Lootus

gaborone

Olen unohtanut (taas kerran unohdan jotain..) mikä lootuksen merkitys on.. Eli voisitteko valaista?

Aamen.

55

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kempiläinen

      En ole hindulaisuuden expertti mutta netistä olen hyvä löytämään tietoa (joudun käyttämään sitä paljon työssäni). Vastaan vain koska muut pätevämmät eivät ole vastanneet.

      Lootuksen merkityksestä hindulaisuudessa sain selville ainakin tämän: Lootus yhdistetään luomistaruun sekä Vishnuun. Se edustaa myös Totuutta ja sen ilmentymiä. Ihmisessä luovuus lähtee navan seudulta (keskus) ja ilmenee ihmisen 'nelikasvoisena' sisäisenä koneistona (Antahkarana), jonka osat ovat mieli, äly, Chit ja ego. Lootus on ilmeisesti myös tämän järjestelmän symboli.

      Kirjoitan nyt asioista, joista en itsekään paljon ymmärrä ja pelkään kääntäväni ihan väärin. Mutta korjatkoon asioista paremmin perillä olevat virheeni. Tässä vielä lähteet, joista löysin em. asiat:

      http://www.mypurohith.com/Rituals/VISHNU_SAHASRANAAM8.asp

      http://www.answers.com/topic/nelumbo-nucifera-1

      • Anonyymi

        Kaksi Veda-aiheista viestiketjua taas poistettu. Laitetaan takaisin.

        ************

        Jumalallinen tietoisuus vs. konfessionaalinen tietoisuus.

        (Tässä tekstiä, muutamaa lausetta, katkelmia, jotka on käännetty muutamasta kohdasta
        Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharajan kirjasta:"Sri Guru ja hänen armonsa"

        Kovin Paljon käännösvirheitä suomen kielessä
        Jumalallinen tietoisuus vs. konfessionaalinen tietoisuus.

        Opiskelija: Henkistä totuutta etsiessään ihminen voi liittyä johonkin uskonnolliseen missioon edetäkseen kohti elämän perimmäistä päämäärää. Jonkin ajan kuluttua hän kuitenkin huomaa, että lahkolaiset asenteet estävät hänen edistymistään. Hän näkee, että tässä yhteisössä hyötynäkökohdat menevät henkisten ihanteiden edelle. Jos hän tuntee tarvetta etsiä muualta, hänen uskonnolliset johtajansa saattavat kertoa hänelle, ettei hän löydä mistään korkeampia totuuksia kuin mitä heidän järjestössään opetetaan. Hänelle saatetaan myös vihjata, että jos hän lähtee yhteisöstä, se tulee hänelle kalliiksi. Hänestä voi tulla hylkiö, hänet voidaan leimata harhaoppiseksi, ja kaikki tämä siksi, että hän on vilpittömästi pyrkinyt siihen, minkä hän uskoo olevan se ihanne, jota varten yhteisö on perustettu. Pitäisikö hänen, välittömien esimiestensä neuvoista piittaamatta, ottaa riski jättää yhteisö, vai pitäisikö hänen pyrkiä pysymään siinä?

        Srila Sridhar Maharaj: Edistys tarkoittaa vanhan hylkäämistä ja uuden hyväksymistä. Kun suhteellinen ja absoluuttinen näkökulma törmäävät toisiinsa, pitäisi hylätä suhteellinen näkökulma ja hyväksyä absoluuttinen. Oletetaan, että olet amerikkalainen, mutta sydämessäsi olet sosialisti. Käyttäydytte jokapäiväisessä elämässänne kuin tavallinen hyvä amerikkalainen, mutta jos kapitalistien ja sosialistien välillä on konflikti, kummalle puolelle asetutte: sosialistien vai kapitalistien puolelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi Veda-aiheista viestiketjua taas poistettu. Laitetaan takaisin.

        ************

        Jumalallinen tietoisuus vs. konfessionaalinen tietoisuus.

        (Tässä tekstiä, muutamaa lausetta, katkelmia, jotka on käännetty muutamasta kohdasta
        Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharajan kirjasta:"Sri Guru ja hänen armonsa"

        Kovin Paljon käännösvirheitä suomen kielessä
        Jumalallinen tietoisuus vs. konfessionaalinen tietoisuus.

        Opiskelija: Henkistä totuutta etsiessään ihminen voi liittyä johonkin uskonnolliseen missioon edetäkseen kohti elämän perimmäistä päämäärää. Jonkin ajan kuluttua hän kuitenkin huomaa, että lahkolaiset asenteet estävät hänen edistymistään. Hän näkee, että tässä yhteisössä hyötynäkökohdat menevät henkisten ihanteiden edelle. Jos hän tuntee tarvetta etsiä muualta, hänen uskonnolliset johtajansa saattavat kertoa hänelle, ettei hän löydä mistään korkeampia totuuksia kuin mitä heidän järjestössään opetetaan. Hänelle saatetaan myös vihjata, että jos hän lähtee yhteisöstä, se tulee hänelle kalliiksi. Hänestä voi tulla hylkiö, hänet voidaan leimata harhaoppiseksi, ja kaikki tämä siksi, että hän on vilpittömästi pyrkinyt siihen, minkä hän uskoo olevan se ihanne, jota varten yhteisö on perustettu. Pitäisikö hänen, välittömien esimiestensä neuvoista piittaamatta, ottaa riski jättää yhteisö, vai pitäisikö hänen pyrkiä pysymään siinä?

        Srila Sridhar Maharaj: Edistys tarkoittaa vanhan hylkäämistä ja uuden hyväksymistä. Kun suhteellinen ja absoluuttinen näkökulma törmäävät toisiinsa, pitäisi hylätä suhteellinen näkökulma ja hyväksyä absoluuttinen. Oletetaan, että olet amerikkalainen, mutta sydämessäsi olet sosialisti. Käyttäydytte jokapäiväisessä elämässänne kuin tavallinen hyvä amerikkalainen, mutta jos kapitalistien ja sosialistien välillä on konflikti, kummalle puolelle asetutte: sosialistien vai kapitalistien puolelle?

        ...
        Absoluuttiset ja suhteelliset edut kuuluvat siis kahteen eri luokkaan. Pidämme absoluuttisia etuja tärkeämpinä. Meidän on oltava vilpittömiä uskomuksissamme. Joskus, jos ympäristö ei sovi meille, meidän on lähdettävä siitä.

        Jopa Krishna-tietoisuusliikkeessä, vaishnava-uskossa, meidän on erotettava toisistaan myös puhtaus ja muoto. Muotoa tarvitaan yleisesti auttamaan meitä säilyttämään nykyinen asemamme.

        Samaan aikaan ymmärrykseni korkeammasta ihanteesta kehottaa minua jatkuvasti kehittymään, menemään eteenpäin, ja minne tahansa menenkin, minun on seurattava suurempaa mallia, korkeampaa ihannetta.

        Henkinen elämä on täynnä asteittaista kehitystä, pysähtymiselle ei ole sijaa. Ymmärrättekö te?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Absoluuttiset ja suhteelliset edut kuuluvat siis kahteen eri luokkaan. Pidämme absoluuttisia etuja tärkeämpinä. Meidän on oltava vilpittömiä uskomuksissamme. Joskus, jos ympäristö ei sovi meille, meidän on lähdettävä siitä.

        Jopa Krishna-tietoisuusliikkeessä, vaishnava-uskossa, meidän on erotettava toisistaan myös puhtaus ja muoto. Muotoa tarvitaan yleisesti auttamaan meitä säilyttämään nykyinen asemamme.

        Samaan aikaan ymmärrykseni korkeammasta ihanteesta kehottaa minua jatkuvasti kehittymään, menemään eteenpäin, ja minne tahansa menenkin, minun on seurattava suurempaa mallia, korkeampaa ihannetta.

        Henkinen elämä on täynnä asteittaista kehitystä, pysähtymiselle ei ole sijaa. Ymmärrättekö te?

        Devotee: Kyllä.

        Srila Sridhar Maharaj: Se on dynaamista. Olemme sadhanan, henkisen harjoittelun, vaiheessa ja haluamme dynaamisen elämän. Haluamme mennä eteenpäin, emme taaksepäin. Virallinen asema auttaa minua olemaan menettämättä sitä, mitä olen jo saavuttanut, ja pysäyttämätön vetovoimani ihanteeseen vie minua eteenpäin. Aivan kuten on monia edistyksellisiä puolueita erilaisissa virtauksissa: edistyksellisiä kommunisteja, edistyksellisiä kristittyjä. Ensin oli katolilaisia, sitten protestantteja, sitten puritaaneja - näin kristinusko kehittyi. Voidaan kehittyä joko oikeaan tai väärään suuntaan. Krishna-tietoisuus on elävä ja dynaaminen prosessi, joten maailmankuvamme muuttuu jatkuvasti. Vastaavasti elämämme on muututtava myös ulkoisesti, ettemme uhraisi sitä korkeampaa ihannetta, jonka vuoksi liityimme liikkeeseen.


        Kohtalo on määrännyt ihmisen syntymään tiettyyn maahan, mutta jonain päivänä hänen korkein ihanteensa saattaa pakottaa hänet jättämään kotimaansa. Korkeimman ihanteensa vuoksi Einsteinin oli lähdettävä Saksasta Amerikkaan. Maailmasta löytyy monia vastaavia esimerkkejä. Ihanne on kaikki ja jokainen. Ihmisen korkein ihanne on hänen suurin aarteensa. Arvokkain asia, joka meillä on, on ihanteemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Devotee: Kyllä.

        Srila Sridhar Maharaj: Se on dynaamista. Olemme sadhanan, henkisen harjoittelun, vaiheessa ja haluamme dynaamisen elämän. Haluamme mennä eteenpäin, emme taaksepäin. Virallinen asema auttaa minua olemaan menettämättä sitä, mitä olen jo saavuttanut, ja pysäyttämätön vetovoimani ihanteeseen vie minua eteenpäin. Aivan kuten on monia edistyksellisiä puolueita erilaisissa virtauksissa: edistyksellisiä kommunisteja, edistyksellisiä kristittyjä. Ensin oli katolilaisia, sitten protestantteja, sitten puritaaneja - näin kristinusko kehittyi. Voidaan kehittyä joko oikeaan tai väärään suuntaan. Krishna-tietoisuus on elävä ja dynaaminen prosessi, joten maailmankuvamme muuttuu jatkuvasti. Vastaavasti elämämme on muututtava myös ulkoisesti, ettemme uhraisi sitä korkeampaa ihannetta, jonka vuoksi liityimme liikkeeseen.


        Kohtalo on määrännyt ihmisen syntymään tiettyyn maahan, mutta jonain päivänä hänen korkein ihanteensa saattaa pakottaa hänet jättämään kotimaansa. Korkeimman ihanteensa vuoksi Einsteinin oli lähdettävä Saksasta Amerikkaan. Maailmasta löytyy monia vastaavia esimerkkejä. Ihanne on kaikki ja jokainen. Ihmisen korkein ihanne on hänen suurin aarteensa. Arvokkain asia, joka meillä on, on ihanteemme.

        Kirjoitukset antavat meille paljon neuvoja, mutta ne kaikki ohjaavat meitä epäsuorasti totuuteen (...sanskrit...). Tietyssä vaiheessa meille kerrotaan, että läheisten ystäviemme vuoksi voimme luopua ihanteestamme. ...
        ...
        ...
        Korkeimman tyypin idealistit voivat jättää maansa, perheensä, ystävänsä ja kaiken muun, mutta eivät ihannettaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitukset antavat meille paljon neuvoja, mutta ne kaikki ohjaavat meitä epäsuorasti totuuteen (...sanskrit...). Tietyssä vaiheessa meille kerrotaan, että läheisten ystäviemme vuoksi voimme luopua ihanteestamme. ...
        ...
        ...
        Korkeimman tyypin idealistit voivat jättää maansa, perheensä, ystävänsä ja kaiken muun, mutta eivät ihannettaan.

        Bhagavad-gitassa Krishna sanoo: ”On parempi kuolla omaa velvollisuuttaan tehden kuin yrittää tehdä jonkun toisen velvollisuutta.” Tämä yksi ymmärryksen taso on suhteellinen. Absoluuttinen ymmärrys annetaan myös Bhagavad-gitassa: sarva-dharmān parityajya
        mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bhagavad-gitassa Krishna sanoo: ”On parempi kuolla omaa velvollisuuttaan tehden kuin yrittää tehdä jonkun toisen velvollisuutta.” Tämä yksi ymmärryksen taso on suhteellinen. Absoluuttinen ymmärrys annetaan myös Bhagavad-gitassa: sarva-dharmān parityajya
        mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja.

        Krishna sanoo: ”Jätä kaikki. Tule suoraan Minun luokseni.” Se on vallankumouksellista. Se on absoluuttista. Ja tässä on suhteellinen lähestymistapa:...
        ...
        Se on kansallinen ajatus. On olemassa kansallista tietoisuutta ja konfessionaalista tietoisuutta, ja on olemassa jumalallista tietoisuutta. Jumalallinen tietoisuus on absoluuttista.

        Jos konfessionaalinen tietoisuus estää jumalallisen tietoisuuden kehittymisen, se on hylättävä. Tämä vahvistetaan Srimad-Bhagavatamissa (5.5.18):


        ...sanskrit...

        ”On välittömästi hylättävä jopa henkinen opettaja, sukulainen, vanhemmat, aviomies tai jumaluus, jos he eivät kykene pelastamaan meitä toistuvien syntymien ja kuolemien kierrosta.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krishna sanoo: ”Jätä kaikki. Tule suoraan Minun luokseni.” Se on vallankumouksellista. Se on absoluuttista. Ja tässä on suhteellinen lähestymistapa:...
        ...
        Se on kansallinen ajatus. On olemassa kansallista tietoisuutta ja konfessionaalista tietoisuutta, ja on olemassa jumalallista tietoisuutta. Jumalallinen tietoisuus on absoluuttista.

        Jos konfessionaalinen tietoisuus estää jumalallisen tietoisuuden kehittymisen, se on hylättävä. Tämä vahvistetaan Srimad-Bhagavatamissa (5.5.18):


        ...sanskrit...

        ”On välittömästi hylättävä jopa henkinen opettaja, sukulainen, vanhemmat, aviomies tai jumaluus, jos he eivät kykene pelastamaan meitä toistuvien syntymien ja kuolemien kierrosta.”

        Mitäpä tavallisesta puhumattakaan - joskus jopa guru on hylättävä. Joskus on pakko hylätä jopa henkinen opettajansa, kuten Bali Maharajin tapauksessa, tai sukulaisensa, kuten Vibhishanan tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä tavallisesta puhumattakaan - joskus jopa guru on hylättävä. Joskus on pakko hylätä jopa henkinen opettajansa, kuten Bali Maharajin tapauksessa, tai sukulaisensa, kuten Vibhishanan tapauksessa.

        ...
        ...
        Tarvitsemme vain organisaation, joka auttaa meitä kasvamaan. Jos yhteytemme organisaatioon estää meitä kasvamasta henkisesti, meidän pitäisi jättää se ja mennä rohkeasti eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Tarvitsemme vain organisaation, joka auttaa meitä kasvamaan. Jos yhteytemme organisaatioon estää meitä kasvamasta henkisesti, meidän pitäisi jättää se ja mennä rohkeasti eteenpäin.

        Jos yhteytemme organisaatioon estää meitä kasvamasta henkisesti, meidän pitäisi jättää se ja mennä rohkeasti eteenpäin.

        On olemassa absoluuttisia näkökohtia ja suhteellisia näkökohtia. Kun ne törmäävät toisiinsa, absoluuttisia näkökohtia tulisi suosia


        Jos sisäinen ääni, henkinen omatuntoni, päättää, että tämä ihmispiiri ei voi aidosti auttaa minua, minun on jätettävä heidät taakseni, vaikka se olisikin kivuliasta, ja pyrittävä päämäärääni sinne, minne henkinen omatuntoni minua johtaa. Mikä tahansa muu toimintatapa olisi tekopyhyyttä ja hidastaisi todellista edistymistäni.


        Jos olemme vilpittömiä pyrkimyksissämme, kukaan maailmassa ei voi viivyttää tai pettää meitä, ainoa asia, joka meitä uhkaa, on itsepetos (...sanskrit...). Meidän on oltava rehellisiä itsellemme ja Korkeimmalle Herralle. Meidän on oltava vilpittömiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yhteytemme organisaatioon estää meitä kasvamasta henkisesti, meidän pitäisi jättää se ja mennä rohkeasti eteenpäin.

        On olemassa absoluuttisia näkökohtia ja suhteellisia näkökohtia. Kun ne törmäävät toisiinsa, absoluuttisia näkökohtia tulisi suosia


        Jos sisäinen ääni, henkinen omatuntoni, päättää, että tämä ihmispiiri ei voi aidosti auttaa minua, minun on jätettävä heidät taakseni, vaikka se olisikin kivuliasta, ja pyrittävä päämäärääni sinne, minne henkinen omatuntoni minua johtaa. Mikä tahansa muu toimintatapa olisi tekopyhyyttä ja hidastaisi todellista edistymistäni.


        Jos olemme vilpittömiä pyrkimyksissämme, kukaan maailmassa ei voi viivyttää tai pettää meitä, ainoa asia, joka meitä uhkaa, on itsepetos (...sanskrit...). Meidän on oltava rehellisiä itsellemme ja Korkeimmalle Herralle. Meidän on oltava vilpittömiä.

        ...
        ...
        Sen, mitä olemme oppineet henkiseltä mestariltamme, olemme oppineet vain yleisellä tasolla. Nyt olosuhteet ovat sellaiset, että meidän on tutkittava itseämme joka askeleella. Meidän on analysoitava itseämme. Itseanalyysi, atma-nikshepa, on alkanut. Meidät asetetaan koetukselle. Mitä olemme saaneet selville henkiseltä opettajaltamme, ja miten? Todella vai vain näennäisesti? On tullut puhdistumisen, testaamisen aika: olemmeko todellisia opetuslapsia, seuraajia, vai teeskentelemmekö vain olevamme sellaisia?


        Meidän on pohdittava huolellisesti, mitä olemme todella ymmärtäneet? Jokaisen on kysyttävä itseltään: ”Mitä minä todella haluan? Ja kuinka nälkäinen olen jotain aitoa varten?” Kaikki tämä tulee esiin, tulee valoon. Epäsuotuisat olosuhteet antavat meille loistavan tilaisuuden jatkaa...., henkistä harjoittelua. Kaikki nämä vaikeudet ovat välttämättömiä harjoittelumme ja edistymisemme kannalta. Muuten emme koskaan ymmärrä, mitä edistys on, meistä tulee tekopyhiä ja jaamme väärennöksiä muille. Siksi järkytykset ovat välttämättömiä, jotta saamme mahdollisuuden puhdistautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Sen, mitä olemme oppineet henkiseltä mestariltamme, olemme oppineet vain yleisellä tasolla. Nyt olosuhteet ovat sellaiset, että meidän on tutkittava itseämme joka askeleella. Meidän on analysoitava itseämme. Itseanalyysi, atma-nikshepa, on alkanut. Meidät asetetaan koetukselle. Mitä olemme saaneet selville henkiseltä opettajaltamme, ja miten? Todella vai vain näennäisesti? On tullut puhdistumisen, testaamisen aika: olemmeko todellisia opetuslapsia, seuraajia, vai teeskentelemmekö vain olevamme sellaisia?


        Meidän on pohdittava huolellisesti, mitä olemme todella ymmärtäneet? Jokaisen on kysyttävä itseltään: ”Mitä minä todella haluan? Ja kuinka nälkäinen olen jotain aitoa varten?” Kaikki tämä tulee esiin, tulee valoon. Epäsuotuisat olosuhteet antavat meille loistavan tilaisuuden jatkaa...., henkistä harjoittelua. Kaikki nämä vaikeudet ovat välttämättömiä harjoittelumme ja edistymisemme kannalta. Muuten emme koskaan ymmärrä, mitä edistys on, meistä tulee tekopyhiä ja jaamme väärennöksiä muille. Siksi järkytykset ovat välttämättömiä, jotta saamme mahdollisuuden puhdistautua.

        ...
        ...
        Meidän on analysoitava itseämme. Kuinka itsekkäitä me olemme? Kuinka paljon ei-toivottuja pahoja taipumuksia, anarthoja, on vielä elossa sydämessämme? Kuinka paljon karmaa, gyanaa, mielen haluja ja muita epäpuhtauksia on lisätty oikeaan uskoon? Meidän on selvitettävä tämä lika ja päästävä siitä eroon eri tavoin. Jos haluamme todellista hyvyyttä, kukaan ei voi estää meitä. Siinä hengessä meidän pitäisi mennä eteenpäin, silloin ymmärrämme, mikä on mitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Meidän on analysoitava itseämme. Kuinka itsekkäitä me olemme? Kuinka paljon ei-toivottuja pahoja taipumuksia, anarthoja, on vielä elossa sydämessämme? Kuinka paljon karmaa, gyanaa, mielen haluja ja muita epäpuhtauksia on lisätty oikeaan uskoon? Meidän on selvitettävä tämä lika ja päästävä siitä eroon eri tavoin. Jos haluamme todellista hyvyyttä, kukaan ei voi estää meitä. Siinä hengessä meidän pitäisi mennä eteenpäin, silloin ymmärrämme, mikä on mitä.

        ...

        Elämässä meidän on asetettava tavoite: voittaa tai kuolla. Vaikka asiat ympärilläni olisivat kuinka pelottavia, en pelkää. Sillä ei ole väliä, vaikka perheeni olisi viholliseni. ...
        ...


        ...
        Vihollisista voi tulla ystäviä, mutta minun on pysyttävä uskollisena ihanteelleni. Jos halu kehittyä on luonteeni luontainen, minun on hylättävä jotain monta kertaa ja aloitettava uusilta rajoilta. Korkeamman täydellisyyden tiellä emme voi välttää tätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...

        Elämässä meidän on asetettava tavoite: voittaa tai kuolla. Vaikka asiat ympärilläni olisivat kuinka pelottavia, en pelkää. Sillä ei ole väliä, vaikka perheeni olisi viholliseni. ...
        ...


        ...
        Vihollisista voi tulla ystäviä, mutta minun on pysyttävä uskollisena ihanteelleni. Jos halu kehittyä on luonteeni luontainen, minun on hylättävä jotain monta kertaa ja aloitettava uusilta rajoilta. Korkeamman täydellisyyden tiellä emme voi välttää tätä.

        Koulussa kaikki meistä eivät siirry seuraavalle luokka-asteelle: jotkut meistä epäonnistuvat kokeissa, ja silloin meidän on tavattava uusia luokkatovereita. Sitten pääsemme eteenpäin, ja taas meillä on uusia luokkatovereita, ja vanhat saattavat jäädä jälkeen. Se on aivan luonnollista.

        Se ei tarkoita, että olemme iloisia heidän epäonnistumisestaan. Osoitamme myötätuntoa. Teemme voitavamme auttaaksemme heitä. Ja silti niin tapahtuu.

        Mutta emme voi tehdä asialle mitään, sillä se on henkisen elämän luonne.

        Absoluuttiset ja suhteelliset periaatteet törmäävät jatkuvasti toisiinsa. Kun näemme niiden sotivan keskenään, meidän on hyväksyttävä absoluuttinen ja uhrattava suhteellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulussa kaikki meistä eivät siirry seuraavalle luokka-asteelle: jotkut meistä epäonnistuvat kokeissa, ja silloin meidän on tavattava uusia luokkatovereita. Sitten pääsemme eteenpäin, ja taas meillä on uusia luokkatovereita, ja vanhat saattavat jäädä jälkeen. Se on aivan luonnollista.

