Bombtrack Tension 2

Anonyymi

Olen miettinyt ja ajatellut otsikon osoittaman polkupyörän hankkimista yltympärivuotiseen polkupyöräilyyn. Mitä ajatuksia, kenties kokemuksia, mainittu polkupyörä herättää? Onko hyvä, vai peräti bommi?

40

790

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koska ”suuri yleisö” ei vastustanut ajatustani, tilasin polkupyörän ulkomailta. Miksi ulkomailta? Koska suomalaiset, lähinnä pääkaupunkiseudulla toimivat polkupyöränmyyjät, eivät halua myydä polkupyöriä. Varsinkaan he eivät kaipaa ”mitään erikoisia tyyppejä” asiakkaakseen, koska luultavasti odottavat jälleen erinomaista myyntivuotta. Vähän erikoiseksi asiakkaaksi ilmeisesti ilmoittautuu yksinomaan jos esittää enemmän kuin yhden kysymyksen viestissään. Viesteihin ei vastata lainkaan, tahi lakataan vastaamasta viimeistään kolmannen kysymyksen jälkeen.

      Suurimmista ulkomaisista polkupyöriä myyvistä postimyyntiyrityksistä saa nyt joitain malleja, varsinkin noita kalliimpia laatupyöriä. Alunperin ajattelin joitain valtamerkkejä, mutta suosituimmat on myyty kuivaksi maailmanlaajuisesti. Maailman suurin polkupyöränvalmistaja taiwanilainen Giant on ilmeisesti vastannut parhaiten kysyntään, mutta esimerkiksi pari miljoonaa polkupyörää vuodessa valmistava Trek tuottaa Suomen leveyksille polkupyöriä vasta kesällä. Amerikan Yhdysvalloissa myytiin polkupyörävarastot tyhjiksi jo viime kesänä. Samoin kun tietysti Euroopassakin.

      Takaisin Bombtrackerin Tension kakkoseen. Ikinä ollut moisesta kuullutkaan, Bombtarackerista, mutta on ilmeisesti Kölnissa alkunsa saanut pieni polkupyöränsuunnittelutoimisto. Alun perin maastopyörävalmistaja, mutta suosion siivittämänä laajentanut repertuaariaan mm cyclocrosseihin. Taustalla luultavasti saksalaisia ja brittiläisiä partasuuhipstereitä, jotka ovat intohimoisia polkupyöräharrastajia. Polkupyörät valmistetaan Taiwanissa, niin kuin melkein kaikki muutkin polkupyörät nykyaikana. Itse asiassa olin tilaamaisillani amerikkalaista Vaast A1 polkupyörää koska polkupyörän materiaali kiihoitti mieltäni sangen suuresti. Myös väri on hieno, mutta koska mangesiumrunko valmistetaan polkupyörään Kiinassa, lopahti haluni ao polkupyörään saman tein. Mieluummin Kiinan ”kapinallinen maakunta Taiwan” kun itse iso mörkö.

      Tulen palaamaan asioihin kun saan polkupyörän, ja kertomaan ensivaikutelmista. Pysyhän aina kanavalla.

      • Anonyymi

        Yläpeukkua Taiwanin puolta pitämisestä 👍 itsekin vältän ostamasta kiinalaisomisteista brändiä/ tuotetta aina kun se vain suinkin on mahdollista. Kiusa se on pienikin kiusa.

        YouTubessa muutama päivä sitten törmäsin videoon jossa joku oli erehtynyt ostamaan halvimman kiinalaisen hiilikuiturunkoisen maastopyörän ja klenkkasi toinen jalka poikki videolla esittelemässä mikä kohta fillarissa petti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yläpeukkua Taiwanin puolta pitämisestä 👍 itsekin vältän ostamasta kiinalaisomisteista brändiä/ tuotetta aina kun se vain suinkin on mahdollista. Kiusa se on pienikin kiusa.

        YouTubessa muutama päivä sitten törmäsin videoon jossa joku oli erehtynyt ostamaan halvimman kiinalaisen hiilikuiturunkoisen maastopyörän ja klenkkasi toinen jalka poikki videolla esittelemässä mikä kohta fillarissa petti.

        Totisesti. Juuri näin, ja itseänikin himoitti hiilikuitukomposiitti polkupyörän runkona pitkään. Pääni käänsi ennen muuta alumiiniseoksen huolettomuus. Ei tarvitse niin miettiä momentteja ja kolhiintumistakaan. Lisäksi luulen että hyvä alumiiniseosrunko häviä hiilikuidulle lainkaan mukavuudessakaan. Onhan tuossa hankkimassani nykysuuntauksen mukainen hiilietuhaarukka tosin, mutta kuten tiedossa on, niitäkin löytyy hyviä ja kestäviä, ja sitten halpoja/huonoja. Tuon hintaluokan polkupyörässä oletan löytyvän laatua että kestävyyttä. Aika sitten näyttää totuuden.


    • Anonyymi

      Toista viikkoa meni ennen kuin pyörä tuli. Lisäksi bikesteri ottaa nykyään noin kolmekymppiä toimituskuluja polkupyörälle. Luultavasti PostNord on nostanut toimitusmaksua, noin niin kuin hyvän kysynnän mahdollistamana. Itse toimitus tuli taaskin mallikkaasti kotiovelle. Polkupyörä hyvin pakattuna, vain ohjaustanko kiinni ja etukiekko, niin kaikki valmista. Miellyttävää oli tässä tapauksessa se, että ohjainlaakeri kiristettynä ja haarukka vimpan päälle suorassa. Sramin takavaihtaja oli säädetty viimeisen päälle oikein, ja vaihteet naksui täsmällisesti rattaalta rattaalle. Saa nähdä kuinka kauan pysyy säädöissään. Apexista ole paljoa hyvää sanottavaa, mutta kenties Rival 1 on järeämpää tekoa. Laadukkaalta ainakin tuntuu. Kaikin puolin. Myös polkupyörän laatu vakuuttaa. Keveydestä huolimatta, todella jämäkän tuntuinen. Hitsaussaumat mielestäni kauniita. Väri hyvä ja muutenkin viimeistellyn tuntuinen kapistus.

      Kannattaa näemmä tilata juuri uutta mallia edustava polkupyörä. Vanhemmat varastossa pyörineet voivat hyvinkin olla kiertopalkintoja. Niin kuin epäilen tuolle vanhalle Seriouksen gravelilleni käyneen. Joku ruoja on sillä sotkenut aikansa, ja meikannut naarmut sievästi piiloon, palauttanut polkupyörän, ja nyt luonani noita naarmuja on pesukertojen myötä liuennut esiin. Olen sitä mieltä että jokainen naarmuttakoon polkupyöränsä ihan itse. Siihen muita tarvita. Omat naarmuni jäljet kyllä tunnen.

      Tämä Bombtrack Tension 2 vm 2021 on kuin pakasta vedetty. Täysin virheetön ja kaikki osat kiiltää kaunihisti. Kyllä näihin polkpyöriin tunneside syntyy ajan mittaan, kun niitten kanssa on kesät talvet taistellut tuhansia ja tuhansia kilometrejä. Luonnon armoilla, pyörä ja mies. Siinä on kunnon lehmipoika meininkiä.

      Mites istuu, kuis kulkee? Hankin ”liian pienen rungon” siinä mielessä että 183 senttisenä olisin tarvinnut 56 senttisen. Tämä on 53 senttimetriä. Lähdin noilla 33 senttiä leveillä näppylärenkailla sohjoon sotkemaan. Polkimien virkaa toimitti Shimanon pitkävartiset maastolukkopolkimet. Satulamastoa piti nostaa turhan ylös, koska käyttämäni 45NRTH Wölvhammerit on todella paksupohjaiset. Ensin polkupyörä tuntui naurettavan pieneltä, olihan totuttelemani koko ollut tähän asti 58 senttimetrinen runko, joka taas on aivan liian suurikokoinen minulle. Mutta jo piankin huomasin voivani luottaa polkupyörään täysin. Hämmästyttävän suuntavakaa, keveydestään huolimatta. Eipä ollut sohjosta milläänsäkään. Noinkin kapeat renkaat kynti sohjoa vakaasti ja suoraan. Käännöksissä ketterästi. Kiihtyy nopeasti, ja runko imee tärinät hyvin. Satula tuntuu sopivalta ahteriini. Olipa hienoa painaa menemään tuo muutaman kilometrin lenkki. Ajoasentokin, josta olin nähnyt unta, löytyi pikkuhiljaa. Maha on taas jonkun verran tiellä. Huomaa että laiskottelua mässäyksissä kuukausi takana. Siihen nähten jaksoi painaa menemään hyvin. Vain satulaa täytyy työntää sittemmin taaksepäin ja sarvia vähän säätää, niin luulen siitä kyllä hyvän tulevan. Tulevaksi vuodeksi. Näämäsestikin jopa 40 milliä leveä rengas mahtuu pyörimään haarukoissa, ja ehkäpä Sram Rivalin vaihtaja yltää jopa 42 hampaiseen takarattaaseen saakka. Semmoiset meinaan talveksi vielä asentaa. Nastarenkailla.

      Yksi asia joka kiinnitti huomioni tässä pokupyörässä on poljinkeskiön laakerit. Oletan t47 olevan hyvinkin pitkäikäinen ja kestävä. Ainakin laakerikupin kierteet ovat pitkät, joka nöyttää hyvältä. Huono puoli on vain kolmen vuoden takuu rungolle, ja kaksi etuhaarukalle. Niinpä täytyy laittaa ”kammet laulamaan” heti uutena jotta mahdolliset tekoviat ehtivät paljastua takuun puitteissa.

      Pysyhän ainakin kanavalla

      • Anonyymi

        ” Lähdin noilla 33 senttiä leveillä näppylärenkailla sohjoon sotkemaan. ” Juu nii, 33 milliä leveät, piti kirjoittamani


    • Anonyymi

      Paperilla näyttää ihan asialliselta yleispyörältä. Ostat varmaan toiset kiekot kesäkumeille? Voipi olla sen verran leveät vanteet, ettei niihin saa kapeaa rengasta kesäksi.

      • Anonyymi

        Totisesti. Näyttää siltä että nuo Huntit mahdollistaa leveyksiä aina 23 - 45 millille. Se on jo niin laaja valikoima että riittää. Ajattelin ensin, kunhan tiet sulaa, ajaa ensin nuo mukana tulleet näppylärenkaat sileiksi. Ne on kuitenkin maltillisesti 33c, ja soveltuu hyvin kaikille pinnoille. Rungon geometria on kyllä melko ärhäkkä, niin että kyllä tuosta ihan puhtaan maantiepyöränkin voisi tuunata.


    • Anonyymi

      Loppupähkäilyjen jälkeenkin tulin siihen johtopäätökseen, että asennankin vanhat Suomi Tyres w240- nastarenkaat alle ja lähden sotkemaan. Sain myös Serious gravelin ”asiaa tuntevilta” lopultakin. Hinta tietenkin messevä, mutta olivatpa tehneet hyvää työtä. Vaihteet pelasivat hyvin, ja ensimmäistä kertaa ketju pysyi jopa 42- piikkisen ympärillä. Käytännössä kävi taas niin, että apexi ykkönen päätti pakkasessa toimittaa toisinaan omiaan, ja vaihtaa pienemmälle rattaalle omia aikojaan. Toimii nyt enimmäkseen tyydyttävästi kumminkin. Syy miksi päätin asentaa renkaat Huntin kiekoille, oli yksinkertaisesti se, että jos olisin asentanut nyt toisessa polkupyörässä olevat kiekkoineen tuohon Tensioniin, olisin joutunut todennäköisesti säätämään takavaihtajan ruuvia. Joten pienemmän riesan tie on mennä eteenpäin tuohon olemassa olevaan ratassikermään muutoksia tekemättä. Hyvin ja kiitettävästi vaihteisto toimittikin alinomaa, ja maaliin saakka.

      Toinen asia on nastarenkaiden kiemurtelu urissa. Olin pähkäillyt mielessäni asiaa, johon velogin kiertokirje toi vahvistusta. Ainoa miinus on tietenkin kitkan ja sitä myötä matkan ”piteneminen”. Muuten totta täysillä. Oli kuulemma maastopyöräillyt ”satakiloisen toverin kanssa” ja hää oli tuskaillut uraherkkien kumien kanssa. Ja kas, ilmaa pois renkaista niin lakkasi kiemurtelu. (Luulen että tuo ”satakiloinen” oli taaskin vexi, jonka epäilen olevankin Veikko) Joskus velogi oli polkenut vexin kanssa Härkäreitin Hämeenlinnasta Turkuun, muka 29 keskituntinopeudella. En ysko alkuunkaan. Itse olen yhtä lihava kuin vexi, ja 29 on kohdallanikin utopiaa noin pitkällä matkalla.

      Niin piti kirjoittamani Bombtrackista. Tuosta polkupyörästä. Itselle sopiva runko antaa mahdollisuutta rentoon etenemiseen. Kun polkupyörä on kevyt ja suuntavakaa, ja keulakin istuu tukevasti sijoillaan, on eteneminen hauskaa. Niin hauskaa kuin talven raskaassa voi olla.

      Voit myös katsoa etenemistäni lähetyksestä, mutta tärkeintä on pysyä kanavalla. Joten osyhän aina kanavilla.

    • Anonyymi

      Ollessani käymässä vähän yli viidenkymmenen kilometrin polkupyöräilylenkillä tuolla polkupyörällä, kysyin itseltäni; onko niin , että tukevoitunut jämpti keula olisi tässä yksilössä muuttumaton? Vastaus; ei ole. Jouduin nytkin rytkyttämään( rytkyttää hytkyttää, mulla kauas menolippuu ooon!) epätasaisia polanteisia teitä, kohtalaisessa pakkasessa. Kenties tee miinus 20, ainakin koillistuulen kera. ”Koillisest aurinko nousee” tosin olen luullut sen nousevan idästä. Joka tapauksessa kotona tein keulatestin. Etulevyjarru lukkoon ja kevyttä heijausliikettä. Kyllä se nyt joustaa, ilmeisesti rasitus onkin liikaa. Kokemuksesta tiedän, eikä tähän sääntöön näytä olevan poikkeusta, ei myöskään ohjainlaakerin kiristämisestä mitään hyötyä. Tai juu, jos kiertää sen niin kireälle jotta se ei enää pyöri, niin sitten, mutta semmoisella polkupyörällä mihinkään enää poljeta. On näin ollen tyydyttävä vain siihen, että löysäkeulainen polkupyörä kuuluu kalustukseen. Eihän tuosta varmaan suurtakaan haittaa ole, mutta ärsyttävää se on.

      Muuten olen tähän asti oikein tyytyväinen. Bombtrack Tension 2 -polkupyörä osoitti kyvykkyytensä arktisissa olosuhteissa. ”Jos sinä vain kestät niin mukana kestää myös Bombtrack Tension 2 greenjeans” Eikö niin? Sram Rival 1- näyttää myös olevan toista maata, Apexiin verrattuna. Kyllä näillä talvisotaa kelpaa käydä, kenties voittaakin.

      • Anonyymi

        Siis yritätkö sanoa ettei keula saisi joustaa yhtään? Äärimmäisen epämukavaksi ajaminen menisi jos ei yhtään tärinöitä vaimentaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis yritätkö sanoa ettei keula saisi joustaa yhtään? Äärimmäisen epämukavaksi ajaminen menisi jos ei yhtään tärinöitä vaimentaisi.

        Yritän sanoa että kun on tämmöinen A-head- korkki- käpy- yhdistelmä, niin olen ymmärtänyt että korkkia kiristämällä koko hökötys saadaan kiristettyä ohjainlaakeria myöten. Nythän tämä keularakkennelma oli tuossakin polkupyörässä jämpti ja tiukka. Nyt rutkytysten jälkeen keula joustaa jonkin verran, ei alaspäin, vaan ylimääräisenä liikkeenä eteenpäin. Olen pähkäillyt ongelman kanssa kaikkien nykyaikaisten polkupyörien kanssa. Ongelmaan ei näy olevan ratkaisua, eikä siihen ole näemmä keinoja ” ammattilaisillakaan.” Tietysti etuhaarukan kuuluukin joustaa ajossa, sen vuoksi nykyään asennetaan noita hiilihaarukoitakin, mutta mielestäni tuollainen ”löysäkeulaisuus” ei oikein kuulu asiaan. Jos kohta siitä suurta haittaakaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritän sanoa että kun on tämmöinen A-head- korkki- käpy- yhdistelmä, niin olen ymmärtänyt että korkkia kiristämällä koko hökötys saadaan kiristettyä ohjainlaakeria myöten. Nythän tämä keularakkennelma oli tuossakin polkupyörässä jämpti ja tiukka. Nyt rutkytysten jälkeen keula joustaa jonkin verran, ei alaspäin, vaan ylimääräisenä liikkeenä eteenpäin. Olen pähkäillyt ongelman kanssa kaikkien nykyaikaisten polkupyörien kanssa. Ongelmaan ei näy olevan ratkaisua, eikä siihen ole näemmä keinoja ” ammattilaisillakaan.” Tietysti etuhaarukan kuuluukin joustaa ajossa, sen vuoksi nykyään asennetaan noita hiilihaarukoitakin, mutta mielestäni tuollainen ”löysäkeulaisuus” ei oikein kuulu asiaan. Jos kohta siitä suurta haittaakaan ole.

        Tämä ei vaikuta ymärrykseltä: "niin olen ymmärtänyt että korkkia kiristämällä koko hökötys saadaan kiristettyä ohjainlaakeria myöten."
        A-head- korkki, muovihattu on lähinnä suoja ja koriste. Stemmin pultit kiristävät ohjainlaakerin. Ohjainlaakerin voi kiristää hatun pultista, mutta ensin on vaihdettava muovihattu aluslevyihin, jotka kestävät. Stemmin pultit pitää tietenkin löysätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei vaikuta ymärrykseltä: "niin olen ymmärtänyt että korkkia kiristämällä koko hökötys saadaan kiristettyä ohjainlaakeria myöten."
        A-head- korkki, muovihattu on lähinnä suoja ja koriste. Stemmin pultit kiristävät ohjainlaakerin. Ohjainlaakerin voi kiristää hatun pultista, mutta ensin on vaihdettava muovihattu aluslevyihin, jotka kestävät. Stemmin pultit pitää tietenkin löysätä.

