Mainio uutinen vetytankkausasemien rakentamisesta Suomeen.
Ensimmäiset avataan vuonna 2023.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5409837/Ensimmaiset vetyasemat aukeavat vuonna 2023kayttajia raskaat ajoneuvot seka ennakkoluulottomat henkiloautoilijat
Ensimmäiset vetytankkausasemat 2023
271
3658
Vastaukset
- Anonyymi
Yksi valtakunnan hörhö on Olli Taina joka väittää että vety on täysin humpuukia ja vetytaloutta ei tule.
- Anonyymi
Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.
Todellisuus vedyn muodossa?
Valtavirta käyttövoimat? - Anonyymi
Juu tuo Olli Taina on kirjoitellut lehtiin että maailman siirtyminen vetytalouteen on täysin mielikuvituksen tuotetta.
Ilmeisen harhainen kaveri 😅 - Anonyymi
Kiitos vinkistä!
Olli Taina näyttää ymmärtävän enemmän kuin mitä Suoli24-palstalla näkee. Fiksu kaveri! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vinkistä!
Olli Taina näyttää ymmärtävän enemmän kuin mitä Suoli24-palstalla näkee. Fiksu kaveri!Tässä vielä linkki: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-taina/vetyauto-ja-vetytalous/
Vetylobbareita on ollut viime aikoina aivan uskomaton määrä. Kriittisen ajattelun taidot punnitaan näinä aikoina... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vielä linkki: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-taina/vetyauto-ja-vetytalous/
Vetylobbareita on ollut viime aikoina aivan uskomaton määrä. Kriittisen ajattelun taidot punnitaan näinä aikoina...Onpas äijällä aika sekavat jutut 😂
Ilmeisesti uskoo ihan itsekin noihin...😃 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpas äijällä aika sekavat jutut 😂
Ilmeisesti uskoo ihan itsekin noihin...😃Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.
Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut. - Anonyymi
Vähän niin kuin Petteri Hertto sähköautot-Nyt! ryhmässä 😂 Samanlainen hörhö 😄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän niin kuin Petteri Hertto sähköautot-Nyt! ryhmässä 😂 Samanlainen hörhö 😄
Ja Ville-Petteri Teslamies😂
- Anonyymi
Vedyn valmistus fossiilisista polttoaineista aiheuttaa vuositasolla 830 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt, mikä vastaa esimerkiksi Ison-Britannian ja Indonesian yhteenlaskettuja päästöjä (EIA 2019, 31).
Vedyn valmistaminen vedestä elektrolyysin avulla kuulostaa houkuttelevalta, mutta suurin ongelma tässä on, että prosessi on todella mittava sähkösyöppö. EIAn (2019, 37) mukaan sähkön kulutus kaiken maailmassa tarvittavan vedyn valmistamiseen vuositasolla olisi yli 3600 TWh, mikä on enemmän kuin kaikkien EU-maiden yhteenlaskettu vuosittainen sähkönkulutus.
Sähkö-vety-sähkö muunnossyklin hyötysuhteeksi on usein esitetty 35–50 %, mutta käytännön kokeissa todellinen hyötysuhde on usein jäänyt alle 20 %:iin (Lund& al. 2015). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.
He vetypäät!
Jos polttomottorin hyötysuhde on 30...40%.
Vetautoketjun hyötysuhde on alle 20%
Vety ajoneuvon polttoaineena tuottaa lisäksi valtavat hiilidioksiidipäästöt, tai vaihtoehtoisesti kuluttaa sähköä yhtä paljon kuin koko euroopan sähköntuotanto.
Ihan pikku juttu, meillä ei ole tuotantoa vielä vuosiin, puhumattakaan jakeluinfrasta.
Eikä meillä ole edullisia tilavia ja turvallisia vetyautoja. - Anonyymi
mikä talli
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu tuo Olli Taina on kirjoitellut lehtiin että maailman siirtyminen vetytalouteen on täysin mielikuvituksen tuotetta.
Ilmeisen harhainen kaveri 😅onko se nainen vai mies?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.
kumous varmasti niille jotka latausauton osti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.
Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.ja lataaminen maksaa kohta 150e kerta....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.
saa valita huonon ja hyvän
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuus vedyn muodossa?
Valtavirta käyttövoimat?peukkuja saa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu tuo Olli Taina on kirjoitellut lehtiin että maailman siirtyminen vetytalouteen on täysin mielikuvituksen tuotetta.
Ilmeisen harhainen kaveri 😅onko se mies vai nainen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.
Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.kerro niistä kuluista lisää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.
Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.ja patterimossen lataaminen maksaa jo satasen laaki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu tuo Olli Taina on kirjoitellut lehtiin että maailman siirtyminen vetytalouteen on täysin mielikuvituksen tuotetta.
Ilmeisen harhainen kaveri 😅soon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmw
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.
Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.saisiko parempaa perustelua
mulla jo mirai tilauksessa - Anonyymi
miksi noin väittää
- Anonyymi
Muutama kymmenen vetyasemaa tällä vuosikymmenellä. Kuten otsikossa sanotaan, ne tulevat olemaan satamissa ja muissa rekkaterminaaleissa raskasta liikennettä varten. Ei paljon nappaa yksityisautoilijaa.
- Anonyymi
Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.Komissio korostaa myös latausinfrastruktuurin laajentamisen tärkeyttä.
Komissio haluaisi, että sähkö- ja vetyautoille olisi lataus- ja tankkausmahdollisuuksia läpi EU-alueen.
Jäsenmaiden tulisi lisätä latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustaa suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin.
Sähkölatauspisteitä tulisi olla EU:n päätieverkon (TEN-T) teillä 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä ja vetytankkauspisteitä 150 kilometrin välein vuoteen 2030 mennessä.
Suomen TEN-T päätieverkko on Naantali-Vaalimaa ja Helsingistä-Jyväskylä-Oulu-Tornio
Jos noilla kahdella pätkällä pitää olla vetyjakeluasema 2030 mennessä, niin ei siihen montaa asemaa tarvii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Komissio korostaa myös latausinfrastruktuurin laajentamisen tärkeyttä.
Komissio haluaisi, että sähkö- ja vetyautoille olisi lataus- ja tankkausmahdollisuuksia läpi EU-alueen.
Jäsenmaiden tulisi lisätä latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustaa suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin.
Sähkölatauspisteitä tulisi olla EU:n päätieverkon (TEN-T) teillä 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä ja vetytankkauspisteitä 150 kilometrin välein vuoteen 2030 mennessä.
Suomen TEN-T päätieverkko on Naantali-Vaalimaa ja Helsingistä-Jyväskylä-Oulu-Tornio
Jos noilla kahdella pätkällä pitää olla vetyjakeluasema 2030 mennessä, niin ei siihen montaa asemaa tarvii.Juuri näin. Vetyautoilla pärjää hyvin pidemmilläkin asemaväleillä. Toki asemia rakennetaan Suomeenkin tulevaisuudessa huomattavasti tiheämpään kun vedyn kysyntä kasvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.Missä uutisessa mitä sanotaan? Se on maksumuurin takana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.Ei rekkojakaan tule vetykäyttöisinä niin paljon että nuo pääväylien varsille rakennettavat vetytankkausasemat kannattaisi. Saman jakeluyhtiön bensantankkaajat sponssaa vedynkäyttäjiä. Muualle Suomeen ei kannata rakentaa tankkauspisteitä muutaman vuoden tarvetta varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.uutiset kertoo että Kiina ja muu aasia on jo pitkällä vetyautoilussa
- Anonyymi
Kyllä vety on se tulevaisuuden juttu.
Vety on loppumaton energialähde joka ratkaisee liikenteen päästöongelmat kerralla, kun vety tuotetaan vihreällä sähköllä.- Anonyymi
Vety ei ole mikään "energialähde" vaan se pitää valmistaa sähköllä.
- Anonyymi
Näon se vaan on.
- Anonyymi
Siitä sitten vaan tankkaamaan vetyä joka maksaa 2-3 kertaa sen mitä bensa nyt.
Voikos tuota jotenkin tankata kotipihassa vai onko aina pakko raahautua jonnekin "asemalle" ?- Anonyymi
Halvempaa vety on jo nyt kuin bensa.
Saksassa vety maksaa 9.50€/kg.
Esimerkiksi Toyota Mirai kuluttaa vetyä n. 0.8 kg/100 km eli vetyautolla ajo siellä on nykyisin saman hintaista kuin 4,5 litraa kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/kg.
Vedyn hinta tulee laskemaan dramaattisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halvempaa vety on jo nyt kuin bensa.
Saksassa vety maksaa 9.50€/kg.
Esimerkiksi Toyota Mirai kuluttaa vetyä n. 0.8 kg/100 km eli vetyautolla ajo siellä on nykyisin saman hintaista kuin 4,5 litraa kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/kg.
Vedyn hinta tulee laskemaan dramaattisesti.Kannattaa verrata sähkön ja liikennepolttoaineiden verotusta Suomessa ja Saksassa. Suomessa henkilöautojen käyttämässä vedyssä tulee olemaan ainakin kolmannes veroa. Saksassa jo suunnitellaan, että vihreän vedyn valmistukseen käytetty sähkökin vapautetaan veroista kokonaan.
- Anonyymi
Voi vi..u mitä juttuja
- Anonyymi
No noita Olli Tainan juttuja ei kannata ottaa kovin vakavasti... Saahan sitä kirjoitella mitä haluaa.
- Anonyymi
Tässäkin keskustelussa sähkö-fanipojat ihan hädissään. Miksi olette niin hädissänne jos vetyyn ei ole uskomista? Vai onko sittenkin niin että tiedätte itsekin patteriautojen suuret haittapuolet ja pelkäätte että vedystä tulee yleisempi kuin patteriautoista?
Itse en vastusta ajatuta että sähköön ja vetyyn panostetaan tasapuolisesti, minulla ei ole mitään pelkoa siitä että vety jäisi kakkossijalle. Joten siitä vaan panostamaan sähköön yhtä paljon kuin vetyyn.- Anonyymi
Mulle tämän asian hahmottamiseen riittää se että pitää mielessään että 100km ajamiseen tarvittavan vedyn tuottamiseen menee sähköä niin paljon että sillä ajaisi sähköautolla 400km.
Kertoo kaiken oleellisen siitä miten paljon vedyllä ajaminen maksaisi. Ja siihen vielä lisäksi se että mulle tulee halpaa sähköä kotiin ja tätä kallista vetyä olisi sitten joskus ehkä tarjolla jossain kaukana. Miksi vaihtaisin halvan kotisähkön johonkin monta kertaa kalliimpaan vetyyn jota pitäisi kydä hakemassa jostain kaukaa? Ei mitään järkeä. - Anonyymi
"Tässäkin keskustelussa sähkö-fanipojat ihan hädissään."
Ainoastaan hirvittää yhteiskunnan laajuinen rahallinen tuska, mikä vetyyn siirtymisestä tulisi. Ihan kaikki muu on vetyä järkevämpää, nyt ja tulevaisuudessa.
- Anonyymi
"Halvempaa vety on jo nyt kuin bensa.
Saksassa vety maksaa 9.50€/kg."
Eipä tuo paljoa auta kun bensa maksaa viisi kertaa enemmän kuin sähkö. Vedyllä ajaminen maksaisi edelleen monta kertaa enemmän kuin sähköllä.- Anonyymi
Ympäristökysymyksissä ei ole järkevää katsoa ollenkaan hintoja. Ihan siitä riippumatta mikä on sanokaamme sadan seuraavan vuoden polttoaine noin yleisesti, se maksaa joka tapauksessa huomattavasti enemmän joskus 2030- 2050 kuin mitä se nyt maksaa.
Hintavertailut juuri nyt eivät johda mihinkään, aivan tarpeetonta.
Esim. suomessa polttoainevero ja auton muut pakolliset käyttö(veroluonteiset)maksut nostetaan vähin erin yhä korkeammiksi ja käytännössä valtio hakee tilannetta jossa näillä veroilla ja maksuilla saadaan se maksimi tuotto kassaan. Sellaista tilannetta jossa verot ja maksut oikeasti alkaisivat vähentää kulutusta, sitähän ei haluta.
Ympäristöasia ei esim. valtiovallan kannalta ole oikea ympäristöasia sen enempää kuin mitä siihen vetoamalla voi kansalaisilta rahastaa, sekin kun oivallettaisiin! - Anonyymi
Vetyä kuluu vajaasta kilosta 1,5 kiloon per 100 km nätissä kesäkelissä. Talvella taatusti kymmeniä % enemmän eli ollaan 1-2 kg/100 km haarukassa.
9,50-19,00 eurolla ostaa 5-10 l bensaa.
Tosin unohtaa ei pidä sitäkään , että bensakäyttöinen auto on 40 000 € halvempi. Erotuksella ostaa bensat koko auton käyttöiän (300 tkm) ajaksi.
Bensa-autolla ajo maksaa siis 0 €/100 km ja vetypommiautolla ajo n. 15 €/100 km.
Varmaan tämäkin menee vetypellellä ihon alle. Kaasuauto on 30 000 € halvempi. Biokaasu maksaa nyt n. 1,60 €/kg (1,57-1,62) ja sitä kuluu vähän reilu 4 kg/100 km. 30 000 € riittää lähes 450 tkm ajomatkaan. Tarkoittaa käytännössä, että kuluna ainoastaan se reilu litra/100 km tjsp bensaa, mitä näissä tuppaa myös menemään. Kustannus pari euroa / 100 km.
Vetyautoilu on siis 7 kertaa kalliimpaa kuin kaasuauton käyttö ja äärettömän kallista verrattuna bensalla ajoon!
- Anonyymi
Aika mahtavaa
- Anonyymi
Nyt kun joku alkaisi tuomaan käytettyjä polttokennoautoja Saksasta.
- Anonyymi
Koko Suomeen on tulossa
- Anonyymi
Kaliforniassa tätä on harrastettu jo 20 vuotta ja rahaa investoitu paljon, tässä lopputulos: https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=fi&u=https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere
Ei vedyn tulevaisuus henkilöautojen osalta kovin hyvältä vaikuta. - Anonyymi
eli latausautoja ei kohta osta kukaan...
- Anonyymi
Mainiota todellakin!!!
- Anonyymi
mihin latausautoa tarvitaan?
käyttömukavuus? - Anonyymi
hyvä tieto joilla on tottumus dieselautoihin ja pitkiin matkoihin
- Anonyymi
Erittäin hyvä puoli on myös se että vety on ehdottomasti oikea ratkaisu auton voimanlähteeksi.
- Anonyymi
Vetyä kuluu henkilöautossa vajaasta kilosta 1,5 kiloon per 100 km nätissä kesäkelissä. Talvella taatusti kymmeniä % enemmän eli ollaan 1-2 kg/100 km haarukassa.
9,50-19,00 eurolla ostaa 5-10 l bensaa.
Tosin unohtaa ei pidä sitäkään , että bensakäyttöinen auto on 40 000 € halvempi. Erotuksella ostaa bensat koko auton käyttöiän (300 tkm) ajaksi.
Bensa-autolla ajo maksaa siis 0 €/100 km ja vetypommiautolla ajo n. 15 €/100 km.
Varmaan tämäkin menee vetypellellä ihon alle. Kaasuauto on 30 000 € halvempi. Biokaasu maksaa nyt n. 1,60 €/kg (1,57-1,62) ja sitä kuluu vähän reilu 4 kg/100 km. 30 000 € riittää lähes 450 tkm ajomatkaan. Tarkoittaa käytännössä, että kuluna ainoastaan se reilu litra/100 km tjsp bensaa, mitä näissä tuppaa myös menemään. Kustannus pari euroa / 100 km.
Vetyautoilu on siis 7 kertaa kalliimpaa kuin kaasuauton käyttö ja äärettömän kallista verrattuna bensalla ajoon!
- Anonyymi
Tuohon ei voi muuta sanoa kuin että mainiota!
- Anonyymi
mirailaskuri käyntiin
- Anonyymi
Siis ihan sikamageeta
- Anonyymi
Pari muutakin ketjua vetyasemien perustamisesta löytyy:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17055385/vetyaseman-kulujen-kuolettaminen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17044486/vetytankkausaseman-perustaminen- Anonyymi
Todella huikeaa.
- Anonyymi
rikkaat ostaa
- Anonyymi
ei tarviiii ID ja sooda enijakkia ei
- Anonyymi
Tuohan on ihan mielettömän upea uutinen
- Anonyymi
ajamma dieselit loppuun ja sitten vetyautot
- Anonyymi
No on tosiaan mainio uutinen
- Anonyymi
loppu patterihommat
- Anonyymi
Ehkä totuus taitaa olla kuitenkin että vetytankkausasemista vasta NEUVOTELLAAN eikä kukaan taho ole vielä lupautunut juridisesti sitovasti niitä rakentamaan?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17128187/ovatko-2023-vetytankkausasemat-sittenkin-huijausta - Anonyymi
Hieno homma taas kerran
- Anonyymi
koskas Lappiin?
Rovaniemelle tai Kemijärvelle töitä lissää?
tehdas pystyyn - Anonyymi
toyuujjtala myös isot kuormurit?
- Anonyymi
Tuo oli todella kiva uutinen
- Anonyymi
oijoi nyt se on rikki VW
- Anonyymi
Hyvää kuuluu taas kerran
- Anonyymi
Upea uutinen kertakaikkiaan
- Anonyymi
Vety on hyvä, ja järkevä polttoaine esim. metalliteollisuudessa joka on suomessakin suurimpia saastuttajia. Eilen A-studiossa haastateltiin asiaan perehtyneitä henkilöitä jotka hehkuttivat vetyä vain teollisuuden näkökulmasta.
Uskon, että henkilöautoihin vety ei tule suuressa mitassa koskaan johtuen vedyn hinnasta, polttokennojen / vetytankkien huollontarpeesta, tankkausasemien vähyydestä ym. Sähköauto on näissä suhteissa täysin omaa luokkaansa. - Anonyymi
tolliskot ostivat jo E latureita
- Anonyymi
vauhti kopva
- Anonyymi
ihanaa
- Anonyymi
No jopas oli aika ylläri
- Anonyymi
No nyt on hyviä uutisia.
- Anonyymi
soon menox nexo
- Anonyymi
klup sano VW pomo
- Anonyymi
Oho, olipas hieno uutinen
- Anonyymi
Upea homma tosiaan että vetybuumi etenee
- Anonyymi
voiko niittä tankat polttomoottorivety tojotaa?
googlaa= toyota polttomoottorivety- Anonyymi
Kyllä voi.
- Anonyymi
jesss
- Anonyymi
Olipas siinä oikein hyviä uutisia jälleen kerran
- Anonyymi
Näin on.
- Anonyymi
alevety
- Anonyymi
Hyvä juttu tosiaan
- Anonyymi
On se hyvä että ne avataan kohta
- Anonyymi
solitatti
- Anonyymi
Aika huikeaa on nyt meno
- Anonyymi
Hyvää Joulua
- Anonyymi
vetyä ja sotaa
rahoittajat laittoi haisemaan saksassa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vetyä ja sotaa
rahoittajat laittoi haisemaan saksassaraha ratkaisee taas asiaa
- Anonyymi
Mikään firma ei ole edelleenkään ilmoitanut rakentavansa ainuttakaan vetytankkausasemaa suomeen eikä myöskään mahdollista sijaintiakaan. Toistaiseksi tämä on siis valhe.
- Anonyymi
laita linkkiä?
- Anonyymi
Hienoa että vetyasia etenee.
- Anonyymi
Vetyinfraa rakennetaan kuin iisäkin kirkkoa - hartaudella ja pitkään. Kyllä tulee hyvä. Tulevaisuuden teknologiaa!
- Anonyymi
Olipas siinä hyvä uutinen
- Anonyymi
Vihreän vedyn tuotanto on on alkamassa myös Suomessa.
- Anonyymi
Aivan ihanaa
- Anonyymi
hyvää asiaa
- Anonyymi
No johan nyt on
- Anonyymi
Nyt on hienoa
- Anonyymi
Mielettömän upeaa
- Anonyymi
Mainiota todellakin
- Anonyymi
Ei tule jos poliitikot tajuaa hintalapun.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus- - Anonyymi
Mielenkiintoinen juttu
- Anonyymi
Myös vuokrattavia vetyasemia tulossa joka tekee vedyn paikan päällä.
https://www.koneviesti.fi/uutiset/artikkeli-1.1599721 - Anonyymi
Jopas nyt
- Anonyymi
Eli maksat vuokrattavasta vetyasemasta vuokraa, sähkön ja huolehdit veden annostelusta plus talvella oltava jokin lämmitin ettei vesi jäädy vieden taas sähköä? Ihanan kallista tuottaa kotona.
Ja artikkelihan ei avannut mitään teknisiä ominaisuuksia prototyyppi laitteesta, joten vielä on ilmeisesti ongelmia ratkottavana. Väitän että suurin ongelma tulee olemaan kuluttajalle käyttäjäystävällinen tuotetun vedyn kokonaishinta eikä niitä saada kaupaksi.- Anonyymi
Väitän että suurin ongelma tulee olemaan kuluttajalle käyttäjäystävällinen tuotetun vedyn kokonaishinta eikä niitä saada kaupaksi.
väität mutta et tiedä
- Anonyymi
Vety on poikaa.
- Anonyymi
Suomeen rakennettiin edellisen vetykiiman aikana 2 tankkausasemaa. Molemmat on jo poistettu käytöstä.
Vetyuskis taisi tuolloin keskittyä ihmettelemään, kasvaako jakoväliin karvoja, kun ei tätä muista. Vai olisiko ollut vielä hiekkakakkujen taputteluvaihe päällä? - Anonyymi
Mainiota todellakin ja kuulostaa hyvältä
- Anonyymi
kunnon talviautoja
Myöskään Usa ja venäjä ei halua latausautoja!
kansat puhuu- Anonyymi
USA ei halua latausautoja? Koskaan kuullut sellaisesta valmistajasta kuin Tesla?
- Anonyymi
Uutisissa oli presidentti Biden ajamassa GM F150 lightning täyssähkö pickup autoa. Muutenkin mediassa kehunut GM toimintaa, joten omaa autoteollisuutta lobataan.
https://www.youtube.com/watch?v=FpwuhTTQl9A
Mainostavat että auto toimii myös kodin varavoimalana.
https://www.youtube.com/watch?v=g5d_xUb0US8
Uskallan väittää että ainakin Bidenin kaudella täyssähköautoja suositaan kuluttajille ja myös kuluttajat niistä lopulta kiinnostuvat suurina massoina.- Anonyymi
Vetyä kuluu vajaasta kilosta 1,5 kiloon per 100 km nätissä kesäkelissä. Talvella taatusti kymmeniä % enemmän eli ollaan 1-2 kg/100 km haarukassa.
9,50-19,00 eurolla ostaa 5-10 l bensaa.
Tosin unohtaa ei pidä sitäkään , että bensakäyttöinen auto on 40 000 € halvempi. Erotuksella ostaa bensat koko auton käyttöiän (300 tkm) ajaksi.
Bensa-autolla ajo maksaa siis 0 €/100 km ja vetypommiautolla ajo n. 15 €/100 km.
Varmaan tämäkin menee vetypellellä ihon alle. Kaasuauto on 30 000 € halvempi. Biokaasu maksaa nyt n. 1,60 €/kg (1,57-1,62) ja sitä kuluu vähän reilu 4 kg/100 km. 30 000 € riittää lähes 450 tkm ajomatkaan. Tarkoittaa käytännössä, että kuluna ainoastaan se reilu litra/100 km tjsp bensaa, mitä näissä tuppaa myös menemään. Kustannus pari euroa / 100 km.
Vetyautoilu on siis 7 kertaa kalliimpaa kuin kaasuauton käyttö ja äärettömän kallista verrattuna bensalla ajoon!
