Todisteita että vetyautot ovat hävinneet kisan.

Anonyymi-ap

Tilastot ja vetyautojen kalleus sekä ihmisten raportoima hankaluus (facebook vetyautojen omistajien keskusteluita) ei saa päätä kääntymään vaan väitetään vain sitkeästi vastaan että parin vuoden päästä niiden suosio lähtee nousuun.... aina vain uudestaan parin vuoden päästä... kuten on jo puhuttu 90-luvulta saakka.

Mitkä ovat sitten KIISTATTOMIA FAKTOJA mistä vetyfanaatikot eivät väittää vastaan:

1. Autotehtaiden vuosittaiset valmistustilastot - Kovin vähän vetyautoja valmistetaan suhteessa muihin käyttövoimiin. Niin vetyautojen malleissa (esim. farmari puuttuu) ja kuin vuosittaisissa kappale määrissä. Jos ne olisivat suosittuja, niin miksi niitä valmistetaan niin vähän? Miksi monet autotehtaat eivät suostu vetyautoja valmistamaan? Johtuu yksinkertaisesti siitä syystä että vetyautojen suunnittelu ja tuotantolinjojen pystytys on kallista (jopa satoja miljoonia euroja) eikä asiakastutkimukset puolla vetyauton ostamisen puolesta, jolloin niitä ei uskota saavan kaupaksi korkealla hinnalla aidosti voitollisesti pitkällä tähtäimellä. Moni autovalmistaja ei uskalla ottaa taloudellista riskiä vetyautoista ja ne harvatkin sitten valmistaa ehkä vain yhtä mallia muiden käyttövoimiensa rinnalla.

2. Vuosittaiset myyntitilastot - Huonosti vetyautoja on myyty viimeiset 10 vuotta monessa eri maassa vaikka on ollut tarjolla tehdasvalmistettuja Toyota Mirai, Honda Clarity ja Hyundai Nexo. Silti netissä uskotellaan valheellisesti että ne ovat "suosittuja" vaikka tilastot kertovat ettei ihmiset suostu niitä ostamaan.

3. Vetyautojen määrät eri maissa - Yli 10 vuoden tilastot kertovat että vetyautoja on monessa eri maassa (missä edes suppea vetytankkausverkosto) pyöreästi 0,0% kertoen siitä ettei ihmiset halua ostaa vetyautoja, koska kokevat ne huonoksi vaihtoehdoksi.

4. Medianäkyvyys - Huonosti on vetyautoista artikkeleita mediassa verrattuna muihin käyttövoimiin (erityisesti bensa, diesel ja sähköautoihin) joten lehdistökään ei ole aidosti vetyautoista kiinnostunut, koska uskovat ettei ihmisiä vetyautot kiinnosta eikä (digi)lehtiä saada näin paremmin myöskään myytyä. Ei kannata kirjoittaa (aktiivisesti) aiheesta joka kiinnostaa kovin pientä määrää ihmisiä, koska se ei tuo tuloja lehtitalolle.

5. Vetyautojen hankintahinta on monessa maassa kilpailevaa käyttövoimaan nähden kallis, joka latistaa kiinnosta eikä vetyautosta tule "kansanautoa". Suomessakin vetyauto Hyundai Nexo maksaa 80 000e. Tilastollisesti vain 2% ostaa yli 50 000e hintaisen auton, joten vetyautoja on hankala saada kaupaksi korkean hintansa takia.

6. Korkea kilometrihinta - Vetyauton korkea hankintahinta, tiheät huoltovälit (10 000km ja 50 000km välein polttokennonionisuodattimen vaihto maksaen noin jakohihnan vaihdon verran), polttokennon lyhyehkö käyttöikä (150 000 - 300 000km), HIC ilmiön takia vety haurastuttaa vetykomponentteja joita pitää vaihtaa, kalliit vetysäiliöt pitää uusia viimeistään 15v päästä (moni romuttaa koko auton mielummin koska vaihto maksaa enemmän kuin itse vetyauto vanhana), korkea energian (vedyn) hinta suhteessa auton hankintahintaan (mitään taloudellista etua et saa bensa/diesel/kaasu/etanoli/sähköautoon verrattuna vetyenergian muodossa), arvonalennus on noin -70% kolmessa vuodessa kun pitäisi myydä eteenpäin, harvat vetyautokorjaamot joiden tuntitaksat monopoliaseman ja erikoislaitteiden takia korkeat... joten paljon kuluja.
Lyhyesti sanottuna vetyauton kilometrit ovat kaikkein kalleimmat 20 vuoden mittarilla (uudesta romuttamiseen) tarkasteltuna kun vertaa muihin käyttövoimiin ja sen takia myöskään ihmiset eivät vetyauton kilometrien kalleuden takia siitä innostu.

7. Vedyn infrastruktuuri - Vetytankkausasemia on kovin huonosti rakennettu lisää suhteessa nettihehkutuksiin. Joitakin vetytankkausasemia on purettu pois asiakaspulan takia (Suomessa yhteensä 3 ollut aikoinaa). Kaliforniassa kärsitään jatkuvasti vedyn loppumisesta vetytankkausasemilla eikä sitä ongelmaa ole saatu usean vuoden jälkeenkään ratkaistua, joten infra (täydentäminen) raahaa perässä nostaen joka vuosi vedyn hintaa kovan kysynnän takia. Jos ei ole vetytankkausasemia niin ei ole myöskään vetyautoja. Vetytankkausasemat maksaa 1-4 miljoonaa euroa kappale (usein noin 2 miljoonaa euroa) ominaisuuksista riippuen, joten iso taloudellinen riski jarruttaa niiden rakentamista tehokkaasti. Sen sijaan muiden käyttövoimien infraa rakennetaan edelleen koska, niille on kysyntää (bensa/diesel/etanoli kylmäasemia, sähköautojen latausasemia ja biokaasuasemia).

...Keksitkö vielä jotain "mittaria" minkä perusteella voidaan kiistattomasti todeta että vetyautot ovat hävinneet kisan ja sen voi jokainen itse käydä toteamassa esim. monessa maassa vähäiset vetytankkausasemian määrät ja etäisyydet kartalla?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17932150/vetyautoja-menee-edelleen-todella-huonosti-kaupaksi-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-

14

1188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      8. Kilpailevien käyttövoimien suosio - Aivan uusia täyssähköautojen valmistajia (brändejä) tulee lisää markkinoille varsinkin Kiinasta, jotka eivät ole koskaan valmistaneet polttomoottoriautoja. Vetyautoista vain raskaskaluston puolella harva valmistaja joka ei ole valmistanut koskaan polttomoottoriautoja, joten uudet yhtiöt eivät oikein usko vedyn voittokulkuun. Tilastot puoltavat täyssähköautojen myyntien puolesta, joten sen takia tulee myös uusia yrityksiä niitä valmistamaan.

      9. Tilastot keskusteluryhmissä - Eri keskustelupalstojen ja facebook ryhmien käyttäjämäärät. Vety keskusteluissa on paljon hiljaisempaa niin asiatekstin osalta kuin käyttäjämäärissä. Yksinkertaisesti sanottuna ihmisiä ei kiinnosta aidosti opiskella vetyautoja.

      10. Kilpaileva käyttövoima kehitys - Täyssähköautojen kehitys on ollut huimaa viimeisen 10 vuoden aikana. Sen sijaan vetyauton puolella kehitystä ei ole merkittävästi tapahtunut esim. toimintasäde kasvanut juurikaan. Kun kilpailija saa koko ajan tuotettaan paremmaksi, niin vetyauto on kiinnostavuudessaan vaikeuksissa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17248296/miksi-facebook-quotvetyquot-melko-vahan-keskustelua

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17250419/missa-muualla-voi-keskustella-vetyautoista

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17057250/laske-tasta-vetyautoilusi-hinta-kerro-tulos-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

    • Anonyymi

      Nykymuodossaan vety on ihan tyhmä juttu. Sähköllä tehdään ensin vetyä. Se tankataan autoon ja sitten vedyn avulla tehdään sähköä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetyä ihannoivia keskusteluja pitää nostaa huuhaa pikamesettämis lyhyillä kommenteilla kun todellista hyvää sanottavaa ei ole kuten "Mahtavaa!", "Tätä on odotettu.", "Nyt lähtee vetyautojen myynti nousuun.", "Vety on paras." jne. joka kertoo vain epätoivosta että keskustelut ollaan todellisuudessa hävitty, mutta koitetaan pitää VALHEELLISTA positiivista pöhinää yllä vedylle. Jos ei nostoja tehdä, niin ne vetyä ihannoivat "keskustelut" jäävät unholaan. Juuri ketään ei oikeasti vetykeskustelut kiinnosta, joten vetyä ihannoivia huuhaa nostoilla niitä koitetaan pitää hengissä.

      Tämä on selkeä merkki että vety ei kiinnosta kun asiallista hyvää keskustelua harva jaksaa pitää yllä.

    • Anonyymi

      Vetytankkausasemia on suljettu useita Euroopassa vaikka myös rakennettu. Viimeisin uutinen että Tanskassa Everfuel on päättänyt sulkea vetytankkausasemansa, koska kertoivat ettei niiden ylläpito ole yksinkertaisesti kaupallisesti kannattavaa kun vetyautoja on vain 147kpl. Ihmiset eivät halua myöskään Tanskassa ostaa vetyautoja, jolloin vetytankkausasemiakin joudutaan sulkemaan. Todisteena siis vetytankkausasemien sulkeminen.

      https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei ole tullut vastaväitteitä edes muutamaan kohtaan. Sekin kertoo jo jotain että vety on hävinnyt kisan.

    • Anonyymi

      Mutta nettiväittely jatkuu kiivaana vedystä puolesta ja vastaan. On paljon ihmisiä jotka eivät suostu uskomaan vaikka heille esittäisi todisteita, koska häviötä on vaikeata kestää jolloin on kiusaus keksiä (huono) vastaväite faktalle johon tarraudutaan epätoivossa. Trumpin kannattajat ovat myös sellaista ryhmää. Edes aitoja videoklippejä ei suostuta uskomaan vaan todetaan ne vain valheelliseksi esim. "Se oli Trumpin klooni tossa videossa joka sanoi niin..." :D

      https://www.youtube.com/watch?v=Il4Cp74XRFI

    • Anonyymi

      Todiste on myös se kuinka paljon erilaisia täyssähköautoja ja vetyautoja on rakennettu. On sitten vain prototyyppejä mitä julkaistu tai ihan sarjatuotanto autoja myyntiin tavallisille ihmisille. Toisinsanoen kumpi käyttövoima oikeasti kiinnostaa kun pitää auto rakentaa.

      Ei vetyautot ketään oikein kiinnosta. Huomaahan sen että sähköautoja on YLI 350 erilaista menopeliä mutta vetyautoja 12. Autotehtaatkin puhuvat enemmän sähköautojen valmistamisesta kuin vetyautojen valmistamisesta.

      https://ev-database.org/

      https://h2.live/en/fcev/

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetyautoilu on niin kaukana, kallista ja hankalaa jaella, että sähkö vei voiton ja kehittyy kokoajan helpommaksi ja paremmaksi.
      Tämä on vain käytännön faktaa ja vaikka vedyssä on se yksi ainoa parempi puoli, niin se ei vaan riitä mihinkään.

    • Anonyymi

      Missä ovat vetyautojen puolustajat kommentteineen?

      • Anonyymi

        Enpä tiedä, mutta unohdit vetyautojen huonon toimintamatkan. 450 km (+20C) ja sillä kilometrimäärällä pitäisi löytyä myös seuraava tankkausasema. Käytännön range jää hyvin mitättömäksi.

        -5C polttokennoautolla taisi olla vain 270 km toimintamatkaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3889
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3495
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3338
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1595
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1096
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1016
    Aihe