VETY ! Tyhjiä lupauksia. Kustannusrakenne ja ekonomia on mahdotonta.

Anonyymi

https://yle.fi/uutiset/3-11963424

Natriumhydroksidin valmistuksessa sivutuotteena syntyvän vedyn määrä on varsin pieni. Sen kompressointi ja nesteyttäminen maksaa.

201

3281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ketjun aloittaja on pihalla kuin lumiukko eikä ole ollut kemiantehtaalla töissä koskaan.

      • Anonyymi

        BASF - esiastetta akukatodien valmistukseen tuottava tehdas. Prosessi olisi tuottanut suuret ympäristöpäästöt! Prosessi oli virhe. Valitus menestyi! Suomessa oikeuslaitos toimii.

        BAT-tekniikalla ja suljetulla järjestelmällä toimii. BASF joutuu hankkimaan parasta tekniikkaa.
        Saksassa ja Sveitsissä vaaditaan. BASF pystyy maksamaan. Erinomainen ja vakavarainen yritys.

        Pienten akkuvalmistajien tilanne on huono. Huijarit pyörii...

        Aloittamani ketju Varkaus 24.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17409694/henderson-nevada---------akkutehdas-varkaus--paljon-tyhjia-lupauksia-ja-valheita-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BASF - esiastetta akukatodien valmistukseen tuottava tehdas. Prosessi olisi tuottanut suuret ympäristöpäästöt! Prosessi oli virhe. Valitus menestyi! Suomessa oikeuslaitos toimii.

        BAT-tekniikalla ja suljetulla järjestelmällä toimii. BASF joutuu hankkimaan parasta tekniikkaa.
        Saksassa ja Sveitsissä vaaditaan. BASF pystyy maksamaan. Erinomainen ja vakavarainen yritys.

        Pienten akkuvalmistajien tilanne on huono. Huijarit pyörii...

        Aloittamani ketju Varkaus 24.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17409694/henderson-nevada---------akkutehdas-varkaus--paljon-tyhjia-lupauksia-ja-valheita-

        Akkukatodien valmistamiseen....


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "– Sastamala luottaa tulevaisuuden vetyenergiaan.
      –Kaupunki hakee rahoitusta esiselvitykseen, joka etsii
      mahdollisuuksia vedyn lisäksi myös biokaasulle ja synteettisille
      polttoaineille."

      Taitaa olla tuonkin YLE-uutisen tärkein pointti ja uutissisältö olla siinä, että kaupunki tohkeissaan hakee jotain ilmaista rahaa joko Business Finlandilta tai EU:lta.

      Onhan vedyllä markkinahinta olemassa koko ajan. Jos Finnish Chemicalsilta tulee prosessin sivutuotteena vetyä, järkevän isoja määriä, niin olisihan se jo otettu talteen ja myyty tähänkin mennessä.-

    • Anonyymi

      >>Natriumkloraatin valmistuksessa syntyy 10 000 tonnia vetyä. Osa
      on poltettu ja pieni osa on päästetty ilmaan...>>

      Mutta onko tuo sitten kuitenkaan lopulta iso määrä, vai onko se pienehkö määrä?

      " Sähköä ja lämpöä tuottava neljän megawatin laitos käyttää
      Finnish Chemicalsin Joutsenon tehtaiden tuotantoprosessissa
      syntyvää ylimääräistä vetykaasua."

      Yksi tavallinen tuulivoimala tuottaa 10 Megawatin teholla sähköä. Tuo Finniksen Joutsenon vedyllä toimiva laitos toimittaa sähköä lämpöä yhteensä 4 megawatin teholla.

      Vaununperälle on suunnitteilla 4...6 tuulivoimalan rypästä. Suodenniemelle tehdään joku määrä. Teholtaan nämä kuitenkin menee aika laille ohitse Finniksen vetyvoimalasta.

      Toki jos ja kun sitä vetyä laitetaan auton polttoaineeksi, sillä on oma merkityksensä. Mutta 10.000 tonnin määrällä ei koko maan mittakaavassa mitään merkitystä.-

      • Anonyymi

        Vety poltetaan nykyisin varsin tarkkaan prossessihöyryksi.

        Tuulivoimaan sijoittaminen antaa tuottoa ja se on ympäristöteko.


      • Anonyymi

        Olennaisempaa kuin teho on vuodessa tuotettu energiamäärä.


    • Anonyymi

      Akkuteknologiaan perustuvat ajoneuvot ovat liikkumisen ratkaisu nyt ja tulevaisuudessa. Polttokennoratkaisut eivät pärjää hintakilpailussa akkuja vastaa millään osa-alueella, ja siksi ne eivät tule yleistymään. Tämä on jäätävän yksiselitteinen fakta.

      • Anonyymi

        Sanotaan näin, että jos fossiilisia ei saa käyttää, niin akkukäyttöiset autot ovat liikkumisen ratkaisu NYT.
        Mutta että mitä ratkaisuja tulevaisuudessa ( 10...15 v.) on autoihin, se on edelleen kehittelyn alla.

        Akkuautoilla on ne tunnetut matkarajoituksensa. Ja toinen asia on ajaminen talvella. Automyyjät kertovat talviautoilusta akkuautolla näin rohkaisevasti:

        "–Jos auto seisoo yön yli ulkona, fiksu sähköautoilija pukee ylleen
        lämpimät vaatteet ja lämmittää ohjaamoa mahdollisimman vähän.
        –Useissa sähköautoissa on penkin- ja ratinlämmittimet, jotka
        lämmittävät tehokkaasti kehon kriittisiä kohtia.
        –Kevättalvella auton voi pysäköidä auringonpaisteeseen, mikä
        lämmittää matkustamoa kuluttamatta akkua."

        Aika koleata autoilua noilla ohjeilla luvataan joulukuu...maaliskuu väliselle ajalle. Ei täällä ne kevätauringot lämmittäneet vielä maaliskuussakaan yhtään.-

        Vetyautot lupaavat akkuihin verrattuna moninkertaisen ajosäteen. Auton hintapuoli ja kattavahkon latausverkon olemassaolo on kuitenkin edelleen akkuautojen puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaan näin, että jos fossiilisia ei saa käyttää, niin akkukäyttöiset autot ovat liikkumisen ratkaisu NYT.
        Mutta että mitä ratkaisuja tulevaisuudessa ( 10...15 v.) on autoihin, se on edelleen kehittelyn alla.

        Akkuautoilla on ne tunnetut matkarajoituksensa. Ja toinen asia on ajaminen talvella. Automyyjät kertovat talviautoilusta akkuautolla näin rohkaisevasti:

        "–Jos auto seisoo yön yli ulkona, fiksu sähköautoilija pukee ylleen
        lämpimät vaatteet ja lämmittää ohjaamoa mahdollisimman vähän.
        –Useissa sähköautoissa on penkin- ja ratinlämmittimet, jotka
        lämmittävät tehokkaasti kehon kriittisiä kohtia.
        –Kevättalvella auton voi pysäköidä auringonpaisteeseen, mikä
        lämmittää matkustamoa kuluttamatta akkua."

        Aika koleata autoilua noilla ohjeilla luvataan joulukuu...maaliskuu väliselle ajalle. Ei täällä ne kevätauringot lämmittäneet vielä maaliskuussakaan yhtään.-

        Vetyautot lupaavat akkuihin verrattuna moninkertaisen ajosäteen. Auton hintapuoli ja kattavahkon latausverkon olemassaolo on kuitenkin edelleen akkuautojen puolella.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8419023f-2628-49be-a354-79901181240f?ref=ampparit:7436

        https://www.youtube.com/watch?v=Lj9-fkJJH70

        Tämä on todellisuutta. Kaliforniassa vedyn saanti on vaikeutunut. Vetyautoista halutaan eroon. Kaikki haluavat sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8419023f-2628-49be-a354-79901181240f?ref=ampparit:7436

        https://www.youtube.com/watch?v=Lj9-fkJJH70

        Tämä on todellisuutta. Kaliforniassa vedyn saanti on vaikeutunut. Vetyautoista halutaan eroon. Kaikki haluavat sähköautoja.

        Tavallinen suomalainen ymmärtää lompakollaan.

        Tässä on amerikkalaisia vetyautoja. Jokaisen auton polttokennossa on 0,1 kg platinaa....




        https://www.autotrader.com/cars-for-sale/cars-between-10000-and-20000/toyota/mirai/washington-dc-20001?dma=&searchRadius=0&priceRange=&location=&marketExtension=include&isNewSearch=true&showAccelerateBanner=false&sortBy=relevance&numRecords=25


    • Anonyymi

      Aloitus ja parin minuutin välein sitä myötäilevät useat kommentit ovat itse aloittajalta, hän sujuvasti asiantuntemuksissaan itsensä kanssa keskustelee.
      Mahtavaa keskustelua!

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      >>Tässä on amerikkalaisia vetyautoja. Jokaisen auton polttokennossa on 0,1 kg platinaa....>>

      Tuo 0,1 kg platinaa maksaa nykyhinnalla 3020 euroa. Platinan kilohinta ei tätä polttoaineiden kisaa 2032 ajankohdan jälkeen tule ratkaisemaan.

      Vedylle kehitellään monenlaista käyttöä, ja se tarkoittaa että vetyä tullaan valmistamaan massatuotanona jatkossakin. Teräksenvalmistus siirtyy vetypohjaiseksi.
      https://www.fortum.fi/media/2021/08/fortum-selvittaa-vetyratkaisua-ssabn-fossiilivapaan-teraksen-tutkimushankkeessa

      Sähköauton akusto maksaa tyypillisesti 10.000 eurosta ylöspäin.
      Kiina ei ole ainakaan toistaiseksi heittänyt pyyhettä kehään vetyautojen osalta.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiina on heittämässä pyyhkeen, koska maakaasu on kallistunut. Siitä se autojen vety valmistetaan.

        https://www.laturille.com/ylen-virheellinen-vetyauto-uutisointi-9-9-2021/

        YLE teki virheen...

        Tuulivoimalasta saadulla sähköllä voidaan ladata auton akkuja tai käyttää sähköä vedyn valmistamiseen elektrolyysillä vedestä.

        Kustanusten vuoksi toistaiseksi 95% maailman teollisuuden tarvitsemasta vedystä valmistetaan öljystä ja maakaasusta. Vain 5% on täysin fossiilivapaata, elektrolyysillä. Tämä jako saattaa muuttua merkittävästi, kun eteläisissä maissa auringolla tuotetun sähkön hinta edelleen alenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuulivoimalasta saadulla sähköllä voidaan ladata auton akkuja tai käyttää sähköä vedyn valmistamiseen elektrolyysillä vedestä.

        Kustanusten vuoksi toistaiseksi 95% maailman teollisuuden tarvitsemasta vedystä valmistetaan öljystä ja maakaasusta. Vain 5% on täysin fossiilivapaata, elektrolyysillä. Tämä jako saattaa muuttua merkittävästi, kun eteläisissä maissa auringolla tuotetun sähkön hinta edelleen alenee.

        !!! 5% on VÄÄRIN.

        Elektrolyysillä vedestä valmistetun vedyn osuus on tänään ainoastaan prosentin kymmenesosa.



        https://www.iea.org/reports/the-future-of-hydrogen


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käännettynä.

        On syytä ymmärtää tosiasiat.

        https://www-iea-org.translate.goog/reports/the-future-of-hydrogen?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        IAE huomautti, että vetytaloutta on yritetty käynnistää useita kertoja aikaisemmin.
        Siinä kuitenkaan onnistumatta.

        Sähkön ylituotantotilanteessa, kun sähkön hinta on negativiinen, niin se kannattaa tietysti käyttää vedyn valmistukseen.
        Se on järkevää. Keinokuormaan ajaminen on tyhmää, kun sähkö menee tällöin hukkaan.

        Pohjois-Saksassa joskus joudutaan tähän tilanteeseen, kun sähkö ei mahdu siirtolinjoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IAE huomautti, että vetytaloutta on yritetty käynnistää useita kertoja aikaisemmin.
        Siinä kuitenkaan onnistumatta.

        Sähkön ylituotantotilanteessa, kun sähkön hinta on negativiinen, niin se kannattaa tietysti käyttää vedyn valmistukseen.
        Se on järkevää. Keinokuormaan ajaminen on tyhmää, kun sähkö menee tällöin hukkaan.

        Pohjois-Saksassa joskus joudutaan tähän tilanteeseen, kun sähkö ei mahdu siirtolinjoihin.

        Sähkön hintatilanne !

        https://www-statnett-no.translate.goog/en/for-stakeholders-in-the-power-industry/data-from-the-power-system/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Jere Ahola tietää ongelmat. Maakaasuriippuvuus on vakava asia.

    • Anonyymi

      Jos joskus tulevaisuudessa olisi tarkoitus että tuulivoima aurinko voisi tuottaa läjhes kaiken tarvittavan sähkön, tarvitaan tähän sähkön massiivista varastointia tyyntä ilmaa varten.

      Tällä hetkellä olemassa olevista tekniikoista elektrolyysi on lähimpänä tarjoamaan tuollaisen mittaluokan energien varastoinnin.

      • Anonyymi

        Sähköllä valmistettu vety maksaa omakustanus A 8 euroa per kilo.

        Siihen päälle verot ja kate. Hinta on sitten yli 20 euroa. Reilusti....


    • Anonyymi

      Omakustannus.. Anroidien kanssa hankalaa...

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tää on pitkä ketju, on isoa sekavaa polveilua. Käytettyjen amerikkalaisten autojen myyntilinkkejä ei edes ymmärrä, että ketä noi täällä meillä kiinnostaa.

      Onko tässä kaiken sanotun yhteenvetona lopputulema semmoinen, että noi Sastamalan kaupungin ja FInnish Chemicalsin kaikki vetysuunnitelmat olisi syytä lopettaa?
      Ettei ainakaan kaupungin rahoja laittaisi enää yhtään tuohon puoleen?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Polveilu vedyn ymärillä. Infra erittäin kallista. Energiahyötysuhde erittäin heikko. Autot tarvitsevat platinaa per 0,1 kilo/ auto.

        Maailman säkövedyn tuotanto on alle 0,1 prosenttia vedyn valmistuksesta.

        Sähkövety häviää sähkön kallistuessa...

        Sähköautot pitävät arvonsa huonosti. 100 000 maksavan Mirain saa parhaimmillaan viisivuotiaana 100 000km ajettuna alle kymppitonnilla...

        Viisivuotias 100 000km ajettu, uutena sadantonnin Teslan pyynti on 65 000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polveilu vedyn ymärillä. Infra erittäin kallista. Energiahyötysuhde erittäin heikko. Autot tarvitsevat platinaa per 0,1 kilo/ auto.

        Maailman säkövedyn tuotanto on alle 0,1 prosenttia vedyn valmistuksesta.

        Sähkövety häviää sähkön kallistuessa...

        Sähköautot pitävät arvonsa huonosti. 100 000 maksavan Mirain saa parhaimmillaan viisivuotiaana 100 000km ajettuna alle kymppitonnilla...

        Viisivuotias 100 000km ajettu, uutena sadantonnin Teslan pyynti on 65 000.

        Teslan jälleenmyyntiarvo on yliarvostuksen vuoksi korkea.

        Se johtuu patoutuneesta kysynnästä ja vähäisestä tarjonnasta.


        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2afb814a-dc0e-46f4-a974-597ed3e65375

        Lintilä on vetymiehiä.
        https://www.suomenmaa.fi/uutiset/uutissuomalainen-lintilalta-hurja-visio-suomesta-voitaisiin-vetaa-vetyputki-ruotsin-kautta-keski-eurooppaan/


        Tuolla kompetenssilla väitöskirja jää tekemättä!


      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tottakai kaupungin rahoja kannattaa käyttää. Konsultit tarvitsevat myös leipää.

    • Anonyymi

      > Lämpöpumput yleistyvät. Suora sähkölämmitys häviää.

      Saattaa ne pumput yleistyä, mutta ei suora sähkölämmitys noin vaan katoa.

      Valtava osa asuntokannasta, OK-taloja, rivitaoja ja kerrostaloja on rakennettu suoran sähkölämmityksen varaan. Ei niissä ole mitään vesikiertolämmituksen putkituksia tai pattereita olemassa. Ei niihin maalämpöjä noin vaan saada.

      • Anonyymi

        Väärin. Kerrostaloissa ei käytetä suoraa sähkölämmitystä. Hätävarana on käytetty kattiloissa sähkövastuksia varmistukseen.

        Usemmat suoran sähkölämmityksen varassa olevat ovat hankkineet ilmalämpöpumpun. Osa poistolämmön talteenottolla varustetun järjestelmän.

        Tällöin suoran sähkölämmityksen kilpailukyky on siedettävä.

        Öljylämmitys ja suora sähkölämmitys maksaa....

        Sähkö on täysin ylivoimaista liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Kerrostaloissa ei käytetä suoraa sähkölämmitystä. Hätävarana on käytetty kattiloissa sähkövastuksia varmistukseen.

        Usemmat suoran sähkölämmityksen varassa olevat ovat hankkineet ilmalämpöpumpun. Osa poistolämmön talteenottolla varustetun järjestelmän.

        Tällöin suoran sähkölämmityksen kilpailukyky on siedettävä.

        Öljylämmitys ja suora sähkölämmitys maksaa....

        Sähkö on täysin ylivoimaista liikenteessä.

        Jos sähköllä tuotettua vetyä käytettäisiin lämmitykseen, niin se olisi vähintään 3 kertaa tehottomampaa verrattuna suoraan sähkölämmitykseen.

        Maalämmön sähkön käyttöön verrattuna vetylämmitys olisi 10 kertaa tehottomampaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköllä tuotettua vetyä käytettäisiin lämmitykseen, niin se olisi vähintään 3 kertaa tehottomampaa verrattuna suoraan sähkölämmitykseen.

        Maalämmön sähkön käyttöön verrattuna vetylämmitys olisi 10 kertaa tehottomampaa....

        Vetyauto on vähintään 3 kertaa sähköautoa energiatehottomampi.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      > Vetyauto on vähintään 3 kertaa sähköautoa energiatehottomampi.

      Bensiiniauto käy vieläkin huonommalla hyötysuhteella, Vain jotakin 30...35% bensan energiasta saadaan autoa eteenpäin vieväksi voimaksi.

      Silti tämä huonoenerginen bensa-auto on akkuatoihin verrattuna AIVAN ylivoimainen, kun lähdetään talviaikana ajamaan vaikak Helsingistä Ouluun.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Neste ei ole noilla vedyntuotannon investoinneillaan ainakaan ehtimässä apuihin mukaan, jos Venäjältä kaasuntulo loppuu kokonaan.

      "–Nesteen projekti on soveltuvuustutkimusvaiheessa, eikä lopullista
      investointipäätöstä ole vielä tehty. Suunniteltu aloitusajankohta
      sijoittuu yhtiön mukaan 2020-luvun puoliväliin.
      –Neste ei myöskään kerro suunnitellun projektin arvoa, mutta sitä
      luonnehditaan "merkittäväksi". EU:n innovaatiorahaston rahoitus
      on 88 miljoonaa euroa."

      Eli tuommoinen vedyntuotannon koetehdas voisi olla käytössä vasta joskus 2027....2030 lukujen paikkeilla. Lisäksi kannattavuuslaskelmat tuntuvat panevan elektrolyysillä tuotettavalle "vihreälle vedylle" aika lailla kampoihin.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Green_hydrogen

      Maakaasusta vetyä edelleenkin saa erotettua niin paljon edullisemmin.

    • Anonyymi

      Kustannukset ratkaisee, ja siinä kisassa vedyllä ei ole mahdollisuuksia pärjätä liikennepolttoaineena akkuteknologialle. Syy on selvä; vedyn hinta tulee aina olemaan korkea, ja vedyn hyödyntämiseen tarvittava polttokennotekniikka on "lisäeasite" verrattuna akkuihin. Näitä kahta on turha edes verrata keskenään.

      Sähköautojen akustojen käyttö tulee ajan myötä hiljalleen edullisemmaksi, erityisesti niiden kierrätyksen kehittyessä. Nyt elämme vaihetta jossa markkinoilta kerätään kermat päältä, eli hyödynnetään niitä asiakkaita joilla on ostovoimaa maksaa korkeinta hintaa. Vielä hetkeen aikaan ei ole tarvetta laskea uusien sähköautojen myyntihintoja.

    • Anonyymi

      >>Kustannukset ratkaisee, ja siinä kisassa vedyllä ei ole mahdollisuuksia
      pärjätä liikennepolttoaineena akkuteknologialle.>>

      Tuommoisen nimiin en menisi vielä vannomaan, että kuinka lopulta käy. Akkuautot sai kerran jo turpiinsa, viime vuosisadalla. Sähköautot olivat ylesempiä kuin bensa-autot 1910-luvulla

      " Enimmillään sähköautoja oli Yhdysvalloissa
      rekisterissä 1910-luvulla noin 30 000."
      https://urly.fi/2CYA

      Sittemmin bensiini käyttövoimana kiilasi sähköautojen ohitse, ja on pitänyt pintansa maanteillä jo 110 vuotta.
      Vety(kin) on edelleen kisassa mukana. Akkuautoilu ei ole vielä tätä kisaa voittanut.-

      • Anonyymi

        Satamala voi tutkia ammoniakin valmistamista :)
        Urean valmitus kannattaa. Sitä osaa jokainen valmistaa:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satamala voi tutkia ammoniakin valmistamista :)
        Urean valmitus kannattaa. Sitä osaa jokainen valmistaa:)

        Vain miesten virtsassa on ureaa. Naisten virtsassa sitä ei ole, ilmeisesti estrogeeni estää kunnollisen, vahvan urean muodostuksen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Todistetusti...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Vetyautojen vetysäiliössä on 700barin paine. Siksi hiilikuituisen
      vetytankin käyttö on rajattu 15 vuoteen."

      Kuulostaa aika järkevältä käyttöiältä tuollaiselle tankille. Uusi hiilikuitutankki ei onneksi paljoa maksa, alle tonnilla saa varmana.

      Akkupaketin uusiminen akkuautoon taas on 10.000....20.000 euron pamaus, jos saa vaihdettua 15 v. ikäseen autoon lainkaan.

    • Anonyymi

      Mulla oli aikanaan autossa tavallinen haitaritunkki ei ollut vetytunkkia.

      • Anonyymi

        Hiilikuitupullot maksaa 5000. Työ 3000. Platinakenno 15 000 ja se on pitänyt vaihtaa jo kahdesti....

        Vetytunkki vuotaa pahasti.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö maksaa juuri nyt 20 senttiä / kilowattitunti (200€/MWh).




        https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

        Mutta minä maksan sähköstäni nyt 5,2 cent/kWh!
        Ei kannata aina vaan tuijottaa sitä pörssisähkön hintaa, pörssin kautta käytännössä liikkuu vain murto- osa kaikesta sähköstä. Voimaloiden omistajat myyvät usein ison osan tuotannoista vuoden- kaksikin ennakkoon kiinetään hintaan mutta sähkökauppa on niin mutkikasta etteivät tiedotusvälineiden toimittajat tai suuri yleisö osaa muuta kuin tuijottaa sitä pörssihintaa...


    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vetyinvestoinnit jää, kun sähkön hinta nousee.
      Nyt niitä on jo peruttu.

    • Anonyymi

      Sähkön hinnan kehitysennusteet menivät pahasti pieleen! Hinnat eivät kääntyneet laskuun.

      https://yle.fi/uutiset/3-12133714

      Väärin! Lokakuussa tehtiin vielä 7 senttiä/kWh kiinteitä 24 kuukauden sopimuksia.

      Ylen mukaan he myöhästyivät :)

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lähes kaikki henkilöautoa käyttävät vaihtaisivat sähköautoon vaikka heti, jos se olisi heille mahdollista. Suurin este tähän muutokseen on ja tulee jatkossakin olemaan sähköauton korkea hinta. Vakavia hidasteita on muun muassa käyttökelpoisten latausmahdollisuuksien heikko saatavuus osalle autoilijoista.

      Kymppitonnilla saa hyvän polttomoottoriauton, mutta samalla rahalla ei saa käyttökelpoista sähköautoa. Latausongelma ilmenee suurena hetkittäisenä tehotarpeena. Harvan kerrostalon pihaan on ihan lähiaikoina tulossa esim 50 kpl 50 kW latauspistettä.

      • Anonyymi

        EU aikoo investoida 450 miljardia euroa parissakymmenessä vuodessa, vetypohjaisen infrastruktuurin rakentamiseen. Vety on nyt todella in ja todella kuuma ja kiinnostava menestystuote.


    • Anonyymi

      Kauheaa linkkien viljelyä ja miksi tällä palstalla?

      • Anonyymi

        Joku akkumies on selvästi seonnut.


    • Anonyymi

      Ministeri Lintilä ehdotti jo viime syksynä, että Suomesta ja Ruotsista rakennetaan vetyputki Saksaan. (Kts Ilta-Sanomat)

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Samaa perinettä yritetään tuoda Suomeen....


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomeen on ajateltu VETYBUSSEJA ! Yhtääkään vetybussia ei ole tilattu.
      Sähköbussi meni tilastoissa johtoon rekisteröinneissä 2021.
      Diesel hävisi.

