Ensimmäiset vetytankkausasemat 2023

Anonyymi

45

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi valtakunnan hörhö on Olli Taina joka väittää että vety on täysin humpuukia ja vetytaloutta ei tule.

      • Anonyymi

        Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.

        Todellisuus vedyn muodossa?
        Valtavirta käyttövoimat?


      • Anonyymi

        Juu tuo Olli Taina on kirjoitellut lehtiin että maailman siirtyminen vetytalouteen on täysin mielikuvituksen tuotetta.
        Ilmeisen harhainen kaveri 😅


      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä!

        Olli Taina näyttää ymmärtävän enemmän kuin mitä Suoli24-palstalla näkee. Fiksu kaveri!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä!

        Olli Taina näyttää ymmärtävän enemmän kuin mitä Suoli24-palstalla näkee. Fiksu kaveri!

        Tässä vielä linkki: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-taina/vetyauto-ja-vetytalous/

        Vetylobbareita on ollut viime aikoina aivan uskomaton määrä. Kriittisen ajattelun taidot punnitaan näinä aikoina...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä vielä linkki: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-taina/vetyauto-ja-vetytalous/

        Vetylobbareita on ollut viime aikoina aivan uskomaton määrä. Kriittisen ajattelun taidot punnitaan näinä aikoina...

        Onpas äijällä aika sekavat jutut 😂
        Ilmeisesti uskoo ihan itsekin noihin...😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas äijällä aika sekavat jutut 😂
        Ilmeisesti uskoo ihan itsekin noihin...😃

        Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.

        Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.


      • Anonyymi

        Vähän niin kuin Petteri Hertto sähköautot-Nyt! ryhmässä 😂 Samanlainen hörhö 😄


    • Anonyymi

      Muutama kymmenen vetyasemaa tällä vuosikymmenellä. Kuten otsikossa sanotaan, ne tulevat olemaan satamissa ja muissa rekkaterminaaleissa raskasta liikennettä varten. Ei paljon nappaa yksityisautoilijaa.

      • Anonyymi

        Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
        Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
        Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
        Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
        Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.

        Komissio korostaa myös latausinfrastruktuurin laajentamisen tärkeyttä.
        Komissio haluaisi, että sähkö- ja vetyautoille olisi lataus- ja tankkausmahdollisuuksia läpi EU-alueen.
        Jäsenmaiden tulisi lisätä latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustaa suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin.
        Sähkölatauspisteitä tulisi olla EU:n päätieverkon (TEN-T) teillä 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä ja vetytankkauspisteitä 150 kilometrin välein vuoteen 2030 mennessä.

        Suomen TEN-T päätieverkko on Naantali-Vaalimaa ja Helsingistä-Jyväskylä-Oulu-Tornio
        Jos noilla kahdella pätkällä pitää olla vetyjakeluasema 2030 mennessä, niin ei siihen montaa asemaa tarvii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komissio korostaa myös latausinfrastruktuurin laajentamisen tärkeyttä.
        Komissio haluaisi, että sähkö- ja vetyautoille olisi lataus- ja tankkausmahdollisuuksia läpi EU-alueen.
        Jäsenmaiden tulisi lisätä latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustaa suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin.
        Sähkölatauspisteitä tulisi olla EU:n päätieverkon (TEN-T) teillä 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä ja vetytankkauspisteitä 150 kilometrin välein vuoteen 2030 mennessä.

        Suomen TEN-T päätieverkko on Naantali-Vaalimaa ja Helsingistä-Jyväskylä-Oulu-Tornio
        Jos noilla kahdella pätkällä pitää olla vetyjakeluasema 2030 mennessä, niin ei siihen montaa asemaa tarvii.

        Juuri näin. Vetyautoilla pärjää hyvin pidemmilläkin asemaväleillä. Toki asemia rakennetaan Suomeenkin tulevaisuudessa huomattavasti tiheämpään kun vedyn kysyntä kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
        Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
        Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.

        Missä uutisessa mitä sanotaan? Se on maksumuurin takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
        Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
        Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.

        Ei rekkojakaan tule vetykäyttöisinä niin paljon että nuo pääväylien varsille rakennettavat vetytankkausasemat kannattaisi. Saman jakeluyhtiön bensantankkaajat sponssaa vedynkäyttäjiä. Muualle Suomeen ei kannata rakentaa tankkauspisteitä muutaman vuoden tarvetta varten.


    • Anonyymi

      Kyllä vety on se tulevaisuuden juttu.
      Vety on lop­pu­ma­ton ener­gia­läh­de joka ratkai­see lii­ken­teen pääs­tö­on­gel­mat kerralla, kun vety tuo­tet­aan vih­reäl­lä säh­köl­lä.

      • Anonyymi

        Vety ei ole mikään "energialähde" vaan se pitää valmistaa sähköllä.


    • Anonyymi

      Siitä sitten vaan tankkaamaan vetyä joka maksaa 2-3 kertaa sen mitä bensa nyt.

      Voikos tuota jotenkin tankata kotipihassa vai onko aina pakko raahautua jonnekin "asemalle" ?

      • Anonyymi

        Halvempaa vety on jo nyt kuin bensa.
        Saksassa vety maksaa 9.50€/kg.
        Esimerkiksi Toyota Mirai kuluttaa vetyä n. 0.8 kg/100 km eli vetyautolla ajo siellä on nykyisin saman hintaista kuin 4,5 litraa kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/kg.
        Vedyn hinta tulee laskemaan dramaattisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halvempaa vety on jo nyt kuin bensa.
        Saksassa vety maksaa 9.50€/kg.
        Esimerkiksi Toyota Mirai kuluttaa vetyä n. 0.8 kg/100 km eli vetyautolla ajo siellä on nykyisin saman hintaista kuin 4,5 litraa kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/kg.
        Vedyn hinta tulee laskemaan dramaattisesti.

        Kannattaa verrata sähkön ja liikennepolttoaineiden verotusta Suomessa ja Saksassa. Suomessa henkilöautojen käyttämässä vedyssä tulee olemaan ainakin kolmannes veroa. Saksassa jo suunnitellaan, että vihreän vedyn valmistukseen käytetty sähkökin vapautetaan veroista kokonaan.


    • Anonyymi

      Voi vi..u mitä juttuja

      • Anonyymi

        No noita Olli Tainan juttuja ei kannata ottaa kovin vakavasti... Saahan sitä kirjoitella mitä haluaa.


    • Anonyymi

      Tässäkin keskustelussa sähkö-fanipojat ihan hädissään. Miksi olette niin hädissänne jos vetyyn ei ole uskomista? Vai onko sittenkin niin että tiedätte itsekin patteriautojen suuret haittapuolet ja pelkäätte että vedystä tulee yleisempi kuin patteriautoista?

      Itse en vastusta ajatuta että sähköön ja vetyyn panostetaan tasapuolisesti, minulla ei ole mitään pelkoa siitä että vety jäisi kakkossijalle. Joten siitä vaan panostamaan sähköön yhtä paljon kuin vetyyn.

      • Anonyymi

        Mulle tämän asian hahmottamiseen riittää se että pitää mielessään että 100km ajamiseen tarvittavan vedyn tuottamiseen menee sähköä niin paljon että sillä ajaisi sähköautolla 400km.

        Kertoo kaiken oleellisen siitä miten paljon vedyllä ajaminen maksaisi. Ja siihen vielä lisäksi se että mulle tulee halpaa sähköä kotiin ja tätä kallista vetyä olisi sitten joskus ehkä tarjolla jossain kaukana. Miksi vaihtaisin halvan kotisähkön johonkin monta kertaa kalliimpaan vetyyn jota pitäisi kydä hakemassa jostain kaukaa? Ei mitään järkeä.


      • Anonyymi

        "Tässäkin keskustelussa sähkö-fanipojat ihan hädissään."

        Ainoastaan hirvittää yhteiskunnan laajuinen rahallinen tuska, mikä vetyyn siirtymisestä tulisi. Ihan kaikki muu on vetyä järkevämpää, nyt ja tulevaisuudessa.


    • Anonyymi

      "Halvempaa vety on jo nyt kuin bensa.
      Saksassa vety maksaa 9.50€/kg."

      Eipä tuo paljoa auta kun bensa maksaa viisi kertaa enemmän kuin sähkö. Vedyllä ajaminen maksaisi edelleen monta kertaa enemmän kuin sähköllä.

      • Anonyymi

        Ympäristökysymyksissä ei ole järkevää katsoa ollenkaan hintoja. Ihan siitä riippumatta mikä on sanokaamme sadan seuraavan vuoden polttoaine noin yleisesti, se maksaa joka tapauksessa huomattavasti enemmän joskus 2030- 2050 kuin mitä se nyt maksaa.
        Hintavertailut juuri nyt eivät johda mihinkään, aivan tarpeetonta.
        Esim. suomessa polttoainevero ja auton muut pakolliset käyttö(veroluonteiset)maksut nostetaan vähin erin yhä korkeammiksi ja käytännössä valtio hakee tilannetta jossa näillä veroilla ja maksuilla saadaan se maksimi tuotto kassaan. Sellaista tilannetta jossa verot ja maksut oikeasti alkaisivat vähentää kulutusta, sitähän ei haluta.
        Ympäristöasia ei esim. valtiovallan kannalta ole oikea ympäristöasia sen enempää kuin mitä siihen vetoamalla voi kansalaisilta rahastaa, sekin kun oivallettaisiin!


    • Anonyymi

      Aika mahtavaa

    • Anonyymi

      Nyt kun joku alkaisi tuomaan käytettyjä polttokennoautoja Saksasta.

    • Anonyymi

      Koko Suomeen on tulossa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      eli latausautoja ei kohta osta kukaan...

    • Anonyymi

      Mainiota todellakin!!!

    • Anonyymi

      mihin latausautoa tarvitaan?

      käyttömukavuus?

    • Anonyymi

      hyvä tieto joilla on tottumus dieselautoihin ja pitkiin matkoihin

    • Anonyymi

      Erittäin hyvä puoli on myös se että vety on ehdottomasti oikea ratkaisu auton voimanlähteeksi.

    • Anonyymi

      Tuohon ei voi muuta sanoa kuin että mainiota!

    • Anonyymi

      mirailaskuri käyntiin

    • Anonyymi

      Siis ihan sikamageeta

      • Anonyymi

        Todella huikeaa.


    • Anonyymi

      rikkaat ostaa

    • Anonyymi

      ei tarviiii ID ja sooda enijakkia ei

    • Anonyymi

      Tuohan on ihan mielettömän upea uutinen

    • Anonyymi
      UUSI

      ajamma dieselit loppuun ja sitten vetyautot

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tokmanin johtaja avauti työntekijäpulasta

      Huuskosen mukaan Tokmannilla on ollut vaikeuksia löytää työvoimaa myymälöihin ja varastoihin, jonka seurauksena tavaratoimituksia on jouduttu jättämää
      Maailman menoa
      342
      8911
    2. Upeaa Martina ja Stefu!

      Onpa upeaa huomata, että ex-pariskunta pystyy juhlimaan yhdessä yhteisen tyttärensä synttäreitä! Ovat ilmeisesti aikuisia ihmisiä, jotka pystyvät haut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      2523
    3. 118
      1400
    4. Oho! Iina Kuustonen ja Mikko Leppilampi "häähumussa", Mikko-isä kuittaa viiltävästi: "Totaalinen..."

      Iina Kuustonen on heittänyt hulvattoman idean Instagramissa. Tällä porukalla on kyllä sarkasmi hallussa! https://www.suomi24.fi/viihde/oho-iina-kuusto
      Kotimaiset julkkisjuorut
      2
      1241
    5. Hyvä olkoon sitten niin!

      Minä lopetan sussa roikkumisen ja kiellän ikuisesti kaikki tunteeni sua kohtaan. En tiedä kuka edes olet enää ja jos tulet juttelemaan niin käännän se
      Ikävä
      64
      849
    6. Poliisioperaatio kansanedustajan kotona

      Riikka Slunga-Poutsalon poika säilytti kovia huumeita ja myyntivälineitä äitinsä asunnossa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a23dec18-05ef-4ab2-b
      Maailman menoa
      261
      824
    7. Etäisyys kaivattuusi ?

      Oma ihastukseni ( mies ) asuu 250 km päässä, menee autolla 3,5 tuntia ajaessa. Ikävä on koko ajan, nähdään yleensä viikonloppuisin. Miten lähellä/kauk
      Ikävä
      57
      824
    8. Syy miksi en kysele perääsi

      Johtuu siitä että olen ns. Kaikkiruokainen. Voin kyllä ottaa toisenkin naisen jos sinua ei kiinnosta olla mun kanssa. Odotan vain. Se on meinaan niin
      Tunteet
      80
      821
    Aihe