Vetyfanit VALEHTELEVAT sinulle ja houkuttelevat VETYANSAAN.

Anonyymi-ap

Sinua aivopestään hankkimaan KALLIS vetyauto (noin 80 000e), käyttämään KALLISTA vetyä energiana suhteessa vetyauton hankintahintaan (ehkä 15e/100km Suomessa), kärsimään alkuvuosina harvasta vetytankkausverkostosta joka ei välttämättä toimi edes luotettavasti (todella rajallinen range kun pitää päästä myös kaukaa takaisin), alkuvuosina kärsimään heikosta huoltoverkostosta vetyautollesi (kaukana) ja kun haluat myydä vetyautosi niin kärsit vielä suuresta hinnanalennuksesta, koska juuri kukaan ei halua ostaa sitä sinulta pois.... paitsi todella halvalla. Haluatko todella tälläistä autoilua missä HÄVIÄT PALJON RAHAA?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18281941/vety-toyota-83-alennuksella

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

Jatkuvasti toistetaan VALHETTA että vetyautot syrjäyttävät monet käyttövoimat lähitulevaisuudessa, vaikka myyntitilastot kertovat ettei viimeiseen 20 vuoteen ole missään maassa onnistuttu myymään vetyautoja vaan vetyautokanta pysyy sitkeästi pyöreästi 0,0% vuodesta toiseen. Viime vuosina vetyautojen myynti on vähentynyt marginaalisesta todella vähiseksi kun ihmisille on tullut tietoisuuteen myös vetyautojen huonot puolet.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina-

Täyssähköautot ovat käytännössä voittaneet kisan, sillä niitä myydään merkittäviä määriä ympäri maailmaa. Täyssähköautot kehittyvät selvästi nopeammin paremmiksi kuin vetyautot kun niihin liittyviä uutisia lukee vuosien varrelta. Hintasota tiputtaa jatkuvasti täyssähköautojen hintoja kun harvojen vetyautojen hinnat tippuvat selvästi hitaammin. On ennustettu että lähivuosina täyssähköautoja saa jopa polttomoottoriautojen hinnalla (jopa alle), jolloin ne todella lyövät itsensä läpi ja kallis vetyauto jää autokauppaan, koska SÄHKÖ on PALJON HALVEMPAA energiana.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18143537/maailmassa-tayssahkoautoja-27-700-000-vetyautoja-noin-72-000-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/sahkoautoja-valmistetaan-kohta-20-halvemmalla-kuin-perinteisia-polttomoottorimalleja/1b205ce1-6929-4523-a725-c490999b0a17

Vetypropagandaa tekevät sitkeästi ne ihmiset jotka kokevat täyssähköautot uhkaksi, koska tietävät että täyssähköautot ovat voittaneet. Pääasiassa ihmiset joilla on vedyn parissa työpaikka, jolloin on tärkeää vähätellä kilpailijoita ja VALHEELLISESTI kehua vetyautoja vaieten myös sen suurista heikkouksista, jotka selittävät lopulta miksi vetyautot eivät mene kaupaksi nettihehkutuksista huolimatta.
Joku on saattanut tehdä myös suuria sijoituksia vety-yhtiöihin (osakkeisiin/rahastoihin) kun aiemmin uskoi vahvasti että vetybuumi alkaa. Kun ei alkanutkaan ja suuret rahat kiinni vetysijoituksissa, niin on pakko koittaa saada ihmisiä innostumaan vetytekniikasta jotta ei tarvitse myydä (suurella) tappiolla vetysijoituksiaan.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18269424/usealla-vety-yhtiolla-menee-huonosti-ja-osakekurssi-laskee-

Älä ole tyhmä ja lankea vetyautoja ihannoiviin puheisiin vaan tutki asiaa myös itse monesta eri paikasta, joissa vetyautoista keskustellaan. Näin saat lopulta oikean elämän mielikuvan vetyautoilusta ja tiedät sitten mihin kaikkeen olet sitoutumassa jos hankit vetyauton. Väitän ettei edes vetyfanaatikot aio vetyautoa hankkia vaan koittavat vain huijata muut niiden käyttäjiksi, koska tietävät myös vetyautojen huonot puolet. Kovin hiljaista on monilla vetytekniikkaan keskittyvillä keskustelupalstoilla.... käy toteamassa itse ja koita virittää sinne keskustelua jos et usko. Kannattaa erityisesti kiinnittää siihen huomiota että eri vetyautojen facebook ryhmissä jopa varoitellaan USEAN IHMISEN TOIMESTA että älä osta vetyautoa jos se on talouden ainoa auto, sillä vedyn korkea hinta ja vetytankkausasemien vedyn loppuminen plus huoltojen takia poissa pelissä vaikeuttaa vetyautoilua todella paljon. Kaikkein arvokkainta oikean elämän tietoa saa itse vetyautojen omistajilta, jotka puhuvat omalla nimellään ja omalla kuvallaan.

Useilla vedyn keskustelupalstoilla on melko hiljaista verrattuna muihin autojen keskustelupalstoihin. Kertoo vain siitä että harvat ihmiset yrittävät pitää juttua vedystä yllä ja suurta yleisöä ei kiinnosta, koska kovin hiljaista on kommentti ketjuissa. Ei ainoastaan Suomessa vaan myös ulkomaalaisilla keskustelupalstoilla.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18225145/vetyfanaatikot-eivat-sieda-faktapohjaista-tieteellista-keskustelua-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17250419/missa-muualla-voi-keskustella-vetyautoista

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17743607/vetytekniikka-ei-kiinnosta-juuri-ketaan-

80

1029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käytännössä vetytankkausverkoston rakentaminen maksaa valtavasti ja vetyfanaatikot haluavat että se rakennetaan osittain VEROVAROIN, koska eivät todennäköisesti saa merkittävästi lainaa pankista ja vaikeata on vähäisten vetyautojen määrän takia ylläpitää kannattavaa liiketoimintaa vetytankkausasemilla, koska maksavaa asiakaskuntaa ei ole. Kun ei ole kattavaa vetytankkausverkostoa, niin ei ole myöskään ihmisiä jotka suostuvat ostamaan KALLIIN vetyauton. Vetyfanaatikot tietysti VALEHTELEVAT sinulle että vetytankkausverkosto kyllä rakennetaan kattavasti eivätkä suostu kalliin hintalapun realismista keskustelemaan ja tarjoavat vastaukseksi osittaista YHTEISKUNNAN VEROVAROJA.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18177439/vetyautojen-hinnat-ja-niiden-tulevaisuuden-myynti-suomessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267216/yle-selvitti-moni-vetyprojekti-myohassa-selvasti-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-

      Lisää keskustelua vetyautoilun arjesta:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17401861/vety-lammittaa-ilmastoa-11-kertaisesti-vuodot-tukittava-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17248296/miksi-facebook-quotvetyquot-melko-vahan-keskustelua

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17994861/todisteita-etta-vetyautot-ovat-havinneet-kisan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17124752/vetyautot-lisaavat-sahkokriiseja-tulevaisuudessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17698352/vetytehtaat-tulevat-lisaamaan-vesikriiseja-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17471380/kannattamalla-vetyautoja-kannatat-myos-venajan-taloutta-ja-sotakassaa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217444/saksassa-vaitellaan-onko-jarkea-tukea-vetyinfraa-verovaroin-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17065886/vetya-haihtuu-tankista-rahaa-tuuleen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18164828/arvatkaapa-mita-vetyautolle-kay-kun-kunnon-pakkasella-tulee-sahkovika

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17237413/tieteellista-pohdintaa-vetytaloudesta-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18146104/tanskassa-kaikki-vetyasemat-suljettiin

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18013215/sijoitusasiantuntija-quotvetyvedot-ovat-taydellista-ajanhukkaa-quot

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17768102/vetygeneraattorin-alyton-hinta-joka-ei-menesty-kilpailussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798070/nexo-vetypolttokennossa-vakavia-ongelmia-korvauksia-autoilijoille-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17083055/vetyasiantuntija-woikoski-pahoissa-taloudellisissa-vaikeuksissa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17073125/tutkijat-varoittavat-vedyn-sudenkuopista-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16846081/vetyauto-saastuttaa-50--enemman-kuin-8-l100-km-kuluttava-auto

    • Anonyymi

      Kaikki lopulta puristuu yhteen ainoaan kysymykseen (eri muodoissa) mihin en ole muutamaan vuoteen saanut USKOTTAVAA vastausta:

      Minkä todellisen ongelman vetyautot ratkaisevat autoilussa jos mietitään kuitenkin autoilun kokonaisuutta, jolloin punnitaan hyvien ja huonojen puolien suhdetta?

      Miten autoilijoiden arki paranee vetyautojen avulla ja vetyauto kannattaa ehdottomasti ostaa?

      Miksi ei kannata ostaa selvästi halvempaa bensa, diesel, etanoli, kaasu tai sähköautoa, joissa halvempi hankintahinta ja (osassa) halvemmat käyttökulut vetyautoon verrattuna? Mikä merkittävä ominaisuus näistä puuttuu mikä vetyautossa on ja se nimenomaan kiehtoo ihmisiä, jolloin vetyauto kannattaa ostaa KALLIISTA HINNASTA HUOLIMATTA?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa

      ... Jos et keksi hetken mietinnällä USKOTTAVAA vastausta, niin sitä ei keksi kukaan muukaan. Väitetty ilman puhdistaminen ei ole mielestäni sellainen argumentti millä autokauppiaat voivat myydä vetyautoja tulevaisuudessa, sillä harva on aidosti kiinnostunut ympäristöstä ostaen todella kalliin auton. Eikä "range ei tipu talvella ja nopea tankkaus", sillä sama ominaisuus on monissa polttomoottoriautoissa jo vuosikymmeniä jonka voi ostaa selvästi halvemmalla hinnalla.... joten miksi maksaa samasta ominaisuudesta noin 80 000e kun voi ostaa vastaavan polttomoottori auton noin 30 000e?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18174803/vetyauto-puhdistaa-ilmaa-totta-vai-tarua

    • Anonyymi

      Mahtavaa!

    • Anonyymi

      Tätä viestiä on odotettu.

    • Anonyymi

      Todella hienoa!

    • Anonyymi

      Odotan totuuden tiedon aikoja.

    • Anonyymi

      Suorastaan huikeata.

    • Anonyymi

      Näihin vetyhulluihin alkaa kyllästyä.

    • Anonyymi

      Jos lankeaa kyseiseen ansaan niin on kyllä ihan rehellisesti kohtalonsa ansainnut. Vaatii vähintään yhtä paljon järjenkäyttöä vetyauton hankkiminen kuin se, että antaa pankkitunnuksensa puhelimessa poliisina esiintyvälle huijarille.

      • Anonyymi

        Juuri sen takia ihmisiä pitää valistaa ettei se vetyautoilu ole niin näppärää kuin vetyfanit antavat ymmärtää. Valehtelu ei ole oikein.


    • Anonyymi

      Eihän Suomessa edes myydä vetyautoja eikä vetyä, eli ottakaa ihan iisisti.

      • Anonyymi

        Mutta elokuussa 2025 ainakin teoriassa mahdollista vetyautoilla jos Suomen ainoa vetytankkausasema valmistuu Jyväskylään ja siinä voi/saa myös yksityisautoilijat tankata. Mitään takeita ei vielä siis ole että todellakin vetytankkausasema valmistuisi... ajoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta elokuussa 2025 ainakin teoriassa mahdollista vetyautoilla jos Suomen ainoa vetytankkausasema valmistuu Jyväskylään ja siinä voi/saa myös yksityisautoilijat tankata. Mitään takeita ei vielä siis ole että todellakin vetytankkausasema valmistuisi... ajoissa.

        Jyväskylässä alkaa hurja vetyautojen myynti. Tottakai kaikilla on varaa 80 000e vetyautoon ja ostetaan niitä varmuuden vuoksi samantien kaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyväskylässä alkaa hurja vetyautojen myynti. Tottakai kaikilla on varaa 80 000e vetyautoon ja ostetaan niitä varmuuden vuoksi samantien kaksi.