    • Anonyymi

      Suomen valtiolla on täysin selkeäät, ja laskelömiltaan pitävät suunnitelmat, kuinka vetyä tuotetaan massoittain Suomessa, ja se kuljetetaan putkia pitkin Keski-Eurooppaan.
      https://yle.fi/uutiset/3-11841773

      Tätä sosialistienemmistöisen hallituksen suunnitelmaa ei kaada enää mikään. Laajamittainen vetytuotanto meillä alkaa.

    • Anonyymi

      Vetyprojektit on haudattu. Mieletön maakaasun ja sähkön hinta.

      • Anonyymi

        Sitten kun saadaan vihreän liikkeen ajama, järjestysnumeroltaan 10.000 oleva tuulivoimala Suomessa pystyyn, niin silloin sähkö on meillä likimain ilmaista.

        Vetyprojekti on vahvasti tolpillaan, myymme valtavat määrät putkivetyä kaasun puutteesta kärvistelevälle Saksalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun saadaan vihreän liikkeen ajama, järjestysnumeroltaan 10.000 oleva tuulivoimala Suomessa pystyyn, niin silloin sähkö on meillä likimain ilmaista.

        Vetyprojekti on vahvasti tolpillaan, myymme valtavat määrät putkivetyä kaasun puutteesta kärvistelevälle Saksalle.

        https://www-bbc-com.translate.goog/news/science-environment-63050910?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


        Yhden vetykilon valmistus sähköllä kuluttaa 60 kilowattituntia sähköä!

        HALPAA??????? !!!!!!!!!!


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www-bbc-com.translate.goog/news/science-environment-63050910?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


        Yhden vetykilon valmistus sähköllä kuluttaa 60 kilowattituntia sähköä!

        HALPAA??????? !!!!!!!!!!


        "markkinat"

        Turha odotusarvo.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomessa-kehitettiin-polttoaine-jonka-litrahinta-olisi-vain-0-56-euroa-merkittava-asia/8427996#gs.dehwmv


        "markkinat"


    • Anonyymi

      > Yhden vetykilon valmistus sähköllä kuluttaa 60 kilowattituntia sähköä!

      Nykyisillä laitteilla yhden vetykilon tuottaminen kuluttaa 48 kWh sähköä. Jonkinlaisena teoreettisena tavoitteena pidetään sitä, että vetykilon voisi tuottaa 39 kWh energiamäärällä.
      https://wernerantweiler.ca/blog.php?item=2020-09-28

      Vastaavasti kun 1 kg vetyä poltetaan, siitä saadaan 33 kWh verran energiaa ulos. Tämä on tosin lämpöenergian muodossa, ei vielä siis muunnettuna takaisin sähköksi.

    • Anonyymi

      Muodit menevät ja tulevat.

      Hajautetut sähköverkot ja vety.

      Makroverkot ovat nyt ytimessä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko näin innokas vetytalouden vastustaja Sastamalan alueen asukkaita vaiko muualta tänne kirjoitteleva? Tämähän ei ole mikään tunnettu vetytalouspitäjä, niin siksi ihmettelen että miksi juuri tänne tulee kirjoitukset.

      Eihän noilla tuulivoimaloillakaan ollut vielä 1990-luvullakaan mitään tulevaisuutta olemassa. Kaikki sähkön tuoton laskelmat olivat niiden kannattavuutta vastaan.

      Nyt on 10 MW tehoisia tuulivoimaloita Suomessa jo lähes 1000 kappaletta. Eihän niillä tyvenellä tee tietenkään mitään. Mutta juuri sen takia pitäisi joku vetytalous tai muu keksiä siihen rinnalle tyynien päivien varalle.

    • Anonyymi

      Ketjun kirjoittaja on pakkomielteinen vrt koronarokotteen vastustajat.

      Suomessa on kesäisin pitkät päivät aurinkoenergialle ja tämän tästä tuulivoima tuottaa liikaa sähköä. Tuo ylijäämä muutetaan varastoiduksi vedyksi ja talvella käytetään sähkön ja lämmön tuottamiseen niin ollaan oikealla tiellä. Vety voi toimia raskaan kaluston energiana mutta sähköauto on tulevaisuutta koska infra käytännössä valmiina.

    • Anonyymi

      On ehdottomasti panostettava tuuli ja aurinkovoimaan!
      Samoin energiatehokkuutta on lisättävä!
      Siinä uudet puolijohteet ja topologiat ovat tärkeässä asemassa.

      Lämpöpumpuissa on tulevaisuus! Sähköautot yleistyvät ja siitä hyötyy kaikki!

      Koronarokotukset ovat pelastaneet satoja miljoonia ihmisiä ennenaikaiselta kuolemalta.

      Vetytalous on mahdollista fuusioenergiatalouden maturiteetin saavuttamisen jälkeen.


      "markkinat"

    • Anonyymi

      Tuulivoimaan sijoittaminen tuo markkinaehtoisesti erinomaiset tuotot.

      Suomessa ei ole juurikaan 10MW yksikköjä. Tämä kokoluokka soveltuu erinomaisesti avomerelle.


      https://promaintlehti.fi/Alan-Uutiset/Sahkon-hinta-negatiivinen-Ruotsissa-ja-Suomessa-toisena-paasiaispaivana-5.4.2021-aamuyosta

      Tilanteet ovat erittäin harvinaisia!

