Ensimmäiset vetytankkausasemat 2023

Anonyymi

271

3658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi valtakunnan hörhö on Olli Taina joka väittää että vety on täysin humpuukia ja vetytaloutta ei tule.

      • Anonyymi

        Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.

        Todellisuus vedyn muodossa?
        Valtavirta käyttövoimat?


      • Anonyymi

        Juu tuo Olli Taina on kirjoitellut lehtiin että maailman siirtyminen vetytalouteen on täysin mielikuvituksen tuotetta.
        Ilmeisen harhainen kaveri 😅


      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä!

        Olli Taina näyttää ymmärtävän enemmän kuin mitä Suoli24-palstalla näkee. Fiksu kaveri!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä!

        Olli Taina näyttää ymmärtävän enemmän kuin mitä Suoli24-palstalla näkee. Fiksu kaveri!

        Tässä vielä linkki: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-taina/vetyauto-ja-vetytalous/

        Vetylobbareita on ollut viime aikoina aivan uskomaton määrä. Kriittisen ajattelun taidot punnitaan näinä aikoina...


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas äijällä aika sekavat jutut 😂
        Ilmeisesti uskoo ihan itsekin noihin...😃

        Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.

        Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.


      • Anonyymi

        Vähän niin kuin Petteri Hertto sähköautot-Nyt! ryhmässä 😂 Samanlainen hörhö 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän niin kuin Petteri Hertto sähköautot-Nyt! ryhmässä 😂 Samanlainen hörhö 😄

        Ja Ville-Petteri Teslamies😂


      • Anonyymi

        Vedyn valmistus fossiilisista polttoaineista aiheuttaa vuositasolla 830 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt, mikä vastaa esimerkiksi Ison-Britannian ja Indonesian yhteenlaskettuja päästöjä (EIA 2019, 31).

        Vedyn valmistaminen vedestä elektrolyysin avulla kuulostaa houkuttelevalta, mutta suurin ongelma tässä on, että prosessi on todella mittava sähkösyöppö. EIAn (2019, 37) mukaan sähkön kulutus kaiken maailmassa tarvittavan vedyn valmistamiseen vuositasolla olisi yli 3600 TWh, mikä on enemmän kuin kaikkien EU-maiden yhteenlaskettu vuosittainen sähkönkulutus.

        Sähkö-vety-sähkö muunnossyklin hyötysuhteeksi on usein esitetty 35–50 %, mutta käytännön kokeissa todellinen hyötysuhde on usein jäänyt alle 20 %:iin (Lund& al. 2015).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.

        He vetypäät!

        Jos polttomottorin hyötysuhde on 30...40%.
        Vetautoketjun hyötysuhde on alle 20%
        Vety ajoneuvon polttoaineena tuottaa lisäksi valtavat hiilidioksiidipäästöt, tai vaihtoehtoisesti kuluttaa sähköä yhtä paljon kuin koko euroopan sähköntuotanto.

        Ihan pikku juttu, meillä ei ole tuotantoa vielä vuosiin, puhumattakaan jakeluinfrasta.
        Eikä meillä ole edullisia tilavia ja turvallisia vetyautoja.


      • Anonyymi

        mikä talli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tuo Olli Taina on kirjoitellut lehtiin että maailman siirtyminen vetytalouteen on täysin mielikuvituksen tuotetta.
        Ilmeisen harhainen kaveri 😅

        onko se nainen vai mies?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.

        kumous varmasti niille jotka latausauton osti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.

        Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.

        ja lataaminen maksaa kohta 150e kerta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä väittää mitä tahansa, kuten täälläkin niin tehdään. Todellisuus on vaan tulossa vedyn muodossa. Tulevaisuuden valtavirta käyttövoimat ovat vety, ja sähkö. Aivan kuten nyt on bensa ja diesel.

        saa valita huonon ja hyvän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuus vedyn muodossa?
        Valtavirta käyttövoimat?

        peukkuja saa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tuo Olli Taina on kirjoitellut lehtiin että maailman siirtyminen vetytalouteen on täysin mielikuvituksen tuotetta.
        Ilmeisen harhainen kaveri 😅

        onko se mies vai nainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.

        Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.

        kerro niistä kuluista lisää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.

        Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.

        ja patterimossen lataaminen maksaa jo satasen laaki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tuo Olli Taina on kirjoitellut lehtiin että maailman siirtyminen vetytalouteen on täysin mielikuvituksen tuotetta.
        Ilmeisen harhainen kaveri 😅

        soon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmwsoon rules mirai nexo bmw


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.

        Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.

        saisiko parempaa perustelua

        mulla jo mirai tilauksessa


      • Anonyymi

        miksi noin väittää


    • Anonyymi

      Muutama kymmenen vetyasemaa tällä vuosikymmenellä. Kuten otsikossa sanotaan, ne tulevat olemaan satamissa ja muissa rekkaterminaaleissa raskasta liikennettä varten. Ei paljon nappaa yksityisautoilijaa.

      • Anonyymi

        Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
        Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
        Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
        Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
        Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.

        Komissio korostaa myös latausinfrastruktuurin laajentamisen tärkeyttä.
        Komissio haluaisi, että sähkö- ja vetyautoille olisi lataus- ja tankkausmahdollisuuksia läpi EU-alueen.
        Jäsenmaiden tulisi lisätä latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustaa suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin.
        Sähkölatauspisteitä tulisi olla EU:n päätieverkon (TEN-T) teillä 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä ja vetytankkauspisteitä 150 kilometrin välein vuoteen 2030 mennessä.

        Suomen TEN-T päätieverkko on Naantali-Vaalimaa ja Helsingistä-Jyväskylä-Oulu-Tornio
        Jos noilla kahdella pätkällä pitää olla vetyjakeluasema 2030 mennessä, niin ei siihen montaa asemaa tarvii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komissio korostaa myös latausinfrastruktuurin laajentamisen tärkeyttä.
        Komissio haluaisi, että sähkö- ja vetyautoille olisi lataus- ja tankkausmahdollisuuksia läpi EU-alueen.
        Jäsenmaiden tulisi lisätä latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustaa suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin.
        Sähkölatauspisteitä tulisi olla EU:n päätieverkon (TEN-T) teillä 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä ja vetytankkauspisteitä 150 kilometrin välein vuoteen 2030 mennessä.

        Suomen TEN-T päätieverkko on Naantali-Vaalimaa ja Helsingistä-Jyväskylä-Oulu-Tornio
        Jos noilla kahdella pätkällä pitää olla vetyjakeluasema 2030 mennessä, niin ei siihen montaa asemaa tarvii.

        Juuri näin. Vetyautoilla pärjää hyvin pidemmilläkin asemaväleillä. Toki asemia rakennetaan Suomeenkin tulevaisuudessa huomattavasti tiheämpään kun vedyn kysyntä kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
        Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
        Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.

        Missä uutisessa mitä sanotaan? Se on maksumuurin takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
        Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
        Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.

        Ei rekkojakaan tule vetykäyttöisinä niin paljon että nuo pääväylien varsille rakennettavat vetytankkausasemat kannattaisi. Saman jakeluyhtiön bensantankkaajat sponssaa vedynkäyttäjiä. Muualle Suomeen ei kannata rakentaa tankkauspisteitä muutaman vuoden tarvetta varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten uutisessa mainitaan vetyasemat rakennetaan aluksi valtaväylille 150 km välein.
        Vetytankkausasemien rakennusvauhti kiihtyy kysynnän lisääntyessä. Suomi on muuta Eurooppaa huomattavasti jäljessä vetyasemien rakentamisessa, mutta perässä tullaan.
        Esim. Tanskassa on suunnitelmien mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä jo 150 vetytankkausasemaa.

        uutiset kertoo että Kiina ja muu aasia on jo pitkällä vetyautoilussa


    • Anonyymi

      Kyllä vety on se tulevaisuuden juttu.
      Vety on lop­pu­ma­ton ener­gia­läh­de joka ratkai­see lii­ken­teen pääs­tö­on­gel­mat kerralla, kun vety tuo­tet­aan vih­reäl­lä säh­köl­lä.

      • Anonyymi

        Vety ei ole mikään "energialähde" vaan se pitää valmistaa sähköllä.


      • Anonyymi

        Näon se vaan on.


    • Anonyymi

      Siitä sitten vaan tankkaamaan vetyä joka maksaa 2-3 kertaa sen mitä bensa nyt.

      Voikos tuota jotenkin tankata kotipihassa vai onko aina pakko raahautua jonnekin "asemalle" ?

      • Anonyymi

        Halvempaa vety on jo nyt kuin bensa.
        Saksassa vety maksaa 9.50€/kg.
        Esimerkiksi Toyota Mirai kuluttaa vetyä n. 0.8 kg/100 km eli vetyautolla ajo siellä on nykyisin saman hintaista kuin 4,5 litraa kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/kg.
        Vedyn hinta tulee laskemaan dramaattisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halvempaa vety on jo nyt kuin bensa.
        Saksassa vety maksaa 9.50€/kg.
        Esimerkiksi Toyota Mirai kuluttaa vetyä n. 0.8 kg/100 km eli vetyautolla ajo siellä on nykyisin saman hintaista kuin 4,5 litraa kuluttavalla bensa-autolla. Bensan hinnaksi laskettu 1,70€/kg.
        Vedyn hinta tulee laskemaan dramaattisesti.

        Kannattaa verrata sähkön ja liikennepolttoaineiden verotusta Suomessa ja Saksassa. Suomessa henkilöautojen käyttämässä vedyssä tulee olemaan ainakin kolmannes veroa. Saksassa jo suunnitellaan, että vihreän vedyn valmistukseen käytetty sähkökin vapautetaan veroista kokonaan.


    • Anonyymi

      Voi vi..u mitä juttuja

      • Anonyymi

        No noita Olli Tainan juttuja ei kannata ottaa kovin vakavasti... Saahan sitä kirjoitella mitä haluaa.


    • Anonyymi

      Tässäkin keskustelussa sähkö-fanipojat ihan hädissään. Miksi olette niin hädissänne jos vetyyn ei ole uskomista? Vai onko sittenkin niin että tiedätte itsekin patteriautojen suuret haittapuolet ja pelkäätte että vedystä tulee yleisempi kuin patteriautoista?

      Itse en vastusta ajatuta että sähköön ja vetyyn panostetaan tasapuolisesti, minulla ei ole mitään pelkoa siitä että vety jäisi kakkossijalle. Joten siitä vaan panostamaan sähköön yhtä paljon kuin vetyyn.

      • Anonyymi

        Mulle tämän asian hahmottamiseen riittää se että pitää mielessään että 100km ajamiseen tarvittavan vedyn tuottamiseen menee sähköä niin paljon että sillä ajaisi sähköautolla 400km.

        Kertoo kaiken oleellisen siitä miten paljon vedyllä ajaminen maksaisi. Ja siihen vielä lisäksi se että mulle tulee halpaa sähköä kotiin ja tätä kallista vetyä olisi sitten joskus ehkä tarjolla jossain kaukana. Miksi vaihtaisin halvan kotisähkön johonkin monta kertaa kalliimpaan vetyyn jota pitäisi kydä hakemassa jostain kaukaa? Ei mitään järkeä.


      • Anonyymi

        "Tässäkin keskustelussa sähkö-fanipojat ihan hädissään."

        Ainoastaan hirvittää yhteiskunnan laajuinen rahallinen tuska, mikä vetyyn siirtymisestä tulisi. Ihan kaikki muu on vetyä järkevämpää, nyt ja tulevaisuudessa.


    • Anonyymi

      "Halvempaa vety on jo nyt kuin bensa.
      Saksassa vety maksaa 9.50€/kg."

      Eipä tuo paljoa auta kun bensa maksaa viisi kertaa enemmän kuin sähkö. Vedyllä ajaminen maksaisi edelleen monta kertaa enemmän kuin sähköllä.

      • Anonyymi

        Ympäristökysymyksissä ei ole järkevää katsoa ollenkaan hintoja. Ihan siitä riippumatta mikä on sanokaamme sadan seuraavan vuoden polttoaine noin yleisesti, se maksaa joka tapauksessa huomattavasti enemmän joskus 2030- 2050 kuin mitä se nyt maksaa.
        Hintavertailut juuri nyt eivät johda mihinkään, aivan tarpeetonta.
        Esim. suomessa polttoainevero ja auton muut pakolliset käyttö(veroluonteiset)maksut nostetaan vähin erin yhä korkeammiksi ja käytännössä valtio hakee tilannetta jossa näillä veroilla ja maksuilla saadaan se maksimi tuotto kassaan. Sellaista tilannetta jossa verot ja maksut oikeasti alkaisivat vähentää kulutusta, sitähän ei haluta.
        Ympäristöasia ei esim. valtiovallan kannalta ole oikea ympäristöasia sen enempää kuin mitä siihen vetoamalla voi kansalaisilta rahastaa, sekin kun oivallettaisiin!


      • Anonyymi

        Vetyä kuluu vajaasta kilosta 1,5 kiloon per 100 km nätissä kesäkelissä. Talvella taatusti kymmeniä % enemmän eli ollaan 1-2 kg/100 km haarukassa.

        9,50-19,00 eurolla ostaa 5-10 l bensaa.

        Tosin unohtaa ei pidä sitäkään , että bensakäyttöinen auto on 40 000 € halvempi. Erotuksella ostaa bensat koko auton käyttöiän (300 tkm) ajaksi.

        Bensa-autolla ajo maksaa siis 0 €/100 km ja vetypommiautolla ajo n. 15 €/100 km.

        Varmaan tämäkin menee vetypellellä ihon alle. Kaasuauto on 30 000 € halvempi. Biokaasu maksaa nyt n. 1,60 €/kg (1,57-1,62) ja sitä kuluu vähän reilu 4 kg/100 km. 30 000 € riittää lähes 450 tkm ajomatkaan. Tarkoittaa käytännössä, että kuluna ainoastaan se reilu litra/100 km tjsp bensaa, mitä näissä tuppaa myös menemään. Kustannus pari euroa / 100 km.

        Vetyautoilu on siis 7 kertaa kalliimpaa kuin kaasuauton käyttö ja äärettömän kallista verrattuna bensalla ajoon!


    • Anonyymi

      Aika mahtavaa

    • Anonyymi

      Nyt kun joku alkaisi tuomaan käytettyjä polttokennoautoja Saksasta.

    • Anonyymi

      Koko Suomeen on tulossa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      eli latausautoja ei kohta osta kukaan...

    • Anonyymi

      Mainiota todellakin!!!

    • Anonyymi

      mihin latausautoa tarvitaan?

      käyttömukavuus?

    • Anonyymi

      hyvä tieto joilla on tottumus dieselautoihin ja pitkiin matkoihin

    • Anonyymi

      Erittäin hyvä puoli on myös se että vety on ehdottomasti oikea ratkaisu auton voimanlähteeksi.

      • Anonyymi

        Vetyä kuluu henkilöautossa vajaasta kilosta 1,5 kiloon per 100 km nätissä kesäkelissä. Talvella taatusti kymmeniä % enemmän eli ollaan 1-2 kg/100 km haarukassa.

        9,50-19,00 eurolla ostaa 5-10 l bensaa.

        Tosin unohtaa ei pidä sitäkään , että bensakäyttöinen auto on 40 000 € halvempi. Erotuksella ostaa bensat koko auton käyttöiän (300 tkm) ajaksi.

        Bensa-autolla ajo maksaa siis 0 €/100 km ja vetypommiautolla ajo n. 15 €/100 km.

        Varmaan tämäkin menee vetypellellä ihon alle. Kaasuauto on 30 000 € halvempi. Biokaasu maksaa nyt n. 1,60 €/kg (1,57-1,62) ja sitä kuluu vähän reilu 4 kg/100 km. 30 000 € riittää lähes 450 tkm ajomatkaan. Tarkoittaa käytännössä, että kuluna ainoastaan se reilu litra/100 km tjsp bensaa, mitä näissä tuppaa myös menemään. Kustannus pari euroa / 100 km.

        Vetyautoilu on siis 7 kertaa kalliimpaa kuin kaasuauton käyttö ja äärettömän kallista verrattuna bensalla ajoon!


    • Anonyymi

      Tuohon ei voi muuta sanoa kuin että mainiota!

    • Anonyymi

      mirailaskuri käyntiin

    • Anonyymi

      Siis ihan sikamageeta

      • Anonyymi

        Todella huikeaa.


    • Anonyymi

      rikkaat ostaa

    • Anonyymi

      ei tarviiii ID ja sooda enijakkia ei

    • Anonyymi

      Tuohan on ihan mielettömän upea uutinen

    • Anonyymi

      ajamma dieselit loppuun ja sitten vetyautot

    • Anonyymi

      No on tosiaan mainio uutinen

    • Anonyymi

      loppu patterihommat

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hieno homma taas kerran

    • Anonyymi

      koskas Lappiin?

      Rovaniemelle tai Kemijärvelle töitä lissää?

      tehdas pystyyn

    • Anonyymi

      toyuujjtala myös isot kuormurit?

    • Anonyymi

      Tuo oli todella kiva uutinen

    • Anonyymi

      oijoi nyt se on rikki VW

    • Anonyymi

      Hyvää kuuluu taas kerran

    • Anonyymi

      Upea uutinen kertakaikkiaan

    • Anonyymi

      Vety on hyvä, ja järkevä polttoaine esim. metalliteollisuudessa joka on suomessakin suurimpia saastuttajia. Eilen A-studiossa haastateltiin asiaan perehtyneitä henkilöitä jotka hehkuttivat vetyä vain teollisuuden näkökulmasta.
      Uskon, että henkilöautoihin vety ei tule suuressa mitassa koskaan johtuen vedyn hinnasta, polttokennojen / vetytankkien huollontarpeesta, tankkausasemien vähyydestä ym. Sähköauto on näissä suhteissa täysin omaa luokkaansa.

    • Anonyymi

      tolliskot ostivat jo E latureita

    • Anonyymi

      vauhti kopva

    • Anonyymi

      ihanaa

    • Anonyymi

      No jopas oli aika ylläri

    • Anonyymi

      No nyt on hyviä uutisia.

    • Anonyymi

      soon menox nexo

    • Anonyymi

      klup sano VW pomo

    • Anonyymi

      Oho, olipas hieno uutinen

    • Anonyymi

      Upea homma tosiaan että vetybuumi etenee

    • Anonyymi

      voiko niittä tankat polttomoottorivety tojotaa?

      googlaa= toyota polttomoottorivety

      • Anonyymi

        Kyllä voi.


    • Anonyymi

      jesss

    • Anonyymi

      Olipas siinä oikein hyviä uutisia jälleen kerran

      • Anonyymi

        Näin on.


    • Anonyymi

      alevety

    • Anonyymi

      Hyvä juttu tosiaan

    • Anonyymi

      On se hyvä että ne avataan kohta

    • Anonyymi

      solitatti

    • Anonyymi

      Aika huikeaa on nyt meno

    • Anonyymi

      Hyvää Joulua

      • Anonyymi

        vetyä ja sotaa

        rahoittajat laittoi haisemaan saksassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vetyä ja sotaa

        rahoittajat laittoi haisemaan saksassa

        raha ratkaisee taas asiaa


    • Anonyymi

      Mikään firma ei ole edelleenkään ilmoitanut rakentavansa ainuttakaan vetytankkausasemaa suomeen eikä myöskään mahdollista sijaintiakaan. Toistaiseksi tämä on siis valhe.

      • Anonyymi

        laita linkkiä?


    • Anonyymi

      Hienoa että vetyasia etenee.

    • Anonyymi

      Vetyinfraa rakennetaan kuin iisäkin kirkkoa - hartaudella ja pitkään. Kyllä tulee hyvä. Tulevaisuuden teknologiaa!

    • Anonyymi

      Olipas siinä hyvä uutinen

    • Anonyymi

      Vihreän vedyn tuotanto on on alkamassa myös Suomessa.

    • Anonyymi

      Aivan ihanaa

    • Anonyymi

      hyvää asiaa

    • Anonyymi

      No johan nyt on

    • Anonyymi

      Nyt on hienoa

    • Anonyymi

      Mielettömän upeaa

    • Anonyymi

      Mainiota todellakin

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen juttu

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jopas nyt

    • Anonyymi

      Eli maksat vuokrattavasta vetyasemasta vuokraa, sähkön ja huolehdit veden annostelusta plus talvella oltava jokin lämmitin ettei vesi jäädy vieden taas sähköä? Ihanan kallista tuottaa kotona.

      Ja artikkelihan ei avannut mitään teknisiä ominaisuuksia prototyyppi laitteesta, joten vielä on ilmeisesti ongelmia ratkottavana. Väitän että suurin ongelma tulee olemaan kuluttajalle käyttäjäystävällinen tuotetun vedyn kokonaishinta eikä niitä saada kaupaksi.

      • Anonyymi

        Väitän että suurin ongelma tulee olemaan kuluttajalle käyttäjäystävällinen tuotetun vedyn kokonaishinta eikä niitä saada kaupaksi.

        väität mutta et tiedä


    • Anonyymi

      Vety on poikaa.

    • Anonyymi

      Suomeen rakennettiin edellisen vetykiiman aikana 2 tankkausasemaa. Molemmat on jo poistettu käytöstä.

      Vetyuskis taisi tuolloin keskittyä ihmettelemään, kasvaako jakoväliin karvoja, kun ei tätä muista. Vai olisiko ollut vielä hiekkakakkujen taputteluvaihe päällä?

    • Anonyymi

      Mainiota todellakin ja kuulostaa hyvältä

    • Anonyymi

      kunnon talviautoja

      Myöskään Usa ja venäjä ei halua latausautoja!

      kansat puhuu

      • Anonyymi

        USA ei halua latausautoja? Koskaan kuullut sellaisesta valmistajasta kuin Tesla?


    • Anonyymi

      Uutisissa oli presidentti Biden ajamassa GM F150 lightning täyssähkö pickup autoa. Muutenkin mediassa kehunut GM toimintaa, joten omaa autoteollisuutta lobataan.

      https://www.youtube.com/watch?v=FpwuhTTQl9A

      Mainostavat että auto toimii myös kodin varavoimalana.

      https://www.youtube.com/watch?v=g5d_xUb0US8

      Uskallan väittää että ainakin Bidenin kaudella täyssähköautoja suositaan kuluttajille ja myös kuluttajat niistä lopulta kiinnostuvat suurina massoina.

      • Anonyymi

        Vetyä kuluu vajaasta kilosta 1,5 kiloon per 100 km nätissä kesäkelissä. Talvella taatusti kymmeniä % enemmän eli ollaan 1-2 kg/100 km haarukassa.

        9,50-19,00 eurolla ostaa 5-10 l bensaa.

        Tosin unohtaa ei pidä sitäkään , että bensakäyttöinen auto on 40 000 € halvempi. Erotuksella ostaa bensat koko auton käyttöiän (300 tkm) ajaksi.

        Bensa-autolla ajo maksaa siis 0 €/100 km ja vetypommiautolla ajo n. 15 €/100 km.

        Varmaan tämäkin menee vetypellellä ihon alle. Kaasuauto on 30 000 € halvempi. Biokaasu maksaa nyt n. 1,60 €/kg (1,57-1,62) ja sitä kuluu vähän reilu 4 kg/100 km. 30 000 € riittää lähes 450 tkm ajomatkaan. Tarkoittaa käytännössä, että kuluna ainoastaan se reilu litra/100 km tjsp bensaa, mitä näissä tuppaa myös menemään. Kustannus pari euroa / 100 km.

        Vetyautoilu on siis 7 kertaa kalliimpaa kuin kaasuauton käyttö ja äärettömän kallista verrattuna bensalla ajoon!


    • Anonyymi

      Niinhän kosketusnäyttöpuhelimet aikanaan floppas ja kuinkas paljon niitä nyt onkaan? Ja sähköautot floppas aikanaan myös, mutta kuinkas kävikään? Vedyn aika on nyt ja hinnat senkun painuu alemmas, kun käyttäjiä tulee koko ajan lisää. Tulevaisuudessa vihreän vedyn kustannus on 1e/1kg. Ainahan kaikki uusi ja hieno tekniikka on alussa kallista eli onko tämä jollekkin uutta tietoa? Mitäs ne matkapuhelimet maksoikaan aikoinaan aluksi? Mitä tulee vedyn sähkönkulutukseen, niin jos aurinko/tuuli/vesivoimalaenergiaa tulee liikaa eikä sitä saada varastoitua, niin hukka on 100%, mutta vedyn muotoon säilytettynä saadaan edes 50%.

      Jos halutaan siis olla energiaomavaraisia eikä myydä ylijäämää halvalla Ruotsiin. Aasiassa ja Euroopassa ei pahemmin tuota öljyä ole, joten helposti päästään monessa paikassa omavaraiseksi. Itse olen all-in vetyosakkeissa. Vety on Apple ja patterivehkeet=Android. Ikuinen väittely siis luvassa. Se on mistä tykkää. Molemmat voittaa. Minähän en julkisia latauspisteitä koskaan aio käyttää ja odottella, jos sitä virtaa ylipäänsä on edes saatavilla. Eikä kiinnosta pitkät kahvitauotkaan. Kaikki ei asu omakotitalossa.

    • Anonyymi

      Vety on oikeasti näppäinpuhelin Nokia Communicator jota pyritään valheellisesti hypettämään kosketusnäyttöpuhelimena. Kun luet eri vetyautot avauksia ahkerasti, niin sinulle myös avautuu suuri kuva miksi vetyautoilu on kallista ja hankalaa.

      • Anonyymi

        Jep. Vety on jo vanha ja väsynyt idea, jota kerta toisensa jälkeen yritetään uudelleenlämmittää veronmaksajien rahoilla. Suomessakin OLI 2 tankkausasemaa, ei ole enää.

        Kalifroniassa on pelleilty kohta 20 vuotta tämän kanssa. Edelleen jatkuvaa tuskaa tankkausasemien hitauden ja epäluotettavuuden kanssa, edelleen ne asemat maksaa jopa 4 miljoonaa kappale. Vrt. Suomeen rakennettu metaanin tankkauasemat 0,5 miljoonaa kappale.

        https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

        It started as kind of a bad bet by the state. Now, it has become a legacy zombie technology.


    • Anonyymi

      kovasti on kuluttajariitaa synnyttänyt akkuE autot

      ootamma kestävää tekniikkaa

      vety

      • Anonyymi

        Vety tosiaan kestää. Luvattu tulemista 90-luvulta lähtien.

        Jenkeissä poltettu julkista tukirahaa 125 miljoonaa ja saatu erittäin hidas ja epäluotettava tankkausasemaverkko ja 12000 vetypommiautoa. Suomessa on melkein tuplamäärä vaihtoehtoisilla polttoaineilla (kaasu, etanoli ym) kulkevia autoja... eikä meillä tarvi jonottaa 2 tuntia tankkaukseen, kuten vetyautoilun ihmemaassa!

        Saksassa poltettu rahaa 450 M€ hankkeessa. Piti tulla liki 200 tankkausasemaa, piti tulla 60 000 autoa. Tankkausasemia nyt 100 ja autoja kait pari tuhatta. Mutta on sentään rahaa poltettu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety tosiaan kestää. Luvattu tulemista 90-luvulta lähtien.

        Jenkeissä poltettu julkista tukirahaa 125 miljoonaa ja saatu erittäin hidas ja epäluotettava tankkausasemaverkko ja 12000 vetypommiautoa. Suomessa on melkein tuplamäärä vaihtoehtoisilla polttoaineilla (kaasu, etanoli ym) kulkevia autoja... eikä meillä tarvi jonottaa 2 tuntia tankkaukseen, kuten vetyautoilun ihmemaassa!

        Saksassa poltettu rahaa 450 M€ hankkeessa. Piti tulla liki 200 tankkausasemaa, piti tulla 60 000 autoa. Tankkausasemia nyt 100 ja autoja kait pari tuhatta. Mutta on sentään rahaa poltettu!

        Ja loppuun pelitilanne, rekisteröinnit Suomessa 2021:

        - vety 1 kpl
        - metaani 1000 kpl (hlöautot, päälle myös pakettiautoja ja raskasta kalustoa)
        - täyssähkö 10 000 kpl

        Ladattavia (lataushybridit mukaan luettuina) pian 100 000. Vetyautoja 2 kpl.

        Aika sama tilanne koko maailmassa. Vetypommiautoja myydään koko maailmassa 1000 kpl/kk. Kannattava valmistus vaatisi, että jokaista mallia myydään ainakin 100 000 kpl, mutta nyt ei ole koko maailmassa näin montaa vetypommiautoa. Tuotatomäärät siis 1/100 osa siitä, mitä pitäisi olla. Vaikka näitä on tehty ja tyrkytetty jo pitkään.

        Kuluttajia ei kiinnosta kalliit ja epäluotettavat vetyautot, jotka edustavat 90-luvun ideoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety tosiaan kestää. Luvattu tulemista 90-luvulta lähtien.

        Jenkeissä poltettu julkista tukirahaa 125 miljoonaa ja saatu erittäin hidas ja epäluotettava tankkausasemaverkko ja 12000 vetypommiautoa. Suomessa on melkein tuplamäärä vaihtoehtoisilla polttoaineilla (kaasu, etanoli ym) kulkevia autoja... eikä meillä tarvi jonottaa 2 tuntia tankkaukseen, kuten vetyautoilun ihmemaassa!

        Saksassa poltettu rahaa 450 M€ hankkeessa. Piti tulla liki 200 tankkausasemaa, piti tulla 60 000 autoa. Tankkausasemia nyt 100 ja autoja kait pari tuhatta. Mutta on sentään rahaa poltettu!

        Kaikissa uusissa hankkeissa palaa rahaa, entä sitten?
        Tulevaisuuden autoilussa otetaan joka tapauksessa käyttöön vähiten ympäristöä vahingoittavia menetelmiä ja tekniikoita, ei siinä asiassa rahan palamista tuijoteta.
        Ei tietenkään ole järkevää tankkausasemia määrättömästi rakentaa ennen kuin on varmistettu vedynvalmistuksen riittävyys.
        Vety tulee tulevaisuudessa, siitä ei päästä yli eikä ympäri tuijottamalla jääräpäisesti vain nykyisiä ratkaistavissa olevia ongelmia asiassa. Joskus 30- 50 vuoden kuluttua ajellaan yleisesti vedyllä!


    • Anonyymi

      Mainiota

    • Anonyymi

      laittakaas rovaniemelle ja kemiinkin asemat

      Lappi on pelkkää toyotaa ja kansa ostaa Mirain kyllä

    • Anonyymi

      Rahoituksen löytäminen voi olla todella vaikeaa edes sille yhdelle vetytankkausasemalle. Sen takia aina vain netissä kovasti puuhataan, mutta oikeassa elämässä siihen ei kyetä esim. ostetaan tontti ja siihen kyltti "Tähän rakennetaan Suomen ensimmäinen vetytankkausasema kesällä 2023.". Eli paljon puhetta, mutta ei konkreettisia tekoja.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17426752/hydre-paljon-puhetta-mutta-vahan-tekoja

      • Anonyymi

        höpö höpö

        saksan sijoittajat lähti jo heti liikkeelle kun sota alkoi

        miljardeilla vetyinfraa juu


    • Anonyymi

      Upeaa todella

    • Anonyymi

      ja kemiin sekä rovaniemelle varmaan myös

      tehtaiden hukkavety

    • Anonyymi

      "Kaikissa uusissa hankkeissa palaa rahaa, entä sitten?"

      Jos rahan polttaminen ei ole sinun mielestäsi ongelma, niin ota vaikka Hydreen yhteyttä ja tarjoa rahojasi. Vastineeksi neuvottelet muutaman prosentin Hydre firmasta.

      "Tulevaisuuden autoilussa otetaan joka tapauksessa käyttöön vähiten ympäristöä vahingoittavia menetelmiä ja tekniikoita, ei siinä asiassa rahan palamista tuijoteta."

      Maailmantaloudessa on tapahtunut paljon viime aikoina ja nyt on monia muitakin ongelmia ratkaistavana vaatien suuria summia rahaa. Vetyverkoston rakentaminen tuskin on kiireellisyyden kärkipäässä. Historiassa on ennenkin ihminen ahneuksissaan ajanut asioita luonnon kustannuksella, joten miksi ei nytkään?

      "Ei tietenkään ole järkevää tankkausasemia määrättömästi rakentaa ennen kuin on varmistettu vedynvalmistuksen riittävyys."

      Niitä vetytankkausasemia tarvitaan Suomessa yli 2000 etelästä pohjoiseen, jotta vetyautoilu olisi edes teoriassa sujuvaa. Ja se vie aikaa kun ei edes yhtä ainottakaan tunnuta saavan pystyyn.

      "Vety tulee tulevaisuudessa, siitä ei päästä yli eikä ympäri tuijottamalla jääräpäisesti vain nykyisiä ratkaistavissa olevia ongelmia asiassa. Joskus 30- 50 vuoden kuluttua ajellaan yleisesti vedyllä!"

      Aivan totta, 30-50 vuoden päästä kun viimeiseen 20 vuoteenkaan ei olla vetyautojen ongelmia kyetty uskottavasti ratkaisemaan vaikka tosissaan useampi isompi autonvalmistaja on tutkinut ja jopa valmistanut vetyautoja. Liikaa merkittäviä ongelmia edelleen eikä tavalliset ihmiset sen takia suostu ostamaan vetyautoja. Sen takia todellakin 30-50 vuoden päästä... ellei sitten akkutekniikka ole mennyt selvästi ohi eli 5min lataus = 1000km.

      • Anonyymi

        Vety on jo flopannut

        Argumentti tankkauksen nopeudesta on valetta. Suurteholaturilla "tankkaa" 2 sähköautoa tunnissa (½ h pikalataus).

        Vedyn tankkausasemilla kapasitetti on 2 autoa tunnissas per tankkauspiste. Tankkaajien välillä pitäisi olla 20-30 min aikaa paineenkorotukselle, muutoin seuraava tankkaaja ei saa täyttä tankillista. Tämä käy kyllä spekseistä ilmi, esim. pienellä 2 tankkauspisteen asemmalla pumppujen kapasiteetti voi olla 120 kg/d ja isolla (4 tankkauspistetta) 324 kg/d. Ei tuosta montaa 5 kg satsia autoille jaeta. Vrt. bensa-asemalla tankkaa teoriassa 1000 autoa vuorokaudessa.

        Vedyllä ei siis etua tankkausaseman kapasiteetissa, mutta iso haitta sen sijaan - vedyn tankkausasema on PALJON kalliimpi kuin suurteholaturi tai metaanikäyttöisten autojen tankkausasema. Viimeksi mainittuja rakentaa melkein 10 yhden vetypommiaseman hinnalla. Ja kaasuautoja saa 2-3 ja täyssähköautoja 1½ yhden vetypommiauton hinnalla.

        Sähköauton energiatehokkuus on yli 4- kertainen ja sähköautotkin toimivat sähköverkon energiavarastona, kun niitä ladataan pääosin öisin, jolloin sähkönkulutus on muutoin alimmillaan.

        Vedyn käyttä energiavarastona on kuolleena syntynyt ajatus. Elektrolyysi jollain 60-70 % hyötysuhteella, nesteytys 75 % hyötysuhteella ja palautus takasin sähköksi n. 60 % hyötysuhteella. Koko ketjun hyötysuhde 30 %. Lisäksi tätä laitteistoa ei ole olemassa eli kaikki pitäisi rakentaa alusta alkaen.

        Energian varastointiin on toinenkin tapa. Tehdäänkin sähköllä ylituotantotilanteessa synteettistä metaania. Tuotannon hyötysuhde 50 %, toisaalta metanin nestytys ei ole yhtä paha energiasyöppö kuin vedyn nestetytys (olisiko jotain 90 % tässä,, jaksa nyt tarkistaa). Metaani hyödynnetään yli 90 % hyötysuhteella (40-60 % sähköä ja loput kaukolämpöä) nykyisissä voimalaitoksissa. Lisäbonuksena synteettistä metaania voidaan käyttää myös liikennepolttoaineena autoissa ja laivoissa (esim. Viking Grace)

        Metaanille on jo jakeluverkot olemassa ja varastojakin on ja lisää tulossa (mm. Haminan varastosäiliöt ja varastotankkeri), luonnollisresti näiden tuotantolaitostenkin yhteyteen tulee varastot.

        Vetyhihhuleilla on myös tapana valehdella, että vetyä tarvitaan polttokennoille. Mikä tämä sitten on?
        https://convion.fi/products/


    • Anonyymi

      ja kemiin? siellähän sivutuotteena saa vetyä tehtaista?

      rovaniemelle vetyputki sieltä

      • Anonyymi

        renault sanoi jossain tiedotteessa että voi rakentaa vetyasemat vaikka minne

        miten se on mahdollista auton valmistajalta?


      • Anonyymi

        Sivutuotteena? Siis teollisuus tarvii vetyä, joka nykyään tehdään maakaasusta.

        Kuka hullu vetyä tässä tilanteessa ryhtyisi tappiolla myymään? Kuka hullu ryhtyisi tekemään turskaa rakentamalla 5 miljoonan kappaleelta maksavia tankkausasemia, joiden pyörittäminen on osoittautunut tappiolliseksi ihan kaikkialla. Jopa Kaliforniassa, jossa asemille on jatkuvat ruuhkat. Vedyn tankkaus on niin hidasta, ettei polttoaineen myyntitulot riitä kattamaan asemien käyttökuluja.


    • Anonyymi

      soon myyntimenestys Mirait taas

    • Anonyymi

      lappiin heti!

    • Anonyymi

      suomi ja toyota viitoittaa tietä

      • Anonyymi

        Tollolootan laarinpohja paistaa. Polltokennoautoja koko maailmassa 25 000, vaikka näitä on myyty kohta 20 vuotta. Taitaa olla Suomessa jo yhtä paljon täyssähköautoja. Kaasuautojakin pelkästään Suomessa 16 000 vs. 2 vetyautoa.

        Kaikissa vetyyn panostaneissa maissa vetyautojen osuus autokannasta 0,00 %.

        Kun polttokennoauto, hieno idea 25 vuoden takaa, ei ole kuluttajille kelvannut, menneisyyteen jämähtänyt itäautovalmistaja yrittää viimeisenä vetonaan tuoda markkinoille vetykäyttöisiä polttomoottoreita. Olevinaan uusi idea, vaikka sekä mersu että BMW rakenteli demoautoja jo 30 vuotta sitten ;-D

        Sattuu vaan olemaan niin, että polttomoottori keksittiin 1700-luvun lopussa varhaiset polttomoottorit toimivat nimenomaan kaasulla (kaupunkikaasua, hiilikaasua ja vaikka mitä silloin kokeiltiin). Tosin tällaisen polttoaineen käsittely 1800 luvun tekniikalla liian hankalaa, joten polttomoottorien voittokulku alkoi vasta, kun keksittiin tapa hyödyntää nestemäistä polttoainetta.... se vain piti muuttaa kaasuksi ennen ottomoottoriin syöttämistä. Kaasuttimeksi tätä härpäkettä on tavattu kutsua. Ehkä märkäkorvaterokin on termin äidiltään kuullut?

        Kaasun käyttö polttomoottorissa on siis ikivanha idea eikä sinä mitään tuotekehitystä tarvita - ottomoottori kun lähtökohtaisesti toimii kaasumaisella polttoaineella! Nestemäisen polttoaineen käyttö sen sijaan on haaste (esim. suorasuihkutusmoottorien hiukkaspäästöt).

        Vaikka vety sinällään OK polttoaine, niin vedyn varastointiin homma kompastuu. Pienen tiheyden vuoksi reilun 100 litran tankkiin saa hurjasta 700 bar paineesta huolimatta rutistettua vain 5-6 kg. Ajomatka 200 km luokkaa tankillisella.

        Vrt. maa/biokaasu = metaani paljon helpompi. Pärjätään maltilllisella 200 bar paineella ja tankkiin menee silti 13-16 kg. Maakaasussa vähemmän energiaa per kg, mutta kiloja mahtuu kyytiin kolmikertainen määrä -> ajomatka tankillisella 300 km. Puolet enemmän kuin vedyllä. Lisäksi metaani on reilusti halvempaa (2 €/kg vs kymppi/kg).

        Unohtamatta tietenkään sitä, että metaanin tankkausasemia on n. 70 ja vedyn tankkausasemia 0 kpl.


    • Anonyymi

      normihommaa

    • Anonyymi

      aasiassa jo kauppa käy sanoo Tieteen kuvalehti

    • Anonyymi

      Mistä vihreä vety saadaan tankkausasemalle?

      Fortumin vedyn tuotanto vihreästi on tällä hetkellä 10% siitä mitä Fortum tarvitsee vetyä edes öljyn jalostukseen. Sekin vaatii jos 50MW sähköä jatkvuvasti. Sähköautoja varten tehdyn vedyn tuotantoon ei riittäisi edes 2 kpl OL3 voimaloita. Hyötysuhde elektrolyysissä on niin huono.

      • Anonyymi

        vetyä tulee kuulemma isojen tehtaiden sivutuotteena valtavia määriä

        asian ymmärtäminen

        uutiset kertoo että saksalaiset sijoitusyhtiöt rahoittaa suomeen vetykehitystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vetyä tulee kuulemma isojen tehtaiden sivutuotteena valtavia määriä

        asian ymmärtäminen

        uutiset kertoo että saksalaiset sijoitusyhtiöt rahoittaa suomeen vetykehitystä

        Vetyä tarvitaan myös paljon teollisuudessa päästöjen vähentämiseksi, ei sitä riitä turhuuteen (liikenteeseen).


    • Anonyymi

      se venäjä sai nopean kehityksen alkuun vetyhommissa nyt

      saksan sijoittajien rahaa virtaa vetyinfraa varten sanoo uutiset

    • Anonyymi

      Ostakaa vetyrottelot äkkiä ennen kuin loppuvat! Kertokaa sitten kokemuksia miten on autoilu sujunut😂😂😂

    • Anonyymi

      ja nyt vetyasia vauhdittuu kun venäjä sulkee kaasut ym...

      kiitos Putin

      saksalaiset sijoittajat keskittyy vedyn markkinoille saamiseen kertoo uutiset

      rahaa siihen vain tarvitaan juu

    • Anonyymi

      siitä se lähtee ja sijoittajat on jo liikkeellä vedyn puolesta

      mitä osakkeita kannattaa haalia-autoilua sekin on

    • Anonyymi

      siitä lähtee

    • Anonyymi

      Trollitehtan tuubaa ! ! Näin nt narsisti trolli kerää HUOMIOTA ! !Älä kommentoi ! ! Trolli suorastaan kerjää HUOMIOTA ! !

    • Anonyymi

      MM rallissa jo vety todettu hyväksi!

      googlaa= Vety Latvala Toyota

      • Anonyymi

        Tuossa ralliautossa on vetykäyttöiseksi muunnettu ralliauton polttomoottori.


    • Anonyymi

      taitaa toyota olla myydyin suomessa myös jatkossa...

      varakkaat hankkii Mirait lienee heti

    • Anonyymi

      ainoa oikea tie

    • Anonyymi

      Melkein vuosi kulunut aloituksesta.
      Vuosi 2023 on viiden kuukauden päässä, joten kaivinkoneiden pitäisi jo olla töissä.

      • Anonyymi

        Ei vetyasemia vuonna 2023 tule ja ainakin Hydre on vaivihkaa vaihtanut vuodeksi 2024. Pelkkä lupaprosessi vie paljon ja ainakin kaavoitus on julkista tietoa. Jos mitään kaavahakemustakaan ei ole niin asemien tuloon menee vielä kauan aikaa ja jopa vuosi 2024 on erittäin optimistinen arvio. Arvelen, että asema tai pari voi tulla vuonna 2025, mutta tuskin sitä aiemmin.


    • Anonyymi

      Ylen tv 1 aamuuutiset kertoo että vetyhommat rakennetaan kovaa vauhtia nyt!

      • Anonyymi

        Aivan - teollisuuteen, jossa hinnasta ei ole kiinni kun halutaan päästötöntä tuotantoa ja korvataan maakaasua. Ohjelmassa ei puututtu sanallakaan liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan - teollisuuteen, jossa hinnasta ei ole kiinni kun halutaan päästötöntä tuotantoa ja korvataan maakaasua. Ohjelmassa ei puututtu sanallakaan liikenteeseen.

        Toisen korvaan vety tarkoittaa vain ja ainoastaan liikennepolttoainetta, koska usko pyörii vain ja ainoastaan sen asian ympärillä ja mieli sulkee muut vaihtoehdot pois.


    • Anonyymi

      niin sanoo myös autoliitto! vety valtaa alaa

    • Anonyymi

      Teslat ja VW ID joutavat viiden vuoden päästä kierrätykseen?

      • Anonyymi

        Vetysuunnitelmat pistettiin jäihin kun maakaasusta tuli pulaa. Sähköä ei riitä vedyn valmistamiseen liikennettä varten, menee paljon tärkeämpään käyttöön.


    • Anonyymi

      Mirait ja BMW liikkeelle

    • Anonyymi

      aika on saada vastine dieselautolle-E lelut taajamiin

    • Anonyymi

      tankkaaminen 1500km välein on hyvä asia

    • Anonyymi

      olisko jo tänävuonna?

      rys sä potkas sijoittajat liikkeelle

    • Anonyymi

      Mainio uutinen vetytankkausasemien rakentamisesta Suomeen.
      Ensimmäiset avataan vuonna 2023.

      onse

    • Anonyymi

      eikö tesla vastaa haasteeseen ja kehitä vetymallia?

      taitaa muuten tulos kadota viidessä vuodessa

    • Anonyymi

      ootamma hyvää

      diesel ajetaan loppuun

    • Anonyymi

      Ei ole edelleenkään mitään konkreettista tehty vetytankkausasemien eteen edes Hydren toimesta. Pelkkää sananhelinää vain kun ei edes tontti pystytä ostamaan jossa kyltti "Tähän nousee vetytankkausasema 2023 kesällä.".

    • Anonyymi

      painajainen teslasakille?

      mirai

    • Anonyymi

      soon mirait täyttää maantiet

      raskaat E lataajat kuluttaa tiet

    • Anonyymi

      Hienoa

    • Anonyymi

      soon tappolinja teslalle ja ID VW

    • Anonyymi

      Yhtä ainottakaan vetyasemaa ei saada pystyyn. Miten muka vetyautot voi silloin menestyä? Kumma kun ei sijoittajat eikä pankit tunnu ymmärtävän tätä vetyautojen "kultakaivosta", joka on flopannut jo monessa maassa usean vuoden jälkeen.

    • Anonyymi

      soon sitten E loppu

    • Anonyymi

      painavat latausautot kuluttaa suomen tiet ja maailman mineraalit

      eli ei jatkoon

      • Anonyymi

        Niin, rahtirekathan leijuu ilmassa ajaessaan Suomea päästä päähän.


    • Anonyymi

      tuleeko lappiin myös asemat

    • Anonyymi

      voiko norjassa ja ruotsissa käydä tankkaamassa jos ostaa mirain?

      • Anonyymi

        Kyllä voi. Pitää siis asustaa lähellä Norjan rajaa paikassa josta on mahdollisimman lyhyt matka lähimmälle vetyasemalle (vaikeaa löytää). Taikka sitten asuu Helsingin tai Turun seudulla josta voi näppärästi ajaa Mirain ruotsinlauttaan ja käydä tankkaamassa Tukholmassa. Tankkausreissun voi ottaa viihteen kannalta ja sitten voikin taas ajella nelisen sataa kilometriä ennen seuraavaa reissua.


      • Anonyymi

        Ei, koska Norja ei myy vetyä ulkomaalaisille.


    • Anonyymi

      taitaa olla jo?

    • Anonyymi

      ja stellantis kertoi että voi itse tuoda pienemmät vetyasemat minne vain

      sellanen uutinen oli taannoin

    • Anonyymi

      onko jo ennemmin?

    • Anonyymi

      joku voisi virittää hienon teslaID runon

      • Anonyymi

        eikös siinä teslassa ole vikoja joka lähtöön?

        vetoakselitkaan ei kestä ja huono ohjaus

        laulun aihetta


    • Anonyymi

      kohta putkiverkosto koko suomessa?

      kaasuputket ja bensa-asemat käy myös vedynjakeluun sanoo lehdet ja inssit

      TB asemat olis vapaana vedylle nyt?

    • Anonyymi

      Joko asemien sijainti on päätetty ja montako ensi vuonna on oikeasti pystyssä?
      Mitä eikö yhtään mitään tietoa tai todellista suunnitelmaa?

    • Anonyymi

      Valheellista pössistä pyritään pitämään hengissä netissä, mutta reaalimaailman todisteiden puuttuessa usko ihmisillä menee vetyautoihin, jolloin tutkitaankin sitten muita voimanlähteitä seuraavaksi autoksi. Suomessa vetyautojen yleistymiseen suurin este on tällä hetkelle uskottavuus, sillä jos ei sijoittajat siihen usko bisneksenä, niin infraa ei kannata rakentaa eikä vetyautoja ilmesty Suomen teille.

    • Anonyymi

      junatkin kulkee jo vedyllä kertoo uutiset

      • Anonyymi

        Missä, ei ainakaan meillä. Dieselvetureita on tilauksessa VR:llä.


    • Anonyymi

      ja nyt vauhdittuu kun tuli sota ja saksa avaa lainoituksen vetykehitykseen

    • Anonyymi

      Nyt kuulostaa hyvältä

      • Anonyymi

        Kyllä, ei ole rahaa lähteä rakentamaan vedyn jakeluasemia kun ei ole vetyäkään ja kaikki tuleva vety menee 100% teollisuuden tarpeisiin korvaamaan maakaasu.


    • Anonyymi

      ja putkistot kohta koko suomessa?

      kts. yle vety googlaten

      • Anonyymi

        Eipä ole maakaasuputkistoakaan koko Suomessa ja sille on sentään ollut paljon muutakin käyttöä kuin liikenne.


    • Anonyymi

      Varakkaat teslakuskit vaihtaa heti miraihin?

    • Anonyymi

      Alkaa tuo vuosi 2023 olla jo lähellä. Missä rakennetaan jo ensimmäisen vetytankkausaseman pohjia?

    • Anonyymi

      BMW vety toyota vety hyumdai vety

    • Anonyymi

      Ei tule vetytankkausasemia kun tuki on pieni ja se myös hylättiin.

      " Uusiutuvan vedyn tankkauspisteiden tukihuutokaupan tulokset on julkistettu
      Julkaisuajankohta 1.9.2022

      Energiavirasto järjesti kesä-elokuussa 2022 uuden asetuksen (178/2022) mukaisen tarjouskilpailun uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta. Huutokaupan kohteena oli miljoonan euron tukisumma, josta Energiavirasto sai yhteensä 2 tarjousta. Molemmat tarjoukset tulivat samalta tuenhakijalta.

      Molemmat tarjoukset hylättiin, sillä Energiavirasto ei voi myöntää investointihankkeelle infrastruktuuritukea, jos kaikki ryhmään kuuluviin hankkeisiin tehdyt tarjoukset ovat kirjanpitolaissa (1336/1997) tarkoitetulta samaan konserniin kuuluvalta konserniyritykseltä. Tämän vuoksi Energiavirasto ei voinut myöntää investointihankkeille infrastruktuuritukea tukihuutokaupassa. "

      https://energiavirasto.fi/-/uusiutuvan-vedyn-tankkauspisteiden-tukihuutokaupan-tulokset-on-julkistettu?fbclid=IwAR0VfiQAKaOiHPPYTEW9Y8fHW16X92oJe4jH0y-U6ddQyRG3Po3c0jBVaoM

    • Anonyymi

      kotimainen valmistus alkaa juu

    • Anonyymi

      heitä patterimosse jokeen

    • Anonyymi

      Putin vauhditti kehitystä

      mirait valtaa tiet

      • Anonyymi

        mitkä tiet mirai valtaa?


    • Anonyymi

      Putin laittoi saksan investoinnit liikkeelle

      älä osta latausautoa kun vety saapuu

      • Anonyymi

        Saksassakin vety loppuu koska vähät maakaasut käytetään muualla. Maakaasua ei kannata tuhlata vetymuunnokseen.


    • Anonyymi

      Vuosi 2023 lähenee jo vauhdilla. Kertokaapa missä niiden ensimmäisten vetyasemien rakennuskuoppia jo kaivetaan.

      • Anonyymi

        Tässä on mennyt muutama päivä kysymyksestä, mutta kukaan ei ole kertonut perustusten kaivuusta.


    • Anonyymi

      vai jo nyt?

      Puutin vauhditti sijoituksia

    • Anonyymi

      loppuu E hommat ja roikan veto

    • Anonyymi

      cool casol

    • Anonyymi

      puhdasta tulee

    • Anonyymi

      kitos hyvää

    • Anonyymi

      Lappiin?

    • Anonyymi

      joko kauppoja syntynyt

    • Anonyymi

      oikea veto vety

    • Anonyymi

      Taitaa tuo haihattelu kokea nolon lopun.

    • Anonyymi

      Yhtä ainuttakaan konkreettista uutista vetytankkausasemista ei ole mediassa ollut. Ei tonttia, ei rakennustyömaata eikä vetytankkausasemien komponenttien kuvia suomalaisessa varastossa.... ei yhtään mitään. Silti jaksetaan VALEHDELLA että 2023 vetytankkausasemat tulevat.

    • Anonyymi

      eikös lappiin myös? isojen tehtaiden tuotto?

    • Anonyymi

      joko on tietoa paikkakunnat?

    • Anonyymi

      tuleeko lappiin monta?
      ei tarvis enään itse vetyä valmistaa

    • Anonyymi

      Kunhan tuhannes vetyasema aloittaa Suomessa toimintansa, voin alkaa harkitsemaan vetyautoa. Tietenkin hinnasta riippuen.sekä auton, että vedyn.

      • Anonyymi

        150m turva-alue tarvitaan ympärille. Monellako TB:llä tämä toteutuu?


    • Anonyymi

      Hoi kanssahörhöt! Pian pitää päivittää otsikkoon 2024. Vuoden päästä sitten 2025.

      • Anonyymi

        Paras kommentti!


    • Anonyymi

      Itse tankkaan sähköautoni 99,9% autotallissa tai mökillä. Saa nähdä milloin voisin tankata vetyauton autotallissani.

    • Anonyymi

      Alkaa pikkuhiljaa olemaan lupausten lunastamisen aika.

      Minne ja milloin 2023 aikana avataan ne ensimmäiset asemat?

    • Anonyymi

      Vedyn tuotanto on pakollinen sillä tuulivoiman varastointi onnistuu vain sen avulla .

    • Anonyymi

      bemarit ja tojot liikkelle

      rikkaat aloittaa kuten E

    • Anonyymi

      On tainnut tämäkin jäädä vain suunnitelmien asteelle?

      • Anonyymi

        Vetytankkausasemien rakentajia oli tuon uutisen aikaan yksi eli P2X Solutions Oy.

        Nyt niitä ovat tällä hetkellä:

        HydRe
        Ren-gas
        Hyundai
        Helen
        P2X Solutions

        Eli vetytankkausasemabuumi etenee lujaa.
        Luvitusasiat ovat Suomessa erittäin pyrokraattisia ja se on yllättänyt monet yritykset. Toki jo tänä vuonna tulevat ensimmäiset vetytankkausasemat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetytankkausasemien rakentajia oli tuon uutisen aikaan yksi eli P2X Solutions Oy.

        Nyt niitä ovat tällä hetkellä:

        HydRe
        Ren-gas
        Hyundai
        Helen
        P2X Solutions

        Eli vetytankkausasemabuumi etenee lujaa.
        Luvitusasiat ovat Suomessa erittäin pyrokraattisia ja se on yllättänyt monet yritykset. Toki jo tänä vuonna tulevat ensimmäiset vetytankkausasemat.

        Tänä vuonna ei tulla avaamaan yhtään vetytankkausasemaa. Myöskin listaamasi toimijat kaikki ovat vasta suunnitteluasteella, yksikään ei ole kertonut sitovasti toteuttavansa hanketta.

        Eli pelkkiä suunnitelmia kaikki toistaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetytankkausasemien rakentajia oli tuon uutisen aikaan yksi eli P2X Solutions Oy.