        Ai jollain perheellä olisi varaa kahteen vetyautoon ja maksaa niistä 160 000e?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jollain perheellä olisi varaa kahteen vetyautoon ja maksaa niistä 160 000e?

        Pankista saa lainaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pankista saa lainaa.

        Vaikka saisikin, niin ei ole montaa perhettä jotka sijoittaisivat kahteen uuteen melko tuntemattomaan tekniikkaan 160 000e. Monille perheille edes yhden alle 30 000e uuden auton ostaminen tuottaa jo vaikeuksia.

        Vetyautot ovat hinnoitelleet itsensä ihan selvästi ulos ja sen takia niitä ei saada kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka saisikin, niin ei ole montaa perhettä jotka sijoittaisivat kahteen uuteen melko tuntemattomaan tekniikkaan 160 000e. Monille perheille edes yhden alle 30 000e uuden auton ostaminen tuottaa jo vaikeuksia.

        Vetyautot ovat hinnoitelleet itsensä ihan selvästi ulos ja sen takia niitä ei saada kaupaksi.

        Itse asiassa vetyautoon sijoittaminen juuri nyt on järkevää ja tuottaa varmasti myöhemmin rahat moninkertaisena takaisin, kun vetyasemia alkaa pompsahdella ylös ympäri maata kuin sieniä sateella ja jokainen haluaa siinä vaiheessa ylivoimaisen vetyauton. Silloin omastaan voi pyytää moninkertaisen hinnan ja kysyntä on taattu, mutta harva kuitenkaan haluaa vetyautostaan luopua ellei niitä ole varta vasten sijoitusmielessä ylimääräisiä nurkkiinsa hommannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa vetyautoon sijoittaminen juuri nyt on järkevää ja tuottaa varmasti myöhemmin rahat moninkertaisena takaisin, kun vetyasemia alkaa pompsahdella ylös ympäri maata kuin sieniä sateella ja jokainen haluaa siinä vaiheessa ylivoimaisen vetyauton. Silloin omastaan voi pyytää moninkertaisen hinnan ja kysyntä on taattu, mutta harva kuitenkaan haluaa vetyautostaan luopua ellei niitä ole varta vasten sijoitusmielessä ylimääräisiä nurkkiinsa hommannut.

        Vetyautoja voi rahdata vaikkapa rapakon takaa pilkkahinnalla. Vuoden vanhaa Miraita lähtee 10t taalalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta elokuussa 2025 ainakin teoriassa mahdollista vetyautoilla jos Suomen ainoa vetytankkausasema valmistuu Jyväskylään ja siinä voi/saa myös yksityisautoilijat tankata. Mitään takeita ei vielä siis ole että todellakin vetytankkausasema valmistuisi... ajoissa.

        Ei siitä saa yksityisautoilijat tankata ja saas nähdä milloin ne vetybussitkaan ja kuinka kauan ennenkuin hullutus loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa vetyautoon sijoittaminen juuri nyt on järkevää ja tuottaa varmasti myöhemmin rahat moninkertaisena takaisin, kun vetyasemia alkaa pompsahdella ylös ympäri maata kuin sieniä sateella ja jokainen haluaa siinä vaiheessa ylivoimaisen vetyauton. Silloin omastaan voi pyytää moninkertaisen hinnan ja kysyntä on taattu, mutta harva kuitenkaan haluaa vetyautostaan luopua ellei niitä ole varta vasten sijoitusmielessä ylimääräisiä nurkkiinsa hommannut.

        Totta, harva niistä vetyautoista haluaa luopua ja jos kuitenkin tulevat tähän järjettömään luopumisen päätökseen, niin heitä hävettää niin paljon että eivät kehtaa niistä vetyautoista juuri mitään pyytää.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-


    • Anonyymi

      Vetyjumala tulee ja pelastaa kaikki vetyautot.

    • Anonyymi

      Sanotaanko kuitenkin näin, että jos on niin tyhmä, että ostaa Suomeen 80ke hintaisen auton jota ei voi maassamme tankata ja itse auto vastaa ominaisuuksiltaan 40ke perusautoa, niin antaa hölmön hankkia, niin ehkä hän saa siitä oppia?