      On totta, että näissä tapauksissa kannattaa sähköä varastoida.

      Elektrolysaattorit ovat erittäin kalliita.

      Sähkövedyn osuus vedyn valmistusmäärästä on selvästi alle 0,1 prosenttia maaailmassa

      Fossiilinen maakaasu sekä kivihiili dominoi..




      "markkinat"

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuulivoima tuo myös minulle vahvaa tuottoa!

        Siksi investoinnit tuulivoimaan tuovat ennätystuotot!

        Tuulivoima tuo sähkön hintaa alas. Valitettavasti kapasiteetti rakentuu viiveellä! Ehkä 2030 luvulla sähkö halpenee.

        Siksi sähkö on vielä kallista.

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5992bd54-9ce1-4e8a-b7dc-fe1dcb4f520a


        "markkinat"

        Kapasiteettia valmistuu vauhdilla!

        https://yle.fi/uutiset/3-12642509

        Erinomaista, mutta siirtolinjoja on vahvistettava!

        Pumppuvoimala on sähkövarastona vetysykliä paljon kustannustehokkaampi.
        Akkumulaattori on tietysti paras, mutta kustannustehokkuus vedyn kanssa on heikko.


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapasiteettia valmistuu vauhdilla!

        https://yle.fi/uutiset/3-12642509

        Erinomaista, mutta siirtolinjoja on vahvistettava!

        Pumppuvoimala on sähkövarastona vetysykliä paljon kustannustehokkaampi.
        Akkumulaattori on tietysti paras, mutta kustannustehokkuus vedyn kanssa on heikko.


        "markkinat"

        Nykyinen hyvin edullinen sähkö ajaa vetyyn :)

        https://www.lut.fi/fi/artikkelit/mita-vetytalous-ja-miten-se-vahentaa-hiilidioksidipaastoja


        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5992bd54-9ce1-4e8a-b7dc-fe1dcb4f520a


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapasiteettia valmistuu vauhdilla!

        https://yle.fi/uutiset/3-12642509

        Erinomaista, mutta siirtolinjoja on vahvistettava!

        Pumppuvoimala on sähkövarastona vetysykliä paljon kustannustehokkaampi.
        Akkumulaattori on tietysti paras, mutta kustannustehokkuus vedyn kanssa on heikko.


        "markkinat"

        Ehdottomasti! Vaarantaa investoinnit!

        https://yle.fi/uutiset/3-12649530


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti! Vaarantaa investoinnit!

        https://yle.fi/uutiset/3-12649530


        "markkinat"

        On selvää, että vetykin tulee järkeväksi kuormaksi ylituotantotilanteessa!

        Jos on pakko ajaa tuhansia megawatteja keinokuormaan!


        "markkinat"


      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      A-studion toimittaja teki hyvää työtä!

      Vedyn valmistus tapahtuu varsin huonolla hyötysuhteella.

      Tuulivoimaa tarvitaan paljon lisää!

      https://areena.yle.fi/1-63937760


      "markkinat"

    • Anonyymi

      Täyttä valtiollisen yritystoiminnan realsimiahan tuollainen Marinin hallituksen demarisuunnitelma on.

      "Suomesta Euroopan johtava vetytalous. Suomi tuottaa
      10% EU:n kaikesta vihreästä vedystä vuoteen 2030 mennessä."

      Tuulivoimalat ei tuohon riitä, eikä ydinvoimalatkaan, Ei vaikka molemmat tuplattaisiin kyseisen 7 vuoden ajanjakson aikana.

    • Anonyymi

      A-studiossa esitelty "Suomen vetystrategia" on aivan kaistapäisten, hullujen Valtionhallinnon "strategien" tekemä, vasemmistolainen suunnitelma.

      Suomen nykyinen noin 1050 kappaleen tuulivoimalamäärä pitåisi 10-kertaistaa, eli 10.000 tuulimyllyksi. Sitten niillä aletaan elektrolyyttisesti valmistaa vetyä, ja myydään sitä kaasuputkia pitkin Saksaan. Tällä Suomi voisi saada 20 vuodessa 10% osuuden Euroopan vetykaasujen myynnistä.

      Suomi tavoittelisi siis samanlaista kaasunmyyjän asemaa, kuin on tällä hetkellä bulkkeja raaka-aineita toimittavalla Venäjällä. Myymme edullista vetykaasua, jota putkea pitkin viedään Saksaan.

      Suomesta tulee Sanna Marinin hallituksen luoman vetystrategian mukaan Pohjolan uusi kaasymyyntien Venäjä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Uskon, että 20 megawatin kotimainen vetyprojekti olisi järkevä.
      Nykyinen tuulisähkötilanne tukee sitä.

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Tuo Suomeen rantautumista yrittävä uusin vetypelle, Plug Power Inc uskoo ilmeisesti saavansa EU:lta ja niiden runsaista viher-rahastoista rahat. Tai Valtiovallan suomalaisilta hölmöläisiltä.

