.

        Sähköautojen, niiden akkujen, ja latausinfran rakentamiseen ja tuottamiseen kulutetaan maapallon voimavaroja enemmän kuin niistä saatava hyöty tullee koskaan olemaan. Sähköautotkin pitää ladata ja pian tarvitaan lisää ydinvoimaloita, kun sähkön tarve ylittää nykytuotannon kapasiteetin. Kaikillahan ei ole varaa omaan aurinko- tai tuulivoimalaan.

        Onko laskelmissa otettu lainkaan mukaan elinkaariajattelua? Sähköautojen akkutuotanto kyllä kehittyy, mutta tulevaisuudessa sähköautot akkuineen voivat silti olla ongelmajätettä tuleville sukupolville...

        Nykypäättäjät ja sähköautobuumista rikastuneet kasvavat jo horsmaa, kun jälkipolvi kiroaa tuskissaan...


    • Romutuspalkkion 8milj.€ budjetti on käytetty loppuun ja isoin käyttökohde oli juurikin sähköavusteinen polkupyörä.
      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/romutustuelle-suunnattu-8-miljoonaa-euroa-varattu-loppuun-sahkopyoratukea-haettiin-eniten/8129262

      Meillä myös odotuksessa uuden sähköpyörän toimitus ensikuulle ja romutustuen käsittely on Trafissa sisällä.

      • Anonyymi

        Hommahan meni siten, että on kaveriporukka, sanotaan vaikka noin 8 hengen sakki, joilla jokaisella on autoromu kotona. Heistä yksi romuttaa autonsa, ostaa uuden sähköpyörän, lähettää hakemuksen Trafille, jää odottamaan rahoja tilille. Hän myy sähköpyörän toiselle kaverille, joka tekee saman. Kolmas tekee saman ja homma jatkuu kunnes kaikki ovat hakeneet romutuspalkkion. Lopuksi sähköpyörä myydään pois pienellä tappiolla. Tämän jälkeen kaverukset ostavat kukin itselleen uuden käytetyn, paljon päästävän auton, johon käyttävät valtion antaman 1000 euroa välirahana ja jäävät odottamaan seuraavaa samanlaista, demarihalituksen romutuspalkkiokampanjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommahan meni siten, että on kaveriporukka, sanotaan vaikka noin 8 hengen sakki, joilla jokaisella on autoromu kotona. Heistä yksi romuttaa autonsa, ostaa uuden sähköpyörän, lähettää hakemuksen Trafille, jää odottamaan rahoja tilille. Hän myy sähköpyörän toiselle kaverille, joka tekee saman. Kolmas tekee saman ja homma jatkuu kunnes kaikki ovat hakeneet romutuspalkkion. Lopuksi sähköpyörä myydään pois pienellä tappiolla. Tämän jälkeen kaverukset ostavat kukin itselleen uuden käytetyn, paljon päästävän auton, johon käyttävät valtion antaman 1000 euroa välirahana ja jäävät odottamaan seuraavaa samanlaista, demarihalituksen romutuspalkkiokampanjaa.

        No mitään laitonta tuossa ei varmaankaan ollut?

        Eihän?


    • Anonyymi

      Sähköpyörien hinnasta näkee että ovat ökyille ja idiooteille.

      In mud we trust

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe