Uudet mtb kammet

Anonyymi

Pitäsi ostaa uudet kammet, tai oikeastaan oikeanpuolen kampi tai poljin osa.
Voisko joku kertoa mitä nämä tarkoittaa että voin ostaa sopivan kammen?
Shimano Kampisarja Altus 170 mm 42T 7/8v 123 mm nelikantti musta

23

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shimano on valmistaja
      Altus on osasarjan "laatutaso" (kymmenportaisella asteikolla neljänneksi huonoin/halvin).
      170mm tarkoittaa kammen pituutta
      42T tarkoittaa (suurimman?) rattaa hammaslukua.
      7/8v tarkoittaa 7 tai 8 vaihteista ketjua
      123mm nelikantti = keskiön mitta kammen kiinnitystapa keskiöön.
      Musta = kammen väri.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitän, Shomano Altus mulla on tuossa paikallaankin joka on porsinut kierteet.
        Nuo numerot lähinnä oli hepreaa itselle.

        Kannattaa katsoa vanhan kammen mallinumero. Se on Shimanolla polkimen reiän ympärillä pyörän puolella. En tiedä onko Altus muuttunut vuosien varrella, mutta jos akselin pituus ei sovi kammelle, tulee hankaluuksia.
        Eli
        -tarkista vanha mallinumero, vertaa uuteen, ja jos poikkeaa, hae netistä vanhalle suositeltu akselin pituus
        tai
        -mittaa vanha akseli

        Rauman Motonetissä on muuten juuri tuollainen Altus. En tiedä, lähettelevätkö. Pysyisi rahat Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa katsoa vanhan kammen mallinumero. Se on Shimanolla polkimen reiän ympärillä pyörän puolella. En tiedä onko Altus muuttunut vuosien varrella, mutta jos akselin pituus ei sovi kammelle, tulee hankaluuksia.
        Eli
        -tarkista vanha mallinumero, vertaa uuteen, ja jos poikkeaa, hae netistä vanhalle suositeltu akselin pituus
        tai
        -mittaa vanha akseli

        Rauman Motonetissä on muuten juuri tuollainen Altus. En tiedä, lähettelevätkö. Pysyisi rahat Suomessa.

        Se on juuri noin, muutaman millin heitto riittää tekemään keskiöstä käyttökelvottoman aiottuun kohteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa katsoa vanhan kammen mallinumero. Se on Shimanolla polkimen reiän ympärillä pyörän puolella. En tiedä onko Altus muuttunut vuosien varrella, mutta jos akselin pituus ei sovi kammelle, tulee hankaluuksia.
        Eli
        -tarkista vanha mallinumero, vertaa uuteen, ja jos poikkeaa, hae netistä vanhalle suositeltu akselin pituus
        tai
        -mittaa vanha akseli

        Rauman Motonetissä on muuten juuri tuollainen Altus. En tiedä, lähettelevätkö. Pysyisi rahat Suomessa.

        Kiitti vinkeistä, ensi viikolla pitää lähtä etsimään ja lähimptonettiin taidan suunnata kun siellä tuntuu olevan tarjontaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti vinkeistä, ensi viikolla pitää lähtä etsimään ja lähimptonettiin taidan suunnata kun siellä tuntuu olevan tarjontaa.

        Siis lähi Motonettiin piti kirjoittaa


    • Anonyymi

      Olisko vielä jollakin tietoa / apua.
      Giant Talon pyörässäni on siis taakse itse vaihdettuna Shomano MF-TZ21 vaihdepakka.
      https://www.vapaakauppa.net/shimano-mf-tz21-takapakka-7-vaihteinen.html
      Alkuperäinen etukampisarja pyörässä on hammastukseltaan 42T
      Tuo yhdistelmä on ihan hyvin toiminut yhteen takapakan kanssa.

      Mikähän kampisarja olisi kuitenkin juurikin tuolle takapakalle sopivin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä että pyöräni on tämä:
        https://www.giant-bicycles.com/us/talon-27dot5-5--2014--2013

        Nyt ei ihan täsmää. Linkkisi takapakka 7 rattainen ja pyörässä 8 vaihdetta? Mikäli välitykset ovat pyörässäsi sopivat niin ei niitä kannata lähteä muuttelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei ihan täsmää. Linkkisi takapakka 7 rattainen ja pyörässä 8 vaihdetta? Mikäli välitykset ovat pyörässäsi sopivat niin ei niitä kannata lähteä muuttelemaan.

        Aivan, takapakka on eri kokoinen kuin alkuperäinen, silti tuo on toiminut hyvin etukampisetin kanssa kun vaihteitakaan en käytä ikinä, kyseessä on sähköistetty pyörä.

        Jos tuolle takapakalle kuitenkin löytyisi juuri oikea etukampisetti niin olisi paras.
        Ainut ongelma on kuitenkin että vasen pedaali on vetänyt kammesa kierteet sileäksi ja pitäisi saada uusi kampi vasemmalle puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, takapakka on eri kokoinen kuin alkuperäinen, silti tuo on toiminut hyvin etukampisetin kanssa kun vaihteitakaan en käytä ikinä, kyseessä on sähköistetty pyörä.

        Jos tuolle takapakalle kuitenkin löytyisi juuri oikea etukampisetti niin olisi paras.
        Ainut ongelma on kuitenkin että vasen pedaali on vetänyt kammesa kierteet sileäksi ja pitäisi saada uusi kampi vasemmalle puolelle.

        Lkuperäistä takapakkaa en siis saanut tuohon sopimaan vaan laitoin siihen tuon 7 pakan kun pyörän sähköistin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, takapakka on eri kokoinen kuin alkuperäinen, silti tuo on toiminut hyvin etukampisetin kanssa kun vaihteitakaan en käytä ikinä, kyseessä on sähköistetty pyörä.

        Jos tuolle takapakalle kuitenkin löytyisi juuri oikea etukampisetti niin olisi paras.
        Ainut ongelma on kuitenkin että vasen pedaali on vetänyt kammesa kierteet sileäksi ja pitäisi saada uusi kampi vasemmalle puolelle.

        Tämä on taas tavallisen sekava viestiketju. Aloitus puhuu oikeasta kammesta, ja tässä vasemman puolen polkimen kierteet ovat hajalla. Onko tämä siis eri pyörä?

        Onko sinulla kammen ulosvetäjä käytettävissä? Nelikanttikeskiön kampi VOI irrota lukituspultin irrotuksen jälkeen polkemalla. Siinä on kyllä vaara teloa itsensä. Kiinni se menee lukituspultilla.

        Jos vain vasen kampi on rikki, esim. Fillarikellarista löytyy niitä. Pituus (yleensä 170 tai 175 mm) pitää tietenkin olla sama, eikä kampi saisi ulota akselin päästä kovin poikkeavasti oikeaan puoleen nähden, ettei se kolise runkoon tai polvi joudu outoon kulmaan. Vasemman puolen kampia varmasti löytyy käytettynäkin , jos paikkakunnalla on jonkinlainen kierrätyskeskus.

        Noista pyöräsi tiedoista ei selviä akselin pituus, mikä vaikuttaa kampisetin valintaan.

        7- ja 8-takapakkojen rattaiden väli on Shimanolla lähes sama, vaihdevipu kyllä toimii ristiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on taas tavallisen sekava viestiketju. Aloitus puhuu oikeasta kammesta, ja tässä vasemman puolen polkimen kierteet ovat hajalla. Onko tämä siis eri pyörä?

        Onko sinulla kammen ulosvetäjä käytettävissä? Nelikanttikeskiön kampi VOI irrota lukituspultin irrotuksen jälkeen polkemalla. Siinä on kyllä vaara teloa itsensä. Kiinni se menee lukituspultilla.

        Jos vain vasen kampi on rikki, esim. Fillarikellarista löytyy niitä. Pituus (yleensä 170 tai 175 mm) pitää tietenkin olla sama, eikä kampi saisi ulota akselin päästä kovin poikkeavasti oikeaan puoleen nähden, ettei se kolise runkoon tai polvi joudu outoon kulmaan. Vasemman puolen kampia varmasti löytyy käytettynäkin , jos paikkakunnalla on jonkinlainen kierrätyskeskus.

        Noista pyöräsi tiedoista ei selviä akselin pituus, mikä vaikuttaa kampisetin valintaan.

        7- ja 8-takapakkojen rattaiden väli on Shimanolla lähes sama, vaihdevipu kyllä toimii ristiin.

        Ei ole eri pyörä, kyseessä oli oikeanpuoleinen kampi, kirjoitin väärin edellä mutta setti on nyt ostettu ja uusi kampi asennettu, ostin 7-8 pakkaiselle sopivan setin.
        Alkuperäinen kampi pyöristyi alunperin keskion kiinnityksestä ja laitoin jonkun vanhan kammen tilalle eri pyörästä, nyt siitä kammesta meni pedaalikohdasta kierteet täysin sileäksi, ihme homma.
        Ostin nyt motonetistä koko setin uuden ja laitoin uuden kammen paikalleen, siihen pedaalin.
        Akseliin passaa tuo setti kyllä.

        Ajattelin jos laittaisin kokonaan uuden vaihdepakan ja kettingin myöhemmin ja sitten vasta vaihtaisin sen etuvaihteiston, eli tuon kampisetin loput osat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole eri pyörä, kyseessä oli oikeanpuoleinen kampi, kirjoitin väärin edellä mutta setti on nyt ostettu ja uusi kampi asennettu, ostin 7-8 pakkaiselle sopivan setin.
        Alkuperäinen kampi pyöristyi alunperin keskion kiinnityksestä ja laitoin jonkun vanhan kammen tilalle eri pyörästä, nyt siitä kammesta meni pedaalikohdasta kierteet täysin sileäksi, ihme homma.
        Ostin nyt motonetistä koko setin uuden ja laitoin uuden kammen paikalleen, siihen pedaalin.
        Akseliin passaa tuo setti kyllä.