      • Anonyymi

        Se on todella helppoa väittää että vetyauto on hyvää tekniikkaa jos ei kerran itse vetyfani aio sellaista oikeassa elämässä ostaa ja kohdata itse vetyautoilun vaikeuksia. Tarkoitus on vain vedättää muita, jotta oma vetytyöpaikka ja/tai vetysijoitukset kukoistavat.


    • Anonyymi

      Minkä ongelman vetyautot ratkaisee autoilussa? Miksei tästä aiheesta haluta puhua?

      • Anonyymi

        Eihän vetyhullut halua mitään asiakeskustelua vaan vain fanaattisesti tunnepohjaisesti kannattaa vetyautoja. Tämä täyttää kultin tunnusmerkit kun ilmiötä ei voida järjellä selittää.


    • Anonyymi

      VetyCult, missä voin liittyä jos omistan sähköauton?

      • Anonyymi

        Vetynälkä kasvaa sitä mukaan kun valheet uppoaa.


    • Anonyymi

      Miksei Trump auta vetyautoilijoita?

    • Anonyymi

      Mitenkäs se uusi ladattava vetyhonda on pärjännyt markkinoilla? Senhän pitäisi olla käänteetekevä auto?

      • Anonyymi

        Ei ole juuri mitään kuulunut, joten kertoo vain siitä että marginaalissa vetyhonda pysyy ja muita Hondan autoja kyllä ostetaan.


    • Anonyymi

      Kyllä minä odotan niin kovasti sitä toista vetytankkausasemaa pääkaupunkiseudulle.

      • Anonyymi

        Missä se ensimmäinen on?


    • Anonyymi

      Vety on puhdas energia sitä pitää käyttää.

      • Anonyymi

        Tiedätkö miten paljon energiaa kuluuu vedyn valmistamiseen? Millä tavoin se energia on tuotettu jolla hyötysuhteeltaan surkeaa vetyä on valmistettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö miten paljon energiaa kuluuu vedyn valmistamiseen? Millä tavoin se energia on tuotettu jolla hyötysuhteeltaan surkeaa vetyä on valmistettu?

        Vedyn valmistamiseen elektrolyysillä kuluu noin 55kw ja siihen päälle sitten vielä siirto+vetytankkausaseman korkeapainekompressorin käyttämä energia. Menee paljon energiaa ennenkuin vety on vetyauton tankissa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo 55kw oli siis per vetykilo, jolla ajaa vetyautolla taloudellisesti ajaen noin 100km.

        Tuosta 55kwh:sta saadaan polttokennossa takaisin 15kwh.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tekoäly kertoo seuraavasti, joten ei ihmekkään ettei vetyvaravoimalat ole yleistyneet:

      "Tällä hetkellä maailmassa on vain muutama toimiva vetyvaravoimala, jotka käyttävät niin sanottua Power-to-Gas (PtG) -tekniikkaa. Tämä prosessi muuntaa ylijäämäsähkön vedeksi, joka voidaan myöhemmin muuntaa takaisin sähköksi kysynnän mukaan.​

      🌍 Vetyvaravoimaloiden määrä maailmassa
      Vuonna 2023 maailmanlaajuisesti oli vain muutama toimiva Power-to-Hydrogen -projekti, ja suurin osa aiemmin suunnitelluista hankkeista on jäänyt toteutumatta. Vuoteen 2025 mennessä vain yksi suuri vihreän vedyn tuotantolaitos on edelleen rakenteilla, kun taas muut suuret projektit on peruutettu tai jäädytetty markkinahäiriöiden ja taloudellisten epävarmuustekijöiden vuoksi. ​
      Wikipedia

      🔋 Esimerkkejä vetyvaravoimaloista
      Fukushima Hydrogen Energy Research Field (FH2R), Japani: Tämä on maailman suurin uusiutuvan energian avulla toimiva vetytehdas, joka tuottaa 1 200 Nm³ vetyä tunnissa. Se käyttää 10 MW aurinkosähköä ja on suunniteltu tukemaan sähkön varastointia ja siirtoa. ​
      Wikipedia

      Mainzer Stadtwerke, Saksa: Tämä laitos tuottaa 1 300 Nm³ vetyä tunnissa ja syöttää sen osittain maakaasuverkkoon. Se on osa laajempaa Power-to-Gas -hanketta, joka tukee energian varastointia ja jakelua. ​
      Wikipedia – Die freie Enzyklopädie

      ⚠️ Haasteet ja tulevaisuus
      Vaikka PtG-teknologia tarjoaa potentiaalia uusiutuvan energian varastointiin, sen laajamittainen käyttöönotto kohtaa useita esteitä:​

      Korkeat kustannukset: Vetyteknologiat ovat edelleen kalliita verrattuna perinteisiin varastointimenetelmiin, kuten pumppuvoimaan.​

      Skaalautuvuus: Vetyvaravoimaloiden kapasiteetti on rajallinen verrattuna muihin energian varastointiratkaisuihin.​

      Infrastruktuuri: Tarvitaan laajaa infrastruktuuria vedyn tuotantoon, varastointiin ja jakeluun, mikä on kallista ja monimutkaista.​

      Näistä syistä PtG-teknologian laajamittainen käyttöönotto on edelleen kokeilu- ja pilottivaiheessa, ja sen rooli energiajärjestelmissä on toistaiseksi rajallinen."

      • Anonyymi

        Noniin, ei siis tule vetyvaravoimalat yleistymään kun ongelmia selvästi on.


    • Anonyymi

      Trumpin kauppasota vielä vaikeuttaa vetytalouden yleistymistä.

    • Anonyymi

      Yksikään luonnonsuojelujärjestö ei suosittele ensisijaisesti vetyauton hankkimista vaan täyssähköauton.

      • Anonyymi

        Totta, tekoälyn mukaan suositellaan täyssähköautoja mutta kehoitetaan myös välttämään minkä tahansa auton ostamista jos mahdollista ja suosia vaikkapa pyöräilyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, tekoälyn mukaan suositellaan täyssähköautoja mutta kehoitetaan myös välttämään minkä tahansa auton ostamista jos mahdollista ja suosia vaikkapa pyöräilyä.

        Aika vähän autoilijoita voidaan siirtää aktiivisiksi polkupyörän käyttäjiksi, sillä moni kokee pyöräilyn epämukavaksi autoiluun verrattuna. Harvalla kun on vain 5km siirtymiä jonka fillari ratkaisisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vähän autoilijoita voidaan siirtää aktiivisiksi polkupyörän käyttäjiksi, sillä moni kokee pyöräilyn epämukavaksi autoiluun verrattuna. Harvalla kun on vain 5km siirtymiä jonka fillari ratkaisisi.

        5 kilsaa menee kävellen tunnissa, mutta läskiperseiselle rattimiehelle se on ylivoimainen tehtävä. On niin tosi miehestä sille omasta mielestään vanhalle sissille ajaa sillä manuaalivaihteisella aasialaisella polttiksellaan oman kylän kalleimpaan lähikauppaan ostamaan sitä mautonta bulkkilageria, täysmaitoa, Kokoomuksen Iltalehti, tupakkaa ja ilmaiseksi Pirkka-lehden älyvapaita niksejä.


    • Anonyymi

      Hydrogen was here.

      • Anonyymi

        Nyt nuo vetytagit pois täältä!


    • Anonyymi

      Vappupallot täytetään vedyllä vetytankkausasemalla.

      • Anonyymi

        Eikä täytetä vaan Heliumilla. Ei ne vetylihapiirakat leiju.


    • Anonyymi

      Keesus tulee ja pelastaa kaikki vetyuskovaiset.

    • Anonyymi

      Jos vetyä löydetään syvältä maan sisältä niin miten käy elektrolyysitehtaille?

      • Anonyymi

        Voi olla että elektrolyysilaitosten liikevoitto tippuu huomattavasti jos vedyn pumppaaminen maan pinnalle onnistuu ja se on selvästi halvempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että elektrolyysilaitosten liikevoitto tippuu huomattavasti jos vedyn pumppaaminen maan pinnalle onnistuu ja se on selvästi halvempaa.

        Siis jossain on mystinen "vetylähde" josta käydään pumppaamassa vetyä tuosta vain kuin kaivosta konsanaan? " Asiantuntijoita " löytyy nykyään joka sätkänvääntäjästä ja joka alalle.


    • Anonyymi

      Jokos se Jyvis on auki?

      • Anonyymi

        Tarkoititko Jyväskylän vetytankkausasema joka rakennetaan lähinnä viidelle vetybussille? Ei ole vielä avautunut ja avautuu EHKÄ heinäkuussa 2025.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoititko Jyväskylän vetytankkausasema joka rakennetaan lähinnä viidelle vetybussille? Ei ole vielä avautunut ja avautuu EHKÄ heinäkuussa 2025.

        Eipä Jyväskylän tankkausaseman avaamisesta ole mitään juttua mediassa. Ties vaikka viivästyy reilusti syksyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä Jyväskylän tankkausaseman avaamisesta ole mitään juttua mediassa. Ties vaikka viivästyy reilusti syksyyn.

        Puihin ne on menneet muissakin kaupungeissa maailmalla nuo vetybussikokeilut ja siirrytty sähköbusseihin. Meillä Kotkassa koko kaupunkiliikenne hoituu eurooppalaisilla VDL sähköbusseilla ja mukavaa on kyyti verrattuna diesel rotiskoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puihin ne on menneet muissakin kaupungeissa maailmalla nuo vetybussikokeilut ja siirrytty sähköbusseihin. Meillä Kotkassa koko kaupunkiliikenne hoituu eurooppalaisilla VDL sähköbusseilla ja mukavaa on kyyti verrattuna diesel rotiskoihin.

        Paikallisliikenteessä täyssähköbusseilla operoitu jo vuodesta 2019 HSL alueella ja vauhti vain kiihtyy. Käytännössä diesel busseja ei enään osteta linja-autoyhtiöiden toimesta jos kyseessä on paikallisliikenne.

        https://www.hsl.fi/hsl/vastuullisuus/sahkobussien-maara-kasvaa-nopeasti

        https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2025/03/tuntuvasti-lisaa-sahkobusseja-liikenteeseen-elokuussa-2026


    • Anonyymi

      Häkäpönttö on yksinkertaisempi keksintö.

      • Anonyymi

        Totta, sota-aikana oli häkäpönttöautoja, mutta ei vetymoottoriautoja.


    • Anonyymi

      Joko se Putin on alkanut puhumaan vetyautojen puolesta, jotta saa myytyä kaasua ja kasvatettua sotakassaansa?

      • Anonyymi

        Tottakai Putin haluaa että Nord Stream 2 kaasuputki taas avataan ja saadaan myytyä maakaasua Saksaan missä on vetyautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai Putin haluaa että Nord Stream 2 kaasuputki taas avataan ja saadaan myytyä maakaasua Saksaan missä on vetyautoja.

        Kohta Putin jopa anelee että saa myydä kaasua Eurooppaan. Niin pahasti on Venäjän taloudessa taantumaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohta Putin jopa anelee että saa myydä kaasua Eurooppaan. Niin pahasti on Venäjän taloudessa taantumaa.

        Ei Putin missään vaiheessa puhu vetyautoista. Vain öljyn myynnillä hänellä on todellisuudessa merkitystä.


    • Anonyymi

      Kuinka paljon Venäjällä on vetyautoja? Maakaasua siellä riittää, joten olisi halpaa tuottaa myös vetyä vaikka vientiin.

      • Anonyymi

        Tilastollisesti ei ole Venäjälläkään juuri ollenkaan vetyautoja eikä vetytankkausasemia.


    • Anonyymi

      Muistaako kukaan vanhaa leffaa "vetyansa on viritetty"?

    • Anonyymi

      Haluan että vety maksaa korkeintaan 10e kilo (100km) jotta vetyautoilussa olisi jotain järkeä. Samalla 10e (100km) hinnalla pääsen parhaimmillani maantieajossa nykyisellä diesel autollani.

      • Anonyymi

        Todennäköisesti Jyväskylässä vety maksaa noin 20e kilo kunhan kehtaavat hinnan kertoa. Voit siis unohtaa halvan vetyautoilun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti Jyväskylässä vety maksaa noin 20e kilo kunhan kehtaavat hinnan kertoa. Voit siis unohtaa halvan vetyautoilun.

        Höpö höpö, 10e maksaa ihan max.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, 10e maksaa ihan max.

        Millä perusteella hinta olisi noin alhainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella hinta olisi noin alhainen?

        Ruotsin hinnan perusteella. Siellä on noin 10e.


    • Anonyymi

      Joko Trump on julistanut kauppasodan vetyautojen takia?

    • Anonyymi

      Vetyautot jäävät marginaaliseksi asiaksi https://www.plasticstoday.com/automotive-mobility/fuel-cell-electric-vehicles-face-tremendous-hurdles-in-market-penetration

      While IDTechEx predicts fuel cell cars to experience growth over the forecast period, they will remain a very small portion of zero-emission cars, estimated at just 4%, with BEVs taking the majority share.

      Niiden markkinaosuudeksi ennustetaan nähtävissä olevassa tulevaisuudessa 4% luokkaa. Ne sopivat lähinnä raskaan kuljetuskaluston tarpeisiin.

      Henkilöautoilun osalta vetyautot kannattaa lähinnä unohtaa. Sähköautot jyräävät ne mennen tulleen.

      • Anonyymi

        "Akkusähköajoneuvot, joiden kehitys alkoi tosissaan suunnilleen samaan aikaan polttokennoautojen kanssa, myivät yli 7,7 miljoonaa yksikköä vuonna 2022. Vaikka IDTechEx ennustaa polttokennoautojen kasvavan ennustejaksolla, ne jäävät hyvin pieneksi osaksi nollapäästöisistä autoista, arviolta vain 4 prosentiksi, ja akkusähköajoneuvot ottavat suurimman osan.

        Polttokennoajoneuvojen käyttöönotto kohtaa huomattavia haasteita, kuten polttokennojärjestelmäkomponenttien kustannusten alentaminen polttokennoajoneuvojen alkukustannusten pienentämiseksi ja riittävän vedyn tankkausinfrastruktuurin käyttöönotto, jotta polttokennoajoneuvolla ajaminen olisi mahdollista. Olennaista on myös halvan "vihreän" vedyn saatavuus, jota tuotetaan veden elektrolyysillä uusiutuvalla sähköllä. Tämä on elintärkeää, jotta polttokennoajoneuvot voivat täyttää ne ympäristöystävälliset kriteerit, joiden perusteella niitä myydään, uuden IDTechEx-raportin analyysin mukaan."


    • Anonyymi

      Paljonko vetykäyttöiset työkoneet maksaa? Mistä tietoa?

      • Anonyymi

        Ihmettelen suuresti miten vetykäyttöiset työkoneet voivat tulla halvemmaksi kun hankintahinta on varmasti isompi ja vetytankkauskontti pitäisi tilata työmaalle joka varmasti maksaa jokaisesta päivästä minkä työmaalla seisoo. Kyllä dieselillä varmasti pääsee halvemmalla.


    • Anonyymi

      Pitäisi muutaman sadan suomalaisen ostaa vetyauto ja olisivat aluksi ylpeinä ostoksestaan. Mutta kun menee 1-2 vuotta niin alkaakin ne samat vetyautojen omistajat kertomaan julkisesti myös vetyautojen huonoista puolista ja koittavat päästä niistä eroon. Paras todiste on kun nettiautossa vetyauton hintapyynnit matalat kun eivät meinaa saada niitä kaupaksi. Voi olla sitten vaikeata vetyä ihannoivien ihmisten enään selitellä että vety on voittaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      187
      6698
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      35
      2403
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2139
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1413
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      118
      1393
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1097
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1057
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      30
      1035
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      961
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      13
      936
    Aihe