        Hmm, niinpä, mutta tosiaan etuhaarukan suoraan kulkusuuntaan asettamiseksi on se korkki kiristettävä sopivasti kireälle. Niin varmaan onkin että lopullisen kiristäminen tehdään stemmin pulteilla. Ihmettelen vaan että haarukka ryhtyy löysäilemään vasta sadan kilometrin jälkeen. Vaikka kaikki toimet on tehty järjestyksessä ja stemmin pultitkin on kiristetty. Kuten todettu, sitä löystymistä on mahdoton estää koska niin vain tapahtuu. Väitän että jokaisesta käytetyssä A-head- kokoonpanoa käyttävästä polkupyörän etuhaarukasta tuo mainittu välys löytyy. Sitä ei voi poistaa, koska jos voisi, se tehtäisiin polkupyöräkorjaamossa. ”Juu, kaikki pultit tarkistetaan ja välykset poistetaan” No, niin ei ole tapahtunut mitä ohjainlaakeriin tulee, joten on ymmärrettävä että se notkuminen on ominaisuus, ei vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm, niinpä, mutta tosiaan etuhaarukan suoraan kulkusuuntaan asettamiseksi on se korkki kiristettävä sopivasti kireälle. Niin varmaan onkin että lopullisen kiristäminen tehdään stemmin pulteilla. Ihmettelen vaan että haarukka ryhtyy löysäilemään vasta sadan kilometrin jälkeen. Vaikka kaikki toimet on tehty järjestyksessä ja stemmin pultitkin on kiristetty. Kuten todettu, sitä löystymistä on mahdoton estää koska niin vain tapahtuu. Väitän että jokaisesta käytetyssä A-head- kokoonpanoa käyttävästä polkupyörän etuhaarukasta tuo mainittu välys löytyy. Sitä ei voi poistaa, koska jos voisi, se tehtäisiin polkupyöräkorjaamossa. ”Juu, kaikki pultit tarkistetaan ja välykset poistetaan” No, niin ei ole tapahtunut mitä ohjainlaakeriin tulee, joten on ymmärrettävä että se notkuminen on ominaisuus, ei vika.

        Täsmennän ajatusta; etuhaarukan ja ohjaustangon suoraan kulmaan asettamiseksi on korkki kiristettävä sopivasti. Niin, ja toisaalta, tipahtaa se ruotoputkikin jos sitä käpyä ei kiristä korkkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täsmennän ajatusta; etuhaarukan ja ohjaustangon suoraan kulmaan asettamiseksi on korkki kiristettävä sopivasti. Niin, ja toisaalta, tipahtaa se ruotoputkikin jos sitä käpyä ei kiristä korkkiin.

        Korkki ei pidä ohjausta kasassa, vaan stemmin pultit. Ruotuputki ei tipahda, vaika hatun heittäisi hevon kuuseen. Etkö ymmärrä? Korkki eli hattu on vain koriste ja suojus. Hattua kirstetään vain sen verran, ettei irtoa. Eikä kävyllä pidetä keulaa paikoillaan, vaan käpy antaa tukea stemmille. Stemmi on se osa, mikä kiristää ohjauksen laakerin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm, niinpä, mutta tosiaan etuhaarukan suoraan kulkusuuntaan asettamiseksi on se korkki kiristettävä sopivasti kireälle. Niin varmaan onkin että lopullisen kiristäminen tehdään stemmin pulteilla. Ihmettelen vaan että haarukka ryhtyy löysäilemään vasta sadan kilometrin jälkeen. Vaikka kaikki toimet on tehty järjestyksessä ja stemmin pultitkin on kiristetty. Kuten todettu, sitä löystymistä on mahdoton estää koska niin vain tapahtuu. Väitän että jokaisesta käytetyssä A-head- kokoonpanoa käyttävästä polkupyörän etuhaarukasta tuo mainittu välys löytyy. Sitä ei voi poistaa, koska jos voisi, se tehtäisiin polkupyöräkorjaamossa. ”Juu, kaikki pultit tarkistetaan ja välykset poistetaan” No, niin ei ole tapahtunut mitä ohjainlaakeriin tulee, joten on ymmärrettävä että se notkuminen on ominaisuus, ei vika.

        Väität olemattomia. Ainakaan minun A-headit eivät notku,eikä klapia löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkki ei pidä ohjausta kasassa, vaan stemmin pultit. Ruotuputki ei tipahda, vaika hatun heittäisi hevon kuuseen. Etkö ymmärrä? Korkki eli hattu on vain koriste ja suojus. Hattua kirstetään vain sen verran, ettei irtoa. Eikä kävyllä pidetä keulaa paikoillaan, vaan käpy antaa tukea stemmille. Stemmi on se osa, mikä kiristää ohjauksen laakerin.

        Ok, olet varmaan oikeassa, en ole vielä kokeillut mitä tapahtuisi jos heittäisi korkin ja kävyn muttereineen hevon kuuseen ja kiristäisi vain stemmin, ja sillä selvä. Joka tapauksessa mielenkiintoinen ajatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität olemattomia. Ainakaan minun A-headit eivät notku,eikä klapia löydy.

        Niin no, eihän se A head heilu, vaan koko keula notkuu. Kuka tahansa voi tarkistaa asian ottamalla tangosta kiinni, puristamalla etujarrukahvan kiinni, ja työntämällä sitten polkupyörää eteenpäin. Ja sitä myöten toteamalla; polkupyöräni keula notkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, eihän se A head heilu, vaan koko keula notkuu. Kuka tahansa voi tarkistaa asian ottamalla tangosta kiinni, puristamalla etujarrukahvan kiinni, ja työntämällä sitten polkupyörää eteenpäin. Ja sitä myöten toteamalla; polkupyöräni keula notkuu.

        Mutta minunpa ei notku. Itse asensin ja useita A-headeja. Mielenkiintoinen ajatus on nimen omaan se, että muoviläpykkä pitää keulaa kasassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta minunpa ei notku. Itse asensin ja useita A-headeja. Mielenkiintoinen ajatus on nimen omaan se, että muoviläpykkä pitää keulaa kasassa.

        Mielenkiintoista. Mihin se muoviläpykkä asennetaan? Jos lähdetään ajatuksella alhaalta. Ohjainlaakeri>ruotoputki>käpy>korkki>pultti, niin mihin väliin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korkki ei pidä ohjausta kasassa, vaan stemmin pultit. Ruotuputki ei tipahda, vaika hatun heittäisi hevon kuuseen. Etkö ymmärrä? Korkki eli hattu on vain koriste ja suojus. Hattua kirstetään vain sen verran, ettei irtoa. Eikä kävyllä pidetä keulaa paikoillaan, vaan käpy antaa tukea stemmille. Stemmi on se osa, mikä kiristää ohjauksen laakerin.

        Katso ensin Velogin ohjevideo pyörän ohjainlaakerin kiristämiseen ja keskustellaan asiasta lisää sen jälkeen mikäli olet vielä videon katsomisen jälkeen tuota mieltä.

        https://www.youtube.com/watch?v=qH6Qpyrh2L8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Mihin se muoviläpykkä asennetaan? Jos lähdetään ajatuksella alhaalta. Ohjainlaakeri>ruotoputki>käpy>korkki>pultti, niin mihin väliin?

        Korkki on hattu eli muoviläpykkä. Asennuksestasi jäi kokonaan pois stemmi ja spacereita yleensä tarvitaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korkki on hattu eli muoviläpykkä. Asennuksestasi jäi kokonaan pois stemmi ja spacereita yleensä tarvitaan.

        Itselläni on kyllä jokainen "korkki" ollut alumiinia, muovisia ei ole kyllä itselläni tullut yhdessäkään pyörässä vastaan.
        Tuota "korkkia" vastenhan kiristetään tuo ohjainakselin laakerin säätöruuvi, joten ei se taitaisi oikein muovisena kestääkkään.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni on kyllä jokainen "korkki" ollut alumiinia, muovisia ei ole kyllä itselläni tullut yhdessäkään pyörässä vastaan.
        Tuota "korkkia" vastenhan kiristetään tuo ohjainakselin laakerin säätöruuvi, joten ei se taitaisi oikein muovisena kestääkkään.

        Et vieläkään ymmärrä, että stemmi eli ohjainkannatin kiristää ohjainlaakerin. Kuitenkin, väität, että notkuu. Tietenkin notkuu, kun et ymmärrä yksinkertaista rakennetta, sitä miten laakeri kiristetään ja asennetaan oikein.
        A-headissa ei ole 'ohjainakselin laakerin säätöruuvia', eikö mitenkään mene kalloosi? Se ruuvi on vain hatun kiinnittämistä varten.
        Voisit ennemmin painaa ja vänkätä stemmia alemmas, lopuisi ehkä notkuminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et vieläkään ymmärrä, että stemmi eli ohjainkannatin kiristää ohjainlaakerin. Kuitenkin, väität, että notkuu. Tietenkin notkuu, kun et ymmärrä yksinkertaista rakennetta, sitä miten laakeri kiristetään ja asennetaan oikein.
        A-headissa ei ole 'ohjainakselin laakerin säätöruuvia', eikö mitenkään mene kalloosi? Se ruuvi on vain hatun kiinnittämistä varten.
        Voisit ennemmin painaa ja vänkätä stemmia alemmas, lopuisi ehkä notkuminen.

        Yhä katsoisin Velogin ohjeen asiaan:

        https://www.youtube.com/watch?v=qH6Qpyrh2L8

        Ja minä en ole aloittaja, itse olen saanut aina tuon ohjainlaakerin kiristettyä, viimeviikolla viimeksi ennen maastolenkille lähtöä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Yhä katsoisin Velogin ohjeen asiaan:

        https://www.youtube.com/watch?v=qH6Qpyrh2L8

        Ja minä en ole aloittaja, itse olen saanut aina tuon ohjainlaakerin kiristettyä, viimeviikolla viimeksi ennen maastolenkille lähtöä.

        Tuossa vielä lainaus: Ahead-kannatinta käytetään kierteettömän ohjainlaakerien kanssa ja se kiinnitetään etuhaarukan ruotoputken yläosan päälle. Ahead-kannattimen takaosassa on tätä varten yleensä kahdella ruuvilla kiristettävä panta. Ahead-kannattimia käytetään pääasiassa pyörissä, joiden etuhaarukan ruotoputken paksuus on 1 1/8-tuumaa. Ahead-kannatinta käytettäessä ruotoputki jatkuu ohjainlaakerin yläpuolelle ja ohjainlaakeri kiristetään ohjainkannattimen avulla. Ahead-kannattimia on myös tuuman paksuisille ruotoputkille, mutta ne ovat selvästi harvinaisempia, kuin 1 1/8-tuumaiset."
        Eli scaperit asennetaan siten, että yläöohjainlaakerin ja ohjainkannattimen alapinnan välille muodostuu yhtenäinen ja tiivis putki. Ellei halua jättää varaa, niin ruotuputki katkaistaan muutama milli stemmin yläpinannan tason alapuolelta.
        Stemmi kiristetään, mutta ei aivan tiukkaan. Painamalla ja kitkuttamalla ees taas stemmi asetetaan niin, että ohjaus toimii jouhevasta, kalppia ei saa jäädä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Yhä katsoisin Velogin ohjeen asiaan:

        https://www.youtube.com/watch?v=qH6Qpyrh2L8

        Ja minä en ole aloittaja, itse olen saanut aina tuon ohjainlaakerin kiristettyä, viimeviikolla viimeksi ennen maastolenkille lähtöä.

        Velogi on kyllä mies paikallaan, josta minäkin otan mallia. Joskys hänkin erehtyy; kerrankin väitti, noin Shimanon miehenä, että dot 5.1 on sellaista myrkkyä jotta vie maalin rungosta jos sattuu läikähtämään. Kokemuksen äänellä voin sanoa että ei vie eikä syövytä. Tuoksuu hyvälle ja ei haittaa vaikka saisi käsille. Juomaan en ryhtyisi. Suodin Sramia senkin vuoksi, herkkyyksistään huolimatta, että ne rakennetaan tuossa Kiinan kapinallisessa maakunnassa Taiwanissa. Shimanoa valmistetaan aina Indonesiasta Kiinaan saakka.

        Niin siitä korkkihommasta. Tarkistin tuosta uudesta vähän käytetystä Tensionista ennen lenkkiä korkin kireyden. Tosin tiesin että se on maksimiin kiristetty tehtaalla tai bikesterissä. Ei inahtanukaan vaikka kuinka kiristin. Joten stemmipultit kiinni ja menoksi. Edelleen se nitkuu hitusen, ja pysynkin kannassani; se nyt on vaan hyväksyttävä että niin se on, eikä muuksi muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velogi on kyllä mies paikallaan, josta minäkin otan mallia. Joskys hänkin erehtyy; kerrankin väitti, noin Shimanon miehenä, että dot 5.1 on sellaista myrkkyä jotta vie maalin rungosta jos sattuu läikähtämään. Kokemuksen äänellä voin sanoa että ei vie eikä syövytä. Tuoksuu hyvälle ja ei haittaa vaikka saisi käsille. Juomaan en ryhtyisi. Suodin Sramia senkin vuoksi, herkkyyksistään huolimatta, että ne rakennetaan tuossa Kiinan kapinallisessa maakunnassa Taiwanissa. Shimanoa valmistetaan aina Indonesiasta Kiinaan saakka.

        Niin siitä korkkihommasta. Tarkistin tuosta uudesta vähän käytetystä Tensionista ennen lenkkiä korkin kireyden. Tosin tiesin että se on maksimiin kiristetty tehtaalla tai bikesterissä. Ei inahtanukaan vaikka kuinka kiristin. Joten stemmipultit kiinni ja menoksi. Edelleen se nitkuu hitusen, ja pysynkin kannassani; se nyt on vaan hyväksyttävä että niin se on, eikä muuksi muutu.

