Julista Evankeliumia ateisteille ja mormoneille ja Jehovan todistajille

𝐉𝐮𝐥𝐢𝐬𝐭𝐚 𝐯𝐚𝐢𝐧 𝐞𝐯𝐚𝐧𝐤𝐞𝐥𝐢𝐮𝐦𝐢𝐚! 𝐞𝐥𝐢 𝐊𝐮𝐢𝐧𝐤𝐚 𝐞𝐭 𝐭𝐞𝐞 𝐯𝐚𝐢𝐤𝐮𝐭𝐮𝐬𝐭𝐚 𝐚𝐭𝐞𝐢𝐬𝐭𝐞𝐢𝐡𝐢𝐧
Monet kristityt, jotka eivät usko raamatulliseen (”nuoren maan”) luomiseen väittävät, että se haittaa evankeliumin kertomista ateisteille. Siten heidän mukaansa tulisi välttää sellaisia mielipiteitä jakavia aiheita kuin luomiskertomusta ja ”julistaa vain evankeliumia”. Mutta kuinka tämä sopii yhteen kirjoitusten parhaiden evankeliumin julistajien menettelyn kanssa?
Paavalin sanoma evankeliumista sisälsi luomiskertomuksen
Kuinka esimerkiksi apostoli Paavali julisti evankeliumia? Hän kiteyttää evankeliumin 1. Korinttolaiskirjeen 15. luvussa ja muistuttaa korinttolaisia siitä, että hän oli opettanut heille samaa jo julistaessaan heille evankeliumia ensi kertaa noin 15 vuotta aikaisemmin:
”Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan …” (1-4).
Pane merkille viimeinen ilmaisu, ”kirjoitusten mukaan”. Paavali selittää, että evankeliumi, ”hyvä uutinen”, ei roiku juurettomana tyhjän päällä. Selittääkseen hyvät uutiset Paavali kertoi huonot uutiset, eli sen että tarvitsemme pelastusta, koska olemme syntisiä, ja mistä tämä kaikki sai alkunsa: hän kertoo syyn evankeliumin olemassaololle jatkaessaan:
”Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa. _ _ Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema _ _ Niin on myös kirjoitettu: ’Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu’, viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki” (21-22, 26, 45).
Näin Paavali evankeliumia julistaessaankin perusti sen lujasti 1. Mooseksen kirjan alkulukuihin – juuri niihin, jotka monet vaativat meitä jättämään pois!
Apostoli Paavali kirjoitti myös Roomalaiskirjeen, syvällisimmän evankeliumin selityksen Raamatussa. Tässäkin Paavali asettaa vastakkain kaksi ihmistä, Aadamin ja Jeesuksen.
”Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet _ _ kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti _ _ Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.” (Room. 5:12-15)

2

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paavali opettaa lisäksi edellisessä luvussa (Room. 4:1-17) elintärkeää totuutta siitä, että ihminen vanhurskautetaan yksinomaan uskon, ei tekojen kautta. Paavalin perustelu noudattaa luomiskertomuksen tapahtumajärjestystä – juuri siksi, että ”Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi” – usko (1. Moos. 15:6) ennen ympärileikkausta, joka on teko (1. Moos. 17).
      On merkillepantavaa, että Paavali edellytti kirjeidensä lukijoilta, eräiltä historian ensimmäisiltä pakanakristityiltä, 1. Mooseksen kirjan hyvää tuntemusta – ja sen hyväksymistä historiankirjoituksena. Miten he voisivat tuntea Genesiksen, ellei sitä olisi heille opetettu? Tämä osoittaa, että ensimmäisille kristityiksi kääntyneille opetettiin 1. Mooseksen kirja perinpohjaisesti heti heidän opetuslapseutensa alussa.
      Ateistit tietävät evankeliumin perustuvan 1. Mooseksen kirjan alkulukuihin
      Tärkein syy sille, että ateistit hylkäävät evankeliumin on: ”Sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat” (1. Kor. 1:18). Yksi nykyinen syy näennäiseen hullutukseen on monien evankelistojen yritys saarnata evankeliumia ilman sen 1. Mooseksen kirjassa olevaa perustusta. Ateistit tulkitsevat tämän aivan oikein hullutukseksi. Esimerkkinä suuriääninen amerikkalainen ateisti Frank Zindler: ”Tuhoavin biologian aiheuttama asia kristinuskolle oli biologisen evoluution löytäminen. Kun nyt tiedämme, että Aadam ja Eeva eivät olleet todellisia ihmisiä, kristinuskon keskeinen myytti on tuhottu. Jos Aadamia ja Eevaa ei koskaan ole ollut, ei myöskään ole perisyntiä. Jos perisyntiä ei ollut, pelastus on tarpeeton. Jos pelastusta ei tarvita, ei tarvita pelastajaakaan. Käsitykseni on, että tämä asettaa Jeesuksen, oli hän sitten historiallinen tai ei, työttömien joukkoon. Mielestäni evoluutio merkitsee ehdottomasti kuolinkelloja kristinuskolle.”
      Zindlerin tapaan myöskään ateopatian apostoli Richard Dawkins ei jaksa kestää niitä, jotka yrittävät liittää yhteen evoluution ja kristinuskon:
      ”Mutta tietenkin Aadamin ja Eevan tarina oli pelkästään vertauskuvallinen, vai mitä? Vertauskuvallinen?! Silloinhan Jeesus olisi antanut kiduttaa ja teloittaa itsensä vertauskuvallisen synnin takia, jonka olisi tehnyt henkilö, jota ei koskaan ollut olemassa? Kukaan, jota ei ole kasvatettu uskoon, ei voisi tehdä tästä muuta johtopäätöstä kuin ’sulaa hulluutta’!”

• Anonyymi

Kaikki järjestäynyt uskonto on valhetta. Uskonnot keksittiin ihmisten hallitsimiseksi. Ikuista kadotuksen uhkauksilla on helppo ottaa rahat pois ja tehdä ihmisistä kuuliaisia papistolle ja valtiovallalle. Onneksi nykyään tieto ja tiede ovat lähes kokonaan syrjäyttäneet uskontojen keksimät vallanvälineet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      76
      5924
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      279
      5216
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      45
      3294
    4. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      105
      2703
    5. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      10
      2676
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      4
      1645
    7. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      15
      1585
    8. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      29
      1428
    9. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      21
      1420
    10. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      154
      986
    Aihe