        Nyt niitä ovat tällä hetkellä:

        HydRe
        Ren-gas
        Hyundai
        Helen
        P2X Solutions

        Eli vetytankkausasemabuumi etenee lujaa.
        Luvitusasiat ovat Suomessa erittäin pyrokraattisia ja se on yllättänyt monet yritykset. Toki jo tänä vuonna tulevat ensimmäiset vetytankkausasemat.

        Kuinkas moni noista nyt 1,5 vuotta myöhemmin on konkreettisesti alkanut rakentamaan vetytankkausasemaa?


    • Anonyymi

      Joko on tietoa mihin nämä asemat avautuvat? Vai jäikö homma suunnitelmien asteelle?

    • Anonyymi

      Missäs nämä vetytankkausasemat nyt sijaitsevat? Vai jäikö hankkeet suunnittelupöydälle?

    • Anonyymi

      suomi ei taida olla E akkuautomaa

      vety kuulostaa pakkaseen ja pitkiin välimatkoihin hyvältä

      ja painavat latausautot rikkoo maantiet

      • Anonyymi

        Taisi hankkeet hautautua johonkin eikä näy aseman asemaa vuonna 2023. Onneksi on akkusähköauto vaihtoehtona.


    • Anonyymi

      "ja painavat latausautot rikkoo maantiet"

      Otappa selvää vetyautojen painoista. Hyundai Nexo, Toyota Mirai ja Honda Clarity kaikki painavat noin 1900kg, joten ihan samaan tapaan myös vetyautot "rikkovat maantiet". Joten painavat suurinpiirtein saman kuin moni täyssähköauto.... ja nyt sitten kannatat vetyautoja "rikkomaan maantiet".

      Ja herranjestas, entäs ne kaivinkoneet, kuorma-autot, pitkät yhdistelmärekat, nosturiautot, paloautot, bussit, autonkuljetusrekat jne. jotka painavatkin sitten kymmeniä tonneja.... nehän vasta rikkovatkin tiet. Ja niitä on useita tuhansia joka päivä suhaamassa Suomea ristiin rastiin. Pitää kieltää ehdottomasti! Panic panic panic!!! :D

      https://www.auto-data.net/fi/toyota-mirai-ii-1.2-kwh-182hp-fcev-41840

      https://www.auto-data.net/fi/honda-clarity-174hp-fuel-cell-automatic-33163

      https://www.auto-data.net/fi/hyundai-nexo-1.56-kwh-184hp-fuel-cell-cvt-33869

    • Anonyymi

      hieno kehitys ja varsin nopeasti

      • Anonyymi

        Ai "hieno kehitys" kun yhtäkään vetyasemaa ei tänä vuonna tule otsikosta huolimatta. Teoriassa voi tulla yksi asema vuoden 2024 lopussa, mutta sitäkään ei ole kunnolla edes aloitettu rakentamaan. Lupaprosessikin taitaa olla kesken. Joten sekin saattaa vielä siirtyä eteenpäin.


    • Anonyymi

      Näin se jyrä toimii

    • Anonyymi

      Jäi tämäkin suunnitelma toteutumatta?

      • Anonyymi

        Ei jäänyt vaan siirtyi pandemian takia vuodella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jäänyt vaan siirtyi pandemian takia vuodella.

        Ei tuohon aikaan ole ollut mitään pandemiaa mikä ei olisi ollut uutisen julkaisuhetkellä tiedossa. Kävi vaan kuten muillekin vetyhankkeille, eli ne aina kerran vuodessa siirtyvät vuodella eteenpäin kunnes pikkuhiljaa unohdetaan.


    • Anonyymi

      Ei sitten todellisuudessa avattu yhtäkään asemaa vuonna 2023.

      • Anonyymi

        2024 saamme lukea, miten vetyasemia avataan 2025.

        Ehkä vetyasemia avataan joskus 2028 tms. Ja sitten suljetaan 2031.


    • Anonyymi

      Kiire tulee, hihii!

    • Anonyymi

      Mahtavaa!

    • Anonyymi

      Suomen 2023 vetyasemat ovat niin ihania käyttää.

      • Anonyymi

        Niin ihania.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ihania.

        Juu, ovat niin hyvin ympäristöönsä sulautuneita ettei näy lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ovat niin hyvin ympäristöönsä sulautuneita ettei näy lainkaan.

        Ei näy, ei.


    • Anonyymi

      Niitä on jo niin paljon, että en osaa päättää millä asemalla tankkaan ja vituttaa seurata missä on halvin kun sen hinta liikkuu 23-30 euron välillä kilo.

      • Anonyymi

        💯. Niin juuri!


    • Anonyymi

      Miten pitkään veikkaatte, että nämä mahdollisesti ehkä joskus avattavat vetyasemat pysyvät auki?

      3 vuotta? 5 vuotta?

    • Anonyymi

      Alkaa vuosi 2024 kääntyä pikkuhiljaa loppua kohden. Ei taida vieläkään olla mitään tietoa vetyasemien avauksista?

      • Anonyymi

        Eikä ole edes vedyn tuotantokaan lähtenyt vetämään, kiitos talousvihamielisen hallituksemme joka jakaa epävarmuutta ja pelkoa kaikkialle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ole edes vedyn tuotantokaan lähtenyt vetämään, kiitos talousvihamielisen hallituksemme joka jakaa epävarmuutta ja pelkoa kaikkialle.

        "Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden", kirjoitti Samuel Clement, alias Mark Twain.
        ... ja pieleenhän se meni tuon vetyinvaasionkin ennustus.


    • Anonyymi

      Kenelläkään tarkempaa tietoa?

    • Anonyymi

      Alkaisi olla jo aika lunastaa näitä lupauksia. Vai jäikö kaikki vain vetyhörhöjen höpinäksi?

      • Anonyymi

        Höpinäksi jää kun ei ilmeisesti olla edes aloitettu tontin perustuksia tekemään vetytankkausasemaa varten. Yhtään varmaa tietoa vetyaseman avaamisesta kuukauden tarkkuudella ei ole mediassa julkaistu osoitteen kera. Kovasti nettihypetystä kylläkin asemista "sitten joskus 1-2 vuoden päästä", mutta ei oikean elämän näyttöjä.


    • Anonyymi

      YLE eilen:
      "Vihreän vedyn valmistaminen on sähkösyöppö
      Sähköverkon kapasiteetin rajat ovat tulossa vastaan myös useissa kaupungeissa.

      Esimerkiksi Joensuun Iiksenvaaraan tuleva vihreän vedyn ja sähköpolttoaineiden tuotantolaitoksen tehontarve on 50 megawattia, josta sähköverkosta saadaan 40 megawattia.

      Vetylaitoksesta tulee suurin sähkönkuluttaja Joensuun alueella. Se tarvitsee peräti 40 prosenttia koko Joensuun kaupunkialueen sähköverkossa käytettävissä olevasta 100 megawatin tehosta.

      Tuotannon odotetaan käynnistyvän vuonna 2027. Muita sähköä runsaasti kuluttavia teollisuuslaitoksia ei voida perustaa Joensuuhun useaan vuoteen, koska sähkö ei riitä.

      Sähkön kapasiteettipulaan on luvassa helpotusta aikaisintaan vuonna 2031, jolloin Pohjois-Karjalaan valmistuu uusia siirtoyhteyksiä.

      – Kaupunkiin suunniteltavien muiden investointien osalta joudutaan ottamaan aikalisä jopa useiksi vuosiksi, sanoo Business Joensuun palvelujohtaja Pauliina Pikkujämsä.

      Se voi tarkoittaa työpaikkojen menetyksiä, jos yritykset toteuttavat suunnitellut investoinnit muualla.

      Kosti Rautiaisen mukaan vastaava ongelma on pelkästään Carunan alueella myös Hyvinkäällä, Salossa ja Espoossa.

      – Kun liikenteen ja lämmityksen sähköistyminen vie kapasiteettia, niin sitä on vähemmän tarjolla teollisiin investointeihin."

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Paljon katteettomia lupauksia.

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      107
      5081
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3333
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3175
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      435
      2391
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      246
      1473
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      78
      1221
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1178
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      126
      1086
    Aihe