      Muuten tuollaista kolmea tuulivoimapuistojen energiaan nojaavia jättimäisiä vetytehtaita ei tänne nouse,
      Tuuli on niin arvaamaton ja häilyvä voimavara, että ei sellaisen varassa voi nöitä tehtaita toteuttaa.

    • Anonyymi

      Suomen vetysuunnitelma on kyllä täysin vakaalla pohjalla. Tänne tulee todella isoja ja varakkaita amerikkalaisia yrityksiä, jotka vievät Suomen vetyaikakauteen.
      https://www.hs.fi/talous/art-2000009620399.html

      Amerikkalainen teknologia osaa tehdä vetyä paljon halvemmalla kuin muut. Nesteytetty vety tulee olemaan niin halpaa, että sitä viedään meiltä merenalaisia putkia pitkin Eurooppaan.

    • Anonyymi

      Suomessa on jo ensimmäinen yksityiskäytössä oleva vetyautokin olemassa. Tästä se vetyboomi lähtee.
      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009680075.html

      Edellinen elinkeinoministeri Lintilä ainakin uskoi täydellisesti vetykaasuun. Siihen kuinka sitä pumpataan meiltä putkia pitkin Eurooppaan, ja "Pohjanlahdesta tulee uusi Persianlahti."

    • Anonyymi

      Vedyn valmistus on taivaan lahja tuulivoiman tuottajille. Samalla voimme heittää hyvästit halvalle sähköenergian hinnalle. Lopputulemana tulee olemaan, jotta sijoittajat voittavat ja sähkön pienkuluttajat häviävät.

      Mietipä miksi Suomeen investoidaan miljarditolkulla yksityistä rahaa juurikin tuuli- ja vetyenergian tuotantoon. Syy on yksinomaan se, että sijoitetulle pääomalle on odotettavissa hyvä tuotto. Edullisella sähköllä tuotetaan vetyä, kalliimmalla sähköllä lämmitetään omakotitaloja.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole nähnyt niitä miljardiluokan investointeja todellisuudessa käynnistyvän vielä missään.

        Tämä Mongoliaan 2023 aloitettu vedyntuotantolaitoksen rakentaminen on kiinalaisten projekti, ja sen sanotaan olevan maailman suurin. Hintalappu on 848 miljoonaa dollaria.
        https://www.chinadaily.com.cn/a/202302/17/WS63ef4bcea31057c47ebaf741.html

        Tuotantolaitoksia tehdään ansaintatarkoituksessa, ja kaikki muut syyt ovat sille alisteisia. Se että näemmekö me erilaisten hankkeiden toteutuvan riippuu yksinomaan niiden kannattavuudesta. Yhtälössä on muuttujia sen verran paljon, jotta yhtä osatekijää tuijottamalla ei tiedä hankkeen toteutuksesta vielä mitään. Kova on ainakin markkinointi vihreän energian puolesta. Valitettavasti se tehdään rahan kiilto silmissä.

        Isoin syy vedyn valmistuslaitosten tarpeeseen lienee tuulienergian satunnaisuudessa, jota ongelmaa sitten pyritään ratkaisemaan keinolla millä hyvänsä. Mitä enemmän on tuulivoimaa, sitä isompi on ongelma. Johonkin se ylimääräinen energia tulee käyttää, joten käytetään se sitten vaikka vedyn valmistukseen.

        Tuulivoima on sekoittanut energiamarkkinat pahemman kerran. Tätä faktaa ei kuitenkaan näe julkisuudessa juurikaan käsiteltävän. Nimittäin aina ei tuule, ja niinä hetkinä sähköenergiasta on huutava pula. Vedyn valmistuksella ei tilanne ilman massiivisia investointeja parane.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuotantolaitoksia tehdään ansaintatarkoituksessa, ja kaikki muut syyt ovat sille alisteisia. Se että näemmekö me erilaisten hankkeiden toteutuvan riippuu yksinomaan niiden kannattavuudesta. Yhtälössä on muuttujia sen verran paljon, jotta yhtä osatekijää tuijottamalla ei tiedä hankkeen toteutuksesta vielä mitään. Kova on ainakin markkinointi vihreän energian puolesta. Valitettavasti se tehdään rahan kiilto silmissä.

        Isoin syy vedyn valmistuslaitosten tarpeeseen lienee tuulienergian satunnaisuudessa, jota ongelmaa sitten pyritään ratkaisemaan keinolla millä hyvänsä. Mitä enemmän on tuulivoimaa, sitä isompi on ongelma. Johonkin se ylimääräinen energia tulee käyttää, joten käytetään se sitten vaikka vedyn valmistukseen.

        Tuulivoima on sekoittanut energiamarkkinat pahemman kerran. Tätä faktaa ei kuitenkaan näe julkisuudessa juurikaan käsiteltävän. Nimittäin aina ei tuule, ja niinä hetkinä sähköenergiasta on huutava pula. Vedyn valmistuksella ei tilanne ilman massiivisia investointeja parane.

        https://yle.fi/a/74-20065871

        Yle on tehnyt erinomaista työtä!


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://yle.fi/a/74-20065871

        Yle on tehnyt erinomaista työtä!


        "markkinat"

        Ehkä muutama pienimuotoinen saadaan läpi. Niissäkin ROI jää onnettomaksi.


        "markkinat"


    • Anonyymi
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe