Vanhan polkupyörän arvo

Anonyymi

Vanhaa sukutaloa ja tonttia siivotessa löytyi navetasta kolme vanhaa mummopyörää Tunturi, Jaguar ja jokin punaiseksi myöhemmin maalattu jonka merkki ei enää näy. Lisäksi jokin 40vuotta talon nurkalla maannut sininen Tunturi paappapyörä jossa on polkimet jumissa, aika vakavat ruostevauriot ja avain kateissa. Sarvissa ja tarakassa kromaus säilynyt ihmeen hyvin ja soittokello soi kuin uusi :D mummipyörät saattaa saada ajoon pelkällä renkaiden vaihdolla :) minkä verran niistä tai tuosta paappapyörästä vois saada? Mummopyörät ovat jostain 60luvulta (ehkä vanhempiakin) ja tuo paappapyörä käsittääkseni oli aika uudehko jäädessään avaimen kadottua tuohon talon viereen.

22

1473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paappapyörä kuulemma ostettu 1980luvun alussa ja maannut talon nurkalla vuodesta 1987 asti joten siis 34vuotta seissyt

    • Anonyymi

      Joku harrastelija saattaisi noutaa ilmaiseksi. Hyvä diili jos saa jonkun hakemaan romut nurkista. Mutta voi jäädä haaveeksi.

    • Anonyymi

      heitä pois

    • Anonyymi

      Jos mummopyörien renkaat vain pitää vaihtaa ja muuten kestää ajoa niin saattaa saada oikealta ostajalta jopa satasen kpl ja jos sen pappa tunturin runko ei mainitsemistasi ruostevaurioista huolimatta ole päässyt puhki tai vaaralliseen kuntoon niin kyllä siitäkin joku saattaa maksaa varsinkin jos on yksi vaihteinen (ne on nykyään kovassa suosiossa vaihteeks) koska yksi vaihteinen on kaikkein luotettavin.

    • Anonyymi

      Eikös nuo haudata tunkion alle ?

      • Anonyymi

        Tunkiolle laitetaan vaan biojätteet eli perunan & juuresten kuoret sun muut kompostoituvat jätökset. Maatumaton roska paiskataan ladon taakse tai pellon laitaan pensaikkoon piiloon.

        Tämä on suomalainen kierrätystapa ollut jo muutamia satoja vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunkiolle laitetaan vaan biojätteet eli perunan & juuresten kuoret sun muut kompostoituvat jätökset. Maatumaton roska paiskataan ladon taakse tai pellon laitaan pensaikkoon piiloon.

        Tämä on suomalainen kierrätystapa ollut jo muutamia satoja vuosia.

        Rautasahalla voi vanhan pyörän sahata pienempiin pätkiin ja kiikuttaa metalllikeräykseen.


    • Anonyymi

      Vanha polkupyörä on kuin vanha auto :)

      Ei se 1970luvun Lada oo ilmastoitu tai kulje yhtä pehmeästi kuin uusi mersu niin kuin ei vanha pyöräkään ole yhtä kevyt ajaa kuin uusi hybridivaihdesähköavustepyörä. Siitä huolimatta nää kaksi vanhaa kulkupeliä vievät käyttäjänsä paikasta A paikkaan B paljon luotettavammin ja pienemmillä remonteilla kuin uudet vaihtoehdot. Ne saattavat kestää isältä pojalle ja jopa pojanpojallekin jos huolta pidetään. Uudet pyörät ihan kuin autotkin tehdään halpuus ja tuotantonopeus edellä ja ensimmäisinä vuosina tai kilometreillä niistä menee jo rattaat piikille ja vanteet kieroon.

      Voin vain kuvitella miten uusi pyörä selviäisi minun käytössäni maaseudun kuoppaisilla tiellä ja minä 86 kiloinen ukko päällä 20kmh nopeudessa. Siinä ois vanteet pian neliöitä ja runkokin varmaan katki. Itse taitan matkani edesmenneen äitimuorin 1940luvun mummiskalla ja en oo nähnyt mitään syytä vaihtaa pois :) satulakin on alkuperäinen

      • Anonyymi

        Turvallisuus olisi syy vaihtaa pois.

        MUMMOPYÖRÄ ONNETTOMUUS, EI HERKILLE!

        "Timon, 39, pyörä katkesi kesken ajon: Yläleuka irtosi kallosta ja henki oli lähteä – ”Verta satoi vaatteille niin kuin rännistä”"

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005793684.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvallisuus olisi syy vaihtaa pois.

        MUMMOPYÖRÄ ONNETTOMUUS, EI HERKILLE!

        "Timon, 39, pyörä katkesi kesken ajon: Yläleuka irtosi kallosta ja henki oli lähteä – ”Verta satoi vaatteille niin kuin rännistä”"

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005793684.html

        Tuo tapaus o harvinainen. Onhan tapaus missä Jopokin (suht uusi sellainen) oli katkennut jonkun teinipojan alla kesken ajon. Totuus on että kaikilta valmistajilta ja kaikilta vuosilta löytyy näitä maanantaikappaleita joissa on jokin heikkous tullut vaikka valmistusvirheen takia.

