Jyväskylään vetytakseja syksyllä 2025?

Anonyymi-ap

Tietääkö kukaan taksiyrittäjää Jyväskylän seudulta, joka on harkinnut ostavansa vetyautoa taksikäyttöön? Nimittäin mediatietojen mukaan vetytankkausaseman pitäisi avautua Jyväskylään 2025 kesällä, mutta vedyn kilohintaa ei ole tiedossa vielä. Teoriassa vetytaksilla operoiminen pitäisi olla mahdollista viimeistään syksyllä.

Kuka on valmis ostamaan noin 80 000e hintaisen Toyota Mirain tai Honda CR-V, jolla voi käytännössä ajella vain Jyväskylän seudulla ainoan vetytankkausaseman ympäristössä kun taitaa maksimi kantama olla noin 600km luokkaa oikeassa elämässä? Todennäköisesti talvella noin 500km.

On aika vaikeata tehdä kustannuslaskelmia jos ei vedyn kilohintaa ole edelleenkään mediassa kerrottu edes suuntaa antavasti. Herää kysymys että salataanko vedyn hintaa, koska se on niin kallista tavallisille autoilijoille? Yhdellä vetykilolla vetyhenkilöauto ajaa noin 100km. Vaikea uskoa että korkean vetyauton ja vedyn hinnan takia joku voi saada tästä kannattavan yhtälön diesel ja sähkötakseja vastaan.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18220111/vetytaksit-tulevat

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17224516/miten-ihmiset-saadaan-innostumaan-vetyautoista-suomessa

Ja ennenkaikkea missä ajoneuvoluokassa vety loistaa käyttövoimana ja minkä ongelman vetyajoneuvo ratkaisee muita käyttövoimia vastaan?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi

15

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toyota kosiskelee takseja vetyautonsa käyttäjäksi. Mahtaako olla leasing vuokra selvästi kalliimpi kuin diesel tai sähkötakseihin verrattuna?

      "Ja sitten se ”mutta”

      Toyota starttaa Mirain tarjoamisen Suomessa aluksi kahdella hieman erikoisemmalla tavalla. Se on ensisijaisesti tarjolla huoltoleasing-sopimuksella yritysasiakkaille esimerkiksi taksikäyttöön. Toyotan mukaan huoltoleasing-malli poistaa auton hankkivalta huolen arvonalenemasta."

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/71c9a0a9-94a2-4567-851a-a8e69e5ff9ee?

    • Anonyymi

      Taksiksi sopii autot, joiden hankintahinta ei ylitä 5000€. Sitä kalliimpi auto on tyhmyyttä.

    • Anonyymi

      Ei taida saada rahoitusta 20.000e vuosiansioilla mihinkään autoon. Leasingmaksukin varmaan 1.300e/kk jos auton hinta 70.000e.

    • Anonyymi

      Tilaukseen. Saman rahan sillä tekee mitä dieselillä.

      • Anonyymi

        Jos ei kerran vedyn kilohintaa pumpulla ole tiedossa, niin mistä tiedät että vetyauton kokonaiskulut ovat suurinpiirtein samat kuin dieselautossa? Aika hankalaa laskea kannattavuuslaskelmia jos energian hintaa joutuu arvailemaan.


    • Anonyymi

      Aika hiljaista on vetyauton hankkiminen taksipiireissä. Eipä tunnu kiinnostavan vety.

    • Anonyymi

      Vetyajoneuvot ovat käytännössä huijausta. Mitään merkittävää etua et saa kun kokonaisuutta pohditaan vetyautoilussa. Silti löytyy ihmisiä jotka VALEHTELEVAT vetyautojen paremmuudesta. Opiskelkaa vetyautoja niin teitä ei voi huijata.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18898798/vetyfanit-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa

    • Anonyymi

      Pariisissa vetäydytään vetytaksilla operoimisesta, koska vedyn hinta noussut jo muutamassa vuodessa reilusti ja tällöin ei ole kannattavaa taksitoimintaa. Tämä on iso riski jos paikkakunnalla on vain yksi vetytankkausasema ja se saa käytännössä monopoliasemana sanella vedyn hinnan vetyautoilijalle. Kaliforniassa vedyn hinta noussut jo sietämättömälle tasolle ja siellä myös kiistellään onko vetytankkausverkoston laajentaminen VEROVAROILLA kovin järkevää.

      "Maailman suurin vetytaksioperaattori Hype lopettaa vetytaksien liikennöinnin Pariisin alueella vetykaasun hintojen nousun vuoksi. Ranskalaisyhtiö vihjasi vetoavan siihen, että kyseessä on vakiintuneiden vedyntuottajien ja -jakelijoiden TotalEnergiesin ja Air Liquiden "oligopolitilanne".

      Air Liquide on kuitenkin kiistänyt nämä väitteet jyrkästi Hydrogen Insightille antamassaan lausunnossa ja väittänyt, että Hype vain keksii narratiivisen vastauksen meneillään olevaan kaupalliseen kiistaansa yhden vedyntoimittajansa, HysetCon, kanssa, jossa Air Liquide on osakkaana.

      Pariisissa toimiva Hype, joka on liikennöinyt vetykäyttöisiä polttokennotakseja pääkaupungissa vuodesta 2015 lähtien, väitti eilen antamassaan lausunnossa, että sen Pariisin polttokennotakseihin ostaman "ei-vihreän" vedyn hinnat ovat kaksinkertaistuneet sen jälkeen, kun ranskalainen öljyjätti TotalEnergies tuli vetyliikenteen jakelumarkkinoille vuonna 2021."

      https://www.hydrogeninsight.com/transport/a-form-of-oligopoly-world-s-largest-hydrogen-taxi-operator-hurls-accusations-at-supply-giants-as-it-quits-h2-in-paris/2-1-1835442

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-

    • Anonyymi

      Vedyn hinnassa ja vetytankkausverkoston rakentamisessa on suuria riskejä yrittäjälle. Jos vedyn hinta karkaa eikä vetytankkausverkosto laajene eikä vetytankkausasema ole luotettava vedyn saatavuuden osalta, niin yrityksen vetyautoilu vaikeutuu huomattavasti.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei voi kun toivoa, että saavat vedyn tankkausaseman sinne nurkille ja sellaisen joka vielä toimii.
      Hihii!

      • Anonyymi

        Vireonilla kesti todella pitkään saada yksi vetytankkausasema auki Norjassa ja sinnekkin voi mennä tankkaamaan vain ajanvarauksella. Jotain vakavia ongelmia selvästi edelleen. Useita vetytankkausasema projekteja kenties näytösluonteisesti jotka eivät etene sillä ovat aina vain "under development" koska eivät varmaankaan ole saaneet puheistaan huolimatta rahoitusta kuntoon parin miljoonan euron vetytankkausasemalle... noin 20kpl puhumattakaan. Helppoahan sitä on aina suunnitella mutta oikean elämän käytännön toteutus on sitten eri asia viedä läpi kaikkine lupineen ja rahoituksineen... olemattomalle asiakaskunnalle (vetyautokannalle).

        "Hellesylt Hydrogen Hub

        Please contact us if you want to refuel at Hellesylt."

        https://vireon.com/our-stations


    • Anonyymi

      Kyllä sen huomaa ettei taksiyrittäjiä vetyautot kiinnosta sillä hiljaista on tässä ketjussa.

    • Anonyymi

      Toyota yrittää saada näytille Miraita jollekin taksi yhtiölle joka saa ne liisattua todella halvalla ja toivovat, että tuo toimii hyvänä mainoksena ja porttiteoriana.
      Koko homma on kuitenkin tuhoon tuomittu, koska vety on järjettömän kallista, autot ylihintaisia ominaisuuksiinsa nähden ja polttokennot ei kestä kauaa ja uusiminen on todella kallista. Eikä meillä ole, eikä tule olemaan tankkausverkostoa.

    • Anonyymi

      Menevä 2 vetyautoa Jyväskylään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5151
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      175
      4892
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      67
      3346
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2956
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2262
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      236
      1702
    7. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      77
      1241
    8. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      98
      1226
    9. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      69
      921
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      95
      879
    Aihe