Tietääkö kukaan taksiyrittäjää Jyväskylän seudulta, joka on harkinnut ostavansa vetyautoa taksikäyttöön? Nimittäin mediatietojen mukaan vetytankkausaseman pitäisi avautua Jyväskylään 2025 kesällä, mutta vedyn kilohintaa ei ole tiedossa vielä. Teoriassa vetytaksilla operoiminen pitäisi olla mahdollista viimeistään syksyllä.
Kuka on valmis ostamaan noin 80 000e hintaisen Toyota Mirain tai Honda CR-V, jolla voi käytännössä ajella vain Jyväskylän seudulla ainoan vetytankkausaseman ympäristössä kun taitaa maksimi kantama olla noin 600km luokkaa oikeassa elämässä? Todennäköisesti talvella noin 500km.
On aika vaikeata tehdä kustannuslaskelmia jos ei vedyn kilohintaa ole edelleenkään mediassa kerrottu edes suuntaa antavasti. Herää kysymys että salataanko vedyn hintaa, koska se on niin kallista tavallisille autoilijoille? Yhdellä vetykilolla vetyhenkilöauto ajaa noin 100km. Vaikea uskoa että korkean vetyauton ja vedyn hinnan takia joku voi saada tästä kannattavan yhtälön diesel ja sähkötakseja vastaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18220111/vetytaksit-tulevat
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17224516/miten-ihmiset-saadaan-innostumaan-vetyautoista-suomessa
Ja ennenkaikkea missä ajoneuvoluokassa vety loistaa käyttövoimana ja minkä ongelman vetyajoneuvo ratkaisee muita käyttövoimia vastaan?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi
Jyväskylään vetytakseja syksyllä 2025?
12
370
Vastaukset
- Anonyymi
Toyota kosiskelee takseja vetyautonsa käyttäjäksi. Mahtaako olla leasing vuokra selvästi kalliimpi kuin diesel tai sähkötakseihin verrattuna?
"Ja sitten se ”mutta”
Toyota starttaa Mirain tarjoamisen Suomessa aluksi kahdella hieman erikoisemmalla tavalla. Se on ensisijaisesti tarjolla huoltoleasing-sopimuksella yritysasiakkaille esimerkiksi taksikäyttöön. Toyotan mukaan huoltoleasing-malli poistaa auton hankkivalta huolen arvonalenemasta."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/71c9a0a9-94a2-4567-851a-a8e69e5ff9ee? - Anonyymi
Taksiksi sopii autot, joiden hankintahinta ei ylitä 5000€. Sitä kalliimpi auto on tyhmyyttä.
- Anonyymi
Ei taida saada rahoitusta 20.000e vuosiansioilla mihinkään autoon. Leasingmaksukin varmaan 1.300e/kk jos auton hinta 70.000e.
- Anonyymi
Tilaukseen. Saman rahan sillä tekee mitä dieselillä.
- Anonyymi
Jos ei kerran vedyn kilohintaa pumpulla ole tiedossa, niin mistä tiedät että vetyauton kokonaiskulut ovat suurinpiirtein samat kuin dieselautossa? Aika hankalaa laskea kannattavuuslaskelmia jos energian hintaa joutuu arvailemaan.
- Anonyymi
Aika hiljaista on vetyauton hankkiminen taksipiireissä. Eipä tunnu kiinnostavan vety.
- Anonyymi
Vetyajoneuvot ovat käytännössä huijausta. Mitään merkittävää etua et saa kun kokonaisuutta pohditaan vetyautoilussa. Silti löytyy ihmisiä jotka VALEHTELEVAT vetyautojen paremmuudesta. Opiskelkaa vetyautoja niin teitä ei voi huijata.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18898798/vetyfanit-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa - Anonyymi
Pariisissa vetäydytään vetytaksilla operoimisesta, koska vedyn hinta noussut jo muutamassa vuodessa reilusti ja tällöin ei ole kannattavaa taksitoimintaa. Tämä on iso riski jos paikkakunnalla on vain yksi vetytankkausasema ja se saa käytännössä monopoliasemana sanella vedyn hinnan vetyautoilijalle. Kaliforniassa vedyn hinta noussut jo sietämättömälle tasolle ja siellä myös kiistellään onko vetytankkausverkoston laajentaminen VEROVAROILLA kovin järkevää.
"Maailman suurin vetytaksioperaattori Hype lopettaa vetytaksien liikennöinnin Pariisin alueella vetykaasun hintojen nousun vuoksi. Ranskalaisyhtiö vihjasi vetoavan siihen, että kyseessä on vakiintuneiden vedyntuottajien ja -jakelijoiden TotalEnergiesin ja Air Liquiden "oligopolitilanne".
Air Liquide on kuitenkin kiistänyt nämä väitteet jyrkästi Hydrogen Insightille antamassaan lausunnossa ja väittänyt, että Hype vain keksii narratiivisen vastauksen meneillään olevaan kaupalliseen kiistaansa yhden vedyntoimittajansa, HysetCon, kanssa, jossa Air Liquide on osakkaana.
Pariisissa toimiva Hype, joka on liikennöinyt vetykäyttöisiä polttokennotakseja pääkaupungissa vuodesta 2015 lähtien, väitti eilen antamassaan lausunnossa, että sen Pariisin polttokennotakseihin ostaman "ei-vihreän" vedyn hinnat ovat kaksinkertaistuneet sen jälkeen, kun ranskalainen öljyjätti TotalEnergies tuli vetyliikenteen jakelumarkkinoille vuonna 2021."
https://www.hydrogeninsight.com/transport/a-form-of-oligopoly-world-s-largest-hydrogen-taxi-operator-hurls-accusations-at-supply-giants-as-it-quits-h2-in-paris/2-1-1835442
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta- - Anonyymi
Vedyn hinnassa ja vetytankkausverkoston rakentamisessa on suuria riskejä yrittäjälle. Jos vedyn hinta karkaa eikä vetytankkausverkosto laajene eikä vetytankkausasema ole luotettava vedyn saatavuuden osalta, niin yrityksen vetyautoilu vaikeutuu huomattavasti.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata- - Anonyymi
Ei vetytankkausasemat ole niin luotettavia kuin bensa/diesel asemat.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa- - Anonyymi
Ei voi kun toivoa, että saavat vedyn tankkausaseman sinne nurkille ja sellaisen joka vielä toimii.
Hihii!- Anonyymi
Vireonilla kesti todella pitkään saada yksi vetytankkausasema auki Norjassa ja sinnekkin voi mennä tankkaamaan vain ajanvarauksella. Jotain vakavia ongelmia selvästi edelleen. Useita vetytankkausasema projekteja kenties näytösluonteisesti jotka eivät etene sillä ovat aina vain "under development" koska eivät varmaankaan ole saaneet puheistaan huolimatta rahoitusta kuntoon parin miljoonan euron vetytankkausasemalle... noin 20kpl puhumattakaan. Helppoahan sitä on aina suunnitella mutta oikean elämän käytännön toteutus on sitten eri asia viedä läpi kaikkine lupineen ja rahoituksineen... olemattomalle asiakaskunnalle (vetyautokannalle).
"Hellesylt Hydrogen Hub
Please contact us if you want to refuel at Hellesylt."
https://vireon.com/our-stations
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1682066- 142062
- 77951
Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta46817Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs35766Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah156752Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢108743Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises30726- 43704
Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä50674