        Tuon etuhaarukan lentämisen olisi voinut ehkäistä sillä että testaa välillä onko etuhaarukka jämäkästi kiinni ja lonksuuko. Itse entisenä pyöräliikkeen työntekijänä tiedän että esim tuo kuuluu tehdä vähintään kaksi kertaa vuodessa varsinkin jos pyörä on kovalla käytöllä kuten linkkaamassasi tapauksessa oli. Ja korostan sitä että nämä testit kannattaa tehdä yhtälailla myös uusille pyörille joissa jonkinlaiset valmistusvirheet ovat ennemmin sääntö kuin poikkeus.

        Vanha pyörä on luotettavampi kuin uusi ja myös turvallinen jos sen kuntoa seuraa ja tarvittaessa korjaa tai vaihtaa vaurioituneen osan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tapaus o harvinainen. Onhan tapaus missä Jopokin (suht uusi sellainen) oli katkennut jonkun teinipojan alla kesken ajon. Totuus on että kaikilta valmistajilta ja kaikilta vuosilta löytyy näitä maanantaikappaleita joissa on jokin heikkous tullut vaikka valmistusvirheen takia.

        Tuon etuhaarukan lentämisen olisi voinut ehkäistä sillä että testaa välillä onko etuhaarukka jämäkästi kiinni ja lonksuuko. Itse entisenä pyöräliikkeen työntekijänä tiedän että esim tuo kuuluu tehdä vähintään kaksi kertaa vuodessa varsinkin jos pyörä on kovalla käytöllä kuten linkkaamassasi tapauksessa oli. Ja korostan sitä että nämä testit kannattaa tehdä yhtälailla myös uusille pyörille joissa jonkinlaiset valmistusvirheet ovat ennemmin sääntö kuin poikkeus.

        Vanha pyörä on luotettavampi kuin uusi ja myös turvallinen jos sen kuntoa seuraa ja tarvittaessa korjaa tai vaihtaa vaurioituneen osan.

        Vaarallista tuo usko jeesuksen vanhan pyörän turvallisuuteen ja kestävyyteen.
        Tuolla mummompyörällä tuskin keulittiin joten ei voi verrata Jopo-tapaikseen. Keula petti ihan vain vanhuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaarallista tuo usko jeesuksen vanhan pyörän turvallisuuteen ja kestävyyteen.
        Tuolla mummompyörällä tuskin keulittiin joten ei voi verrata Jopo-tapaikseen. Keula petti ihan vain vanhuuttaan.

        Tässäkin voin vastata, että ehkä keula oli vain vanhuuttaan tiensä päässä, mutta sen vauriot olisi asiallisessa testissä (joka jokaisen kunnon pyöräilijän pitäisi ajoittain tehdä) varmasti tulleet ilmi jos sitä oltaisiin välillä katsottu. Tuon tuosta tuli keväthuollossa polkupyöriä joihin piti keväthuollon lisäksi vaihtaa etuhaarukka siks että se lonksui sillä tavalla että se olisi saattanut lähteä. Vanhaan pyörään voi luottaa jos osat vain tarkistaa välillä. Itse ei kannata yrittää korjailla jos ei osaa. Lisäksi vanhalla mummopyörällä ei välttämättä oltu keulittu, mutta sillä pyörällä on saatettu ajaa vaikka kuinka surkeilla teillä tai sitten sitä on pidetty tosi huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäkin voin vastata, että ehkä keula oli vain vanhuuttaan tiensä päässä, mutta sen vauriot olisi asiallisessa testissä (joka jokaisen kunnon pyöräilijän pitäisi ajoittain tehdä) varmasti tulleet ilmi jos sitä oltaisiin välillä katsottu. Tuon tuosta tuli keväthuollossa polkupyöriä joihin piti keväthuollon lisäksi vaihtaa etuhaarukka siks että se lonksui sillä tavalla että se olisi saattanut lähteä. Vanhaan pyörään voi luottaa jos osat vain tarkistaa välillä. Itse ei kannata yrittää korjailla jos ei osaa. Lisäksi vanhalla mummopyörällä ei välttämättä oltu keulittu, mutta sillä pyörällä on saatettu ajaa vaikka kuinka surkeilla teillä tai sitten sitä on pidetty tosi huonosti.

        Ja ainakin vanhalla mummopyörällä on 100% varmasti monta kertaa enemmän kilometrejä kuin sen yhen tapauksen Jopolla jonka lisäksi tää Timo jonka alta se mummiska katkes oli 100kiloinen joten jos käyttänyt pyörää vuosia pitkillä lenkeillä niin kyllähän se metalli luonnollisesti väsyy tavallista nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaarallista tuo usko jeesuksen vanhan pyörän turvallisuuteen ja kestävyyteen.
        Tuolla mummompyörällä tuskin keulittiin joten ei voi verrata Jopo-tapaikseen. Keula petti ihan vain vanhuuttaan.

        Usko Jeesukseen ei ole vaarallista lainkaan, pikemminkin suositeltavaa. Tuosta Joposta sen verran että se oli ajalta alumiinirunko. Jossain välissä Jopon runko valmistettiin kaukana idässä alumiinista. Taisi Helkaman insseiltä laadunvalvonta pettää. Nykyään Joporunko valmstuu taas Suomessa raudasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässäkin voin vastata, että ehkä keula oli vain vanhuuttaan tiensä päässä, mutta sen vauriot olisi asiallisessa testissä (joka jokaisen kunnon pyöräilijän pitäisi ajoittain tehdä) varmasti tulleet ilmi jos sitä oltaisiin välillä katsottu. Tuon tuosta tuli keväthuollossa polkupyöriä joihin piti keväthuollon lisäksi vaihtaa etuhaarukka siks että se lonksui sillä tavalla että se olisi saattanut lähteä. Vanhaan pyörään voi luottaa jos osat vain tarkistaa välillä. Itse ei kannata yrittää korjailla jos ei osaa. Lisäksi vanhalla mummopyörällä ei välttämättä oltu keulittu, mutta sillä pyörällä on saatettu ajaa vaikka kuinka surkeilla teillä tai sitten sitä on pidetty tosi huonosti.

        Tuosta tuon Timon onnettomuudesta on tehnyt joku muukin taho jutun ja sen yhteydessä oli parempilaatuisia kuvia tuosta hänen käyttämästään pyörästä. Kuvista oli havaittavissa esimerkiksi useita huonolaatuisia hitsauskorjauksia pyörän rungosta ja katkenneesta haarukasta oli selvästi nähtävissä se että etuhaarukka oli ruostunut putken sisäpuolelta päin.
        Tuon kyseisen pyörän runko oli vain ”loppu” ja sitä ei olisi pitänyt enään käyttää, vaan se olisi pitänyt heittää metallilavalle jo useita vuosia aikaisemmin.


    • Anonyymi

      Kaikki vanha ei muutu arvokkaaksi, moni muuttuu vain romuksi.

      • Anonyymi

        Kaikki muuttuu Opeliksi, ennen pitkää, nämä uudet pyörät vaan yllättäen nopeasti. Syynä on kuulemma se, että materiaalit kiertää ja kierrätetty materia on jo puolittunut eikä kestä enää.

        Siksi vanha voi olla arvokas.


    • Anonyymi

      Pyörällä pitäisi olla arvoa jo aikoinaan kaupasta ulos kannettaessa jotta se olisi tänä päivänä jonkin arvoinen. Sonta ei muutu kultakimpaleeksi vaikka odottaisi 50 vuotta. Päällemaalattu sonta vielä vähemmän. Pyörä tulisi olla mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa.
      Täällä on aina säännöllisesti näitä uteluita josko jonkun räystään alta löytämä pyörä olisi ehkä joku historiallinen aarre jolla voisi lyödä rahoiksi niin tuskin on.

      • Anonyymi

        Mikäköhän arvo olis Tunturin Retki 5 26"kippurasarvisella miestenpyörällä joka on alkuperäisessä asussaan? Mulla sellanen 1990luvun alusta ja en ole suunnitellut myymistä, mutta kiinnostais silti tietää minkä verran sellaisista ollaan valmiita maksamaan, kun kirppiksillä vastaavanlaisista saatetaan pyytää pahimmillaan 100euroa mikä kuulostaa aika suurelta hinnalta vaikka laadukkaita pyöriä ovatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäköhän arvo olis Tunturin Retki 5 26"kippurasarvisella miestenpyörällä joka on alkuperäisessä asussaan? Mulla sellanen 1990luvun alusta ja en ole suunnitellut myymistä, mutta kiinnostais silti tietää minkä verran sellaisista ollaan valmiita maksamaan, kun kirppiksillä vastaavanlaisista saatetaan pyytää pahimmillaan 100euroa mikä kuulostaa aika suurelta hinnalta vaikka laadukkaita pyöriä ovatkin.

        Pane myyntiin ja pyydä tarjouksia. Sillähän tuo selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäköhän arvo olis Tunturin Retki 5 26"kippurasarvisella miestenpyörällä joka on alkuperäisessä asussaan? Mulla sellanen 1990luvun alusta ja en ole suunnitellut myymistä, mutta kiinnostais silti tietää minkä verran sellaisista ollaan valmiita maksamaan, kun kirppiksillä vastaavanlaisista saatetaan pyytää pahimmillaan 100euroa mikä kuulostaa aika suurelta hinnalta vaikka laadukkaita pyöriä ovatkin.

        Arvioisin 20-40e. Pyyntihinta voi olla moninkertainen mikä on lopulta saantihinta. Monesti vanhojen pyörien myyjät yliarvioivat myymiensä pyörän arvon, laadun ja haluttavuuden. Usein pyörällä ei ole arvoa kuin myyjän silmissä. Tunturi Retki 5 ei ole laatua.


    • Anonyymi

      Itse veisin ne metallinkeräykseen. Tuskin kovin kaukaa haetaan ilmaiseksikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4232
    2. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2948
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1229
    4. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      43
      925
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

      Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      920
    6. PURRA TULEE !

      Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      117
      753
    7. Minkä vuoksi

      Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      744
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

      Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      37
      735
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

      Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      107
      689
    10. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      657
    Aihe