        Se ei tarkoita, että olemme iloisia heidän epäonnistumisestaan. Osoitamme myötätuntoa. Teemme voitavamme auttaaksemme heitä. Ja silti niin tapahtuu.

        Mutta emme voi tehdä asialle mitään, sillä se on henkisen elämän luonne.

        Absoluuttiset ja suhteelliset periaatteet törmäävät jatkuvasti toisiinsa. Kun näemme niiden sotivan keskenään, meidän on hyväksyttävä absoluuttinen ja uhrattava suhteellinen.

        Kuitenkin myös suhteellinen on välttämätön. Pojan on luotettava täysin opettajaansa peruskoulussa, muuten hänen on vaikea edetä opinnoissaan. Hän ei saa ajatella, että kaikki, mitä hänen opettajansa hänelle opettaa, on valhetta tai ala-arvoista.

        Kun hän kasvaa aikuiseksi, hänellä on toinen opettaja, joka antaa hänelle korkeampaa opetusta, mutta se ei tarkoita, että oppilas halveksisi tai loukkaisi peruskoulun opettajaansa.

        Mikä tahansa, mikä on hengeltään lähellä sitä, mitä Guru Maharaj on meille antanut, mikä tahansa, mikä valaisee meitä enemmän ja mikä tahansa, mikä auttaa meitä ymmärtämään selkeämmin sen, mitä olemme kuulleet Guru Maharajiltamme, meidän tulisi hyväksyä, sillä se on omaksi parhaaksemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin myös suhteellinen on välttämätön. Pojan on luotettava täysin opettajaansa peruskoulussa, muuten hänen on vaikea edetä opinnoissaan. Hän ei saa ajatella, että kaikki, mitä hänen opettajansa hänelle opettaa, on valhetta tai ala-arvoista.

        Kun hän kasvaa aikuiseksi, hänellä on toinen opettaja, joka antaa hänelle korkeampaa opetusta, mutta se ei tarkoita, että oppilas halveksisi tai loukkaisi peruskoulun opettajaansa.

        Mikä tahansa, mikä on hengeltään lähellä sitä, mitä Guru Maharaj on meille antanut, mikä tahansa, mikä valaisee meitä enemmän ja mikä tahansa, mikä auttaa meitä ymmärtämään selkeämmin sen, mitä olemme kuulleet Guru Maharajiltamme, meidän tulisi hyväksyä, sillä se on omaksi parhaaksemme.

        Mitä muuten olen oppineisuuteni avulla raahannut mieleni vankilaan? Jumala ei ole jotain rajallista. Hän on ääretön. Mikä minä sitten olen, kun takerrun vain siihen puoleen Hänestä, jonka olen onnistunut vangitsemaan aivojeni vankiselliin? Mitä se on? Onko ymmärrykseni todellisuudesta - onko se elävä vai jähmettynyt? Onko siinä mitään kasvua? Eikö se, mitä olen saanut henkioppaaltani, voi kasvaa? Vai onko kasvu tullut tiensä päähän? Voisiko olla niin, että olemme jo saavuttaneet äärettömän tason, josta ei ole enää mihinkään mahdollista kasvaa?



        Jos joku väittää, että hän on saavuttanut tämän tason eikä hänellä ole enää mitään ymmärrettävää, me palvomme häntä kaukaa. Me emme kannata sellaista. Inhoamme sitä, jos joku luulee, että hän on suorittanut polun loppuun, saavuttanut täydellisyyden! Jopa acharyan pitäisi pitää itseään oppilaana, ei todellisena opettajana, joka tietää kaiken.

        Ihmisen tulisi aina olla tietoinen siitä, että hän on itse kaikkein aidoin oppilas. Yritämme toteuttaa ääretöntä, emme äärellistä. Siksi äärellisen ja äärettömän tiedon välinen taistelu jatkuu aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä muuten olen oppineisuuteni avulla raahannut mieleni vankilaan? Jumala ei ole jotain rajallista. Hän on ääretön. Mikä minä sitten olen, kun takerrun vain siihen puoleen Hänestä, jonka olen onnistunut vangitsemaan aivojeni vankiselliin? Mitä se on? Onko ymmärrykseni todellisuudesta - onko se elävä vai jähmettynyt? Onko siinä mitään kasvua? Eikö se, mitä olen saanut henkioppaaltani, voi kasvaa? Vai onko kasvu tullut tiensä päähän? Voisiko olla niin, että olemme jo saavuttaneet äärettömän tason, josta ei ole enää mihinkään mahdollista kasvaa?



        Jos joku väittää, että hän on saavuttanut tämän tason eikä hänellä ole enää mitään ymmärrettävää, me palvomme häntä kaukaa. Me emme kannata sellaista. Inhoamme sitä, jos joku luulee, että hän on suorittanut polun loppuun, saavuttanut täydellisyyden! Jopa acharyan pitäisi pitää itseään oppilaana, ei todellisena opettajana, joka tietää kaiken.

        Ihmisen tulisi aina olla tietoinen siitä, että hän on itse kaikkein aidoin oppilas. Yritämme toteuttaa ääretöntä, emme äärellistä. Siksi äärellisen ja äärettömän tiedon välinen taistelu jatkuu aina.

        Pitäisikö meidän ajatella: ”Se, mitä olen oivaltanut, on absoluuttista?”. Ei! Emme ole oppineet kaikkea. Ja silti meidän on tiedettävä. Brahma itse sanoo: ”Herra, Sinun voimasi on pettänyt minut täysin. Olen täysin hämmentynyt.”...
        ...
        ***************
        Katkelmia.

        Sri Chaitanya Saraswat Math

        the Mission of the inseparable
        Srila B.R. Sridhar Maharaj and Srila B.S. Govinda Maharaj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö meidän ajatella: ”Se, mitä olen oivaltanut, on absoluuttista?”. Ei! Emme ole oppineet kaikkea. Ja silti meidän on tiedettävä. Brahma itse sanoo: ”Herra, Sinun voimasi on pettänyt minut täysin. Olen täysin hämmentynyt.”...
        ...
        ***************
        Katkelmia.

        Sri Chaitanya Saraswat Math

        the Mission of the inseparable
        Srila B.R. Sridhar Maharaj and Srila B.S. Govinda Maharaj

        Tietomme riippuu useammasta kuin yhdestä lähteestä, ei ainoastaan elämän korkeamman tarkoituksen osalta, vaan kaikessa. Periaatteessa opimme jotain yhdestä lähteestä, mutta monet muut lähteet vahvistavat ja vahvistavat sen - silloin se on todellista tietoa.

        Nyaya shastrassa, logiikan tieteessä, luetellaan kuusi tietoprosessin vaihetta: vishaya - teesi, samshaya - kyseenalaistaminen (epäily), purva-paksha - antiteesi, mimamsa - synteesi, siddhanta - johtopäätös ja samgati - vahvistus eri lähteistä.


        Vasta kun jokin asia on läpäissyt edellä mainitut kuusi vaihetta, sitä voidaan kutsua totuudeksi tässä maailmassa. Mikä tahansa tieto edellyttää eri lähteiden kuulemista, vaikka useimmiten voimme saada sen yhdestä lähteestä. Ensin tiedustelemme totuutta konsultoimalla ei yhtä vaan monia lähteitä. Sitten keskitymme erityiseen, korkeampaan lähteeseen.

        ...

        Nyaya shastrassa, logiikan tieteessä, luetellaan kuusi tietoprosessin vaihetta: vishaya - teesi, samshaya - kyseenalaistaminen (epäily), purva-paksha - antiteesi, mimamsa - synteesi, siddhanta - johtopäätös ja samgati - vahvistus eri lähteistä.

        ...

        Ensin tulemme kosketuksiin totuuden kanssa pikkuhiljaa täällä ja siellä. Ensin tulee agyata-sukriti - tiedostamaton harras toiminta, sitten gyata-sukriti - tietoinen harras toiminta, sitten shraddha - usko, sitten sadhu-sanga - yhteys pyhimyksiin. Näin etsimme Sri Krishnaa. Kyselemme sieltä ja täältä. Monet pyhimykset auttavat meitä jollakin tavalla. Lopulta löydämme sen henkisen mestarin, joka mielestämme pystyy parhaiten antamaan meille totuuden, ja antaudumme hänelle.

        Hyväksyttyään henkisen mestarin devotee huomaa, että hänen gurullaan on monia muitakin oppilaita, ja hän oppii myös heiltä. Henkinen mestari neuvoo häntä lukemaan tiettyjä kirjoja....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietomme riippuu useammasta kuin yhdestä lähteestä, ei ainoastaan elämän korkeamman tarkoituksen osalta, vaan kaikessa. Periaatteessa opimme jotain yhdestä lähteestä, mutta monet muut lähteet vahvistavat ja vahvistavat sen - silloin se on todellista tietoa.

        Nyaya shastrassa, logiikan tieteessä, luetellaan kuusi tietoprosessin vaihetta: vishaya - teesi, samshaya - kyseenalaistaminen (epäily), purva-paksha - antiteesi, mimamsa - synteesi, siddhanta - johtopäätös ja samgati - vahvistus eri lähteistä.


        Vasta kun jokin asia on läpäissyt edellä mainitut kuusi vaihetta, sitä voidaan kutsua totuudeksi tässä maailmassa. Mikä tahansa tieto edellyttää eri lähteiden kuulemista, vaikka useimmiten voimme saada sen yhdestä lähteestä. Ensin tiedustelemme totuutta konsultoimalla ei yhtä vaan monia lähteitä. Sitten keskitymme erityiseen, korkeampaan lähteeseen.

        ...

        Nyaya shastrassa, logiikan tieteessä, luetellaan kuusi tietoprosessin vaihetta: vishaya - teesi, samshaya - kyseenalaistaminen (epäily), purva-paksha - antiteesi, mimamsa - synteesi, siddhanta - johtopäätös ja samgati - vahvistus eri lähteistä.

        ...

        Ensin tulemme kosketuksiin totuuden kanssa pikkuhiljaa täällä ja siellä. Ensin tulee agyata-sukriti - tiedostamaton harras toiminta, sitten gyata-sukriti - tietoinen harras toiminta, sitten shraddha - usko, sitten sadhu-sanga - yhteys pyhimyksiin. Näin etsimme Sri Krishnaa. Kyselemme sieltä ja täältä. Monet pyhimykset auttavat meitä jollakin tavalla. Lopulta löydämme sen henkisen mestarin, joka mielestämme pystyy parhaiten antamaan meille totuuden, ja antaudumme hänelle.

        Hyväksyttyään henkisen mestarin devotee huomaa, että hänen gurullaan on monia muitakin oppilaita, ja hän oppii myös heiltä. Henkinen mestari neuvoo häntä lukemaan tiettyjä kirjoja....

        ...
        ...
        Joskus ympäristö ei tietenkään ole meille suotuisa, ja on hyvin harvinaista, että meillä on onni olla vuorovaikutuksessa aidon pyhimyksen kanssa.

        Jotta emme tässä vaiheessa juoksisi sinne ja tänne vain löytääkseen jonkun gurun ja saadaksemme häneltä neuvoja, meitä voidaan varoittaa olemasta tekemisissä mayavadien, .... ja monien muiden NIIN SANOTTUJEN sadhujen ryhmien kanssa.

        ...

        Varovaisuus on arvokasta alussa, koska on niin monia eksyttäjiä, jotka haluavat niellä meidät. Tässä vaiheessa, jotta pääsemme sujuvasti kohti päämäärää, meidän on erityisesti keskityttävä guruumme ja kieltäydyttävä liittymästä ....

        ...

