Jyväskylään vetytakseja syksyllä 2025?

Anonyymi-ap

Tietääkö kukaan taksiyrittäjää Jyväskylän seudulta, joka on harkinnut ostavansa vetyautoa taksikäyttöön? Nimittäin mediatietojen mukaan vetytankkausaseman pitäisi avautua Jyväskylään 2025 kesällä, mutta vedyn kilohintaa ei ole tiedossa vielä. Teoriassa vetytaksilla operoiminen pitäisi olla mahdollista viimeistään syksyllä.

Kuka on valmis ostamaan noin 80 000e hintaisen Toyota Mirain tai Honda CR-V, jolla voi käytännössä ajella vain Jyväskylän seudulla ainoan vetytankkausaseman ympäristössä kun taitaa maksimi kantama olla noin 600km luokkaa oikeassa elämässä? Todennäköisesti talvella noin 500km.

On aika vaikeata tehdä kustannuslaskelmia jos ei vedyn kilohintaa ole edelleenkään mediassa kerrottu edes suuntaa antavasti. Herää kysymys että salataanko vedyn hintaa, koska se on niin kallista tavallisille autoilijoille? Yhdellä vetykilolla vetyhenkilöauto ajaa noin 100km. Vaikea uskoa että korkean vetyauton ja vedyn hinnan takia joku voi saada tästä kannattavan yhtälön diesel ja sähkötakseja vastaan.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18220111/vetytaksit-tulevat

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17224516/miten-ihmiset-saadaan-innostumaan-vetyautoista-suomessa

Ja ennenkaikkea missä ajoneuvoluokassa vety loistaa käyttövoimana ja minkä ongelman vetyajoneuvo ratkaisee muita käyttövoimia vastaan?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi

15

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toyota kosiskelee takseja vetyautonsa käyttäjäksi. Mahtaako olla leasing vuokra selvästi kalliimpi kuin diesel tai sähkötakseihin verrattuna?

      "Ja sitten se ”mutta”

      Toyota starttaa Mirain tarjoamisen Suomessa aluksi kahdella hieman erikoisemmalla tavalla. Se on ensisijaisesti tarjolla huoltoleasing-sopimuksella yritysasiakkaille esimerkiksi taksikäyttöön. Toyotan mukaan huoltoleasing-malli poistaa auton hankkivalta huolen arvonalenemasta."

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/71c9a0a9-94a2-4567-851a-a8e69e5ff9ee?

    • Anonyymi

      Taksiksi sopii autot, joiden hankintahinta ei ylitä 5000€. Sitä kalliimpi auto on tyhmyyttä.

    • Anonyymi

      Ei taida saada rahoitusta 20.000e vuosiansioilla mihinkään autoon. Leasingmaksukin varmaan 1.300e/kk jos auton hinta 70.000e.

    • Anonyymi

      Tilaukseen. Saman rahan sillä tekee mitä dieselillä.

      • Anonyymi

        Jos ei kerran vedyn kilohintaa pumpulla ole tiedossa, niin mistä tiedät että vetyauton kokonaiskulut ovat suurinpiirtein samat kuin dieselautossa? Aika hankalaa laskea kannattavuuslaskelmia jos energian hintaa joutuu arvailemaan.


    • Anonyymi

      Aika hiljaista on vetyauton hankkiminen taksipiireissä. Eipä tunnu kiinnostavan vety.

    • Anonyymi

      Vetyajoneuvot ovat käytännössä huijausta. Mitään merkittävää etua et saa kun kokonaisuutta pohditaan vetyautoilussa. Silti löytyy ihmisiä jotka VALEHTELEVAT vetyautojen paremmuudesta. Opiskelkaa vetyautoja niin teitä ei voi huijata.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18898798/vetyfanit-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17234958/minka-ongelman-vetyautot-ratkaisee-tulevaisuuden-autoilussa

    • Anonyymi

      Pariisissa vetäydytään vetytaksilla operoimisesta, koska vedyn hinta noussut jo muutamassa vuodessa reilusti ja tällöin ei ole kannattavaa taksitoimintaa. Tämä on iso riski jos paikkakunnalla on vain yksi vetytankkausasema ja se saa käytännössä monopoliasemana sanella vedyn hinnan vetyautoilijalle. Kaliforniassa vedyn hinta noussut jo sietämättömälle tasolle ja siellä myös kiistellään onko vetytankkausverkoston laajentaminen VEROVAROILLA kovin järkevää.

      "Maailman suurin vetytaksioperaattori Hype lopettaa vetytaksien liikennöinnin Pariisin alueella vetykaasun hintojen nousun vuoksi. Ranskalaisyhtiö vihjasi vetoavan siihen, että kyseessä on vakiintuneiden vedyntuottajien ja -jakelijoiden TotalEnergiesin ja Air Liquiden "oligopolitilanne".

      Air Liquide on kuitenkin kiistänyt nämä väitteet jyrkästi Hydrogen Insightille antamassaan lausunnossa ja väittänyt, että Hype vain keksii narratiivisen vastauksen meneillään olevaan kaupalliseen kiistaansa yhden vedyntoimittajansa, HysetCon, kanssa, jossa Air Liquide on osakkaana.

      Pariisissa toimiva Hype, joka on liikennöinyt vetykäyttöisiä polttokennotakseja pääkaupungissa vuodesta 2015 lähtien, väitti eilen antamassaan lausunnossa, että sen Pariisin polttokennotakseihin ostaman "ei-vihreän" vedyn hinnat ovat kaksinkertaistuneet sen jälkeen, kun ranskalainen öljyjätti TotalEnergies tuli vetyliikenteen jakelumarkkinoille vuonna 2021."

      https://www.hydrogeninsight.com/transport/a-form-of-oligopoly-world-s-largest-hydrogen-taxi-operator-hurls-accusations-at-supply-giants-as-it-quits-h2-in-paris/2-1-1835442

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-

    • Anonyymi

      Vedyn hinnassa ja vetytankkausverkoston rakentamisessa on suuria riskejä yrittäjälle. Jos vedyn hinta karkaa eikä vetytankkausverkosto laajene eikä vetytankkausasema ole luotettava vedyn saatavuuden osalta, niin yrityksen vetyautoilu vaikeutuu huomattavasti.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei voi kun toivoa, että saavat vedyn tankkausaseman sinne nurkille ja sellaisen joka vielä toimii.
      Hihii!

      • Anonyymi

        Vireonilla kesti todella pitkään saada yksi vetytankkausasema auki Norjassa ja sinnekkin voi mennä tankkaamaan vain ajanvarauksella. Jotain vakavia ongelmia selvästi edelleen. Useita vetytankkausasema projekteja kenties näytösluonteisesti jotka eivät etene sillä ovat aina vain "under development" koska eivät varmaankaan ole saaneet puheistaan huolimatta rahoitusta kuntoon parin miljoonan euron vetytankkausasemalle... noin 20kpl puhumattakaan. Helppoahan sitä on aina suunnitella mutta oikean elämän käytännön toteutus on sitten eri asia viedä läpi kaikkine lupineen ja rahoituksineen... olemattomalle asiakaskunnalle (vetyautokannalle).

        "Hellesylt Hydrogen Hub

        Please contact us if you want to refuel at Hellesylt."

        https://vireon.com/our-stations


    • Anonyymi

      Kyllä sen huomaa ettei taksiyrittäjiä vetyautot kiinnosta sillä hiljaista on tässä ketjussa.

    • Anonyymi

      Toyota yrittää saada näytille Miraita jollekin taksi yhtiölle joka saa ne liisattua todella halvalla ja toivovat, että tuo toimii hyvänä mainoksena ja porttiteoriana.
      Koko homma on kuitenkin tuhoon tuomittu, koska vety on järjettömän kallista, autot ylihintaisia ominaisuuksiinsa nähden ja polttokennot ei kestä kauaa ja uusiminen on todella kallista. Eikä meillä ole, eikä tule olemaan tankkausverkostoa.

    • Anonyymi

      Menevä 2 vetyautoa Jyväskylään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      202
      4168
    2. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      145
      3756
    3. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      70
      3087
    4. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      43
      1559
    5. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      27
      1331
    6. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      19
      1328
    7. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      32
      1307
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1301
    9. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

      Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      115
      1098
    10. Martina haluaa Marbellaan

      Martinan tekisi mieli ottaa lennot Marbellaan, jossa näkisisi kauniita ja hyväntuulisia ihmisiä. No sitten pitää matkust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      1033
    Aihe