Todisteita että vetyautot ovat hävinneet kisan.

Anonyymi-ap

Tilastot ja vetyautojen kalleus sekä ihmisten raportoima hankaluus (facebook vetyautojen omistajien keskusteluita) ei saa päätä kääntymään vaan väitetään vain sitkeästi vastaan että parin vuoden päästä niiden suosio lähtee nousuun.... aina vain uudestaan parin vuoden päästä... kuten on jo puhuttu 90-luvulta saakka.

Mitkä ovat sitten KIISTATTOMIA FAKTOJA mistä vetyfanaatikot eivät väittää vastaan:

1. Autotehtaiden vuosittaiset valmistustilastot - Kovin vähän vetyautoja valmistetaan suhteessa muihin käyttövoimiin. Niin vetyautojen malleissa (esim. farmari puuttuu) ja kuin vuosittaisissa kappale määrissä. Jos ne olisivat suosittuja, niin miksi niitä valmistetaan niin vähän? Miksi monet autotehtaat eivät suostu vetyautoja valmistamaan? Johtuu yksinkertaisesti siitä syystä että vetyautojen suunnittelu ja tuotantolinjojen pystytys on kallista (jopa satoja miljoonia euroja) eikä asiakastutkimukset puolla vetyauton ostamisen puolesta, jolloin niitä ei uskota saavan kaupaksi korkealla hinnalla aidosti voitollisesti pitkällä tähtäimellä. Moni autovalmistaja ei uskalla ottaa taloudellista riskiä vetyautoista ja ne harvatkin sitten valmistaa ehkä vain yhtä mallia muiden käyttövoimiensa rinnalla.

2. Vuosittaiset myyntitilastot - Huonosti vetyautoja on myyty viimeiset 10 vuotta monessa eri maassa vaikka on ollut tarjolla tehdasvalmistettuja Toyota Mirai, Honda Clarity ja Hyundai Nexo. Silti netissä uskotellaan valheellisesti että ne ovat "suosittuja" vaikka tilastot kertovat ettei ihmiset suostu niitä ostamaan.

3. Vetyautojen määrät eri maissa - Yli 10 vuoden tilastot kertovat että vetyautoja on monessa eri maassa (missä edes suppea vetytankkausverkosto) pyöreästi 0,0% kertoen siitä ettei ihmiset halua ostaa vetyautoja, koska kokevat ne huonoksi vaihtoehdoksi.

4. Medianäkyvyys - Huonosti on vetyautoista artikkeleita mediassa verrattuna muihin käyttövoimiin (erityisesti bensa, diesel ja sähköautoihin) joten lehdistökään ei ole aidosti vetyautoista kiinnostunut, koska uskovat ettei ihmisiä vetyautot kiinnosta eikä (digi)lehtiä saada näin paremmin myöskään myytyä. Ei kannata kirjoittaa (aktiivisesti) aiheesta joka kiinnostaa kovin pientä määrää ihmisiä, koska se ei tuo tuloja lehtitalolle.

5. Vetyautojen hankintahinta on monessa maassa kilpailevaa käyttövoimaan nähden kallis, joka latistaa kiinnosta eikä vetyautosta tule "kansanautoa". Suomessakin vetyauto Hyundai Nexo maksaa 80 000e. Tilastollisesti vain 2% ostaa yli 50 000e hintaisen auton, joten vetyautoja on hankala saada kaupaksi korkean hintansa takia.

6. Korkea kilometrihinta - Vetyauton korkea hankintahinta, tiheät huoltovälit (10 000km ja 50 000km välein polttokennonionisuodattimen vaihto maksaen noin jakohihnan vaihdon verran), polttokennon lyhyehkö käyttöikä (150 000 - 300 000km), HIC ilmiön takia vety haurastuttaa vetykomponentteja joita pitää vaihtaa, kalliit vetysäiliöt pitää uusia viimeistään 15v päästä (moni romuttaa koko auton mielummin koska vaihto maksaa enemmän kuin itse vetyauto vanhana), korkea energian (vedyn) hinta suhteessa auton hankintahintaan (mitään taloudellista etua et saa bensa/diesel/kaasu/etanoli/sähköautoon verrattuna vetyenergian muodossa), arvonalennus on noin -70% kolmessa vuodessa kun pitäisi myydä eteenpäin, harvat vetyautokorjaamot joiden tuntitaksat monopoliaseman ja erikoislaitteiden takia korkeat... joten paljon kuluja.
Lyhyesti sanottuna vetyauton kilometrit ovat kaikkein kalleimmat 20 vuoden mittarilla (uudesta romuttamiseen) tarkasteltuna kun vertaa muihin käyttövoimiin ja sen takia myöskään ihmiset eivät vetyauton kilometrien kalleuden takia siitä innostu.

7. Vedyn infrastruktuuri - Vetytankkausasemia on kovin huonosti rakennettu lisää suhteessa nettihehkutuksiin. Joitakin vetytankkausasemia on purettu pois asiakaspulan takia (Suomessa yhteensä 3 ollut aikoinaa). Kaliforniassa kärsitään jatkuvasti vedyn loppumisesta vetytankkausasemilla eikä sitä ongelmaa ole saatu usean vuoden jälkeenkään ratkaistua, joten infra (täydentäminen) raahaa perässä nostaen joka vuosi vedyn hintaa kovan kysynnän takia. Jos ei ole vetytankkausasemia niin ei ole myöskään vetyautoja. Vetytankkausasemat maksaa 1-4 miljoonaa euroa kappale (usein noin 2 miljoonaa euroa) ominaisuuksista riippuen, joten iso taloudellinen riski jarruttaa niiden rakentamista tehokkaasti. Sen sijaan muiden käyttövoimien infraa rakennetaan edelleen koska, niille on kysyntää (bensa/diesel/etanoli kylmäasemia, sähköautojen latausasemia ja biokaasuasemia).

...Keksitkö vielä jotain "mittaria" minkä perusteella voidaan kiistattomasti todeta että vetyautot ovat hävinneet kisan ja sen voi jokainen itse käydä toteamassa esim. monessa maassa vähäiset vetytankkausasemian määrät ja etäisyydet kartalla?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17932150/vetyautoja-menee-edelleen-todella-huonosti-kaupaksi-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-

11

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 183
      1975
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      141
      1447
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe