Läpi akseli?

Anonyymi

Mitä tarkoittaa kun läskipyörien yhteydessä puhutaan "läpiakseleista"?
Mikäs sitten on jos ei ole läpi akseli?

10

5708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Läpiakseli-systeemissä pyörän etu- tai takahaarukassa on entisen avoimen hahlon sijaan reiät. Etu- tai takapyörä asetetaan kohdalleen ja akseli työnnetään läpi ja ruuvataan toisen puolen kierteisiin. Vastakierteet ovat siis etuhaarukassa tai takana rungossa.
      Pikalinkku on perinteinen kiinnitystapa harrastepyörissä ja mummopyörissä yms. mutterikiinnitys.

      • Anonyymi

        ...On hyvä esimerkki siitä kuinka jälleen on saatu luotua yksi uusi idioottimainen suunnittelun kukkanen pyöräilijöitä ihmetyttämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ...On hyvä esimerkki siitä kuinka jälleen on saatu luotua yksi uusi idioottimainen suunnittelun kukkanen pyöräilijöitä ihmetyttämään.

        Itse taasen mietin miksi tuota läpiakseli-systeemiä ei ole kehitetty jo aikaisemmin. Itsellä tällähetkellä kolme (maasto/hybrid) pyörää, joista yhdessä on pikalinkkukiinnitys ja kahdessa uusimmassa sitten nuo läpiakselit.
        Pikalinkullisessa on aina vanteen irroituksen ja takaisinkiinnityksen jälkeen oma kuvio saada vanne kiinnitettyä niin että levyjarru ei hankaa jarrupaloihin, mutta nuo läpiakseliset menevät aina juuri täsmälleen samaan asentoon kuin mitä oli ennen irroittamista, ja mitään säätämisiä yms. ei tarvita.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse taasen mietin miksi tuota läpiakseli-systeemiä ei ole kehitetty jo aikaisemmin. Itsellä tällähetkellä kolme (maasto/hybrid) pyörää, joista yhdessä on pikalinkkukiinnitys ja kahdessa uusimmassa sitten nuo läpiakselit.
        Pikalinkullisessa on aina vanteen irroituksen ja takaisinkiinnityksen jälkeen oma kuvio saada vanne kiinnitettyä niin että levyjarru ei hankaa jarrupaloihin, mutta nuo läpiakseliset menevät aina juuri täsmälleen samaan asentoon kuin mitä oli ennen irroittamista, ja mitään säätämisiä yms. ei tarvita.

        No, vanteita irrotellaan aika harvoin, toki se on kätevä mutta ei välttämättömyys. Uuden tuotteen tuominen markkinoille on kallista ja onnistuminen ei ole varmaa. Siksi paljon pitäydytään perinteisessä tekniikassa. On esimerkkejä kun menee ihan poskelleen ideat.

        Olen automaatioasentaja ammatiltani ja mittakellojen kanssa niitä vain laitetaan vaikka fiksumminkin asiat voisi joskus hoitaa. Edes robotiikassa tekniikka ei ole uusinta uutta vaan hyväksi havaittu ja toimivaksi havaittua. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, vanteita irrotellaan aika harvoin, toki se on kätevä mutta ei välttämättömyys. Uuden tuotteen tuominen markkinoille on kallista ja onnistuminen ei ole varmaa. Siksi paljon pitäydytään perinteisessä tekniikassa. On esimerkkejä kun menee ihan poskelleen ideat.

        Olen automaatioasentaja ammatiltani ja mittakellojen kanssa niitä vain laitetaan vaikka fiksumminkin asiat voisi joskus hoitaa. Edes robotiikassa tekniikka ei ole uusinta uutta vaan hyväksi havaittu ja toimivaksi havaittua. :)

        Itse olen innostunut kohtuullisesti tuosta maastoajosta ja käyn jonkin verran ajamassa myös kohteissa minne matkustan pyörän kanssa autolla.
        Autossani ei valitettavasti ole vetokoukkua johon voisi pyörätelineen kiinnittää (ja koukun asennuskustannutset nykyaikaisiin uudehkoihin aitoihin ovat suhteellisen arvokkaita) eikä oikein kiinnosta myöskään kattotelineelle alkaa nostelemaan yksin 23kg. painavaa sähköpyörää, joten kuljetan pyörää auton sisällä (takapenkki kaadettuna), ja tuo kuljettaminen vaatii käytännössä vähintään eturenkaan irroittamisen kuljetuksen ajaksi (ja mikäli autoon tarvitsee saada mahtumaan enemmänkin tavaraa mukaan, niin myös takarenkaan irroitus on eduksi), eli jo pelkästään noista ajoreissuista tulee vuoden aikana useitakymmeniä vanteen irroituksia/kiinnityksiä vuositasolla.
        Samoin useat huoltotyöt ovat helpompia tehdä vanteet irroitetuina tai jopa vaativat sen välttämättä.
        Joten ainakin itselleni nuo läpiakselit ovat todella iso helpotus suhteessa noihin vanhempiin pikalinkkuihin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse olen innostunut kohtuullisesti tuosta maastoajosta ja käyn jonkin verran ajamassa myös kohteissa minne matkustan pyörän kanssa autolla.
        Autossani ei valitettavasti ole vetokoukkua johon voisi pyörätelineen kiinnittää (ja koukun asennuskustannutset nykyaikaisiin uudehkoihin aitoihin ovat suhteellisen arvokkaita) eikä oikein kiinnosta myöskään kattotelineelle alkaa nostelemaan yksin 23kg. painavaa sähköpyörää, joten kuljetan pyörää auton sisällä (takapenkki kaadettuna), ja tuo kuljettaminen vaatii käytännössä vähintään eturenkaan irroittamisen kuljetuksen ajaksi (ja mikäli autoon tarvitsee saada mahtumaan enemmänkin tavaraa mukaan, niin myös takarenkaan irroitus on eduksi), eli jo pelkästään noista ajoreissuista tulee vuoden aikana useitakymmeniä vanteen irroituksia/kiinnityksiä vuositasolla.
        Samoin useat huoltotyöt ovat helpompia tehdä vanteet irroitetuina tai jopa vaativat sen välttämättä.
        Joten ainakin itselleni nuo läpiakselit ovat todella iso helpotus suhteessa noihin vanhempiin pikalinkkuihin.

        Kätevä varmasti, en epäile yhtään. Mutta pyörän valmistajien käsissähän asia on ollut ja ei ole vain ollut halua aiemmin asioita lähteä muuttamaan, itse idea on varmasti esiin tuotu suunnittelupöydillä ja kauan sitten, tuntuu mahdottomalta ettei olisi.

        Ja luultavasti jonkinlainen uusi standardi tuleekin paitsi ei taaskaan tietenkään napojen ja akseleiden suhteen, jokainen tekee omanlaisiaan. Luulen näin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse olen innostunut kohtuullisesti tuosta maastoajosta ja käyn jonkin verran ajamassa myös kohteissa minne matkustan pyörän kanssa autolla.
        Autossani ei valitettavasti ole vetokoukkua johon voisi pyörätelineen kiinnittää (ja koukun asennuskustannutset nykyaikaisiin uudehkoihin aitoihin ovat suhteellisen arvokkaita) eikä oikein kiinnosta myöskään kattotelineelle alkaa nostelemaan yksin 23kg. painavaa sähköpyörää, joten kuljetan pyörää auton sisällä (takapenkki kaadettuna), ja tuo kuljettaminen vaatii käytännössä vähintään eturenkaan irroittamisen kuljetuksen ajaksi (ja mikäli autoon tarvitsee saada mahtumaan enemmänkin tavaraa mukaan, niin myös takarenkaan irroitus on eduksi), eli jo pelkästään noista ajoreissuista tulee vuoden aikana useitakymmeniä vanteen irroituksia/kiinnityksiä vuositasolla.
        Samoin useat huoltotyöt ovat helpompia tehdä vanteet irroitetuina tai jopa vaativat sen välttämättä.
        Joten ainakin itselleni nuo läpiakselit ovat todella iso helpotus suhteessa noihin vanhempiin pikalinkkuihin.

        Kerran se vetokoukku kirpaisee, onhan kuljetusteline kätevä. Kurakeleillä pyörä on kyllä sitten yltä päältä ravassa. Sitten on takaluukkuun kiinnitettäviä malleja, vetokoukkua ei tarvita. Ei ole kokemusta niistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerran se vetokoukku kirpaisee, onhan kuljetusteline kätevä. Kurakeleillä pyörä on kyllä sitten yltä päältä ravassa. Sitten on takaluukkuun kiinnitettäviä malleja, vetokoukkua ei tarvita. Ei ole kokemusta niistä.

        Tuo on totta, että pyöräteline autossa olisi erinomainen asia. Olen kahdesta paikasta pyytänyt tarjouksen koukun asennuksesta ja ne ovat olleet välillä 1300-1500€ ja kun auto on oletuksellisesti menossa vaihtoon tämän vuoden aikana, niin ei ole tuota asennusta sitten tullut tehtyä.
        Tuollaista takaluukkuun kiinnitettävää mallia olen käynyt liikkeessä kysymässä, mutta johtuen autoni takaluukun rakenteesta, eivät valmistajat suosita myöskään kyseisellä tekniikalla toteutettua telinettä autooni.
        Eli vaihtoehdoiksi jää kattoteline (jollainen minulta kyllä löytyy, mutta johtuen pyörän painosta, niin yksin pyörän asennus auton katolle on niin riskaabelia puuhaa sen suhteen ettei pyörä kaadu auton katon päälle, että en käytä tuotakaan tapaa) tai sitten pyörän kuljettaminen autossa sisällä jolla sitä yleensä kuljetankin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo on totta, että pyöräteline autossa olisi erinomainen asia. Olen kahdesta paikasta pyytänyt tarjouksen koukun asennuksesta ja ne ovat olleet välillä 1300-1500€ ja kun auto on oletuksellisesti menossa vaihtoon tämän vuoden aikana, niin ei ole tuota asennusta sitten tullut tehtyä.
        Tuollaista takaluukkuun kiinnitettävää mallia olen käynyt liikkeessä kysymässä, mutta johtuen autoni takaluukun rakenteesta, eivät valmistajat suosita myöskään kyseisellä tekniikalla toteutettua telinettä autooni.
        Eli vaihtoehdoiksi jää kattoteline (jollainen minulta kyllä löytyy, mutta johtuen pyörän painosta, niin yksin pyörän asennus auton katolle on niin riskaabelia puuhaa sen suhteen ettei pyörä kaadu auton katon päälle, että en käytä tuotakaan tapaa) tai sitten pyörän kuljettaminen autossa sisällä jolla sitä yleensä kuljetankin.

        Senhän ne maksaa, kalliita ovat. Farmari seuraavaksi? Ollut farmariautoja meillä, kun se on kerran kallis saisi sen hyötyarvo olla edes mahdollisimman suuri. Järkiauto kaikin puolin, ei meillä kulkisi maalle tavarat ja kissat ja pyörät ilmat pyörätelinettä ja farmariautoa. Ja tuolla maallahan ne fillarit on mukana oltava, mukavia hiekkateitä riittää lähes loputtomiin. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senhän ne maksaa, kalliita ovat. Farmari seuraavaksi? Ollut farmariautoja meillä, kun se on kerran kallis saisi sen hyötyarvo olla edes mahdollisimman suuri. Järkiauto kaikin puolin, ei meillä kulkisi maalle tavarat ja kissat ja pyörät ilmat pyörätelinettä ja farmariautoa. Ja tuolla maallahan ne fillarit on mukana oltava, mukavia hiekkateitä riittää lähes loputtomiin. :)

        Autovalinnat ovat melko monesta tarpeesta kiinni, melko subjektiivisistäkin tekijöistä kiinni, mutta tila-autotyyppisellä pärjäisi vielä farmariakin helpommin, tyyliin pitkä Caddy ja Berlingo & Partner tai sitten vielä pykälää suuremmat ja johan kulkisi fillarit & Co todella sujuvasti.

        Tietty jos on tottunut ja mieltynyt vaikka johonkin MB SUV:n, niin siitä on hieman haastavaa skipata Peugeot Partneriin, riskeeraisi olla liikaa muuttujia ;-)

        Itselle riittä kaksi tai kolme paikkaa ja siksi harkitsen seuravaksi käyttöautoksi monipuolista pakua, ovat nykyisin varsin mukavia ajettavia ja fillarikin kulkisi sitten ihan viskaamalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      2063
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      186
      1599
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

      Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      160
      1486
    4. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      100
      1362
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1208
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      141
      969
    7. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      84
      958
    8. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      952
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      858
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      847
    Aihe