        Ajattelin jos laittaisin kokonaan uuden vaihdepakan ja kettingin myöhemmin ja sitten vasta vaihtaisin sen etuvaihteiston, eli tuon kampisetin loput osat.

        hohhoijakkaa, kirjoitin taas väärin eli siis vasen kampi on kyseessä mikä on sileä, eli se jossa ei ole vaihteet.
        Menee sekaisin kun riippuu miten päin pyörää ajattelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hohhoijakkaa, kirjoitin taas väärin eli siis vasen kampi on kyseessä mikä on sileä, eli se jossa ei ole vaihteet.
        Menee sekaisin kun riippuu miten päin pyörää ajattelee.

        Sekavaa näkyy olevan. Milloin vika missäkin. Omassa pyörässä vaihteet oikeella mutta sulla on varmaan joku brittimalli kun siellä on vasemmanpuoleinen liikenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hohhoijakkaa, kirjoitin taas väärin eli siis vasen kampi on kyseessä mikä on sileä, eli se jossa ei ole vaihteet.
        Menee sekaisin kun riippuu miten päin pyörää ajattelee.

        Mittaa nyt sen uuden asennetun vasemman kammen etäisyys rungosta, ja vertaa paikallaan olevaan vanhaan oikean puolen kampeen. Näin saat käsityksen, mihin uusi kampi oikealla ja rattaat asettuisivat. Mahtuuko pyörimään, kannattaako vaihtaa?


    • Anonyymi

      Ei siis kukaan osaa auttaa, pitää summassa siis vissiin ostaa kampisetti

      • Anonyymi

        Ei tarvitse ostaa summassa. Ostat samanlaisen mikä nykyinen. Jos et kerran käytä vaihteita ja nykyinen on hyvä niin mitään perusteita toisenlaisen ostamiselle ei ole. Vähän epäilen että valinnanvaraa ei juuri ole mikä tietysti helpottaa ostamista. Mikäli et osaa itse ostaa niin irrotat kammet ja menet pyöräliikkeeseen niin ne tilaa jos ei ole hyllyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse ostaa summassa. Ostat samanlaisen mikä nykyinen. Jos et kerran käytä vaihteita ja nykyinen on hyvä niin mitään perusteita toisenlaisen ostamiselle ei ole. Vähän epäilen että valinnanvaraa ei juuri ole mikä tietysti helpottaa ostamista. Mikäli et osaa itse ostaa niin irrotat kammet ja menet pyöräliikkeeseen niin ne tilaa jos ei ole hyllyssä.

        Juu ja se keskiö on tosiaankin määräävä tekijä. Kammen akselin pitää sopia siihen juuri eikä melkein. Epäilen muutenkin että ongelma on keskiölaakereissa. Jos hankitkin sellaisen, ja täsmälleen samanlaisen kuin alkuperäinenkin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja se keskiö on tosiaankin määräävä tekijä. Kammen akselin pitää sopia siihen juuri eikä melkein. Epäilen muutenkin että ongelma on keskiölaakereissa. Jos hankitkin sellaisen, ja täsmälleen samanlaisen kuin alkuperäinenkin on.

        Hanki Shimano Altuksen rojun tilalle kunnon kammet ja rattaat; sellaset missä kammet ovat vaihdettavat.
        Netissä kaikki löytyy nykyään, käytä hakua MTB cranksets ja jos tarvitset keskiönkin, niin bottom brackets. Nelikanttikeskiö on toisinaan työläs avattava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki Shimano Altuksen rojun tilalle kunnon kammet ja rattaat; sellaset missä kammet ovat vaihdettavat.
        Netissä kaikki löytyy nykyään, käytä hakua MTB cranksets ja jos tarvitset keskiönkin, niin bottom brackets. Nelikanttikeskiö on toisinaan työläs avattava.

        Hommasin shimano altukset missä on kammet vaihdettavat kuten ennenkin.
        Onko sellaisia edes olemassa missä nuo ei olisi vaihdettavissa.
        Pitää joskus satsata kunnon kampiin mutta jos nuo nyt sen pari vuotta kestäisi edes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommasin shimano altukset missä on kammet vaihdettavat kuten ennenkin.
        Onko sellaisia edes olemassa missä nuo ei olisi vaihdettavissa.
        Pitää joskus satsata kunnon kampiin mutta jos nuo nyt sen pari vuotta kestäisi edes.

        Tässä lienee tarkoitettu vaihdettavia rattaita. Halvoissa kampiseteissä rattaat on niitattu kampeen kiinni, paremmissa rattaat ne ovat kiinni kuusiokolopulteilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 564
      9266
    2. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      2365
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      184
      1485
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      19
      1209
    5. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      940
    6. Sun ulkonäkö on

      Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      877
    7. Oletko koskaan

      Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      794
    8. Olen niin haaveillut

      Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      792
    9. En voi ottaa

      Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      41
      732
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

      Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      642
    Aihe