        Se hokemasi korkki on ainoastaan suoja ja koriste eikä ole tarkoitettu kiristämään ohjausta. Korkin kiristäminen maksimiinsa on täysin tyhjää askartelua.
        Myöskään käpyä ei ole pääasiassa tarkoitettu mutteriksi, vaan käpy asennetaan ruotoputkeen antamaan tukea stemmille, joka taasen pitää ohjausta kasassa. Ilman käpyä putki painuisi stemmiä kiristäessä sisäänpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se hokemasi korkki on ainoastaan suoja ja koriste eikä ole tarkoitettu kiristämään ohjausta. Korkin kiristäminen maksimiinsa on täysin tyhjää askartelua.
        Myöskään käpyä ei ole pääasiassa tarkoitettu mutteriksi, vaan käpy asennetaan ruotoputkeen antamaan tukea stemmille, joka taasen pitää ohjausta kasassa. Ilman käpyä putki painuisi stemmiä kiristäessä sisäänpäin.

        Sanotaan niin, että ei asia myöskään stemmipultteja kiristämällä korjaannu, joten se nyt sitten vain on sillä tavalla sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaan niin, että ei asia myöskään stemmipultteja kiristämällä korjaannu, joten se nyt sitten vain on sillä tavalla sitten.

        Ei tietenkään korjaannu pelkkiä pultteja kiristämällä, vaan stemmiä pitää myös liikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään korjaannu pelkkiä pultteja kiristämällä, vaan stemmiä pitää myös liikuttaa.

        Aha. Tartuin oljenkorteen ja avasin liikutin vähän rytkytinkin, sitten kiinnitin. Ei mitään vaikutusta, keula jatkaa hytkymistään. Nyt varmaan jo naurustakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aha. Tartuin oljenkorteen ja avasin liikutin vähän rytkytinkin, sitten kiinnitin. Ei mitään vaikutusta, keula jatkaa hytkymistään. Nyt varmaan jo naurustakin.

        Paina stemmiä alaspäin. Pari milliä voi jo riittää. Mutta voit irrottaa hatun ja kurkata onko kaulaputken pää stemmin yläreunaa alempana, jos on niin käy ostamassa rautakaupasta muutama aluslevy. isompia ja pienempiä. Vaihda hatun tilalle ostamasi aluslevyt.
        Jos hatun ruuvi ei enää ylety kävyn kierteisiin, niin käytä muuta kierteisiin sopivaa pulttia. Jos taasen kaulaputki on stemmin tasalla, laita stemmin päälle spacer.
        Avaa stemmin pultteja hiukan, paina ja käännä ohjainkannatinta ees taas. Painaessasi kiristä hatun ruuvi. Katso myös, että ohjaus on suorassa. Hatun ruuvia ei pidä kiristää hampaat irvessä. Sitten kiristä stemmin pultit. Ohjauksen sopiva kireys löytyy kokeilemalla, muuta konstia ei ole. Jos ei edellä kuvatulla tavalla onnistu, niin ilmeisemmin laakerissa on vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paina stemmiä alaspäin. Pari milliä voi jo riittää. Mutta voit irrottaa hatun ja kurkata onko kaulaputken pää stemmin yläreunaa alempana, jos on niin käy ostamassa rautakaupasta muutama aluslevy. isompia ja pienempiä. Vaihda hatun tilalle ostamasi aluslevyt.
        Jos hatun ruuvi ei enää ylety kävyn kierteisiin, niin käytä muuta kierteisiin sopivaa pulttia. Jos taasen kaulaputki on stemmin tasalla, laita stemmin päälle spacer.
        Avaa stemmin pultteja hiukan, paina ja käännä ohjainkannatinta ees taas. Painaessasi kiristä hatun ruuvi. Katso myös, että ohjaus on suorassa. Hatun ruuvia ei pidä kiristää hampaat irvessä. Sitten kiristä stemmin pultit. Ohjauksen sopiva kireys löytyy kokeilemalla, muuta konstia ei ole. Jos ei edellä kuvatulla tavalla onnistu, niin ilmeisemmin laakerissa on vikaa.

        Juu, yllytyshulluna tein toimenpiteitä. Korkki olikin tiukasti kiinni, auki saatuani totesin siellä olevan oikein soiro metallilevy poikittain ruotoputkeen ängettynä, spacereiden pällä. Ilmeisesti tämä levy toimittaa käpysen virkaa tässä tapauksessa. Olivatpa ängenneet kierteisiin ja kevyn päälle mönjääkin, ilmeisesti lukitusainetta. Siinä sitten mitään, korkki kiinni ja kokeilin myös eritasoisia kiristysmomentteja. Erikoista tässä mekanismissa on se, että kokonaisuutta ei käytännössä pysty kiristämään niin tiukalle, että laakeri lakkaisi pyörimästä. Momentista riippumatta sama notkunta jatkui. Joten kiristin korkin niin tiukalle kuin suinkin rohkenin, ja sitten stemmia nitkuttelemaan ja painamaan. Tiesin jo ennakolta lopputuloksen. Notkuntaa ja lisäksi, niin kuin ennenkin, työnnettäessä kuulluu nitkahtava ääni. Vastapainoksi kokeilin juuri täyshuollosta (ammattitaitoisia oikein) tullutta gravelia vähän nitkauttaa nui ikkään. Samalla tavalla antaa keula periksi, tosin vailla lisä-ääniä. Vaikka tuossa on eri lähestymuskulma, mitä tulee käpysen ja korkin keskinäisiin suhteisiin. Onnistuu spacerien lisääminen ja vähentäminenkin, tuosta vaan. No, löytyy minulta Helkamakin jossa on perinteinen kierrehökötys. Se vasta notkuukin. Mitä meidän on todettava? Notkukoon nyt sitten, vaikka kolmistaankin, minä jatkan polkemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, yllytyshulluna tein toimenpiteitä. Korkki olikin tiukasti kiinni, auki saatuani totesin siellä olevan oikein soiro metallilevy poikittain ruotoputkeen ängettynä, spacereiden pällä. Ilmeisesti tämä levy toimittaa käpysen virkaa tässä tapauksessa. Olivatpa ängenneet kierteisiin ja kevyn päälle mönjääkin, ilmeisesti lukitusainetta. Siinä sitten mitään, korkki kiinni ja kokeilin myös eritasoisia kiristysmomentteja. Erikoista tässä mekanismissa on se, että kokonaisuutta ei käytännössä pysty kiristämään niin tiukalle, että laakeri lakkaisi pyörimästä. Momentista riippumatta sama notkunta jatkui. Joten kiristin korkin niin tiukalle kuin suinkin rohkenin, ja sitten stemmia nitkuttelemaan ja painamaan. Tiesin jo ennakolta lopputuloksen. Notkuntaa ja lisäksi, niin kuin ennenkin, työnnettäessä kuulluu nitkahtava ääni. Vastapainoksi kokeilin juuri täyshuollosta (ammattitaitoisia oikein) tullutta gravelia vähän nitkauttaa nui ikkään. Samalla tavalla antaa keula periksi, tosin vailla lisä-ääniä. Vaikka tuossa on eri lähestymuskulma, mitä tulee käpysen ja korkin keskinäisiin suhteisiin. Onnistuu spacerien lisääminen ja vähentäminenkin, tuosta vaan. No, löytyy minulta Helkamakin jossa on perinteinen kierrehökötys. Se vasta notkuukin. Mitä meidän on todettava? Notkukoon nyt sitten, vaikka kolmistaankin, minä jatkan polkemista.

        Vinkki. Ensin nitkutetaan ohaustangosta stemmia alaspäin sitten vasta kiristetään hattua. Mutta koko toimenpiteen ajan on hyväksi kannatella toisella kädellä pyörää rungosta jolloin ohjaus pysyy 'rentona'.
        Voi olla, että se 'soiro' ei tue tarpeeksi kaulaputkea stemmin puristusta vastaan.
        Vielä kerran se hattu käpy ei ole ohjauksen kirstämistä varten. Hatturuuvin monentit eivät vaikuta ohajuksen kireyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vinkki. Ensin nitkutetaan ohaustangosta stemmia alaspäin sitten vasta kiristetään hattua. Mutta koko toimenpiteen ajan on hyväksi kannatella toisella kädellä pyörää rungosta jolloin ohjaus pysyy 'rentona'.
        Voi olla, että se 'soiro' ei tue tarpeeksi kaulaputkea stemmin puristusta vastaan.
        Vielä kerran se hattu käpy ei ole ohjauksen kirstämistä varten. Hatturuuvin monentit eivät vaikuta ohajuksen kireyteen.

        Tässä tapauksessa ei vaikuta, toisissa kyllä. Katso Santun postaama Velogin opetus aiheesta. Oman kokemukseni mukaan näin myös on. Kyllä sen ohjauksen saa täysin jumiin jos kiristää hattupulttia liian tiukille, järjestelmässä jossa se käpy on ängetty muutama sentti kaulaputken yläpään sisään. Sisä paisti, on yhdentekevää nitkuttaako stemmia jälkeen tai ennen hatun pultin kiristämistoimenpiteen. Itse asiassa koko nitkutus on turhaa, koska stemmi on jo korkin kiristämisen jälkeen juuri niin kiinni spacereissa kuin olla voi. Joten hauskaa olla pittää, mutta rajansa kaikella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa ei vaikuta, toisissa kyllä. Katso Santun postaama Velogin opetus aiheesta. Oman kokemukseni mukaan näin myös on. Kyllä sen ohjauksen saa täysin jumiin jos kiristää hattupulttia liian tiukille, järjestelmässä jossa se käpy on ängetty muutama sentti kaulaputken yläpään sisään. Sisä paisti, on yhdentekevää nitkuttaako stemmia jälkeen tai ennen hatun pultin kiristämistoimenpiteen. Itse asiassa koko nitkutus on turhaa, koska stemmi on jo korkin kiristämisen jälkeen juuri niin kiinni spacereissa kuin olla voi. Joten hauskaa olla pittää, mutta rajansa kaikella.

        Jos stemmi on kiristettynä kaulaputken ympärille, niin hatturuuvin kiristäminen ei vaikuta mitenkään ohjaukseen. Hattu käpy ei ole ohjauksen kiristämistä varten, vaan ohjausta kirstetään viemällä stemmiä alaspäin. Stemmi kiristää ohjauksen.
        Mutta voiko olla niin, että tuo poikittainen 'soiro' kaulaputkessa, ei ole riittävä tuki stemmiä vasten, vaan putki kutistuu sen verran, ettei stemmi kiristy kunnolla? Näin ollen koko ohjauksen kiristys jää koristeeksi tarkoitetun hatun varaan
        Kymmeniä vuosia sitten ohjauksessa, hämärästi muistan, käytettiin stemmin tapaista ohjainkannatinta, mutta ilman mikäänlaista käpyä, häipyivät markkinoilta vähin äänin.'
        Itse vaihtaisin tuon poikittaisin soiron tavalliseen käpyyn, joka näyttääkin kävyltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos stemmi on kiristettynä kaulaputken ympärille, niin hatturuuvin kiristäminen ei vaikuta mitenkään ohjaukseen. Hattu käpy ei ole ohjauksen kiristämistä varten, vaan ohjausta kirstetään viemällä stemmiä alaspäin. Stemmi kiristää ohjauksen.
        Mutta voiko olla niin, että tuo poikittainen 'soiro' kaulaputkessa, ei ole riittävä tuki stemmiä vasten, vaan putki kutistuu sen verran, ettei stemmi kiristy kunnolla? Näin ollen koko ohjauksen kiristys jää koristeeksi tarkoitetun hatun varaan
        Kymmeniä vuosia sitten ohjauksessa, hämärästi muistan, käytettiin stemmin tapaista ohjainkannatinta, mutta ilman mikäänlaista käpyä, häipyivät markkinoilta vähin äänin.'
        Itse vaihtaisin tuon poikittaisin soiron tavalliseen käpyyn, joka näyttääkin kävyltä.

        Enpä tiedä, luulen ja tiedän kuitenkin että ”siellä tehtaalla” ovat tienneet mihin ratkaisuun ovat päätyneet. Niin kuin Idän pikajuna- elokuvassa, vankihourulan tahkoa kiertävä tiesi kertoa; ne siellä tehtaalla kyllä tietävät että olemme viallisia, vaikka itse emme tiedäkään. Tässä epätäydellisessä maailmassa joudumme usein tyytymään toiseksi parhaaseen. Tai niin kuin suuresti kunnioitettu jne. (Santun kuvauksen mukaan; hetken ehkä arvostetuin..) toteaa; näin amatöörinä sanoisin että vaiva on hoidettu jos se ei ainakaan pahene.


    • Anonyymi

      Ollessani jälleen käymässä. Tällä kertaa 53 kilometriä, niin huomasin mm liiallisen ilmanpaineen aiheuttavan ylimääräisiä väristyksiä. Nostin nimittäin satulaa entisestään, lähelle istuinputken maksimikorkeutta. Lisäksi pumppasin noihin Suomi tyres 240-renkaisiin 4.5 baaria kumpaiseenkin. Kuten tiedossa on, ulkokumi vain kovenee pakkasessa. Ensin siellä korkealla satulaputken päässä oli melko hutera olotila kun polkupyörä löhti vähänkin vänkäämään omiaan. Teinpä sitten ”puolittaiset velogit”, toisin sanoen päästelin ilmaa eturenkaasta tujauksen, mutta takarenkaan jätin silleen. Näin toimien polkupyöräily rauhoittui humattavasti nopeuden kärsimättä. Pian huomasinkin saavuttaneeni enduranssin. Ooo me enduransseillaan! En tiedä mitä se tarkoittaa, mutta oletan sillä olevan jotain tekemistä rennon ajoasennon saavuttamisen kanssa.

      Muita havaintoja oli hiilihaarukan autuus röpelöisissä laskuissa. Ei lyö lainkaan käsille niin pahoin kun tuon toisen ”hiilialumiinihaarukka”. Mitä se sitten köytännössä tarkoittaakin. Hokasin myös miten Garmin Egde 130- mittarin saa pysymään hengissä pakkasessa jopa kolme tuntia. Täytyy vain ladata koko yö, ja ottaa pois latauksesta juuri ennen lähtöä pakkaseen. Näin toimien sekään ei löpsähdä kesken kaiken matkustavaisen. Antoipa pokaalinkin yhteenvedon yhteydessä; talvipäivien nopeusennätys ;40 kilometriä tunnissa olin päästellyt jossain alamäessä. Ooo!

    • Anonyymi

      Ollessani jne käymässä 51 km jne, ymmärsin. Eilen kuinka kylmyys asettaa yhäti suuremmoisempia haasteita konkelikuljettajalle. Nyt en puhu sähköpelleistä ( sähköpyöräily on ihan ok) enkä myöskään parempiosaista traileripyrkijöistä (josta en ymmärrä mitään)vaan luomupolkupyöräilijöistä. Alkuun pääseminen vaatii osansa. Se alku voi kestää ensimmäiset parikymmentä kilometriä. Lopulta ns flow auttaa jaksamaan. Olotilaa edesauttaa naaman jäätyminen niin, että partahaivenet peittyvät jääkokkareisiin. Hei kuuroparta. Täh? Onko parta kuuro?

      Otin nyt tuon vanhan 58 senttisen, (jossa on uima-allas, ja tilaa ponille etupihalla) ja peitetty kauttaaltaan Apexin osasarjoilla. Läksin näin kylmään, ja suureksi hämmästyksekseni kuivuva pakkasilma auttoi Apexia lähes täydellisen suoritukseen. Vain kerran rapian viidenkympin aikana takavaihtaja lievästi sekoili. Muuten kaikki toimi loistavasti. Jos olisinkin tiennyt jo kaukaa tämän kaiken, olisin vienyt polkupyörän ammattitaitoiseen huoltoon jo aikojen alussa. Säästänyt olisin aikaa vaivaa ja tuskaa, ja paljon. Sen sijaan Garmin Edge 130- ajotietokone tuottaa jatkuvasti pettymyksiä. Luulin jo ratkaisseeni ongelman, mutta jälleen 11 kilometriä ennen maalia, lakkasi toimimasta. Sittenkin vaikka olen ottanut kaikki ylimääräiset toiminnot päältä pois. Seuraava vaihe onkin kaikkien väliaikarääkäisyjen poistaminen ja taustavalon totaalinen pimentäminen. Joka tapuksessa, jos olisin tiennyt tämänkin pakkaskestävyyden puutteen, olisin ilman muuta hankkinut isompiakkuisen yksilön.

      Niin kuin tiedossa onkin, tämän vuoden tavoitteeni on kymmenen tuhatta kilometriä polkemista luonnossa. Erilaisissa olosuhteissa. Nyt kahdella polkupyörällä. Jaa yhtä aikaa vai? Ei suinkaan, vaan erikseen.

    • Anonyymi

      Aamuvarhaisella vielä kun oli aivan pimeää läksin polkemaan tuota 53 kilometrin siivua. Pakkasta oli kahdenkymmenenyhden tienoilla ja rauha maassa, ihmisten tahdosta mene sanomaan. Yleisesti ottaen ihmisen tahto on alinomaa paha ja ilkeä. Siksipä en juurikaan ihmisten seurassa viihdy. Sen sijaan polkupyörä on ihmisen paras ystävä.

      Jäätävä kylmyys ja olipa junttilanjunttilan kylässä joku päättänyt polttaa jätteitä uunissa. Käry joka uunista tulee oli sanoinkuvaamattoman ällöttävä. Kun kuitenkin pääsin syvemmälle skutsiin, oli siellä, niin kuin aina, vapaata hengähtää. Pysähdyinpä auringon noustessa kuuntelemaan hiljaisuutta ympärilläni. Vain jäinen erämaa ja minä. Sittemmin lintuiset visersivät puissa ja pusikoissa. Hämmästelin jälleen pikkulintujen käsittämätöntä kylmän sietokykyä. Vain hieman karrikoiden voinemme sanoa ihmisen olevan isästä perkeleestä, ja hänen tahtoaan monet haluavatkin noudattaa, kun taas lintuiset ovat Jumalan visertäjiä omassa pienessä mutta julmassa maailmassaan.

      Joka tapatusten leikkimä, kylmässä on hyvä punnertaa polkupyörällä. Satakiloinen ruhoni teki nyt työtä herkeämättä, ja jyrkemmätkin ylämäjet sujuivat hyvällä hapella pudkelta soutaen. Nythän on tärkeää että ei tönkkövaateta itseään kovillekaan pakkasille. Päällä on oltava sen verran että melkein on kylmä alinomaa, mutta vain melkein. Tärkeintä on suojata jalat ja pää hyvin. Sen lisäksi että sopiva vaatetus suo vartalon ja jalkojen esteettömän työn, pysyy keho viileänä, jopa niin että kotona kerran ei ole laisinkaan hiki, vaan voi jopa rauhassa nauttia kahvit ennen suihkua. On todettava että kauan hainkin sopivaa talvitakkia polkupyöräilyyn. Nyt kun olen löytänyt Endura Primaloftin, on jälleen sanottava sen olevan kevyt ja miellyttävä, hengittävä mutta lämmin. Juuri oikeanlainen päällimäiseksi kappaleeksi kerrospukeutumiseen. Lisäksi sen taskuissa on sangen somaa välillä lämmitellä kylmettyneitä sormiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe