Tilastot ja vetyautojen kalleus sekä ihmisten raportoima hankaluus (facebook vetyautojen omistajien keskusteluita) ei saa päätä kääntymään vaan väitetään vain sitkeästi vastaan että parin vuoden päästä niiden suosio lähtee nousuun.... aina vain uudestaan parin vuoden päästä... kuten on jo puhuttu 90-luvulta saakka.
Mitkä ovat sitten KIISTATTOMIA FAKTOJA mistä vetyfanaatikot eivät väittää vastaan:
1. Autotehtaiden vuosittaiset valmistustilastot - Kovin vähän vetyautoja valmistetaan suhteessa muihin käyttövoimiin. Niin vetyautojen malleissa (esim. farmari puuttuu) ja kuin vuosittaisissa kappale määrissä. Jos ne olisivat suosittuja, niin miksi niitä valmistetaan niin vähän? Miksi monet autotehtaat eivät suostu vetyautoja valmistamaan? Johtuu yksinkertaisesti siitä syystä että vetyautojen suunnittelu ja tuotantolinjojen pystytys on kallista (jopa satoja miljoonia euroja) eikä asiakastutkimukset puolla vetyauton ostamisen puolesta, jolloin niitä ei uskota saavan kaupaksi korkealla hinnalla aidosti voitollisesti pitkällä tähtäimellä. Moni autovalmistaja ei uskalla ottaa taloudellista riskiä vetyautoista ja ne harvatkin sitten valmistaa ehkä vain yhtä mallia muiden käyttövoimiensa rinnalla.
2. Vuosittaiset myyntitilastot - Huonosti vetyautoja on myyty viimeiset 10 vuotta monessa eri maassa vaikka on ollut tarjolla tehdasvalmistettuja Toyota Mirai, Honda Clarity ja Hyundai Nexo. Silti netissä uskotellaan valheellisesti että ne ovat "suosittuja" vaikka tilastot kertovat ettei ihmiset suostu niitä ostamaan.
3. Vetyautojen määrät eri maissa - Yli 10 vuoden tilastot kertovat että vetyautoja on monessa eri maassa (missä edes suppea vetytankkausverkosto) pyöreästi 0,0% kertoen siitä ettei ihmiset halua ostaa vetyautoja, koska kokevat ne huonoksi vaihtoehdoksi.
4. Medianäkyvyys - Huonosti on vetyautoista artikkeleita mediassa verrattuna muihin käyttövoimiin (erityisesti bensa, diesel ja sähköautoihin) joten lehdistökään ei ole aidosti vetyautoista kiinnostunut, koska uskovat ettei ihmisiä vetyautot kiinnosta eikä (digi)lehtiä saada näin paremmin myöskään myytyä. Ei kannata kirjoittaa (aktiivisesti) aiheesta joka kiinnostaa kovin pientä määrää ihmisiä, koska se ei tuo tuloja lehtitalolle.
5. Vetyautojen hankintahinta on monessa maassa kilpailevaa käyttövoimaan nähden kallis, joka latistaa kiinnosta eikä vetyautosta tule "kansanautoa". Suomessakin vetyauto Hyundai Nexo maksaa 80 000e. Tilastollisesti vain 2% ostaa yli 50 000e hintaisen auton, joten vetyautoja on hankala saada kaupaksi korkean hintansa takia.
6. Korkea kilometrihinta - Vetyauton korkea hankintahinta, tiheät huoltovälit (10 000km ja 50 000km välein polttokennonionisuodattimen vaihto maksaen noin jakohihnan vaihdon verran), polttokennon lyhyehkö käyttöikä (150 000 - 300 000km), HIC ilmiön takia vety haurastuttaa vetykomponentteja joita pitää vaihtaa, kalliit vetysäiliöt pitää uusia viimeistään 15v päästä (moni romuttaa koko auton mielummin koska vaihto maksaa enemmän kuin itse vetyauto vanhana), korkea energian (vedyn) hinta suhteessa auton hankintahintaan (mitään taloudellista etua et saa bensa/diesel/kaasu/etanoli/sähköautoon verrattuna vetyenergian muodossa), arvonalennus on noin -70% kolmessa vuodessa kun pitäisi myydä eteenpäin, harvat vetyautokorjaamot joiden tuntitaksat monopoliaseman ja erikoislaitteiden takia korkeat... joten paljon kuluja.
Lyhyesti sanottuna vetyauton kilometrit ovat kaikkein kalleimmat 20 vuoden mittarilla (uudesta romuttamiseen) tarkasteltuna kun vertaa muihin käyttövoimiin ja sen takia myöskään ihmiset eivät vetyauton kilometrien kalleuden takia siitä innostu.
7. Vedyn infrastruktuuri - Vetytankkausasemia on kovin huonosti rakennettu lisää suhteessa nettihehkutuksiin. Joitakin vetytankkausasemia on purettu pois asiakaspulan takia (Suomessa yhteensä 3 ollut aikoinaa). Kaliforniassa kärsitään jatkuvasti vedyn loppumisesta vetytankkausasemilla eikä sitä ongelmaa ole saatu usean vuoden jälkeenkään ratkaistua, joten infra (täydentäminen) raahaa perässä nostaen joka vuosi vedyn hintaa kovan kysynnän takia. Jos ei ole vetytankkausasemia niin ei ole myöskään vetyautoja. Vetytankkausasemat maksaa 1-4 miljoonaa euroa kappale (usein noin 2 miljoonaa euroa) ominaisuuksista riippuen, joten iso taloudellinen riski jarruttaa niiden rakentamista tehokkaasti. Sen sijaan muiden käyttövoimien infraa rakennetaan edelleen koska, niille on kysyntää (bensa/diesel/etanoli kylmäasemia, sähköautojen latausasemia ja biokaasuasemia).
...Keksitkö vielä jotain "mittaria" minkä perusteella voidaan kiistattomasti todeta että vetyautot ovat hävinneet kisan ja sen voi jokainen itse käydä toteamassa esim. monessa maassa vähäiset vetytankkausasemian määrät ja etäisyydet kartalla?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17932150/vetyautoja-menee-edelleen-todella-huonosti-kaupaksi-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-
Todisteita että vetyautot ovat hävinneet kisan.
11
578
Vastaukset
- Anonyymi
8. Kilpailevien käyttövoimien suosio - Aivan uusia täyssähköautojen valmistajia (brändejä) tulee lisää markkinoille varsinkin Kiinasta, jotka eivät ole koskaan valmistaneet polttomoottoriautoja. Vetyautoista vain raskaskaluston puolella harva valmistaja joka ei ole valmistanut koskaan polttomoottoriautoja, joten uudet yhtiöt eivät oikein usko vedyn voittokulkuun. Tilastot puoltavat täyssähköautojen myyntien puolesta, joten sen takia tulee myös uusia yrityksiä niitä valmistamaan.
9. Tilastot keskusteluryhmissä - Eri keskustelupalstojen ja facebook ryhmien käyttäjämäärät. Vety keskusteluissa on paljon hiljaisempaa niin asiatekstin osalta kuin käyttäjämäärissä. Yksinkertaisesti sanottuna ihmisiä ei kiinnosta aidosti opiskella vetyautoja.
10. Kilpaileva käyttövoima kehitys - Täyssähköautojen kehitys on ollut huimaa viimeisen 10 vuoden aikana. Sen sijaan vetyauton puolella kehitystä ei ole merkittävästi tapahtunut esim. toimintasäde kasvanut juurikaan. Kun kilpailija saa koko ajan tuotettaan paremmaksi, niin vetyauto on kiinnostavuudessaan vaikeuksissa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17248296/miksi-facebook-quotvetyquot-melko-vahan-keskustelua
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17250419/missa-muualla-voi-keskustella-vetyautoista
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17057250/laske-tasta-vetyautoilusi-hinta-kerro-tulos-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi - Anonyymi
Nykymuodossaan vety on ihan tyhmä juttu. Sähköllä tehdään ensin vetyä. Se tankataan autoon ja sitten vedyn avulla tehdään sähköä.
- Anonyymi
Kalifornian osavaltiokin miettii että onko 20 vuoden vetykokeilu oikeasti hävitty, sillä harkitsevat että pitääkö valtion jatkaa vai lopettaa vetyinfran tukeminen, koska niin vähän autoilijoita siitä hyötyy.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta- - Anonyymi
Vetyä ihannoivia keskusteluja pitää nostaa huuhaa pikamesettämis lyhyillä kommenteilla kun todellista hyvää sanottavaa ei ole kuten "Mahtavaa!", "Tätä on odotettu.", "Nyt lähtee vetyautojen myynti nousuun.", "Vety on paras." jne. joka kertoo vain epätoivosta että keskustelut ollaan todellisuudessa hävitty, mutta koitetaan pitää VALHEELLISTA positiivista pöhinää yllä vedylle. Jos ei nostoja tehdä, niin ne vetyä ihannoivat "keskustelut" jäävät unholaan. Juuri ketään ei oikeasti vetykeskustelut kiinnosta, joten vetyä ihannoivia huuhaa nostoilla niitä koitetaan pitää hengissä.
Tämä on selkeä merkki että vety ei kiinnosta kun asiallista hyvää keskustelua harva jaksaa pitää yllä. - Anonyymi
Vetytankkausasemia on suljettu useita Euroopassa vaikka myös rakennettu. Viimeisin uutinen että Tanskassa Everfuel on päättänyt sulkea vetytankkausasemansa, koska kertoivat ettei niiden ylläpito ole yksinkertaisesti kaupallisesti kannattavaa kun vetyautoja on vain 147kpl. Ihmiset eivät halua myöskään Tanskassa ostaa vetyautoja, jolloin vetytankkausasemiakin joudutaan sulkemaan. Todisteena siis vetytankkausasemien sulkeminen.
https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true - Anonyymi
Tanskassa Everfuel on kertonut että he sulkevat vetytankkausasemansa, koska tunnustavat ettei niiden ylläpito ole yksinkertaisesti kaupallisesti kannattavaa. Vetytankkausasemien sulkeminen on todiste siitä että vetytautot ovat hävinneet kisan.
https://www.hydrogeninsight.com/transport/hydrogen-vehicles-in-denmark-left-without-fuel-as-all-commercial-refuelling-stations-shuttered/2-1-1519914 - Anonyymi
Ei ole tullut vastaväitteitä edes muutamaan kohtaan. Sekin kertoo jo jotain että vety on hävinnyt kisan.
- Anonyymi
Mutta nettiväittely jatkuu kiivaana vedystä puolesta ja vastaan. On paljon ihmisiä jotka eivät suostu uskomaan vaikka heille esittäisi todisteita, koska häviötä on vaikeata kestää jolloin on kiusaus keksiä (huono) vastaväite faktalle johon tarraudutaan epätoivossa. Trumpin kannattajat ovat myös sellaista ryhmää. Edes aitoja videoklippejä ei suostuta uskomaan vaan todetaan ne vain valheelliseksi esim. "Se oli Trumpin klooni tossa videossa joka sanoi niin..." :D
https://www.youtube.com/watch?v=Il4Cp74XRFI - Anonyymi
Todiste on myös se kuinka paljon erilaisia täyssähköautoja ja vetyautoja on rakennettu. On sitten vain prototyyppejä mitä julkaistu tai ihan sarjatuotanto autoja myyntiin tavallisille ihmisille. Toisinsanoen kumpi käyttövoima oikeasti kiinnostaa kun pitää auto rakentaa.
Ei vetyautot ketään oikein kiinnosta. Huomaahan sen että sähköautoja on YLI 350 erilaista menopeliä mutta vetyautoja 12. Autotehtaatkin puhuvat enemmän sähköautojen valmistamisesta kuin vetyautojen valmistamisesta.
https://ev-database.org/
https://h2.live/en/fcev/ - Anonyymi
Vetyautojen on suorastaan mahdotonta saada täyssähköautojen suosiota kiinni enään tässä vaiheessa. Se vaatisi että vetytekniikassa keksittäisiin jotain mullistavaa ja samaan aikaan täyssähköautojen akkutekniikka jäisi vain polkemaan paikoilleen, jotta vetyautot voisivat nousta tuhkasta suosioon. Numerot paljastavat että vetyautojen suosio on oikeasti vain VALHETTA.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18143537/maailmassa-tayssahkoautoja-27-700-000-vetyautoja-noin-72-000-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080