- Anonyymi
Niinhän kosketusnäyttöpuhelimet aikanaan floppas ja kuinkas paljon niitä nyt onkaan? Ja sähköautot floppas aikanaan myös, mutta kuinkas kävikään? Vedyn aika on nyt ja hinnat senkun painuu alemmas, kun käyttäjiä tulee koko ajan lisää. Tulevaisuudessa vihreän vedyn kustannus on 1e/1kg. Ainahan kaikki uusi ja hieno tekniikka on alussa kallista eli onko tämä jollekkin uutta tietoa? Mitäs ne matkapuhelimet maksoikaan aikoinaan aluksi? Mitä tulee vedyn sähkönkulutukseen, niin jos aurinko/tuuli/vesivoimalaenergiaa tulee liikaa eikä sitä saada varastoitua, niin hukka on 100%, mutta vedyn muotoon säilytettynä saadaan edes 50%.
Jos halutaan siis olla energiaomavaraisia eikä myydä ylijäämää halvalla Ruotsiin. Aasiassa ja Euroopassa ei pahemmin tuota öljyä ole, joten helposti päästään monessa paikassa omavaraiseksi. Itse olen all-in vetyosakkeissa. Vety on Apple ja patterivehkeet=Android. Ikuinen väittely siis luvassa. Se on mistä tykkää. Molemmat voittaa. Minähän en julkisia latauspisteitä koskaan aio käyttää ja odottella, jos sitä virtaa ylipäänsä on edes saatavilla. Eikä kiinnosta pitkät kahvitauotkaan. Kaikki ei asu omakotitalossa. - Anonyymi
Vety on oikeasti näppäinpuhelin Nokia Communicator jota pyritään valheellisesti hypettämään kosketusnäyttöpuhelimena. Kun luet eri vetyautot avauksia ahkerasti, niin sinulle myös avautuu suuri kuva miksi vetyautoilu on kallista ja hankalaa.
- Anonyymi
Jep. Vety on jo vanha ja väsynyt idea, jota kerta toisensa jälkeen yritetään uudelleenlämmittää veronmaksajien rahoilla. Suomessakin OLI 2 tankkausasemaa, ei ole enää.
Kalifroniassa on pelleilty kohta 20 vuotta tämän kanssa. Edelleen jatkuvaa tuskaa tankkausasemien hitauden ja epäluotettavuuden kanssa, edelleen ne asemat maksaa jopa 4 miljoonaa kappale. Vrt. Suomeen rakennettu metaanin tankkauasemat 0,5 miljoonaa kappale.
https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere
It started as kind of a bad bet by the state. Now, it has become a legacy zombie technology.
- Anonyymi
kovasti on kuluttajariitaa synnyttänyt akkuE autot
ootamma kestävää tekniikkaa
vety- Anonyymi
Vety tosiaan kestää. Luvattu tulemista 90-luvulta lähtien.
Jenkeissä poltettu julkista tukirahaa 125 miljoonaa ja saatu erittäin hidas ja epäluotettava tankkausasemaverkko ja 12000 vetypommiautoa. Suomessa on melkein tuplamäärä vaihtoehtoisilla polttoaineilla (kaasu, etanoli ym) kulkevia autoja... eikä meillä tarvi jonottaa 2 tuntia tankkaukseen, kuten vetyautoilun ihmemaassa!
Saksassa poltettu rahaa 450 M€ hankkeessa. Piti tulla liki 200 tankkausasemaa, piti tulla 60 000 autoa. Tankkausasemia nyt 100 ja autoja kait pari tuhatta. Mutta on sentään rahaa poltettu! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vety tosiaan kestää. Luvattu tulemista 90-luvulta lähtien.
Jenkeissä poltettu julkista tukirahaa 125 miljoonaa ja saatu erittäin hidas ja epäluotettava tankkausasemaverkko ja 12000 vetypommiautoa. Suomessa on melkein tuplamäärä vaihtoehtoisilla polttoaineilla (kaasu, etanoli ym) kulkevia autoja... eikä meillä tarvi jonottaa 2 tuntia tankkaukseen, kuten vetyautoilun ihmemaassa!
Saksassa poltettu rahaa 450 M€ hankkeessa. Piti tulla liki 200 tankkausasemaa, piti tulla 60 000 autoa. Tankkausasemia nyt 100 ja autoja kait pari tuhatta. Mutta on sentään rahaa poltettu!Ja loppuun pelitilanne, rekisteröinnit Suomessa 2021:
- vety 1 kpl
- metaani 1000 kpl (hlöautot, päälle myös pakettiautoja ja raskasta kalustoa)
- täyssähkö 10 000 kpl
Ladattavia (lataushybridit mukaan luettuina) pian 100 000. Vetyautoja 2 kpl.
Aika sama tilanne koko maailmassa. Vetypommiautoja myydään koko maailmassa 1000 kpl/kk. Kannattava valmistus vaatisi, että jokaista mallia myydään ainakin 100 000 kpl, mutta nyt ei ole koko maailmassa näin montaa vetypommiautoa. Tuotatomäärät siis 1/100 osa siitä, mitä pitäisi olla. Vaikka näitä on tehty ja tyrkytetty jo pitkään.
Kuluttajia ei kiinnosta kalliit ja epäluotettavat vetyautot, jotka edustavat 90-luvun ideoita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vety tosiaan kestää. Luvattu tulemista 90-luvulta lähtien.
Jenkeissä poltettu julkista tukirahaa 125 miljoonaa ja saatu erittäin hidas ja epäluotettava tankkausasemaverkko ja 12000 vetypommiautoa. Suomessa on melkein tuplamäärä vaihtoehtoisilla polttoaineilla (kaasu, etanoli ym) kulkevia autoja... eikä meillä tarvi jonottaa 2 tuntia tankkaukseen, kuten vetyautoilun ihmemaassa!
Saksassa poltettu rahaa 450 M€ hankkeessa. Piti tulla liki 200 tankkausasemaa, piti tulla 60 000 autoa. Tankkausasemia nyt 100 ja autoja kait pari tuhatta. Mutta on sentään rahaa poltettu!Kaikissa uusissa hankkeissa palaa rahaa, entä sitten?
Tulevaisuuden autoilussa otetaan joka tapauksessa käyttöön vähiten ympäristöä vahingoittavia menetelmiä ja tekniikoita, ei siinä asiassa rahan palamista tuijoteta.
Ei tietenkään ole järkevää tankkausasemia määrättömästi rakentaa ennen kuin on varmistettu vedynvalmistuksen riittävyys.
Vety tulee tulevaisuudessa, siitä ei päästä yli eikä ympäri tuijottamalla jääräpäisesti vain nykyisiä ratkaistavissa olevia ongelmia asiassa. Joskus 30- 50 vuoden kuluttua ajellaan yleisesti vedyllä!
- Anonyymi
Mainiota
- Anonyymi
laittakaas rovaniemelle ja kemiinkin asemat
Lappi on pelkkää toyotaa ja kansa ostaa Mirain kyllä - Anonyymi
Rahoituksen löytäminen voi olla todella vaikeaa edes sille yhdelle vetytankkausasemalle. Sen takia aina vain netissä kovasti puuhataan, mutta oikeassa elämässä siihen ei kyetä esim. ostetaan tontti ja siihen kyltti "Tähän rakennetaan Suomen ensimmäinen vetytankkausasema kesällä 2023.". Eli paljon puhetta, mutta ei konkreettisia tekoja.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17426752/hydre-paljon-puhetta-mutta-vahan-tekoja- Anonyymi
höpö höpö
saksan sijoittajat lähti jo heti liikkeelle kun sota alkoi
miljardeilla vetyinfraa juu
- Anonyymi
Upeaa todella
- Anonyymi
ja kemiin sekä rovaniemelle varmaan myös
tehtaiden hukkavety - Anonyymi
"Kaikissa uusissa hankkeissa palaa rahaa, entä sitten?"
Jos rahan polttaminen ei ole sinun mielestäsi ongelma, niin ota vaikka Hydreen yhteyttä ja tarjoa rahojasi. Vastineeksi neuvottelet muutaman prosentin Hydre firmasta.
"Tulevaisuuden autoilussa otetaan joka tapauksessa käyttöön vähiten ympäristöä vahingoittavia menetelmiä ja tekniikoita, ei siinä asiassa rahan palamista tuijoteta."
Maailmantaloudessa on tapahtunut paljon viime aikoina ja nyt on monia muitakin ongelmia ratkaistavana vaatien suuria summia rahaa. Vetyverkoston rakentaminen tuskin on kiireellisyyden kärkipäässä. Historiassa on ennenkin ihminen ahneuksissaan ajanut asioita luonnon kustannuksella, joten miksi ei nytkään?
"Ei tietenkään ole järkevää tankkausasemia määrättömästi rakentaa ennen kuin on varmistettu vedynvalmistuksen riittävyys."
Niitä vetytankkausasemia tarvitaan Suomessa yli 2000 etelästä pohjoiseen, jotta vetyautoilu olisi edes teoriassa sujuvaa. Ja se vie aikaa kun ei edes yhtä ainottakaan tunnuta saavan pystyyn.
"Vety tulee tulevaisuudessa, siitä ei päästä yli eikä ympäri tuijottamalla jääräpäisesti vain nykyisiä ratkaistavissa olevia ongelmia asiassa. Joskus 30- 50 vuoden kuluttua ajellaan yleisesti vedyllä!"
Aivan totta, 30-50 vuoden päästä kun viimeiseen 20 vuoteenkaan ei olla vetyautojen ongelmia kyetty uskottavasti ratkaisemaan vaikka tosissaan useampi isompi autonvalmistaja on tutkinut ja jopa valmistanut vetyautoja. Liikaa merkittäviä ongelmia edelleen eikä tavalliset ihmiset sen takia suostu ostamaan vetyautoja. Sen takia todellakin 30-50 vuoden päästä... ellei sitten akkutekniikka ole mennyt selvästi ohi eli 5min lataus = 1000km.- Anonyymi
Vety on jo flopannut
Argumentti tankkauksen nopeudesta on valetta. Suurteholaturilla "tankkaa" 2 sähköautoa tunnissa (½ h pikalataus).
Vedyn tankkausasemilla kapasitetti on 2 autoa tunnissas per tankkauspiste. Tankkaajien välillä pitäisi olla 20-30 min aikaa paineenkorotukselle, muutoin seuraava tankkaaja ei saa täyttä tankillista. Tämä käy kyllä spekseistä ilmi, esim. pienellä 2 tankkauspisteen asemmalla pumppujen kapasiteetti voi olla 120 kg/d ja isolla (4 tankkauspistetta) 324 kg/d. Ei tuosta montaa 5 kg satsia autoille jaeta. Vrt. bensa-asemalla tankkaa teoriassa 1000 autoa vuorokaudessa.
Vedyllä ei siis etua tankkausaseman kapasiteetissa, mutta iso haitta sen sijaan - vedyn tankkausasema on PALJON kalliimpi kuin suurteholaturi tai metaanikäyttöisten autojen tankkausasema. Viimeksi mainittuja rakentaa melkein 10 yhden vetypommiaseman hinnalla. Ja kaasuautoja saa 2-3 ja täyssähköautoja 1½ yhden vetypommiauton hinnalla.
Sähköauton energiatehokkuus on yli 4- kertainen ja sähköautotkin toimivat sähköverkon energiavarastona, kun niitä ladataan pääosin öisin, jolloin sähkönkulutus on muutoin alimmillaan.
Vedyn käyttä energiavarastona on kuolleena syntynyt ajatus. Elektrolyysi jollain 60-70 % hyötysuhteella, nesteytys 75 % hyötysuhteella ja palautus takasin sähköksi n. 60 % hyötysuhteella. Koko ketjun hyötysuhde 30 %. Lisäksi tätä laitteistoa ei ole olemassa eli kaikki pitäisi rakentaa alusta alkaen.
Energian varastointiin on toinenkin tapa. Tehdäänkin sähköllä ylituotantotilanteessa synteettistä metaania. Tuotannon hyötysuhde 50 %, toisaalta metanin nestytys ei ole yhtä paha energiasyöppö kuin vedyn nestetytys (olisiko jotain 90 % tässä,, jaksa nyt tarkistaa). Metaani hyödynnetään yli 90 % hyötysuhteella (40-60 % sähköä ja loput kaukolämpöä) nykyisissä voimalaitoksissa. Lisäbonuksena synteettistä metaania voidaan käyttää myös liikennepolttoaineena autoissa ja laivoissa (esim. Viking Grace)
Metaanille on jo jakeluverkot olemassa ja varastojakin on ja lisää tulossa (mm. Haminan varastosäiliöt ja varastotankkeri), luonnollisresti näiden tuotantolaitostenkin yhteyteen tulee varastot.
Vetyhihhuleilla on myös tapana valehdella, että vetyä tarvitaan polttokennoille. Mikä tämä sitten on?
https://convion.fi/products/
- Anonyymi
ja kemiin? siellähän sivutuotteena saa vetyä tehtaista?
rovaniemelle vetyputki sieltä- Anonyymi
renault sanoi jossain tiedotteessa että voi rakentaa vetyasemat vaikka minne
miten se on mahdollista auton valmistajalta? - Anonyymi
Sivutuotteena? Siis teollisuus tarvii vetyä, joka nykyään tehdään maakaasusta.
Kuka hullu vetyä tässä tilanteessa ryhtyisi tappiolla myymään? Kuka hullu ryhtyisi tekemään turskaa rakentamalla 5 miljoonan kappaleelta maksavia tankkausasemia, joiden pyörittäminen on osoittautunut tappiolliseksi ihan kaikkialla. Jopa Kaliforniassa, jossa asemille on jatkuvat ruuhkat. Vedyn tankkaus on niin hidasta, ettei polttoaineen myyntitulot riitä kattamaan asemien käyttökuluja.
- Anonyymi
soon myyntimenestys Mirait taas
- Anonyymi
lappiin heti!
- Anonyymi
suomi ja toyota viitoittaa tietä
- Anonyymi
Tollolootan laarinpohja paistaa. Polltokennoautoja koko maailmassa 25 000, vaikka näitä on myyty kohta 20 vuotta. Taitaa olla Suomessa jo yhtä paljon täyssähköautoja. Kaasuautojakin pelkästään Suomessa 16 000 vs. 2 vetyautoa.
Kaikissa vetyyn panostaneissa maissa vetyautojen osuus autokannasta 0,00 %.
Kun polttokennoauto, hieno idea 25 vuoden takaa, ei ole kuluttajille kelvannut, menneisyyteen jämähtänyt itäautovalmistaja yrittää viimeisenä vetonaan tuoda markkinoille vetykäyttöisiä polttomoottoreita. Olevinaan uusi idea, vaikka sekä mersu että BMW rakenteli demoautoja jo 30 vuotta sitten ;-D
Sattuu vaan olemaan niin, että polttomoottori keksittiin 1700-luvun lopussa varhaiset polttomoottorit toimivat nimenomaan kaasulla (kaupunkikaasua, hiilikaasua ja vaikka mitä silloin kokeiltiin). Tosin tällaisen polttoaineen käsittely 1800 luvun tekniikalla liian hankalaa, joten polttomoottorien voittokulku alkoi vasta, kun keksittiin tapa hyödyntää nestemäistä polttoainetta.... se vain piti muuttaa kaasuksi ennen ottomoottoriin syöttämistä. Kaasuttimeksi tätä härpäkettä on tavattu kutsua. Ehkä märkäkorvaterokin on termin äidiltään kuullut?
Kaasun käyttö polttomoottorissa on siis ikivanha idea eikä sinä mitään tuotekehitystä tarvita - ottomoottori kun lähtökohtaisesti toimii kaasumaisella polttoaineella! Nestemäisen polttoaineen käyttö sen sijaan on haaste (esim. suorasuihkutusmoottorien hiukkaspäästöt).
Vaikka vety sinällään OK polttoaine, niin vedyn varastointiin homma kompastuu. Pienen tiheyden vuoksi reilun 100 litran tankkiin saa hurjasta 700 bar paineesta huolimatta rutistettua vain 5-6 kg. Ajomatka 200 km luokkaa tankillisella.
Vrt. maa/biokaasu = metaani paljon helpompi. Pärjätään maltilllisella 200 bar paineella ja tankkiin menee silti 13-16 kg. Maakaasussa vähemmän energiaa per kg, mutta kiloja mahtuu kyytiin kolmikertainen määrä -> ajomatka tankillisella 300 km. Puolet enemmän kuin vedyllä. Lisäksi metaani on reilusti halvempaa (2 €/kg vs kymppi/kg).
Unohtamatta tietenkään sitä, että metaanin tankkausasemia on n. 70 ja vedyn tankkausasemia 0 kpl.
- Anonyymi
normihommaa
- Anonyymi
aasiassa jo kauppa käy sanoo Tieteen kuvalehti
- Anonyymi
Mistä vihreä vety saadaan tankkausasemalle?
Fortumin vedyn tuotanto vihreästi on tällä hetkellä 10% siitä mitä Fortum tarvitsee vetyä edes öljyn jalostukseen. Sekin vaatii jos 50MW sähköä jatkvuvasti. Sähköautoja varten tehdyn vedyn tuotantoon ei riittäisi edes 2 kpl OL3 voimaloita. Hyötysuhde elektrolyysissä on niin huono.- Anonyymi
vetyä tulee kuulemma isojen tehtaiden sivutuotteena valtavia määriä
asian ymmärtäminen
uutiset kertoo että saksalaiset sijoitusyhtiöt rahoittaa suomeen vetykehitystä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vetyä tulee kuulemma isojen tehtaiden sivutuotteena valtavia määriä
asian ymmärtäminen
uutiset kertoo että saksalaiset sijoitusyhtiöt rahoittaa suomeen vetykehitystäVetyä tarvitaan myös paljon teollisuudessa päästöjen vähentämiseksi, ei sitä riitä turhuuteen (liikenteeseen).
- Anonyymi
se venäjä sai nopean kehityksen alkuun vetyhommissa nyt
saksan sijoittajien rahaa virtaa vetyinfraa varten sanoo uutiset - Anonyymi
Ostakaa vetyrottelot äkkiä ennen kuin loppuvat! Kertokaa sitten kokemuksia miten on autoilu sujunut😂😂😂
- Anonyymi
ja nyt vetyasia vauhdittuu kun venäjä sulkee kaasut ym...
kiitos Putin
saksalaiset sijoittajat keskittyy vedyn markkinoille saamiseen kertoo uutiset
rahaa siihen vain tarvitaan juu - Anonyymi
siitä se lähtee ja sijoittajat on jo liikkeellä vedyn puolesta
mitä osakkeita kannattaa haalia-autoilua sekin on - Anonyymi
siitä lähtee
- Anonyymi
Trollitehtan tuubaa ! ! Näin nt narsisti trolli kerää HUOMIOTA ! !Älä kommentoi ! ! Trolli suorastaan kerjää HUOMIOTA ! !
- Anonyymi
MM rallissa jo vety todettu hyväksi!
googlaa= Vety Latvala Toyota- Anonyymi
Tuossa ralliautossa on vetykäyttöiseksi muunnettu ralliauton polttomoottori.
- Anonyymi
taitaa toyota olla myydyin suomessa myös jatkossa...
varakkaat hankkii Mirait lienee heti - Anonyymi
ainoa oikea tie
- Anonyymi
Melkein vuosi kulunut aloituksesta.
Vuosi 2023 on viiden kuukauden päässä, joten kaivinkoneiden pitäisi jo olla töissä.- Anonyymi
Ei vetyasemia vuonna 2023 tule ja ainakin Hydre on vaivihkaa vaihtanut vuodeksi 2024. Pelkkä lupaprosessi vie paljon ja ainakin kaavoitus on julkista tietoa. Jos mitään kaavahakemustakaan ei ole niin asemien tuloon menee vielä kauan aikaa ja jopa vuosi 2024 on erittäin optimistinen arvio. Arvelen, että asema tai pari voi tulla vuonna 2025, mutta tuskin sitä aiemmin.
- Anonyymi
Ylen tv 1 aamuuutiset kertoo että vetyhommat rakennetaan kovaa vauhtia nyt!
- Anonyymi
Aivan - teollisuuteen, jossa hinnasta ei ole kiinni kun halutaan päästötöntä tuotantoa ja korvataan maakaasua. Ohjelmassa ei puututtu sanallakaan liikenteeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan - teollisuuteen, jossa hinnasta ei ole kiinni kun halutaan päästötöntä tuotantoa ja korvataan maakaasua. Ohjelmassa ei puututtu sanallakaan liikenteeseen.
Toisen korvaan vety tarkoittaa vain ja ainoastaan liikennepolttoainetta, koska usko pyörii vain ja ainoastaan sen asian ympärillä ja mieli sulkee muut vaihtoehdot pois.
- Anonyymi
niin sanoo myös autoliitto! vety valtaa alaa
- Anonyymi
Teslat ja VW ID joutavat viiden vuoden päästä kierrätykseen?
- Anonyymi
Vetysuunnitelmat pistettiin jäihin kun maakaasusta tuli pulaa. Sähköä ei riitä vedyn valmistamiseen liikennettä varten, menee paljon tärkeämpään käyttöön.
- Anonyymi
Mirait ja BMW liikkeelle
- Anonyymi
aika on saada vastine dieselautolle-E lelut taajamiin
- Anonyymi
tankkaaminen 1500km välein on hyvä asia
- Anonyymi
olisko jo tänävuonna?
rys sä potkas sijoittajat liikkeelle - Anonyymi
Mainio uutinen vetytankkausasemien rakentamisesta Suomeen.
Ensimmäiset avataan vuonna 2023.
onse - Anonyymi
eikö tesla vastaa haasteeseen ja kehitä vetymallia?
taitaa muuten tulos kadota viidessä vuodessa - Anonyymi
ootamma hyvää
diesel ajetaan loppuun - Anonyymi
Ei ole edelleenkään mitään konkreettista tehty vetytankkausasemien eteen edes Hydren toimesta. Pelkkää sananhelinää vain kun ei edes tontti pystytä ostamaan jossa kyltti "Tähän nousee vetytankkausasema 2023 kesällä.".
- Anonyymi
painajainen teslasakille?
mirai - Anonyymi
soon mirait täyttää maantiet
raskaat E lataajat kuluttaa tiet - Anonyymi
Hienoa
- Anonyymi
soon tappolinja teslalle ja ID VW
- Anonyymi
Yhtä ainottakaan vetyasemaa ei saada pystyyn. Miten muka vetyautot voi silloin menestyä? Kumma kun ei sijoittajat eikä pankit tunnu ymmärtävän tätä vetyautojen "kultakaivosta", joka on flopannut jo monessa maassa usean vuoden jälkeen.
- Anonyymi
soon sitten E loppu
- Anonyymi
painavat latausautot kuluttaa suomen tiet ja maailman mineraalit
eli ei jatkoon- Anonyymi
Niin, rahtirekathan leijuu ilmassa ajaessaan Suomea päästä päähän.
- Anonyymi
tuleeko lappiin myös asemat
- Anonyymi
voiko norjassa ja ruotsissa käydä tankkaamassa jos ostaa mirain?
- Anonyymi
Kyllä voi. Pitää siis asustaa lähellä Norjan rajaa paikassa josta on mahdollisimman lyhyt matka lähimmälle vetyasemalle (vaikeaa löytää). Taikka sitten asuu Helsingin tai Turun seudulla josta voi näppärästi ajaa Mirain ruotsinlauttaan ja käydä tankkaamassa Tukholmassa. Tankkausreissun voi ottaa viihteen kannalta ja sitten voikin taas ajella nelisen sataa kilometriä ennen seuraavaa reissua.
- Anonyymi
Ei, koska Norja ei myy vetyä ulkomaalaisille.
- Anonyymi
taitaa olla jo?
- Anonyymi
ja stellantis kertoi että voi itse tuoda pienemmät vetyasemat minne vain
sellanen uutinen oli taannoin - Anonyymi
onko jo ennemmin?
- Anonyymi
joku voisi virittää hienon teslaID runon
- Anonyymi
eikös siinä teslassa ole vikoja joka lähtöön?
vetoakselitkaan ei kestä ja huono ohjaus
laulun aihetta
- Anonyymi
kohta putkiverkosto koko suomessa?
kaasuputket ja bensa-asemat käy myös vedynjakeluun sanoo lehdet ja inssit
TB asemat olis vapaana vedylle nyt? - Anonyymi
Joko asemien sijainti on päätetty ja montako ensi vuonna on oikeasti pystyssä?
Mitä eikö yhtään mitään tietoa tai todellista suunnitelmaa? - Anonyymi
Valheellista pössistä pyritään pitämään hengissä netissä, mutta reaalimaailman todisteiden puuttuessa usko ihmisillä menee vetyautoihin, jolloin tutkitaankin sitten muita voimanlähteitä seuraavaksi autoksi. Suomessa vetyautojen yleistymiseen suurin este on tällä hetkelle uskottavuus, sillä jos ei sijoittajat siihen usko bisneksenä, niin infraa ei kannata rakentaa eikä vetyautoja ilmesty Suomen teille.
- Anonyymi
junatkin kulkee jo vedyllä kertoo uutiset
- Anonyymi
Missä, ei ainakaan meillä. Dieselvetureita on tilauksessa VR:llä.
- Anonyymi
ja nyt vauhdittuu kun tuli sota ja saksa avaa lainoituksen vetykehitykseen
- Anonyymi
Nyt kuulostaa hyvältä
- Anonyymi
Kyllä, ei ole rahaa lähteä rakentamaan vedyn jakeluasemia kun ei ole vetyäkään ja kaikki tuleva vety menee 100% teollisuuden tarpeisiin korvaamaan maakaasu.
- Anonyymi
ja putkistot kohta koko suomessa?
kts. yle vety googlaten- Anonyymi
Eipä ole maakaasuputkistoakaan koko Suomessa ja sille on sentään ollut paljon muutakin käyttöä kuin liikenne.
- Anonyymi
Varakkaat teslakuskit vaihtaa heti miraihin?
- Anonyymi
Alkaa tuo vuosi 2023 olla jo lähellä. Missä rakennetaan jo ensimmäisen vetytankkausaseman pohjia?
- Anonyymi
BMW vety toyota vety hyumdai vety
- Anonyymi
Ei tule vetytankkausasemia kun tuki on pieni ja se myös hylättiin.
" Uusiutuvan vedyn tankkauspisteiden tukihuutokaupan tulokset on julkistettu
Julkaisuajankohta 1.9.2022
Energiavirasto järjesti kesä-elokuussa 2022 uuden asetuksen (178/2022) mukaisen tarjouskilpailun uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta. Huutokaupan kohteena oli miljoonan euron tukisumma, josta Energiavirasto sai yhteensä 2 tarjousta. Molemmat tarjoukset tulivat samalta tuenhakijalta.
Molemmat tarjoukset hylättiin, sillä Energiavirasto ei voi myöntää investointihankkeelle infrastruktuuritukea, jos kaikki ryhmään kuuluviin hankkeisiin tehdyt tarjoukset ovat kirjanpitolaissa (1336/1997) tarkoitetulta samaan konserniin kuuluvalta konserniyritykseltä. Tämän vuoksi Energiavirasto ei voinut myöntää investointihankkeille infrastruktuuritukea tukihuutokaupassa. "
https://energiavirasto.fi/-/uusiutuvan-vedyn-tankkauspisteiden-tukihuutokaupan-tulokset-on-julkistettu?fbclid=IwAR0VfiQAKaOiHPPYTEW9Y8fHW16X92oJe4jH0y-U6ddQyRG3Po3c0jBVaoM - Anonyymi
kotimainen valmistus alkaa juu
- Anonyymi
heitä patterimosse jokeen
- Anonyymi
Putin vauhditti kehitystä
mirait valtaa tiet- Anonyymi
mitkä tiet mirai valtaa?
- Anonyymi
Putin laittoi saksan investoinnit liikkeelle
älä osta latausautoa kun vety saapuu- Anonyymi
Saksassakin vety loppuu koska vähät maakaasut käytetään muualla. Maakaasua ei kannata tuhlata vetymuunnokseen.
- Anonyymi
Vuosi 2023 lähenee jo vauhdilla. Kertokaapa missä niiden ensimmäisten vetyasemien rakennuskuoppia jo kaivetaan.
- Anonyymi
Tässä on mennyt muutama päivä kysymyksestä, mutta kukaan ei ole kertonut perustusten kaivuusta.
- Anonyymi
vai jo nyt?
Puutin vauhditti sijoituksia - Anonyymi
loppuu E hommat ja roikan veto
- Anonyymi
cool casol
- Anonyymi
puhdasta tulee
- Anonyymi
kitos hyvää
- Anonyymi
Lappiin?
- Anonyymi
joko kauppoja syntynyt
- Anonyymi
oikea veto vety
- Anonyymi
Taitaa tuo haihattelu kokea nolon lopun.
- Anonyymi
Yhtä ainuttakaan konkreettista uutista vetytankkausasemista ei ole mediassa ollut. Ei tonttia, ei rakennustyömaata eikä vetytankkausasemien komponenttien kuvia suomalaisessa varastossa.... ei yhtään mitään. Silti jaksetaan VALEHDELLA että 2023 vetytankkausasemat tulevat.
- Anonyymi
eikös lappiin myös? isojen tehtaiden tuotto?
- Anonyymi
joko on tietoa paikkakunnat?
- Anonyymi
tuleeko lappiin monta?
ei tarvis enään itse vetyä valmistaa - Anonyymi
Kunhan tuhannes vetyasema aloittaa Suomessa toimintansa, voin alkaa harkitsemaan vetyautoa. Tietenkin hinnasta riippuen.sekä auton, että vedyn.
- Anonyymi
150m turva-alue tarvitaan ympärille. Monellako TB:llä tämä toteutuu?
- Anonyymi
Hoi kanssahörhöt! Pian pitää päivittää otsikkoon 2024. Vuoden päästä sitten 2025.
- Anonyymi
Paras kommentti!
- Anonyymi
Itse tankkaan sähköautoni 99,9% autotallissa tai mökillä. Saa nähdä milloin voisin tankata vetyauton autotallissani.
- Anonyymi
Alkaa pikkuhiljaa olemaan lupausten lunastamisen aika.
Minne ja milloin 2023 aikana avataan ne ensimmäiset asemat? - Anonyymi
Vedyn tuotanto on pakollinen sillä tuulivoiman varastointi onnistuu vain sen avulla .
- Anonyymi
bemarit ja tojot liikkelle
rikkaat aloittaa kuten E - Anonyymi
On tainnut tämäkin jäädä vain suunnitelmien asteelle?
- Anonyymi
Vetytankkausasemien rakentajia oli tuon uutisen aikaan yksi eli P2X Solutions Oy.
Nyt niitä ovat tällä hetkellä:
HydRe
Ren-gas
Hyundai
Helen
P2X Solutions
Eli vetytankkausasemabuumi etenee lujaa.
Luvitusasiat ovat Suomessa erittäin pyrokraattisia ja se on yllättänyt monet yritykset. Toki jo tänä vuonna tulevat ensimmäiset vetytankkausasemat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetytankkausasemien rakentajia oli tuon uutisen aikaan yksi eli P2X Solutions Oy.
Nyt niitä ovat tällä hetkellä:
HydRe
Ren-gas
Hyundai
Helen
P2X Solutions
Eli vetytankkausasemabuumi etenee lujaa.
Luvitusasiat ovat Suomessa erittäin pyrokraattisia ja se on yllättänyt monet yritykset. Toki jo tänä vuonna tulevat ensimmäiset vetytankkausasemat.Tänä vuonna ei tulla avaamaan yhtään vetytankkausasemaa. Myöskin listaamasi toimijat kaikki ovat vasta suunnitteluasteella, yksikään ei ole kertonut sitovasti toteuttavansa hanketta.
Eli pelkkiä suunnitelmia kaikki toistaiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetytankkausasemien rakentajia oli tuon uutisen aikaan yksi eli P2X Solutions Oy.
Nyt niitä ovat tällä hetkellä:
HydRe
Ren-gas
Hyundai
Helen
P2X Solutions
Eli vetytankkausasemabuumi etenee lujaa.
Luvitusasiat ovat Suomessa erittäin pyrokraattisia ja se on yllättänyt monet yritykset. Toki jo tänä vuonna tulevat ensimmäiset vetytankkausasemat.Kuinkas moni noista nyt 1,5 vuotta myöhemmin on konkreettisesti alkanut rakentamaan vetytankkausasemaa?
- Anonyymi
Joko on tietoa mihin nämä asemat avautuvat? Vai jäikö homma suunnitelmien asteelle?
- Anonyymi
Missäs nämä vetytankkausasemat nyt sijaitsevat? Vai jäikö hankkeet suunnittelupöydälle?
- Anonyymi
suomi ei taida olla E akkuautomaa
vety kuulostaa pakkaseen ja pitkiin välimatkoihin hyvältä
ja painavat latausautot rikkoo maantiet- Anonyymi
Taisi hankkeet hautautua johonkin eikä näy aseman asemaa vuonna 2023. Onneksi on akkusähköauto vaihtoehtona.
- Anonyymi
"ja painavat latausautot rikkoo maantiet"
Otappa selvää vetyautojen painoista. Hyundai Nexo, Toyota Mirai ja Honda Clarity kaikki painavat noin 1900kg, joten ihan samaan tapaan myös vetyautot "rikkovat maantiet". Joten painavat suurinpiirtein saman kuin moni täyssähköauto.... ja nyt sitten kannatat vetyautoja "rikkomaan maantiet".
Ja herranjestas, entäs ne kaivinkoneet, kuorma-autot, pitkät yhdistelmärekat, nosturiautot, paloautot, bussit, autonkuljetusrekat jne. jotka painavatkin sitten kymmeniä tonneja.... nehän vasta rikkovatkin tiet. Ja niitä on useita tuhansia joka päivä suhaamassa Suomea ristiin rastiin. Pitää kieltää ehdottomasti! Panic panic panic!!! :D
https://www.auto-data.net/fi/toyota-mirai-ii-1.2-kwh-182hp-fcev-41840
https://www.auto-data.net/fi/honda-clarity-174hp-fuel-cell-automatic-33163
https://www.auto-data.net/fi/hyundai-nexo-1.56-kwh-184hp-fuel-cell-cvt-33869 - Anonyymi
hieno kehitys ja varsin nopeasti
- Anonyymi
Ai "hieno kehitys" kun yhtäkään vetyasemaa ei tänä vuonna tule otsikosta huolimatta. Teoriassa voi tulla yksi asema vuoden 2024 lopussa, mutta sitäkään ei ole kunnolla edes aloitettu rakentamaan. Lupaprosessikin taitaa olla kesken. Joten sekin saattaa vielä siirtyä eteenpäin.
- Anonyymi
Näin se jyrä toimii
- Anonyymi
Jäi tämäkin suunnitelma toteutumatta?
- Anonyymi
Ei jäänyt vaan siirtyi pandemian takia vuodella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei jäänyt vaan siirtyi pandemian takia vuodella.
Ei tuohon aikaan ole ollut mitään pandemiaa mikä ei olisi ollut uutisen julkaisuhetkellä tiedossa. Kävi vaan kuten muillekin vetyhankkeille, eli ne aina kerran vuodessa siirtyvät vuodella eteenpäin kunnes pikkuhiljaa unohdetaan.
- Anonyymi
Ei sitten todellisuudessa avattu yhtäkään asemaa vuonna 2023.
- Anonyymi
2024 saamme lukea, miten vetyasemia avataan 2025.
Ehkä vetyasemia avataan joskus 2028 tms. Ja sitten suljetaan 2031.
- Anonyymi
Kiire tulee, hihii!
- Anonyymi
Mahtavaa!
- Anonyymi
Suomen 2023 vetyasemat ovat niin ihania käyttää.
- Anonyymi
Niin ihania.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ihania.
Juu, ovat niin hyvin ympäristöönsä sulautuneita ettei näy lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ovat niin hyvin ympäristöönsä sulautuneita ettei näy lainkaan.
Ei näy, ei.
- Anonyymi
Niitä on jo niin paljon, että en osaa päättää millä asemalla tankkaan ja vituttaa seurata missä on halvin kun sen hinta liikkuu 23-30 euron välillä kilo.
- Anonyymi
💯. Niin juuri!
- Anonyymi
Miten pitkään veikkaatte, että nämä mahdollisesti ehkä joskus avattavat vetyasemat pysyvät auki?
3 vuotta? 5 vuotta? - Anonyymi
Alkaa vuosi 2024 kääntyä pikkuhiljaa loppua kohden. Ei taida vieläkään olla mitään tietoa vetyasemien avauksista?
- Anonyymi
Eikä ole edes vedyn tuotantokaan lähtenyt vetämään, kiitos talousvihamielisen hallituksemme joka jakaa epävarmuutta ja pelkoa kaikkialle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä ole edes vedyn tuotantokaan lähtenyt vetämään, kiitos talousvihamielisen hallituksemme joka jakaa epävarmuutta ja pelkoa kaikkialle.
"Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden", kirjoitti Samuel Clement, alias Mark Twain.
... ja pieleenhän se meni tuon vetyinvaasionkin ennustus.
- Anonyymi
Kenelläkään tarkempaa tietoa?
- Anonyymi
Alkaisi olla jo aika lunastaa näitä lupauksia. Vai jäikö kaikki vain vetyhörhöjen höpinäksi?
- Anonyymi
Höpinäksi jää kun ei ilmeisesti olla edes aloitettu tontin perustuksia tekemään vetytankkausasemaa varten. Yhtään varmaa tietoa vetyaseman avaamisesta kuukauden tarkkuudella ei ole mediassa julkaistu osoitteen kera. Kovasti nettihypetystä kylläkin asemista "sitten joskus 1-2 vuoden päästä", mutta ei oikean elämän näyttöjä.
- Anonyymi
YLE eilen:
"Vihreän vedyn valmistaminen on sähkösyöppö
Sähköverkon kapasiteetin rajat ovat tulossa vastaan myös useissa kaupungeissa.
Esimerkiksi Joensuun Iiksenvaaraan tuleva vihreän vedyn ja sähköpolttoaineiden tuotantolaitoksen tehontarve on 50 megawattia, josta sähköverkosta saadaan 40 megawattia.
Vetylaitoksesta tulee suurin sähkönkuluttaja Joensuun alueella. Se tarvitsee peräti 40 prosenttia koko Joensuun kaupunkialueen sähköverkossa käytettävissä olevasta 100 megawatin tehosta.
Tuotannon odotetaan käynnistyvän vuonna 2027. Muita sähköä runsaasti kuluttavia teollisuuslaitoksia ei voida perustaa Joensuuhun useaan vuoteen, koska sähkö ei riitä.
Sähkön kapasiteettipulaan on luvassa helpotusta aikaisintaan vuonna 2031, jolloin Pohjois-Karjalaan valmistuu uusia siirtoyhteyksiä.
– Kaupunkiin suunniteltavien muiden investointien osalta joudutaan ottamaan aikalisä jopa useiksi vuosiksi, sanoo Business Joensuun palvelujohtaja Pauliina Pikkujämsä.
Se voi tarkoittaa työpaikkojen menetyksiä, jos yritykset toteuttavat suunnitellut investoinnit muualla.
Kosti Rautiaisen mukaan vastaava ongelma on pelkästään Carunan alueella myös Hyvinkäällä, Salossa ja Espoossa.
– Kun liikenteen ja lämmityksen sähköistyminen vie kapasiteettia, niin sitä on vähemmän tarjolla teollisiin investointeihin." - Anonyymi
Ylen uutinen vetytalouden sähkön tuhlaamisesta tässä.
https://yle.fi/a/74-20113864 - Anonyymi
Paljon katteettomia lupauksia.
Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453333Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503175Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4352391Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2461473Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 761227
- 781221
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311178Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1261086