        ...
        Jokaisessa sampradayassa, uskonnollisessa perinteessä, turvaudutaan tähän tekniikkaan: ”Kuunnelkaa vain sitä, mitä me sanomme. Olkaa uskollisia gurunne sanoille ja ohjeille. Älkää yrittäkö kommunikoida kenenkään kanssa, juoksentelemalla edestakaisin neuvojen perässä.

        Hyvin monet opettajat ovat gurunne vihollisia. Heidän saarnaamisensa on väärää.”


        Tietyssä vaiheessa tällaiset varoitukset ovat tarpeen. ”Älkää yrittäkö nähdä guruja kaikkialla, koska tässä maailmassa on niin paljon sadhujen vaatteissa olevia ihmisiä, jotka harjoittavat häijyjä tekoja!

        Tietyssä vaiheessa ei voi tulla toimeen ilman tällaisia varoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Joskus ympäristö ei tietenkään ole meille suotuisa, ja on hyvin harvinaista, että meillä on onni olla vuorovaikutuksessa aidon pyhimyksen kanssa.

        Jotta emme tässä vaiheessa juoksisi sinne ja tänne vain löytääkseen jonkun gurun ja saadaksemme häneltä neuvoja, meitä voidaan varoittaa olemasta tekemisissä mayavadien, .... ja monien muiden NIIN SANOTTUJEN sadhujen ryhmien kanssa.

        ...

        Varovaisuus on arvokasta alussa, koska on niin monia eksyttäjiä, jotka haluavat niellä meidät. Tässä vaiheessa, jotta pääsemme sujuvasti kohti päämäärää, meidän on erityisesti keskityttävä guruumme ja kieltäydyttävä liittymästä ....

        ...

        ...
        Jokaisessa sampradayassa, uskonnollisessa perinteessä, turvaudutaan tähän tekniikkaan: ”Kuunnelkaa vain sitä, mitä me sanomme. Olkaa uskollisia gurunne sanoille ja ohjeille. Älkää yrittäkö kommunikoida kenenkään kanssa, juoksentelemalla edestakaisin neuvojen perässä.

        Hyvin monet opettajat ovat gurunne vihollisia. Heidän saarnaamisensa on väärää.”


        Tietyssä vaiheessa tällaiset varoitukset ovat tarpeen. ”Älkää yrittäkö nähdä guruja kaikkialla, koska tässä maailmassa on niin paljon sadhujen vaatteissa olevia ihmisiä, jotka harjoittavat häijyjä tekoja!

        Tietyssä vaiheessa ei voi tulla toimeen ilman tällaisia varoituksia.

        Vihkiminen transsendentaaliseen tieteeseen
        Kirjat > Sri Guru ja hänen armonsa
        Devotee: Voisitteko selittää dikshan, initiaation, todellisen merkityksen?

        Srila Sridhar Maharaj: Srila Jiva Gosvami selittää tämän Bhakti-śandarbhassaan (868):

        ...sanskrit...

        Asiantuntevat oppineet selittävät dikshan, henkisen vihkimyksen, merkityksen näin: diksha on prosessi, jossa opastaja välittää oppilaalle transsendentaalisen tiedon. Tämän seurauksena kaikki oppilaan aiemmat huonot taipumukset tuhoutuvat.

        ...
        Dikshan kautta oppilas vapautuu kaikista aiemmista velvoitteista ja saavuttaa uuden elämän valon suhteessa transsendentaaliseen Herraan. Diksha, vihkimys, on prosessi, jonka kautta meille annetaan ylevä yhteys Absoluuttiseen Keskukseen ja samalla kaikki aiemmat velvollisuutemme kumotaan. Se on sisäinen herääminen jumalallisen tiedon elämään. Tämä rikkaus on aina sisällämme, mutta se on piilossa. Diksha tarkoittaa sitä, että sisäinen rikkautemme paljastuu meille ja että vapaudumme kaikista velvoitteista ulkomaailmaa kohtaan.

        ...

        Sisäisen heräämisen myötä ulkoiset olosuhteet katoavat, aivan kuten kotiin palatessasi et enää välitä ulkona tarvitsemistasi mukavuuksista, koska mikään ei vedä vertoja kodin mukavuuksille. Kun olemme vieraassa maassa, etsimme hotellien mukavuuksia, mutta kun palaamme kotiin, unohdamme ne - emme enää tarvitse niitä....
        ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihkiminen transsendentaaliseen tieteeseen
        Kirjat > Sri Guru ja hänen armonsa
        Devotee: Voisitteko selittää dikshan, initiaation, todellisen merkityksen?

        Srila Sridhar Maharaj: Srila Jiva Gosvami selittää tämän Bhakti-śandarbhassaan (868):

        ...sanskrit...

        Asiantuntevat oppineet selittävät dikshan, henkisen vihkimyksen, merkityksen näin: diksha on prosessi, jossa opastaja välittää oppilaalle transsendentaalisen tiedon. Tämän seurauksena kaikki oppilaan aiemmat huonot taipumukset tuhoutuvat.

        ...
        Dikshan kautta oppilas vapautuu kaikista aiemmista velvoitteista ja saavuttaa uuden elämän valon suhteessa transsendentaaliseen Herraan. Diksha, vihkimys, on prosessi, jonka kautta meille annetaan ylevä yhteys Absoluuttiseen Keskukseen ja samalla kaikki aiemmat velvollisuutemme kumotaan. Se on sisäinen herääminen jumalallisen tiedon elämään. Tämä rikkaus on aina sisällämme, mutta se on piilossa. Diksha tarkoittaa sitä, että sisäinen rikkautemme paljastuu meille ja että vapaudumme kaikista velvoitteista ulkomaailmaa kohtaan.

        ...

        Sisäisen heräämisen myötä ulkoiset olosuhteet katoavat, aivan kuten kotiin palatessasi et enää välitä ulkona tarvitsemistasi mukavuuksista, koska mikään ei vedä vertoja kodin mukavuuksille. Kun olemme vieraassa maassa, etsimme hotellien mukavuuksia, mutta kun palaamme kotiin, unohdamme ne - emme enää tarvitse niitä....
        ...

        ...
        ...
        Devotee: Mitä eroa on shikshalla, henkisillä ohjeilla, ja dikshalla?

        Srila Sridhar Maharaj: Diksha tarkoittaa pohjimmiltaan vihkimistä mantraan, henkiseen kaavaan. Muut määräykset ovat välttämättömiä, jotta se saisi lihaa, jotta se voisi vaikuttaa. Tietyt toimet ovat myös hyödyllisiä. Kaikki nämä ovat olennainen osa vihkimystä. Diksha antaa siis yleisen suunnan, mutta miten antaa sille konkreettinen muoto? Konkreettisuus on välttämätöntä. Srimad-Bhagavatamissa (7.5.23,24) sanotaan:

        ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Devotee: Mitä eroa on shikshalla, henkisillä ohjeilla, ja dikshalla?

        Srila Sridhar Maharaj: Diksha tarkoittaa pohjimmiltaan vihkimistä mantraan, henkiseen kaavaan. Muut määräykset ovat välttämättömiä, jotta se saisi lihaa, jotta se voisi vaikuttaa. Tietyt toimet ovat myös hyödyllisiä. Kaikki nämä ovat olennainen osa vihkimystä. Diksha antaa siis yleisen suunnan, mutta miten antaa sille konkreettinen muoto? Konkreettisuus on välttämätöntä. Srimad-Bhagavatamissa (7.5.23,24) sanotaan:

        ...

        Devotee: Mikä on sellaisen devoteen asema, joka, vaikka ei ole vielä täysin vapaa mayan vaikutuksesta, ottaa vastaan opetuslapsia Sri Chaitanya Mahaprabhun ja hänen henkisen mestarinsa ohjeiden mukaisesti?

        Srila Sridhar Maharaj: Jos henkilö, jolla on pieni pääoma, aloittaa yrityksen, on hänen kannaltaan parempi, jos hän liittyy suurempaan kapitalistiin. Silloin hän voi menestyä. Vastaavasti, kunnes devotee on täysin vakiintunut Krishna-tietoisuuteen, häntä on tuettava ylhäältä päin. Silloin hän on turvassa. Jos meidän on taisteltava mayaa, illuusiota, vastaan kasvokkain, ainoa toivomme on korkeampien voimien apu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Devotee: Mikä on sellaisen devoteen asema, joka, vaikka ei ole vielä täysin vapaa mayan vaikutuksesta, ottaa vastaan opetuslapsia Sri Chaitanya Mahaprabhun ja hänen henkisen mestarinsa ohjeiden mukaisesti?

        Srila Sridhar Maharaj: Jos henkilö, jolla on pieni pääoma, aloittaa yrityksen, on hänen kannaltaan parempi, jos hän liittyy suurempaan kapitalistiin. Silloin hän voi menestyä. Vastaavasti, kunnes devotee on täysin vakiintunut Krishna-tietoisuuteen, häntä on tuettava ylhäältä päin. Silloin hän on turvassa. Jos meidän on taisteltava mayaa, illuusiota, vastaan kasvokkain, ainoa toivomme on korkeampien voimien apu.

        Mayan hallitseminen on hyvin vaikeaa. Krishna sanoo Bhagavad-gitassa (7.14):
        ...sanskrit...


        ”On mahdotonta voittaa illuusioenergiaani. Vain se, joka on antautunut Minulle, voi voittaa sen.” Maya pelkää vain Krishnaa, sillä Hän on sen tuki. Jos yrität voittaa mayan yksin, siitä ei tule mitään. Teillä on oltava yhteys Korkeimpaan. Sen avulla voit voittaa illuusion. Maya poistuu vasta, kun se näkee, että teitä tukee korkeampi voima. Ette voi voittaa mayaa taistelemalla yksin. Se on mahdotonta, koska minne tahansa menettekin, maya, illuusio, pitää teidät rajojensa sisällä. Sen voima voi olla vahvempi tai heikompi, mutta kaikki on samaa mayaa. Vasta kun todella joudutte kosketuksiin tason kanssa, joka on mayaa korkeampi, voitte taistella sitä vastaan. Vasta silloin maya vetäytyy. Meillä on oltava majan tuolla puolen oleva turvapaikka, josta käsin voimme taistella sitä vastaan. Meitä kehotetaan ottamaan turvapaikka sadhuista, pyhimyksistä ja shastroista, pyhistä kirjoituksista. Heidän apunsa tulee ylhäältä, ja meidän pitäisi ottaa se vastaan koko sydämestämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mayan hallitseminen on hyvin vaikeaa. Krishna sanoo Bhagavad-gitassa (7.14):
        ...sanskrit...


        ”On mahdotonta voittaa illuusioenergiaani. Vain se, joka on antautunut Minulle, voi voittaa sen.” Maya pelkää vain Krishnaa, sillä Hän on sen tuki. Jos yrität voittaa mayan yksin, siitä ei tule mitään. Teillä on oltava yhteys Korkeimpaan. Sen avulla voit voittaa illuusion. Maya poistuu vasta, kun se näkee, että teitä tukee korkeampi voima. Ette voi voittaa mayaa taistelemalla yksin. Se on mahdotonta, koska minne tahansa menettekin, maya, illuusio, pitää teidät rajojensa sisällä. Sen voima voi olla vahvempi tai heikompi, mutta kaikki on samaa mayaa. Vasta kun todella joudutte kosketuksiin tason kanssa, joka on mayaa korkeampi, voitte taistella sitä vastaan. Vasta silloin maya vetäytyy. Meillä on oltava majan tuolla puolen oleva turvapaikka, josta käsin voimme taistella sitä vastaan. Meitä kehotetaan ottamaan turvapaikka sadhuista, pyhimyksistä ja shastroista, pyhistä kirjoituksista. Heidän apunsa tulee ylhäältä, ja meidän pitäisi ottaa se vastaan koko sydämestämme.

        Devotee: Näyttää siltä, että ne, jotka ottavat vastaan opetuslapsia, joutuvat kokemaan fyysisiä vaikeuksia tai kärsimään, koska he hyväksyvät opetuslastensa karman.

        Srila Sridhar Maharaj: Fyysisiä vaikeuksia ei tarvitse ottaa huomioon. Myöskään fyysistä menestystä ei pidä arvostaa kovin paljon. Ei pidä ajatella, että koska gurulla on paljon oppilaita, hän on suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Devotee: Näyttää siltä, että ne, jotka ottavat vastaan opetuslapsia, joutuvat kokemaan fyysisiä vaikeuksia tai kärsimään, koska he hyväksyvät opetuslastensa karman.

        Srila Sridhar Maharaj: Fyysisiä vaikeuksia ei tarvitse ottaa huomioon. Myöskään fyysistä menestystä ei pidä arvostaa kovin paljon. Ei pidä ajatella, että koska gurulla on paljon oppilaita, hän on suuri.

        Joku saattaa ottaa vapaaehtoisesti vastuun monen opetuslapsen henkisestä elämästä, mutta huomaa myöhemmin, että heidän henkinen kehityksensä jättää toivomisen varaa. Tämän seurauksena hän saattaa kokea tietynlaista ahdistusta. Hän ajattelee: ”Olen ottanut vastuun heidän kohtalostaan, mutta en pysty antamaan heille toivottua edistystä henkisessä elämässä.” Tämä on hyvä merkki. Vaisnavat eivät ole huolissaan itsestään, vaan ovat huolissaan muiden puolesta (...sanskrit...).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku saattaa ottaa vapaaehtoisesti vastuun monen opetuslapsen henkisestä elämästä, mutta huomaa myöhemmin, että heidän henkinen kehityksensä jättää toivomisen varaa. Tämän seurauksena hän saattaa kokea tietynlaista ahdistusta. Hän ajattelee: ”Olen ottanut vastuun heidän kohtalostaan, mutta en pysty antamaan heille toivottua edistystä henkisessä elämässä.” Tämä on hyvä merkki. Vaisnavat eivät ole huolissaan itsestään, vaan ovat huolissaan muiden puolesta (...sanskrit...).

        ...
        Vaishnavin mielessä ei ole huolta itsestään, mutta hän ei voi pysyä rauhallisena nähdessään muiden ihmisten tuskan. Vaishnav ei voi sopia sen kanssa. Vaisnavat tuntevat aina myötätuntoa toisen surua kohtaan. Tämä on keskitason bhaktan ominaisuus. Hän ei ole huolissaan itsestään, mutta toisten kärsimys rasittaa häntä. Keskitason devotee ei voi olla välinpitämätön heitä kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Vaishnavin mielessä ei ole huolta itsestään, mutta hän ei voi pysyä rauhallisena nähdessään muiden ihmisten tuskan. Vaishnav ei voi sopia sen kanssa. Vaisnavat tuntevat aina myötätuntoa toisen surua kohtaan. Tämä on keskitason bhaktan ominaisuus. Hän ei ole huolissaan itsestään, mutta toisten kärsimys rasittaa häntä. Keskitason devotee ei voi olla välinpitämätön heitä kohtaan.

        Henkisen mestarin on otettava jonkinlainen vastuu oppilaan huonoista ja ei-toivotuista teoista. Gurun on ohjattava oppilaita opastamalla heitä.

        Jos lääkäri on ottanut tehtäväkseen hoitaa sairasta ihmistä, mutta potilas jatkaa kärsimystä, myös lääkäri voi loukkaantua. ”Olen ottanut tämän miehen hoidettavakseni, mutta en voi vapauttaa häntä hänen tuskistaan.”

        Näin hän itse saattaa tuntea olevansa jossain määrin vastuussa potilaan kärsimyksestä.
        ...

        Henkisen mestarin on otettava jonkinlainen vastuu oppilaan huonoista ja ei-toivotuista teoista. Gurun on ohjattava oppilaita opastamalla heitä.

        Jos lääkäri on ottanut tehtäväkseen hoitaa sairasta ihmistä, mutta potilas jatkaa kärsimystä, myös lääkäri voi loukkaantua. ”Olen ottanut tämän miehen hoidettavakseni, mutta en voi vapauttaa häntä hänen tuskistaan.”

        Näin hän itse saattaa tuntea olevansa jossain määrin vastuussa potilaan kärsimyksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkisen mestarin on otettava jonkinlainen vastuu oppilaan huonoista ja ei-toivotuista teoista. Gurun on ohjattava oppilaita opastamalla heitä.

        Jos lääkäri on ottanut tehtäväkseen hoitaa sairasta ihmistä, mutta potilas jatkaa kärsimystä, myös lääkäri voi loukkaantua. ”Olen ottanut tämän miehen hoidettavakseni, mutta en voi vapauttaa häntä hänen tuskistaan.”

        Näin hän itse saattaa tuntea olevansa jossain määrin vastuussa potilaan kärsimyksestä.
        ...

        Henkisen mestarin on otettava jonkinlainen vastuu oppilaan huonoista ja ei-toivotuista teoista. Gurun on ohjattava oppilaita opastamalla heitä.

        Jos lääkäri on ottanut tehtäväkseen hoitaa sairasta ihmistä, mutta potilas jatkaa kärsimystä, myös lääkäri voi loukkaantua. ”Olen ottanut tämän miehen hoidettavakseni, mutta en voi vapauttaa häntä hänen tuskistaan.”

        Näin hän itse saattaa tuntea olevansa jossain määrin vastuussa potilaan kärsimyksestä.

        ...
        ...
        Jäljittely (imitaatio, matkiminen) on mahdollista. Poikkeamat ovat mahdollisia. Kaikki nämä asiat ovat mahdollisia.

        Guru-asemasta voi tehdä tuottoisan yrityksen taka-ajatusten vuoksi, kuten kastigoswamissa ja imitaattori-sahajiyoissa.

        Joku voi esiintyä guruna syystä tai toisesta, mutta todellisen gurun tunnusmerkit on annettu Pyhissä kirjoituksissa: ...sanskrit...

        ”Todellisen henkisen mestarin tulisi olla perehtynyt Vedalaisen kirjallisuuden johtopäätöksiin ja luja Absoluuttisen Totuuden oivaltamisessa” (Śrīmad-Bhāgavatam, 11.3.21).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Jäljittely (imitaatio, matkiminen) on mahdollista. Poikkeamat ovat mahdollisia. Kaikki nämä asiat ovat mahdollisia.

        Guru-asemasta voi tehdä tuottoisan yrityksen taka-ajatusten vuoksi, kuten kastigoswamissa ja imitaattori-sahajiyoissa.

        Joku voi esiintyä guruna syystä tai toisesta, mutta todellisen gurun tunnusmerkit on annettu Pyhissä kirjoituksissa: ...sanskrit...

        ”Todellisen henkisen mestarin tulisi olla perehtynyt Vedalaisen kirjallisuuden johtopäätöksiin ja luja Absoluuttisen Totuuden oivaltamisessa” (Śrīmad-Bhāgavatam, 11.3.21).

        Joku voi sanoa: ”Minä olen guru, mutta hän ei ole (todellisuudessa mikää guru)”.

        Väärentäminen on aina mahdollista, mutta Pyhät kirjoitukset tarjoavat mittapuun, jonka avulla voi valita todellisen gurun, ja todellinen guru korostaa juuri Pyhien kirjoitusten olemusta.

        Guru ja Shastra ovat toisistaan riippuvaisia. Ne auttavat toisiaan oppimisessamme.

        Kirjoituksissa sanotaan, että meidän tulisi lukea niitä todellisen opettajan - vaishnava-gurun (...sanskrit...) - johdolla.

        Siksi Pyhät kirjoitukset riippuvat henkisestä mestarista. Ja kuka hän on? Kirjoitukset selittävät. Ne ovat siis toisistaan riippuvaisia: sekä sadhu että shastra ovat välttämättömiä. Ne ovat niin sanotusti Herran ”aktiivisia” ja ”passiivisia” edustajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku voi sanoa: ”Minä olen guru, mutta hän ei ole (todellisuudessa mikää guru)”.

        Väärentäminen on aina mahdollista, mutta Pyhät kirjoitukset tarjoavat mittapuun, jonka avulla voi valita todellisen gurun, ja todellinen guru korostaa juuri Pyhien kirjoitusten olemusta.

        Guru ja Shastra ovat toisistaan riippuvaisia. Ne auttavat toisiaan oppimisessamme.

        Kirjoituksissa sanotaan, että meidän tulisi lukea niitä todellisen opettajan - vaishnava-gurun (...sanskrit...) - johdolla.

        Siksi Pyhät kirjoitukset riippuvat henkisestä mestarista. Ja kuka hän on? Kirjoitukset selittävät. Ne ovat siis toisistaan riippuvaisia: sekä sadhu että shastra ovat välttämättömiä. Ne ovat niin sanotusti Herran ”aktiivisia” ja ”passiivisia” edustajia.

        Devotee: Voisitteko selittää, miksi Krishna esiintyy niin monissa eri guruissa? Miksi Hänen on tultava yhä uudelleen ja uudelleen? Emmekö voi oppia kaiken tarvittavan vain lukemalla Bhagavad-gitan? Miksi tarvitaan jatkuvaa ilmestystä? Eivätkö vanhat kirjat sisällä kaikki totuudet, jotka meidän on tiedettävä?

        Srila Sridhar Maharaj: Srimad-Bhagavatamissa Krishna sanoo: ”Alussa annoin tähän maailmaan Vedalaisen tiedon Brahman kautta. Ja hän uskoi sen opetuslapsilleen: neljälle Kumaralle, Marichille, Angiralle ja muille tietäjille.” Tieto annettiin ensin heille, ja sitten se ilmestyi kirjojen muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Devotee: Voisitteko selittää, miksi Krishna esiintyy niin monissa eri guruissa? Miksi Hänen on tultava yhä uudelleen ja uudelleen? Emmekö voi oppia kaiken tarvittavan vain lukemalla Bhagavad-gitan? Miksi tarvitaan jatkuvaa ilmestystä? Eivätkö vanhat kirjat sisällä kaikki totuudet, jotka meidän on tiedettävä?

        Srila Sridhar Maharaj: Srimad-Bhagavatamissa Krishna sanoo: ”Alussa annoin tähän maailmaan Vedalaisen tiedon Brahman kautta. Ja hän uskoi sen opetuslapsilleen: neljälle Kumaralle, Marichille, Angiralle ja muille tietäjille.” Tieto annettiin ensin heille, ja sitten se ilmestyi kirjojen muodossa.

        Alussa se oli äänen, ei tekstin muodossa. Vähitellen vakiintui kirjoitukseksi. Aluksi se välittyi suoraan äänen välityksellä, ihmiseltä toiselle, suullisesti....

        Se siirtyi ketjussa yhdeltä toiselle ja katosi vähitellen.

        Joskus välittäjän vuoksi se (tieto) katoaa ja vääristyy, vääristyy, ja silloin Herra tuntee, että Hänen on ilmestyttävä uudelleen tähän maailmaan (...sanskrit...).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alussa se oli äänen, ei tekstin muodossa. Vähitellen vakiintui kirjoitukseksi. Aluksi se välittyi suoraan äänen välityksellä, ihmiseltä toiselle, suullisesti....

        Se siirtyi ketjussa yhdeltä toiselle ja katosi vähitellen.

        Joskus välittäjän vuoksi se (tieto) katoaa ja vääristyy, vääristyy, ja silloin Herra tuntee, että Hänen on ilmestyttävä uudelleen tähän maailmaan (...sanskrit...).

        Joskus Krishna laskeutuu Itse palauttaakseen todellisen uskonnon alkeet, ja joskus Hän lähettää tervejärkisen henkilön.

        Krishna sanoo: ”Tämän karma-joogan, jonka olen nyt selittänyt sinulle, oi Arjuna, kerroin ensin Suryalle, ja Suryalta se siirtyi eteenpäin ...

        Näin se lopulta vääristyi, joten kerron nyt saman asian sinulle uudelleen.


        Tämä turmeltuva maailma nakertaa vähitellen totuutta.

        Kun totuus ilmestyy ensimmäisen kerran, se loistaa kaikessa kirkkaudessaan, mutta pikkuhiljaa, kun se joutuu kosketuksiin tämän turmeltuneen maailman kanssa, se heikkenee, vääristyy ja heikentyy - siksi Krishna tulee aika ajoin uudistamaan sitä ja antamaan sille mahdollisuuden loistaa uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus Krishna laskeutuu Itse palauttaakseen todellisen uskonnon alkeet, ja joskus Hän lähettää tervejärkisen henkilön.

        Krishna sanoo: ”Tämän karma-joogan, jonka olen nyt selittänyt sinulle, oi Arjuna, kerroin ensin Suryalle, ja Suryalta se siirtyi eteenpäin ...

        Näin se lopulta vääristyi, joten kerron nyt saman asian sinulle uudelleen.


        Tämä turmeltuva maailma nakertaa vähitellen totuutta.

        Kun totuus ilmestyy ensimmäisen kerran, se loistaa kaikessa kirkkaudessaan, mutta pikkuhiljaa, kun se joutuu kosketuksiin tämän turmeltuneen maailman kanssa, se heikkenee, vääristyy ja heikentyy - siksi Krishna tulee aika ajoin uudistamaan sitä ja antamaan sille mahdollisuuden loistaa uudelleen.

        Devotee: Onko acharyan ja gurun välillä eroa?

        Srila Sridhar Maharaj: Guru ja acharya ovat yksi ja sama asia, mutta yleisesti voidaan sanoa, että acharya tekee laajempaa työtä. Lisäksi acharyalla on oltava täydellinen tieto Pyhistä kirjoituksista, kun taas gurulla ei ehkä ole ulkoisesti syvällistä tietoa shastroista, mutta hän todella ymmärtää niiden olemuksen. Hän ei ehkä osaa siteerata kirjoituksia laajasti, mutta hän on tietoinen niiden merkityksestä. Guru voi olla tällainen. Mutta acharya on sellainen, joka saarnaa laajalti ja pystyy siteeraamaan laajasti Pyhiä kirjoituksia.

        Devotee: On niin paljon vaishnaveiksi naamioituneita valeguruja, jotka yrittävät vain huijata yksinkertaisia ihmisiä. Mistä tiedämme, kuka on oikea guru ja kuka huijari? Mistä tiedämme, milloin meille annetaan todellista tietoa ja milloin meitä huijataan?

        Srila Sridhar Maharaj: Ihmisen on selvitettävä, mikä on hänen tietonsa lähde. Markkinoilla voi olla väärennettyä kultaa, mutta jos olemme varmistaneet, että ostamamme kulta on peräisin tietystä kaivoksesta, voimme ostaa sitä luottaen siihen, ettei sitä ole pilattu jossain matkan varrella. Se voidaan siis toteuttaa tutkimalla lähde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Devotee: Onko acharyan ja gurun välillä eroa?

        Srila Sridhar Maharaj: Guru ja acharya ovat yksi ja sama asia, mutta yleisesti voidaan sanoa, että acharya tekee laajempaa työtä. Lisäksi acharyalla on oltava täydellinen tieto Pyhistä kirjoituksista, kun taas gurulla ei ehkä ole ulkoisesti syvällistä tietoa shastroista, mutta hän todella ymmärtää niiden olemuksen. Hän ei ehkä osaa siteerata kirjoituksia laajasti, mutta hän on tietoinen niiden merkityksestä. Guru voi olla tällainen. Mutta acharya on sellainen, joka saarnaa laajalti ja pystyy siteeraamaan laajasti Pyhiä kirjoituksia.

        Devotee: On niin paljon vaishnaveiksi naamioituneita valeguruja, jotka yrittävät vain huijata yksinkertaisia ihmisiä. Mistä tiedämme, kuka on oikea guru ja kuka huijari? Mistä tiedämme, milloin meille annetaan todellista tietoa ja milloin meitä huijataan?

        Srila Sridhar Maharaj: Ihmisen on selvitettävä, mikä on hänen tietonsa lähde. Markkinoilla voi olla väärennettyä kultaa, mutta jos olemme varmistaneet, että ostamamme kulta on peräisin tietystä kaivoksesta, voimme ostaa sitä luottaen siihen, ettei sitä ole pilattu jossain matkan varrella. Se voidaan siis toteuttaa tutkimalla lähde.

        Devotee: On niin paljon vaishnaveiksi naamioituneita valeguruja, jotka yrittävät vain huijata yksinkertaisia ihmisiä. Mistä tiedämme, kuka on oikea guru ja kuka huijari? Mistä tiedämme, milloin meille annetaan todellista tietoa ja milloin meitä huijataan?

        Srila Sridhar Maharaj: Ihmisen on selvitettävä, mikä on hänen tietonsa lähde. Markkinoilla voi olla väärennettyä kultaa, mutta jos olemme varmistaneet, että ostamamme kulta on peräisin tietystä kaivoksesta, voimme ostaa sitä luottaen siihen, ettei sitä ole pilattu jossain matkan varrella. Se voidaan siis toteuttaa tutkimalla lähde.

        ...

        Alkuperäinen, väärentämätön, jumalallisesti ilmoitettu Totuus laskeutuu alas paramparan kautta. Meidän on liityttävä luotettavaan perimysjärjestykseen. Tämä on ainoa tapa saada jotain aitoa. On välttämätöntä liittyä niihin, jotka ovat Herran valtuuttamia - guru-parampara on välttämätön. Siksi ennen jonkun kirjan lukemista pitäisi pyrkiä selvittämään, kuka kirjoittajan guru on ja mistä kirjoittaja ottaa ideat, jotka muodostavat hänen kirjansa sisällön. Onko se vain pinnallista vai onko tässä jotain aitoa? Jos näemme, että sillä on jotain tekemistä todellisen sadhun kanssa, voimme kiinnittää siihen huomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Devotee: On niin paljon vaishnaveiksi naamioituneita valeguruja, jotka yrittävät vain huijata yksinkertaisia ihmisiä. Mistä tiedämme, kuka on oikea guru ja kuka huijari? Mistä tiedämme, milloin meille annetaan todellista tietoa ja milloin meitä huijataan?

        Srila Sridhar Maharaj: Ihmisen on selvitettävä, mikä on hänen tietonsa lähde. Markkinoilla voi olla väärennettyä kultaa, mutta jos olemme varmistaneet, että ostamamme kulta on peräisin tietystä kaivoksesta, voimme ostaa sitä luottaen siihen, ettei sitä ole pilattu jossain matkan varrella. Se voidaan siis toteuttaa tutkimalla lähde.

        ...

        Alkuperäinen, väärentämätön, jumalallisesti ilmoitettu Totuus laskeutuu alas paramparan kautta. Meidän on liityttävä luotettavaan perimysjärjestykseen. Tämä on ainoa tapa saada jotain aitoa. On välttämätöntä liittyä niihin, jotka ovat Herran valtuuttamia - guru-parampara on välttämätön. Siksi ennen jonkun kirjan lukemista pitäisi pyrkiä selvittämään, kuka kirjoittajan guru on ja mistä kirjoittaja ottaa ideat, jotka muodostavat hänen kirjansa sisällön. Onko se vain pinnallista vai onko tässä jotain aitoa? Jos näemme, että sillä on jotain tekemistä todellisen sadhun kanssa, voimme kiinnittää siihen huomiota.

        Annan usein esimerkin homeopaattisista pillereistä. Niillä ei sinänsä ole parantavaa vaikutusta. Voima on niiden sisällä. Keskinkertainen guru voi antaa saman mantran oppilaalle, mutta mitä voimaa tuossa äänessä on? Millainen ymmärryksen taso, jumalallinen tahto siinä on? Se on kaikkein tärkeintä. Kun vastaanottaa mantran ...todelliselta, aidolta gurulta, saa siihen sisältyvän hyvän tahdon, eli oikean käsityksen Herrasta. Pienestä siemenestä kasvaa valtava banyanpuu. Tärkeintä on se energia, jolla guru antaa tietyn äänikaavan oppilaalle. Emme ehkä huomaa sitä nyt, mutta ajan myötä, jos ympäristö on meille suotuisa, tämä energia ilmenee ja kehittyy joksikin suureksi. Jos siis aiomme ostaa jotakin, meidän on varottava väärennöksiä, sillä muuten meitä saatetaan huijata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annan usein esimerkin homeopaattisista pillereistä. Niillä ei sinänsä ole parantavaa vaikutusta. Voima on niiden sisällä. Keskinkertainen guru voi antaa saman mantran oppilaalle, mutta mitä voimaa tuossa äänessä on? Millainen ymmärryksen taso, jumalallinen tahto siinä on? Se on kaikkein tärkeintä. Kun vastaanottaa mantran ...todelliselta, aidolta gurulta, saa siihen sisältyvän hyvän tahdon, eli oikean käsityksen Herrasta. Pienestä siemenestä kasvaa valtava banyanpuu. Tärkeintä on se energia, jolla guru antaa tietyn äänikaavan oppilaalle. Emme ehkä huomaa sitä nyt, mutta ajan myötä, jos ympäristö on meille suotuisa, tämä energia ilmenee ja kehittyy joksikin suureksi. Jos siis aiomme ostaa jotakin, meidän on varottava väärennöksiä, sillä muuten meitä saatetaan huijata.

        Jumalallisen totuuden laskeutuminen
        Kirjat > Sri Guru ja hänen armonsa

        Krishna-tietoisuus, korkeimman tason henkinen ajatus, laskeutuu, virtaa tasolta toiselle, aivan kuten...
        ...
        ...
        Guru-paramparan, opettajien peräkkäisyyden, ydin on siis shiksha, henkiset ohjeet, ja mistä tahansa ne tulevatkin, siellä on guru. Se, jolla on transsendentaalinen, jumalallinen näkemys, näkee gurun missä tahansa hän esiintyykin. Se, jolla on puhdasta tietoa absoluuttisesta jumalallisesta rakkaudesta, on guru. Muuten guru-parampara olisi vain kehollinen parampara - kehojen peräkkäisyys.

        Anna sitten kastibrahmanien - kastigosvamien - jatkaa BISNESTÄÄN (LIIKETOIMINTAA), koska he saavat mantraa kehosta toiseen. Mutta heidän mantransa on kuollutta.


        Me etsimme elävää mantraa, ja mistä tahansa löydämme elävän pyrkimyksen korkeimpaan omistautuneeseen palveluun, sieltä löydämme gurumme. Henkilö, joka on herännyt tällaiseen oivallukseen, pystyy tunnistamaan gurun missä tahansa hän esiintyykin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalallisen totuuden laskeutuminen
        Kirjat > Sri Guru ja hänen armonsa

        Krishna-tietoisuus, korkeimman tason henkinen ajatus, laskeutuu, virtaa tasolta toiselle, aivan kuten...
        ...
        ...
        Guru-paramparan, opettajien peräkkäisyyden, ydin on siis shiksha, henkiset ohjeet, ja mistä tahansa ne tulevatkin, siellä on guru. Se, jolla on transsendentaalinen, jumalallinen näkemys, näkee gurun missä tahansa hän esiintyykin. Se, jolla on puhdasta tietoa absoluuttisesta jumalallisesta rakkaudesta, on guru. Muuten guru-parampara olisi vain kehollinen parampara - kehojen peräkkäisyys.

        Anna sitten kastibrahmanien - kastigosvamien - jatkaa BISNESTÄÄN (LIIKETOIMINTAA), koska he saavat mantraa kehosta toiseen. Mutta heidän mantransa on kuollutta.


        Me etsimme elävää mantraa, ja mistä tahansa löydämme elävän pyrkimyksen korkeimpaan omistautuneeseen palveluun, sieltä löydämme gurumme. Henkilö, joka on herännyt tällaiseen oivallukseen, pystyy tunnistamaan gurun missä tahansa hän esiintyykin.

        ...
        Initaatio mantraan tarkoittaa, että opettaja välittää oppilaalle todellisen tiedon ja omistautumisen tunteen. Ja tämän on oltava aitoa.

        Emme opi mitään homeopaattisesta pilleristä vain katsomalla sitä - sen voima on sen sisällä.

        Niinpä myös mantrassa tärkeintä on se, millainen ajatus ja tunne välittyy tuon äänen kautta.

        Impersonalisteilla on sama mantra, ja hekin laulavat Krishnan pyhää nimeä, mutta tällainen ”nimi” katoaa brahmajyotissa.

        He eivät voi ylittää Virajaa, aineellisen ja henkisen maailman välistä jokea.

        Bhaktivinoda Thakur sanoo, että kun mayavadi toistaa Krishnan nimeä, se on kuin hän heittäisi salamoita Herran pyhään kehoon. Hänen ”laulamisessaan” ei ole mitään terveellistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Initaatio mantraan tarkoittaa, että opettaja välittää oppilaalle todellisen tiedon ja omistautumisen tunteen. Ja tämän on oltava aitoa.

        Emme opi mitään homeopaattisesta pilleristä vain katsomalla sitä - sen voima on sen sisällä.

        Niinpä myös mantrassa tärkeintä on se, millainen ajatus ja tunne välittyy tuon äänen kautta.

        Impersonalisteilla on sama mantra, ja hekin laulavat Krishnan pyhää nimeä, mutta tällainen ”nimi” katoaa brahmajyotissa.

        He eivät voi ylittää Virajaa, aineellisen ja henkisen maailman välistä jokea.

        Bhaktivinoda Thakur sanoo, että kun mayavadi toistaa Krishnan nimeä, se on kuin hän heittäisi salamoita Herran pyhään kehoon. Hänen ”laulamisessaan” ei ole mitään terveellistä.

        Impersonalisteilla on sama mantra, ja hekin laulavat Krishnan pyhää nimeä, mutta tällainen ”nimi” katoaa brahmajyotissa.

        He eivät voi ylittää Virajaa, aineellisen ja henkisen maailman välistä jokea.

        Bhaktivinoda Thakur sanoo, että kun mayavadi toistaa Krishnan nimeä, se on kuin hän heittäisi salamoita Herran pyhään kehoon. Hänen ”laulamisessaan” ei ole mitään terveellistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Impersonalisteilla on sama mantra, ja hekin laulavat Krishnan pyhää nimeä, mutta tällainen ”nimi” katoaa brahmajyotissa.

        He eivät voi ylittää Virajaa, aineellisen ja henkisen maailman välistä jokea.

        Bhaktivinoda Thakur sanoo, että kun mayavadi toistaa Krishnan nimeä, se on kuin hän heittäisi salamoita Herran pyhään kehoon. Hänen ”laulamisessaan” ei ole mitään terveellistä.

        Gaudiya Math on kiinnostunut todellisuudesta - ei muodosta. Yritämme ymmärtää, mikä on mitä henkisen ajattelun maailmassa. Pelkkä muoto ei lumoa meitä, ei kiehdo meitä. Haluamme edetä askel askeleelta henkisessä ajattelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gaudiya Math on kiinnostunut todellisuudesta - ei muodosta. Yritämme ymmärtää, mikä on mitä henkisen ajattelun maailmassa. Pelkkä muoto ei lumoa meitä, ei kiehdo meitä. Haluamme edetä askel askeleelta henkisessä ajattelussa.

        Srila Rupa Gosvami sanoo Upadeshamritassaan (10): ...sanskrit...

        ”Monista materialisteista (vain) yksi voi olla filosofi.

        Monista filosofeista (vain yksi) voi saada vapautuksen ja alkaa palvella Herraa antaumuksellisesti. Monista bhaktoista (vain yksi) voi saavuttaa puhtaan rakkauden Krishnaa kohtaan. Tällainen devotee on paras.”


        ...


        Haluamme ymmärtää asteittaisuuden: mikä on Viraja-joki, mikä on henkinen taivas, Herra Shivan maailma, Vishnun Vaikuntha-maailma, Herra Raman Ayodhya ja lopulta Krishna Dwarakassa, Mathurassa ja Vrindavanissa? Haluamme todellisen näkemyksen koko teistisen ajattelun asteikosta. Krishna osoittaa tämän asteittaisuuden Srimad-Bhagavatamissa (11.14.15), jossa Hän sanoo:

        ...sanskrit...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Srila Rupa Gosvami sanoo Upadeshamritassaan (10): ...sanskrit...

        ”Monista materialisteista (vain) yksi voi olla filosofi.

        Monista filosofeista (vain yksi) voi saada vapautuksen ja alkaa palvella Herraa antaumuksellisesti. Monista bhaktoista (vain yksi) voi saavuttaa puhtaan rakkauden Krishnaa kohtaan. Tällainen devotee on paras.”


        ...


        Haluamme ymmärtää asteittaisuuden: mikä on Viraja-joki, mikä on henkinen taivas, Herra Shivan maailma, Vishnun Vaikuntha-maailma, Herra Raman Ayodhya ja lopulta Krishna Dwarakassa, Mathurassa ja Vrindavanissa? Haluamme todellisen näkemyksen koko teistisen ajattelun asteikosta. Krishna osoittaa tämän asteittaisuuden Srimad-Bhagavatamissa (11.14.15), jossa Hän sanoo:

        ...sanskrit...

        ...
        ...
        ...

        Me olemme totuuden orjia. Olemme kerjäläisiä, jotka kerjäävät lakkaamatta virtaavaa puhdasta totuuden virtaa - elävää totuutta.

        Emme ole ihastuneita mihinkään muodolliseen. ...
        ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        ...

        Me olemme totuuden orjia. Olemme kerjäläisiä, jotka kerjäävät lakkaamatta virtaavaa puhdasta totuuden virtaa - elävää totuutta.

        Emme ole ihastuneita mihinkään muodolliseen. ...
        ...

        ...
        ...
        Jos olemme tietoisia Krishna-tietoisuuden todellisesta olemuksesta, todellisesta rikkaudesta, jonka saamme henkiseltä opettajaltamme, silloin henkinen elämämme ei voi olla sahajiya, jäljitelmä.

        On oltava tarpeeksi herkkä, jotta pystyy näkemään, miten gurumme antaa meille neuvoja jonkun toisen kautta.

        Herkkä ihminen näkee: ”Tämä on guru, joka neuvoo minua - hän puhuttelee minua tämän henkilön kautta.

        Tavalla tai toisella gurudev neuvoo minua hänen kauttaan.

        Miten - en tiedä, mutta näen tässä henkilössä guruni ominaisuudet, hänen käytöksensä, hänen tyylinsä”.

        Jos pystymme arvioimaan kaiken sen ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Jos olemme tietoisia Krishna-tietoisuuden todellisesta olemuksesta, todellisesta rikkaudesta, jonka saamme henkiseltä opettajaltamme, silloin henkinen elämämme ei voi olla sahajiya, jäljitelmä.

        On oltava tarpeeksi herkkä, jotta pystyy näkemään, miten gurumme antaa meille neuvoja jonkun toisen kautta.

        Herkkä ihminen näkee: ”Tämä on guru, joka neuvoo minua - hän puhuttelee minua tämän henkilön kautta.

        Tavalla tai toisella gurudev neuvoo minua hänen kauttaan.

        Miten - en tiedä, mutta näen tässä henkilössä guruni ominaisuudet, hänen käytöksensä, hänen tyylinsä”.

        Jos pystymme arvioimaan kaiken sen ...

        ...
        ...
        Meillä on siis oltava aito käsitys Krishna-tietoisuudesta. ...
        ... Guru voi olla täällä tai hän voi olla toisessa kehossa. Sama opettaja voi ilmestyä toisessa kehossa inspiroimaan meitä - hän voi tulla antamaan meille uutta toivoa ja korkeampaa tietoa. Olennaista on aina asetettava etusijalle muodon sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Meillä on siis oltava aito käsitys Krishna-tietoisuudesta. ...
        ... Guru voi olla täällä tai hän voi olla toisessa kehossa. Sama opettaja voi ilmestyä toisessa kehossa inspiroimaan meitä - hän voi tulla antamaan meille uutta toivoa ja korkeampaa tietoa. Olennaista on aina asetettava etusijalle muodon sijaan.

        Ymmärtäkää ensin Krishna-tietoisuuden puhtaustaso. Muodon palvojat ovat vain jäljittelijöitä; he haluavat vain käyttää Mahaprabhua hyväkseen sen sijaan, että palvelisivat Häntä.

        He ovat pahimpia vihollisiamme. He ovat pettureita: he valehtelevat Mahaprabhun nimissä. He ovat halveksittavia huijareita: he myyvät väärennettyjä tavaroita halvalla valtavia määriä. Heidän sydämensä eivät ole kiinnostuneita puhtaimmasta ...sanskrit...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtäkää ensin Krishna-tietoisuuden puhtaustaso. Muodon palvojat ovat vain jäljittelijöitä; he haluavat vain käyttää Mahaprabhua hyväkseen sen sijaan, että palvelisivat Häntä.

        He ovat pahimpia vihollisiamme. He ovat pettureita: he valehtelevat Mahaprabhun nimissä. He ovat halveksittavia huijareita: he myyvät väärennettyjä tavaroita halvalla valtavia määriä. Heidän sydämensä eivät ole kiinnostuneita puhtaimmasta ...sanskrit...

        Vaikka Guru Maharaj oli korkeimman tason vaishnava, hän ei koskaan mainostanut itseään suurena palvojana.

        Hän sanoi jatkuvasti: ”Olen vaisnavojen palvelijan palvelijan palvelija.”

        Se oli hänen uskontunnustuksensa.

        Ja hän toisti usein: ”Korkeamman tason palvojat ovat minun gurujani.

        He ovat niin mahtavia!” Seuratkaa ensin kaikkea tätä ja toivokaa sitten saavuttavanne tavoitteenne. Se ei ole helppoa eikä halpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka Guru Maharaj oli korkeimman tason vaishnava, hän ei koskaan mainostanut itseään suurena palvojana.

        Hän sanoi jatkuvasti: ”Olen vaisnavojen palvelijan palvelijan palvelija.”

        Se oli hänen uskontunnustuksensa.

        Ja hän toisti usein: ”Korkeamman tason palvojat ovat minun gurujani.

        He ovat niin mahtavia!” Seuratkaa ensin kaikkea tätä ja toivokaa sitten saavuttavanne tavoitteenne. Se ei ole helppoa eikä halpaa.

        Vaikka Guru Maharaj oli korkeimman tason vaishnava, hän ei koskaan mainostanut itseään suurena palvojana.

        (Tässä tarkoitetaan Sridhar Maharajan gurua, Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakuria, joka sanoi omille oppilailleen: ”Olen vaishnavojen palvelijan palvelijan palvelija.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka Guru Maharaj oli korkeimman tason vaishnava, hän ei koskaan mainostanut itseään suurena palvojana.

        (Tässä tarkoitetaan Sridhar Maharajan gurua, Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakuria, joka sanoi omille oppilailleen: ”Olen vaishnavojen palvelijan palvelijan palvelija.”

        Krishna-tietoisuus viittaa sisäiseen maailmaan, mutta ne, jotka eivät näe sisäistä totuutta, keksivät paljon ulkoisia asioita. Me emme tue sellaisia asioita. Päinvastoin, olemme kiinnostuneita aidosta hengestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krishna-tietoisuus viittaa sisäiseen maailmaan, mutta ne, jotka eivät näe sisäistä totuutta, keksivät paljon ulkoisia asioita. Me emme tue sellaisia asioita. Päinvastoin, olemme kiinnostuneita aidosta hengestä.

        Kaikenlaiset vihamieliset ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita ulkopuolisesta, eivät pysty vaikuttamaan meihin. Antakaa koirien haukkua - niiden haukkuminen on arvotonta. Koska he ovat niin paljon kiinnostuneita ulkoisesta, he eivät kykene todella puhdistamaan sydäntään hyväksymään puhdasta olemusta, määrittelemään, mitä on puhtaus, Jumalan rakkaus, prema, jota jopa Brahma ja Mahadeva kaipaavat.

        *******************

        Edellä tekstiä, KATKELMIA ERI PAIKOISTA. jotka on käännetty muutamasta kohdasta
        Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharajan kirjasta: "Sri Guru ja hänen armonsa"

        Erittäin paljon käännösvirheitä suomen kielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenlaiset vihamieliset ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita ulkopuolisesta, eivät pysty vaikuttamaan meihin. Antakaa koirien haukkua - niiden haukkuminen on arvotonta. Koska he ovat niin paljon kiinnostuneita ulkoisesta, he eivät kykene todella puhdistamaan sydäntään hyväksymään puhdasta olemusta, määrittelemään, mitä on puhtaus, Jumalan rakkaus, prema, jota jopa Brahma ja Mahadeva kaipaavat.

        *******************

        Edellä tekstiä, KATKELMIA ERI PAIKOISTA. jotka on käännetty muutamasta kohdasta
        Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharajan kirjasta: "Sri Guru ja hänen armonsa"

        Erittäin paljon käännösvirheitä suomen kielessä.

        ...
        Krishna Itse vahvistaa tämän Adi-puranassa:

        ...sanskrit...

        ”Ne, jotka palvovat Minua suoraan, eivät ole todellisia palvojia; todellisia palvojia ovat ne, jotka ovat omistautuneet Minun palvojilleni.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Krishna Itse vahvistaa tämän Adi-puranassa:

        ...sanskrit...

        ”Ne, jotka palvovat Minua suoraan, eivät ole todellisia palvojia; todellisia palvojia ovat ne, jotka ovat omistautuneet Minun palvojilleni.”

        Krishna yrittää kovasti antaa jotain palvojilleen palkkioksi heidän palveluksestaan, mutta epäonnistuu siinä.

        Kun Krishna siis näkee, että joku muu saavuttaa hänen toivomansa päämäärän, eli palkitsee palvojat, hän tuntee velvollisuutta kyseistä henkilöä kohtaan ajatellen: ”Hän tekee sen, mitä minä halusin tehdä palvelijalleni. Halusin tehdä sen, mutta se ei ollut mahdollista - palvelijani ei ottanut sitä vastaan. Mutta nyt sen, mitä halusin tehdä, tekee joku muu.”

        Krishna suhtautuu myönteisemmin siihen bhaktaan, joka palvelee Hänen palvelijaansa.

        Krishna Itse alkaa palvella sellaista bhaktaa.

        Siksi Hän sanoo: ”Ne, jotka ovat palvojieni palvojia, ovat todella rakkaita sydämelleni.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krishna yrittää kovasti antaa jotain palvojilleen palkkioksi heidän palveluksestaan, mutta epäonnistuu siinä.

        Kun Krishna siis näkee, että joku muu saavuttaa hänen toivomansa päämäärän, eli palkitsee palvojat, hän tuntee velvollisuutta kyseistä henkilöä kohtaan ajatellen: ”Hän tekee sen, mitä minä halusin tehdä palvelijalleni. Halusin tehdä sen, mutta se ei ollut mahdollista - palvelijani ei ottanut sitä vastaan. Mutta nyt sen, mitä halusin tehdä, tekee joku muu.”

        Krishna suhtautuu myönteisemmin siihen bhaktaan, joka palvelee Hänen palvelijaansa.

        Krishna Itse alkaa palvella sellaista bhaktaa.

        Siksi Hän sanoo: ”Ne, jotka ovat palvojieni palvojia, ovat todella rakkaita sydämelleni.”

        Krishna sanoo: ”Ne, jotka väittävät olevansa suoraan Minulle omistautuneita, eivät ole todellisia omistautujia; todellisia omistautujia ovat ne, jotka ovat omistautuneet Minun palvojilleni.”


        On yritettävä ymmärtää näiden sanojen merkitys. Se ei ole vääristyneen logiikan tuote - sen takana on syvällinen totuus.
        ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krishna sanoo: ”Ne, jotka väittävät olevansa suoraan Minulle omistautuneita, eivät ole todellisia omistautujia; todellisia omistautujia ovat ne, jotka ovat omistautuneet Minun palvojilleni.”


        On yritettävä ymmärtää näiden sanojen merkitys. Se ei ole vääristyneen logiikan tuote - sen takana on syvällinen totuus.
        ...

        ...
        Krishna ei ole yksin. Kuningasta ympäröi aina hänen seurueensa, hänen loistokas hovinsa. Jos joku todella haluaa puhutella kuningasta, hänen on tehtävä se asianmukaisen välineen kautta. Krishnaa ympäröi aina valtava seurue, valtava byrokratia, eikä häntä voi lähestyä suoraan. Sen, joka haluaa todella lähestyä Häntä, on valittava oikea tie. Hän ei voi muuta kuin ylistää suuria bhaktoja ja kunnioittaa heitä heidän suurenmoisuudestaan. Vain heidän avullaan voimme lähestyä Krishnaa. Pitäisikö meidän ajatella, että voimme hypätä koko hierarkian yli ja saavuttaa kuninkaan? Se ei ole mahdollista.

        ...


        Joku voi käyttäytyä niin, että hän vaikuttaa suurelta devoteelta, mutta jos hän hylkää devoteet, hänen bhaktinsa ei ole vielä saanut todellista muotoa - se on jotain epämääräistä. Hän on hyvin kaukana Krishnasta.

        Otetaan esimerkiksi Himalajan korkein huippu, Mount Everest. Sen voi nähdä kaukaa. Mutta lähestyäkseen sitä on ylitettävä monia sitä ympäröiviä vuorenhuippuja. Jos todella lähestymme Everestiä, tunnistamme varmasti ympäröivien huippujen nimet.

        Mutta kaukaa voimme nähdä vain Everestin itse, emmekä näe sitä ympäröiviä huippuja. Samalla tavoin, kun väitämme olevamme yhteydessä vain Krishnaan, olemme hyvin kaukana Hänestä.


        Jos haluamme todella lähestyä kuningasta, meidän on tehtävä se hänen ympäristönsä kautta. Jos haluamme todella saavuttaa Mount Everestin, emme voi välttää kohtaamasta huippuja, jotka ovat lähimpänä tuota korkeinta huippua.

        Jos siis todella yritämme lähestyä Krishnaa, asenteemme on realistinen vain, jos teemme yhteistyötä monien Krishnaa eri tavoin palvelevien harrastajien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Krishna ei ole yksin. Kuningasta ympäröi aina hänen seurueensa, hänen loistokas hovinsa. Jos joku todella haluaa puhutella kuningasta, hänen on tehtävä se asianmukaisen välineen kautta. Krishnaa ympäröi aina valtava seurue, valtava byrokratia, eikä häntä voi lähestyä suoraan. Sen, joka haluaa todella lähestyä Häntä, on valittava oikea tie. Hän ei voi muuta kuin ylistää suuria bhaktoja ja kunnioittaa heitä heidän suurenmoisuudestaan. Vain heidän avullaan voimme lähestyä Krishnaa. Pitäisikö meidän ajatella, että voimme hypätä koko hierarkian yli ja saavuttaa kuninkaan? Se ei ole mahdollista.

        ...


        Joku voi käyttäytyä niin, että hän vaikuttaa suurelta devoteelta, mutta jos hän hylkää devoteet, hänen bhaktinsa ei ole vielä saanut todellista muotoa - se on jotain epämääräistä. Hän on hyvin kaukana Krishnasta.

        Otetaan esimerkiksi Himalajan korkein huippu, Mount Everest. Sen voi nähdä kaukaa. Mutta lähestyäkseen sitä on ylitettävä monia sitä ympäröiviä vuorenhuippuja. Jos todella lähestymme Everestiä, tunnistamme varmasti ympäröivien huippujen nimet.

        Mutta kaukaa voimme nähdä vain Everestin itse, emmekä näe sitä ympäröiviä huippuja. Samalla tavoin, kun väitämme olevamme yhteydessä vain Krishnaan, olemme hyvin kaukana Hänestä.


        Jos haluamme todella lähestyä kuningasta, meidän on tehtävä se hänen ympäristönsä kautta. Jos haluamme todella saavuttaa Mount Everestin, emme voi välttää kohtaamasta huippuja, jotka ovat lähimpänä tuota korkeinta huippua.

        Jos siis todella yritämme lähestyä Krishnaa, asenteemme on realistinen vain, jos teemme yhteistyötä monien Krishnaa eri tavoin palvelevien harrastajien kanssa.

        ...
        ...
        Jos joku, vastoin edellä mainittua, osoittaa ulkoisesti suurta omistautumista, mikä on hänen motiivinsa? Yleensä tällaiset ihmiset ajattelevat: ”Haluamme vapautua, emme palvella Krishnaa. Palvelemme Krishnaa saadaksemme vapautuksen.” Tämä on alempiarvoinen, maallinen palvonnan muoto; sillä ei ole sijaa transsendentaalisessa maailmassa.


        Kaikki tämä on väliaikaista, ei ikuista. Herralle omistautuminen ei voi palvella minkään muun elämän tarkoituksen täyttämistä.

        Vapautumisen kaipuu on ensimmäinen merkki hartauden häpäisemisestä, ja korkeatasoisten hartauksien laiminlyönti on toinen merkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Jos joku, vastoin edellä mainittua, osoittaa ulkoisesti suurta omistautumista, mikä on hänen motiivinsa? Yleensä tällaiset ihmiset ajattelevat: ”Haluamme vapautua, emme palvella Krishnaa. Palvelemme Krishnaa saadaksemme vapautuksen.” Tämä on alempiarvoinen, maallinen palvonnan muoto; sillä ei ole sijaa transsendentaalisessa maailmassa.


        Kaikki tämä on väliaikaista, ei ikuista. Herralle omistautuminen ei voi palvella minkään muun elämän tarkoituksen täyttämistä.

        Vapautumisen kaipuu on ensimmäinen merkki hartauden häpäisemisestä, ja korkeatasoisten hartauksien laiminlyönti on toinen merkki.

        Haluamme vapautua, emme palvella Krishnaa. Palvelemme Krishnaa saadaksemme vapautuksen.” Tämä on alempiarvoinen, maallinen palvonnan muoto;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluamme vapautua, emme palvella Krishnaa. Palvelemme Krishnaa saadaksemme vapautuksen.” Tämä on alempiarvoinen, maallinen palvonnan muoto;

        Krishna suhtautuu myönteisemmin siihen bhaktaan, joka palvelee Hänen palvelijaansa.

        Krishna Itse alkaa palvella sellaista bhaktaa.

        Siksi Hän sanoo: ”Ne, jotka ovat palvojieni palvojia, ovat todella rakkaita sydämelleni.”


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin sinussa haluan koskea

      Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      37
      2071
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

      IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      182
      1500
    3. Kerro nyt jotain

      Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      94
      1401
    4. Toisen ihmisen sydämellä

      leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1209
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

      Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1108
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

      kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1050
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

      Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1000
    8. Millaisena luonteena

      Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      960
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

      Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      894
    10. Mukavaa keskipäivää

      Hyvää huomentakin 😊💛❤🔆2️⃣0️⃣2️⃣5️⃣
      Ikävä
      250
      886
    Aihe